Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Többször is ráfékezett a BKV buszra

2009.12.10. 10:24 :: SilentSound

Autós blog lévén leginkább autósok szoktak levelet küldeni mindenféle tapasztalatokkal, nyűgökkel, kérdésekkel. Gábor egészen más szemszögből látja a fővárosi közlekedést, gyakran közutálat tárgya, mert ő az, aki a nagy, lassú, kék izével folyton feltartja a forgalmat és persze mindig elénk akar kijönni a megállóból is.

Buszvezető vagyok a BKV-nál, sokat tudnék írni a saját (buszos) dolgainkról, és a kisautósokról is, de az alábbi kettőt mindenképpen: az egyiket az aktualitása miatt, a másikat pedig mert már régóta foglalkoztat. Elnézést a gigahosszú levélért: nyugodtan húzz belőle, csak a lényeg menjen át.


A kép innen

A héten szóváltásba keveredtem egy autóssal (elég ritka az ilyesmi, mert alapvetően nyugodt természetű vagyok), és a vita közben döbbentem rá, hogy a kisautós nem is tudta, hogy szabálytalanságot követ el. Azért írom le, mert ennek a szóváltásnak a hatására ébredtem rá, hogy a zöm sajnos lehet, hogy nem is ismeri ezt a szabályt (vagy csak úgy tesz?)

A szitu nem túl bonyolult: a XV. Rákos úton álltam a buszmegállóban. Ez egy kétszer egysávos út, nincs kifejezett buszöböl, egy egész kicsit kihasasodik a sáv, de annyira nem, hogy az álló busz mellett ugyanabban a sávban elférjen egy személykocsi is.

Az ajtók bezárása és az irányjelző bekapcsolása után láttam a tükörből, hogy jön egy kocsi mögöttem - relatíve lassan, mert egy gyalogátkelő és egy majomsziget is van az úton, azt is kerülnie kellett. Mivel ő nem jelzett, elindultam, ám hamarosan észrevettem, hogy elkezdett kikerülni (irányjelző nélkül).

Én is kifelé húztam, a felezővonalhoz akartam passzítani a buszt, de hamar nyilvánvalóvá vált, hogy nem férünk el ketten. A kisautó átment a szembejövő sávba, ott azonban - még biztonságos távolban - jöttek. Én megálltam, ő befejezte a kikerülést. Mindez cirka 1 másodperc alatt játszódott le.

Utána ahogy haladtunk tovább egymás mögött, befékezgetett egyszer-kétszer, majd a lámpánál utolérve kinyitottam az ajtót, és némi indulattal megvitattuk a történteket: én felhívtam a figyelmét, hogy ha nem használja az indexet, én nem tudom kitalálni, hogy mit akar, ő pedig azzal tromfolt, hogy azért nyomtam őt le, mert én vagyok a nagyobb.

Mindez persze nem volt ilyen cizellált, de a rövid pengeváltás során nekem leesett a tantusz: fogalma sincs arról, hogy a KRESZ szerint irányjelzőt kellett volna használnia.

Gyorsan a jogszabály, aztán a gyakorlat buszos szemszögből: előzés, kikerülés: 34. § (2).

Sajnos, az irányjelző nélküli buszelőzés, busz kikerülés rendkívül általános, noha nincs egzakt felmérés a kezemben, de az autósok cirka 70-90 százaléka nem jelzi ezt a manővert. Pedig az a helyzet, hogy buszt előzni, kikerülni irányváltoztatás nélkül nem lehet: ugyanis túl nagy járművek vagyunk ahhoz, hogy egyenesen haladva, irányváltoztatás nélkül le lehessen hagyni minket (értelemszerűen kivétel a buszmegálló öbölben, vagy párhuzamos közlekedésre alkalmas úton a külső sávba helyezett buszmegállóban álló jármű, hiszen amellett el lehet menni).

Az autósok zöme azt hiszi, hogy az ő előzési, kikerülési szándéka egyértelmű. Részben - gondolom - ezért nem jeleznek sokan, részben mert - és ez volt a mostani megdöbbenés -, nem is tudják, hogy kell nekik. Azt kell tudni, hogy a busz vezetőfülkéjéből ha belenézek a bal tükörbe, szinte mindig látok egy autót, amelyik kidugja magát - vagyis látom a bal fényszóróját.

Akár mögöttem poroszkál, akár távolról jön, mindig próbálnak beljebb menni mint a busz, még akkor is, ha egyébként nem előznek. Ugyanis a busz kitakarja az utat, és gondolom az emberek látni akarják mi van elöl, így kicsit még beljebb húzódnak, mint a busz. Namost ez a pozíció, és az előzés megkezdése előtti pozíció teljesen ugyanolyan a tükörből nézve, tehát egy kidugott autó-orr számomra, mint buszvezető számára egyáltalán nem azt jelenti, hogy előzés következik.

Az a hiedelem, hogy a buszos számít rá, tehát téves (leszámítva persze az evidens helyzeteket). A másik, amit tudni kell, hogy a buszvezető ugyan sokat nézi a tükröt (összehasonlíthatatlanul többször, mint egy autóvezető), de nem állandóan, hiszen azért előre is figyelni kell. Tehát ha valaki hosszú másodpercek óta jön mögöttem, kicsit kidugva a kocsiját a busz mögül, aztán egyszercsak belehúz, és elkezd előzni, én tuti nem fogok rá számítani. Ha jelzi, akkor igen.

Ezek a szituk általában másodpercek alatt játszódnak le, ha tudok és kell, készülök rá, akár segítem is kis lehúzódással, vagy lassítással, de mint fentebb írtam, az esetek 70-90 százalékában esélyem sincs sem segíteni, sem mást tenni, mivel nem is tudom, hogy itt előzés lesz. (Bármilyen megdöbbentő: igen, szoktam segíteni, szoktam lemondani az elsőbbségemről, mert tudom, hogy a kisautó a gyorsabb, pillanatok alatt eltűnik előlem - mindezeket persze ésszerű keretek között.)

De ha nem jelzik a szándékot, bizony számos rossz tapasztalat után most már úgy vagyok vele, hogy én is leszarom, nyomom tovább, aztán oldja meg, ha slamasztikába keveredik, az ő kalandja volt. A hosszú felvezetés egyetlen summázata: tessék használni azt az irányjelzőt, baj nincs belőle, és sokkal jobban kiszámítható a manőver - esetleg még segíteni is tud a busz.

A másik sztori egy nagyon súlyos jelenség, és nem is ismeretlen, 2008-2009-ben sok halálos baleset volt belőle, a sajtó egy ideig nagyon nyomta.

Ez a gyalogátkelő, gyalogosnak való elsőbbségadás kérdésköre, illetve a gyalogosgázolásé. Van két jellegzetes lakótelep, ahol gyakran járok busszal: Újpesten és Újpalotán (bár nem csak lakótelepi jelenségről van szó, de ezeken a helyeken nagyon elharapózott). Mindkettőnél van egy kétszer kétsávos, osztottpályás út, és igen sok kiépített, de lámpával nem védett gyalogátkelő.

A jelenség a következő: lassítok az átkelő előtt, hogy a tőlem (külső sáv) jobbra álldogáló gyalogosok átmehessenek. A gyalogos elindul, és erre felbukkan a belső sávban egy autó, és jó tempósan előzni kezd. A gyalogosokat ugye én magam takarom ki, tehetetlenül nézem mi lesz. Ha nagyon jön a kisautó, elkezdek dudálni, ez szól a gyalogosnak, autósnak egyaránt, de 99 százalékban a gyalogosok torpannak meg.

Az a döbbenetes, hogy nem a nagy merdzsósok, BMW-sek és egyéb rosszhírű állatfajták tolulnak ilyenkor a belső sávban, nem is kizárólag a huszonévesek, hanem bizony gyakorta az átlagos autóval menő átlagemberek. Ráadásul - figyelem is őket ilyenkor - gyakori, hogy utána befordulnak valamelyik panelház felé, tehát látható itt laknak, nem először járják a környéket autóval, pontosan tudják hol a gyalogátkelő. Arról nem is beszélve, hogy autó nélkül közlekedve maguk is ugyanazt használják...

Ha egy eset lett volna nem írnám meg, de teljesen rendszeres. Ugye mindenki tudja, hogy (34. § (8) a) gyalogátkelőhelyen és előtte előzni tilos? Ha tudja is, nem alkalmazza. Kitaláltam már védekezésképpen a balra irányjelzést (kábé olyan hatással, mint mikor a buszmegállóból indulnék: semmilyennel), egyszer-kétszer keresztbeálltam az úton, mintha kikerülnék valamit (dudakoncert mögöttem), kiintegetek a kis ablakomon, hogy álljon meg (vissza még nem integettek, szerintem nem is látják), de leginkább kétszer is meggondolom, mielőtt átengedek egy gyalogost - ami viszont teljesen szabálytalan.

(Tényleg csak zárójelben: nincs autóm, magam is gyalogos, illetve tömegközlekedő vagyok, és bizony nagyon öntudatos gyalogosként viselkedem, ahol elsőbbségem van kikényszerítem, hogy megadják, buszvezetőként tehát evidens, hogy igyekszem betartani ugyanezeket a szabályokat a másik oldalról is.)

Azt érzékelem, hogy az elmúlt évek gyalogosgázolásairól (pl.: babakocsistól, nagymamástól) szóló hírek egyáltalán nem változtattak az autós hozzáálláson, a gyalogos továbbra is inkább zavaró tényező az utakon, mint szent tehén. Magam is voltam Svájcban, ahogy egy múltkori posztban is szóbakerült: a hozzáállásbeli különbséget zongorázni lehetne.

Kérlek Benneteket - bár tudom, aki az evolúciónak arra a fokára jutott, hogy olvas is a vezetésről, valószínűleg szabályosabban közlekedik -, hogy kiemelten figyeljetek erre...

149 komment

Címkék: budapest közlekedés bkv busz autó hülye veszélyes kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.12.10. 15:09:49

@SilentSound: Én is elengedem , jelzem, hogy jöhet kifelé, majd én megoldom, hogy hogyan megyek el mellette. Ebben az esetben ugyan nagyobb sebességgel érkezek, de a villantásból érti, hogy látom őt is, és indulhat.

Ha nem tudom a kiálló buszt lendületből előzni, akkor meg lefékezek.

Lipi1945 2009.12.10. 15:11:22

@Mayday: Oszt azt honnan teccik tudni, hogy indokolatlanul lassú az a szerencsétlen busz?

Nekem még soha semmi bajom nem volt buszosokkal, mondjuk én nem közlekedem Budapesten, de itt Pécsen, nyomják neki rendesen. 70es tábla nélkül is simán mennek 60-70el ahol lehet biztonságosan.

Persze gondolom csak annak nyomják amelyiknek lehet, mert vannak jószar állapotú buszok, annó volt szerencsém látni néha, hogy küzdenek a technikával a söfőrök.

Lipi1945 2009.12.10. 15:29:03

@Mayday: A menetrend, meg nem csak a buszsöfőrnek számít, hanem ugyanúgy adott esetben többszáz embernek. Na most akkor melyik csoport érdeke a fontosabb?

Franky4fingers 2009.12.10. 15:29:26

Há há.

Külön posztot érne az indexhasználat, illetve nemhasználat.

Kedvenceim:
1.
Megy a belvárosban, satu. A kinézett hely nem üres, ott a Kispolnyó. Megindul. Satu. Öttel gurul. Rádudálok, nem is érti mi van.
2.
Hegynek fel. Gázról le, motorfék, majd satu. Gurulás az út szélén öttel. Index felvillan, abban a pillanatban balra be. Duda. Nem érti.
3.Soksávos (Hungária Váci)Sávváltás. Index nincs

blogszilva 2009.12.10. 15:31:58

@Lipi1945: Nem kellett még buszt vezetnem, így nem is figyeltem soha erre, de milyen sebességkorlátozás vonatkozik rájuk lakott területen belül? Ha valahol ki van téve a 70-es tábla, akkor ott mehetnek is annyival? (Lehet, előbb ezzel kellene tisztában lenni, mielőtt elkezdjük őket macerálni, hogy lassan mennek ott is, ahol lehetne.)

Amúgy ha rajtam múlik, én mindig segítem a buszosokat, mert egyrészt azzal a nagy döggel nem egyszerű a városban manőverezni sem, másrészt sok embert visznek, akik nem viccből ülnek a buszon, nyilván ők is sietnek valahová. Nekem semmit nem jelent az az 5-10 másodperc "késlekedés", amit egy busz magam elé engedése okoz, mert - ahogy írta is valaki korábban - a következő megállóban úgyis meg tudom előzni. Egyébként nekem a buszvezetőkkel jók a tapasztalataim, meg szokták köszönni a segítőkészséget, és a jelzéseik sem szoktak félrevezetőek lenni.

Az említett zebrás szituáció nagyon jó, tényleg jellemző. Sajnos, annak ellenére, hogy a zebrát különösen tiszteletben szoktam tartani, kb. egy hete majdnem elbambultam, és elgurultam a belső sávban a zebránál megálló autó mellett. Szerencsére még időben kapcsoltam és csikorgó fékezéssel éppen megálltam a zebránál.

Nem akarom mentegetni magam, mert egyértelmű volt a saját fasságom (ti. a mellettem haladó lassítását észre kellett volna vennem hamarabb), de én nem láttam a gyalogost, mert "láthatatlansági" ruhát viselt, az esőben és sötétben szinte semmi nem látszott belőle addig, amíg az autók fényszórója elé nem került. Lehet, hogy erre tényleg jó lenne valami lakossági kampánnyal figyelmeztetni az embereket (látni és látszani)...

pego 2009.12.10. 15:32:18

Bár fogalmam sincs hogy hogyan működik a buszok feltankolása, de szerintem a túl lassú sebesség és a fűtés hiánya télen a sofőrök sprórolása miatt van.(Bács- Kiskun megye, nem Pest, ott lehet fűtenek) De javítsatok ki ha tévednék.

Lipi1945 2009.12.10. 15:38:08

@blogszilva: Foggalmam sincs, hogy van e nekik valami plussz seb korlát.

Meg azé egy busz szerintem éppenhogy az a kategória, amiről simán hihető, hogy ha kevesebbel megy akkor azt okkal teszi.

blogszilva 2009.12.10. 15:40:54

@Franky4fingers:

Á, ezeken már nem is húzom fel magam, sajnos olyan mértékű lett az index-nemhasználat, hogy gyakorlatilag úgy kell vezetned, hogy feltételezed, senkinek nem jó az indexe rajtad kívül. Majdhogynem gondolatolvasónak kell lenned, a körülötted lévő autók mozgásából kell kikövetkeztetned, hogy vajon mit akarnak.

Nemrég valamelyik többsávoson mentünk az asszonnyal, amikor a tőlem jobbra eső sávban lévő autó menet közben elkezdett "szédelegni" felém, szépen rátapadt a terelővonalra. Egyszercsak a szédelgés kicsit határozottabb balra húzódásba csapott át - természetesen index nélkül -, mire az asszony felsikított, hogy mindjárt nekünk jön, de ezzel egyidőben már álltam is bele a fékbe, mondván: "szerinted miért gurulunk már jópár másodperce úgy, hogy a lábam a fék felett tartom?"

celebesz 2009.12.10. 15:41:47

A buszok szerintem is a jól kiszámítható közlekedők közé tartoznak... bár néha tényleg aszinkronba kerül az index és az elindulás, de én pl. az ajtók fölötti piros lámpát is nézem: ha az világít, akkor tényleg mindjárt indul.

Rocko- 2009.12.10. 15:45:12

mos nézem, SS már reflexbôl tette olvasatatlanná a rendszámot. :D
pedig közfeladatot ellátó gép, szal nyugodtan maradhatna a BPO-541. (pláne h az ajtó fölött olvasható :P )

@TH: ezért kommentálják kevesen. :D

@gergo: akkor ideje szemüveget csináltatnod. :)
ahogy az index látható, úgy az utascsere v netán a nyitott ajtó is.

PitBuli 2009.12.10. 16:05:24

Ez a zebrás kétsávos dolog esett meg már velem úgy, hogy a busz száguldozott el mellettem, és én dudáltam veszettül a gyalogosoknak, hogy nézzenek föl, mert jön a kék szörny. A múltkor meg az állatkert előtt akart kivasalni szintén egy csuklós busz, gyalog mentem volna át, vissza kellett lépnem a járdára, a busz meg kb. a zebra felén állt meg. Szóval ti sem vagytok szent tehenek...

randomuser1 2009.12.10. 16:10:59

egyébként a buszvezető megtanulhatná h egyfelől elinduláskor marhára nincs elsőbbsége a közlekedőkkel szemben, ellenben elindul és még ki is szorítja amásikat a sávból aztán csodálkozik h elküldika jó kurta anyukájába és valami kreszről papol miközben fel sem fogja mekkora baromságot csinál..Egyébként a busz hátulról nagyon büdös, lassú és eltakarja a rálátást az útra, én személy szerint sosem engedem magam elé, kitelik a munkaidejéből h kivárja a sorát.

misitcom 2009.12.10. 16:17:40

Itt nyafog,jövőre meg felveszi a 100milliós végkielégítést és tovább rémisztgeti az ártatlan autósokat.

Mayday 2009.12.10. 16:28:36

@Lipi1945: mi közöm nekem a busz műszaki állapotához? ha nem alkalmas közlekedésre, tiltsák ki a forgalomból, ahogy az én autómat is kitiltják ha nem tud 50-el menni.

Kérdezd meg bpen a megállókban álló többszáz embert, hogy örülne-e neki ha az 5 perce követésű busz nem 10 percenként jönne, hanem kicsit nyomná neki és tényleg 5 percenként járna....

#&@ 2009.12.10. 16:33:07

" Ha a „Sebességkorlátozás” jelzőtábla lakott területen 50 km/óránál, lakott területen kívül 90 km/óránál nagyobb sebességet jelez, személygépkocsival, motorkerékpárral és a 2500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival legfeljebb a jelzőtáblán megjelölt sebességgel szabad közlekedni."

Itt a bekezdés amire többen már célozgattak, és ami alapján 70es táblánál is csak 50el mehet a busz. :)

randomuser1 2009.12.10. 16:33:51

@...::: Flúgos Kamionos :::...: óvatosan kerülöm a nagy kék büdöst mert néha a gyalogosok az elejénél, takarásból próbálnak átrohanni de ezen kívűl tőlem aztán meg is rozsdásodhat a megállóban.

Lipi1945 2009.12.10. 16:37:56

@Mayday: Arról viszont nem a buszsöfőr tehet. Szóval kéretik az illetékes elvtársaknál panaszkodni.

Nem csak az a gáz ha késik a busz hanem az is ha korábban jön és korábban el is megy! És az se jó ha a buszöbölben vár, mert akkor meg feltorlódhatnak a buszok, és akkor meg amiatt nem tudsz haladni, hogy lessz amelyik kilóg eléd.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.12.10. 16:46:38

Az újpalotai gyalogátkelők tényleg durvák, a szanaszét parkoló autók miatt normál tempó mellett lehetetlen látni, van-e gyalogos. Én mindig baromira vigyázok, igyekszem óvatosan megközelíteni és finoman lassítani, de ilyenkor jó esély van, hogy a majomja lekerül a másik sávban százzal, a gyalogos pedig csak engem lát...

Igazából itt kéne
- megtiltani a parkolást
- pirossal körülfesteni, enyhén megemelni a zebrát
- és kivilágítani

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.12.10. 16:46:58

@XXXXXXX: Na ja, de azok az utasok is sietnek, akik a buszon ülnek. Mert a buszon is ülnek ám emberek...
Gondolom te sem örülnél neki, ha 20 perccel többet kellene ülnöd a buszon, mert a sok paraszt nem engedi ki a megállóból.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2009.12.10. 16:51:20

@autosave: mivel defínició szerint előzési szándékot indexszel kell jelezni, ezért ha nem indexelsz, akkor nem az előzést, hanem a szabálytalankodást kezded meg.

abban igazad van, hogy a megállóból elinduló busznak nincs elsőbbsége, viszont kötelező kiengedni.

(igen, mindketten a szavakon lovagolunk)

DEf0 · http://napiverda.blog.hu 2009.12.10. 16:55:44

Sziasztok, az Újpalotai eset(ekhez) szolnék, sajnos a buszosok rovására, én Újpalotán lakom, nap mint nap ezeken a gyalogos átkelőhelyeken hajtok át én is. Sajnos már nyiltan mondhatom hogy 10böl jó ha egyszer engedi át a busz a gyalogost... Tipikus eset: Mögöttem a busz elöttem az átkelő, én fékezek (ezzel jelezve a busznak is) átengedem a gyalogosokat(Zsokavár utca többnyire) a gyalogosok elindulnak, addigra beér engem a busz és nem áll meg! 5ember áll a kocsim orránál és megvárja mig a buszos áthajt. Ok hogy a gyalogos látja a nagy kéket, de ez szabályos??? Akinek nem inge ne vegye magára gondolok itt a cikk irójára, minden tiszteletem az ilyen buszvezetöké.
De a többi kollega magába nézhetne hogy mekkora balesetveszélyt teremt...

xaba99 · http://landf.blog.hu 2009.12.10. 16:57:34

@XXXXXXX: neked kell kivárnod a sorod a busz mögött...
de ha fordítva lenne is, te egy perccel érsz oda később, a buszon ülő emberek viszont összesen 50*1 perccel...

gondolom te pont az a fajta ember vagy, aki ha nagy ritkán buszra is kényszerül, végig anyázik, hogy miért késett fél percet a busz, meg hogy miért nem indul már el a megállóból.

balu_a_medve 2009.12.10. 17:06:37

Két igazi magyar betegség:

- nem (vagy későn) indexelés
- a gyorsító-lassító sávok helytelen használata (funkciójuk meg nem értése). A gyorsító-lassító sávban kell gyorsítani-lassítani, nem az autópályán.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2009.12.10. 17:12:59

@balu_a_medve:
+3:
- parkolni nem tudás
- elsőbbségadás nem ismerése
- lámpák használatának nélkülözése/nem működő lámpákkal közlekedés

autosave 2009.12.10. 17:18:05

@xaba99: "mivel defínició szerint előzési szándékot indexszel kell jelezni, ezért ha nem indexelsz, akkor nem az előzést, hanem a szabálytalankodást kezded meg."

Ez így nem igaz... Az előzést attól még megkezdi, mégha szabálytalan is az irányváltoztatás idejére (1-2mp az elején), amivel az előzési szándékot tehát nem magát az előzést jelezzük. Persze innen is látszik, hogy a többség nem tudja, hogy végig nem kell indexelni előzés közben meg lehet nézni bármilyen országúton. Sőt a többség szerint jobbra sem kell indexelni, nagyon sokan még balra indexelve sorolnak vissza a jobb oldalra - vicc! :S

Nézzük csak meg az előzést:
"Előzés

34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
[...]

(2) Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
"

Lehet, hogy szavakon lovaglás, de egy dolog biztos: ha összeütköznek, akkor ott a busz bal oldalán és a kocsi jobb oldalán a bizonyíték, hogy előzés volt....

autosave 2009.12.10. 17:21:29

@xaba99: Ja és a magyar joggyakorlat alapján az elsőbbség a legfontosabb szabály és amig a láthatóság fennáll, addig meg kell adni. Akkor is, ha ki kéne engednie a megállóból a buszt és nem teszi. Vagy ha jobbra kanyarodósávból egyenesen megy valaki a védett úton, stb stb.

Szóval igaz, hogy ki kell engedni a buszt, de attól a forgalomnak még elsőbbsége van ott... Tehát ki lehet menni és bűntetni sorban az autókat szabálysértésért, de a busz attól még nem indulhat el, amig nem engedi ki valaki.

Lehet, hogy nem a legjobb szabályozás, de ez a helyzet jelenleg itthon. Persze ha nem így lenne, azaz a busznak lenne elsőbbsége, akkor viszont kamikaze módon indulhatnának el a megállóból, az se lenne veszélytelenebb...

fantaboy69 2009.12.10. 17:31:34

Büdöspesten van ez.

Bladika 2009.12.10. 17:41:12

@XXXXXXX: Minta példája vagy annak akit el kéne távolítani a forgalomból! Neked is a buszon kéne ülnöd!

Közöd?? (törölt) 2009.12.10. 17:58:55

szerintem az autósnak volt igaza, átpasszíroztad a felezőn a szembejövők közé (szerencséje volt, hogy nem jött semmi), velem is volt már ilyen én is kifékeztem utánna a megelőzött buszt, viszont az én buszosom nem mert kiszállni mikor meglátta mekkora vagyok csak integetett a biztonságos kalitkából:-)

Közöd?? (törölt) 2009.12.10. 18:03:26

@blogszilva: ezzel együtt kell sajnos élni, egyébként meglepő de elég jól ki tudom találni bizonyos rutinnal, hogy mire készül a másik pusztán a mozgásából

kisqtya 2009.12.10. 18:04:01

A komment első része sztem baromság, mert nem az index itt a lényeg, hanem hogy az autós refivel jelzi-e hogy kienged, vagy pedig elég messze van-e ahhoz, hogy biztonségosan ki lehessen állni. VAgy a harmadik, hogy elkezdem kirakni a busz orrát az öbölből, és erre vajon lassít, megáll-e, esetleg jelez?
A mésidik viszont sajnos nagyon igaz, nekem s volt már nem egy ilyen szitum. Nem egszer lejátszottam a gondolatot, hogy magam s okolnám, minek engedtem át a gyalogost, aztán meg csak elütik. Mostmár ott tartok, ilyen helyen nem fogom átengedni és kész.

Netuddki. 2009.12.10. 18:19:17

Indexhasználat. Nem ártana ezt is ellenőrizni a sünöknek.

Lakott területen belül, ha a busz a buszmegállóban indexxel jelzi indulási szándékát KÖTELEZŐ elengedni! Ha kell meg is kell állni mögötte!

Ha egy több sávos út egyik sávjában a gyalogátkelőhely előtt áll egy jármű, KÖTELEZŐ megállni! Még a másik sávban sem szabad elhaladni mellette! Nem véletlenül nem szabad várakozni a zebra előtt 5m-en belül.

Lipi1945 2009.12.10. 18:21:45

@Mayday:

Ja, meg akkor ha van egy busz ami 10 percenként jár, de mindig 5 percel hamarabb ér egy megállóhoz mint kéne akkor az nem 5 percenként jár! Az ugyanúgy 10 percenként jár.

És ha megkérdeznél, hogy örülnék e ha 5 percel korábban jönne a busz akkor nemmel válaszolnék. Azért mert 5 perce még nem voltam a megállóban! Ergó ha 5 percel korábban jön akkor lekésem!

De nálunk ritka, hogy pontosan járna, viszont ha pontosan járnának és emiatt lassabban megy akkor én azt elfogadom, és ha utas lennék akkor örülnék neki.

Ha téged zavar akkor járj te is busszal.

Netuddki. 2009.12.10. 18:23:12

@kisqtya: NEM B+! Ha gyalogos áll a zebra előtt, akkor köteles vagy megállni és átengedni. Ha a másik autós nem ismeri a KRESZ-t vagy csak bunkó, azért nem Te vagy a felelős. Ezt hívják evolúciónak.

Lipi1945 2009.12.10. 18:29:02

@Mayday:

De ha 5 percenként jár a busz, viszont a valóságban 10 percenként, akkor ott nem azzal van a baj, hogy nem nyomja neki eléggé. Meg ez így egy kicsit képtelenségnek hangzik. Ehhez feleannyi busznak kéne indulnia.

De te azt mondtad, hogy a menetrend miatt lassúzik, szal nem értem az összefüggést!

Logikailag kicsit kusza amit írsz!

randomuser1 2009.12.10. 18:47:06

@xaba99: nem, nem fog minden egyes utas miatt 1 percet veszíteni abusz, az összes utas egyszerre veszít 1 percet. ha sietnek, miért nem járnak autóval?

Ugyandehogy (törölt) 2009.12.10. 18:51:04

Ma ültem taxiban. Nem kötötte be magát, kivágott, bevágott, egy zebránál sem állt meg, semmilyen elsőbbséget nem adott meg és egyszer sem indexelt. Halálfélelmem volt.
Ezernyolcért.

Nos, én ezentúl sem leszek tekintettel a taxisokra, ha saját autóval megyek. Még kevésbé, mint eddig.

Csak el akartam mondani...

senga sengana 2009.12.10. 19:05:29

A szívemből szólt ez a poszt. Pontosan ez történt ugyanis ma velem mint gyalogossal: Budafokon a Savoyai Jenő téren próbáltam meg átkelni a háromsávos úton, zebrán, babakocsival nehezítve a mutatványt. A szélső sávban haladó busz megállt, a vezetője nagyon rendes volt, intett, hogy átenged. Szerencsére először csak óvatosan kikukucskáltam a busz mögül, mert persze lassítás nélkül elhúzott mellette egy autó. Aztán még egy. Ezek után a buszsöfőr elkezdett integetni az autósoknak, hogy lassítsanak -- semmi eredmény. Legszívesebben már visszakoztam volna, borzasztó kellemetlen helyzet volt, nem akartam feltartani a buszt sem, de aztán végre a buszos intett, hogy nem jön semmi, átmehetek. Szóval egyáltalán nem azért sikerült átjutni, mert még valaki megállt volna a zebra előtt.

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2009.12.10. 19:10:47

Két dolog miatt lehet - szerintem - lassú egy busz, amit én is nagyon rühellek. (Nem vagyok buszsofőr, csak egy egyszerű úrvezető!)

1. A megállóból való kihajtás közben, után egy utas lép a sofőrhöz, és feltartja.

2. A busz az előírt menetrendje szerint kicsit "sietésben" van, ezért visszavesz a tempóból. Ezt főleg távolsági járatoknál tapasztalom, ahol 70-el poroszkál lakott területen kívül, ahol 90 a megengedett sebesség.

autosave 2009.12.10. 19:32:45

@BPBP: busznak csak 70 a szabályos lakotton kívül!!

sreetfighter 2009.12.10. 19:32:59

@XXXXXXX:
"ha sietnek, miért nem járnak autóval?"
Ezt Te sem gondolod komolyan? Akkor,hogy lehetne közlekedni a városban, a szmogról nem is beszélve.
Járjon mindenki BKV-val az lenne a jó.

Ha nem jön mögöttem senki akkor nem engedem ki a buszt, ha jönnek akkor kiengedem, mert lehet, hogy senki nem fogja.
Sok bunkó buszvezető van aki azzal él vissza, hogy sok utas van rajta és azt hiszi ez feljogosítja a pofátlankodásra, tisztelet a kivételnek.

9mmPara 2009.12.10. 19:34:30

@blogszilva: "lakott területen belül? Ha valahol ki van téve a 70-es tábla, akkor ott mehetnek is annyival?"
Nem. Teherautóval sem. Nekik marad az 50. Autó, motor, mikrobusz nyomhatja.

@BPBP: "70-el poroszkál lakott területen kívül, ahol 90 a megengedett sebesség".
Busz, teherautó 70 km/h.
Egyszer próbáld ki a buszvezetést!
Első forgalmi órámon nem mertem 60 fölé nyomni a buszt, városban meg a negyvenes tempótól leizzadtam. Mondjuk, helyijáratozást nem szívesen vállalnék, BKV-zást meg semmi körülmények között.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2009.12.10. 19:36:37

@XXXXXXX:
tanulj meg számolni ;)
ha a busz egy percet késik ötven utassal, akkor az fejenként egy perc késés, tehát 50 perc kését okozol, csak azért hogy nyerj egy percet. önző dolog, nem?

talán azért nem jár autóval, mert:
- nincs kocsija (tudom, rohadt csoró paraszt késsen csak el)
- átmenetileg nincs kocsija
- nem tud hol parkolni, esetleg csak fizetős parkoló van a munkahelye környékén
- nincs jogsija (fiatalokra, öregekre, vakokra is teszünk nagy ívben)
- akár hiszed, akár nem, van, hogy a busz gyorsabb
- csoró, és nincs pénze benzinre
- direkt veled akar kiszúrni
- skh

Közöd?? (törölt) 2009.12.10. 19:36:50

@Babette: vazzeg szaros 1800 ért jókis halálfélelem, mikor az LSD sokkal drágább?:-)

Mityu Addideapénzt kft LE 2009.12.10. 19:38:15

Sokszor leírtam már: Jó lenne lassan neki állni megtanulni közlekedni. S nem egymás ellen, hanem egymás mellett. Közösen. Függetlenül attól, hogy milyen formációban: gyalogosan, autóval, kerékpárral, riksával, motorral, busszal, terhesautóval, helikopterrel, kisrepülővel...

Valószínű ehhez kevés szemléletváltást is eszközölni kellene. Amolyan össznépi formációban.
:))

záporjózsi 2009.12.10. 19:38:37

@posztíró: ha csak ilyen stílusú sofőrök lennének a BKV-nál, jobb lenne az összkép.

Buszmegálló: Vannak olyan buszmegállók, amelyek esetében elegendő szélesség van a személygépkocsival történő kikerüléshez. Tekintettel arra, hogy emellett még lehet egy sáv, az irányjelző használata tud félreérthető helyzetet teremteni. Ettől függetlenül ha a busz el akar indulni és azt szabályosan jelzi, akkor el kell engedni.

Zebra: Nyugi, nem csak a busszal együtt nem állnak meg sokan. Történt már velem olyan, hogy megálltam osztott pályás úton a gyalogosnak, aki balról jött és én a belső sávban voltam. Jobbra kielőztek nyélgázzal.

@BPBP: Tényleg: mekkora az engedélyezett legnagyobb sebesség autóbuszra lakott területen kívül, 100-as vizsga nélkül?

@Babette: A taxisnak tudtommal nem kötelező bekötnie magát...

@kovi1970: Az új KRESZ szerencsére még erősebben fogalmaz, így egyértelmű lesz, hogy ott a gyalogos olyan, mintha főútvonalon jönne feléd egy böszme kamion...

@balu_a_medve: A bekanyarodás és a besorolás kultúrájának itt a csírái sem fedezhetők fel. Cippzárat mex az ipse sliccén látsz, nem a forgalomban. Ma is láttam olyat, hogy csakazért se engedte be a megszűnő sávból a másikat, pedig lépésben lehetett csak haladni. Ja, hogy ezzel mindkét sávban feltartotta a forgalmat? Az már mögötte van...

@XXXXXXX: Az óvatos elhaladást jól teszed, de kötelező kiengedned.

@Mayday: Örülj, hogy ennyivel tud menni a busz... (Az egy másik dolog, hogy Pesten a Bűvös Üzemanyagpótlék is megteszi káros hatását, szigorúan kivéve a garázsmeneteket...) Mondd csak, ha látsz egy 60 km/h-s sebességkorlátozást, kátyús utas veszélyes tábla társaságában (amúgy nyíl egyenes, alföldi 2×1 sáv, lakott területen kívül) azt betartod? Ha a busz tartja azt be, vagy éppen a 70 km/h-s engedélyezett legnagyobb sebességét, akkor az most föltart? Értem én, hogy a 60-as táblánál menjen 60-nal, de vidéken szoktak is. Lakott területen belül meg ugye a buszokra nem érvényesek a sebességet emelő táblák. Emellett a BKV-s buszok utasítás szerint is csak 50 km/h-val közlekedhetnek, bár a végsebességük magasabb, hivatalosan 65 vagy 70.

záporjózsi 2009.12.10. 19:41:50

@xaba99: A BKV sok esetben tényleg gyorsabb. Csak éppen akinek az autó van a hátsója alatt, az nem tanulja meg használni, nincs a fejében a hálózat és a legrövidebb utak és kerülőutak. (Remélem nem fog folytatódni, de itt említeném meg, hogy a BKV viteldíjrendszere sem arról szól, hogy ha valaki néha igénybe akarja venni, attól ne 1 hetes felkészülést igényeljen az optimális útvonal meghatározása...)

záporjózsi 2009.12.10. 19:45:47

@blogszilva: Remélem nem akarod azt mondani, hogy mindenkin mindig legyen láthatósági?! ;)

A gyalogos átkelőhelyek esetében a legnagyobb gondot az okozza, hogy rosszul vannak kivilágítva, rosszul látható a közvetlen környezetük, hülye helyen vannak az oszlopok és nyomvályús vagy egyszerűen csak túlságosan csillog az út. Emellett sokszor a zebránál gyűlik össze az eső, azaz szerencsétlen gyalogost még nem láthatom, amikor már be tudom teríteni lével...

záporjózsi 2009.12.10. 19:48:13

@gergo: Az autóbuszok megállóhelyről történő elindulását a forgalmi utasítás nagyon pontosan szabályozza. Ha még utána bukkan fel a futkározós felszálló, akkor bizony nem fogja visszavenni az irányjelzőt.

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2009.12.10. 19:51:52

Na bakke ezt (sem) tudtam! Mármint, hogy a busznak csak 70 a megengedett legnagyobb sebesség lakott területen kívül!
Akkor megfordítom, nagyon sok a szabálytalankodó buszsofőr! Hehe. Viccet félretéve, ez szerintem viszont elég nagy gáz, mert így rendesen feltartja a forgalmat (főleg olyan szakaszokon, ahol hosszú ideig nem lehet előzni).

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2009.12.10. 19:54:28

nagyon jó poszt, figyelni fogok legközelebb az irányjelzőre. de nagytöbbségben sajnos nálunk a tapló buszosok dívnak, akik irányjelző ellenére is figyelmetlenek, ki- vagy leszorítanak, mobiltelefonálnak vezetés közben. sajnos senki sem szent.

záporjózsi 2009.12.10. 20:01:52

@BPBP: Az engedélyezett legnagyobb sebességeket a KRESZ becenevű jogszabály határozza meg.
A buszon pl. nincsenek bekötve az utasok. Elvileg távolsági járaton csak ülő utast szabad szállítani (nem röhög!!!;)). Az ülő utassal sem lehet a vezető annyira elővigyázatos, hogy ha valami gond van, akkor ne törjenek össze, viszont 70 km/h-val sokkal könnyebben megáll és borulás nélkül kikerül, mint 90-nel. Természetesen itt a hirtelen felmerülő akadályokról van szó.
Az autópályán pedig a 100-as vizsgás busz épp azért mehet 100-zal, mert ott csak egy irányban, oldalvédelemmel (kerítés, szalagkorlát) halad a forgalom, a megfelelően erős szerkezet és a jó fékek pedig biztosítják az elégséges lassulást és a borulásbiztonságot.

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2009.12.10. 20:08:36

@záporjózsi: Igen, gondoltam, hogy a KRESZ lesz az... Rémlik valami 15 év távlatából! :)
Köszönöm a magyarázatot, érthető és elfogadható, ennek ellenére fenntartom, hogy feltartja a forgalmat. Persze ez is csak nálunk lehet feltűnő, ahol kétoldali autópálya és autóút hiányban szenvedünk...

9mmPara 2009.12.10. 20:10:02

@BPBP: "rendesen feltartja a forgalmat (főleg olyan szakaszokon, ahol hosszú ideig nem lehet előzni)"
Ez így van. Túl sok a jármű, kevés és keskeny az út.
Azért azt hadd tegyem hozzá, hogy ez a bizonyos 70 épp azért hússzal kevesebb, hogy a 90-esek (legalább elvileg) lendületből és a kresz szerint is biztonságosan tudjanak előzni. Plusz lakott területen kívül a busznak az szgk-hoz képest legalább dupla féktáv+kocsihossz követési távolságot kell tartania épp azért, hogy az előzés végén a 90-es úgy tudjon besorolni, hogy még neki is biztonságos követési távolság maradjon. Ezzel együtt, amerre általában járok, ott a sebességet valóban a leglassabb jármű határozza meg. És ez néha biciklivel is megy.

9mmPara 2009.12.10. 20:14:55

@záporjózsi: "Elvileg távolsági járaton csak ülő utast szabad szállítani (nem röhög!!!;)"
Nem röhög, sír :(
Asszem, még megvan az a kibúvó, hogy kivéve _menetrend_ szerint közlekedő buszon. Szóval különjáraton csak ülve, bekötve (most sem röhög ;), menetrend szerintin meg ahogy sikerül. Nekem pont PÁV vizsga napját sikerült egy laza 3,5 órás állva buszozással indítani :(

záporjózsi 2009.12.10. 20:16:50

@BPBP: Szerintem a mi forgalmunkra a jelenlegi úthálózat kiépítettsége már nagyrészt alkalmas lenne. Pl. több 2×2-es, de nem autópálya kiépítetségű szakasz esetén tuti olcsóbb lenne, így több épülhetne (igaz, talán kevesebbet lehetne lopni, de szerintem összességében csak megoldanák), de ezt most hagyjuk... A lényeg az - megköszönve 9mmPara valóban fontos kiegészítését, bocs, ezt nagyon kihagytam -, hogy a nehéz járműveknek ezért annyi az annyi. Az egy másik kérdés, amikor a román kamionos 90-nél tol le az útról... Szerintem több problémát okoznak az IFA, Barkas, ZIL és egyéb hasonló kövületek, mint a nehezen, de cserélődő buszpark.

9mmPara 2009.12.10. 20:17:34

@BPBP: lassú vagyok, na :) ezért nem vezetek mást, csak lovaskocsit, de azt is sánta gebével, nehogy elragadjon, oszt' majd nem bírom lereagálni az eseményeket.

záporjózsi 2009.12.10. 20:18:37

@9mmPara: Lehet, hogy igazad van, de szerintem ott helyközi és helyi van. Az egy másik kérdés, hogy a helyközi és a távolsági buszt szinte semmi nem választja szét...

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2009.12.10. 20:22:04

@záporjózsi: "Szerintem a mi forgalmunkra a jelenlegi úthálózat kiépítettsége már nagyrészt alkalmas lenne." Húúú, ezt kár volt, mert szerintem sokakat ez érzékenyen érint! :) Pl.: szoktál Te a 6-os számú közlekedési úton járni? :) Én sajnos igen.

randomuser1 2009.12.10. 20:30:55

@xaba99: megpróbálom, 50-en megélnek 1 perc késést... izé, ha minden gyerek egyszerre várja a földön a karácsonyt akkor az már január elején eljön?

záporjózsi 2009.12.10. 20:31:04

@BPBP: Én az 1-esen, az "M"2-esen, a 4-esen, az 5-ösön, a 7-esen és a 8-ason, de néha a 44-esen és a 86-oson is. Hogy csak a nagyobbakat említsem. A 6-ost nem nagyon használom, de pl. a 8-as vagy a 4-es 2×2-es szakaszainak kiépítése elég lenne sok helyre, az autópálya nem biztos, hogy szükséges. És így gyorsabban lehetne biztonságossá tenni, mert a nagy járművek közlekedésére alkalmasak lennének. De ezt nem itt döntik el...

záporjózsi 2009.12.10. 20:32:54

@XXXXXXX: Ezt hívják időveszteség-optimalizálásnak. Ennek konkrét társadalmi költsége van, kimutatható, felmérhető. Nem az időt csökkented, hanem a költséget.

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2009.12.10. 20:33:34

@záporjózsi: "de pl. a 8-as vagy a 4-es 2×2-es szakaszainak kiépítése elég lenne sok helyre, az autópálya nem biztos, hogy szükséges."

Ez így van!

"De ezt nem itt döntik el... "

Sajnos!

cmyk 2009.12.10. 20:34:18

Miért lassú a busz? Én csak a budapestit tudom megválaszolni. Mert állva utaznak rajta sokan. És bizony egészen más egy fékezés egy álló utasnak, mint annak, aki ül. Sokszor nincs lehetőség úgy állni, hogy jól kitámaszd magad (a kapaszkodás önmagában kevés), és egy nagy fékezésnél jó nagyot lehet esni. Persze, aki nem próbálta még, csak az autóban ül, annak fogalma sincs erről. Láttam már nagyot eső embert, akit alig bírtak utána felszedni a földről. Na ezért megy 40-nel a buszok nagy része Pesten.

záporjózsi 2009.12.10. 20:45:52

@cmyk: Érdekes módon ez más városokban, pl. Nyugat-Európában nem gond. Mennek, mint a meszes álló utassal is (igen, ott is van). Ha nem sittszállítóba megy bele a sofőr, hanem egy elé guruló autóba, nem fogja érdekelni, inkább összetöri, de védi az utasait. Lehet, hogy bíróság elé áll, de felmentik, mert sok ember testi épségét védte.
Pesten sokszor azért is megy lassabban a busz, mert másnap nem jönne ki a garázsból, ha széthajtanák. Emellett a sofőr spórol a gázolajjal, illetve annyiszor járta az útvonalat, hogy tudja, mennyivel kell menni a következő lámpára.

randomuser1 2009.12.10. 20:48:03

@záporjózsi: nyilván jelentős munkaerőóraveszteség h a busz 25 iskolás, 12 nyugger meg 23 svarcban foglalkoztatott melóssal áll 1 percet a megállóban.

záporjózsi 2009.12.10. 20:48:06

@cmyk: B+, benyelte a hsz-t. Rövidítve: külföldön sokszor 60 fölött mennek álló utassal, városban. És nem Belgrádban, hanem Nyugaton...
BKV: van üzemanyag-megtakarítási pénz, meg ismeri a lámpákat. Emellett holnap is kell valaminek kigurulnia a vonalra, nem lehet széthajtani, mert nincs másik...

misi107 2009.12.10. 20:48:47

Tényleg érdekes.Nekem csak egy ellenvetésem van,bár együtt érzek a vezetővel,mert igaza van.Szegeden élek,aki erre jár,ismeri a Mars teret.Érdekes módon a kihajtó buszvezetők elég nagy százaléka leszarja,hogy zebrára kanyarodik ki,ahol ebből kifolyólag gyalogosok is vannak.A szitu reggel a legrosszabb,amikor csak villogó sárga lámpa van a járműveknek.Az,hogy napközben a Nagykörúti zöldhullámba belekanyarodnak,szinte megszokott dolog az összestől,de az is,hogy a zöld lámpánál átkelő gyalogosakt szó szerint letolják a zebráról (pedig akkor a lámpa a kikanyarodóknak igencsak piros....)Ki is termelnek minden évben halálos gyalogos gázolást egy-két hétig nyugi van aztán marad minden a régi.Egy buszvezető saját szemszögéből magyarázza meg,hogy miért van így?

záporjózsi 2009.12.10. 20:52:03

@XXXXXXX: Képzeld, jelentős. De az is lehet, hogy én is rajta vagyok, lehet, hogy nem minimálbéren, bejelentve, adót fizetve dolgozom.
Ilyenkor néha eszembe jut, hogy a társadalmi haszna mekkora lehet annak az időveszteségnek, amelyek egy olyan vonat kb. 40-80 perces késése okoz, amely miattad próbált megállni egy lezárt sorompónál, csak nem sikerült - ettől még az nyert...

záporjózsi 2009.12.10. 20:55:02

@misi107: Az egy idióta zebra. Akkora buszforgalmat nem szabadna így vezetni, de nincs más megoldás. Pesten vannak durvább zebrák is, ahol szabályosan lehetetlen átmenni autóval. A buszok/trolik pedig 2-3 percenként kénytelenek átmenni...

randomuser1 2009.12.10. 21:00:37

@záporjózsi: figyu, ha a te munkaerőd ennyire értékes volna és a versenyszférában dolgoznál,kapnál a segged alá céges kocsit. ha állambácsi szolgája lennél akkor még kék villogót is kapnál rá, de a busz, az egész más műfaj:)

záporjózsi 2009.12.10. 21:19:55

@XXXXXXX: A céges kocsival a belvárosban pedig kitörölhetem azt a segget ami alá kaptam...

randomuser1 2009.12.10. 21:43:44

@záporjózsi: mind1, én azt mondtam eredetileg h nem engedem ki a buszt mert irtózatosan büdös és általában lassú, nem azért mert előbbrevalóbbnak érzem magam 50 másiknál, a volvokkal nincs bajom, de az ikarusok jobb ha inkább mögöttem vergődnek haláltusájukban.

Dáwid 2009.12.10. 22:27:57

Hinnye, egy jó poszt. Nekem tetszett :D Még ilyet, kevesebb tegnapit.

Don Blasius 2009.12.10. 22:32:41

@SilentSound:
Na ez fasza.:(( Ez egy sajnálatos eset, de egyébkét én úgy látom, a buszvezetők sokkal inkább betartják a szabályokat, mint az autósok.
Sajnos itt Pesten a buszok állapota tényleg olyan, hogy nem jó érzés beengedni, lassú és büdös. Én igyekszem megtenni. Csak sokan ezt akkor sem gondolják végig, amikor trolit nem engednek be maguk elé, pedig az se nem lomha, se nem büdös.:D

Dáwid 2009.12.10. 22:45:46

Nagyon sokan szenvednek azon hogy "nemlátoktőlemenagy" az nagyon kevés autósnak jut eszébe hogy ha lemarad tőle akkor közel annyira sem zavaró mint 20 centire a hátuljától a felezővonalon leselkedve egy előzésnyi helyet vadászni. Hosszabb utakon is azt látom hogy ha valaki elé kerül egy mikróbusz, pl. akkor az ha megy 90-nel akkor is meg kell neki előzni mert az nagy, akkor is ha ő utána 85-el fog tovább menni előtte. Kifejezetten jól lehet menni egy-egy furgon után általában, ha normális távoldágot tart az ember mögötte. Lomhának nem igazán lehet nevezni őket mostanság (vezettem elég sokat Hiace-t Ducatot, és elég komolyat tudnak menni) A legtöbb baj az emberek felfogásával van. Ha kicsit lemarad tőle az ember akkor tök jól lehet haladni mögöttük.

autosave 2009.12.10. 22:55:21

@SilentSound: a 70 éves asszony nagyon "hirtelen" került a belső sávba biztosan, ezt nagyon elnézte a buszos :SS

_Toto_ 2009.12.10. 23:34:51

Furcsa a probléma, én mindig beengedem magam elé a buszt, kivétel akkor ha nem járna a mögöttem jövő forgalmat veszélyeztető hirtelen fékezéssel.

Zsola777 2009.12.11. 03:18:25

Már várom, amikor a rendőrök végre nem (csak) gyorshajtásért, hanem az említett zebránál előzés miatt büntetnek!

Valakit indexelés elmulasztása miatt büntettek már meg az emúlt 5 évben?
Pedig nagy biznisz, rendőr komák!

Buszvezető társunknak meg nagyon igaza van, további sok türelmet a munkájához, hasznosak az ilyen posztok!

záporjózsi 2009.12.11. 09:19:52

@XXXXXXX: A Volvo hosszabb idő alatt indul el, mint az Ikarus. Ezért kell neki jó előre jelezni, hogy ki fogod engedni.
A büdös ellen nekem van az autóban egy gomb, ha benyomom, bent keringeti a levegőt. Kb. 2-3 percig kell a saját szagomat elviselnem, mert ennyi idő alatt nagy valószínűséggel megelőzöm a buszt.
A busz lassúsága által előidézhető károk mérséklésére is van egy jó módszerem: lelépek a gázról.
A busz kiengedni márpedig kötelező.

@Dáwid: Inkább 100 m-t maradok le ilyenkor, mert ha normális távolságot tartok, akkor a nagyon előzni kívánóknak valamivel nehezebb mindkettőnket megelőzni, azt pedig nem venném a lelkemre, hogy ott pusztuljanak holmi infarktusban. ;)

Hasonló eset: megyek a többsávos úton, a megengedett legnagyobb sebességgel, emelkedőn. Előzöm az alacsonyabb sebességűt, a dombtetőig majdnem sikerül. Felérünk a domb tetejére, erre gyorsul a szerencsétlenje az engedélyezett fölé. Lehet, hogy az órája szerint belefér, ezt nem vitatom. De ha már előzöm, talán engedje meg, hogy befejezzem az előzést, utána csinál, amit akar.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.12.12. 10:15:02

Nem olvastam végig, nem tudom, hogy valaki írta-e már, de buszsofőrünk sincs otthon a KRESZ-ben annyira.
Tudnia kellene, hogy az előzés nem irányjelzéssel kezdődik. Van erre egy passzus, miszerint az előzési szándékot jelezni kell. Előzési szándék jelzése az is, hogy annyira megközelítjük az előttünk haladót, hogy annak hirtelen irányváltoztatása már veszélyeztetné a manőverünket.
És az előzésnél nincs betartandó követési távolság.
Ergo: ha az autós annyira "rámászik" a buszra, hogy ez már feltűnő, mi több: az "orrát is kidugja", az bizony az előzési szándék jelzése.
Utána is ráér kitenni az indexet...

jónévez 2009.12.12. 17:46:23

@kekecke: Meglepő dolgokat tudsz te mondani. Öngyilkos hajlamú-e vagy?

-"Előzési szándék jelzése az is, hogy annyira megközelítjük az előttünk haladót, hogy annak hirtelen irányváltoztatása már veszélyeztetné a manőverünket." Osztan ha fékolnom köll, rámlapulsz.

-"És az előzésnél nincs betartandó követési távolság." Ez meg már csak önhülyítés. Vannak autósiskolák, látogass meg egyet.

-"ha az autós annyira "rámászik" a buszra, hogy ez már feltűnő, mi több: az "orrát is kidugja", az bizony az előzési szándék jelzése.
Utána is ráér kitenni az indexet..." Igen, annyira feltűnő, hogy az elöl haladó sem fékezni, sem kormányozni nem mer, mert a bolond csapdájába került, hiába van igaza, hiába van nagyobb járművel, azért még nem akarja kárát neki (a hozzád hasonló gondolkodású bugyutának), és nem az előzési szádékodról győzted meg, hanem a hajad színéről.

Tehát: nem a buszsofőrünk nincs otthon a KRESZ-ben, hanem pl. te.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.12.12. 23:34:00

@jónévez: Többek között ezért van annyi érdekes sztorija. Egyébként ekkora hülyeséget még én sem hallottam :)

Buszvezető 2009.12.13. 12:28:10

Sziasztok!

Én írtam a levelet autózz blogger-komának, most jutottam a kommentek végére. Mindenkinek kösz a hozzászólást!

Egy félreértést eloszlatandó: nem attól a meggyőződéstől vezérelve vágtam neki a megállóból, mert a KRESZ szerint ilyen vagy olyan elsőbbségem van, hanem mert nem előzött senki. Tehát az előzési szándék a fasorban sem volt. Az indulás utáni másodpercben kerekedett ki a történet olyanná, ahogy leírtam.
A többőtök által hivatkozott "lakott területen belül a buszmegállóból induló menetrendszerinti autóbusznak elsőbbsége van" szabály ötven-ötven százalékos: a busznak elsőbbsége van, de ezzel az elsőbbségével csak akkor élhet, ha azt megadták neki, tehát ilyen helyzetben balesetveszélyt nem idézhet elő. Ez pont olyan szabály, mint a megkülönböztető jelzéseit használó járművek elsőbbségére vonatkozó: pl. a mentőnek elsőbbsége van, de csak akkor élhet vele, ha meg is adják neki. Ha csatt van, akkor a mentőautó vezetőjének a magatartsát is vizsgálják. (Évekig dolgoztam a mentőszolgálatnál.) Tehát a vélekedéssel ellentétben: ismerem a szabály korlátait, de a paragrafusnak a konkrét szituhoz nem volt köze.

A posztban nem írtam, mert nem volt jelentősége, de a sztoriban szereplő megállónál egy járműforgalom elől elzárt terület és egy rövid záróvonal szakasz is volt, tehát az autós meg sem kezdhette volna az előzést, de mint mondtam nem volt jelentősége, hiszen tudom, hogy szoktak előzni, és ha jelzik számítok is rá, hagyom őket, nem gond - tudom, hogy mikor érdemes egy szabályt erőszakkal is betartatni, és mikor írja felül az élet a szituációt.

Van, aki kérdezte, hogy miért nem mennek gyorsabban a buszok? Már más is válaszolt erre, de leírom én is: a KRESZ szerint busznak lakott területen belül mindenhol 50 km/h a megengedett legnagyobb sebesség. Ott is, ahol egyébként az autósok mehetnének gyorsabban is. Például autópályák bevezető szakaszán, ahol személyautóval mehetsz 70-nel vagy 90-nel is, busszal csak 50-nel lehet. Sőt, kevesen tudják, de a BKV egy belső szabályozása értelmében kék busszal még lakott területen kívül is csak 50 a megengedett - kivéve autópályán. Etől függetlenül nem akarom azt elhitetni senkivel, hogy nincs gyorshajtó busz, vagy hogy személy szerint én sosem léptem át ez t a sebességhatárt, még ha általában igyekszik is tartani magát ehhez az ember.

Azoknak, akik meg vannak győződve arról, hogy a buszok többsége nem, vagy helytelenül használja az irányjelzőt, van egy ajánlatom: menjünk ki több fővárosi helyszínre és végezzünk saját magunk egy felmérést. Látatlanban állítom - megelőlegezve a kollégáknak a bizalmat -, hogy sokkal több buszvezető használja szabályosan az irányjelzőket, mint ahány autós. Az a buszosok 90 százaléka nem jelez kitétel határozottan nem igaz. Ezt a felhívást autózz-komának is címzem, ha van kedve részt venni a szervezésben, egy nem reprezentatív, de mindenképpen életszerű eredményt lehetne belőle kihozni, amit önálló posztként publikálhatna a blogjában. Előrhető vagyok az adatlapon keresztül, ha a buszokat nem kedvelők empirikusan is alá akarják támasztani a negatív előítéleteiket, keressenek bátran.

Szevasztok Gábor

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.12.13. 17:11:08

@Buszvezető: Majd szólj valami napsütéses májusi napon, ilyen lucskos időben a fene se akar indexelési arányokat nézegetni. Mondjuk lehet, hogy jó időben sincs sok értelme, mert szerintem is sokkal nagyobb arányban szabályosak a buszsofőrök, mint a sima autósok, nekik könnyen ugrik az állásuk, ha valami galibát csinálnak...

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.12.14. 09:55:56

@jónévez: KRESZ 27§, (2) bek.:
Nincs szükség ilyen követési távolság tartására
a) ha
- a vezető előzésre készül fel, stb.

Másrészt, lehet, hogy szerinted én hülye vagyok (húzzál sorszámot), de kérdezz meg oktatókat, vagy rendőröket, mi is az a ráutaló magatartás.

Na, lehet fikázni, agyatlanok.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.12.14. 09:56:44

@...::: Flúgos Kamionos :::...: Neked is szól, ha Neked ez hülyeség, kíváncsi vagyok, hogy kaptál jogsit... Bár a neved alapján tényleg flúgos lehetsz.

autosave 2009.12.14. 16:53:16

@kekecke: amit kimásoltál, az a 27-nek a (2)-es bekezdésére vonatkozik, amely PONTOSAN így hangzik:

"(2) Olyan járművel, illetőleg járműszerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kg-ot vagy hosszúsága a 7 métert meghaladja, lakott területen kívül másik jármű mögött olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy - előzést végrehajtó - személygépkocsi biztonságban besorolhasson.

Nincs szükség ilyen követési távolság tartására

a) ha

- a vezető előzésre készül fel,"

Te kamionnal vagy mindig? Naugye!
Ne töröljük már ki a jogszabályból a számunkra kényes részeket!

"27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni."

És ez után jön a (2)-es, ami a nagy járművekre ír le újabb szabályokat. És ez a rész biztos a ketteshez tartozik, hiszen van utána még (3)-as is...

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.12.14. 16:56:00

@kekecke: Hehh...tudom, mindenki hülye, csak te nem :)

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.12.14. 16:58:18

@autosave: Azért az szép, hogy egyesek csak azt veszik tudomásul a kreszből, ami nekik kedvez, mi pedig csodálkozunk, hogy miért vezetnek ilyen agyatlanul.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.12.14. 17:25:42

@autosave: nagyszerű, tehát másoknak is van gondja a szövegértelmezéssel. Ebben én már nem tudok Neked segíteni. Javaslom, kérdezz meg oktatókat, rendőröket stb.
De ha bemégy a területileg illetékes Közlekedési Felügyeletre - akár telefonálhatsz is - megmagyarázzák Neked.
Követési távolság tartására nincs szükség előzésnél. Nincs kitétel, hogy kivéve ez és ez a jármű....

autosave 2009.12.14. 17:27:25

@kekecke: csak azt ne mondd, hogy az nem a (2)-höz tartozik...

egyébként előzésnél neki szabad menni bárkinek is, ha hirtelen fékezne??

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.12.14. 17:58:04

@autosave: Nem, természetesen nem. Csak van egy szabály, hogy az előzés nem az irányjelzéssel kezdődik.
És ha bizonyítani tudod (mondjuk az utasoddal, valaki mással az útról), hogy már belekezdtél a manőverbe, amikor az előtted lévő is előzni kezdett/rád fékezett stb., akkor nem Te vagy a hunyó.
Mivel ezt szinte lehetetlen bizonyítani, ezért nem is javasolja senki.
De a becsületesebb oktatók el szokták magyarázni a szabályos előzés lépéseit. Ami - ismét hangsúlyozom - nem az IRÁNYJELZÉSSEL kezdődik. Hanem azzal, hogy már annyira megközelíted az előtted lévőt, hogy annak HIRTELEN irányváltoztatása már veszélyeztetné az általad megkezdett manővert.

Ami egyébként megfigyelhető az országutakon: "rámászol" az előtted lévőre, kitolod az orrát, és amikor tiszta az út kib...d az idexet és előzöl.
Naponta tapasztalom. Ezexerint errefelé vagy ugyanabba az autósiskolába jártunk, vagy... :-)

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2009.12.14. 17:59:17

@kekecke: kapkodtam. Tehát: a kitolod az orrát természetesen a saját autód orrát jelenti...
És az indexből kimaradt az n. Bocsi.

jónévez 2009.12.25. 23:00:51

@kekecke: Jó régen néztem rá erre a posztra (is), emiatt nem is válaszoltam neked.
Ha elolvasnád azt, amit idéztél, akkor rájöhetnél, hogy az arról szól, amit autosave is írt neked. Nem a biztonságos követési távolságról, hanem az azon túli, a nagy teherautókra vonatkozó megnövelt követési távolságáról, és az azért teljesen más.
Azért írj minél többször hsz.-t, kíváncsi vagyok, ezzel a közlekedési felfogással meddig lehet élni...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása