Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Svájc a rend és nyugalom országa

2010.01.20. 08:05 :: SilentSound

Még novemberben kaptunk beszámolót a svájci közlekedésről, ezt egészíti ki most Balázs a saját tapasztalataival.

Nemrég volt egy cikk a svájci közlekedésről. Pár apróságot szeretnék még leírni. Az itteni KRESZ csak pár apróságban tér el a magyartól. Az átlag svácji autós mégis teljesen máshogy vezet, mint a magyarok.

Út közben:

Svájcban a közlekedésben is a rend és a nyugalom uralkodik. Autópályán 100-120-szal, lakott területen kívül 80-nal, azon belül 50 km/h-val halad, megáll a zebránál, sárga lámpánál. A gyorshajtók nagy része külföldi. A magyarokhoz hasonlóan a svájciaknak sincs fogalmuk arról, mekkora követési távolságot kellene tartani.

Ami érdekes, hogy a vasúti átjárókban gyakran hajtanak át piroson. Vasúti piros jelzésnél többször lehet látni teherautókat és kamionokat, amelyek 100-150 méterre a sorompó előtt állnak meg, hogy az őket követő személygépjárművek ott kerülhessék ki őket. Az autópályák egyébként díjkötelesek: egy évre 40 frankba kerül a matrica.

Parkolás:

Az utcán a parkolókat különböző színű felfestések jelzik: A kékek általában max. 2 óráig parkolókártyával vehetők igénybe, a sárgák a környéken lakóknak, illetve üzletek látogatóinak vannak fenntartva, a fehérek korlátozás nélkül (esetlegesen fizetés ellenében) vehetők igénybe.

Mozgássérült parkolókban kizárólag valóban mozgássérültek használnak. Arra is figyelni kell, hogy a jármű nem lóghat ki a felfestésről. (Léteznek pl. külön parkolóhelyek Smart méretű járműveknek.) A parkolóházaknál érdemes megnézni előre a díjtáblázatot, mert nagyobb városok központjaiban horribilis összegeket kérhetnek el.

Motorosok, kerékpárosok:

Viszonylag sok motoros és kerékpáros közlekedik. Előbbiek az alpokban, utóbbiak meg mindenhol, de főként városokban. Ennek megfelelően az autósok figyelnek rájuk. A kerékpárosok főleg nagyobb városokban egyre szabálytalanabban közlekednek, aminek a rendőrség célzott akciókkal próbálja elejét venni. Egy ilyen akció alkalmával a rendőrség az ellenőrzött kerékpárosok 60%-át megbüntette. Érdekesség, hogy a kerékpárokra kötelező biztosítást kötni, amely egy évre 6-10 frankba kerül.

Büntetések:

A rend nem csak a svájci mentalitásnak (csak a lúzer siet, a fontos embereket megvárják), hanem a gyakori ellenőrzéseknek és a magas büntetéseknek is köszönhető. Luzern és Genf között az autópályán átlagban 5 km-enként vannak traffipaxok. Autópályákon helyenként a korlátba is építenek sebességmérőt, lakott területen belül pedig egy kukának látszó tárgy is fényképezhet. Sebességtúllépésért a legmagasabb büntetés valamivel egymillió font felett van, bár ilyen kiszabására még nem történt példa.

Egy kínai üzletembernek viszont egy hét vizsgálati fogságba és 85000 frankba került a 120 helyetti 229 km/h-ás száguldás. A múlt héten lakott területen belüli 50 helyett 118 km/órás sebességért a jogsi mellett az autót is elkobozták, a vezetőre tízezres nagyságrendű büntetés is várható. Büntetést egyébként már kisebb sebességtúllépésért is lehet kasszírozni, pl. lézeres mérésnél lakott területen belüli tényleges 54 km/h tempó 40 frankba kerül. (3 km/h levonás, 1-5 km/h túllépés 40 frank)

Halálos balesetet okozó gyorshajtásért nem ritka a több (3-6) éves börtönbüntetés.

Parkolási kihágásért első alkalommal 40-120 franknyi büntetés jár, akkor is, ha pl. az autó kilóg a felfestett helyröl. Zebránál kötelező megállni már akkor is, ha valaki a közelben tartózkodik - kölönben 140 frankunk bánhatja.

A nem befizetett büntetéseket számítógépes rendszerben tárolják. Ez kellemetlen is lehet, mert ha használt autónkkal az előző tulajdonost 4-5 éve lefénykényképezték, akkor bizony elöfordulhat, hogy a határon tőlünk fogják követelni a bírságot. (Svájcban a rendszám a személyhez kötödik, nem a járműhöz, ezért néhány rendőrnek nehéz elmagyarázni a dolgot.)

Biztosítók:

Mindenkivel eshet baleset. Velem is megtörtént. Nem figyeltem, egy körforgalomban nem vettem észre (az A oszlop takarásában?) egy autót, koccantunk. A kárrendezés kicsit másképp történt, mint Magyarországon: Szereztünk egy kárbejelentőlapot, kitöltöttük. Felhívtam a biztosítómat, elmeséltem, hogy balesetet okoztam. Mondták, hogy ennyi nekik elég, nem kell semmit sem küldenem sehova, nem kell sehova sem személyesen menni. Viszont felajánlották, hogy keresnek szervizt az autómhoz.Mivel nem ismerem ki magam, belementem.

Fél óra múlva hívott egy szerviz kb. 3 km távolságból, hogy vihetem az autót, egyből neki is állak a javításnak. A javítás idejére a Skoda Octaviám helyett kaptam egy 530-as BMW-t csereautónak. Az autó elkészült, két-három hétre rá kaptam egy számlát az önrészemről, amit egy hónapos határidővel kellett befizetnem. A biztosításom amúgy biztosítja a bónusz-malusz besorolást is, úgyhogy azóta is ugyanabban a kategóriában vagyok, mint a baleset előtt.

pár forrás:

közúti szabálysértések büntetési tarifái

kínaiak büntetése

orosz multimilliomos fiának gyorshajtása - 100.000 frank kaució ellenében engedték szabadon

autó elkobzása

6 év börtön két utas haláláért

Bicikli-razzia Zürichben

343 komment

Címkék: közlekedés külföld autó büntetés kerékpár parkolás gyorshajtás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MrZed001 2010.01.20. 13:42:52

@Bladika:
"Mi ez a +-10%?"

Nekünk még úgy tanították, hogy (amennyiben nincs a forgalmat korlátozó tényező: torlódás, durva lejtő, hó, jég, köd, zivatar, ...) akkor KÖTELES vagy a megengedett sebesség +-10%-ával közlekedni.

Hogy miért kell plusz és mínusz?
Mert nem vagy gép, sőt még a legjobb tempomat sem képes pontosan tartani a beállított sebességet. Bizony ha egy durva lejtőre kerül, az is meglódul, ha meg kaptatóra akkor neki is idő mire újra eléri a beállított sebességet.
Ez neked is idő. Ezért a +-10%.
Meg azért, hogy ne 20-al meg gyökkettővel poroszkálj "csak úgy ráérésből" a Nagykörúton meg a Hungárián (most sajnos megteheted).
KRESZ-ben sajnos nincs benne, pedig a józan ész ezt diktálná.

CBI 2010.01.20. 13:53:09

@Donor:
Elolvastam néhány cikket és abból az jött ki, hogy a közkézen forgó GPS vevők nem használják ki a Doppler effektust a sebesség számítására, csupán a műholdak vételi frekvenciájának korrigálást végzik ez alapján. de ezt nem az autó sebessége, hanem a föld forgása és a műholdak sebessége határozza meg. természetesen repülőknél és űrhajóknál alkalmazható ez a módszer is további kiegészítésekkel ellátott vevők esetében. de azzal legyél tisztában , hogy a GPS pozíció eltérése egy adott időszeletben állandó és a feltételezett 10 méteres eltérés minden egymást követő másodpercben kb ugyanoda számolódik. ebben csak néhány cm-es eltérés adódik. Tehát a sebessséget nagyon jól lehet számolni az egymást követő pozíció adatokból. Az eltérés alapvetően csak a mozgásból fog adódni. Ezért jobb nagyságrendekkel a sebesség számítás mint a pozíció meghatározás. A pozícióhiba a sebességmeghatározás képletéből egyértelműen kiesik. Dopplerrel a rendőrök mérnek az út széléről :)

hgg266 2010.01.20. 13:55:11

akkor nekem nagy szerencsém volt, mert 3éve nyaraltunk arrafelé, a genf-zürich távolságot 70perc alatt tettük meg:D (kb.200km)
Viszont a bringás kötelező biztosítás egy nagyon helyes, és követendő példa!!!

Bladika 2010.01.20. 13:55:53

@MrZed001: Ok ok! Én csak kérdeztem.

gorillka 2010.01.20. 13:59:17

@zed911: nem teljesen értek egyet. Tudod, hogy az út és látásviszonyoknak megfelelően kell megválasztanod a sebességet, ha ezt nem teszed az nem figyelmetlenség.
Figyelmetlenség akkor lenne, ha csodálkozol, hogy "jé, esik a hó! egy pillanatra bebambultam, nem is vettem észre".
Volt a napokban egy hír, valami külföldi politikus a magyar autópályán hátulról belerohant egy autóba, akinek utasa vagy vezetője később meghalt. Nagy köd volt.
Nem lehet ráhúzni a figyelmetlenség szót.
Ha köd van, úgy kell mennem, hogy meg tudjak állni, ha felbukkan egy autó.

nonolet (törölt) 2010.01.20. 14:01:41

@CBI:

Hülyeségeket beszélsz...olvasgass még tovább...a GPS ügyben.

Amúgy meg mindegy is, mert
a lényeg ettől nem változik!

Az übergagyi közönséges GPS esetén is
a műszaki adatok között ezt találod....

Sebességmérés pontossága: +-0,18 km/h

Bladika 2010.01.20. 14:11:21

@CBI: Egy hót gagyi kb. 7éves mai szemmel őskövület GPS modul pontossága 0.051m/s és ez teljesen független attól, hogy Standard GPS v. DGPS(USCG/RTCM) v. DGPS(WAAS) üzemben dolgozik, pedig a 3 üzem között a pozíció meghatározás pontossága sorban, kevesebb mint 15méter, kevesebb mint 5méter, kevesebb mint 3méter. Nos, hogy lehet, hogy ennyi a sebesség mérés pontossága állandó, míg a pozíció meghatározás pontossága pedig változó? Jelzem a NEMA adatok között ez a mért sebesség rendelkezésre áll. Na most kétlem, hogy mondjuk egy iGO inkább neki áll számolgatni koordinátákból, mint hogy egyszerűen amit mond a vevő azt kiírja a kijelzőre.

Jelzem ez egy totálisan elavult GPS modul, ami újkorában is alsó kategóriás volt.

Gera 2010.01.20. 14:15:28

@Dövan: Én igazából nem gengszterekre és hasonlókra gondoltam, csak a mindennapos dolgokra. Valamivel csak érdekesebb Ukrajnában az élet, mint nálunk, legalábbis az alapján, amit olvasgat az ember. De egy svájcinak Magyarország is épp elég sokkoló lehet.

nonolet (törölt) 2010.01.20. 14:17:01

Igen... és ugye a 0,051*3600/1000=0,1836 km/h

Bladika 2010.01.20. 14:21:13

@nonolet: Igen! És? Vagy ez eddig valakinek nem volt világos?

CBI 2010.01.20. 14:22:16

@Bladika:
Igen ha figyelmesen elolvasod amit írtam, akkor abból megértheted. Független a pozíció pontosságától a sebesség pontossága. Mégegyszer: a pozíciót akármilyen rossz helyre teszi , azt következetesen teszi. Abban a néhány másodperces periódusban mindegy, hogy melyik utcában gondolja, hogy mentél előre 100 métert. A sebesség számítása pontos lesz. Ez a titka.
Az NMAE adatokat az Igo csak felhasználja, a számítást a GPS vevő computere végzi. Ez állítja elő a pozíció és sebesség és irányvektor adatokat. De itt egyesek azt hiszik, a műhold minden egyes GPS vevőnek leküldi az ő pozícióját :) Erre utal, hogy sokan nem tesznek különbséget a GPS antenna és a GPS számítógép között :) A GPS antenna egy néhány centiméteres drót, a GPS számítógép pedig az a kis fekete doboz ami miniDIN csatlakozóval illeszkedik a palmtophoz. Ez végzi a számításokat, amit az Igo csak megjelenít. Az általad említett szabványok pont ezt az állandó eltérést korrigálják ki amit említettem. Egy pontosan ismert pozíciójú pontra végzet GPS mérés és az igazi pozíció eltérés vektorát sugározzák helyi rádióadók a WAAS üzemű GPS vevőknek, ami ugyanezt a korrekciót elvégzi (itt már az IGO program korrigál)

CBI 2010.01.20. 14:26:28

@nonolet:
Valamilyen érveket nem tudsz felhozni az álláspontod igazolására? Az a kis matematikai eszmefuttatás a km/h vonatkoztatásában nem volt túl meggyőző.
talán emeld be a doppler számításhoz szükséges N-ed fokú Furier-sor képletét is, ami sajna nem található meg a GPS programkészletében.

_John_Doe_ 2010.01.20. 14:29:48

@gorillka:
A tojok a másikra,
és a megmondom mikor szarhatsz között
van átmenet.

megint 2010.01.20. 14:47:20

"egy évre 40 frankba kerül a matrica", ez komoly?

Kalányos Márió 2010.01.20. 14:49:31

@megint: Komoly, de csak naptári évre érvényes! Ha júliusban veszed, akkor is lejár januárban!
Svájciaknak olcsó, de mivel nincs heti, havi, stb, így ha egy külföldi átautózik Svájcon, az is 40 frankot fizet! Az már nem olyan olcsó!

motu 2010.01.20. 14:50:01

@KuKori: Ha egy kicsit is utánaszámoltál volna (nem reklám, totalcar.hu/tanacsok/gumidoktor/ alján van egy számológép), akkor tudnád, hogy 3,2% az eltérés. Ráadásul a kettő még nem is váltómérete egymásnak, így műszakit kétszer meggondolnám ezekkel a kerekekkel.

Pont a te eseted: totalcar.hu/tanacsok/gumidoktor/2009/11/14/ne_hallgasson_a_szerelore/

Donor 2010.01.20. 14:55:53

@CBI: Igazad van. Nem tervezek GPS chipeket, így nem is tudom pontosan hogy működik.
De mint említettem üzemeltetek radarokat (ferihegyen), és ezért tudom hogy hülyeség lenne nem használni a doppler információt sebesség mérésre, amikor az minden rádióvevőben megjelenik kérés nélkül is.

SirfStarIII chip esetén 2 méter a pozíció pontosság, és 0,01m/s a sebesség pontosság a gyári adatlap szerint.

Saját tapasztalatom szerint is lehetnek több méteres elugrások két mérés között, miközben a sebességet és irányt elképesztő pontossággal hozza már az NMAE adatokban is.
Egyszer írtam is programot hogy kiszámítsam a gyorsulását a kocsimnak. Akkor még pozíció adatokkal dolgoztam mert egy trekkelő program mentett adatait dolgoztam fel ami csak pozíciót rögzített. Szánalmasan pontatlan eredményeket kaptam. Azóta már van programom ami a PDA-s telefonomban kapásból kiírja a gyorsulást a sebességadatokból.

Szóval elég határozottan biztos vagyok benne, hogy nem a pozíció adatokból tudja a sebességet az általam használt SirfIII-as GPS.

gorillka 2010.01.20. 14:57:25

@_John_Doe_: igazad van, de Magyarországon, ha nem mondod meg mikor lehet, az azt jelenti bármikor, éjjel, hajnalban, bármikor.
Amikor építkeztünk belevettük a szerződésbe, hogy szombat-vasárnap nem dolgozhatnak, és hogy 6-18ig tarthat a munkaidő.
Már itt laktunk, építkezett az egyik szomszéd, éjjel 10-kor érkeztek szépen sorban a betonszállító kocsik, ment a betonozás, sípolva tolatás, reflektorfény mellett.
Addig, amíg a másik szomszéd meg nem fenyegette, hogy kihívja a rendőröket. No nem csendháborítás miatt (azt hiszem az már meg is szűnt, mint jogi kategória), hanem hogy honnan van éjjel beton...

Donor 2010.01.20. 15:12:14

@CBI: Ezek szerint te GPS chipeket készítesz hogy ilyen jól tudod? Vagy ilyen jól haladsz az olvasással amit belinkeltem neked?
Te mivel támasztottad alá az állításodat? Vagy azt hiszed hogy pár alapvető analitikai kifejezés emlegetésétől nagyobb lesz a hiteled?

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.01.20. 15:42:14

@MrZed001: "Nekünk még úgy tanították, hogy (amennyiben nincs a forgalmat korlátozó tényező: torlódás, durva lejtő, hó, jég, köd, zivatar, ...) akkor KÖTELES vagy a megengedett sebesség +-10%-ával közlekedni."

na kivancsi vagyok, hogy ekkora faszsagot ki tanithatott...;-)

ugyanis a +-10% azt jelenti, hogy tullepted a megengedett sebesseget.
ha a megengedett sebesseg 50 km/h, akkor az annal magasabb - akar 10%kal is - az nem megengedett. ami nem megengedett, azt hivjak meg tilosnak is. szoval nem szabad.

az, hogy itthon nincs ztp a gyorshajtasra, cska az alkoholra, az a "+-10%osok" szerencseje, semmi tobb.

ettol meg ugyanugy szabalysertok, csak legyintenek ra.

igazabol en tovabbra sem akarom buntetni oket, de bizony en kivetetnem oket a forgalombol, hogy elmagyarazza neki a rendor, hogy t. uram, on tullepte a megngedett sebesseget, kerem, legkozelebb erre jobban figyeljen oda.

ugyanis az, hogy "dehat csak 1-2-3-5-7-11-13 km/h-val volt tobb" az tokmind1, ugyanis a megengedett sebesseghatar felett autozni _nem_megengedett_

arrol nem is beszelve, hogy szerintem az udvarias rendori figyelmezt6etes - es az a teny, hogy ezt is latjak es eszre veszik - sokkal inkabb visszatarto ereju, mint ez a legyintos, hiszen latod, tobben azt hiszik rogton, hogy az 50-es tabla 55-ot, a 70-es 77-et, a 90-es 99-et jelent.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.01.20. 15:44:29

@az igazi Sipi: ja meg annyit tennnek hozza, hogy a becsapodasi energia valamint a jarmu megallitasahoz szukseges fekhatas a sebesseg novelesevel nem linearisan, hanem exponencialisan novekszik...

Laciii 2010.01.20. 15:52:02

Ennyit számít, hogy 50 vagy 54:

54 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 26.7 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 15, a fékút 11.7 méter.
50 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 23.89 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 13.89, a fékút 10 méter.

Ha egy hirtelen eléd kerülő akadálynál 50 km/h sebességgel épp megtudtál volna állni, 54 km/h sebességgel haladva 23.89 méter megtétele után 27 km/h sebességgel ütközöl vele.

www.kisdoboz.hu/fekut/

nonolet (törölt) 2010.01.20. 15:58:39

@az igazi Sipi:

Ez az exponenciális megint csak NEM IGAZ...
NÉGYZETESEN !!! növekszik...

Fizika 7. osztály:

(hihetetlen, hogy mennyi buta, de magát
nagyeszűnek gondoló humán értelmiség ír
ide és máshova is, baromságokat...)

Mozgási energia:
egyketted m szer vé négyzet

Fékezés útja:
vnull szor té, plusz á per kettőször té négyzet

CBI 2010.01.20. 16:01:43

@Donor:
Viccesen azt kellene mondanom, hogy ha ezt elárulnám meg kellene, hogy öljelek :)
Ezért csak annyit, hogy egy kis időt Diego Garcia-n dolgoztam. Neked nem kell mondanom mi van ott. Nem nem Noaa US Navy-nál, hanem ami a GPS-hez kötődik.

csintapala (törölt) 2010.01.20. 16:05:21

@MrZed001: "Nekünk még úgy tanították, hogy (amennyiben nincs a forgalmat korlátozó tényező: torlódás, durva lejtő, hó, jég, köd, zivatar, ...) akkor KÖTELES vagy a megengedett sebesség +-10%-ával közlekedni."

Melyik évezredben tanították ezt neked és melyik bolygón? Mert a kreszben ilyen sosem volt.

csintapala (törölt) 2010.01.20. 16:48:02

@nonolet: "Fékezés útja:
vnull szor té, plusz á per kettőször té négyzet"

Én nem vagyok egy fizikus, de itt nem kéne még olyasmikkel kalkulálni, mint a felületek minősége, fékerő, súrlódás stb?

Kalányos Márió 2010.01.20. 16:51:10

@csintapala: Nem! Örülj, ha az álatlános iskolai fizikára emlékeznek az itt kommentelők! ;)
Vagy már ott is volt súrlódás??? Hoppá! :)

nonolet (törölt) 2010.01.20. 16:58:22

@Laciii:

A matek jó, de a tanulság szerintem hibás..

Az adatokból:
a lassulás 9,6 m/sec2
a lassúbb fékideje 1,45 sec

A reakció idő miatt a gyorsabb MÁR 1,11 méterrel lesz közelebb, amikor tényleg fékezni kezdenek, mint a lassúbb...ez tehát helyből ennyi hátrány.

Elkezd ketyegni az 1.45 sec fékidő, ami alatt a lassúbb megáll...a gyorsabb meg nyilván nem tud ez alatt megállni...hanem csak lassulni, mégpedig
1,45*9,6=13,92 m/sec2-el azaz marad a sebessége
15-13,92=1,08 m/sec2...EZZEL fog ütközni!!!

NEM PEDIG azzal a 27 km/h-val...

az 1,45 sec alatt pedig lassulva megtesz öszesen
(15*1,45)-(4,8*1,45*1,45)=11,658 métert

A megálláshoz viszont 11,72 méter kellene neki...megint összeszed tehát 0,07 méter minuszt, így összesen 1,18 méter mínusza lesz

Szóval szerintem a helyes számok.

1,18 méter kéne még neki
De nincs, ezért elüt ezért 3,88 km/h tempóval

Ami kb. a lassú gyalogos tempója.

Ezért nemigazán az elütés maga lesz veszélyes, hanem, hogy a hiányzó 1,18 méter miatt esetleg ÁTMEGY rajtad...

(a linkelt oldalon valamit elszámoltak szerintem, bár az is lehet, hogy én tévedek)

Laciii 2010.01.20. 16:59:53

@csintapala: meg persze azzal, hogy az út mikor mennyire vízszintes, meg a légellenállást se felejtsük el, meg ... :)

nonolet (törölt) 2010.01.20. 17:10:42

@csintapala:

Azok benne vannak
a gyakorltban elérhető lassulás értékben...mintegy kummulálódva.

Amit a való világban,
száraz aszfalton nem szétszáradt/bekeményedett többéves öreg gumival közlekedve, saccra lehet venni...

Modern, újszerű autóknál, 10-nek
Átlag 5-10 éves autóknál, 9,5-nek
Öreg autóknál, 9,0-nek
Elhanyagolt vackoknál, 6-8-nak

A reakció idő szabványos értéke pedig
a figyelő, friss, nem gyógyszres/drogos/alkoholos
vezető esetében 1,0 sec...

A vezetés közben telefonáló barom esetében pedig 1,5-20 sec!!!! még kihangosítóval is...
...pont mint egy félrészeg húgyagyú esetén.

MrZed001 2010.01.20. 17:12:57

@az igazi Sipi:
"ugyanis a megengedett sebesseghatar felett autozni _nem_megengedett_"

Te tudsz 50 kmh-val menni? Tényleg?

Ugye tudod, hogy ez lehetetlen.
Miért is?
1) mert nincs pontos mérőműszered
2) mert a kmhóra csal
3) mert nem digitális a kijelzője, ezért leolvasási hiba is van (kerekítésiről ne is beszéljünk)
4) mert mindenféle méréssel csak megközelítő értéket kapsz, a természetben nincsenek pontos eredmények (távolság, idő, ...).

Bizony, ha a fejed tetejére állsz sem fogsz tudni 50 kmh-val menni, mert az 51, 49, über NASA precizitással meg 49.99 meg 50,01 lesz
Tudod, a méréstechnika is tudomány.
Ezért találták ki azt a varázsszót, hogy TŰRÉS.

És pont ezért lenne kötelező a KRESZ-ben is szerepelnie, mert ismétlem a gyengébbek kedvéért: betarthatatlan hogy soha ne lépd át pl az 50-et.
Tudatlanul is számos alkalommal átléped: nem jó szögben olvasod le a nem hitelesített mérőeszköz nem hiteles eredményét ... és még a legprecízebb lézeres méréssel is jön egy lejtő és átléped.
Vagy szerinted mindenkinek 40-el kellene mennie, hogy véletlenül se lépje át az 50-et?

Laciii 2010.01.20. 17:17:27

@nonolet: na ezt este majd átszámolom, anno átnéztem, hogy számol és jó volt, nem hiszem, hogy azóta elrontották.
Ami nekem gyanús, hogy te itt fékidővel számolsz, távolsággal kellene. Ha 1,45 sec kell 50ről megállni akkor 1,45 sec múlva 54ről már el vagy ütve.

Lipi1945 2010.01.20. 17:27:11

Má megint bagatel dolgokon vitáztok. Mint már más leírta a felni mérete mellékes, a gumi átmérője a lényeges. A váltóméreteknél minimális a különbség.

Egyébként asszem a téligumik általában kicsit nagyobb átmérőjűek.

Személyautóra meg nem lehet olyan hűdesokkal nagyobb gumit rakni, szóval adott esetben ott is bagatel lehet a különbség.

Terepjáróknál viszont már nagyobb eltérések lehetnek, az enyémen is nagyobb van, de erről tudok és adott esetben annak a tudatában választom meg a sebességet, hogy az óra csal.

Írta valaki, hogy vannak országok ahol a rendőr még a gumiméret miatt is baszogathat. Azért az ilyen túlszabályozás se jó. Panaszkodtam már egyszer, hogy terepgumikból is van egy csomó amit nem szabad használni, rendes dögtolót se lehet felrakni, és akkor ezexerint a következő az lessz, hogy rendes méretű gumit se lehet.

csintapala (törölt) 2010.01.20. 17:29:25

@MrZed001: "Te tudsz 50 kmh-val menni? Tényleg?"

Nem tudok pontosan 50-nel menni, de azt tudom, hogy ha óra szeint 50-nel megyek, akkor valójában az óra csalása miatt még 50 alatt vagyok, akkor is ha a mérési meg leolvasási pontatlanságot belekalkuláljuk. Ezért csalnak felfele a Km órák.

Ha óra szerint próbálod tartani az ötvenet, akkor biztos nem fogsz véletlenül hatvannal menni és nem fognak megbüntetni. Aki meg ki akarja centizni a valós 50-et aztán nem sikerül, az így járt.

nonolet (törölt) 2010.01.20. 17:32:09

@Laciii:

Ez igaz elvagyok ütve, csak nem annyival szerintem, mint amit kihoz az oldal...

A fékutakat, viszont jól számolja.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.01.20. 17:42:10

@MrZed001: a sebesseghartar kis baratom nem azt jelenti, hogy annyiVAL mesz, hanem azt, hogy NEM LEPHETED TUL.

tehat lassabban mehetsz, gyorsabban nem. ha nem vagy kepes tartani az 50 km/h sebesseget, akkor kevesebbel VAGY KOTELES haladni.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.01.20. 17:44:44

@Lipi1945: "anaszkodtam már egyszer, hogy terepgumikból is van egy csomó amit nem szabad használni, rendes dögtolót se lehet felrakni, "

kozuton..
ahol ugye meglehetosen ritkak az offroad korulmenyek..:-)

MrZed001 2010.01.20. 17:45:51

@csintapala:
"de azt tudom, hogy ha óra szeint 50-nel megyek"
Azt ugye tudod, hogy csak a leolvasási hiba úgy 2 kmh lehet, mindegy, folytassuk

"akkor valójában az óra csalása miatt még 50 alatt vagyok"
Ez igaz. No de mennyivel vagy 50 alatt? Lehet, hogy valójában épp csak 30-35-el mész?
Mondjuk te 45 nek saccolod, -2-3 kmh a leolvasási hiba, -10% a csalás (ami lehet persze több is), és nem nézed folyamatosan a kmhórát, így ha betojós vagy könnyedén lelassulhatsz a valós 30-35-re.
Nem fogod te akkor feleslegesen feltartani a többi autóst? Nos?

Lipi1945 2010.01.20. 17:58:32

@az igazi Sipi: Nem csak aszfaltozott utak vannak! És azért mert valamilyen arányban terepen és aszfalton használom, nem fogok mindig plussz 5 gumit magammal vinni és kicserélni ha letérek az aszfaltról.

csintapala (törölt) 2010.01.20. 18:13:13

@MrZed001: "Azt ugye tudod, hogy csak a leolvasási hiba úgy 2 kmh lehet, mindegy, folytassuk"

A km óra csalása ötvennél kb 3-5 Km/h. Tehát óra szerinti 50-nél 45-47-tel mész (ez persze autónként változhat, itt egy példa, ezt találtam, egy BMW teszt: www.automagazin.hu/szamok/2005/08/cikk028.html)

Mindegy, folytassuk :)

"Ez igaz. No de mennyivel vagy 50 alatt? Lehet, hogy valójában épp csak 30-35-el mész?"

Semmiképp, azért ne essünk túlzásokba, ez már 20Km/h különbség lenne az órához képest. Óra szerinti 50-nél kb 45-47 lehet a valós sebesség. Ha ehhez hozzáadod a puszmínusz 2Km/h leolvasási pontatlanságot, akkor még mindig jó vagy, nem fognak letrafizni.

"Mondjuk te 45 nek saccolod, -2-3 kmh a leolvasási hiba, -10% a csalás (ami lehet persze több is), és nem nézed folyamatosan a kmhórát, így ha betojós vagy könnyedén lelassulhatsz a valós 30-35-re. "

Én nem saccolok semmit, nézem az órát, tartom a sebességet, esetleg besegít a tempomat :)

"Nem fogod te akkor feleslegesen feltartani a többi autóst? Nos? "

Nem, mert a többi autós is a Km óra szerint közlekedik, és az ő órájuk is csal felfele. Egyrészt. Másrészt -bár ezzel már erősen más vizekre evezünk- ha csak valós 35-40-nel megyek, akkor sem tartok fel senkit, ugyanis az 50 az nem a kötelező sebesség, hanem a megengedett maximum (de hogy megnyugtassalak, nem szoktam senkit szándékosan feltartani).

MrZed001 2010.01.20. 19:02:03

@csintapala:
1) fogggggalmad sincs, hogy mi is az a leolvasási hiba. Olvass utána gyorsan.
2) NEM tempomattal fogsz városon belül menni, mert sok a lámpa meg az előre nem látható helyzet (lassítás-gyorsítás), meg a kocsik 90%-ában nincs, user nem szereti ...
3) manuálisan állítod a sebességed, és hát valljuk be, elég szarul ... saccolsz (sebességet, távolságot). Tény. Mindenki.
4) tehát a sebességed ingadozik. Itt már csak az a kérdés, hogy mekkora tartományban (Tűrés)
5) másik kérdés, hogy te mint ember mekkora sebesség tartomány betartására vagy egyáltalán képes az autóddal (úgy hogy közben közlekedsz, annak minden nyűgével). 5 kmh-n belül NEM fogod tudni tartani a sebességed hosszú távon városban. Ez is tény.
6) 50-nél az óra 10%-os csalása eleve 5 kmh, tehát ha alatta akarsz maradni óvatosan 45-el mész, ami csak 40, meg leolvasási hiba -2 = 38. És ez ingadozik neked +- 5 kmhval = 33-42 kmh !

Én meg GPS szerint megyek 45-55-el (átlag 50 alatt, nincs leolvasási hiba mer digitális, és nincs csalása), akkor a te 33-adhoz képest mennyivel is megyek gyorsabban? Mennyire is tartasz fel? Egy 40-50 között GPS-el szabályosan haladót mennyivel tartasz fel?
Mellesleg így is lenyomnak folyamatosan a városon belül/kívül fix70-el menők ... (azt hiszik 50-nek meg 90-nek is ... szóval a +-5 kmh igen szerény szórásnak)

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.20. 19:09:38

@MrZed001: Megint egy hülye, aki kifogásokat keres a gyorshajtására!

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.01.20. 19:11:45

@motu: Nem írtam százalékot... Átmérőben kevesebb mint 2 cm az eltérés, de ugye csak (kevesebb, mint)1 cm-t veszünk, mert annyival emeli meg a kocsit.

Ezért is írtam, hogy tökéletesen tisztában voltam azzal, hogy nem ez a rá való gumiméret. Azt is írtam, hogy ezzel a gumimérettel (pár ezer kilométer után) pontos a kilométeróra (a GPS-szel többször megismételt mérés szerint), nem mellesleg kicsit komfortosabb, amit akartam. Macskaköves utca, magas padka, vidéki élet...

A műszakin amúgy pont nem érdekelte őket, mert egyébként ez a 195/65R15 gumi - vasfelni - gyári dísztárcsa kombó elég szokványos gyári küllem :) A Mazda 6-on (azaz a 626-osom két évvel későbbi utódján) már ez a gyári méret, bár ez semmit nem számít, csak megjegyeztem.

Gumisnál dolgoztam akkoriban és senkinek nem volt ellenvetése ilyen csekély eltérésnél. Ha azt nézed, hogy egy kotta új /60-as és egy kopott /65-ös gumi közt nincs 4 mm eltérés, akkor belátod, hogy ez elhanyagolható :) Nem történt így radikális méretváltás, a kilométeróra pontos lett, a komfortérzetem magasabb, műszaki megvan (nem feketén), tehát örö é bódottá :)

Nem utolsó sorban pedig jóféle Continental abroncsokon veszélyeztetem kevésbé a kedves közlekedő társaimat :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.01.20. 19:26:11

@csintapala: Nekem még van egy összeesküvés elméletem arra, hogy miért csalnak felfelé a gyári órák 10%-ot.

Ugyanis, ha én autógyártó lennék, kifelé vetíteném a következő dumát:

"Azért, hogy nehogy véletlenül gyorshajtás miatt felelőssé lehessen tenni minket, másrészt az alkatrészek szórása miatt így belül vagyunk a törvényi előírásban rögzített tűréshatáron."

Azonban! Ha csak 8-10% a csalás, akkor ennyivel több kilométer kerül a kocsiba (a számláló szerint), így ennyivel hamarabb mész a márkaszervizbe olajcserére, ennyivel kevesebb fogyasztást tudsz (tudtodon kívül) hazudni a szomszédnak, miközben ennyivel több gyorsulást egy kalap alatt! Szóval 10 szervizlátogatás helyett 11-szer vagy a vendégük, azaz grátisz egy kiszámlázott olajcsere - nekik :)

Ellenvetés?

nonolet (törölt) 2010.01.20. 19:38:28

@KuKori:

van...

Az összes modern digitálsi belsejű autó
(~ fiatalabb 6-8 éves tervezésű) zervízmenűjében bizony kiolvasható a pontos sebesség IS!
(a névleges gumiból számított)

Tehát csak a kijelzés mutat tényleg többet...

A kmszámláló is erről a pontos értékről működik.

Szóval szerintem...csak
a felelősség hárítás okán mutatnak
manapság már többet a kmórák...

Korábban (analóg technika kora) még
műszaki oka is volt a fölé hangolásnak.

nyulambulam 2010.01.20. 19:54:36

@newtehen: Gyárilag ugyan más méretűek a felnik, de pl. egy kisebb felnire magasabb abroncsot raknak, ezzel korrigálják az eltérést - szóval a sebességmérő 13 colos felnivel ugyanazt az értéket fogja mutatni, mint 15 colossal - ha a gyár által megadott méretű gumik vannak rajt.

Az, hogy az óra nem annyit mutat, mint amennyit kellene, az lehet rosszul beállított légnyomástól, kopott gumiktól, stb.

nyulambulam 2010.01.20. 20:03:47

Azért pár pontosítás: Svájcban nem mindenhol van traffipax, a 3km-es tűréshatár a háromlábú lézeresekre vonatkozik, a "régiek" engednek 10-15%-ot. A postban említett helyeken is hasonlóképp helyezték el a traffipaxokat, mint az M1-esen: 5 km-enként van doboz, de nem mindegyikben van kamera.

Viszont nemrég született egy rekord-büntetés: 299000 svájci frank. Egy üzletember kapta, aki visszaesőként lakott területen belül 50 helyett 100-zal, azon kívül 80 helyett 137-tel fényképezkedett a ferrarijával. Az összeg felét be kell fizetnie, a másik felét két évre felfüggesztették - vagyis ha két éven belül elkapják gyorshajtásért, megint perkálhat...

Gregorily 2010.01.20. 20:04:57

@Kukettó:
"Ha mindenki betartaná a szabályokat, akkor nem lennének balesetek!"

Ja, ha mindenki betartaná a szabályokat, akkor nem lenne soha kidurrant gumi, nem repülne be darázs sem az autóba, nem léteznének olajfoltok, váratlan műszaki meghibásodások sem.
Persze.:)

__________________________________________________

Te is csak azért írsz ilyen baromságokat, mert eléggé notórius „leszarom a szabályokat” emberke lehetsz...

Valóban, hatalmas részt szakítanak ki a baleseti statisztikából azok a balesetek, amelyeket méhecskék, olajfoltok, és általad említett veszett vadbaromságok okoznak...

Azért ne legyél már ennyire debil...Kérlek..Már csak a köznyugalom miatt...
Olyasmi vagy, mint aki nemrég megmagyarázta, hogy azért jár ködlámpa – helyzetjelző kombóval, mert jól néz ki....

Ablakon berepülő darázs....Jézus ….

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.01.20. 20:39:23

@Lipi1945: nezd, en jartam offroadozni haverral...

mennyire extrem foldutnak kell annak lennie, hogy kozuti forgalomra is alkalmas abroncs ne menjen ott el?

mert ha mesz ki csapatni az arterbe, akkor leszel szives megoldani a gumicseredet, ha annyira jol nem megy, hogy traileren vidd le az autodat ami kozuti forgalomra alkalmatlan az abroncsok miatt...

ugyhogy ennek mar megint elegge kifogas szaga van:-)

"streetfighter" 2010.01.20. 20:41:10

@Gregorily:
Te egy nagyon korlátolt ember benyomását kelted.

csintapala (törölt) 2010.01.20. 20:59:46

@MrZed001:

1) mégsem szoktam 50 helyett véletlenül 30-cal menni.

2) van tempomatom, szeretem (városban, lámpától lámpáig nyilván nem). De anélkül sincs +/- 20Km/h-s sebesség ingadozásom.

"Én meg GPS szerint megyek 45-55-el (átlag 50 alatt, nincs leolvasási hiba mer digitális, és nincs csalása), akkor a te 33-adhoz képest mennyivel is megyek gyorsabban? Mennyire is tartasz fel? Egy 40-50 között GPS-el szabályosan haladót mennyivel tartasz fel?"

Ááá, szóval innen fúj a szél :) Innentől kár is tovább vitatkozni. A többség nem gps-szel közlekedik és mér sebességet. A kocsiban a sebesség mérésére a kilométeróra van rendszeresítve, az meg mindenkinek csal. Aki a forgalomban óra szerint 50-et tart, az az ingadozással, csalással, meg minden hülyeségeddel együtt tudja tartani a valós 40-50 közötti tempót, ami normális.

Ha neked ez nem felel meg, mert te GPS-szel mérsz, és kicentized a valós 50-et, az a te privát problémád.

A feltartás meg kifejtettem már, de leírom neked mégegyszer lassan, hogy megértsd: nem kötelező valós 50-nel menni az 50-es táblánál, pláne nem kötelező a lehető legpontosabb műszerrel centire kimérni a maximum megengedett sebességet. Mehetek valós 40-nel is, vagy akár óra szerinti 40-nel is, ha pl épp úgy érzem biztonságosnak.

csintapala (törölt) 2010.01.20. 21:07:05

@KuKori: Szép összeesküvés elmélet :)

nyulambulam 2010.01.20. 21:14:32

@megint: "egy évre 40 frankba kerül a matrica", ez komoly? "

Igen. Meg egy napra is :)

nyulambulam 2010.01.20. 21:20:28

@nonolet: "a linkelt oldalon valamit elszámoltak szerintem, bár az is lehet, hogy én tévedek"

Te tévedsz :)
Ha nem hiszed, próbáld ki:
Gyorsíts fel 50-re, fékezz egy bizonyos pontnál. Tegyél ki annál a pontnál pár kartondobozt.
Menj egy kört, gyorsíts fel 54-re, fékezz ugyanannál a pontnál és nézd meg közelről a kartondobozokat.
Félelmetes...

nyulambulam 2010.01.20. 21:27:12

@nonolet: Ja, és hogy jött ki? A két féktávolság közötti különbség 2,8 méter, ami 27 km/h-ról történő lassulás fékútjának felel meg. Itt nem kell a reakcióidővel számolni, mert akkor már lassul az autó.

nonolet (törölt) 2010.01.20. 21:30:35

@nyulambulam:

Vazze az a félelmetes, hogy a szövegértésed kb. NULLA....ami kissé kinos.

Ugyanis 3. osztálytól...már elvárás a szövegértés.

Szóval a probléma csak az, hogy a linkelt oldal szerint MÉG 27 km/h-val találod el a dobozt, szerintem meg már csak kb 4 km/h-val...

Azt senki nem vitatta, hogy azonos körülmények között el fogod találni... mostmár capisco, hogy mi gond?!

nonolet (törölt) 2010.01.20. 21:34:01

@nyulambulam:

Ja a megállásig...

De.. akkor MÉG NEM ÁLL, amikor a másik már igen.

Az ehhez a pillanthoz tartózó maradék sebessége pedig NEM a 27 km/h...láthattad a képletből.
Hanem csak a cirka 4 km/h...

nonolet (törölt) 2010.01.20. 21:35:57

@zed911:

Igen... ennek mi köze a sebességhez...?
(a hír alapján semmi)

nonolet (törölt) 2010.01.20. 21:59:17

@nonolet:

Namost újra végig számoltam,
és mégis a 27 km/h a jó érték...

(a francba, elszámotam délután)

Bladika 2010.01.21. 01:17:53

@nonolet:

"Az összes modern digitálsi belsejű autó
(~ fiatalabb 6-8 éves tervezésű) zervízmenűjében bizony kiolvasható a pontos sebesség IS!
(a névleges gumiból számított)

Tehát csak a kijelzés mutat tényleg többet...

A kmszámláló is erről a pontos értékről működik."

Részben igaz, de sajnos nem! De nincs is értelme és nincs is rá szükség.

Én a kijelzőn egy rejtett szervízmenüben rengeteg egyéb diagnosztikai adat mellett (pl. befecskendezett üzemanyag ml/s-ban) ezt az általad említett adatot is megtudom nézni és az is kb 4%-al többet mutat. De ahogyan te is mondod maga a mutatós ami előttem van az meg 10%-al. (gyári gumi, gyári felni)

Szóval szerintem...csak
a felelősség hárítás okán mutatnak
manapság már többet a kmórák...

Korábban (analóg technika kora) még
műszaki oka is volt a fölé hangolásnak.

Ma is műszaki oka van! Nem vagyunk képesek pontosan mérni, illetve képesek lennénk pontosabban, de nincs értelme, túl drága lenne amellett, hogy haszontalan. Ezért inkább a pontatlan mérőeszköz +/-hibáját figyelembe véve, a kijelzett értéket a mérthez képest eltolják, úgy, hogy a legrosszabb negatív hibát figyelembe véve is még az pozitív hibát eredményezzen. Így ahogyan te is mondtad biztosítható, hogy nem fognak az autógyártónál kopogtatni minden egyes gyorshajtási ügyben.

McKelek 2010.01.21. 07:47:01

@nonolet: "Vazze az a félelmetes, hogy a szövegértésed kb. NULLA....ami kissé kinos."

Hmmm, mint a késöbbi kommentárodból kiderül, nyulambulamnak volt igaza. Kissé kínos ;)

Gregorily 2010.01.21. 09:29:17

@"streetfighter":
A ködlámpás sztorid után te nem csak „annak” benyomását kelted...Te ténylegesen korlátolt is vagy...:-)
Egyébiránt nem igazán értem felhördülésedet Mr Jól Néz Ki A Ködlámpa. Szerinted tényleg a baleseti statisztikák nagy részét olyan okok képezik, mint Maya, a berepülő méhecske, eltévedt olajfolt??
Ki állította, hogy nincs ilyen? Nade erre fogni...Ehh...Na ez a korlátoltság öregem! Száguldozás, szabályszarás, piálás, drogozás...Ez esetleg gyakrabban előforduló ok.

A @az igazi Sipi:

Szövegértés? Mi a gondod nyulam bulam?:-)

Laciii 2010.01.21. 10:26:42

@nonolet: na akkor én is bevallom, hogy este már elég hulla voltam kiszámolni, de a vonaton még eszembe jutott, hogy ha kijön valami szám át kell gondolni nagyjából helyes-e, ha x méteren 50-ről fékezel nullára akkor x-1 méteren semmiképp nem fékezhetsz 54-ről kevesebb, mint 4-re azonos lassulás mellett, mert az már több, mint 50es difi, még lineáris összefüggés mellett se.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.01.21. 12:04:46

@Kukettó: Úgy látom Veled is értelmesebb lett volna a hüvelygombáról beszélgetni, az megy neked.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.01.21. 12:12:24

@Kukettó: Amúgy az igazán balkáni: Lefikázni mindenkit. Osztani az észt, és lehordani mindenkit nyilvánosan szabálysértőnek, csalónak. Aztán amikor Rád szólnak, hogy: "Haver, felmutatnál valami tényt is?" Akkor csak elsunnyogni, hogy ez nem bírósági tárgyalás, nekem olyat nem kell...
NNa, ez a balkáni. Ezért van Neked itt pont pont jó helyed.

MrZed001 2010.01.21. 13:27:08

@csintapala:
"1) mégsem szoktam 50 helyett véletlenül 30-cal menni."
Honnan tudod? Ha van GPS-ed, akkor tudod tesztelni, egyébként csak SACCOLSZ ... amivel ugyebár nem kötekedtél, hogy csak SZARUL tudsz (meg mindenki más is)

"2) van tempomatom, szeretem (városban, lámpától lámpáig nyilván nem). De anélkül sincs +/- 20Km/h-s sebesség ingadozásom."
Persze. Gondolod? Mert tudni nem tudod. Ja, és +-10 kmh-t írtam.

"A többség nem gps-szel közlekedik és mér sebességet."
Nem, a többség egyszerűen halad a forgalommal és gyorsan hajt ... HOL ÉLSZ TE???
Mert itt Bp-en az 50 +-10%-al én igencsak a lassan közlekedők közé tartozom.

"A kocsiban a sebesség mérésére a kilométeróra van rendszeresítve, az meg mindenkinek csal."
És pontosan ezért le is szarja mindenki, amit mutat.

"Aki a forgalomban óra szerint 50-et tart, az az ingadozással, csalással, meg minden hülyeségeddel együtt tudja tartani a valós 40-50 közötti tempót, ami normális."
De mivel tudja, hogy a kmhóra csak irányadó értéket mutat, ezért leszarja, és megy mint a többiek ...

"Ha neked ez nem felel meg, mert te GPS-szel mérsz, és kicentized a valós 50-et, az a te privát problémád."
Nem. Az én problémám, hogy van aki 35-el döcög, és van aki 65-el rohan.
Az ideális az 50 +-10% lenne (45-55 között), azaz ha mindenki képes lenne ezt ELÉRNI, és ezt BETARTANI.
Ja, említettem már, hogy van az a fránya harmonika effekt, ami a dugók egy (nagy) részét okozza az egyébként folyamatosan járható utakon? Na és mekkora sebesség alatt lép fel ez? Bizony 40 kmh alatt. Na ezért szar, ha te 35-el totyogsz 50 helyett ...

"nem kötelező valós 50-nel menni az 50-es táblánál, pláne nem kötelező a lehető legpontosabb műszerrel centire kimérni a maximum megengedett sebességet. Mehetek valós 40-nel is, vagy akár óra szerinti 40-nel is, ha pl épp úgy érzem biztonságosnak."
Éppen erről beszélek. Te mehetnél 45-50-el, nincs akadálya neki, de te akkor is 35-el fogsz tötymörögni (meg a sok hozzád hasonlóan tudatlan kalapos/szőkés jajjjjjj csak nehogy 51-el menjek autós)
És ezzel FELESLEGESEN dugót generálsz ....

"streetfighter" 2010.01.21. 13:51:46

@Gregorily:
Éppen azért vagy korlátolt, mert szerinted csak a direkt szabálytalankodásból lehet a fő baleseti forrás. A vezetői hibából, a figyelmetlenségből, elalvásból, tudatlanságból és fatális véletlenekből legalább annyi baleset történik, mint a készakarva történő szabályszegésből. Itt arra célzok akire te is, nem az előzést elszámító öregemberre, vagy 60 éves nagypapára.
A ködlámpa használatomhoz NEKED pedig semmi közöd.

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.21. 14:21:17

@"streetfighter": "A ködlámpa használatomhoz NEKED pedig semmi közöd. "

Addig amíg nem jössz velem szembe, és nem égeted ki vele a szememet!

"streetfighter" 2010.01.21. 14:31:05

@metal:
Nem vakí vazze!!! Fogd már fel!
Sok hülyével nem fogok megint vitába szállni.
Olvass vissza, ha érdekel a téma.
Max. a rendőrökkel lehetne elszámolni valóm, de még ők sem csesztettek, mert értelmesebbek mint itt rinyálók.

csintapala (törölt) 2010.01.21. 15:19:04

@MrZed001: ""1) mégsem szoktam 50 helyett véletlenül 30-cal menni."
Honnan tudod? Ha van GPS-ed, akkor tudod tesztelni, egyébként csak SACCOLSZ ... amivel ugyebár nem kötekedtél, hogy csak SZARUL tudsz (meg mindenki más is)"

Van GPS-em is, hidd el, nem ingadozik +/- 20Km/h-t a sebességem ha óra szerint haladok, meg sosem esik le véletlenül 30-ra. De nem a GPS-szel mérem a sebességemet, hanem az órát nézem, mint a többi autós. Van még kérdésed?

Részemről téma lezárva, már rég nem arról beszélsz, ami az eredeti kérdés volt.

csintapala (törölt) 2010.01.21. 15:24:28

@MrZed001: ""nem kötelező valós 50-nel menni az 50-es táblánál, pláne nem kötelező a lehető legpontosabb műszerrel centire kimérni a maximum megengedett sebességet. Mehetek valós 40-nel is, vagy akár óra szerinti 40-nel is, ha pl épp úgy érzem biztonságosnak."
Éppen erről beszélek. Te mehetnél 45-50-el, nincs akadálya neki, de te akkor is 35-el fogsz tötymörögni (meg a sok hozzád hasonlóan tudatlan kalapos/szőkés jajjjjjj csak nehogy 51-el menjek autós)
És ezzel FELESLEGESEN dugót generálsz .... "

Nem generálok dugót baszod, mert MIDNENKI óra szerint közlekedik, és mindenkinek csal valamennyit felfele. Ebből kell kiindulni, és kész, óra szerinti 50-ek kell próbálni tartani, ésakkor mindenki happy, kivéve az iylen GPS huszárokat, mint te.

Namindegy, tényleg zárjuk le. parttalan vita.

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.21. 15:47:04

@"streetfighter": Persze az én szemem meg káprázik! Hülye gyerek, szerinted miért van a KRESZben, hogy csak sűrű ködben lehet használ?ni

McKelek 2010.01.21. 16:03:51

@metal: Nem lehet, hogy a ködzárófény és a ködfényszóró (vagy hogy hívják) két különbözö fogalom? Az egyiket (a hátsót) csak ködben szabad használni, a másikat meg nem szabályozzák. De lehet, hogy én vagyok a hülye.

nonolet (törölt) 2010.01.21. 16:29:30

Értelmes ember a hátsó piros ködlámpát (zárófény)
CSAK ADDIG használja amíg utol nem éri valaki!
Az ugyanis CSAK arra való, hogy a rossz látási viszonyok között hátulról esteleg sokakl gyorsabbn érkező időben meg lássa vannak előtte az úton...

Aztán ha már, nagyjából mögém ért akkor ILLIK LEKAPCSOLNI a saját erős piros fényemet hátul..ne vakítsa azat aki már ugyis lát!

Majd felkapcsolja az aki most már az utolsó a sorban...

Első ködlámpa...
Évnete max 1-2 olyan sűrű köd van, hogy esetleg jó valamire a ködfény.

Ezzel szemben a sok tuskó már
egy kis eő vagy hó, gyenge köd estén is felkapcsolja.

Az igazi sötét ősbarom pedig még városban is ködlámpázik!!!

Minek is... farok hosszabbításnak ?!
Mert látni, aztán biztsan nem lát jobban vele, ellenben a szembejövőt zavarja rendesen...

Szumma:

Első ködlámpa...
lakteren soha nem kell
országúton nagyon-nagyon ritkán jól jön

Hátsó ködlámpa (zárófény)
Rossz látási viszoynok között a
LEGUTOLSÓ autón a konvojban kell csak.

Ferocious 2010.01.21. 16:31:44

Hálát adok az égnek, hogy nem kell egy ilyen országban élnem, ahol minden percben feljelenthet valami gennyes tetű a vélt vagy valós sérelmei miatt...
Igazi gusztustalan hely, meg is érdemlik az ott élők, hogy rommá szopassák és szabályozzák őket!

Inkább élek szerényebben, de szabadabban... akik meg itt istenítik ezt a szemét náci helyet, azok elhúzhatnak innen a jó büdös francba oda, nem kötelező itt élni!

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.21. 16:34:37

@McKelek: "(4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják."

Itt elég egyértelműen van megfogalmazva! És bizony mindkettőre vonatkozik.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.01.21. 17:48:11

@metal: Arra akart rávilágítani (hehehe, micsoda finom kis szójáték), hogy (főleg) egy gyári ködlámpa nem vakíthat el, mivel teljesen más a világítási karakterisztikája. Akkor van csak értelme, mivel be kell világítania a köd alá. Persze, vannak ilyen divatosnak látszó, ám világítási szempontból barom módon megtervezett kocsik, amiben a főfényszóróba integrálják a ködlámpát, de az annyit is ér...

Tehát normális esetben nem vakíthat, mert a szemed magasságába még kósza fénysugarak sem juthatnak el a kialakításából eredően.

Ez nem vonatkozik a tyúning kendács Teszkós kék kínai sugárvetőkre (esetleg Éndzsől ájsz inklúdid), amiket a paraszt otthon csavaroz fel a szerinte tuti helyre a lökösön.

A városi ködlámpázás pedig, mint tudjuk, azon nyomorult kretének játéka, akiknek ez az egyetlen extra a 120 hónap/0% hitelre vett csudálatos új Logan-on, vagy Fabia-n :)

mr_x 2010.01.21. 18:00:04

@nonolet: "Ja és mivel az autótól független digitális technika, így mindig pontos...amit a GPS mér."
Mar ne haragudj, de ez a gondolatmenet igy nem igaz (meg ha az amit bizonyitani probalsz vele igaz is).
Attol hogy az autotol fuggetlen, attol lehet meg pontatlan, es a digitalis sem garancia a pontossagra (egyszeru pelda erre hogy a lakasban talalhato osszes digitalis ora mast mutat).
Azert pontosabb a gps, mert mas a kalibracioja, es nem azert mert digitalis es esetleg az autotol fuggetlen.
Sot elvileg meg pontosabb lehetne ha osszebeszelne az auto elektronikajaval (pl gyorsulas szenzorok es egyeb erzekelok)

SLacc 2010.01.21. 18:24:56

@newtehen: Biztos volt már, csak sok a komment, olvasni meg amúgy sem tudok, de a a 13"-os kerék kerülete közel azonos kell legyen a 15"-os kerék kerületével. Ezt a "peres" gumikkal oldják meg. Van a neten váltóméret-számító program is, valami totálkáron, vagy hol. :)

mr_x 2010.01.21. 18:36:45

@Donor: "ráadásul nem is mindig párhuzamos a cél mozgására a mérés iránya."
Nem merolegest akartal irni?
Javits ki ha tevednek, de nem tudom elkepzelni hogy parhuzamos mozgasnal hogyan keletkezik doppler effektus.

efhábé 2010.01.21. 21:54:07

@metal: Csak sűrű ködben és csak lakott területen kívül!

Gregorily 2010.01.22. 00:07:57

@"streetfighter"
Értelmi képességed nem firtatom...Mr Jól Néz Ki A Ködlámpa!

Nem ártana a sötét agyadba is valami fényt vinni. Oda nem akarsz venni egy tekkós ködfényt?

A baleseti statisztikák...2008-ból.

„A közúti balesetek okai, okozói:
 
Az előző év adatai azt mutatják, hogy a legtöbb baleset az abszolút és a relatív gyorshajtásra vezethető vissza (25,6 %), melyet az elsőbbség meg nem adása követ (23,7 %). Harmadik fő baleseti ok 2007-ben az irányváltoztatás, haladás és kanyarodás szabályainak meg nem tartása volt (aránya az összes személysérüléses baleseten belül 22,9 %).”
Összesen:
25,6
23,7
22,9
+
72,2%
Tényleg...Csak úgy hemzseg elalvó sofőröktől, műszaki hibás autóktól, méhecskéktől, és olajfoltoktól! Szerintem a maradék 27,8 %-ot te okozod, és a hozzád hasonló marhák!

Te...te kretén...Már másodszor, sőt harmadszor is, de leírom, mert látom, hogy nagyon sötét vagy...
Nem azt mondtam, hogy a méhecskék, olajfoltok, szar autók, elalvó sofőrök(csak hogy okosnak érezd magad...) nem okoznak balesetet, de százalékos arányban annyit, mint a gyorshajtás???És ezt a véleményedet még vitára is bocsátod?
Inkább gyönyörködj a ködlámpádban egy ikarus hátsó borításán!

metal · http://electric.blog.hu 2010.01.22. 07:29:34

@KuKori: Ezzel egyet is értek, csak annyival még kiegészíteném, hogy azoknak a gyökereknek, akik "jól néz ki a ködlámpa" elven használják, azoknak ritkán van jól beállítva!

McKelek 2010.01.22. 07:45:00

@Ferocious: hehe, te egy egyszerü négylábú lehetsz...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.01.22. 09:50:58

@Gregorily: A gyorshajtásra fogják azt, ha elaludt a sofőr, és nem tudta bevenni a kanyart.

"streetfighter" 2010.01.22. 14:08:00

@Gregorily:
Na tisztázzunk valamit te baromarcú!
Én 22 év alatt 3 koccanásos balesetet okoztam figyelmetlenségből 50-nél városban.
A statisztikában mindent a gyorshajtásra fognak te szerencsétlen.
Mögöttem egy öreg néni megcsúszott a jeges kanyarben és berongyolt az árokba. Száguldozott mi, te nagyonhülye!
Az ilyenek, meg a tapasztalatlan, most sietni kell emberek viszik el a pálmát, nem azok akik nap mint nap gyorsabbak az átlagnál.
Bár neked ezt kár magyarázni, mert úgy sem fogod fel a korlátolt agyaddal.
Az infantilis "Mr Jól Néz Ki A Ködlámpa!"
megszólitásoddal csak magadat röhögteted ki.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.01.22. 14:12:23

@Gregorily: @"streetfighter": Kéretik a kommentekben a személyeskedést mellőzni, kösz!

"streetfighter" 2010.01.22. 14:41:06

@SilentSound:
OK. Csak nem tudtam szó nélkül hagyni!

and/or 2010.01.22. 16:45:52

hgg266 2010.01.20. 13:55:11

Ezek szerint közelebb jött?
Én 35 éve itt élek, autózok sokat, de azóta - és tudtommal még mindíg - 280 km a távolság a két város közepe (pályaudvar) között. A 70 perces menetidöddel közel 240-es átlagot kellett volna menned, ami simán lehetetlen.
- Ami a legtöbb hozzászólást illeti, megakadtatok a km-óra pontosságán és nem látjátok a lényeget: az út és a jármüvek arra valók, hogy eljussál máshová, mint ahol most vagy.
Nem robogni kell, hanem megérkezni!
És nem idegroncsként!
Tehát nyugodtan kell vezetni, nem bekattanni, amikor valaki megelöz, betartani a sebességkorlátozásokat de azért haladni!
- 2008-ban 357-en haltak meg a Svájcban közlekedési balesetben. 156-an személyautóval. A többi gyalogos, biciklis, motoros, traktoros volt. És ott?
Igaz, szerintetek itt ezek nem tudnak vezetni!
De közlekedni igen!!!
És szerintem ez, és CSAK ez a lényeges!

MrZed001 2010.01.22. 20:59:43

@csintapala:
Igazad van, parttalan a vita.
Amíg közlekedési alapfogalmakat még csak névről sem ismersz, addig értelmetlen vitázni veled.
Majd ha utána olvastál, megérted, akkor talán...

Gregorily 2010.01.24. 17:06:24

@"streetfighter":
OK. Csak nem tudtam szó nélkül hagyni!

-----------------------------------------------------
Nem is, hisz te vagy a sztritfájter....

22 év alatt 3 balesetet okoztál? Gratulálok!Benne vagy a statisztikában legalább!
Na menj szépen játszani...:)

TicTac · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=40344 2010.01.28. 11:22:07

"Sebességtúllépésért a legmagasabb büntetés valamivel egymillió font felett van, bár ilyen kiszabására még nem történt példa."

De volt.
www.vezess.hu/hirek/50_millios_birsag_gyorshajtasert/22169/

szabályszegő 2010.01.31. 17:59:49

@TicTac:
Nem forintról, hanem FONT-ról van szó!!!

Szelid sunmalac 2011.11.09. 11:15:48

Nagyjabol 6 eve ott buntettek meg eloszor. Ha jol emlekszem 115-tel mentem, de nem lattam a 90-es tablat (amit joval az alagut elott tettek ki, aza alagut csak egy hosszu, tobb kilometeres kanyar utan lett lathato. Azonnal leintetettek, oda a kisteherautohoz, mutattak a gepen a fenykepeket es adatokat, kinagyitva a rendszamot es az arcom, kerdeztek, mutassak-e meg a videot, illetve nyomtassak-e ki a kepeket. Mondtam azt nem kell, elismerem. Ott helyben fizettem kartyaval(!!!) azt az 1100 frankot, majd tovabbi jo utat kivantak es mehettunk tovabb.

Melchi Zadok 2011.11.10. 16:17:12

@jet set: persze, miattam tart itt az ország.
elmebeteg-e vagy?












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása