Még novemberben kaptunk beszámolót a svájci közlekedésről, ezt egészíti ki most Balázs a saját tapasztalataival.
Nemrég volt egy cikk a svájci közlekedésről. Pár apróságot szeretnék még leírni. Az itteni KRESZ csak pár apróságban tér el a magyartól. Az átlag svácji autós mégis teljesen máshogy vezet, mint a magyarok.
Út közben:
Svájcban a közlekedésben is a rend és a nyugalom uralkodik. Autópályán 100-120-szal, lakott területen kívül 80-nal, azon belül 50 km/h-val halad, megáll a zebránál, sárga lámpánál. A gyorshajtók nagy része külföldi. A magyarokhoz hasonlóan a svájciaknak sincs fogalmuk arról, mekkora követési távolságot kellene tartani.
Ami érdekes, hogy a vasúti átjárókban gyakran hajtanak át piroson. Vasúti piros jelzésnél többször lehet látni teherautókat és kamionokat, amelyek 100-150 méterre a sorompó előtt állnak meg, hogy az őket követő személygépjárművek ott kerülhessék ki őket. Az autópályák egyébként díjkötelesek: egy évre 40 frankba kerül a matrica.
Parkolás:
Az utcán a parkolókat különböző színű felfestések jelzik: A kékek általában max. 2 óráig parkolókártyával vehetők igénybe, a sárgák a környéken lakóknak, illetve üzletek látogatóinak vannak fenntartva, a fehérek korlátozás nélkül (esetlegesen fizetés ellenében) vehetők igénybe.
Mozgássérült parkolókban kizárólag valóban mozgássérültek használnak. Arra is figyelni kell, hogy a jármű nem lóghat ki a felfestésről. (Léteznek pl. külön parkolóhelyek Smart méretű járműveknek.) A parkolóházaknál érdemes megnézni előre a díjtáblázatot, mert nagyobb városok központjaiban horribilis összegeket kérhetnek el.
Motorosok, kerékpárosok:
Viszonylag sok motoros és kerékpáros közlekedik. Előbbiek az alpokban, utóbbiak meg mindenhol, de főként városokban. Ennek megfelelően az autósok figyelnek rájuk. A kerékpárosok főleg nagyobb városokban egyre szabálytalanabban közlekednek, aminek a rendőrség célzott akciókkal próbálja elejét venni. Egy ilyen akció alkalmával a rendőrség az ellenőrzött kerékpárosok 60%-át megbüntette. Érdekesség, hogy a kerékpárokra kötelező biztosítást kötni, amely egy évre 6-10 frankba kerül.
Büntetések:
A rend nem csak a svájci mentalitásnak (csak a lúzer siet, a fontos embereket megvárják), hanem a gyakori ellenőrzéseknek és a magas büntetéseknek is köszönhető. Luzern és Genf között az autópályán átlagban 5 km-enként vannak traffipaxok. Autópályákon helyenként a korlátba is építenek sebességmérőt, lakott területen belül pedig egy kukának látszó tárgy is fényképezhet. Sebességtúllépésért a legmagasabb büntetés valamivel egymillió font felett van, bár ilyen kiszabására még nem történt példa.
Egy kínai üzletembernek viszont egy hét vizsgálati fogságba és 85000 frankba került a 120 helyetti 229 km/h-ás száguldás. A múlt héten lakott területen belüli 50 helyett 118 km/órás sebességért a jogsi mellett az autót is elkobozták, a vezetőre tízezres nagyságrendű büntetés is várható. Büntetést egyébként már kisebb sebességtúllépésért is lehet kasszírozni, pl. lézeres mérésnél lakott területen belüli tényleges 54 km/h tempó 40 frankba kerül. (3 km/h levonás, 1-5 km/h túllépés 40 frank)
Halálos balesetet okozó gyorshajtásért nem ritka a több (3-6) éves börtönbüntetés.
Parkolási kihágásért első alkalommal 40-120 franknyi büntetés jár, akkor is, ha pl. az autó kilóg a felfestett helyröl. Zebránál kötelező megállni már akkor is, ha valaki a közelben tartózkodik - kölönben 140 frankunk bánhatja.
A nem befizetett büntetéseket számítógépes rendszerben tárolják. Ez kellemetlen is lehet, mert ha használt autónkkal az előző tulajdonost 4-5 éve lefénykényképezték, akkor bizony elöfordulhat, hogy a határon tőlünk fogják követelni a bírságot. (Svájcban a rendszám a személyhez kötödik, nem a járműhöz, ezért néhány rendőrnek nehéz elmagyarázni a dolgot.)
Biztosítók:
Mindenkivel eshet baleset. Velem is megtörtént. Nem figyeltem, egy körforgalomban nem vettem észre (az A oszlop takarásában?) egy autót, koccantunk. A kárrendezés kicsit másképp történt, mint Magyarországon: Szereztünk egy kárbejelentőlapot, kitöltöttük. Felhívtam a biztosítómat, elmeséltem, hogy balesetet okoztam. Mondták, hogy ennyi nekik elég, nem kell semmit sem küldenem sehova, nem kell sehova sem személyesen menni. Viszont felajánlották, hogy keresnek szervizt az autómhoz.Mivel nem ismerem ki magam, belementem.
Fél óra múlva hívott egy szerviz kb. 3 km távolságból, hogy vihetem az autót, egyből neki is állak a javításnak. A javítás idejére a Skoda Octaviám helyett kaptam egy 530-as BMW-t csereautónak. Az autó elkészült, két-három hétre rá kaptam egy számlát az önrészemről, amit egy hónapos határidővel kellett befizetnem. A biztosításom amúgy biztosítja a bónusz-malusz besorolást is, úgyhogy azóta is ugyanabban a kategóriában vagyok, mint a baleset előtt.
pár forrás:
közúti szabálysértések büntetési tarifái
orosz multimilliomos fiának gyorshajtása - 100.000 frank kaució ellenében engedték szabadon
Az utolsó 100 komment: