Megint csak estére keveredtem számítógép elé, cserébe viszont egy igazi csemegét kaptok a közel-keletről, Péternek köszönhetően. Így már talán nem ráncoljátok a homlokotokat sem értetlenül, mint az előbb, amikor csak a címnél tartottatok.
Az egyik postban valaki távol-keleti országról akart írni, így gondoltam érdekes lehet egy beszámoló a közel-keleti közlekedésről. Kettős állampolgárként elég gyakran járok ki Beirutba, ahol az európai embereknek nem javasolják a vezetést. Én ezt másként gondolom. Az ottani "KRESZ" 2008. októberében módosult, mégpedig azzal, hogy a biztonsági övet kötelező használni, illetve a piros lámpánál már lehetőleg meg kell állni.
Mivel minden sarkon rendőr van, ezeket komolyan is kell venni. Elsősorban az öv használatát. Elsőre csak figyelmeztetnek, de ha hazafelé is éppen arra állunk a dugóban öv nélkül, akkor már 100 USD büntetés. Az utak minősége, ahol ki van építve, meglepően jobb, mint a magyar viszonyok.
Van 2 amerikai típusú autópálya, amin a város egyik végéből a másikra el lehet jutni. A sávtartást viszonylag szubjektíven veszik, simán mennek a felezővonalon, illetve ahány autó kényelmesen elfér. De amint jön valaki mögöttük azonnal lehúzódnak, és nem mutogatnak, hogy miért villantottunk rájuk.
A dudálás teljesen megszokott, ennek sincs olyan következménye, mint magyarországon (Átnézés, mutogatás, kiszállás a kocsiból, anyázás), pedig elég heves a libanoni vérmérséklet. Olyan, hogy főútvolnal, vagy elsőbbség adás, nem létezik a gyakorlatban, pont ezért mindenki óvatos és előzékeny is.
Nincs meg bennük az a felsőbbrendűségi érzés, hogy nekem van elsőbbségem, akkor is bemegyek a kereszteződésbe, nem baj, ha feltartjuk a keresztforgalmat, vagy a kis utcából kisorolást. A belvárosi dugók minden naposak, azonban ha vidékre megyünk, elég dinamikusan lehet haladni.
Sebesség korlát nincs, de ennek ellenére nem száguldoznak, nincsenek a szerpentinen driftelő suhancok. Van egy felelősség érzet bennük és nem csak saját maguk felé, hanem a másik ember élte és családja felé is.
A parkolás ingyenes általában mindenhol, de az éttermek és bevásárló központok előtt amerikai típusú valey parking működik, tehát egy fiatal srác leparkolja a kocsit és amikor végzünk, előáll vele. Ilyenkor van csak parkolási díj, plusz a srcának pár dollár borravaló.
Az autó park elég vegyes. Általában amerikából importálják a kocsikat. Kedveltek a terepjárók, SUV-ok, Mercedes, BMW, Cadillac. Ami meglepő, hogy Audi szinte egyáltalán nincs. A tömegközlekedés nem létezik, az a taxi. Ezek általában nagyon-nagyon régi mercedesek. W123-as, állólámpás, és még az azt megelőző körlámpás is.
Dízel autó nem lehet az országban, tehát ezek mind benzinesek. A közhiedelemmel ellentétben Libanonban nincs olaj. És mivel kényelmes emberek a libanoniak, csak automata váltós autót vesznek. A taxi városon belül fixen 2 USD, de felvesz más utasokat is, aki éppen egy irányba megy velünk. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy ha pl. Angyalföldön beülünk, hogy szeretnénk átmenni Újpalotára, akkor az 2 USD.
Nyilván, ha a város másik végére akarunk menni, akkor azt mondja a taxis, hogy dupla, vagy tripla díjért visz el. Az még mindig csak 6 USD. Beiruton kívülre járnak buszok, amikre a jegy átszámítva kb. 36,- Ft, fixen. Mivel Libanon nem iszlám ország, (az ország fele keresztény) minden nő vezet. Sajnos. :-)
A jogosítvány megszerzése nem egy bonyolult dolog, ki kell tölteni a "KRESZ" tesztet és utána egy rutinpályán kell menni pár kört egy automata váltós kocsival. :-)
Úgynevezett közúti ellenőrzés nem létezik. Ha egy autó gyanús, vagy feltűnően szabálytalan, már a többiekhez képest is, akkor azt kiveszik. Szondáztatás ismeretlen, pedig Beirutban hétfőtől-hétfőig buli van és isznak is. Sosem láttam egyetlen balesetet sem, leszámítva kis koccanásokat a dugóban, ami abból adódott, hogy az egyik sofőr éppen kávézott vagy evett és az automata miatt neki koccant a másiknak.
A vidékre vezető utak elég kacskaringósak, még az autópálya is. Max. 80 km/h-val lehet biztonságosan menni egyes szakaszokon. Ezt mindenki tudja és figyelembe is veszi. Elvégre a saját testi épségéről van szó. A hegyekbe veztető országútakon néhol két sávosra szélesítik, főleg emelkedő előtt, hogy a teherautók ne tartsák fel a forgalmat és meg lehessen őket előzni.
Mivel elég nagy a hőmérséklet különbség a főváros és a vidék között (pl. Beirut 10 C Baalbek -8 C) ezért a meredekebb útszakaszokat enyhén felmarják, amitől a rücskös aszfalton fel lehet menni könnyedén.
Első ránézésre tényleg kaotikusnak tűnhet, de ha az ember a forgalomban vezet, meglepi az előzékenység, a tolerancia, és az előre látás. Ez sajnos hiányzik a magyar sofőrökből.
2010.01.24. 19:48:50
Bogyi bácsi 2010.01.24. 19:49:14
Geitenbeffer_ 2010.01.24. 19:56:59
Ottopappa 2010.01.24. 19:57:30
- Nincs dízel
- Nincs szondáztatás
- Van udvariasság és eelőzékenység
...csomagolok srácok, jó volt itthon veletek...
:DD
theutat villám 2010.01.24. 20:02:13
- bejrútban még balesetek sincsenek?
a már már idillikusnak ható leírás alapján sem próbálnám ki a közlekedést olyan helyen, ahol nincsenek tisztában az elsőbbségadás vagy pl. a piros lámpa fogalmával.
Reggie 2010.01.24. 20:09:49
_John_Doe_ 2010.01.24. 20:17:05
"y" a "t" mellett van a billentyűzeten. Ezért ez elütés.
Yoli87 2010.01.24. 20:19:27
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.24. 20:36:31
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.24. 20:37:03
RaveAcE 2010.01.24. 21:12:14
Átverős a cím!
jaafar 2010.01.24. 21:14:21
jaafar 2010.01.24. 21:19:11
DonnaNyányó 2010.01.24. 21:19:50
Bejrútban mindenkit elkap a hezbollah és a pincékben lévő kínzókamrákban végzik...
csintapala (törölt) 2010.01.24. 21:38:47
stn 2010.01.24. 21:58:21
kokusz 2010.01.24. 22:23:15
C4rt3r 2010.01.24. 22:30:38
Zoltan895 2010.01.24. 22:45:40
Joe84 2010.01.24. 23:08:32
Vaandor 2010.01.24. 23:25:54
Tegyük hozzá: Ezt Magyarországon (igen, nagybetű!) is megteheti a rendőr.
jaafar 2010.01.24. 23:36:40
Mercel 2010.01.24. 23:40:01
Ha esetleg egyszer valamelyik idióta amelyik a fórumok Non-Stop kommentelésén élvez el nap mint nap, egyszer a büdös életben az értelmezéssel is foglalkozna, az bizony tök jó dolog lenne.
Írt a srác egy jó szösszenetet egy jó témáról. Az egészből annyi jön le, hogy hány helyesírási hibát vétett.
Ha gyakran jár Bejrútban és kettős állampolgár - lehet, hogy nem itt született. - Ha nem itt született, és ehhez képest képes gördülékenyen összehozni egy írást, akkor talán nem a pár valóban ott lévő helyesírási hibán kéne lovagolni.
Mellesleg kábé pont erre a poénra hívta fel a figyelmet, csak a vezetés kapcsán. Jellemzően szarabb körülmények között, egy egyébként elég harcos nép képes egymással alapvetően figyelmes, és udvarias lenni.
Lehet, hogy a kommentekben sem egymást .....tják? Mert akkor ebben is jobbak nálunk.
Uff.
Roland
Numi, na mi? Numida! 2010.01.24. 23:57:38
acsa77 2010.01.25. 00:34:40
csak john 2010.01.25. 01:28:08
Nemecseket is írták kisbetűvel!
Kis ember 2010.01.25. 01:35:31
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.01.25. 04:33:36
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2010.01.25. 07:24:49
Yoli87 2010.01.25. 08:10:44
pdstudio.info · http://www.pdstudio.hu/ 2010.01.25. 08:41:05
PitBuli 2010.01.25. 08:58:07
cork77 2010.01.25. 09:02:33
tóninéni 2010.01.25. 09:15:56
Stefan_Schneider 2010.01.25. 10:39:46
www.driveandstayalive.com/info%20section/statistics/stats-multicountry-percapita-2004.htm
titan 2010.01.25. 11:27:32
theutat villám 2010.01.25. 12:19:50
"Olyan, hogy főútvolnal, vagy elsőbbség adás, nem létezik a gyakorlatban, pont ezért mindenki óvatos és előzékeny is."
Közlekedjen ilyen helyen az, akinek hat anyja van.
Épeszű ember egyébként egyenrangú kereszteződésben először balra néz és nem jobbra, de jó volt egynek.
Yoli87 2010.01.25. 13:28:46
Bogyi bácsi 2010.01.25. 14:01:37
Pasi a konyhából 2010.01.25. 14:45:31
hpty 2010.01.27. 00:10:46
Fűnyíró-fetisiszta vagy-E??? :D:D:D:D
hpty 2010.01.27. 00:12:43
2010.01.27. 00:59:38
hpty 2010.01.27. 02:30:21
Nem lehet pörgetni: FŰNYÍRÓFETISIZMUS... pörögjön vagy menjen (NYOMATÉK)????
A benzines hidegen szivatóval nem kevésbé hangos, vagy előtte a benyások 10 percet járatják BENT ??? :D:D:D:D
És érvek mellette:
kevesebbet eszik, jobb hatásfokú, jobban tartja az értékét (értsd drágábban is adod el), és a szubjektív: Nem pörög és megy!!! Vagy nem ez a lényeg?!
hpty 2010.01.27. 02:31:38
2010.01.27. 02:49:38
"FŰNYÍRÓFETISIZMUS" - semmi ilyesmi, egyrészt azért is van dizelem, amíg nem engedhetek meg magamnak egy sor6 benzinest, esetleg v8-ast ez lesz. Igy utólag azért szívesen lecserélném a 140 lovas pdtdi-met 1.4-es tsfi-re is, de valami kisköbcentis szívóra tuti nem :)
A hidegindítás utáni hang szintén összehasonlíthatatlan, hiába mondod hogy a benzines is hangos...
hpty 2010.01.28. 00:17:14
A benzingőz elégetés előtt más, mint a kipuffból kijövet...én azt rühellem, erre mondják izlés kérdése...nincs olyan, hogy ezt mindenki utálja, azt meg mindenki szereti...ezt próbáltam elmagyarázni...
És azért, mert neked az, honnan tudod, hogy te a 999 egyike vagy, nem az 1?????
Ugye jó kérdés...
De mint már említettem, "hajlott" korod némileg választ ad sokmindenre... :D:D:D:D
2010.01.28. 02:27:47
Ezt jólmegmondtad! Rácáfoltál mindenre.
És attól, hogy te az én koromban 2x akkora hülye voltál, mint most vagy, nem jelenti azt, hogy mindenki korlátolt lenne huszonévesen. Próbálj meg ne magadból kiindulni.
Mellesleg a koromon lovagolni megintcsak elég gyökér dolog. Itt, az interneten megkéne adni mindenkinek a kölcsönös tiszteletet. Itt annyit látunk a másikból, amennyit leír(mégha ki is raktam egy képet, amikor regeltem az indás autózz! közösségbe). Nem pedig felülni a magaslóra, majd személyeskedéssel operálni a hülyeségeinket.
hpty 2010.01.28. 11:28:44
Te kezdtél el beszólni nekem.
Vagy idézzek???
És le sem szartalak, amíg meg nem találtál.
De tegyünk pontot az ügy végére.
A korodat meg azért hoztam fel, mert ilyen kis nyikhajok arról ismeretesek, hogy Ők mindent jobban tudnak...aztán ha nem akkor megmagyarázzák, hogy nem büdös a szar!
Szánalmas vagy....
Ennyi.
2010.01.28. 12:36:05
hpty 2010.01.28. 13:42:29
hpty 2010.01.27. 00:10:46
@Ottopappa: a dízellel mi a gond?
Fűnyíró-fetisiszta vagy-E??? :D:D:D:D
Így kezdődött....
Neked is ez a nicked???
Vagy megszólítottnak érezted magad?
Vagy csak beledumáltál??
Hmmmmmm???
2010.01.28. 13:55:46
"büdös: ez izlés, ami ugye nem ekzakt tudomány"
Ha gondolod autós blogokon, fórumokon dobj be egy szavazást: benzingőz vs. savanyú dízel. Aztán az eredményből kiderül, hogy ki is akarja megmagyarazni, hogy a szar az márpedig rózsaillatú.
hpty 2010.01.28. 17:28:11
És ha 51-49% nyer az amit írsz, akkor a 49%-nak nincs orra???
Szétröhögöm a buta fejeden magam....
Nah mind1, hagyjuk, kedves 1 bites barátom...többet ne válaszolj!!!!
Se itt, se máshol. Köszi!
:D:D:D:D:D
2010.01.28. 19:04:07
"bohóc vagy". cső
hpty 2010.01.28. 23:51:08
Mire alapozod ezt a reprezentatív adatot?
Ebből látszik, hogy én felvetem, te biztosra veszed az eredményt...
A tudós kételkedik, az áltudós biztosan kinyilatkoztat.
Lehet, hogy bohóc vagyok, de te nagyon Buta, nem kicsit...
Jah, az okos hülyéskedik, a hülye okoskodik...
Gondolom ezt sem hallottad még....
:D:D:D:D:D:D