Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Mostantól meg kell állni a pirosnál

2010.01.24. 19:25 :: SilentSound

Megint csak estére keveredtem számítógép elé, cserébe viszont egy igazi csemegét kaptok a közel-keletről, Péternek köszönhetően. Így már talán nem ráncoljátok a homlokotokat sem értetlenül, mint az előbb, amikor csak a címnél tartottatok.

Az egyik postban valaki távol-keleti országról akart írni, így gondoltam érdekes lehet egy beszámoló a közel-keleti közlekedésről. Kettős állampolgárként elég gyakran járok ki Beirutba, ahol az európai embereknek nem javasolják a vezetést. Én ezt másként gondolom. Az ottani "KRESZ" 2008. októberében módosult, mégpedig azzal, hogy a biztonsági övet kötelező használni, illetve a piros lámpánál már lehetőleg meg kell állni.

Mivel minden sarkon rendőr van, ezeket komolyan is kell venni. Elsősorban az öv használatát. Elsőre csak figyelmeztetnek, de ha hazafelé is éppen arra állunk a dugóban öv nélkül, akkor már 100 USD büntetés. Az utak minősége, ahol ki van építve, meglepően jobb, mint a magyar viszonyok.

Van 2 amerikai típusú autópálya, amin a város egyik végéből a másikra el lehet jutni. A sávtartást viszonylag szubjektíven veszik, simán mennek a felezővonalon, illetve ahány autó kényelmesen elfér. De amint jön valaki mögöttük azonnal lehúzódnak, és nem mutogatnak, hogy miért villantottunk rájuk.

A dudálás teljesen megszokott, ennek sincs olyan következménye, mint magyarországon (Átnézés, mutogatás, kiszállás a kocsiból, anyázás), pedig elég heves a libanoni vérmérséklet. Olyan, hogy főútvolnal, vagy elsőbbség adás, nem létezik a gyakorlatban, pont ezért mindenki óvatos és előzékeny is.

Nincs meg bennük az a felsőbbrendűségi érzés, hogy nekem van elsőbbségem, akkor is bemegyek a kereszteződésbe, nem baj, ha feltartjuk a keresztforgalmat, vagy a kis utcából kisorolást. A belvárosi dugók minden naposak, azonban ha vidékre megyünk, elég dinamikusan lehet haladni.

Sebesség korlát nincs, de ennek ellenére nem száguldoznak, nincsenek a szerpentinen driftelő suhancok. Van egy felelősség érzet bennük és nem csak saját maguk felé, hanem a másik ember élte és családja felé is.

A parkolás ingyenes általában mindenhol, de az éttermek és bevásárló központok előtt amerikai típusú valey parking működik, tehát egy fiatal srác leparkolja a kocsit és amikor végzünk, előáll vele. Ilyenkor van csak parkolási díj, plusz a srcának pár dollár borravaló.

Az autó park elég vegyes. Általában amerikából importálják a kocsikat. Kedveltek a terepjárók, SUV-ok, Mercedes, BMW, Cadillac. Ami meglepő, hogy Audi szinte egyáltalán nincs. A tömegközlekedés nem létezik, az a taxi. Ezek általában nagyon-nagyon régi mercedesek. W123-as, állólámpás, és még az azt megelőző körlámpás is.

Dízel autó nem lehet az országban, tehát ezek mind benzinesek. A közhiedelemmel ellentétben Libanonban nincs olaj. És mivel kényelmes emberek a libanoniak, csak automata váltós autót vesznek. A taxi városon belül fixen 2 USD, de felvesz más utasokat is, aki éppen egy irányba megy velünk. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy ha pl. Angyalföldön beülünk, hogy szeretnénk átmenni Újpalotára, akkor az 2 USD.

Nyilván, ha a város másik végére akarunk menni, akkor azt mondja a taxis, hogy dupla, vagy tripla díjért visz el. Az még mindig csak 6 USD. Beiruton kívülre járnak buszok, amikre a jegy átszámítva kb. 36,- Ft, fixen. Mivel Libanon nem iszlám ország, (az ország fele keresztény) minden nő vezet. Sajnos. :-)

A jogosítvány megszerzése nem egy bonyolult dolog, ki kell tölteni a "KRESZ" tesztet és utána egy rutinpályán kell menni pár kört egy automata váltós kocsival. :-)

Úgynevezett közúti ellenőrzés nem létezik. Ha egy autó gyanús, vagy feltűnően szabálytalan, már a többiekhez képest is, akkor azt kiveszik. Szondáztatás ismeretlen, pedig Beirutban hétfőtől-hétfőig buli van és isznak is. Sosem láttam egyetlen balesetet sem, leszámítva kis koccanásokat a dugóban, ami abból adódott, hogy az egyik sofőr éppen kávézott vagy evett és az automata miatt neki koccant a másiknak.

A vidékre vezető utak elég kacskaringósak, még az autópálya is. Max. 80 km/h-val lehet biztonságosan menni egyes szakaszokon. Ezt mindenki tudja és figyelembe is veszi. Elvégre a saját testi épségéről van szó. A hegyekbe veztető országútakon néhol két sávosra szélesítik, főleg emelkedő előtt, hogy a teherautók ne tartsák fel a forgalmat és meg lehessen őket előzni.

Mivel elég nagy a hőmérséklet különbség a főváros és a vidék között (pl. Beirut 10 C Baalbek -8 C) ezért a meredekebb útszakaszokat enyhén felmarják, amitől a rücskös aszfalton fel lehet menni könnyedén.

Első ránézésre tényleg kaotikusnak tűnhet, de ha az ember a forgalomban vezet, meglepi az előzékenység, a tolerancia, és az előre látás. Ez sajnos hiányzik a magyar sofőrökből.

 

55 komment

Címkék: közlekedés külföld autó sztereotípia kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.01.24. 19:48:50

Azért ha választani kéne, inkább maradok én itt. :D

Bogyi bácsi 2010.01.24. 19:49:14

Nem rossz a poszt. De! "mint magyarországon"... Komoly ejnye-bejnye, amiért ez nem nagybetű. Fakultatíve egy sünt is kiosztok érte, bár ez nem "helyesírós" blog.

Geitenbeffer_ 2010.01.24. 19:56:59

@Bogyi bácsi: Meg a "valey" parkolás is aranyos valet helyett :-)

Ottopappa 2010.01.24. 19:57:30

- Nincs sebességkorlát
- Nincs dízel
- Nincs szondáztatás
- Van udvariasság és eelőzékenység

...csomagolok srácok, jó volt itthon veletek...
:DD

theutat villám 2010.01.24. 20:02:13

ahogy john lennon kérdezné a forrest gumpban:

- bejrútban még balesetek sincsenek?

a már már idillikusnak ható leírás alapján sem próbálnám ki a közlekedést olyan helyen, ahol nincsenek tisztában az elsőbbségadás vagy pl. a piros lámpa fogalmával.

Reggie 2010.01.24. 20:09:49

En az elmult 10 evben max 10 balesetet lattam Bp.-en. Akkor budapesten nincsenek balesetek?

_John_Doe_ 2010.01.24. 20:17:05

@Geitenbeffer_:
"y" a "t" mellett van a billentyűzeten. Ezért ez elütés.

Yoli87 2010.01.24. 20:19:27

ezelőtt nem kellett ott megállni a pirosnál?? Az meg milyen? És még övet sem voltál köteles bekapcsolni.... Nagyon érdekes!!!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.24. 20:36:31

A pirosnál megállást bevezethetnék itthon is :D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.01.24. 20:37:03

A pirosnál megállást bevezethetnék itthon is :D

RaveAcE 2010.01.24. 21:12:14

Huhh, megijedtem, hogy Magyarországon kell majd megállni a pirosnál. :)
Átverős a cím!

jaafar 2010.01.24. 21:14:21

@Yoli87: Igen, nem kellett megállni. Sőt, ha megálltál és nem jött senki, még az ott álló rendőr hajtott át a piroson. Terémészetesen lassított mindenki és körülnézett.

DonnaNyányó 2010.01.24. 21:19:50

Ez megint kamuposzt.

Bejrútban mindenkit elkap a hezbollah és a pincékben lévő kínzókamrákban végzik...

stn 2010.01.24. 21:58:21

Dél-Koreában sem kell megállni a pirosnál, ha nem jön keresztbe senki

kokusz 2010.01.24. 22:23:15

szerintem az egyik legjobb varos ahol eddig a kozel-keleten voltam... iszonyatosan jo a hangulata... forget budapest

C4rt3r 2010.01.24. 22:30:38

Úgy látom abban az országban helyesírás sincs.

Zoltan895 2010.01.24. 22:45:40

Bocs, de Magyarország nagybetű. Milyen ember az aki ezt képes elvéteni?

Joe84 2010.01.24. 23:08:32

Tényleg jó hely lehet, de mielőtt elkezdenétek kivándorolni, mert nincs sebességkorlátozás vegyétek figyelembe, hogy a szomszédban a zsidók néha gondolnak egyet és megpróbálják porig rombolni Bejrútot.

Vaandor 2010.01.24. 23:25:54

@jaafar: "Sőt, ha megálltál és nem jött senki, még az ott álló rendőr hajtott át a piroson."
Tegyük hozzá: Ezt Magyarországon (igen, nagybetű!) is megteheti a rendőr.

jaafar 2010.01.24. 23:36:40

@Vaandor: Csak nem teszik. És Mo.-on nem ez a bevett gyakorlat.

Mercel 2010.01.24. 23:40:01

Hello!

Ha esetleg egyszer valamelyik idióta amelyik a fórumok Non-Stop kommentelésén élvez el nap mint nap, egyszer a büdös életben az értelmezéssel is foglalkozna, az bizony tök jó dolog lenne.

Írt a srác egy jó szösszenetet egy jó témáról. Az egészből annyi jön le, hogy hány helyesírási hibát vétett.
Ha gyakran jár Bejrútban és kettős állampolgár - lehet, hogy nem itt született. - Ha nem itt született, és ehhez képest képes gördülékenyen összehozni egy írást, akkor talán nem a pár valóban ott lévő helyesírási hibán kéne lovagolni.
Mellesleg kábé pont erre a poénra hívta fel a figyelmet, csak a vezetés kapcsán. Jellemzően szarabb körülmények között, egy egyébként elég harcos nép képes egymással alapvetően figyelmes, és udvarias lenni.
Lehet, hogy a kommentekben sem egymást .....tják? Mert akkor ebben is jobbak nálunk.

Uff.

Roland

Numi, na mi? Numida! 2010.01.24. 23:57:38

Marokkóban is kb. ilyen a közúti közlekedés, csak ott végszükségben dudálnak (akkor is rövideket, semmi eszeveszett tülkölés), és vannak városi buszok is.

acsa77 2010.01.25. 00:34:40

@theutat villám: az elsőbbségadás jelen van abban a vezetési kultúrában, hiszen előzékenyek és elkerülik a balesetet. Az elsőbbségadásnak ugyanis ez a lényege. És elvileg minden vezetésoktató elmondja itthon is, hogy az elsőbbség csak akkor jár, ha megadják - egyébként könnyen darált hús lesz az emberből. Én pl. egyenrangú kereszteződésben először balra nézek, mert ott van közelebb a veszély, és ott kétséges, hogy megadják-e az elsőbbséget (hiszen nem látok a másik fejébe). Ha már itt tartok agyilag, úgyis tudom, mi a többi teendő...

Kis ember 2010.01.25. 01:35:31

Na, a magyar ember pont így vezet. Csak épp a többitől várja el, hogy azok meg úgy vezessenek, mint egy német hivatalnok.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2010.01.25. 07:24:49

nekem is tetszett, jöhet még ilyen a világ más tájairól :)

Yoli87 2010.01.25. 08:10:44

@csintapala: bemutatsz a hölgynek? :-D

pdstudio.info · http://www.pdstudio.hu/ 2010.01.25. 08:41:05

piros-bordó háttéren szürke betűk? vizuális szenvedés.

PitBuli 2010.01.25. 08:58:07

Ma két rövidet rádudáltam egy szutyukisra, mert mindenáron nekem akarta tolni a 15x éves kék csodáját. Akkor most már érezhetem magam bejrutinak?

cork77 2010.01.25. 09:02:33

Tetszett,kipróbálnám.

titan 2010.01.25. 11:27:32

@Yoli87: heh, második neved Beirut? :D

theutat villám 2010.01.25. 12:19:50

@acsa77:
"Olyan, hogy főútvolnal, vagy elsőbbség adás, nem létezik a gyakorlatban, pont ezért mindenki óvatos és előzékeny is."

Közlekedjen ilyen helyen az, akinek hat anyja van.

Épeszű ember egyébként egyenrangú kereszteződésben először balra néz és nem jobbra, de jó volt egynek.

Pasi a konyhából 2010.01.25. 14:45:31

Én Kairóban tapasztaltam ugyanezt. Tényleg káosz volt, de sehol egy baleset 7 nap alatt és sehol egy idegesen, böszmenagy autóból kipattanó kopasz, hogy jól megverjen, mert behajtott elém index nélkül én meg rádudáltam volna.

hpty 2010.01.27. 00:10:46

@Ottopappa: a dízellel mi a gond?

Fűnyíró-fetisiszta vagy-E??? :D:D:D:D

hpty 2010.01.27. 00:12:43

@ColT: Főleg a bicajosoknál....Hmmm

2010.01.27. 00:59:38

@hpty: büdös, nem lehet annyira pörgetni, reggel amikor kiállsz a garázsból felébred a szomszéd kissrác a kerregésre (igen, a CR dizelnek sincs kellemes hangja). És ezek csak a laikus "érvek", autóbuzi szemszögből nézve lehetne még sorolni pár dolgot. Amúgy dizelem van. :D

hpty 2010.01.27. 02:30:21

@ruskyy: büdös: ez izlés, ami ugye nem ekzakt tudomány
Nem lehet pörgetni: FŰNYÍRÓFETISIZMUS... pörögjön vagy menjen (NYOMATÉK)????
A benzines hidegen szivatóval nem kevésbé hangos, vagy előtte a benyások 10 percet járatják BENT ??? :D:D:D:D

És érvek mellette:
kevesebbet eszik, jobb hatásfokú, jobban tartja az értékét (értsd drágábban is adod el), és a szubjektív: Nem pörög és megy!!! Vagy nem ez a lényeg?!

2010.01.27. 02:49:38

@hpty: most mondhatod a kutyaszarra is, hogy nem büdös, attól még, hogy neked nem az, 1000-ből 999-nek az lesz. A benzigőzt lehet szeretni, viszont az enyém mögött állva meg fulladozhatok a kesernyés/savanyú "illatától. :P

"FŰNYÍRÓFETISIZMUS" - semmi ilyesmi, egyrészt azért is van dizelem, amíg nem engedhetek meg magamnak egy sor6 benzinest, esetleg v8-ast ez lesz. Igy utólag azért szívesen lecserélném a 140 lovas pdtdi-met 1.4-es tsfi-re is, de valami kisköbcentis szívóra tuti nem :)

A hidegindítás utáni hang szintén összehasonlíthatatlan, hiába mondod hogy a benzines is hangos...

hpty 2010.01.28. 00:17:14

@ruskyy: Az 1,4 TFSI gyenge pontja ugyanaz, mint a turbó dízelnek...a turbó.

A benzingőz elégetés előtt más, mint a kipuffból kijövet...én azt rühellem, erre mondják izlés kérdése...nincs olyan, hogy ezt mindenki utálja, azt meg mindenki szereti...ezt próbáltam elmagyarázni...

És azért, mert neked az, honnan tudod, hogy te a 999 egyike vagy, nem az 1?????
Ugye jó kérdés...
De mint már említettem, "hajlott" korod némileg választ ad sokmindenre... :D:D:D:D

2010.01.28. 02:27:47

@hpty: "Az 1,4 TFSI gyenge pontja ugyanaz, mint a turbó dízelnek...a turbó."

Ezt jólmegmondtad! Rácáfoltál mindenre.
És attól, hogy te az én koromban 2x akkora hülye voltál, mint most vagy, nem jelenti azt, hogy mindenki korlátolt lenne huszonévesen. Próbálj meg ne magadból kiindulni.
Mellesleg a koromon lovagolni megintcsak elég gyökér dolog. Itt, az interneten megkéne adni mindenkinek a kölcsönös tiszteletet. Itt annyit látunk a másikból, amennyit leír(mégha ki is raktam egy képet, amikor regeltem az indás autózz! közösségbe). Nem pedig felülni a magaslóra, majd személyeskedéssel operálni a hülyeségeinket.

hpty 2010.01.28. 11:28:44

@ruskyy: Figyelj kisköcsög!

Te kezdtél el beszólni nekem.
Vagy idézzek???

És le sem szartalak, amíg meg nem találtál.
De tegyünk pontot az ügy végére.

A korodat meg azért hoztam fel, mert ilyen kis nyikhajok arról ismeretesek, hogy Ők mindent jobban tudnak...aztán ha nem akkor megmagyarázzák, hogy nem büdös a szar!

Szánalmas vagy....
Ennyi.

2010.01.28. 12:36:05

@hpty: itt te akartad megmagyarázni, hogy a szar az nem büdös, nem én.

hpty 2010.01.28. 13:42:29

@ruskyy: Akkor idézek:

hpty 2010.01.27. 00:10:46
@Ottopappa: a dízellel mi a gond?

Fűnyíró-fetisiszta vagy-E??? :D:D:D:D

Így kezdődött....

Neked is ez a nicked???

Vagy megszólítottnak érezted magad?

Vagy csak beledumáltál??

Hmmmmmm???

2010.01.28. 13:55:46

@hpty: akkor írjál neki privát üzenetet. Vagy ne csodálkozz, ha valaki beledumál a "privát" csevégésetekbe. Te jó ég...

"büdös: ez izlés, ami ugye nem ekzakt tudomány"

Ha gondolod autós blogokon, fórumokon dobj be egy szavazást: benzingőz vs. savanyú dízel. Aztán az eredményből kiderül, hogy ki is akarja megmagyarazni, hogy a szar az márpedig rózsaillatú.

hpty 2010.01.28. 17:28:11

@ruskyy: WTF????

És ha 51-49% nyer az amit írsz, akkor a 49%-nak nincs orra???

Szétröhögöm a buta fejeden magam....

Nah mind1, hagyjuk, kedves 1 bites barátom...többet ne válaszolj!!!!
Se itt, se máshol. Köszi!

:D:D:D:D:D

2010.01.28. 19:04:07

@hpty: rosszabb esetben lenne az 98-2%, a benzin javára, de már akkoris többen lennétek, mint gondoltam.

"bohóc vagy". cső

hpty 2010.01.28. 23:51:08

@ruskyy: Jaj de Okostóni vagy?

Mire alapozod ezt a reprezentatív adatot?

Ebből látszik, hogy én felvetem, te biztosra veszed az eredményt...

A tudós kételkedik, az áltudós biztosan kinyilatkoztat.

Lehet, hogy bohóc vagyok, de te nagyon Buta, nem kicsit...

Jah, az okos hülyéskedik, a hülye okoskodik...
Gondolom ezt sem hallottad még....

:D:D:D:D:D:D












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása