ZaZo nem ment messzire Magyarországtól, csak ide a déli szomszédunkhoz, de a sok rémtörténet után aggódva vágott neki au útnak autóval. Aztán kiderült, hogy nem is olyan vészes a helyzet, mint gondolta. Nekem meg valaki hozzon egy kávét, mielőtt megfejelem a billentyűzetet, esetleg koffeint infúzióban. Na nem azért, mert nincs vérspricc a következő sztoriban, egyszerűen csak egész nap éberkómában vagyok...
3,5 évtized után ismét jártam Belgrádban – ezúttal autóval és ennek benyomásait, tanulságait szeretném megosztani mindenki okulására.
Történt, hogy munkám rövid néhány napra Belgrádba szólított és nem lévén semmilyen olyan közlekedési mód (értsd vonat, repülő vagy busz), ami teljes mértékben megfelelt volna a programomnak, vettem egy mély levegőt és a kocsi mellett döntöttem.
Nem volt könnyű döntés, eléggé sok mindent hallottam már a szerb rendőrök kérlelhetetlen lenyúlásairól stb. stb. stb. De nem volt mit tenni. Mielőtt elindultam volna, még felhívtam egy régi cimborámat, aki az elmúlt években viszonylag sokszor megfordult autóval Szerbiában – igaz csak Szabadkáig tartottak az útjai, de gondoltam az ő meglátásai is többek, mint a semmi.
Ő is, mint ahogyan a szerb kolléga (akit meglátogattam) is megerősítette: óva int a sebesség túllépéstől, mert a szerb szervek kérlelhetetlenek és barátom szerint még ott is, akkor is büntetnek, ha az ember fia nem is hunyó…
Így hát kellően felkészülve éreztem magam minden tekintetben – jöjjön, aminek jönnie kell! Nos, eléggé tanulságos amit ez alatt az egy oda-vissza út alatt láttam, tapasztaltam. Tudom, ebből nem lehet végérvényes és minden tekintetben megcáfolhatatlan következtetéseket levonni, mindenesetre egy általános kép felvázolásához talán elegendőek a tapasztalatok. Tehát röviden összefoglalva:
1. Igyekeztem minden tekintetben szabályosan közlekedni, legfőképpen betartani a sebességkorlátozásokat. A helyiek természetesen nem voltak ilyen sarkosak, ahol lehetett, valamivel (!), de nem sokkal gyorsabbak voltak – mégsem volt az az érzésem, hogy letolnának, vagy erőszakoskodnának, mert én lassabb vagyok náluk.
2. Azokon a szakaszokon, ahol ugyan az út csak 2x1 sávos volt, de kellően széles padkával ellátott, segítették egymást az előzésben, simán lehúzódtak (a szembejövők is!) ha látták, hogy valaki gyorsabb és előzni szeretne – minden „anyázás” és „betartás” nélkül!
3. Belgrád környékén különösen tisztelték a sebességkorlátozásokat. Hiába volt 2x2 sáv, ha kint volt a 60-as tábla és én a szélsőben 62,5-tel döngettem senki sem előzött meg.
4. Az előrejelzések ellenére relatíve kevés rendőrt láttam az utak mellet (alán oda-vissza egyet-egyet) és ezek közül talán ha az egyik mért sebességet is.
5. Tisztelték a záróvonalat. A kettős záróvonalról nem is beszélve! Volt úgy, hogy egy kifejezetten gyorsabb autó utolért, előzhetett volna, mert szembe nem jött senki, de annak rendje és módja szerint kivárta amíg megszűnik a záróvonal és csak utána előzött meg.
És végül a ráadás:
+1. Az egész utamon (hazafelé) egyetlen kocsi vétett a legutóbbi dologban (kettős záróvonalon keresztül történő előzés!!!). Mit gondoltok milyen rendszáma volt? Nem nehéz kitalálni: egy magyar rendszámú Oktávia.
Balkán! Balkán!
Marty Mcfly 2010.02.17. 16:12:44
itthon ugyanúgy vannak pozitívumok és kint ugyanúgy vannak negatívumok. gondolom nem hetekig, hónapokig voltál kint...
Peetee 2010.02.17. 16:14:09
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2010.02.17. 16:16:43
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2010.02.17. 16:17:38
Peetee 2010.02.17. 16:17:40
Az lehet,h mi úgy megyünk külföldre, hogy jaj de jó lesz ott kint vezetni...de a külföldi úgy jön ide, hogy eszébe sem jut, hogy máshol lehet NAGYON másképp, mint otthon, és akkor Hegestől Óvárig jön az első 5 döbbenet.
Idióta,gyökerekkel vannak tele az utak, akik CSAK a saját előrejutásuk érdekli, és még örülnek is, gha balhézni lehet, egyesek kifejezetten úgy ülnek autóba egy-egy feszültebb pillanat után, hogy majd az első konfliktusnál kiordíttom magam...
Peetee 2010.02.17. 16:21:18
cork77 2010.02.17. 16:45:19
cork77 2010.02.17. 16:47:59
Nagyon sokat közlekedem Szlovákiában és Csehországban is.Ez ott is hasonló módon működik.Csak idehaza ragaszkodik mindenki a megszerzett pozicíójához(kivéve talán a traktoristák).
randomuser1 2010.02.17. 16:50:28
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.17. 16:51:09
KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2010.02.17. 18:03:13
van benne valami, mert a galamblelkű bnőm is agresszivvé válik a kormány mögött
Már mondtam neki, hogy egyszer úgyis megruházzák ezért :D
eznemisénvagyok 2010.02.17. 18:06:44
SzCsaba 2010.02.17. 18:19:05
közlekedő edény 2010.02.17. 18:25:40
Különben miért annyira balkán szerbia? náluk jóféle nyugatos diktatúra volt.
Effike 2010.02.17. 18:26:40
Jártatok már Bulgáriában?
2X1 sávos út, dugó Nesebar előtt. A helyiek hirtelen elkezdenek MINDKÉT oldalon az útpadkán előre tolakodni. Az jobban járt aki a szembejövő sáv padkáján haladt, mert akadály esetén ki tudta kerülni a szembejövő letolásával...
Káposztakukac 2010.02.17. 18:42:26
theutat villám 2010.02.17. 18:51:41
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.17. 18:56:41
Még pontokba is sorolja!
misitcom 2010.02.17. 18:59:43
misitcom 2010.02.17. 19:02:00
Ppix 2010.02.17. 19:02:26
A rendőrök kedvesek voltak, megkérdezték hová megyünk, elfogadtak eurót, mivel nem volt nálunk márka, alkudni lehetett a büntetés összegéből (balkán!! :))), és nyugtát adtak.
Azóta is csak reklámozni tudom azt az országot...
yafet 2010.02.17. 19:17:46
1. a záróvonal
2. a sebességkorlátozás
E két szabály az, ami a káoszból a civilizációba vezet.
Én sajnos néha vétkezem...
ÁkiBáki (törölt) 2010.02.17. 19:26:50
tegye mindenki a szívére a kezét és valljon: ugyanúgy közlekedik-e Ausztriában, mint Magyarországon, vagy jobban odafigyel sebességre, sávváltásra, egyebekre?
(Ahol több a rendőr, gyakrabban ellenőriznek, sebességet többször mérik - még ha vannak is túlkapások a rendőrök részéről - azért nagyobb a rend, valljuk meg.)
driopios 2010.02.17. 19:38:23
Hehe, akkor téged még biztos nem tolt le az útról kb 180-al egyetlen svájci sem rögtön hegyeshalomnál... ;)) Mert nekik - ugye - onnantól van a szabadság.
anyahajókabinajtóhajtogató 2010.02.17. 19:47:56
anyahajókabinajtóhajtogató 2010.02.17. 19:51:30
Zak 2010.02.17. 19:57:33
ügyeske 2010.02.17. 20:09:28
Teljesen normális és emberbnarát.
Sajnos nálunk ennek az ellenkezője fordul elő, anyázással villogással és dudűálással.
Pedig mindenki szeretne hazaérni, aki reggel elindult otthonról.
Kár, hogy a magyar autós ilyen bunkó, sajnos !!
haacsee 2010.02.17. 20:13:16
Mondjuk szerintem az ilyenek nagyrésze pont annyira svájci, mint te vagy én. Zárójel: én nem vagyok svájci :)
samprass 2010.02.17. 20:17:58
Ma már nagyon jó a helyzet.
Belgrádig max. egy helyen mérnek azt is civil autóból a többi rendőrnek meg van tiltva a Törökök miatt. Amíg szabadon mérhettek addig szabadrablás folyt, volt olyan utam, hogy oda vissza megbüntettek és ehhez gyakorlatilag semmilyen szabálytalanságot nem kellet elkövetni.
A tarifa 50 euróról indult, de meg lehetett úszni 20 jó esetben 10 euróval.
A másik szinte nem volt olyan utam, hogy legalább 1 halálos balesetet ne láttam volna.
Régen az autópálya (ami 1-1 sáv) széle tele volt keresztel és kiégett autóval.
Ehhez képest ma már tényleg nagyon jó a helyzet, és ez biztos köszönhető annak, hogy Szerbia egy rendőr állam, most hogy nem büntetnek akkor is ott állnak a hidak alatt és a csomópontokban, ezért senki nem mer szabálytalankodni csak akinek van helyismerete .
Aki meg Hegyeshalom után le tól a pályáról ott meg valószínűleg csak a rendszám svájci.
xcomman 2010.02.17. 20:35:00
gzumm 2010.02.17. 20:42:09
1. sebességkorlátozás: egyes belgrádi, valamint osztrák és német rendszámú autók (gondolom szerb vendégmunkások) jelentősen túl szokták lépni.
2. záróvonal: a fentiek ezt sem szokták mindig komolyan venni. Múltkor meg egy kamion fordult ki a pihenőből, balra, dupla záróvonalon át...
3. rendőrök: szinte mindig látok egy-két rendőrautót, de csakis a 80-as korlátozású szakaszokon, a csomópontoknál
Quarantinediary · https://www.facebook.com/hzsolt 2010.02.17. 20:42:24
A törvényről részletesebb infó: magyarszo.com/fex.page:2009-12-09_Tudjon_meg_mindent_az_uj_kozlekedesbiztonsagi.xhtml
gzumm 2010.02.17. 20:44:46
ÁkiBáki (törölt) 2010.02.17. 21:01:29
Én hetente járok ki Pozsonyba, van úgy, hogy kétszer is, van hogy hazafelé valóban nem tartom a 130-at, de mindig megvárom, míg valaki befejezi az előzést, nem villogok, nem dudálok, nem indexelek, de szeretnék gyorsabban menni.
De mindig van egy-két gyökér, aki sportból nem enged el. Hogy ebben mi a jó?
Trig 2010.02.17. 21:03:06
Nagyszüleim Zentán laknak, úgyhogy viszonylag sokat járunk arra. Ősszel valahol a határ közelében (nem emlékszem pontosan melyik városka) szépen lassítva megközelítettük a vasúti átkelőt, de a másik oldalon leintettek a rendőrök. Nem csak minket, hanem kb. mindekit aki arra járt. Az egyikük magyar volt, a másik is törte a nyelvet és jól elmagyarázta hogy bizony meg kell állni a vasúti átkelőnél akármi mi van, mert gyakran jön a vonat(napi 2x..) és kb. 6000ft büntetés.
Persze nem volt ennyi nálunk dínár, elvették a papírokat és visszaküldtek minket a központba pénzt váltani. A pénzváltó a rendőrség mellett volt amúgy. (jó kis üzlet).
Visszamentünk, jól megálltunk 2x is a sínek előtt, fizettünk, adtak számlát, mehettünk Isten hírével.
Ja közben egy másik ott álló autó motorjából furcsa bezacskózott csomagokat vett ki az egyik rendőr haverkodva. Érdekes tapasztalat volt:)
rkb9y5 2010.02.17. 21:05:29
dezintegra 2010.02.17. 21:06:48
+1: kétszer láttam pszichopata gyorshajtókat Prága előtt, mindegyik magyar rendszámmal :)
A harmadik én voltam.
Románia, szeptemberi tapasztalatok: 10 esetből hét előzés kanyarban volt, a záróvonalon át, ahol többször az előzni tilos tábla is kint volt.
driopios 2010.02.17. 21:07:34
egyittlakó (törölt) 2010.02.17. 22:22:23
Újabban egyre több seggarcot látni Passatban meg Octaviában. Az utóbbiak ráadásul frusztrált barmok, mert csak Skodára futotta...
Különben ezt a két autótípust is a gagyi kategóriába sorolnám: az irányjelzőjük nem működik és egyikben sincs hamuzó ( a büdös paraszt kidobja a csikket az úttestre vagy időnként a pofámba szórja a hamut, amikor mögötte haladok).
egyittlakó (törölt) 2010.02.17. 22:28:40
A románok az utak legveszedelmesebb banditái, még itt nálunk is (nem félnek a rendőrségtől, mondjuk nincs is miért). A lehúzódás ott is nagy divat, a felújított utak szinte kínálják a lehetőséget. A vadbarom sógorommal is csak nehezen tudtam megértetni a szitut, hogy miért kell jobbra tartani. Hiába, magyar ő is...
Különben a jobbra tartásnál nagyon kell figyelni a szekerekre, gyalogosokra és (természetesen) a hülye bringásokra.
xcomman 2010.02.17. 22:43:08
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2010.02.17. 22:44:09
ott is vannak balfékek
hgg266 2010.02.17. 22:55:31
"Tudom, ebből nem lehet végérvényes és minden tekintetben megcáfolhatatlan következtetéseket levonni, mindenesetre egy általános kép felvázolásához talán elegendőek a tapasztalatok."
Tornado86 2010.02.17. 22:55:46
@L'Âme Immortelle:
No igen: aki ismeri a terepet az ismeri, aki meg siet az siet, addig nincs is baj amíg ez a kettõ együtt jár. Viszont jól ismert szakaszokon olyan helyeken is látok elõzést ahol tudom hogy nem vállalnám be, pedig párszor eléggé érdekesre veszem a figurát, legalábbis egyesek szerint. Legszebb amikor 1-1 ilyen dilinyóst önmagamhoz mérten nyugis tempóban haladva hagyok le.
@egyittlakó:
A hülye bringásokról annyit hogy tegnap majdnem elcsaptam egyet, szerencséje volt a majomnak hogy figyeltem épp úgy mint a mögöttem haladó kamionos, aki szintén majdnem elcsapta. Márpedig ugyanazzal az erõvel lehetett volna a helyemben egy tata vagy egy idétlen vezetõ, aki nem egy késleltetett balra kanyarodással reagálja le hogy a majma bemászik az út közepére, majd a lehetõ legveszélyesebb megoldást választva le az út jobb szélére. Az eset egyébként Nagyvárad körgyûrûjént történt a Ciheiului utcai keresztezõdésnél.
Egyébként kiváncsi leszek, mennyiben fog változni a helyzet annak hatására hogy a mai nap folyamán Kolozs megye kapott 6 tipusra is új radart, amihez fog még érkezni 8 ugyanolyan.
Egyébként meg Szicilia nem egy része sokkal veszélyesebb mint Bukarest vagy épp az Olt-völgye és csak részben az utak okán (táblahiányt említett egy ismerõsöm akinek oda nõsült a huga), de leginkább az autósmorál az oka.
Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.02.17. 23:03:18
FormatC: 2010.02.17. 23:10:18
Szerbeknél ilyen román stílusú közlekedést messze nem tapasztaltam, ja és a zebra ott is zebra - ha lelépsz, megállnak.
Egyébként meg szép csendben el kellene döntenünk magunkban két dolgot:
1./ Melyik számunkra a követendő példa: a Balkán sötétebbik sarka, vagy a kicsit kulturáltabb Nyugat? Illetve
2./ Mire is vagyunk mi annyira büszkék?
A fenti két kérdést illetően egyébként el lehet vonatkoztatni a közlekedéstől...
Don Choler 2010.02.17. 23:20:01
nem kötekszem, mosolygok:
oda nõsült a huga
Perillustris 2010.02.17. 23:27:33
Azért ez túlzás. Ott mégjobban be vannak "fenyítve" a gyalogosok. Havonta-kéthavonta járok ki. Nem is értik ha megállsz, hogy átengedd őket. Ha meg villogsz egyet, hátra is ugrik, ha netán el mert volna indulni.
Az "autópályás" lehúzódás viszont tényleg működik. Szerbiában vezetni inkább a sokkal öregebb autópark miatt balkáni(bb), bár tény, hogy a stílusuk is nyersebb.
Ellenben majdnem minden faluban kinn vannak a rendőrök - láthatóan.
apukád 2010.02.18. 00:03:00
Ti miért szídjátok a magyart? Ti mik vagytok? Szídjátok akkor idegen nyelven - bár még magyarul se nagyon megy sokatoknak. Félanalfabéta barmok...
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.18. 00:28:45
Posztot írsz az elefántról, mert egyszer már láttál olyat.
Meg mindenki betartja a sebességkorlátozást, de úgy előznek, hogy a kétsávoson a szembejövőnek kell lehúzódnia, és ez a pozitívum.
Ha Magyarországon történik ilyen, akkor ebből poszt születik és lelkesen magyarázzák, hogy igenis joguk van 60-nal menni ott, ahol 90 a megengedett, méghozzá az út közepén, mert neki úgy biztonságos, és mindenki várja ki, amíg nem jönnek szembe, blablabla, és ne veszélyeztesse őket semmi őrült száguldozó.
Mert igazad van, van szemmel látható különbség a szerb és a magyar vezetési stílus és morál között, méghozzá olyan, ami egyből átjön: a szerb nem akadályozni akarja a másikat a haladásban.
Ettől kulturáltabbnak tűnik az, ami ott van, de az én tapasztalatom szerint ugyanúgy fosnak mindenre, mint itt.
A zebrára talán kicsit jobban.
És elég szögletesen kanyarodnak.
megint 2010.02.18. 00:30:57
vontod75 2010.02.18. 04:28:47
Mediterrán országokban kell autózni és máris visszasírod a magyar morált. A franciáknál nincs nagyobb paraszt. Jön dudál, villog, szorít le és még neki áll feljebb.
Másik. Nem tudom miért baj az ha a szerb rendőr a magyarokat vágja meg. Szerintem mi is kiegyeznénk azzal, ha derék rendőreink nem minket, hanem bármelyik külföldi nációt basztatná a bírságolással.
Veér Farkas 2010.02.18. 05:13:39
Az a baj, faszikám, hogy NEM 100, hanem 70 ott a megengedett, a kút után még vagy 1,5 km-en át.
Biztos ezért mennek csak 80-90-nel.
De tény, hogy mindig van néhány hozzád hasonló hülye, aki nem ismeri a számokat, vagy nem lát el az út szélén lévő tábláig.
Veér Farkas 2010.02.18. 05:15:46
Hát a te helyesírásoddal nem nagyon magyarkodnék...
Pláne nem félanalfabétáznék.
Vagy csak irigykedsz, hogy a többiek csak félig?
FormatC: 2010.02.18. 07:27:09
A többieknek: na látjátok - többek között - erről is írtam, amit fentebb írtam..
off lezárva.
A posztíró meg pontosan ezek miatt a korábbi nem túl pozitív hírek miatt számított sokkal rosszabbra, mint amit ez alatt a rövid út alatt tapasztalt és azt is írja, hogy természetesen ebből (a rövid oda-vissza útból) nem lehet végső következtetést leírni. Kicsit alaposabba kellene elolvasni ami le van írva.
Vezettem tavaly 3 napot (tehát ez sem általános és végérvényes tapasztalat) Törökorságban (Antalia környékén), nem fő (turista) szezonban. Igen, ott is a balkáni stíl dívik, de egyet sose tapasztaltam: senki sem akart megölni az utakon. Nálunk ehhez elég egyszer 40 km-t autózni bárhol pl. Budapest környékén...
Valaki1 (törölt) 2010.02.18. 07:37:58
omni 2010.02.18. 07:46:21
indapass90210 2010.02.18. 08:04:16
dalex75 2010.02.18. 08:26:27
fric 2010.02.18. 08:36:10
Magyarok?
redriot77 2010.02.18. 08:59:30
1. Utolérem a buszt.
2. Eldöntöm hogy megelőzöm-e vagy sem. Ha előzök akkor OK hanem akkor 3-as pont.
3. Ha nem sietek, akkor lemaradok annyira, hogy az utánam jövőnek legyen helye bejönni az én autóm és a busz közé. A sáv jobb oldalára húzódok, hogy a mögöttem előzni szándékozók kilátását ne rontsam.
4. A normális követési távolságnak az is az előnye, hogy ha később én akarok kinézni a busz mögül, nem kell annyira bejönnöm a vonalra, mintha a seggében lennék.
5. Ha valaki még így is le akar tolni az útról, és a seggembe jön, akkor hirtelen eszembe jut hogy koszos a szélvédőm ;)
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.18. 09:16:06
fluoride101 2010.02.18. 09:20:20
Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2010.02.18. 09:27:39
Ellenben ha átléped a határt Montenegró felé, érdekes dolgokat tapasztalhatsz a hegyek között. Egyrészt nagyon gyorsan, és sokkal erőszakosabban vezetnek - már akinek bírja az autója -, másrészt pedig a legtöbbjük simán két-három feles után ül be az autóba. Akikkel együtt voltam kénytelen dolgozni akkoriban, egy sem volt, aki tinta nélkül ült volna volán mögé! :-(
Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2010.02.18. 09:39:20
Távolról sem szentek a Szerbek. Senki nem akarja ezt mondani - de ettől még a tények tények maradnak.
Ugyanakkor:
- pl. amit a zebráról írsz -így utólag visszaemlékezve-, nagyon igaz. Még nálunk is kevésbé engedik el a gyalogost.
- vagy az országban mindenütt tapasztalható telezöldes balrakanyarodásoknál még véletlenül sem engednek el egy-két autót, ezért aztán a városi utak belső sávjai az ilyen helyeken szinte alkalmatlanok a folyamatos haladásra.
FormatC: 2010.02.18. 11:18:35
Tornado86 2010.02.18. 13:06:13
Hidd el okkal, pedig csak a srácot ismerem: eléggé nyugis embernek tartanak, ehhez képest azt hittem úgy 2 vele eltöltött nap után hogy keritek az éj leple alatt egy rovarirtó céget, hátha megszabadítják a bogaraitól :)
misi107 2010.02.18. 14:19:01
ha román közlekedést akarsz látni,ajánlom Szegedet,főleg a reggeli órákban,amikor sárgán villognak a lámpák.Próbálj csak meg lelépni a zebráról,nagy eséllyel kivasal egy román kamionos v. román fehérfurgonos.Szarnak bele mindenbe.
egyittlakó (törölt) 2010.02.18. 18:14:35
Ti si majmun madjare, jebem ti mater.
Így jó? :-)
2xZSI 2012.07.15. 10:37:15
ON
a román határtól Belgrádig (kb. tizszer voltam akkor).
Nagyváradról mentem Montenegroba Barig a Vatin (román-szerb határ)-VrŠac-Beograd-Valjevo-Bjelo Polje-Podgorica-Bar útvonalon. A határtól Belgrádig az út ismert volt (de utoljára 2002-ben jártam).
Szombati napon utaztunk oda-vissza, biztos kissebb a forgalom, de azért így is van hozzáfűznivalóm.
- A szerbek és a montenegróiak többsége nem jeleznek előzéskor, de leálláskor sem.
- A kaptatókon a dömperek és árúszállítók 40-nel másznak és lejtőkön 20-szal ereszkednek.
- A rövid dudálás módja a "nemtetszés" kinyilvánításának. Hivatésos vezető lévén a román utakon, szokáshoz híven, hosszabban ledudáltam Budván (Montenegró) egy taxist aki a buszmegállóból indexelés nélkül jött rám és mikor már mellette voltam sem akart megállni akkor ledudáltam, erre ő is dudált, ebből tudtam, hogy ezzel a gesztussal lehet leanyáztam és megsértődött, elég lett volna egy rövid dudálás.
- Volt egy rendőri leállításunk is (barátnőm vezetett), Nova Varoš bejáratánál kanyar után (50 alatt mentünk) leintett a rendőr és egyszerre. a szembejövőt is. Csodálkoztunk. Kérdezett valamit, mi annyit mondtunk "Sorry, we don't speak serbian", erre intett a fém plecsnijével, hogy mehetünk.
Montenegróban a 40-es tábláknál általában mértek, de lakott területen kívül is 50-es korlátozásnál (kanyar miatt).
14 trafipaxot láttam, mindet Montenegróban, de egyetlen egy(!) alkalommal lámpáztak ketten. egynél pedig 58-tal mentünk 50-es táblánál és nem állított meg.
Ha mentek Barba, figyeljetek oda Sutomore és Bar között van egy jobbos kanyar után egy 40-es (félig eltakarva a fáktól) 100 méterre lévő parkolóban mindennap trafi volt elbújva 3-4 lefülelt autóssal. Háomszor is kiintették az előttem lévő autóst, én megúsztam, pedig 52 körül mentem.
Montenegróban igen nagy a rendőri jelenlét. Ok nélkül nem állítanak meg (szerencsére).
- Az elavult konstrukciójú Zastavát vezetők 90-nél előztek bátran, nem számított, hogy az első meg a hátsó kerekek 10 centis síkkülömbséggel futottak, hullt le róluk a festék, a kipufogó libegett, max. egy rozsdás drót tartotta, csavarhúzóval volt kitámasztva a vezetőoldali ablak, hogy fent maradjon.
Romániában amire vigyázni kell:
-Éjszaka: kivilágítatlan biciklisek (max a pedálon van egy-egy prizma amit csak akkor látsz, ha szerencséd van és épp nem vakít el szemből egy paraszt a kínai xenonjával). A szekereken hátul ki van feszítve egy láthatósági mellény és ha szerencsés vagy a kocsis egy ellemlámpával megvillant hátrafele ha észleli közeledtedet.
-Nagy divat CB készülék. Főleg a kamionosok tolnak lakott teületen belül hátulról lámpázva 80-nál (!), hogy menjél, mert ő siet és tudja hogy nincs trafi.
- A "majdnem legális" azaz a még nem büntethető sebesség a "korlátozás" + 9 km/h (50-nél az 59km/h), mivel büntetés a 10 km/h-ás sebesség túllépésért szabható ki! Ezért kicsit zsvar amikor egy magyar autós nemtudván ezeket 45-tel megy nehogy megbüntessék.
- A luxusautók mindig sietnek! Ők nem tisztelnek senkit és semmit. Beelőzik a kamion mögött haladó kocsisort utolsó utáni pillanatban bebújnak ha nincs is hely. Persze nem jeleznek, mert állandóan a bal kezük foglalt a mobillal amin épp tárgyalnak (a bluetooth vagy a beépített hands free használta égőnek számít vagy hülye hozzá). Ezek miatt többet kell a tükröt nézni mint előre.