Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Szerbia semmivel sem balkánibb?

2010.02.17. 15:54 :: SilentSound

ZaZo nem ment messzire Magyarországtól, csak ide a déli szomszédunkhoz, de a sok rémtörténet után aggódva vágott neki au útnak autóval. Aztán kiderült, hogy nem is olyan vészes a helyzet, mint gondolta. Nekem meg valaki hozzon egy kávét, mielőtt megfejelem a billentyűzetet, esetleg koffeint infúzióban. Na nem azért, mert nincs vérspricc a következő sztoriban, egyszerűen csak egész nap éberkómában vagyok...

3,5 évtized után ismét jártam Belgrádban – ezúttal autóval és ennek benyomásait, tanulságait szeretném megosztani mindenki okulására.

Történt, hogy munkám rövid néhány napra Belgrádba szólított és nem lévén semmilyen olyan közlekedési mód (értsd vonat, repülő vagy busz), ami teljes mértékben megfelelt volna a programomnak, vettem egy mély levegőt és a kocsi mellett döntöttem.

Nem volt könnyű döntés, eléggé sok mindent hallottam már a szerb rendőrök kérlelhetetlen lenyúlásairól stb. stb. stb. De nem volt mit tenni. Mielőtt elindultam volna, még felhívtam egy régi cimborámat, aki az elmúlt években viszonylag sokszor megfordult autóval Szerbiában – igaz csak Szabadkáig tartottak az útjai, de gondoltam az ő meglátásai is többek, mint a semmi.

Ő is, mint ahogyan a szerb kolléga (akit meglátogattam) is megerősítette: óva int a sebesség túllépéstől, mert a szerb szervek kérlelhetetlenek és barátom szerint még ott is, akkor is büntetnek, ha az ember fia nem is hunyó…

Így hát kellően felkészülve éreztem magam minden tekintetben – jöjjön, aminek jönnie kell! Nos, eléggé tanulságos amit ez alatt az egy oda-vissza út alatt láttam, tapasztaltam. Tudom, ebből nem lehet végérvényes és minden tekintetben megcáfolhatatlan következtetéseket levonni, mindenesetre egy általános kép felvázolásához talán elegendőek a tapasztalatok. Tehát röviden összefoglalva:

1. Igyekeztem minden tekintetben szabályosan közlekedni, legfőképpen betartani a sebességkorlátozásokat. A helyiek természetesen nem voltak ilyen sarkosak, ahol lehetett, valamivel (!), de nem sokkal gyorsabbak voltak – mégsem volt az az érzésem, hogy letolnának, vagy erőszakoskodnának, mert én lassabb vagyok náluk.

2. Azokon a szakaszokon, ahol ugyan az út csak 2x1 sávos volt, de kellően széles padkával ellátott, segítették egymást az előzésben, simán lehúzódtak (a szembejövők is!) ha látták, hogy valaki gyorsabb és előzni szeretne – minden „anyázás” és „betartás” nélkül!

3. Belgrád környékén különösen tisztelték a sebességkorlátozásokat. Hiába volt 2x2 sáv, ha kint volt a 60-as tábla és én a szélsőben 62,5-tel döngettem senki sem előzött meg.

4. Az előrejelzések ellenére relatíve kevés rendőrt láttam az utak mellet (alán oda-vissza egyet-egyet) és ezek közül talán ha az egyik mért sebességet is.

5. Tisztelték a záróvonalat. A kettős záróvonalról nem is beszélve! Volt úgy, hogy egy kifejezetten gyorsabb autó utolért, előzhetett volna, mert szembe nem jött senki, de annak rendje és módja szerint kivárta amíg megszűnik a záróvonal és csak utána előzött meg.

És végül a ráadás:

+1. Az egész utamon (hazafelé) egyetlen kocsi vétett a legutóbbi dologban (kettős záróvonalon keresztül történő előzés!!!). Mit gondoltok milyen rendszáma volt? Nem nehéz kitalálni: egy magyar rendszámú Oktávia.

Balkán! Balkán!

71 komment

Címkék: közlekedés külföld autó rendőr sztereotípia traffipax

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marty Mcfly 2010.02.17. 16:12:44

bocs, de sztem aki valaha is külföldön közlekedett, autómatikusan az jár a fejében: milyen szar ittohn és mennyivel jobb kint.
itthon ugyanúgy vannak pozitívumok és kint ugyanúgy vannak negatívumok. gondolom nem hetekig, hónapokig voltál kint...

Peetee 2010.02.17. 16:17:40

De ha 1 külföldi idejön, az Hegyeshalomtól Mosonmagyaróvárig kb 5ször megdöbben, aztán Komáromig még 10szer...így tovább.

Az lehet,h mi úgy megyünk külföldre, hogy jaj de jó lesz ott kint vezetni...de a külföldi úgy jön ide, hogy eszébe sem jut, hogy máshol lehet NAGYON másképp, mint otthon, és akkor Hegestől Óvárig jön az első 5 döbbenet.

Idióta,gyökerekkel vannak tele az utak, akik CSAK a saját előrejutásuk érdekli, és még örülnek is, gha balhézni lehet, egyesek kifejezetten úgy ülnek autóba egy-egy feszültebb pillanat után, hogy majd az első konfliktusnál kiordíttom magam...

cork77 2010.02.17. 16:45:19

@Peetee: Amíg csak kiordibálni akarja magát,addig nem baj,ordítson csak.

cork77 2010.02.17. 16:47:59

2. Azokon a szakaszokon, ahol ugyan az út csak 2x1 sávos volt, de kellően széles padkával ellátott, segítették egymást az előzésben, simán lehúzódtak (a szembejövők is!) ha látták, hogy valaki gyorsabb és előzni szeretne – minden „anyázás” és „betartás” nélkül!
Nagyon sokat közlekedem Szlovákiában és Csehországban is.Ez ott is hasonló módon működik.Csak idehaza ragaszkodik mindenki a megszerzett pozicíójához(kivéve talán a traktoristák).

randomuser1 2010.02.17. 16:50:28

szerbia tökre balkáni, csak több a rendőr az utakon ezért nem mernek igazán vagányan vezetni...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.17. 16:51:09

Sokszor az ember a más jellegű frusztrációját vezeti le közlekedés közben. Lehet, hogy ezek nem is igazán közlekedési jellegűek, csak ott csapódik le.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2010.02.17. 18:03:13

@newtehen:
van benne valami, mert a galamblelkű bnőm is agresszivvé válik a kormány mögött
Már mondtam neki, hogy egyszer úgyis megruházzák ezért :D

eznemisénvagyok 2010.02.17. 18:06:44

Kollégámat 2 hete akarta megbüntetni a szerb rendőr, mert állítólag 63-mal ment, pedig tutira 50-nel ment. Előtte állt egy szintén magyar autó, aki mit ad Isten, szintén 63-mal haladt. Hazudnak mint állat, és ha pofázol, fogdával fenyegetőznek.

SzCsaba 2010.02.17. 18:19:05

Az meg a mi rendőreinkről mond el sok mindent, hogy nálunk nem ilyen szabálytisztelőek a szomszédok.

közlekedő edény 2010.02.17. 18:25:40

Én is meglepődtem, hogy kézségesen lehúzódnak, aki menni akar, engedik. De a rendőrökről valóban rosszat hallani, vagy itton nem? :D

Különben miért annyira balkán szerbia? náluk jóféle nyugatos diktatúra volt.

Effike 2010.02.17. 18:26:40

Balkán...
Jártatok már Bulgáriában?
2X1 sávos út, dugó Nesebar előtt. A helyiek hirtelen elkezdenek MINDKÉT oldalon az útpadkán előre tolakodni. Az jobban járt aki a szembejövő sáv padkáján haladt, mert akadály esetén ki tudta kerülni a szembejövő letolásával...

Káposztakukac 2010.02.17. 18:42:26

@XXXXXXX: szóval tökre ugyanaz, mint magyarország.

theutat villám 2010.02.17. 18:51:41

Szerbiában a kerítés is kolbászból van?

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.17. 18:56:41

Másfél nap autópályázásból, meg némi beogradi autókázásból milyen mélyreható képet tud alkotni a magyar...
Még pontokba is sorolja!

misitcom 2010.02.17. 18:59:43

@theutat villám: Nem!A kolbász is kerítésből van.

misitcom 2010.02.17. 19:02:00

Szerbenbóciában vannak biciklisek?

Ppix 2010.02.17. 19:02:26

Boszniáról tudok hasonló jókat mondani. Évekkel ezelőtt voltam ott. Megbüntettek gyorshajtásért, félig meddig jogosan (aki ismeri arrafelé a "lakott" települések és a kirakott helységtáblák rendszerét, az érti miről beszélek).
A rendőrök kedvesek voltak, megkérdezték hová megyünk, elfogadtak eurót, mivel nem volt nálunk márka, alkudni lehetett a büntetés összegéből (balkán!! :))), és nyugtát adtak.

Azóta is csak reklámozni tudom azt az országot...

yafet 2010.02.17. 19:17:46

Két dolog van amit a polgárháborús mészárosok és az embercsempész klánok is tiszteletben tartanak:

1. a záróvonal
2. a sebességkorlátozás

E két szabály az, ami a káoszból a civilizációba vezet.
Én sajnos néha vétkezem...

ÁkiBáki (törölt) 2010.02.17. 19:26:50

Mindentől függetlenül egy kérdés csupán:
tegye mindenki a szívére a kezét és valljon: ugyanúgy közlekedik-e Ausztriában, mint Magyarországon, vagy jobban odafigyel sebességre, sávváltásra, egyebekre?

(Ahol több a rendőr, gyakrabban ellenőriznek, sebességet többször mérik - még ha vannak is túlkapások a rendőrök részéről - azért nagyobb a rend, valljuk meg.)

driopios 2010.02.17. 19:38:23

@Peetee: "de a külföldi úgy jön ide, hogy eszébe sem jut, hogy máshol lehet NAGYON másképp, mint otthon, és akkor Hegestől Óvárig jön az első 5 döbbenet."

Hehe, akkor téged még biztos nem tolt le az útról kb 180-al egyetlen svájci sem rögtön hegyeshalomnál... ;)) Mert nekik - ugye - onnantól van a szabadság.

anyahajókabinajtóhajtogató 2010.02.17. 19:47:56

Akinek infók kellenek Szerbiai, Macedóniai és Bolgár autós uatzáshoz annak ajánlom az index fórumon az autóval görögországba topicot!

anyahajókabinajtóhajtogató 2010.02.17. 19:51:30

2003, 2004, 2006, 2007, 2008 kétszer, 2009 kétszer oda - vissza átszeltem Szerbiát és egyszer sem állítottak meg rendőrök. Viszont sűrűn mérnek főleg az első szakaszon a határtól Belgrádig és ha túlléped a megengedett sebességet akkor bírságolnak. Szerintem ez így korrekt! Korrektebb mint a magyar utakon tapasztalható indokolatlan vegzálás...

Zak 2010.02.17. 19:57:33

Én is voltam néhány napot Belgrádban, de az első este úgy ránk húzta a kormányt egy 4x4es terepjáró a belső sávból át a külsőbe, hogy majdnem ottmaradtunk.

ügyeske 2010.02.17. 20:09:28

ez a "húzódjunk le jobbra" hozzáállás ez nekem is tetszik, mióta arrajárok görögországba.
Teljesen normális és emberbnarát.
Sajnos nálunk ennek az ellenkezője fordul elő, anyázással villogással és dudűálással.
Pedig mindenki szeretne hazaérni, aki reggel elindult otthonról.

Kár, hogy a magyar autós ilyen bunkó, sajnos !!

haacsee 2010.02.17. 20:13:16

@driopios: "Hehe, akkor téged még biztos nem tolt le az útról kb 180-al egyetlen svájci sem rögtön hegyeshalomnál... ;)) Mert nekik - ugye - onnantól van a szabadság."

Mondjuk szerintem az ilyenek nagyrésze pont annyira svájci, mint te vagy én. Zárójel: én nem vagyok svájci :)

samprass 2010.02.17. 20:17:58

Én minden hónapban 2-3 alkalommal megyek Belgrádba,és ezt már 12 éve űzöm.
Ma már nagyon jó a helyzet.
Belgrádig max. egy helyen mérnek azt is civil autóból a többi rendőrnek meg van tiltva a Törökök miatt. Amíg szabadon mérhettek addig szabadrablás folyt, volt olyan utam, hogy oda vissza megbüntettek és ehhez gyakorlatilag semmilyen szabálytalanságot nem kellet elkövetni.
A tarifa 50 euróról indult, de meg lehetett úszni 20 jó esetben 10 euróval.
A másik szinte nem volt olyan utam, hogy legalább 1 halálos balesetet ne láttam volna.
Régen az autópálya (ami 1-1 sáv) széle tele volt keresztel és kiégett autóval.
Ehhez képest ma már tényleg nagyon jó a helyzet, és ez biztos köszönhető annak, hogy Szerbia egy rendőr állam, most hogy nem büntetnek akkor is ott állnak a hidak alatt és a csomópontokban, ezért senki nem mer szabálytalankodni csak akinek van helyismerete .
Aki meg Hegyeshalom után le tól a pályáról ott meg valószínűleg csak a rendszám svájci.

xcomman 2010.02.17. 20:35:00

Engem naponta legalább 3 ember próbál meg letolni (persze kit nem...) pedig csak 35 km-t megyek melóba... ha egy nyugis nap lenne már annak is örülnék :)

gzumm 2010.02.17. 20:42:09

Az utóbbi években jártam jópárszor arra.

1. sebességkorlátozás: egyes belgrádi, valamint osztrák és német rendszámú autók (gondolom szerb vendégmunkások) jelentősen túl szokták lépni.

2. záróvonal: a fentiek ezt sem szokták mindig komolyan venni. Múltkor meg egy kamion fordult ki a pihenőből, balra, dupla záróvonalon át...

3. rendőrök: szinte mindig látok egy-két rendőrautót, de csakis a 80-as korlátozású szakaszokon, a csomópontoknál

Quarantinediary · https://www.facebook.com/hzsolt 2010.02.17. 20:42:24

Helló! Nálunk (Szerbiában) tavaly új közlekedésbiztonsági törvény lépett életbe, amelynek megsértése a legkissebb vétség esetében sem olcsó mulatság. Ezért van (többnyire) rend az utakon.
A törvényről részletesebb infó: magyarszo.com/fex.page:2009-12-09_Tudjon_meg_mindent_az_uj_kozlekedesbiztonsagi.xhtml

gzumm 2010.02.17. 20:44:46

@ügyeske: Magyarországon nem nagyon láttam ilyen széles utakat... amik viszont szükséges a kulturált, problémamentes lehúzódáshoz... Viszont ez tényleg jól működik ott.

ÁkiBáki (törölt) 2010.02.17. 21:01:29

@xcomman: Amúgy ez mit jelent, hogy letol?
Én hetente járok ki Pozsonyba, van úgy, hogy kétszer is, van hogy hazafelé valóban nem tartom a 130-at, de mindig megvárom, míg valaki befejezi az előzést, nem villogok, nem dudálok, nem indexelek, de szeretnék gyorsabban menni.
De mindig van egy-két gyökér, aki sportból nem enged el. Hogy ebben mi a jó?

Trig 2010.02.17. 21:03:06

Na hogy legyen egy kis negatívum is:

Nagyszüleim Zentán laknak, úgyhogy viszonylag sokat járunk arra. Ősszel valahol a határ közelében (nem emlékszem pontosan melyik városka) szépen lassítva megközelítettük a vasúti átkelőt, de a másik oldalon leintettek a rendőrök. Nem csak minket, hanem kb. mindekit aki arra járt. Az egyikük magyar volt, a másik is törte a nyelvet és jól elmagyarázta hogy bizony meg kell állni a vasúti átkelőnél akármi mi van, mert gyakran jön a vonat(napi 2x..) és kb. 6000ft büntetés.

Persze nem volt ennyi nálunk dínár, elvették a papírokat és visszaküldtek minket a központba pénzt váltani. A pénzváltó a rendőrség mellett volt amúgy. (jó kis üzlet).

Visszamentünk, jól megálltunk 2x is a sínek előtt, fizettünk, adtak számlát, mehettünk Isten hírével.

Ja közben egy másik ott álló autó motorjából furcsa bezacskózott csomagokat vett ki az egyik rendőr haverkodva. Érdekes tapasztalat volt:)

rkb9y5 2010.02.17. 21:05:29

@haacsee: ez jó. Ha látsz egy parasztot, akkor is biztos magyar, ha koreai rendszáma van, mi? Sokszor élhetetlennek tartom Mo-ot, de miért gondolod, hogy más nép fia nem lehet hülye. Ha meg hülye, akkor biztos magyar. Eh..

dezintegra 2010.02.17. 21:06:48

Hétvégén voltam Csehországban, a 3. és 5. ott is feltűnt.
+1: kétszer láttam pszichopata gyorshajtókat Prága előtt, mindegyik magyar rendszámmal :)
A harmadik én voltam.

Románia, szeptemberi tapasztalatok: 10 esetből hét előzés kanyarban volt, a záróvonalon át, ahol többször az előzni tilos tábla is kint volt.

driopios 2010.02.17. 21:07:34

@haacsee: Az mindegy, hogy svájci ül-e az autóban vagy egy török, a lényeg, hogy svájcban a svájci autóját szénné büntetnék, ha 132-vel megy a pályán, ausztriában szintén eséllyel futna bele néhány euróba, míg hegyeshalomtól beköszönt a korlátlan szabadság..

egyittlakó (törölt) 2010.02.17. 22:22:23

"Mit gondoltok milyen rendszáma volt? Nem nehéz kitalálni: egy magyar rendszámú Oktávia."

Újabban egyre több seggarcot látni Passatban meg Octaviában. Az utóbbiak ráadásul frusztrált barmok, mert csak Skodára futotta...
Különben ezt a két autótípust is a gagyi kategóriába sorolnám: az irányjelzőjük nem működik és egyikben sincs hamuzó ( a büdös paraszt kidobja a csikket az úttestre vagy időnként a pofámba szórja a hamut, amikor mögötte haladok).

egyittlakó (törölt) 2010.02.17. 22:28:40

@L'Âme Immortelle: "Románia, szeptemberi tapasztalatok: 10 esetből hét előzés kanyarban volt, a záróvonalon át, ahol többször az előzni tilos tábla is kint volt."

A románok az utak legveszedelmesebb banditái, még itt nálunk is (nem félnek a rendőrségtől, mondjuk nincs is miért). A lehúzódás ott is nagy divat, a felújított utak szinte kínálják a lehetőséget. A vadbarom sógorommal is csak nehezen tudtam megértetni a szitut, hogy miért kell jobbra tartani. Hiába, magyar ő is...
Különben a jobbra tartásnál nagyon kell figyelni a szekerekre, gyalogosokra és (természetesen) a hülye bringásokra.

xcomman 2010.02.17. 22:43:08

@ÁkiBáki: Csak egy példa. M1-en amikor jövök ki pestről általában a középső sávban 80-90el (???) mennek az emberek . Én meg a türelmetlenebb fajta vagyok és megelőzöm őket. 100 a megengedett azon a szakaszon a kút után én pedig tartom is magam ehhez. Persze mindig van olyan aki 130-140el akar menni és nem bírja ki amíg befejezem az előzést és visszamegyek a középsőbe. Nem szokásom sportot űzni abból, hogy nem engedem el az embereket, csak bírják már ki azt a 10 mpet amíg én is befejezem az előzést, ha pedig nehezére esik akkor nyalja ki:) Valószínűleg amit írtam nem rád vonatkozik:) Mindig annyival megyek amennyit a táblák vagy az útviszonyok megengednek.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2010.02.17. 22:44:09

ma én egy balfasz némettel találkoztam, nem sokon múlott a csatt. városon kívül 2-vel előttem ment, az előttemlévő megelőzi, mert a német nem ment csak 60-nal. lassan én is utólérem, visszaváltok 4-be gyorsítok indexért nyúlok, erre satuzik, és kiteszi az indexet balra. nabazdmeg, előzés lefújva féktapos, hátizsák ülésről földre, de sikerült megállni.

ott is vannak balfékek

hgg266 2010.02.17. 22:55:31

@kolbászoszsömle: tudsz olvasni??
"Tudom, ebből nem lehet végérvényes és minden tekintetben megcáfolhatatlan következtetéseket levonni, mindenesetre egy általános kép felvázolásához talán elegendőek a tapasztalatok."

Tornado86 2010.02.17. 22:55:46

Hogy mi a pontos helyzet a szerbeknél nem tudom, de szerintem ott sincs kolbászból a kerités és biztos nem ennyire szabályosak a helyiek, akik ismerik a dörgést.
@L'Âme Immortelle:
No igen: aki ismeri a terepet az ismeri, aki meg siet az siet, addig nincs is baj amíg ez a kettõ együtt jár. Viszont jól ismert szakaszokon olyan helyeken is látok elõzést ahol tudom hogy nem vállalnám be, pedig párszor eléggé érdekesre veszem a figurát, legalábbis egyesek szerint. Legszebb amikor 1-1 ilyen dilinyóst önmagamhoz mérten nyugis tempóban haladva hagyok le.
@egyittlakó:
A hülye bringásokról annyit hogy tegnap majdnem elcsaptam egyet, szerencséje volt a majomnak hogy figyeltem épp úgy mint a mögöttem haladó kamionos, aki szintén majdnem elcsapta. Márpedig ugyanazzal az erõvel lehetett volna a helyemben egy tata vagy egy idétlen vezetõ, aki nem egy késleltetett balra kanyarodással reagálja le hogy a majma bemászik az út közepére, majd a lehetõ legveszélyesebb megoldást választva le az út jobb szélére. Az eset egyébként Nagyvárad körgyûrûjént történt a Ciheiului utcai keresztezõdésnél.
Egyébként kiváncsi leszek, mennyiben fog változni a helyzet annak hatására hogy a mai nap folyamán Kolozs megye kapott 6 tipusra is új radart, amihez fog még érkezni 8 ugyanolyan.
Egyébként meg Szicilia nem egy része sokkal veszélyesebb mint Bukarest vagy épp az Olt-völgye és csak részben az utak okán (táblahiányt említett egy ismerõsöm akinek oda nõsült a huga), de leginkább az autósmorál az oka.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.02.17. 23:03:18

No igen, itt most tényleg a béka csókolt és ebihalak születtek.

FormatC: 2010.02.17. 23:10:18

Elég sokat jártam Romániában (Bukarest), igaz nem autóval, de volt szerencsém szemlélni a bukaresti autós közlekedést. Tényleg mennek, mint vadbarom, vagy egyesek mint a csacsi, csak EGYETLEN dolgot tisztelnek: az a zebra! Furcsa nem?
Szerbeknél ilyen román stílusú közlekedést messze nem tapasztaltam, ja és a zebra ott is zebra - ha lelépsz, megállnak.
Egyébként meg szép csendben el kellene döntenünk magunkban két dolgot:
1./ Melyik számunkra a követendő példa: a Balkán sötétebbik sarka, vagy a kicsit kulturáltabb Nyugat? Illetve
2./ Mire is vagyunk mi annyira büszkék?

A fenti két kérdést illetően egyébként el lehet vonatkoztatni a közlekedéstől...

Don Choler 2010.02.17. 23:20:01

@Tornado86:
nem kötekszem, mosolygok:

oda nõsült a huga

Perillustris 2010.02.17. 23:27:33

"Szerbeknél ilyen román stílusú közlekedést messze nem tapasztaltam, ja és a zebra ott is zebra - ha lelépsz, megállnak."

Azért ez túlzás. Ott mégjobban be vannak "fenyítve" a gyalogosok. Havonta-kéthavonta járok ki. Nem is értik ha megállsz, hogy átengedd őket. Ha meg villogsz egyet, hátra is ugrik, ha netán el mert volna indulni.

Az "autópályás" lehúzódás viszont tényleg működik. Szerbiában vezetni inkább a sokkal öregebb autópark miatt balkáni(bb), bár tény, hogy a stílusuk is nyersebb.

Ellenben majdnem minden faluban kinn vannak a rendőrök - láthatóan.

apukád 2010.02.18. 00:03:00

Kedves türhő taplók!
Ti miért szídjátok a magyart? Ti mik vagytok? Szídjátok akkor idegen nyelven - bár még magyarul se nagyon megy sokatoknak. Félanalfabéta barmok...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.02.18. 00:28:45

@hgg266: általános kép mi?
Posztot írsz az elefántról, mert egyszer már láttál olyat.
Meg mindenki betartja a sebességkorlátozást, de úgy előznek, hogy a kétsávoson a szembejövőnek kell lehúzódnia, és ez a pozitívum.

Ha Magyarországon történik ilyen, akkor ebből poszt születik és lelkesen magyarázzák, hogy igenis joguk van 60-nal menni ott, ahol 90 a megengedett, méghozzá az út közepén, mert neki úgy biztonságos, és mindenki várja ki, amíg nem jönnek szembe, blablabla, és ne veszélyeztesse őket semmi őrült száguldozó.

Mert igazad van, van szemmel látható különbség a szerb és a magyar vezetési stílus és morál között, méghozzá olyan, ami egyből átjön: a szerb nem akadályozni akarja a másikat a haladásban.
Ettől kulturáltabbnak tűnik az, ami ott van, de az én tapasztalatom szerint ugyanúgy fosnak mindenre, mint itt.
A zebrára talán kicsit jobban.
És elég szögletesen kanyarodnak.

megint 2010.02.18. 00:30:57

Minket viszont jól megvágtak, mert gyorsan mentünk egy nem létező 60-as táblánál, fotót nem voltak hajlandóak mutatni, sőt azt sem mondták meg, hol volt a tábla, de látszott rajtuk, hogy várnak valamit, azt mondták adjunk 30 eurót és mehetünk tovább, ugye szerbekkel, szerbiában magyarként vitatkozni nem egy jó ötlet, volt 15 euró apró, odaadtuk , röhögtek egyet, mi is, és mentünk tovább, természetesen három másik autó mögött mentünk mind szerb volt, viszont csak minket sikerült megvágniuk.

vontod75 2010.02.18. 04:28:47

Tudnám mit panaszkodtok...
Mediterrán országokban kell autózni és máris visszasírod a magyar morált. A franciáknál nincs nagyobb paraszt. Jön dudál, villog, szorít le és még neki áll feljebb.

Másik. Nem tudom miért baj az ha a szerb rendőr a magyarokat vágja meg. Szerintem mi is kiegyeznénk azzal, ha derék rendőreink nem minket, hanem bármelyik külföldi nációt basztatná a bírságolással.

Veér Farkas 2010.02.18. 05:13:39

@Hurrá Torpedó:
Az a baj, faszikám, hogy NEM 100, hanem 70 ott a megengedett, a kút után még vagy 1,5 km-en át.
Biztos ezért mennek csak 80-90-nel.

De tény, hogy mindig van néhány hozzád hasonló hülye, aki nem ismeri a számokat, vagy nem lát el az út szélén lévő tábláig.

Veér Farkas 2010.02.18. 05:15:46

@apukád:
Hát a te helyesírásoddal nem nagyon magyarkodnék...
Pláne nem félanalfabétáznék.
Vagy csak irigykedsz, hogy a többiek csak félig?

FormatC: 2010.02.18. 07:27:09

@apukád: Kedves NAGYonMAGYAR asszem rossz blogra tévedtél. Ez nem AZ.

A többieknek: na látjátok - többek között - erről is írtam, amit fentebb írtam..

off lezárva.

A posztíró meg pontosan ezek miatt a korábbi nem túl pozitív hírek miatt számított sokkal rosszabbra, mint amit ez alatt a rövid út alatt tapasztalt és azt is írja, hogy természetesen ebből (a rövid oda-vissza útból) nem lehet végső következtetést leírni. Kicsit alaposabba kellene elolvasni ami le van írva.

Vezettem tavaly 3 napot (tehát ez sem általános és végérvényes tapasztalat) Törökorságban (Antalia környékén), nem fő (turista) szezonban. Igen, ott is a balkáni stíl dívik, de egyet sose tapasztaltam: senki sem akart megölni az utakon. Nálunk ehhez elég egyszer 40 km-t autózni bárhol pl. Budapest környékén...

Valaki1 (törölt) 2010.02.18. 07:37:58

GYURCSÁNY az oka ennek is.

omni 2010.02.18. 07:46:21

@Marty Mcfly: mondj mar legyszi 4 pozitviumot a magyar vezetesi moral / stilus mellett.

indapass90210 2010.02.18. 08:04:16

Csak szerintem hüje a posztoló? Nála már csak az nagyobb, aki elhiszi, hogy a szerbeknél ekkora rend van!

dalex75 2010.02.18. 08:26:27

Itthon lehet valami a levegőben. Amint valaki átlépi a határt (osztrák-magyar vonalról beszélhetek csak), szinte mindenki megtalálja a gázpedált, elfelejti, mi az a követési távolság, stb... Had tegyem hozzá, nem csak a magyarok.

fric 2010.02.18. 08:36:10

Szlovákoknál, cseheknél is hasonló a helyzet előzés esetén. A lassan haladó kamionos, busz lemegy a padkához, úgy enged el.
Magyarok?

redriot77 2010.02.18. 08:59:30

@@fric: ja ja, ez volna a normális. És nem csak a buszoknak kamionoknak kéne jobbra húzódni, hanem annak is aki megy a busz mögött és nem akar előzni.

1. Utolérem a buszt.
2. Eldöntöm hogy megelőzöm-e vagy sem. Ha előzök akkor OK hanem akkor 3-as pont.
3. Ha nem sietek, akkor lemaradok annyira, hogy az utánam jövőnek legyen helye bejönni az én autóm és a busz közé. A sáv jobb oldalára húzódok, hogy a mögöttem előzni szándékozók kilátását ne rontsam.
4. A normális követési távolságnak az is az előnye, hogy ha később én akarok kinézni a busz mögül, nem kell annyira bejönnöm a vonalra, mintha a seggében lennék.
5. Ha valaki még így is le akar tolni az útról, és a seggembe jön, akkor hirtelen eszembe jut hogy koszos a szélvédőm ;)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.18. 09:16:06

@redriot77: Magyarországon nem is nagyon lehet lehúzódni. Mert ha ne adj isten volna is olyan széles az út, iszonyat kátyús az út széle.. Persze láttam már olyan kisteherautót is, aki az erdőből kikanyarodva elém fával megpakolva (és szórva azt) szigorúan a felezőt érintve haladt, nehogy meg tudják előzni.

fluoride101 2010.02.18. 09:20:20

csak Magyarországon gyűlölik egymást az emberek sehol máshol

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2010.02.18. 09:27:39

@samprass: Azért jól látszik, hogy kinek van tényleges helyismerete és tapasztalata Szerbia kapcsán! :-) Én az elmúlt két évben tettem ugyanezt, mint te, ráadásul abból egy éven keresztül egész Szerbiát bejártam keresztül-kasul, és csak megerősíteni tudom mindazt, amit leírtál: ma teljesen normálisan lehet ott közlekedni, de a rengeteg kereszt az útszélen arról tanuskodik, hogy ez nem volt mindig így. Nyaranta viszont azt tapasztaltam, hogy a tőlünk nyugatabbra fekvő országokból érkező autósok valóban magasról tesznek a szabályokra. Iszonyatosan gyorsan hajtanak, szabálytalanul és veszélyesen előznek. Mint ahogy a németek és osztrákok egy jelentős része, ha átlépi Hegyeshalomnál a határt. (És nem! Nem csak a rendszám "nyugati". Benéztem jó pár autóban: nem törökök, nem bolgárok, nem egyéb balkáni nációk tagjai, sokkal inkább fiatal nyugat-európai emberek, általában család nélkül utazva, két-három férfi egy autóban - mit is keresnek arrafelé, vajon?)
Ellenben ha átléped a határt Montenegró felé, érdekes dolgokat tapasztalhatsz a hegyek között. Egyrészt nagyon gyorsan, és sokkal erőszakosabban vezetnek - már akinek bírja az autója -, másrészt pedig a legtöbbjük simán két-három feles után ül be az autóba. Akikkel együtt voltam kénytelen dolgozni akkoriban, egy sem volt, aki tinta nélkül ült volna volán mögé! :-(

Qkac · http://urvezeto.blog.hu 2010.02.18. 09:39:20

@kolbászoszsömle: A posztoló a "lehúzódásos" történeténél gondolom az határ és Újvidék közötti "félautópályán" tapasztalható viselkedésre utal. Ott ez teljesen megszokott. Sokszor tapasztaltam, hogy nem is raktam ki az indexet, de a szemből jövő látta, hogy teherautó megy előttem, és lehúzódott - szinte "kikényszerítette", hogy előzzek! Annyira mindennapos a dolog, hogy ezt a fajta előzékenységet senki nem is köszöni meg; elvárja. A lassab járművek jelentős része eleve két kerékkel a leálló sávon halad Újvidék felé, hogy helyet adjon.
Távolról sem szentek a Szerbek. Senki nem akarja ezt mondani - de ettől még a tények tények maradnak.
Ugyanakkor:
- pl. amit a zebráról írsz -így utólag visszaemlékezve-, nagyon igaz. Még nálunk is kevésbé engedik el a gyalogost.
- vagy az országban mindenütt tapasztalható telezöldes balrakanyarodásoknál még véletlenül sem engednek el egy-két autót, ezért aztán a városi utak belső sávjai az ilyen helyeken szinte alkalmatlanok a folyamatos haladásra.

FormatC: 2010.02.18. 11:18:35

@Qkac: Úgy tűnik Qkac a legautentikusabb!!!

Tornado86 2010.02.18. 13:06:13

@Don Choler:
Hidd el okkal, pedig csak a srácot ismerem: eléggé nyugis embernek tartanak, ehhez képest azt hittem úgy 2 vele eltöltött nap után hogy keritek az éj leple alatt egy rovarirtó céget, hátha megszabadítják a bogaraitól :)

misi107 2010.02.18. 14:19:01

@FormatC::
ha román közlekedést akarsz látni,ajánlom Szegedet,főleg a reggeli órákban,amikor sárgán villognak a lámpák.Próbálj csak meg lelépni a zebráról,nagy eséllyel kivasal egy román kamionos v. román fehérfurgonos.Szarnak bele mindenbe.

egyittlakó (törölt) 2010.02.18. 18:14:35

@apukád: "Szídjátok akkor idegen nyelven"

Ti si majmun madjare, jebem ti mater.

Így jó? :-)

2xZSI 2012.07.15. 10:37:15

OFF Tudom a blog régi, de az utazás előtt ezt dobta ki a "gugöl", elolvastam és visszatérve ezt tudnám hozzáfűzni:
ON
a román határtól Belgrádig (kb. tizszer voltam akkor).
Nagyváradról mentem Montenegroba Barig a Vatin (román-szerb határ)-VrŠac-Beograd-Valjevo-Bjelo Polje-Podgorica-Bar útvonalon. A határtól Belgrádig az út ismert volt (de utoljára 2002-ben jártam).
Szombati napon utaztunk oda-vissza, biztos kissebb a forgalom, de azért így is van hozzáfűznivalóm.
- A szerbek és a montenegróiak többsége nem jeleznek előzéskor, de leálláskor sem.
- A kaptatókon a dömperek és árúszállítók 40-nel másznak és lejtőkön 20-szal ereszkednek.
- A rövid dudálás módja a "nemtetszés" kinyilvánításának. Hivatésos vezető lévén a román utakon, szokáshoz híven, hosszabban ledudáltam Budván (Montenegró) egy taxist aki a buszmegállóból indexelés nélkül jött rám és mikor már mellette voltam sem akart megállni akkor ledudáltam, erre ő is dudált, ebből tudtam, hogy ezzel a gesztussal lehet leanyáztam és megsértődött, elég lett volna egy rövid dudálás.

- Volt egy rendőri leállításunk is (barátnőm vezetett), Nova Varoš bejáratánál kanyar után (50 alatt mentünk) leintett a rendőr és egyszerre. a szembejövőt is. Csodálkoztunk. Kérdezett valamit, mi annyit mondtunk "Sorry, we don't speak serbian", erre intett a fém plecsnijével, hogy mehetünk.
Montenegróban a 40-es tábláknál általában mértek, de lakott területen kívül is 50-es korlátozásnál (kanyar miatt).
14 trafipaxot láttam, mindet Montenegróban, de egyetlen egy(!) alkalommal lámpáztak ketten. egynél pedig 58-tal mentünk 50-es táblánál és nem állított meg.
Ha mentek Barba, figyeljetek oda Sutomore és Bar között van egy jobbos kanyar után egy 40-es (félig eltakarva a fáktól) 100 méterre lévő parkolóban mindennap trafi volt elbújva 3-4 lefülelt autóssal. Háomszor is kiintették az előttem lévő autóst, én megúsztam, pedig 52 körül mentem.
Montenegróban igen nagy a rendőri jelenlét. Ok nélkül nem állítanak meg (szerencsére).
- Az elavult konstrukciójú Zastavát vezetők 90-nél előztek bátran, nem számított, hogy az első meg a hátsó kerekek 10 centis síkkülömbséggel futottak, hullt le róluk a festék, a kipufogó libegett, max. egy rozsdás drót tartotta, csavarhúzóval volt kitámasztva a vezetőoldali ablak, hogy fent maradjon.

Romániában amire vigyázni kell:
-Éjszaka: kivilágítatlan biciklisek (max a pedálon van egy-egy prizma amit csak akkor látsz, ha szerencséd van és épp nem vakít el szemből egy paraszt a kínai xenonjával). A szekereken hátul ki van feszítve egy láthatósági mellény és ha szerencsés vagy a kocsis egy ellemlámpával megvillant hátrafele ha észleli közeledtedet.
-Nagy divat CB készülék. Főleg a kamionosok tolnak lakott teületen belül hátulról lámpázva 80-nál (!), hogy menjél, mert ő siet és tudja hogy nincs trafi.
- A "majdnem legális" azaz a még nem büntethető sebesség a "korlátozás" + 9 km/h (50-nél az 59km/h), mivel büntetés a 10 km/h-ás sebesség túllépésért szabható ki! Ezért kicsit zsvar amikor egy magyar autós nemtudván ezeket 45-tel megy nehogy megbüntessék.
- A luxusautók mindig sietnek! Ők nem tisztelnek senkit és semmit. Beelőzik a kamion mögött haladó kocsisort utolsó utáni pillanatban bebújnak ha nincs is hely. Persze nem jeleznek, mert állandóan a bal kezük foglalt a mobillal amin épp tárgyalnak (a bluetooth vagy a beépített hands free használta égőnek számít vagy hülye hozzá). Ezek miatt többet kell a tükröt nézni mint előre.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása