Ha én lennék a döntőbíró Rewerse és az őt megállító rendőr vitájában, bizony a levélírónak adnék igazat, mert ha jól raktam össze az infókból a lenti, forghatható utcaképen látszik a megfordulás helyszíne. Előtte és utána is záróvonal van, de ott nincs és a KRESZ-ben sem találtam nagyhirtelen olyan részt, ami szerint itt tilos lenne megfordulni. Ez persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy igazam van, de a megfordulást (nem túl bőbeszédűen) tárgyaló 33.§-ban nincs arra jel, hogy ne így lenne. Akadályozni ezzel persze nem szabadna a többi közlekedőt, de elég határeset, hogy ezt egyáltalán annak nevezhetjük-e. Ti mit gondoltok?
A teljesség kedvéért bemásolom azt a részt, amire az előbb hivatkoztam:
33. § (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat - anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné - rövid ideig akadályozza.
(2) Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos. Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton - egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve - hátramenetet végezni tilos.
Tegnap este történt egy érdekes eset és nem nagyon tudom eldönteni, hogy kinek van igaza. Történt, hogy este 11 körül a Thökölyn haladva kifelé a Hungáriára kellett volna balra kanyarodnom, mivel a lámpa csak egyenesen enged tovább ezt mindig úgy követem el (rajtam kivűl még sokan mások is), hogy átmegyünk egyenesen a kereszteződésen és a vasúti híd alatt, ahol egyébként van egy kanyaradodó sáv is balra, megfordulok és úgy hajtok fel a Hungáriára.
Na ilyen tábla nincs a kereszteződésbenNappal ez kicsit kényes mivel onnantól már két sáv plusz egy buszsáv van szemből, folyamatos kocsisorral. Tehát nappal óvatosan, lassan kidugva az autó orrát lehet csak megfordulni.
Este viszont más a helyzet, láttam a távolban szembe jönni egy autót de mivel messze volt elkezdtem megfordulni. Fordulás közben már láttam, hogy hát igen, kissé gyorsabban jön az ott szembe, mint amire számítottam de még simán beférek.. Nem is volt fékcsikorgás, semmi... Max a gázról kellet lelépnie a - mint később kiderült - rendőrnek.
Nos ő jött is tovább utánam a Hungárián. Végig mögöttem, néztem is gyorsan az órát nehogy gyorsabb legyen 70-nél.
De felkapcsolta a villogóját és megállított. Kérte a papírokat, majd feltette a legutálatosabb kérdést amit valaha is hallottam: "Tudja-e miért állítottam meg, *keresztnév*?"Gondolkoztam, hogy vissza szóljak neki, hogy nem... Nem tudom miért állított meg, Péter! Tényleg nem tudtam mi a gondja... Erre mondja, hogy tilosban fordultam meg a Thököly-n!
Mi van? Néztem nagyokat és el is kezdtünk vitatkozni, hogy szerintem ott ahol tábla nem tiltja és lehet balra is kanyarodni ott bizony szerintem meg lehet fordulni. De ő csak kötötte az ebet a karóhoz, hogy ott nem lehet ilyet. Kérdeztem, hogy ezek szerint egy kereszteződésben sem lehet megfordulni? Ő mondta, hogy nem.
A helyszín...Azt elismerte, hogy ott lehet balra kanyarodni, ahol én megfordultam, majd pár perc beszélgetés után elhangzott egy jó mondata:
- Akkor sem lehet ott megfordulni és különben is záróvonal van ott!
- Záróvonal? Akkor hogy lehet ott balra kanyarodni?Szó szót követett. A lényeg az, hogy a végén elengedett.
Kérdések merültek bennem fel, hátha tudja valaki a választ:
- Hol lehet megfordulni, ha nincs tiltó tábla és záróvonal sincs?
- Ha van záróvonal vagy balra kanyarodást illetve megfordulást tiltó tábla, akkor nyilván nem. Ott nincs ilyesmi.
- Ha a rendőrnek van igaza, akkor mi szükség van a megfordulást tiltó táblákra?
Tudom, happy end és én vagyok a hülye. De ezek szerint most a rendőr nem volt tisztában a szabályokkal vagy én?
Polos 2010.05.09. 11:07:39
Joco74 2010.05.09. 11:10:12
eml 2010.05.09. 11:13:21
akárki lehetek:-) 2010.05.09. 11:18:04
Szörnyű
akárki lehetek:-) 2010.05.09. 11:20:42
Purci Úr 2010.05.09. 11:34:00
Spica · http://lucrezia.blog.hu 2010.05.09. 11:40:01
eml 2010.05.09. 11:45:46
A megelőző szakaszon sincs megfordulni tilos.
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 11:56:11
Ez a kérdés azért hangzik el, hogy egyértelműen el lehessen dönteni, hogy rendőri figyelmeztetéssel, helyszíni bírsággal, vagy feljelentéssel intézze a megkezdett intézkedést. Ha tisztába vagy vele és elismered akkor figyelmeztetés, helyszíni bírság. Ha tisztába vagy vele és nem ismered el, akkor feljelentés. Lehet kicsit még ragozni, de felesleges "utálni" ezt a kérdést.
Amúgy tapasztalat szerint igen sokan nincsenek tisztában a kötelező haladási irány jelentésével. nem kell csak egy telezöld és alatta/felette egy kötelező haladási irányt mutató tábla, illetve a felfestés... :))
eml 2010.05.09. 11:57:52
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 12:02:01
Csak mutatja, hogy merre mehetsz tovább az adott sávból. Logikusan következik, hogy a balra kanyarodó sávból nem mehetek egyenesen (ahogy jópáran szokták), ergo balra kanyarodó sávból meg sem fordulhatok. Egyszerű, mint a faék. :)
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 12:08:42
e) előjelző nyíl (148-150. ábra); azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad továbbhaladni;
eml 2010.05.09. 12:10:05
Terry Wrist 2010.05.09. 12:10:11
ennyi. ha a nyíl balra mutat (nem balra és visszafele), akkor nem fordulhatsz meg. a rendőr is hülye, persze, hogy ezt nem tudja elmagyarázni és elenged...
Don Blasius 2010.05.09. 12:11:59
Az útburkolati jel is kötelező haladási irányt jelöl. Ott is fel lehet akár festeni a visszanyilat, akkor nem lenne probléma.
Egyébként a rendőr korrekt is volt, a posztoló éjjel végül is senkit nem zavart a megfordulásával, a rendőr nem büntette meg, de felhívta rá a figyelmét, hogy nem szabályos, amit tett.
Don Blasius 2010.05.09. 12:14:10
Abban nem volt igaza a rendőrnek, hogy rávágta, hogy semelyik kereszteződésben sem lehet megfordulni. Meg a záróvonalban sem. Szóval intézkedés jogos volt, de a magyarázat nem. Majd helyretesszük ezt itt a blogon. :))
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 12:15:07
"éjjel végül is senkit nem zavart a megfordulásával,"
Ezt két okból javasolt elfelejteni:
- éjjel is érvényesek a KRESZ szabályok
- Ezt szokja meg, s ebből lesz vita/csatt/egyéb olyan helyzet amiből később gond, probléma lehet. :))
qwertzu 2010.05.09. 12:16:42
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 12:18:56
Ha valakinek gondot okoz a szabályos megfordulás az szerintem inkább nyergeljen át tömegközlekedésre... :)
Lipi1945 2010.05.09. 12:19:56
eml 2010.05.09. 12:24:43
www.norc.hu/embed.aspx?id=492dd37b1aa82176df4001702aa020d8&ppa=236.9&r=-33.1&vla=-4&lz=60&acc=b18dc43c-86a0-4044-b632-582f3fa541cf
www.norc.hu/embed.aspx?id=bd512aab57a297f4733258326bdb83d5&ppa=12.7&r=-185.9&vla=-4&lz=60&acc=b18dc43c-86a0-4044-b632-582f3fa541cf
Don Blasius 2010.05.09. 12:26:00
@Lipi1945:
Nekem is így tanították, alkalmazom is. Csak sok sügér nem szokta érteni, mit is akarok csinálni. Mert ők majd inkább megfordulnak a záróvonalon meg a rakparton y-ban...
qwertzu 2010.05.09. 12:26:03
Nem okoz gondot. De ha egy lámpás kereszteződésben lehet balra fordulni, és van elég hely, akkor miért nem lehet megfordulni is? Ehelyett szarakodhatok még 5 percet.
Don Blasius 2010.05.09. 12:27:03
Tök igazad van, ezért jó, hogy meg is állította a rendőr. Remélem, a posztíró is tanult most ebből. :)
eml 2010.05.09. 12:27:06
A te elméleted szerint a Ménesire kell felmenn és ott megfordulni, majd balra vissza kikanyarodni a Bartókra. Ezt nem érzem életszerűnek. A Bertalannál fordul vissza mindenki, lásd fenntebb a felső link.
eml 2010.05.09. 12:29:44
www.norc.hu/embed.aspx?id=c10fb9bd4fca3125df1aa677d9779468&ppa=195.7&r=175.8&vla=8.5&lz=35&acc=b18dc43c-86a0-4044-b632-582f3fa541cf
A villamosmegálló után már kinnt a megfordulni tilos tábla.
Don Blasius 2010.05.09. 12:30:54
Általában a balra nyilas lámpáknál a keresztező utcából jobbra fordulnak ugyanabban a lámpafázisban. Ha engednék a megfordulást, ebből lennének csattanások. Ezt a kockázatot akarják csökkenteni. Hely meg nem sok helyen lenne még erre is, vagy külön lámpafázis kellene, az meg már bekavarna.
Don Blasius 2010.05.09. 12:32:03
A Bertalannál nincs visszaforduló nyíl? Ott például tényleg lehetne...
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 12:32:28
A másik linken látható kereszteződésnél bekanyarodok balra fel a mellék utcán és a legközelebbi arra alkalmas helyen megfordulok. Ez is kurvára megerőltető legtöbb ember számára.
A magyar autósok jó része:
- lusta gondolkodni
- hőzöng ha kell, ha nem
- megmagyarázza a faszságát egy másik faszsággal.
- a legegyszerűbb forgalmi helyzetből is képesek egy bonyolult balesetet borulással, totálkárral összehozni.
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 12:37:06
Gellért tér után rendszeresen megfordulok. Tovább megyek a Budafokira első kereszteződésnél jobbra, a következőnél megint jobbra.... Mi ebben olyan irtózatosan bonyolult? :))
eml 2010.05.09. 12:38:53
Mindkét esetben simán meg lehet fordulni, mivel senkit nem akadályozol, csak éppen szabálytalan. Elfogadom.
A Bertalannál a bal, bal, bal, lámpa jobbat azért nem vettem figyelembe, mert oda a második bal után élből beszorulsz.
A második a Hegyalja, ott bal és egy tömböt kellene megkerülni, ergo egyszerűbb helyben pörögni.
@Don Blasius:
Nincs.
eml 2010.05.09. 12:39:39
qwertzu 2010.05.09. 12:42:29
maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=budapest+n%C3%A9pliget&ie=UTF8&hq=&hnear=Budapest,+N%C3%A9pliget,+Magyarorsz%C3%A1g&ll=47.473006,19.0961&spn=0.001289,0.002411&t=k&z=19
A Könyves Kálmánról jövök észak felől és szeretnék megfordulni, hogy a buszpályaudvar parkolóját használjam.
"Ha engednék a megfordulást, ebből lennének csattanások." Rakjanak ki egy macisajtot, ha olyan a helyzet. Ha csak 1 sáv fordul jobbra, akkor rendes felfestéssel meg lehet oldani a helyzetet.
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 12:43:00
Tényleg ennyire nehéz egy megfordulást szabályosan lerendezni? Nem biztos, hogy az a jó, ha gondolsz egyet és eltekered balra a kormányt. Lehet egy háztömböt kell megkerülni jobbra... :))
Bartók Béla út jó hosszú, amit belinkeltél első norcit ott a lehetőség, csak látni is kéne, nem csak nézni. :)
Don Blasius 2010.05.09. 12:43:30
Akkor Bertalannál balra. És vannak variációk. Ezért nem kell felmászni a Gellérthegyre.
Don Blasius 2010.05.09. 12:48:55
Hát itt tényleg gond lenne, mivel 3 sáv kanyarodik az M5 felől jobbra. Külön fázis kellene ehhez, de az szerintem nem férne bele, így is elég forgalmas kereszteződés. El van baszva, át kéne építeni ehhez.
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 12:49:33
Könyves Kálmánon a Népligetnél van balra kanyarodó sáv. Azt nem tudom, hogy utána jobbra bekanyarodhatsz-e a Buszpályaudvar felé. :)
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 12:51:45
eml 2010.05.09. 12:52:09
Ha a Bertalan lámpánál a bal, bal, bal, lámpa jobb megoldást választod, akkor hétköznap 80%, hogy beszorulsz a második bal után.
Amit belinkelztem, ott teljesen életszerű a megfordulás, nem akadályozol, nem kell még tolatni sem, senki más nem jöhet akkor, nincs jobbrakanyarodó szemből stb, csak éppen szabálytalan, mert az okos forgalomszervezők ba..tak odafesteni egy nyilat. Értem.
A jövőben is úgy fogok megfordulni, mint eddig. Azaz a linkelt lámpánál megfordulok.
Meggyőztetek, szabálytalan, de fenntartom, hogy nem életszerű.
qwertzu 2010.05.09. 12:53:15
qwertzu 2010.05.09. 12:54:11
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 12:59:24
Akkor továbbmész, s a Lurdy háznál egészségesen meg tudsz forulni. :)
akárki lehetek:-) 2010.05.09. 13:11:23
qwertzu 2010.05.09. 13:20:06
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 13:21:24
Én is úgy látom (NORC), hogy a buszpályaudvar épülete mellett be lehet kanyarodni jobbra.
szaGértő 2010.05.09. 13:27:43
Ahol meg szabad balra kanyarodni, és a visszafordulást tábla külön nem tiltja, ott szabad megfordulni. :D
akárki lehetek:-) 2010.05.09. 13:42:06
vérengző kismalac 2010.05.09. 13:49:59
Nagyobb hasmagasságú és ballonos kerekü gépjárművel még kisebb terepakadályok (járdasziget, dudorok) is leküzdhetők. :)
Lipi1945 2010.05.09. 13:53:44
Don Blasius 2010.05.09. 14:35:28
Tudjuk jól, hogy felfestés önmagában baromi kevés, hányan lépik át. Vagy fizikai elválasztás vagy rendszeresek lesznek a koccok. Meg az ívet is át kell építeni a megforduláshoz.
@Mityu:
Tudomásom szerint a Voláné az ott. A megoldás az lenne, hogy megnyitni ott az autóknak is és akkor onnan megközelíteni a parkolót. Ez lenne a kevésbé költséges megoldás.
Blogger Géza 2010.05.09. 14:51:16
qwertzu 2010.05.09. 14:53:33
"A megoldás az lenne, hogy megnyitni ott az autóknak is és akkor onnan megközelíteni a parkolót." Ez egy földalatti parkoló egy darab behajtási lehetőséggel. És szvsz nem lenne jó ha a volán területén autósok bóklásznának.
sncf 2010.05.09. 15:00:11
Don Blasius 2010.05.09. 15:06:22
De feltűnt. A tiltást nem befolyásolja a lámpa léte vagy nem léte. A sávfelfestés kötelező balra kanyarodást jelez ott.
jaafar 2010.05.09. 15:19:54
hungarisztan 2010.05.09. 15:22:27
Na, ezt a fordulást utálom a legjobban. 100-ból 99 ugyanis úgy gondolja, ha már úgyis feltartott az előttem való befordulással, azzal a lendülettel még ki is jönne elém a torkolatból. Vagy ha időközben – elsőbbségem tudatában – elsuhannék mellette, belém húzza a kocsija orrát...
Eredmény: ilyen fordulót végző autó mellett én el nem megyek, hacsak nem áll meg teljesen egyértelműen. De ennek eldöntése meg annyi idő, hogy azalatt kétszer megfordulhatna előttem mindenféle torkolatba való befordulás nélkül...
Bokortalan Lajtalan · http://facebook.com 2010.05.09. 15:48:32
Chapell 2010.05.09. 15:59:28
2) Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos.
Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton - egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve - hátramenetet végezni tilos.
efhábé 2010.05.09. 16:04:28
sncf 2010.05.09. 16:15:40
sncf 2010.05.09. 16:17:59
fezoGT 2010.05.09. 16:26:52
vassago 2010.05.09. 16:32:45
fezoGT 2010.05.09. 16:34:40
d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2010.05.09. 16:43:44
Engem egyszer szólított rendőr keresztnevemen méghozzá Erdélyben egy abszolút román rendőr, aki valamennyire tudott magyarul. Én a jóindulat jelének vettem. Valószínűleg amúgy jogosan, mert a gyorshajtásból egy figyelmeztetéssel elengedett.
cikacaka 2010.05.09. 17:10:52
Viszont azokon a helyeken, ahol kötelező haladási irány van megadva, ott csak arra lehet haladni. Ha tehát van nyíl (felfestve v táblán v lámpán stb) akkor csak arra lehet menni.
Ugyanígy egy bármilyen úton mész, ahol szagatott van és nincs más tábla befordulhatsz balra bárhol. Ha viszont van egy tábla, h kötelező haladási irány egyenesen, vagy balra kanyarodni tilos akkor nem.
Másrészt a legtöbb helyen tényleg van értelme annak, hogy tilos megfordulni, mert gyalogos van, vagy kanyarodnak autók máshonnan is, és erre attól még, hogy vannak helyek, mint a Bertalan Lajos utca, ahol cseszték megcsinálni, még nem jelenti azt, hogy általánosságban hülyeség, és hogy én ne tenném ezt meg.
De nem árt tudni mikor vagyok szabálytalan :p
Rahsid 2010.05.09. 17:11:44
Lipi1945 2010.05.09. 17:11:48
@vidifan: Nem próbálom, messze van, próbáld ki helyettem ha arra jársz. :) Én csak azt mondtam, hogy így tanították, ez persze nem zárja ki, hogy máshogy is szabályos legyen, egyébként énis ott és úgy próbálok megfordulni ahol és ahogy a lehető legkevésbé zavarom a többieket.
Persze azért érdemes szabályosan csinálni a dolgokat, multkor is lemeszeltek mert nem láttam a rendőrótót.
Chapell 2010.05.09. 17:19:11
"Kérdések merültek bennem fel, hátha tudja valaki a választ:
- Hol lehet megfordulni, ha nincs tiltó tábla és záróvonal sincs?"
akárki lehetek:-) 2010.05.09. 17:38:55
akárki lehetek:-) 2010.05.09. 17:42:13
És igaza vót, 5 ropi helyszínen
CApa (törölt) 2010.05.09. 18:36:14
CApa (törölt) 2010.05.09. 18:37:01
Don Blasius 2010.05.09. 18:58:18
Thököly-jobbra Hungráia-jobbra Semsey-jobbra Gizella-Herina-Ajtósi-balra ki a Hungáriára. Nem sokkal több, annál, ahogy a posztoló tette.
hamisnero 2010.05.09. 19:03:01
misitcom 2010.05.09. 19:21:18
Ennél nagyobb happy end nem is lehetett volna a posztoló számára.Szabálytalankodik,megcsípik és még nem is fizet.De hol jön itt a képbe a biciklis?
misitcom 2010.05.09. 19:31:35
CApa (törölt) 2010.05.09. 19:50:46
Evetkekicsilányom 2010.05.09. 19:51:58
CApa (törölt) 2010.05.09. 19:55:52
egyittlakó (törölt) 2010.05.09. 20:22:30
Miért akarsz megfordulni, ha addig egyenesen mentél? Beverted a fejed? Vagy talán megszólalt egy hang a fejedben, hogy "újratervezés"? Egyáltalán, mi a logika abban, hogy elindulsz valamerre, aztán kitalálod, hogy megfordulsz? Járdán, gyalogosan még elmegy...
Unter Bahn (törölt) 2010.05.09. 20:24:12
Ez már csak azért is dilemma, mert az amúgy elismerten upgrade-ra szoruló KRESZ-ismereteim szerint a "Megfordulni tilos" táblánál a balra kanyarodás megengedett, míg a "Balra kanyarodni tilos" táblánál s balra, sem megfordulni nem szabad (lehetni lehet, de akkor esetleg vitába keveredünk a Szervvel).
Tehát: szvsz ha a balra kanyarodás megengedett és a megfordulás sem tiltott, akkor ott meg lehet fordulni. Az útburkolati jel az én értelmezésemben csupán a haladás irányának megváltozását szabja meg, azaz a balra mutató nyíl esetében balra kell megkezdeni a haladást (irányváltoztatást), ami nem mondja ki, hogy a "balra" hány fokos szöget jelent, tehát a KRESZ ezen a téren szerintem rugalmas(an értelmezhető)...
Tekintettel arra, hogy az adott hely jellemző vitás esetek gócpontja, célszerű lenne valamelyik irányba határozottan eldönteni a kérdést, azaz vagy a vonalat egészítsék ki a visszafelé is mutató nyíllal, vagy egyszerűen tiltsák meg táblával a megfordulást és kész.
A "jó rabbi" álláspontjával egyetértve igazat adok a posztolónak, a rendőrnek is, sőt annak is, aki velem egyetért és annak is, aki nem:-)
egyittlakó (törölt) 2010.05.09. 20:24:59
Hát akkor mindannyian retardáltak vagytok. :-)
Unter Bahn (törölt) 2010.05.09. 20:26:59
"Nekem egyszer aztat mondta a szerv: Nem a látási viszonyoknak megfelelően vezettem a járművet! Megkérdeztem: Hogyhogy? Aztat mondta: Nem láttam, hogy ott a rendőrautó!:-)"
Ahá!!! Akkor ha Te nem láttad a rendőrautót, ő sem látta, hogy nem a látási viszonyoknak megfelelően vezettél!!! Logika, Ember!!! Logika:-DDD
egyittlakó (törölt) 2010.05.09. 20:28:06
Óriási szerencse, hogy csak a te értelmezésedben.
:-)
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 20:48:39
Viszont, ha a rendőr az út része, és az utat meg látta....?? :)))
indapass90210 2010.05.09. 21:05:06
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 21:29:06
Nem, mert ma még nem írtad egyszer sem, hogy.... :))
qwertzu 2010.05.09. 21:45:23
Tudod vannak helyek ahol nem lehet balra fordulni de én szeretnék, mert ott van dolgom. Ezért továbbmegyek, majd megfordulok, majd immár visszafelé a megközelíteni óhajtott cél immáron jobboldalra esik. Mivel jobbra kanyarodni már lehet, ezzel megoldottam, a hogyan kanyarodjunk balra, ha nem lehet problémát.
Integrált Szerverterror 2010.05.09. 21:45:55
Szőkebácsi 2010.05.09. 21:51:09
indapass90210 2010.05.09. 21:54:05
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 21:56:33
Neeeeem eeeezt, hanem egy konkrétumot... :D
Unter Bahn (törölt) 2010.05.09. 22:27:22
jelentéktelen alak 2010.05.09. 22:28:27
Ha a kanyarodó sávban van "kötelező haladási irány" tábla balra mutatva, akkor ott csak balra lehet szerintem kanyarodni, de megfordulni nem. Ha csak "kikerülési irány" tábla van a járda szigeten, akkor meg fordulni is szabad.
Azt a félre értést azért el kellene oszlatni, hogy cikkben is látható "megfordulni tilos" tábla nem keresztezősében tiltja a megfordulást, hanem az úton. Vagyis pont úgy, mint a legtöbb tiltó tábla, a tábla vonalától a következő kereszteződésig terjedő szakaszon tilos a megfordulás. Függetlenül attól, hogy ott van-e záró vonal, vagy nincsen.
De ez a történet szempontjából mellékes, hiszen a megfordulás a kereszteződésben történt.
(Tudom, hogy sok helyen van ilyen tábla a kereszteződésben, de attól még nem oda való.
Sok régi gyár portájának a sorompójánál az "Állj elsőbbség adás kötelező" tábla van felszerelve, pedig nincsen kinek elsőbbséget adni. mindössze megállni kell a sorompó előtt. Annak ellenére szeretik használni a STOP táblát, hogy a KRESZ-ben rendszeresítve van egy "kötelező megállás" tábla is, de ezt kevesen ismerik.)
De vissza térve a témára, azon múlik szerintem az, hogy ott szabályos-e a megfordulás, hogy van-e "kötelező haladási irány" tábla, vagy sem.
Unter Bahn (törölt) 2010.05.09. 22:30:07
Nos, ha a rendőr az út része, akkor a Markos-Nádas szerint ezt azzal igazolhatja a legkönnyebben, ha rendelkezik szúr-, vágó-, rugó- és köpőfegyver elleni védelemmel, valamint szolgálati bagollyal és macskával IS!:-D
indapass90210 2010.05.09. 22:38:18
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.05.09. 22:54:38
Annak idején az ElMűnél gályázva egy lakásajtón a következő névtábla volt:
Ember
Hmm, ki hitte volna, hogy ott ilyen élőlény lakik.
De azt még ma nem írtad, hogy: pina
:DD
Don Blasius 2010.05.09. 23:05:34
Nekem van ilyen vezeték*nevű ismerősöm. :)
*nem, nem kapcsolódik az ELMŰ-höz. :)
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 06:22:22
Az is megfordulás volt, csak épp nem szabályos. Ő látott, én nem láttam őket. És még humánus és humoros is volt. Volt ebben záróvonal, járműforgalomtól elzárt terület, pirosba hajló lámpa (sárgából éppen pirosba váltó). Ha ezt mind leírja, engem ott a helyszínen főbe kellett volna lőniük, amivel sok a papírmunka. Ezért, mivel igazán nem zavartam a művelettel senkit, beérték a látászavarral.
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 06:51:14
Javaslatom Keleti felől a Hungáriára az Árpád-híd felé: Thököly-Hungária kereszteződés egyenesen, majd 100m után jobbra Francia út, ismét 90-100m után jobbra, a bíróság épületét megkerülve, Hungária jobbra, megvárni a zöldet és már repeszthetsz is az Árpád-híd felé. Ez abszolút szabályos és nem tartunk fel senkit, nem keresztezünk senkit, nem okozunk dugót nappal, végig nekünk van elsőbbségünk, csak a Hungáriánál kell elsőbbséget adni és besorolni. A plusz út kb 270-300m. Ennyit megér a béke nem????
Turia 2010.05.10. 07:33:08
a jelentese: "az uton megfordulni tilos" a tilalom a keresztezodesig tart.
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 07:37:16
ember a holdon? 2010.05.10. 08:13:27
1 - nincs megfordulni tilos tábla
2 - nincs balra kanyarodni tilos tábla
3 - nincs záróvonal
4 - nincs kötelező haladási irány tábla.
és nem szubjektív magyarázatot kérek, hanem idézeteket jogszabályból (KRESZ). köszi.
ekutya 2010.05.10. 08:31:16
ekutya 2010.05.10. 08:32:42
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 08:34:15
Amennyiben autóval és vezetőjével minden rendben, elkérni rendőr nevét, azonosítószámát, szolgálati helyét, beosztását, majd feljelenteni szexuális zaklatásért (baszogatás), amúgy 1 rendőr nem rendőr ilyen esetben.
indapass90210 2010.05.10. 08:41:15
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 08:41:41
Ha tilos a kereszteződésben megfordulni szerinted, akkor miért hívják úgy a táblát, ahogy hívják????
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 08:46:20
qwertzu 2010.05.10. 08:49:09
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 08:55:38
Dester 2010.05.10. 08:58:31
Tehát ott tényleg szabad megfordulni? Szerintem igen, de azért kíváncsi lennék a véleményetekre is...
ekutya 2010.05.10. 09:00:48
ekutya 2010.05.10. 09:03:46
cikacaka 2010.05.10. 09:11:29
Ha nem tiltotta volna semmi, akkor vissza lehetne fordulni (igenis mindent meglehet csinálni, amit nem tilt a kresz...)
Paragrafusok:
13. § (1) Az utasítást adó jelzőtáblák:
a) „Kötelező haladási irány” (17-19. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben a táblán lévő nyíl (nyilak) által jelzett irányban (irányok valamelyikében) kell továbbhaladni. A tábla alatt elhelyezett autóbuszt vagy kerékpárt és nyilat (nyilakat) mutató kiegészítő tábla (18/d. ábra) azt jelzi, hogy a menetrend szerint közlekedő autóbusz vagy a kerékpáros a jármű jelképét feltüntető kiegészítő táblán lévő nyíl (nyilak) által jelzett irányban haladhat tovább.
(ezt csak a kötelező haladási irány fogalma miatt, ezért nem lehet visszafordulni sima balranyilas kerszteződésben, csak ha van külön visszaforduló nyíl)
18. § (1) Az útburkolati jelek:
e) előjelző nyíl (148-150. ábra); azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad továbbhaladni;
ekutya 2010.05.10. 09:17:10
Kivétel akkor, ha valamit előír helyette. Nana, azért ne értsük félre. Amiről te beszélsz, az a nem szabályzott esetek halmaza lenne. Ami bizony kerülendő.
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 09:24:34
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.05.10. 09:27:33
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 09:31:24
ekutya 2010.05.10. 09:37:07
"Minden reggel úgy indulok, hogy elmegyek az első kereszteződésig, elsőbbséget adok (macisajt), és megfordulok a kereszteződésben."
Ezt hogyan csinálod? Ugyanoda fordulsz vissza, csak a szembesávba? Bizony az büntethető.
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 09:37:09
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 09:43:57
ember a holdon? 2010.05.10. 09:46:23
Na erről beszélek, mindenki tud mindent, de egyértelmű pontos meghatározást mégsem tud mondani senki.
Bocsi, de mint mondtam, nem a saját egyéni megérzések érdekelnek.
@qwertzu:
a balra kanyarodó sávból nem is megyek tovább egyenesen vagy jobbra, hanem elmegyek balra és mivel nincs tiltó tábla a megfordulásra megfordulok..
nopánick (törölt) 2010.05.10. 09:46:58
"azaz a balra mutató nyíl esetében balra kell megkezdeni a haladást (irányváltoztatást)"
Ezzel szemben a KRESZ...szerint, pedig
arra kell elhagyni a kereszteződést!!!
----
18. § (1)e) előjelző nyíl (148-150. ábra); azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad továbbhaladni.
------
Jogsid mehet a kukába...
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 09:47:10
ekutya 2010.05.10. 09:49:25
nopánick (törölt) 2010.05.10. 09:50:36
18. § (1)e) előjelző nyíl (148-150. ábra); azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad továbbhaladni.
----
Ebbe a visszafelé nem fér bele!!!
Csak a nyíl irányú...elhagyása
a KERESZTEZŐDÉSNEK...aztán
az út/utca elején fordulhatsz tovább
(h aot nem tilos éppen) és onnan ki
jobbra kis ívben VISSZA az eredeti útra.
ekutya 2010.05.10. 09:52:38
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 09:53:32
a KERESZTEZŐDÉSNEK..."
Bakker, már tudom miért van annyi romos épület a kereszteződések körül, ahol felfestett kanyarodósáv van.
ekutya 2010.05.10. 09:53:45
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 09:58:56
1. Én nem a védett úton indulok dolgozni.
2. Hogyan is szól a kereszteződésben történő hátramenetről a szabály??
3. Mi a faxnak tolassak, ha 1húzásra is meg tudok fordulni?
ekutya 2010.05.10. 10:03:48
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 10:09:03
1. Mert így egyszerűbb
2. Semmi sem tiltja
3. Te hol szoktál közlekedni???
4. Nincs 4
ember a holdon? 2010.05.10. 10:09:18
(remélem az irónia érezhető..:))
@nopánick: @qwertzu:
Nem azt mondom, hogy a jogalkotók szándéka nem ez volt -vagyis, hogy megfordulni nem szabad- de a 13 és 18-ik paragrafus azért nem teljesen egyértelmű, mert mint mondtam én továbbhaladok balra (vagyis nem másik irányba) csak épp egyúttal meg is fordulok, mivel a megfordulást tiltó tábla nincs.
Továbbá elég sok olyan kereszteződés van ahol kint is van a megfordulást tiltó tábla, ebből az következik, hogy ha nem szabad megfordulni akkor ezt jelzik is.
atila68 (törölt) 2010.05.10. 10:16:54
50 méterrel feljebb van egy b.kút.
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 10:18:32
A Te verziód:
Bekanyarodsz balra egy utcába és az utolsó pillanatban veszed észre, hogy behajtani tilos (egyirányú utca). Ott vagy az utca torkolatában, előre ugyebár nem mehetsz, A te felfogásod szerint valszeg hátra sem. Teendő: autó bezár, kulcs, forgalmi elhajít, BKV vagy taxi igénybevétele, új autó vásárlása vagy bérlése.
Az én verzióm: ugyanott óvatosan, a forgalom zavarása nélkül jobbra kis ívben hátra (amennyiben 1 irányú utcában követném el, akkor balra), előremenet és keresni egy másik utcát. Na ebben keress szabálytalan megfordulást.
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 10:22:06
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 10:25:42
cikacaka 2010.05.10. 10:30:05
ha meg a másik oldalról nézed, akkor elég sok kereszteződés előtt kint van a balra kanyarodni + megfordulni nyíl, tehát a sima balra nyíl ehhez képest kevesebb, tehát ahol meg szabad fordulni ott külön jelzik.
ez még nem jelenti azt, hogy egyértelmű, de ez az én balra indultam el a kereszteződésből, csak kanyarodtam még egyet egy kicsit kiforgatás. Ezek alapján balra nagy ívben is kanyarodhatok a kötelező egyenesen menni nyílnál, hiszen elindultam egyenesen, csak utána kanyarodtam egyet...
ekutya 2010.05.10. 10:33:47
A lényeg az, hogy már le is írtad, hogy szerinted itt egy joghézagról van szó. Nos ebben különbözik az amerikai szokásjog, az európai jogrendszertől. Míg Amerikában a joghézag természetes dolog, addig Európában ezt mielőbb be kell foltozni, ugyanis nálunk a jogrendszer az egy zárt, és teljes rendszert kell alkosson. Következésképpen a KRESZ is. Tégy úgy, ahogy jónak látod. Majd a rendőrrel és a bírósággal lerendezitek.
Pár apróságot azért, ha megengeded. A megfordulás és a bekanyarodás két külön kategória. Egyáltalán nem következik az engedélyezett bekanyarodásból, az engedélyezett megfordulás.
"Továbbá elég sok olyan kereszteződés van ahol kint is van a megfordulást tiltó tábla, ebből az következik, hogy ha nem szabad megfordulni akkor ezt jelzik is."
Ez pedig szimplán nem igaz. Attól, hogy valamit nem jeleznek, még nem lesz engedélyezett, még akkor sem, ha máshol hasonló esetben kint volt a tiltó tábla (gyakran ez nyomatékosítást szolgál, ahogyan a sok záróvonal is a kereszteződések környékén). Ismét, ha Amerikában lennél, akkor esetleg hivatkozhatnál erre, mert ott így működik a rendszer. Itt nem.
ekutya 2010.05.10. 10:35:37
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 10:38:38
balra behajtani tilos van és kint van a kötelező haladási irányt jelző tábla is
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 10:42:23
eml 2010.05.10. 10:42:50
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 10:50:43
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 10:52:06
ekutya 2010.05.10. 11:06:28
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 11:11:49
cikacaka 2010.05.10. 11:12:12
igen, de az én értelmezésemben a felfestett nyíl az a táblán szereplő nyíllal egyenértékű kötelezést jelent
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 11:14:46
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.kpm
Eszerint nincs is balra mutató nyíl az útburkolati jelek között. 148-tól 151 ábráig
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 11:15:52
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.05.10. 11:18:12
(Meg persze nyilván nem ez a legnagyobb problémája a közlekedési kultúránknak, hogy ilyen helyeken valaki visszafordul.)
ekutya 2010.05.10. 11:26:29
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 11:29:12
Ha csak ez lenne a probléma közlekedésünkben, akkor itt szép világ lenne.
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 11:35:59
MÉG EGYSZER:
OLVASD EL ÚJRA AMIT ÍRTAM, ÉS PRÓBÁLD MEG ÉRTELMEZNI, HA KELL KÉRJ TELEFONOS SEGÍTSÉGET VAGY A KÖZÖNSÉG SEGÍTSÉGÉT!!! Az az érzésem más nyelven beszélünk és a fordítógéped nem képes az általam érthetően magyarul leírtakat értelmesen fordítani.
ekutya 2010.05.10. 11:56:57
1. Ha a helyes irányba hajtottál be, akkor neked tovább kell haladnod az egyirányú utcácskában.
2. Ha szembeforgalomba hajtottál, akkor nem haladhatsz tovább az utcácskán, se egyenesen, se tolatva. Neked onnan úgy kell kihajtanod, mintha te onnan jönnél (Hogy ezt te index-szel kitolatva teszed, vagy befordulva a helyes irányba, az most mellékes). Ezt az utcácskát egyébként te megfordulás céljából is igénybe veheted, és ez teljesen szabályos.
Egy valamit nem tehetsz egyik esetben sem. Megfordulni azon az úton, amin haladtál. Ha így sem érted, vagy megint bele akarsz valamit magyarázni abba amit írtam, akkor szerintem sincs értelme folytatni.
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 12:03:04
"adott egy útszakasz, ahol tilos megfordulni."
KÖNYÖRGÖM OLVASD MÁR EL RENDESEN!!!
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.05.10. 12:14:27
akárki lehetek:-) 2010.05.10. 12:18:16
Matrix_ 2010.05.10. 13:02:34
Purci Úr 2010.05.10. 18:09:14
Még régebben egy ismerősömet fogták meg a "rend" Őrei, hogy a Hungárián haladva az Ajtósinál fordult vissza az M3 irányába. Ugyanaz az eset mint a POSZTban, CSAK balra lehet kanyarodni, vissza NEM! Hát ezért kapta a büntit, és jogosan.
Ácsi! Szerinted (és szerintetek) miért nem építik meg az összes kereszteződést visszafordulási lehetőséggel??? Ugyanis nem azért kapjuk meg a jogsit, mert bambulva vezetgetünk... Ha elbasszuk, elbasszuk és visszafordulunk ahol engedélyezett, vagy ha nem, akkor vagy jobbra/balra befordulunk a legközelebbi kisutcába és ott visszafordulva haladunk a célunk irányába. VAGY kerülünk egy háztömböt.
Tudom, drága az üzemanyag, most is emelnek, de Ne csináljunk már MAGYARISZTÁNT!!!
Amúgy azért nem tettek ki "visszakanyarodni tilos" táblát az említett helyszínre, mert az útburkolati felfestés egyértelműsíti hogy mit szabad és mit nem!
Szomorú hogy sokan (beleértve a rendőröket is, akiknek kötelességük példát statuálni!) szarnak ezekre (és még sok másra is), pedig kis gondolkodással megoldható minden, mint a Rubik-kocka :)
GG81 2010.05.10. 21:35:14
a nyugati téren például van vagy a dáek térnél, ahol a nagy kék táblán visszakanyarodási lehetőség...
ekutya 2010.05.11. 08:18:04
ekutya 2010.05.11. 08:19:17
Kicsi79 2010.05.11. 08:46:28
labi 2010.05.11. 09:18:09
Amíg bármelyik verziót megteszik és állnak a lápánál, addig a kettővel korábbi lehetőségnél lefordulva, kis hurokkal a feliljáró alatt már kétszer odaértek volna... ráadásul szabályosan.
akárki lehetek:-) 2010.05.11. 12:38:58
Az általad említettnél lámpa van, plusz a kis utcából ugyanakkor kapnak zöldet jobbra (más felé nem is lehet:)).
Purci Úr 2010.05.11. 20:05:52
Értem, de azért említettem meg mert függetlenűl a lámpától ugyanúgy a felfestés a mérvadó. Persze mindenhol meglehet fordulni fizikailag, nem kell hozzá drift-tudomány. :)
Matrix_ 2010.05.11. 20:48:00
Hompi 2014.01.06. 08:42:53
Eleve úgy tanultam anno, hogy a KRESZ-ben alapvetően mindent szabad, amit nem tilos. Ebből indulva azért sokszor elég jól le van szabályozva a KRESZ.
Szerintem a postolónak igaza volt, a rendőr is lehet tökfej. Meg lássuk be, hogy gondolkodott is egy ideig, hogy megállítsa-e emberünket :)
Az említett környéken más alternatíva is van. A Thökölin haladva már érdemes elkanyarodni korábban balra a Stefánia útra, majd jobbra az Atósira. Az Ajtósi végén lehet balra kanyarodni a Hungáriára, vagy lehet egyel korábban még balra menni a Hermina útra és utána az Erzsébet királynénál balra ki a Hungáriára.
Sőt úgy is lehet, hogy a kérdéses pontnál nem visszafordulást végzünk, hanem jobbra be a Francia útra a bíróság épület mögé, és ott jobbra-jobbra manőverrel már kint is vagyunk a Hungárián Árpád híd irányba.
0gábor 2014.02.27. 11:43:21
sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2014.11.04. 16:45:09
A tétényi úton megyek(mivel a villamosfelújítás miatt arra lettem terelve..) észak-pest irányába, balra kell majd befordulnom egy kis utcába, szépen el kell menni a kis utca előtt majd elérek egy lámpás kereszteződéshez. Balról lehet ott balra kanyarodni és van erre felfestés is, de tábla nem jelzi, hogy merre kötelező haladni.
A hozzászólások többsége szerint, akkor itt tilos megfordulni, de mégis ez nekem furcsa..
Az útburkolati jel és a kötelező haladási irány tábla már a nevében is eltér.
"18. § (1) Az útburkolati jelek:
e) előjelző nyíl (148-150. ábra); azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad továbbhaladni;"
Nem akarok (tényleg nem) nyelvtanon lovagolni, de a SZABAD és a KÖTELEZŐ közt azért van különbség.
Ha az útburkolati jel ugyanaz lenne, mint a kötelező haladási tábla, akkor azt is így neveznék és ugyanez lenne a definíciója. Így matematikailag nézve a dolgot, ha nincs KÖTELEZŐ haladási irány tábla, akkor az útra pingált előjelző nyíl csak annyit mond, hogy SZABAD balra kanyarodni. Szóval ez nekem még mindig nem tiszta.
Azért nem mellékes a dolog, mert ha itt nem fordulok meg, akkor még sokat kell előre menni, hogy aztán amúgy balesetveszélyesebben, de biztosan szabályosan lehessen megfordulni.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.11.05. 00:50:01
(Az, hogy általában a nyelvben szabad és a kötelező nem feltétlenül egyenértékű, az igaz, de ebben az esetben nem.)
sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2014.11.05. 13:15:43
Csak nyugodtan lovagolj, én is ezt próbálom, hátha egyértelmű lesz nekem. Én még mindig úgy érzem, hogy ez nincs olyan pontosan megfogva, bár igazat adok, hogy a fenti megfogalmazásban a szabad a kötelezőt sugallja.
A kötelező haladási irányt jelző tábla egyértelmű, a nevében és a definíciójában is, az útburkolati jelnél mégsem fogalmaznak így. A felfestés az adott szituációban csak azért van ott, hogy megerősítse az autóst, hogy SZABAD balra kanyarodni, de attólmég egyenesen is. Hogy jobbra abból a sávból nem lehet menni, erről a záróvonal gondoskodik elsősorban.
Egy munkatársam véleményét is kikértem, aki azt mondta, hogy neki az anyósa autóvezető oktató és már keresték pontosan ilyen ügyben és nagyon a mélyére ástak a dolognak (rendőrség véleményét is kikérték) és kiderült, hogy meg lehet fordulni. És bár ezt a választ vártam, még mindig zavar a dolog, mert, ha egy rendőr keménykedik ebben az ügyben, akkor én nem fogok bíróságra járni emiatt a többféleképpen értelmezhető zagyvaság miatt. Neten oktatók, rendőrök és szakértők össze-vissza nyilatkoznak erről a helyzetről..Nem értem miért nem lehet rendbe tenni ezt az egészet. Mellesleg próbálom keresni a hivatalos kresz kis képeket és ott minden útburkolati jel/előjelző nyíl megtalálható, de nincs olyan, ami a megfordulást jelölné.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.11.05. 13:44:46
A záróvonalat se értem, hogy jön be ide: a záróvonal azt jelzi, hogy az adott ponton nem keresztezheted a sávot. A felfestett nyíl viszont egy előjelző, azt jelzi, hogy majd a kereszteződésben merre mehetsz tovább. A kereszteződésben nem lesz majd záróvonal sehol, ezen az alapon kimehetnél a balszélső sávba és onnan is kanyarodhatnál jobbra, merthogy "a szabad az nem jelent kötelezőt".
A visszafordulás egy kicsit trükkösebb eset, mert felfogható lenne a visszafordulás úgy is, hogy én tulajdonképpen csak "nagyon" balra kanyarodok, azaz a balrakanyarodás egyben a visszaforduást is engedné, legalábbis eszerint a felfogás szerint.
Ezzel az a baj, hogy mind a kötelező haladási irányú tábláknak, mind a felfestéseknek létezik "visszaforduló" változata (pl. https://www.google.hu/maps/@47.4796168,19.0510142,3a,75y,165.91h,85.93t/data=!3m4!1e1!3m2!1sxV3XVSYEB4bUQGMvTzZRZQ!2e0 sőt, van olyan eset, ahol kombinálják a kettőt: https://www.google.hu/maps/@47.4736719,19.0492655,3a,75y,34.25h,69.97t/data=!3m4!1e1!3m2!1syMuvVAJkNj-8ORLlbk2pSQ!2e0 ), azaz a Kresz különbséget tesz a balra kanyarodás és a visszafordulás között.
sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2014.11.05. 14:14:29
Szerintem ezt senki nem vonta kétségbe.
"A záróvonalat se értem, hogy jön be ide:"
Csak mellékszálon egy példa volt.. általában ahol az egyik sávból nem lehet kanyarodni, ott tesznek záróvonalat, amit keresztezni kéne a művlethez, így ott egyértelmű, hogy nem lehet. De mindegy is, ez az "én"kereszteződésemre nem igaz, felejtsük is el.. :)
Én erről beszélek:
https://www.google.hu/maps/place/Budapest,+T%C3%A9t%C3%A9nyi+%C3%BAt/@47.4632331,19.0336537,3a,75y,14.74h,81.09t/data=!3m4!1e1!3m2!1seZZxorHsG0JT3mlBRgCy3A!2e0!4m2!3m1!1s0x4741ddbde5ae3843:0x2cc732d39a00f116
"Ezzel az a baj, hogy mind a kötelező haladási irányú tábláknak, mind a felfestéseknek létezik "visszaforduló" változata"
Igen, én is láttam már ez úton. Viszont akárhogyan is keresem, a kreszben nem találtam. És vannak amúgy ilyenek, talán még tábla is, de felfestés mindenképpen, amik nem szerepelnek a kreszben, csak segítik a haladást.
Ha megnézed, mindkét képeden van kötelező haladási irányt jelző tábla, az a kötelező, az útburkolati jel viszont segít a tájékozódásban, de ennyi, megint ott tartunk, hogy ha nincs kötelező haladási irányt jelző tábla, ahogy szokott lenni más esetben, akkor önmagában a visszafordítást jelölő útburkolati jel, amilyet továbbra se láttam a kresz képek közt, mit jelent?
Én azt tapasztaltam, hogy ahol a megfordulás tiltva van, ott kiteszik a tiltó _táblát_.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.11.05. 22:35:24
1) "Szerintem ezt senki nem vonta kétségbe."
Hm, akkor ezt a mondatodat félreértettem:
"A felfestés az adott szituációban csak azért van ott, hogy megerősítse az autóst, hogy SZABAD balra kanyarodni, de attólmég egyenesen is. Hogy jobbra abból a sávból nem lehet menni, erről a záróvonal gondoskodik elsősorban."
2) "Igen, én is láttam már ez úton. Viszont akárhogyan is keresem, a kreszben nem találtam."
Nézd, most ellenőriztem a jogtár.hu-n, a Kreszben pl. olyan kötelező haladási irány tábla sincs konkrétan, ami a balra és egyenesen irányokat jelezné, akkor ezek szerint az se kötelez semmire, ha olyat látsz? Szerintem azok az ábrák illusztrációk, sehol se mondják, hogy csak azok a konkrét példák fordulhatnak elő a gyakorlatban.
3) "megint ott tartunk, hogy ha nincs kötelező haladási irányt jelző tábla, ... akkor önmagában a visszafordítást jelölő útburkolati jel, ... mit jelent?"
Szerintem pont ugyanúgy kötelez, mint a tábla, lévén a "szabad" szó használata csak stilisztikai variáció, ahogy az első kommentemben mondtam.
4) Egyetlen dologban gyengébb a felfestés, mint tábla: előfordulhat, hogy nem látszik, pl. havas az út. Akkor ugye nem kötelez semmire. Tehát pl. az általad hozott Etele-Tétényi kereszteződés tényleg trükkös eset: ha látszik a felfestés, akkor nem szabad megfordulni, ha nem látszik, pl. mert havas az út, akkor viszont szabad.
Ez nyílván nem szerencsés, de ez nem változtat az alapeseten: ha van látható felfestés, akkor az ugyanannyira kötelez, mint a tábla.
and/or 2015.03.24. 01:56:46
Ferenc Busó 2017.01.29. 16:49:32
Az a megoldás, hogy abban a kereszteződésben, ahol jelzőtábla, útburkolati jel jelzi a sávból történő KÖTELEZŐ haladási irányt, ott KÖTELES vagy abban az irányban folytatni a haladásodat. Tehát a Mexikói útra a Thököly útról kizárólag csak balra fordulhatsz el a balra kanyarodó sávból, vissza nem fordulhatsz. A megfordulás engedélyezésére ilyen esetben létezik olyan utasítást adó tábla, hogy balra- és megfordulás, dupla balra nyíllal.
A megfordulni tilos táblával a kereszteződés előtt sosem fogsz találkozni, mert az minden esetben a kereszteződés után van elhelyezve, és a következő kereszteződésig tartó ÚTSZAKASZRA érvényes, soha sem a kereszteződésre.
Magyarul csak olyan útkereszteződésben fordulhatsz meg, ahol nem jelzik a kötelező haladási irányt, vagy külön engedélyezik azt, két kereszteződés között pedig akkor, ha nincs záróvonal, vagy tábla nem tiltja.
Ferenc Busó 2017.01.29. 16:56:17
Ferenc Busó 2017.01.29. 17:11:17