Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Szabálytalan autónak jár a jobbkéz elsőbbség?

2010.10.21. 18:55 :: SilentSound

A tegnapelőtti KRESZ posztnál sikerült olyan jó vitát generálni, hogy lassan közelítjük az ezer kommentet is, olyannyira nem egyértelmű a helyzet. Yooha most egy másik, elsőbbségi kérdést dobott fel. Mi van, ha valaki onnan jön, ahonnan elvileg nem szabadna neki, de a kereszteződésben nincsenek elsőbbséget szabályozó táblák és csattanás lesz az ellenkező helyzetértékelésből?

Az elmúlt 1 hét során kétszer is láttam olyat, hogy egy autó egyirányú utcába hajtott be a tilos irányból és eszembe jutott erről valami:

Tegyük fel, hogy egy egyenrangú kereszteződéshez érek (autóval), ahol tőlem jobbra egyirányú utca van, behajtás innen. És jön ki egy autó - nyílván a KRESZ-t megszegve - forgalommal szemben. Kinek van ilyenkor elsőbbsége?

A kérdés általánosabban:

Hogy rendelkezik, rendelkezik-e egyáltalán a KRESZ olyan forgalmi helyzetről, ahol valaki szabályt sért?

A józan ész alapján azt mondanám, aki szabályt sért, annak büntiből nincs elsőbbsége, de jogilag tényleg nem tudom. Ha meg a KRESZ erről nem mond semmit, akkor jó lenne a valós élethez igazítani azt.

Anno az oktatóm azt mondta, hogy van egy "nulladik szabály/bizalmi elv", miszerint ha én betartom a KRESZ-t, akkor elvárhatom hogy mások is betartják. Na, ez az ami elavult.

339 komment

Címkék: közlekedés autó kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 14:21:07

@Reggie: @promontor:
en pedig arrol beszelek, hogy a keresztutca tablait nem annyira egyszeru leolvasni nagy sebessegnel. de ti biztosan ugyesebbek vagytok :)

2010.10.22. 14:22:01

@vuk_: mivan? ott a szép kék tábla fehér nyilakkal, ha nem mehetek be jobbra v balra a kereszteződésben, oszt' innentől kezdve 60iq felett rá lehet jönni, mi merre egyirányú.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 14:22:46

@Mityu:
igen de te bizonyara sosem lattal haz mogotti vagy fakkal benott tablat. Sajnos a nagy resze ilyen (altalaban egyenranguak kisutcakban vannak)
A szemelyeskedesedet nem veszem fel.

Reggie 2010.10.22. 14:24:25

@vuk_: Ha ez szerinted nehez akkor nem valo neked a vezetes. Azt megallapitani, hogy valami nagy kerek piros es egy ures feher kor vagy egy vizszintes feher vonal van e benne, valamint azt megallapitani, hogy nincs alatta semmi feher teglalap alapu nem nagy feladat. Rovid gyakorlas utan meg egy delfin is csipobol megoldja 50nel...

ex-dr. vuk 2010.10.22. 14:24:39

@ruskyy:
te a kotelezo haladasi iranyrol beszelsz? (nyilAK).
Attol, hogy nem kanyarodhatsz balra, szerinted 100%, hogy jobbrol nem johetnek? Ne rohogtess mar.
Szegeden konkretan van tobb olyan utca, aminel az egyiranyusitas megszunik az egyik sarkon.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 14:26:17

@Reggie: a piros tabla szamodra erdektelen, mivel akkor pont johetnek. A kek tablat pedig vagy latod a hazsaroktol es a faktol, vagy nem. Ha latod akkor jo. Bar en inkabb a forgalomra figyelek, mintsem hogy tablakat keresgeljek minden sarkon (lassan menve egyszeru, de akkor meg nincs gond)

Reggie 2010.10.22. 14:29:33

@vuk_: Igazad van, van meg egy kek tabla nagy feher nyillal. Hat ettol sem lett bonyolultabb.
Azert olvassad a tablakat, csak igy van ertelme az eletuknek. Ha nem teszed szomorkodni fognak:)

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.10.22. 14:29:36

@vuk_:

"igen de te bizonyara sosem lattal haz mogotti vagy fakkal benott tablat. Sajnos a nagy resze ilyen"

Ebben sem tudok veled egyetérteni. Nagy számban sehol sem találkoztam takarásban lévő behajtani tilos, illetve egyirányú utca kezdete című táblát.

Szedettem is le már táblát, nem is egyet.
Sőt, többszöri jelzésem után rakattam is fel táblát (30-as övezet kezdete). Mesélj mit nem láttam még szerinted? :)

Személyeskedésre, kinek nem inge ne vegye gatyára. Ha viszont inge, öltözködni kéne, ahogy Hofi is említette... :)

Deszkás 2010.10.22. 14:32:25

@fogand: Te minden kereszteződésben körbenézel? Minek? Mert jöhet valami? Akkor gondolom lassítani is szoktál, mert mit sem ér a körültekintés lassítás nélkül. Ez meg baromság, már ne is haragudj.

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.10.22. 14:33:08

@vuk_:

"en pedig arrol beszelek, hogy a keresztutca tablait nem annyira egyszeru leolvasni nagy sebessegnel. de ti biztosan ugyesebbek vagytok :)
"

Igen, ebben van valami. Már sofőr kollégámmal régebben is megjegyeztük, hogy velünk az a baj, hogy sokkal gyorsabban dolgozza fel az agyunk a látott információkat egységnyi idő alatt. Azért van az, hogy egy-egy forgalmi balf@szkodást látva rácsodálkozunk a helyzetre. Mind a technikai megoldásban, mind az információ feldolgozásban lehet jól és gyorsan dönteni. Csak tudni kell hozzá pár apróságot. :))

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.10.22. 14:34:11

@Mityu:

Amúgy amiről mi írunk közúti jelzésekről, azokat nem kell olvasni. Látni kell és értelmezni... :)))

Deszkás 2010.10.22. 14:35:23

@jelentéktelen alak: Nana! Az az út nem védett! Védett az, amelyiket elsőbbségadás kötelező táblával védenek.

2010.10.22. 14:40:44

@vuk_: mutassál már légyszíves egy olyat, ahol nekem van kék táblám, miszerint egyenesen v jobbra kötelező mennem, és az utca ahová jobbra befordulok nem egyirányú. köszi :)

2010.10.22. 14:41:50

@ruskyy: szegeden. megfordulok arrafele sokat, érdekel hol van ilyen.

Deszkás 2010.10.22. 14:42:08

@jelentéktelen alak: Igen. Logikus, hogy a KRESZ nem tér ki a szabálytalanul közlekedőre, mert logikusan a szabályok szerint közlekedőkről ír.Körbe nézhetsz, sehol nem fogsz találni gyorshajtást, vagy bármi más szabálytalanságot. Azt fogod találni, hogy Tilos előzni, tilos ezt, tilos azt. De azt nem tárgyalja, hogy ha te mégis megteszed a tilos dolgokat, akkor mit kell a többieknek tenni.

Deszkás 2010.10.22. 14:47:39

@Tetű: És k szerint KELL? Mert a KRESZ nem ír ilyet, tehát te ne dönsd el egy személyben, mit kell és mit nem.

igazi hős 2010.10.22. 14:50:38

@Reggie: Teljesen mindegy mennyit számolsz, amíg MW-ban mérsz energiafogyasztást, (finoman szólva) nem vagy hitelesebb egy politkusnál.

@Dövan: Nézni kéne az aktuális KRESZ-t. Gondoltak rá, van kiegészítő tábla. Tudtad, hogy városban már csak 50 a megengedett, viszont városon kívül 90, vagy ezt a részt sem olvastad még?

Deszkás 2010.10.22. 14:55:45

@Tetű: Az a baj, te a tompítottat várod el az EU pedig erre hozta létre a nappali fényt és az lesz kötelező. Hoppá!

Reggie 2010.10.22. 15:00:01

@igazi hős: Marpedig a masodpercenkenti energiafogyasztas az a teljesitmeny, aminek W a mertekegysege...

Deszkás 2010.10.22. 15:00:03

@Tetű: Más szerint meg az butaság, amit te írsz.

igazi hős 2010.10.22. 15:05:03

@ruskyy: Szegeden nem tudok, de Kispesten ha végigmész az Esze Tamás utcán, ott bőven látsz példát.

igazi hős 2010.10.22. 15:07:55

@Reggie: ... és ezt szabatosan teljesítménynek hívjuk. Az energiafogyasztás ennek időbeli integrálja, SI mértékegysége Joule, jele J, hétköznapi mértékegysége még a kWh is. Ezzel a mai fizikai korrepetálást befejeztük, tandíjat kérem a kasszánál befizetni.

Reggie 2010.10.22. 15:14:56

@igazi hős: nem gondoltam volna, hogy annyira bonyolult keplettel szamolok, hogy ki kellett volna hangsulyozni, hogy masodpercenkent. Ez eddig csak neked okozot problemat. Megsugom mamar ezt egy ovodas tudja magatol, csak te nem...

handax 2010.10.22. 15:15:38

@Deszkás: ez így pontatlan.
A KRESZ nem szankcionál ez igaz, de nem feltétlen logikus, mert akár betehették volna a végére a szankciókat.

Emiatt nem is írja le, hogy a szabálytalan kontra szabályos vezetőknek mi a viszonya egymáshoz a közlekedésben.

Ezért nem is lehet a KRESZ alapján önkéntesrendőrködni az utakon. Lehet lázongani, hogy vannak szabálytalanok az utakon, de ez nem mentesít senkit a szabályos közlekedés alól.

Szankcionál viszont más jogszabály, pld ez:
2000. évi CXXVIII. (pontrendszer)

Ez csak kiegészítés a hozzászólásodhoz, pontosítja azt.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 15:18:09

@ruskyy:
Pl. Merey utcan, ha mesz a kiskorut fele, akkor a Tabor utcanal lathatsz ilyet. Jobbra/egyenesen lehet menni. A balra levo utca a Merey fele egyiranyu (ezert nem mehetsz arra), viszont a jobbra levo utca ketiranyu!
Itt mondjuk nem jobbkezes, de mivel a ketto fuggetlen akar az is lehetne.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 15:19:12

@ruskyy: de amugy barhol lathatsz ilyet, ahol egy utca a ketiranyu resz FELE egyiranyu. Ennyi kell hozza.

igazi hős 2010.10.22. 15:57:19

@Reggie: Ez az, próbálkozz csak, küzdj, menni fog!
Az óvodások biztosan tudják, tehát te is: mennyi időt megy az egymillió autód a városban, persze csak nappal, jó láthatóság mellett?

Deszkás 2010.10.22. 16:05:36

@promontor: Azért lenne logikus, mert a keresztező utcában közlekedők nem tudják, hogy jobbról biciklis várható a forgalom irányával ellentétesen.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.10.22. 16:12:17

@Deszkás: De tudják. Kötelező kitenni a táblát, ami jelzi, hogy onnan jöhet kerékpár:

Idézet innen: net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=98400020.KMB

"6.11. ... A megjelölt iránnyal szemben kijelölt autóbusz-forgalmi sáv vagy kerékpársáv kialakítása esetén az „Egyirányú forgalmú út” tábla (KRESZ 104. ábra) alatt kiegészítő táblát (KRESZ 105/a. ábra) kell elhelyezni, értelemszerűen alkalmazva a kerékpár vagy a busz, vagy mindkét jelzési képet, a másik végénél pedig a „Behajtani tilos” jelzőtábla (KRESZ 53. ábra) alatt kiegészítő táblát (KRESZ 59/a. ábra) kell elhelyezni a kivételt értelemszerűen mutató jelzési képpel."

Circus 2010.10.22. 16:34:22

@queenlly: elméletileg NEM létezhetne olyan, aki a szabályok fölé emeli magát... elméletileg...

@"streetfighter":
nézdd már meg, mit írtam itt:
Circus 2010.10.22. 13:01:43

nézdd meg mindkét esetet, hátha megérted, hogy nem akartam az autópályás kínnal szétoffolni a topickot, nem tudom, miért rágódsz rajta...

Dehamár: ez az egész kb. olyan, mintha a Ki nevet a végén c. társasjátékban te egy nyolcoldalú 'kockával' dobhatnál, mert mondjuk te vagy a pirossal meg mert gyorsan körbe akarsz érni, míg mindenki más a hatoldalúval.

MINDENKI, aki játszik, az hatoldalú kockával KELL dobjon, mert EZ A JÁTÉKSZABÁLY. Vagy mindenki dobhat nyolcoldalúval, a hangsúly az EGYFORMÁN van. Így már azért kezd világosodni, hogy miről vartyogok?

Ezt meg Te sem gondolod komolyan:
"Azt fogd már fel, hogy te ne foglalkozz azzal, hogy ki mit tart be és mit nem!"
B+, az életem múlhat rajta, meg a Tiéd is - nem egyedül közlekedsz az utakon!!!

Deszkás 2010.10.22. 16:51:33

@i23kovacs: "@Teker: te is tévedsz, az egyirányú utcából jöhet pl biciklis is, akinek elsőbbséget kell adnod, ha jobbról jön"
Mutasd meg azt a KRESZ szabályt, mely szerint az egyirányú utcában a menetiránnyal szembe közlekedő biciklisnek elsőbbsége van.

igazi hős 2010.10.22. 17:36:42

@Circus: Szerintem rosszul állsz hozzá: ha egy játékos csal, akkor a játékmester rászól. Nem valamelyik játékos rendszabályozza meg, mert az anarchiához vezet, majdnem úgy mint ha senki sem tartja be a szabályokat.
Én d20-szal dobok :-)

Deszkás 2010.10.22. 17:49:04

@promontor: Ettől a keresztező utcán haladók nem tudják. Képzelj el egy T alakú útkereszteződést, ahol a vízszintes vonalon balról jobbra közlekednek a szárán meg fentről lefelé. Nagyon jól tudja a balról érkező autós, hogy az útkereszteződésben elsőbbsége van, ezért még lassítania sem kellene. Ellenben jön felfelé, neki jobbról egy biciklis. Az autósnak honnan kellene tudnia, hogy ott jöhet biciklis? Ez a tábla számára nem jelzi, nem is látja, nem is láthatja.

"streetfighter" 2010.10.22. 17:49:35

@Circus:
Bármennyire is furcsa én értem amit te akarsz mondani, de a hogyannal nem értek egyet, mert nem azonos kategória, SZERINTEM. Te ezt elfogadod vagy nem, az a te dolgod.
Tehát:
Ha valaki az kihalt autópályán 130-cal megy a belsőben, akkor egy balfék (mint már írtam).
Ez akkor vezet csak balesethez, ha egy agresszív, figyelmetlen vezetővel találkozik össze, vagy maga egy ijedős segg.
A másik esetben főleg akkor lehet balest, ha valaki megszokásból vezet, hiszen a jobbkezes utcáknál a normális autós fokozott óvatossággal megy. Tehát annak is megadja, aki az egyirányúból jön. Én már voltam így, bár a másik csodálkozott is, és akkor vettem észre, hogy a tilosból jön. :)

"streetfighter" 2010.10.22. 17:52:20

@Circus:
Ja, és azon nem múlik a te életed, hogy én pl. 140-nel vagy 155-tel megyek a belső sávban téged utolérve. :)

Deszkás 2010.10.22. 17:52:51

@KovA: "Ezzel sincs hiba - ha az érkező autó 30-cal érkezik mint ahogy vasúti átjárót lakott területen keresztezni illik." Már nincs ilyen KRESZ kitétel!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.10.22. 18:11:16

@Deszkás: Elképzeltem, csak nem értem, mit akarsz mondani.

Aki a T kalapjában közlekedik, annak legalább annyira le kell lassitania, hogy lássa a szár elején az egyirányú utca tábláját. Amíg azt nem látja, nem lehet benne biztos, hogy nem jobbkezes utca van ott (azzal ne gyere, hogy mindennap arra jár, azt már megtárgyaltuk, hogy nem szabad rutinból közlekedni). Amikor viszont meglátja, akkor meg kell látnia a kiegészítő táblát is, amit ott is kötelező kitenni. Tehát ettől a pillanattól tudja, hogy ott jöhet egy kerékpáros.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 18:17:28

@Deszkás: Ha van "Kiveve kerekpar", akkor miert ne lenne elsobbsege? :)

Ha nincs, akkor a szituacio pontosan ugyanaz, mint a posztban (not defined).

Deszkás 2010.10.22. 18:40:16

@promontor: Ma a Tisza utca - Visegrádi utca sarkán állt meg egy kajaszállító futár a direkt parkolás ellen lezárt részen és nézett rám, hogy mi bajom van. Hát csak annyi, hogy így belógott a kereszteződésbe, ami jobb kezes és ráadásul még befordulni sem volt egyszerű tőle. www.norc.hu/embed.aspx?id=03b9cdf4ea6ac7f4f4b2f19ebe63508d&ppa=255.22&r=254.08&vla=8.37&lz=60&acc=3650266b-187e-4b3a-aac0-69880f9053a8

Deszkás 2010.10.22. 18:41:28

@vuk_: Mert a keresztutca forgalma nem tud róla, azért. Nem számítanak rá.

Deszkás 2010.10.22. 18:43:43

@handax: Van ilyen, mégis képesek ott is parkolni, pedig akkor már eléggé zavarják a forgalmat.

Deszkás 2010.10.22. 18:51:55

@i23kovacs: Az autók akkumlátort tudtommal az indítómotor megforgatásához használják, a többi elektromos eszközt a generátor által megtermelt elektromos energia működteti. Persze, míg nem meg a generátor, az akkumlátor fogja adni oda is az energiát.

Deszkás 2010.10.22. 18:52:42

@vuk_: Pff. Ugye ezt nem komolyan kérdezed?

ex-dr. vuk 2010.10.22. 18:58:59

@Deszkás:
Kerekparos akkor hajthat be egyiranyuba visszafele, ha kiegeszito tabla van (ekkor mindket oldalon van kiegeszito tabla, ugyebar).
Miert nem tud rola a keresztutca forgalma?

De, komolyan kerdeztem. Kerlek idezz jogszabalybol, hol irjak, hogy elozes kozben atlepheted a sebesseghatart.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 19:00:33

@Deszkás: nem, ez ugy mukodik, hogy minden az aksira van kotve, meg a generator is. Minden az aksin megy keresztul. (Kiveve a simsonokon, ahol kozvetlenul megy a generator a gyujtasra es a lampakra.)

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.10.22. 19:04:34

És mi van, ha az egyirányúban a szabálytalankodó megkülönböztető jelzést használ?

Deszkás 2010.10.22. 19:05:55

@vuk_: Mert a keresztutcában nincs kirakva semmi a forgalom irányába, ami ezt jelezné.

Minek idézzem? Sehol, semmilyen körülmények között sem szegheted meg a sebességhatárt. Se akkor, ha egyedül mész az úton, se előzés közben. Erre nem fogok neked szabályt találni, mármint, hogy előzésnél tiltaná, hiszen alapból tiltja a gyorshajtást.

Deszkás 2010.10.22. 19:07:36

@vuk_: Na de ha megy a generátor, akkor nem az akksiból fogja használni az áramot. Akkor ugyanis gyorsan tönkremennének az akksik.

Deszkás 2010.10.22. 19:12:06

@Myta: Az nem szabálytalankodik. Megkülönböztető jelzést használó majdhogynem azt csinál, amit akar. Ő szembe mehet a forgalommal, ha akar.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 19:20:14

@Deszkás: Mondom HA VAN KIVEVE KEREKPAR, akkor miert ne lenne elsobbsege? Akkor VAN ami jelzi.
Ertetlen vagy ma :)

Valamit nagyon felreertettel itt.
Ezt irtam: "Nem lepheto tul elozes kozben sem a sebesseghatar. Ezt hol olvastad?"
Erre te: "Pff. Ugye ezt nem komolyan kérdezed?"

Most akkor szerinted hogy van? :) Szerintem nem lehet tullepni, utobbi irasod szerint te is igy gondolod. Akkor mit nem gondolok komolyan?

ex-dr. vuk 2010.10.22. 19:24:02

@Deszkás: Mondom HA VAN KIVEVE KEREKPAR, akkor miert ne lenne elsobbsege? Akkor VAN ami jelzi.
Ertetlen vagy ma :)

Valamit nagyon felreertettel itt.
Ezt irtam: "Nem lepheto tul elozes kozben sem a sebesseghatar. Ezt hol olvastad?"
Erre te: "Pff. Ugye ezt nem komolyan kérdezed?"

Most akkor szerinted hogy van? :) Szerintem nem lehet tullepni, utobbi irasod szerint te is igy gondolod. Akkor mit nem gondolok komolyan?

Deszkás 2010.10.22. 19:24:32

@vuk_: Jah úgy értettem, hogy akinek válaszolod , az a vki állította ezt.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 19:26:07

Bocs.. szar net.

@Deszkás: ez igaz, de a generator kevesebb energiat vesz el a forgasbol, ha nem vesznek le aramot a rendszerrol.
Ezt biztosan tudom, bringan agydinamom van, bekapcsolt lampanal gyorsabban all meg a kerek a megforgatom.
De ez mind OFF :)

ex-dr. vuk 2010.10.22. 19:26:50

@Deszkás: akkor ebben egyetertunk legalabb :)

Reggie 2010.10.22. 19:32:23

@igazi hős: Nem erolkodok, mert latom, hogy rutinos faszparaszt vagy. Felesleges lealacsonyodnom hozzad.

Deszkás 2010.10.22. 19:34:43

@vuk_: Figy, amikor én megyek egyenes és jobbról jöhet kerékpáros annak ellenére, hogy az az utca pont ellenkezőleg egyirányú, akkor nekem is illene szembe találkoznom valami figyelemfelhívó táblával, nem csak akkor, amikor bekanyarodok, vagy oda nézek. Érted?

Deszkás 2010.10.22. 19:37:00

@vuk_: Így van! Ezért fogyaszt kevesebbet a kocsi, ha kevesebb elektromos ketyere van bekapcsolva.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.10.22. 19:57:21

@Deszkás: Hát ezt nem csak vuk nem fogja érteni, hanem más sem.

Ezen az alapon arról a tényről sem értesülsz, hogy nem jobbkezes, hanem egyirányú az utca: csak ugyanabból a táblából tudod, aminek az aljára odarakják a kivéve kerékpár táblát.

Tehát igenis nézni kell a kereszteződés összes tábláját, nemcsak azt, ami "szemben" van neked. Ez mindig is így volt.

Homo Homini Lupus 2010.10.22. 20:06:54

@makkmarce: Csak most olvastam, de rosszul tudod. konkrét példa: Bp. V. ker. Markó u-ba behajtott a motoros a forgalommal szemben. Az autós az egyik kereszt u-ból szabályosan haladt, nem számított a szabálytalan motorosra, elcsapta, motoros meghalt. A "gyilkost" (eccerúek szerint a közlekedési baleset is gyilkosság) nem büntették.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 20:35:59

@Deszkás: azt honnan tudod, hogy a keresztutca egyiranyu? Na pontosan ugyanonnan tudod, ha kerekparnak kiveve :)
(ugye nem akarsz te is azzal jonni, hogy a kotelezo haladasi irany tablakbol silabizalod ki..)

cso zsi 2010.10.22. 20:37:59

@queenlly: "nem adja meg a lehetőséget előzésre (mely közben a sebességhatár túlléphető)."

Ezt vajon hol oktatják? Mert elég sok barom hiszi azt, hogy ezt lehet.

ex-dr. vuk 2010.10.22. 20:49:09

@Homo Homini Lupus: mondjuk ez erdekes, mennyivel kellett kozelednie egy jobbkezes utcahoz, hogy halalra gazoljon egy motorost? Vagy a motoros szaguldott persze, szinten a jobbkezes fele.. Valaki ott motoros visszafele hajtasan kivul is fasz volt az a gyanum.

Deszkás 2010.10.22. 21:11:05

Előjött még egy gond a kerékpáros behajtással kapcsolatban. Ha ugye az egyirányú utcában bal oldalt is parkolnak, ahol elvileg a biciklisnek szembe kell jönni, hogyan fogja észlelni az elindulni kívánó autós a szemből jövő biciklist?

cso zsi 2010.10.22. 21:17:42

@Deszkás: Azokban az utcákban nincs baloldali parkolás megengedve.

cso zsi 2010.10.22. 21:50:01

@Deszkás: "Megállás

40. § (1) Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.

(2) Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

Várakozás

41. § (1) A 40. § rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a várakozásra is."
Azt hiszem, azt a zalai lapot nem kéne autentikus forrásnak tekinteni. Bár lehet, hogy arrafelé a parkolóhelyeket ilyen kockák felfestésével jelölik ki, olyan érzésem van, mintha az utcát utólag egyirányúsították volna, vagy megfordították az irányát. Amennyiben nem fotosop a kép.

D4D 2010.10.22. 21:50:28

@vuk_: Az is lehet, úgy esett a motoros. Gondold el, már 20-al a kerékpárral is meg lehet halni.

D4D 2010.10.22. 21:52:42

@cso zsi:
Keleti Károly utca új szakasza. Szintén zenész.

cso zsi 2010.10.22. 22:19:14

@D4D: Az eddig lefelé volt egyirányú. Amikor fel volt túrva, akkor jártam ott utoljára. Mi történt azóta? Felfelé tekerhetnek benne a bringások, és kétoldali parkolás maradt?

igazi hős 2010.10.22. 23:21:40

@Reggie: Ah, micsoda szellemes visszavágás! A fizika fakton tanultad vagy már az egyetemen?

Deszkás 2010.10.22. 23:24:04

@cso zsi: És szerinted nem maradt 5.5 méter?

D4D 2010.10.22. 23:24:56

@cso zsi:
Keleti Károlyban most már sok helyen csak a bal oldalon lehet parkolni, és kerékpár behajthat szembe. Egyirányú vektora maradt a Mechwart liget felé.

2010.10.23. 02:32:05

@Homo Homini Lupus: ebbe hol volt az, hogy a keresztezodesnel kinek volt elsobbsege? mert szerintem sehol

2010.10.23. 02:36:46

@Mityu: nemkell ide megkulonbozteto jelzes, eleg ha egy odalatogato elfelejtette, hogy az udvarbol merre mehet kifele, es bizony talalkozni fogsz vele, es egyenrangu utkeresztezodesnel elsobbsege lesz.
A masik, hogy a rendor/mento eleg ha villog(sokszor teszik ezt), amit nappal nemfeltetlen fogsz egybol latni, csak ha mar odaertel, tehat te siman 50-el elhuznal a pesti szuk utcakban , mert jobbrol ugyse jon senki, bator ember vagy :).
Egyebkent nem sok helyen van egyenrangu, pont emiatt jelolik, hogy melyik a fout, ha egyiranyu, ha nem.

Deszkás 2010.10.23. 10:51:00

@makkmarce: "A masik, hogy a rendor/mento eleg ha villog"
Mihez elég? Semmihez! A megkülönböztető jelzés a hang és fényjelzés együtt. Külön-külön használva nincs elsőbbsége.

ex-dr. vuk 2010.10.23. 20:58:34

@Deszkás: Pl. kinez a szelvedon elore?...

Deszkás 2010.10.23. 21:29:41

@vuk_: Akkor mit is fog látni? Nem az előtte lévő autót? Tudod a biciklis tőle jobbról jön. Beraktam egy fényképet is szemléltetni a dolgot.

igazi hős 2010.10.23. 21:43:23

@cso zsi: Nyilván a csak bringával kétirányú utcákat többnyire utólag alakították át, hiszen 10 hónapja lehet csak ilyet csinálni, ettől még át lehet rakni a parkolóhelyeket. Akkor viszont egész biztonságos: bringásként szemből mész a tőled balra parkolóval, ezért látjátok egymást, jóval valószínűbb, hogy nem nyitja rád az ajtót (lásd Bajcsy kerékpárút).

2010.10.24. 00:59:12

Deszkas: en a valosagrol beszelek, nem a fikciokrol. Ugyanugy valosag, hogy siman johetnek szembe az egyiranyu utcaban, hiszen errol szol a cikk is.

Deszkás 2010.10.24. 08:32:35

@makkmarce: De jó lenne tudni, mire válaszoltál. Ha a megkülönböztető jelzésre, akkor marhára nem értem, hogy jön ide, amit írtál.

Vladimir Harkonnen 2010.10.24. 10:32:05

@fogand: Ezt a "kamion behajthat forgalommal szembe az egyirányú utcába, ha a másik irányból nem tud" dolgot honnan szedted?

De ne is terjeszd, mert így is tele vannak az utak balfasz kamionosokkal!
:)

Csak a kukás, és az úttisztító autó az ami 22 és 6 óra között - a megfelelő biztonsági intézkedések (pl. jelzőőr állítása) megtétele mellett és legfeljebb 10 km/óra sebességgel - egyirányú forgalmú úton és osztottpályás út bal oldali úttestjén a menetiránnyal szemben is közlekedhet

D4D 2010.10.24. 11:28:42

@Vladimir Harkonnen:
Jelzőőr nem kell, elég a sárga villogó.

Vladimir Harkonnen 2010.10.24. 11:42:44

@D4D: Simán kimásoltam a KRESZ-ből!

:)

D4D 2010.10.24. 12:26:16

@Vladimir Harkonnen:

Stimmel.

Ez is egy olyan dolog, ami szép csendben megváltozott, anélkül, hogy tudnék róla. Amikor tanultam a KRESZ-t, akkor még nem kellett jelzőőr.

Deszkás 2010.10.24. 17:04:32

@D4D: Ezért lenne érdemes néha olvasgatnod a KRESZ-t. :D ;) Ja és meg is érteni a szabályokat!

D4D 2010.10.24. 19:42:55

@Deszkás: Figyelmedbe ajánlom, hogy a jogszabály szövege most sem rendeli el egyértelműen kötelezően a jelzőőrt.
50 §

2010.10.25. 03:13:31

@Deszkás: az, hogy sokszor csak villognak. nemegyszer volt szerencsem ilyen autohoz, es ha nem veszed eszre es moged er, akkor csippantja meg a hangjelzest par masodpercre.

2010.10.25. 03:16:31

@Deszkás: szerintetek aki 20 eve mar kukas autot vezet, el fogja olvasni az ujat? :) ugyanmar, es azt se hiszem, hogy az elvtarsak olyan tovabbkepzest tartanak, ami ne valami cimbora zsebebe menne tenyleges teljesites nelkul.

cso zsi 2010.10.25. 08:34:53

@makkmarce: Hosszú évekig különböző postai gépjárművet vezettem. Negyedévenként volt oktatás, és fél- vagy egyévenként vizsga, amit bánhatott a jogsi.
Amikor kisegítő hajnali sofőrnek elmentem a sütőiparhoz, akkor sem úgy volt, hogy "itt egy Robur, hajtsad", hanem ott is céges vizsga.
A BKV-nál szintén időszaki vizsgák, nem csak a buszosoknak, de a szervizautó sofőröknek is.
Remélhetőleg a kukásoknál sincs másképp, elvégre oda kihalásos alapon lehet bejutni, tehát muszáj vigyázni az állásra.

Sákif za morro? 2010.10.25. 09:24:20

Szerintem, ilyen esetekben a szabályosan haladó autósnak ki van téve egy kötelező haladásiirányt jelző tábla, ami egyértelműsíti számára, hogy onnan nem érkezhet autó. Vagyis nem kötelező neki a jobbkézszabályra készülni. A napi gyakorlat is ezt mutatja, hogy ilyen esetekben nem lassít senki, hanem egyszerűen átsuhan. Egyirányú utcában meg ne menjen senki fordítva.

Deszkás 2010.10.25. 13:15:48

@makkmarce: Igen és ha hangjelzést is ad, na akkor van elsőbbsége, addig nincs. Ha baleset lesz abból, hogy a kereszteződésben ő csak kék fénnyel ment, őt fogják elővenni érte. Volt már rá példa, ha jól emlékszem.

Deszkás 2010.10.25. 13:23:32

@makkmarce: Ez a gond. Mostanság annyi minden változott a KRESZ-ben, hogy érdemes átolvasni. Akik meg nagy cégnél dolgoznak, szoktak ilyen tanfolyamokat végezni céges szinten, pont a változások miatt.

Perillustris 2010.10.25. 15:13:41

@Deszkás: Valóban jó lenne KRESZ vizsga az autósoknak. :P

2010.10.25. 15:33:07

@Deszkás: ezt magyarazd meg a rendornek is :) ahogy sok oktato mondja: Akkor van elsobbseged, ha megadjak.
A masik, hogy jobbkezes utnal akkor sincs, ha barmilyen kotelezo haladasi irany ki van teve neked, az csak neked jelzi, es nem a jobbrol jovonek, vicces lenne ebbol arra kovetkeztetni, hogy honnan JOHETNEK, hogy te mere mehetsz.

blogsámán 2010.10.26. 15:03:24

Szerintem olvassunk, jogászkodjunk egy kicsit.
Nem tudom, más bemásolta-e már ide korábban, de én megteszem:

Elsőbbség az útkereszteződésben

"28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni

a) a jobbról érkező minden jármű és

b) a balról érkező villamos

részére.

(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben

a) minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;

b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;

c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;

d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.

(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg."

Akármennyire is hülyén hangzik, de szerintem a fentiek alapján az következik, hogy ha szabálytalanul érkezik egy jármű az egyirányú utcából jobbról egy kereszteződésbe, akkor nekem bizony elsőbbséget kell adnom felé, mert a KRESZ azt mondja, hogy minden jobbról érkező járműnek elsőbbséget kell adnom. Kész, punktum, nincs kitétel egyirányú utcára vagy egyéb dologra (lehetne még macisajtja, de azt pont az egyirányúság miatt nem fognak kitenni, kivéve a lentebbi esetet). Ez már csak azért is helyes így, mert ahogy már írtátok, van olyan jármű (kékvillogós, sárga villogós, kerékpár kieg táblával), ami behajthat szabályosan is az egyirányú utcába a menetiránnyal szemben, tehát az ő esetükben minden körülmény közt szabályos a jobbról érkezésük. Így ez a forgalmi helyzet is le van szabályozva.

Sajnos a kötelező haladási irány tábla szerintem nem ad 100%-os támpontot, mert attól, hogy látok egy egyenes és jobbra nyilas táblát, abból még nem következik, hogy a jobb oldali utca nem kétirányú, simán lehet rajta kétirányú forgalom is, tehát jobbkezes lesz. Ha ismeretlen terepen, városi környezetben haladunk, akkor csakis nagyon óvatos tempó mellett lehet szerintem biztonságban autózni, mert egészen addig nem tudhatom, hogy jobbról nem kell számítanom nagy valószínűséggel forgalomra, amíg vagy a macisajtot, vagy az egyirányú táblát meg nem látom. Utóbbit viszont csak az utca jobb oldalán szokás kihelyezni, ezért városi környezetben a beépültségtől függően van, hogy csak akkor látszik a tábla, amikor már szinte a kereszteződésben van az ember.
Külön csemege a kerékpár. Evvel a kérdéssel már korábban foglalkoztam egy postban. azóta néhány példán már láttam az alkalmazást. Bennem az volt a nagy kérdés, hogy ahol engedik a kerékpárt szembe behajtani, ott vajon az utca tulsó végén mi lesz a szitu. Hiszen ott simán előfordulhatna az, hogy a korábban jobbra egyirányú utca a kerékpárok tekintetében "szabályosan" is jobbkezessé válik, és a kerékpárnak lesz elsőbbsége. Az a jó hírem van, hogy én eddig kivétel nélkül azt találtam, hogy a kerékpárosoknak éppen ezért mindenhol macisajtot tesznek ki a normál forgalommal szemközti irányban (azaz az egyirányú uca elején van egy egyirányú utca tábla kihelyezve normál irányban az utca jobb oldalán kieg táblával, és a túloldalt egy macisajt a másik irányba forgatva). Ugyanakkor lehet olyan szitu is, mint az V. ker. Városház utca Párizsi utca sarka. Mindkettő egyirányú és a Párizsi utca balról csatlakozik be a Városház utcába, ahol azonban megengedett a kerékpár forgalom is menetiránnyal szemben. Annak rendje és módja szerint ki is tettek egy macisajtot a Párizsi utca végére egy kerékpáros keresztforgalom kieg táblával, valamint a kötelező haladási irány balra táblát. Saját megfigyelésem szerint 10-ből 10 autós a Párizsi utcából érkezve csak jobbra néz, és ha onnan nem jön semmi, már fordul is be, ami ugye nem túl helyes. Figyeljünk a kieg. táblákra is.

Deszkás 2010.10.27. 13:57:52

@Perillustris: Autósoknak 5 évente újra, valamint kellene a gyalogosoknak és a bicikliseknek is. Szerencsétlen mai gyalogosok nem értik a rendőr karjelzéseit sem és mennek össze-vissza a tilosban és az autós meg nem tud haladni, akkor sem, ha a rendőr szabad utat adott neki.

Deszkás 2010.10.27. 14:00:00

@makkmarce: Majd megmagyarázza a rendőr, meg a mentős, ha emiatt történik a baleset. Nem véletlen, hogy a mai híradókban már kiemelik, hogy a balesetet szenvedett mentő/rendőrautó használta a megkülönböztető jelzéseit. (jelzései, többes szám, ugye.)

dzsaszper 2010.10.28. 10:31:36

@Deszkás: Olyanra is akad példa, hogy közvetlenül a piros lámpa elé érve kapcsolják be a szirénát és azt gondolják, hogy a keresztutcából 50-nel érkező autónak 5m körüli a fékútja.

dzsaszper 2010.10.28. 10:32:09

@dzsaszper: hozzáteszem, tízemeletes panel takarásából érkezve...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása