Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Hogy töltessem ki a kárbejelentőt egy külföldi diplomatával?

2010.11.04. 19:06 :: SilentSound

Nem egyszerű biztosítási kérdést vetett fel Gergely levelében, amit a MABISZ-nak és a blognak is elküldött. Mi van, ha neked megy egy diplomata rendszámos autó, akinek a sofőrje nem tud magyarul. A kék-sárga csak magyar nyelvű, nem lehet valakit rákényszeríteni, hogy aláírjon valamit, amit nem érthet. Mit lehet ilyenkor tenni? Sokat nem, esetleg rendőrt hívni, aki sokat nem tud tenni, főleg ha diplomata rendszámos autóval állunk szemben. Na de nézzük a konkrét esetet:

A múlt hét péntekjén, azaz október 29-én érdekes helyzetbe keveredtem, ennek kapcsán lenne pár olyan kérdésem, ami - feltételezésem szerint - többeket is érdekelhet.

Az esemény: egy jobbkormányos, DT-s rendszámú szembejövő Mercedes sofőrje elsodorta az én autóm (Focus) tükrét. Megállt és ekkor derült ki, hogy az illető egy ázsiai ország nagykövetségen recepciósként dolgozik. Ekkor elismerte, hogy hibázott. (Konkrétan az út közepén jött, ami viszonylag szűk, így én hiába húzódtam ki a lehető legjobban a jobb szélre.) Viszont, a "nemzetközi" kárbejelentő - az ún. kék-sárga - csak magyarul állt és áll rendelkezésemre.

Kérdéseim:

Ha egy idegen ország polgára kárt okoz és nem magyarul tölti ki a bejelentőlapot, elfogadja azt a biztosító?

Jelen esetben a jármű rendelkezett magyar kötelező felelősségbiztosítással, de ha azt angolul, avagy, a konkrét esetet alapul véve maláj nyelven (izgalmas kihívás) tölti ki a károkozó mire számíthatok a biztosítónál? Érzésem szerint arra, hogy vigyek egy hiteles fordítást, ami X ezer forintomba és nemkevés utánjárásba kerül... Miért is?

Ha a károkozó az én szóbeli, hevenyészett fordításomat később megkérdőjelezi, mit tehetek?

Miért nem (legalább) kétnyelvű a kárbejelentőlap? Avagy, az itt élő külföldiek miért nem kaphatnak egy tájékoztatót, bármit, amiből kiderül számukra egyértelműen, mi a teendő baleset esetén? Különös tekintettel azokra, akik rendelkeznek KGFB-sal, hiszen a szerződés megkötésekor egyértelműen látszik, hogy idegen anyanyelvű a tulajdonos és feltételezhetően az üzembentartó, használó is.

Nekem mit kellett volna tennem ebben az esetben?

Őszintén: én sem írnék alá egy finn avagy portugál nyelvű kárbejelentőt/felelősségvállalási nyilatkozatot, illetve - szerény véleményem szerint - ez jogilag ugyanvalóst támadható utólag, hiszen a nyelvi korlátok megkérdőjelezik a nyilatkozat hitelességét.

Egyéb ötlet híján rendőrt hívtam. A károkozó pedig a fél követséget a helyszínre trombitálta. Mire megszületett a jegyzőkönyv, már ki is okosították, nem érzi magát vétkesnek és sejthető, hogy ezt az állítását később is fenn fogja tartani, így a rendőrség visszakézből ad acta teszi az ügyet, hiszen van két állítás, de nincs tanú.

Azaz, hiába közlekedtem szabályosan, hiába ismerte el az eset után a károkozó a vétkességét, a nyelvi nehézségek, illetve a biztosítók által kiadott baleseti bejelentőlap hiányosságai okán buktam egy tükröt. Most még csak egy tükröt, de... Nekem egy tükör is sok.

125 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó baleset tükör kresz biztosítás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

boldii10 2010.11.04. 22:43:06

@jelentéktelen alak: Normális esetben aki kitölt egy ilyen papírt, az nem vonja vissza a véleményét. A rendszer nem a trükközésre lett kiépítve, és azért még létező fogalom a bizalom az emberekben,...

Egyébként elvileg azt is ráírhatja, hogy "Elismerem felelősségemet, elismerésem végleges, visszavonási jogomról lemondok." -Cáfoljon meg jogász, hogy ez sem jelent semmit.

boldii10 2010.11.04. 22:48:14

Az RTFM kedvelők számára pedig: Vegyétek kezetekbe a kárbejelentőt. Fordítsátok meg. Olvassátok el az utolsó bekezdést.

"Ez a Baleseti bejelentô a CEA – Comité Européen des Assurances (Európai Biztosítók Bizottsága) által készített mintá-
nak felel meg. Ha a balesetben érdekelt másik fél ugyanilyen, a CEA által engedélyezett, de idegen nyelvû
nyomtatvánnyal rendelkezik, az ugyanúgy érvényes, annak minden pontja és a szövege megegyezik a magyar vál-
tozatéval. Ezért az is kitölthetô és felhasználható. "

seekthedragon 2010.11.04. 22:51:29

@jelentéktelen alak:
A rendőrségi jegyzőkönyvben felvett elismerő nyilatkozatot is visszavonhatja. Sajnos volt már ilyen eset az ismerőseim között és mintha lett volna itt is egy poszt belőle.

1kutya 2010.11.04. 22:57:04

@jdavidpeter: én meg erre azt csináltam, hogy legutóbbi alkalomkor, mikor belémtolattak és a faszi hőzöngött, kihívtam a yardot, szépen felvette a jegyzőkönyvet, fotózott és közölte: 30 nap múlva jön a határozat.
én szépen megcsináltattam a kocsit a saját cascomra, amikor meg megjött a határozat elküldtem a biztosítómnak és úgy boxolta le a két biztosító egymás között, ahogy akarta.
hozzáteszem sógoromnak is már 2 alkalommal működött!
erre is jó a casco, nem csak az általad csinált hülyeségre.

közlekedési bűnöző (törölt) 2010.11.04. 23:00:09

Hát ha már egyszer ide jött dolgozni, akkor tanuljon meg magyarul. PLÁNE, ha nagykövetségen dolgozik. Ha kimegyek a szomszédos Ausztriába, engem le sem szarnak, ha magyarul vartyogok nekik. A rendőr is baszik rá, simán megbüntet 200 EUR-ra. Szóval...

0rdas 2010.11.04. 23:13:52

Ha már baleseti bejelentő. Mi a teendő, ha hármas karambol van? Ki kinek ad sárga-kék lapot?

Konkrét esetem: megálltam a sor végén és a mögöttem jövő nekem jött, és belelökött egy másik autóba.

Én kaptam a mögöttem jövőtől, én meg adtam az előttem lévőnek. Mindkét féle bejelentőn ugyanúgy leírtuk, hogy hármas karambol volt.

Aztán hallottam oylat, hogy jól csináltuk, de hallottam olyat, hogy a vétkes, mögöttem jövőnek kellett volna adni mindkettőnknek.

Na de a mögöttem jövő nem találkozott az előttem lévővel? Én voltam a közvetítő. Azonkívül, ha vki összetör 4 autót, akkor 4 db bejenetőt kell hordania magával?

Perillustris 2010.11.04. 23:15:29

@RaveAcE: "behajthatnád a követségen"

Ezt gondold át újra!

@közlekedési bűnöző: "ha már egyszer ide jött dolgozni, akkor tanuljon meg magyarul"

Ez a felfogás kissé elavult (enyhe kifejezéssel).

Hurri Kán 2010.11.04. 23:24:50

Nehéz kérdés... Követségi autó, tehát ha rendőrt is hívsz, nem tudom hogy köteles -e megvárni pl-. Ha az illető jó fej, és megvárja a rendőrt, talán úgy lehet valami jegyzőkönyvet felvenni?

szaGértő 2010.11.04. 23:31:43

Egyszer itt a környéken egy német rendszámú autót vezető román állampolgár ütközött egy magyar bérelt autót vezető román állampolgárral. Volt is helyszínelés. Már csak egy UFO-nak kellett volna leszállni, hogy bonyolultabb legyen. :D

navan 2010.11.04. 23:41:11

Kicsit off, de megis: miert csak magyar nyelvu szoveg van a magyar jogositvanyon? Egy hete bereltem autot egy arab orszagban - es meg kellett gyoznom az embert, hogy amit mutatok, az jogositvany, nem pedig valamifele klubkartya. Legalabb annyit rairhattak volna, hogy permis de conduire vagy driver's licence. Sok penzert, ugye.

jelentéktelen alak 2010.11.04. 23:41:52

@közlekedési bűnöző:

Ne már! Az Osztrák rendőrök €200-ra büntetnek, ha nem tudsz németül???
Azért ez már szemétség! :-)

Barci 2010.11.04. 23:51:37

Miért nem kértél cash-t a csávótól?
Amúgy én úgy 12 éve töltöttem ki egy osztrák kárbejelentő én voltam az osztrák autóval), és az már akkor ugyanaz volt mint nálunk a mostani "sárga-kék", csak németül.

bandika57 2010.11.05. 00:29:48

@navan: ha jobban megnézed, sokféle nyelven ráírták. rendes neve angolul: driving licence

idegennyelvű kék-sárga van általában a biztosítóknál, aki ilyenre gerjed, menjen be és kérjen

admin@szopoalarc.hu · http://szopoalarc.blog.hu 2010.11.05. 00:40:28

@0rdas: A mögötted jövő (aki beletolt az előtted lévőbe) ad betétlapot mindkettőtöknek. Gyaktap :(
Az nem érdekes, hogy fizikailag "nem találkozott" a hátsó autó az elsővel. Gondold végig - az ad papírt, aki az esetet okozta.

''autónepper.'' 2010.11.05. 00:47:16

a suzukis volt a hibás egyértelmű!!

Tornado86 2010.11.05. 01:45:42

@boldii:
Bár ha az a Hamilton, akire gondolok, akkor Lewis és nem Louis. :)

[mike] 2010.11.05. 02:18:34

@0rdas: szerintem a leghátsónak kellett volna adnia mindkettőtöknek. E szerint, ha parkoló autókba rohan valaki, akkor ad egynek, a többiek meg egymásnak?! Na nehogy már... Ő okozta a balesetet.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.11.05. 03:15:49

@0rdas: nem csinaltad jol
ha te adsz betetlapot akkor kvazi elismered hogy te mentel nki az elotted allonak, nem pedig beletoltak
ritkan tornek ossz 4 autot, de ha igen olyankor mar nagy valoszinuseggel rendor kell

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2010.11.05. 05:47:38

Rendőrt kell hívni. ha tudja a dolgát akkor neki joga van az ügyeletes ügyészt kihívni , akinek ki KELL jönnie a rendőrségi megkeresésre. Neki van joga eljárni ilyenkor.
Ha a rendőr nem tudja , emlékeztetni kell, ha nem akarja , akkor fel kell jelenteni intézkedés elmulasztásáért. innentől ő a felelős.

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2010.11.05. 05:53:00

intézkedés elmulasztása = "kötelességszegés" , hogy szakszerű legyek.

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2010.11.05. 05:58:37

Ja, és az ügyész ha szakszerű, akkor hívja az illető követség konzulját, aki az ő részükről ilyenkor eljár. Ez nem egyszerű procedúra , és az a követségi alkalmazott, aki miatt a konzult kirángatják az ágyból nem számít hosszú pályafutásra, kivéve ha nem a konzul fia. Ezért aztán általában kitöltik a kék-sárgát szó nélkül, és nem hőbörögnek. Utólagos meggondolás ellen a fénykép jól működik és az ügyészségen kell feljelentést tenni. (Forrás : rokonságban követtségi dolgozó)

qwertzu 2010.11.05. 06:38:15

@navan: Az enyémen rajta van.
MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
--permis de conduire--
VEZETŐI ENGEDÉLY

És sanszos, hogy ez nem egyedi. Nézd meg a blog bal oldalán a szétvágott jogsit. :)

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.11.05. 07:23:03

Diplomata rendszámú autó akkor fizet, ha akar. Akkor ír alá, ha akar. Rendőrség nem kötelezheti.

craft75 2010.11.05. 07:25:23

Anno 3 éve az erzsébet hidnál belegurultam hátulról egy pözsó206ba - cseh rendszámmal.
Nos, a cseh autó, mint kiderült céges autó volt, amit két japán vezetett.
Felhívtam a rendőrt a helyszínről hogy ilyenkor mivan, annyit kérdeztek hogy milyen rendszám van az autón, milyen állampolgárságú emberke vezette és hogy van e kéksárga bejelentőm - na az nem volt, mondták akkor hoznak.
3 perc mulva ott volt a yard, hoztak kéksárgát - mivel az autó EU országból való a rendőr szerint a bejelentőt el kell fogadniuk (egyébként a bejelntő angol-magyar nyelvü volt).
El is fogadták, a saját biztosítom meg a cseh szépen elrendezték maguk között, nekem nem kellett semmit sem tenni.
Külön plusz a rendőreinknek, hogy hárman jöttek, mindhárom tudott angolul, segítőkészek voltak, és nem büntettek meg - pedig a telefonos diszpécserük szerint ha kihívom őket helyszínre, azzal kezdik hogy megírják nekem a büntetés csekket.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.11.05. 07:25:52

@Birca Maxval:

Pl. parkolóőr nem tehet bírságoló cédulát DT-rendszámú kocsira, s közterület-felügyelő sem bírságolhat meg ilyen kocsit. Nem lehet rátenni bilincset se.

tocibacsi 2010.11.05. 07:33:27

Szerintem is a rendőr a legelső. Abból baj nincs, voltam én is pár olyan helyzetben, hogy ki kellett hívni. Alapvetően lehet, hogy zsigerből utáljuk őket, mert traffiznak, meg miegymás, de azért ez alapvetően általánosítva nem igaz. Kivétel nélkül normálisak voltak.

A másik talán fontos dolog: nyomjál satut, húzzál fékkcsíkot és aztán ne menjs sehova. Geci dolog lehet az út közepén hagyni a verdát, de sajnos ez alap...

0rdas 2010.11.05. 07:36:05

@[mike]: OK. Következő kérdésem. Hánybetétlapot kell hordanom? Te kocsidban mennyi van pl?

0rdas 2010.11.05. 07:37:45

@hagyma: Egyrészt az enyim céges autó volt, így magasról leszarom :) Másrészt - mint írtam - mindegyik lapon pontosan rajta volt a baleset, tehát akibe bele,entem, jelentkezik az én biztosítomnál, az meg tovább küldi

0rdas 2010.11.05. 07:38:35

@hagyma: Miénk három szereplős volt, mégsem kellett rendőr.

tocibacsi 2010.11.05. 07:45:02

@craft75: helyzet függő. Nekem nemrég volt egy esetem, GFB fronton én voltam a ludas, mert belecsúsztam valakibe, mentségemre szúljon, hogy előzést végző autó jött szemben a sávunkban, kanyarban és az eset az már árokból kifele jövet történt; na mind1 is, elkaptuk az illetőt, kihívtuk a rendőrt: őt megbaszták az előzésért, de engem nem baszogattak a hátulról csúszásért...

@nális coitus 2010.11.05. 07:59:19

Pár éve összetört egy belga rendszámú, holland tulajdonú autó, amit egy lengyel vezetett, Budapesten. Az autóm 10 napos volt, 500 km-rel. Hívtam a dekákat, de elküldtek, hogy személyi sérülés nincs, töltsem ki a bejelentőt, mást ők sem tudnak tenni.
Elkértem a lengyel srác bejelentőjét (aki összetört), neki flamand nyelvű volt. Kitöltöttem mind a magyar, mind a flamand nyelvűt, majd a végén angolul ráírtuk, hogy teljes mértékben elismeri a felelősségét.
Hozzá kell tennem, hogy a flamand kék-sárga bejelentő bizonyos részeken eltérő volt a magyarhoz képest.
Végül nem volt semmi gond azon kívűl, hogy a lenyel srác nem tudott egy kukkot sem angolul, hanem a barátnőjét kellett felhívni telefonon Lengyelországban, és ő tolmácsolt :-DD Akkor nem volt annyira vicces a helyzet, de minden rendeződött.

Anhaszen-Pa-Aton 2010.11.05. 08:32:20

Van egy olyan érzésem, hogy a posztoló nem csak a tükröt bukta, hanem a rendőri intézkedés díját is...

Egyéves Önkéntes 2010.11.05. 08:37:37

Miért ne tudna tenni bármit is a rendőr egy diplomata rendszámos autóval baleset esetén?

heliox 2010.11.05. 08:47:26

A postoló lenyomta szerencsétlen malájt, aki mivel idegen országban volt megijedt, és félelmében bevállalta, hogy ő a felelős. Viszont a maláj szerencséjére a postoló hülye volt, kihívta a rendőröket, akik megállapították, hogy a postoló volt a hülye, és ezért a malájnak nem kell fizetnie.

Ezek azok amik tényként le vannak írva a blogban, csak olvasni kell tudni a pszichológiai jelentését.

heliox 2010.11.05. 08:48:58

Minden balesetnél, akár a telefonoddal sok sok képet kell csinálni, és mindezt úgy, hogy a másik fél is, a rendőr is tudja, lássa.

Ez elég erős hatás arra, hogy ne akarjanak olyasmit leírni, mondani ami nem igaz. Ha a rendőr olyan tényállást vesz fel, ami ellentmond a fényképeknek, akkor azért kaphat egy kis ejnyét.

sanche_ 2010.11.05. 08:57:32

@Perillustris: ""ha már egyszer ide jött dolgozni, akkor tanuljon meg magyarul"

Ez a felfogás kissé elavult (enyhe kifejezéssel)."

Jajj, hagyjuk már ezt.Ha egy hétig dolgozik itt recepciósként, akkor igazad van, nem akkora elvárás, hogy tudjon magyarul, de ha rendesen itt dolgozik, itt vezet, a minimum, hogy addig jusson el, hogy ez a kéksárga ne legyen probléma.

Utálom mikor azt sugallják, hogy ha egy angolnak szüksége van ránk(jelen esetben maláj..) akkor mi tudjunk az Ő nyelvén és ne fordítva.. ez nem így működik.Ausztriában dolgozni, bizony részben tisztességből, (ha már ott szakítod le a pénzt) részben pedig, mert könnyen megszivathat rendőr is, akárki is.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.11.05. 08:57:53

@jelentéktelen alak: Mit összeröhöghetett a csóka, amikor látta, hogy mit irkál a rendőr!!! :-D

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.11.05. 08:58:44

@kubana: Inkább az a kérdés, miért rohangál egy recepciós diplomata rendszámmal?

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.11.05. 09:02:41

@EÖ:

Mert a bécsi diplomáciai egyezmény tiltja.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.11.05. 09:04:13

@newtehen:

Mert a követség alkalmazottja. A postára pl. általában nem személyesen a nagykövet szokott menni... :-)

[mike] 2010.11.05. 09:04:31

@0rdas: egy sem :DD Otthon van valahol a szekrények alján...

Egyéves Önkéntes 2010.11.05. 09:09:08

@Birca Maxval: értem, ha tehát elüt a zebrán egy piréz diplomata, akkor nem hívnak rendőrt.
sajátos jogértelmezésed van...

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.11.05. 09:14:43

@EÖ:

Nem az én jogértelmezésem, hanem ez a diplomáciai jog. Diplomatát feltartóztatni bűncselekmény esetében sem lehet.

Hívnak rendőrt, de a rendőr csak akkor intézkedik, ha az illető nagykövetség kifejezetten beleegyezik.

Ha nem egyezik bele a nagykövetség, akkor az a rendőrség megállapítja, hogy nincs joghatósága és lezárja az ügyet, a Külügyminisztérium felé továbbítva azt. A Külügy meg megkeresni az illető nagykövetséget, s KÉRI, hogy működjön közre.

Jellemzően, ha baráti ország, akkor együtt szokott működni, viszont a diplomata rangú bűnelkövetőt NEM SZOKÁS kiadni, azaz ilyenkor a nagykövetség jellemzően, baráti gesztusként, csak az anyagi kárt állja.

Ha nagyon durva a dolog, akkor esetleg annyi történik, hogy a bűnelkövető diplomatát kiutasítják az országból, de felelősségre vonni nem lehet.

Egyéves Önkéntes 2010.11.05. 09:22:36

@Birca Maxval: ezt vágom, de a tényt megállapítja a rendőr, hogy összetört a kocsid (hacsak nem vagy te is diplomata :))

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.11.05. 09:29:46

Idézném a híres New York-i esetet.

A diplomata rendszámú kocsi mentes pl. minden díjtól, tehát kötelező biztosítástól, súlyadótól, sőt parkolási díjtól. (Persze biztosítást jellemzően kötnek önkéntesen, hiszen ez az illető követség érdeke is.)

A budapesti amerikai követség kocsijai nem fizetnek parkolási díjat Magyarországon, megállhatnak tilosban, s ilyenkor sme lehet őket bírságolni. Ugyenez a USA-beli magyar képviseletek kocsijaira is vonatkozik.

Azonban ott az ENSZ NEW Yorkban, s ebből a vita. Az magyar ENSZ-követség autójai nem fizetnek semmit, viszont New York hatóságai szerint fizetniük kellene, mert ezek nem az amerikai kormányhoz küldött diplomáciai képviselt autójai (ezek mentesek természetesen), hanem az ENSZ-hez akreditált képviselet autójai, már pedig New York értelmezése szerint a bécsi egyezmény csak államközi kapcsolatokra terjed ki, s nem terjed ki az ENSZ-re.

Így aztán az ENSZ-képviseleteknek ma már milliérdos tartozásai vannak New York város felé a ki nem fizetett díjak miatt. A képviseletek meg nem fizetnek, mert ők a mentességre hivatkoznak.

A magyar ENSZ-eseknek 100 millió dolláros tartozása volt. Két éve azonban az amerikai Külügyminisztérium "rábeszélte" New York polgármesteri hivatalát, hogy mivel Mo. baráti ország, engedjék el a tartozást. Azt nem tudom, hogy azóta újra gyűlik-e a tartozás...

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.11.05. 09:30:49

@EÖ:

Azt megállapítja, de pl. nem szállíthatja el műszaki vizsgálatra a vétkes kocsit, sőt hozzá se nyúlhat, ha azon DT rendszám van.

Egyéves Önkéntes 2010.11.05. 09:37:20

@Birca Maxval: értem én ezt, de rögzítheti a tényeket és ez később jól jöhet

navan 2010.11.05. 09:48:05

@qwertzu: Erdekes. Az en jogositvanyomon csak magyar szoveg van. Latom a szetvagott jogsit itt a blogon, de az enyem (2007 januari kiadasu kartya) nem olyan. Miert??

@bandika57: Driving licence Angliaban, driver's licence Amerikaban.

kijafaxom 2010.11.05. 09:49:37

@0rdas:
MINDIG a hátulról érkező a hibás.
Ha 4 autót tol össze akkor 4 betétlapot kell adjon ( ha nincs valakinél a többiek adnak neki nyugi )
Szép lenne ha más faxsága miatt a Te bónuszod ugrana!
:p))

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.05. 09:57:10

Végigolvastam!
Tényleg jó kérdés
Az hogy nincs tanud nem számit, van törött tükröd és helyszinrajz/remélhetőleg/ a kárbejelentőn vagy a rendőrnél, ha már kijött
Ha van kgfb , hivatkozhat hogy nem érti a nyelvet?
Aki annak feltételeit megérti, felsőfokú nyelvvizsgánál többet tud, sőt nyelvtanárokat oktathat :))

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.05. 10:02:14

@metal:
hogy akkor angolul kell kitölteni, az nem okozhat gondot a biztosítónak. "
Tévecc!
Mo-gon magyar a hivatali ugyintézés nyelve, bárhol tolmácsra van szükség, nem beszélhetsz hivatalban "hivatalosan" más nyelven

Voltam külföldivel bankban,mint tolmács, bár a külföldi beszélt magyarul, a bankosok angol francia,de a jkv-ben rögziteni kellett hogy én mint tolmács jelen vagyok stb.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.05. 10:05:23

@jelentéktelen alak:
a kék sárga kitöltése után is bárki meggondolhatja magát jogilag."

Igy van, sőt a biztositója is kérhet mindenféle felülvizsgálatot, emelhet kifogást,és lehet a végén megosztott felelőssség lesz

ehja 2010.11.05. 10:09:01

"rendőrség visszakézből ad acta teszi az ügyet"?

Miért, nem helyszinelt a rendőr? Fénykép, méricskélés, jegyzőkönyv nem volt? Te nem csináltál
képecskeket azonnal a mobiloddal? Azok bizonyítékok és nem csak ellentmodó állítások vannak.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.05. 10:11:39

@Tornado86:
Nem érted hogy a vétkes nem érti a magyar nyelvet?
A poszttoló meg azt fordit neki a papirrol amit akar

Cigány meg az izraelita megy a sivatagban, óriási hőség már 3.napja, majd szomjan halnak, mikor elérnek egy oázis kúthoz
Rajt egy tábla héber betükkel
"vigyázz mérgező"

Cigány az izraelitához: te érted az irást, mit ír?
"lassan igyad túl hideg"

diplomatuka 2010.11.05. 10:12:23

Az autó nem a sajátja volt, ugyanis egy "recepciós" nem jogosult DT-s (CD-s) rendszámra, csak CK-sra.

diplomatuka 2010.11.05. 10:17:57

és kötve hiszem, hogy diplomata státusza, illetve útleve volt.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.05. 10:20:03

@boldii:
Ezért jött létre egy szabványos adatlap egy nyelven, amit mégis mindenki megért. "

No,ezt nem tudtam!
Minden nyelven igy/ugyanúgy van?

Cs 2010.11.05. 10:20:08

Már írtátok, de beírom én is villogjak a tudásommal :)

Rendőrt kell hívni. Külföldi rendszámú autó esetén ez nem opciós dolog, hanem KÖTELEZŐ!

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.05. 10:21:30

@horex:
hozzátenném, nem biztos hogy emlékszik saját nyelvű lapján , mi hol van

Caprica99 2010.11.05. 10:22:31

@metal:
"A nyelvről meg annyit, hogy akkor angolul kell kitölteni,...."

... és külföldi (jelen esetben maláj) emberünk, honnan tudja, hogy melyik magyar nyelvű kérdésre mit válaszoljon angolul?

Vagy esetleg a jogosítványt angol felsőfokú nyelvvizsgához is kéne kötni, akkor már csak ott a probléma, elhiszi-e a madár nekünk, amit mi (károsult!!) fordítunk le a bejelentőlapon neki magyarról angolra!

Inkább tán a bejelentőlapnak kétnyelvűnek kéne lennie, nem?

metal · http://electric.blog.hu 2010.11.05. 10:23:35

@horex: Ez az ő baja! Plusz ha fél ettől, hordjon magával egyet a saját nyelvűből, és akkor az alapján ki tudja tölteni.

metal · http://electric.blog.hu 2010.11.05. 10:24:35

@Caprica99: Kétnyelvű, sőt sok nyelvű, az EU-ban egységes :)

Egyéves Önkéntes 2010.11.05. 10:25:42

@Caprica99: arról nem is beszélve, hogy ha a maláj beírja angolul hogy kabbe, akkor honnan tudja a magyar, hogy mit írt oda?
csak akkor derül ki, amikor a biztosítóban felröhögnek

Nick the dick (törölt) 2010.11.05. 10:29:43

@diplomatuka: Szerintem még CK-ra sem.
A recepciós nem diplomata, a magyarországon érvényes, nagykövetségek jogállását szabályozó törvény alapján a "követség igazgatási munkatársa" kategóriába tartozik. Aki csak annyiban különbözik egy magyar állampolgártól, hogy amennyiben a követségen lakik, akkor adómentességet élvez. Neki nincs a Magyar Külügyminisztérium által kiállított diplomata igazolványa, amely alapján mentes lenne a magyar jog hatálya alól, neki ugyanúgy tartózkodási engedély kell, mint a kínai szakácsnak a plázában.

johevi 2010.11.05. 10:31:46

Minden mobilban van hangrögzítő, azonnal bekapcsolni és elmondatni vele, hogy mi történt. Rákérdezni, hogy elismeri-e és ő mondja el hogy történt. Aztán a végén elmondani, hogy ez fel lett véve. Plusz rögtön millió fotó minden oldalról ( ez van minden telóban ) és tanukat gyűjteni.

diplomatuka 2010.11.05. 10:46:09

@Nick the dick: Így van. És akármilyen státuszban van, abban a szent pillanatban, hogy kiszállt az autóból nemzetközi jogilag már Magyarország területén van...na ezen a vonalon lehetne elindulni...

Csigorin 2010.11.05. 10:52:40

Bizony hogy mar rajta van, de regen nem igy volt :) Azota is koroznek vmi nyugati orszagban egy balesetet okozo Prawa Jezdy lengyel allampolgart :) Volt olyan lelemenyes hogy elhitette az ottani szervvel hogy ot Vezetoi Engedelynek hivjak )))

Laciii 2010.11.05. 10:55:40

A kék-sárga CSAK MINTA, semmivel nem ér többet, mintha egy sima fehér A4-es lapra lenne leírva, szóval ha van közös nyelv akkor egy üres papírlapra fel lehet írni mindent.
Bármelyiket letagadhatja később is.

mr_x 2010.11.05. 11:11:46

"így a rendőrség visszakézből ad acta teszi az ügyet, hiszen van két állítás, de nincs tanú."
Na ilyenkor jo szemet spiclikent ha ott figyel a kamera a szelvedon.
A felvetelt nehez letagadni.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.05. 11:20:33

@metal:
ASzt + a magyar nem hiszi el
:)
Helyböl kellene adni a küldföldieknek
magyar-X nyelvű kárb.lapot
Ennyit csak megtehetnének a biztositók

Másfelöl, ne felejcsük, a jogsi is 2nyelvű volt, most csak 1

Nick the dick (törölt) 2010.11.05. 11:37:47

@diplomatuka:
Pontosan ezért volt amatőr a követségi munkatárs. Mert ha simán elhajt, akkor maximum a rendőrség küld ki egy papírt a követségnek, hogy az autó kárt okozott egy másik járműben (miután a másik fél feljelentette). A követség visszaír, hogy az autót egy munkatársuk használta munkavézés céljára. Ebben az esetben (a munkavégzés ténye miatt) már a diplomáciai védettség érvényes az autóra és a sofőrre. Így vége is lenne a történetnek.

A posztíró pedig sajnos nem hiszem, hogy jól jöhet ki ebből. Mivel nincs tanú, minkét fél azt mond amit akar. Végül mindkét fél a saját casco-jára fogja megcsináltatni az autókat.

0rdas 2010.11.05. 12:15:42

@[mike]: Akkor tudod, ha a kék-sárga papír nincs a kocsidban, akkor az szabálysértés. Rendőr büntet érte

M. Péter 2010.11.05. 14:38:57

A recepcios valoszinuleg nem diplomata, es csak akkor elvez mentesseget, ha munkaja reszekent vezet.

Polgari perben lehet diplomatat is perelni ugyanugy, mint barmilyen mas kulfoldit, csak behajtani nehez rajta a kuldo orszag birosaganak egyuttmukodese nelkul.

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.11.05. 16:44:11

Nem emlékszem, hogy ilyesmit oktatattak a jogosítvány megszerzéskor. Az ujjunkból szopjuk ki vagy hol lehet ezeket az ismereteket elsajátítani?

Hurri Kán 2010.11.05. 16:48:45

@Myta: Te valószínűleg máshonnan szopnád ki...

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2010.11.05. 17:12:06

@Cs:

Ez NEM külföldi rendszám volt, a MAGYAR DT-rendszám NEM külföldi.

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.05. 17:20:20

@horex:
Vazze, itt van elöttem a kárbejentő, tegnapelött este nyomtak meg, semmi angol irás nincs rajta

D4D 2010.11.05. 17:50:14

@navan: Ki kellett volna váltanod a nemzetközit!

banpepe 2010.11.05. 18:00:01

@jelentéktelen alak: DT rendszámú autó elhagyhatja a helyszínt. Semmi következménye nem lesz. Kormányőr is elmehet.

navan 2010.11.05. 18:40:13

@D4D: Ja. Meg egy papir, meg tobb burokracia. Tudom, hogy ez a nemzetkozi jogositvany nem magyar talalmany (bar eppen lehetne), de miert is lenne ra szukseg, ha egy olyan jogositvany is pont megfelelo lenne, amin a magyaron kivul meg egy (nagyobb) europai nyelven szerepel, hogy az micsoda. De nem. Az allam (sokert) csinaltat es kiad CSAK MAGYAR nyelvu jogositvanyt, ami egyebkent nemzetkozikent is uzemel.
Hajra magyarok.

D4D 2010.11.05. 19:45:53

@navan:
A nemzetközinek az a lényege, hogy Arábiában, Bantuföldön, sőt még a pápuai dzsungelben is elfogadják.

navan 2010.11.05. 20:04:47

@D4D: Ertem en. Volt olyanom - az a szurke papir konyvecske. Ra is csodalkoztak rendesen kulfoldon. De amiert ezt szoba hoztam, az az, hogy az EU-n belul sem mindenhol olvasnak magyarul - es megis van olyan magyar - 2007-ben kiadott - jogositvany, amin semmilyen mas nyelven nem szerepel, hogy az micsoda. Es szerintem ez vegtelen nagy gaz.

D4D 2010.11.05. 20:15:24

@navan:
Az EU-ban bármely EU tagnak joga van a saját nyelvét használni. Az EU tagállamai elfogadják egymás jogsijait.

Tudtommal a német jogsikon sincs csak német felirat.

navan 2010.11.05. 20:26:10

@D4D: Jog es praktikum ket kulonbozo dolog. Joga valoban van minden tagorszagnak a sajat nyelvet hasznalni - csakhogy van olyan is, hogy a holland rendor vagy a francia autokolcsonzo azt kerdezi, hogy na ez meg mi. A magyarul beszelo politikus is tolmacsot hasznal, ha az EU barmely foruman megjelenik. A magyar szoveget leforditjak mas - tobbek altal beszelt - nyelvre. Ez ilyen - praktikum. Es nekem, mint "maganembernek", ez egy fontos kerdes. En elvarom, hogy ne nekem, mint "maganembernek" kelljen magyarazkodnom, ha a hivatalos dokumentumaimat nem ertik meg kulfoldon.

2010.11.05. 20:28:08

győzikének ilyen a rendszáma?

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.11.05. 21:11:27

@Puckman Éliás:
Győzikét most +szivatják cserbenhagyásért + másért is

M. Péter 2010.11.06. 01:18:06

@navan: Az EU0n belul szabvanyositva van, hogy melyik mezoben mi van, ezert nem is kell rairni mas nyelven, hogy mi micsoda.

navan 2010.11.06. 10:00:55

@M. Péter: Pontosan. Az EU-n belul ma tobb mint 100 fele jogositvany van hasznalatban, es igazi egysegesites csak 2013 utan varhato. Az ujabb - kartya formaju - jogositvanyokon mar valoban szabvanyositva vannak a mezok, igy (elvileg) azokon valoban nincs szukseg mas nyelv hasznalatara. Es ahogy a fenti linkek mutatjak, a kek-sarga karbejelentok is hasonloak - am ezzel megsem oldodik meg a tobb nyelv hasznalata okozta problema. Aki az EU-n belul probalt mar peldaul magyar anyakonyvi kivonattal barmit intezni, az tudja, hogy hivatalos forditas nelkul semeddig se jut (az uj kivonatok mar tobbnyelvuek). Szoval nekem csak az a problemam, hogy a 2007-ben kiadott magyar kartya jogositvanyommal (amelyen nem szerepel semmi mas nyelven, hogy az micsoda) mar nem eloszor kerulok olyan helyzetbe, hogy egy kevesse felkeszult es tajekozott (ilyen van), esetleg akadekoskodo (ilyen is van) rendor/ugyintezo/hivatalnok az EU-n belul is csukloztatni kezd, es nekem kell magyarazkodnom, hogy de igen, ez egy hivatalos es ervenyes okmany. A teljes szabvanyositasig szerintem igenis minden hivatalos dokumentumot az esszeru szintig tobb nyelven (legalabb + angolul) kellene kiadjon a magyar hatosag.

jaafar 2010.11.06. 15:35:19

Diplomata esetén mindig rendőrt kell hívni, de nem a sima járőrt, hanem a közlekedésieket. A vétkességet meg megállapítja a rendőrség. Mivel recepciós, nincs diplomáciai rangja, így mentessége sem.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása