Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Azt gondolták, hogy tolakodni akarok

2010.12.06. 10:43 :: SilentSound

Hasonló esetem volt nekem is szombaton, mint amit Tamás írt meg, nekem talán annyiban volt szerencsésebb a helyzetem, hogy az index kirakása után az első autó átengedett maga elé, pedig itt Budapesten sem mindig ez a jellemző.

A tavalyi emelkedős eset után idén újra eljött az advent, újra írok én is :)

Van egy érdekes cikk a TotalCar-on, ami arról (is) szól, hogy ugyanahhoz a helyzethez hogyan viszonyulhatunk, és hogy milyen eltérés lehet a két hozzáállás közt. Egyrészt az empátia, belegondolni abba, hogy más miért került abba a helyzetbe... Másrészt itt is olvastuk már párszor, hogy viszonyulunk az olyan "új" dolgokhoz, mint cipzár-elv, hogy hajlandóak vagyunk-e feláldozni pár másodpercet az életünkből, és így segítünk másoknak is haladni, vagy fontos, hogy mindenképp átérjünk a kereszteződésen.

Ami ma velem történt, az ennek a két esetlen a keveréke. Debrecenben történt az eset, a Dóczy utcán. A nagyon-nagyon hosszú sorban állok, és látom, hogy a külső sávban nincs senki. Pedig abból is lehet egyenesen tovább menni, de hát én már nem lepődök meg semmin. Miután elfogytak a parkoló kocsik a külső sávban, szépen átcsorogtam oda, és ahogy egy kicst előrébb mentem, rögtön észrevettem, hogy az utca végétől pár méterre fel van bontva az út, átterelik a forgalmat a belső sávba. Tehát ezért ment arra senki, rajtam és egy másik autón kívül.

Amit tehát láttam az, hogy majd épp a kereszteződés előtt pár méterrel el fog fogyni a sáv, balra kocsik, jobbra járda. Tehát valahogy vissza kell mennem a belső sávba, ahol kb 200 méteres sor áll. Amíg azon gondolkodtam, hogy vagy leteszem a kocsit és gyalog megyek tovább, vagy elhúzok a járdán, szépen lassan gurultam előre...

Belegondoltam, hogy akik a belső sávban várnak hosszú percek óta arra, hogy végre átjussanak a kereszteződésen, biztos nem örülnek, hogy valaki majd befurakszik eléjük. Attól függetlenül, hogy csak bamba volt, és benézte a sávot, vagy bunkó, és menni akart mindenen és mindenkin át... Nagyjából ekkorra értem a sor elejére. Próbáltam keresni egy nagyobb helyet, ahová majd beférhetek, és átnéztem a másik sávban várakozókhoz, és intettem kézzel, hogy beengednek-e maguk elé.

Akit először láttam, egy idősebb férfi volt, ő határozottan rázta a fejét, hogy biztosan nem enged be. Előtte egy fiatalabb srác ült, tőle kevésbé határozott fejrázást kaptam, de egyértelmű volt. Ez ugye látszik abból, hogy milliméterekre ráhúzza a kocsit az előtte állóra. Mindegy, elfogyott a sáv, megálltam, indexeltem, vártam.

Zöldet kaptunk, a fiatalabb srác előtti kocsi elindult, próbáltam közben átsorolni, persze a srác nem engedett. Ok, hagyom, semmi gond, igaza van. Aki utána jött, az idősebb ember olyan gázzal ment el mellettem, csak, hogy szinte féltem. Pedig vígan befértem volna elé. A következő egy nő volt, nem tudom, hogy ő direkt engedett maga elé, vagy csak annyira erőszakos voltam, hogy nem tehetett mást, de végül is sikerült átsorolnom. Persze ekkorára lett piros a lámpa. Így volt szerencsém megfigyelni, ahogy a hölgy rázza a fejét, mert kénytelen volt maga elé engedni, és így neki is várnia kell.

Próbáljuk meg elképzelni, hogy ha valaki a sorban beenged maga elé, akkor nem megyek még tovább, nem megyek még több kocsi előtt, és nem tartok fel több embert. Tehát ha valaki átenged a sor közepén, akkor a sor elejével nem tolok ki, mint így.

Vagy felmerül bárkiben, hogy valaki azért van éppen rossz helyen (itt a külső sávban), mert kvázi eltévedt? És nem azért, mert szándékosan ki akar ba... a többiekkel? Szerintem hajlamosak vagyunk magunkat kicsit túlértékelni, ha vezetünk, másokat meg alul. Nem hinném, hogy olyan sokan vannak a közlekedők közt, akik hajlamosak egy megtévedt tárukról azt feltételezni, hogy tényleg ritkán jár az úton, és nem tudja, hogy mik is arra a közlekedési viszonyok.

A kérdés az tehát, hogy van-e bennünk annyi empátia, hogy ne a legrosszabbat feltételezzük egymásról, ha közlekedünk. Legalább ebben a hónapban ne.

285 komment

Címkék: közlekedés autó útlezárás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

''autónepper.'' 2010.12.06. 17:46:03

engem mindig beengednek :DDD ha nem akkor is bemegyek max nem tetszik neki nem fogok még inteni hogy ugyan már engedj be(egyébkéntse látnak be) lassan gurulok kicsit közelebb kell húzni és beenged hanem akkor is bemegyek...:D szal kicsit bamba volt a posztolóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóó

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.12.06. 17:46:35

@zfuly: Le is mértem nagyhirtelen, 500m körülbelül ott a kétsávos rész, azért az már nem csak az a besorolós kategória. Ha halad a sor normális sebességgel, akkor úgysincs oka rá senkinek, hogy kimenjen a külsőbe, de tötymörgésnél lehet, hogy meggondolnám. Határeset, nem tudom így eldönteni, adni szokta magát a helyzet. Szerintem inkább azon múlik a bunkóság, hogy ki hogyan próbál átsorolni az elfogyó sávból. Lehet azt is tapló módon, meg intelligensen is.

''autónepper.'' 2010.12.06. 17:53:25

egyébként a suzukis volt a hibás!!!

dzsaszper 2010.12.06. 17:55:25

@Roltii: amennyire értem, erről van szó:

maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=Budapest,+Pesti+als%C3%B3+rakpart,+Magyarorsz%C3%A1g&sll=47.500968,19.045793&sspn=0.042271,0.088148&ie=UTF8&hq=&hnear=Budapest,+Pesti+als%C3%B3+rakpart,+Magyarorsz%C3%A1g&ll=47.522034,19.0501&spn=0.006738,0.015106&t=k&z=17

(érdemes ránagyítani a két végére).

Én inverz előzősávnak szoktam használni: ha valaki nagyon akar jönni mögöttem, elengedek majd visszasorolok -- természetesen csak akkor, ha nincs előttem kocsisor.

Ez tényleg egy elég speciális helyszín, el********* forgalomtechnikai megoldással.

2010.12.06. 18:02:28

@nopánick: Nem a sor hossza a lényeg, hanem az, hogy szűk keresztmetszet van és minél több a sávváltás és minél sűrűbb a sor, annál lassabb lesz az áteresztőképessége a leszűkült résznek. Ha éppen megfelelő követési távolságot tartanának az autósok, akkor egy az elfogyó sávból besorolni szándékozó miatt a hosszabb sornak lassítani kell, ami gyakori besorolás és sok autó esetén a végén sokkal lassabb haladást jelent, mint ha nem lenne az elfogyó sáv.

mrzigi 2010.12.06. 18:03:42

Igen, most a posztoló a hülye ... sokszorosan

"A kérdés az tehát, hogy van-e bennünk annyi empátia, hogy ne a legrosszabbat feltételezzük egymásról, ha közlekedünk."

Nem empátia, hanem pofa kérdése.

Mi is történt:
1) okosabbnak hitted magad, azt gondoltad azért nem állnak egy sávban, mert nincs kedvük ott állni
2) már a saját sávod elhagyogatása közben észrevetted, hogy a másik sáv lezárt ... ekkor nem visszaálltál a helyedre, hanem kimentél előrepofátlankodni
3) miután kimentél a másik sávba, itt még mindig gond nélkül javíthattad volna a hibádat. Aki elöl kimentél, az visszaengedett volna maga elé ... még ha előrementél, megláttad a lezárást, majd visszatolattál a helyedre, akkor is
4) ha már előre mentél, és nem tolattál vissza a helyedre, akkor szépen ki kellett volna várnod, hogy aki elöl kimentél mögéd érjen, ekkor egy intés-index kíséretében jelezni neki, hogy helyedre szeretnél visszatérni ... és vissza engedett volna.
5) e helyett te BEFURAKODTÁL az elöl állók közé
6) és még te vagy felháborodva, hogy nem engedtek be
7) és olyan hülye vagy, hogy még ki is posztolod, hogy milyen hülye vagy

Akkor tessék, hol volt a te empátiád a beelőzött 20 autóssal szemben ???

Tudod, bagoly mondja verébnek, hogy nagyfejű ....

TÖBB EMPÁTIÁT A SZABÁLYOSAN HALADÓKKAL SZEMBEN !!!

"streetfighter" 2010.12.06. 18:04:28

A mentalitáson is sok múlik!
A legtöbben két sávos úton ha akadályt látnak, akkor fékeznek és bekéredzkednek a szabad sávba, néha torlódást okozva.
Én inkább a gázra lépek, hogy bemenjek a mellettem, ne adj isten még tőlem előrébb lévő elé a szabad sávba, ezzel is gyorsítva a forgalom ritmusát. :)
Akkor van gond, ha egy másik hasonló habitusuval hoz össze a sors. Abból adódik a konfliktus. :(

2010.12.06. 18:20:25

@"streetfighter": Na igen, ha koccantok, mert a másik nem számít rád időben, akkor a forgalom ritmusa meg van oldva 1-2 órára. :-)

zfuly 2010.12.06. 18:30:18

@SilentSound:
Lehet, hülye vagyok, de utálom, ha light vagy hard módon visszasorolva, de kizárólag a sorban előtte haladók megelőzése céljából kimegy valaki. Utálom, ha ügyeskedés következtében 1-2-3 lámpaváltással később jutok fel.
Mivel én magam nem törekszem ilyen módon előre, néha van kedvem akadályozni a törekvőket. Válogatott anyázásokat szoktam kapni.

Érdekes módon, a sokkal nyugodtabb közlekedésű Németországban ez kimegy és visszajön fel sem merül. Lehet, ezért is nyugodtabb a forgalom?

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2010.12.06. 18:33:49

Kérsávos úton az, aki a belsőben áll, miközben a külső üres, az szabálytalan. Ha valóban működne a jobbratartási kötelezettség, nem lenne ilyen probléma, és ma nem lenne miről beszélnünk (hacsak arról nem, hogy a kötsög balról beelőzi az egész sort :) ).

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2010.12.06. 18:40:47

Ja, és cipzárat minden autóra!

AzHofi 2010.12.06. 18:46:39

Ahol két sáv van ott két sávban menjenek az autók, és ahol az egyik sáv elfogy ott menjenek szépen át az autók a másik sávba. Ne tíz vagy ötven méterrel előtte próbáljanak meg átmenni, hanem a végén. Pont ahogy ez tőlünk párszáz kilométerrel és évvel arrébb olajozottan működik.

Paulybird 2010.12.06. 18:53:10

én simán elmegyek az elejéig, és ott a harmadik-negyedik, max tizedik autó beenged. Ha nagyon nem megy, akkor a jóindulat hiányában, szépen kénytelen vagyok befúrni a kocsi elejét egy nagyobb résbe, oszt aztán bemegyek.
Ha már az én pénzemből aszfaltozták le azt a kurva sávot, akkor használnám is már, nem?
Arról nem tehetek, hogy a sok frusztrált szar komfliktushelyzetnek él meg egy besorolást, és ezért inkább beáll egy sorba, és bünteti azt, akinek nem okoz gondot a normális közlekedés.

nopánick (törölt) 2010.12.06. 18:53:33

@Robi, a hód:

Miért is kell lassítani ?!!!
Annak aki elé bemegyek....
A sor számára észrevehetően NEM KELL.

Meg kell tanulni sávot váltani...

Ahogy én csinálom, úgy annak aki elé bemegyek
nem kell a fékre lépnie (kivéve ha bunkó és nem akar beengedni)

Nos...a technika.

Indexet kiteszem
Lassan kezdek áthúzódni...LÁT a másik.
HA esze van PICIT elvesz a gázból, amit a sor gyakorlatilag észre sem vesz, mivel nincs féklámpa...
Ettől előtte lesz egy hely, ahova
szépen FOLYAMATOSAN átsorolok TARTVA a tempót!!! ...nem lelassulva, nem bénázva.

Ha a másik bunkó ...akkor kénytelen lesz fékezni, mert én nem szoktam vissza húzni az autót..hisz már az eleje sarka bent van előtte...azaz az elsőbbségi kérdésnek vége!
Mivel HIRTELEN nem kellett fékeznie...akkor amikor indxelve lassan kezdtem áthúzodni.

A gyakorlatban 10-ből 9 esetben zökkenő mentesen sávot lehet ÍGY váltani!
A másik sor észre sem veszi...

Az egy bunkó pedig aki dudál villog emiatt nem érdekel...szabályt nem szegtem.

A sávváltás akkor gond ha bénén csinálják!
HA tököl, lassú, nem egyértelmű a mozgása...

Az ilyen vezetni nem tudó köcsögöt nem szeretik beengedni az emberek (én sem)
mert ezekel miatt valóban lassú a sor, fékezni kell, stb

Az ilyen bénák azok akik hosszan indexelve sem váltanak sávot csak néznek-várnak és a végül akár MEG IS ÁLLNAK a sáv végén vazze!!!
Ezzel végképp elkúrva a sávok (mindkettő!!) sebességét...amikor valaki végre megszánja....és beengedi...

------------
A zökkenő mentes sávváltás két titka:

1. határozottan, tempót tartva átmenni!
(nem fosni, nem késlekedni, nem bénázni)

2. az indexet látva PICI!!! gáz elvétellel átengedni !!!!!! és semmi fék ...
-----------

Utálom amikor elveszem a gázt, átengedném...
De a fosós bénája NEM JÖN!!!

Idővel megunom ...és fékezés helyett
inkább kis gázzal kicsukom, szívasson mást
Mert aki hülye így járt..

Paulybird 2010.12.06. 18:56:20

@zfuly:

Ha nem törekszel, akkor minek akadályozod azt aki igen? csicska.
Te is ugyanúgy kisorolhatsz, meg a többi hasonszőrű csicska is bátran kisorolhatna, és elmehetne a sor elejéig. Gondolom a ti adótokból is építették azt a sávot.

phaszfej 2010.12.06. 18:59:08

És tolakodott is a manus. Béan volt, nem gondolkoztt, bement egy lezárt sávba, ahonnan csak furakodással tudott kijönni. Furakodott, nem kérdés. Igaz, nem aljasságból, hanem bénaságból. Eredmény szempontjából mindegy. aki ilyen hülye, az tolasson vissza, és akkor férfiasan megoldotta. Így csak egy szarrágó.

Paulybird 2010.12.06. 19:01:23

@mrzigi:

Te is bazdmeg, ha látsz egy hosszú sort, akkor beállsz a végére, mert azt hiszed, hogy osztogatnak valamit az elején.
És aki az üres sávba kisorol, az nem csak okosabbnak hiszi magát a többinél, hanem okosabb is. Mert általában a néhányadik autó tán be lehet férni, szóval egyértelműen megéri. Azt a sok frusztrál csicskát, aii meg ezt tolakodásnak éli meg, hát pont le kell szarni.
Érted, az ilyesfajta nyomiknak ez a siker, hogy megakadályozhatták, hogy valaki besorolhasson.

Paulybird 2010.12.06. 19:06:13

@dzsaszper:

van, hogy a dráva utcától a Margit hídig áll a sor a belsőben, mert 1km múlva a külső elfogy.

Hogy én be nem állok egy olyan sor végére, aminek még a közepét sem látom, nem hogy az elejét, az kurvaisten...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.06. 19:14:56

@Rival:
nem szabalytalan
a jobbratartasi kotelezettsget ne keverjuk a parhuzamos kozlekedessel
ugyanannyi joga van a belsoben allni a sorban mint a kulsoben
/a z mas kerdes, hogy iratlan szabalykent ha valaki nem akar balra kanyarodni, nem siet es van hely inkabba kulsot hasznalja, mintahogy a mozgolepcson is illik a jobb oldalon allni, hatha valaki rohanni akar/
de szabalytalansagrol szo sincs

zfuly 2010.12.06. 19:24:14

@Paulybird:
Hogy a te stílusodnál maradjak, lófaszt okosabb, pofátlanabb, aki így megy előre.
Okosabb akkor lennél, ha tudnál más úton gyorsabb haladást. Vagy választanál gyorsabb közlekedési eszközt, pl. motort.

Ha kiállsz egy sorból azért, hogy 300 méterrel előrébb beállj ugyanannak a sornak az elejére, az szimpla tahóság, és ha egyszer ezért véletlenül legyűri az arcod a gyomrodba, ne csodálkozz.

BTW: feltűnő, hogy az úton "okosok" és a sorbaállók kommentjeinek stílusa mennyire eltérő... :))))

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.12.06. 19:24:26

@zfuly: Értem az álláspontodat, egészen odáig egyet is értek vele, hogy ha te nem szoktál sietni, akkor nem törekszel rá, hogy minél előbb odaérj a célodhoz. Onnantól nem értek veled egyet, hogy ha valaki teljesen szabályos módon el szeretne haladni az araszoló vagy álló sor mellett egy fél km-es szakaszon, az elé szándékosan kimész és elállod az útját, szabálytalanul. Mindenkinek a saját döntése, hogy kihasználja a lehetőséget, vagy beáll a hosszú sorba, miközben tudja, hogy nem volna muszáj. Szerintem az üres sávban indokolatlanul lassan haladni azért, hogy feltartsd a többi autóst, sokkal inkább bunkóság, mint a sáv elfogyásakor besorolni. Egészen más a helyzet akkor, mikor valaki pl. 30 méternyi kanyarodósávban előz, de itt nem erről van szó. Továbbra is fenntartom a véleményemet, hogy be lehet sorolni bunkóság nélkül is úgy, hogy beenged valaki önszántából. Nincs sehol előírva, hogy több sávos úton, aki előtted megy valahol, az előtted is kell, hogy maradjon végig.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.06. 19:30:41

@SilentSound:
persze, hogy be lehet
aki nem slalomozik, lathatoan nem agressziv, minden tovabbi nelkul ugy beengedem, hogy akar fekezek is ha latom a szandekat, de legalabbis lassitok
nalunk csak a kulsoben erdemes menni, mar itt ebben a varosban a "fouton" ezert a belso sokszor sokkal uresebb
aztan ilyenkor behuz egy ket sietos, a kovetkezo lampanal meg megfogja a balra kanyarodo
na az ilyeneket nem veszem, vesszuk eszre es megyunk utunkon, hagy varjon

Roltii 2010.12.06. 19:32:24

Imádom ezt az országot, mindenki beosztja az időmet. Paraszt megáll előttem az út közepén és neki áll gumikat pakolni (miközben félre tudna állni), aztán közli, hogy csak 5 perc, annyit kibírok. PErsze, ha mindenki csak 5 másodperccel szopat meg, az is egy örökkévalóság, jó lenne ha erről leszoknánk. Én sem várom el senkitől, hogy akár 1 percig várjon rám a hülyeségem miatt, más se szopasson. Ha reggel munkábamenet asszony jön velem a rakparton kocsival, akkor én fogom, leparkolok egy parkolóban amíg kiszáll, nem állok meg az út közepén, ahogy ezt szokták. A költöztető kocsik és egyéb autók "de most akkor hol?" problémái meg nem érdekelnek, oldják meg, semmi közöm nincs hozzá, és neki meg nincs joga engem szopatni.
Ezért villogom le a lassan haladókat a belső sávból, ezért dudálok a megálló autókra (csak kiteszem a családot jellegű, vagy csak 5 km/h-val lehet parkolóhelyet keresni jellegű autókra gondolok). Jó lenne abbahagyni a másik szopatását, és hagyni mindenkit, hogy menjen. Ha a rakparton látom, hogy van egy üres sáv, és látom hogy mások ott mennek, akkor elgondolkodom azon, hogy nem én vagyok-e a hülye...más is így tehetne...

min 2010.12.06. 19:34:01

Én próbálom alkalmazni a cipzár elvet. Egy autót biztos beengedek. Amíg szaggatott vonal van addig nem tartom furakodásnak max. szemfülesebbnek de záróvonalnál és forgalomtól elzárt területen keresztül bejövőket már pofátlannak tartom és olyankor csóválom is a fejem...

zfuly 2010.12.06. 19:37:40

@SilentSound:
Dear Sir,

arról van szó, engem ne tartson fel, ezt védem ki. Az, hogy én nem küzdök, nem jelenti azt, hogy szívesen állok +2 lámpaváltásnyit az ügyeskedők miatt. A mozipénztárban is csak akkor vagyok ideges, ha valaki "kihasználja a lehetőséget" és belép elém, csak mert nem lihegek az előttem álló nyakában.
Az adott helyen ha valaki lejön, "szerencsés nyertes". Aki kijön mögülem, hogy elém menjen és ezáltal feltartson - hát, rohadjon meg, ahol van.

Ugyanez a viselkedés számos más közlekedési helyzetben is előfordul, komoly veszélyhelyzeteket okozva.

Mivel motorozok is, nem keveset, regélhetnék a motorost sportosan előző autósokról, változatlanul a "van rá lehetőségem, megteszem!" - jeligére. Legalább 10 másodpercre sikerült elém kerülnie, egy életveszély árán. A motoros ugyanazért nem húzza, amiért a "birka" nem áll ki a sorból: ráér, nem siet - ha nem tartják fel "esélykihasználó" autóstársak, hát kevesebb benzinnel, kevesebb ideggel és UGYANAKKOR!

A "megtehetem, köcsög!" hozzáállású autóstársak kivédésének ára a defenzív vezetésből feladás, magasabb benzin és járműfogyasztás, kisebb követési távok, több baleset.

Ez kinek jó, mondjátok már meg???

Paulybird 2010.12.06. 19:43:54

@zfuly:
már miért lenne pofátlanabb?

A teszkóban is felrugdosod a szomszéd pénztárnál álló kosarát, ha hamarabb tud fizetni, mint te?
Vagy ott azért te is a rövidebb sor végére próbálsz beállni, görény?

Meg miért lenne pofátlanság az, hogy szabályosan megyek egy sávba, amíg tudok, aztán szabályosan besorolok

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.12.06. 19:45:33

@zfuly: Látom, hogy nem tudom elfogadtatni veled az álláspontomat, úgyhogy inkább nem is próbállak győzködni, másképp látjuk. Szerinted én tartalak fel, szerintem meg te várakozol fölöslegesen.

A motoros életveszélyes előzgetéseket ne keverjük ide érvek helyett, mert semmi köze az esetnek, ahogy láthattad a kommentjeimben, az erőszakos, veszélyes nyomulást én is ellenzem. Nem beszéltem semmi ilyesmiről.

A mozipénztárat szintén ne keverjük ide. Ott egy sor (sáv), egy ablak. Ha két sor van, akkor két ablak is van. A rakpart esetét nézve meg egy sáv helyett lesz kettő, mindkettőben telítettségtől függően lehet előrehaladni attól függetlenül, hogy a másik sáv mennyire halad, aztán lesz megint egy, ahol a tovább menő sávban érkezőknek van elsőbbségük, amiről lemondhatnak és beengedhetnek maguk elé egy-egy autót. Ennyi.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.12.06. 19:46:15

@Paulybird: Kérlek, hogy te meg vegyél vissza egy kicsit a stílusból, kösz.

Paulybird 2010.12.06. 19:54:55

@SilentSound:

Ha valaki teszetosza, esetleg semmirevaló, lusta, előrébb jutni, boldogulni nem képes, ugyanakkor még irígy is emellé, és ezért hogy minimális kielégülés érje, másokat meggátol az előrejutásban, boldogulásban, gáncsol, az szerintem ennél fennköltebb stílust nem érdemel.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.12.06. 20:16:51

@Paulybird: Ha így is gondolod, kérlek, hogy kerüld a személyeskedést, meg a sértegető hangnemet. Láttad, hogy én sem értek egyet vele alapvetően, de ez nem ok a taplóságra.

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2010.12.06. 20:22:03

@hagyma: nincs igazad, kérlek, olvasd el a KRESZ 36. paragrafusát, amely a párhuzamos közlekedésről szól! Bocsánat a hosszú idézetért!

"36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.

(2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni.

Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.

(3) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára kettőnél több forgalmi sáv van, a (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell értelemszerűen alkalmazni.

Az ilyen úttesten azonban a második forgalmi sávban - a (2) bekezdésben foglalt rendelkezések megtartásával - bármely járművel szabad közlekedni;

a harmadik és további (belső) forgalmi sávokra - a balra bekanyarodás esetét kivéve - ráhajtani csak személygépkocsival szabad.

(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.

(5) Ha a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki, forgalmi sávot változtatni csak abban az esetben szabad, ha a vezető bekanyarodásra vagy megállásra kíván felkészülni."

Nem tudom, hogyan értelmezheted ezt úgy, hogy normális a csak belső sávban közlekedés. Figyeld meg, az összes bekezdés azt feltételezi, hogy mindenki szabályosan alkalmazza a jobbratartást!

Az a probléma, hogy sokan teljesen normálisnak tartják, hogy üres külső sávnál a belsőben haladjon. Ezt tetézi az is, hogy akik a forgalmat szervezik, szintén normálisnak tartják ezt.

Az utóbbiak miatt van az is, hogy amikor elfogy a külső, besorolásnál sokan már a sáv vége előtt 200 méterrel feltartják a mögöttük haladót, ahelyett, hogy a fogyásnál sorolna be. Ehhez persze az kellene, hogy a belső bérlők beengedjék a szabályosan külsőben haladókat.

_Nem, nem a buszsávból pofátlankodókra gondolok!_

plephyl 2010.12.06. 20:34:46

egyszer hasonlóképp jártam budapesten. nem vagyok túl ismerős bp-n, így nem tudtam, hogy el fog fogyni a sáv.
alig tudtam besorolni, egy kamionos rám húzta a kormányt, nagyon veszélyes lett a helyzet. nyilván azt hitte, hogy szándékosan furakodtam előre.
pedig nem.

plephyl 2010.12.06. 20:37:53

@Rival: lakott területen szgk folyamatosan haladhat a belsőben! (ha nem tart fel mást)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.06. 20:42:51

@Rival: (4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.

hat Te irod le
nem szabalytalan
akkor szabalytalan, ha lassu jarmu vagy es 10-el megy, pedig szabad az ut

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.06. 20:46:20

@plephyl:
marpedig ha a mengedett sebsseggel megy akkor nem tart fel mast
megha a "mas" maskeppen isgondolja
amugy meg ha a kulso annyira ures, hogy azt reklamalja miert nem megyek ki/aminek ezer oka lehet/ akkor jobbrol siman elmehet mellettem, mert azt sem tiltja a KRESZ

zfuly 2010.12.06. 21:00:54

@SilentSound:
sajna, a pénztár esete a megfelelő, mert ugyanazon a szűk ponton (most a lámpán) kell átjutni.

Hidd el, tudok úgy menni, hogy városban csak kevesen férnek be elém - csak nem szeretek.
300e+ balesetmentes km civilként - szerintem elég alap arra, hogy véleményem legyen arról, hogy ki tart fel engem: aki kiáll a sorból mögülem és beáll elém. Kevéssé érdekel, hogy ezt szabályosnak gondolja vagy sem, különösen, hogy a KRESZ szerint csupán a gyorsabb előrehaladás érdekében nem szabad sávot váltani.

Megjegyzendő: SOHA nem tartok fel senkit, aki a MÁSIK sáv lámpájához áll sorba. :)

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.12.06. 21:05:04

@Paulybird:
Mert általában a néhányadik autó tán be lehet férni"

Tán nem lehet beférni
Tőlem az ilyen életművész fészket is rakhat a sor elején nyomakodva
Gondolod ha engem kötsög sorbanállónak nevezel, akkor beengedlek?
Menny a picsába vissza a kezdőpontra, rosszat dobtál vazze
Ha meg nyomakocc én erősebb vagyok hidd el

Roltii 2010.12.06. 21:06:54

@zfuly:
maradjunk a mozis példádnál! melyik a jobb?:
a, szépen a lehető legkisebb helyen minél többen álltok sorba
b, szépen hosszan álltok sorban, ezzel zavarva pl a szomszéd pékséghez állókat is?
Csak mert, a libasornak az lesz a vége, hogy szépen a Parlamentig fog kígyózni, vagy még tovább, pedig van egy rakat hely. Ha pl motorozol/biciklizel, akkor tök jól lehet látni, hogy egy két barom miatt van sokszor dugó (tényleg elég kb 1 darab sajna), ráadásul sokszor eszméletlen mennyiségű kihasználatlan hely. Ilyen amikor dugóba az autók úgy araszolnak, hogy nem zárkóznak fel, és tengernyi helyet adnak. Emiatt annál a lámpánál kevesebben férnek át->visszafele 2. lámpánál is stb-> Az árpád híd budai hídfőnél lévő baromkodás így generál dugót pl még Békásmegyeren is.... ez nem olyan bonyolult..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.06. 21:14:03

amugy valaki mar leirta
a fo baj az/otthon/
hogy nem mernek kimenni a kulsobe meg 2 km-el korabban sem, mert ilyen fejet razos emberek nem engedik be kesobb
csakazertsem
azt ugy lehet tudni, erznui mi az a tavolsag amikor kell kezden a besorolast
korabban sem jo, kesobb sem
a belsoben meg el kell fogadni
ketelu"jatszma"
holnap Te leszel a kulsoben

plephyl 2010.12.06. 21:15:11

@hagyma: "marpedig ha a mengedett sebsseggel megy akkor nem tart fel mast"

ebben biztos vagy? nekem anno az oktatóm azt tanította, hogy húzódjak a külsőbe, ha mögöttem gyorsabban jönnek.
szerintem egyébként a józan ész is ezt diktálja.
igaz, ha valakinek nem tetszik az, hogy a belsőben valaki "csak" a megengedett max. sebbel halad, akkor elhaladhat mellette jobbról, ahogy te is írod.

plephyl 2010.12.06. 21:16:39

@Roltii: "Csak mert, a libasornak az lesz a vége, hogy szépen a Parlamentig fog kígyózni, vagy még tovább, pedig van egy rakat hely."

hát ja, ebben is van valami.

Xezs 2010.12.06. 21:19:45

Ha színtisztán az össztársadalmi közlekedési érdekeket nézzük és nem az egyénit, akkor igenis ki kell menni pár kocsinak az elfogyó sávba azért, hogy ne torlódjon fel a belső sáv. Lehet ugyanis egy csomó olyan helyzet, ahol a sorban állók nem egyenesen akarnak továbbmenni, csak elfordulni, de annyira átlóg a sor a kereszteződésen túlra is, hogy nem tudnak haladni.

Persze ha az egyén érdekeit nézem, akkor inkább a belsőben érdemes maradni, mert mi a garancia arra nézve, hogy visszaengedi bárki is a belsőbe?

Szóval a kérdés adott: akarok-e segíteni sorstársaimnak azzal, hogy nem torlasztok fel (vagyis tehermentesítek) egy sort vagy biztosra akarok menni és mindenki mást leszarok?

Egyén vagy társadalom? Társadalom vagy egyén?

Én nem foglalnék állást, csak gondolatébresztőnek írtam, amit írtam.

M. Péter 2010.12.06. 21:28:19

@nabukadonozorX: Pedig megeshet, hogy mindenki hulye. Egy pelda: szombaton mentem penzt felvenni az automatabol. Ket automata van egymas mellett, az egyik elott sor allt, a masikon meg valami hibauzenet volt. Bealltam a sorba, aztan ahogy kozelebb ertem, lattam, hogy a hibauzenet csak annyi, hogy nincs papir a gepben, es ezert nem tud nyugtat nyomtatni. Az elottem alloknak vagy mindnek nagyon kellet a nyugta, vagy nem olvastak el, hogy mi van kiirva, en az utobbira tippelek.

Xezs 2010.12.06. 21:36:29

@M. Péter: Egy olyan társadalomtól ne is várd, hogy felfogja a hibaüzenetet, ahol még mindig van olyan ember aki a PIN kódját cetlire felírva a bankkártya mellett tartja.

záporjózsi 2010.12.06. 21:37:34

@SilentSound: Az a gond, hogy egy mozipénztárnál egy sor van. Kettőnél kettő. Háromnál három. Stb. Mondjuk láttam már olyan (nagy) mozit, ahol nem így van, de nem jellemző. Pedig az lenne a megnyugtató, hogy ha ott 1 sor lenne és a kiszolgáló egységek abból a pufferből vennék a kiszolgálandókat. De itt nem ez a helyzet.

Ha a belsőben a megengedettel megyek (ne vitatkozzunk, hogy óra, GPS, GSM, GLS, Ggs vagy egyszerűen csak a BKV szerint) és valaki gyorsabban jön, mibe tart kihúzódni a külsőbe? Ha ott sokan vannak, az én sorom is a tempómmal halad, akkor úgyis be kell illeszkedjen. Ha meg tudom, elengedem. Törjön össze mást...

dzsaszper 2010.12.06. 21:55:30

@zfuly: azért az Újpesti als= rakpart északi vége meglehetősen egyedi abban, hogy lakott területen belül (vö. jobbra tartás és párhuzamos közlekedés szabályai, special thanks to Rival) úgy van egy hosszabb gyorsítósáv, hogy a kétsávos szakaszt magát nem szaggatják meg a lámpák.

Lakott területen belül jellemző a közbenső lámpa (több is), azon kívül pedig ott játszik a jobbra tarts, ha a jobb oldali sáv tele -- ha pedig mindkét sávban folyamatos az oszlop, akkor a végéig sávot váltani tilos, hacsaknem parkolni akarsz.

A közbenső lámpa viszont abban teszi érdekeltté az úton haladni akarók közösségét, hogy a közbenső lámpk throughputjára optimalizáljon -- nincs értelme egy sorban állni csak azért, hogy a keresztutcákból érkezőknek legyen előnye.

Mivel a helyzet (lakott területen belüli, hosszabb gyorsítósáv közbenső lámpa nélkül) egyedi, nem az ilyen atipukus helyszínek alapján kezdenék vitatkozni a közlekedési kultúráról.

mrzigi 2010.12.06. 21:55:45

Felhívnám a tisztet hozzá nem értők figyelmét arra, hogy egy 10 autós zöldön, ha egy sorban állnak előtte a kocsik, akkor 10-en haladnak át ...
Ha két sorból jönnek össze az autósok (jól működő cipzár), akkor meg 6-7.

Maradva a fenti buta mozipénztáras példánál ... ugyanis mindkét esetben csak 1 pénztár van, de amikor 2 sorból próbálnak odajutni az 1 pénztárhoz, akkor ott késlekedés, kedveskedés (nem) engedgetés, vita, tolongás és balhé lesz ... ami feltartja mindkét sort

Tahaa 2010.12.06. 21:56:59

@záporjózsi: Nem tudom, hogy Ti jártatok-e már így?: (de én nem is egyszer)
Üres, legalább 6 kútoszlopos benzinkút; Megérkezem, beállok, tankolok, nézelődöm, újságot veszek (közben látom, hogy továbbra is gyér a kút forgalma!); Majd visszamenvén az autómhoz: (még valahol mondjuk áll max. egy autó), de mögöttem (?!) várakozik valaki és türelmetlenkedve csóválja a fejét, hogy mit xarozok.... Mondom, közben legalább 4-5-6 kútoszlop ÜRES, nem villog, működik, tehát SZABAD. Vazze: ezt a rejtélyt már többször próbáltam megfejteni, de eredménytelenül. (Lehetséges megoldások cáfolatai: mindkét oldali tankolási lehetőség van, nem különleges a kocsim, nem vagyok "jó csaj" (akit érdemes megvárni), sőt mi több ffi vagyok, el lehet tőlem férni, nincs "levegőpumpás" kúttal összefüggésben, mindegyiknél egyforma az üa. kínálat..stb.) Vazze: egyszerűen ANNÁL a kútnál akar tankolni. Mondjuk nálam is van "szám-misztika": 2-es, 5-ös, 8-as kútfejeknél szívesebben tankolok,(4-esnél lehetőleg sose') de legalább van választék ;-)

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2010.12.06. 21:57:13

@plephyl: @hagyma:
igaz... több kérdésem nincs...

Ettől függetlenül én -ha lehet- jobb oldalon közlekedek. Ennek az az eredménye többek között, hogy sokszor gyorsabban haladok, mint a többiek. Példák: Szentendrei út Árpád híd felhajtó, Róbert Károly körút a Váci út és a felüljáró közötti szakasza, Hungária körút Kőbányai úttól a Kerepesi útig, Soroksári út befelé egy nagyon hosszú szakaszon a buszsáv kezdetéig, és még lehetne sorolni. Mindemellett nyugodtabb a közlekedés is, hiszen hiába haladok mindig a megengedett maximummal, csak egy oldalról húznak el mellettem a kollégák...

dzsaszper 2010.12.06. 22:01:21

@nopánick: annyit ehhez (és ha jól értem, ehhez is @hagyma:) hozzátennék, hogy ha engednéd, és nem jön 1-2 másodpercig (folyamatos haladás közben), akkor előfordulhat, hogy nem fosós béna, csak pont a holtterébe értél amikor felvetted a tempóját, és tekeri a fejét, hogy hova lettél). Épp ezért kell időben jelezni a szándékot, hogy ez a 2 másodperc is beleférjen...

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2010.12.06. 22:06:45

@Tahaa: én mindig ugyanannál a kútfejnél, ha lehet (Mozaik u. MOL, 1-es). Ha nem jön össze, nem állok be direkt kivárni. Máshol pedig ahogy esik, úgy puffan a tanksapka oldala szerint. Számmisztikailag nem vagyok válogatós, de a rádión, vagy olyan kütyün, amin számkijelzéses a hangerő, az _csak páratlan_ lehet! Ezt viszont komolyan veszem, így az autórádión is meg kell néznem, hogy nem véletlenül párosra állítottam-e... :DD

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.06. 22:13:21

@plephyl:
en is kimegyek akulsobe ha normalisan jarhato
de nem feltetlen
neha katyus, hamarosan balra megyek, segitem a jobbrol jovo jobbra kanyarodokat/ itt pirosnal is lehet jobbra/
de egyertelmu, ahogy a mozgolepcsos peldat is irtam, igyekszem a kulsot hasznalni- plane itt- de a belsoben sem vagyok szabalytalan 35-40-el MP/h, a 35 a megengedett
dehat az ember benne ul a forgalomban, latja mikor mi a jobb
van hogy a belso van a kulso
teny ha a kulso szabad ott jarok, mert mennyen belul aki 50-el akar menni
.kiveve a fent emlitett okokat/

a felszolalamlasom arra vonatkozott, hogy van aki szerint szabalytalan
nem az
a tobbi mas kerdes

Paulybird 2010.12.06. 22:20:36

@horex:

hát ezzel tiszttában vagyok, hogy tőled fészket is rakhatnék, de szerencsére van rengeteg nem köcsög sorbanálló is. Engem ők szoktak beengedni, nyilván nem a magadfajta frusztrált szerencsétlenkék...

Paulybird 2010.12.06. 22:24:50

@Xezs:

Szerencsére ez nem valódi dilemma, mert mint mondtam, ki lehet menni a külsőbe nyugodtan, mert be lehet sorolni. Olyan nagyot nem szophatsz. Esetleg tíz autó nem enged be, a tizenegyedik igen.

FDToth 2010.12.06. 22:25:20

1. külső sávban haladunk, ha a belső be van állva és a külső simán megy, akkor nincs gond.
2. olyan nincs h nem engednek be. ha az autód orrát két autó közé betolod és közel mész ahhoz az autóhoz, ami elé be akarsz menni, akkor nem nem tud beengedni. Akinek az orra előbb van...:) Ez nem erőszakosság, egyszerű határozottság. Persze ez csak akkor ok, ha külsőből belsőbe mennél, visszafele azért nem igen illik.

Múltkor Győrött egy körforgalom előtt 2 sáv van, a belső full, a külsőben senki. Mivel mindig a külsőben haladok (városban is), így most is így tettem. 500métert haladtam, miközben mellettem állt a belső sáv. a végén megszűnt a külső, a fent leírt módon be is soroltam. kb. 10-15 percet nyertem, úgy, hogy én mentem szabályosa, a többi hülye meg álljon a belsőben... Sosem értettem, hogy ha megszűnik a külső, akkor miért kell a belső sávba sorolni sok száz méterrel előtte. Aki hülye...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.06. 22:33:26

@FDToth:
hat a szabaly odaviszza mukodik
es ha akarom, mert miert ne, ha ideges vagyok, vagy szarok rad
ha bedugod az orrdodat es neked megyek te leszel a hunyo
ez tenykerdes

zfuly 2010.12.06. 22:45:34

@dzsaszper:
A helyzet egyediségében nincs vita.
Azért szeretem kiemelni, mert jó hozzáállásmérő.

Átgázol-e az adott járművezető mások érdekein avagy hajlandó kooperatív lenni.

Mert ha pl. a kooperativitás bevett dolog lenne, akkor pl. az M0-on hasonló helyzetben sokkal lendületesebben lehetne venni a szűkületi akadályt, nem nullára fékezett autókból ügyeskedve besorolni, hanem egyenletes 50-60-as tempóval összesorolva haladni. Ehhez viszont az lenne szükséges, hogy az itt megjelent "szabályos haladás" (szerintem egyébként nemcsak etikátlan, hanem szabálytalan) hívei általánosan képesek legyenek leszokni bárkit bármilyen helyzetben megelőzni képességükről.

Hogy a közlekedők döntő többsége felismerje: az, hogy EGY autóval előbbre sorol be, mint helye lenne (kinek ártok, ugyan már?), azt eredményezi, hogy legközelebb fél órával többet áll a dugóban, mert ELCSESZTE a közlekedési morált.
Azt a horrorpéldát nem említem, amikor majd a gyerekét látogatja a kórházban, mert egy "én ügyesen be tudok sorolni" járművezető mégse tudott besorolni és kirakta a járdára/szembe autóra, stb. és üvölt, hogy a szemét!!! - pedig az szemét épp tőle vadult meg előző nap, hasonló helyzetben tanulva az "ügyességet".

Csak annyit kéne megtanulni: ha képes vagy kivárni a sorodat - mindenki nyugodtabban és előbb ér oda. És nagyobb eséllyel ér oda...

zfuly 2010.12.06. 22:49:32

@FDToth:
Csorna kijáró Kapuvár felé ugyanez pepitában, csak kb. 150 m hosszan.
Nincs is vele baj, ha előtte kivártad a jobbra kanyarodókat meg a buszt a megállóban. Nem leszel sokkal előrébb. Főleg nem, ha a belsőből kijön eléd 1-2 "okos", felkúszik és visszaáll.

záporjózsi 2010.12.06. 22:57:14

@Tahaa: Nemtom, én inkább a szélső oszlopokat szeretem, más kevésbé vágyik oda. De a történet jellemző...

Paulybird 2010.12.06. 22:59:03

@hagyma:

És mit mondasz majd a helyszínelő rendőrnek?

"hát biztosúr, állok itt a sorban, erre ez a huligán bedugja az orrát elém. Hámondom a kurvaanyját, ennek a fele sem tréfa, szúrtam egy egyest, és nekihajtottam. De ő a hibás ez ténykérdés, há minek jött be elém?"

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.06. 23:16:20

@Paulybird: hat ha allo helyzetrol beszelsz
az kicsit mas
akkor ha ideges vagyok kiszallok es leutom a fejedet
vagy tenyleg neked megyek es azt mondom menet kozben tortent
sajat habitusomat ismerve, ha nem akarlak beengedni es pofatlanul betolod az orrodat, akkor anyukad prostitualt statuszat emlegetve beengedlek
de ugye mennyivel egyszerubb a szemkontaktust felvenni es megkerni, en meg beengedlek, mint szo nelkul betolakodni

horex · http://horex.uw.hu/ 2010.12.06. 23:18:35

@Paulybird:
De hisz te vagy a frusztrált, aki nyomul előre ,köcsögözik és buzi mindenki aki beáll birkaként a sorba

Tudod ki enged be téged?
Egy kalapos öregúr a Zaprozsecével vagy egy öreghölgy kesztyűben, mert nekik nem szabad idegesiteni magukat

Én fekszem a GAZ69-ben és röhögök rajtad ahogy próbálsz nyomulni. Ezt látva a többiek is kiröhögnek
Akkor sorolhatsz be, ha aug.20-ára lezárják a rakpartot,vagy jön az árviz.

pengusz 2010.12.06. 23:19:48

Én is sok ilyen vétlen eltévedt emberrel találkozok nap mint nap. Pl. a diósdi lehajtónál a régi hetesen haladva ugye elfogy a szélső a benzinkút után. Ezen a kb.200 m-es szakaszon napi 3-5 szegény eltévedt emberrel találkozok, akik jobbról véletlenül megelőzik/előznék a sort 70-80-nal a negyvenes táblánál...
Vagy azok a szegény eltévedt ártatlan kamionosok, aki egy lehajtóval előrébb az M6-os lehajtójánál jobbról előzik a sort, jellemzően 100+ tempóval a hatvanas táblánál.
Számtalan ilyen helyet tudok mondani, ahol percenként 5-10 ilyen eltévedt autós csinálja ezt rendszeresen. Na az ilyenek ne is csodálkozzanak, ha a másik is úgy viszonyul hozzá, ahogy ő a többiekhez: szarik rájuk.

Paulybird 2010.12.07. 00:07:31

@hagyma:
"vagy tenyleg neked megyek es azt mondom menet kozben tortent"

minden bizonnyal még ilyen, a Btk. által is helytelnített tettől sem riadnál vissza a jó ügy érdekében.

Abban viszont egyet értünk, hogy könnyebb szemkontaktust felvenni, és szépen indexelve bekéredzkedni. Éppen ezért csinálom én is így, és be is szokott engedni a néhányadik autós szó nélkül...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.12.07. 00:11:25

@Paulybird: mint irtam en is azt az utat jarnam, de lehet anyaznek, hogy lehetsz ilyen bunko hogy szemmel be sem keredzkedsz
btk-nak ehhez semmi koze
es mint irtam visszariadnek, fogom en egye roszakos hulye miatt osszetorni a kocsimat
raadasul nalunk a vetlen felnek is emelik a biztositasat, ami igy is majd 100 dollar havonta

Paulybird 2010.12.07. 00:17:13

@horex:

Ami a gaz69-est illeti, te valójában egy fotelban fekszel, és húzogatod a fitymádat, és arra gondolsz, hogy milyen jó lenne, ha lehetne egy gaz69-esed.

Zsola777 2010.12.07. 01:31:26

A sorbanállás mellett állást foglalók - úgy tűnik - egyetlen észérve, hogy a külső sávban azért ne haladjanak előre, mert az etikátlan.
Pedig a KRESZ nem etikáról és presztízsről szól, hanem olyan szabályokról, amelyeket ha mindenki betartja, illetve bizonyos helyzetekben lemond az elsőbbségéről (pl. bedugult főútvonalra beengedni az alsóbbrendűt, vagy dugóban az út széléről elindulni szándékozót), akkor mindenki egyformán gyorsan vagy lassan haladva elérne a céljához.

A pofonegyszerű jobbratartási kötelezettség be nem tartása, a "beállok a sorba, mert az úgy korrekt, nézd, mások is beállnak" egyáltalán nem járul hozzá a folyamatos közlekedéshez sőt: akadályozza azt.
Az eredmény az, hogy mindenki lassabban ér el a céljához, több üzemanyagot fogyaszt, nagyobb az esély a balesetekre, az ingerültség szintje is magasabb lehet.
Az ilyen korrektnek gondolt viselkedésminták (Úristen, a jogosítvány megszerzése előtt erről is beszélni kellene, és nem csak átaludni az amúgy sokszor szar oktatást) okozzák az igazi pofátlankodók megjelenését is. Ezen mindenkinek el kellene gondolkoznia. Akinek meg nem megy, adja vissza a jogosítványát! Köszönöm!

Zsola777 2010.12.07. 01:56:52

(a helyesírási hibákért bocs, késő van)

dzsaszper 2010.12.07. 09:31:13

@zfuly: én azt vitatom, hogy jó hozzáállásmérő-e egy ilyen atipikus helyszín.
Lakott területen belül nálam pl. a használjuk ki a több sávot az alapértelmezett hozzáállás, le is írtam miért.

Az M0 elég határozottan lakott területen kívül van -- ott él a jobbra tartási kötelezettség, tehát ott szabályosan nem alakulhat ki üres jobb oldali sáv.

Továbbra is él az az érv, hogy a dugó így dupla sebességgel terjed Az is igaz, hogy a megállást sokszor az épp a be nem engedők kényszerítik ki ;)

Szóval én az M0-n sem látom tragédiának, ha két azonos hosszú oszlop alakul, és a szűkületnél cipzár. (ha közben van lehajtó, akkor a lehajtást ez kicsit nehézkesebbé teszi, de ez szerintem kezelhető)

Én összességében azt látom, hogy van egy már elterjedt közlekedési kultúra (hamar soroljunk be abba a sávba, ami nem szűnik meg, pofátlan az aki nem ezt teszi) aminek vannak nyilvánvaló hátulütői (dugó gyorsabb terjedése, az út áteresztő kapacitásának csökkenése a többsávos szakaszon is, keresztutcák előnybe hozása), és terjedőben van egy új, ami kiküszöböl néhányat ezek közül (sávok kihasználása, legvégén átsorolás cipzárral), de a kettő nem túl kompatibilis egymással.

Én hosszútávon határozottan az utóbbit látom kedvezőbbnek -- természetesen nem a pengusz által említett tolakodókra gondolok mondjuk Diósd határában :)

Az pedig szerintem minden közlekedési kultúráról szóló vita alapja, hogy nem jövünk elő veszélyeztetéssel akkor, amikor arról egyébként szó nincs. Sokan leírták már, hogy átsorolni is lehet kultúráltan és veszélyeztetés nélkül. Ha pedig a mindennapi közlekedési kultúra részévé válik a sávok kihasználása és a cipzár, akkor nem csak a (bivalyerős kocsival) tolakodók-veszélyeztetők fognak élni vele.

Ahogy én látom (barátaimmal beszélve a témáról) ez a kultúrális változás már elkezdődött.

Szóval a kórház emlegetése szerintem jórészt demagógia a részedről (talán elfogytak az érveid?) -- sokkal szélesebb kört támadsz vele, mint akiknek érdemben szólna.

2010.12.07. 09:36:52

@metal: "Bizonyított tény (de logikusan végiggondolva is érthető), hogy a sorok (mindkettő), akkor haladnak leggyorsabban, ha egy autó innen, egy onnan halad át a csomóponton."

Akkor lenne igazad, ha mindkét irányból megközelítőleg ugyanannyi jármű érkezne. Na ez így elég ritka.
Leggyorsabban meg akkor jutna át a két kocsisor, ha mindenkinek csak lassítani kellene, és senkinek se kellene megállni. A jól működő cippzárnak ez az igazi elénye.

Egyébként mindkét szituációra vannak közlekedésszervezési megoldások, amivel meg lehet oldani az ilyen szituációkat, és csökkenteni a feszültséget.

Két út kereszteződésére ott a körforgalom, két sáv összevonására pedig az a megoldás, hogy a belsőt szüntetem meg, nem a külsőt.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.12.07. 11:17:15

@zfuly: Csornán a két körforgalom közti részre gondolsz, ahol 2x2 sávossá válik az út?

Alex2000 2010.12.07. 11:19:58

Ha eltévedtél, akkor is kivárhatód a sorod kedves barátom, nem pedig sunyi módon még pár kocsit megelőzve előre csordogálni!

Zsola777 2010.12.07. 11:38:48

@Mzee2000: Ha eltévedt, haladjon addig, amíg mást nem akadályozva megteheti! Majd a végén beengedem. Fentebb már leírtam, miért gáz, ha jóval a vége előtt visszasorol.

laposmacska 2010.12.07. 14:58:31

@Otyka: Nevesítem a posztolót, én vagyok. A "mutogatást" félreérted, így próbáltam felvenni a kapcsolatot a másik sávban autózókkal. Az én mindenki másnál nagyobb és drágább autóm egy 5 éves VW Polo. És nem abban bíztam, hogy valaki majd jobban félti a kocsiját, mint én, hanem valaki majd lesz olyan kedves és beenged.

laposmacska 2010.12.07. 15:03:56

@1kutya: rohadt ritkán járok arra, nem tartom magam bunkónak, legalább is a közlekedésben nem, és nem is szuzukim van... :)

laposmacska 2010.12.07. 15:21:42

@koc: jogos, legközelebb kipróbálom ezt is...

Alikam 2010.12.07. 15:30:52

Én meg pont azt veszem észre, hogy sokan túl toleránsak az ügyeskedőkkel. Legkésőbb a 3-4 autó általában beengedi az illetőt, ha az lassan elkezd becsorogni a másik sávba.

Ha senki nem megy adott sávba, akkor már lehet gondolkodni, hogy valami gikszer lesz, ezért üres. Alap rutin.

Az esetek többségében el lehet dönteni, hogy valaki ügyeskedik-e vagy sem, mert lehet, hogy vagy beszorult és inkább csorog, hogy a háta mögött jövő pofátlanokat ne tartsa fel, vagy esetleg nincs helyismerete és látszik a vezetéséből, hogy itt bizony csak eltévedt.

Aki viszont magabiztosan nyomja azt nem szabad beengedni, mert az bizony csak a frukó paraszt kategória.

2010.12.07. 17:57:31

@nopánick: Leírtam, hogy miért kell lassítani, raáadásul egy sok autóból álló sor esetén ez még nagyobb lassítást okoz. Hacsak a gázról veszi le a lábát aki elé be akarsz sorolni, akkor valahol nem lesz meg a követési távolság, ami szépen hullámként elvonul hátra, és ha mindenki időben kapcsol, akkor csak kicsit fog jobban lelassulni a sor ahhoz képest, mintha te is a sorban haladtál volna. Forgalomszimulátorokat(dugószimulátor) láttál már a neten?

2010.12.07. 18:00:27

@nopánick: Ráadásul a féklámpa nélküli lassítás még veszélyes is, ha a követési távolság nincs megtartva, mert mindig lesz valaki a sorban, aki későn kapcsol és vészfékeznie kell.
Attól, hogy te lassan, de határozottan húzódsz át a sávba, még az elsőbbségadási helyzet meg lehet, amennyiben nem győződtél meg róla, hogy a másik be fog engedni.

2010.12.07. 18:03:15

@"streetfighter": Nekem még nem volt balesetem. Viszont nem egy olyan eset van, ami hasonló elgondolás után jött létre, hogy a másik majd biztosan látja, hogy én határozott vagyok és be fogok sorolni.

2010.12.07. 18:04:39

@Robi, a hód: Sokan úgy gondolják, hogy tudnak vezetni és időben kapcsolnak, reagálnak a helyzetekre, viszont nem számítanak arra, hogy van, aki nem. Ezért kellene szabályosan közlekedni.

2010.12.07. 18:10:20

Ha már mindenképp 2 vagy több sáv kell szűküljön eggyel kevesebbre, akkor abban az esetben haladna át a legtöbb jármű, ha senki sem válthatna a vége előtt sávot és vagy jelzőőr, vagy lámpa irányítaná, hogy mikor, melyik sor haladhat. A jelzőőr, rendőr annyiból jobb, hogy az dinamikusan fel tudja mérni, hogy mennyi legyen a váltási idő a forgalomtól függően, illetve vigyáz arra, hogy senki se csaljon.

Zsola777 2010.12.07. 18:32:39

@Robi, a hód: A sornál lámpa felesleges, sehol nem működne, itthon meg pláne, ugyanis amint vált, mindenki megpróbálna átfurakodni a zöldet kapó sávba.

Példa: tavaly az M3 kifelé vezető részén, a körút után az első OMV után volt egy akkora baleset, hogy a 3-ból 1-et kellett csinálni. Kiálltak a rendőrök, és hogy hatékony legyen, a besorolgatás helyett egy ideig egy sávot engedtek, és így tovább.
Talán nem kell mondanom, hogy néhány iszonyúan paraszt mindig átsorolt abba a sávba, amit a rendőr engedett (jellemzően a prémiumnak gondolt autósok, hogy ne személyeskedjek). Aztán a rendőrök is vették a lapot, így már nem adott időnként, hanem kb. igazságosan engedték a népet, amire meg többen is dudáltak. Szégyen.
Ja, mindez azt hiszem este 6 körül lehetett...

zfuly 2010.12.07. 19:25:12

@dzsaszper:
A kórház emlegetése nem véletlen. Számos vezető megy a kényelmesnél gyorsabban, hogy ne ő legyen a "birka", aki elé besorolnak az "ügyesek". Ebből sajnos adódnak balesetek, volt kollegám autóját is ilyen alapon zúzták totálkárosra. :(
(Szerencsére csak futómű szakadt ki alóla, ő nem lett totálkáros.)

A közlekedési kultúra javulása (cippzár besorolás) üdvözlendő. Sokat ront a helyzeten, ha a besorolás következtében előálló 3-4 autónyi helyre "megtehetem" alapon előreugrik egy ügyes autós.
Az M0-on tipikusan elromló autó vagy útjavításnál áll elő üresen maradó sor, néha 50m, néha 120m. Ha nem akarsz lemaradó birka lenni... asszem érted.

dzsaszper 2010.12.07. 21:07:48

@zfuly: az utóbbi kb 2 hónapban eddig kétféle torlódást tapasztaltam az M0-n:

1. Megyeri híd pilonjain végzett alpinista munka. A reggeli csúcsidőben az egyik sáv már a káposztásmegyeri felhajtónál igen lassan csorgott, a másik sokáig üres volt.

2. baleset az M3/M0 csomópontnál, az M3 feletti hídon. Én etikátlan tolakodó módjára (mivel a balesetet a kijelzőkön előre jelezték) végighajtottam az M0 és Fót felé való lehajtósávon és azon egyeenesen végighajta visszahajtottam az M0-ra. Amennyire a szalagkorlátok fölött átláttam, legalább 300m torlódás volt...

Amúgy a torlódás hossza szerintem nem egy lényeges szempont (ha rövid, azt lehetmondani, nem bírta kivárni, ha hosszabb, mennyire etikátlan?), hacsak nem a nem túl hosszú lekanyarodó és gyorsítósávok nem rendeltetésszerű használatáról van szó...

zfuly 2010.12.07. 21:31:58

@dzsaszper:
Azt hiszem, nagyon kerülöd a tényleg kritikus kérdést: szabad-e (etikus, érdemes, stb.) "ügyesen" eljutni ugyanarra a szűkületre eljutni, mint a "sok birka".
Az M0 déli oldalon gyakori a probléma.

Tipikus jelenség: sor megáll, besorolás megindul, sor felgyorsul, fellazul, "luk" keletkezik a megszűnő sávon, jönnek az "ügyesek", beelőznek 5-10 autót, állóra fékezésből startolnak be a sorba elöl, ami ettől megint közel állóra fékez, peches esetben koccanással.

Ez a bajom, nem a szűkület megkerülése, stb.

"streetfighter" 2010.12.07. 21:57:37

@Robi, a hód:
Csak te ott számítod el magad, hogy azt én nem bízom a másikra, hogy be tudok e sorolni vagy sem. Azt úgy mérem fel, hogy az csak rajtam múlik. Ha a másik, direkt odalép, még akkor is be szoktam férni, csak akkor neccesebb a helyzet.
Az az igazság, hogy aki szívózik az maga is megszívhatja, de persze én is. :)

Bobby Baccala 2010.12.08. 00:10:29

az volt a tahó aki nem engedte be.

hpty 2010.12.08. 01:18:58

@schdl: Miért, érdekelt vagy az üzletben? :D

dzsaszper 2010.12.08. 08:14:14

@zfuly: "birkaként" azt mondom, szerintem a legjobb védekezésünk, ha már mi kitöltjük az összes rendelkezésre álló helyet -- és korrekt cipzár alakulhat ki.
Aki ezek után is tolakodni akar, az meg rendelkezzen kék villogóval és szirénával :)

zfuly 2010.12.08. 08:43:53

@dzsaszper:
:)))
Közeledünk.

Én is tipikusan ezt csinálom. Egy "kiegészítéssel". A hely kitöltése során nem megyek előrébb, mint jutnék akkor, ha nem tölteném ki a teret.
Az esetek többségében jönnek utánam normálisak is és kialakul a két sor, azonos tempóban, stb.

záporjózsi 2010.12.08. 08:43:56

@Alikam: Ha van sáv, ott lehet menni. Csodálkoznak, hogy ha egy kereszteződés előtt és után egy egysávos út szétnyílik 2 vagy több sávra, miért megyek előre? Azért, mert lehet, hogy a túloldalon meg kell várnom, hogy a másik sáv levonuljon (ha van kanyarodó, annak a helyére be lehet menni...), de még mindig nyertem időt azzal, hogy nem a következő váltásra megyek át. Ja, hogy így nőtt az adóból épített infrastruktúra összteljesítménye? Sajnos ahhoz elég smucig vagyok, hogy ha már "ott" mindent ellopnak, elvárjam, hogy a közlekedők kihasználják, amit az én adómból (is) építettek.

dzsaszper 2010.12.08. 08:56:09

@zfuly: közeledünk, valóban.

Nálam a lakott terület vízválasztó a lámpák miatt. Ott szerintem mindenkivel kitolok, ha megfogom az út kapacitását.

Az autópályákon, autópályaszerű helyzetekben ha belátható a torlódás oka, én is jellemzően így teszek. Ha nem belátható, akkor nem tudom, hogy a pályán vagy valamelyik lehajtón történt baleset, nem tudom eldönteni, mi az etikátlanabb, tolakodni vagy feltartani.
Épp ezért örülnék, ha már az elején feltöltenék a sávokat...

záporjózsi 2010.12.08. 10:01:07

@dzsaszper: Ugyan már, hol van a kapacitás az erkölcsi magasságokhoz képet?! ;)

2010.12.08. 12:39:33

@Zsola777: Igen, ezért írtam, hogy a rendőr jobb megoldás, persze a lámpa mellé lehetne alkalmazni virágládákat, ha már úgyis szépíteni akarjuk a várost, (persze ahhoz némi átrendezés és hely is kellene). :-)

2010.12.08. 12:49:17

@"streetfighter": Lehet, hogy te így teszel és működik is, de sok száz másik is így gondolja, amiből statisztikai alapon is lenne pár baleset, és csodák csodájára van is.

Itt van egy dugószimulátor, ami szép példája annak, hogy akadály sem kell a torlódáshoz:

www.vwi.tu-dresden.de/~treiber/MicroApplet/

Ha te csak kicsit tartasz fel valakit, aki valószínűleg egyébként sem tart kellő követési távolságot, akkor az szép kis torlódást okoz az oszlopban 20-30. autótól kezdve mondjuk. Mindig lesz, aki később kapcsol és a sor vége a leglassabb emberhez igazodik mindig, és még akkor csak rólad beszéltünk. Mi van, ha egy necces helyzetben 5 mp-enként történik egy ilyen besorolás? Mondjuk egy péntek délutáni autópálya-kivezető hosszú hétvége előtt jól demonstrálja a dolgot.

Zsola777 2010.12.08. 14:07:17

@Robi, a hód: Ez mekkora! Látszik, hogy a Politeness factor - köcsögségi faktor - se a fullparaszt, se a totál előzékeny helyzetben sem jó, mind a két szélén hamar dugót okoz. :D

2010.12.08. 14:16:22

@Zsola777: Igen, jópofa. Különösen az érdekes, amikor egy sima körpályán köröznek az autók, és egy idő után beáll a forgalom hosszabb időre, pedig akadály sincs, csak az autók.

"streetfighter" 2010.12.08. 14:16:55

@Robi, a hód:
Egy a probléma, hogy én az elején a mentalitásról beszéltem, és szó sem volt dugóról, sűrű forgalomról. :)
Olvass vissza!
Az a fajta hozzáállás amit írtam, csak gyér max. normál forgalomban működik, hiszen sűrű forgalomban pofára eshetnék egy hirtelen fékezéskor, amikor én pont gyorsítok.
Szóval a pl.-nál maradva, az abszolút nem dugó és baleset gerjesztő.
Az esetek 95%-ban a másik sávban autózó szinte "észre sem veszi" a manővert. A maradék 5% pedig beletapos, hogy ne férjek be, de erről már írtam.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása