Volt már néhány olyan poszt, amiben központi szerepet játszott az irányjelző használata, de ahogy kicsit lejjebb FK is írja, átfogó, részletes poszt még eddig nem született, ami oktató jelleggel vesézné ki az indexhasználatot.
Rendszeresen olvasom a blogot, és ha jól tudom, eddig még nem esett szó a helyes irányjelzésről.
A KRESZ azt írja az irányjelzésről, hogy:
" 29. § (2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet."Szóval az első lényeges dolog, hogy IDŐBEN kell elkezdeni az irányjelzést. Nem akkor, mikor pl. balra kanyarodás közben már állunk, és elsőbbséget adunk a szembejövőknek, hanem jóval korábban.
A legjobb már akkor, mikor elkezdünk lassítani, és felkészülünk az irányváltoztatásra(és ez nemcsak balra kanyarodáskor érvényes). Szóval ha a féklámpával együtt felvillan az index is, akkor a mögöttünk lévő már tudja, hogy mire készülünk, mi miatt fékezünk, és nem fog találgatni, előzéssel próbálkozni.
A legrosszabb, mikor valaki (és rengetegen tesznek így) megszokásból indexel, nem törődve a forgalmi helyzettel. Tehát pl. sávváltáskor nem (csak) azt nézzük, hogy milyen messze van mögöttünk az autó abban a sávban, ahová be kívánunk sorolni, hanem azt is figyeljük, hogy milyen gyorsan jön. Mert lehet, hogy 50 méterre van tőlünk, de csak kicsivel nagyobb a sebessége, mint nekünk, de pl. az is lehet, hogy sokkal gyorsabban jön ugyanolyan távolságban, ez esetben jóval hamarabb kell indexelni.
A következő eset, mikor a főúton haladunk, ami kanyarodik. Itt rengetegen elfelejtik bekapcsolni az irányjelzőt, pedig ez esetben is nagyon fontos, még ha a kresz nem is írja elő. Főleg akkor, ha a főút balra kanyarodik, és szemből csatlakozik egy alárendelt út. Ha nem indexelünk, előfordulhat, hogy a mellékútról az illető kihajt elénk, mi pedig a balra kanyarodás közben
keresztezzük az útját, vagyis ő a miénket :) Ehhez persze nagy adag hülyeség is kell a mellékútról jövő részéről, de ez is gyakran előfordul.Előzés, kikerülés: Itt is időben kell elkezdeni a balra jelzést, mert így a hátul jövő tudja, hogy mi miatt lassítunk, vagy cammogunk 60-nal. Tehát ha olyan helyzet adódik, amikor várni kell az előzéssel (pl. szembejövő miatt), akkor már az előzésre való felkészülés alatt el kell kezdeni a villogást (az irányjelzővel, nem a reflektorral :))), és nem akkor, mikor már kezdünk áthúzódni a baloldali sávba. Előzés befejezésekor pedig csak akkor ajánlott indexelni jobbra, ha nincs a közelben letérési lehetőség abba az irányba. Ugyanis előfordul, hogy egy hülyével hoz össze a sors, aki éppen onnan akar kifordulni, és mikor meglátja, hogy jobbra jelzünk, egyből kifordul elénk...
Aztán ott vannak a körforgalmak. Könyörgöm, ha befelé kanyarodunk, akkor ne indexeljünk jobbra. Elhiszem én, hogy egy kicsit jobbra kell mozdítani a kormányon, de azt hiszem, hogy behajtáskor minden mögöttünk lévőnek egyértelmű, hogy merre fogunk menni. Viszont a hozzánk legközelebb lévő bejáratnál várakozó joggal hiheti, hogy az első kijárón kimegyünk, és kihajt elénk. Viszont kihajtáskor kell indexelni, hogy fölöslegesen ne várjon ránk a következő bejáratnál álló. De ez esetben akkor kell elkezdeni a jelzést, mikor már elhagytuk az általunk célba vett kijáró előtti kijárót :)
Mivel ez a mondat jó bonyolultra sikerült, írok egy példát: bemegyek a körforgalomba, és a harmadik kijáraton szeretnék kihajtani. Olyankor kezdek indexelni, mikor már elhagyom a második kijáratot, és NEM hamarabb. Ugyanis előfordult már velem, hogy a szerencsétlenje még az előző (ez esetben a második) kijárat előtt kezdet t indexelni, ahol vártam, hogy be tudjak hajtani, láttam, hogy indexel, azt hittem, hogy letér, de nem, ő még egy kijárattal tovább ment... Remélem érthető voltam :) Ha már a körforgalmaknál tartunk: annál a kijáratnál, ahol nem szeretnénk kihajtani, indexeljünk balra. Ezzel tudatjuk a bejáratnál várakozókkal, hogy még nyugodtan várjanak tovább, mert maradunk bent :)
Azt hiszem minden esetet leírtam (legalábbis remélem, de többet nem írok, mert elkoptak az ujjaim:)), az irányjelzésre általánosan érvényes, hogy MINDIG figyelni kell az aktuális forgalmi helyzetet, és annak megfelelően kell irányjelezni. Csúcsforgalomban értelemszerűen sokkal hamarabb indexelünk, mint kisebb forgalomban, míg éjjel, a kihalt utcán akár el is maradhat, természetesen ha nincs a közelünkben senki. Még egyszer hangsúlyozom, NEM MEGSZOKÁSBÓL kell jelezni, hanem az adott szituációtól függően.
Remélem a poszt kikerül a blogra, és kíváncsian várom a kommenteket, hogy miben nincs igazam (természetesen olyan nincs :)))), és esetleg kiegészítést is szívesen olvasnék, hátha valamit kihagytam.
Ja, és hülye a posztoló, mert az index már rég kiment a divatból! :)
Rencámot az irányjelzőre!
Az utolsó 100 komment: