Volt már néhány olyan poszt, amiben központi szerepet játszott az irányjelző használata, de ahogy kicsit lejjebb FK is írja, átfogó, részletes poszt még eddig nem született, ami oktató jelleggel vesézné ki az indexhasználatot.
Rendszeresen olvasom a blogot, és ha jól tudom, eddig még nem esett szó a helyes irányjelzésről.
A KRESZ azt írja az irányjelzésről, hogy:
" 29. § (2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet."Szóval az első lényeges dolog, hogy IDŐBEN kell elkezdeni az irányjelzést. Nem akkor, mikor pl. balra kanyarodás közben már állunk, és elsőbbséget adunk a szembejövőknek, hanem jóval korábban.
A legjobb már akkor, mikor elkezdünk lassítani, és felkészülünk az irányváltoztatásra(és ez nemcsak balra kanyarodáskor érvényes). Szóval ha a féklámpával együtt felvillan az index is, akkor a mögöttünk lévő már tudja, hogy mire készülünk, mi miatt fékezünk, és nem fog találgatni, előzéssel próbálkozni.
A legrosszabb, mikor valaki (és rengetegen tesznek így) megszokásból indexel, nem törődve a forgalmi helyzettel. Tehát pl. sávváltáskor nem (csak) azt nézzük, hogy milyen messze van mögöttünk az autó abban a sávban, ahová be kívánunk sorolni, hanem azt is figyeljük, hogy milyen gyorsan jön. Mert lehet, hogy 50 méterre van tőlünk, de csak kicsivel nagyobb a sebessége, mint nekünk, de pl. az is lehet, hogy sokkal gyorsabban jön ugyanolyan távolságban, ez esetben jóval hamarabb kell indexelni.
A következő eset, mikor a főúton haladunk, ami kanyarodik. Itt rengetegen elfelejtik bekapcsolni az irányjelzőt, pedig ez esetben is nagyon fontos, még ha a kresz nem is írja elő. Főleg akkor, ha a főút balra kanyarodik, és szemből csatlakozik egy alárendelt út. Ha nem indexelünk, előfordulhat, hogy a mellékútról az illető kihajt elénk, mi pedig a balra kanyarodás közben
keresztezzük az útját, vagyis ő a miénket :) Ehhez persze nagy adag hülyeség is kell a mellékútról jövő részéről, de ez is gyakran előfordul.Előzés, kikerülés: Itt is időben kell elkezdeni a balra jelzést, mert így a hátul jövő tudja, hogy mi miatt lassítunk, vagy cammogunk 60-nal. Tehát ha olyan helyzet adódik, amikor várni kell az előzéssel (pl. szembejövő miatt), akkor már az előzésre való felkészülés alatt el kell kezdeni a villogást (az irányjelzővel, nem a reflektorral :))), és nem akkor, mikor már kezdünk áthúzódni a baloldali sávba. Előzés befejezésekor pedig csak akkor ajánlott indexelni jobbra, ha nincs a közelben letérési lehetőség abba az irányba. Ugyanis előfordul, hogy egy hülyével hoz össze a sors, aki éppen onnan akar kifordulni, és mikor meglátja, hogy jobbra jelzünk, egyből kifordul elénk...
Aztán ott vannak a körforgalmak. Könyörgöm, ha befelé kanyarodunk, akkor ne indexeljünk jobbra. Elhiszem én, hogy egy kicsit jobbra kell mozdítani a kormányon, de azt hiszem, hogy behajtáskor minden mögöttünk lévőnek egyértelmű, hogy merre fogunk menni. Viszont a hozzánk legközelebb lévő bejáratnál várakozó joggal hiheti, hogy az első kijárón kimegyünk, és kihajt elénk. Viszont kihajtáskor kell indexelni, hogy fölöslegesen ne várjon ránk a következő bejáratnál álló. De ez esetben akkor kell elkezdeni a jelzést, mikor már elhagytuk az általunk célba vett kijáró előtti kijárót :)
Mivel ez a mondat jó bonyolultra sikerült, írok egy példát: bemegyek a körforgalomba, és a harmadik kijáraton szeretnék kihajtani. Olyankor kezdek indexelni, mikor már elhagyom a második kijáratot, és NEM hamarabb. Ugyanis előfordult már velem, hogy a szerencsétlenje még az előző (ez esetben a második) kijárat előtt kezdet t indexelni, ahol vártam, hogy be tudjak hajtani, láttam, hogy indexel, azt hittem, hogy letér, de nem, ő még egy kijárattal tovább ment... Remélem érthető voltam :) Ha már a körforgalmaknál tartunk: annál a kijáratnál, ahol nem szeretnénk kihajtani, indexeljünk balra. Ezzel tudatjuk a bejáratnál várakozókkal, hogy még nyugodtan várjanak tovább, mert maradunk bent :)
Azt hiszem minden esetet leírtam (legalábbis remélem, de többet nem írok, mert elkoptak az ujjaim:)), az irányjelzésre általánosan érvényes, hogy MINDIG figyelni kell az aktuális forgalmi helyzetet, és annak megfelelően kell irányjelezni. Csúcsforgalomban értelemszerűen sokkal hamarabb indexelünk, mint kisebb forgalomban, míg éjjel, a kihalt utcán akár el is maradhat, természetesen ha nincs a közelünkben senki. Még egyszer hangsúlyozom, NEM MEGSZOKÁSBÓL kell jelezni, hanem az adott szituációtól függően.
Remélem a poszt kikerül a blogra, és kíváncsian várom a kommenteket, hogy miben nincs igazam (természetesen olyan nincs :)))), és esetleg kiegészítést is szívesen olvasnék, hátha valamit kihagytam.
Ja, és hülye a posztoló, mert az index már rég kiment a divatból! :)
Rencámot az irányjelzőre!
Rock me Amadeus 2010.12.29. 20:02:31
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.12.29. 20:04:31
Rock me Amadeus 2010.12.29. 20:09:43
Rock me Amadeus 2010.12.29. 20:16:26
Amúgy régi ökölszabály a körforgalomnál:
Nem mindig az indexet kell nézni, hanem az első kerekeket, azok nem hazudnak.
randomuser1 2010.12.29. 20:19:07
schdl (törölt) 2010.12.29. 20:23:24
schdl (törölt) 2010.12.29. 20:24:30
tundrazuzmo (törölt) 2010.12.29. 20:25:52
1. Fékmókus. Ez a fajta előbb fékez le nullára, és csak utána teszi ki az indexet. Amíg nullára le nem lassult, nem tudhatod hogy balra, vagy jobbra akar menni, ezért kikerülni nem ajánlott!
2. Sávváltómajom. Ez a fajta egyáltalán nem indexel, csak bevág eléd. Esetleg pöttyent egyet az indexen, de már bent is van előtted abban a pillanatban. Jó fék ajánlott ellene!
Mindkét változat szeret a féktávon belülre kerülni, és balesetveszélyt okozni. Főleg a mostani csúszós időben.
randomuser1 2010.12.29. 20:26:59
nem mondom meg 2010.12.29. 20:40:07
Ülj le fiam, egyes... Ha a főút kanyarodik, akkor a főút nyomvonala számít egyenesnek és nem kell indexelni. Ha szemből csatlakozik az alárendelt út és én arra megyek, akkor viszont jobbra kell indexelni, mert a főút nyomvonalát jobbra hagyom el, még akkor is, ha fizikailag egyenesen megyek. Az alárendelt útról pedig balra indexelek akkor is, ha fizikailag egyenesen haladok tovább, mivel a nyomvonalat balra közelítem meg.
Még nem volt, de én már tudom! A posztoló a hülye! :-)
CD-R80 2010.12.29. 20:42:04
A körforgalomban meg a balra index shit.. Sokan kifelé se tudnak.. S létezik többsávos körforgalom is..
randomuser1 2010.12.29. 20:46:55
cork77 2010.12.29. 20:48:21
cork77 2010.12.29. 20:49:45
theutat villám 2010.12.29. 20:51:41
CD-R80 2010.12.29. 20:52:18
Arra céloztam hogy elég ha akkor indexel mikor kell, de akkor igen..
theutat villám 2010.12.29. 20:52:52
Akkor lehet, hogy nekem is ezért kellett cseréltetnem pár hete? hmm, lehet jobban járnék, ha én sem indexelnék sosem, most megspóroltam volna egy húszast.
Kardics 2010.12.29. 21:01:46
1kutya 2010.12.29. 21:05:09
nem mondom meg 2010.12.29. 21:06:51
Adhat, de nem kötelező. Tehát nem felejti el és teljesen szabályos. Az alárendelt útról érkező pedig alkalmatlan a vezetésre, ha nem tudja felmérni a helyzetet.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.12.29. 21:08:12
Má' leűtéé'? Egyes!
(---Flúgos Buszos---) 2010.12.29. 21:09:22
@CD-R80: Ekkora baromságot is régen hallottam,hogy folyamatosan indexxeljünk balra a körforgalomban,ha az adott 3. kijárón szeretnénk kimenni. Inkább azt írta volna,hogy kifelé még akkor is indexxeljen a telefonál közben,hogy a műsik tudjon bejönni a forgóba,hogy ne legyen mögötte 2 km-es sor,mert mindenki baszik kifelé pöccinteni egyet legalább.
@schdl: Az nem csak egy lámpabúra,az maga a kocsi dizájneleme,amitől menő lesz az utakon, Én kötelezővé tenném,hogy ezeken folyamatosan világítsanak,hogy több fényben pompázzanak az utakon,és hogy lásd ki itt a Stohlmayer.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.12.29. 21:09:47
Ezt honnan veszed?
Dscdbb 2010.12.29. 21:10:24
Ráadásul el sem olvasta amit beidézett, mely szerint a posztoló is tudja, hogy nem írja elő a kresz.
"nem mondom meg" ilyen write-only troll.
"streetfighter" 2010.12.29. 21:11:47
Van igazság a mondanivalóban, de olyan sok béna segg közlekedik az úton, hogy azoknak hiába is idexelsz, akkor sem reagálnak normálisan.
(---Flúgos Buszos---) 2010.12.29. 21:12:16
"streetfighter" 2010.12.29. 21:14:14
Nyílván, hiszen nem kell indexelni, ha azon haladsz tovább.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.12.29. 21:17:04
@(---Flúgos Buszos---): Feltartani inkább a buszosok szoktak, mint a kamionosok :)
nem mondom meg 2010.12.29. 21:18:16
Nem troll. A posztoló saját magával keveredik ellentmondásba. Úgy kezdi a mondatot, hogy "Itt rengetegen elfelejtik bekapcsolni az irányjelzőt...". Ha egyszer nem kell, akkor nem is felejtheti el.
@...::: Flúgos Kamionos :::...:
Onnan veszem, hogy értelmezem a KRESZ-t... Azért tekintendő egyenesnek, mert a főúton haladok és nem változtatok irányt, habár fizikailag mégis megteszem.
Kardics 2010.12.29. 21:18:48
Kardics 2010.12.29. 21:20:21
CD-R80 2010.12.29. 21:20:21
Tegnap ott kellett kipróbálnom minden fényemet egy vakegér miatt:DD
randomuser1 2010.12.29. 21:21:03
CD-R80 2010.12.29. 21:21:04
Kardics 2010.12.29. 21:21:10
"streetfighter" 2010.12.29. 21:22:52
Lehetni lehet, de elég ritkán van értelme.
Legtöbbször egyértelmű a helyzet.
Kardics 2010.12.29. 21:24:11
CD-R80 2010.12.29. 21:24:20
Nem fogok utána menni és kérdőre vonni..
cork77 2010.12.29. 21:24:43
CD-R80 2010.12.29. 21:26:06
Nyergessel is jársz?:D
cork77 2010.12.29. 21:27:27
Kardics 2010.12.29. 21:27:28
(---Flúgos Buszos---) 2010.12.29. 21:28:13
Én amúgy adnék a Suzuki tulajoknak cserébe a szervizben egy szélterelőt a kocsik hátuljára,had lássák,hogy új a lengéscsillapító alatta,így nagyon vad lesz.
Vagy páran kérhetnék,hogy ha már szétszedik,akkor ültessék már le a kocsijukat,had eröltethessék az utakon az 1,3-as Idegest.
(---Flúgos Buszos---) 2010.12.29. 21:30:00
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.12.29. 21:31:15
És ha tudsz! :)
Hurri Kán 2010.12.29. 21:37:10
cork77 2010.12.29. 21:40:31
(---Flúgos Buszos---) 2010.12.29. 21:43:09
''autónepper.'' 2010.12.29. 21:48:05
Hurri Kán 2010.12.29. 21:55:55
Nem is szabad egyszerre ennyi felé figyelni. Az ember kanyarodik meg telefonál meg simogatja közben a barátnője/szeretője combját, meg indexelni is kéne közbe az tisztára balesetveszélyes lenne :DDD
(---Flúgos Buszos---) 2010.12.29. 21:57:04
Ilyennek oktatnak: www.busztipusok.hu/415/415-529.jpg
És ilyennek járunk: www.volanosoldalak.hu/select_volan/kisalfold/kisalfold_list12/kisalfold_kvu105_01.jpg
Én nem fogom veszélyeztetni a népet a pályán,attól nem kell félnetek.
tutti 2010.12.29. 21:59:11
jah szintén körforgalom, ha pl. gyalogos vagy más forgalmi ok miatt dugul a kiszemelt kijáró, akkor jó ha kihúzódnak jobbra, mert aki esetleg másik kijárót céloz meg, tud haladni, és nem áll meg az egész körforgalom
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.12.29. 22:03:50
Aki ennyire hülye, annak tökmindegy, mert amúgy se fog sokáig élni. Sőt, már az is csoda, hogy elérte a jogsiszerzéshez szükséges korhatárt :)
CD-R80 2010.12.29. 22:10:41
Lesz biztos poszt is belőle majd..
CD-R80 2010.12.29. 22:12:31
cork77 2010.12.29. 22:13:48
(---Flúgos Buszos---) 2010.12.29. 22:20:12
@cork77: Van az is,néha azzal is kell menni,de nekem inkább a simák jönnek be,járjon csiklóssal az aki szsreti.
index meg csak a legújabbakon olyan,mint a kocsikban,mert még a 2002-es gyártásúakat nem teszi alap állásba vissza a kormány kis fogaskereke,hanem neked kell visszarakni,mint a régi szép időkben.
''autónepper.'' 2010.12.29. 22:22:37
Hurri Kán 2010.12.29. 22:28:12
Egyébként is a biciGlisssek se indexelnek :DDD
Tréfát félretéve, én sem indexkarral az ujjamon jöttem világra, de pl. parkolás előtt, vagy ha lekanyarodok egy útról, akkor pl. ki szoktam tenni, hogy a mögöttem jövő lássa hogy mire készülök. Bár azok nagy része színvak, mert ennek ellenére nyomja a dudát...
cork77 2010.12.29. 22:28:20
@(---Flúgos Buszos---): akkor ezért mennek két megálló között Pesten folyamatos balra indexxel a buszosok?
(---Flúgos Buszos---) 2010.12.29. 22:32:43
Meg igazán nem is áll kézre egyik régiben sem,szal külön kell nyúlni értenem olyan,hogy kinyújtod a kisujjad,és visszapattintod.
''autónepper.'' 2010.12.29. 22:44:44
@gyvy: most mélységesen csalódtam benned:@:DDDD
George17 2010.12.29. 23:00:44
Például fel akarunk kanyarodni főútvonalra másik autós pedig folyamatosan indexel mintha le szeretne kanyarodni előttünk mivel nem egyezik meg az útvonalunk felmegyünk a főútra a másik autós ennek ellenére nem kanyarodik le és csatt.
És még mi leszünk a hibásak mert nem adtunk elsőbbséget persze a másik letagadja majdnem így törték össze a kocsimat.
(---Flúgos Buszos---) 2010.12.29. 23:07:27
Áhhh,indexxel ez jobbra abba a kis utcába,amiből én jövök,aha a nagy büdös répát,el keudte hirtelen neki verni. Félig kitettem elé már én is verdát,ő meg satuzott,én meg mutattam neki a hüvelyk ujj-mutató ujj kombót,hogy hát az indexed anyám,az villog,intett mosolygott,és verte neki tovább.
mtamas80 2010.12.29. 23:31:16
Végig balra indexelni amíg ki nem megyek? Ez mekkora baromság.
A videón lehet hogy nem indexelnek, de mindegyiknek a mozgásából lehet látni mit akar, nem volt vészes, kivéve az első, ha az kanyarodó és egyenesen menő sávból fordult el.
Több sávos úton, amikor sűrűbb a forgalom, ha kiteszed az indexet hogy sávot akarsz váltani, akkor mindenki rágyorsít, 2 centire beáll az előtte menő mögé, nehogy elékerülj. Jó pár autót meg kell várni, mire valaki beenged. Sokkal egyszerűbb, ha kifigyelsz egy akkora helyet ahová pont beférsz, kormánymozdulattal együtt egy villantás indexxel, és már bent is vagy.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.12.29. 23:34:32
www.konyvline.hu · http://konyvline.hu 2010.12.29. 23:37:43
(---Flúgos Buszos---) 2010.12.29. 23:44:40
kérődzőgiliszta 2010.12.29. 23:48:53
Ez egy bölcs, megfontolandó tanács, ingyé adom!
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.12.30. 00:12:13
mtamas80 2010.12.30. 00:22:59
Én általában elindulásnál nem szoktam használni az irányjelzőt, amikor egy üres úton indulok el, de utána még ha nincs semmi forgalom, teljesen kihalt mellékutcákban kanyarodáskor akkor is indexelek.
Amit meg leírtam, a sávváltáskori rágyorsítást elég sokszor megtapasztaltam reggel az M3 bevezetőn, ezért nem kezdek el jó előre jelezni.
2010.12.30. 00:28:06
Martian (törölt) 2010.12.30. 00:40:21
Szerintem kihagyhatná nyugodtan az oldalsó légzsákokat is... nem lesznek jók semmire, mert előbb-utóbb egy nyergesvontató úgyis hosszmetszetre gyalulja majd a verda valamelyik oldalát. :)
min 2010.12.30. 00:44:31
Szt.Kristóf vigyázzon ránk...:-)
min 2010.12.30. 00:46:37
Én jobban örülök ha még fékezés előtt használnák a zindexet és a sávváltáskor is megmozdítanák az ujjukat a kar irányába.
pakesz (törölt) 2010.12.30. 01:47:40
de hat sajna nem, mert ez sokkal kevesbe foghato meg, de az az alapveto emberi gerincessegnek a merteke, hogy valaki jelez a tobbinek
pl. en egy motorost azert nem csaptam el, mert kiraktam idoben, igaz, hogy en nem eszleltem a hulejet, mert tul gyorsan jott, de o legalabb korabban latta a szandekomat es szerencsesen lereagalta
pedig csak ugy megszokasbol raktam ki... hiszen informaciom nem volt semmirol hogy kinek kellett volna kirakni
pakesz (törölt) 2010.12.30. 01:50:50
csak egyeterteni tudok
szoktam nezni a sok mazsolat, hogyan rakosgatja ki az indexet amikor a foutvonal kanyarodik
pakesz (törölt) 2010.12.30. 01:54:25
az ilyen fouton ahol 110el megy az ember hirtelen azt veszi eszre hogy 40el docogunk, oszt latom is a szep lekanyarodo utat, es kisakkozom hogy hat a parasztya az le fog kanyarodni
es akkor kirakja az indexet :)))
Zsola777 2010.12.30. 01:55:34
A főútról balra letéréshez a külső váci úton (Baumaxxszal szemben) jellemző, hogy a belső sávban akkor teszik ki az indexet, ha már megálltak. A mögöttes forgalom ezért, mivel nem tud senki felkészülni időben a sávválátásra (zippzár, ugye, nagy kedvenc), a belsőben reked. A külső már elfogyott, akkor van még 4-8 autó a belsőben.
Ezért is köszi annak, aki előre jelez (a többi kapja be)! :)
Zsola777 2010.12.30. 02:00:56
Jóska Pista 2010.12.30. 02:30:16
Ez a tapasztalataimmal is egybevág.
2010.12.30. 02:32:03
a korforgalomban kifele jovo, de nem indexelo faszparasztok meg szarjanak sunt. allora fekezek, azt kifordul a paraszt jobbra. ha ofelsege indexelt volna, akkor se nekem, se a mogottem jovonek nem kellett volna megallnia.
orszaguton ha elozok valami kalapos skodast, de sehol senki, akkor nem indexelek, mert mi a fasznak. ejszaka viszont a bicajosokat es mindenfele egyeb oko-kamikaze elolenyt hosszas indexelessel elozok, hatha a mogottem levo se fogja akkor kilapitani.
amugy meg a kismozdulatra nehanyat kattano index kitalalojanak ezuton is kuldenem koszonetemet. kibaszott hasznos es kenyelmes.
ja, meg amivel allandoan felkurnak az az, amikor beszorulunk paran vmi kamion v busz moge, van szemben akkor hely, hogy en siman kerulom a sort, de az 1.4-es fabiaval mar nem igazan kivitelezheto a mutatvany. de ha megis azthiszi, hogy neki is belefer, akkor kezdjen indexelni hamarabb, es ne akkor rantsa elem kormanyt, amikor mar elkezdtem kerulni az egesz sort.
uff
welcometoromania · http://welcometoromania.blog.hu/ 2010.12.30. 03:26:17
romesz 2010.12.30. 04:42:30
Feltartott bal kar jobbra, kitartott bal kar balra es lefele tartott bal kar fekezest jelez.
:D
Szekuriti Blogger · http://szekuriti.blog.hu 2010.12.30. 07:03:37
12Rómeó 2010.12.30. 07:06:35
cork77 2010.12.30. 07:27:22
Csapee 2010.12.30. 07:41:07
záporjózsi 2010.12.30. 07:46:20
- ha nem félreérthető
- 1-2 villantás
- ha látható azok részéről, akiket így meg tudok erősíteni az irányban és 1-2 autó átfér.
Na ez az esetek 5%-a...
Lámpánál mielőtt a piroshoz odaérek, már nyomom (ha nem féleérthető), hogy a mögöttem lévő tudja,merre fogok menni.
Ha a körfordóban valaki elqrja, akkor ha lehet, menjen ki akkor is, hanem arra tart.
@(---Flúgos Buszos---): Malaclábú? Részvétem...
@mtamas80: Angliában így csinálják. Addig jobbra, ameddig nem balra.
MekkMester 2010.12.30. 08:11:47
Talán megoldás lenne, ha körforgalmakhoz, illetve egyéb olyan helyekre, ahol egyértelműen kell irányjelzőt használni, klitennének kamerákat, és automatice kiküldenének egy csekket 5000 ft-ról, ha nem indexel valaki. Ez lekötne sok munkaerőt, de hát sok a munkanélküli is.
Gondoljatok bele: végigmegy a városon, nem indexel 5 körforgalomban és pár nap múlva kap 25000 ft-ról csekket! Szerintem rögvest javulna a morál!
lancgd5 2010.12.30. 08:54:52
BMW, AUDI (tisztelet a kivételnek) gyárilag
irányjelző nélkül szerelt....
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.12.30. 08:59:45
Ma reggel ezzel szórakoztam. Láttam van egy lyuk mellettem a sorban: bár nem akartam sávot váltani, index ki, és hopp, már ott is egy autó...
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.12.30. 09:01:30
RaveAcE 2010.12.30. 09:06:48
FDToth 2010.12.30. 09:07:00
Tegnap is előttem megy egy barom, aki szinte végig indexelt, miközben követte a főutat, hol jobbra, hol balra. ez az a tipikus vezető, aki nagyon elméletiesen vezet.
Körfogalom: ha nem az első kijáratnál mész ki, és a körfogalom két sávos (még ha nincs is elválszó vonal), akkor belső sáv, bal indexszel. Nagyon utálom azt, amikor a körforgalom 2 sávos, és nem lehet bejutni, mert mindenki a külsőben halad, miközben mondjuk a 3. vagy 4. kijáratnál megy ki.
randomuser1 2010.12.30. 09:24:16
RCH 2010.12.30. 09:37:25
Könyörgöm, csak egy apró mozdulat a bal kézzel!
A kedvenc kifogásom: "Az autó mozgásából egyértelmûen látszik mire készülök."
Giedi 2010.12.30. 09:38:52
Straight 2010.12.30. 10:12:39
Giedi 2010.12.30. 10:23:31
horex · http://horex.uw.hu/ 2010.12.30. 11:10:26
Rosszul tudod
autozz.blog.hu/tags/index
Amugy index már az uj autókon nincs is
Utoljára valami ős Skodán és Tátra teherautón láttam,karszerűen bólógatott ki-be
[mike] 2010.12.30. 11:58:19
Mi ez, kresz oktatómese?
Olyan tipikus hülye lehet, aki:
-vagy vár 1 percig, hogy mindenki elhaladjon (tökmindegy, hogy nem is keresztezik az útvonalát)
-vagy ész nélkül belehajt, közben meg mutogat az indexedre, hogy nademá nehogy má hé te ehe!... :D:D
[mike] 2010.12.30. 12:06:57
De csak most olvasom:
"Tehát ha olyan helyzet adódik, amikor várni kell az előzéssel (pl. szembejövő miatt), akkor már az előzésre való felkészülés alatt el kell kezdeni a villogást (az irányjelzővel, nem a reflektorral :))), és nem akkor, mikor már kezdünk áthúzódni a baloldali sávba. Előzés befejezésekor pedig csak akkor ajánlott indexelni jobbra, ha nincs a közelben letérési lehetőség abba az irányba. Ugyanis előfordul, hogy egy hülyével hoz össze a sors, aki éppen onnan akar kifordulni, és mikor meglátja, hogy jobbra jelzünk, egyből kifordul elénk..."
Két dolog: óvakodok az olyan bizonytalankodóktól, akik pl. pályán (legveszélyesebb!...) másodpercek óta kint hagyott indexszel mennek.
Az ilyen mit akar? Sávot váltani? Arra vár, hogy beengedjem? Vagy csak bambul és kint felejtette? Ezek a legrosszabbak...
Ugyanez van, ha mögöttem jön. Ha rámhúzza a kocsit és ki-ki nézeget, akkor tudom, hogy mit akar. Na de mikor beállnak indexelni fél percen keresztül.... az is... mit akar? Lefordulni? Megelőzni?
Ajjajj.... :( :(
Marcellusca 2010.12.30. 12:27:49
De, hogy a poszthoz is ...
Lemaradt (lehet kommentekben volt, de azokat még nem olvastam) az elindulás esetén az irányjelzés.
Többször jártam úgy, hogy éppen kerültem volna ki az álló autót, mikor az irányjelzés nélkül elindult. :(
"streetfighter" 2010.12.30. 13:01:22
A hozzád hasonló szerencsétlenek, jobb ha a seggükön maradnak.
Ne előzz a béna vagy!
Csigorin 2010.12.30. 13:37:03
keresztezzük az útját, vagyis ő a miénket :) Ehhez persze nagy adag hülyeség is kell a mellékútról jövő részéről, de ez is gyakran előfordul."
Nem csak nagy adag hülyeség, de a kresz nemismerete is kell a mellékútról jövő részéről. Ugyanis ha NEM indexel, akkor egyértelmű hogy a főúton halad tovább balra. Egyenesen csak akkor mehet ha indexel jobbra!
Tehát itt nem érvényes az sem hogy "ha többlettájékoztatást ad", ugyanis a balindex itt semmilyen többlettájékoztatást nem ad az index hiányához képest, mindkét esetben CSAK a főúton balra kanyarodva haladhat tovább szabályosan.
Szóval ha ott kiteszem az indexet balra ahol nem kell, felmerül a kérdés hogy mi a túrót akarok vele jelezni? Nyilván nem azt hogy balrakanyarodok, hiszen ahhoz nem kéne kitenni, tehát a mögöttem jövő elkezd azon töprengeni, hogy vajjon mit akarhat ez a szerencsétlen, leparkolni, esetleg megfordulni?
Inter Face 2010.12.30. 13:46:06
spanyol inkvizíció 2010.12.30. 13:46:54
Alighanem azt, hogy húzzál ki a belső sávból.
isti77 2010.12.30. 13:48:33
[mike] 2010.12.30. 16:09:04
Martian (törölt) 2010.12.30. 16:21:10
lendületből és nyújtott karral a bringanácik köszönése!
:))
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.12.30. 17:56:59
BKV reszelő 2010.12.30. 18:11:28
dzsaszper 2010.12.30. 22:46:12
1. lelopták a jobbról jövő macisajtja alól a kiegészítő táblát.
2. a jobbról jövő külföldi (ha jól tévedek, a németeknél a fizikai egyeneshezképest kell irányjelezni)
dzsaszper 2010.12.30. 22:51:45
És igen, ha több mellékutca is van a jobb oldalon, akkor aki azok közül a bal oldali felől érkezik, annak számítania kell arra, hogy keresztezni fogja a letérő jármű az útját.
Azt sosem értettem, hogy az országhatároknál, ahol az egyes járműtípusok lakott területen belüli, kívüli, autóúton és autópályán érvényes alapértelmezett sebességkorlátját feltüntetik, miért nem tesznek ki egypár rajzot a kanyarodó főútvonalaknál az irányjelzlő használatáról...
záporjózsi 2011.01.01. 09:28:41
mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2011.01.01. 13:23:40
záporjózsi 2011.01.01. 17:00:40
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.01. 19:01:47
amenta 2011.01.02. 00:33:52
Legfeljebb angliában, mikor kihajtunk. :)
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.01.02. 18:06:10
amenta 2011.01.02. 22:26:35
Timnorc 2011.01.11. 20:35:03
Jóideje, hogy részletesen megvitattuk, de mégegyszer amenta kedvéért, íme:
Kresz. 29. §
"Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet."
A kérdéses bekezdés első fordulatából kitűnik, hogy mikor kell (vagyis kötelező) az irányjelző használata, mint ahogy az a példa is, amikor nem kell (vagyis nem kötelező). Nevezetesen a körforgalomba való bekanyarodáskor.
A második és harmadik fordulatban a jogalkotó siet leszögezni, hogy amúgy ha az nem kötelező (nem kell), de a többlettájékoztatás miatt hasznos, akkor engedélyezett (-hat, -het).
Na, erre nagyon jó példa - sok más egyéb példa mellett - a körforgalomban való "bennmaradás".
A kérdéses bekezdés második fordulatában egy konkrét példát említ a jogalkotó:
Útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén, noha nem kötelező, de engedélyezett az irányjelzőzés.
Ez utóbbi mondat kivesézésért kiállt.
A körforgalom útkereszteződés? Igen.
A körforgalom köríve a körforgalomba torkolló útról érkezők számára elsőbbség adás táblával védve van? Igen.
Ezáltal a körfogalom köríve a betorkolló úthoz képest magasabb rangú? Igen.
A körfogalom köríve kanyarodó ívet ír le? Igen.
Ha nem hajtok ki az első kihajtónál, hanem csak a másodiknál vagy a harmadiknál, akkor továbbhaladok? Igen.
És már készen is vagyunk.