Minden második hónapban akad legalább egy olyan poszt, amiben a jobbra tartás a fő téma, ezek közül is a leggyakrabban emlegetett hely az M7-es autópálya főváros felé vezető oldalának a három sávos része. Laci is itt húzta fel magát sikeresen még jópár héttel ezelőtt. Vagy akkor is.
Először is csak kis bevezetőként idéznék a Közlekedésrendészeti szabályzatból (gyengébbek kedvéért KRESZ)!
Párhuzamos közlekedés:
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest), a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.
Tehát nem úgy szól, hogy “A Magyar Köztársaság területén Székesfehérvár és Budapest között két leállósáv van, mert olyan gazdagok vagyunk. Egy a buszoknak, kamionoknak, egy pedig a személyautóknak”. De nem is úgy szól, hogy “A Magyar Köztásaság területén Székesfehérvár és Budapest között, ahol három sávon lehet közlekedni az autópályán, a jobb szélső sáv tötymörgősáv, azt csak a kamionok, furgonok, régi keleti autók, kerekesszékesek, gördeszkások használhatják”.
Egyértelmű tehát, hogy húzás a szélére, ha üres az ottani sáv! Természetesen nem akkor, amikor áll a hó apályán, mint szombaton. Akkor, ha valaki úgy érzi, hogy nem mer sávot váltani, nehogy megcsússzon a havon, az ne váltson! De vasárnap majdnem száraz volt az út!
Ahhoz már hozzá vagyok szokva, hogy sokan következetesen a középső sávot használják. Ők általában ha utólérem őket, és engem is előznek, észreveszik a helyzetet, lehúzódnak, majd visszajönnek mögém, mert… nem tudom miért. Tegnap is hasonló volt a helyzet Mentem a középső sávban, 140- 145 körül, előztem a szélső sávban haladó kamiont (egy darabot).
Előttem messze ment egy Ford, P-s rendszámmal, ő már rég túl volt az előzésen, közben engem is előztek 150-160-nal többen. Jobb szélső sáv tök üres. De nem ám úgy, hogy messze már van egy kamion. Nem! TÖK ÜRES! Utólérem, semmi, megy 130- 135-tel.
Türelmesen várok, hétvégén eleve türelmesebb vagyok a sok hétvégi sofőr/papa miatt. Megyünk tovább, engem előznek, én fékezek, semmi. Előzzem meg jobbról? És ha netalántán mégis úgy dönt, hogy kimegy és nekem jön, legyek én a hibás? NA, nem! Villantok egyet, semmi (közben folyamatosan még mindig előznek). Villantok még egyet, semmi.
Villantok még egyet, erre beleállt a fékbe. Szerencsére eleve mindig hagyok annyi helyet, hogy ilyen esetben meg tudjak állni, vagy kerülni tudjak. Soha nem mászom rá senkinek a trakójára, leszámítva a vérlázító eseteket (pl 100-zal a belső sávban telefonál), azt is csak a saját autómmal, mert tudom, hogy az 80 méteren belül megáll 140 ről.
Kikerültem, és még ő mutogatott és villogott rám. Utána lementem a még mindig tök üres jobb szélső sávba, mert én SZABÁLYOSAN szeretek közlekedni. De ő még akkor sem fogta fel, hogy mi a bajom.
Úgyhogy kedves, P-s rendszámú fordos barátom! Semmi személyes, és nem is bunkó voltam, sanyarú gyermekkorom/hasfájás/kialvatlanság miatt. Pusztán arról van szó, hogy ugyanolyan szabálytalan voltál, mintha nem adnád meg az elsőbbséget, vagy átmennél a piroson, a belefékezés pedig már a “szándékos közúti veszélyeztetés” kategóriája. Hogy értsd kedves Barátom:
27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni.
Én ennek eleget tettem, ezért nem rohantam beléd.
27. § (3) A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.
Te kedves Barátom viszont a fenti bekezdést szándékosan megszegted, azért, hogy engem rendre taníts, miközben Te voltál szabálytalan. Ezzel kimerítetted a már említett „szándékos közúti veszélyeztetés” fogalmát, amiért elvileg börtönbe is kerülhetnél.
Lassan ideje lenne megtanulni, hogy, hogyan KELL haladni, ha az úttest párhuzamos közlekedésre alkalmas. Nem büdös, koszos, lyukas (vagy éppen rázós, mint 20 éve) az a szélső sáv, és nem is kis gyökér, aki ott megy. Mégcsak annak a veszélye sem áll fenn, hogy valaki kiugrik az útra a fák közül. Az arra van, hogy a többi sávban gördülékenyebben lehessen haladni.
A rendőrség pedig trafipaxolás helyett néha igazán kiszaladhatna az autópályára csak azért, hogy ezeknek az embereknek a kezébe nyomjon egy tízezer forintról szóló helyszíni bírságot, mert úgy látszik a magyar a szép szóból nem ért…
Az utolsó 100 komment: