Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Húzz a külső sávba!

2011.02.04. 08:39 :: SilentSound

Minden második hónapban akad legalább egy olyan poszt, amiben a jobbra tartás a fő téma, ezek közül is a leggyakrabban emlegetett hely az M7-es autópálya főváros felé vezető oldalának a három sávos része. Laci is itt húzta fel magát sikeresen még jópár héttel ezelőtt. Vagy akkor is.

Először is csak kis bevezetőként idéznék a Közlekedésrendészeti szabályzatból (gyengébbek kedvéért KRESZ)!

Párhuzamos közlekedés:

36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest), a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.

Tehát nem úgy szól, hogy “A Magyar Köztársaság területén Székesfehérvár és Budapest között két leállósáv van, mert olyan gazdagok vagyunk. Egy a buszoknak, kamionoknak, egy pedig a személyautóknak”. De nem is úgy szól, hogy “A Magyar Köztásaság területén Székesfehérvár és Budapest között, ahol három sávon lehet közlekedni az autópályán, a jobb szélső sáv tötymörgősáv, azt csak a kamionok, furgonok, régi keleti autók, kerekesszékesek, gördeszkások használhatják”.

Egyértelmű tehát, hogy húzás a szélére, ha üres az ottani sáv! Természetesen nem akkor, amikor áll a hó apályán, mint szombaton. Akkor, ha valaki úgy érzi, hogy nem mer sávot váltani, nehogy megcsússzon a havon, az ne váltson! De vasárnap majdnem száraz volt az út!

Ahhoz már hozzá vagyok szokva, hogy sokan következetesen a középső sávot használják. Ők általában ha utólérem őket, és engem is előznek, észreveszik a helyzetet, lehúzódnak, majd visszajönnek mögém, mert… nem tudom miért. Tegnap is hasonló volt a helyzet Mentem a középső sávban, 140- 145 körül, előztem a szélső sávban haladó kamiont (egy darabot).

Előttem messze ment egy Ford, P-s rendszámmal, ő már rég túl volt az előzésen, közben engem is előztek 150-160-nal többen. Jobb szélső sáv tök üres. De nem ám úgy, hogy messze már van egy kamion. Nem! TÖK ÜRES! Utólérem, semmi, megy 130- 135-tel.

Türelmesen várok, hétvégén eleve türelmesebb vagyok a sok hétvégi sofőr/papa miatt. Megyünk tovább, engem előznek, én fékezek, semmi. Előzzem meg jobbról? És ha netalántán mégis úgy dönt, hogy kimegy és nekem jön, legyek én a hibás? NA, nem! Villantok egyet, semmi (közben folyamatosan még mindig előznek). Villantok még egyet, semmi.

Villantok még egyet, erre beleállt a fékbe. Szerencsére eleve mindig hagyok annyi helyet, hogy ilyen esetben meg tudjak állni, vagy kerülni tudjak. Soha nem mászom rá senkinek a trakójára, leszámítva a vérlázító eseteket (pl 100-zal a belső sávban telefonál), azt is csak a saját autómmal, mert tudom, hogy az 80 méteren belül megáll 140 ről.

Kikerültem, és még ő mutogatott és villogott rám. Utána lementem a még mindig tök üres jobb szélső sávba, mert én SZABÁLYOSAN szeretek közlekedni. De ő még akkor sem fogta fel, hogy mi a bajom.

Úgyhogy kedves, P-s rendszámú fordos barátom! Semmi személyes, és nem is bunkó voltam, sanyarú gyermekkorom/hasfájás/kialvatlanság miatt. Pusztán arról van szó, hogy ugyanolyan szabálytalan voltál, mintha nem adnád meg az elsőbbséget, vagy átmennél a piroson, a belefékezés pedig már a “szándékos közúti veszélyeztetés” kategóriája. Hogy értsd kedves Barátom:

27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni.

Én ennek eleget tettem, ezért nem rohantam beléd.

27. § (3) A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.

Te kedves Barátom viszont a fenti bekezdést szándékosan megszegted, azért, hogy engem rendre taníts, miközben Te voltál szabálytalan. Ezzel kimerítetted a már említett „szándékos közúti veszélyeztetés” fogalmát, amiért elvileg börtönbe is kerülhetnél.

Lassan ideje lenne megtanulni, hogy, hogyan KELL haladni, ha az úttest párhuzamos közlekedésre alkalmas. Nem büdös, koszos, lyukas (vagy éppen rázós, mint 20 éve) az a szélső sáv, és nem is kis gyökér, aki ott megy. Mégcsak annak a veszélye sem áll fenn, hogy valaki kiugrik az útra a fák közül. Az arra van, hogy a többi sávban gördülékenyebben lehessen haladni.

A rendőrség pedig trafipaxolás helyett néha igazán kiszaladhatna az autópályára csak azért, hogy ezeknek az embereknek a kezébe nyomjon egy tízezer forintról szóló helyszíni bírságot, mert úgy látszik a magyar a szép szóból nem ért…

343 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó sztereotípia veszélyes autópálya

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Integrált Szerverterror 2011.02.05. 16:15:21

@Tompa001: Na jó, nem túl életszerű a példa.:)

De az alapkérdésre válaszolva: Ha a kamion megelőzése után visszasorolsz a külsőbe, akkor elmehetsz mellette jobbról. De csak akkor, ha nem tíz méterre van hanem jóval messzebb, mert akkor vissza kell lassulnod a középsősávbaszó sebességére, majd újra gyorsítva elhaladnod mellette. Tudniillik csak ekkor valósul meg a „különböző sávokban folyamatosan haladó gépjárművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek” szabály.

pengusz 2011.02.05. 17:29:31

Ez volt már : "mert én SZABÁLYOSAN szeretek közlekedni" vs. "Mentem a középső sávban, 140- 145 körül"
Tisztelt szabályokat pontosan idéző posztoló!
Mennyi is a megengedett sebesség autópályán?

pengusz 2011.02.05. 17:31:15

@''autónepper.'': "de aza baj hogy többiek nem így gondolkoznak és így mindig engem tartanak fel! na ehez mit szólsz?"
Hová rohansz ennyire? Valami akció van a Suzukinál? :D

pengusz 2011.02.05. 17:54:53

Mondjuk az is érdekes, amikor a szélsőben megyek és villognak mögöttem :D@Integrált
Szerverterror: "én elzúgtam jobbról mellettük lendületből vagy százhetvennel"
Na pl. ezért is kéne a korábban felvetett szigorított KRESZ vizsga :D
Mondjuk ha kapnál 1000 Euro pénzbüntetést, és elvennék a jogsidat egy évre, majd utánna kéne a vizsga :)

''autónepper.'' 2011.02.05. 17:56:46

@pengusz: és? nem jogsi vagy megy az autó:D:D:D:D.d egyébként azért rohanok hogy elmondhassam hogy dolgom van :DDDD

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.02.05. 19:42:14

@xaba99:
okos valasz
varosban parhuzamos kozlekedes eseten barmelyik savot hasznalhatom
termeszetesen minden intelligens ember ha nem siet kes nem akar balra kanyarodni, nincs 10000 katyu es bringas a kulsoben akkor ott megy, de erre semmi nem kotelezi,
gepkocsikrol beszelek, nem lassu jarmuvekrol meg bringasokrol stb.
mielott elmegy megszerezni a jogsit, meg kicsit tanulamnyozd a KRESZ-t

lamed 2011.02.05. 20:55:19

Többször is elhangzott a jobbról való elhaladás autópályán.

Van egy mondat a KRESZ hivatalos értelmező-magyarázó részében, ami alapján ez nem előzés:
www.kreszforum.hu/csevejde/Elozes_kikerules_kiteres/Parhuzamos_kozlekedes_eseteben_mi_minosul_elozesnek/61/?q_id=61

" * Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten [itt autópályán], ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek."

A KRESZ módosítások során ez az értelmező-kiegészítő rész már érvényét vesztette? Módosultak a KRESZ párhuzamos közlekedésre vonatkozó paragrafusai? Mert ugyanúgy figyelembe kell venni a kiegészítő részt, mint magát a KRESZ-t. És ez alapján (legalábbis még 1 évvel ezelőtt) a jobbról való elhaladás autópályán NEM minősült előzésnek.

cso zsi 2011.02.05. 21:45:50

@lamed: Ha nem magyaráznád félre, amit idéztél...
A teljes szöveg:
"# Párhuzamos közlekedésnek azt kell tekinteni, amikor a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávban összefüggő járműoszlop alakul ki. Ilyen esetben viszont nem tekinthető előzésnek az, ha valamelyik forgalmi sávban az oszlopban haladó járművek gyorsabban haladnak, mint a másik sávban lévő járművek.
# Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek"

Vagy úgy értelmezed, hogy a megelőzendő, feltorlódott gépjárműoszlop egyetlen tagból áll?
Hasonló témájú, korábbi postba már linkeltem fotót olyan esetről, ahol az autómat megelőző gépjárműsornak jobban le kellett lassítania, mint amennyivel én haladtam. Arra a helyzetre érvényes a fenti kivétel.
Egyébként jobbról előzés, mert egy eleve lassabbat próbálsz utolérni, majd elhagyni magad mögött.

Integrált Szerverterror 2011.02.05. 22:52:27

@cso zsi: A KRESZ szabályzatban nincs szó semmiféle járműoszlopról. Sávjukban folyamatosan haladó járművekről van szó, pont. Az a link meg valami csevejdére mutat, csevejdék meg nem túlzottan érdekelnek.

Integrált Szerverterror 2011.02.05. 23:04:23

@pengusz: Felállna rá mi?:D Mindegy, ez már nem aktuális. A benzin drágább lett az adataimat meg állítólag már kiadják. Belassultam.

lamed 2011.02.06. 07:39:55

@cso zsi: Az idézett két rész csak a téma hasonlósága miatt került egymás alá, az eredeti szövegben a második rész nem az első folyatása:
www.vezetunk.hu/kresz_2005_jav.doc

Vagyis egyértelmű, hogy ezen kiegészítés szerint a jobbról való elhaladás autópályán nem előzés, ezt feketén-fehéren leírja.

Ami nem egyértelmű nekem, hogy ez a kiegészítő magyarázat érvényben van-e még? Időközen sokat módosult a KRESZ, lehet, hogy azok a pontok is lényegesen változtak, ami alapján a magyarázatot összeállították annak idején.

lamed 2011.02.06. 07:44:06

@Integrált Szerverterror: A kiegészítő magyarázatot a BM hivatalosan adta ki a KRESZ-hez, tehát pontosan ugyanúgy lehet(ett) rá hivatkozni, mint magára a jogszabályra. Olyan, mint az APEH kitöltési útmutatója az adóbevalláshoz. Ha abban valamit rosszul írnak, arra jogosan hivatkozhatsz, még a bíróság is neked fog igazat adni.

A kérdés csak az, hogy érvényben van-e még jelen pillanatban is?

horex · http://horex.uw.hu/ 2011.02.06. 08:20:40

Nem olvasom végig a kommenteket, de..
ha a középsőben megyek pályán 130-cal, nehogymár egy köcsög elkezdjen engem akár tolni, akár villogni, hogy hadd menjen már ő 150-nel
Jahogy időben nem tudott a belsőbe húzni, mert nem birja a rozsdahalmaza a 170-200-as tempót, amit az ott közlekedők diktálnak?
Igy járt!
Lehet erősebb kocsit venni ha a belsőben akarna közlekedni.

horex · http://horex.uw.hu/ 2011.02.06. 08:32:37

@tundrazuzmo:
A doktor úr téved picit!
Igaz, kiadták az engedélyeket, de a sávra vonatkozó csak idegbetegséget gyógyit
Potencia és mikropénisz gyógyitására ingyenes BMW autóutalványt szoknak osztogatni
A lerobbant BMW-M3-1602-E9 és hasonló darabok jobban növelik a potenciát

D4D 2011.02.06. 10:49:14

@horex:

Pedig a külső nem harap, próbáld egyszer ki.

Vagy vegyél egy olyan gépet, ami bírja a középsőben előírt 150-et!

:)

cso zsi 2011.02.06. 11:41:09

@lamed: "Vagyis egyértelmű, hogy ezen kiegészítés szerint a jobbról való elhaladás autópályán nem előzés, ezt feketén-fehéren leírja."
A dokumentumod 2005-ös módosításokkal bír, viszont egy éve erős változások történtek, sőt az idén még újabbak léptek érvénybe.
Itt jobb oldalon a "Mi is olvassuk" linkjeiben: net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM

A dokumentumban vannak szabálymagyarázgatások, ami valahogy az oktatásból mindig kimarad.
Úgy tűnik, te erre hivatkozol: "Azonos forgalmi sávban az egy nyomon haladó jármű melletti elhaladás előzésnek minősül. Ebből következik, hogy különös figyelmet kell fordítani a biztonságos oldaltávolság megtartására. Az egy nyomon haladó jármű is előzhet egy nyomon haladó járművet, nem előzhet azonban azonos sávon belül gépkocsit vagy oldalkocsis motorkerékpárt vagy más, nem egy nyomon haladó járművet.
Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a be nem látható útkanyarulatban, illetve bukkanóban – a (6) bekezdés a) pontjában foglalt rendelkezésre figyelemmel – akkor is szabad előzni, ha záróvonal nincs felfestve vagy az a sáros, havas úttesten nem látható.
Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést vagy folyamatos előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek. Ugyanígy nem minősül előzésnek, ha lakott területen belül az útburkolati jelekkel jelölt, párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a belső forgalmi sávban folyamatosan haladó személygépkocsi és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsi vagy motorkerékpár a külső forgalmi sávban haladó jármű mellett elhalad."
A lakott területen lévő párhuzamos közlekedés ki van emelve külön, a lak.ter.-en kívüli meg csak megemlítve. Pedig ott is van drasztikus különbség. Ugyanis akár kijelölt kanyarodósáv nélkül is lehet 2x2 sávos útról balra kanyarodni, míg autópályán ez teljességgel kizárt.
Más szabálytalanságára alapozni a sajátomat nem lehet.
Miért akarok jobbról megelőzni autópályán egy középső sávban haladót?
Mert a belsőbe nem jutok be a gyorsabbaktól, a középsősávos meg nem hajlandó jobbratartani. Ha eleve a külsőben haladok, hogy érem utol a középső sávban haladót.
Lassabb nálam. Miért? Vagy én haladok gyorsan, vagy előtte feltorlódott a sor, vagy egy előzés végeztével bennmaradt, majd elaludt. (Hová lett a megelőzött?)

mi nem foglalt még 2011.02.06. 12:25:43

@cobra525: Nem.
Ez nekem is az.
Miután leírta hogy a szélső sáv üres volt akkor neki is ki kellett volna sorolni.
Lévén hogy nem előzött senkit.

mi nem foglalt még 2011.02.06. 12:37:56

@Rival: Amikor hátulról jobbra ki és vissza az előzés.
Ha csak simán kimegy a külsőbe és nem megy vissza eléd az nem előzés.
Jól is nézne ki ha jövök folyamatosan a külsőbe 130-as sebességgel majd utolérek valakit aki a belsőben százzal megy Pestig és nekem is vissza kellene fékeznem százra.
Simán elhaladok mellette és ez nem előzés.

mi nem foglalt még 2011.02.06. 12:45:55

@horex: Nem mehetsz a középsőben ha a szélső szabad.
Magyarul ha épp nem előzöl senkit.
Ahoz meg semmi közöd ki milyen sebességgel halad.
Lévén nem tudod mennyivel megy mert gondolom nincs a kocsidban OMSZ által hitelesített mérőeszköz.
Tehát ha valaki gyorsabban érkezik azt el KELL engedned.
Van arra hivatott hatóság aki ellenőríz és büntet.

Kalányos Márió 2011.02.06. 12:56:13

@horex: Szerintem mehetsz a középsőben, ha a külső üres. Akkor jobbról kerüllek ki, elvégre sokkal biztonságosabb, mint balról!

lamed 2011.02.06. 13:02:54

@cso zsi: "A dokumentumod 2005-ös módosításokkal bír, viszont egy éve erős változások történtek, sőt az idén még újabbak léptek érvénybe."

Igen, ezért vagyok bizonytalan abban, hogy a kiegészítés érvényes-e ma is. Ez a kérdés.
Mert a magyarázó szöveget a BM korábban hivatalosan fűzte a KRESZ-hez, az illetékes jogászok a jogszabály akkori szövegéből vezették le. Ezért nem lehet vita tárgya, hogy korábban jogszerűen el lehetett haladni autópályán a belsőben lassabban és folyamatosan (szabálytalanul) haladó mellett jobbról, ez nem minősül(t) előzésnek.

Most az a kérdés, hogy az azóta történt KRESZ változások érintették-e az ide vonatkozó paragrafusokat? És ha igen, akkor úgy változtatták-e meg őket, hogy amiatt érvényét vesztette a korábbi magyarázat?
Erre szeretnék választ kapni.

Azzal egyetértek, hogy a magyarázatok néha kimaradnak az oktatásból (bár szerintem én ezekkel együtt tanultam annak idején), de ez nagy hiba, mert ezek a hivatalos magyarázatok segítenek egységesen értelmezni a jogszabályokat. Nem szabad kizárólag az adott jogszabály szövegére hagyatkozni! Az ilyen útmutatók összeállításakor figyelembe veszik az egész szöveg összefüggéseit, sőt gyakran egyéb jogszabályokat is.

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 13:10:19

@mi nem foglalt még:

Hát mi, ha nem előzés? Nem az az előzés, ha vissza is mész valaki elé, hanem az, ha elhaladsz mellette.

Az a baj, hogy sokan ugyanígy gondolják, mint te, hibásan. Lásd KRESZ 34./3., de ha a fentieket gondolod, sjánlatos az egész paragrafust elolvasni:

"(3) Az előzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani."

Ha az esetünk nincs benne a (4)-ben vagy az (5)-ben, nem haladhatsz el mellettem jobbról, márpedig sehol nem említi, hogy autóúton, vagy autópályán szabályos a jobbról előzés.

Amit írtál, az sajnos a "másik szabálytalansága kényszerít téged szabálytalankodásra" tipikus esete, hiszen "normális" körülmények között ilyen szituáció elő sem fordulhatna.

lamed 2011.02.06. 13:11:11

@mi nem foglalt még: Egyetértek. Nekem is nagyon irracionálisnak tűnik, hogy a külsőből 130-ról vissza kellene lassulnom, bemenni a belsőbe a lassabb, és szabálytalanul folyamatosan ott haladó mögé, majd akár az előzési szándékot dudálással jelezve megvárni, amíg ki méltóztat menni a külsőbe, és akkor elmehetek mellette. Vagy 3 sávos úton duplán sávot váltani: először lelessulva bemenni mögé, aztán még egyszer sávot válta a legbelsőbe, majd utána vissza 2 sávon keresztül a legkülsőbe. Ez agyrém. Én simán elmegyek az ilyen mellett kívülről és kész.

lamed 2011.02.06. 13:14:17

@Rival: "márpedig sehol nem említi, hogy autóúton, vagy autópályán szabályos a jobbról előzés"

Nem azt említi, hogy szabályos a jobbról előzés, hanem azt, hogy ez nem előzés, hanem szabályos elhaladás.

idézem a hivatalos kiegészítést:
"Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést vagy folyamatos előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek."

a-kis-herceg 2011.02.06. 13:20:13

@lamed: ez nem csak lakott területen? lusta vagyok megnézni és úgy tűnik "benne vagy"

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 13:32:53

@lamed: lehet, hogy irracionális, de attól még szabálytalan...

Kalányos Márió 2011.02.06. 13:50:51

@Rival: Meg kéne változtatni erre: Ha balról nem előzhető, de jobbról igen, akkor engedélyezett a jobbról előzés.

holex20 2011.02.06. 14:00:57

"Először is csak kis bevezetőként idéznék a Közlekedésrendészeti szabályzatból (gyengébbek kedvéért KRESZ)!"

Már az első mondaat is tömény hülyeség. Tovább nem is olvastam :)

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 14:07:25

@sbronzo:

A gond ott kezdődik, hogy ha így történne, két szabály ütné egymást, tehát a jobbra tartás, és pl. ez. Jobbra tartás kivételekkel? Van szabály, de akkor mégsincs?

Emlékszem, régen történt, valamikor a budai alsó rakpart Lágymányosi híd és Petőfi híd közötti szakasza egyirányú volt észak felé. Üres volt az út, elméláztam, és a belsőben hagytam magam. Hátam mögé került egy rendőr. Villant, és mutogat. Simán kipaterolt a külsőbe, hozzáteszem, jogosan...

Szóval azért azt leszögezhetjük, hogy ha itt-ott nem is annyira egyértelmű a KRESZ, de az alap dolgok igencsak azok. A jobbra tartás pedig ezek közé sorolandó. Ha mindenki betartaná, most nem lenne miről beszélnünk.

Itt a blogon is elnéző az ember azokkal, akiktől megszokta azt, hogy pl. megengedett 150-eznek, tűzcsíkot húznak az autópálya belső sávjában, mint egy DeLorean a jövőből, stb... mivel személyesen nem ismerek senkit, lehet, hogy csak itt Jani, de az úton normálisan közlekedik. Ha viszont nem, és az úton is Jani, azt én sem nézném jó szemmel...

Kalányos Márió 2011.02.06. 14:15:38

@Rival: Belső sávban lerobbant műszaki hibás kamiont is kikerülheted jobbról, ezt is megoldotta a jogalkotó. A hülyék kikerülésére is lehetne egy paragrafus.

Más. Szabályosan nem hajthatok be az árokba, de ha egy hülye átjön szemből a sávomba, akkor el kell kerülnöm az ütközést akár az árok segítségével.

Váratlan események mindig előfordulhatnak a KRESZ szerint is, ezért simán bele lehet venni váratlan eseménynek, ha valaki hülye szabályszegő, és nem tart jobbra, ezzel másokat feltart, akkor mi a teendő.
Ha ennyire általános szokásról van szó, akkor érdemes lenne szabályozni.

donfuligjimmy · http://codhq.hu 2011.02.06. 14:37:56

bunkónak lenni alapvető emberi jog

viszont a sünöknek nem csak a pályán kéne aktivizálódniuk.
Rengeteg esetben intézkedhetnének lakott területen belül is. Igen, túlnyomórészt autósokat kellene helyretenni, de azért a puhatestüek is megérik néha a pénzüket.

pl.: M3 bevezető / Szerencs u. kereszteződés. Ott elég gyakran látom, hogy 2 sün beszélget a kereszteződésben, magasról leszarva, hogy jónéhányan már a piroson mennek keresztül.

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 14:40:28

@sbronzo: jó, de azért te is érzed, hogy ez nem olyan... :)

Míg a lerobbant busz nem jókedvében ragadt a belsőben, addig a belsősávhuszár igen...

Kalányos Márió 2011.02.06. 14:46:52

@Rival: Nem érzek különbséget.
A szabályoknak ésszerűeknek kell lenni, és alkalmazkodni a szokásokhoz.
Lásd az új KRESZ már engedi előrecsorogni a bringásokat a pirosnál! stb.

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 14:58:57

@sbronzo: azért van különbség egy közlekedő és egy nem közlekedő jármű között...

Amúgy mit vársz? A magyar jogalkotás is csak akkor gyors, ha érdek fűződik hozzá. De pl. az utoljára 1985-ben megpiszkált magyar helyesírás egyes szabályai is egy picit idejétmúltak 2011-ben...

A lényeg azonban, hogy a jobbra tartás szabálya miatt a jobbról előzés a szabály által említett kivételektől eltekintve létre sem jöhetne. Ha pedig létrejön pl. autóúton, az _szabálytalan_. Nem neked kell feloldanod a szabálytalan helyzetet egy másik szabálytalankodással, hanem annak, aki szabálytalanul halad a belsőben.

De az én történetem az M0 egybefüggő fel-/lekanyarodó sávjairól szólt, ahol szintén nem haladhatnál el mellettem jobbról, főleg úgy nem, hogy szabályosan 80-nal haladok a kvázi középsőben, ahol szintén szabályosan vagyok.

Kalányos Márió 2011.02.06. 15:02:24

@Rival: Mondjuk engem teljesen hidegen hagy, ha nem illesztik a KRESZ-t az élethez, mert úgyis megelőzöm jobbról a delikvenst. Ráadásul a leálló sávban, hogy legyen köztünk hely, ha éppen akkor akar visszaporoszkálni a külsőbe.

mi nem foglalt még 2011.02.06. 16:17:38

@Rival: Az elhaladás nem előzés.
Biztos láttál már olyant hogy sztrádán a belső sáv hirtelen beállt.
A külső meg folyamatosan haladt.
A te logikát szerint ilyenkor a küldőnek is vissza kellene lassítani a belső sebességére mert különben jobbról előzés.
Hidd el ha te siófoktól a külsőben jössz 130-as tempót majd fehérvár magasságában a belső sávban megy egy autó 100-as tempóval.
Nyugodtan folytasd az utadat a külsőben 130-as tempóval.
Nem követsz el jobbról előzést.

mi nem foglalt még 2011.02.06. 16:22:18

@Rival: Ne hozd ide hogy szabályos sebességgel haladsz.
Csak belekever a dologba.
Tök mindegy szabályos sebességgel mész vagy sem.
Bármelyik sávban elhaladhatok melletted.
Jobbról nem előzhetlek.

Kalányos Márió 2011.02.06. 16:39:23

@mi nem foglalt még: Mennyivel kell előbb sávot váltanom, hogy ne előzésnek, hanem elhaladásnak számítson?

Megyek a középsőben, és látom messziről, hogy valaki szintén a középsőben poroszkál, de mellette a külső üres. Ha jó a szemem, és már 1 kilóméterrel mögötte kihajtok a külsőbe, akkor szépen elhaladhatok mellette jobbról?

Ha csak 100 méterrel mögötte megyek ki a külsőbe, és úgy megyel el mellette jobbról, az már előzés?

mi nem foglalt még 2011.02.06. 16:46:00

"c) Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek."

Bemásoltam akinek nem lenne világos.
Amit bemásoltam az a KRESZ-ből van.

mi nem foglalt még 2011.02.06. 16:53:42

@sbronzo: Ha nem közvetlen mögé érve mész ki a jobbra eső sávba és vissza elé.
Hanem már elöbb és abban a sávban haladsz folyamatosan az nem előzés.
Nem taglalja a KRESZ hogy ez hány méter.
Azon a távolságon kívül válts sávot jobbra mint amilyen távolságból balra kezdenéd meg az előzést.
Magyarul a normális követési távolság elérése elött.

Kalányos Márió 2011.02.06. 16:55:39

@mi nem foglalt még: "mint amilyen távolságból balra kezdenéd meg az előzést."

Magyarul pont úgy előzhetem jobbról, mint balról? :)

Kalányos Márió 2011.02.06. 17:03:05

Szerintem azért kerül elő már 42. alkalommal elő a blogon ez a téma, mert nem szabályozza rendesen a KRESZ!

Párhuzamos közlekedés
(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.

Közlekedés autópályán és autóúton
37. § (2) Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.

Csak az a bibi, hogy a párhuzamos közlekedésnél csak a lakott területen BELÜLi előzés van leíra. Aztán az autópályás paragrafus meg erre hivatkozik, pedig az lakott területen KÍVÜL halad...

mi nem foglalt még 2011.02.06. 17:09:54

@sbronzo: Nem.
Mielött utolérnéd ki kell menned a külsőbe.
Akkor nem előzés hanem elhaladás.
Ha már utolérted akkor előzés.
Mivel ez nincs meghatározva erre mondtam hogy akkor érsz utol valakit ha egy követési távolságnyira megközelíted.
Még ez elött mész ki a jobboldali sávba és a abban folyamatosan haladsz tovább az nem előzés.
A jobbról előzés egyértelmű szokott lenni mert az úgy történik hogy utolérsz valakit, jobbra kerülöd és visszamész elé.
Na ezt tilos.

mi nem foglalt még 2011.02.06. 17:12:11

@sbronzo: Fentebb bekopiztam a C pontot.
Az egyértelmű.

Kalányos Márió 2011.02.06. 17:27:49

@mi nem foglalt még: Összegezve:
Párhuzamos közlekedésnél alapvetően jobbra kell tartani, de lakott területen belül nem muszáj.

Jobbról elhaladhatsz lakott területen belül is kívül is, mert nem számít előzésnek.

lamed 2011.02.06. 18:11:16

@mi nem foglalt még: Szerintem is így van.
Néha látni az autópálya feletti táblákon "jobbról előzni tilos" feliratot, és alatta az ábra ugyanezt mutatja: a belsőben megy mindkét autó, és közvetlenül a megelőzendő mögül a hátsó kimegy a piros nyíl szerint a jobb sávba, hogy ott előzné meg. Na ez tilos. De a hátsó az előzés megkezdéséig a lassúbb mögött ment, onnan indulna jobbra sávváltásal.
Van máshol olyan tábla is, ami a leállósávon való folyamatos közlekedést tiltja, ennél a táblánál a leállósávon haladó jármű nyila a tábla aljából indul, párhuzamosan a belső sávokban haladókéval. Így ábrázolják a folyamatos haladást, megkülönböztetve az előzéstől. Nyilván nem véletlenül alkalmaznak kétféle jelölést.

[mike] 2011.02.06. 18:52:07

@mi nem foglalt még: rá fogsz faragni, ha ilyen szerencsétlenül értelmezed a szabályokat... Olvasd el a TE saját hozzászólásaidat..... magadnak mondasz ellent! Ha folyamatosan halad a sáv, akkor haladsz el a többi mellett. Egy darab autó mellett nem lehet elhaladni, azt előzésnek hívjuk.

mi nem foglalt még 2011.02.06. 19:17:39

@[mike]: Az elhaladás nem szám függő.
Ha folyamatosan haladsz a külső sávban nem kell figyelemmel lenned arra hogy a többi forgalmi sávban hogy milyen sebességgel haladnak.
Jól is nézne ki ha a külső sávban közlekedik 100 autó majd utolérnek egy sokkal lássanak közlekedőt aki a belsőben megy és erre az egész sor lefékez és a belsőben közlekedő sebességét felvéve mondjuk 70 szépen Pestig araszol.

a-kis-herceg 2011.02.06. 20:03:21

@mi nem foglalt még: pedig ez van a KÉTsávoson...

én vagyok az aki személyautóval 65-tel megy autópályán mert akkor csak 2,5 l/100-at fogyaszt... ne mond hogy menjek autóuton... nem alternatíva amióta tele van kátyúval és körforgalommal plusz más akadályokkal...

egy vidéki úton 30-40 kamiont is összetudok szedni...

legközelebb még azt is ki akarom próbálni amikor a hosszu -80nal menő- kamion sort 85-tel előzöm a belsőben...

ja már olyan volt hogy az én soromat előzte egy másik 90-100-as személyautó hosszú sora...

tök érdekes hogy ezt forgalommentes autópályán is meg lehet csinálni... az ország össze gépjárművét össze lehet gyűjteni egy kupacra január 1től...

ilyen abszurd szabályt sehol a világon nem tudok... na de itt a fontos elvtársakat zavarták a belsőben a kamcsik... ezt minden áron meg akarják oldani, hogy a lázás S8sa suhanhasson a belsőben 250-nel... nem fog menni elvtársak.

[mike] 2011.02.06. 20:23:27

@mi nem foglalt még: ezeket te komolyan is gondolod... ??? Már hogy a retkesbe ne kéne figyelni... Aki mellett te elhaladsz jobbról, az nem tart jobbra! Az elhaladni szót pedig helyettesítsd a megy szóval és mindjárt megvilágosodsz... A folyamatos haladás tömött forgalmi sávokra vonatkozik, ezt másoltad be az előbb is. Olvasd el még egyszer...

mi nem foglalt még 2011.02.06. 20:36:56

@a-kis-herceg: A kamionosok köszönjék maguknak.
Képesek voltak 2 kilométeres sebességkülönbséggel félórán keresztül előzni.
Hosszú sort gyűjtve maguk mögé.

mi nem foglalt még 2011.02.06. 20:42:56

@[mike]: Ember gondold már végig józan paraszti ésszel amit már leírtam fentebb.
Siófoktól jössz pestfele a külsőben az egyszerűség kedvéért egyedül vagy a sztrádán.
Majd egyszercsak látod hogy valaki bóklászik a belsőben hetvennel.
Te erre a külsőben visdzalassítasz hetvenre nehogy szerinted szabálytalan előzésbe kezdj és szépen hetvennel autózol pestig.

a-kis-herceg 2011.02.06. 21:06:20

@mi nem foglalt még:

hát ezt meg tudom tenni továbbra is személyautóval (vagy 7,5 t alatti tg vel..)

ettől a szabálytól a probléma ugyanúgy megmaradt, csak sokkal veszélyesebb módon...

[mike] 2011.02.06. 21:06:23

@mi nem foglalt még: az úton nem józan paraszti ésszel kell gondolkodni, hanem a szabályok szerint....
Egyébként meg nem..... Bemegyek a belsőbe és letúrom. Neki meg kutya kötelessége eltakarodni onnan, mert egy dolgot csinál, azon kívül, hogy köcsögöli magát a pályán, hogy feltartja a többi embert....

a-kis-herceg 2011.02.06. 21:08:08

@[mike]: nekem villoghatnál, dudálhatnál mögöttem. a vérnyomásom 40 éve pont 120/80. semmit nem emelkedne. a rádiót bekapcsolnám és lazítanék...

mi nem foglalt még 2011.02.06. 21:32:20

@a-kis-herceg: Ez kamionokra volt jellemző nem személyautókra.

mi nem foglalt még 2011.02.06. 21:34:43

@[mike]: Ne gyerekes kedj már.
Hogy túrod le?
nekimész?
Mert dudálhatsz napestig ha nem akar lemenni.
Kevered az előzést és az elhaladást.

a-kis-herceg 2011.02.06. 21:36:38

@mi nem foglalt még: nem érzed a problémát? DISZKRIMATÍV. nekem JOGOM van... a kamionnak meg nincs. ugye érzed halványan?

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 21:39:03

Nem értem, hogy hogy nem lehet megérteni. Itt egy KRESZ tanár magyarázata: www.kreszforum.hu/csevejde/Elozes_kikerules_kiteres/Lakott_teruleten_kivul_jobbrol_torteno_elozes/124/?q_id=124

Én továbbra is nemtetszésemet fogom kifejezni, ha valaki autópályán, autóúton a letérősávban "elhalad mellettem" jobbról. Ismétlem, az előzés az autó melletti elhaladás, és nincs meghatározva, mit csináltál előtte, és melyik sávban kolbászoltál előtte. Ha mindenki betartaná az alapvető szabályokat, nem kellene hülyeségről vitatkozni, hogy mi az előzés, és mi az "elhaladás". Betartja mindenki a jobbra tartás szabályát és elhaladtál mellette? Ha balról, akkor megelőzted, ha jobbról, akkor kikerülted. Ennyi.

Én azt hiszem, értelmetlen ez a vita, mert a szabály az szabály, vita helyett pedig inkább be kellene tartani, és nem megmagyarázni, hogy "az ábrán a nyíl hogy mutatja".

Mindig mindenbe bele lehet magyarázni mindent, pont ezért közlekedik mindenki úgy, mint a csürhe, ki merre lát... mintha Bukarestben, vagy Nápolyban érezném magam. Persze nem olyan durva, mert azt a dodgem feelinget sikerült megtapasztalnom párszor Dél-Olaszországban, Bukarestben, Konstancán, Bulgáriában (és még lelkem mélyén élveztem is), de a rohadt életbe: ha egyszer vannak szabályok, amik pont azért vannak, hogy minél veszélytelenebb legyen az autózás, miért kell mindig a kiskapukat keresgélni, bele/félremagyarázni? Az utakon is az ilyen félre/belemagyarázások miatt alakul ki veszélyhelyzet, esetleg halál... és mint tudjuk, sokszor a vétlen hal meg, nem a szabálytalankodó.

Ahogy a poszt címe is szól: "Húzz a külső sávba!" ... és ennyi.

mi nem foglalt még 2011.02.06. 21:50:10

@a-kis-herceg: Azért nincs a kamionnak mert paraszt módon 20 perces előzéseket produkáltak 2,kilométeres sebességkülönbséggel nem kis dugókat okozva.

[mike] 2011.02.06. 21:51:03

@mi nem foglalt még: nincs olyan, hogy elhaladás, ez nem fogalom, hanem ige, vagy tudom is én.... Lehet álló autót kikerülni, meg mozgót előzni. Más módon nem tudsz ELHALADNI egy autó mellett.

@a-kis-herceg: te meg igazi csög vagy.... A lassú haladást is ugyanúgy büntetném, mint a gyorshajtást, hogy a magadfajtáktól megtisztítsuk az utakat egyszer s mindenkorra.
Én mondjuk megnyíló második sávnál is kb. 3 másodpercig szoktam várni, utána körbeautózom, de előfordulhat, hogy valaki olyannal akadsz össze, aki az első pirosnál kitép a kocsidból, aztán lehet 120 a vérnyomásod.... :D Nem olvasod az itteni posztokat.....?

mi nem foglalt még 2011.02.06. 22:04:29

@[mike]: c) Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.
Értelmezd már ezt a mondatot

mi nem foglalt még 2011.02.06. 22:07:43

@Rival: c) Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.
Értelmezd a mondatot.
A kreszben vannak külön rendelkezések is azokat is meg kell tanulni.
Összességében kell nézni a kreszt nem kiragadva egy egy szabályt.

a-kis-herceg 2011.02.06. 22:19:17

@[mike]: hát igen. de olvasom, azért írtam.

egy fontos: a tolerancia... semmi más nem fontos. nem taposod el a gyalogost, a tanulóvezetőt, a nő vezetőt stb...

lassan menni nem jogsértő. jogom van, bármilyen megfontolásból...

a közúti veszélyeztetés maikor körbejárod az "ellenséged" kocsiját, vagy erőszakot alkalmazol az pedig a BŰNCSELEKMÉNY... közúti veszélyeztetés vagy egyéb társai...

a te megoldásaid ezek. pedig egyre inkább tolerálnod kell, a sokféle de törvényes viselkedést. nem nagyon van más választásod...

na persze ha bűnöző vagy, akkor van...

jónévez 2011.02.06. 22:33:13

@[mike]: Így írod: "nincs olyan, hogy elhaladás, ez nem fogalom, hanem ige, vagy tudom is én"
De hát a szabály pont így fogalmazza meg: Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.
Ez azt jelenti : ha én Fehárvártól a külsőben vagyok, te pedig uganonnan a középsőben (avagy a belsőben), akkor akárhányszor elhaladtunk egymás mellett, előzés nem történt.

[mike] 2011.02.06. 22:59:50

@mi nem foglalt még: óvoda bazdmeg.... szerinted azt írja le a kresz, hogy az autó halad folyamatosan??? :D:D Tényleg ezt gondolod? Nagyon elvesztél a részletekben.... Amit írtál, hogy tömött sorok mennek az M7-esen, és hol az egyik lódul meg, hol a másik, az nem előzés.... Jogos. De, ha jobbról elmész valaki mellett a nyílt pályán, az bizony előzés. Ne azzal gyere, hogy te folyamatosan haladsz, mert akkor menthetetlenül hülye vagy már elnézést..... További szép estét!

jónévez 2011.02.06. 23:11:09

@[mike]: Azt írja bizony!
Az meg különösen érthetetlen számomra, ha valaki a butaságát azzal tetőzi, hogy másokat hülyéz le.
Néha nem tudok attól a gondolattól szabadulni, hogy (az egyébként már lecsengett bejegyzések életbentartására, vagy az eleve döglöttek fenntartására) a kattintásszámra vadászók beszólásait olvasom itt... Mert ember ennyire korlátolt nem lehet...

[mike] 2011.02.06. 23:13:39

@a-kis-herceg: persze, hogy jogod van..... nekem is jogom van ám sok mindenhez :D:D Ha te 65-tel gyalogolsz és nem vagy hajlandó lehúzódni, én is mehetek 3x annyival, nemde? És úgy előzlek, ahogy akarlak..... Mi közöd hozzá? Majd ha a rendőrnek nem tetszik, megállít és talán megbüntet. A közúti veszélyeztetés meg jó duma. Egy jó ügyvéddel téged is meg lehetne fogni ezzel. Bebizonyítható, hogy a 90-100-zal haladó reggeli autófolyamban a te 65-öd engem, szembejövőt veszélyeztet. És miért? Mert a mögötted jövő több tucat autós idegbeteg lesz, hogy ott vánszorogsz és kiszámíthatatlanul kivágnak, ezzel veszélyeztetve engem, aki szembe megy. Egy jenki bíróság előtt ez tuti nyert per lenne... :D

[mike] 2011.02.06. 23:18:23

@jónévez: egy másik úriember két poszttal arrébb azt hangoztatta, hogy az elsőbbségadás kérdése csak és kizárólag a hirtelen fékezés tényén alapul. Kezet foghatnál vele te is.

jónévez 2011.02.06. 23:26:05

@[mike]: Ha egyszer így szól a szabál, no...
Hát nem én találtam ki, és mégcsak nem is a magyar jogtudorok, az elsőbbség megadása európaszerte, ámérikában, és afrikában is azt jelenti: az elsőbbség megadására kötelezett nem kényszerítheti az elsőbbséggel rendelkezőt sebessége HIRTELEN megváltoztatására, HIRTELEN irányváltoztatásra. Pont. Ha nem tetszik, csinálj világ KRESZ forradalmat, mert ez mindenütt alap.

mi nem foglalt még 2011.02.07. 07:12:49

@[mike]: Hol van tömött sor írva abban amit bekopiztam?
Simán többrsszámot használ mivel ha egyedül vagy az úton akkor sem elözni sem elhaladni nem tudsz senki mellett.
Ehez az aktushoz minimum két jármű kell.
Tehát többesszámot használ.
Ha tött a sáv és sok jármű megy el egymás mellett az ugyan az mintha ketten vagyunk és ugyan ez történik.
Értelmezd a szöveget olvasd el mégegyszer.

nefeledd 2011.02.07. 09:04:31

Már korábbi bejegyzéshez is , ami a párhuzamos közlekedés szabályairól szólt írtam egy olyan kommentet , hogy teljes mértékben igazat adok az olyan bejegyzésnek ami jogosan veti fel , hogy mi a büdös francért nem használják a pályán a jobb szélső sávot ha az üres!
Egy valami háborít fel igazán , hogy mi a büdös francért nem lehet a 130 as sebesség határt betartani .
Én úgy vagyok vele , hogy ha a GPS és a sebesség mérő szerint is 130 cal előzök egy kamiont vagy lassabban haladót akkor az első lehetőségnél vissza húzódok a külső sávba. Viszont ha valaki egyszer csak ott terem mögöttem , akkor feltételezem , hogy túllépte a sebesség határt, ezzel addig nincs bajom amíg bele nem mászik a seggembe illetve türelmetlenkedve neki nem áll villogni dudálni.
Ugyan a büntető fékezést nem tartom jó ötletnek mert roppant baleset veszélyes , gondoljunk csak arra , hogy ha csatt van a belső sávban és még ott van jobb oldalt a kamion is , vagy esetleg van még 2 autó amelyik szintén gyorsabban halad és a "büntetett" autó mögé érkezik...stb
Sokan az ablakmosó folyadékot preferálják valaki a féklámpa kapcsolót , én meg simán leszarom ezeket az eszközöket , meg a villogó dudálót is és inkább folytatom az utam türelmesen.
Nem látok olyan indokot amiért a sebességet túl kell lépni bárhol , hogy azzal 5-10 perc érkezési előnyt szerezzek.
Sokat járok Budapest - Szombathely viszonylatba és kipróbáltam , hogy mennyit jelent ha autópályán 150-160 al , a főúton meg 110 - 120 al megyek, 5-15 perc ig terjed az előny amit megszerzek .
Szóval felesleges.
Ha meg van olyan bosszú álló retardált barom amelyik azért teszi , nem léptem túl az előzésem közbe a sebesség határt , akkor lassítok előbb utóbb megunja , ha meg nem és megállásra kényszerít , akkor neki is meg kell állnia , akkor viszont már így is úgy is önbíráskodásba torkollik a dolog , de ha megáll akkor mi a f.sznak sietett? Szóval az egész magyar közlekedés morál nem más mint egy jófajta pusztai csikós tragikomédia ahol a sok tesztoszteron Rózsa Sándor ossza az igazságot , pedig nem is az ő feladata.

a-kis-herceg 2011.02.07. 09:10:13

@nefeledd: szerintem nem kell gps, tök mindegy mennyivel mész. ha te előzöl, akkor a hátsó pücs megvárja, te ahogy elhagytad a külsőben lévő kocsit szépen kimész oszt jónapot...

az utakon is: 1000 éves feudalizmus....

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.07. 15:06:31

@Rival: A belinkelt poszt azért érdekes, mert ez az első eset, hogy ugyan nem hivatalos személy, de legalábbis olyasvalaki, aki szakértőnek számít állást foglalt ezügyben (és ennek nyoma is van). Ez még akkor is elég nyomos érv, ha amúgy az indoklás sajnos egyáltalán nem meggyőző.

Azt viszont a Te hozzászólásod is mutatja, hogy a dolog egyáltalán nem olyan egyszerű és egyértelmű.

Pl. azt írod, hogy: "Én továbbra is nemtetszésemet fogom kifejezni, ha valaki autópályán, autóúton a letérősávban "elhalad mellettem" jobbról"

Nos, ez lehet, hogy nem tetszik neked, de a mind a gyorsító, mind a lassítósávban - gondolom ez utóbbit nevezted letérősávnak - szabályosan elhaladhatsz a külső sávban nálad lassabban haladó autók mellett. Legalábbis az én KRESZ-tankönyvemben ez explicite le van írva.

Az előzést és a kikerülést is kevered: álló autót kikerülünk, haladót előzünk (ha velünk egy irányban, azonos úton halad).

Az egyébként elég szomorú, hogy a belinkelt történetben is a rendőr a külső sávban előző/elhaladó autóst intette ki, a teljesen egyértelműen szabálytalan teherautóst nem.

[mike] 2011.02.07. 18:01:52

@mi nem foglalt még: nem értelmezek semmit.... Iratkozz be babám egy kresz tanfolyamra, ahol elmagyarázzák neked, mi az a jobbra tartás... Meg mi az az előzés! Egyik fogalommal sem vagy tisztában. Nagyon nem.... !!

mi nem foglalt még 2011.02.07. 19:40:08

@[mike]: Szerelmetes gyermekem.
83 óta van hivatásos jogosítványom.
Bőven túlvagyok 1 millió kilóméteren.
Nem okoztam még balesetet.
Tökéletesen tisztában vagyok az általad felsoroltakkal.
Középiskolában tanítják a szövegértelmezést.
Javadra válna.

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.07. 20:43:16

@promontor: valóban nem egyértelmű, de világosan látszik, hogy a jobbra tartás szabályából egyenesen következik, hogy ki sem alakulhatna olyan szituáció, ahol jobbról kell előznöd (természetesen a bekezdésekben említett kivételekkel).

Az autópálya és autóút nem egy városi dodzsem. Az általam linkelt magyarázat is sugallja, hogy bizony laza ellentmondások vannak a szabályban is. Márpedig a józan paraszti ész is azt diktálja, hogy autópályán és -úton jobbról nincs előzés, elhaladás (logikailag ki sem alakulhatna).

Na... szóval olyan dologról folyik itt a vita, amely ha létrejön, egyértelműen balesetveszélyes. Elég nagy baj, hogy ilyen hibák tátonganak a KRESZ-ben, és csesznek tisztázni. Olyan alapvető szabálynak kellene lennie a jobbra tartásnak, mint az, hogy a piros lámpánál megállsz.

Ismét a poszt címével zárom, mindenki húzzon a p... ...külső sávba! :)

"streetfighter" 2011.02.07. 21:00:20

Ezzen a "húzz a külső sávba" dumán nem sokan idegesítik magukat.
Ma a 11.esen Szentendrére jövet menet jobbról kellett előznöm a köcsögöket.
Sőt egy bunkó paraszt 5-ös béjemvés disznófejü segg a kihalt úton a villogásra sem húzott le.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.07. 21:32:06

@Rival: Abban egyetértünk, hogy jobban jobbra kellene tartani.

Ugyanakkor az, hogy mennyire veszélyes jobbról előzni/elhaladni, az szituációfüggő. Ha mindkét jármű tartósan és nagyjából állandó sebességgel halad a saját sávjában, akkor a belsőn haladó hosszú ideje láthatta a külsőben feléje közeledő másik járművet. Ebben az esetben nem tartom olyan nagyon veszélyesnek a manővert (teljesen függetlenül attól, hogy szabályos-e).

Szemben azzal az esettel, amikor tényleges jobbról előzés történik, azaz a hátsó jármű a belső sávban közelíti meg az elől haladót és jobbra kivágva előzi meg.

Tompa001 2011.02.07. 22:18:39

@promontor: Teljesen egyetértek Ez így a normális. Ha nem húz ki a külsőbe nem idegesítem magam. Normálisan megoldom a helyzetet. Aztán persze néha nem jön össze. :)

pengusz 2011.02.07. 22:49:52

@"streetfighter": Más meg nem tartja be pl. a sebességhatárokat vagy átmegy a piroson. Ki így szabálytalankodik, ki úgy :)
Általában a saját szabályszegésünkre mindig van mentség, nade a másé! Az vérforraló :D

"streetfighter" 2011.02.07. 22:59:35

@pengusz:
Pontosan. :)
De miért nem lehet jobbra lemenni?
Tényleg olyan nehéz?
Sokan simán lemennek, de mindig van egy-két seggfej.
Én általában gyorsabban megyek mint szabad, de még akkor is lemegyek, ha valaki még nálam is gyorsabbamn akar menni.

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.07. 23:13:02

@promontor: szerinted aki nem foglalkozik azzal, hogy üres a külső, az foglalkozik azzal, hogy mi történik körülötte? Nem...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.07. 23:24:49

@Rival: Ez jól hangzik, de nem biztos, hogy így van. Sokan azért mennek belül, mert "kényelmesebb", vagy mert "a szélső sáv kátyúsabb", stb. Ez önmagában nem jelenti azt, hogy közben nem figyelnek.

"streetfighter" 2011.02.08. 08:21:28

@promontor:

Ha figyel, akkor lemegy nem?
Szerintem is a többség megy mint a tök és nem figyel hátra. Kivétel, aki direkt kekeckedik, mert van olyan is. :(

Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.08. 10:15:19

@promontor: Ha kátyúk miatt megy a belsőben, azt én is látom, és máris úgy állok a dologhoz. De tudjuk, hogy nem ez a jellemző autópályán... :)

pengusz 2011.02.08. 11:50:37

@"streetfighter": És miért nem lehet a sebességhatárokat betartva közlekedni? Tényleg olyan nehéz? :D Ha ezt megválaszolod magadnak, akkor rájössz, miért nem takarodnak el előled :)

"streetfighter" 2011.02.08. 17:52:07

@pengusz:
Leírtam, de szerintem már mások is.
Ha én nem tartom be a sebességhatárt, azzal nem tartok fel senkit (bár "jelentéktelen alak" ezt is megcáfolta, amin jót derültem).
Ha viszont valaki nem megy le a gyorsabb elől, pedig gond nélkül megtehetné, az gerjeszti a konfliktust és a balesetveszélyt.
Szerinten ezt még egy oly nagyon szabálytisztelő állampolgár is megértheti, mint amilyen te vagy. :D

pengusz 2011.02.09. 23:07:33

@"streetfighter": De itt nem csak a feltartásról van szó. Miért csak ezzel foglalkozol?
Okés, nem tartasz fel vele, viszont veszélyeztetsz vele.
És ezt nem te döntöd el egyedül, hanem mondjuk mások véleményét is figyelembe vehetnéd. :)
Ezzel te magad is gerjeszted a konfliktust és a balesetveszélyt, bármilyen penge vezetőnek is tartod magad.
Egyszerűen a másik oldalt egyből szőnyeg alá söpröd.
Ez olyan, mint hogy "megállok ebben a lapubeállóban pár percre, úgysem zavarok senkit". Aztán kiállnék a kapun, de nem tudok, te meg elbeszélgetnéd az időt (mondjuk fél órát szopok a kapuban ácsorogva), majd neked állna feljebb, mert te csak egy percre ugrottál be.
A gyorshajtással pedig igenis veszélyeztetsz, hiszen kétszer nagyobb sebességnél négyszer nagyobb a mozgási energiád, hosszabb a fékút stb. stb.
Állandóan azon lovagolsz, hogy miért szabálytalankodik aki nem takarodik a belsőből. Talán kicsit belegondolhatnál, hogy téged mi ment fel a szabályok alól?

(Nemrég mentünk asszonnyal Szigetcsépen, és egyszer csak előttem termett egy 10-es tábla, mögém meg befordult egy rendőr, azt csak nézett bután, miért mentem 10-zel :D
Persze ha nem lassítok tutira megállít :D)

"streetfighter" 2011.02.09. 23:25:40

@pengusz:
Vannak fokozatok.
Szerintem én még a határon belül vagyok. :D

balazst 2011.02.10. 09:30:58

Magyar embernek derogál, hogy a nehezen megkeresett pénzén megvett (lízingelt) kocsijával a külső sávban menjen. Hogy nézne már az ki?

Én is mindig a külsőben megyek, ha valaki lassabban megy a középsőben, akkor simán elmegyek mellette jobbról, nem fogok a kedvéért két sávot váltani, utána meg vissza.

A legszebb, mikor valaki a belső sávban megy (a külső töküres), mikor utolérem lehúzódik, majd mikor elmentem mellette, visszamegy a belsőbe.

A másik kedvencem, mikor a külső és a belső sáv szétválik (pl M2 az M0 felé, vagy Megyeri-híd budai oldala)és a sok birka már egy kilométerrel korábban bemegy a belső sávba.

Ezeket a "rend éber őrei" miért nem tuják kiszűrni? Nem kell büntetni, csak kizavarni őket a külső sávba.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.10. 09:53:18

@balazst: "A másik kedvencem, mikor a külső és a belső sáv szétválik (pl M2 az M0 felé, vagy Megyeri-híd budai oldala)és a sok birka már egy kilométerrel korábban bemegy a belső sávba."

Attól kezdve, hogy ki van táblázva, hogy elválnak a sávok, teljesen szabályos besorolni abba, amelyik neked megfelel. Speciel szerintem jobb is időben besorolni, mint az utolsó száz méteren pánikszerűen sávot váltani.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.10. 11:09:51

@promontor: jaja, igazad van.
meg lehet nézni, hogy az M1-M7 bevezetőjén kelenföld után milyen helyezkedések mennek...

balazst 2011.02.10. 11:19:52

@promontor: Miért kellene pánikszerűen sávot váltani? Természetesen nem arról az esetről beszélek, amikor tömött sorokban mennek az autók.

Ma reggeli eset: idős hölgy a Megyeri-hídon a sávok szétválása előtt 500 méterrel bemegy a belső sávba, előttünk-mögöttünk kb. 100 méterre sehol senki.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.10. 12:51:24

@balazst: Nézd, ha kicsi a forgalom, akkor is lehet "nehéz" a sávváltás, ha pont melletted megy valaki. Én megértem, ha egy "idős hölgy" (vagy bárki) biztos, ami biztos alapon inkább előbb elfoglalja a sávját.

Nem állítom, hogy néha nem zavaró az ilyesmi, de egyrészt ugye 500 méter az kevesebb, mint fél perc, tehát szó sincs valami tolerálhatatlan feltartásról, másrészt pedig - bocs, ha ismétlem magam, de szerintem fontos - nem szabálytalan.

Kalányos Márió 2011.02.10. 15:57:40

@balazst: Neked 100 méter nem elég, hogy jobbról megelőzd? ;)

balazst 2011.02.10. 16:32:38

@sbronzo: Pssszt! Pont ezt csináltam. :)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.02.17. 17:55:08

"Ők általában ha utólérem őket, és engem is előznek, észreveszik a helyzetet, lehúzódnak, majd visszajönnek mögém, mert… nem tudom miért."

Tehát Te is a középsőben mentél az üres szélső ellenére?

Mercel 2011.03.10. 14:24:56

Hello!

Szerintem ezen nincs mit vitázni..
Ha jön valaki a belső sávban elengedem.
Nem azzal kell foglalkozni, hogy aki jön az mennyire szabálysértő és nem a megengedett sebességgel megy stb.
Ha összetöri magát összetöri magát, megbírságolni is őt fogják.
Ennyi.

"Frigyes"












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása