Minden második hónapban akad legalább egy olyan poszt, amiben a jobbra tartás a fő téma, ezek közül is a leggyakrabban emlegetett hely az M7-es autópálya főváros felé vezető oldalának a három sávos része. Laci is itt húzta fel magát sikeresen még jópár héttel ezelőtt. Vagy akkor is.
Először is csak kis bevezetőként idéznék a Közlekedésrendészeti szabályzatból (gyengébbek kedvéért KRESZ)!
Párhuzamos közlekedés:
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest), a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.
Tehát nem úgy szól, hogy “A Magyar Köztársaság területén Székesfehérvár és Budapest között két leállósáv van, mert olyan gazdagok vagyunk. Egy a buszoknak, kamionoknak, egy pedig a személyautóknak”. De nem is úgy szól, hogy “A Magyar Köztásaság területén Székesfehérvár és Budapest között, ahol három sávon lehet közlekedni az autópályán, a jobb szélső sáv tötymörgősáv, azt csak a kamionok, furgonok, régi keleti autók, kerekesszékesek, gördeszkások használhatják”.
Egyértelmű tehát, hogy húzás a szélére, ha üres az ottani sáv! Természetesen nem akkor, amikor áll a hó apályán, mint szombaton. Akkor, ha valaki úgy érzi, hogy nem mer sávot váltani, nehogy megcsússzon a havon, az ne váltson! De vasárnap majdnem száraz volt az út!
Ahhoz már hozzá vagyok szokva, hogy sokan következetesen a középső sávot használják. Ők általában ha utólérem őket, és engem is előznek, észreveszik a helyzetet, lehúzódnak, majd visszajönnek mögém, mert… nem tudom miért. Tegnap is hasonló volt a helyzet Mentem a középső sávban, 140- 145 körül, előztem a szélső sávban haladó kamiont (egy darabot).
Előttem messze ment egy Ford, P-s rendszámmal, ő már rég túl volt az előzésen, közben engem is előztek 150-160-nal többen. Jobb szélső sáv tök üres. De nem ám úgy, hogy messze már van egy kamion. Nem! TÖK ÜRES! Utólérem, semmi, megy 130- 135-tel.
Türelmesen várok, hétvégén eleve türelmesebb vagyok a sok hétvégi sofőr/papa miatt. Megyünk tovább, engem előznek, én fékezek, semmi. Előzzem meg jobbról? És ha netalántán mégis úgy dönt, hogy kimegy és nekem jön, legyek én a hibás? NA, nem! Villantok egyet, semmi (közben folyamatosan még mindig előznek). Villantok még egyet, semmi.
Villantok még egyet, erre beleállt a fékbe. Szerencsére eleve mindig hagyok annyi helyet, hogy ilyen esetben meg tudjak állni, vagy kerülni tudjak. Soha nem mászom rá senkinek a trakójára, leszámítva a vérlázító eseteket (pl 100-zal a belső sávban telefonál), azt is csak a saját autómmal, mert tudom, hogy az 80 méteren belül megáll 140 ről.
Kikerültem, és még ő mutogatott és villogott rám. Utána lementem a még mindig tök üres jobb szélső sávba, mert én SZABÁLYOSAN szeretek közlekedni. De ő még akkor sem fogta fel, hogy mi a bajom.
Úgyhogy kedves, P-s rendszámú fordos barátom! Semmi személyes, és nem is bunkó voltam, sanyarú gyermekkorom/hasfájás/kialvatlanság miatt. Pusztán arról van szó, hogy ugyanolyan szabálytalan voltál, mintha nem adnád meg az elsőbbséget, vagy átmennél a piroson, a belefékezés pedig már a “szándékos közúti veszélyeztetés” kategóriája. Hogy értsd kedves Barátom:
27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni.
Én ennek eleget tettem, ezért nem rohantam beléd.
27. § (3) A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.
Te kedves Barátom viszont a fenti bekezdést szándékosan megszegted, azért, hogy engem rendre taníts, miközben Te voltál szabálytalan. Ezzel kimerítetted a már említett „szándékos közúti veszélyeztetés” fogalmát, amiért elvileg börtönbe is kerülhetnél.
Lassan ideje lenne megtanulni, hogy, hogyan KELL haladni, ha az úttest párhuzamos közlekedésre alkalmas. Nem büdös, koszos, lyukas (vagy éppen rázós, mint 20 éve) az a szélső sáv, és nem is kis gyökér, aki ott megy. Mégcsak annak a veszélye sem áll fenn, hogy valaki kiugrik az útra a fák közül. Az arra van, hogy a többi sávban gördülékenyebben lehessen haladni.
A rendőrség pedig trafipaxolás helyett néha igazán kiszaladhatna az autópályára csak azért, hogy ezeknek az embereknek a kezébe nyomjon egy tízezer forintról szóló helyszíni bírságot, mert úgy látszik a magyar a szép szóból nem ért…
szs75 2011.02.04. 08:50:55
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 08:51:52
RaveAcE 2011.02.04. 08:52:03
Szeggyél gyóccert!
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 08:54:09
mondjuk az is tény, hogy ha időben kimegyek a külső sávba, és ott egyenletes tempóban haladva érek utol valaki a középső sávban, akkor nem előzésnek számít, ha elhaladok mellette. (ettől függetlenül a rendőr engem fog megbüntetni, és nem őt...)
szs75 2011.02.04. 08:57:54
P75 2011.02.04. 09:06:14
Bevallom, én ebbe a kategóriába esem. Nem követeli meg az egom a balra tartást, nem akarok egy lenni azok közül, akiket anyáznak, amiért a belsőben tötyörög, fel tudom dolgozni azt a szörnyűséget, hogy a szabálytalanul balra tartókat szabálytalanul előzöm és nem utolsósorban szeretek idegbaj nélkül, időben hazaérni.
Ez az egész helyzet egyszerre vicces és felháborító; nagyon jól tükrözi az egész magyar közlekedési kultúrát.
szs75 2011.02.04. 09:09:27
CsL 2011.02.04. 09:14:37
MekkMester 2011.02.04. 09:16:57
"mert én SZABÁLYOSAN szeretek közlekedni" - írod, persze 140-145-el haladsz az autópályán, természetesen teljesen szabályosan. Abszolult szabályosan önkéntes rendőrködsz és rávillogsz az előtted haladóra, csak mer nem takarodik a p*csába a kurva nagy egód elől.
Annyira utálom az ilyen barom vezetőket, hogy el sem tudom mondani!
Szerintem vonulj el Tibetbe meditálni vagy 50 évre, hátha megviágosodsz, mekkora f@sz vagy. Addig legalább egy marhával kevesebb lesz itthon!
MekkMester 2011.02.04. 09:17:50
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 09:21:30
kpetya 2011.02.04. 09:29:13
2. Előzési szándékot nem villogással jelezzük, egyébként sem villogunk ha az zavarhatja a másikat.
3. nem vagy rendőr, továbba az uton nem oktatjuk ki a másikat.
Amugy igazad van, valóban jobbra kellett volna tartania.
(c) Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.
)
szs75 2011.02.04. 09:29:54
MekkMester 2011.02.04. 09:31:10
Hétköznap tolólapos Krazzal jár, és rendet tesz! :)
qwertzu 2011.02.04. 09:43:29
Csigorin 2011.02.04. 09:48:53
AZ a lenyeg, hogy FUGGETLENUL attol hogy jon e mogotted vagy sem valaki a kozepso-belso savban, HA a jobbsav ures! akkor KI KELL MENNI. Jobbratartas!!! Megint mas a lakott teruleten beluli parhuzamos kozlekedes szabalya, ahol valoban csak akkor ir elo a kresz kitakarodasi kotelezettseget, ha akadalyozod a forgalmat (folyamatosan haladhat a belso savban is felteve hogy a nala gyorsabban erkezoket nem akadalyozza). Ott is sok a paraszt, de azt meg csak elviseli valahogy az ember. Lakott teruleten KIVUL (marpedig autopalyan kevesen laknak) azonban KOTELEZO a jobbratartas!!! PONTOSAN azert, hogy ne csalogasd bele szabalysertesbe a gyorsabban haladot! A posztolo erre utalt teljesen kulturalt modon. Nem mellesleg az, hogy felveszed a forgalom ritmusat es adott esetben 145el mesz az autopalyan, joval kevesbe balesetveszelyes mint jobbrol elozni. Nem azt mondom hogy kevesbe szabalyserto, hanem azt, hogy kevesbe veszelyes.
Arrol meg inkabb nem is mondanek semmit hogy vannak olyan parasztok akik kepesek ok nelkul befekezni mas elott, raadasul autopalyan. AZ ilyenert letoltendot adnek.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 09:59:29
borso 2011.02.04. 10:00:44
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 10:02:49
randomuser1 2011.02.04. 10:05:37
Pityubácsi 2011.02.04. 10:24:37
ettől függetlenül szép békésen szoktam a külső sávban haladni.
akos696 · www.focusauto.hu 2011.02.04. 10:33:49
akos696 · www.focusauto.hu 2011.02.04. 10:43:15
.lll. 2011.02.04. 10:52:07
.lll. 2011.02.04. 10:53:49
neked se ártana a magne b 6 kúra:D
szaGértő 2011.02.04. 10:55:08
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.04. 10:59:56
Akkor hogyan?
Egyébként régen én is így gondoltam, de aztán egy n-12. autozzblogposzt kapcsán előkapartam a KRESZ tankönyvemet és az kifejezetten azt írja, hogy ha utolérsz valakit a belső sávban, akkor villogással jelezheted neki az előzési szándékodat, ha már magától nem kap észbe.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 11:02:08
vagy azért mennek középen, mert úgy mindkét irányba sok hely van.
igazából rutintalanság...
gyuszó 2011.02.04. 11:04:35
gyuszó 2011.02.04. 11:05:47
MekkMester 2011.02.04. 11:07:20
Hát így. A villogás azonvan sehol nem szerepel a KRESZ-ben. Én is rühellem, ha rámvillognak. Ha autópályám előtök egy-vagy több járművet, (és az is lehet, hogy csak 110-el), akkor amint lehet, akkor elengedem azokat, akik gyorsabban jönnek hátulról, de nem fogok "beugrani" satufékkel két kamion közé, csak hogy elengedjem. Tudomásul kellene venni, hogy a közlekedés egy társasjáték, és nem csak azok játszanak, akik tolják neki sokszor szabálytalanul. Egyébként neked is elgurulthatott a gyógyszered.....
Zozzancs · http://fitprogramokregivel.hu/c9 2011.02.04. 11:08:52
Igen is szedjék ki az ilyeneket a forgalomból, és magyarázzák el nekik a sünök hogy mit is csinálnak rosszul.
Sajnos aki 30-40-100 éve csinálta a jogsit, bizony találkozik új dolgokkal az utakon. Indítsunk egy kezdeményezést "Legyen kötelező 10 évenként a jogsi megújítás" címmel :)
vanek ur 2011.02.04. 11:09:59
25-30 év elteltével csak annyi változott, hogy több és nagyobb teljesítményű autók vannak az utakon. Az autóvezetők hozzáállása viszont maradt a régi...
MekkMester 2011.02.04. 11:11:17
akos696: Neked is elgurulhatott a gyógyszered!
@promontor: Bocs, tényleg nem neked szántam! Mea culpa!
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 11:13:15
rögzített, utólag bármikor visszanézhető szimulátoros gyakorlattal, a tanulókocsiban több kamerával és fekete dobozzal, pszichológiai alkalmassági vizsgával, valamint kötelező vezetéstechnikai tréninggel.
változank az idők, sokkal több ember ül kocsiba, mint 30 éve, muszáj lenne kiszűrni az alkalmatlanokat.
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2011.02.04. 11:14:33
Medgar 2011.02.04. 11:14:47
MekkMester 2011.02.04. 11:14:48
KarbatettKezűZoltán 2011.02.04. 11:14:57
Én nem villognék vagy megbüntetném az ilyet tapló egysejtűeket, hanem az autójukkal együtt bedarálnám őket!
Csigorin 2011.02.04. 11:15:12
Reggie 2011.02.04. 11:15:56
c) Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek."
szs75 2011.02.04. 11:16:27
Félreértés ne essék, itt tényleg a fordos volt a hülye, de a posztoló sem volt sokkal értelmesebb. Minek húzza fel magát ilyenen? Ha tényleg nem volt senki a külsőben, akkor neki is ott lett volna a helye. Ha jönnek a külsőben, akkor megvárom azt a pár másodpercet, míg elhalad a belsőben a 160-nal jövő, és megyek utána. Közben max gondolom, hogy mekkora hülye a fordos, de hogy ebből ekkora ügyet csinálni???!!!
krampam 2011.02.04. 11:17:11
de.
ha valaki gyorsabb, azt illik elengedni. még a F1-ben is.
Zozzancs · http://fitprogramokregivel.hu/c9 2011.02.04. 11:18:02
Indítsak egy facebook / iwiw klubot erre? :)
krampam 2011.02.04. 11:18:26
de ő meg kívánta előzni az előtte haladót! és azt csak balról szokás... jobb helyeken.
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2011.02.04. 11:19:28
Reggie 2011.02.04. 11:19:32
Tehat villogni is lehet. A dudalas kizarolag veszhelyzet vagy elozes jelzesere hasznalhato, a villogasra nincs ilyen megkotes.
CyberPunK 2011.02.04. 11:20:05
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2011.02.04. 11:20:56
Reggie 2011.02.04. 11:21:16
Medgar 2011.02.04. 11:21:24
30. § Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint - lakott területen kívül - az előzési szándék jelzése céljából szabad.
P75 2011.02.04. 11:22:08
Egy probléma van ezzel: ha esetleg figyelmesen végigolvastad a kommenteket, többen rávilágítottak arra a kicsinyke ellentmondásra, h a posztoló is folyamatosan a középső sávban haladt :-)
szs75 2011.02.04. 11:22:40
Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2011.02.04. 11:23:08
szs75 2011.02.04. 11:23:50
1kutya 2011.02.04. 11:23:54
egyébként nincs a posztban sem szuzuki, sem biciGli, tehát lehetetlen megmondani ki a hibás:-DDD
krampam 2011.02.04. 11:26:46
nem az a lényeg, hogy jobbról nem menjünk el valaki mellett?
ha valaki gyorsabban jön mögöttem, s a jobb sáv üres, akkor lehúzódok. ha elhaladt az illető, akkor valszeg ő is le fog húzódni. de amikor ő a gyorsabb, akkor először én húzódok, mert így egyértelmű a helyzet.
gjokkel 2011.02.04. 11:26:47
SOHA, SEMMILYEN körülmények között nem szabad jobbról előzni. Ennek oka az, hogy jobboldalon sokkal nagyobb hátrafelé a holttér, ezért extrém balesetveszélyes.
(A párhuzamos közlekedés csak lakott területen van. További kivétel akkor lehetséges, amikor telítettek a sávok.)
Tehát a posztoló eljárása a helyes, abban az értelemben, hogy addig megy mögötte, amíg az idióta észbe nem kap.
A 130-as sebességhatár nem indok. (Egyébként is 142-ig szabályos a sebesség: órahiba és büntethetőség miatt)
De ezt a német autópályákon nagyon hamar megtanítják az embernek. Ott ugyanis néhol 240-nel érkezik a Porsche a belső sávban. Szabályosan.
Csigorin 2011.02.04. 11:27:02
Tehat azert ment KI a jobbsavbol a kozepsobe, hogy megelozze a kamiont. Ekkor meglatja, hogy elotte megy egy -nala lassabban halado- Ford. Felmeri hogy perceken belul utoleri. A bizalmi elvbol az kovetkezik, hogy a Fordos -tul az elozesen ugye- a jobbsavba fog visszaterni. Nemcsak hogy nem celszeru, de egyenesen balesetveszelyes lenne egy nala gyorsabb jarmuvel ilyenkor jobbra lehuzodni tudva, hogy fel perc mulva mar menned is kell ki balra hogy megelozd. Posztolo csak annyit szeretett volna, hogy mikor a Ford visszatert jobbra, o balrol megelozi szabalyosan, majd a kovetesi tav betartasaval szepen besorol o is jobbra a Ford ele. Kulturalt resztvevok kozott ez a kozlekedesben igy megy. Azonban a Ford szabalyserto modon haladt a belso savban, az elozesi szandekat jelzo posztolot pedig teljesen indokolatlan es idegbeteg modon ok nelkuli fekezessel veszelyeztette. Kerdesem: miert kell megsertodni ha megeloznek? Miert okoz ez sokakban kisebbrendusegi komplexust? Ha nem elozi le senki attol megno a szerszama vagy mi?!
szs75 2011.02.04. 11:27:35
Nivella 2011.02.04. 11:28:29
"B" kategóriás jogosítvány = De hát az belűlre szól! mentalitástól megőrülök.
krampam 2011.02.04. 11:28:57
szs75 2011.02.04. 11:31:35
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.04. 11:32:36
Mondjuk ettől függetlenül szerintem sokan a dudálást ugyanúgy személyes sértésnek tekintik, mint a villogást. Szerintük az a helyes, ha a mögöttük jövő kussol és tűri a tökölődésüket. Szerintem meg bármelyik kettő sokkal jobb, mint ha valaki fél méterre mögém jön.
Egyébként meg a poszt által leírt eset és amiről Te beszélsz, az nem ugyanaz: abban nyilván igazad van, hogy ha az előtted lévő is előz, akkor illik megvárni, míg befejezi.
Medgar 2011.02.04. 11:33:53
Párhuzamos közlekedés
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Az autóbusz öbölt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.
(2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.
(3) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára kettőnél több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell értelemszerűen alkalmazni. Az ilyen úttesten azonban a második forgalmi sávban - a (2) bekezdésben foglalt rendelkezések megtartásával - bármely gépjárművel szabad közlekedni; a harmadik és további (belső) forgalmi sávokra - a balra bekanyarodás esetét kivéve - ráhajtani csak személygépkocsival és motorkerékpárral szabad.
(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.
illetve:
37. §
(2) Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
Tehát, igen autópályán nem elhaladsz a másik mellett, hanem MEGELŐZŐD. A sokak szerint mantrázott "csak elhaladok mellette" állítás max. lakott területen belül igaz.
1kutya 2011.02.04. 11:34:29
Reggie 2011.02.04. 11:34:43
Peter5511 2011.02.04. 11:35:33
CyberPunK 2011.02.04. 11:35:50
Medgar 2011.02.04. 11:39:45
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;
b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg;
c) az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett;
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
(2) Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
(3) Az előzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani.
(4) Csak jobbról szabad előzni
a) azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a 31. § (1) vagy (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően helyezkedik el;
b) azt a villamost, amely az úttest közepén - egyirányú forgalmú úton az úttest bal oldalán - levő pályán közlekedik.
(5) Jobbról is szabad előzni a figyelmeztető jelzést (villogó sárga fényjelzést) használó járművet, ha a vezető meggyőződött arról, hogy ezzel a többi járművet és a gyalogosokat nem veszélyezteti.
(6) Az előzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzódással vagy más módon akadályozni nem szabad.
(7) Lakott területen kívül a nagyméretű, valamint a lassan haladó jármű vezetőjének az úttest szélére húzódással és - a szükséghez képest - lassítással is elő kell segítenie azt, hogy járművét más jármű megelőzhesse.
(8) Tilos előzni:
a) kijelölt gyalogosátkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogosátkelőhely előtt;
b) villamost közvetlenül olyan megállóhely előtt, ahol az utasok fel- és leszállása az úttestről, illetőleg az úttestre történik;
c) be nem látható útkanyarulatban, illetőleg bukkanóban, kivéve, ha az úttesten egyirányú forgalom van, vagy záróvonal van felfestve és az előzés annak érintése nélkül végrehajtható;
d) vasúti átjáróban és közvetlenül vasúti átjáró előtt;
e) útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve
- ha a forgalmat rendőr vagy fényjelző készülék irányítja és az előzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár,
- ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.
- körforgalmú úton,
- ha a járművel csak jobbról szabad előzni [(4) bek.].
(9) A (8) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott tilalom nem vonatkozik a kétkerekű motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak és kerékpárnak gépjárművel való előzésére.
Tehát szabad ez előzőt előzni, feltéve ha betartod a kresz szabályait.
determ 2011.02.04. 11:40:09
ezzel egyébként az a baj, hogy bármikor azt mondom, hogy egy kutya átrohant előttem vagy hogy valamiért egy fulladásos roham jött rám. És máris nem áll meg a szándékos veszélyeztetés.
Ne érted félre, én is utálom a fékezős marháját, de sajnos simán megmagyarázza, hogy miért fékezett. Ha 2-en vannak akkor meg még tanú is van az "átszaladó rókára".
Lyanko 2011.02.04. 11:40:40
isti77 2011.02.04. 11:42:21
Aki nem így tesz, ne pampogjon, hogy jobbról szabálytalanul megelőzik. A jobbról előző szabálytalansága már csak következménye a jobbra nem tartó szabálytalanságának, hiszen ha a külső sávban haladna, értelemszerűen csak balról tudná bárki is megelőzni.
Ha jobbról el tudott menni valaki mellette, már nem lehet arra hivatkozni, hogy neki nem lett volna módja lehúzódni.
Ezt a "Mi van, ha éppen akkor akar lehúzódni, amikor jobbról megelőzöd?"-kérdést nem is értem. Miért, lakott területen mi van ilyenkor? Autópályán nem kell sávváltás előtt a tükörbe nézni?
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 11:42:27
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 11:44:03
mohopasi 2011.02.04. 11:45:59
igazságos 2011.02.04. 11:47:41
2. A magyar nép nem ért a szóból. Tehát Lacink határon túli, netán erdélyi, akármibe fogadok.
3. Utólag mindenki baromi okos tud lenni, meg mindenki hülye, aki velem szembe jön, csak én nem. Biztos beletelt pár hetébe, mire kimásolgatta a paragrafusokat, meg visszaemlékezett, hogy is volt az eset.
4. @Lyanko: De! Vagyis a posztíró enyhén gyorshajtott, 140-150-nél, vagyis benézett volna neki minimum egy harmincezres csekkecske. És még büszke is rá, reklámozza magát.
Suika 2011.02.04. 11:48:44
Most bontsam le, hogy soha a büdös életbe nem éred el az előtted "tötymörgő" "mazsolát", ha a Magyar Köztársaság közlekedésrendészeti szabályait (gyengébbek kedvéért: KRESZ) betartva közlekedsz?
Amúgy gyönyörű szent beszéd, vannak benne igazságok, de a hányatott sorsú magyar népnek, aki jobb híján csak magát képes mószerolni, leírom a saját gondolatomat: Kit érdekel bárkinek is a rinyálása arról, hogy mások nem tartják be a játékszabályokat, ha maga sem tartja be?
Csoda, hogy bekerült egy ilyen iromány egy olyan blogra, melynek ez a szlogenje. Irónia.
blogsámán 2011.02.04. 11:48:54
Amiért viszont írok, az az, hogy most már csak elővettem azt a fránya KRESZ-t, és megnéztem, mit is lehet erre a szitura előszedni. Szerintem a 34.§, 36-37. § valamint az előzés fogalma a mérvadó. Kezdjük a végével. Valaki felvetette, hogy ez nem is előzés, csak elhaladás (ezért jobbról is szabályos). Nos az előzés fogalma úgy szól:
"c) Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek." Ebből szerintem a lényeg az, hogy csak a folyamatosan haladó járművek melletti elhaladás nem számít előzésnek. A folyamatos haladás nincs külön definiálva, de a 36. § (2) ad némi támpontot: "... ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat."
Ha nem így lenne, akkor az egész 36. §-ban értelmetlen lenne az előzés fogalmáról beszélni is. Szóval tehát alapjában véve autópályán is előzésről beszélünk, amikor elhaladást látunk a másik jármű mellett. A 34. § konkrétan felsorolja, hogy milyen esetekben lehet/szabad/kell jobbról előzni, és mivel az autópálya nincs benne, ezért autópályán csak balról szabad előzni. Na de térjünk vissza az eredeti problémára. Mit is keres a 3 sávos úton a középsőben bárki. Beidézném a 36. § (1)-(5) bekezdését, amiből a 3.-ra (ami visszautal 2.-ra) és az 5.-re hívnám fel a figyelmet:
"36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Az autóbusz öbölt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.
(2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.
(3) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára kettőnél több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell értelemszerűen alkalmazni. Az ilyen úttesten azonban a második forgalmi sávban - a (2) bekezdésben foglalt rendelkezések megtartásával - bármely gépjárművel szabad közlekedni; a harmadik és további (belső) forgalmi sávokra - a balra bekanyarodás esetét kivéve - ráhajtani csak személygépkocsival és motorkerékpárral szabad.
(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.
(5) Ha a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki, forgalmi sávot változtatni csak abban az esetben szabad, ha a vezető bekanyarodásra vagy megállásra kíván felkészülni."
Ezek alapján az én megítélésem szerint ha valaki megy a szélsőben, utolér valakit, akkor azt kielőzve balról úgy ítéli meg, hogy a következő járművet is megelőzi, akkor bizony szabályosan halad ott, még akkor is, ha egyébként lenne helye az első megelőzött jármű után visszatérni a szélső sávba. Három sávos úton ráadásul az az opció értelmezhetetlen, hogy akadályozza a mögötte gyorsabban jövő jármű haladását, hiszen a mögötte jövőt semmi nem tiltja meg attól, hogy a legbelső sávban megelőzze a középső sávban haladót. Persze, ha tök üres a külső sáv, akkor nehezen lehet védeni a középsőben haladást.
Szerintem.
miva? 2011.02.04. 11:49:18
Na most lehet anyázni.
Csók a hónotok aljára!
dan72 2011.02.04. 11:49:31
Reggie 2011.02.04. 11:50:02
banyek 2011.02.04. 11:50:30
Ha a belső sávban valaki ilyen tempóban közlekedik, akkor egy rossz szó nem érheti, pont.
(És amúgy tudtátok, hogy a megengedett sebesség a maximum megengedettet, és nem a minimum kötelezőt jelenti?)
bebe tv 2011.02.04. 11:50:40
Ha odakinn a ráhajtósávból ráhajtasz az autópályára, akkor biztos lehetsz benne, hogy a szélső sávban jövő autó azért indexel jobbra, mert be fog húzódni a belső sávba, hogy te nyugodtan ráhajthass az autópályára.
Ha nem indexel azt csak azért nem teszi mert nem tud beljebb húzódni, vagy pedig magyar.Itthon az autópályán nagyon ritka, hogy így jelezzenek neked. Aki így tesz, az valószínűleg sokat közlekedett német autópályákon. De már az osztrákok sem nagyon használják az irányjelzőt.Nem véletlenül, mert már a bécsiek is mondják, hogy a Balkán már Bécstől kezdődik.
Ha pedig pl. egy kamionsort előzöl 130-140-el és mögötted jön egy kocsi 200-al, akkor ő is lecsökkenti a sebességét, amíg te be nem előzted a kamionokat. Akkor azonban nyomás vissza a szélső sávba, mert onnantól már keményen villogni fog rád. Ha pedig egy sávot valamilyen okból lezártak és Stau alakult ki, akkor bevett gyakorlat a zipp zár besorolás, ami annyit jelent egy jobbról egy pedig balról haladhat tovább a nem lezárt szabad sávban.
munkanelkuli 2011.02.04. 11:51:11
közlekedő edény 2011.02.04. 11:52:23
Reggie 2011.02.04. 11:52:39
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 11:52:54
miva? 2011.02.04. 11:53:53
H van jogod nem köszönni a pénztárosnak, attól még nem élsz vele, nem?
Peter5511 2011.02.04. 11:55:41
Ha üres a külső kimegyek. Azért használom a középső sávot huzamosan 130-al, mert a külsőben kamionok, öreg, vagy takarékoskodó sofőrök 90-100- al tögymörögnek, és nincs kedvem fél percenként előzgetni, tudom, hogy nem szabályos, de biztonságosabb. Ha üres a legbelső, akkor a hozzám hasonló szabálytalankodó, bár más szabályt megszegő, aki azt hiszi neki a 130 az 140, meg 170, az előzzön meg a külsőben, és ne villogjon!!! Aki pedig szabályosan közlekedik 130-al azt, a középsőben sem zavarom.
miva? 2011.02.04. 11:59:50
szs75 2011.02.04. 12:00:28
Én haladok 130-al a külsőben, mert nekem ahhoz jogom van, és egyszercsak utolérek valakit, aki 110-el halad a belsőben, akkor én nem haladhatok el mellette? Nemár!
blogsámán 2011.02.04. 12:01:06
Peter5511 2011.02.04. 12:01:25
Nézd meg a statisztikákat hányan halnak meg gyors hajtás miatt és hányan, mert a középsőben mertek 130-al menni. Szóval éld túl azokat a hülyéket, mint aki ezt a bloggot írta!
MekkMester 2011.02.04. 12:01:41
blogsámán 2011.02.04. 12:03:11
miva? 2011.02.04. 12:04:55
Néha kell a tc-ra valami nemzetközi felmérés, amiből kiderül, hogy nyugaton a lengyel, cseh, román sofőrök megítélése mennyivel jobb, mint a magyaroké, oszt ennyi.
Lehet az 1.1-es fehér asztrával suzukisokat büntetni az m7-esen, hiszen ezek az erőviszonyok, meg a kis magyar valóság.
szs75 2011.02.04. 12:05:01
Hoppázó Beléndek 2011.02.04. 12:06:41
kár.
Reggie 2011.02.04. 12:06:58
miva? 2011.02.04. 12:07:45
kamushamus 2011.02.04. 12:08:20
Ha két sávban halad a forgalom,és a belsőben forgalmi akadály miatt lassítanak,akkor te nem haladhatsz el mellettük a külsőben,mert az előzésnek számít?
blogsámán 2011.02.04. 12:09:10
Peter5511 2011.02.04. 12:10:55
kamushamus 2011.02.04. 12:12:14
MekkMester 2011.02.04. 12:12:15
Reggie 2011.02.04. 12:14:37
@Peter5511: Az a figyelmetlenseg, hogy nem nez jobbra amikor kihuzodik es valojaban ez okozza a balesetet.
szs75 2011.02.04. 12:14:54
DeluxeTroll1 2011.02.04. 12:15:15
Medgar 2011.02.04. 12:15:38
CD-R80 2011.02.04. 12:17:29
Meg mijaza ráhajtósáv?:DD
@miva?: Ezt hosszú évek tapasztalata mondatja veled , esetleg a betöltött cefre?
Seggfej:DDD
miva? 2011.02.04. 12:20:27
A helyzet az, hogy amennyiben a többiekről is feltételezzük, hogy értelmes emberek, nyugodtan rájuk hagyhatjuk a döntést, hogy mennek-é 140 km/h-val, vagy sem. A te autódból az ui nem látszik, hogy a haldokló anyukájához siet-e, vagy csak kakilnia kell, vagy más oka van a száguldozásának. Ha normális emberként Európa többszázmillió lakója számára ez elfogadható oka annak, hogy udvariasan, egymás közlekedését segítve esetleg adjunk teret a többieknek, hogy saját szituációjukat saját maguk megítélve hozzanak döntést adott esetben, ne pedig mi döntsünk a saját autónkból, nem értem, hogy itt miért nem működik ez.
Hozzáteszem, én betartok minden sebességkorlátozást, de pl a nálunk nagyságrendekkel kulturáltabban közlekedő németországban ha hirtelen 130-as korlátozás bukkan fel, attól még nem mennek ám 130-cal. Ott ugye elvileg fénysebességgel lehetne menni, és onnan lassítanak a közlekedési szitunak megfelelően. Esetenként 150-ig. Viszont, ha kislány, vagy öreg bácsi fullad le hatszor a körforgalomban, senki nem dudál, hanem egymást taposva rohannak segíteni szerencsétlennek.
milon 2011.02.04. 12:21:53
miva? 2011.02.04. 12:22:24
Egyébként hosszú évek tapasztalata, meg különböző országbeli csevegések benszüpöttekkel.
De majd szétrúgjuk a seggüket a kedvedért, hiszen élő példa vagy arra, hogy mi egy figyelmes, udvarias nép vagyunk.
esef 2011.02.04. 12:22:53
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.04. 12:23:01
Szerintem az elvi vitánál sokkal fontosabb kérdés, hogy a rendőrök, meg a biztosítók mit gondolnak, erről (szerencsére) nincs tapasztalatom.
Azt bizton kijelenthetjük, hogy ilyen szituban fokozott óvatosság szükséges, pont azért, mert nem tudhatod, hogy a másik autós mit tart szabályosnak.
Medgar 2011.02.04. 12:23:36
Ha elolvasnád a kreszt rájönnél, hogy az általad említett helyzet elvileg nem jöhet létre.
Normál esetben kimegyek - előzök - visszajövök
Nagy forgalom esetén folyamatosan előzöm a külső sávot, ha valamilyen oknál fogva lelassul kisorolok.
A hozzád hasonlóknak egy dolgot kéne felfogni:
A kreszt nem magyarázni, hanem betartani kell és főleg nem betartatni másokkal.
miva? 2011.02.04. 12:24:43
P75 2011.02.04. 12:29:10
nyjozsi2 2011.02.04. 12:31:33
Véleményem szerint autópályán az előzés akkor valósul meg, ha mindketten egyformán a külső sávban mennek és a gyorsabb megjön, sávot vált, előz, sávot vált vissza. Az általad felsorolt összes pont ezt a szituációt ragozza, egyetlen betű sem esik arról, hogy miként viszonyulnak egymáshoz az autók, ha sávváltás nélkül kerülnek egymás mellé -> valószínűleg azért nem beszél erről, mert a bizalmi elv miatt feltételezi, hogy mindenki betartja a jobbratartást.
Feltételezett forgalmi helyzet: mindhárom sáv telített, mindhárom sávban 130-cal megy mindenki. A legbelső (bal szélső) sávban valaki valamiért lassít, ezért a sávban mögötte mindenki lassít. Kérdés: ilyenkor a középső sávabn haladó is lassítson? Továbbmegyek: a láncreakció miatt a jobb szélsőben haladó is?
Szerény közvéleménykutatásom szerint az alábbi indokok vannak a középső sávban bóklászásra:
- ha utolérek egy kamiont, akkor sávot kell váltanom
- nem fogok jobbra-balra váltogatni
- majd én megmutatom, hogy mekkora a sebességhatár az autópályán
Magam is rászoktam, hogy beállok a külsőbe és nyugodtan, nem idegeskedve hazajövök, az esetek nagy részében magam mögött hagyva a középsősávhuszárokat.
CD-R80 2011.02.04. 12:32:12
Csak most tudd én is magyar vagyok s nekem nem esik jól hogy holmi bennszülöttek lerohadtbunkóznak:)) S ebből fakadt ki a fenti jelző:))
Bár kiváncsi lennék te mit tettél hozzá a nemzetközi megítélésünkhöz??? Vagy te is bunkó módjára közlekedsz-vezetsz?:)
Soknak tartom ugyanis hogy némely kihúzodni képtelen farok miatt leáltalánosítasz mindenkit.
CD-R80 2011.02.04. 12:32:58
Medgar 2011.02.04. 12:37:04
szs75 2011.02.04. 12:37:38
etruszk 2011.02.04. 12:39:41
Persze ha igazán nyugodtan akar az ember autókázni akkor 150-155 a belsőben. Csak elvétve jön valaki akit el kell engedni, viszont a tempó nem túl sok, így mindenkinek van ideje lehúzódni előlem.
Egy gázzal el lehet így gurulni a Fehérvártól az érdi emelkedő aljáig, ahonnan meg már úgyis csak 100.
szs75 2011.02.04. 12:39:43
Medgar 2011.02.04. 12:41:09
Elvileg igen, elég egy hülye aki nem néz rendesen körbe és kimegy a külső sávba ahol éppen te előződ, jobb esetben megússzátok egy páros infarktussal :-)
Peter5511 2011.02.04. 12:41:20
Ha haldoklik az anyukád, attól még nincs jogod a szabálytalan közlekedéssel mást megölni, mert szerinted ilyenkor a 130 170. És mi van, ha holnaptól, amíg te dolgozol, valaki beköltözik a lakásodba, napközben, mert szerinte a magán tulajdon védelmére vonatkozó szabályok, bizonyos esetekben felrúghatok…
Csigorin 2011.02.04. 12:42:20
A megengedett maximummal torteno haladas nem ment fel a jobbratartasi kotelezettseg alol. Mar fentebb ideztek, hogy az a kitetel miszerint a belso savban haladhat folyamatosan a mogottes forgalmat nem akadalyozva, csak lakott teruleten belul el, kivul nem. Ha lakott teruleten belul mesz 50el a belsoben, akkor valoban nem vagy koteles kimenni. Lakotton kivul viszont tokmindegy mennyivel mesz, jobbratartas van.
De gondolom ha jonne egy olyan hir, hogy az alberlo fizetes helyett megkeselte a foberlot (aki mondjuk szamla nelkul adta ki a lakast), akkor ott is egybol megjelennenek a trollok, hogy "ha o nem tartja be a szabalyokat (nem ad szamlat) akkor milyen jogon varja el mastol hogy betartsa a torvenyt (nem gyilkolaszunk)", es szepen megmagyarazna hogy a ket cselekmeny egyenrangu... omg
kamushamus 2011.02.04. 12:43:38
Valamelyik barom "bent felejti magát" a belső sávban 110km/h sebességgel ebben az esetben a közlekedésben részt vevők kizárólag 110km/h sebességgel haladhatnak egymás mellett az autópálya mindhárom sávjában?
Ugye ezt te sem gondolod komolyan
Lajosforras 2011.02.04. 12:47:52
Csigorin 2011.02.04. 12:49:47
Mindket fel szabalytalan. Mit mond ilyen esetre a KRESZ? Kifejezetten eltanacsol az onkentesrendor hozzaallastol (ha emlekszel a kresz vizsgara, hibas valasz az, hogy mindenaron megprobalod kikenyszeriteni a szabalyossagot), ellenben azt mondja, hogy igyekezz eltavolodni a szabalytalankodotol.
Tehat A autos hogy tud eltavolodni B autostol? Nyilvan ugy hogy igyekszik amint lehet megelozni, de a megoldas kulcsa nem nala van. B autosra viszont nagyon egyszeru megoldas var: kimegy jobbra. Igy a szabalytalan A autos eltavolodik tole.
Ebbol az kovetkezik, hogy az a logika amit azok szeretnek emlegetni akik kisajatitjak a belso savokat, es noha latjak a gyorshajtot CSAKAZERTSEM engedik el, merthogy marpedig ok NEM akadalyoznak, ugyancsak hibas, es nem az akadalyozas fennforgasa miatt, hanem tobbek kozott a fenti elv megsertese miatt is.
''autónepper.'' 2011.02.04. 12:50:08
egyébként a büdös kurva anyát annak aki feltartja a gyorsabbat! tök nyugisan megyek 180-190el erre a sok idióta meg a belsőbe lődörög hát geci hiába villogsz neki... utána emg jönnek posztot írni hogy a sok agresszív bmw milyen állat meg életveszélybe sodorta a pulyámat a hátsó ülésen! bekapjátok a faszomat!
CD-R80 2011.02.04. 12:51:06
Aki aztán ha véletlen külföldre megy egyből szabálykövető lesz.
Legalábbis azt hiszi:))
Medgar 2011.02.04. 12:52:12
A nem hivatalos válasz: Azt úgyis sejted :-)
Ezeket azért veszélyes jobbról előzni mert:
1. Azt sem tudja, hol van és akkor jön ki jobbra amikor mellete vagyok.
2. Ha megelőzőm, rögtön kijön belőle a jogászközlekedésimérnökönkéntesrendőrítéletvégrehajtó énje és büntetni akar.
CD-R80 2011.02.04. 12:52:27
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 12:52:30
rég volt terhesnős, gyerekes, babakocsis poszt.
ilyet kérünk!
miva? 2011.02.04. 12:54:20
nyjozsi2 2011.02.04. 12:54:46
Megint egy faramuci helyzet. Megyek a külsőben szabályosan, beérek egy majomvonatot a belsőben, ahol bólásznak a kalapos bácsikák egymás mögött 100-zal. Nem tudok belassulni mögéjük-közéjük, hanem elhaladok mellettük. Ha jobban belegondolok kezdenek visszatérni a baloldali közlekedéses reflexeim, ott a jobb szélső a belső, haladó sáv :-)
[mike] 2011.02.04. 12:58:12
Tanulság: Lacika legközelebb megtanul besorolni és előzni. De látom a KRESZ idézgetése nagyon jól megy... azt nem kell tanulni.... :D
Amúgy... M0 keleti felén vicceset láttam tegnap :) 130 körül autózgatok én is a belsőben, külsőben közepesen erős forgalom.... mögöttem sehol senki. Egyszer csak látom, hogy közeledik valami nagy. Pár másodperc, látom x5 nagyon dönget, mondom lemegyek, ebből baj lesz még. Vissza 110-120 a külsőben, x5 legalább 180-200-zal el, aztán mit látok.... egy másik, valami ötös bömös a seggében villog meg integet, de olyan szinten :D Ha volt másfél méter kettejük közt, akkor szerintem sokat mondtam. Szóval kellemetlen lehet, ha te vagy az utak királya, aztán kiderül, hogy mégsem :D
miva? 2011.02.04. 12:58:31
Peter5511 2011.02.04. 13:01:02
miva? 2011.02.04. 13:03:10
''autónepper.'' 2011.02.04. 13:03:52
@xaba99: maradjunk annyiba h kedvelsz:$ am mért nem szeretsz?:$:P:O:D:D
Csigorin 2011.02.04. 13:04:30
Medgar 2011.02.04. 13:04:31
"36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Az autóbusz öbölt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.
Akkor maradhatsz kint, ha folyamatosan előzöl, ez pedig helyzet függő, egymástól km-es távolságban lévő kocsikat azért nehéz folyamatosan előzni.
Peter5511 2011.02.04. 13:07:20
miva? 2011.02.04. 13:07:56
''autónepper.'' 2011.02.04. 13:08:33
kamushamus 2011.02.04. 13:09:24
Tehát miskolcignyíregyházáigpécsiggyőrig egymás mellett haladnak "SZABÁLYOSAN" 110km/hval?
Reggie 2011.02.04. 13:09:56
Csigorin 2011.02.04. 13:10:14
Aki viszont arra kenyszerit teged hogy kamionok koze menekulj mert o nem bir kivarni ket percet amig befejezed az elozest es kisorolsz, az is egy cegeres idiota.
Medgar 2011.02.04. 13:12:17
(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.
nyjozsi2 2011.02.04. 13:12:50
(2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza;
!!!ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat!!!
Én erről beszélek, erről mondj véleményt, mert eddig csak szajkóztad a mantrát, de érvet egyet sem olvastam.
''autónepper.'' 2011.02.04. 13:15:19
3basa8 2011.02.04. 13:16:01
Nem, nekik meg kell mutatni a belsőbe, hogy majd ő megmutatja, hogy csak szabálytalanul tudom ŐT megelőzni.
Vicc ami itt megy. Beáll a paraszt a középsőbe Fehérvárnál mert az biztosan Pestre megy.
Lajosforras 2011.02.04. 13:16:02
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 13:18:06
igazságos 2011.02.04. 13:18:16
3basa8 2011.02.04. 13:20:16
Medgar 2011.02.04. 13:20:38
A probléma ott van, hogy ezek az esetek az általánosak, aki szabályosan közlekedne azt nézik hülyének.
3basa8 2011.02.04. 13:21:53
isti77 2011.02.04. 13:22:33
Erre utalhat az is, hogy az esetek elég nagy részében észreveszi magát a mamlasz, miután valaki elment mellette jobbról, és lehúzódik. De hogy ez miért nem megy enélkül...?
Reggie 2011.02.04. 13:23:44
Reggie 2011.02.04. 13:25:00
felvele->felfele
tudnand->tudnad
3basa8 2011.02.04. 13:26:18
Peter5511 2011.02.04. 13:32:17
3basa8 2011.02.04. 13:38:12
Én meg a belsőbe! 23 év vezetés után még mindig haza értem.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 13:44:08
3basa8 2011.02.04. 13:48:05
Peter5511 2011.02.04. 13:48:11
Peter5511 2011.02.04. 13:50:45
Reggie 2011.02.04. 13:53:10
3basa8 2011.02.04. 13:57:21
3basa8 2011.02.04. 13:58:07
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.02.04. 14:08:59
3basa8 2011.02.04. 14:10:17
3basa8 2011.02.04. 14:12:02
''autónepper.'' 2011.02.04. 14:18:20
3basa8 2011.02.04. 14:18:57
[mike] 2011.02.04. 14:26:54
P75 2011.02.04. 14:28:57
Tehát MESSZE ment a Ford, a jobb szélső sáv ÜRES volt, a posztoló mégis maradt KÖZÉPEN. Mennyivel hülyébb a Fordos a posztolónál?
cobra525 2011.02.04. 14:29:14
Ez csak szerintem paradox?:D
Csigorin 2011.02.04. 14:32:46
Abban a helyzetben ugy itelte meg hogy nehany percen belul utoleri a Fordot, aki addigra velhetoen kisorol. Hogy ez jogos volt-e vagy sem, azt nehez eldonteni a helyzet ismerete nelkul.
3basa8 2011.02.04. 14:34:19
Csigorin 2011.02.04. 14:34:37
pontosan.
mint ahogy olyan sincs, hogy ha "23 éve vezetsz, vagy piros pulcsit viselsz, vagy 130al mesz akkor neked nem kell betartani a jobbrahajtsot!!! "
3basa8 2011.02.04. 14:43:45
''autónepper.'' 2011.02.04. 14:49:48
3basa8 2011.02.04. 14:50:44
Reggie 2011.02.04. 14:54:12
3basa8 2011.02.04. 14:55:40
3basa8 2011.02.04. 14:58:28
3basa8 2011.02.04. 15:01:36
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.02.04. 15:11:14
mint ahogy Teged is megeloztek es kozben mondtak
"na a 2 hulye totymorog a kozepsoben"
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.02.04. 15:13:12
erthetetlen
Inter Face 2011.02.04. 15:13:42
Inter Face 2011.02.04. 15:17:54
Inter Face 2011.02.04. 15:25:03
Inter Face 2011.02.04. 15:33:53
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 15:35:44
ulpinus 2011.02.04. 15:36:33
A konkrét esetben a megoldás: amint 3 sávossá válik az út és 2-nél több autó van a látótérben, beállni 160-ra, és szigorúan legbelső sávot tartani. Ha jön az aktuális 2-3 későn induló, azokat kényelmesen elengedni. Minden más viselkedésforma ezen a szakaszon sokkal baleset veszélyesebb. Ha valaki a jobbra tartást erőlteti, percenként fog hajmeresztő kalandokba keveredni és a 60 km-en éveket öregedni az autójával együtt. Nem éri meg...
Tehát itt az eljárás, alkalmazd, ne siránkozz, ha nem így teszel és szopóágra kerülsz.
qwertzu 2011.02.04. 15:49:46
@xaba99: Majdnem. Ha gyorsabb jön és feltartod.
Feltartani meg tudod mert:
A külső üres => meg tud előzni jobbról.
A külső nem üres=> beállt a forgalom, nem kell visszamenned.
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.02.04. 15:55:16
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.04. 15:59:13
igazságos 2011.02.04. 16:02:53
Reggie 2011.02.04. 16:05:00
Reggie 2011.02.04. 16:05:38
bebe tv 2011.02.04. 16:12:45
flander 2011.02.04. 16:18:32
A belső sávban jöttek, tehát nem tudott kimenni a posztoló.
igazságos 2011.02.04. 16:23:11
magpet · http://zsemlediszno.blog.hu 2011.02.04. 16:50:27
Amúgy meg a ló vigye szobára a középső sávban ténfergőket!
Reggie 2011.02.04. 17:45:37
eMJe 2011.02.04. 17:52:15
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.02.04. 18:11:24
idezned? nem mindi elegans setakocsikazni a belsoben de varosban abban a savban megyek amelyikben akarok, mondjuk azt sem tudhatod miert? rudom, hogy katyus, balra fogok kanyarodni stb. de varosban asszem 50 a megengedett, hat annyit meg egy suzuki is megy
@flander:
igen olvastam ketten 3-an elmentek mellette a belsoben, amig tokolt, mert azok nem tokoltek es villogtak hanem elzugtak a belsoben, O meg villog es azon gondolkodik kimenjen-e a kulsobe
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.02.04. 18:18:34
talan szakszervezeti tarsadalombiztositasi kozpont?
flander 2011.02.04. 18:18:49
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.02.04. 18:29:13
a posztolo nem akart a belsobe menni, nem is volt terv
azon gondolkodott elozze-e jobbrol
szo nincs arrol,. hogy a belso telitve lett volna
de kerdesedre valaszolva nem nem vagyojk hulye, nem rangatom a kormanyt, de ilyen esetben nem villogok, nem a kulson gondolkodom, esetleg magamban aszondom, hogy ez egy huje elottem, de nezem a tukrot es ahogy tudom ott megelozom
understand?
flander 2011.02.04. 18:39:39
Nem értem mi rosszat csinált a posztoló. Nyilván ha nem reagált volna semmit, megelőzte volna balról, ahogy elmennek mellette, eddig nincs is gond, csak itt éppenséggel volt jobbra még egy sáv, ahová ha letakarodik a fordos, akkor szépen mindenki elfér, nincs idegeskedés, nincs veszélyhelyzet.
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.02.04. 18:45:57
mar a kamion elozese utan figyelni kellett volna a belsot es szepen besorolni megfelelo sebesseggel
de nem, eloszor utolerte, pedig mar messzirol latta, aztan villogott
aztan megegyszer villogott
a Fordos volt a hulye ez nem kerdes de az orszagut nem arra van hogy neveljunk
otthon meg sokan tanarnak es onkentes rendornek kepzelik magukat
ezx a buntetofekezes a halalom, mar kerdeztem, ez magyar talalmany, vagy europai?
a sok birka amerikai kozott meg egyet sem lattam, hogy igy veszelyeztette volna tobbek kozott a sajat eletet is
ahogy a cim is mondja eld tul a hulyeket
mayaran az ilyet meg kell elozni a hogy lehet a belso savban es nem kell kiseloadas formajaban kresz tanfolyamot tartani fenyszoroval
Zozzancs · http://fitprogramokregivel.hu/c9 2011.02.04. 19:28:44
Gyertek lájlokni :)
www.facebook.com/pages/Kotelezo-jogsimegujitast/162266693824014
Tompa001 2011.02.04. 19:39:15
Tompa001 2011.02.04. 19:53:01
flander 2011.02.04. 20:19:15
Medgar 2011.02.04. 20:24:24
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.02.04. 20:26:30
csak en maskeppen oldottam volna meg
folosleges villogni, fekezni meg On es kozveszelyes
az itteni irasokban sokszor latom,, a sertett, vagy magat annak gondolo fel ezt feltetlenul jelezni akarja, elegtetelt akar venni stb
felesleges idegeskedni, en tuti elso pillanattol azt neztem volna, hogy tudok besorolni a belsobe, oszt jonapot
@Tompa001:
hat elvileg ha mindenki szabalyosan kozlekedik ez nem eshet meg, de autopalyan jobbrol nem mehetsz el senki mellett
ha megelozted a kamiont es meg vannak elotted akkor nem kell kimenni, aelobb utobb majd lehuzodik, vagy ha van harmadik sav, mint itt akkor meg az egy esely
Medgar 2011.02.04. 20:27:45
Zozzancs · http://fitprogramokregivel.hu/c9 2011.02.04. 20:32:50
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.04. 20:43:47
Csigorin 2011.02.04. 21:24:37
Az idiota meg remelem legkozelebb olyan auto elott fekezget akinek epp elromlott a fekje es megtanulja egy eletre hogy ok nelkul nem fekezunk ha valaki jon mogottunk, mert a keksargat csak elve lehet kitoltetni.
tundrazuzmo (törölt) 2011.02.04. 21:51:24
Szeretnék mindenkitől elnézést kérni, ugyanis a cikkben említett problémákért mi vagyunk a felelősek. Magánklinikánkon (és később állami kórházakban is), 2000 és 2010 között minden páciensnek, aki idegbetegséggel vagy potenciazavarral fordult hozzánk, ajándék bérletet adtunk az M7-es Székesfehérvár-Budapest közötti szakaszára, a középső és a belső sávokba.
Tudom, hogy hibáztunk, de már nem tudom visszacsinálni. A bérletek visszavonása a problémák kiújulásához vezetne, orvosi szempontból kockázatos, nem is merjük megpróbálni.
Amennyiben van rá lehetőség, akkor a pácienseknek hozzuk tudomására, hogy középső vagy belső sávban autózniuk azért lehetséges, mert idegbetegségük és/vagy potenciazavaruk van. Mutogassunk halántékunkra, homlokunkra, amikor mellettük elhaladunk, vagy középső ujjunk hetyke kinyújtásával emlékeztessük őket szervi bajaikra!
Még egyszer elnézést kérek, és köszönöm az együttműködést az orvosi műhiba elhárításában!
D4D 2011.02.05. 00:03:01
Amúgy ebben a posztba a többi jobbratartásoshoz képest annyi az új, hogy a posztoló saját kocsijának nagyon jó fékje van.
a-kis-herceg 2011.02.05. 00:29:27
teljesen biztonságos. nagyon jól használható. remélem a posztnak nem lesz hatása és ez nem fog változni...
Integrált Szerverterror 2011.02.05. 02:33:07
Integrált Szerverterror 2011.02.05. 02:40:02
(na most elolvasom a sok zöldséget)
Integrált Szerverterror 2011.02.05. 04:18:04
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.05. 10:52:01
vagy keresd meg a neten és olvasd el.
vagy m,ár legalább háromszor be van idézve a kommentek közé.
te is write-only módban vagy, látom...
CD-R80 2011.02.05. 11:22:19
Csak én levezettem pár km-t külföldön és nem találkoztam ilyen jelenséggel sehol.
Ellenben nekem is van véleményem erről a dologról. Szerintem például a magyar hivatásosok gyakran toleránsabbak az épp anyaföldieknél is. Persze oda is kerül szemét néha meg egy-két garázsba bejelentett cég is kihajtja a lelket sok emberből ami közúton nem a legszerencsésebb. Persze ezt sok külföldi toleráns cég ki is használja..
Az itthoni helyzetet meg meghatározza a kinek nagyobb a pöcse meg kinek erősebb az apukája verseny. Vannak néhányan akik azt hiszik a szélvédőn csak ők látnak át és személytelenné teszi nekik a közlekedést. Ők azok akik satuznak meg villognak de utána mereven előre néznek mikor szemkontaktust keres az ember vagy csak megnézi ki ez a lény.. De ugyanez meg van minden egyes országban. Csak itt nagyobb kicsit a propaganda hogy mekkora szarok vagyunk.. S sajnos a legtöbben akik propagálják ugyanabból a bunkó fajból valók..
Tompa001 2011.02.05. 12:14:14
VakondM 2011.02.05. 12:28:43
Kowalski76 2011.02.05. 12:44:42
Ha annyira surgos, gazt lehet adni es bemenni a belsobe. Vagy jobbrol elmenni. Ha megsem olyan sietos, akkor meg mi a feszkes fenenek kell idegeskedni egy enyhe lassitas miatt?
''autónepper.'' 2011.02.05. 13:46:39
...::: Flúgos Kamionos :::... 2011.02.05. 14:13:36
''autónepper.'' 2011.02.05. 14:51:47
Integrált Szerverterror 2011.02.05. 16:15:21
De az alapkérdésre válaszolva: Ha a kamion megelőzése után visszasorolsz a külsőbe, akkor elmehetsz mellette jobbról. De csak akkor, ha nem tíz méterre van hanem jóval messzebb, mert akkor vissza kell lassulnod a középsősávbaszó sebességére, majd újra gyorsítva elhaladnod mellette. Tudniillik csak ekkor valósul meg a „különböző sávokban folyamatosan haladó gépjárművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek” szabály.
pengusz 2011.02.05. 17:29:31
Tisztelt szabályokat pontosan idéző posztoló!
Mennyi is a megengedett sebesség autópályán?
pengusz 2011.02.05. 17:31:15
Hová rohansz ennyire? Valami akció van a Suzukinál? :D
pengusz 2011.02.05. 17:54:53
Szerverterror: "én elzúgtam jobbról mellettük lendületből vagy százhetvennel"
Na pl. ezért is kéne a korábban felvetett szigorított KRESZ vizsga :D
Mondjuk ha kapnál 1000 Euro pénzbüntetést, és elvennék a jogsidat egy évre, majd utánna kéne a vizsga :)
''autónepper.'' 2011.02.05. 17:56:46
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.02.05. 19:42:14
okos valasz
varosban parhuzamos kozlekedes eseten barmelyik savot hasznalhatom
termeszetesen minden intelligens ember ha nem siet kes nem akar balra kanyarodni, nincs 10000 katyu es bringas a kulsoben akkor ott megy, de erre semmi nem kotelezi,
gepkocsikrol beszelek, nem lassu jarmuvekrol meg bringasokrol stb.
mielott elmegy megszerezni a jogsit, meg kicsit tanulamnyozd a KRESZ-t
lamed 2011.02.05. 20:55:19
Van egy mondat a KRESZ hivatalos értelmező-magyarázó részében, ami alapján ez nem előzés:
www.kreszforum.hu/csevejde/Elozes_kikerules_kiteres/Parhuzamos_kozlekedes_eseteben_mi_minosul_elozesnek/61/?q_id=61
" * Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten [itt autópályán], ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek."
A KRESZ módosítások során ez az értelmező-kiegészítő rész már érvényét vesztette? Módosultak a KRESZ párhuzamos közlekedésre vonatkozó paragrafusai? Mert ugyanúgy figyelembe kell venni a kiegészítő részt, mint magát a KRESZ-t. És ez alapján (legalábbis még 1 évvel ezelőtt) a jobbról való elhaladás autópályán NEM minősült előzésnek.
cso zsi 2011.02.05. 21:45:50
A teljes szöveg:
"# Párhuzamos közlekedésnek azt kell tekinteni, amikor a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávban összefüggő járműoszlop alakul ki. Ilyen esetben viszont nem tekinthető előzésnek az, ha valamelyik forgalmi sávban az oszlopban haladó járművek gyorsabban haladnak, mint a másik sávban lévő járművek.
# Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek"
Vagy úgy értelmezed, hogy a megelőzendő, feltorlódott gépjárműoszlop egyetlen tagból áll?
Hasonló témájú, korábbi postba már linkeltem fotót olyan esetről, ahol az autómat megelőző gépjárműsornak jobban le kellett lassítania, mint amennyivel én haladtam. Arra a helyzetre érvényes a fenti kivétel.
Egyébként jobbról előzés, mert egy eleve lassabbat próbálsz utolérni, majd elhagyni magad mögött.
Integrált Szerverterror 2011.02.05. 22:52:27
Integrált Szerverterror 2011.02.05. 23:04:23
lamed 2011.02.06. 07:39:55
www.vezetunk.hu/kresz_2005_jav.doc
Vagyis egyértelmű, hogy ezen kiegészítés szerint a jobbról való elhaladás autópályán nem előzés, ezt feketén-fehéren leírja.
Ami nem egyértelmű nekem, hogy ez a kiegészítő magyarázat érvényben van-e még? Időközen sokat módosult a KRESZ, lehet, hogy azok a pontok is lényegesen változtak, ami alapján a magyarázatot összeállították annak idején.
lamed 2011.02.06. 07:44:06
A kérdés csak az, hogy érvényben van-e még jelen pillanatban is?
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.02.06. 08:20:40
ha a középsőben megyek pályán 130-cal, nehogymár egy köcsög elkezdjen engem akár tolni, akár villogni, hogy hadd menjen már ő 150-nel
Jahogy időben nem tudott a belsőbe húzni, mert nem birja a rozsdahalmaza a 170-200-as tempót, amit az ott közlekedők diktálnak?
Igy járt!
Lehet erősebb kocsit venni ha a belsőben akarna közlekedni.
horex · http://horex.uw.hu/ 2011.02.06. 08:32:37
A doktor úr téved picit!
Igaz, kiadták az engedélyeket, de a sávra vonatkozó csak idegbetegséget gyógyit
Potencia és mikropénisz gyógyitására ingyenes BMW autóutalványt szoknak osztogatni
A lerobbant BMW-M3-1602-E9 és hasonló darabok jobban növelik a potenciát
D4D 2011.02.06. 10:49:14
Pedig a külső nem harap, próbáld egyszer ki.
Vagy vegyél egy olyan gépet, ami bírja a középsőben előírt 150-et!
:)
cso zsi 2011.02.06. 11:41:09
A dokumentumod 2005-ös módosításokkal bír, viszont egy éve erős változások történtek, sőt az idén még újabbak léptek érvénybe.
Itt jobb oldalon a "Mi is olvassuk" linkjeiben: net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
A dokumentumban vannak szabálymagyarázgatások, ami valahogy az oktatásból mindig kimarad.
Úgy tűnik, te erre hivatkozol: "Azonos forgalmi sávban az egy nyomon haladó jármű melletti elhaladás előzésnek minősül. Ebből következik, hogy különös figyelmet kell fordítani a biztonságos oldaltávolság megtartására. Az egy nyomon haladó jármű is előzhet egy nyomon haladó járművet, nem előzhet azonban azonos sávon belül gépkocsit vagy oldalkocsis motorkerékpárt vagy más, nem egy nyomon haladó járművet.
Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a be nem látható útkanyarulatban, illetve bukkanóban – a (6) bekezdés a) pontjában foglalt rendelkezésre figyelemmel – akkor is szabad előzni, ha záróvonal nincs felfestve vagy az a sáros, havas úttesten nem látható.
Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést vagy folyamatos előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek. Ugyanígy nem minősül előzésnek, ha lakott területen belül az útburkolati jelekkel jelölt, párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a belső forgalmi sávban folyamatosan haladó személygépkocsi és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsi vagy motorkerékpár a külső forgalmi sávban haladó jármű mellett elhalad."
A lakott területen lévő párhuzamos közlekedés ki van emelve külön, a lak.ter.-en kívüli meg csak megemlítve. Pedig ott is van drasztikus különbség. Ugyanis akár kijelölt kanyarodósáv nélkül is lehet 2x2 sávos útról balra kanyarodni, míg autópályán ez teljességgel kizárt.
Más szabálytalanságára alapozni a sajátomat nem lehet.
Miért akarok jobbról megelőzni autópályán egy középső sávban haladót?
Mert a belsőbe nem jutok be a gyorsabbaktól, a középsősávos meg nem hajlandó jobbratartani. Ha eleve a külsőben haladok, hogy érem utol a középső sávban haladót.
Lassabb nálam. Miért? Vagy én haladok gyorsan, vagy előtte feltorlódott a sor, vagy egy előzés végeztével bennmaradt, majd elaludt. (Hová lett a megelőzött?)
mi nem foglalt még 2011.02.06. 12:25:43
Ez nekem is az.
Miután leírta hogy a szélső sáv üres volt akkor neki is ki kellett volna sorolni.
Lévén hogy nem előzött senkit.
mi nem foglalt még 2011.02.06. 12:37:56
Ha csak simán kimegy a külsőbe és nem megy vissza eléd az nem előzés.
Jól is nézne ki ha jövök folyamatosan a külsőbe 130-as sebességgel majd utolérek valakit aki a belsőben százzal megy Pestig és nekem is vissza kellene fékeznem százra.
Simán elhaladok mellette és ez nem előzés.
mi nem foglalt még 2011.02.06. 12:45:55
Magyarul ha épp nem előzöl senkit.
Ahoz meg semmi közöd ki milyen sebességgel halad.
Lévén nem tudod mennyivel megy mert gondolom nincs a kocsidban OMSZ által hitelesített mérőeszköz.
Tehát ha valaki gyorsabban érkezik azt el KELL engedned.
Van arra hivatott hatóság aki ellenőríz és büntet.
Kalányos Márió 2011.02.06. 12:56:13
lamed 2011.02.06. 13:02:54
Igen, ezért vagyok bizonytalan abban, hogy a kiegészítés érvényes-e ma is. Ez a kérdés.
Mert a magyarázó szöveget a BM korábban hivatalosan fűzte a KRESZ-hez, az illetékes jogászok a jogszabály akkori szövegéből vezették le. Ezért nem lehet vita tárgya, hogy korábban jogszerűen el lehetett haladni autópályán a belsőben lassabban és folyamatosan (szabálytalanul) haladó mellett jobbról, ez nem minősül(t) előzésnek.
Most az a kérdés, hogy az azóta történt KRESZ változások érintették-e az ide vonatkozó paragrafusokat? És ha igen, akkor úgy változtatták-e meg őket, hogy amiatt érvényét vesztette a korábbi magyarázat?
Erre szeretnék választ kapni.
Azzal egyetértek, hogy a magyarázatok néha kimaradnak az oktatásból (bár szerintem én ezekkel együtt tanultam annak idején), de ez nagy hiba, mert ezek a hivatalos magyarázatok segítenek egységesen értelmezni a jogszabályokat. Nem szabad kizárólag az adott jogszabály szövegére hagyatkozni! Az ilyen útmutatók összeállításakor figyelembe veszik az egész szöveg összefüggéseit, sőt gyakran egyéb jogszabályokat is.
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 13:10:19
Hát mi, ha nem előzés? Nem az az előzés, ha vissza is mész valaki elé, hanem az, ha elhaladsz mellette.
Az a baj, hogy sokan ugyanígy gondolják, mint te, hibásan. Lásd KRESZ 34./3., de ha a fentieket gondolod, sjánlatos az egész paragrafust elolvasni:
"(3) Az előzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani."
Ha az esetünk nincs benne a (4)-ben vagy az (5)-ben, nem haladhatsz el mellettem jobbról, márpedig sehol nem említi, hogy autóúton, vagy autópályán szabályos a jobbról előzés.
Amit írtál, az sajnos a "másik szabálytalansága kényszerít téged szabálytalankodásra" tipikus esete, hiszen "normális" körülmények között ilyen szituáció elő sem fordulhatna.
lamed 2011.02.06. 13:11:11
lamed 2011.02.06. 13:14:17
Nem azt említi, hogy szabályos a jobbról előzés, hanem azt, hogy ez nem előzés, hanem szabályos elhaladás.
idézem a hivatalos kiegészítést:
"Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést vagy folyamatos előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek."
a-kis-herceg 2011.02.06. 13:20:13
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 13:32:53
Kalányos Márió 2011.02.06. 13:50:51
holex20 2011.02.06. 14:00:57
Már az első mondaat is tömény hülyeség. Tovább nem is olvastam :)
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 14:07:25
A gond ott kezdődik, hogy ha így történne, két szabály ütné egymást, tehát a jobbra tartás, és pl. ez. Jobbra tartás kivételekkel? Van szabály, de akkor mégsincs?
Emlékszem, régen történt, valamikor a budai alsó rakpart Lágymányosi híd és Petőfi híd közötti szakasza egyirányú volt észak felé. Üres volt az út, elméláztam, és a belsőben hagytam magam. Hátam mögé került egy rendőr. Villant, és mutogat. Simán kipaterolt a külsőbe, hozzáteszem, jogosan...
Szóval azért azt leszögezhetjük, hogy ha itt-ott nem is annyira egyértelmű a KRESZ, de az alap dolgok igencsak azok. A jobbra tartás pedig ezek közé sorolandó. Ha mindenki betartaná, most nem lenne miről beszélnünk.
Itt a blogon is elnéző az ember azokkal, akiktől megszokta azt, hogy pl. megengedett 150-eznek, tűzcsíkot húznak az autópálya belső sávjában, mint egy DeLorean a jövőből, stb... mivel személyesen nem ismerek senkit, lehet, hogy csak itt Jani, de az úton normálisan közlekedik. Ha viszont nem, és az úton is Jani, azt én sem nézném jó szemmel...
Kalányos Márió 2011.02.06. 14:15:38
Más. Szabályosan nem hajthatok be az árokba, de ha egy hülye átjön szemből a sávomba, akkor el kell kerülnöm az ütközést akár az árok segítségével.
Váratlan események mindig előfordulhatnak a KRESZ szerint is, ezért simán bele lehet venni váratlan eseménynek, ha valaki hülye szabályszegő, és nem tart jobbra, ezzel másokat feltart, akkor mi a teendő.
Ha ennyire általános szokásról van szó, akkor érdemes lenne szabályozni.
donfuligjimmy · http://codhq.hu 2011.02.06. 14:37:56
viszont a sünöknek nem csak a pályán kéne aktivizálódniuk.
Rengeteg esetben intézkedhetnének lakott területen belül is. Igen, túlnyomórészt autósokat kellene helyretenni, de azért a puhatestüek is megérik néha a pénzüket.
pl.: M3 bevezető / Szerencs u. kereszteződés. Ott elég gyakran látom, hogy 2 sün beszélget a kereszteződésben, magasról leszarva, hogy jónéhányan már a piroson mennek keresztül.
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 14:40:28
Míg a lerobbant busz nem jókedvében ragadt a belsőben, addig a belsősávhuszár igen...
Kalányos Márió 2011.02.06. 14:46:52
A szabályoknak ésszerűeknek kell lenni, és alkalmazkodni a szokásokhoz.
Lásd az új KRESZ már engedi előrecsorogni a bringásokat a pirosnál! stb.
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 14:58:57
Amúgy mit vársz? A magyar jogalkotás is csak akkor gyors, ha érdek fűződik hozzá. De pl. az utoljára 1985-ben megpiszkált magyar helyesírás egyes szabályai is egy picit idejétmúltak 2011-ben...
A lényeg azonban, hogy a jobbra tartás szabálya miatt a jobbról előzés a szabály által említett kivételektől eltekintve létre sem jöhetne. Ha pedig létrejön pl. autóúton, az _szabálytalan_. Nem neked kell feloldanod a szabálytalan helyzetet egy másik szabálytalankodással, hanem annak, aki szabálytalanul halad a belsőben.
De az én történetem az M0 egybefüggő fel-/lekanyarodó sávjairól szólt, ahol szintén nem haladhatnál el mellettem jobbról, főleg úgy nem, hogy szabályosan 80-nal haladok a kvázi középsőben, ahol szintén szabályosan vagyok.
Kalányos Márió 2011.02.06. 15:02:24
mi nem foglalt még 2011.02.06. 16:17:38
Biztos láttál már olyant hogy sztrádán a belső sáv hirtelen beállt.
A külső meg folyamatosan haladt.
A te logikát szerint ilyenkor a küldőnek is vissza kellene lassítani a belső sebességére mert különben jobbról előzés.
Hidd el ha te siófoktól a külsőben jössz 130-as tempót majd fehérvár magasságában a belső sávban megy egy autó 100-as tempóval.
Nyugodtan folytasd az utadat a külsőben 130-as tempóval.
Nem követsz el jobbról előzést.
mi nem foglalt még 2011.02.06. 16:22:18
Csak belekever a dologba.
Tök mindegy szabályos sebességgel mész vagy sem.
Bármelyik sávban elhaladhatok melletted.
Jobbról nem előzhetlek.
Kalányos Márió 2011.02.06. 16:39:23
Megyek a középsőben, és látom messziről, hogy valaki szintén a középsőben poroszkál, de mellette a külső üres. Ha jó a szemem, és már 1 kilóméterrel mögötte kihajtok a külsőbe, akkor szépen elhaladhatok mellette jobbról?
Ha csak 100 méterrel mögötte megyek ki a külsőbe, és úgy megyel el mellette jobbról, az már előzés?
mi nem foglalt még 2011.02.06. 16:46:00
Bemásoltam akinek nem lenne világos.
Amit bemásoltam az a KRESZ-ből van.
mi nem foglalt még 2011.02.06. 16:53:42
Hanem már elöbb és abban a sávban haladsz folyamatosan az nem előzés.
Nem taglalja a KRESZ hogy ez hány méter.
Azon a távolságon kívül válts sávot jobbra mint amilyen távolságból balra kezdenéd meg az előzést.
Magyarul a normális követési távolság elérése elött.
Kalányos Márió 2011.02.06. 16:55:39
Magyarul pont úgy előzhetem jobbról, mint balról? :)
Kalányos Márió 2011.02.06. 17:03:05
Párhuzamos közlekedés
(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.
Közlekedés autópályán és autóúton
37. § (2) Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
Csak az a bibi, hogy a párhuzamos közlekedésnél csak a lakott területen BELÜLi előzés van leíra. Aztán az autópályás paragrafus meg erre hivatkozik, pedig az lakott területen KÍVÜL halad...
mi nem foglalt még 2011.02.06. 17:09:54
Mielött utolérnéd ki kell menned a külsőbe.
Akkor nem előzés hanem elhaladás.
Ha már utolérted akkor előzés.
Mivel ez nincs meghatározva erre mondtam hogy akkor érsz utol valakit ha egy követési távolságnyira megközelíted.
Még ez elött mész ki a jobboldali sávba és a abban folyamatosan haladsz tovább az nem előzés.
A jobbról előzés egyértelmű szokott lenni mert az úgy történik hogy utolérsz valakit, jobbra kerülöd és visszamész elé.
Na ezt tilos.
mi nem foglalt még 2011.02.06. 17:12:11
Az egyértelmű.
Kalányos Márió 2011.02.06. 17:27:49
Párhuzamos közlekedésnél alapvetően jobbra kell tartani, de lakott területen belül nem muszáj.
Jobbról elhaladhatsz lakott területen belül is kívül is, mert nem számít előzésnek.
lamed 2011.02.06. 18:11:16
Néha látni az autópálya feletti táblákon "jobbról előzni tilos" feliratot, és alatta az ábra ugyanezt mutatja: a belsőben megy mindkét autó, és közvetlenül a megelőzendő mögül a hátsó kimegy a piros nyíl szerint a jobb sávba, hogy ott előzné meg. Na ez tilos. De a hátsó az előzés megkezdéséig a lassúbb mögött ment, onnan indulna jobbra sávváltásal.
Van máshol olyan tábla is, ami a leállósávon való folyamatos közlekedést tiltja, ennél a táblánál a leállósávon haladó jármű nyila a tábla aljából indul, párhuzamosan a belső sávokban haladókéval. Így ábrázolják a folyamatos haladást, megkülönböztetve az előzéstől. Nyilván nem véletlenül alkalmaznak kétféle jelölést.
[mike] 2011.02.06. 18:52:07
mi nem foglalt még 2011.02.06. 19:17:39
Ha folyamatosan haladsz a külső sávban nem kell figyelemmel lenned arra hogy a többi forgalmi sávban hogy milyen sebességgel haladnak.
Jól is nézne ki ha a külső sávban közlekedik 100 autó majd utolérnek egy sokkal lássanak közlekedőt aki a belsőben megy és erre az egész sor lefékez és a belsőben közlekedő sebességét felvéve mondjuk 70 szépen Pestig araszol.
a-kis-herceg 2011.02.06. 20:03:21
én vagyok az aki személyautóval 65-tel megy autópályán mert akkor csak 2,5 l/100-at fogyaszt... ne mond hogy menjek autóuton... nem alternatíva amióta tele van kátyúval és körforgalommal plusz más akadályokkal...
egy vidéki úton 30-40 kamiont is összetudok szedni...
legközelebb még azt is ki akarom próbálni amikor a hosszu -80nal menő- kamion sort 85-tel előzöm a belsőben...
ja már olyan volt hogy az én soromat előzte egy másik 90-100-as személyautó hosszú sora...
tök érdekes hogy ezt forgalommentes autópályán is meg lehet csinálni... az ország össze gépjárművét össze lehet gyűjteni egy kupacra január 1től...
ilyen abszurd szabályt sehol a világon nem tudok... na de itt a fontos elvtársakat zavarták a belsőben a kamcsik... ezt minden áron meg akarják oldani, hogy a lázás S8sa suhanhasson a belsőben 250-nel... nem fog menni elvtársak.
[mike] 2011.02.06. 20:23:27
mi nem foglalt még 2011.02.06. 20:36:56
Képesek voltak 2 kilométeres sebességkülönbséggel félórán keresztül előzni.
Hosszú sort gyűjtve maguk mögé.
mi nem foglalt még 2011.02.06. 20:42:56
Siófoktól jössz pestfele a külsőben az egyszerűség kedvéért egyedül vagy a sztrádán.
Majd egyszercsak látod hogy valaki bóklászik a belsőben hetvennel.
Te erre a külsőben visdzalassítasz hetvenre nehogy szerinted szabálytalan előzésbe kezdj és szépen hetvennel autózol pestig.
a-kis-herceg 2011.02.06. 21:06:20
hát ezt meg tudom tenni továbbra is személyautóval (vagy 7,5 t alatti tg vel..)
ettől a szabálytól a probléma ugyanúgy megmaradt, csak sokkal veszélyesebb módon...
[mike] 2011.02.06. 21:06:23
Egyébként meg nem..... Bemegyek a belsőbe és letúrom. Neki meg kutya kötelessége eltakarodni onnan, mert egy dolgot csinál, azon kívül, hogy köcsögöli magát a pályán, hogy feltartja a többi embert....
a-kis-herceg 2011.02.06. 21:08:08
mi nem foglalt még 2011.02.06. 21:32:20
mi nem foglalt még 2011.02.06. 21:34:43
Hogy túrod le?
nekimész?
Mert dudálhatsz napestig ha nem akar lemenni.
Kevered az előzést és az elhaladást.
a-kis-herceg 2011.02.06. 21:36:38
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.06. 21:39:03
Én továbbra is nemtetszésemet fogom kifejezni, ha valaki autópályán, autóúton a letérősávban "elhalad mellettem" jobbról. Ismétlem, az előzés az autó melletti elhaladás, és nincs meghatározva, mit csináltál előtte, és melyik sávban kolbászoltál előtte. Ha mindenki betartaná az alapvető szabályokat, nem kellene hülyeségről vitatkozni, hogy mi az előzés, és mi az "elhaladás". Betartja mindenki a jobbra tartás szabályát és elhaladtál mellette? Ha balról, akkor megelőzted, ha jobbról, akkor kikerülted. Ennyi.
Én azt hiszem, értelmetlen ez a vita, mert a szabály az szabály, vita helyett pedig inkább be kellene tartani, és nem megmagyarázni, hogy "az ábrán a nyíl hogy mutatja".
Mindig mindenbe bele lehet magyarázni mindent, pont ezért közlekedik mindenki úgy, mint a csürhe, ki merre lát... mintha Bukarestben, vagy Nápolyban érezném magam. Persze nem olyan durva, mert azt a dodgem feelinget sikerült megtapasztalnom párszor Dél-Olaszországban, Bukarestben, Konstancán, Bulgáriában (és még lelkem mélyén élveztem is), de a rohadt életbe: ha egyszer vannak szabályok, amik pont azért vannak, hogy minél veszélytelenebb legyen az autózás, miért kell mindig a kiskapukat keresgélni, bele/félremagyarázni? Az utakon is az ilyen félre/belemagyarázások miatt alakul ki veszélyhelyzet, esetleg halál... és mint tudjuk, sokszor a vétlen hal meg, nem a szabálytalankodó.
Ahogy a poszt címe is szól: "Húzz a külső sávba!" ... és ennyi.
mi nem foglalt még 2011.02.06. 21:50:10
[mike] 2011.02.06. 21:51:03
@a-kis-herceg: te meg igazi csög vagy.... A lassú haladást is ugyanúgy büntetném, mint a gyorshajtást, hogy a magadfajtáktól megtisztítsuk az utakat egyszer s mindenkorra.
Én mondjuk megnyíló második sávnál is kb. 3 másodpercig szoktam várni, utána körbeautózom, de előfordulhat, hogy valaki olyannal akadsz össze, aki az első pirosnál kitép a kocsidból, aztán lehet 120 a vérnyomásod.... :D Nem olvasod az itteni posztokat.....?
mi nem foglalt még 2011.02.06. 22:04:29
Értelmezd már ezt a mondatot
mi nem foglalt még 2011.02.06. 22:07:43
Értelmezd a mondatot.
A kreszben vannak külön rendelkezések is azokat is meg kell tanulni.
Összességében kell nézni a kreszt nem kiragadva egy egy szabályt.
a-kis-herceg 2011.02.06. 22:19:17
egy fontos: a tolerancia... semmi más nem fontos. nem taposod el a gyalogost, a tanulóvezetőt, a nő vezetőt stb...
lassan menni nem jogsértő. jogom van, bármilyen megfontolásból...
a közúti veszélyeztetés maikor körbejárod az "ellenséged" kocsiját, vagy erőszakot alkalmazol az pedig a BŰNCSELEKMÉNY... közúti veszélyeztetés vagy egyéb társai...
a te megoldásaid ezek. pedig egyre inkább tolerálnod kell, a sokféle de törvényes viselkedést. nem nagyon van más választásod...
na persze ha bűnöző vagy, akkor van...
jónévez 2011.02.06. 22:33:13
De hát a szabály pont így fogalmazza meg: Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.
Ez azt jelenti : ha én Fehárvártól a külsőben vagyok, te pedig uganonnan a középsőben (avagy a belsőben), akkor akárhányszor elhaladtunk egymás mellett, előzés nem történt.
[mike] 2011.02.06. 22:59:50
jónévez 2011.02.06. 23:11:09
Az meg különösen érthetetlen számomra, ha valaki a butaságát azzal tetőzi, hogy másokat hülyéz le.
Néha nem tudok attól a gondolattól szabadulni, hogy (az egyébként már lecsengett bejegyzések életbentartására, vagy az eleve döglöttek fenntartására) a kattintásszámra vadászók beszólásait olvasom itt... Mert ember ennyire korlátolt nem lehet...
[mike] 2011.02.06. 23:13:39
[mike] 2011.02.06. 23:18:23
jónévez 2011.02.06. 23:26:05
Hát nem én találtam ki, és mégcsak nem is a magyar jogtudorok, az elsőbbség megadása európaszerte, ámérikában, és afrikában is azt jelenti: az elsőbbség megadására kötelezett nem kényszerítheti az elsőbbséggel rendelkezőt sebessége HIRTELEN megváltoztatására, HIRTELEN irányváltoztatásra. Pont. Ha nem tetszik, csinálj világ KRESZ forradalmat, mert ez mindenütt alap.
mi nem foglalt még 2011.02.07. 07:12:49
Simán többrsszámot használ mivel ha egyedül vagy az úton akkor sem elözni sem elhaladni nem tudsz senki mellett.
Ehez az aktushoz minimum két jármű kell.
Tehát többesszámot használ.
Ha tött a sáv és sok jármű megy el egymás mellett az ugyan az mintha ketten vagyunk és ugyan ez történik.
Értelmezd a szöveget olvasd el mégegyszer.
nefeledd 2011.02.07. 09:04:31
Egy valami háborít fel igazán , hogy mi a büdös francért nem lehet a 130 as sebesség határt betartani .
Én úgy vagyok vele , hogy ha a GPS és a sebesség mérő szerint is 130 cal előzök egy kamiont vagy lassabban haladót akkor az első lehetőségnél vissza húzódok a külső sávba. Viszont ha valaki egyszer csak ott terem mögöttem , akkor feltételezem , hogy túllépte a sebesség határt, ezzel addig nincs bajom amíg bele nem mászik a seggembe illetve türelmetlenkedve neki nem áll villogni dudálni.
Ugyan a büntető fékezést nem tartom jó ötletnek mert roppant baleset veszélyes , gondoljunk csak arra , hogy ha csatt van a belső sávban és még ott van jobb oldalt a kamion is , vagy esetleg van még 2 autó amelyik szintén gyorsabban halad és a "büntetett" autó mögé érkezik...stb
Sokan az ablakmosó folyadékot preferálják valaki a féklámpa kapcsolót , én meg simán leszarom ezeket az eszközöket , meg a villogó dudálót is és inkább folytatom az utam türelmesen.
Nem látok olyan indokot amiért a sebességet túl kell lépni bárhol , hogy azzal 5-10 perc érkezési előnyt szerezzek.
Sokat járok Budapest - Szombathely viszonylatba és kipróbáltam , hogy mennyit jelent ha autópályán 150-160 al , a főúton meg 110 - 120 al megyek, 5-15 perc ig terjed az előny amit megszerzek .
Szóval felesleges.
Ha meg van olyan bosszú álló retardált barom amelyik azért teszi , nem léptem túl az előzésem közbe a sebesség határt , akkor lassítok előbb utóbb megunja , ha meg nem és megállásra kényszerít , akkor neki is meg kell állnia , akkor viszont már így is úgy is önbíráskodásba torkollik a dolog , de ha megáll akkor mi a f.sznak sietett? Szóval az egész magyar közlekedés morál nem más mint egy jófajta pusztai csikós tragikomédia ahol a sok tesztoszteron Rózsa Sándor ossza az igazságot , pedig nem is az ő feladata.
a-kis-herceg 2011.02.07. 09:10:13
az utakon is: 1000 éves feudalizmus....
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.07. 15:06:31
Azt viszont a Te hozzászólásod is mutatja, hogy a dolog egyáltalán nem olyan egyszerű és egyértelmű.
Pl. azt írod, hogy: "Én továbbra is nemtetszésemet fogom kifejezni, ha valaki autópályán, autóúton a letérősávban "elhalad mellettem" jobbról"
Nos, ez lehet, hogy nem tetszik neked, de a mind a gyorsító, mind a lassítósávban - gondolom ez utóbbit nevezted letérősávnak - szabályosan elhaladhatsz a külső sávban nálad lassabban haladó autók mellett. Legalábbis az én KRESZ-tankönyvemben ez explicite le van írva.
Az előzést és a kikerülést is kevered: álló autót kikerülünk, haladót előzünk (ha velünk egy irányban, azonos úton halad).
Az egyébként elég szomorú, hogy a belinkelt történetben is a rendőr a külső sávban előző/elhaladó autóst intette ki, a teljesen egyértelműen szabálytalan teherautóst nem.
[mike] 2011.02.07. 18:01:52
mi nem foglalt még 2011.02.07. 19:40:08
83 óta van hivatásos jogosítványom.
Bőven túlvagyok 1 millió kilóméteren.
Nem okoztam még balesetet.
Tökéletesen tisztában vagyok az általad felsoroltakkal.
Középiskolában tanítják a szövegértelmezést.
Javadra válna.
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.07. 20:43:16
Az autópálya és autóút nem egy városi dodzsem. Az általam linkelt magyarázat is sugallja, hogy bizony laza ellentmondások vannak a szabályban is. Márpedig a józan paraszti ész is azt diktálja, hogy autópályán és -úton jobbról nincs előzés, elhaladás (logikailag ki sem alakulhatna).
Na... szóval olyan dologról folyik itt a vita, amely ha létrejön, egyértelműen balesetveszélyes. Elég nagy baj, hogy ilyen hibák tátonganak a KRESZ-ben, és csesznek tisztázni. Olyan alapvető szabálynak kellene lennie a jobbra tartásnak, mint az, hogy a piros lámpánál megállsz.
Ismét a poszt címével zárom, mindenki húzzon a p... ...külső sávba! :)
"streetfighter" 2011.02.07. 21:00:20
Ma a 11.esen Szentendrére jövet menet jobbról kellett előznöm a köcsögöket.
Sőt egy bunkó paraszt 5-ös béjemvés disznófejü segg a kihalt úton a villogásra sem húzott le.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.07. 21:32:06
Ugyanakkor az, hogy mennyire veszélyes jobbról előzni/elhaladni, az szituációfüggő. Ha mindkét jármű tartósan és nagyjából állandó sebességgel halad a saját sávjában, akkor a belsőn haladó hosszú ideje láthatta a külsőben feléje közeledő másik járművet. Ebben az esetben nem tartom olyan nagyon veszélyesnek a manővert (teljesen függetlenül attól, hogy szabályos-e).
Szemben azzal az esettel, amikor tényleges jobbról előzés történik, azaz a hátsó jármű a belső sávban közelíti meg az elől haladót és jobbra kivágva előzi meg.
Tompa001 2011.02.07. 22:18:39
pengusz 2011.02.07. 22:49:52
Általában a saját szabályszegésünkre mindig van mentség, nade a másé! Az vérforraló :D
"streetfighter" 2011.02.07. 22:59:35
Pontosan. :)
De miért nem lehet jobbra lemenni?
Tényleg olyan nehéz?
Sokan simán lemennek, de mindig van egy-két seggfej.
Én általában gyorsabban megyek mint szabad, de még akkor is lemegyek, ha valaki még nálam is gyorsabbamn akar menni.
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.07. 23:13:02
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.07. 23:24:49
"streetfighter" 2011.02.08. 08:21:28
Ha figyel, akkor lemegy nem?
Szerintem is a többség megy mint a tök és nem figyel hátra. Kivétel, aki direkt kekeckedik, mert van olyan is. :(
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2011.02.08. 10:15:19
pengusz 2011.02.08. 11:50:37
"streetfighter" 2011.02.08. 17:52:07
Leírtam, de szerintem már mások is.
Ha én nem tartom be a sebességhatárt, azzal nem tartok fel senkit (bár "jelentéktelen alak" ezt is megcáfolta, amin jót derültem).
Ha viszont valaki nem megy le a gyorsabb elől, pedig gond nélkül megtehetné, az gerjeszti a konfliktust és a balesetveszélyt.
Szerinten ezt még egy oly nagyon szabálytisztelő állampolgár is megértheti, mint amilyen te vagy. :D
pengusz 2011.02.09. 23:07:33
Okés, nem tartasz fel vele, viszont veszélyeztetsz vele.
És ezt nem te döntöd el egyedül, hanem mondjuk mások véleményét is figyelembe vehetnéd. :)
Ezzel te magad is gerjeszted a konfliktust és a balesetveszélyt, bármilyen penge vezetőnek is tartod magad.
Egyszerűen a másik oldalt egyből szőnyeg alá söpröd.
Ez olyan, mint hogy "megállok ebben a lapubeállóban pár percre, úgysem zavarok senkit". Aztán kiállnék a kapun, de nem tudok, te meg elbeszélgetnéd az időt (mondjuk fél órát szopok a kapuban ácsorogva), majd neked állna feljebb, mert te csak egy percre ugrottál be.
A gyorshajtással pedig igenis veszélyeztetsz, hiszen kétszer nagyobb sebességnél négyszer nagyobb a mozgási energiád, hosszabb a fékút stb. stb.
Állandóan azon lovagolsz, hogy miért szabálytalankodik aki nem takarodik a belsőből. Talán kicsit belegondolhatnál, hogy téged mi ment fel a szabályok alól?
(Nemrég mentünk asszonnyal Szigetcsépen, és egyszer csak előttem termett egy 10-es tábla, mögém meg befordult egy rendőr, azt csak nézett bután, miért mentem 10-zel :D
Persze ha nem lassítok tutira megállít :D)
"streetfighter" 2011.02.09. 23:25:40
Vannak fokozatok.
Szerintem én még a határon belül vagyok. :D
balazst 2011.02.10. 09:30:58
Én is mindig a külsőben megyek, ha valaki lassabban megy a középsőben, akkor simán elmegyek mellette jobbról, nem fogok a kedvéért két sávot váltani, utána meg vissza.
A legszebb, mikor valaki a belső sávban megy (a külső töküres), mikor utolérem lehúzódik, majd mikor elmentem mellette, visszamegy a belsőbe.
A másik kedvencem, mikor a külső és a belső sáv szétválik (pl M2 az M0 felé, vagy Megyeri-híd budai oldala)és a sok birka már egy kilométerrel korábban bemegy a belső sávba.
Ezeket a "rend éber őrei" miért nem tuják kiszűrni? Nem kell büntetni, csak kizavarni őket a külső sávba.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.10. 09:53:18
Attól kezdve, hogy ki van táblázva, hogy elválnak a sávok, teljesen szabályos besorolni abba, amelyik neked megfelel. Speciel szerintem jobb is időben besorolni, mint az utolsó száz méteren pánikszerűen sávot váltani.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.02.10. 11:09:51
meg lehet nézni, hogy az M1-M7 bevezetőjén kelenföld után milyen helyezkedések mennek...
balazst 2011.02.10. 11:19:52
Ma reggeli eset: idős hölgy a Megyeri-hídon a sávok szétválása előtt 500 méterrel bemegy a belső sávba, előttünk-mögöttünk kb. 100 méterre sehol senki.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.02.10. 12:51:24
Nem állítom, hogy néha nem zavaró az ilyesmi, de egyrészt ugye 500 méter az kevesebb, mint fél perc, tehát szó sincs valami tolerálhatatlan feltartásról, másrészt pedig - bocs, ha ismétlem magam, de szerintem fontos - nem szabálytalan.
Kalányos Márió 2011.02.10. 15:57:40
balazst 2011.02.10. 16:32:38
Kalányos Márió 2011.02.10. 16:39:47
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.02.17. 17:55:08
Tehát Te is a középsőben mentél az üres szélső ellenére?
Mercel 2011.03.10. 14:24:56
Szerintem ezen nincs mit vitázni..
Ha jön valaki a belső sávban elengedem.
Nem azzal kell foglalkozni, hogy aki jön az mennyire szabálysértő és nem a megengedett sebességgel megy stb.
Ha összetöri magát összetöri magát, megbírságolni is őt fogják.
Ennyi.
"Frigyes"