Húsvét körül az ország nagyobb részén már kifejezetten jó idő volt, sok kerékpáros, köztük Dzsaszper is előmerészkedett és nyeregbe pattant, ami persze városban nem mindig egyszerű és biztonságos.
Az elmúlt napokban kétkerekűzve a következőket tapasztaltam:
Bizalmatlansági elv: rendszeresen fordul elő az hogy jobbkezes utcánál a balról érkező kerékpáros, jobbról érkező autós esetén az autós bizalmatlansága miatt mindkét jármű megállásra kényszerül. Gondolom van néhány őrült bicajos, aki villamosnak képzeli magát - vagy egy 20 km/h körüli tempóban, ha messzebbről is érkező kerékpáros látványa keverhető össze a villamossal - de nem, ilyen helyzetekben az autósnak van elsőbbsége. Ilyenkor a kerékpáros igyekszik minél kevesebb lendületet veszteni, és finoman annyira lelassítani, hogy az elsőbbséggel rendelkező autós után viszonylag gyorsan és lendületből haladhasson át. Na most ha ebben az autóban az autós is lassan lelassít akkor a vége az lesz, hogy mindkét jármű meg kell álljon.
A jobbkezes kereszteződéseknél a lendület megtartását nagyban rontja a közvetlenül a sarokra parkoló jármű, lehetőleg egy furgon, vagy teherautó. Futárszolgálatok és áruszállítók előszeretettel parkolnak így, de nem csak ők. A kereszteződéstől számított 5 méteren belül (kijelölt várakozóhely hiányában) nem csak a várakozás, hanem a megállás is tilos. Nem véletlenül, egy személygépkocsi is elég sokat takar.
Az előzőt lehet még fokozni: az úttest és a keresztező kerékpárút kereszteződésében a kerékpárút elállásával, vagy közvetlenül kijelölt gyalogos átkelőhely elé parkolással.
Klasszikus veszélyeztető helyzet a kanyarodó gépjármű és vele párhuzamosan vagy szemben közlekedő kerékpáros, sokak szeretik tesztelni az elsőbbséggel rendelkező kerékpáros túlélési reflexeit...
Szintén klasszikus veszélyhelyzet, amikor kijelölt gyalogos átkelőhely előtt a gépkocsivezető annyira meg akarja előzni a kerékpárost, hogy nem figyel a gyalogosokra - megjegyzem, ez az a helyzet, amikor még a gépjárművel sem szabad még egy nyomon haladó járművet sem előzni, párhuzamos közlekedésben meg a megálló kerékpáros mellett is meg kell állni, szintén nem véletlenül... (igaz, amíg autó volánja mögött is rendszeresen tapasztalom a zebrán előzést, párhuzamos közlekedésben nem megállást addig miért épp kerékpárt vezetve ne tapasztalnám...)
Ennél faramucibb helyzet az, amikor (mondjuk 2x1 sávos úton) mind a kerékpárosnak, mind a mögötte érkező gépkocsinak ki kell kerülnie egy akadályt (legyen az várakozó gépkocsi vagy útfelbontás) amely mellett elég szűkös hely marad: ha a hátulról érkező gépkocsinak is irányt kell változtatnia (át kell mennie a szembejövő sávba) akkor a KRESZ szabályai szerint a jobbkéz-szabály alkalmazandó, és értelemszerűen a kerékpáros érkezik jobbról...
De a kedvencem az, amikor egy kerékpárosra azért dudálnak, mert szabályosan, akár szorosan jobbra tartva az úttest szélén közlekedik (olyan úton ahova nem tilos kerékpárral behajtani). Ez még akkor sem megérthető, ha az erős szembeforgalom mellett fél percig nem sikerül megelőzni.
mildi 2011.04.28. 09:00:41
Buszvezető 2011.04.28. 09:16:14
Erre a helyzetre tipikusan más szabály vonatkozik szerintem, de kíváncsi vagyok honnan van ez az idea...
Buszvezető 2011.04.28. 09:17:38
theutat villám 2011.04.28. 09:26:30
Szerinted. Szerintem meg mindig megállok jobbkezes utcánál és általában először balra nézek, hogy nekem megadják-e az elsőbbséget. Ehhez semmi köze nincs a biciklis nem biciklis kérdésnek.
"Klasszikus veszélyeztető helyzet a kanyarodó gépjármű és vele párhuzamosan vagy szemben közlekedő kerékpáros, sokak szeretik tesztelni az elsőbbséggel rendelkező kerékpáros túlélési reflexeit."
Ja, a kedvencem, amikor akkor jön be mellém, amikor már gyakorlatilag a kormányt fordítom jobbra, de elhalad bazmeg, mert az öntudat. Nem, nem egyszerre indulásnál, hanem amikor mögüled érkezik. Ezt így hogy? Majd legközelebb matrica lesz belőle.
qwertzu 2011.04.28. 09:31:28
qwertzu 2011.04.28. 09:35:09
szaGértő 2011.04.28. 09:53:41
Csigorin 2011.04.28. 09:58:11
Megy mint a meszes, mert ugy szamol hogy ha te esz nelkul vagodsz ki akkor meg elfersz pont elotte. Csak ez nem igy mukodik.
IPG 2011.04.28. 10:00:57
ujrakezdo · http://sisakhuzat.hu 2011.04.28. 10:06:46
Hülyül a társadalom, béka segge alatt a morál. Pont a közlekedés lenne kivétel?
donfuligjimmy · http://codhq.hu 2011.04.28. 10:08:50
FDToth 2011.04.28. 10:09:55
Múltkor külső sávban megyek, pirosat kaptam. Elindulok, erre balról bevág elém egy kerékpáros. Rádudáltam. Mellé értem, erre elkezdett anyázni nekem. Szépen visszakérdeztem, hogy miért nem jelezni azt, hogy ő akkor merre fog menni? erre csak annyit felelt, hogy szétveri a pofámat. Itt abba is hagytam a kommunikációt, remélem egyszer elütik és soha többet nem kel fel onnan.
Érthetetlen, hogy legtöbbször a szabálytalankodónak áll feljebb...
IPG 2011.04.28. 10:12:26
Tower13 2011.04.28. 10:16:29
Tower13 2011.04.28. 10:20:40
mildi 2011.04.28. 10:22:12
@szaGértő: attól függ. ha kocsival vok, igen, ha én vok bicajjal, akkor az autós az öntudatos, -tudatlan ;)
@FDToth: amiért néhánynak meg indexelni luxus...biztos merül az aksi/fárad a kar...eh
jut eszembe, kanyarodás: kedves autósok, ha kiteszem a karom balra=bal index. ilyenkor nem beletaposni kell a gázba, hanem lassítani, és megvárni, míg középre húzódok (2-3mp). ahogy nyilván egy lassabb, de két nyomtávú jármű mögött is tennéd. aztán mehetsz isten segedelmével.
FDToth 2011.04.28. 10:27:19
dzsaszper 2011.04.28. 10:31:32
dzsaszper 2011.04.28. 10:35:12
2. nem a sor mellett elhúzó változatra gondoltam, hanem az utolérős bevágósra (amiről mildi első kommentje is szólt) vagy a kerékpárutat nem észrevevősre.
theutat villám 2011.04.28. 10:45:39
Ezt már többször leírtam, azon kivételek egyike vagyok, akik mindig, mindenhol, időben indexelnek. Ha hiszed, ha nem.
És a barom még így is belémjön.
FAIL
dzsaszper 2011.04.28. 10:47:14
1. Amire utaltam, az a párhuzamos közlekedésben az útszűkületre vonatkozó szabály, KRESZ 36. § (7): "Ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik terelővonal átlépése nélkül haladhat tovább. Ha a forgalmi sávok útburkolati jellel jelölve nincsenek, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik irányváltoztatás nélkül tud továbbhaladni; ha pedig mindkét jármű csak irányváltoztatással tud továbbhaladni, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik addig a jobbra eső forgalmi sávban haladt." -- na ennek nem betartására is volt nemrég jópárszor példa...
2. ha nem párhuzamos közlekedésre alkalmas útról van szó, akkor ugye "előzni csak abban az esetben szabad, ha [...] az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani". ha a kikerülő kerékpáros melett nem marad elég hely megfelelő oldaltávolságra, akkor ott a kerékpárost nem szabad megelőzni...
dzsaszper 2011.04.28. 10:50:41
theutat villám 2011.04.28. 10:53:29
1. Akkor írd le konkrétan, miről szól a poszt, vagy ne kezdjél el "akkor is ezt csinálod, ha..." kezdetű mondatokat gyártani és ne lepődj meg, ha más választ kapsz, mint amire számítasz. Igen, legtöbbször megállok, így elkerülöm, hogy benne legyek a hírekben más faszsága miatt.
Ebből a finoman lassítok-ból meg már megjöttem. Amikor országúton stoptáblánál finoman lassítva kijön eléd valaki, akkor meg tudsz lepődni rendesen. Tudom, itt nem erről szól a poszt, ne fáraszd magad.
2. Akkor legközelebb írd le, hogy Te az "utolérős bevágósra" gondolsz, nem a sor "mellett elhúzósra", hogy egyértelmű legyen. Lehet, hogy a Te fejedben összeáll a kép, de akkor fogalmazd is meg érthetően és egyértelműen, mert ahogy itt le van írva, abból nem az.
theutat villám 2011.04.28. 10:58:50
Ezt most nem tudom megint miért nekem címzed, nem is értem, amit írsz.
Leírom inkább, én mire gondolok:
Állsz a sorban, álldogálsz, várod a megváltó zöldet, amit szépen megkapsz. Index kint (IPG kedvéért), elindulsz szépen, biciklis sehol. Előtted lévő 2 autó áthalad a kereszteződésen egyenesen, majd Te is odaérsz, hogy jobbra fordulj (biciklis még mindig sehol), majd éppen, mikor kezdenél fordulni, megjelenik melletted jobbról egy kétkerekű náci, hogy akkor ő most tovább megy egyenesen, kicsit sem figyelembe véve, hogy Te indexelsz és fordulnál be, mert ő biciklis, ő előremehet. Na én ezekre gondolok.
közlekedő edény 2011.04.28. 11:01:34
dzsaszper 2011.04.28. 11:05:18
Engem vagy látsz másodpercekig magad előtt, mielőtt elindulnál, vagy nem akarok a kereszteződésben előre menni.
dzsaszper 2011.04.28. 11:06:52
mildi 2011.04.28. 11:08:41
ki akarsz kanyarodni a főútra, de jönnek, majd irányjelzés nélkül/vagy az utolsó fél méteren jelezve bekanyarodik jobbra...kimehettél volna, ha...anyázás
etc etc etc
biciklisek egyébként előszeretettel nem jelzik, ha jobbra akarnak befordulni, pedig azért illene.
mildi 2011.04.28. 11:12:41
túl fiatal vagy :)
Buszvezető 2011.04.28. 11:13:00
Értelemszerűen egy ilyen szituban a másodperc tört része alatt játszódik le az irányváltoztatás, nem marad idő a jelzésre/méricskélésre, hogy na akkor most ki volt az első. A fentiek inkább az elméleti megközelítést mutatják. (Mmm... a posztban nem lehet utólag javítani? Sajnos a posztot többen olvassák, mint a hozzászólásokat, esetleg valakikben a rosszul idézett elv marad meg).
Rock me Amadeus 2011.04.28. 11:13:19
neki nem volt szerencséje
a gyengék elhullanak
IPG 2011.04.28. 11:15:37
Kooperációs közlekedés ftw!
Buszvezető 2011.04.28. 11:16:08
Reggie 2011.04.28. 11:36:34
lugoka 2011.04.28. 12:05:51
HakapesziM 2011.04.28. 14:59:09
Tudomásul kell venni, a forgalomban való részvétel kötelezettségekkel is jár, nem csak jogokkal. Ha rajtam múlna, csak KRESZ vizsgával rendelkező kerékpáros, s megfelelő hatósági jóváhagyással ellátott kerékpár vehetne részt közúti forgalomban.
Reggie 2011.04.28. 15:18:20
Orvosi alkalmassagi vizsga kb. annyira fontos, mint mondjuk gyaloglashoz, de mint tudjuk az orvosi alkalmassagi vizsga sem tul mukodokepes szuro, hiszen agyverzesed barmikor lehet ut kozben, a suketek vagy fel szemukre latok ugyan ugy megkapjak, csak rovidebb idore.
Viszont a musziki alklamassagot valoban komolyabban kene venni, uj szabalyozas kellene, a lampak minimalis fenyerejet es nyilasszoget meg kene hatarozni.
dzsaszper 2011.04.28. 15:23:05
1. a magam részéről nem sűrű forgalomban, hanem elővárosi, külvárosi viszonylag kis forgalmú utcákon tekerek munkába.
Az eddig legjobban bevált fogyókúra és a legegyszeráűbb módja a sportolásnak és egészséges életmódnak.
Ha figyelembe veszem, mit költök a kerékpár karbantartására, versenyképes mind az autóval, mind a tömegközlekedéssel.
2. én is szoktam ostorozni a KRESZ-t nem ismerő vagy arra nagy ívben tevő kerékpárosokat. Viszont messze nem minden kerékpáros ilyen -- én sem. B kategóriás jogosítvány birtokában tekerek. Piros lámpánál legrosszabb esetben is leszállok és tolom :)
Szóval a hegyi beszédet kinek szántad?
Esetleg csak automatikusan hárítasz, mert valamelyik pont talált? Remélem, nem....
Lacaca 2011.04.28. 15:24:07
dzsaszper 2011.04.28. 15:34:41
dzsaszper 2011.04.28. 15:36:12
dzsaszper 2011.04.28. 15:39:08
HakapesziM 2011.04.28. 15:42:25
Reggie 2011.04.28. 15:45:44
mohopasi 2011.04.28. 15:48:34
Húzzunk bele! 2011.04.28. 16:15:54
Perillustris 2011.04.28. 16:57:10
Nem igaz, csak feltűnőbb, ha egy bicajos szabálytalankodik (ugyebár pl. a gyorshajtás nehezebben észlelhető).
SZVSZ 95-99% lehet a rendszeresen szabálytalankodók száma, járműcsoporttól függetlenül.
@HakapesziM: A nagy többség nem kínlódásnak éli meg, nyugodt lehetsz. A jogosítványnak meg pont semmilyen jelentősége nincs, de legalábbis nem számottevő, mint az jól lemérhető nap mint nap a közúti forgalomban.
@Rock me Amadeus: youtu.be/reOArnPi_Yw Na ja.
''autónepper.'' 2011.04.28. 17:21:02
''autónepper.'' 2011.04.28. 17:25:26
Húzzunk bele! 2011.04.28. 17:27:43
_____________ 2011.04.28. 20:27:13
Akkor hajolj közelebb, faszfej.
Mit képzelsz, csak Te siethetsz bárhová is???
''autónepper.'' 2011.04.28. 21:02:35
Perillustris 2011.04.28. 21:17:31
Reggie 2011.04.28. 21:27:27
Perillustris 2011.04.28. 21:29:30
Reggie 2011.04.28. 21:33:33
HakapesziM 2011.04.28. 21:55:00
Reggie 2011.04.28. 22:10:00
HakapesziM 2011.04.28. 22:27:46
Reggie 2011.04.28. 22:35:36
HakapesziM 2011.04.28. 22:45:28
D4D 2011.04.28. 22:52:53
Baromság!
D4D 2011.04.28. 22:56:09
Ilyenkor azért szoktam egy rövidet pöccinteni a dudán, hogy jelezzem előzésemet, ugyanis ilyenkor nem jó, ha a kerékpár hirtelen elkezd kátyút kerülgetni.
Igazából a dolognak jelentősége csak akkor van, amikor a kerékpár 40-el megy, az autó meg 50-60-al.
Perillustris 2011.04.28. 22:58:32
Akkor neked valóban a talicska a megfelelő.
HakapesziM 2011.04.28. 23:04:40
Perillustris 2011.04.28. 23:08:05
@D4D: Ezt nekem is el kellett olvasnom kétszer. Ha az autós hamarabb átment a másik sávba (SZVSZ ez nem is irányváltás), nincs semmilyen jobbkéz. Mondjuk szinte mindenki meg szokta várni, hogy előbb én kerüljek, aztán utána lépjen oda (ha tud), nekem ilyen gondom tán csak egy-kettő volt.
Perillustris 2011.04.28. 23:11:00
donfuligjimmy · http://codhq.hu 2011.04.29. 00:09:31
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.29. 01:43:24
mennek egy savban
es a jobbkezszabaly ervenyesul:muhhhahaha
es komplenol a bringas
most akkor mirol beszelunk?/tek/
Húzzunk bele! 2011.04.29. 06:46:46
Ellenben kerékpárút sokszor sárga csíkon kívül semmiben nem különbözik a járdától, ráadásul kedvem sincs pár száz méterenként a túloldalra átmenni. Így úton sokkal biztonságosabb, kevesebb az agresszív/figyelmetlen gépjárművezető.
Buszvezető 2011.04.29. 09:10:01
Szerintem nem onnan kell nézni, hogy egyenrangú partner-e vagy sem, mert az, hanem hogy a hazai közlekedési infrastruktúra (autó- és kerékpárutak egyaránt) sokszor alkalmatlan arra, amivel kapcsolatban Hollandiát hozzák fel példának, azaz a békés egymás mellett élésre kerékpárosok és autósok, buszosok teherautósok között. (Én egyébként többnek tartom, szimbiózisnak, de ez már csak a saját magánelméletem.)
Szóval szerintem próbáld úgy megközelíteni, hogy igen, egyenrangú partner (nem azért, mert a jogszabály ezt írja elő, meg mert az unió most ezt tolja, hanem mert emberből van ő is és közlekedik, szeretne eljutni valahova akárcsak a többiek). De a túlzott, vagy rosszul értelmezett öntudatból fakadó vadhajtásokat le kell nyesegetni - nem az életben, kormánymozdulatokkal, hanem ilyen fórumokon, közösségi helyeken.
Buszvezető 2011.04.29. 09:19:24
Én elfogadom, hogy a jogszabály lehetővé teszi, hogy a kerékpárút használata nem kötelező (nem tehetek mást, hiszen elfogadnom kötelező), de azért én ebben a kérdésben több önmérsékletet várnék el a kerékpárostársadalomtól. Itt nem csak a jogszabályi, hanem a morális megfontolásokat is szem előtt kellene tartani: az a "kedvem sincs" elégséges ok pl. arra, hogy egy csuklós buszon utazó száz ember haladását lelassítsa egyetlen másik ember? Morális szempontból mindegy, hogy az az "egyetlen másik" kerékpáros éppen, vagy egy vészvillogóval szar helyen parkoló marha, ha megoldhatná másképp is, és nem tartana fel vele száz (vagy csak tíz) másikat, akkor azért elvárható, hogy tegyen érte valamit nem? Annak a száz másiknak sem biztos, hogy van kedve azt nézni, ahogy 30-cal kerekezik előttük valaki sokszáz méteren át megelőzhetetlenül egy kerékpárút/sáv közelében a forgalomban. Hm?
dzsaszper 2011.04.29. 09:24:21
Amúgy ahol kinn van a kerékpárral behajtani tilos, ott a kerékpárút használata explicit kötelező -- tessék a közlekedési társaságon keresztül 1-2 ilyen tábláért lobbizni? :)
dzsaszper 2011.04.29. 09:29:49
1. egy csapat bringás hátranézés és irányjelzés nélkül vágott ki a múzeum körúti kerékpársávból a kanyarodósávba az Üllői út felé.
2. A csapat elején haladó "Hajtás, pajtás!" kerékpáros futár az Üllői út-Szentkirályi utca sarkánél szintén hátranézés és irányjelzés nélkül, meglepetésszerűen (ön- és közveszélyesen) balra kanyarodott a záróvonalon keresztül.
Mindkét helyzetben a 20 körüli tempóban haladó gépkocsioszlop épp gyorsult volna 50-re mert megszűnt az akadály (piros lámpa/a sor elején befejezték a parkolást)
Buszvezető 2011.04.29. 09:31:23
A buszsáv egy külön kategória, én is bringáztam, de még buszvezetőként sem várnám el, hogy a Rákóczi úton a középső (buszsáv mellett baloldalt az első) sáv szélén kacsázzon egy bringás. Akkor inkább jöjjön be a buszsávba, mindenki jobban jár (persze, mehetne a párhuzamos mellékutcákon is). Erre nincs okos megoldás, úgy szar ahogy van. (Egyébként én Budapesten egy olyan buszsávot tudok, ahol jogszerűen haladhat kerékpáros, tudjátok hol van?)
Buszvezető 2011.04.29. 09:41:49
A kerékpárosszervezetek nagy bűnének azt tartom, hogy nem helyeznek kellő hangsúlyt a képzésre, továbbképzésre, tájékoztatásra. Persze, lehet, igazságtalan vagyok, mert nyilván foglalkoznak ilyesmivel, csak hát nem nagyon érzékelhető.
Buszvezető 2011.04.29. 09:45:06
criticalmass.hu/forum/20080501/autosok-dicsosegfala
Perillustris 2011.04.29. 10:46:24
Be tudod, ha akarod. Nyilván nem mindig sikerül.
Xezs 2011.04.29. 15:11:40
Bicikliztem még sokat csóringer főiskolás koromban, szóval van tapasztalatom.
A váltó pont arra való, hogy megállás után gyorsan lehessen elindulni, de úgy látszik, sokaknak gondot okoz a kezelése.
Lendület, a faszomat azt.
mohopasi 2011.04.29. 16:53:08
D4D 2011.04.29. 19:28:51
Vagy az autó is elsőbbséget ad a neki jobbról érkezőknek. Tudom, hihetetlen.
Lendületet megtartani a hintaágyon kell, a közlekedésben előfordul, hogy potyára fékezünk nullára.
Húzzunk bele! 2011.04.30. 09:52:15
Én nem tudok olyan helyet mondani az Andrássyn és a Bajcsyn kívül, ahol fel lehetne tartani a buszt + van k. út. Amikor meg is valósult cirka 5-6 másodpercre fel is tartottam aztán megálló előtt beelőzött Arany János m3 és ő tartott fel 15 másodpercre. Autók is beelőzik és kanyarodnak is le jobbra ill. parkolnak be, hányszor van az, hogy busz előttem és mindketten döcögünk. Amikor nincs kerékpárút, akkor viszont muszáj busz sávban tekerni, kresz tiltja, de a kresz sok mindent tilt, ami veszélyes.
Húzzunk bele! 2011.04.30. 09:53:58
Úgy értem, sok minden olyat, amivel nem lenne veszélyes.
Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.05.02. 09:02:47
Egy sáv kb. 1 méterrel szélesebb, mint egy autó. Két sáv két méterrel szélesebb, mint 2 autó. Egy bicikli nincs 2 méter széles. Tehát 2 autó és 1 bicikli elfér egymás mellett 2 sávban. Akkor miért nem előznek meg, miért várják meg amíg nem jönnek szemből? (a járművek közötti távolságot fedezi az, amenyivel keskenyebb egy bicikli 2 méternél).
Ha egy sáv nincs 1 méterrel szélesebb, akkor elnézést. Viszont akkor mennyivel?
Perillustris 2011.05.02. 09:15:46
amargo · http://gszobi.blogspot.com 2011.05.02. 10:58:58
A kerékpáros is lenyomozható, van annak is alvázszáma - bár tény, hogy ezzel sem mész sok esetben semmire.. -, nyilván menet közben ez nem leolvasható. Az adózás meg két élű fegyver és butaság belekeverni.
Van egy rém egyszerű ötletem is arra, hogy a belvárosi forgalomba miként lehetne "megmenteni" a kerékpárosokat, ki kell tiltani az értelmetlen gépjármű forgalmat. Vannak nagyon "gyerekes" érveid, együtt kell közlekedni, nem egymás mellett..
Egy remek példa az a 100m szakasz az Erzsébet híd alatt, ahol sikerült megoldani, hogy a kerekes is tud közlekedni és az autós is.
donfuligjimmy · http://codhq.hu 2011.05.02. 11:04:19
Megértem a helyzetet, a gyereket én is sajnálnám, ugyanakkor a szüleit lehet jól megverném, amiért nem vigyáztak a gyerekre, tanították meg neki, hogy mit szabad és mit nem.
mohopasi 2011.05.02. 16:09:43
D4D 2011.05.02. 18:41:42
Kedves hülye barom, ki reggel majdnem meghaltál a Bem utcában, te is tanuld ezt meg!