Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Veszélyhelyzetek kerékpáros szemmel

2011.04.28. 08:15 :: SilentSound

Húsvét körül az ország nagyobb részén már kifejezetten jó idő volt, sok kerékpáros, köztük Dzsaszper is előmerészkedett és nyeregbe pattant, ami persze városban nem mindig egyszerű és biztonságos.

Az elmúlt napokban kétkerekűzve a következőket tapasztaltam:

Bizalmatlansági elv: rendszeresen fordul elő az hogy jobbkezes utcánál a balról érkező kerékpáros, jobbról érkező autós esetén az autós bizalmatlansága miatt mindkét jármű megállásra kényszerül. Gondolom van néhány őrült bicajos, aki villamosnak képzeli magát - vagy egy 20 km/h körüli tempóban, ha messzebbről is érkező kerékpáros látványa keverhető össze a villamossal - de nem, ilyen helyzetekben az autósnak van elsőbbsége. Ilyenkor a kerékpáros igyekszik minél kevesebb lendületet veszteni, és finoman annyira lelassítani, hogy az elsőbbséggel rendelkező autós után viszonylag gyorsan és lendületből haladhasson át. Na most ha ebben az autóban az autós is lassan lelassít akkor a vége az lesz, hogy mindkét jármű meg kell álljon.

 

A jobbkezes kereszteződéseknél a lendület megtartását nagyban rontja a közvetlenül a sarokra parkoló jármű, lehetőleg egy furgon, vagy teherautó. Futárszolgálatok és áruszállítók előszeretettel parkolnak így, de nem csak ők. A kereszteződéstől számított 5 méteren belül (kijelölt várakozóhely hiányában) nem csak a várakozás, hanem a megállás is tilos. Nem véletlenül, egy személygépkocsi is elég sokat takar.

Az előzőt lehet még fokozni: az úttest és a keresztező kerékpárút kereszteződésében a kerékpárút elállásával, vagy közvetlenül kijelölt gyalogos átkelőhely elé parkolással.

Klasszikus veszélyeztető helyzet a kanyarodó gépjármű és vele párhuzamosan vagy szemben közlekedő kerékpáros, sokak szeretik tesztelni az elsőbbséggel rendelkező kerékpáros túlélési reflexeit...

Szintén klasszikus veszélyhelyzet, amikor kijelölt gyalogos átkelőhely előtt a gépkocsivezető annyira meg akarja előzni a kerékpárost, hogy nem figyel a gyalogosokra - megjegyzem, ez az a helyzet, amikor még a gépjárművel sem szabad még egy nyomon haladó járművet sem előzni, párhuzamos közlekedésben meg a megálló kerékpáros mellett is meg kell állni, szintén nem véletlenül... (igaz, amíg autó volánja mögött is rendszeresen tapasztalom a zebrán előzést, párhuzamos közlekedésben nem megállást addig miért épp kerékpárt vezetve ne tapasztalnám...)

Ennél faramucibb helyzet az, amikor (mondjuk 2x1 sávos úton) mind a kerékpárosnak, mind a mögötte érkező gépkocsinak ki kell kerülnie egy akadályt (legyen az várakozó gépkocsi vagy útfelbontás) amely mellett elég szűkös hely marad: ha a hátulról érkező gépkocsinak is irányt kell változtatnia (át kell mennie a szembejövő sávba) akkor a KRESZ szabályai szerint a jobbkéz-szabály alkalmazandó, és értelemszerűen a kerékpáros érkezik jobbról...

De a kedvencem az, amikor egy kerékpárosra azért dudálnak, mert szabályosan, akár szorosan jobbra tartva az úttest szélén közlekedik (olyan úton ahova nem tilos kerékpárral behajtani). Ez még akkor sem megérthető, ha az erős szembeforgalom mellett fél percig nem sikerül megelőzni.

89 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó kerékpár veszélyes kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mildi 2011.04.28. 09:00:41

másik kedvenc: megelőz, majd közvetlenül előttem bekanyarodik jobbra, ezzel engem satufékezésre kényszerítve. faszé' nem tud pár métert mögöttem menni? ha lovaskocsi v csettegő lenne, azzal is ezt csinálná?

Buszvezető 2011.04.28. 09:16:14

Ácsi! Ez honnan van? "Ha a hátulról érkező gépkocsinak is irányt kell változtatnia (...) akkor a KRESZ szabályai szerint a jobbkéz-szabály alkalmazandó, és értelemszerűen a kerékpáros érkezik jobbról". Konkrét paragrafushelyet kérek!

Erre a helyzetre tipikusan más szabály vonatkozik szerintem, de kíváncsi vagyok honnan van ez az idea...

Buszvezető 2011.04.28. 09:17:38

@mildi: Ezt busszal szemben is előszeretettel alkalmazzák, pedig az tíz tonna, és nehézkesebben áll meg. Egy kerékpáros pedig... :(

theutat villám 2011.04.28. 09:26:30

"Bizalmatlansági elv: rendszeresen fordul elő az hogy jobbkezes utcánál a balról érkező kerékpáros, jobbról érkező autós esetén az autós bizalmatlansága miatt mindkét jármű megállásra kényszerül."

Szerinted. Szerintem meg mindig megállok jobbkezes utcánál és általában először balra nézek, hogy nekem megadják-e az elsőbbséget. Ehhez semmi köze nincs a biciklis nem biciklis kérdésnek.

"Klasszikus veszélyeztető helyzet a kanyarodó gépjármű és vele párhuzamosan vagy szemben közlekedő kerékpáros, sokak szeretik tesztelni az elsőbbséggel rendelkező kerékpáros túlélési reflexeit."

Ja, a kedvencem, amikor akkor jön be mellém, amikor már gyakorlatilag a kormányt fordítom jobbra, de elhalad bazmeg, mert az öntudat. Nem, nem egyszerre indulásnál, hanem amikor mögüled érkezik. Ezt így hogy? Majd legközelebb matrica lesz belőle.

qwertzu 2011.04.28. 09:31:28

@Buszvezető: Kicsit off, de rohadt sokan sietnek valahova ebben az országban. Tegnap vagy húszan előztek meg szabálytalanul gyorsan csak azért, hogy előttem álljanak a pirosra várva. Komolyan nem értem.

qwertzu 2011.04.28. 09:35:09

A bizalmatlansági elvről: jobbkezes kereszteződésekben én azért le szoktam lassítani, hogy megnézzem megkapom-e az elsőbbségem. Az utóbbi pár évben körülbelül három bringást ütöttem volna el, ha nem így teszek. És amikor dudálok, látszik rajtuk, hogy fingjuk sincs miért.

szaGértő 2011.04.28. 09:53:41

A kerékpárral kapcsolatos vészhelyzetek nagy része a kerékpáros öntudatából, tudatlanságából vagy öntudtlanságából származik. :D

Csigorin 2011.04.28. 09:58:11

@qwertzu: nem szolva arrol hogy jobbkezes keresztezodes eseten neked is be kell nezned jobbra hogy nem jon e valami, csak ezt a kerekparos aki elore nez es ugye o latja hogy nem jon, hajlamos elfelejteni.
Megy mint a meszes, mert ugy szamol hogy ha te esz nelkul vagodsz ki akkor meg elfersz pont elotte. Csak ez nem igy mukodik.

IPG 2011.04.28. 10:00:57

@theutat villám: Ha időben kiteszed az indexet, akkor nem megy be melléd.

ujrakezdo · http://sisakhuzat.hu 2011.04.28. 10:06:46

Rendszeres bringázóként meg kell jegyeznem, hogy ezerből egy esetben kapom meg a jobbkezet egy autóstól. Sajnos. Zebrán ha átmegyek mindig leszállok, áttolom a bicót. Nem szlalomozok, tiszteletben tartom az erősebb kutya elvet. Mivel minden nap bringázom és autót is vezetek Bp-n, ki vagyok hegyezve az idióta autós-balf..z bicajos szitukra. Bringásként elképedve látom ahogy egyes "társaim" fittyet hánynak a lámpákra, táblákra, felfestésekre. Autósként tudom, hogy minden 5. kolléga teljes analfabéta a vezetéshez. Igazságot tenni lehetetlen, az emberi kérdések a döntők teljesen mindegy milyen eszközt használunk A-ból B-be történő eljutáshoz.
Hülyül a társadalom, béka segge alatt a morál. Pont a közlekedés lenne kivétel?

FDToth 2011.04.28. 10:09:55

Kerékpárosok: mi a jó életért nem lehet karral jelezni az irányt? 10-ből 9 ezt nem teszi meg. ennyire sügér mindegyik?
Múltkor külső sávban megyek, pirosat kaptam. Elindulok, erre balról bevág elém egy kerékpáros. Rádudáltam. Mellé értem, erre elkezdett anyázni nekem. Szépen visszakérdeztem, hogy miért nem jelezni azt, hogy ő akkor merre fog menni? erre csak annyit felelt, hogy szétveri a pofámat. Itt abba is hagytam a kommunikációt, remélem egyszer elütik és soha többet nem kel fel onnan.
Érthetetlen, hogy legtöbbször a szabálytalankodónak áll feljebb...

IPG 2011.04.28. 10:12:26

@donfuligjimmy: Magamból indultam ki, bocsi. :) Volt már ilyenből balesetem nekem is, hogy kedves autós kollega beparkolt jobbra index nélkül a pirosnál álló kocsisorból, amit én szabályszerűen előztem végig jobbról. Volt egy tükre, én meg repültem három métert.

Tower13 2011.04.28. 10:20:40

@IPG: Sajnos de... elég sok bemegy. Mondjuk én nem, mert tudom, hogy oda nem várok senkit, autóval. De azért megnézem, mert megtanultam, hogy a motorsnak is úgy jó, ha bárhol megy. Aztán ha van egy gödör, akkor vagy kitöröm a kocsi kerekét (következményként simán neki is vágódom szegénynek), vagy elmozgok, akkor meg ismát lapos, mert a jó szokás miatt, miszerint a sávok között közlekedünk, én nem fogok se 50-se 70-nél vészfékezni az biztos. Akkor hátulról belém jön egy IFA.. Az meg nagyon fáj. Nekem.

mildi 2011.04.28. 10:22:12

@Buszvezető: ha busszal lennék, nem zavarna annyira...;)

@szaGértő: attól függ. ha kocsival vok, igen, ha én vok bicajjal, akkor az autós az öntudatos, -tudatlan ;)

@FDToth: amiért néhánynak meg indexelni luxus...biztos merül az aksi/fárad a kar...eh

jut eszembe, kanyarodás: kedves autósok, ha kiteszem a karom balra=bal index. ilyenkor nem beletaposni kell a gázba, hanem lassítani, és megvárni, míg középre húzódok (2-3mp). ahogy nyilván egy lassabb, de két nyomtávú jármű mögött is tennéd. aztán mehetsz isten segedelmével.

FDToth 2011.04.28. 10:27:19

@mildi: azért mert az autós nem indexel, a bringásnak sem kell? azért mert vki lop, neked is lopnod kell? Ez a tipikus magyar hozzáállás. grat. :)

dzsaszper 2011.04.28. 10:31:32

@Csigorin: ezek szerint tényleg sokan villamosnak gondolják magukat...

dzsaszper 2011.04.28. 10:35:12

@theutat villám: akkor is mindig megállsz a jobbkezes kereszteződéseknél, ha messziről belátható a kereszteződés és a balról érkező finoman lassít, épp annyira hogy átférj előre? Természetesen nem a beláthatatlan kereszteződésekről szólt a poszt...

2. nem a sor mellett elhúzó változatra gondoltam, hanem az utolérős bevágósra (amiről mildi első kommentje is szólt) vagy a kerékpárutat nem észrevevősre.

theutat villám 2011.04.28. 10:45:39

@IPG:

Ezt már többször leírtam, azon kivételek egyike vagyok, akik mindig, mindenhol, időben indexelnek. Ha hiszed, ha nem.

És a barom még így is belémjön.

FAIL

dzsaszper 2011.04.28. 10:47:14

@Buszvezető: bocsánat, itt én is összekevertem két dolgot.

1. Amire utaltam, az a párhuzamos közlekedésben az útszűkületre vonatkozó szabály, KRESZ 36. § (7): "Ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik terelővonal átlépése nélkül haladhat tovább. Ha a forgalmi sávok útburkolati jellel jelölve nincsenek, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik irányváltoztatás nélkül tud továbbhaladni; ha pedig mindkét jármű csak irányváltoztatással tud továbbhaladni, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik addig a jobbra eső forgalmi sávban haladt." -- na ennek nem betartására is volt nemrég jópárszor példa...

2. ha nem párhuzamos közlekedésre alkalmas útról van szó, akkor ugye "előzni csak abban az esetben szabad, ha [...] az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani". ha a kikerülő kerékpáros melett nem marad elég hely megfelelő oldaltávolságra, akkor ott a kerékpárost nem szabad megelőzni...

dzsaszper 2011.04.28. 10:50:41

@theutat villám: ha annyira nagy a sor, hogy esetleg jobbról kerülöm, de látszik, hogy indul; akkor tudatosan beállok a sor eleje mögé kb 3-4 járművel, és elindulok a sorral együtt újra, elkerülendő az ilyen baleseteket...

theutat villám 2011.04.28. 10:53:29

@dzsaszper:
1. Akkor írd le konkrétan, miről szól a poszt, vagy ne kezdjél el "akkor is ezt csinálod, ha..." kezdetű mondatokat gyártani és ne lepődj meg, ha más választ kapsz, mint amire számítasz. Igen, legtöbbször megállok, így elkerülöm, hogy benne legyek a hírekben más faszsága miatt.

Ebből a finoman lassítok-ból meg már megjöttem. Amikor országúton stoptáblánál finoman lassítva kijön eléd valaki, akkor meg tudsz lepődni rendesen. Tudom, itt nem erről szól a poszt, ne fáraszd magad.

2. Akkor legközelebb írd le, hogy Te az "utolérős bevágósra" gondolsz, nem a sor "mellett elhúzósra", hogy egyértelmű legyen. Lehet, hogy a Te fejedben összeáll a kép, de akkor fogalmazd is meg érthetően és egyértelműen, mert ahogy itt le van írva, abból nem az.

theutat villám 2011.04.28. 10:58:50

@dzsaszper:

Ezt most nem tudom megint miért nekem címzed, nem is értem, amit írsz.

Leírom inkább, én mire gondolok:

Állsz a sorban, álldogálsz, várod a megváltó zöldet, amit szépen megkapsz. Index kint (IPG kedvéért), elindulsz szépen, biciklis sehol. Előtted lévő 2 autó áthalad a kereszteződésen egyenesen, majd Te is odaérsz, hogy jobbra fordulj (biciklis még mindig sehol), majd éppen, mikor kezdenél fordulni, megjelenik melletted jobbról egy kétkerekű náci, hogy akkor ő most tovább megy egyenesen, kicsit sem figyelembe véve, hogy Te indexelsz és fordulnál be, mert ő biciklis, ő előremehet. Na én ezekre gondolok.

közlekedő edény 2011.04.28. 11:01:34

Ha jól emlékszem, lesz kerékpárosok, főleg a gyerekek miatt, KRESZ oktatás - gondolom van iskola, ahol eddig is volt, nekem gyerekkoromban nem volt ilyen. Egyszer majdnem el is csapott egy autós, szólt, hogy neki lett volna elsőbbsége, szóval az élethelyzetből is lehet tanulni. Az a hülye kerékpáros, aki csak anyázni tudott annak a kommentelőnek, aki rádudált, ahelyett, hogy elgondolkodott volna, nos az autóba ülve is ugyan ilyen - de ezt ti is tudjátok. Szóval a lendület fontos dolog, de jobb a teljes biztonság.

dzsaszper 2011.04.28. 11:05:18

@theutat villám: azt írtam, hogy az a kerékpáros semmi esetben sem én vagyok
Engem vagy látsz másodpercekig magad előtt, mielőtt elindulnál, vagy nem akarok a kereszteződésben előre menni.

dzsaszper 2011.04.28. 11:06:52

@theutat villám: szerintem a poszt elég egyértelműen meghatározza a helyzetet. Arról szól, amikor a kerékpárosnak nem adják meg a nyilvánvaló elsőbbségét.

mildi 2011.04.28. 11:08:41

@FDToth: hát ja, az a fontos, hgy menni tudjon, érdekli is őt a másik...nem jelzi (jármű mindegy), hogy ki akar jönni a körből, te meg mennél befelé, de vársz, és bemehettél volna, ha...anyázás.
ki akarsz kanyarodni a főútra, de jönnek, majd irányjelzés nélkül/vagy az utolsó fél méteren jelezve bekanyarodik jobbra...kimehettél volna, ha...anyázás
etc etc etc

biciklisek egyébként előszeretettel nem jelzik, ha jobbra akarnak befordulni, pedig azért illene.

mildi 2011.04.28. 11:12:41

@közlekedő edény: az úttörőknek/kisdobosoknak még volt kreszoktatás őrsfoglalkozás keretében. (meg kreszverseny is. nálunk a suli melletti parkban volt egy mini pálya táblákkal, zebrákkal.)
túl fiatal vagy :)

Buszvezető 2011.04.28. 11:13:00

@dzsaszper: Igen, igen, ez már inkább illik ide, bár az oldaltávolság szvsz másodlagos, itt talán inkább az dönt, hogy ki kezdte meg előbb az előzést/kikerülést, ill. ennek a jelzését. Ha az autós, akkor kerékpárral sem szabad belekezdeni az előzésbe, ha a bringás (és jelezte is a kis kezével), akkor az autósnak kell önmérsékletet tanúsítania.

Értelemszerűen egy ilyen szituban a másodperc tört része alatt játszódik le az irányváltoztatás, nem marad idő a jelzésre/méricskélésre, hogy na akkor most ki volt az első. A fentiek inkább az elméleti megközelítést mutatják. (Mmm... a posztban nem lehet utólag javítani? Sajnos a posztot többen olvassák, mint a hozzászólásokat, esetleg valakikben a rosszul idézett elv marad meg).

IPG 2011.04.28. 11:15:37

@theutat villám: Az valóban fail, aki autóval barom az kerékpárral is az lesz.
Kooperációs közlekedés ftw!

Buszvezető 2011.04.28. 11:16:08

@mildi: Ha nem csak a jogsid, hanem az egzisztenciád is múlna ezen, elhinnéd, hogy jobban odafigyelek (egyébként a súlykülönbségre utaló finom iróniát vettem, értettem :)

Reggie 2011.04.28. 11:36:34

Engem az zavar, hogy a torveny nem engedi, hogy a kerekparra indexet rakjak. Pedig kanyarodaskor sokkal biztonsagosabb huvelykujjal menyomni egy gombot, mint a karomat lengetni.

lugoka 2011.04.28. 12:05:51

@dzsaszper: Méghogy nem én vagyok a villamos! Csöngetni tudok, a mellényben meg még olyan színem is van:)

HakapesziM 2011.04.28. 14:59:09

Meg nem értem miért jó kerékpárral forgalomban kínlódni. A bicikli egy nagyszerű találmány, sporteszköz, rendkívül egészséges erdőn mezőn, friss levegőben tekerni. Mindig csodálkozom, miért olyan jó, a sűrű forgalomban, autók között vacakolni. És valamiért trendi lett a bringázás, holott utast, árut nem lehet szállítani vele, az ember megizzad, megázik, szél fújja, jégeső veri, egész rövid távoktól eltekintve általában lassúbb is, ellopják stb. De mégis valahogy baromi öntudatos dolog. Na, ha már így van, legyen, óvjuk őket, közlekedő társaink. De mi lesz a KRESZ tudással, oktatással, orvosi alkalmassággal, a kedvenc jármű forgalomra való alkalmasságával? Ezek hiányában, hogy tekintsük őket közlekedő partnereknek? Mi jogon érdemelnének nagyobb figyelmet, előjogokat? És erre még a média is "rásegít", azt sugallja, maholnap már az autósok szégyeljék magukat, legyen akár millió kilométeres tapasztalata valakinek, de a trendi bringás piroslámpán át, sorok közt cikázik, neki ehhez joga van. Megfelelő világítás alig néhányon van, maximum valami kis pilács villog, ha egyáltalán. Majd komoly kioktatást kap az autós: nem vigyáz rájuk eléggé, nem toleráns. Az autós legkevesebb 50 ezer forint bírságot fizet egy piros jelzés semmibevétaléért, rendszáma van, lenyomozható, utólérhető, adózik.
Tudomásul kell venni, a forgalomban való részvétel kötelezettségekkel is jár, nem csak jogokkal. Ha rajtam múlna, csak KRESZ vizsgával rendelkező kerékpáros, s megfelelő hatósági jóváhagyással ellátott kerékpár vehetne részt közúti forgalomban.

Reggie 2011.04.28. 15:18:20

@HakapesziM: Latod ez jo kerdes, szerintem nap kozben teljesen ertelmetlen. Mar a kipufogok szagatol rosszul vagyok, nemhogy mely levegot vegyek benne.
Orvosi alkalmassagi vizsga kb. annyira fontos, mint mondjuk gyaloglashoz, de mint tudjuk az orvosi alkalmassagi vizsga sem tul mukodokepes szuro, hiszen agyverzesed barmikor lehet ut kozben, a suketek vagy fel szemukre latok ugyan ugy megkapjak, csak rovidebb idore.
Viszont a musziki alklamassagot valoban komolyabban kene venni, uj szabalyozas kellene, a lampak minimalis fenyerejet es nyilasszoget meg kene hatarozni.

dzsaszper 2011.04.28. 15:23:05

@HakapesziM:
1. a magam részéről nem sűrű forgalomban, hanem elővárosi, külvárosi viszonylag kis forgalmú utcákon tekerek munkába.
Az eddig legjobban bevált fogyókúra és a legegyszeráűbb módja a sportolásnak és egészséges életmódnak.
Ha figyelembe veszem, mit költök a kerékpár karbantartására, versenyképes mind az autóval, mind a tömegközlekedéssel.

2. én is szoktam ostorozni a KRESZ-t nem ismerő vagy arra nagy ívben tevő kerékpárosokat. Viszont messze nem minden kerékpáros ilyen -- én sem. B kategóriás jogosítvány birtokában tekerek. Piros lámpánál legrosszabb esetben is leszállok és tolom :)

Szóval a hegyi beszédet kinek szántad?

Esetleg csak automatikusan hárítasz, mert valamelyik pont talált? Remélem, nem....

Lacaca 2011.04.28. 15:24:07

Minden kerékpáros perverz állat? Olvasom, hogy milyen szar nekik, és mégis helybe mennek a pofonért.

dzsaszper 2011.04.28. 15:34:41

@Buszvezető: a minap az volt a helyzet hogy jó előre jeleztem, hamarabb kezdtem a kikerülést és így akartak elcsapni... egy taxis volt, aki utána kb. gyilkossággal fenyegetőzött...

dzsaszper 2011.04.28. 15:36:12

@Reggie: ami a lámpákat illeti, láttam egy-két übergagyit... Pl. első lámpa 3 fehér gagyi leddel, aminek a fényereje még hátulra is kevés volna...

dzsaszper 2011.04.28. 15:39:08

@Buszvezető: este megpróbálom átszerkeszteni azt a részt és újra átküldöm SilentSoundnak :)

HakapesziM 2011.04.28. 15:42:25

@dzsaszper: Engem kevéssé érint a probléma, lévén városban aránylag keveset vezetek, de azért érdekelhet a kérdés. Én azt tartom a kerékpár nem való főutakra, túl nagy a forgalom, túl nagy a veszély. De, ha már a szabályok megengedik, nekik is be kellene tartani az előírásokat. Azokkal, vélhetően nincs is baj akik amúgy jogosítvány birtokában közlekednek. Gond azokkal van, akik nem is ismerik, vagy ismerik a KRESZ-t, de valami beléjük táplált öntudattal lépnek át rajta. S még toleranciát várnak el.

Reggie 2011.04.28. 15:45:44

@dzsaszper: Hat nekem elol van egy 1200 lumen-es(16W-os) feher led. Hatul pedig 3x1W piros. Meg a gagyi lampa is tobb mint a semmi, ha cserelnek benne elemet. Es ez a legnagyobb baj, hogy az elemre mar szarnak es nem erdekli oket, ha csak pislakol.

mohopasi 2011.04.28. 15:48:34

bocs, de ha látom, hogy bármerről lendületesen érkezik a kerékpáros, és nincs tábla valamelyikünknek, én is megállok, mert a tosz tudja mit fog művelni...? Én ha lehet vigyázok rájuk, mert marka puha a karosszériájuk, míg az enyém csak horpad, az övék szakad.

Húzzunk bele! 2011.04.28. 16:15:54

Veszélyhelyzet jobbra kanyarodás közben is, amikor egyenesen teker a biciklis. Én azt tapasztalom, hogy sokkal többen nem tartják be a szabályokat biciklivel, mint autóval, viszont autóval nem is törődenek másikkal, hanem lecentizik, nem adják meg az elsőbbséget, legtöbbször meg se köszönik, hogy elengedtem(pedig legközelebb is megállnék, de 3.nál már kicsit morcos leszek).De legtöbben normálisak, csak néhány bunkó, miatt annyira veszélyes.

Perillustris 2011.04.28. 16:57:10

@Húzzunk bele!: "Én azt tapasztalom, hogy sokkal többen nem tartják be a szabályokat biciklivel, mint autóval"

Nem igaz, csak feltűnőbb, ha egy bicajos szabálytalankodik (ugyebár pl. a gyorshajtás nehezebben észlelhető).

SZVSZ 95-99% lehet a rendszeresen szabálytalankodók száma, járműcsoporttól függetlenül.

@HakapesziM: A nagy többség nem kínlódásnak éli meg, nyugodt lehetsz. A jogosítványnak meg pont semmilyen jelentősége nincs, de legalábbis nem számottevő, mint az jól lemérhető nap mint nap a közúti forgalomban.

@Rock me Amadeus: youtu.be/reOArnPi_Yw Na ja.

''autónepper.'' 2011.04.28. 17:21:02

"e a kedvencem az, amikor egy kerékpárosra azért dudálnak, mert szabályosan, akár szorosan jobbra tartva az úttest szélén közlekedik (olyan úton ahova nem tilos kerékpárral behajtani). Ez még akkor sem megérthető, ha az erős szembeforgalom mellett fél percig nem sikerül megelőzni." aha meg a faszomat úgy ledudállak hogy azt se fogod tudni merre vagy bazdmeg nem érek én rá.

''autónepper.'' 2011.04.28. 17:25:26

@FDToth: na itt már nálam elő került volna a pisztoly.

Húzzunk bele! 2011.04.28. 17:27:43

@''autónepper.'': Ezért szoktam sávközépen rakni:D

_____________ 2011.04.28. 20:27:13

@''autónepper.'':
Akkor hajolj közelebb, faszfej.
Mit képzelsz, csak Te siethetsz bárhová is???

Reggie 2011.04.28. 21:27:27

@Perillustris: Azt az ablakmosoval szokas nem?

Perillustris 2011.04.28. 21:29:30

@Reggie: Állítólag. Gondolom a vízipisztolyával jobban tud célozni.

Reggie 2011.04.28. 21:33:33

@Perillustris: Hat vegulis mind1. A jovo a lezere:)

HakapesziM 2011.04.28. 21:55:00

Azt nem értem, miért olyan rettenetesen egyértelmű, hogy rém sérülékeny, lassú, emberi erővel hajtott járműnek helye van, s jogokkal bír a forgalomban. Az egészen belső belváros, vagy éppen lakóparkok, lakó-pihenő övezetek kivételével miféle létjogosultsága lehet? Eddig a legkomolyabb érv amit e témában hallottam a következő volt: mert a fejlett Nyugaton is így van, bezzeg Hollandia stb. Ha holnap kitalálja valami haladó européer politikus, hogy egy talicskát toló is közlekedő partner, azt is le kell nyelnünk? Holnap még kitalálják, autópályán is közlekedhessenek, mert miféle dolog az, hogy onnan ki vannak rekesztve a derék bringások. Nem vagyok én az ellenségük, csak az nem világos miért olyan evidens a kerékpárok részvétele a forgalomban gépjárművek között. Gyakorta az úton hajtanak, pár méterre a kialakított kerékpárúttól. Miért? Ha nekem nem tetszik az út minősége, vonalvezetése, haladhatok autóval a biciklisávon? A testmozgás, sport kiváló dolog, egészséges, de miért éppen egy kétmilliós városban, őrjítő járműforgalomban kell ezt gyakorolni? Én is elkezdtem kerékpározni, míg el nem lopták, de törekedtem arra közúton minél kevesebbet tekerjek, inkább toltam, s csak félreeső helyen vidéken ültem rá.

Reggie 2011.04.28. 22:10:00

@HakapesziM: Ezek szerint a kezikocsirol meg nem is hallottal. Irany a kreszt atismetelni.

HakapesziM 2011.04.28. 22:27:46

@Reggie: Tudom mi a kézikocsi, van pár vizsgám, B,C,E kat., PÁV 2., TIR,ADR,ADR tartályos, meg minden szar. A kézikocsi se helyes, véleményem szerint főközlekedési úton csak gépkocsiknak lenne helye, ma már olyan terheltek az utak, leszámítva a lakóövezeteket, hogy ott nem biztonságos ilyen primitív eszközök jelenléte. Csak most ez az európai irányvonal: mindent a bringásokért!

Reggie 2011.04.28. 22:35:36

@HakapesziM: Oks mar megijedtem. Viszont vannak tilto tablak (kerekparra es kezikocsira egyerant), a kritikus helyen lehetne oket alkalmazni. Egy normalis szelessegu(es minosegu) uton a kerekpar nem zavar senkit, persze azt elfelejtik, hogy nalunk ilyen eleg ritkan fordul elo. A problema szerintem inkabb ez.

HakapesziM 2011.04.28. 22:45:28

@Reggie: Közben utánanéztem, a talicska nem kézikocsi, mert nem jármű, lévén egy kerekű. Nem mintha sokat számítana, de így van. Lehet bennem van a hiba, de egy zsúfolt városi 2x2 sávos úton szerintem nem normális, hogy a csuklós autóbusznak a belső sávba átlógva kell kerülni a kerékpárost, zavarva a belső sáv forgalmát, megbontva az egész forgalom struktúráját, mert egy vagány, testhezálló naciban, baromi környezettudatosan, bőszen teker a forgalmas fővárosi sugárúton.

D4D 2011.04.28. 22:52:53

" a kerékpárosnak, mind a mögötte érkező gépkocsinak ki kell kerülnie egy akadályt amely mellett elég szűkös hely marad: ha a hátulról érkező gépkocsinak is irányt kell változtatnia akkor a KRESZ szabályai szerint a jobbkéz-szabály alkalmazandó, és értelemszerűen a kerékpáros érkezik jobbról...

Baromság!

D4D 2011.04.28. 22:56:09

"De a kedvencem az, amikor egy kerékpárosra azért dudálnak, mert szabályosan, akár szorosan jobbra tartva az úttest szélén közlekedik"

Ilyenkor azért szoktam egy rövidet pöccinteni a dudán, hogy jelezzem előzésemet, ugyanis ilyenkor nem jó, ha a kerékpár hirtelen elkezd kátyút kerülgetni.

Igazából a dolognak jelentősége csak akkor van, amikor a kerékpár 40-el megy, az autó meg 50-60-al.

Perillustris 2011.04.28. 22:58:32

@HakapesziM: "inkább toltam"

Akkor neked valóban a talicska a megfelelő.

HakapesziM 2011.04.28. 23:04:40

@Perillustris: Hát igen se a kerékpárt, se a talicskát nem találom közútra valónak, nekem ezek nem járművek. Elfogadom, ha a törvény annak minősíti a kerékpárt, nem tehetek mást, de számomra nem közlekedési eszköz.

Perillustris 2011.04.28. 23:08:05

@HakapesziM: Muhhhahahah. A buszsávok annektálása kevésbé zavar, gondolom. Na meg a lépten nyomon "vészvillogózó" járművezetők hada, akiket még nehezebb kikerülni, mint egy bringást.

@D4D: Ezt nekem is el kellett olvasnom kétszer. Ha az autós hamarabb átment a másik sávba (SZVSZ ez nem is irányváltás), nincs semmilyen jobbkéz. Mondjuk szinte mindenki meg szokta várni, hogy előbb én kerüljek, aztán utána lépjen oda (ha tud), nekem ilyen gondom tán csak egy-kettő volt.

Perillustris 2011.04.28. 23:11:00

@HakapesziM: Sebaj. Te is profitálsz abból, ha egyre több a kerékpáros.

donfuligjimmy · http://codhq.hu 2011.04.29. 00:09:31

@mohopasi: nem tudok veled egyetérteni. A KRESZ mindenkire vonatkozik. Gyalogosra, gördeszkásra, motorosra. Akár hiszed, akár nem, még kerékpárosra is. Ha én be tudom tartani autóval, akkor ő is. Ha nem tartja be, és ennek köszönhetően szakad/törik a 'karosszériája' az az ő baja. Ha az enyém is, akkor az övé mégjobban fog, mert meg is verem (már ha túlélte)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.04.29. 01:43:24

ez szep megint
mennek egy savban
es a jobbkezszabaly ervenyesul:muhhhahaha
es komplenol a bringas
most akkor mirol beszelunk?/tek/

Húzzunk bele! 2011.04.29. 06:46:46

@HakapesziM: Mindenki így kezdte, csak másnak volt módja folytatni...
Ellenben kerékpárút sokszor sárga csíkon kívül semmiben nem különbözik a járdától, ráadásul kedvem sincs pár száz méterenként a túloldalra átmenni. Így úton sokkal biztonságosabb, kevesebb az agresszív/figyelmetlen gépjárművezető.

Buszvezető 2011.04.29. 09:10:01

Én értem, amit HakapesziM mond.

Szerintem nem onnan kell nézni, hogy egyenrangú partner-e vagy sem, mert az, hanem hogy a hazai közlekedési infrastruktúra (autó- és kerékpárutak egyaránt) sokszor alkalmatlan arra, amivel kapcsolatban Hollandiát hozzák fel példának, azaz a békés egymás mellett élésre kerékpárosok és autósok, buszosok teherautósok között. (Én egyébként többnek tartom, szimbiózisnak, de ez már csak a saját magánelméletem.)

Szóval szerintem próbáld úgy megközelíteni, hogy igen, egyenrangú partner (nem azért, mert a jogszabály ezt írja elő, meg mert az unió most ezt tolja, hanem mert emberből van ő is és közlekedik, szeretne eljutni valahova akárcsak a többiek). De a túlzott, vagy rosszul értelmezett öntudatból fakadó vadhajtásokat le kell nyesegetni - nem az életben, kormánymozdulatokkal, hanem ilyen fórumokon, közösségi helyeken.

Buszvezető 2011.04.29. 09:19:24

@Húzzunk bele!:

Én elfogadom, hogy a jogszabály lehetővé teszi, hogy a kerékpárút használata nem kötelező (nem tehetek mást, hiszen elfogadnom kötelező), de azért én ebben a kérdésben több önmérsékletet várnék el a kerékpárostársadalomtól. Itt nem csak a jogszabályi, hanem a morális megfontolásokat is szem előtt kellene tartani: az a "kedvem sincs" elégséges ok pl. arra, hogy egy csuklós buszon utazó száz ember haladását lelassítsa egyetlen másik ember? Morális szempontból mindegy, hogy az az "egyetlen másik" kerékpáros éppen, vagy egy vészvillogóval szar helyen parkoló marha, ha megoldhatná másképp is, és nem tartana fel vele száz (vagy csak tíz) másikat, akkor azért elvárható, hogy tegyen érte valamit nem? Annak a száz másiknak sem biztos, hogy van kedve azt nézni, ahogy 30-cal kerekezik előttük valaki sokszáz méteren át megelőzhetetlenül egy kerékpárút/sáv közelében a forgalomban. Hm?

dzsaszper 2011.04.29. 09:24:21

@Buszvezető: most a kerékpárút nem használata vagy a buszsáv használata a probléma? Nem ugyanaz...
Amúgy ahol kinn van a kerékpárral behajtani tilos, ott a kerékpárút használata explicit kötelező -- tessék a közlekedési társaságon keresztül 1-2 ilyen tábláért lobbizni? :)

dzsaszper 2011.04.29. 09:29:49

@Buszvezető: akkor itt egy vadhajtás, amit tegnap este 6 óra körül a Kálvin tér környékén (Múzeum krt. - Üllői út) tapasztaltam.

1. egy csapat bringás hátranézés és irányjelzés nélkül vágott ki a múzeum körúti kerékpársávból a kanyarodósávba az Üllői út felé.

2. A csapat elején haladó "Hajtás, pajtás!" kerékpáros futár az Üllői út-Szentkirályi utca sarkánél szintén hátranézés és irányjelzés nélkül, meglepetésszerűen (ön- és közveszélyesen) balra kanyarodott a záróvonalon keresztül.

Mindkét helyzetben a 20 körüli tempóban haladó gépkocsioszlop épp gyorsult volna 50-re mert megszűnt az akadály (piros lámpa/a sor elején befejezték a parkolást)

Buszvezető 2011.04.29. 09:31:23

A konkrét hozzászólás a kerékpárút nem használatához kapcsolódott, és az sem általánosan, mindenhol érvényes bosszankodásként, csak ott, ahol ténylegesen feltart másokat (nem csak buszt, bárkit). Ezzel kapcsolatban lehetne egészséges (belátó) önkorlátozással élni.

A buszsáv egy külön kategória, én is bringáztam, de még buszvezetőként sem várnám el, hogy a Rákóczi úton a középső (buszsáv mellett baloldalt az első) sáv szélén kacsázzon egy bringás. Akkor inkább jöjjön be a buszsávba, mindenki jobban jár (persze, mehetne a párhuzamos mellékutcákon is). Erre nincs okos megoldás, úgy szar ahogy van. (Egyébként én Budapesten egy olyan buszsávot tudok, ahol jogszerűen haladhat kerékpáros, tudjátok hol van?)

Buszvezető 2011.04.29. 09:41:49

Vadhajtás biztos van mindenhol, ilyen sztori mindenkinek van a tarsolyában egy pár, de ha megkérdezel egy bringást, kapásból sorol tíz tapló buszvezetős rémtörténetet.

A kerékpárosszervezetek nagy bűnének azt tartom, hogy nem helyeznek kellő hangsúlyt a képzésre, továbbképzésre, tájékoztatásra. Persze, lehet, igazságtalan vagyok, mert nyilván foglalkoznak ilyesmivel, csak hát nem nagyon érzékelhető.

Perillustris 2011.04.29. 10:46:24

@donfuligjimmy: "Ha én be tudom tartani autóval"

Be tudod, ha akarod. Nyilván nem mindig sikerül.

Xezs 2011.04.29. 15:11:40

Én csak egy dolgot jegyeznék meg: ki a lófaszt érdekel a kerékpáros lendülete? Ha meg kell állni, meg kell állni.

Bicikliztem még sokat csóringer főiskolás koromban, szóval van tapasztalatom.

A váltó pont arra való, hogy megállás után gyorsan lehessen elindulni, de úgy látszik, sokaknak gondot okoz a kezelése.

Lendület, a faszomat azt.

mohopasi 2011.04.29. 16:53:08

@donfuligjimmy: Nem fogunk egyetérteni látom, de nem baj. Én meg úgy vagyok vele, hogy nem megyek neki senkinek, ha hülye, ha nem. Egyszer vétlenül elütöttem egy kislányt, aki gyalogátkelő után 30 méterrel egy bokor mögül kiugrott elém. 30 körül mentem csak, mert akkor kanyarodtam ki egy parkolóból. Ő volt a hibás? Igen. Rendőrség is ezt állapította meg. Ettől még én napokig enni sem tudtam...

D4D 2011.04.29. 19:28:51

''Bizalmatlansági elv: rendszeresen fordul elő az hogy jobbkezes utcánál a balról érkező kerékpáros, jobbról érkező autós esetén az autós bizalmatlansága miatt mindkét jármű megállásra kényszerül. Gondolom van néhány őrült bicajos, aki villamosnak képzeli magát - vagy''

Vagy az autó is elsőbbséget ad a neki jobbról érkezőknek. Tudom, hihetetlen.

Lendületet megtartani a hintaágyon kell, a közlekedésben előfordul, hogy potyára fékezünk nullára.

Húzzunk bele! 2011.04.30. 09:52:15

@Buszvezető:
Én nem tudok olyan helyet mondani az Andrássyn és a Bajcsyn kívül, ahol fel lehetne tartani a buszt + van k. út. Amikor meg is valósult cirka 5-6 másodpercre fel is tartottam aztán megálló előtt beelőzött Arany János m3 és ő tartott fel 15 másodpercre. Autók is beelőzik és kanyarodnak is le jobbra ill. parkolnak be, hányszor van az, hogy busz előttem és mindketten döcögünk. Amikor nincs kerékpárút, akkor viszont muszáj busz sávban tekerni, kresz tiltja, de a kresz sok mindent tilt, ami veszélyes.

Húzzunk bele! 2011.04.30. 09:53:58

@Húzzunk bele!: de a kresz sok mindent tilt, ami veszélyes.*
Úgy értem, sok minden olyat, amivel nem lenne veszélyes.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.05.02. 09:02:47

Tudom, hogy dögöljek meg, de:
Egy sáv kb. 1 méterrel szélesebb, mint egy autó. Két sáv két méterrel szélesebb, mint 2 autó. Egy bicikli nincs 2 méter széles. Tehát 2 autó és 1 bicikli elfér egymás mellett 2 sávban. Akkor miért nem előznek meg, miért várják meg amíg nem jönnek szemből? (a járművek közötti távolságot fedezi az, amenyivel keskenyebb egy bicikli 2 méternél).
Ha egy sáv nincs 1 méterrel szélesebb, akkor elnézést. Viszont akkor mennyivel?

Perillustris 2011.05.02. 09:15:46

@Yooha: Sokkal kevésbé erőfeszítő és kisebb kockázatú manővereknél sem általános a másik közlekedő segítése. És itt ugye a belső sávban haladó partnerségére is szükség van.

amargo · http://gszobi.blogspot.com 2011.05.02. 10:58:58

@HakapesziM: Egyetértek Veled több ponton is. Oktatni kellene a KRESZ-t már általános iskolában ez lenne a legfontosabb!

A kerékpáros is lenyomozható, van annak is alvázszáma - bár tény, hogy ezzel sem mész sok esetben semmire.. -, nyilván menet közben ez nem leolvasható. Az adózás meg két élű fegyver és butaság belekeverni.

Van egy rém egyszerű ötletem is arra, hogy a belvárosi forgalomba miként lehetne "megmenteni" a kerékpárosokat, ki kell tiltani az értelmetlen gépjármű forgalmat. Vannak nagyon "gyerekes" érveid, együtt kell közlekedni, nem egymás mellett..
Egy remek példa az a 100m szakasz az Erzsébet híd alatt, ahol sikerült megoldani, hogy a kerekes is tud közlekedni és az autós is.

donfuligjimmy · http://codhq.hu 2011.05.02. 11:04:19

@mohopasi: Nem is szükséges, hogy egyetértsünk. Unalmas lenne úgy a világ, ha mindenki ugyan azt mondaná ;)
Megértem a helyzetet, a gyereket én is sajnálnám, ugyanakkor a szüleit lehet jól megverném, amiért nem vigyáztak a gyerekre, tanították meg neki, hogy mit szabad és mit nem.

mohopasi 2011.05.02. 16:09:43

@donfuligjimmy: Ebben az esetben a szülők sem voltak sárosak. Megkérdeztük a kislányt a kórházban, hogy mi történt, azt mondta a kis drága, hogy nem tudja, látta, hogy jön az autó, mégis elindult... Gyerek. Van ilyen.

D4D 2011.05.02. 18:41:42

Ha az út jobb szélén egy autó megy lassan, áll, vagy tolat, és közben villog a jobb oldali indexe, azt akkor kerékpárral balról kerüljük ki.

Kedves hülye barom, ki reggel majdnem meghaltál a Bem utcában, te is tanuld ezt meg!












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása