Sokszor tapasztalni, hogy a megkülönböztető jelzést használó autók nehezen tudnak haladni, mert az autósok nem engedik el őket. És nem annyira szándékosan, hanem inkább mert nem hallják meg időben, vagy leblokkolnak és nem tudnak megfelelően reagálni, ami által csak még jobban feltartják ezeket a járműveket. Csalóka tud lenni városban a visszhang is, de oda kell figyelni. András néhány esetet osztott meg velünk, van akinek érdemes tanulni belőle.
Elöljáróban leszögezném -mert mindig mindenki leszögez valamit a poszt elején általában :D -, hogy a legnagyobb a tiszteletem a mentősök felé, ismerem őket, ismerem a munkájukat, anyám mentőorvosként kezdte a karrierjét, szóval tudom, hogy mi merre mennyi. Látok videókat, hogy mennyire közömbösek az autósok ha megkülönböztető jelzéssel jönnek, hallok történeteket, ismerőstől, anyámtól, stb.
Egy dolog viszont nem mindig fér a fejembe; az éjszaka kellős közepén, kihalt főúton, zöldhullámban közlekedő mentős van amikor ész nélkül szirénázik, van amikor meg csak a villogót használja, tekintettel az ott lakókra. Előfordult már olyan is, hogy a BAH csomóponton éjjel egyedül én közlekedtem, nekem volt zöld, láttam a távolból érkező mentőt villogóval, megálltam és villantottam neki, hogy látlak öreg, nem kell szirénáznod, nem is tette, csak megköszönte amikor elment előttem. De az is megtörtént már, hogy éjszakaira várva a kihalt környéken 3 perce csak az egyre közeledő szirénázást hallom, mintha a legnagyobb csúcsforgalomban lennénk, pedig az úton egy lélek sincs.
Hogy mi a jó megoldás, mindenki döntse el maga; anyámék anno borultak már mentővel, mert éjjel nem használtak szirénát és egy rendőr kikanyarodott eléjük -btw. főúton mentek-, viszont ha egész éjszaka szirénázva közlekedik a kocsi, akkor az megkeseríti az állomás közelében lakók életét.
Na de hogy ne tűnjön úgy, mintha a mentősök ellen lennék:
Pár napos eset, belváros, zöld lámpa, kereszteződés, egy sávos út, mellettem villamos kb. azonos tempóval, szirénázást hallok, de nem látom, hogy honnan jön, csak azt veszem észre, hogy a villamos megáll a kereszteződés elején. Én is megálltam mellette, mivel arra számítottam, hogy a villamos takarásából fog érkezni a mentő, bár még mindig nem láttam, csak a hangját hallottam. A mögöttem lévő -amint megálltam- ráfeküdt a dudára és jobbról kikerülve meg akart előzni, már mellettem járt, mikor felbukkant a mentő -egyébként nekünk jobbról, a visszhang csalóka tud lenni-, így még meg tudott állni. Felhúzott ablakok, rádió mellett gondolom mit sem hallott az egészből. A mentős intve megköszönte nekünk, hogy lassítás nélkül át tudott hajtani a kereszteződésen. Könnyen ki lehet számolni, hogy átlag hány piros lámpán mennek át egy vonulás alatt, és hány perc késést halmoz fel az, ha mindenhol gyökkettővel tudnak csak átgurulni.
A feneketlen tónál láttam azt a hajmeresztő esetet, amikor a vonuló rohammentő elől egy hölgy tolatva-parkolva akart félreállni egyirányú úton. Első sorból néztem végig az esetet, mivel a mentőt én már korábban elengedtem, de ott konkrétan utolértem. 50métert kellett volna a macának előremennie és a Móriczon bárhova félre tudott volna állni, ehelyett ő nyomott egy satut a mentő előtt és elkezdett tolatni. A sofőr természetesen derékig lógott ki a mentőből és ordibált a nővel. Nem, a nő nem parkolt, mert kisebb volt a hely, mint az autója és miután nagy nehezen elment mellette a mentő, folytatta útját... Ez a plusz egy perc lehet, hogy egy ember életét követeli.
Végezetül az utolsó mentős sztori, ami eszembe jut; haverom csuklós buszt vezetve nekik piros lámpánál fogta magát és -ésszel, óvatosan- begurult a 2x2 sávos útra keresztbe, elzárva a forgalmat, hogy a mögötte érkező mentőnek utat adjon. Sokan nem tudják, hogy a KRESZ lehetőséget ad arra, hogy piros lámpánál óvatosan áthajtsunk, hogy a hátulról érkező megkülönböztető jelzést használó járműnek utat engedjünk. Gyakran látok fél percekig beragadó mentőket, mert az autósok a piros lámpát betonfalként fogják fel.
Amúgy, a mentőtiszt felírta haverom buszának a rendszámát és a munkájuk végeztével írtak a BKV-nak egy köszönő levelet, aminek utolsó mondatát én is végszónak szánom, még ha nem is emlékszem rá pontosan:
"Ha mindenki így segítené a mentősök munkáját, akkor ezzel emberéleteket lehetne megmenteni."
Figyeljünk rájuk!
felszopó 2011.07.03. 15:46:15
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.03. 15:59:12
hagy dontse el a mentos mikor szirenazik
Te meg ne villogjal neki, allj meg oszt jonapot
a mentos sem tudom mia faxnak integet
megkoszoni mindenkinek,, hogy elengedtek?
vicc
mondjuk mind a harom tortenet eleg vicc
a macazas, meg a becsorgok a pirosba
oh men:)))))))
_____________ 2011.07.03. 16:20:31
:-D
Leadfoot 2011.07.03. 16:20:45
S***ci 2011.07.03. 16:39:55
Szóval amelyik nem szirénázik, az szabálytalanul közlekedik!
dr. _mmm_ 2011.07.03. 16:41:21
Mellesleg ahol lakom onnan 6-700 méterre van a kerületi rendőrkapitányság.. Jó dolog minden éjjel hallani amikor elmennek a ház előtt sietve.
dr. _mmm_ 2011.07.03. 16:42:54
Legalábbis amikor engem vittek a rendőrök hát rohadtul idegesített.. pedig "csak" 6-7 percet mentünk
Riska 2011.07.03. 17:38:04
Azt csak gondolom, hogy mennyire zavaró lehet, de ha nap mint nap ezt a munkát folytatod akkor idővel valszeg rááll a füled és már szinte észre sem fogod venni, hogy szól-e a sziréna, vagy sem.
dr. _mmm_ 2011.07.03. 17:46:04
bunkóbéemvés 2011.07.03. 17:49:51
Altaïr 2011.07.03. 17:56:09
MittuDomain 2011.07.03. 19:10:12
Egyébként ahány mentősofőr annyi féle, ők is csak emberek,sztorizgathatnánk itt napestig.
MittuDomain 2011.07.03. 19:48:26
"anyámék anno borultak már mentővel, mert éjjel nem használtak szirénát"
Ezt nem értem (iszok még egy sört)
Érdekes probléma, eddig ez nekem fel se tünt!Én nem háborgok ha éjjel is szirénázik a mentő, kibírom azt a 3 másodpercet amíg elhalad, és még hálát is adok érte hogy nem hozzánk/hozzám jön. Ennyi.
CoIie 2011.07.03. 19:50:05
A kék lámpával nem rendelkező átlagos járművek vezetői intésére (értsd: nyomulás, buszsáv használat és ilyenek), segítséget vehessenek igénybe az utakon, nem véletlen sietnek, hisz ténylegesen rosszúl érzik magukat, halálosan fáradtak már a dugóban állni... ;)
Egyébként a címhez visszatérve, lehetetlen nem figyelni rájuk, ha használják a megkülönbözetető jelzéseiket, és ehhez megfelelő reakcióidőt is hagynak. Nem hiszem, hogy valaki szándékosan betesz a kéklámpásnak!
CoIie 2011.07.03. 20:17:54
No, de akkor a lesből előugrik a rendőrautó és annak ellenére, hogy látja, hogy mi történt (azt 'leste'), utánam ered és hosszan igazoltat 500m haladást követően, megállítva, már jó távol az esettől. (Még keresett volna több indokot a 'hosszú' úton - bár nem talált.)
Más kérdés, hogy végül szó nélkül elengedett, mivel megerősítettem azt, amit amúgy is látott, hogy a mentőt elengedve haladtam át a csíkozott területen, tehát effektíve így adtam elsőbbséget.
MittuDomain 2011.07.03. 20:41:34
indexeltél egyáltalán a körforgalomból kijövet? :)
D4D 2011.07.03. 21:40:24
5mp.eu/web.php?a=pesthidegkutmento
5mp.eu/web.php?a=pesthidegkutmento&o=qm4o53Pgqd
Flugos furgonos 2011.07.03. 21:55:47
2011.07.03. 22:48:56
"streetfighter" 2011.07.03. 22:52:43
Azért ez nem egészen így van.
Áthajtás és lassan átaraszolás között van különbség, főleg, hogy már álltál elötte.
D4D 2011.07.03. 23:11:35
A képen akkor is csak az látszik, hogy átment a piroson. Ez tény.
D4D 2011.07.03. 23:14:50
Azt megnézték az Omsz-nál, ki vezette akkor az autót, de azt, hogy használt-e kék lámpát,már nem, pedig állítólag ahol kikeresték, ki vezetett, ott az is megvan a sor végén.
Szegény gyerek mellett nem állt ki az OMSZ. Ha betartja (a 30-at is), akkor meghal akit visznek.
D4D 2011.07.03. 23:20:26
Jön a mentő a Balatoni úton Bp felé, a Kutyavárin a Boyracer (Aabroncs! A lámpa előtt is van 30-as tábla?). A Boyracer még a piros elején át akar suhanni egyenesen, mondván a piros csak a kerékpárosokra vonatkozik. beletrafált a mentőbe, aki a még piroson jött szirénázva. a mentő megperdült a tengelye körül.
Az OMSZ ráverte az önrészt a pilótára (tudtommal), mondván miért nem állt meg, ha piros a lámpa.
Boyracer előadta, hogy hirtelen fékhiba lépett fel (Volt 15 méter féknyoma, mikor rájött, hogy elbaszta.) Különben is ő csak 30-al jött. Voltak tanúi is. Elsőfokon a mentős rábaszott.
M. Péter 2011.07.04. 01:30:01
Reggie 2011.07.04. 03:02:01
Reggie 2011.07.04. 03:02:39
Riska 2011.07.04. 11:10:51
A KRESZ szerint tudtommal a megkül. jelzést használó jármű elsőbbségének biztosítása céljából óvatosan be lehet hajtani a piros lámpás kereszteződésbe. A buszsofőr is ezt tette, nyilván ha egy autóval van, nem tudja lezárni mind a két sávot, de jelen esetben egy csuklós busszal tökéletesen védte a mentőt a keresztirányú forgalomtól. Legalább +40mp időt adva ezzel a mentőnek a következő checkpointig, még ha abban az esetben lehet nem is ezen múlt a beteg élete.
2011.07.04. 11:36:26
kepfeltoltes.hu/110704/fagyi_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kida 2011.07.04. 12:40:55
szal nem értem, ezért inkább állsz és nem engeded mentőt? érdekes.
mindegyén velem ez már többször megtörtént és senki nem kérdőjelezte meg miért gurultam be a kereszteződésbe piroson át, ha kellett.
dzsaszper 2011.07.04. 13:51:24
dzsaszper 2011.07.04. 13:54:00
Gázpedálterápia (pl. valaki mindjárt elvérzik a mentőben) esetén viszont van hogy lakott területen belül is olyan tempót mennek, amit mások is csak autópályán (és netán ott sem szabályosan). Ez elég ritka eset, de ilyenkor nem árt az a sziréna.
metal · http://electric.blog.hu 2011.07.04. 14:34:21
A KRESZ szerint, meg logikailag is, minden esetben csak lassan mehet át a piroson, hiszen meg kell győződnie, hogy mindenki észlelte-e! Ettől függetlenül mindenki segítse őket ahogy tudja. Én nem tapasztaltam még olyat, hogy kékvillogós járműnél a körülöttem levők közül valaki is ne akarja segíteni a haladását, de olyat sokszor, hogy segíteni akar, de csak még inkább megnehezíti a dolgot. Sajnos ilyen van, általában elég rövid idő alatt kell tudni eldönteni, hogy merre álljanak félre az autók, és elég csak a sorban egy embernek rosszul döntenie, máris nehéz helyzet alakul ki.
dzsaszper 2011.07.04. 15:03:23
na igen... egyszer oktatóval 100-zal mentem lakott területen belül (a járgány nem bírt többet), mögöttem egy rohammentővel. Az oktató megdícsért és örült, hogy nem neki kellett ugyanezt megcsinálnia)... Mindezt a közig. határ közelében, hosszú egyenes szakaszon, belső sávban, külső sáv eléggé tele...
amúgy amire már láttam egypár példát leginkább sünök részéről, hogy piros lámpához takarásból közeledve túl későn kapcsolják be a szirénát, és csodálkoznak, hogy a fékútra a fizika szabályai az érvényesek...
Loyal - www.loyalmunkaruha.hu · http://www.loyalmunkaruha.hu 2011.07.04. 16:01:41
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.07.04. 16:08:26
Flugos furgonos 2011.07.04. 19:22:10
Tibi88 2011.07.04. 19:58:28
Rosszul döntés volt velem. Piros lámpánál hallottam jön a mentő, tükörbe néztem hogy merre húzódnak. Láttam hogy a közepét hagyják a két sáv között ezért én is így csináltam. Az előttem lévőtől kezdve meg áthúzódtak a másik sávba... szóval a mentő szirénázott én meg mint egy hülye törtem előtte az utat :D
Riska 2011.07.04. 20:23:20
Ennyi erővel a buszsávba se térj le a mentő elől, mert azt is kamerázzák.
Ilyen esetben, ha tudod, hogy pirosfotó, vagy buszsávot figyelő kamera van, fogsz egy papírcetlit, felírod az időpontot és a mentő rendszámát/azonosítóját és berakod a kesztyűtartóba. Aztán, ha valami HIBA miatt mégis jönne csekk a büntiről, akkor a válaszlevélben beleírod, hogy ekkor és ekkor ez és ez a mentő miatt szegtél szabályt. De nem lesz rá szükséged, mert a fotón nagy valószínűséggel a mentő is rajta lesz, ha meg nem, akkor pár mp múlva a mentőt is lefotózza a kamera, onnantól kezdve meg összerakják a központban, hogy mi is történhetett...
@dzsaszper: Sőt, vonulásnál a ködfényszóróknak is égniük kell, elöl-hátul :)
Flugos furgonos 2011.07.04. 21:13:03
Összerakják? szerintem te vagy rosszul összerekva XD Pereskedhetek pár évig, mire valaki majd talán méltányosságból elengedi a büntit.
CoIie 2011.07.04. 21:16:15
CoIie 2011.07.04. 21:25:10
De lazább közlekedés esetén sokkal nagyobb előny szerezhető, bár ott meg azért értelmetlen rohanni, mert gyak. mindegy hogy 10%-al hosszabb vagy rövidebb idő alatt tehető meg az út és roppant balesetveszélyes 120-al átvágni egy városon - időnként szinte időt sem hagyva a többi résztvevőnek a biztonságos távolságba történő félrekormányzásra, azaz megy a nagy sebességű 'centizés'...
D4D 2011.07.04. 23:11:42
Akit visznek, annak nem biztos, hogy ugyanez a véleménye.
Ismerősöm mesélte, volt olyan betegük, aki annak köszönhette az életét, hogy a mentőállomás 8Csillaghegy)-Leányfalu-János intenzív útvonalat, igaz éjjel, de megtette kevesebb mint 40 perc alatt. ebben az időben az is benne van, hogy a helyszínen nem csak bevágják hátra azt haladjunk. Sokszor a helyszínen drága percek mennek el azzal, hogy a sérültet olyan állapotba hozzák, hogy túlélje a szállítást.
Olyan is volt, hogy a kocsiban nem mertek komolyan beavatkozni, mert féltek a kátyús úton a mentősök, hogy kárt tesznek a betegben.
M. Péter 2011.07.05. 01:32:28
metal · http://electric.blog.hu 2011.07.05. 07:31:54
dzsaszper 2011.07.05. 09:23:58
dzsaszper 2011.07.05. 09:37:59
metal · http://electric.blog.hu 2011.07.05. 09:45:05
A minden helyzetben benne van az is, hogy a szabályokat megfelelő körültekintéssel figyelmen kívül hagyhatod!
HakapesziM 2011.07.05. 13:59:35
Riska 2011.07.05. 15:25:32
CoIie 2011.07.05. 17:40:45
D4D 2011.07.05. 18:17:30
Flugos furgonos 2011.07.05. 18:58:20
CoIie 2011.07.05. 20:38:11
Riska 2011.07.05. 20:42:59
KRESZ 42. § (1) A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását - félrehúzódással és a szükséghez képest megállással - lehetővé kell tenni.
Kiemelném a "minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni" -részt. Ez egy jogszabály, amire hivatkozhatsz.
Tehát rámehetsz a forgalom elől elzárt területre, a leállósávba, buszsávba sorolhatsz, átmehetsz a piroson, tiszta GTA....
Valamint nem, nem én vagyok az okos, te vagy a tudatlan :)
Flugos furgonos 2011.07.05. 20:51:03
CoIie 2011.07.05. 21:09:50
És ilyen egy millió van! Ezért most még példát sem hozok... ;)
Riska 2011.07.05. 22:16:10
@CoIie: Persze, van ilyen sok, de egyik sem azért, mert elengedtél egy megkül. jelzést használó járművet. Vagy tudsz olyan példát mondani, ahol megbüntették a tagot, mert miközben utat biztosított, szabálytalankodott? (nem arra gondolok, hogy közben belerongyolt az előtte állóba, stb.)
dzsaszper 2011.07.06. 08:49:00
dzsaszper 2011.07.06. 08:53:57
Ha hátuulról jön, elég nehezen értelmezhető -- legalábbis van olvasat, ami erre az esetre a lehúzódást, szükséghez képest megállást -- írja elő. Dugóban, piros lámpámál persze ez a szirénázó autó KRESZ általi szivatása.
Flugos furgonos 2011.07.06. 17:59:00
Magatartás a megkülönböztető vagy figyelmeztető jelzéseket használó járművekkel szemben255
42. § (1)256 A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását — félrehúzódással és a szükséghez képest megállással — lehetővé kell tenni.
(2)257 Megkülönböztető fényjelzést használó, álló járművet megközelíteni, illetőleg mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal szabad.
(3)258 Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos. Az ilyen gépjármű mögött a követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az ne járjon a közlekedés többi résztvevőjének zavarásával.
(4)259 A figyelmeztető jelzést (sárga villogó fényt) használó járművet fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, mellette elhaladni, vagy megelőzni.
(5)260 Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van kijelölve, az azonos irányban valamennyi forgalmi sávban – egymás mellett haladó – hó eltakarítást végző és figyelmeztető jelzést használó járműveket tilos megelőzni. Az ilyen gépjárművek mögött a követési távolságot fokozott óvatossággal kell megválasztani.
Hol van benne hogy átmehetek a piroson?
Bakker ti vagy nagyon elvakultak vagytok, ragaszkodtok egy vélt szabályhoz vagy nem tudom én feladtam. Nem találom sehol és én nem is fogok átmenni a piroson, ti mehettek.
metal · http://electric.blog.hu 2011.07.06. 18:13:43
"minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását — félrehúzódással és a szükséghez képest megállással — lehetővé kell tenni. "
Hogy könnyebb legyen egy magyar mondatot értelmezni kiveszem a megjegyzést:
"minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását lehetővé kell tenni. "
Na most már érted?
Ha még mindig nem, akkor kiemelem a fontos részeket:
MINDEN HELYZETBEN....AKADÁLYTALAN TOV...
Na most már sikerül felfogni?
Riska 2011.07.06. 19:10:30
@Flugos furgonos: Se te se én nem vagyok jogász, így rághatjuk a KRESZ-t, én azt mondom fehér, te azt, hogy fekete. Viszont nekem ott van igazam, hogy nincs olyan, hogy megbüntetnek, mert más kresz paragrafust szegsz azzal, hogy elengeded a szirénázó járművet. Ha egy ilyen példát hozol, elismerem, igazad van. De amíg nem történt ilyen, tehát amíg nem büntetnek meg se piroson áthajtásért se buszsávban haladásért ha mentőt engedsz el, addig nekem van igazam. De ha ennyire aggaszt, hogy megbüntetnek, kérdezz meg vmi kreszdoktort, van belőle a neten, majd ők megmondják a frankót.
Flugos furgonos 2011.07.06. 20:58:56
Flugos furgonos 2011.07.06. 21:03:07
Riska 2011.07.06. 21:53:09
metal · http://electric.blog.hu 2011.07.07. 08:24:01
Tehát akadálytalan továbbhaladását minden helyzetben lehetővé kell tenni! Ha ez nem jelenti azt, hogy körültekintéssel belecsorogsz a pirosba, ha a helyzet úgy kívánja, akkor semmi nem jelenti azt!
"De ha éhes a hatoság akkor bizony csekkeznek."
Hagyjuk már ezt a nevetséges hülyeséget, hogy a hatóság az csak azért van, hogy a tökös gyerekeket lehúzza pénzel. Elég nevetséges, elvileg értelmes felnőtt emberek szájából ilyet hallani.
"Legalábbis én igy gondolom és nekem nincs fölösleges 100 000-rem"
Remélem akkor is így fogod gondolni, ha a te közeli hozzátartozód hal meg azért, mert egy másik debil nem képes értelmezni a jogszabályokat, és feltartja a mentőt!
dzsaszper 2011.07.07. 10:18:38
dzsaszper 2011.07.07. 10:19:26
metal · http://electric.blog.hu 2011.07.07. 10:21:26
Ezt a vitát én nem folytatom tovább, olyanokkal nem vitázok, akik egy magyar mondatot (ami jogiszöveghez képest elég egyszerű) nem tudnak értelmezni.
dzsaszper 2011.07.07. 11:18:19
Riska 2011.07.07. 11:34:04
Mi van a szűk egyirányú utcában piros lámpánál?
Meg mit hagytam ki?
Nade, szűk egyirányú utcában piros lámpánál ha mögöttem jön a mentő, akkor becsorgok a kereszteződésbe. Ha szemből jön és nincsenek mögöttem/megoldható, akkor visszatolatok.
Te gondolom megvárnád a zöldet?
dzsaszper 2011.07.07. 16:17:25
A kérdés az, mit mond a KRESZ erre az esetre. Azt mondja, hogy az akadálytalan előrehaladást félrehúzódással vagy leállással kell biztosítani.
Erre mondtam azt, hogy a jogalkotó szivatja a mentőst.
Riska 2011.07.07. 17:33:25
Flugos furgonos 2011.07.07. 18:10:23
mohopasi 2011.07.08. 12:15:56
dzsaszper 2011.07.08. 14:52:07
Snake 2011.07.12. 02:30:22
mohopasi 2011.07.12. 16:45:08
CoIie 2011.07.14. 17:02:10
". Bár más értelemben!
Vezettem 20-al egy laza sorban, ahogy éppen megindultunk, mert szabad lett a vasúti átjáró, és akkor jött szemből a nem kéklámpás, nem szirénázó mentő, elég jól megközölve az út felezővonalát, így az utolsó pillanatban kellett jobbra rántanom a kormányt előle, hogy ne ütközzünk félfrontálisan!
Így vezet egy un. 'profi' vezető???