Ugyan van egy kis önvédelmi célzatú mentegetőzés Gábor levelében, azért elég tisztán látszik, hogy ő itt és most a női sofőrökről fog írni, méghozzá kritikával illetve őket, ha nem is rosszindulatból, mint inkább figyelmeztetésképpen. Ti mit gondoltok? Különösen a hölgyek véleményére vagyok kíváncsi!
Úgy vettem észre, hogy a női vezetők témakörrel elég óvatosan bántok a blogon (pontosabban: a kérdés szituációk említésének szintjén túl nem nagyon lett kivesézve). Korábban született egy jó poszt, ahol tipikusnak mondható szituációkat említett a szerző, itt az volt a meglepő, hogy maga is írja a végén, hogy ő is nő :) Az alábbi kérdéseken régóta gondolkodom, kíváncsi vagyok a véleményetekre.
Mindenekelőtt: mielőtt valaki szexistának (ezt, vagy vagy egy más definíciót érdemes belinkelni, sokan nem tudják a szó jelentését) bélyegezne, leszögezem: nem csak a nőkről, hanem általában a gyatra helyzetfelismerési képességgel rendelkezőkről írok, és bizony gyakorta ilyenek az idős emberek, de fiatal férfi is kerülhet hasonló helyzetbe.
Ugyanakkor kétségtelen, hogy a mindennapi autózás során az ezt a posztot is ihlető jelenségek leggyakoribb szereplői a nők. Azt is hangsúlyozni kell, hogy nem minden nő vezet rosszul, vagy rossz a helyzetfelismerő képessége: azok a nők, akik az élet más területén is határozottabbak - például a vállalatvezetők, rendőrök, de sok más példát lehetne említeni - a forgalomban is a gyorsabban és ügyesebben reagálnak.
Egyes statisztikák szerint a nők kevesebb balesetet okoznak, mint a férfiak. Az - általam sosem látott - számokat kár vitatni, bár szívesen látnék olyan adatokat is, hogy a rendszeresen járművet vezetők közül hány százalék a nő, ill. akár azt is, hogy a statisztikai mintavétel során kiválasztott személyek hány kilométert vezetnek átlagosan. Ez utóbbi eleve meghatározza a forgalomban tanúsított magatartást, hiszen a rutin és a helyismeret csak úgy alakulhat ki valakiben, ha rendszeresen vezet. Kiderülhet, hogy a gyakorta autóval közlekedő nők aránya "rímel" a balesetet okozó nőkére, és akkor valójában nincs is különbség.
Az én - gyakorlati tapasztalatokon nyugvó - benyomásaim szerint a nők nem egyszerűen csak a defenzív vezetési stratégiának köszönhetik, hogy jobban szerepelnek a statisztikákban, hanem annak, hogy egyes szituációkban egyszerűen nem tudják, hogy mi a teendő, és inkább megállnak. Ez viszont nem jó, sőt, nagyon rossz, hiszen - és felteszem ezzel mindenki egyetért - a forgalom ritmusának indokolatlan megakasztása akár balesetveszélyes helyzeteket eredményezhet. Ezeket a helyzeteket gyakran mások oldják meg és fel, vagy megállással, vagy gyorsítással, de semmiképpen nem az, aki a határozatlanságával kialakította a szitut, majd a statisztikában úgy szerepel, hogy ő nem okozott balesetet.
Egyik tipikus helyzet, amikor olyan helyen, ahol elsőbbséget kell adniuk, már elindulhatnának, vagy akár lassítaniuk sem kellene mégis megállnak (pl. védett útra való kikanyarodáskor), vagy már rég indulhatnának, de még ott álldogálnak. Sajnos annyira rosszak a tapasztalataim, hogy ma már ha látom, hogy egy nő ül a volánnál, inkább nem lassítok, nem villantok rá, nem mondok le az elsőbbségemről, mert nagyobb eséllyel fúl a szituáció gyötrelmes toporgásba, mint rugalmas továbbhaladásba. A védett úton, ahol folyamatos a haladás, egy bizonytalankodó, az elsőbbség lemondását észlelő, de azzal kezdeni mit sem tudó vezető megakaszthatja a forgalmat, ami ugye fékezéssel (esetleg hirtelen fékezéssel), a türelmüket vesztők előzésével (esetleg erőszakosabb előzésével) járhat, ami balesetveszélyt rejt magában.
Sajnos nagyon rosszak a tapasztalataim a nők elsőbbségről való lemondásával kapcsolatban is. Van olyan helyzet, amikor egy szituáció megoldását az jelenti, amikor valaki, aki egyébként védett útvonalon halad, lemond az elsőbbségéről. Ezt a nők nagyon ritkán ismerik fel, gyakorta akkor is ragaszkodnak az elsőbbségükhöz, ha ezzel még jobban megakasztják a forgalmat, és maguk is megállásra kényszerülnek.
Nem jobbak a tapasztalataim - és ez nagyobb baj - a gyalogosokkal szembeni elsőbbségadással kapcsolatban. Van egy - szerintem szintén sztereotip - vélekedés, hogy a nők jobban odafigyelnek a gyerekkel közlekedőkre, általában a gyalogosokra. (Itt egy személyes megjegyzés: nincs autóm, "civilben" gyalogos vagyok, abból is az öntudatosabb fajta. Ugyanakkor a forgalomban is részt veszek, ez a munkám, buszvezető vagyok. Amikor a volánnál ülök, azt a fajta magatartást igyekszem tanúsítani, amit gyalogosként elvárnék.)
Nagyon durva szituk játszódnak le nap mint nap a gyalogátkelőhelyek környékén, és szó nincs róla, hogy a női vezetők ne engednének meg maguknak a gyalogosokra nézve életveszélyes taplóságot. Nem azt akarom bizonygatni, hogy a férfivezetők óvatosabbak lennének, hanem azt a tapasztalatot írom le, ami azt mutatja: szó nincs arról, hogy a nők előzékenyebbek lennének, vagy jobban odafigyelnének a gyalogosokra. Ez csak egy legenda.
Valamennyi fenti helyzet - és az itt nem ismertetett, de jellegzetesen női vezetős sztori - arra enged következtetni, hogy a nők egy jelentős részének a helyzetfelismerő és feladatmegoldó képességével komoly bajok vannak. És ha ez így van - nem tudom, de kíváncsi vagyok a véleményetekre - akkor szó nincs arról, hogy ők lennének a biztonságos vezetés szimbólumai, sőt, pont azért ússzák meg nap mint nap baj nélkül, mert a forgalom más résztvevői odafigyelnek rájuk is, és megoldják a helyzetet (nem feltétlenül férfiak, bárki). És ezzel azt sem akarom bizonygatni, hogy mi férfiak jobbak/ügyesebbek/odafigyelőbbek lennénk, egyszerűen csak egy mítosszal akarok leszámolni, ami a női vezetőkről, és az ő biztonságos vezetésükről szól.
Mi a véleményetek? Bevallom sokkal kevésbé sztorikat várnék - ilyenből nekem is van egy kazallal a padláson -, mint inkább a következtetéseket, és azok indoklását. Különösen örülnék nők hozzászólásának, sőt, ha valaki ismer olyan megbízható (és hozzáférhető) statisztikát amiben a fentebb hiányolt adatok szerepelnek, megoszthatná velünk.
Küldj nekünk sztorit te is, amit megosztanál másokkal! Ha vasárnap éjfélig megteszed, vezetéstechnikai tréninget nyerhetsz a Magyar Autóklub pályájára!
Az utolsó 100 komment: