Téli gumi tesztsorozatunk negyedik posztjában összefoglaljuk tapasztalatainkat, hogyan viselkednek a Michelin Alpin4 abroncsok esőben illetve nedves útfelületen. Mint tapasztaltuk, az "enyhe" novemberben nemhogy hideg, de csapadék is alig volt, persze azért most már néhány esős, napon túl vagyunk, egy kicsit már a hó is esett, ami itt a fővárosban nem maradt meg. Azért ez a néhány alkalom is adott nekünk egy kis ízelítőt abból, hogy mennyire használhatók jól a téli gumik ilyen időben. Először következzék Hammer beszámolója, majd alatta az én tapasztalataimról olvashattok.
Hét közben viszonylag ritkán jutok az autóhoz, feleségem jár vele a gyerekekkel iskolába, bevásárolni, erre-arra szaladgálni. Így még a friss hóban sem vezettem, - a keddi még kevés volt egy esti csapatáshoz - és vizes úton is legtöbbet még a november eleji túrán. Most az esős tapasztalatokról kellene írnom, de nem azért nincs könnyű dolgom, mert kevés volt az eső, hanem azért, mert alig volt lényeges különbség a száraz aszfalthoz képest.
Nyilván változott - csökkent - a tapadás valamelyest, de ezt sem autópályán, sem országúton, sem városban nem jelentkezett megcsúszásban, sodródásban vagy kerékkipörgésben. A sebességhatárokat legfeljebb a traffipax tűréshatárán belül feszegetve teljesen jól lehetett közlekedni a Michelinekkel vizes úton is. Egyedül a nagyon meredek hegyi utcácskákon lefelé jövet fékezve sikerült párszor működésbe hozni az ABS-t ködös, párás napokon, szutykos aszfalton. Ugyanott ennyi nyári esőben a nyári gumival is össze szokott jönni.
Visszakanyarodva az elejére, igen, megkérdeztem a feleségem is, mit tapasztalt, de ő is csak a tapadásról tudott beszámolni - és egy vészfékezésről, amikor nem kapta meg az elsőbbséget. Ütközés nem történt.Ha minden jól megy, a következő, záróepizódban már a havas tapasztalatokról is be tudunk számolni, az már talán változatosabb lesz ennél.
A Michelin Winter Test Drive hétvégén kapott elméleti alapozásból idéznék most is egy keveset, konkrétan arról milyen körülmények közt mi adja a téli gumi tapadását. Arról már volt szó, hogy a téli gumi anyaga, eltér a nyáriétól, üzemi hőmérséklete, amikor jól tapad alacsonyabb, és ezt hidegben is el tudja érni használat közben. Mintázata egyrészt mélyebb, szélesebb árkokkal tagolt, árok/sziget aránya nagyobb, másrészt a nagyobb szigeteket rengeteg apró lamella osztják kisebb részekre.
Száraz aszfalton az abroncs által átvitt vonóerőt leginkább az anyaga határozza meg. Vizes felületen szintén sokat számít a gumikeverék, feltéve, hogy érintkezik az aszfalttal. Ebben a mintázatnak van szerepe: a lamellák segítenek megtörni a vízfilmet, a mély árkokon pedig oldalirányban távozhat a víz a gumi alól. Havon a kapaszkodást már főként a nagy mintázatnak köszönhetjük, a lamelláknak a szerepe ilyenkor a mintázat tisztulásában van, ahogy az összenyomódó és kirugózó gumidarabkák elmozdulnak, kirázódik az árkokba tömörödött hó. A letaposott havon, és jégen pedig egyre inkább az apró mintázat, a lamellák adják a kerék tapadását.
Most már alaposan benne vagyunk a télben, megtapasztalhattuk a hideget és az első havat is, de biztosan vannak, akik még a nyári gumikkal autóznak. Nem árt, ha ismerik a következő ökölszabályt a nyári gumi téli fékútjaira. A téli vizes úton a nyári gumi fékútja kb. duplája lesz a nyári száraznak. Havas úton duplája lesz a téli vizesnek. Jeges felületen pedig duplája a havasnak. Vagyis a hóban, jégen, a megszokott fékút 4-8-szorosával is számolhat.
A vezetéstechnikai centrumból hazafelé az M0-áson már volt alkalmam kipróbálni az abroncsot vizes útfelületen, még aznap, amikor felszerelték. Akkor már beszámoltam róla; nyugodtan, magabiztosan lehetett vele autózni, igaz az új sztrádaszakaszon elég sima a burkolat, kevés emiatt a tócsa, vízátfolyás. Volt még azóta néhány esős nap, ezek többnyire Budapesten belül értek, így főleg városban sikerült megtapasztalnom, "esőguminak" jó-e az Alpin4. És bizony, ha nem is nyári esőre, de ebben a késő őszi-kora téli, nyálkás, gusztustalan időben ugyanúgy ellátta a feladatát, mint szárazon. Pedig volt már korábban olyan téli gumi az autómon, ami bár havon jól tapadt, de a tél ilyen enyhe fokozatát már nem viselte jól; elindulásnál időnként könnyen kipörgött, vizes nyomvályúkban haladva pedig már kezdett "elmászni", nem volt elég stabil. Ezeket a jelenségeket a mostani gumikkal egyáltalán nem tapasztaltam.
Az elmúlt hétvégén az autó jobb első ajtajára feltapasztva a kamerát, autózgattam egy kicsit a környékemen. Jártam üres, de kiváló minőségű bekötőúton, ahol senkit sem zavartam meg 30-as tempóról satuzgatva. Az ABS is csak minimálisan kapcsolt be, ez talán látható is a felvételen.
A kockakövek már kevésbé jellemzőek (átkerülnek csillapított forgalmú zónákba), de akad néhány "mókásabb" útszakasz Budapesten, amin könnyen lehet csúszkálni; ott ahol villamos közúti forgalommal együtt közlekedik. Tipikusan ilyenek a pesterzsébeti hurokjáratok útvonalai, ahol nem csak a sín csúszik, hanem az azt körülvevő betonpanel is, ráadásul a kb. 25-30 éves pálya már igencsak tele van kátyúkkal, süllyedésekkel, ebből fakadóan helyenként megáll rajtuk a víz, szóval ésszel kell autózni rajtuk. Az autó végig jól irányítható volt, igaz nem kísértettem a sorsot azzal, hogy közvetlenül a sínszálakon menjek.
Erre a hétre már tényleg megjött a tél, igaz a hó nem maradt meg, de ami késik nem múlik. Reméljük, a következő posztunkban már valódi havas tesztről tudunk beszámolni!
Az előző poszt értékelésében részt vett játékosok közül Ruskovics Norbert volt a legszerencsésebb, az ő nyereménye is egy Michlein logóval ellátott pendrive és egérpad. Gratulálunk!
xaba99 · http://landf.blog.hu 2012.12.06. 13:55:18
D4D 2012.12.06. 15:45:19
www.advertigo.net 2012.12.06. 16:04:54
...::: Flúgos Kamionos :::... 2012.12.06. 18:19:21
xaba99 · http://landf.blog.hu 2012.12.07. 08:50:53
Nem hiszitek el, de mire hazaértem, kiderült, hogy megnyertem a lottón a főnyereményt, pedig még csak csütörtök volt!
qwertzu 2012.12.07. 09:48:03
Prien-u47 2012.12.07. 11:25:31
Pj0tr 2012.12.07. 11:40:39
Thule 2012.12.07. 12:14:19
hawkeye 2012.12.07. 13:13:33
Persze most látom, hogy nem van igazam, mert nincs is X a végén.... :)
Pj0tr 2012.12.07. 13:20:36
D4D 2012.12.07. 16:00:59
tundrazuzmo (törölt) 2012.12.07. 16:11:57
- nem járok nyári gumival,
- lehullnak a fákról a levelek,
- és téli gumival járok,
amióta felraktam a téli gumit.
Pj0tr 2012.12.07. 16:31:08
Reggie 2012.12.09. 03:56:57
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.12.09. 16:17:27
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2012.12.09. 22:30:18
Utána pár napon belül lecseréltem télire, amivel nagyon hasonló körülmnyek közt nagyságrenddel kevesebb kínlódás volt, nem mondom, hogy csúszásmentes, de sokkal használhatóbb.
Javaslom mindenkinek, próbálja ki ezt nyári gumival.
D4D 2012.12.12. 00:29:56
Én mikor mihelines posztot látok, gyorsan beveszek két algoflexet egy deci házipálinkával.
Így egész kibírható.
@Daily Shark:
Baszhatod az Alma utcát. Bíróból kifordultam rá, majd mikorra rájöttem, hogy nem birok felmenni, már a Bíró alá csúsztam vissza.
Téli gumival.
Reggie 2012.12.13. 00:19:54
Reggie 2012.12.13. 00:20:24
dzsaszper 2012.12.13. 08:31:47
0gábor 2012.12.31. 14:16:43