Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Vizes utakon autózva

2012.12.06. 13:36 :: Don Blasius

Téli gumi tesztsorozatunk negyedik posztjában összefoglaljuk tapasztalatainkat, hogyan viselkednek a Michelin Alpin4 abroncsok esőben illetve nedves útfelületen. Mint tapasztaltuk, az "enyhe" novemberben nemhogy hideg, de csapadék is alig volt, persze azért most már néhány esős, napon túl vagyunk, egy kicsit már a hó is esett, ami itt a fővárosban nem maradt meg. Azért ez a néhány alkalom is adott nekünk egy kis ízelítőt abból, hogy mennyire használhatók jól a téli gumik ilyen időben. Először következzék Hammer beszámolója, majd alatta az én tapasztalataimról olvashattok.

Hét közben viszonylag ritkán jutok az autóhoz, feleségem jár vele a gyerekekkel iskolába, bevásárolni, erre-arra szaladgálni. Így még a friss hóban sem vezettem, - a keddi még kevés volt egy esti csapatáshoz - és vizes úton is legtöbbet még a november eleji túrán. Most az esős tapasztalatokról kellene írnom, de nem azért nincs könnyű dolgom, mert kevés volt az eső, hanem azért, mert alig volt lényeges különbség a száraz aszfalthoz képest.

Alpin4 vizes.jpg
Nyilván változott - csökkent - a tapadás valamelyest, de ezt sem autópályán, sem országúton, sem városban nem jelentkezett megcsúszásban, sodródásban vagy kerékkipörgésben. A sebességhatárokat legfeljebb a traffipax tűréshatárán belül feszegetve teljesen jól lehetett közlekedni a Michelinekkel vizes úton is. Egyedül a nagyon meredek hegyi utcácskákon lefelé jövet fékezve sikerült párszor működésbe hozni az ABS-t ködös, párás napokon, szutykos aszfalton. Ugyanott ennyi nyári esőben a nyári gumival is össze szokott jönni.
Visszakanyarodva az elejére, igen, megkérdeztem a feleségem is, mit tapasztalt, de ő is csak a tapadásról tudott beszámolni - és egy vészfékezésről, amikor nem kapta meg az elsőbbséget. Ütközés nem történt.

Ha minden jól megy, a következő, záróepizódban már a havas tapasztalatokról is be tudunk számolni, az már talán változatosabb lesz ennél.
A Michelin Winter Test Drive hétvégén kapott elméleti alapozásból idéznék most is egy keveset, konkrétan arról milyen körülmények közt mi adja a téli gumi tapadását. Arról már volt szó, hogy a téli gumi anyaga, eltér a nyáriétól, üzemi hőmérséklete, amikor jól tapad alacsonyabb, és ezt hidegben is el tudja érni használat közben. Mintázata egyrészt mélyebb, szélesebb árkokkal tagolt, árok/sziget aránya nagyobb, másrészt a nagyobb szigeteket rengeteg apró lamella osztják kisebb részekre.
Száraz aszfalton az abroncs által átvitt vonóerőt leginkább az anyaga határozza meg. Vizes felületen szintén sokat számít a gumikeverék, feltéve, hogy érintkezik az aszfalttal. Ebben a mintázatnak van szerepe: a lamellák segítenek megtörni a vízfilmet, a mély árkokon pedig oldalirányban távozhat a víz a gumi alól. Havon a kapaszkodást már főként a nagy mintázatnak köszönhetjük, a lamelláknak a szerepe ilyenkor a mintázat tisztulásában van, ahogy az összenyomódó és kirugózó gumidarabkák elmozdulnak, kirázódik az árkokba tömörödött hó. A letaposott havon, és jégen pedig egyre inkább az apró mintázat, a lamellák adják a kerék tapadását.


Most már alaposan benne vagyunk a télben, megtapasztalhattuk a hideget és az első havat is, de biztosan vannak, akik még a nyári gumikkal autóznak. Nem árt, ha ismerik a következő ökölszabályt a nyári gumi téli fékútjaira. A téli vizes úton a nyári gumi fékútja kb. duplája lesz a nyári száraznak. Havas úton duplája lesz a téli vizesnek. Jeges felületen pedig duplája a havasnak. Vagyis a hóban, jégen, a megszokott fékút 4-8-szorosával is számolhat.

A vezetéstechnikai centrumból hazafelé az M0-áson már volt alkalmam kipróbálni az abroncsot vizes útfelületen, még aznap, amikor felszerelték. Akkor már beszámoltam róla; nyugodtan, magabiztosan lehetett vele autózni, igaz az új sztrádaszakaszon elég sima a burkolat, kevés emiatt a tócsa, vízátfolyás. Volt még azóta néhány esős nap, ezek többnyire Budapesten belül értek, így főleg városban sikerült megtapasztalnom, "esőguminak" jó-e az Alpin4. És bizony, ha nem is nyári esőre, de ebben a késő őszi-kora téli, nyálkás, gusztustalan időben ugyanúgy ellátta a feladatát, mint szárazon. Pedig volt már korábban olyan téli gumi az autómon, ami bár havon jól tapadt, de a tél ilyen enyhe fokozatát már nem viselte jól; elindulásnál időnként könnyen kipörgött, vizes nyomvályúkban haladva pedig már kezdett "elmászni", nem volt elég stabil. Ezeket a jelenségeket a mostani gumikkal egyáltalán nem tapasztaltam. 

Az elmúlt hétvégén az autó jobb első ajtajára feltapasztva a kamerát, autózgattam egy kicsit a környékemen. Jártam üres, de kiváló minőségű bekötőúton, ahol senkit sem zavartam meg 30-as tempóról satuzgatva. Az ABS is csak minimálisan kapcsolt be, ez talán látható is a felvételen.

A kockakövek már kevésbé jellemzőek (átkerülnek csillapított forgalmú zónákba), de akad néhány "mókásabb" útszakasz Budapesten, amin könnyen lehet csúszkálni; ott ahol villamos közúti forgalommal együtt közlekedik. Tipikusan ilyenek a pesterzsébeti hurokjáratok útvonalai, ahol nem csak a sín csúszik, hanem az azt körülvevő betonpanel is, ráadásul a kb. 25-30 éves pálya már igencsak tele van kátyúkkal, süllyedésekkel, ebből fakadóan helyenként megáll rajtuk a víz, szóval ésszel kell autózni rajtuk. Az autó végig jól irányítható volt, igaz nem kísértettem a sorsot azzal, hogy közvetlenül a sínszálakon menjek.

Erre a hétre már tényleg megjött a tél, igaz a hó nem maradt meg, de ami késik nem múlik. Reméljük, a következő posztunkban már valódi havas tesztről tudunk beszámolni!

Az előző poszt értékelésében részt vett játékosok közül Ruskovics Norbert volt a legszerencsésebb, az ő nyereménye is egy Michlein logóval ellátott pendrive és egérpad. Gratulálunk!

22 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó tél eső tömegközlekedés gumi támogatás pozitív nyereményjáték jég csúszós

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2012.12.06. 13:55:18

Nekem több és jobb orgazmusom van, mióta ezeket az abroncsokat használom, és a bundám is 18%-kal dúsabb, és 47%-kal fényesebb lett.

D4D 2012.12.06. 15:45:19

Nálunk, mióta téli gumival járok, olcsóbb lett a sör.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2012.12.06. 18:19:21

Én meg azóta tudok csajozni, mióta ilyen gumit használok.

xaba99 · http://landf.blog.hu 2012.12.07. 08:50:53

Tegnap volt hó meg jág végre, mentem is néhány kört ezeken a gumikon a ház körül.
Nem hiszitek el, de mire hazaértem, kiderült, hogy megnyertem a lottón a főnyereményt, pedig még csak csütörtök volt!

qwertzu 2012.12.07. 09:48:03

@xaba99: Szerintem viszont gumi nélkül jobb.

Prien-u47 2012.12.07. 11:25:31

Küldj el 5 órán belül egy szett ilyen gumit 10 embernek, és hamarosan óriási szerencse ér! Ne küldj pénzt, a szerencse nem megvásárolható!

Pj0tr 2012.12.07. 11:40:39

Az nem úgy van, hogy a fizetett cikkeket külön jelölni kell?

Thule 2012.12.07. 12:14:19

Én most már csak azért se veszek ilyen gumit. Semmilyen michelint, se télit se nyárit. Eddig se vettem mondjuk... bocs :) Elegem van már ebből. Nem azért jár ide az ember, hogy minden héten ezt a fost olvassa és minden 3. poszt michelin reklám legyen, jó burkoltan 'cikknek' álcázva.

hawkeye 2012.12.07. 13:13:33

Kár, hogy posztok helyett ilyen "X" írásokat olvashatunk.

Persze most látom, hogy nem van igazam, mert nincs is X a végén.... :)

Pj0tr 2012.12.07. 13:20:36

Azért megnéznék egy statisztikát a blogról az elmúlt két évre visszamenőleg...

D4D 2012.12.07. 16:00:59

@Pj0tr: összevetve az egy-két évvel ezelöttivel?

tundrazuzmo (törölt) 2012.12.07. 16:11:57

Amióta téli gumival járok, azóta:
- nem járok nyári gumival,
- lehullnak a fákról a levelek,
- és téli gumival járok,
amióta felraktam a téli gumit.

Pj0tr 2012.12.07. 16:31:08

@D4D: Egy amolyan szép grafikonra gondoltam. Csak egy egyszerű valamire, amit a nem statisztikusok is megértenek :)

Reggie 2012.12.09. 03:56:57

Osszel nyomhatnatok valami pia nyeremenyjatekot, hogy legyen mivel atveszelni telen a teligumis cikkeket.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.12.09. 16:17:27

Nyugi, már csak egy van vissza, a havas próba, videóbetéttel. Addigra remélhetőleg már nem lesznek nyárigumisok az utakon ;)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2012.12.09. 22:30:18

Pár éve volt, hogy leesett a hó és nekem Budán kellett felmennem a Határőr út felé az Alma utcán. Vagy bármelyik másikon, mind olyan meredek. A kocsin nyári gumi volt és egy 20 méteres szakaszon 5 perces kínlódás után, néhány elég hajmeresztő ide-oda csúszással sikerült felküzdenem magam az első kereszteződésig, ahol inkább befordultam, mert följebb nem ment volna.
Utána pár napon belül lecseréltem télire, amivel nagyon hasonló körülmnyek közt nagyságrenddel kevesebb kínlódás volt, nem mondom, hogy csúszásmentes, de sokkal használhatóbb.
Javaslom mindenkinek, próbálja ki ezt nyári gumival.

D4D 2012.12.12. 00:29:56

@Reggie:

Én mikor mihelines posztot látok, gyorsan beveszek két algoflexet egy deci házipálinkával.

Így egész kibírható.

@Daily Shark:

Baszhatod az Alma utcát. Bíróból kifordultam rá, majd mikorra rájöttem, hogy nem birok felmenni, már a Bíró alá csúsztam vissza.
Téli gumival.

Reggie 2012.12.13. 00:19:54

@D4D: Nekem a VBK-t javasoltak: Vodka Bomba K(C)ataflam. :)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása