Az autózz.blog.hu-n már felvetődött a kérdés, de nem sikerült számomra megnyugtató választ több, kanyarodással kapcsolatos kérdésre. Én határozottan azt tanultam, hogy ha jobbra kanyarodok több sávos útra BÁRMILYEN útról, akkor a legkülső sávba kell kanyarodnom, míg ha balra kanyarodok, akkor a legbelsőbe kell érkeznem. Ugyanakkor a KRESZ-ben nem találtunk olyan mondatot, ami ezt megerősítené, így aztán nem tudom azt sem, hogy mi a helyzet akkor, ha mondjuk én balra kanyarodok a belső sávba, míg valaki szemből jobbra kanyarodik, de ő is a belsőbe, és összeütközünk? Ez esetben kinek van elsőbbsége? A jobbra kanyarodónak, mert jobbra kanyarodik, vagy a balra kanyarodónak, mert a jobbra kanyarodó azzal, hogy nem a külső sávba érkezik, egyúttal sávot is vált, és így elveszti az elsőbbségét? A következő kérdésem, hogy ha jobbra kanyarodok olyan útra, amin a jobb szélső sáv buszsáv, akkor szabályos az jelenleg, hogy (a régebbi szabályok alapján) a buszsávba kanyarodok, és csak utána sorolok beljebb?A levélhez természetesen tartozik egy válasz is jogi szakértőntől:
Illetve a buszsávokkal kapcsolatban aggályosnak érzem azt, hogy a záróvonalat a kereszteződésekhez veszélyesen közel kezdik csak el megszaggatni, ezért ha jobbra szeretnék kanyarodni, akkor választanom kell, hogy időben kisorolok, de akkor átlépem a záróvonalat, vagy a szaggatásnál váltok csak sávot, de akkor egyből kanyarodok is, ergó az majdnem olyan, mintha a középső sávból kanyarodnék, ami nem csak szabálytalan, de nagyon veszélyes is. Ilyen felfestésekre remek példa pl. a Rákóczi út.
A KRESZ 31. § (1) bekezdése szerint az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodásiszándékot irányjelzéssel jelezni kell.
Ha tehát jobbra kíván kanyarodni, a kanyarodás irányának megfelelően kell elhelyezkednie az úttesten, azaz jobbra kanyarodásnál az úttest jobb szélére kell húzódni, balra kanyarodásnál pedig balra.
Ebben az esetben tehát, ha Ön balra kanyarodik, a szembejövő gépkocsi pedig jobbra, elvileg nem történhet közlekedési baleset. Ilyenkor a kanyarodásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, és csak ezután a válthatnak a járművek sávot (ha ennek feltételei fennállnak).
A buszsávval kapcsolatban a KRESZ teljesen egyértelműen kimondja (36.§), hogy az autóbusz forgalmi sávban mely járművel közlekedhetnek.
- a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz, a villamos, továbbá 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül
- ha az autóbusz forgalmi sávot az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetén a kerékpáros,
- külön jogszabály alapján rögzített üzemmódú megkülönböztető jelzést adó készülékkel felszerelt sürgősségi betegellátásra rendszeresített gépjármű, és a hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a tűzoltóság és a tűzoltó egyesületek közvetlen helyszíni beavatkozására rendszeresített gépjárműve, a rendőrség közrendvédelmi és közlekedésrendészeti szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve,
- betegszállító gépjármű,
- személytaxi
Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá.
Tehát a főszabály, hogy kanyarodásnál sem lehet ráhajtani a buszsávra. A kérdés csupán az, hogy az útra történő bekanyarodás és a következő sarok - ahol jobbra kíván kanyarodni - milyen távolságban van. Ha túl rövid a távolság, akkor a buszsávba történő hirtelen sávváltás ("kisorolás") akár veszélyes is lehet.
Teljesen egyetértek azzal a felvetésével, hogy "hogy a záróvonalat a kereszteződésekhez veszélyesen közel kezdik csak el megszaggatni, ezért ha jobbra szeretnék kanyarodni, akkor választanom kell, hogy időben kisorolok, de akkor átlépem a záróvonalat, vagy a szaggatásnál váltok csak sávot, de akkor egyből kanyarodok is, ergó az majdnem olyan, mintha a középső sávból kanyarodnék, ami nem csak szabálytalan, de nagyon veszélyes is."
Ez valóban egy nagyon veszélyes szituáció, de sajnos azt kell mondanom, hogy a KRESZ-ben teljesen egyértelmű az a szabály, hogy záróvonalat nem lehet átlépni. Ez tehát nem jogi probléma, hanem forgalomtechnikai.
Dr. Lak Edit ügyvéd
Közlekedési szakjogász
Biztosítási szakjogász
1082 Budapest, Üllői út 60-62. IV. 29.
Tel.: 210-15-64 ; Fax.: 299-04-95
Mobil: 06-30-655-48-58
Web: www.lakedit.hu
Az utolsó 100 komment: