Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Hullapelyhes...

2007.12.18. 18:12 :: SilentSound

Három és fél napig nincs poszt, a függők meg már kétségbe is vannak esve (fene gondolta volna, hogy vannak ilyen fanatikus autózz!blog függők is). Több email is beesett ma hozzánk, hogy miért nem írunk semmit. Hétvégén azért nem írtunk, mert máskor sem szoktunk, van élet a halálon és az interneten túl is, csak van, aki nem hisz benne. Tegnap meg egyébként is sztrájkolt az egész ország, nehogymár a blogger ne sztrájkolhasson. Ez a karácsony előtti időszak már csak ilyen, megrövidülnek a napok valahogy, aki bele tud férni naponta egy napba, az jelentkezzen a recepttel a recepción!

De hogy túljussunk ezen a megfáradt aggyal írott bevezetőn is, térjünk rá az aktuális témánkra. Esett pár centi hó, az autós társadalom kilenctizede meg pánikba esett. A maradék fele meg az útmenti árokba. Íme SnoopyPapa kalandja:
Ma családice vagy 330 kilométert tettünk meg az első hóban, BP - B.Endréd - Zamárdi - Tamási - BP útvonalon, 10:00 és 17:00 óra között, nem jókedvünkben, de mert kellett. Odafelé nem is volt semmi különösebb probléma: szép fehér volt minden, átlagsebességem olyan 90-100 kmh között volt. Esett ugyan valamennyi hó, de nem volt veszélyes, csak némi latyakot eredményezett. Ám Zamiból Tamási felé menve, olyan 13:00 óra után rátértünk a Siófok-Szekszárd közötti útra (65.-ös?), ahol már más volt a helyzet: erős pára, elégg csúszik a havas út, állandó, gyenge hóesés, közepesen erős oldalszél, közepes forgalom, szembejövő, félvak kocsik, fél féklámpák vagy fele hátsó világítás, vagy egyáltalán, be sem kapcsolt világítás, de ezt már megszoktuk. Ja, indexelni is csak néhányan (biztos csak azért, mert a kabátujjuk beakadt abba a kis bal oldali karba), amúgy a kutya se, amúgy balkánilag.



Ám nem is ezért írok, hanem: elég sokáig mentünk olyan 50-60 km közötti sebességgel egy kis Smart után - ugyan, minek előzgessünk csúszós, havas úton? Tamási előtt k.b. 7-8 kilométerrel van egy balkanyar, maga az út balra lejt, utána emelkedő következik; itt nyáron is vigyázni kell, mert eléggé beláthatatlan, mint általában a kanyarok. Na már most, szegény kis Smart elkezd balra fordulni, követi a kanyar ívét, de legnagyobb megdöbbenésünkre, elkezd az út közepe felé csúszni, nem kicsit, nagyon: gyakorlatilag mintha átlósan, a képzeletbeli felezővonalon átlépve akarta volna levágni a kanyart. A vezető - jól lehetett látni - ellene kormányzott, teljesen kihajtotta jobbra a mellső kerekeket (arra nem emlékszem, hogy láttam volna fékezni, de biztos), de mindennek ellenére, a kocsi féloldalt csúszva, átlósan átszelte az utat, és mintha lassított felvételt láttunk volna, beleborult az árokba, majd bal oldalára dőlve megállt.

Természetesen, mi is megálltunk, és előre rettegve a látványtól, rohantunk oda, de szerencsére, a vezetőnek semmi baja nem lett. Sikerült is némi segítséggel kikecmeregnie az ég felé néző, utasoldali ajtón.



A többi közlekedő is mind megállt segíteni - ez nekem olyan megnyugvás volt, amit nemigen lehet szavakkal kifejezni. Akadt ott egy Tamásiba való úr is, aki azonnal felhívta az autómentő haverját (tényleg, k.b. 40 perc múlva jöttünk visszafelé, és már ott is voltak), a másik kérdezte, hogy hívjon-e mentőt, de a harmadik-negyedik... is segíteni akart. Minden arrajáró megállt, mindenki érdeklődött, a segítségét ajánlotta fel, de szerencsére, nem volt rá szükség...

Sok évvel ezelőtt láttunk egy filmet, "Ha a világon mindenki ilyen volna" címmel; ez a film jutott az eszembe. Igaz, szinte biztos vagyok benne, hogy minden balesetnél ez a helyzet, mindenki segít, aki arra jár, de tekintettel arra, hogy 35 évnyi vezetői gyakorlatom ellenére - szerencsére - ez volt az első olyan baleset, amelyet mondhatni, testközelből láttam, így ilyet még nem tapasztaltam. Ismeretlenül is köszönetem mindazoknak, akik ott voltak, és segíteni akartak.

Ja, és hogy mi a végkicsengés? A Smarton nyári gumi, azaz, nyári gumi volt. Ennyi. Ezek szerint nem elég. Drága? Igen. Szükséges? Igen. Mindenki használja? ...... <<< Ide lehet írni a válaszokat.

147 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó baleset veszélyes jég csúszós

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

porthosz 2007.12.18. 21:38:50

Hopsz kimaradt egy nem. Helyesen:

Én tudom hogy NEM igy van, te is tudod, de vajon a 6. vadparaszt is tudja aki csak annyit tud elolvasni hogy téli gumi ?

lány 2007.12.18. 21:52:01

...hogy javuljon a közlekedési morál, az emberek hozzáálása amikor egyesek büszkén verik itt a mellüket, hogy olyan fasza csávó vagyok, olyan hatalmas rutinnal rendelkezem, mi a facér nekem téligumi????
szégelhetnétek magatokat!!!!
...és ha egy nyárigumis köcsög eltapossa az egyik hozzátartozódat, akkor meg fog változni a véleményed?

Mikus 2007.12.18. 21:55:11

Csak egy adalék, amit még senki sem írt le: a nyári gumi anyaga 6-7 fok alatt rideggé válik, megkeményedik, ezért megszűnik a tapadása, a téli gumi anyaga lágyabb marad, viszont nyáron használva sokkal hamarabb elkopik!

bahahaha 2007.12.18. 22:01:26

nevem:

osszehasonlitaskeppen egyetlen darab elektromos mozgatasu, futott visszapillanto ~100k. Ha csak ennyit nem tor ossze az ember a vezetestechnikai trening miatt, akkor mar boven megerte.

Egyebkent is, akinek telik autozasra, az ne nyavalyogjon 20k v 30k miatt, annyinak lennie kell.

aripeti · http://www.naar.se 2007.12.18. 22:13:34

hali,
en Svedorszagban elek,
itt novembertol aprilisig TILOS nyari gumival kozlekedni,
nyaron pedig telivel...
a hulye sved tulbiztositott rendszer miatt. :)

1. felelotlen az, es a semmibe veszi a masikat, aki nyari gumival tolja,
hidegben, vö. telen.
2. nincs kifogas az elso pontra:
ha nincs penzed gumira, NE ulj bele az autoba
negy db, kb tenyernyi felulettel erintkezik a min. tonnas vasad,
nem mindegy milyen a tapado-felulete.

koszonom, ennyit akartam.

Armageddon 2007.12.18. 22:14:30

Barátaim! ennyi idióta, hogy tud összejönni és bizonyitani a mérhetetlen butaságukat.Még hogy nem kell nyári gumi- autó nem kell az ilyeneknek. Nyári gumi= közveszélyes barom. ergo kitiltani az utakról. miért mondom?, mert havi 20 ezret autózom Mo.-tól Spanyolországig. Csak Keleteurópaiakat látok (főleg magyarokat) nyárigumival autózni. Közben csodálkoznak, hogy a sógorok azonnal, a franciák Pl. második alkalommal lezavarják a havas utakról némi "ejro" befizetése mellett, na de ne menjünk messzire kéretik az okos nyárigumisoknak elzarándokolni vidékre, városon kívülre és felváltva segédkezni a nyárigumis társaknak árokból ki, domboldalról leszedni a repkedő autókat. 1-et értek azokkal akik az ilyeneknek anyukájukat, szeretteiket kívánják a megállíthatatlan autóik elé. Na Csá megyek Madridba. ( téli gumi, hólánc, lapát elemlámpa, benzines kanna, melegruha)Csak ne jöjjenek szemközt velem IDIÓTA nyárigumisok!

putain 2007.12.18. 22:14:59

régóta vezetek sokat mindenféle felületen és annyit tudok mondani tapasztalataim alapján, hogy a téligumi jó. fizika ellen nem véd, viszont kipróbáltam biztonságos helyen, nem lehet vele akkorákat játszani, csúszkálni, fetrengeni mint a nyárival. lehet, hogy fél méterrel lesz rövidebb a fékút, ki tudja, de mi van, ha pont az számít. s bár faszagyereknek, rutinos vezetőnek tartom magam, ragaszkodom a téli papucsokhoz és a felkapcsolt pilácshoz.

Roltii 2007.12.18. 22:36:10

téli gumi hasznos tud lenni, de nem csodaszer. Télen csúszós nyálkás szaron valaki lelép eléd, ugyanúgy elbaszod feltehetően mint nyári gumival, de picit több esélye van.
Én ócska 120-as skodán kezdtem nyári gumival...legalább megtanultam vezetni, és tényleg néha nagyon rossz volt. Azon az 1-2 napon, mikor TVből rádióból az szólt hogy ha nem muszáj, ne ülj autóba. Egyébként végig teljesen OK volt a nyári matadorom. Jah, CSAK VÁROSBAN használtam, és annak se a hegyes részén lakom...de gyanítom hogy sokan vagyunk így...ezzel nem akarok senkit se arra buzdítani, hogy ne vegyen téligumit, csak nem kell lefikázni feltétlen azt, akinek nincs. Az, hogy 20-30K szerintem nevetséges, de máshol már elmondták nekem, hogy lehet venni használtan is (eszembe nem jutott, bevallom).
Ha hosszú útra megy valaki (vidék,külföld), akkor meg tényleg legyen nála: meleg ruha, kanna (lehetőleg töltve), hólánc, lapát, elemlámpa és ha ladája van akkor piros vagy sárga vödör is...:D

Gera 2007.12.18. 22:46:23

gravy_t -

A téli gumi pontosan hóban múlja felül messze a nyárit. Nagyon messze :) Olvasgass teszteket. 2-3xos fékutat lehet produkálni nyárival a télihez képest.

Amiben nem jobb a téli gumi, az a száraz és a nedves út. Nulla fok felett persze. Azért én kíváncsi lennék egy száraz út mínusz 5 fokban mérésre is.

Teszt: href.hu/x/47di

Perillustris 2007.12.18. 23:10:40

"nevem 2007.12.18. 21:33:08
Többen vennének részt a vezetéstechnikai képzésen, ha nem 20 (autóklub) meg 30 (hungaroring) ezerbe kerülne a 3 és fél órás minikurzus. A rendes meg még drágább."

Persze a 120 hónapra bevállalt Suzuki mellé nehéz beszorítani egy képzést 20 ezerért, ugye?

Ezeket a költségeket már előre belekalkulálhatná a kedves vásárló a fizetendő összegbe, ahogy a biztosításét és a benzinét is.

Természetesen spórolni ezen fog leghamarabb, ezért kötelezővé kellene tenni, hiszen emberéletek múlnak rajta.

nevem 2007.12.18. 23:15:00

>Persze a 120 hónapra bevállalt Suzuki mellé nehéz beszorítani egy képzést 20 ezerért, ugye?

én 2007.12.18. 23:18:28

Ennyi faszt!

Siralmas marhák vagytok, akik azt hiszik, ideológiákkal meg lehet magyarázni, hogy téli gumi helyett inkább cd-s rádióra költitek a pénzeteket.

Olvasgassatok teszteket, szaklapokat, gondolkodjatok el, hogy miért a száraz(!) őszi - téli hónapokban hal meg a legtöbb ember az utakon, vajon miért kötelező a téli gumi mindenhol Európában, és lehetőleg egymást törjétek össze, ne azt, aki megtette a szükséges lépéseket a biztonságos téli közlekedéséhez.

Szerencsétlen fajankók.

gravy_t 2007.12.18. 23:25:01

gera

légy szíves, ne magyarázd már meg nekem, nem is úgy van, mint ahogy van, jó? kösz.

lásd gravy_t 2007.12.18. 20:43:49

"azt meg viccesnek tartom, hogy mások meg próbálják magyarázni, hogy az nem is úgy van, ahogy én tapasztalom - nekem magyarázhatjátok, hogy a télit nem tömi el a hó, ha egyszer kiszállok, megnézem, és de."

gravy_t 2007.12.18. 23:27:09

"és lehetőleg egymást törjétek össze, ne azt, aki megtette a szükséges lépéseket a biztonságos téli közlekedéséhez."

azt hogy lehet csinálni egyébként? mielőtt ütközök, gyorsan nézzem meg, melyik autón van nyári gumi, és annak menjek neki?

kérdezem kívülállóként, merthogy az én kocsimon van téli gumi.

Vladimir Harkonnen 2007.12.18. 23:38:20

"Azért jó havazás után elindulni, mert a mazsolák ki sem jönnek, a vagányok meg már az árokban vannak!"
:-)

De tényleg! Miben reménykedik pl. az, akit a parkolóból is hárman tolnak ki az útra, mert saját erőből elindulni se tud? Hogy miközben csúszkál az úton, (a hideglelést hozva mindenkire) egyszercsak kitavaszodik?!

Egyszer próbáltam (még a régi szép Ladás időkben) nyári gumival haza jönni. Igen sokat kellet gyalogolnom vissza a benzinkútig hóláncért amikor egy völgy aljában elakadtam, és egyik irányba se tudtam kijönni! Érdekes, amióta cserélek gumit időben, nem kellett szopni a "hegyek" között!

Rocko- 2007.12.18. 23:39:22

aripeti · www.naar.se 2007.12.18. 22:13:34
sztem nem túlbiztosítás, de zta is figyelmbe kell venni, h ott az ember legjobb barátja a hóember, szóval érthető.

Perillustris 2007.12.18. 23:10:40
"Ezeket a költségeket már előre belekalkulálhatná a kedves vásárló a fizetendő összegbe, ahogy a biztosításét és a benzinét is."
én ezt kötelező jelleggel tenném be a jogisba, 1-2 évvel a jogis megszerzése után. drágább? naés, nem fog annyi ember az utakon lenni. drágább? minél? egy életnél? egy össztört kocsinál? sztem megérné.

Vladimir Harkonnen 2007.12.18. 23:49:07

Tesztelésre meg szerintem a legjobb az, amit valamelyik télen sikerült csinálnunk: a céges flottában több egyforma autó van, és az egyik pont havazás után jött vissza a szervízből. Még nem volt rajta a téli szett. Többen kimentünk a felvonulási térre csapatni! Ott rögtön érezni lehetett a külömbséget a téli/nyári gumi között, csak át kellett szállni egyikből a másikba!

én 2007.12.18. 23:58:53

gravy!

Arra céloztam, hogy reményeim szerint a téli gumit feleslegesnerk tartó marha nem beléd száll hátulról, azért mert a te féktávod 2/3-a az övének, hanem a másik téli gumit feleslegenek tartó marhába.

Így érthető?

FCs 2007.12.19. 00:03:30

a szagemberek a keveset közlekedőknek egész évre téli gumi használatát javasolják. bár nyáron kicsit jobban kopik, de a téli előnyök ezt bőven kompenzálják. egy saját példa; hegyen lakom, pár éve a mégykerekes subarumon nyári gumival ért az első hó, és négy pörgő kerékkel csúsztam vissza egy nagyobb emelkedőn. két évre rá bmw-vel - amitől tartottam téli használatra - simán felmentem itt téli gumival.
nincsen semmi varázslat a téli gumiban, egyszerűen hidegre és hóra van kitalálva, ott adja a maximumot.
még pár infó: ausztriában most január 1-től vezetik be a kötelező téli gumit nov 1 és április 15 közötti időszakban, németországban nem kötelező, de baleset okozása vagy akár forgalom feltartása(!) miatt megbüntetik (pénz+pont) aki nyári gumival megy

én 2007.12.19. 00:07:09

frufru!

Ausztriában és Németországban évek óta kötelező.Tavaly óta az összes Benelux államban is.

Ha nyári gumival akarsz átmenni, hazazavarnak. A kintieknek pedig egyszerűen nem fizet a casco sem, ha nyári gumi volt az autóján olyan időszakban, amikor a napi átlaghőmérséklet +7 C alatt volt.

Ennyi.

EBEUSS (törölt) 2007.12.19. 00:13:23

Látom idézve lettem:

azta 2007.12.18. 18:58:10
\" egy_barom_ezust_uj_sport_swiftes 2007.11.26. 12:55:05
Vasárnap egy téli gumis Ford Focus -t vezettem a 10-es úton ilyen téli, nedves, szmötyis útviszonyoknál. Semmivel nem éreztem jobb tapadást, mint a nyári gumis Swiftemnél. SŐT! Kifejezetten instabilabb volt kanyarokban, pedig egyáltalán nem nyomtam neki, mivel kölcsön autóról volt szó. Persze nem túl objektív az összehasonlítás, mert két teljesen különböző autóról van szó... és a hőmérséklet sem volt 0 alatt. No de a tél nem csak minusz húszból, meg hóviharból áll! Inkább a mostani időjárás az általánosabb. \"

Amikor ezt írtam, akkor NEM VOLT HÓ!!!

Egyébként ma voltam Bécsben! Reggel indultunk, este jöttünk egy barátnőmmel.
Mivel a Swiftemen továbbra sincs téligumi, ezért bérelt autóval mentünk! Egy új Opel Astrával! Bediktáltuk az uticélt: Bécs!
Nem tudtak téli gumival szerelt autót adni!!!
MA, december 18-án a tél közepén!
Úgyhogy nyári gumis autóval kocsikáztuk ki, meg vissza! Semmi probléma nem volt, ugyanis NEM esett egy csepp hó sem!

petya a barátságos :) 2007.12.19. 00:28:04

gravy_t,

Neked valami sz@r téli gumid van. Az enyém hóban nagyságrendekkel jobb, mint a nyárim, jégen is képes némi tapadásra, és vizes úton b olyan, mint a nyárim nyáron vizes úton.
Mióta van téli gumim, a legvadabb síutakhoz sem kellett hóláncot használnom.

Egyébként baromira nem az a lényeg, hogy eltömődik-e vagy sem, hanem hogy más az anyaga, hidegben is puha marad, míg a nyári olyankor kőkemény csúszós vacakká dermed. Persze a minta is számít, de nem az a legfontosabb.

BMW320d 2007.12.19. 00:31:36

Szerintem is alap a téligumi. Nekem is az van. Télen. Azért olvassátok már a fent belinkelt tesztet, jó? Kapcsoljuk ki azt a write-only-t!
A téli gumi ugyanúgy rossz nyáron, mint a nyári télen.
azon meg hogy lobbi a dolog, hát jót nevettem, remélem a kiagyalója hamar árkot ás, lehetőleg nem eltörölve senkit és semmit.

Aranyos sztori: jövök haza Fehérvárról, Vas-megye felé. Persze hó, ahogy kell, persze kamionok már szétkarambolozták magukat, ahogy kell. Sor, 15 perc ücsörgés. Semmi. Na, mondom, 180 fok és kerülőút. Farkerék 150 ló turbó, majd én pögök, nem tolatgatok, gondoltam nagy farok létemre. Há' nemment! Kipörgésgátló+tg combo rulez. Égtem. Félreeső útszakaszra mentem, hogy azé' nemá' hogy a bömi nem pörög. DSC, kipörgésgátló off, padlógáz. Jobban megy, de nem az igazi. Namost emlékszem még, amikor a céges 190c (vagymi) merdzsót küldtem: annak nyári gumija volt és pörögni lehetett vele télen rendesen.
Másik adalék a tghez: hó, alatta domb. Ducato tekereg, esélye sincs felmenni, látszik a nyárigumi. Fut felém egy fószer, hogy "Te, felhúznál a dombon?" Mosolygok: 2 tonnával 3 tonnát? Hóban? Dombra fel? Naköszi, denem. "Nyárigumi, mi?" kérdezem vigyorogva. "Téli se lenne jobb, bazmeg!!!" Értem én. D, gáz, dombon fel, mintha nem is lenne hó. Azok meg néztek.

Szóval, angem nem lehet meggyőzni. Tg kell és kész, nem ködlámpa. (mer' úgy veszem észre, az mindig ég ezeknek, ha hó van)

petya a barátságos :) 2007.12.19. 00:39:42

"ködlámpa. (mer' úgy veszem észre, az mindig ég ezeknek, ha hó van)"

ROTFL!!! És respect :)

GOD 2007.12.19. 01:02:11

Hajrá! Csak így tovább!

Téligumi-elleneseknek: Gondoljatok bele a következőbe: Kaptok egy választási lehtőséget: vagy leamputálják tőből mindkét lábatokat, vagy ki kell állnotok a saját nyárigumis autótok elé, amit az általatok megválasztott rallysofőr vezet. Ötvenről kell megállnia vele olyan távon, aholtélivel meg tudna állni. Ti meg ott nézhetitek, hogyan megy nektek! Nyugodtan elhihetitek, hogy ha túlélitek, akkor az utóbbi esettel jártok jobban. Hogy miért? Mert a térdből csonkolt lábre lehet tenni protézist!

Téligumipártiak: Mindenki szégyelje el magát, aki más családtagjának a halálát kívánja! Nem sül le a pofátokról a bőr?!?!?! Ha a megrögzött nyárigumisoknak a halálát kívánod, akkor még megértem, mivel azok minket is veszélyeztetnek, node a családtagjaiét! Ne kívánd ártatlanok halálát, mert az már olyan szinten aljas, mint egy haláltábor! Bunkók, ez tény! Úgy kéne nekik, hogyha bajuk lenne emiatt, ez is tény. Hogy én még meg is csapkodom, aki emiatt jön nekem, az is szent! De nem akarom a családját/rokonait holtan látni!

Snoopy Papa: A legnagyobb problémája a Smartoknak a kicsi nyomtávszélesség és a kicsi tengelytáv! Ahoz képest szinte mindennel nagyobb esélyel indulsz a túlélési versenyen, mint azzal! Mit gondolsz mennyire csúszott volna meg akkor, ha 10 centivel szélesebben fogja a talajt? Szerintem esélyesebb lett volna a túlélésre! Mellesleg minél inkább vidéken vagy, annál inkább segítenek az emberek a bajban. Itt Bp-en még be is szólnak, hogy miért pont az ő útjukban jártál így, pest megyében mgnézik és tovább mennek (mint nagyobb városok közelében is!), míg Bivajbasznádon összefog a falu, hogy segíthessen a bajbajutott(ak)on! Vidéken normális dolog, ha nagy havazások vannak, akkor aggódnak a falusiak, h nem maradt-e kint autó az úton a "határban". Ha jönnek segítségért, akkor elindul egy traktor, h behúzza. Ha nem megy, akkor megy a második traktor is. Ha akkor sem megy, akkor visszajönnek a trakeszok, és valahogy behozzák az embereket. A kocsmárosnak meg evidencia, hogy akkor a kocsmában "laknak" a póruljártak addíg, amíg tovább nem tudnak menni. Takarókat meg kaját adnak a falusiak és a boltos (olykor még hozomra is!). Én eddíg kétszer jártam így. Az Isten áldja meg az ilyen jó embereket!

FCs 2007.12.19. 01:06:10

én 2007.12.19. 00:07:09

bocs, de ez nem igaz. "Österreich führt die Winterreifenpflicht ein (das Gesetz tritt mit 01. Januar 2008 in Kraft).
Vom 1. November bis 15. April dürfen Lenker eines Pkw, eines KFZ oder eines Lkw mit einem höchsten zulässigen Gesamtgewicht bis 3,5 kg bei Schnee, Eis und sonstigen winterlichen Bedingungen nur dann bewegen, wenn an allen Rädern Winterreifen angebracht sind."
az öamtc-től kaptam erről brossúrát, mivel tag vagyok.

X 2007.12.19. 01:08:24

Smart: lehet, hogy hirtelen visszavette a házt, első (hajtott) kerekek ezért szinte megálltak - ez ellen nem véd se a menetstabilizátor se az abs... És így, már hiába tekerte jobbra a kormányt, gyakorlatilag álló kerekekkel nem lehet irányítani...

téli gumi: nagyokosok... aki télit vesz, az nem száguldozik jobban miatta - felelősségteljesebb, mint a nyárival tötymörgő összeesküvéselméletes "jóbarátok". Én így vagyok vele. CSAK TÉLI, és CSAK ÉSSZEL.

FCs 2007.12.19. 01:26:51

ha valakit érdekel /és ért németül/ itt csekkolhatja, hogy európában hol milyen szabályok vannak: www.winterreifenpflicht.de/?Europa
érdekes, hogy bár sok havas országban nem kötelező /pl svájc,norvégia/, a legtöbb helyen büntetnek baleset okozásakor.
azt azért érdemes tudni, hogy az ausztriai szabályok a külföldi autókra is vonatkoznak, vagyis január 1-től bár a határról már tudnak majd visszafordítani, de a mentalitást ismerve boritékolom, hogy rászállnak a magyarokra.

CandidateTrader 2007.12.19. 02:21:03

\"nyárigumis köcsög\"

Miket írtok? Vegyétek már észre magatokat!
5-6 éve még senkinek nem (vagy alig-alig) volt téligumija! Persze, ha csak lehet, tegyük fel, de ez a \"nyárigumis köcsög\" stílus a beírót minősíti!!

GOD 2007.12.19. 02:27:57

frufru 2007.12.19. 01:26:51

Köszi, ez hasznos!

GOD 2007.12.19. 02:31:00

CandidateTrader 2007.12.19. 02:21:03

Életem első saját autójára már vettem téligumit. Ennek már több, mint tíz éve!

wan2bee 2007.12.19. 04:36:04

van szerencsem par honapja Montrealban lenni. Par hete meg eddig elkepzelhetetlen hidegben felkeszulni a meg mindig elkepzelhetetlen -30/-40 fokos kanadai telre. Utcan siman volt -15/-20 fok. Erdekes modon itt senkinek nem tema a vegyek-ne vegyek teligumit kerdes.. Nagyon benan vezetnek, teny, de bekanyarodnak a hoban-jegen p;yan helyeken, ahol en fogom a fejem. Hozzaszoktak, rutinjuk van, es teli gumijuk. Az tegye fel a kezet, aki mondjuk legalabb egy vezetestechnikai treningre elment, vagy van relevans rutinja havas uton (nem a 145 eve vezetek, ebbol 150 jegen jelleguekre gondolok..) es nem reflexbol taposna a fekpedalt barmilyen veszelyes szituban. Nem reg ota vezetek, de volt mar tobb balesetem. Egyetlen egy volt az en hibambol, es a mai napig rettegek, hogy ne kelljen azt atelnem. Mentem felrakni a teligumit, amikor elottem besatuztak. Kis latyak, kis hideg, en meg rutin nelkul ijedtemben szinten satu. Laza 30 metert csusztam, mire megerkeztem a lokharitoba. Nem tudom, hogy a teli gumi mit segithetett volna, de valamit biztosan. Ezert talaltak ki. Nem lehet tagadni a teli gumi elonyeit.

DL 2007.12.19. 08:20:55

Igaz, hogy 8-10 éve még nem volt ennyire elterjedt (nálunk) a téli gumiabroncs - de ez nem mentség, vagy hivatkozási alap arra, hogy napjainkban se használjuk! Ilyen alapon nem kell légzsák, ABS, elektromos ablak, légkondi az autóba, mikró a konyhába, színes TV a szobába, mer\' régen az se\' vót, ugye? 26 éve van jogosítványom, tehát tudom, milyen télen nyári gumival közlekedni (10-15 éve tényleg alig volt téligumi-választék itthon) - hát, szar! A kétkedők próbálják már ki egyszer, hogy ugyanazon autó hogy viselkedik hóban, latyakban nyári, majd téli abroncsokkal...ég és föld, de nem a nyári javára!

Gera 2007.12.19. 08:58:18

gravy_t -

Te az a típusú ember vagy, amit semmiről nem lehet meggyőzni? Direkt belinkelem azt a rohadt tesztet, de nem, csak mantrázod tovább a hülyeséget. 66 méteres fékút 50ről nyári gumival hóban. Negyedakkora vonóerő. Feleakkora max. oldalgyorsulás.

Gera 2007.12.19. 09:01:03

Pardon: akit

azta 2007.12.19. 09:19:18

" Téligumi 2007.12.18. 20:07:37
Téligumi kamu.
Jóemberek, a téligumi nem megváltó.
csak arra van hogy HIDEGBEN JOBBAN TAPAD MINT A NYÁRI.
De havon, meg tükörjégen ugyanúgy semmit sem ér.
Mellesleg minden helyzetben legalább 90% az autós ügyességén múlik a maradékot lehet magyarázni gumival, övvel, légzsákkal, időjárással,ésatöbbi.
NEM KELL TÉLIGUMI, CSAK A GUMIKARTELL TRÜKKJE, HOGY VEDD MEG ÉS ÉVENTE 2x CSERÉLD!"

csak nem maga a KASZÁS szállt be ide egy kis csevejre? havon nem jó a téli gumi... b+! remélem akinek összetöröd az autóját, annak lesz még annyi ereje, hogy egy kis téli mintázatot formáz az arcodba te barom!!!!

azt sem nagyon értem, hogy honnan jön ez a "téli gumitok van, biztos 160-nal mentek" képzettársítás?! ki a bánat mondott, vagy írt ilyet??? eszem megáll a sok agyatlantól!

GOD 2007.12.19. 09:25:08

azta 2007.12.19. 09:19:18

"azt sem nagyon értem, hogy honnan jön ez a "téli gumitok van, biztos 160-nal mentek" képzettársítás?! ki a bánat mondott, vagy írt ilyet??? eszem megáll a sok agyatlantól!"
Sajnos nem képzelettársítás. Tapasztalat. Nem mindenki, de egy csomó ön- és közveszélyes barom!

azta 2007.12.19. 09:35:56

GOD!
fentebb már írtam, találkoztam már én is ilyen megnevezhetetlen tuskókkal az M7-esen, mikor latyak + erős nyomvályú kombó volt végig a pályán, ezek meg tolták neki ezerrel. bár azt nem mondanám, hogy sokan voltak. nem találok olyan statisztikát, amelyik arról szólna, hogy a téli gumit használók hány százaléka megy nyári tempóval hóban :) de úgy gondolom, hogy inkább ezrelék szinten mozoghat. innentől kezdve úgy védeni azt az ostoba "nyári gumi is jó télen" álláspontot, hogy a téli gumisok meg állatként közlekednek, finoman szólva is csak képzelgés.
(aki nem képes télen felmérni, hogy milyen sebességgel, féktávval, stb haladjon, az máskor sem képes rá - szerintem)

Lui_78 2007.12.19. 09:43:17

Üdv,
A téli-nyári harc is fontos de a levélnek van egy másik mondanivalója is szerintem amit érdemes lenne megemlíteni. Az emberek egymás iránti viselkedését. Én is észrvettem, hogy vidék más világ. Budapesten valaki balesetet szenved önhibáján kívül, és esetleg emiatt feltart pár autóst, annak kb a szépapjáig minden felmenőjét megemlítik. Jobb esetben csak közönyösen kikerülik. Persze van pár kivétel, de valljuk be nem ez az általános. Kedves jóbarátomat lökte fel egy autós a váci úton a nyáron, (normálisan közlekedtünk) keze lába eltört, minden 3. autós beszólt, hogy ugyan másszon már el az útból...slussz poén a végén, hogy a rendőrség utólag meg akarta büntetni, hogy akadályozta a forgalmat.

gaben 2007.12.19. 10:22:59

Kedves télen nyáron, éjjel nappal nyárigumit használók tábora!

Én jól ráfaragnék ha nem venné meg a cégem kétévente az új téli abroncsokat mert a napi átlag 220-500 km-t hóban is meg kell tennem lehetőleg 12óra alatt, két forduló esetén.

És nem tehetem meg, hogy minden második megállómnál a járókelőkkel tolatom meg a mastert mert nem bír megindulni.

És nem is tartok fel senkit azzal, hogy nem megyek 15-20-nál gyorsabban mert jaj csúszik,
félek stb.

Én is kiröhögtem a téligumit 17évesen. Most 30 múltam és felelőtlen debilségnek tartom az ellene folyó kampánykísérletet.

Miben segít a téli gumi? A megállásban a haladásban a kanyarban az induláskor.

Egyszóval minden pillanatban jobb.

Aki nem érti a lényegét csak sajnálni tudom.
Nem győz meg bármit gagyog, pont leszarom.

misi46 2007.12.19. 10:27:32

ARIPETI! Szia, ha itt vagy még! Nálatok miért tilos nyáron téligumival? Tudom,hogy jobban kopik, de miért tilos??

gravy_t 2007.12.19. 10:58:10

én:
értettem elsőre is, csak kötekedek :)

petya65:
nem szar téli gumim van (gudjír). az viszont lehet, h szar havon próbáltam mentem éppen akkor.

gera:
de meg lehet, és sztem nem is montam sehol, hogy egyforma lenne a téli meg a nyári. csak azt találom mókásnak, hogy pl. látom a szememmel, hogy telement hóval a téli is és meg kell rugdalni, hogy kijöjjön, és erre meg itt megmondják, hogy a télibe nem is megy bele a hó. ha így érthető. és sokadszorra monsom, hogy nekem is téli van fenn, pedig városból nemigen megyek ki télen. (egyébként amikor minden nap 40km-t mentem vidékre dolgozni, akkor nyárim volt egész télen, mégsem karamboloztam.)

Rocko- 2007.12.19. 11:28:16

vicess. ma direkt néztem, ködös idő van, de lámpát csak azért se kapcsolnak az emberek meg a buszok. vagy a kedencem: ködfény, tompított nélkül, taxin.

pléhbános 2007.12.19. 11:32:19

"ARIPETI! Szia, ha itt vagy még! Nálatok miért tilos nyáron téligumival? Tudom,hogy jobban kopik, de miért tilos??"
Szerintem a forró aszfalton "elolvadnak" a téli gumik. Egyszer vezettem egy Astrát augusztusban kb. 30 fokban, téli gumival (a cég vette használtan, az eladó garázsában állt fél évig, nyárikat nem adtak vele). Minden kanyarban úgy éreztem, hogy a forró aszfalton elkenődnek alólam a gumik, a kocsi sodródott, hülye érzés volt.

EBEUSS (törölt) 2007.12.19. 11:34:55

Már megint ezen a gumi dolgon megy a vita...!? :)
Ez már a harmadik post, ha jól emlékszem! :)

Téli gumit lenézőknek mondom, hogy a téli guminak való útviszonyoknál ég és föld a kölönbség! Pedig én aztán minden postba belekötök! :)

Annyit kell még megjegyezni, hogy a téli gumi csakis a fent említett körülmények között JOBB! Más útviszonyoknál ROSSZABB!!!
Innentől mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy milyen útviszonyok, és milyen arányokban szokott közlekedni, és ez alapján dönteni!

Nyilván nehéz eldönteni, hogy milyen tél lesz! Mennyit kell olyankor is kocsiba ülni, amikor itéletidő van, stb.
De azt is tartsátok szem előtt, ha a téli gumival sokat autóztok száraz úton, akkor bizony a tesztek alapján hosszabb fékúttal számolhattok, mint a nyári gumisok!

pléhbános 2007.12.19. 11:36:47

Ja és sokan csinálják, hogy az öreg, a következő évre már nem jó téligumit nem cserélik nyárira, hanem teljesen leamortizálják (addig se kopjon a nyári). Na ez is egy szép idióta szokás!

azta 2007.12.19. 11:56:19

Ebeuss b+! milyen körülmények közt rosszabb a téli? de ne a +5 fokos teszttel gyere, mert kiborulok! pl. most is mínuszok vannak - szerinted most melyik a jobb gumi, agyas?

petya a barátságos :) 2007.12.19. 12:01:31

"gravy_t 2007.12.19. 10:58:10"

Akkor tényleg nem értem. Persze nem az a különbség, hogy telemegy hóval vagy nem megy tele, mert miért is ne menne tele (bár könnyebben kipereg, de ez nem sokat számít). Hanem, hogy ha telemegy, akkor is van gumifelület, ami a hóval érintkezik, és az a gumifelület puhább és jéghez-hóhoz jobban tapad, mint a nyári gumi anyaga. Ettől jobb, és saját tapasztalatomból állítom (nekem is gúdjír van, meg volt), hogy igenis havon a legnagyobb a különbség téli és nyári gumi között.

Annyiban viszont EBEUSS-al is vitatkoznék, hogy a téli gumi (legalábbis a jobbak) HIDEGBEN MINDEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT (azaz nedves-vizes úton, száraz úton, jeges úton, havas úton, nyálkás úton) JOBB, mint a nyári gumi.

FCs 2007.12.19. 12:13:13

" Rocko- 2007.12.19. 11:28:16
vicess. ma direkt néztem, ködös idő van, de lámpát csak azért se kapcsolnak az emberek meg a buszok. vagy a kedencem: ködfény, tompított nélkül, taxin."

erre sincsen átfogó szabályzás európában. ausztriában például bármikor használhatod, az általad említett felállásban is.

Triznyai Döme 2007.12.19. 12:17:16

A(z addig félszemű) cowboy a saloonban az első lövés után:
Ez az fiúk! Először a lámpát!

Megint téligumi flém? És megint előkerült mindkét oldal minden überfaszacsávója?
A téligumi HASZNOS! Aki megteheti, szánja rá azt a kis lovettát, mert egy garnitúra a legdrágábból is olcsóbb mint egy GTK, pláne pár hetes intenzívvel megspékelve. Akinek kevés a pénze, az meg próbáljon szerezni használtat. A nagyobb gumisoknál van esély keveset futottat olcsón beszerezni. (Én is minden 2.-3. évben lecserélem újra, még akkor is, ha nincs benne több 30-40 ezernél, és otthagyom a gumisnál.)
Viszont nyárival sem csupa overkill és megahalál a közút. Csak vadd tudomásul, hogy a télivel szerelt sporttársak sűrűn fognak anyázni mögötted, ha MEGFELELŐ tempóban vezetsz! (megfelelő tempó = mínusz 30-40-50%) Aki meg egész évben összesen nem vezet 20 ezret, azt is főleg nagyvárosban, az vegyen valami közepesnél jobb négy évszakost.
Mellesleg, a közhiedelemmel ellentétben a téli nyáron semmi gondot nem okoz, csak fele idő alatt fog elkopni és ERŐS záporban hamarabb úszik fel. Ja, és sokkal lármásabb.

petya a barátságos :) 2007.12.19. 12:18:20

"frufru 2007.12.19. 12:13:13"

Nem a szabályozás hiánya zavar engem, hanem hogy zavaró. Nem is az első ködlámpák, azzal semmi bajom, ha jól működnek akkor nem vakít, de a hátsó nagyon zavaró tud lenni.

FCs 2007.12.19. 12:21:06

azt tudom, hogy a németeknél az elsőt rossz időben szabad használni, ami elég tág fogalom, viszont a hátsót csak akkor, ha 50 méter alatt van a látótávolság. a hátsó tényleg nagyon zavaró tud lenni.

petya a barátságos :) 2007.12.19. 12:25:25

"Triznyai Döme 2007.12.19. 12:17:16"

"a téli nyáron semmi gondot nem okoz"

Jobban csúszik, de valóban nem rosszabb, mint egy gyengébb nyárigumi.

Lui_78 2007.12.19. 12:36:58

KOnkrét esetről tudok, amikor egy Merci lerepült az M7-ről, mert 180-nal ment tartósan, és a májusi meleget nem bírta a gumi, szó szerint felrobbant. Lehet, véletlen, és semmi köze a téligumihoz a dolognak, mindenesetre használni biztos nem használt.

Kata 2007.12.19. 12:46:21

Brühühü, most nagyon elérzékenyültem a "szeressük egymást, gyerekek" poszton.

nyjozsi 2007.12.19. 12:46:43

Smart
automata vagy félautomata, motor hátul, és hátul is hajt. Ha egyszer megcsúszott havon nyári gumival, akkor
- ha gázt nyom a hátsó kerék túlpörög, segge előzi az elejét
- leugrik a gázról, nem fékez: az autó súlypontja előre lendül (magas építés miatt ez jelentős), felületi terhelés lekerül a hátsó tengelyre elöl meg megnő, ergo hátul könnyebbeb csúszik, elöl picit jobban tapadna, a segge előzi az elejét
- fékez: tökmindegy, négy satuzott kerékkel...

Minimális járműfizikát előírnék a jogsihoz. Milyen beavatkozásra milyen reakció várható az autótól.

10 évvel ezelőtt az akkor 13 éves BX-emre tetettem fel próbaképpen, azon a télen 3x álltam meg akadály előtt centikre, 3x úsztam meg az eleje lebontását

6 éve rallyezom, száraz, vizes és téli időre is számtalan különféle mintázat és keverék van a versenygumik között. Hőmérséklet, vizmennyiség, gyorsasági hossza és még jónéhány dolog befolyásolja, hogy még azonos minták közül is milyen keménységet tegyünk fel. A vizes és hideg időre jó gumik olyan lágyak, hogy benne marad az ujjlenyomatom. Nyilván nem véletlenül ilyenek.

Téli gumi - hó belemegy. Ránézésre tényleg, de nem ott dolgozik. A felületen mikor elkezd érintekzni az úttal, a lamellák a gumi puhasága miatt szétnyílnak, így kapaszkodnak. Mikor elhagyja az út felületét, akkor természetesen összezáródnak, benne maradhat a hó is, de a következő fordulatnál ugyan úgy szétnyílik és ismét dolgozik. A nyáriban nincs lamella, nincs mi szétnyíljon, nincs mi kapaszkodjon.

Tréning. 3x volt alkalmam rá, kötelezővé tenném.

lány 2007.12.19. 12:57:50

CandidateTrader 2007.12.19. 02:21:03
\"nyárigumis köcsög\"

Miket írtok? Vegyétek már észre magatokat!
5-6 éve még senkinek nem (vagy alig-alig) volt téligumija! Persze, ha csak lehet, tegyük fel, de ez a \"nyárigumis köcsög\" stílus a beírót minősíti!!

szerintem ezt nekem szántad....
...és kérdem én, hogy aki azt állítja, hogy minek téli gumi az milyen minősítés kapna? nem agyagedény az ilyen??????????
keményen megbüntetném azokat, akik nem használják!
képzeld nekem már 5-6 éve is volt! meg még jóval elötte is!
már elöttem leírták, hogy mik az előnyei, meg bizonyos helyzetekben nem vagy vele kisegítve....ebbe most nem folynák bele.
lényeg a lényeg, hogy kell és szükséges!
aki egy autót fenn tud tartani, az gumit is tud venni....bár már ezt is írták elöttem...
....mégvalami...ezelött 10 évvel nem volt kötelező a gyerekülés. akkor én most ne vegyek a gyereknek, mert akkor nem kellett???

ppeterka 2007.12.19. 13:00:27

Hétvégén, este autóztunk kedvesemmel, már sötétben, igazi jó hidegben. Téligumival persze, ez nem kérdés... Amúgy sem vagyok Fittipaldi este, jobb szeretek biztosra menni, de ez kicsit meredekebb volt az átlagnál... Egy szakaszon elkezdtem érezni, hogy nem olyan direkt a kormányzás, mint szokott, késik kicsit a kocsi mozgása a kormányhoz képest. Na ez volt az a pillanat, amikor a 80-ról visszavettem 60-ra, de inkább alá... Igen vékony, letaposott, lejegesedett hó volt az úton, és sok helyen éreztem, hogy ez gebaszos helyzet. Egy lejtőn mentünk éppen lefelé, motorfék, olyan 50-60 körül lehetett a sebesség, egyszerűen nem lehetett többel menni biztonságosan, megcsúszás nélkül. Erre egy régi Swift eltépett mellettünk szép sebességkülönbséggel... Nem gond, tudom hogy másoknál óvatosabb vagyok, van az úgy hogy megelőz valaki (akit általában beérek a következő lámpánál, de ez másik történet...). Nem is izgattam magam, biztos pöpec zsírúj gumija vagy hólánca vagy fene tudja mije van. Na 10-15 perccel később, hasonló helyszín, enyhe lejtő, alján egy kicsi, de már érzékelhető balkanyarral. Közvetlen a kanyar friss csúszásnyom az árok irányába, meg feltúrt hó a kerekek előtt... Nem tudom, hogy a Swiftes volt-e, de mivel gyanúsan érintetlen volt (30-40 körül, refivel elég messziről, hosszan látszott), előttünk elég messze más nem ment, így gyanús... Onnantól végig azon paráztam, hogy melyik kanyar után kell véres hullákat nézegetnem Swiftbe csomagolva, amíg kiér valami mentő, vagy egyéb... Csak remélem, hogy célját elérte, és senkinek se esett baja.

Szóval észnél kell lenni, nem olyan egyszerű ez a téli vezetés. Anno emlékszem a Trabin a négyévszakos gumira, egy-két telet vezettem én is... Mókás volt, de nem sírom vissza.

Tényleg, kedvesemet szeretném megtanítani vezetni, de nem tudom, hol van elég nagy forgalommentes, elhagyatott, de aszfaltozott terület. Jogsija van, de sajnos hozza a nőkre ragsztott sztereotípiát, tehát járműkezelésből nincs kiemelkedő szinten, és ez a közlekedésben zavarja is... Most meg jó lenne tanulni, amíg hideg, hó, fagy, stb van, mert ha így megtanulná kezelni a csúszást, váratlan dolgokat, irányítást, az neki, nekem, leendő gyerekeinknek, sőt a közlekedés összes résztvevőjének jó lenne... Valaki említett itt valami nagy betonos placcot, az merre van? Hátha rá tudom venni, hogy megpróbálja...

Rocko- 2007.12.19. 13:20:16

frufru 2007.12.19. 12:13:13
az engem nem zavar, h nincs egységes európai szabályzás. itthon legyen. sőt, nem is szükséges a szabályzás. egyszerűen annyit várok el, h logikusan használják. szarok a látási viszonyok: tompított. egyedül az úton: távolsági. sűrű ködben/hóban: ködlámpa. engem kurvára nem érdekel, h kinek mire telett. matricázassa fel, h (x+20) centi a fasza. de ne veszélyeztessen mást a lámpák nem megfelelő használatával.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2007.12.19. 13:23:48

Egy új családi autó átlagos használattal megy havonta mondjuk 1000 km-t. Ára valahol 2,5-4 millió körül van.

Évente megy jó 12.000 km-t. Kb 8 év után talán lecserélik. Ezalatt belemegy 96.000 km. Egy szett gumi kibír mondjuk 50.000 km-t.

Téli gumi fent van november 1 - március 31. között. Ez ~6000 km. Élettartamra vetítve 48.000. Ára: 100.000 alatt, felnivel. Ugyanennyi idő alatt üzemanyagban belemegy a kocsiba az autó árának 1,5-2 szerese...

AKKOR MI A RÁKÉRT NEM LEHET EGY TÉLI ÉS EGY NYÁRI SZETTET CSERÉLGETNI, HA MÁR EGYSZER ÚGYIS VENNI KELL ÚJ GUMIT???

Nem tökéletes a téli gumi, de jobb, mint a nyári. Miért kell a hülyeség mellé ideológiát is kitalálni?

Kötél - a nyárigumisoknak!

X 2007.12.19. 13:51:31

ppeterka: tanpalya.hu
hidd el, megéri - igaz nem olcsó...

EBEUSS (törölt) 2007.12.19. 14:05:00

azta 2007.12.19. 11:56:19

"Ebeuss b+! milyen körülmények közt rosszabb a téli? de ne a +5 fokos teszttel gyere, mert kiborulok! pl. most is mínuszok vannak - szerinted most melyik a jobb gumi, agyas?"

Agyas azta!
Ma mindenképpen a téli gumi a jobb!
Sajnos nem lehet hetente cserélni a téli meg a nyári gumit! Egy meteorológiai vitába meg felesleges belemenni! Írtam, hogy mindenki döntse el maga, hogy milyen útviszonyoknál használja sűrűbben az autóját, és ez alapján válasszon! Egy átlagos, téli, pesti napon semmi hátrányt nem szenved a nyári gumis! Ha jön egy kisebb melegfront, és 10 fok körül lesz megint a hőmérséklet, akkor már előnyben is lesz a tlivel szemben! Erről nem érdemes vitatkozni, mert egyénenként teljesen változó, hogy ki mikor, hol, és mire használja az autóját! Felesleges általánosságban lebunkózni az összes nyári gumist!

Hogy a kérdésedre is válaszoljak! Pld. akik már november elején felszerelik, aztán még áprilisban is a kocsin pörög, azok elég sok napon kénytelenek nem megfeleő gumival közlekedni az utakon! A nyáron is télivel járókról meg nem is szóltam...
Szóval az arányokat nem árt szem előtt tartani, hogy ki, mikor, mennyit, milyen útviszonyok között használja az autóját!!

nyjozsi 2007.12.19. 14:28:50

Áhhh... hagyjuk...
Kompromisszumot kell kötni.
Ha ideálisan akarnánk gumizni, akkor egy komplett szervízcsapat kellene folyamatosan minden nap az utcai verda mellé is. Reggel elrajtolsz, -2 fok, télivel engednek el, délre felmegy 8 fokra, megkapod a nyárit, 3-kor leesik a hó majd rögtön ráfagy az ónoseső, szögest szereltetsz, majd este vissza a sima téli, mert felszáradt, de -4 fok van.

A kompromisszum szerintem itt azt jelenti, hogy olyan megoldást válasszak, ami lehetőleg a legkisebb rosszal jár.
Október-március téli gumi: persze lehet közben 10 fok, de 80%-ban megfelel az időjárás a guminak.
Március-október nyári: mint az előbb, fordított előjellel

EBEUSS (törölt) 2007.12.19. 14:39:03

Na örülök, hogy valaki megértette a lényeget! :)
Köszi nyjozsi!

Az időjárási kompromisszum keresés mellé még megemlíteném a gumicserével járó macerát, tárolást, anyagi vonzatot, stb.

Gy.I.K. 2007.12.19. 15:01:58

Néhány válasz az itt is felvetett kérdésekre:

www.gpgumiszeged.hu/gyik/gyik.php

J_W 2007.12.19. 17:20:32

Jól van látom kollégák a szokásos anyázás megvan :-D

Johnny336 2007.12.19. 17:35:51

J_W!

Alap! :) Hogy a napirajzos alkotót idézzem: "Vér kell. Meg pina kell."

Vladimir Harkonnen 2007.12.19. 19:00:01

Ha már szóba került a ködlámpa:
Először is nem értem miért kell lépten-nyomon bekapcsolni? Divatból? Enyhe ködben, esőben, hóeséskor ha az előttem lévő látszik 100-150 m-ről, akkor engem is látnak!
Ha meg bekapcsolja a ködzárófényt az istenbarma, leglább néha nézne a tükörbe, és ha mögötte is mennek kapcsolja ki, mert rohadtul vakít, főleg esőben! De ha ez sem sikerül, és a mögötte lévő villog rá, akkor nem azért teszi mert keveselli a fényt a pofájába!
A múltkor is villogok az előttem lévőre, hátha észreveszi magát. Indexelt jobbra, lehúzódott, és amikor megelőztem villogott rám kilómétereken keresztül. Ma is: 206-os előttem 10 m-re, és bekapcsolja a ködlámpát, rávillogtam, ez legalább észrevette magát!

Hogy dögölne meg a lova a sok ködlámpás parasztnak!

Káposztakukac 2007.12.19. 19:06:37

ezt a sok faszt... életükben nem vezettek téli gumival, mert csórók, de azért ők nagyon tudják, hogy mi a helyzet. minden télen felrakom a téli gumikat, ég és föld a különbség. olyan hóban lazán elindulok és biztonságosan megyek a hátsókerekes bmw-mmel is, ahol a sok balga a szutyukival 5 centit nem tud előre menni. ez a 7 fok alatt bekeményedő nyárigumi sztori már kiderült, hogy kamu, amit a gumi-ipar terjesztett. nem lehet konkrétan meghatározni, hogy hány fok alatt változnak meg a tapadási tuldajdonságok a téli gumi javára, de kétségtelenül van ilyen pont. én autómnál már 10 fok körül érzem, hogy élesebben bevett kanyaroknál jobban csúszik, mint amikor melegebb van.

ps: hétvégén a téligumis autómmal az 5 centis friss hóban lazán felmentem a jános hegyre olyan emelkedőn, hogy gyalog be se mertem volna vállalni.

FCs 2007.12.19. 19:26:36

Rocko- 2007.12.19. 13:20:16

lehet, hogy rosszul fogalmaztam, de nekem hasonló a véleményem, mint neked. én megszoktam a nagyon szigorú szabályozást, ausztriában gyakorlatilag európa legdurvább szabályai vannak, és ezeket mindenkivel betartatják. vannak furcsa szabályok /amit pl nem olyan régen az a gyorshajtó magyar srác is tapasztalt/, de szvsz jól működik. az egész magyar közlekedési helyzetet rohamosan lehetne javítani a szigorú és betartatott(!) szabályokkal. viszont ezek elfogadtatásához az is kellene, hogy az idióta szabályokat szűntessék meg, ne a kint felejtett tábláknál csesztessék az amúgy szabályason közlekedőket, használják azokat a nyamvadt kamerákat, amikkel figyelik a busz sávot, tele velük a város, de én nem nagyon hallottam, hogy automatice küldik minden embernek a számlát, legyen kötelező a téli gumi, legyen rendszám a robogókon /hihetetlen, hogy mi megy azon a fronton, nem ismerek még egy olyan országot, ahol bicikli szinten vannak számon tartva/
és esetleg legyenek lazábbak olyan dolgokban, amit máshol is engedélyeznek lehessen pl városban első ködlámpát használni a tompított helyett.

Vladimir Harkonnen 2007.12.19. 19:36:56

frufru 2007.12.19. 19:26:36
Van rá lehetőség, csak itt nappali menetjelző lámpának hívják, és nem ködlámpa!

aripeti · http://www.naar.se 2007.12.19. 20:02:30

misi46:
"ARIPETI! Szia, ha itt vagy még! Nálatok miért tilos nyáron téligumival? Tudom,hogy jobban kopik, de miért tilos??"
szia,
hat egyreszt azert mert sok orszaggal ellentetben itt lehet szoges gumit is hasznalni.
miert?
mert eszakon, pl. Kirunaban nem lehet sozni, igy folyamatosan jeg es ho boritja az utakat...
(sok vita volt a szogesgumirol (itt: dubbeltdäck), de nem tilthattak be mert az eszaki ha le akar jonni delebbre, nem cserelhet kereket allandoan.)
tehat:
a teli gumi hasonloan szar nyaron, mint a nyari telen.
a fekut hihetetlenul megno, nulla tapadas mellett.
ezenkivul tobbet fogyaszt az auto, amit itt mar komolyan vesznek.
a vegyes gumit nem aruljak es nem is javasoljak senkinek,
mert a tesztjeik szerint egy szarrakopott teligumival er fel.
es a svedek leszarjak az ADAC tesztjeit:
sajat maguk mernek be mindent Arjeplogban, a Vägverket (kb. Utfelugyelet) palyajan.

aripeti · http://www.naar.se 2007.12.19. 20:09:52

ja es aki bizik a nyari gumis ugyessegeben,
itt szeretettel latjak
velemenycserere
megteresre
atszellemulesre
amulasra:

www.swtr.se/

hamisnero 2007.12.19. 21:07:37

aripeti. Nyáron ezért sem jó a téligumi, mert felhevülve extrém terhelés mellett akár el is pukkan. Egyébként pedig tapad az nyáron is, csak amíg rendes cserével egy készlet gumi három évig is kiszolgál, egy téli gumi egy nyár alatt leamortálódik - nos és akkor rece nélkül már tényleg csúszik. Én felnin tartom a két készletet, egy óra alatt lecserélem (vigyázni kell a centírre, nyomást ellenőrizni), oszt jónapot. Télen téli - nyáron nyári. Mivel pedig négyévszak nevű időjárási periódus nem létezik, így négy évszakos gumi sincs - ahogy ezt te is jelezted. De ezt már fent elmondtam.

aripeti · http://www.naar.se 2007.12.19. 21:55:37

oke oke
nem vagyok szak -gumi- erto
csak egy felelosseggel kozlekedo arc, a sokbol
legalabbis errefele
a passziv biztonsagot semmi sem potolhatja,
hiaba is irtak feljebb ilyesmiket:
...kiralyul vezetek...
...meg soha semmi sem tortent...

a kozuti kozlekedes sokszereplos kulturalis-technikai-tarsasjatek.
mas is hibazhat.
egyebkent a teli nyaron; sokszorosa a fekut vele, mert kenodik.
tapadni tapad, hulyeseget irtam, csak nem jo helyre :)

ppeterka 2007.12.19. 22:01:04

X: köszi a tippet, az a gond, hogy erősen nehéz eset, mert nem szeret mások előtt bénázni - és nem tudom megmagyarázni neki (nőből van...), hogy ez nem gáz, mert mindenki elszúrja eleinte. Ráadásul szoktunk azért úgy is menni, hogy én ülök a jobbegyen, de mellette nem tudnék mondjuk aludni... Nagyon sok tanulnivalója lenne viszonylag alap dolgokból is, túl keveset vezetett, mióta megvan a jogosítványa... Ez sajnos nem 3 óra alatt tanulható dolog, de ha hétvégénként lenne egy hely, ahol nyugodtan le lehet rakni néhány valamit, ami közé becélozhat tolatva, meg párhuzamosan, meg stb, az lenne csak igazán jó... A Tesco parkoló meg kissé túlzottan forgalmas...

Rocko- 2007.12.19. 22:28:25

frufru 2007.12.19. 19:26:36
nagyjából egyetértünk, egyet kivéve:
"és esetleg legyenek lazábbak olyan dolgokban, amit máshol is engedélyeznek lehessen pl városban első ködlámpát használni a tompított helyett."
városban minek? annyian jönnek veled szemben, meg van közvilágítás, hogy simán lehet látni ködfény nélkül. persze vannak kivételek, de szerintem nem szükséges.

hamisnero 2007.12.19. 22:37:35

aripeti, bocs. tök jót írtál, a lényeg, hogy gondolkodni. amit mondtam, az nem is igazán neked szólt. csak kiegészítettem a "miért nem jó ötlet a télit nyáron - nyáron télit" workshopot.
ja, és visszatérve az előző hozzászólásomhoz: KAPCSOLJÁTOK BE A LÁMPÁT! Ne azt, ami a műszerfalon sárgával jelez vissza. Ne is azt, ami kékkel. Úgy ni a zöldet.
aripeti. fogadjunk, hogy felétek mindenki világít. aki meg nem azt, fejbek..rják egy fagyott rénszarvassal. Mert látszani KÖLL.

FCs 2007.12.19. 23:12:22

Rocko- 2007.12.19. 22:28:25

szvsz a jól beállított ködlámpa - akár tompított nélkül - jobb városba; nem világít olyan messzire, nem vakít, viszont közvetlen előtted és oldalra az utat sokkal jobban világítja. igazából én ausztriai példákról beszélek, ahogy már írtam, bármikor és bárhol /kivéve alagútakban, amikből mondjuk van elég/ lehet ködlámát használni. talán furcsák ezek a szabályok, de szerintem jók. az első ködlámpa nem hiszem, hogy bármilyen szembe közlekedőnek gondot okozna /sok autó automatice ezzel világít be kanyarodáskor/, viszont a sofőrnek sokkal jobb. mielőtt valaki félreértené, csak az első ködlámpáknál ennyire kötetlen a szabályozás, a hátsó teljesen más helyzet.

aripeti · http://www.naar.se 2007.12.19. 23:13:32

szoval,
persze mindenki vilagit.
a bicajosok is es a gyalogosok is tele vannak fenyvisszaverokkel.
persze itt egy kicsit kevesebb a napfeny, ilyenkor telen.

nem hinnem hogy eroszak miatt van.
HAMISNERO:
(egy nyari gumi min. 1000 SEK bunti, alapbol neggyel mesz...)
(30-as tablanal 39-el, pl. iskolaknal, helyszinen szetvagjak a jogsidat,
a kocsit ott kell hagynod, egy ev szunet...)
(megkulonboztetett jarmu kovetese ugyszint, plusz kb. kethavi atalgfizu bunti)
itt nincsenek kifogasok,
a parkoloor nem fotoz, a traffis rendor sem.
ok (is) a te es a kornyezeted nyugalmat orzik, szentek.
es ez igy van jol.
tudod nekem azert is lett sok agyarorszag,
mert a masik semmibevetele nelkul is lehet faszagyerek valaki,
a magamutogatas pedig szinte kotelezo bizonyos korokben.
kispalya nagy kiralya otthon sok ember,
a tarsadalom minden szintjen,
es hogy ide kapcsolodoan irjak:
a kozlekedes a legjobb indikatora egy kozossegnek.
asszem.

a kodlampasok meg miert nem mennek dodgemezi,
ott villoghatnanak.

a szabaly az szabaly.
neked is.
nekem is.

GOD 2007.12.19. 23:57:04

Nem ködlámpa, de itt az is jobb lett volna:

Ma este találkoztam a FJX098 frsz matizzal. Egy randa nőszemély volt benne, meg összesen 2 db. működő izzó. Mondom összesen. Körbe. Egy jobb első helyzetjelző, meg a jobb hátsó világítás. A Lónyainál megálltam, kiszálltam, és rászóltam, h kapcsoljon lámpát. Erre nullára lekapcsolta, majd vissza. Nem lett jobb a dolog. És ezzel az üszökkel halál nyugodtan közlekedett este 9-kor! Na az ilyennek ott helyben beraknám az izzókészletet. A seggébe. Tüzesvassal.
Milyen kurva törvény kötelezhet rá, hogy elviseljem, hogy nem áll neki ott helyben izzót cserélni a ringyaja??? Mert ő csak egy egybetűs állat, és nem ért hozzá?!?! Ha nekem tudnom kell, akkor neki is!
Bocsi, csak a ködlámpáról ez jutott eszembe!

X 2007.12.20. 00:07:20

azt hiszem mindjárt jön valaki, aki viperával kényszerítette volna izzócserére :D:D

GOD 2007.12.20. 00:11:28

TH 2007.12.19. 17:27:45

Te tudatlan! Ajtóletépés után Batzpacskerba szerelt viperával izzócserére kényszeríti, majd beszántva sóval meghinti, mert az ősi román szokás, és ő sikeres ember! :O)

wan2bee 2007.12.20. 00:56:41

Lui_78-nak tenyleg volt egy igeretes eszrevetele a level masik oldalat illetoen. Vagyis a segitokeszsegrol, vagy annak hianyarol.
2 sztori. Elsoben eltort a stabilizator rud a futomuvemben belvarosi kozlekedesnel. Harom savos uton a kozepso savban mentem, es mentem volna jobbra. Az elozo lampanal a kozepso sav ures volt es lenduletben voltam, igy elmentem ott. Tavolsag, index, tukor, lehuzodas jobbra. Es akkor katt. piff-puff. Magatehetetlen auto. ez most hosszu sztori. A lenyeg, hogy az elso ember, aki elment mellettem egy jol hallhato baszdmegakurvaanyadra volt kepes.. Szep. Segiteni persze csak a jarokeloknek jutott eszukbe. Szerencsere semmi bajom nem lett, es senki masnak sem.

Masik sztori szinten Bp belvaros margithid pesti hidfo felhajto. Eleve csodalatos kozlekedesi kulturanknak koszonhetoen atlagos munkanapokon 2km-es korzetben teli van az osszes utca. A hid elott 50 meterre kifogyott egy MGB benzine. jobb kormany, klasszik angol auto. mar csak megnezni is megerte kiszallni. SENKI, DE SENKI nem segitett volna 3m-t odebb tolni. inkabb allt a dugoban. Felrealltam, felretoltuk, es megkerdeztem a tulaj holgyet, hogy elvihetem-e a kovetkezo kutig. Addigra kb 20 percet alltam a dugoban. Miert nem jut eszebe senkinek segiteni??

Énbiz' · http://nemcsalokadot.blogspot.com/ 2007.12.20. 07:44:02

Nagyképűen hangzik, de jó sofőrnek tartom magam.
Több, mint 20 éve vezetek. Téligumi fent, lámpa folyamatosan ég, nem kapkodok, fel van szerelve a járgány, sok százezret lenyomtam balesetmentesen, voltak necces dolgok is. De:
Első hónál próba! Csúszáshatárig elmenni okosan. Minden évben vissza kell szokni a csúszós úthoz. Sok tapasztalattal én is elmentem a határig, éjjel nagy szabad placcon a szegélynek koccant a gumi. OK, itt a határ. Próbáljátok ki!

Johnny336 2007.12.20. 09:56:57

Ez így van. Ha reggel csúszkálva mész a kocsihoz, első dolog az legyen a parkolóban, hogy fékpróbát csinálsz, megnézed mennyire akar elcsúszni a kocsi. Inkább az álló autók között tízzel dobja ki halványan a seggét, mint 50-el a nagyforgalmú úton nagyon...
Leesik az első hó, keresni egy üres parkolót, és megfaroltatni, megnézni mit tűr el a kocsi, és mit tudunk még korrigálni.

Rocko- 2007.12.20. 10:17:04

frufru 2007.12.19. 23:12:22
vettem.

Tony Almeida 2007.12.20. 11:17:36

Múlt héten leesett az első hó, dunaújvárosi teszkóból jövök kifele, van egy nagyon-nagyon enyhe emelkedő (ember más esetben észre sem veszi) a kereszteződés előtt. Előttem csóka megáll, balraindex, indulNAAA! A 1-2-3 fokos lejtőn nem tudott felmenni, pedig a hó nem volt 1-2 centike..kapar-kapar-kapar a gumi, én kiengedem a féket, hogy kicsit hátrébb guruljak, ha a baromja hátracsúszik..aztán nagynehezen sikerült felvergődnie a dombtetőre, megyek utána simán, az én kocsim kereke fogja az utat szépen..megyek utána, néhányszor tíz méter után ismét kereszteződés, immáron lejtővel, mielőtt rákanyarodnánk a főútra...tag előttem fékez-fékez-fékez, kocsija balra-jobbra cikázik (kb. 20-30-ről (!!!) kezdett lassítani), éppenhogy nem rongyol bele az előtte állóba. Ő beáll a bal sávba, én a jobba, benézek, vagány csávó les vissza a 4-es Golfból...

Idióta, remélem eljutott hazáig...

AP (törölt) 2007.12.20. 12:09:07

24 ezer volt felnire szereléssel négy 155/70-es 500km-t futott elég márkátlan, de mégiscsak téligumi a swiftemre..
A tapasztalat velük: ésszel kell menni nedves lefagyásközeli úton, szárazon lehet kicsit bátrabban, jégen meg teljesen mindegy.
Azért 24 ezret mindenkinek megér a kocsija épsége, vagy esetleg a börtön elkerülése, nem?

Prez (törölt) 2007.12.20. 12:40:30

Téligumi kell. Ebbe a vitába nem is szállok be. (bár nekem még csak most lesz feltéve - vessetek a mókusok elé).

De ha BMW320d még egy ilyet beír, komolyan újraértékelem a default véleményem a propelleres márkát hajtókról (és most nem szopjuk egymás f@ß*t, de tényleg) :)

harmadik dolog: Bp-n tényleg eszükbe sem jut az embereknek segíteni. Mert faszok vagyunk. Inkább állunk, kurvaanyázunk, ordítunk, ahelyett, hogy odamennénk, hogy megkérdezzük: Tudok segíteni? (ha vki nem ismeri az érzést: örülni fogsz, h segítgettél valakin, elégedett leszel magaddal, és nem az asszonyt ütöd otthon, mert egész nap dugóban álltál, ő meg odaégette a rántotthusit)

SnoopyPapa 2007.12.20. 15:45:27

A tompított világítással kapcsolatban: 1977 augusztusát Malmőben és Stockholmban töltöttem el, némi kiküldetésben. Hárman voltunk magyarok, és már az első nap feltűnt, hogy jé, itt mindenki hülye? Majd minden kocsi (!!!) tompított fénnyel közlekedett, a legnagyobb nyári napsütésben is: tényleg, alig volt kivétel. Meg is kérdeztük a svédeket, hogy miért van ez így? Kissé megdöbbentek: "Jé, Mo.-n ez nem így van?" Majd logikusan elmagyarázták a "látni és látszani" elvet, amelyre mi csak jóval később döbbentünk rá. Nem beszélve a téli időjárásról, de még nyáron is jobban látszik a másik, ha ki van világítva, azaz, ha akár öt méterrel előbbről látom meg a szembejövőt, akkor egy esetleges veszélyes helyzetben akár komoly nyereség is lehet, mert előre készülhetek a találkozóra.
Itt Mo.-n csak valami 20 évvel később - vagy mikor - döbbentünk rá erre, de akkor és azóta is csak féloldalasan (hogy aszondja, lakott területen kívül kell használni), de könyörgöm, lakott területen belül miért nem kell még mindig? Képzeljünk el egy egyutcás falut, amelynek a "lakott területe" még jósokszáz méteren terül el az utolsó lakott mókusodútól, közvilágítás egy szál se, de jogszerűen nem kell felkapcsolnom a tompikát. Persze, egyre többen, de még mindig sok a vaklámpás pasas...

FCs 2007.12.20. 17:04:03

"SnoopyPapa 2007.12.20. 15:45:27
Itt Mo.-n csak valami 20 évvel később - vagy mikor - döbbentünk rá erre, de akkor és azóta is csak féloldalasan (hogy aszondja, lakott területen kívül kell használni), de könyörgöm, lakott területen belül miért nem kell még mindig?"

ismét osztrák példát mondok; január 1-től megszűntetik a két éve bevezetett kötelező lámpa használatot. az ok, hogy bár az autós balesetek száma valamennyivel csökkent, a gyalogos, motoros és különösen a biciklis balesetek száma jelentősen nőtt a bevezetés óta.

EBEUSS (törölt) 2007.12.20. 17:09:42

Apámnak svéd exportra szánt esztergomi szutyukija van, és a gyújtással automatikusan felkapcsolódik a fényszóró is! Nem lehet vele lámpa nélkül autózni!

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2007.12.20. 17:17:54

Fiatoknál azt hiszem a Magyarországon forgalmazott modelleknél is így van. Gondolom Suzukinál olyan országoknak csinálják így, ahol állandóan kötelező. Sőt, talán van rá ott törvényi szabályozás is, nem lehetetlen...

SnoopyPapa 2007.12.20. 17:54:32

Frufru:
Elhiszem ugyan, hogy a sógoroknál megszüntették, de abszolute semmi logikát nem találok benne. Állítja-e azt valaki, hogy a tompika használatával ROSSZABBUL lehet látni a gyalogost-motorost-biciklist? Valahogy nem fér a fejembe... Meg az otthonukban jajj-de-szabálytisztelő és hű-de-fegyelmezett osztrák és német autósok is mintha súlyos személyiségzavarral küszködnének magyar területen: M7-en 200-zal húzó Merci vagy BMW, "A" és "D" jelzéssel. Az "I"-sekről meg egy szót sem, mert azok már csak egy ilyenek.

EBEUSS:
Sőt, a Finnországban forgalmazott SAAB-VOLVO típusoknál a következő van: pasas lemegy a csikorgó téli fagyban a garázsba, kihúzza a delejt a fali konnektorból, ahonnan egész éjszaka töltötte az aksit (minden garázs minden állóhelyén van ilyen, legalábbis Tamperében és Helsinkiben láttam, nem egy helyen), gyújtás rá, helyzetjelző kigyullad, motort indít, majd "x" mp. múlva a tompított magától kigyullad. Megálláskor fordított sorrendben megy. Még csak véletlenül se felejthetik el fel- vagy lekapcsolni.

SnoopyPapa 2007.12.20. 21:30:04

GOD, (istenfy), szívemből szóltál. Az tuti, hogy vidéken tisztességebbek az emberek (a zemberek...), de mit lehetne tenni annak érdekében, hogy Pesten is ilyenek legyenek?
Jó pár évvel ezelőtt az egyik TV-stáb elhelyezett (kidobott) egy qrva nagy dobozt egy viszonylag forgalmas útra, amúgy a zucca közepére, oszt nézte/felvette, ugyan mi lesz. Hátmeghogy az lett, hogy a zautósok 90%-a kikerülte azt a dobozt; akár sávot is váltott, de egyiknek sem jutott az eszébe, hogy \"esetleg kiszállok a verdából, meg félrerúgom/félreteszem a dobozt\", hogy azt a sok autóst ne akadályozza mánmeghogy a dobozt. Vagy tízperces volt a felvétel - eleinte röhögtem, oszt meg a képemre fagyott a vigyor. Hát ilyenek vagyunk...? Oh, yeah. Sajnálom. Sikerült lesüllyedni. És ha a doboz helyett egy halott, vagy sebesült van a helyszínen...?
Üdv, SnoopyPapa

Vladimir Harkonnen 2007.12.20. 21:47:41

SnoopyPapa 2007.12.20. 15:45:27
A tompított világítással kapcsolatban: 1977 augusztusát Malmőben és Stockholmban töltöttem el, némi kiküldetésben. Hárman voltunk magyarok, és már az első nap feltűnt, hogy jé, itt mindenki hülye? Majd minden kocsi (!!!) tompított fénnyel közlekedett, a legnagyobb nyári napsütésben is: tényleg, alig volt kivétel. Meg is kérdeztük a svédeket, hogy miért van ez így? Kissé megdöbbentek: "Jé, Mo.-n ez nem így van?" Majd logikusan elmagyarázták a "látni és látszani" elvet, amelyre mi csak jóval később döbbentünk rá.

Azért ha tetszel emlékezni rája, már a hetvenes években is ha valaki "sietett" felkapcsolta magától is nappal a fényszórót! És akkor még le is húzódtak az emnerek, hogy elengedjék! Már akkor is tudta a legtöbb autós, hogy jobban látszik nappal is, ha bekapcsolt lámpákkal közlekedik!

Csakhogy a Magyar spórolós nép! Falu szélén lakom, és látom amint tízből öt autós ahogy a helységnév táblához ér már nyúl is a kapcsolóhoz, oltja el a lámpát, mert 0,000001 literrel többet fogyaszt vele a suzuki!

GOD 2007.12.20. 21:59:35

SnoopyPapa 2007.12.20. 21:30:04

Talán azért, mert a vidéki embereknek nem élnek vissza naponta a bizalmával (de legalábbis megpróbálják)! Mit gondolsz, ők ilyenek maradnának, ha nap nap után átvernék? Nem! Ott dögölhetne meg mellettük bárki, nem foglalkoznának vele!

Mellesleg nem az aksi töltése az oka a konektorba dugdosásnak, hanem az olajat fűtik a motorban! Az oka prózai: 30 fokos indítási olajhőfoknál már nem legalább 100 vagy több fok az eltérés az üzemi hőfok és az indítási hő között. Ezáltal csökken a motor igénybevétele, mivel egy -40 fokos olaj kenési tulajdonságai messze vannak a kívánatostól.

Rocko- 2007.12.20. 22:17:43

frufru 2007.12.20. 17:04:03
"a gyalogos, motoros és különösen a biciklis balesetek száma jelentősen nőtt a bevezetés óta."
miért?

SnoopyPapa 2007.12.20. 17:54:32
"M7-en 200-zal húzó Merci vagy BMW, "A" és "D" jelzéssel."
csak a rendszáma külföldi sok esetben.

SnoopyPapa 2007.12.20. 21:30:04
Napló volt, és kuka, illetve egy emebr azért odébb rakta, de a többi helyes. :)

Valadimir Harkonnen 2007.12.20. 21:47:41
"Falu szélén lakom, és látom amint tízből öt autós ahogy a helységnév táblához ér már nyúl is a kapcsolóhoz, oltja el a lámpát, mert 0,000001 literrel többet fogyaszt vele a suzuki!"
jaja, jó dolog az. a megsprólot pénz biztos elég lesz az ügyvédre, aki megmagyarázza, h igazából nyugodtan elüthették a kivilágítatlan részeg, kerékpárral csalinkázó józsi nénit.

SnoopyPapa 2007.12.21. 20:38:21

Vala-Harko (bocs, rém hosszú a neved):
persze, így volt, de emlékezetem szerint legfőképpen a yard, meg a jaj-de-fontos eeetársak kocsija volt ilyen módon megvilágítva. Ja, meg szirénáztak is ezer decibellel. Utáltuk is őket, mi?

Rocko_:
Télleg, most, hogy mondod, emléxem; ám a lényeg a lényeg. Gondolom, azóta se változtunk olyan nagyon...

GOD:
Elképzelhető, miért is ne, hogy az olajat melengették a jó finnek (-Ahhh, olajat melengettem a keblemen - Shakespeare Vilmos után szabadon), de leginkább maga a módszer ragadott meg, az, hogy még ilyenekre is gondolnak, igaz, hideg égöv alatt logikus. Mellesleg nemigen értek hozzá, csak a nyakolajhoz, ami viszont hidegen jó. Képzeld el (gondolom, tudod), a finnek a Koskenkorva-t meg más csodálatos vodkáikat a MÉLYHŰTŐBEN tárolják, oszt a palackból úgy jön ki, mint az olaj, lassított felvételen... de azért iható, mit mondjak. Nyammm.

És minden kedves olvtársnak, aki rávilágított arra, hogy a téli gumi meleg nyáron, nagy sebességnél akár szét is durranhat: KÖSZÖNETEM!Ezt a legrémesebb álmomban sem gondoltam volna!!! És kissé égnek állt a hajam, mert volt olyan nyár, hogy lustakutyaságból eredeztetve, nem cseréltem le a télit. Hja, mindig tanul az ember. Még 1 *, köszönöm.

Üdv és víg karácsonyt, alkoholmentes családszállítást, szabályok betartását és minden jót kívánok!!!
A SnPapa!












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása