Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Ki érti ezt?

2008.06.27. 07:55 :: Kisikasa

Attila már-már rejtélyes szituációba kavarodott bele egy Mondeo sofőrjével, aki számára megmagyarázhatatlan vezetési stílust produkált közös kalandos útjuk folyamán. Azért mégiscsak szerencsésnek mondhatja magát, hogy csak az idegrendszere szenvedett átmeneti károsodást (legalábbis reméljük), de azóta sem tudta megemészteni mi miért történt. Ötletek?

Aki járt a napokban az M3 autópálya kivezető szakaszán (Shell kút után) ott ahol a majdani  M0 körgyűrű keresztezi, az tudja, hogy karbantartási munkálatok okán a kifele tartó oldalon sávelhúzással három 80 km/ó (majd néhol 60 km/ó) sebességkorláttal ellátott sávot alakítottak ki a jómunkásemberek.


Ebből a két szélső (külső sáv lett a belső, a leálló sáv a külső) a kifele, a legbelső pedig befele irányultságú sávvá avanzsált. Már kilométerrel korábban, majd még két alkalommal megismételve, sárga táblákon, a belső és a külső oldalon is felhívják a figyelmet, valamint ideiglenes narancssárga felfestéseket alkalmaznak.

A belső sávban poroszkálva (105, tudom 100 és jobbratartás) értem a leírt szakaszra, egy a külső sávban előttem haladó Ford Mondeo típusó autóval egy időben. A Mondeo a sávelhúzásos részre érve a külső sávból irányjelzés alkalmazása nélkül, a felfestések, az előjelző táblák, és a KRESZ egyenes figyelmen kívül hagyásával a belső sávba sorolt. Az ütközést elkerülendő a külső sávba soroltam (szerencsére éjszaka volt, nem láttam fényt a visszapillantóban, nem is jött senki), majd azonnal fékezni voltam kénytelen, mert a tartósan a belső sávban haladó Mondeo a sebességét előbb 70, majd később 60 km/órára csökkentette, jobbról előzni pedig tilos.

Később egy rövid szakaszon valóban 60 km/ó korlátozás van érvényben, ennek végét a 80 km/ó korlátozó tábla megismétlésével jelzik. Ekkor mivel én szerettem volna a megengedett 80 km/ó sebességgel haladni a Mondeo pedig tartotta a 60 km/ó sebességet, én is mögé, a belső sávba soroltam, hátha elenged. Ez irányú elképzelésem kisvártatva jeleztem is, háromszor balra indexeltem, lévén a mögé sorolás nem volt elég. Ezt még egyszer megismételtem, de mivel arra sem reagált (nem sorolt a külső sávba) visszaváltottam a külsőbe, és így tettük meg "kéz a kézben" - ő a belsőben, én lemaradva mögötte a külsőben - a hátralévő 3 kilométert.

A forgalom intenzitását érzékelendő ez idő alatt senki nem ért utol minket. A sávelhúzás, és a sebesség korlátozás végetértekor növeltem a követési távolságot, jól tettem, a Mondeo a belső sávból irányjelzés alkalmazása nélkül, a felfestések, az előjelző táblák, és a KRESZ egyenes figyelmen kívül hagyásával a külső sávba sorolt, és közel 70 m/órás sebességre gyorsított. Ekkor megelőztem, majd visszasoroltam elé a külső sávba, 135 km/órás sebességgel. Felzárkózott, majd felkapcsolt mindent, hoszúfény, ködlámpa, légoltalmi fényszóró, etc.etc. Lefordítottam a belső tükröt, hogy ne zavarjon ahogy villogtat, és így tettünk meg további egy kilométert.

Ekkor levettem a gázról a lábam, hagytam lassulni az autót, előzzön meg és menjen isten hírével. Egész 90 km/óráig lassítottam, de nem, jött mögöttem kivilágítva mint egy űrsikló. Ez ment a 16. kilométernél lévő mogyoródi pihenőig, ahol kimentem, majd ott lassan áthaladva végre mögé kerültem. A Jakabpusztai  Jet kútnál még láttam a hátsó lámpáit, komoly tempóban növelte a távolságot köztünk.

Érti valaki a Mondeóst ?


 

 

223 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó hülye béna autópálya kresz útfelújítás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aszi 2008.06.27. 12:43:54

TGV: Pontosan ezért szoktam én az előzés vége felé már akkor kitenni jobbra az indexet, amikor még félig az előzött jármű mellett vagyok. Így a mögöttem jövő nem fog azonnal kivágódni jobbra a megnyíló kis résbe.

TGV 2008.06.27. 12:49:17

meg valami: nem csak felvillantom az iranyjelzot, hanem legalabb 2-3 masodpercig indexelek vagy ameddig be nem fejeztem a manovert. Csak akkor szoktam epp felvillantani, amikor teljesen egyedul vagyok. Iranyjelzo nelkul meg teljesen ures uton sem valtok savot.

zulu 2008.06.27. 12:51:38

Eszem megáll a sztoritól. Mi a bánatért nem húztál el mellette a külsőben? Tök szabályos lettél volna. Ezren leírták már, valamiért sokan mégsem fogják fel: Ez nem előzés! Legalább hárman beidézték már ide a vonatkozó részt, mit lehet még ezután vitázni?
De még ha szabálytalan lennél is, akkor is meg kellene lépni, mert ha maradsz már ketten tartjátok fel az autópálya normálisan haladó forgalmát.

kolbász 2008.06.27. 12:52:48

TGV:
Nézd meg a "Centikre a haláltól" postot. Ott találsz érdekes tévhiteket a témáról, meg magukat rutinosnak mondó sofőrök okosságait.
Én, ha megyek a pályán, mindig helyreteszem magam fejben, azoknál a követési távolságot mutató jeleknél. Sokszor bizony a 30-40 méter is kevés lehet!
Mondjuk az is segített, amikor egy hangyányival később bekapcsolt vészjelző miatt cafatokra fékeztem az első két kereket (no ABS). DE ütközés nem lett a dologból, és további mázli, hogy a mögöttem jövő is tartotta a féktávolságot.

tiger 2008.06.27. 12:53:34

@Aszi: így van, ezt kell csinálni, a mögötted jövő legalább tisztában van vele, hogy igen, látom wazze, hogy jössz mögöttem, mindjárt lehúzodók, hogy mehess. Nem lesz jobbra ki / be vágós köcsögölés, etc.
@TGV: én például tökre pipa lennék Rád, ha nem mennél be előlem két 100m-t egymástól megtartó kamion közé arra a 6 másodpercre, amíg elmegyek melletted. Mert pont ennyi ideig tart:
1. jobb tükör
2. jobb index, holttér kinéz
3. jobbra kormány, sávváltás
4. bal tükör
5. balra index, holttér kinéz
6. balra kormány, sávváltás

..és nem kellett senkinek fékezni, a gyorsabb pedig mehet a dolgára és nem veszélyeztettünk senkit. Őeace: Tiger

autosave 2008.06.27. 12:53:37

TGV:
"(mostanaban ha van ra lehetoseg, akkor kamiont inkabb ugy elozok, hogy legalabb egy ures sav legyen kozottunk"

"Aztan kihuzott a kulso savba, en meg vegre visszaterhettem a kozepsobe."

te mentél rossz sávban! nem hagyhatsz ki üres sávot! és nem a középsőbe, hanem a szélsőbe kell visszatérni, ezt mutatta meg neked!
Neked kellett volna tökéletesen az ő útvonalán menned, neki meg lett volna egy sávja balról - de persze csak ha szabályosan haladsz.

Ő jött hátulról, szerinted mit lát? Szerencsétlen a 3. sávban megy, mikor a 2.-ban sincs senki. Hát gratulálok!


"hogy valamit felreertettem es 130-cal be kene ugralnom minden ket kamion koze, amelyek 70-100 meterre kovetik egymast."

nem feltétlen, itt erről szó sincs, jó a 2. sáv. DE NEM A 3. KÖNYÖRGÖM!!!

leaping cat 2008.06.27. 12:56:33

Aszi, szerintem meg te vagy hülye. A beidézett KRESZ szöveg pont azt támasztja alá, amit én írtam. Ha mindkettő jármű folyamatosan halad a sávjában, az elhaladás nem előzés. De pl. ha a belső sávban haladó előzés céljából ment be a belső sávba, már nem mehetek el mellette. Ha a belső sávban érek utól egy másik belső sávban haladót, nem mehetek el mellette. Ez tehát egy ritka, de mint a post-ból látszik, létező szituáció, mikor a folyamatos haladás mindkét jármű részéről külön-külön sávban megvalósul.

Aszi 2008.06.27. 12:57:27

zulu legalább a harmadik idióta. DE IGEN, ELŐZÉS LETT VOLNA, értsétek már meg végre!

malac 2008.06.27. 12:58:55

szerintem az a baj h mindenki a kreszre figyel a közúton és nem egymásra. a kresz meg ugye, csak egy jogi baromság....

Aszi 2008.06.27. 12:59:44

leaping cat: arról én nem tehetek, hogy te képtelen vagy a kresz szövegét értelmezni, sehol nincs olyan, amit te írsz.

kolbász 2008.06.27. 12:59:56

tiger:
TGV 130-cal megy (=36 m/s), a hat másodperced alatt nem egy, hanem rögtön két kamion alá is bemegy! Gondolkozz egy kicsit, amit leírtál rohadtul nem kivitelezhető!

zulu 2008.06.27. 13:02:50

Aszi:

Én senkit sem minősítettem idiótának. Hogy te engem annak titulálsz az téged minősít, nem engem.

De ha már így beszóltál, lennél szíves az alanti mondat tükrében megvilágítani nekem, hogy miért is lett volna előzés?

"Előzés: járművel az úttesten azonos irányban haladó jármű melletti elhaladás. Párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek.
"

Ha nem indokolod meg az állításodat, úgy tekintem hogy beláttad a tévedésedet.

Aszi 2008.06.27. 13:05:34

zulu: már megindokoltam, 10:33:03-kor, olvass vissza.

kolbász 2008.06.27. 13:09:31

zulu:
Neked kéne belátnod, hogy tévedtél!Adott esetben, tényleg nincs jó döntés, óvatosan én is elmennék jobbról mellette! De gondolj bele, amit írsz az alapján bárhol lehetne az autópályán is jobbról előzni!

tiger 2008.06.27. 13:13:41

@kolbasz:

"tiger:
TGV 130-cal megy (=36 m/s), a hat másodperced alatt nem egy, hanem rögtön két kamion alá is bemegy! Gondolkozz egy kicsit, amit leírtál rohadtul nem kivitelezhető!"

Gondold végid, az alap szitu NEM az, hogy a két kamion ÁLL:
TGV 130 km/h = 36,1 m/s
Kamion: 90km/h = 25m/s
sebesség különbség: 11,1m/s

A két kamion közti távolság 100 m.
A 6 mp-ből amíg az általam javasolt manővert végrehajtja a kamionok sávjában eltölt kb 2mp-et. 11,1m/s-os relatív sebességkülönbséggel megtesz kb 11,1m *2 = 22,2 m + 20m (mert lehetet, h csak lassan tud sávot váltani) = max 42,2 m -t akkor szerinted ha halad a sor, hol ment bele TGV barátunk két kamion alá?

zulu 2008.06.27. 13:14:54

Aszi: Honnan származik a párhuzamos közlekedés általad idézett értelmezése?

kolbász 2008.06.27. 13:19:36

tiger:
Jogos, benéztem. Azt viszont tartom, hogy ez nem biztonságos a követési távolságok miatt. Főleg, ha nem csak te jössz, hanem még többen is mögötted!

kolbász 2008.06.27. 13:26:40

tiger:
Még egy dolog, a felvázolt másodpercekből kihagytad azt az időt, ami alatt megelőzöd TGV-t!

Aszi 2008.06.27. 13:29:06

zulu: van itthon egy KRESZ c. könyvem, amiben a jogszabályt magyarázó hivatalos útmutató is benne van. Abból. Egyébként innen is letölthető: www.jogsicentrum.hu/info/kresz_2005_jav.doc
A piros betűs szöveg a hivatalos jogszabály-magyarázat.

tiger 2008.06.27. 13:32:11

@kolbasz: köszönöm. értem amit mondasz. én azt gondolom, ha csak én (vagy bárki más aki gyorsabb) jön / jövök mögötte, akkor nincs gond a visszatéréssel. ha viszont több autó jön akkor lehet, h nem tud egyből visszajönni és fékeznie kell, hogy elengedjen többet is, viszont ha nem így tesz akkor többen szívnak mögötte. Így meg ha lemegy, akkor egy szív, a többi gyorsabban haladó elhúzza a csíkot, a többségi szavazat miatt (demokrácia ugye) még egy kicsit a kamion mögött kell mennie. ..és az így lecsökkentett követési távolságot észlelve a 2. kamionos lemarad kicsit és neki is lesz helye, ideje növelni a köv. távolságot.

tiger 2008.06.27. 13:34:59

@kolbasz: megvan 4 sec alatt, megvan a kellő erőtartalék az autómban még akkor is, ha TGV sebességéről kell felgyorsítanom, feltételezve, hogy nem 250km/h felett haladunk. :-) Peace: Tiger

egy átlag 2008.06.27. 13:37:47

Nem én voltam a mondeós, de itt egy lehetséges magyarázat: ő már járt arra aznap világosban és volt valami gebasz az úton (törmelék, elütött állat, stb), mivel este volt nem láthatta ott van e még ezért manőverezett. Te ahelyett, h biztonságos ( igen, sztem biztoságosabb jobbról előzni, mint a seggébe állni) jobbról előzést választottad volna, beálltál a seggébe és a tompítottad is véletlen fel volt állítva.....szóval egy segg volt a mondeós, de ez egy lehetséges magyarázat lehet számodra.

kolbász 2008.06.27. 13:40:12

tiger:
Akkor az összesen 10 sec? Így már 100 méter fölött van!
És még egy, szerinted az a demokrácia, hogy aki szabályosan közlekedik az szívjon?
Bocs, de ez rossz magyarázat, egyébként amint lehet mindenkit elengedek!

Aszi 2008.06.27. 13:43:32

tiger: pedig baromira nincs igazad, mert te milyen alapon vagy pipa, ha valaki, aki a megengedettel halad, nem ugrál ki előled a külső sávba? Nem kell megtennie, csak udvariasság lenne részéről, de nem köteles udvariasnak lenni, viszont senkire nem lehetsz pipa csupán azért, mert nem udvarias.

tiger 2008.06.27. 13:46:26

@kolbasz: nem 10 sec, mert megint az a szitu, hogy mindketten haladunk. Mire ő lehúzódik már ott vagyok mellette, mire leér már jöhet is vissza, mert rég lehagytam. Egyébként ha amint tudsz lehúzódsz és elengeded a gyorsabbakat (max respect ezért, remélem a többiek követik a példádat), biztos lehetsz abban, hogy megköszönöm, ha én megyek el melletted, egy rövid vészvillantással. Szerintem ezt kompenzálja a köszönöm, h egy kicsit szívnod kell, nekem is jó érzés ha megköszönik mások, ha segítek nekik még akkor is, ha nekem kell többet tennem érte. Szóval magamból indultam ki.

tiger 2008.06.27. 13:52:17

@aszi: pipa bármilyen alapon lehetek (mert ez egy érzés), viszont kontrolálom és a letolnám, ledudálám, befenyítenék, mutogatnék helyett megírom itt nektek, hogy mit gondolok, hogy lehetne ezt kényelmesen megoldani. Számomra és mások számára kényelmesebben. Azért nem haragszom senkire mert nem udvarias (annál kellemesebb meglepetés ha mégis). és nem akarom az életét veszélyeztetni senkiek.

aqweren 2008.06.27. 13:55:53

autópályán bénázók "védelmében" mondanám, hogy nem nagyon tanítják hogy ott hogy is kéne közlekedni...Pesten még csak-csak, de vidéken szinte egyáltalán nem. Oké, hogy megtanulod a KRESZ-könyvből a szabályokat, de gyakorlati tanácsokat nem ad senki.
Első alkalommal tapasztalt sofőr ült mellettem az anyósülésben mikor autópályára mentem, és nem volt rossz hogy mondta hogy mit hogyan...pl. ha látok valakit a belsőben nem feltétlen kéne kimenni elé vagy ha több kamiont előzök, akik között nagy távolság van, csak akkor ne menjek vissza közéjük ha senki nem jön stb. Arról már nem is beszélve hogy egész máshogy viselkedik a kocsi nagyobb sebességnél, és nem egészen úgy kell visszatérni a külső sávba mint Bp.-n egy többsávos úton hetvennel...

Ezért nagyon jó ez a blog; egy csomó gyakorlati dolgot meg lehet tanulni a kommentekből (is) :)

A posztban szereplő mondeós meg szerintem azt sem tudta milyen rendezvényen van...

kolbász 2008.06.27. 13:57:23

tiger:
Tudod hányszor volt velem olyan, hogy figyeltem jön valaki, kiugrottam, hogy menjen, majd pont annyira jött a következő, hogyha leveszi a gázról a lábát egy kicsit kijövök és már megyek is újra ki. Vagy jobban rálép az is segít! Ehelyett, gondolom tempomat 150 én meg fékezhetek le, addigra már a maradék 40 méteren 90-re a kamion mögé! Onnan kijönni - mond hogy csoringer vagyok, de csak 1,3-as kocsim van- biztonságosan és mások fékezésre kényszerítése nélkül szinte lehetetlen (forgalmas időszakban).
Ha Bécs-Bp. között vagy 10 ilyen nincs, egy sem!
Azért belül is figyelni légyszi, a demokrácia ilyen selejtesebb példányaira is mint én.

k_petya 2008.06.27. 14:02:37

autosave,

A sebességmérő pontos. A kmóra (avagy a kijelző) pontatlan is lehet. Idéztem, hogy mi a min ill. a max eltérés lehetősége.
A mai autó kijelzője tapasztalat szerint 130nál ~5km/hra pontos (avagy ~125km/h a valós seb.) Ha valakit ez irritál az beteg.

Jogsértésre senki se alapozzon jogot. Avagy, ha valaki gyorshajt vagy gyorshajtana az nem hivatkozhat a 36§(2)-re. Másrészt abban a pillanatban, hogy utolérsz már nem vagy gyorsabb nálam. :)

kolbász 2008.06.27. 14:03:20

ja, még egy:
Csak azért szívoztam az idővel, mert autó, sebesség és útviszony függő (is); a 100 méter meg lehet 80-120-ig bármi, mert nincs mérőszalagom!:-)
De nem is ez a lényeg, hanem hogy figyeljünk egymásra!
A dögöljön meg a másik tehene,meg elverem én a te farkaddal a csalánt mentalitást meg el kéne felejteni!

zulu 2008.06.27. 14:06:41

Aszi: Belátom, én tévedtem.
Mindig tanul valamit az ember...

Aszi 2008.06.27. 14:09:05

tiger, inkább abba gondolj bele, hogy a gyorshajtással indokolatlanul zavarod a szabályosan közlekedőket, akik ugyan nem kötelesek előled kiugrálni a kamionok közé, de érzik, hogy presszionálva vannak erre (még akkor is érzik, ha nem villogsz és dudálsz, csak szemlátomást gyorsan közeledsz). Ezért ők lehetnek jogosan pipák!

Szerintem aki gyorshajtani akar, az ne prédikáljon arról, hogy őt hogy lehet kulturáltan elengedni, hanem húzza be fülét-farkát, maradjon szépen le, és majd ha legközelebb szabaddá válik előtte az út, akkor esetleg élhet a lehetőséggel. De ne várja már el az autóstársaitól, hogy őt segítsék a szabálysértésben!

autosave 2008.06.27. 14:13:15

Nem irritál, én tudom. Bemértem többet is gps-el, érdekes következtetések jöttek. Nekem a téli és nyári gumi között is van 1-2% kb...
Csak ennyi volt a célom: hülye az, aki hitelesnek és szentírásnak tekinti a kocsija "direkt gagyi" sebességmérőjét.
Mert ha megnézzük jobban, a kilométerszámláló tökéletes, szóval nagyon is direkt van a nemlineáris torzítás...

UI: gyorshajtás ténye hitelesített műszerek hiányában nem állítható, ellenben a jobbra tartás elmulasztása teljesen triviális, hiszen ha valaki utol van érve az lassabb ;)
És senkinek nem feladata a másik sebességének a z aktuális sebességhatárral történő összevetése, csupán az a feladata, hogy lehúzódjon ha tud.
Olyasmi ez, mintha védett úton kereszteződésben záróvonalon előz valaki és kijönnek elé az alárendelt úton, letartolják egymást. A balesetért az alárendeltről jövő a felelős, az előző kap egy szabálysértési bírságot mert záróvonal. De az elsőbbségi viszonyok fontosabbak, mint a többi szabály. BH van rá. Sávváltás is elsőbbségadási viszony, ezért a kijövök elé 130-al nem állja meg a helyét ha csattanás van. Lehet megbűntetik gyorshajtásért, de a halottakért a sávváltót viszik el... Ez a mi jogrendszerünk. Az USÁban nem így van, ott a gyorshajtónak "elvész" az elsőbbsége. Nálunk és EU-ban nem. Zárójel vége :)

kolbász 2008.06.27. 14:17:18

Aszi:
Igazad van, de sajna ettől menni fog mindenki,és akkor már jobb együttműködni! Sajnos ez a realitás, de félős meg öngyilkos sem vagyok, addig amíg nem érzem biztonságosnak hogy kimenjek nem teszem! Ennek ellenére nem egy esetben lettem mutogatás, beállok elé és én majd megtanítom jobbra tartani, nyolcvanra lassítva eset áldozata!
Ez azért van, mert lehet, hogy tiger kivétel, de a belsőben 150+ jövő népek jelentős része MINDENKIT LESZAR magasról! Mert a luxus verdát is ezzel a mentalitással szerezte,miért viselkedne másként, főleg ha közép kategoriás megy előtte!

k_petya 2008.06.27. 14:18:22

Aszi, a magyarázat nem hivatalos, csak a jogszabály szövege az. A max állitás amit tehetsz, hogy hozzáértő emberek szerint a magyarázat szerint célszerű értelmezni a kreszt. Ugyanezen magyarázat szerint nem akadályoz az aki a megengedett legnagyobb sebességgel halad.

tutti 2008.06.27. 14:23:31

Aszi: Nyíregyházán pedig 40-el mennek, meg centire max 50-el, óra szerint, ami még annyi sincs. De az a vicc, hogy 5 autóból 1 ilyen, de ugye az elöl megy. Ha a 4 másikat fogom ki akkor egy élmény közlekedni :)
Bp-en nem cikázok 80-al a 60-al menő autók között, hanem örülök, hogy 60-al lehet menni...

k_petya 2008.06.27. 14:24:16

Autosave,
igazad van, de persze az elsőbbsége valakinek nem a sebességéből következik (ha az nagyobb nullánál és nem meg tévesztő pl, városban 50 helyett 130cal menni).

Viszont engem igenis irritál ha egyesek szabályszegésükre alapozva elönyt kivánnak érvényesiteni és ezzel zavarnak a közlekedésben.

Ha én 130cal megyek, teljes joggal vélhetem, hogy nem akadályozok senkit mást aki szabályos, igy nem érzém szükségét, hogy villogtatás, balra indexelés miatt fejvesztve huzodjak le elözés közben.

k_petya 2008.06.27. 14:27:06

"De ne várja már el az autóstársaitól, hogy őt segítsék a szabálysértésben!"

Ami a szabsértési tv szerint kimeriti a bűnsegéd fogalmát. :) 1999. évi LXIX. törvény 6§.

tutti 2008.06.27. 14:27:54

autópályán mik a fő baleseti okok?

Aszi 2008.06.27. 14:28:48

k_petya: de igen, a magyarázat is hivatalos, a Közlekedési és a Belügyminisztérium által kijelölt bizottság készítette, éppen azzal a céllal, hogy a hatósági és bírósági gyakorlatban egységes legyen az értelmezés, és hogy segítsék a járművezetők képzését és továbbképzését is ezzel.

Tehát ez nem csupán valakinek a véleménye, hanem például a bíróság is ennek alapján fog ítélkezni. Szerintem érdemes figyelembe venni, annál is inkább, mert maga a kresz sok helyen nem egyértelmű, de a hivatalos értelmezés a legtöbb esetben eloszlatja a kételyeket.

k_petya 2008.06.27. 14:29:05

Ki tudja?
A statisztika 2 élű fegyver. :)

Ajánlom a KSH oldálát igen részletesen taglalják a tm-t.

kolbász 2008.06.27. 14:30:02

Tutti:
Nincs adatom,de majd megnézem!
Főleg (szerintem): sebesség és követési távolság helytelen megválasztása!

k_petya 2008.06.27. 14:30:58

Kösz, Aszi, ezt nem tudtam. :)

Viszont ha ez igy van, akkor miért várják el, hogy átengedjük a gyalogost a zebrán?

*A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen az elsőbbség kifejezetten csak azokat a gyalogosokat illeti meg, akik már a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen (zebra) haladnak.

k_petya 2008.06.27. 14:33:42

*Minden olyan helyen, ahol előzni tilos, nemcsak az előzést megkezdeni, hanem a már megkezdett előzést folytatni is tilos! Csak az az előzés tekinthető szabályosnak, amelyet a tilalom kezdetéig befejeztek.*

k_petya 2008.06.27. 14:34:57

*A belső sávon a folyamatos előzést végző, illetve lakott területen belül a belső sávon folyamatosan haladó gépkocsi és motorkerékpár akkor nem akadályozza a mögötte haladók forgalmát, ha az útra engedélyezett legnagyobb sebességgel halad.*

k_petya 2008.06.27. 14:36:43

Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést vagy folyamatos előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek.

tutti 2008.06.27. 14:39:39

statisztikával kapcsolatban: érdekes, mert hozzáállás kérdése az egész. ha ugye kimegy egy kamion előzni 90-el a belsőbe, és ott jövő autókat hirtelen fékezésre kényszeríti, valamelyik hátul összeütközik a sorban
akkor rámondhatják nyugodtan, hogy rossz követési távolság és nagy sebesség. holott 10 autóval előbb a kamion is követett el szabálytalanságot.
a kijelölt követési távolság egyébként ABS nélküli autókra vonatkozik, nem? mert ABS-szel jelentősen csökken a fékút, bár konkrétan nem tudom most, hogy 130-as tempónál mennyivel.

atila 2008.06.27. 14:39:41

Amit hozzátennék ;

Autópályán nem(!) lehet jobbról előzni.
Sávelhúzás esetén sem.

Hagy ne legyek már "szerencsétlen" mert betartom a KRESZt.

k_petya 2008.06.27. 14:40:54

*Kerékpározásra alkalmatlan a földút útteste, ha azon fizikailag lehetetlen kerékpározni. Nem alkalmatlan az úttest a kerékpározásra, ha azon nagy a forgalom, és emiatt ott veszélyes kerékpárral közlekedni vagy az úttesten jelzőtábla, illetve szabály tiltja a kerékpárral való közlekedést, tehát ezekben az esetekben a járdán tilos a kerékpározás.

k_petya 2008.06.27. 14:42:04

atila, mi az hogy elözés?

kolbász 2008.06.27. 14:46:57

tutti:
Ismered a mondást: A statisztika,olyan mint a bikini, sokat mutat, de a lényeget eltakarja!

atila 2008.06.27. 14:49:23

k_petya Előzés 34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja; b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg; c) az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett; d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani; e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni. (2) Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell. (3) Az előzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani. (4) Csak jobbról szabad előzni a) azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a 31. § (1) vagy (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően helyezkedik el; b) azt a villamost, amely az úttest közepén - egyirányú forgalmú úton az úttest bal oldalán - levő pályán közlekedik. (5) Jobbról is szabad előzni a figyelmeztető jelzést (villogó sárga fényjelzést) használó járművet, ha a vezető meggyőződött arról, hogy ezzel a többi járművet és a gyalogosokat nem veszélyezteti. (6) Az előzés végrehajtását a sebesség fokozásával, balra húzódással vagy más módon akadályozni nem szabad. (7) Lakott területen kívül a nagyméretű, valamint a lassan haladó jármű vezetőjének az úttest szélére húzódással és - a szükséghez képest - lassítással is elő kell segítenie azt, hogy járművét más jármű megelőzhesse. (8) Tilos előzni: a) kijelölt gyalogosátkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogosátkelőhely előtt; b) villamost közvetlenül olyan megállóhely előtt, ahol az utasok fel- és leszállása az úttestről, illetőleg az úttestre történik; c) be nem látható útkanyarulatban, illetőleg bukkanóban, kivéve, ha az úttesten egyirányú forgalom van, vagy záróvonal van felfestve és az előzés annak érintése nélkül végrehajtható; d) vasúti átjáróban és közvetlenül vasúti átjáró előtt; e) útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve - ha a forgalmat rendőr vagy fényjelző készülék irányítja és az előzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár, - ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi. - körforgalmú úton, - ha a járművel csak jobbról szabad előzni [(4) bek.]. (9) A (8) bekezdés d) és e) pontjában meghatározott tilalom nem vonatkozik a kétkerekű motorkerékpárnak, segédmotoros kerékpárnak és kerékpárnak gépjárművel való előzésére.

k_petya 2008.06.27. 14:55:35

Ez én is tudom, de ezt hogyan értelmezed párhuzamos közlekedésre alkalmas uton, mikor én a belsőben te a külsőben vagy? Sávváltás nincs csak szimplán gyorsabb vagy. Tovább bonyolitva nem egyedül vagyunk, hanem van még 3-4 auto a sávunkban elöttünk is mögöttünk is.

Aszi 2008.06.27. 15:03:05

k_petya: "Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést vagy folyamatos előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek."

Ez magyarázatra szorul: a belső sávban folyamatosan haladni lakott területen kívül kizárólag akkor szabad, ha a forgalom olyan sűrű, hogy a külső sávba visszatérni nem lehet (36 (2)).

Tehát ha nem ez a helyzet, akkor továbbra is előzésnek minősül a jobbról való elhaladás.

tiger 2008.06.27. 15:06:04

@kolbasz:
"nem járok centivel" - én sem :))

"Tudod hányszor volt velem olyan, hogy figyeltem jön valaki, kiugrottam, hogy menjen, majd pont annyira jött a következő, hogyha leveszi a gázról a lábát egy kicsit kijövök és már megyek is újra ki. Vagy jobban rálép ..."
Azért belül is figyelni légyszi, a demokrácia ilyen selejtesebb példányaira is mint én. "

Nincs bennem semmi lenézés a kis autókkal szemben meg akiknek "csak" ilyenre telik, nem akarok ugatni azért mert tudok menni gyorsabban mint sokan.

@aszi:
"Szerintem aki gyorshajtani akar, az ne prédikáljon arról, hogy őt hogy lehet kulturáltan elengedni, hanem húzza be fülét-farkát, maradjon szépen le, és majd ha legközelebb szabaddá válik előtte az út, akkor esetleg élhet a lehetőséggel. De ne várja már el az autóstársaitól, hogy őt segítsék a szabálysértésben!" Biztosak lehettek benne mind a ketten, ha találkozunk az autopályán minden segítséget megkaptok ami a kényelmes autózáshoz kell nektek is, nekem is, viszont az, hogy szeretném kihasználni a több sávos autópálya előnyeit, akkor arra kérlek benneteket, hogy ha megtehetitek biztonsággal, húzódjatok le. Erről szólt az egész, Köszönöm, Tiger

százharminccalzúzok 2008.06.27. 15:08:04

Többen írták, h ha a belső sávban zúzó kocsi mellett a külsőben haladunk el, az nem előzés, hanem elhagyás. Megkerestema neten a kresz jogszabályait, rákerestem az elhagyás szóra és kaptam 0 (azaz nulla) darab találatot.


net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM&kif=k%F6zleked%E9s#xcel

k_petya 2008.06.27. 15:09:36

Szvsz most tévedsz. A magyarázat a 6-s ponthoz tartozik, amiről te beszélsz az a 2-s ill 5-s pont.

kolbász 2008.06.27. 15:10:36

tiger:
Nem is rád gondoltam, inkább generál felszólítás!

k_petya 2008.06.27. 15:11:16

százharminccalzúzok, a kresz nem azt mondja, hogy mi, hanem azt, hogy mi nem. Nem elözés, bizonyos feltételek mellett.

Aszi 2008.06.27. 15:11:57

tiger: ja jó, persze, add meg a rendszámodat meg az autód színét és típusát, hogy tudjam, te vagy az, felírom egy cetlire és kiragasztom a műszerfalra, és az autópályán majd lesem, hogy nem bukkan-e fel ez a rendszám, és ha felbukkan, akkor eszembe fog jutni, hogy ja ez az a faszi, akivel megbeszéltem az autózzblogon, hogy húzódjam le előle, és akkor majd lehúzódom.

Aszi 2008.06.27. 15:14:08

k_petya: az tök mindegy, hogy hova írták, nincs is köze a 6. bekezdéshez.

tutti 2008.06.27. 15:16:34

off: reggel nagy eső volt, állt a víz az utcán, olyannyira hogy leszedte az első rendszámtáblát. visszamentem, de nem találtam meg. amíg az okmányirodában elintézem, jobban járok egy házilag lapra nyomtatott rendszámmal, vagy inkább ne rakjak fel semmit, mert ez már hamisítás?

k_petya 2008.06.27. 15:18:06

Nagyon nem mindegy hová irták. Ha egy adott paragrafus ponthoz van magyarázat, az közvetlen a bekezdés után van, mert az adott bekezdést magyarázza el.

(6) A párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten tilos
a) járművel az úttest felezővonalát – a balra bekanyarodás, illetőleg a megfordulás esetét kivéve – átlépni;
b) két járműnek – az egy nyomon haladó jármű melletti elhaladást kivéve – ugyanabban a forgalmi sávban egymás mellett haladni;
c) kijelölt gyalogos-átkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt másik jármű mellett elhaladni.

*Azonos forgalmi sávban az egy nyomon haladó jármű melletti elhaladás előzésnek minősül. Ebből következik, hogy különös figyelmet kell fordítani a biztonságos oldaltávolság megtartására. Az egy nyomon haladó jármű is előzhet egy nyomon haladó járművet, nem előzhet azonban azonos sávon belül gépkocsit vagy oldalkocsis motorkerékpárt vagy más, nem egy nyomon haladó járművet.
Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a be nem látható útkanyarulatban, illetve bukkanóban – a (6) bekezdés a) pontjában foglalt rendelkezésre figyelemmel – akkor is szabad előzni, ha záróvonal nincs felfestve vagy az a sáros, havas úttesten nem látható.
Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést vagy folyamatos előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek. Ugyanígy nem minősül előzésnek, ha lakott területen belül az útburkolati jelekkel jelölt, párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a belső forgalmi sávban folyamatosan haladó személygépkocsi és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsi vagy motorkerékpár a külső forgalmi sávban haladó jármű mellett elhalad.*

atila 2008.06.27. 15:20:49

Olyat a KRESZ autópálya esetén sem ismer, hogy "párhuzamos közlekedésre alkalmas ut".

k_petya 2008.06.27. 15:22:13

(2) Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.

Aszi 2008.06.27. 15:23:18

k_petya: El is olvastad vagy csak bemásoltad? Mert ha elolvastad, akkor láthatod, hogy az "Olyan" kezdetű mondatnak semmi köze a 6abc pontokhoz. Ellenben a többi paragrafus fényében kell értelmezni.

k_petya 2008.06.27. 15:23:20

36. §
Párhuzamos közlekedés

(1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) – a (2)–(4) bekezdésben említett eseteket kivéve – a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Az autóbusz öbölt, az autóbusz-forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.

autosave 2008.06.27. 15:23:45

k_petya:
"igazad van, de persze az elsőbbsége valakinek nem a sebességéből következik (ha az nagyobb nullánál és nem meg tévesztő pl, városban 50 helyett 130cal menni).

Viszont engem igenis irritál ha egyesek szabályszegésükre alapozva elönyt kivánnak érvényesiteni és ezzel zavarnak a közlekedésben.

Ha én 130cal megyek, teljes joggal vélhetem, hogy nem akadályozok senkit mást aki szabályos, igy nem érzém szükségét, hogy villogtatás, balra indexelés miatt fejvesztve huzodjak le elözés közben."

Akkor egyetértünk. Én azokra vagyok kiakadva, akik ha tehetik, akkor sem húzódnak le.
Ez olyan, mintha gyalog egy szűk járdának a közepén mennék lassan, mert szabad. És anyázzanak csak, akkor sem húzódok a szélére, amig valaki megelőz...
Németeknél tökéletesen működik az autópálya, bárcsak így menne ez itthon is...

k_petya 2008.06.27. 15:24:50

Aszi, elolvastam. És sehol nem találom, hogy a folyamatosan haladó jármű alatt nem 1 hanem több járművet kellene értenem. :)

autosave 2008.06.27. 15:26:12

tutti 2008.06.27. 15:16:34
"amíg az okmányirodában elintézem, jobban járok egy házilag lapra nyomtatott rendszámmal, vagy inkább ne rakjak fel semmit, mert ez már hamisítás? "

NE tegyél fel semmit, mert az tényleg egyedi azonsosító jel meghamisítása. Az érvényes szabályok és törvények szerint egy rendszámtáblával az okmányirodás igazolással szabályosan közlekedsz! Persze legyen rendben minden, mert nagyobb az esélyed a megállításra. Papírod van, hogy folyamatban az ügy, akkor minden rendben 1 rendszámmal!

autosave 2008.06.27. 15:35:35

tutti,
BOCS, nem egészen így van.

Ha új típusú (EU-s és matrica a szélvédőn), akkor járhatsz egy darabbal. Ha régi, akkor elvileg egyátalán nem. Ekkor E-s rendszámot kérhetsz, de gondolom az $$$

www.magyarorszag.hu/allampolgar/ugyek/okmany20050822/kozkozlokm20050822/rendszam20080312.html/ugyleirasjogi#paragr8

százharminccalzúzok 2008.06.27. 15:40:27


k_petya 2008.06.27. 15:11:16
"százharminccalzúzok, a kresz nem azt mondja, hogy mi, hanem azt, hogy mi nem. Nem elözés, bizonyos feltételek mellett."


Dögüljek meg, ha ezt most értem...

százharminccalzúzok 2008.06.27. 15:43:33

k_petya 2008.06.27. 15:18:06

"Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést vagy folyamatos előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek."

Igen, abban az esetben, ha a nagy forgalom miatt kialakult kocsioszlopok vannak. Merthogy egyébként nem is haladhatna folyamatosan - hanem csak előzés céljából! - gépkocsi a belső sávban.

k_petya 2008.06.27. 15:45:12

Mit nem értesz? Nem számít elözésnek, ha folyamatosan haladva, a külső sávban elmész, egy, a belső sávban folyamatosan haladó jármű mellett. Tök mindegy minek nevezed, de nem előzés.

százharminccalzúzok 2008.06.27. 15:48:05

A belső sávban folyamatosan haladni tilos.
Kivéve, ha folyamatos kocsioszlopk alakulnak ki. Ez esetben megengedett a külső sávban "óvatosan" előzni. Tehát, ha a Kreszben azt olvasod, h mit tegyél, ha valaki a belső sávban folyamatosan, nem előzés céljából halad, akkor ez az eset áll fenn. Valahol az első 100 hsz-ban erre is hoztam egy hivatkozást.

k_petya 2008.06.27. 15:49:09

százharminccalzúzok 2008.06.27. 15:43:33

A magyarázatod nem szerepel az idézett részben. Azt te csak ugy oda"képzeled". :)

Párhuzamos közlekedésnek azt kell tekinteni, amikor a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávban összefüggő járműoszlop alakult ki. Ilyen esetben viszont nem tekinthető előzésnek, illetve folyamatos előzésnek az, ha valamelyik forgalmi sávban az oszlopban haladó járművek gyorsabban haladnak, mint a másik sávban levő járművek.*

Amit te is idéztél most, azt tisztázza, hogy a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, nem számít elözésnek, ha 2 a sávjában folyamatosan haladó jármű elmegy egymás mellett. MIndegy hogy hány!!!!

k_petya 2008.06.27. 15:51:34

százharminccalzúzok 2008.06.27. 15:48:05
A belső sávban folyamatosan haladni tilos.


Tilosnak tilos, mégis előfordul. Csak nem állhat meg emiatt a forgalom. :) A lényeg az, hogy ne a belső sávból kezd a manővert vagy ne ott végezd és akkor nem elözés. :)

kolbász 2008.06.27. 15:51:49

k_petya:
nem az úttesttől függ, hogy párhuzamos közlekedésről van szó, hanem a forgalmi helyzettől! Lásd kocsisorok!

százharminccalzúzok 2008.06.27. 15:53:39

"A magyarázatod nem szerepel az idézett részben. Azt te csak ugy oda"képzeled". :)"

Nem képzeltem, hanem olvastam. Klikk a linkre!

tutti 2008.06.27. 15:54:20

jaj nem értitek meg egymást :)
amúgy köszönöm a linket

k_petya 2008.06.27. 15:55:56

kolbász 2008.06.27. 15:51:49


"Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést vagy folyamatos előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek."

Hol van itt a párhuzamos közlekedés??? Itt csak párhuzamos közlekedésre alkalmas úttestről van szó!

százharminccalzúzok 2008.06.27. 15:56:02

"Tilosnak tilos, mégis előfordul. Csak nem állhat meg emiatt a forgalom. :)"

A kresz a bizalmi elvre épül, nem véletlenszerűen kiragadott szabálytalankodási helyzetekre adandó válaszokat tartalmaz. Nem azt mondja, h ha valaki beleszarik a szabályokba, akkor azok mindjárt másképp érvényesek.

k_petya 2008.06.27. 16:00:02

százharminccalzúzok 2008.06.27. 15:56:02

Te most komolyan azt állítod, hogy ha valaki beáll 60nal az M1sn a belsőbe akkor amig le nem ér Győrbe vagy ki nem kapja a rendőr akkor mindenkinek 60nal kell mennie??

k_petya 2008.06.27. 16:02:23

Szóval vagyon 1x ez:

Az úttestnek párhuzamos közlekedésre való alkalmassága és ezen az úttesten való közlekedés még nem jelent párhuzamos közlekedést. Párhuzamos közlekedésnek azt kell tekinteni, amikor a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávban összefüggő járműoszlop alakult ki. Ilyen esetben viszont nem tekinthető előzésnek, illetve folyamatos előzésnek az, ha valamelyik forgalmi sávban az oszlopban haladó járművek gyorsabban haladnak, mint a másik sávban levő járművek.*

És vagyon ez:

Olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati jelekkel megjelölték, a külső forgalmi sávban folyamatosan haladó jármű a belső sávban folyamatosan haladó, tehát nem előzést vagy folyamatos előzést végző jármű mellett fokozott figyelemmel elhaladhat. Ez a művelet nem tekinthető előzésnek.

És a kettő nem pontosan fedi egymást. Mindenki kiválaszthatja az izlésének megfelelőt.

tutti 2008.06.27. 16:07:35

szerintem így kéne lennie elvileg, de megunják az emberek és kikerülgetik majd, meg ledudálják meg levillogják meg letolják, stb. úgy hogy nem fog addig ott maradni az fix

"k_petya 2008.06.27. 16:00:02
százharminccalzúzok 2008.06.27. 15:56:02

Te most komolyan azt állítod, hogy ha valaki beáll 60nal az M1sn a belsőbe akkor amig le nem ér Győrbe vagy ki nem kapja a rendőr akkor mindenkinek 60nal kell mennie?? "


más: olvasgattam ezt a kiegészítős doksit, erre
"A biztonságos oldaltávolság nagyságát az előzést végrehajtó jármű sebességén, a látási és útviszonyokon kívül lényegesen befolyásolja az is, hogy milyen járművet, illetve milyen járművel előznek. ... A két nyomon haladó járművek mellett általában legalább 5 cm tekinthető biztonságos oldaltávolságnak."
ez még viccnek is rossz szerintem. 5 cm, még álló autó mellett is majdnem megállok, ha 5 centire kell elmenni mellette

Aszi 2008.06.27. 16:07:55

százharminccalzúzok-nak van igaza. Sem a kresz, sem annak értelmezése nem ad receptet olyan helyzetekre, amikor valaki szabálytalankodik. Amikor folyamatos haladást említenek, akkor szabályos folyamatos haladásról beszélnek. Autópályán pedig ez csak akkor valósul meg, ha összefüggő járműoszlopok alakultak ki, azaz létrejött a párhuzamos közlekedés.

k_petya 2008.06.27. 16:16:16

Aszi 2008.06.27. 16:07:55

Aszi, vigyázz mit állítasz! :) Ha tovább viszem a gondolatodat, akkor
... , megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ...

résznél a "gyorsabban haladó járművek" alatt kizárólag csak a szabályosan gyorsabb járművet lehet érteni.

Aszi 2008.06.27. 16:29:08

kpetya: és ezzel mi a probléma?
Ha szabályosan gyorsabbat nem akadályoz, akkor megmaradhat.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.06.27. 16:31:03

Nálam az volt tegnap, hogy a nyomorult török Transit nem akart kihúzódni előlem a belsőből, először indexeltem, finoman jelezvén, hogy én 200 közelében jönnék mindjárt, aztán 1 (azaz egy) villantás. Nem hatotta meg. Természetesen fékeztem és utána csak megpöcögtettem a fénykürtöt, majd a dudát is, még mindig balra indexelve. Végre 1 perc elteltével ráeszmélt, hogy a 110-es szüttyögés a német autópályán a belső sávban nem jó ómen. Végre kihúzódott a töküres külsőbe és amikor melléértem, az egész füstös brigád ki volt akadva, majd amikor elmentem mellettük, minden fellelhető világítást rámtettek. Erre az anomáliára egy fákkos és ködzárfény volt a közlendőm velük, tükör vakításmentes állapotba billent, majd 210-re gyorsítva villámgyorsan el is felejtettem az idiótákat. Önnyi, ez is lehetne poszt? Ja, de minek?

tutti 2008.06.27. 17:42:01

igen ott nem kell megvitatni ezt a dolgot, hogy 130-nál ki kell-e menni a külsőbe vagy sem :)

B.GY. 2008.06.27. 18:19:32

Én értem a Mondeóst.Egy faszkalap volt,meg részeg.Általában száguldozni szoktak a pályán mondeó/focus tdci-vel.Nekem is mindig villognak,hogy takarodjak az útból,még akkor is ha 130-al előzők éppen.Aztán ha nyomom neki akkor meg lemarad.Ki érti ezeket?Majdnem Suzukisok már.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.06.27. 18:35:08

tutti 2008.06.27. 17:42:01

Valóban, kivéve a német rendszámú külföldieket :) Török, román, szerb, cigány, stb.

Szmeby 2008.06.27. 19:26:33

Bár nem olvastam végig a kommenteket, én csak annyit fűznék hozzá ehhez az egész dologhoz, hogy: JOBBRA TARTS!

Ha mindenki normálisan közlekedne, és a lehetőségekhez mérten jobbra tartana, akkor senki soha a üdös életben nem tudná megelőzni jobbról.

(A lehetőségekhez mérten számomra NEM azt jelenti, hogy "ó, ott messze látok még egy kamiont, na még azt megelőzöm...")

Ezernyi példát mondhatnék... nekem a legszembetűnőbb az M1/M7 kivezető szakasza: a belsőben fékezgetnek a barmok, a külsőben meg senki... és akkor ne legyek ideges?

Véleményem a párhuzamosan közlekedőkről: Dögöljön meg mindenki, aki nem képes jobbra tartani.

Amúgy szerintem is pszichológiai teszthez kéne kötni a jogsi szerzést, mert aki erősen önző hajlamokkal rendelkezik az mindig is a saját lehető leggyorsabb haladását akarja bebiztosítani. Ez leginkább két tettében nyilvánul meg:
- nem sorol ki a külsőbe, ha mögötte gyorsabb kocsi érkezik (leginkább akkor jellemző, ha több kocsi is halad előtte a belsőben)
- ha sokszáz méterrel maga előtt kamiont lát, képes idő előtt kisorolni a belsőbe ezzel megintcsak feleslegesen feltarthat néhány gyorsabban haladót maga mögött.

Előbbinél arra hivatkozik, hogy őt is feltartják. Csak ez az érv semmit sem ér, ha a külső tök üres. Ennyi erővel beállhatnék én is a belsőbe mondjuk 60-nal - feltartva mindenkit -, és akkor a belső sávon vonatozhatunk mindannyian egy pl 3 sávos pályán.

Utóbbinál meg nem mondok semmit. Ha nem magából indulna ki, és egy ideális világban élnénk, ahol az emberek előzékenyek, és KÖZLEKEDNEK, nem pedig csak HALADNAK, akkor tudná, hogy amint előzési pozícióba kerülne, beengedik a belső sávba.

Megelőzvén a kérdéseket: igen, elvárom, hogy beengedjenek, és igen, én is beengedek mindenkit, aki igényli. A zipzár itt is működik. Persze kisarkítani ezt is kilehet, de én olyan helyzetről beszélek, ahol ez szabályosan végrehajtható, és senki se veszi személyes sértésnek, ha valaki más is közlekedni próbál rajta kívül.

Na abbahagyom, mert már elmúlt az indulat, és a gondolataimat is átadtam az utókornak. :)

Aszi 2008.06.27. 20:53:06

"Ha mindenki normálisan közlekedne, és a lehetőségekhez mérten jobbra tartana, akkor senki soha a üdös életben nem tudná megelőzni jobbról."

Már hogy a fenébe ne tudná?
Ott van még a leállósáv is...

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.06.27. 20:58:52

Sőt, a szántóföld is! Ha már jobbra tartunk. A jobbra tartás egészen Romániáig tarthat :D

atila 2008.06.28. 10:57:20

Ismét csak arra jutok, hogy a KRESZ úgy szar ahogy van.
Agyon foltozott, módosított.
Szerintem az egészet ki kellene kukázni és újat készíteni.
pl.:
k_petya idézete szerint ;
"autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni."

Közben pedig autópályán jobbról tilos (!) előzni.

Oda kellen írni, hogy kivéve a gyevi bírót !

tappancs 2008.06.28. 13:22:36

Aszi 2008.06.27. 11:55:26
Ficere: ez így ebben a formában nem igaz. Két esetben nem minősül előzésnek: 1. lakott területen, 2. lakott területen kívül abban az esetben, ha a sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki.

----------------------------------------------

és mit teszel abban az esetben, amikor a külső sávban (jobbra tartás) mész megengedett sebességgel, ám a belsőben valaki 80-nal totyog?
lelassítasz 80-ra?
ha lerobbanva áll a belsőben, te is megállsz, mert nem előzhetsz jobbról?
gondolkodj.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.06.28. 15:46:53

Páncélöklöt mindenkinek! XD

Kandabula · http://Kandabula 2008.06.28. 17:39:14

A legnagyobb gondnak az indexelés elmulasztását, a felesleges agressziót, a vezetés közbeni telefonálást, a szabálytalan és a hülye számára is egyértelmű, másokat (esetenként a tömegközlekedési eszközök haladását is gátló) zavaró parkolást, és a buta, "konok" vezetési stílust tartom. No, meg az előzések... (záróvonal, beláthatatlan útkanyar, visszatérési lehetőség ellehetetlenülése különösen akkor, ha a szembejövő is hasonló mentalitású) és annak nem megértése, hogy adott esetben a lassú haladás ugyan olyan veszélyeket hordoz, mint a száguldás.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása