Sok téma kapcsán merült már fel a kérdés sokakban akik itt kommentelnek, hogy hol kötelező a jobbra tartás és mikor. Más-e a helyzet autópályán és lakott területen többsávos főúton? Erre világít rá alant Balázs igen részletesen. De úgyis hétvége van, van időtök olvasgatni.
Nem, ne tessék feélreérteni, nem politizálnék én az autózz blogon, csak egy régmúlt, elfeledett, vagy soha be nem tartott szabályra, illetve a körülette kialakult ellenségeskedésre mutatnék rá.
Előzményként a történethez közlöm, hogy mint az autóval közlekedők többsége, vannak KRESZ-törvények, melyeket időnként áthágok, és vannak olyanok, melyeket semmi szín alatt. Nem állítom hogy az útépítések után 'kinnfelejtett' harmincas táblákat, vagy a vidéki városok közti nyílegyenes utakon kitett negyveneseket nem tartom felesleges őrületnek, bármennyire is a törvény részei. Viszont úgy gondolom, a KRESZ lényege az lenne, hogy a biztonság megteremtése mellett szabályosan eljuttassa az embert A pontból B-be, hiszen végül is, ezért autózunk. Így azt gondolom, hogy az a KRESZ törvény, mely talán a legtöbbet hivatott tenni e gyors és kényelmes közlekedésért, betartható lenne. Mégis, mintha senki nem ismerné.Rendszeresen járok kései és korai időpontokban soksávos utakon: Szentendrei, Árpád-híd, stb., hogy az autópályákról nem is beszéljünk. Időről időre beélmbújik a kisördög, és megpróbálom jelezni a bal szélső sávban ötvennel haladó Suzukit, Opelt, Daewoo-t, hogy törvénysértést követ el. Az esetek feélben nem is értik, másik felében felháborodnak, egyetlen alkalommal mondta egy fiatalember hogy 'Jéé, tényleg, le kellene menni?' Statisztikai kuatásaim szerint tíz soförből egy tudja, miről van szó, a többi viszont vérig van sértve. Tehát, egyszer és mindenkorra jelentsük ki: a magyar utakon, mindenhol, minden úton, jobbra tarts a kötelező. Ez azt jelenti, hogy a párhuzamos közlekedés névvel illetett tömött dugót kivéve mindíg, mindenhol le kell húzódni a szélső (jobb) sávba. Kivétel lehet a rossz útviszonyok - pölö ha jobb oldalt sok a vályú. De a Szentendrei úton reggel ötkor a bal szélső sávban befelé haladni tilos. Előzés után vissza kell térni a jobb szélsőbe. Miért is?
Aki jött már Pest felé vasárnap este az M7-esen, tudhatja. Minden, élete első 'nyugati' autóját megvett anyuka a középső sávban halad 120-al, ami önmagában rendben van, ha épp egy kamiont előz. De a jobb sáv üresen marad, az előzni kívánók pedig vagy balról kerülnek, bevágva evvel a százkilencvennel érkező bmw-k elé, vagy jobbról mennek, szabálytalanul. Egyik sem jó ötlet. Ebből az követlezik hogy Fehérvártól Budapestig a leglassabban közlekedő sáv a középső, a bal szélsőben mindenki életveszélyes, míg a jobboldalit kár volt megépíteni, senki nem megy rajta.
Most pedig mindenki nézzen mélyen a lelkébe, és merüljön fel benne valami bunkó képe, aki egy többsávos úton hirtelen megjelent a tükörben, hosszan villogott, majd mérgesen és veszélyesen megelőzött jobbról. Igen, szabálytalanul előzött jobbról, de ha ott el tudott menni, akkor a szélső sáv üres volt, tehát mi mit kerestünk a balban? Nem lehet, hogy a bunkónak volt igaza, és igazából mi sértettük meg a törvényt és veszélyeztettük a közlekedést? De, valószínűleg így van. Erre pedig még az sem válasz, hogy ő is vétett, mert gyorsabban akart menni, mint a megengedett.
És az emberek ezt nem tudják. A minap hazafelé tartottam az Árpád-hídon, jobbra a felüljárón a Szentendreire. Sürgős dolgom volt, késő este volt, így nekiengedtem az autót, és egy jó 80-90-es tempóban érkeztem a kanyarhoz. Én annyival simán be tudom venni. A jobb sáv üres volt, de a balban egy Daewoo Tico haladt 50 körül. Elmehettem volna a belső íven, de nem lett volna szabályos, meg gondoltam nem ijesztem meg a kollégát, hát lelassítottam mögötte, és vártam hogy lehúzódjon. Gondoltam a külső ívet szereti, van ilyen, hát megvárjuk a kanyar végét. Semmi. Rajtunk kívül alig voltak az úton, előzni senkit nem előzött, sőt biztos voltam benne, fogalma sincs, mire várok. Villantottam hát kettőt, reméltem észreveszi magát. Semmi. Újabb ötszáz méter múlva - mindketten ötvennel gurulva - újabb villantás. Eszeveszetten ráfékezett, remélte, belemegyek, de a követési távolságra figyeltem. Kielőztem jobbra, hát a pasi - olyan harmincas - tele torokból ordít, szegény barátnője az anyósülésen a fülét fogta. Szabályosan fröcsögött a nyál a szájából. Na most én elismerem hogy előtte gyorsan mentem, de miután beálltam mögé, jóval a sebességhatár alatt voltunk mindketten, és semmi oka nem volt a bal szélső sávban haladni egy háromsávos úton. Lelassítottam mellé, hogy elmagyarázzam, de annyira bele volt feledkezve az ordításba, hogy elfelejtette az ablakot lehúzni, így feladtam. Biztos vagyok benne, hogy ma is úgy él, neki volt igaza és én voltam a bunkó, tolakvó, aki rá mert villogni.
Ezúton szeretném megkérni autóstársaimat - egyikünk sem szent, mindenki hibázik, és millió oka lehet az embernek áthágni bizonyos korlátokat. Próbáljuk legalább azokat betartani, melyek gyorsítják Budapest közlekedését! Néha komplett száz méterek állnak üresen a csúcsforgalomban, mert két autós 'kötelékrepül', egymás mellett haladnak azonos sebességgel, mindenki mást feltartva! Veszélyes, tilos, és egyébként is felesleges! Egymás mögött is lehet haladni, az ember betartja a követési távolságot és nem lesz baja. Teherautó, 3,5 t feletti jármű EGYÁLTALÁN nem tartózkodhat a középső/bal sávban, kivéve ha másik járművet előz, de egyszerre csak egyet előzhet, utána vissza kell térjen! Lásd Hungária krt: a legjobban a jobboldali sávban lehet haladni, a középsőben teherautók, a balban autók tömege. Ekkora jármű a középső sávban egyébként is veszélyes, nem látni tőle az utat, a fékezőket.
Végezetül, a hitetleneknek, a 'az már megszűnt'-el válaszolóknak, álljon itt a pontos törvény:
25.§.(2). Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.
(2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza.
Az utolsó 100 komment: