Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Jobbra tarts!

2008.08.16. 08:15 :: SilentSound

Sok téma kapcsán merült már fel a kérdés sokakban akik itt kommentelnek, hogy hol kötelező a jobbra tartás és mikor. Más-e a helyzet autópályán és lakott területen többsávos főúton? Erre világít rá alant Balázs igen részletesen. De úgyis hétvége van, van időtök olvasgatni.

Nem, ne tessék feélreérteni, nem politizálnék én az autózz blogon, csak egy régmúlt, elfeledett, vagy soha be nem tartott szabályra, illetve a körülette kialakult ellenségeskedésre mutatnék rá.

Előzményként a történethez közlöm, hogy mint az autóval közlekedők többsége, vannak KRESZ-törvények, melyeket időnként áthágok, és vannak olyanok, melyeket semmi szín alatt. Nem állítom hogy az útépítések után 'kinnfelejtett' harmincas táblákat, vagy a vidéki városok közti nyílegyenes utakon kitett negyveneseket nem tartom felesleges őrületnek, bármennyire is a törvény részei. Viszont úgy gondolom, a KRESZ lényege az lenne, hogy a biztonság megteremtése mellett szabályosan eljuttassa az embert A pontból B-be, hiszen végül is, ezért autózunk. Így azt gondolom, hogy az a KRESZ törvény, mely talán a legtöbbet hivatott tenni e gyors és kényelmes közlekedésért, betartható lenne. Mégis, mintha senki nem ismerné.

Rendszeresen járok kései és korai időpontokban soksávos utakon: Szentendrei, Árpád-híd, stb., hogy az autópályákról nem is beszéljünk. Időről időre beélmbújik a kisördög, és megpróbálom jelezni a bal szélső sávban ötvennel haladó Suzukit, Opelt, Daewoo-t, hogy törvénysértést követ el. Az esetek feélben nem is értik, másik felében felháborodnak, egyetlen alkalommal mondta egy fiatalember hogy 'Jéé, tényleg, le kellene menni?' Statisztikai kuatásaim szerint tíz soförből egy tudja, miről van szó, a többi viszont vérig van sértve. Tehát, egyszer és mindenkorra jelentsük ki: a magyar utakon, mindenhol, minden úton, jobbra tarts a kötelező. Ez azt jelenti, hogy a párhuzamos közlekedés névvel illetett tömött dugót kivéve mindíg, mindenhol le kell húzódni a szélső (jobb) sávba. Kivétel lehet a rossz útviszonyok - pölö ha jobb oldalt sok a vályú. De a Szentendrei úton reggel ötkor a bal szélső sávban befelé haladni tilos. Előzés után vissza kell térni a jobb szélsőbe. Miért is?

Aki jött már Pest felé vasárnap este az M7-esen, tudhatja. Minden, élete első 'nyugati' autóját megvett anyuka a középső sávban halad 120-al, ami önmagában rendben van, ha épp egy kamiont előz. De a jobb sáv üresen marad, az előzni kívánók pedig vagy balról kerülnek, bevágva evvel a százkilencvennel érkező bmw-k elé, vagy jobbról mennek, szabálytalanul. Egyik sem jó ötlet. Ebből az követlezik hogy Fehérvártól Budapestig a leglassabban közlekedő sáv a középső, a bal szélsőben mindenki életveszélyes, míg a jobboldalit kár volt megépíteni, senki nem megy rajta.
 
Most pedig mindenki nézzen mélyen a lelkébe, és merüljön fel benne valami bunkó képe, aki egy többsávos úton hirtelen megjelent a tükörben, hosszan villogott, majd mérgesen és veszélyesen megelőzött jobbról. Igen, szabálytalanul előzött jobbról, de ha ott el tudott menni, akkor a szélső sáv üres volt, tehát mi mit kerestünk a balban? Nem lehet, hogy a bunkónak volt igaza, és igazából mi sértettük meg a törvényt és veszélyeztettük a közlekedést? De, valószínűleg így van. Erre pedig még az sem válasz, hogy ő is vétett, mert gyorsabban akart menni, mint a megengedett.
 
És az emberek ezt nem tudják. A minap hazafelé tartottam az Árpád-hídon, jobbra a felüljárón a Szentendreire. Sürgős dolgom volt, késő este volt, így nekiengedtem az autót, és egy jó 80-90-es tempóban érkeztem a kanyarhoz. Én annyival simán be tudom venni. A jobb sáv üres volt, de a balban egy Daewoo Tico haladt 50 körül. Elmehettem volna a belső íven, de nem lett volna szabályos, meg gondoltam nem ijesztem meg a kollégát, hát lelassítottam mögötte, és vártam hogy lehúzódjon. Gondoltam a külső ívet szereti, van ilyen, hát megvárjuk a kanyar végét. Semmi. Rajtunk kívül alig voltak az úton, előzni senkit nem előzött, sőt biztos voltam benne, fogalma sincs, mire várok. Villantottam hát kettőt, reméltem észreveszi magát. Semmi. Újabb ötszáz méter múlva - mindketten ötvennel gurulva - újabb villantás. Eszeveszetten ráfékezett, remélte, belemegyek, de a követési távolságra figyeltem. Kielőztem jobbra, hát a pasi - olyan harmincas - tele torokból ordít, szegény barátnője az anyósülésen a fülét fogta. Szabályosan fröcsögött a nyál a szájából. Na most én elismerem hogy előtte gyorsan mentem, de miután beálltam mögé, jóval a sebességhatár alatt voltunk mindketten, és semmi oka nem volt a bal szélső sávban haladni egy háromsávos úton. Lelassítottam mellé, hogy elmagyarázzam, de annyira bele volt feledkezve az ordításba, hogy elfelejtette az ablakot lehúzni, így feladtam. Biztos vagyok benne, hogy ma is úgy él, neki volt igaza és én voltam a bunkó, tolakvó, aki rá mert villogni.
 
Ezúton szeretném megkérni autóstársaimat - egyikünk sem szent, mindenki hibázik, és millió oka lehet az embernek áthágni bizonyos korlátokat. Próbáljuk legalább azokat betartani, melyek gyorsítják Budapest közlekedését! Néha komplett száz méterek állnak üresen a csúcsforgalomban, mert két autós 'kötelékrepül', egymás mellett haladnak azonos sebességgel, mindenki mást feltartva! Veszélyes, tilos, és egyébként is felesleges! Egymás mögött is lehet haladni, az ember betartja a követési távolságot és nem lesz baja. Teherautó, 3,5 t feletti jármű EGYÁLTALÁN nem tartózkodhat a középső/bal sávban, kivéve ha másik járművet előz, de egyszerre csak egyet előzhet, utána vissza kell térjen! Lásd Hungária krt: a legjobban a jobboldali sávban lehet haladni, a középsőben teherautók, a balban autók tömege. Ekkora jármű a középső sávban egyébként is veszélyes, nem látni tőle az utat, a fékezőket.
 
Végezetül, a hitetleneknek, a 'az már megszűnt'-el válaszolóknak, álljon itt a pontos törvény:
 
25.§.(2). Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.


36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.


(2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza.

286 komment

Címkék: közlekedés autó kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drtutz 2008.08.16. 14:16:53

Szomorú, de Svájcban ugyanezt csinálják: az autópályán a max megengedett sebességgel (120) a belső (bal) sávban megy _mindenki_. Amikor 6 km/h sebességtöbblettel elgurultam a sor mellett jobbról, dudával átkozódtak, amikor egy teherautó mögé érve indexszel bekéredzkedtem a bal sávba, vicsorogva kizártak...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.08.16. 14:17:58

Kolbászoszsömle,
"A gyorshajtót alapvetően az különbözteti meg attól, ak "kinnfelejti magát" a belső sávban, hogy a gyorshajtó magának akar jót, a "kinnfelejtő" meg másnak rosszat."

Na nem. A gyorshajtó a sebességtúllépéssel veszélyzetet másokat (nagyobb fékút, kisebb esély a vészhelyzeti manőverezésre, karambol esetén a nagyobb mozgási energia miatt nagyobb roncsolás).
Azon az alapon, hogy te feltételezed, hogy aki a belső sávban "kinnfelejti magát" az széndékosan rosszat akar másnak, ugyanígy feltételezhető, hogy a gyorshajtó pedig szándékosan veszélyeztet másokat.

És még neked van képed erkölcsről beszélni...

gravy_t 2008.08.16. 14:18:00

Daily Shark · dailyshark.blog.hu/ 2008.08.16. 14:13:54

ezt írod:
"Ezt senki sem állította, hogy más szabálytalansága feljogosít engem szabálytalanságra."

előtte ezt írod:
Daily Shark · dailyshark.blog.hu/ 2008.08.16. 13:44:52
"Kis gyökér, üzenem, hogy majd akkor megy le előled, ha te is betartod a szabályt, mivel te megszeged és gyorshajtasz, ő is megszegheti és mehet a jobbratartást figyelmen kívül hagyva a belsőben előtted"

Nos?

1x1 2008.08.16. 14:18:20

xaladu. 2008.08.16. 14:10:29
A többsávos körfolgalomra több jó megoldás is van. Pl: zamárdi és siófok között.
Egyiknél a külső sávban csak továbbhaladás van (ki kell hajtanod az első kijáratnál, előtte ezt táblával is jelzik.) a másikban eleve elkerüli a körforgalmat egy sáv. De ahol ez nem alkalmazható, ott még mindig lehetne az amit Te említettél. Majd egy olyan 10 év múlva minden körforgalom ilyen lesz nálunk is. Csak győzzük kivárni.

bes (törölt) 2008.08.16. 14:23:01

Látom, a lényeggel továbbra se foglakozik senki!

NE VILLOGJ ÉS NE DUDÁLJ!!!

Milyen jogon merészelik az urak ezt annyira magátólértetődőnek venni!!!!?

Szabályokról ugatsz, baszd meg? A Kresz szigorú feltételekhez (élet és vagyonbiztonság) köti a hang és fényjelzés adását. Akár hiszed, akár nem, a basztatási, népnevelési, szemétkedési szándékok nem szerepelnek ezek között.

Úgyhogy a legjobb eset, ha le se szarom a képed, amikor rámvillogsz vagy rámdudálsz, akár igazad van, akár nincs. Mert rosszabb vége is lehet, ahogy mondtam. Állapotfüggő a dolog erősen....

kapjátokbe 2008.08.16. 14:25:33

Azé azt senki ne várja már el, hogy megyek autopályán a baloldalon 140-nel, elözve a jobboldali sort, tele kamionokkal, kurvalassu teherautokkal, mire mögém ér egy akármilyen kocsi benne önelégült faszfej gyökér gazdájával, rámvillog, hogy ugyan huzodjak már félre két teherauto közé, merthogy ő nem lassít. Ha már van pofád a kreszröl ugatni, sebességhatárral is kezdheted. ja, és nekem is birná az autom a 180at, de nem fogok idiota sznob "tempomatosok" miatt fizetni gyorshajtásért,találd meg a féket, és figyelj oda...jah, rohattul megvagyok sértödve...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.08.16. 14:26:41

gravy_t,

Hányszor írjam már le, hogy nem arról van szó, hogy feljogosítja, hanem azzal, hogy megszegi a szabályt, felrúgja azt az alapvető megállapodást, hogy a KRESZ szerint "szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják".
Világos?
Addig számíthatsz arra, hogy mások is betartják, amíg te is betartod.
Igen, neki annak ellenére is be kell tartani, hogy te szabálytalankodsz - csak éppen erre nem számíthatsz!

Gondolj csak bele, ezen az alapon mindig a szabálytalan lenne előnyben, hiszen ő bármit megtehet.

Egy_egyetemista 2008.08.16. 14:28:32

"Szakadás én értem a bizalmi elvet, de én Pesten nőttem fel, ha autóba ülök ebben a dzsungelben nem bízom senkiben, a jobb kezes kereszteződésnél is lassítok még ha nekem van elsőbbségem akkor is és benézek a bal oldali utcába is, úsztam már meg emiatt esetet mert simán belém jött volna balról az elsőbbségem ellenére.
Mindig számítok arra, hogy jobbról és balról jönnek a Fittipaldik."
PaterBlau, nem olvastam azóta már válaszoltak-e már neked, de attól amiket te itt összeírogatsz feláll a szőr a hátamon.
Elmagyarázom: azért tilos jobbról előzni, mert balról kell előzni. Tehát ha belsősávban haladok autópályán, és látom h valaki közelít felém akkor kimegyek jobbra, de lehet kicsit később mert nem veszem észre időben stb. Ő szemszögéből: közelít felém, látja nem megyek le rögötn, megelőz jobbról, de addigra én már elkezdek kimenni, paff. Autópályán nagy sebességek vannak, nem játék. Ha ebből se érted írj, elmagyararázom részletesebben is, de remélem elég ennyi.
Az meg h ott is megállsz ahol nem kéne, a legnagyobb butaság amit el lehet követni. Mert balról van egy utca, én megyek mögötted, tudom h nekünk van elsőbbségünk kurvára nem fogok rá számítani h te megállsz megnézni h jönnek-e balról, és veszélyhelyzetet teremtesz. Én meg már szenvedtem majdnem balesetet hasonló mentalitású gyenge helyzet felismerő készséggel megáldott emberek miatt.

bőrös 2008.08.16. 14:29:11

ja hogy az istenfaszát már nem igaz!anámat én se baszom seggbe (csak néha)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.08.16. 14:32:16

Gravy_t,
Ha így könnyebb felfogni: amit leírtam morális alapon írtam, nem jogi alapon. De reméltem, hogy ez érthető.
Azaz aki maga épp szabályt sért, az ne pampogjon másnak, hogy tartsa be a szabályt, mert semmi erkölcsi alapja nincs rá.

Tikko 2008.08.16. 14:32:19

hajjaj...bizony bizony a zegyetemisták azok a nagyon okosak! őrájuk hallgassatok ám mert a tanárok idöben felnyitják boci szemeiket...

Aqweren 2008.08.16. 14:34:15

Aki idegbeteg és zavarja az előtte menő lassabb autó az járjon busszal!
Nem egyedül a tied az út, ember!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.08.16. 14:35:32

Daily Shark ·

A gecik mindig meg tudják magyarázni, hogy miért is jó az a másiknak, ha ők gecik.

A világ nem változik.

A többieket védik hol a nemzetárulóktól, hol a népköztársaság ellenségeitől, hol a gyorshajtóktól.

antimason 2008.08.16. 14:37:28

Jó cikk.
Én is csak hasonlót írtam volna.

bes (törölt) 2008.08.16. 14:37:35

mxplanet: Ha megnézem, akkor látom. És, ha még időm is van rá, akkor még értem is. Csakhogy, aki nem rendszeres blogolvasó, annak a szeme könnyen elsiklik egy kiemeletlen szó felett. És valljuk be őszintén, ki a faszt érdekel egy bevezető locsogás. Normális ember az érdemi infó-ra koncentrál, és ahogy mondtam, az oldal direkt olyan hülyén van szerkesztve, hogy fel se tűnik, két emberről van szó, nem egyről... Problémáddal fordulj tehát bizalommal az oldal szerkesztőjéhez, egyebet nem tudok javasolni.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.08.16. 14:38:31

Kolbászoszsömle,

Így van, a világ nem változik.
Az önző, felelőtlen taplók mindig megtudják magyarázni, miért helyes az szerintük, ha megszegik a szabályokat és veszélyeztetnek másokat, még azt is ki tudják belőle hozni valami teljesen kifacsart gondolkodással, hogy ez milyen jó...

nemures 2008.08.16. 14:43:08

krakovicz: a blog.hu a kezdetek óta így működik, ha eddig nem esett le, akkor te vagy a gyengeelméjű...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.08.16. 14:44:18

Daily Shark ·

Bizony!

Nem lett volna élelmiszerhiány a városban, ha több olyan lett volna, mint Te, és több feketevágást jelentettek volna.

antimason 2008.08.16. 14:45:19

Jobbról, azért nem szabad előzni, mert a belső, illetve 3 sávosnál középső sáv mindig gyorsabb, mint a tőle jobbra lévő. És az épp előző, belsőbb sávban tartózkodónak van elsőbbsége, mivel épp előz, emiatt nem kell számítania az előzés befejezésekor illetve kisoroláskor gyorsabb járműre a külsőben. Tehát a jobb visszapillantót se kéne használnia, mert ott értelemszerűen és a KRESZ szerint sem lehet gyorsabb jármű.

Alex 2008.08.16. 14:46:48

Én azt hittem, ide olyanok járnak, akik tisztelik a többi autóst, és normálisan szeretnének közlekedni (és ezt várják el a többiketől is).
De úgy látom tévedtem...

mxplanet 2008.08.16. 14:49:07

krakovicz,

fejezd már ezt be bazmeg..lehet villogni és dudálni is. tovább meg magyarázkodj, ma már épp eléggé beégtél, hogy nem tudsz olvasni. menj kapálni tovább te zsellér:(

mxplanet 2008.08.16. 14:50:21

krakovicz 2008.08.16. 14:37:35
"Problémáddal fordulj tehát bizalommal az oldal szerkesztőjéhez, egyebet nem tudok javasolni."


D_D:SA_D:S_d-.as-d

mxplanet 2008.08.16. 14:51:44

na itt abba is hagytam, megyek a szigetre :) szép napot

gravy_t 2008.08.16. 14:51:52

Daily Shark · dailyshark.blog.hu/ 2008.08.16. 14:38:31
azt tudod, ugye, hogy eezel pont azt írtad le, amit az előbb csináltál?

torró 2008.08.16. 14:58:03

Egy apróságot szeretnék hozzátenni ahhoz hogy valóban lakott területen belüli kétsáv esetén azértlehet belül is haladni mert az esetleg kereszteződésből jobbra kanyarodni szándékozóknak ne kelljen megvárni hogy a tisztelt kolléga nem ismerve pontosan a KRESZ szándékát,a külső sávba csordogál.És természetesen a jobbra kanyarodni szándékozót is segiteni igyekszik. Lakott területen kívül igen, jobbra tarts.

Cold 2008.08.16. 15:03:38

Elolvastam az első és utolsó pár kommentet. Szép, megy az anyázás.

Mostanság én már viszonylag higgadtan tudom kezelni ezt a feltartós szitut. Egy dolgot tolerálok nehezen és akkor nagyon agresszív vagyok. Ez pedig az az eset amikor a baby on board bigyó ki van ragasztva a hátsó ablakra vagy máshova. Ilyenkor olyan picire csökken a követési távolságom, hogy az előttem haladónak leesik a vérnyomása és rögtön jobbra sorol (bár megesik, hogy ez sem hat). Érdekes módon egyiknek sem jut eszébe a fékkel kisérletezni sem, mert tudja/látja, hogy akkor benne vagyok.

Lehet erre anyázóst írni. Valahol meg is értem. A hozzászólásom célja az volt, hogy ritkábban legyen szükség az agresszivitásomra.

bes (törölt) 2008.08.16. 15:06:46

mxplanet: Bunkó vagy Bugsy!!!

Pedro 2008.08.16. 15:08:41

Az én verdám simán veszi a 170-180-as sebességet. Ennek ellenére 140-nel többel nem szoktam sem haladni, sem előzni, mert a pénzemet nem a BM számára keresem. Ha tehetem, jobbra tartok, nálam lassabb járműveket viszont természetesen megelőzöm. Kivágni senki elé nem szoktam. Ezek után üzenem ezeknek a magukat mindenki másnál fontosabbnak érző, hiperegóval rendelkező baromarcúaknak, akik időnként a belső sávban villogni, dudálni, kocsim seggébe tolakodni szoktak, hogy sz*rom le az akciózgatásaikat. Szépen befejezem az előzést, és ha jobbra nem kell további lassú járművet előznöm, CSAK AKKOR fogok visszamenni. Ha valaki tovább villog, esetleg megvillantom neki egy párszor a féklámpámat, egyébként mintha ott sem lenne. Ha fröcsög, akkor visszavigyorgok neki. De felidegesíteni biztosan nem fog.

Mint ahogy azok sem, akik esetleg úgy érzik, erre a kommentre is agresszíven kell reagálniuk.

torró 2008.08.16. 15:18:30

Igen Pedro Igy vezet egy normális emberi lény. Mindig elmondom beszélgetések közben hogy el lehet bárhova indulni,de érkezni csak a nyugodt átgondolt vezetéssel lehet.Persze elgondolgodtató az hir miszerint M-országon legaláb 5000 jogsit pénzért vettek meg. Csak remélhetni lehet hogy ezek az emberkék talán azért kicsit belenéztek a KRESZ könyvbe.

gt 2008.08.16. 15:29:37

Két emlék legutóbbi autópályás utamról:

130 körül haladok külsőben, előttem kb. 100-150 m-re kamion. Tükör, és látom, hogy belsőben jó messze mögöttem (messzebb mint előttem a kamion) jön valaki, és máris bőszen villog, nehogy kimenjek elé. Viszalassítottam kb. 100-ra, így el tudott menni.

Ugyanez az út később, megint külső 130 körül, előttem senki, mögöttem kb az én tempómban de a belsőben valaki. Egy felhajtónál látom, hogy jobb szélen áll egy rendőr. Aztán tükörben látom, hogy elindul, és kiszedi a mögöttem belsőben haladót.

Egy kicsit sajnáltam, hogy nem az első esetnél álltak az út szélén.

bes (törölt) 2008.08.16. 15:29:57

És azért az persze ne zavarjon senkit, hogy időközben hibátlanul cáfolva lett a posztíró alapállítása, miszerint lakott területen belül az szgk.-knak mindenkor kötelező jobbra tarts lenne előírva. Ilyen előírás nincs. Akárhányszor is lesz ez még poszt témája.
A jobbról előzés emlegetése pedig akkor, ha az előzendő a max. megengedett sebességgel halad, fogalmi képtelenség, abszolút hülyeség. Ezért nincs és nem is lehet semmi köze végül is a hátulhaladónak ahhoz, hogy melyik sávban megy az előtte levő. Akár szabálytalannak gondolja, akár nem.

mxplanet kedvéért utoljára, bár ő úgyse vezet, csak mocskolódik: NE DUDÁLJ ÉS NE VILLOGJ!!!

ihatethisindapassthingy 2008.08.16. 15:43:27

Hümm, 3 vagy több sávos párhuzamos közlekedésre alkalmas úton a jobbratartási kötelezettség a külső 2+ sávra vonatkozik, tehát éppenséggel a középső lehet a leglassabb sáv, persze baromi idegesítő.

Egyébként nincs ezzel semmi gond, mindig elhúzok a gyorsabb autók elől, amint lehet, akár gyorshajt, akár nem. Egyedül azokon húzom fel magam, akik előzés közben 180-al megérkeznek a seggembe, villognak meg indexelnek, miközben a vak is láthatja, hogy a külső sávba NEM tudok visszatérni, mert kicsi a hely és nagy a sebességkülönbség a *biztonságos* visszatéréshez. Persze be tudnám szorítani a kocsit, de nem kockáztatom sem a saját, sem a velem utazók életét azért, mert olyan irtó sürgősen le kell érnie Siófokra az illetőnek. Amint lehet, engedem, addig meg üljön nyugodtan. Ennek az esetnek a még szórakoztatóbb formája, amikor a belsőben előttem még 15-en előznek és legfeljebb egy kocsival jut előrébb. Az ilyennek legszívesebben visszaállnék 5 méterre a háta mögé és villognék meg indexelnék balra, oldja meg - de továbbra is, nekem ennél többet ér a biztonság.

Csavarhúzós 2008.08.16. 15:43:53

Eddig még senki nem említette, pedig kevesen gondolják át. Pár ismerősömnek megemlítettem, akkor döbbentem rá, hogy nekik ez nem triviális.
(A KRESZ-t én már régen tanultam, úgyhogy nem tudom, mi a szabályos, csak halványan emlékszem, hogy a saját sávomban haladva elhaladok másik sávban lévő autók mellett, akkor az nem az. Akár jobbról, akár balról. Aki sávolt vált, előtte nézzen körül - akár jobbra, akár balra. Szerintem)

Szóval én úgy szoktam vezetni, hogy a többieket se akadályozzam lehetőleg. Pl. ha jobbról van egy becsatlakozó út, és egy kocsi be szeretne kanyarodni, akkor kimegyek a belső sávba, hogy ne kelljen megvárnia a kikanyarodással, míg elhaladok. Ezt persze csak akkor, ha a belső sáv üres. Fordított esetben sajnos csak kb. minden tizedik autós viszonozza ezt a figyelmességet.

Sokat autózom három sávos főútvonalon (egyik irányba kettő, másikba egy sáv). Mivel a külső sáv előbb-utóbb megszűnik, így sokan mihamarabb bemennek a belsőbe, és nyugodtan autózgatnak. Abban a hiszemben, hogy mivel nem jön utánuk senki, nem akadályoznak ezzel senkit. Az már nem tűnik fel nekik, hogy a szembesávban egész konvoj megy a pótkocsis IFA mögött, akik miatta nem tudnak előzni.
A másik problémám ha a külső sáv megszűnésekor a mögöttem jövő előbb megy ki a belső sávba, mint én. Nem egyértemű, hogy most jutott eszébe az előzés, vagy csak időben sávot akar váltani, nehogy elfelejtkezzen róla.

whiteCat 2008.08.16. 15:52:23

Istenem, de sok hülye van. Amennyiben valaki a megengedett legnagyobb sebességgel közlekedik eleve utol sem érheted, nemhogy megelőzd.
Aki pedig szándékosan megszegi a kreszt, főleg a sebesség határt inkább adja vissza a jogsiját és utazzon tömeg közlekedéssel. Egyszerűen nincs elfogadható indok a KRESZ megszegésére. Mindenki aki megszegi potenciális gyilkos.
És igenis minden közlekedőnek és megérkezni akarónak köze van hozzá ha te 190-el haladsz. Ezzel ugyanis más közlekedni akarónak az életével játszól és ehhez sem erkölcsi
sem semmilyen más jogod nincs te bunkó!! Add vissza a jogsidat míg meg nem ölsz valakit nem mellesleg szándékosan. Ugyanis véletlen nem lehet ennyivel megszegni a sebesség határt.

pd 2008.08.16. 16:02:18

Látom, még mindig megy itt az eszmecsere a jobbról előzésről. Hadd mondjam el, hogy Magyarországon azért nem szabad jobbról előzni, mert itt jobb oldalon közlekednek az autók, és éppen ezért eléggé furcsa lenne, ha a padka meg az autó között kétkerékre állva vagy nemtom még hogy bűvészkednének a versenyzők. Mivel alapban minden autó az úttest jobb oldalán halad, egyszerűen NINCS HELY jobbról előzni, így balról KELL.

Párhuzamos közlekedésnél pedig NINCS ELŐZÉS, CSAK ELHALADÁS. Tudom, hogy azt a köznyelvben is előzésnek hívják, de a Kresz nem köznyelven íródott. A vonatkozó szabályok:

34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;

Jobbról három speciális esetben szabad:

(3) Az előzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani.
(4) Csak jobbról szabad előzni
a) azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a 31. § (1) vagy (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően helyezkedik el;
b) azt a villamost, amely az úttest közepén - egyirányú forgalmú úton az úttest bal oldalán - levő pályán közlekedik.
(5) Jobbról is szabad előzni a figyelmeztető jelzést (villogó sárga fényjelzést) használó járművet, ha a vezető meggyőződött arról, hogy ezzel a többi járművet és a gyalogosokat nem veszélyezteti.

Ennyi. Autópályán nincs jogszabály szerinti "előzés". Ott a párhuzamos közlekedés szabályai miatt nem szabad jobbról elhaladni más autó mellett.

josef_k 2008.08.16. 16:05:45

Én ritkán közlekedem Fehérvárról Pestre, de ha mégis, akkor a jobb külső sáv szinte mindig szabad, és lazán lehet jönni, gond nélkül, mert a belső kettőt simán lefoglalja a többség. Isten tartsa meg ezt a "jó" szokásukat...

Candy Single · http://candysingle.blog.hu 2008.08.16. 16:11:04

Pfűűű, bazeg! ..és még én csodálkozom, amikor az elém -szabálytalanul, stop tábla ellenére - kivágó suzukis bácsi "Temiakurvaanyádatcsinálsz, fasszopó!?Nem látod, hogy jobbról jövök, baszd meg?"-ezik...majd miután jelzem, hogy a stop tábla és az útfelületre jól láthatóan és olvashatóan felfestett jelzés a modortalan vénemberekre is vonatkozik, közli újfent, hogy menjek a kurva anyámba, mert ő ott lakik... tudod, bár nem vagyok agresszív alkat, az ilyennek azért bele-beleütögetném párszor azt az ostoba fejét a kormányba... mert hogy köztünk járnak.. nap, mint nap.. még.. amíg szemben nem találják magukat egy hasonló kreténnel...

A probléma az, hogy általában a bizalmi szabályban hívő és aszerint közlekedőkbe trafálnak legtöbbször bele.. 190-nel, fütyülve a KRESZ-re és minden más közlekedőre is..

Rwindx 2008.08.16. 16:15:49

A blogon általában hasonló típusú kommentek vannak, egy része jobbára tisztában van a szabályokkal, még ha meg is szegi őket. A másik részének meg fogalmai is alig vannak.

A probléma gyökerét abban látom hogy a vezetők jelentős része nem azokkal a szabályokkal foglalkozik amelyek rá vonatkoznak, hanem azzal hogy a többi közlekedésben részt vevőre milyen szabályok vonatkoznak.
Erre tipikus az említett példa amikor 130-al a belső sávban kimozdíthatatlanul halad a versenyző majd ha egy 130+ sebességgel haladó utoléri, akkor nem az az első gondolata, hogy mit kellene tenni, hanem az hogy a bunkó több mint 130-al és mivel annál többel nem lehet menni, ezért ő nem is létezik. Innentől kezdve már meg is szegi a szabályt, és majd azzal nyugtatgatja magát hogy más is megteszi.

Ha mindenki csak a a saját magára vonatkozó szabályokkal foglalkozna a stressz drasztikusan csökkenne, ezzel párhuzamosan a szabálytalanságok és balesetek száma is. De amíg a máséval meg saját "jogaival" vagy elképzeléseivel, addig reménytelen.


krakovicz: a villogás, dudálás bármilyen nehéz is felfogni általában egy jelzés arra hogy akadályozod a közlekedésben, vagy éppen balesetveszélyes helyzetet teremtesz. Ez jelzés hogy felhívja rá a figyelmedet és segítsen ezt a helyzetet megszüntetned, ha magadtól nem tudtad volna felmérni.

"A jobbról előzés emlegetése pedig akkor, ha az előzendő a max. megengedett sebességgel halad, fogalmi képtelenség, abszolút hülyeség."
- Erről pedig az első részben írtam. Ugye ami nem lehet az nem is létezik... és máris megtörténik aminek meg kell történnie, stressz idegeskedés, baleset. Ennyi. Te vagy a mondandóm élő példája :)

xy 2008.08.16. 16:15:54

Ha valaki ekkora fasz, mint a posztíró, akkor legalább ne tudassa ezt ország-világgal.

Lakot területen belül ugyanis abban a sávban mész, amelyikben akarsz, feltéve, hogy nem akadályozod a mögötted SZABÁLYOSAN (azaz a legföljebb a megengedett legnagyobb sebességgel) gyorsabban haladót.

Tanulni kéne azt a kurva KRESZ-t, de nagyon.

Pedro 2008.08.16. 16:16:59

josef_k,

Az írásodból nem derül ki, hogy te a belsőben előzöl-e, vagy csak szimplán haladsz. Mert az előbbi esetben érhetnek kellemetlen meglepetések. Én fél éve voltam tanúja - szerencsére kb. 200 méterről - hogy egy villogós polgártárstól megijedő nénike hirtelen váltott vissza a külső sávba, épp a jobbról előző polgártárs orra elé. Ekkor értettem meg a jobbról előzési tilalom okát...

xy 2008.08.16. 16:17:25

bpkddp 2008.08.16. 12:51:21
Azért, seggfejkém, mert alapvetésnek veszi a KRESZ,hogy a megengedettnél gyorsabban senki nem közlekedhet.

Szóval pofa alapállás, és húzzál KRESZ-t tanulni.

oistván 2008.08.16. 16:21:19

Oké, érvényes a jobbra tarts szabály, és a jobb oldalon haladó van alaphelyzetben. Csak azt nem értem, már több, mint 30 éve, hogy ha 2 sávos út egysávosra szűkül (pl. gyorsítósáv megszűnése miatt), akkor miért a belső sávot folytatják akik a felfestésekről rendelkeznek? Ezek szerint a törvényalkotók sem veszik elég komolyan a "jobbra tarts" előírást?

pd 2008.08.16. 16:44:28

oistván 2008.08.16. 16:21:19:

Azért a külső szűnik meg, mert:

25. § (3) Az autóbuszöblöt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodó sávot, a gyorsító és lassító sávot, valamint a kerékpársávot a (2) bekezdésben említett jobbra tartási, illetőleg az úttest jobb szélén való haladási kötelezettség szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.

Ha megfigyeled, alapesetben ha két sáv van (pl. körforgalmak előtt tipikusan) mindig a belső szűnik meg.

sutyerák 2008.08.16. 16:49:47

"napot! Énnekem valami olyasmi rémlik,hogy módosították a KRESZ-t,mégpedig úgy,hogy lakott területen belül szabad folyamatosan a belső sávban haladni,nem kell jobbratartás szerint vezetni.

MosoMasa 2008.08.16. 16:54:15

Hát tanulgatni kell még a kreszt barátom, asszem!
És azt gondolom, a sávok, nem autótipusok szerint vannak felosztva, tehát az a polgártársunk, aki Suzukit, Opelt, Daewoo-t, ...vett magának, bátran mehet a belsősávban is, ha úgy gondolja.

bes (törölt) 2008.08.16. 16:56:46

Rwindx: "a villogás, dudálás bármilyen nehéz is felfogni általában egy jelzés arra hogy akadályozod a közlekedésben, vagy éppen balesetveszélyes helyzetet teremtesz. Ez jelzés hogy felhívja rá a figyelmedet és segítsen ezt a helyzetet megszüntetned, ha magadtól nem tudtad volna felmérni."

Egyetértünk. Csakhogy én arról írtam jópárszor és egyértelműen, amikor a dudáló/villogó seggfej csak hiszi, hogy ezért dudál-villog... Vagyis azért, mert valaki jogot formál valamely magatartásra, attól az a viselkedés még nem lesz automatikusan indokolt is. Ez két teljesen külön dolog.

Nem beszélve arról az igen gyakori esetről, amikor tudja is, hogy egyszerűen csak szemétkedik...

sutyerák 2008.08.16. 16:57:16

Egyébként ha az autos a belső sávban a megengedett sebességgel halad is,mégis le kell húzódnia a külső sávba,ha mögötte gyorsabban haladó közeledik. Nem az ő dolga más szabálytalan közlekedését megítélni.Ez fix hogy így van.

croesus 2008.08.16. 17:01:37

Rwindx 2008.08.16. 16:15:49

Látom megértetted amit a posztíró akart mondani, mind2vel maximálisan egyetértek.

[Off] az élet egészen más területein is pontosan ez van: mindenki tudja verni az asztalt a jogaiért, a kötelezségeiket közben figyelmen kívül hagyják.

sutyerák 2008.08.16. 17:04:06

Háá mé kell midig Suzukisozni? Nekem is az van és én is tudnék menni vele,minta zállat,mert fürge kis kocsi,-de az a felfogásom,hogy nem a gázpedál nyomásához kell az ész,hanem a fékhez.

sutyerák 2008.08.16. 17:09:24

Na,további szép napot,bosszankodás mentes közlekedést!

Aszi 2008.08.16. 17:28:38

Nekem az a furcsa, hogy SilentSound miért úgy vezette fel ezt a posztot, hogy na most Balázs jól megmondja az igazságot. Miközben Balázs egy rakás hülyeséget hordott össze.

MosoMasa 2008.08.16. 17:28:48

sutyerák 2008.08.16. 16:57:16
Ez nincs így, legalábbis lakott területen belül biztosan!

bela2255 2008.08.16. 17:30:12

Irdatlan bácsi, Irdatlan bácsi, jöjjön már megnézni a sok autóst, hogy rosszak-e, vagy nem jók :)

leaping cat 2008.08.16. 17:46:29

Tegnap is megyek le a Balatonra, látom, hogy dugó van, mindkét sáv tele, szembe meg alig jönnek. Gondolom, kihasználom a lehetőséget és inkább a szembeforgalom belső sávjában megyek legalább Fehérvárig. Nem is volt egy ideig semmi baj, egyszer csak jött szembe egy köcsög, majdnem össze is ütköztünk. Még neki állt feljebb. Hogy én mit keresek az ő sávjában. Mondom ember! Jobbratarts van, ha nem tudnád, mi a ***-t keresel a bal szélső sávban. Ne akarjál már önkéntes rendőrködni, semmi közöd ahhoz, hogy én szabálytalan vagyok, te csak tartsd be a szabályokat, akkor minden rendben lesz. Milyen emberek vannak. Legalább ezen a blogon a posztolók egy része egyetért velem.

Harelgas 2008.08.16. 18:11:27

A motorfékről, az a legnagyobb gond hogy nem is tanítják rá a kezdő sofőröket, amikor az oktatómat anno megkérdeztem erről nem értette miről beszélek! Engem is apám tanított meg rá, mondjuk ő taxis is volt, fuvarozó is teherautóval illetve testőr sofőként dolgozott németországban! Én végig le tudok úgy jönni a Budakeszin hogy nem is lépek a fékre, feltéve persze hogy nem az az 1 lámpa nem vált pirosra és nem szerencsétlenkednek elöttem! Amúgy télen olyankor a meleg motor teljesen lehül:D De 0 benzínt fogyasztok! Azért azt is érdemes tudni hogy olyankor nem kell a motornak feltartani az alpjáratot! A kerekek tartják mozgásban a motort, a fogyasztásunk ilyenkor meg ténylegesen 0 lesz!

aqweren 2008.08.16. 18:19:53

Olvastam erről valamit, hogy a régebbi kocsik kevesebbet fogyasztanak ha üresben gurul az ember velük, és nem a motorféket használja. Erről tud valaki valami okosat mondani? :D
Azt mondjuk sosem gondoltam volna hogy valakit ez zavarhat. Hol érdekel engem hogy hogy vezet az előttem menő? Ki nem hányja le? :S
Furcsa hogy mindenki azt hiszi hogy tökéletesen vezet és azt szeretné ha mások is úgy vezetnének.

redviper · http://redviper.freeweb.hu/index.htm 2008.08.16. 18:40:55

Sziasztok!

Véletlenül idecsöppentem olvasni. Meg kell mondanom, pontosan olyan a blog, mint a közlekedés, agresszió agresszió hátán. Ezerrel működik itt "az autó a péniszem négykerekű meghosszabítása" effektus. :)
Ti tényleg azt hiszitek, hogy az autó csinál belőletek férfit?
Kevesebb agresszió, több szelídség és megértés kell mások iránt, s így messzebbre lehet jutni. Az oktatóm mondta jó néhány éve:

"A kötelezőt mindíg, a tilosat sohasem, olykor a megengedettet sem!"

Azt hiszem, igaza volt. Jó utat mindenkinek!

redviper · http://redviper.freeweb.hu/index.htm 2008.08.16. 19:07:12

Ezt a linket azért itt hagyom:

4lol.ru/cars/

Roppant nevelő hatású.

yard 2008.08.16. 20:46:28

"autózz és éld túl a hülyéket"-az okosságot meg majd a bíróságon...

............ 2008.08.16. 20:53:24

bes = krakovicz???

Rwindx 2008.08.16. 20:55:38

bes:
ugyan nem a te írásodra reagáltam, de igen mindenki tisztában van azzal hogy vannak bunkók, akik nem a helyzetet felmérve, dudálnak és villogtatnak, hanem pont azért mert ugyanolyanok mint azok, akik azért sem húzódnak ki, pedig megtehetnék. Egy állatfaj a kettő. De azért nem mindig ez a jellemző.

croseus:
Igen a mindennapi életben pontosan ez a jellemző. A közlekedésben is ez van. Sajnos. Valahol valami nagyon el lett cseszve itt.

leaping cat:
És ha azt mondja márpedig most jól megbüntet és azért sem húzódik le? Lehet ezen ironizálni, csak sok értelme nincs, ha végiggondolod.
Ha a példádban szereplő "bal szélső" sávban :D szembejövő megoldotta hogy elkerülje az ütközést, ahelyett hogy büntetett volna, akkor ő tudta mit kell tennie, anélkül hogy mérlegelte volna te most szabályosan haladsz-e vagy sem :)

Harelgas 2008.08.16. 21:31:18

"az autó pénisz meghosszabítás"?
Áááá, értem már miért vonzanak engem a kis autók:D:D:D:D:D:D

bes (törölt) 2008.08.16. 23:11:11

Igen. bes = krakovicz. Hülyéskedtem itten, oszt ez lett belüle. Hát most mán így marad...

szpigy 2008.08.16. 23:13:21

Kenneth 2008.08.16. 12:45:51

Látod, itt kezdődik a baj. Azzal, hogy ti városi párizsizabáló panelpatkányok magasabbrendűnek érzitek magatokat a vidékiektől. Pedig kinyalhatnátok az összes ezerköbcentis szuzukis seggét, mert azok az emberek sokszor vért verejtékeznek azért, hogy neked legyen mit az arcodba tömni. Azért van baj veletek, mert azt hiszitek, hogy a közlekedés is előjog, és így is viselkedtek. Kíváncsi lennék rá, hogy otthon is ilyenek vagytok? Vagy ott apa-anya azt mondja, hogy fog be a lepénylesőt, te meg pislogsz mint hala aszatyorban.

Vitatkozhatnánk arról, hogy miért is mennek be az ilyenek a városba.

Például azért, hogy a szádba tegyék az ennivalót.

Pedig úgy tűnik, hogy más kéne bele.

bes (törölt) 2008.08.16. 23:37:17

Harelgas: Jól mondod, a motorféket nem nagyon ismerik, pedig hegyvidéken nemcsak hasznos, hanem sokszor életveszélyes is mellőzni. Profik között közhely, hogy csak öngyilkosjelöltek használják hosszú ereszkedéseknél kizárólag a lábféket.
A motorfék annyira hatékony, hogy kis gyakorlattal tökéletesen helyettesítheti nemcsak a lábféket, de még a kéziféket is. Kicsit macerás így vezetni, de, ha megszokja az ember, egészen meglepő, mennyire lehetséges. Nem ajánlom ugyan, de egyszer több, mint fél évig vezettem minden lábfék nélkül keresztül-kasul Budapesten. Egészen elképesztő volt, hogy sose kerültem csinbe, egyszerűen csak azért, mert figyeltem. Nagyon figyeltem. Abszolút bizonyítéka ez annak, hogy szinte minden baleset az oda nem figyelés miatt van. Nem azért mondom, de harminc évi vezetés után sincs semmi balhém. Mert figyelek. Állandóan. Tartok tőle, sokan nem így vannak ezzel.

aqweren: Igen, amelyik régebbi autóban nincs üresjárati elektronika, az nem tud reagálni a terhelés alatti menetre, és motorfék üzemben valamivel magasabb ilyenkor a fogyasztás, mert megmarad az alapjárati üzemanyagfelhasználás.

De!!! A csekély többletfogyasztás bőséggel betérül a motorfék adta biztonsággal!!!

szpigy 2008.08.17. 01:10:03

Egyébként ez a jobbra tarts és betartom az előírt sebességhatárokat probléma abból is adódik, hogy rengeteg a "nyócátalánost el nem végzett, nekem bűvérű ótóm van" vezető az utakon. Az ilyenek a számokat csak 5000-től felfelé ismerik maximum ezres felbontásban. És ők nem a türelmes állampolgár fajtából valók. Az aláírásuk is tripla iksz.

Tizenhárom éve szereztem meg a "hajtási pappirt" nem egy kategóriából, de az autósiskolában nem találkoztam ezzel az emberfajjal. Ez a típus csak a "jobb ódali" pedált ismeri, a középsőt csak akkor használja, ha jaszkarizik a falu "főuccáján a korcsma meg a diszkó között". Egyébként meg közlekedni egy sem tanult meg. Még gyalog sem. És hiábavaló a körültekintés, ha ilyenek is részt vehetnek a közlekedésben, mert végül tragédiába torkollik valami úton-módon.

név 2008.08.17. 03:44:26

szpigy:

ÚRISTEN... Jajj... Sztereotípiák a négyzeten...

Aqweren 2008.08.17. 08:37:07

bes: Na ebben nem voltam biztos...a környezetemben bőven vannak olyanok akik mindig szóvá teszik hogy kinyomott kuplunggal vagy üresben kellene közlekednem, amit én nem szoktam megtenni, mert egy nagyobb lejtőn kilencvennél nem biztos hogy csak a gravitációra kellene bízni a dolgot. Csak mindenhonnan ezt hallom hogy spórolás is, akkor ezek szerint még az sem :D

spigy: nem csak velük, mindenkivel vigyázni kell...a bizalmatlansági elv szerint kell vezetni (vagyis feltételezni hogy ha egy helyzet adja magával hogy rossz vége lehet, akkor feltételezni kell hogy rossz vége lesz ha nem teszünk valamit...

Swind 2008.08.17. 09:13:51

Sziasztok,

Tisztelettel megkernem a Blog szerkesztojet (es ha lehetoseg van ra, akkor a tarsblogok szerkesztoinek is javasolhatna), hogy a lehetne egy allando boxot szentelni jobboldalt, a levelekben es posztokban megjeleno nagyon gyakori tevedesek javitasara, ami a kresz hianyos ismereten alapul. Plusz jotanacsok. Talan lenne foganatja, es tanulanak belole a kollegak:)

peldaul:
1. Lakott teruleten kivul MINDIG jobbra tarts szabaly ervenyes.

2. Lakott teruleten belul NINCS kotelezo jobbra tarts szabaly

3. Lakott teruleten kivul, az elozes jelzesere hasznalhato hang illetve fenyjelzes a Kresz szerint

4. korforgalom csak akkor tobbsavos, ha fel van festve

5. Gyorsabban haladot el KELL engendi a jobbra tarts szabaly betartasaval, mert MINDIG neked kell szabalyosnak lenned, nem a masikat nevelbed, ha peldaul gyorshajt.

6. Megallasnal es elindulasnal hasznalni kell az indexet

stb. stb.

ezek a leggyakoribbak.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.08.17. 09:34:13

"MINDIG neked kell szabalyosnak lenned, nem a masikat nevelbed, ha peldaul gyorshajt."

:) Jah! :)

Ez lenne a legfontosabb. :)

Aqweren 2008.08.17. 11:00:27

Na jó de itt gép előtt ülve eléggé felháborító a gondolat hogy egyes emberek mindent megúsznak, annyiva mehetnek amennyivel akarnak, simán kifizetik a büntetést, vagy meg sem büntetik őket, és akkor még értsek is egyet ezzel meg takarodjak előlük az útról, ha a megengedett maximummal megyek pl. városban a belső sávban és a következő körösztnél balra kanyarodnék...:P
Hangsúlyozom, itt a gép előtt, mert közlekedés közben nincs lehetőség erre - büntetni meg végképp nem szabad. De akkor sem értek egyet a poszttal és nem fogok magamba szállni hogy csóró közalkalmazottként mérnem tömegközelekedem inkább meg hogy valóban csak a tehetősek autózhassanak, avagy az a rutinos ügyes pilóta aki százötvennel megy lakott területen és nem fogok egy percig sem azon gondolkodni hogy mennyire vagyok paraszt hogy szabályosan közlekedem...
Nekem ennyi jött le az egészből; illetve a lényge ez volt...

majdazteneldontom (törölt) 2008.08.17. 11:37:18

A "MINDIG neked kell szabalyosnak lenned"-ből logikusan következik, hogy nincs olyan, hogy gyorshajtó.

Aqweren 2008.08.17. 11:59:38


ó, ha ez így lenne...:D

bes (törölt) 2008.08.17. 12:07:38

Majdazténeldöntöm: Ahogy mondod kérlek, úgyhogy ez baromság. Márcsak azért is, mert ezerszer leíródott az is, hogy lakott területen beül, párhuzamos közlekedésre alkalmas közúton nincs olyan, hogy jobbról előzés. Következésképpen nem függhet a belső sávban haladótól a külső sávban haladó számára semmi. Ez legenda. Azt csinál, amit akar.

bes (törölt) 2008.08.17. 13:03:54

aqweren: Hogy egészen pontosak legyünk: Amelyik régebbi autóban nincs üresjárati leszabályozó elektronika, annál motorfék üzemmódban valamivel magasabb lesz a fogyasztás, mint sima, terhelés nélküli alapjáraton.
Ahogy írtam viszont: ez jelentéktelen hátrány a motorfék előnyeihez képest. A kinyomott kuplunggal vagy üresben való közlekedés rémálomszerü gyakorlata sajnos teljesen általános. Ez hibátlan pontossággal mutatja, hogy az emberi viselkedés abszolút módon nem érvényes ismereteken alapul, hanem hiedelmeken, babonákon, elmebeteg tévképzeteken.
Elterjedt szokás pl., hogy kanyarban kinyomják a kuplungot! Fizikai lényegét tekintve ez valami olyan, mintha a kötélen függő elnyisszantaná maga fölött a kötelet. És még sorolhatnám. Egyszerü tény: A legtöbb embernek valójában fogalma nincs arról, amivel éppen foglakozik...

nyergibergi 2008.08.17. 13:05:49

ez egy 20 éves, - talán idősebb- probléma! én is sokat megyek autópályán és az egyre szaporodó 2x2 sávos autóutakon és főutakon. Sajna igazat kell adnom! Rengeteg állat azt hiszi, hogy a felkínált lehetőségből ő szabadon válszthat, hogy hol autózik! Pedig a JOBBRA TARTÁS elvileg szigorú szabály! A gyakorlat szerint viszont csak elvileg! Ezek a belső , -autópályán ELŐZŐ- sávban tartósan autózó vadbarmok szerintem nem is tudják, hogy szabálytalanul pöfögnek! Mi a megoldás? Nem tudom. Talán a rendőrség őket is baszogathatná egy kicsit nem csak a "gyorhajtókat"! Napi szinten okoznak potenciális életveszélyt és még csak nem is értik a csökött agyukkal miért integetnek, dudálnak, villognak nekik! Borzasztó!

ekkerjoz 2008.08.17. 14:43:38

A gond az, hogy a kedves kommentelők ugyanúgy vezetnek, mint ahogy itt olvasnak, meg főleg írnak.
Figyelmetlenek, nincsenek tisztában a szabályokkal, de vagdalkozni, modortalanul leugatni a másikat, ahhoz nagyon értenek.
Idióták.

Aqweren 2008.08.17. 14:47:09

ekkerjoz: Mivel ez egy internetes oldal, ahol bárki névtelenül elmondhatja a véleményét, naná hogy vagdalkozás van...ugyanakkor szerintem a többség elgondolkodik azon, amit itt olvas, érvel amellett, amit gondol, és lehet hogy pont egy ilyen érvelés közben jön rá hogy nem jól csinálta eddig.

AP 2008.08.17. 16:46:40

Jááj, ezek a nagy alapigazságok..:)

Ezeket a vagdalkozó, kiabáló, fenyegető, mutogató embereket hol lehet megtekinteni közlekedés közben?
Azt hiszem, még sose láttam itthon ilyeneket..
Most az olaszoknál egy moldáv lepukkant asztrából (mi másból) ledudáltak az autópályán, csak nem tudom miért.. Mutogattak is.. Na azok már közelíthetik a "mutogató-fenyegető" viselkedést.
A középső ujjat megkapták, de nem értettem a problémájukat bővebben.

Aqweren 2008.08.17. 18:19:09

Csak arra akartam ráilágítani hogy az értelmes vitába belefér egy kis idegeskedés.
Aki viszont lehülyéz mindenkit aki nem ért vele egyet, nem méltó vitaparner...ez kábé olyan mint a ovi. Ha már nincs más:
"-Hülye vagy!"
"-Te vagy a hülye"

a legtöbb magyar fórumnak ez a baja, itt ez nem volt szokás eddig...

Szmeby 2008.08.17. 18:56:08

Kicsit beleolvastam a kommentekbe. És én is nagyot csalódtam, hogy az emberek mennyire nem tisztelik a másikat. Akár az utakon, akár a fórumban.
Tolerancia nulla.

Én már fel se veszem, ha valaki előzés után nem megy ki az üres külsőbe, beletörődtem, hogy az emberek 60%-a nem normális, egoista, másokat semmibe vesz.

Már azokon a figyelmeztetéseken is csak mosolyogni tudok, amiket a pályán látni: "Jobbról előzni tilos."
Ha lenne esze a pálya üzemeltetőinek, akkor ezeket szépen lecserélné "Jobbra tarts" figyelmeztetésekre, mert ha mindenki jobbra tart, akkor nem lehet jobbról előzni. De nem! A problémát nehogy a gyökerénél szüntessük meg, az nem magyar szokás.
Teljesen egyetértek a poszt írójával, és elítélem azt, aki nem érti meg a jobbra tartás fontosságát.

Azokról meg aztán megintcsak meg van a véleményem, akik inkább belekötnek másba, minthogy felfogják a poszt tényleges mondandóját.

És én igen, lakott területen belül is jobbra tartok, ha kötelez a kresz, ha nem. Mert jó dolog, gyorsítja a közlekedést. Vagy rajtam kívül senkinek sem érdeke a többi ember segítése?
Mindenki szarik a másikra? Abban mi a jó? Miért jó az, ha fél órával később ér be az ember a munkahelyre csak azért mert mások gyökerek? És miért jó az, ha erre én úgy reagálok, hogy én is gyökérré válok?
Lesüllyedni az idióták szintjére biztos könnyebb, csak vigyázzunk, nehogy mélyebbre süllyedjünk, mert akkor az idiótáknak is mélyebbre kell, és a végén tényleg a delfin lesz a legokosabb előlény.

Ursula 2008.08.17. 18:56:14

Így 2 nappal a poszt megjelenése után az eddigi 268 kommentet nem olvastam el, csak asszeretném mondani, hogy szerintem a posztíró egy hülye.

pd 2008.08.17. 20:34:20

Ami még most eszembe jutott. Városban a folyamatos jobbra tartás akadályozó jellegű is lehet. Gondolok itt arra, hogy sokszor van kereszteződésekben, hogy egy sáv megy balra és/vagy egyenesen és egy egyenesen és jobbra, jobbra kanyarodóknak kiegészítő lámpával. Ha mindenki, aki egyenesen megy, jobbra tart ész nélkül, és a külső sávban beáll előre, akkor a jobbra kanyarodók nem tudnak menni a kiegészítő lámpával, és máris 3-4 autóval több marad a kereszteződésben.

tutti 2008.08.18. 00:55:32

Egy érdekes eset történt velem a minap Nyíregyházán a körúton a Sóstói és a Kótaji utak között. A Sóstói-körút sarkán a Kótaji utca felé haladva vártam a zöld lámpára. Előttem egy autó állt. Zöldet kapunk. A külső sáv megindul, gyorsabban halad mint a belső. Én maradok, kedves autós előttem nagyon lassan gyorsított fel 40 km/h-ra. Én vártam mögötte. Amikor már vagy 5 autó kielőzött jobbról minket, rávillantottam, semmi. Akkor mondom balra index (szolidabb változata a villantásnak). Közben tudtam, hogy a lámpák nem 40 km/h-ra vannak állítva, és értékes zöldhullám másodpercek vesznek el az üresen álló belső sáv zöldje alatt.
Tehát a következő lámpánál, a Kótaji útnál a kedves úriember balra fordult, azaz sávot váltott balra. Mivel én is indexeltem még a balra sáv előtt, a mögöttem jövő úgy hihette, hogy el fogok kanyarodni, emiatt miután jobbról megelőzött, de volt egy lassabban haladó előtte, jött volna a belső sávba, és rámhúzta a kocsiját azt gondolván, hogy én úgyis elhagyom a sávot. Megnyomtam a dudát, észbe kapott, vészvillogóval elnézést kért. Nem haragszom rá, megtévesztettem.
De józan ésszel ki volt a hibás ?
Szerintem az, aki a belsőben nagyon lassan, csak 40-ig gyorsított fel. Ezáltal sok embert rávéve arra, hogy jobbról előzzenek, balesetveszélyes helyzetet okozva. Miért van az, hogy az emberek, amikor a következőnél lefordulnak, sűrű forgalomban, nem gyorsítanak fel? Ezáltal meg a kb. 50-55 km/h-ra beállított lámpák zöldhullámát rabolják el másoktól... Én, mindig kimegyek jobbra, még lakott területen is. És be balra, ha valaki ki akar fordulni jobbra kis ívben.
De "pd" kommentjében tény, hogy a lámpáknál és a sávbesorolásoknál galibát is tud okozni a jobbra tartás. Kiegészítő zöldnél is, sok helyen a külső sávon belül balra húzódással megoldható, hogy jobbra elférjenek mellettünk.
Én akkor sem hiszem azt, hogy az a megoldás az egészre, hogy mereven ragaszkodunk mindenhol a sebességkorlátozáshoz, és aki túllépi azt meg szivatjuk. Ha 160-nal jön egy Porsche a belsőben, akkor el kell engedni.
Nem attól lesz veszélyes a szituáció, hogy 160-al mész, hanem attól, hogy valaki előtted 130-al megy, és nem adja meg az elsőbbséget.
Mi ezen olyan bonyolult, a gyorsabbat el kell engedni. Én ilyenkor vagy fékezek és bemegyek a kamionok közé, vagy gyorsítok, amit a kocsi bír, kirakom az indexet jobbra, hogy amint lehet lemegyek. Látja, hogy mivan, és akkor már nem jön utánam olyan közel.
De ha van egy út, ami kissé külterületi, de hivatalosan még lakott terület és kialakult egy gyakorlat, hogy 70-el mennek rajta az autók. Odakeveredik egy, aki betartja az 50-et, ezáltal egy türelmetlen kocsisort felsorakoztatva maga mögött. Ez kinek jó?
A hatóságot soha nem hibáztatja senki, de szerintem még az évek alatt egy baleset sem volt abból, hogy ott 70-el jártak az emberek. Az már valószínűbb, hogy azért volt, mert egy 50-el menőt valaki balesetveszélyesen előzött meg önmaga alatt ásva a gödröt, gerjesztve hogy a gyorshajtás bizony veszélyes üzem...

Sztavrosz 2008.08.18. 08:41:50

Igaza volt valakinek fentebb, a Hungárián minden átutazó, autós, kamionos megfordul, áll a belső sáv még este 9-kor is, a középsőben nyergesvontatók, a jobb szélső járható. Jellemző.
Azért mondom mert az országúton mégcsak idegesítő hogy akkor veszik észre a kapaszkodósávot ha valaki szabálytalanul jobbról megelőzi őket, a hungárián viszont nemegyszer mentőket, tűzoltókat akadályoznak a "kényelmes" belsőben haladással. Jólenne néha a tükörbe nézni... és nemcsak az autóban :)

Rav Antal 2008.08.18. 10:18:43

Előzés-e az, ha folyamatosan megyek a külső sávban, lakott területen kívül, és elmegyek a középső sávban autózó mellet? Kell-e négy sávot váltanom, vagy elsuhanhatok mellette?

driver 2008.08.18. 11:31:31

mostakkor van jobbra tarts lakott teruleten belul vagy nincsen? :)

tutti 2008.08.18. 12:18:08

driver: ha van, ha nincs, praktikus és mindenki jobban jár, ha van...

driver 2008.08.18. 13:58:42

tutti: az vilagos, de a szabaly erdekelt volna, mert kicsit egymasnak ellentmondanak a kommentek, marmint ami idetartozik egyaltalan

Gyugyó 2008.08.18. 14:50:08

Szmeby 2008.08.17. 18:56:08

Teljesen egyetértek

A postíróval meg csak azért nem, mert én nem villogok le senkit ezért, csak szidom magamban és megelőzöm jobbról. Biztos nyugodtabb vérmérsékletű vagyok;)

JOBBRA TARTS!!!

Ja, és van valami a nyugati autós anyukák általánosításban is, a problémás esetek 90%-a kb

én 2008.08.18. 15:12:50

érdekes, mindenki milyen mérges itt.
én az utobbi fél évben idöben meglehetösen sokat autózom autópályán, M1, és a magyar vezetökröl az esetek 98%ában jó tapasztalatom van. Egy-egy utam általában 750-800km németországba, vagy onnan haza, és ha tetszik ha nem én a kocsi órája szerint 180-190el megyek itthon, meg Németországban. Ausztriában kb 150el. Ez kinek tetszik kinek nem, sztem az én illetve a rendörök dolga, természetsen amig mást nem veszélyztetek. Márpedig nem teszem, mert csak akkor villogok valakire ha egyértelmü hogy nem tudta felmérni a sebességemet, vagy ha nem veszi észre hogy jövök és ott feleljtödött.
De a magyar autósok, mint mondtam 98% elözés befejeztével lemegy és csókolom. Ezek persze azok az emberek akik munka céljából autóznak, és nyugatra is járnak. Más a helyzet egy hétvégi M7es körúton, de ott a legritkább esetben bosszantom magam...nem megy le a fater a szuszkával mert nem. Az A6os sem megy le 135el. mert ö is kemény... Ezt még tanulni kell, de a gyakorlott soföröktöl nem hallasz olyat h nem megyek le és kész mert 130al megyek és ennyivel szabad....

Aqweren 2008.08.18. 19:11:24

Egyébként nyugodtan kövezzetek meg, de van akire rá _kell_ dudálni, vagy rá kell villantani ha hülyeséget csinál...de persze ez helyzetfüggő, és én nem szoktam ezt csinálni, de az biztos, hogy kezdőként azok a szituációk jobban megmaradtak az emlékezetemben kezdő kormban amelyekben ledudálták a fejemet. Ilyenkor mindig mérlegeltem, gondolkodtam hogy vajon mit csináltam rosszul - és persze nagyon sokszor rájöttem hogy semmit, csak valami tuskónak nem tetszett hogy én is közlekedek..
Szóval az indokolt dudálás/villantás még autópályán is elmegy. Hangsúlyozom, ha _indokolt_.

név 2008.08.18. 21:43:32

"Ezt még tanulni kell, de a gyakorlott soföröktöl nem hallasz olyat h nem megyek le és kész mert 130al megyek és ennyivel szabad...."

Erről van szó...

SLacc 2008.08.19. 12:13:50

Próbáltam példát statuálni, szélsőben mentem, ha lehetett az M7-esen. Az a baj, hogy párhuzamosan közlekednek az ember mellett. Nem előznek, tehát lassítani kell, ha kamion jön. És nem normális 53 LE-t lassítani autópályán. :-)))

qwerty 2008.08.19. 13:24:10

Mi van akkor, ha többsávos úton nagy ívben szeretnék kanyarodni, és ezért vagyok a belső sávban, ráadásul nem is 150-nel megyek, mert hát kanyarodni szeretnék? (Szentendrei út tipikusan ilyen)

qwerty 2008.08.19. 13:46:50

Tutti

Egyértelmű: te voltál a hibás, mert össze vissza indexelsz

Azért ment 40-nel, mert balra akart kanyarodni. Persze mindíg mi vagyunk az okosak, a többiek meg balf. hülyék mert nem padlógáz/satufék kombinációval közlekednek és értékes másodpercekkel hátráltatják az utunkat...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.08.20. 05:28:57

Azzal a gondlkodásmóddal meg, hogy "az óra szerinti 130 az kevesebb, és én meg ténylegesen 130-cal mászok és takarodjatok előlem 125-tel menők", az a baj, hogy BELEHALSZ -5km/h -ba?

hegyilany 2008.08.21. 10:22:23

Amúgy okos, értelmes kollégám az autópályán jobbratartásról kifejtette, hogy ő azt nem szokta, mert biztonságosabb (!!??), ha végig a belső sávban marad... Ááááááá!!!!!!! (Könyörgöm: miért? Mert sávváltás "veszélyes", vagy mi?) Meg különben is, ha ő 130-cal megy, akkor hogy lehet, hogy bárki előzni akar.
Mit kapott tőlünk a szerencsétlen...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása