AjTb visszaültet minket az iskolapadba, hogy az alant részletezett feladványát együtt oldjuk meg. A megoldást is elolvashatjátok a tovább gombra kattintva.
Kis játékra invitálnék mindenkit. Tudom, rég volt a fizikaóra a gimiben, épp ezért lehet érdemes egy picit az agyat tornáztatni.
Tehát: Egy irányban kétsávos út (legyen akár egyirányú utca), lakott terület, mindkét sávon halad egy-egy autó. Mindkét oldalon parkoló autók, fák stb, kitérési lehetőség nincs. Az egyik autó sebessége 50 km/h, a másiké 60 km/h. (Igen, tudom, lakott terület, de ugye, láttunk már olyat, aki hatvannal megy?:)) Mivel ez egy fizikapélda, ezért legyen az autók típusa, műszaki állapota,a sofőrök reakcióideje stb. teljesen azonos. Az idő száraz, tiszta, nappal van.
Éppen abban a pillanatban, amikor a gyorsabb autó a lassabb mellé ér, és egy vonalban vannak, a tőlük x távolságra lévő zebrára leszalad egy csapat gyalogos. Mindkét sofőr az egyetlen lehetséges megoldást választja: fékezni kezd. Az ominózus x távolság pedig példánkban éppen az ötvennel menő autó féktávolsága: ő úgy áll meg a zebra előtt, hogy a rendszámtáblája és a gyalogos nadrágja között egy milliméter marad. Az nyilvánvaló, hogy a hatvannal menő el fogja ütni a gyalogost – a kérdés az, hogy mennyivel? Gondolkozz persze rajta, de túl sokat nem ér (hiszen utoljára sem gondolkodtál rajta túl sokat, amikor hatvannal mentél ötven helyett lakott területen, ugye?:).
Tehát? Tízzel? Hússzal? Harminccal? Negyvennel? Megoldásért katt a tovább gombra.
Bármilyen megdöbbentő, kb 41-42 km/h lesz az elütési sebesség!!!! És olyan 40 felett nő meg brutálisan az esélye a halálos kimenetelnek…
Azt kérem a kommentelőktől, ne próbálják meg jogi érvekkel elmagyarázni, hogy a gyalogos volt a hülye. Ez nem egy ki a hibás-típusú cikk, hanem egy gondolatkísérlet:)
A kétkedőknek: A legfontosabb adatok a számoláshoz, amikkel az igazságügyi műszaki szakértő is számol: A reakcióidő bíróság által is elfogadott ideje 1 mp. Ezalatt a sofőr meglátja a gyalogost, döntést hoz, felemeli a lábát a gázról és átteszi a fékre. (Tudom, kapusoknak mérnek 2-3 tizedet is tizenegyesnél, csak éppen nekik nem kell annyiféle döntés közül választani…) További 1-2 tizedmp, amíg a fékrendszer működésbe lép. Az elfogadott lassulás 8 m/s². Jó számolgatást!
Mellékszál, de az autópályán bivaly autókkal száguldozók sem szokták végiggondolni, hogy 200-ról 100-ra lassulni háromszor akkora út kell, mint 100-ról megállni…
Az utolsó 100 komment: