János (aki autós, motoros, kerékpáros és gyalogos is egyszerre) ezúttal az egyik legkiszolgáltatottabb helyzetben, vagyis gyalogosként tapasztalta meg mire képes egy KRESZ-t csak nyomokban ismerő bunkó autós.
Újpesten keltünk át a híres hatosfogat, azaz hat utca találkozási csomópontjában (a Külvárosi Kávéháznál) az úton két utcasarok között, amikor a főútvonalról lekanyarodva egy tuning kocsi repesztve közelített felénk. Mi már az út közepén jártunk, amikor a fiatal sofőr a dudát nyomva (a fék helyett) még inkább a gázra lépett, és nekünk hátra kellett ugranunk, hogy ne lapítson bele minket az aszfaltba.
Persze a szemkommunikációt kihasználva artikulálva felé suttogtam a varázsszót, hogy KRESZ!!!! Erre a fiatal suhanc, lehetett vagy 22 éves, azonnal megállt, kipattant az autóból, és ránktámadt, hogy mi az, hogy KRESZ, amikor itt nincs is zebra, és simán elütne ha akarna. Erre felvilágosítottuk, hogy kanyarodó járműnek minden esetben kötelező megadnia az elsőbbséget a gyalogosoknak. Ha láttatok még üres tekintetet és értetlenséget arcon... szerintem még életében nem hallott erről a szabályról. Csak ennyit válaszolt: -majd én megadom neked az elsőbbséget, ha AKAROM!
És most térnék ki a fő problémára, azaz hogy olyan sok tudatlan járművezető van, akik simán bevállalják a gyalogosok testi épségének veszélyeztetését, csak hogy a "Elképzelt" elsőbbségüket érvényesítsék, holott az autósnak minden esetben védenie kellene a gyengébb közlekedő feleket, akkor is, ha azok éppen tilosban járnak.
A másik fő probléma, hogy mostanában nagyon sok hangsúlyt fektetnek a zebrán való kötelező elsőbbség megadására, holott egyéb helyzetekben is elsőbbségük van a gyalogosoknak, ezek valahogy feledésbe merülnek.
A harmadik fő probléma, ami talán a leginkább megnehezíti a gyalogosok életét, az az Önkormányzatok és a fővárosi közlekedési hatóságok hozzáállása, nevezetesen, hogy pénzhiány miatt nem festenek fel minden lehetséges átkelőhelyre zebrát, hadd szendvedjenek csak a gyalogkakukkok. Pontosan erre a helyre, ahol majdnem halálra gázoltak minket, kértem a helyi Önkormányzat közlekedési osztályát, és a fővárosi közlekedési osztályt két évvel ezelőtt, hogy hozzanak létre zebrás átkelőt, mert életveszélyes az autósok vezetési stílusa és tudatlansága miatt, de mindkét oldalról elvetették a kérvényemet azon oknál kifolyólag, hogy a hasraütés szerűen elvégzett gyalogosszámlálás eredménye (melyeket teljesen holtidőben készítettek, nem a reggeli és esti csúcs idején) nem indokolja, hogy oda zebrákat fessenek. Szerintük túl kevés a gyalogos ehhez.
Véleményem szerint már egy emberi élet megmentése is megér több tízezer, vagy százezer forintot, amennyibe egy gyalogos átkelőhely kialakítása kerülne. De ma Magyarországon még egy zebrás átkelőhely sem garancia arra, hogy az embert ne gázolják halálra vagy nyomorékra.
Az utolsó 100 komment: