Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Finnországban nagyon más vezetni

2008.10.24. 09:49 :: SilentSound

Mivel ez a péntek nem munkanap, minden bizonnyal több időtök van olvasgatni. Ezért került a mai napra SityiSXT sztorija, aki a külöföldre szakadt hazánk fiainak népes táborát gyarapítja, ámde elkövette azt a hibát, hogy autóval látogatott az őshazába.

A nyáron úgy döntöttünk a feleségemmel, hogy autóval látogatunk haza Finnországból, mert a repjegyárakat túl magasnak találtuk, illetve azért az autóba több cuccot lehet pakolni. Maga az utazás meg is történt augusztusban, és meglehetősen érdekes tapasztalatokkal gazdagodtam. Ezen gondolatokat szeretném most megosztani veletek.

Itt Finnországban hál'Istennek normálisan vezetnek az emberek, alig akad egy-két gázpedálhuszár. Gondolom ez két dolognak köszönhető: egyrész mocsok drága a jogsi (1000-1500 € simán van egy tanfolyam, ráadásul hosszú is, mert a téli vezetés kötelező vizsgamutatvány), másrészt ha a rendőrök elkapnak, az adóhatóságtól kikért jövedelemkimutatás alapján büntetnek (ergo mindenki megérzi, ha a 60-as táblánál 100-zal elkapják). Illetve országúton, főleg éjszaka-hajnaltájt ott a harmadik nagy fegyelmező: a jávorszarvas. Nem vicc, külön biztosítási tétel vonatkozik az általuk okozott kárért, mert igen csúnya dolgokat tud művelni a járművel egy ilyen 700-800 kilós dög (egy ismerősöm egyszer elütött egy ilyet egy Peugeot 105-tel: az autó övvonal fölött gyakorlatilag dezintegrálódott). Ebben a miliőben vezetek már vagy két éve, és adaptálódtam hozzá. Finn rendszámú, nem presztízsautónk van, és érdekes volt magyarként külföldi autóval Magyarországon vezetni...

Tehát a megfigyeléseim:

- A balti államokon keresztülhaladva megtapasztaltuk, hogy mennyire nem éri meg a kamionokkal küzdeni. Engem idegesít, ha hosszan kell bámulja egy teherautó hátulját, de itt kiderült, mennyire nem éri meg szenvedni a megelőzésükkel. Ha az ember két-háromszáz kilóméter után megáll akárcsak tíz percre pihenni (evés - ivás - egyéb biológiai szükségletek), szomorúan nézheti, hogy az eddig megelőzött mintegy másfél tucat tizennyolckerekű elhúz mellette, és kezdheti előröl. Ezért sem értem, amikor valaki a feltorlódott kocsisor végéről kezd el előrepofátlankodni és veszélyeztetni másokat. Épp elég stressz egy hosszú járgányt megelőzni, miért kell ezt tetőzni azzal, hogy még hátrafele külön figyeljek, mikor érkezik meg mögém egy elmebeteg Alonso?

- A lengygel közlekedés merő egy katasztrófa, még a magyarhoz képest is. Talán ahhoz tudnám hasonlítani, mintha egy egyszeri úrvezető hirtelen egy rallycrossba oltott Forma-1 verseny közepén találja magát. Ha mögötted valaki gyorsabb, muszáj lehúzódnod és elengedned őt, mert így a szemből jövőt is előzheti más (nem vicc, jópárszor előfordult, hogy engem is előztek, illetve a szembejövőt is - kész szerencse, hogy elég széles az út). Ugyan vannak radarral szabályozott települések, de pl. a kamionosok nagy ívben tesznek erre (is): akár országút, akár lakott terület, stabil 75 km/h mindenütt. És mindennek a tetejébe vissza is előznek a falu közepén, hogy aztán az országúton megint szenvedjek mögötte. De az éjszaka volt a legdurvább: ilyenkor országútra nem is merészkedik senki rajtuk kívül. A legdurvább esetem az volt, amikor egy dombra felhajtva gyanús lett két apró fénypötty mellett még kettő. Lelassítottam, majd utána a domb tetején már meg is kellett állnom, mert dombra fel (!) előzött egy kamion egy másikat. Aztán amikor engem végre észrevett, visszasorolt, de ha nem állok meg, biztos belerohanok...

- Magyarországon úgy vettem észre, kicsit több tisztelettel bánnak a külföldiekkel, legalábbis a nagy többség. Egy esetet leszámítva semmi atrocitás nem ért, pedig azért csak vezettem kb. 1000-1500 km-t az országban. Az az egy eset pedig mi más lett volna, mint kamionelőzés... A konkrét eset az volt, hogy vártam szépen a soromra, hogy előzhessek (még volt előttem két autó a kamionig), mikor megérkezett mögém egy Seat Toledo / Altea, és nagyon felzárkózott rám (gyakorlatilag a motorháztetőt és a szélvédőt láttam a visszapillantóban). Két villogás a féklámpával - semmi eredmény, bunkaja egy centit sem növelt a követési távolságon. Hátsó ködlámpa felkapcs - kaptam reflektort, de még mindig a seggem likában matatva jön mögöttem, majd amikor volt egy kis hely, gyorsan megelőzött mindenkit a kamionig, illetve nekem a nemzetközi egyujjas jelzéssel adta tudtomra, hogy nem tetszett neki az, hogy pirosra égettem a retináját. A költői kérdésem csupán az: ha már egyszer valamelyik autóstársam jelez, és egyértelműen nekem jelez, nem kéne-e elgondolkodnom azon, hátha esetleg tényleg én keféltem el valamit, és tényleg neki van igaza...

- Volt alkalmam apósom magyar rendszámú autóját is szerencsém vezetni - érezhetően bunkóbb volt velem mindenki. Én elhiszem, hogy egy 15 éves autó mellőzi mindazt a bájt és kellemet (illetve menetdinamikát), ami az újabb, pár éves kocsikban megvan, de elvtársak: attól még a vén tragacs is autó, noch dazu a vezetője is lehet istenfélő adóalany, és horrible dictu: még akár többé-kevésbé értelmes ember is lehet, ergo nem kéne semmibe nézni. A legmarkánsabb példája ennek az az eset volt, amikor az autópályán egy kamiont előztem (ezt a rossz szokásomat azóta sem sikerült levetkőzni :))) ) olyan 140-145 km/h-val, amikor csak azt látom, hogy valaki veszettül villog mögöttem. Óvatos ember vagyok, és biztosan tudom, hogy amikor a manőverbe belekezdtem, senki nem volt mögöttem, így meglepődten vizslattam a tükörben, vajon ki lehet az, aki ilyen gyorsan megjött mögém. A választ két villanás között megláttam: egy hófehér Lamorghini Murcielago. Ez olyan szinten felforralta az agyvizemet, hogy a hátsó ködlámpa aktiválásával fejeztem ki nemtetszésemet a Lambo-tulajnak.

Utólag persze belátom, fölösleges volt, hagynom kellett volna a francba, de akkor nagyon begurultam. Természetesen miután a kamiont megelőztem és visszasoroltam, ő tüntetőleg padlógázzal húzott el mellettem. Bennem viszont érdekesnek tűnő gondolatok fogalmazódtak meg. Ha valakinek van pénze egy kb. 50 milliós autóra, akkor miért nem bérli ki valamelyik versenypályát száguldozni? Arra már nem futja? Miért nem gondol bele abba, hogy a rendkívül alacsony építésű autója esetleg nem (jól) látszik más autók tükrében? Ha 250-nel száguldozik az autópályán, hogy a frászkarikába vegye észre a 130-140 körüli sebességgel autókázó állampolgár és úrvezető a visszapillantók által nyújtott két zsebkendőnyi összterületen (ne feledjük, 100 km/h differencia van közöttük és ő jön hátulról)? És ha hátulról belémjön, valószínűleg az ő autója bemegy az enyém alá, én meg repülök egyet, mint KITT a nyolcvanas évek derekán, mennyi esélyem van, hogy élve megúszom a balesetet (ilyen ütközésre kötve hiszem, hogy bármelyik autó fel lenne készítve)? Nem kéne esetleg az ilyen autók vásárlóinak egy kötelező vezetéstechnikai tréningen részt venniük? Bár a néphagyomány úgy tartja, hogy az ilyen autótulajok döntő többségének az IQ-ja megegyezik a cipőméretével, tehát túl sok foganatja nem lenne.

- Végül pedig a saját hülyeségemet hadd írjam le. Visszaúton Helsinkiben este 10 körül szálltunk le a kompról. Akkor már nagyon fáradt voltam, több mint 1700 km-rel a hátam mögött két nap alatt, és várt még rám vagy 300. Én hülye már otthon akartam lenni, úgyhogy mentem, de igencsak hektikusan - nem tudtam a sebességemet tartani, kóvályogtam a sávomban, a reakcióidőm pedig egy Parkinson-kóros golfautósofőrénél is rosszabb volt. Szerencsémre egy kamion megelőzött, így rátapadva már könnyebb volt menni (ő "törte" az utat előttem) és szerencsésen hazaértem, de megfogadtam, hogy soha többet nem ülök ilyen fáradtan volán mögé.

125 komment

Címkék: biztonság közlekedés külföld autó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

biker_kolee 2008.10.24. 10:02:15

40! És persze 43!

És már megint a kamionosok... :)

Orizatriznyák 2008.10.24. 10:09:15

Köszi a beszámolót. A magyar kölzekedésről semmi újat és izgalmasat nem olvastam, az összes szitu megszokott, mindennapos, "már-észre-sem-veszem"-történet. Ellenben, ha már Finnországban él a post írója, szívesebben vettem volna, ha az ottani közlekedési morált fejti ki egy kicsit bővebben. A lengyel-bekezdés sem sikerült túl informatívra, a magyar helyzetet pedig köszönjük, de mi is érzékeljük. Összességében nekem ez most nem tetszett. Bocs.

Orizatriznyák 2008.10.24. 10:11:24

Ja, a jávorszarvas cuki! :)

schokobanane (törölt) 2008.10.24. 10:21:37

Orizatriznyák: Az ott nem jávor, hanem rén. Északon inkább velük találkozik az ember. (Mi is találkoztunk velük, elfoglalták az egész úttestet, úgyhogy jobbára inkább mögöttük kullogtunk.)
De tényleg jópofa. :)

Fiery 2008.10.24. 10:25:23

Az illusztraciohoz nem lett volna jobb egy javorszarvas kepet berakni?

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.10.24. 10:31:26

Jávorszarvas és rénszarvas is él a skandináv országokban, szerintem nem olyan lényeges a poszt szempontjából, hogy melyiket nyomom be illusztrációnak. :P
hu.wikipedia.org/wiki/J%C3%A1vorszarvas
hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9nszarvas

2008.10.24. 10:41:54

En epp par finnel dolgozom egyutt, es ok azt mondjak, hogy allatkent vezetnek. Biztos, hogy Finnorszagban vagy? :D

Amugy meg a fekvillantas meg kodlampa kapcsolgatas nem tul elegans. Kamion elozest befejezed, majd visszamesz a szelsobe. Ennyi a megoldas. A villogasra meg egy lesajnalo balra nezessel lehet valaszolni, az sokkal idegesitobb nekik :D

TH 2008.10.24. 10:44:23

Én csak turistaként vezettem Finnországban, de aránylag sokat. Hát ott megalszik az emberek szájában a tej, így lehet alapvetően jellemezni a közlekedők többségét. Aránylag segítőkészek, viszonylag jól betartják a szabályok többségét, a sebességhatárokat meg annyira, hogy a városban a stabil 60 km/h-s tempóval mindenkit meg lehet előzni, és az autópályán is a 130-as tempóm szinte folyamatosan a belső sávba kényszerített, mert ronggyá előztem mindenkit. Hiába, Finnországban nem 130 a limit. Na, azért ott is vannak száguldozók, de kevesen. A városi közlekedéssel meg annyi volt a fárasztó, hogy egy kicsit be van lassulva mindenki. Mire elindul 5 autó a pirostól, már rég elalszom. Ha az ember hozzászokik, hogy itt nem tép mindenki, akkor tényleg nem rossz, de mondjuk a pörgős olasz tempóhoz képest elég rémisztő...:)
Ja, és ez itten az én szubjektív véleményem, könnyen lehet, hogy más máshogyan élte meg.
Mindenesetre a lengyel közlekedés katasztrofális, és autópályák hiányában kurva lassú.

TH 2008.10.24. 10:45:32

TaZ 2008.10.24. 10:41:54
"En epp par finnel dolgozom egyutt, es ok azt mondjak, hogy allatkent vezetnek. Biztos, hogy Finnorszagban vagy? :D"
Az ottaniaknak lehet, hogy állatkodásnak tűnik az, de lényegesen nyugibb, mint a magyar közlekedés. :)

Marcellusca 2008.10.24. 10:50:43

TaZzal tudok egyetérteni. Nem túl elegáns (és balesetveszélyes is) a köd- és féklámpa villogtatás. Amennyiben szabályos vagyok (,mint általában) nem foglalkozom a villogtató, indexelő és dudáló racerekkel. Szépen várja ki a sorát (Ja, mint a tecsó pénztárnál!)! Befejezem az előzést, lehúzódom és hagyom, had menjen.

SityiSXT 2008.10.24. 11:01:02

Orizatriznyák (meg akit érdekel):

A lengyel helyzetről egyebet nem nagyon lehet írni: mindenki bunkó. Ha jó az út, akkor az tényleg jó minőségű és széles, ha rossz, akkor viszont egy SUV-ot is megreccsenthet. A kamionsofőrök pedig a legveszélyesebbek. És rengetegszer kell féezni, mert ha nem téged előznek, akkor jön egy kamion; ha nem, akkor kikanyarodik eléd egy kombájn; ha nem, akkor útépítés van; ha nem, akkor orvul eléd veti magát egy falu. Mindenki ívben tesz a KRESZ-re: a kanyarban előzés bevett gyakorlat. Hihetetlen megkönnyebbülés volt, amikor elhagytuk az országot mind a két esetben.
A finn közlekedésről: A büntetés komolyságát jelzi, hogy kb. másfél éve cikkeztek az újságok arról, hogy Kimi Räikkönent negyedmillió euróra büntették, mert olyan utánfutót vontatott, amire nem volt jogsija... Illetve friss példa: augusztus elején Sebastian Loeb-öt büntették kétezerre, mert a speciálról lejőve és a szerviz felé haladva egy 60-as táblánál 80-nal ment.
Mivel itt ami nem tó, az erdő, ezért ritkák az egyenes, sík szakaszok, ezért nehéz előzni. Gondolom ez is közrejátszik abban, hogy inkább nyugton marad mindenki. Valamint télen, amikor gyakorlatilag 10-14 óra között van valami kis világosság, egyébként meg a fullsötét erdőben éjszaka vezet az ember, nem hiszem, hogy különösebben keménykedne az illető. Sok autón emiatt extra fényszórók vannak felpakolva - az enyémre is, és kellenek is. Ugyan az itteni KRESZ négyévszakos illetve téli gumit ír elő télen, mindenki szöges gumit rak fel, mert nem akar annyit kockáztatni. Ja, és -10 fok alatt minden sebességkorlátozás 80 km/h fölött automatikusan redukálódik 20 km/h-val.
A morálról: a gyalogosok és a biciklisek itt igen nagy tiszteletnek örvendenek. Még a taxisok is képesek megállni a zebra előtt, hogy átengedjenek (lehet, hogy megint arról van szó, hogy az a szerencsétlen odakint fázik, a sofőr viszont a kényelmes melegben ráér). Tömött parkolónál is a rokihelyek üresek maradnak (illetve csak a jogosultak veszik igénybe). A vészvillogós parkolás megint nem divat: ha tényleg muszáj úgy megállni, mindenki úgy teszi, hogy a lehető legkevésbé akadályozza a forgalmat, illetve lehet beszélni a közteresekkel. Ehhez azért az is hozzátartozik, hogy a parkolók is normálisan vannak kialakítva, mindenhol van, ahová kell. Az viszont vicces, hogy az eddigi rendőrségi igazoltatásaim során csupán egy dolgom volt: szondát fújni. Se az autó dokumentumai, se a jogsim nem kellett eddig soha.
Az autópark átlagéletkora kb. ugyanott van, mint Magyarországon, de ezeken a járgányokon látszik, hogy rendszeresen karban vannak tartva, mert a műszaki vizsga elég szigorú. Illetve ha lerobbansz, pár percen belül biztosan megáll valaki segíteni. Autót venni rém egyszerű dolog: a mostani autóm hivatalos ügyintézése kb. 15 percig tartott várakozással együtt és kemény 10 euro 77 cent volt az átírás (személyautókra ez az egységes tarifa), ami mellé járt egy ingyen kávé (a műszaki vizsgabázison is ott a kávé, süti ingyen, amíg vársz). Ja, és csak arra az egy helyre kellett mennem.
Ha még szembe jut valami, írok. Illetve kérdezz még.

SityiSXT 2008.10.24. 11:06:49

Taz: Bezony, hogy itt vagyok! Én is hallottam finn ismerősöktől, hogy milyen utcafittipaldik vannak itt, de nem lehet őket komolyan venni - kivéve a távolsági buszvezetőket és a kamionsofőröket. Na, ők tényleg mennek, mint a meszes (cirka negyven tonnával a szarvas már nem ellenfél...).

Marcelluska: Én sem vagyok különösebben híve a büntető vezetési stílusnak, de akkor úgy gondoltam, valahogy muszáj felhínom a figyelmet a hibára. Sajna rosszul reagálták le... Tényleg fölösleges. Aki utcanévtáblákon és árcédulákon kívül mást nem olvas, azt nem lehet rávenni arra, hogy a KRESZ-t olvassa át még egyszer (az értelmezésről nem is beszélve).

SityiSXT 2008.10.24. 11:18:38

Elnézést, a Taznak ment válsz igazából TH-nak szólt.

TH 2008.10.24. 11:20:19

SityiSXT 2008.10.24. 11:01:02
Azt értékelem a finnekben, hogy nem érzik szükségesnek 3 évente lecserélni az autójukat! És tényleg vigyáznak az autókra általában, kevés lepukkant autót látni, még a 20-30 évesek is jól néznek ki általában.

Marcellusca 2008.10.24. 11:21:16

SityiSXT 2008.10.24. 11:06:49

Szerintem az volt a baj, hogy elfelejtetted, hogy itthon, Magyarországon vagy. :D
Itthon a normálisabb többség már fel sem veszi a "sietők" jelzéseit. Én már nem is próbálkozom tudtukra adni, hogy mi az én problémám a közlekedésükkel. Igyekszem szabályosan és balesetmentesen elérni a célállomásomat.

ganyager 2008.10.24. 11:28:50

Köszi A beszámolót...! - Akkor Finnországba nem megyek autóval! :)

SityiSXT 2008.10.24. 11:28:56

Való igaz, eléggé elszoktam az otthonki "kultúrától".
És még valami: itt ismeretlen fogalom az óravisszapörgetés...

huhaha 2008.10.24. 11:30:00

"Aki utcanévtáblákon és árcédulákon kívül mást nem olvas, azt nem lehet rávenni arra, hogy a KRESZ-t olvassa át még egyszer (az értelmezésről nem is beszélve). "

Ez nagggyon yo!!!!!!!

Marcellusca 2008.10.24. 11:30:43

TH!

nem tudom, ott mi a helyzet, én csak olasz példát hallottam (olyan ismerőstől, akik több évet dolgozott és autót üzemeltetett külhonban) fenntartásról és vizsgáztatásról. Azt mesélte, hogy a műszaki vizsgáztatás nem nagy dolog. Viszont egy baleset esetén vizsgálják az autó állapotát, szervízeltségét. Előkapják a szervízkönyvet és számlákat, melyekből kiderűl a kocsi állapota. Ha rendesen volt szervizeltetve, akkor a szervízt veszik elő, ha nem akkor a tulajt büntetik. Ebből kifolyólag a szervízek nem drágák, jól dolgoznak (nem a lenyúlás megy, mert van felelősségük is) és a nagytöbbség viszi is az autóját renszeresen a szakműhelyekbe.
Nálunk is pozitívan változna az autók műszaki állapota, ha itt is bevezetnék.

ganyager 2008.10.24. 11:30:45

Na újjab infó! :)

Marcellusca 2008.10.24. 11:33:44

SityiSXT 2008.10.24. 11:28:56

Mármint a kilóméteróra visszapörgetés? :D

huhaha 2008.10.24. 11:37:28

Legyenek szabályok, törvények, azokat tartsák és tartassáh be - ennyi.

TH 2008.10.24. 11:44:05

Marcellusca 2008.10.24. 11:30:43
Úgy látszik lehet ezt is jól csinálni...jól hangzik, amit írtál...

SityiSXT 2008.10.24. 11:49:56

Marcellusca 2008.10.24. 11:33:44
Mi más? :)

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.10.24. 11:51:53

..talán el kéne takarodni a Lamborghini elől a lehető leggyorsabban, amikor az seggünkbe megérkezik a seggünkbe 292 km/órával, a ködlámpa kapcsolgatás helyett.
Ki a szánalmas? Aki egy szupersportautót arra használ amire tervezték, vagy a régi szarával cammogó kisember, aki őt megreformálja két darab piros ködlámpával?
Muhaha.

huhaha 2008.10.24. 11:57:24

AnyádnakPalánkot

olvasgasd csak az árcimkéket

Marcellusca 2008.10.24. 12:02:26

TH 2008.10.24. 11:44:05

Részben megértem azokat, akik "öreg" autójukat nem viszik márkaszervízbe.
Idén nyáron volt két éves a verdám. Kötelező szervíz, árajánlat kérés márkaszervízektől.
Gondolom sejted, hogy nem Pesten csináltattam meg. A pösti szervíz kért volna 94.000-t, míg a vidéki (Csongrád-megyei)52.000-t ugyanazért. Lehet, hogy a pesti valami LongLife olajat rakott volna bele, de köszönöm, én 10 ezrenként úgyis cseréltetek (,mint kiderül a szervízkönyvből). Anno néztek is rám, mint valami idiótára, hogy nincs egy éves a verda és olajat akarok cseréltetni 10.000 km után. Én kiköhögtem a szervízdíjat, de megértem a kispénzüeket, akik (,mert egyébként tényleg kell az autó) nem igazán engedhetik meg maguknak a szakszervízeket. Csak nem biztos, hogy a sufnituning vagy a Jóska jó megoldás. Nem mindenkinek lehet olyan szerencséje, mint nekem, hogy anno a huszonéves Ladám javításához megtaláltam Misi bácsit, az öreg szakit.

oldspieler 2008.10.24. 12:04:03

14 éven át kamiont vezettem. 2 téli szezont Finneztem a Nagy tesón keresztül. Volt olyan , hogy 20 óra vezetéssel 214 km-t sikerült Lvovtól Rovnóig megtenni a jeges úton. Helsinki még vagy 1800 km-re volt. Utána volt hóvihar Leningrád előtt szintén max. 20-as átlaggal vagy 20 órán át. Nagyon sok személyautó Lada , Moszkvics beállt mögém és hagyta , hogy törjem az utat előttük. Csak oda felé fogytam kb. 6 kilót. WC.- re Helsinkibe mentem először könnyíteni magamon. Hazafelé csak az Ede kuplungja szállt el. Ragyogóan megtanultam kuplung nélkül váltani, fülre, a szinkron kapcsolás a motor hangjából adódott.
Mindegy, Karácsony másnapján itthon voltam a szeretteimnél. Nekik jó volt, 48 órát aludtam. Ágyban!

Marcellusca 2008.10.24. 12:06:14

AnyádnakPalánkot

huhaha 2008.10.24. 11:57:24 + uccca névtáblákat!!!

grmindenyssa 2008.10.24. 12:06:15

Mo-on közröhej lenne, ha az APEH igazolás alapján szabnák ki a büntetéseket - bár lehet, nem változna semmi: aki 30 millás kocsiban ül, azt a rendőr megállítani se meri, nemhogy megbüntetni...

mathers 2008.10.24. 12:10:18

"En epp par finnel dolgozom egyutt, es ok azt mondjak, hogy allatkent vezetnek. Biztos, hogy Finnorszagban vagy? :D"

Dániában élek. Vezettem is itt párszor. A dánok azt mondják magukról hogy nagyon rossz a közlekedési morál is állatként vezetnek.

Szerintem szabálytisztelőek és az itteni vezetés egy jógatanfolyammal ér fel olyan nyugtató hatású

@AnyádnakPalánkot:
Miért kéne neki elsőbbséget adni? Szabálytalankodik. A szabályok azért vannak hogy mindenki betartsa. Az is akinek jó kocsija van. Ja és nem autópályára tervezték hanem zárt pályára. Nem kényelmes vele betartani a 130 at.

Marcellusca 2008.10.24. 12:12:12

grmindenyssa 2008.10.24. 12:06:15

Nem csak az a baj. Kiderülne, hogy a prémium kategóriás autó gazdája szegény kisvállalkozó, illetve nála minimálbérre bejelentett "jó munkásember"!

oldspieler 2008.10.24. 12:15:39

Ja, sport autó? Befizetett az Úristennél a könnyű és gyors halálra, főleg ezzel a mentalitással. Vehetne motort. Talán kevesebb embert ránt magával.

Aqweren 2008.10.24. 12:18:43

oldspieler: "Nagyon sok személyautó Lada , Moszkvics beállt mögém és hagyta , hogy törjem az utat előttük."

Ismerős mellett ültem hóviharban pár éve szilveszter este, ő is hagyta hogy a teherautó törje előtte az utat. Csak jött egy olyan hóbucka amin a teherautó simán átment, a suzuki meg nem...a szalagkorláttal szemben álltunk meg végül :S

tyberius 2008.10.24. 12:19:27

Hát igen, az északi emberek vérmérséklete picit más :) Ez szerintem tényleg a természeti körülményekre vezethető vissza: ahol az év nagy részében hideg és sötét van, ott az ember megszokja, hogy nem lehet mindent "gyorsan" megoldani, illetve ott jobban egymásra vannak utalva az emberek, így a társadalmi szolidaritás is jobban bevésődik.

TH 2008.10.24. 12:21:13

Marcellusca 2008.10.24. 12:02:26
"Részben megértem azokat, akik "öreg" autójukat nem viszik márkaszervízbe."
Nem kell márkaszervíz, az itthon botrány, amit csinálnak, plána amilyen árakon. De fontos, hogy rendszeresen karban legyen tartva az autó, én csak erre gondoltam. Nálunk arra se figyelnek oda, a márkaszervizek meg arcátlanok.

pip 2008.10.24. 12:25:15

ja egymásra vannak utalva, csak ha valamelyiknek agyára megy a jólét kiírt egy osztályt... télleg jó lehet északon élni.

Atika!!! 2008.10.24. 12:26:52

Lengyelországban nem volt szerencsém vezetni, csak autóban és buszon ülni. A KRESZ-ük (ha van) érdekes, nyomják rendesen a gázt. A Warsó-Lódz kb 130km-es buszúton 3 balesetet láttam...
A finnek meg érthetetlen hogy ilyen tatás módon vezetnek. A legjobb versenyzőket adják minden autós sportba (F1, rally, stb) :D

TH 2008.10.24. 12:29:43

pip 2008.10.24. 12:25:15
Ha előfordul két ilyen eset, akkor az jellemző nemcsak az adott országra, de az összes környezőre is, ugye?

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 12:34:26

Ez most milyen poszt mar megint?

Ha Finnorszagban vezetsz akkor mindenki normalis, otthon meg alig varod az alkalmat hogy feklampat meg kodlampat hasznalhass?

Es a finnek hogy viselik a magadfajta bunkot? Mert azt nem hiszem hogy az ottani kressztanfolyamon tanultad hogy masokat rafekezessel illetve kodlampa haszanalattal kell buntetni.

Vagy el akartad mondani hogy kulfoldon elsz es jobb autod van mint aposodnak? Akkor egeszsegedre.

ziza133 2008.10.24. 12:35:11

Ha neked stressz megelozni egy kamiont es faraszto dolog a tukorbe nezni, akkor azonnal add vissza a jogsid es irany a MAV, kozuton nincs helyed!

canismerga 2008.10.24. 12:38:40

Itt Svédhonban azt mondják a finnekre, hogy késsel a kezükben születnek és isznak, mint az állatok.Sokan utálják is őket. Hagyományosan ők a lenézett nép a négy északi állam között, mint ahogyan a norvégokat tartják retardáltnak. Sokáig a svéd kötelező volt náluk, úgy mint nálunk az orosz.
Itt ezek a hagyományok, lehet velük vitatkozni.
A rendőr meg azért csak fújatott téged, mert a többit meg tudja nézni a rendszám alapján a rendőrautó computerén is.
A cikk egyébiránt oké...

Aqweren 2008.10.24. 12:45:29

Mindenesetre érdekes kérdés, hogy féklámpavillantáson és ködlámpázáson kívül hogy lehet tudtára adni a mögöttem jövőnek hogy nem tart megfelelő követési távolságot...:(
Talán a vészvillogó lehet a megoldás? Mostanában gyengélkedett a kocsim, nem tudtam egy alkalommal hatvannál többel menni a főúton, mert negyedikben is rángatott mint az állat, a következő településig akartam csak eljutni hogy ott kiálljak a forgalomból. A mögöttem jövőt érthető módon idegesítette a lassú tempó, nagyon közel jött mögém, mire felkapcsoltam az elakadásjelzőt, mintegy jelezve hogy nem viccből megyek lassan...na _akkor_ lemaradt.
De ha nincs műszaki probléma és tudom tartani a 90-100-at, akkor nem ésszerű a vészvillogó.
Tényleg érdekelnének jobb ötletek...

SityiSXT 2008.10.24. 12:45:44

Itt nincs szükség ilyenekre (ködlámpa, ilyesmi), mert normálisan vezetnek. Én ehhez adaptálódtam, amikor kijöttem, és ezért volt szokatlan, amit otthon tapasztaltam. És ez volt az összes eset, amikor elborult az agyam. A poszt elején meg írtam, nem presztízsautóm van - sőt, elárulom, apósom autója fiatalabb az enyémnél.
A kamionelőzés meg azért stressz, mert jóval hosszabb, mint egy normál autó, és közben egyes boyracerek utolérhetnek és letolhatnak (ha csak képletesen is) az útról. Nem tudom, másokat hogy oktattak, de nekem még azt tanították, hogy ha előttem már előz valaki, én ne tegyem, mert könnyen lehet, hogy ő még elfér, de én csattanok, mert nem látom, mi van előtte.

antimason 2008.10.24. 12:46:17

Hát hiába szakadtál külföldre, azért maradt benned a magyar közlekedési morálból.
Mi vagy Te, önkéntes rendőr?

És ha valaki a szeretteihez rohant a kórházba.
Mit tudod Te?

SityiSXT 2008.10.24. 12:50:32

canismerga 2008.10.24. 12:38:40
Igazuk van, ezek tényleg isznak, mint a kefekötő. A fő probléma inkább az, hogy sajna nem tudnak inni, és irgalmatlanul kiütik magukat. És a svédeket természetesen utálni kell, mert 600 évig elnyomták őket. Meg még mindig kötelező a svéd, olyannyira, hogy itt csak kétnyelvű (finn és svéd) feliratozással kerülhet minden árucikk forgalomba.
Köszi, én is tudtam, hogy meg tudja nézni, csak elsőre kicsit furcsa volt, hogy csak fújnom kellett... :)

Tom 2008.10.24. 12:56:56

> szerintem nem olyan lényeges a poszt szempontjából, hogy melyiket nyomom be illusztrációnak.

Hát, a különbség csak annyi, hogy ez a rén tényleg cuki, valamint alig nagyobb, mint egy megtermett kutya. Megérzed, de lepattan (bocs a vegásoktól). Ellenben az a böszme jószág jávor összemérhetõ az autóval súlyban. Ráadásul magas, így a lábát ütöd ki. Ergó több, mint fél tonna beszáguld a szélvédõn. Nagyon nem mindegy... A biztosítási összeg sokszor csak az örökösöknek megy.

SityiSXT 2008.10.24. 12:57:34

antimason 2008.10.24. 12:46:17
Hadd fordítsam meg: elémugrik egy nyúl a bokorból az országúton. Mi a garancia arra, hogy a vonóhorgomat nem a rám túl szorosan felzárkózó úrvezető szájából kell kifeszegetni? Egy - egy...

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 12:58:48

Szerintem meg nagyjabol semmi kozod ahhoz, hogy tartja-e a kovetesi tavolsagot valaki. Amig nem megy neked addig nincs miert izgulnod. Utanna is maximum azert, hogy legyen biztositasa. Nem vagy biro, se rendor, se foldesur pallosjoggal. Igy nem teljesen ertem hogy miert is akarod a tobbi embert nevelni (veszelyeztetni).

Ha annyira oda vagy a finn vezetesi stilusert akkor miert nem vezetsz ugy Mo-n is? Utanna leirhatod hogy milyen nemnormalis mindenki, addig meg csak azt bizonyitod hogy egy vagy a nemnormalisok kozul. Meg akkor is ha a te kornyezetedben kevesen vannak, akik nem tartjak be a kovetesi tavolsagot, igy Finnorszagban nem fekezel ra a mogotted levore.

Ez nem teged minosit hanem a finneket, vedd eszre. Teged az minosit, hogy hogyan reagalsz egy masik agressziv vezetore. Na ezalapjan egyes fiam ulj a helyedre.

TH 2008.10.24. 13:16:47

Nem kell regisztrálni, és megint tele vagyunk hülyékkel. Vazzeg, én is a féket nyomogatom, ha valaki a seggembe tapad, holott láthatóan nem tudok kisorolni az autópályán vagy nem tudom megkezdeni a kamion előzését, mert jönnek szembe. Nehogy már azt kelljen bizonygatni, hogy ez zavaró és veszélyes...vazze, most az a gond, hogy valaki leírta a külföldi tapasztalatait vagy mi a rák baja van itt egyeseknek?

mathers 2008.10.24. 13:19:37

"Szerintem meg nagyjabol semmi kozod ahhoz, hogy tartja-e a kovetesi tavolsagot valaki. Amig nem megy neked addig nincs miert izgulnod. Utanna is maximum azert, hogy legyen biztositasa. Nem vagy biro, se rendor, se foldesur pallosjoggal. Igy nem teljesen ertem hogy miert is akarod a tobbi embert nevelni (veszelyeztetni)."

A követési távolság meg nem adása a veszélyeztetés nem a fényjelző használata.

A biytositó nem fizet minden anyagi kárt (Utánjárás, kocsihiány miatt kiesett jövedelmet) + MÁV biztositó ugye

+ Egy balesetben pl autópálya sebesség mellett lehet személyi sérülés, vagy halál is. Azt semmi biztositó nem tudja kompenzálni.

Tetszőleges követési távolság meg nem adása gyilkossági kisérletnek minősül amivel szemben a védekezésre megfelelő eszközökkel módnak kell lenni.


Vagy ha a gyerekedbe bele mennek hátulról akkor is a gyorshajtó szabálytalan pártjára álsz? Abba még senki nem halt bele hogy tovább tartott vhova odaérni. Abba hogy hátulról belementek járművébe más sokan meghaltak.

És rossz az a hozzáállás hogy más emberek nevelése rossz. Az adócsalót is meg kell nevelni (legalább jelenteni az apehnek) a gyorshajtót is, és ha korrupciót tapasztalsz is jelenteni kell.

Ha mindenki félrenéz akkor tényleg a normaszegés lesz a sikeresebb stratégia mint a normakövetés. És csupa normaszegőből álló társadalomban roszabb élni mint csupa normakövető között.

Az élhatőbb környezet kialakitása az egyéni döntésnél kezdődik: Kérsz e számlát a szolgáltatásért, adsz e hálapénzt, mersz e menni a megengedett legnagyobb (de max annyi) sebességgel a belső sávban, és szólsz e az apehnak ha a szomszédod Szlovák kocsival parkol otthon mindig.

Ainult Mina 2008.10.24. 13:25:45

En eszt vagyok es sokat jartam Magyarorszagra autoval. Szerintem balti orszagok (es nem allamok, az szovjet idöben volt) közül Lettorszag legrosszabb. Vadul mennek, elöznek es a következö lehajtonal hazaernek. Finnek meg eszteknel is lassabbak. Magyar barataim mondjak, hogy esztek bamban vezetnek. Nem veszik eszre, ha valaki segiteni akar es beenged. Igaz, nem veszik eszre ha valaki be akar menni eled. Lengyelorszag katasztrofa. ketsavos uton le kell huzodni, mert jönnek-mennek az elözö autok. Kamionosok viszont segitenek mindenhol. Lengyelorszagban kint vannak radarok. Be kell allni olyan auto möge, akin CB-antenna van, mert erzekeli radart. Ha megy 130-al, akkor menj utana. Ha valamiert lassit, ne elözd, lassits te is.

Magyarorszagrol is van velemenyem, de nem akarom mondani, mert szeretem Magyarorszagot, de nem soförök miatt szerettem meg.

Oz 2008.10.24. 13:25:47

csa,

en ausztraliaban veztek, hat az is megerne egy posztot. Itt kb 1,5 m a kovetesi tavolsag akar hol mesz. Ha az urvezeto kollegak megelik(!) a 2-3 ev utani full jogsiukat akkor 98% betartja a szabalyokat. Elkepeszto menni az autopalyakon. mIndenki kozel egyforma sebesseggel tolja. Ja es 110 a max.

Marcellusca 2008.10.24. 13:27:49

Én akkor villogtatom a féklámpát, ha látom, hogy mér a yard. Így jelzem a mögöttem (nem a seggemben) jövőnek, hogy nem árt lassítani. És itt nem a büntető fékezésről beszélek, hanem a fékpedál "pöcköléséről". Még mielőtt valaki felteszi a kérdést: Hogyhát hogy ...? Úgy, hogy előírás szerint a féklámpák már a fékezés szándékát is jelzik, azaz a pedál megnyomásakor, de a fékerő megjelenése előtt jeleznek. Gondolom SityiSXT is erre gondolt a villogtatásakor.

SityiSXT 2008.10.24. 13:29:43

Lehet, hogy én emlékszem rosszul, de mintha az derengene a gépjármű-vezetői tanfolyamról, hogy a közlekedés társasjáték, ahol nem én vagyok egyedül az úton, hanem bizony ott a többi autó, kamion, biciklis, gördeszkás, fagylaltoskocsi/-tricikli, gyalogos, kutya, őz, mindenki. És partnernek kell lenni abban is, hogy más is eljuthasson úticéljához. Addig nincs is baj, amíg ebben a többi autóvezető (kamion, biciklis, stb.) partner ebben, de ha pl. nem tartja be a követési távolságot, akkor azzal nemcsak magát, hanem engem is veszélyeztet. Külföldön pláne felértékelődik ennek a jelentősége, hiszen több macerával jár, ha baleset történik (kezdve azzal, hogy felmerül a hazajutás kérdése). Nem szokásom az embereket nevelgetni, de ha veszélyeztetve érzem magam, engedtessék meg, hogy nemtetszésemet az adott körülményekhez képest civilizáltan, de kinyilváníthassam (lehet, hogy az én értékrendemmel van baj, de jobb ötletem nincs, hogy tudnék másképp a mögöttem lévővel kommunikálni). Ha valaki az utcán egy késsel hadonászva közelít feléd, gondolom megpróbálod szóvá tenni neki, hogy mutatványa kissé káros a környezete egészségére. Más említettem korábban is, hogy lehet, hogy nem ez volt a leghelyesebb megoldás, de azt hiszem, adott körülmények között ez igen csekély mértékben volt veszélyes a társadalomra. Ha van jobb ötleted, mit kell tenni ilyenkor, kérlek, oszd meg velünk. De ha a válszod csupán a "marajd nyugton" valamelyik metaforája lenne, vedd azt is alapul, hogy minden embernél van egy bizonyos tűrőképességi határ, amit át lehet lépni. Nem a Lambo és a Seat volt az első, akik veszélyeztettek, és nem is az utolsók, azt hiszem. Mint már írtam, itt is vannak bunkók, de lényegesen kevesebben. Illetve feltűnően nem arról szól itt a közlekedés, hogy vagyok én és mindenki más ívben lekakkantva, hanem arról, hogy segítsünk másokat. Egy kiragadott példa: ahol eddig vezettem, igyekeztem a gyalogosokat átengedni előttem, még ha nem is a zebrán mentek át. Most, hogy szervizben van az autóm és biciklire (illetve lábbuszra) kényszerültem, jó érzés látni, átélni ezt a figyelmességet a többi autóstól.
Javítottam a jegyen? :)

TH 2008.10.24. 13:30:35

mathers 2008.10.24. 13:19:37
Majdnem teljesen egyetértek.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2008.10.24. 13:31:21

Akkor leírom ide is a véleményem:

Szerintem, ha valamilyen okból lassabban haladsz az autópálya belső sávjában, illik elengedni a mögötted türelmetlenkedőt, még akkor is, ha te 140-el mész, és ő szabálytalanul 180-al akar előzni.
A gyorshajtás legyen az ő baja, lehet, hogy beteg hozzátartozójához rohan, vagy csak félőrült stb.

A másik: ha felhajtóhoz közeledsz, és mögötted nincs sor, húzódj a belső sávba, ezzel is segítve a felhajtót és megelőzve a balesetveszélyes szitukat.

aFx 2008.10.24. 13:32:36

az a helyzet, hogy skandináv félszigeten a boyracerek egy telet nem bírnának ki. nem hinném, hogy fel lehetne az átlagukkal fogatni, hogy azért 110 a határ a széles és jóminőségű autópályán, mert 110nél szöges téligumival még egy derűs (értsd, 3 napja nem volt csapadék) téli napon még éppen "kiadja" a kocsi a kanyart. és mellesleg ezzel a tempóval végigelőzöl a pályán mindenkit, mert ők nem szeretnek 5 perc előny miatt begörcsölt kezekkel és lábakkal hazaérni. mondom ezt svédeknél szerzett tapasztalatok alapján.

akinek terepjárója van, az földművelő, kamionoknak ugyanaz a sebességhatár, szóval előzni nem kell. kamionosok meg tudnak 40tonnával driftelni a kanyarban, de őket lassan annyi hárombetűs rövidítés óvja, mint a repülőgépeket. úgy meg, hogy az autó használati eszköz, és nem pénisznövelő, nincs értelme nyomulni. avagy a suzuki ott a saab 9.3-9.5 kombi és a volvo v40-v60 típusoknak feleltethető meg. kisebbségi komplexus pedig emiatt nem létezik.

az meg, hogy jók rallyban/autóversenyben... ők már a babakocsival megtanulnak driftelni;>

igazából 1-2 kemény tél (értsd, tükörjégre fagyott utak hóátfúvásokkal és porhóval egész télen) után Mo.n se maradna se boyracer, se "minimálbéres" vállalkozó. se rosszul karbantartott autó. előbbi kettő kinyírná magát (rendőr lehet nem állítja meg utóbbit, de a saját hülyesége rossz útviszonyokkal együtt már biztos), utóbbiak pedig szintén roncstelepre kerülnének, mert ami jó útviszonyok között még elég, az -10fokban jégen már baromi kevés (ld barmok a kopott nyári gumikkal az első hószállingózás idején).

szeretek ott vezetni. nyugodtak az utak, rendesen van méretezve az úthálózat, lehet a saját tempódban menni az idő 90%ában... és alapvetően az emberek vigyáznak egymásra, mert ott ez a túlélés lényege. hazajövök, és látom a koszt, a sok kicsinyes tolakodó barmot, aki az autóban kompenzálja az életét ért sérelmeket, nomeg az eszméletlen gyenge minőségű utakat.

szeretek vezetni, és az Aból Bbe eljutást általában élvezem. de nem szabad elfelejteni, hogy az autóút közlekedésre való... tessék kimenni versenypályára, ott lehet kultúrált keretek között állatkodni, és bemutatni, mekkora ász vagyok. a közút egész egyszerűen nem erre való.

mxplanet 2008.10.24. 13:35:25

bárcsak ott kapnának el a papíron 50 ezres fizummal gyorshajtásért:)

SityiSXT 2008.10.24. 13:38:22

Az előző vienna-nak szólt, de akinek inge...
Marcellusca: pontosan ezt tettem. Nem páros lábbal álltam a fékbe, hnem csak villogtam a féklámpával. Aztán mivel semmi nem történt, kapcsoltam fel a ködzárót. És erre utaltam a postban is: ha valaki nekem látványosan jelez, hogy bibi van, nem kéne önvizsgálatot is tartanom? Biztos én vagyok az ódivatú, de ha engem levillognak, először mindig azt ellenőrzöm, én vajon nem követek-e épp el valami hibát...
És ahogy mathers is írta: ha nem próbálom meg megelőzni a balesetet (úgy gondolom, a két adott esetben (Lambo mögöttem, én már rég a kamion mellett; illetve beragadva egy teherautó mögé egy 8-10 autós oszlopban), akkor nem vagyok-e én is hibás egy kicsit, ha baleset lesz a vége?

SityiSXT 2008.10.24. 13:42:15

Izé, lemaradt a zárójeles mondatrész lényege. Helyesen:
(úgy gondolom, a két adott esetben (Lambo mögöttem, én már rég a kamion mellett; illetve beragadva egy teherautó mögé egy 8-10 autós oszlopban) másképp nem tudtam felhívni autóstársaim figyelmét arra, hogy másokra nézve veszélyesen közlekednek)

TH 2008.10.24. 13:45:29

Epikurosz 2008.10.24. 13:31:21
Egyetértek. Viszont volt olyan, hogy 15 kamiont előztem a pályán 140-150-el,és beállt a seggembe egy Seat Ibiza, villogott, dudált, minden. A kamionok között hely sem volt elég, és ha lett volna, akkor sem tudok 150-ről 80-ra lefékezni egy ámokfutó kedvéért olyan szűk helyen. Szerintem ilyenkor indokolt a fékpedál "pöcögtetése".

ludwig 2008.10.24. 13:46:49

Magyarországon nem túl jól működne a jövedelemIGAZOLÁS alapján kiszabott bírság, mert mindenki minimálbéren van ...
(és abból vette a 15M cirkálót)

pooh 2008.10.24. 13:48:07

mathers:
"...szólsz e az apehnak ha a szomszédod szlovák kocsival parkol otthon mindig...."

szlovák rendszámú kocsim van. nyáron a Balatonnál egy figura ki akarta belőlem provokálni, hogy számlákat is csináljak neki - á la agent provacateur !

a lelki szegény egyed tudatáig nem jutott el, hogy szlovák állampolgár vagyok (látva a paranoiás és síró-rívó MAGYARORSZÁGI magyarokat, akik viszont egy hajszálat nem képesek keresztbe tenni ha nem a másik lenyúlásáról van szó nem tudom, hogy sajnáljak, vagy örüljek neki :((( )


az eredeti témához pedig annyit, hogy Németországban ha bunkó autóst láttam, az magyar, lengyel, cseh /a határ közelében/ rendszámú volt - ebben a sorrendben.

Én is gyorsan vezetek, de figyelek a többiekre is. Ha utolérek valakit, aki egy kamiont ér utol éppen, akkor aszerint cselekszem, hogy valószínű és elvárható, hogy ő is meg szeretné előzni. Aki nem csak a száját jártatja, hanem ült már autóban legalább egyszer, az tudja, hogy milyen kellemetlen lefékezni egy kamion mögött csak azért, mert a mögötted lévő ész nélkül nyomul.

Nem utlsósorban pedig veszélyes is lehet, mert így utolérnek a többiek, neked pedig nehéz kigyorsítani - pláne ha gyenge kocsid van.

ész és p-ísz emberek, ész és písz...

TH 2008.10.24. 13:48:10

ludwig 2008.10.24. 13:46:49
Viszont jó kiindulópont lehet az APEHnek, hogy kinél tartsanak jövedelemvizsgálatot...:)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2008.10.24. 13:48:18

Apropó, ezt a poént ne hagyjam ki:

Mentem egyszer az M3-as autópályán előzés után kb. 140-el a belső sávban.
Nem siettem a visszasorolással a külső sávba. Egyszer csak mögöttem terem egy Smart For Two kb. 160-al és a srác rámvillogott, hogy engedjem el. Szó nélkül lehúzódtam. :-)
Majd 10 km után előztem le.
Amúgy egyszer láttam a srácot a barinőjével az egyik pesti benzinkútnál is.

aFx 2008.10.24. 13:50:04

ja a követési távolságot nem betartóknak meg röviden és tömören az anyját. 3-4szer jöttek már hátulról bele autóban, hogy benne ültem, nem gyorsan, de ahhoz épp eléggé, hogy kékeszöldre verődjön a térdem bekötve is. "deháténnemtudtamhogycsúszik..." aham, pont ezért van a követési távolság. és ha a hozzátartozójához siet vagy a kórházba, akkor is be kell tartani a szabályokat, mert a rohammentővel se ér oda gyorsabban. ha egyáltalán odaér. ld Haider, neki is gondolom örültek, hogy rokonokhoz sietett. oda is ért... a temetőbe.

mxplanet: ha ott papíron 50ezer a fizud, akkor nem kapsz hitelt, hülyének fognak nézni, ha autót/házat akarsz venni, de minimum elhajtanak. mert ha annyira vagy bejelentve, akkor nem leszel komoly ügyfél... és úgy még egy tvelőfizetést is nehéz elintézni....

Marcellusca 2008.10.24. 13:50:38

Epikurosz 2008.10.24. 13:31:21

Már annyiszor foglalkoztunk a kérdéssel, de akkor az "újfiuk" számára: Hova a búsporos p*csába húzódjak, ha már megkezdtem az előzést (kamion mellett vagyok) és feltűnik az ezerrel közlekedő őrült, aki a Lambrghinijével összetévesztette az autópályát a versenypájával?! És nem "csak" 180-nal jön, hanem 200 fölött, tehát tényleg "egyszercsak feltűnik" a tükörben.

ethrnz 2008.10.24. 13:58:00

Kezd elegem lenni ebből az okoskodó gyorshajtó hisztériából... Természetesen az országút nem csak a magabiztosan tempósan és lendületesen vezetőké, de egy pár tapasztalat...

Én általában tempósan vezetek, és értetlenül állok azelőtt amikor

- 100 autó poroszkál a belső sávban a külsőben meg 4-5
- minden indok nélkül poroszkál valaki a belső sávban (mindegy mennyivel), holott a külső sáv teljesen üres

amíg az emberek a jobbratartást, mint közlekedési alaptézist képtelenek felfogni, addig mit beszélünk itt száguldozásról meg ilyenekről. És igenis amikor valaki belekezd egy előzésbe nézzen a tükörbe és mérje fel jön-e mögötte gyorsabb autó, én évekig kispolszkival közlekedtem, de ritkán villantottak rám. Senki nem halt még bele abba, hogy adott egy kis gázt, hogy a mögötte előzőnek ne kelljen feleslegesen lassítania...
Másik oldalról, ha látom hogy valaki autópályán beragadt egy kamion mögé lassítok és kiengedem, egy pillanatnyi gázelvétel az egész. A baj, hogy az emberek többsége egész egyszerűen képtelen interakcióra a volán mögött.

A teherautós példáról pedig csak annyit, elég két-három töketlenkedő, aki beragad a teherautó mögött, ráadásul minimális követési távolsággal, így az ember vagy órákon át szerencsétlenkedik, vagy kénytelen a feltorlódott balekokat leszalámizni.

Tény, hogy a felelőtlen gyorshajtás nagyon sok balesetet okoz, és amíg az ember nem üti meg egyszer magát csúnyán, könnyen gondolja magát mindenhatónak és sérthetelennek, de ne felejtsük el, hogy amikor azt mondják hogy a balesetek x százalékát gyorshajtás okozza, elfelejtik hozzátenni hogy ezen esetek számottevő részében nem a gyorshajtás volt a fő ok, hanem az ahhot addódó ittasság, vezetéstechnikai hiányosság, figyelmetlenség, stb.

A kedvenc csúsztatásom: Jörg Haider balesetét okozta!

Persze, meg az hogy hullafáradtan csatt bebaszva ült a volán mögé. Ezek összesége okozta a balesetet. Lehet hogy úgy be volt nyomva, hogy 70-nel is fejreáll, mint ahogy azis lehet, hogy kérdés nélkül célbaér akkor is, ha 140-nel megy de nincs berúgva.

Én a német példa híve vagyok. A cél nem a közlekedés a forgalom lassítása, hanem a vezetési kultúra, a vezetéstechnika fejlesztése. Én ebben látom a kevesebb baleset kulcsát. Az Autobahnon megjelenik mögöttem 22-al a Porsche, de a 100-as táblánaál 100-al megy, mert a 100-as táblának oka van és nem csak ott felejtette valaki... A kulturálatlanságot, meg a balekságot kellene megszüntetni.

Earl of Hamandex 2008.10.24. 13:58:46

Nem tudom a sok okos mi a lófaszt nem ért azon, hogy előzök egy kamiont a pályán (mondjuk 130-cal), és mögém jön villogni, akkor NEM VAGYOK KÖTELES sem gyorsabban hajtani (mert lefotóznak, mert ennyit bír a kocsi, akármi), sem besorolni akamion két pótkocsija közé, sem megpróbálni leszorítani a kamiont, csak azért, hogy a mögöttem jövő rövidpöcsű gyorshajtó egóját ápolgassam. Nem teljesen értem, hogy a gyorshajtás miért felsőbbrendű dolog? Ha leközelebb kitalálom, hogy nekem meg jogom van úgy sávot váltani, hogy mellettem mennek, akkor belemegyek azzal, hogy miért nem takarodik onnan? Aki meg a beteg gyerekét, meg éppen szülő nagymamáját akaja látogatni, azoknak üzenem, hogy nagyon úgy tűnik, itthon az ország egyik fele beteg, a másik meg szül, mert mintha kicsit többen lennének az ilyen racerek.
Ja, és lassan mondom, hogy a gyengeelméjű boyracerek is felfogják: nem arról az esetről beszélek, amikor tata 90-nel tötyök a belsőben, az tényleg büntetendő)

Findusz 2008.10.24. 13:59:16

A képen egy rén- és nem jávorszarvas látható.
Nagyon nem mindegy. Tudod, a rének húzzák a mikulás szánját is... Ha valóban ott élsz, akkor láthattál eleget belőlük északon. Jávorszarvast viszont csak elvétve. A barátomat most nyáron büntették meg ott - bérelt kocsival ment szolídan gyorsabban, mint kellett volna. Súlyos volt a bünti.

Marcellusca 2008.10.24. 14:10:33

SityiSXT 2008.10.24. 13:29:43 "a közlekedés társasjáték,..."
Nem, nem! Túlélő-sau! :D

Aqweren 2008.10.24. 14:11:00

Szerintem a magyarok nem bunkó vezetők. Van egy-két kirívó esetek, melyeket megjegyzünk, de szerintem általában nem a bunkóság a jellemző. Elég sokat vezetek, és viszonylag ritkán találkozom bunkókkal. Bizonytalan, meg hülye elég sok van, de lehet hogy ez csak eseti.
Mindenkinek lehet rossz napja - a közlekedés társasjáték, van hogy én védem ki más hülyeségét, és van, hogy az enyémet védi ki más.
Az átlag magyar sofőr nem tuskó és nem szar le másokat. szerintem! de javítsatok ki ha tévedek...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.10.24. 14:11:42

"Ezért sem értem, amikor valaki a feltorlódott kocsisor végéről kezd el előrepofátlankodni és veszélyeztetni másokat. Épp elég stressz egy hosszú járgányt megelőzni, miért kell ezt tetőzni azzal, hogy még hátrafele külön figyeljek, mikor érkezik meg mögém egy elmebeteg Alonso?"

A feltorlódott kocsisort azért értem utol, mert az én átlagsebességem nagyobb, mint a feltorlódott kocsisorban haladók átlagsebessége.

Minden, a kocsisorban lévő embernél nagyobb.

A lassabb autót pedig meg kell előzni, mert az nem azt, és nem úgy csinál, amit, és ahogy Te csinálsz, ergó idegesít a létezése, valamint nemá kelljen szaglásznom 10-20 autó plusz egy kamion füstjét addig, amíg a kamionhoz leközelebb lévő, hozzám képest mazsi veszi a bátorságot, és előzni kezd.
Eddig sem tette, eztán sem fogja, hiszen 1000 kilométerrel a háta mögött, az elalvás szélén áll, és azért megy a kamion után, mert a piros fényt követi.

aFx 2008.10.24. 14:14:44

ethrnz: amikor az első hír volt, hogy fejreállt már lehetett tudni, hogy keményen gyorshajtott is. a biztosan oka van a gyorhajtásnakra mondtam a példát, az cinizmus pedig ezek szerint nem volt eléggé érezhető.

akkor érthetőbben, cinizmust kifejtve: inni és mulatni volt idő, de hohó, sietni kell a rokonsághoz, 140el a faluban, mert eddig nem volt sürgős, de mostmár nagyon az! kit érdekel, hogy fáradt és ittas vagyok, mert jól vezetek, előttem ellenben mit csoszog az a nő 50el, jól megelőzöm... de hopp miaz ott...

a rokonság megvár, a kórházbakerültnek meg az a pár perc már nem számít.

a totyogókat meg ne vegyük ide, léteznek, velük is baj van, de most nem róluk beszélünk. ugyanígy a kintfelejtett táblákról sem.

egyébként gondolj bele: mi lenne ha a német gyakorlatot az ottani pályaminőséggel bevezetnék egyik napról a másikra itthon... avagy jobbratarts, középső sáv 130-170, belső sáv 170+, viszont alapvetően a másikra figyelünk, faluban és korlátozásnál pedig betartjuk a szabályokat, mert ha nem, belehalunk... és az utóbbi a lényeg. a szabályok értünk vannak, és nem ellenünk (legalábbis Németországban és Svédországban 100%os mértékben).

Vidéki Apuka 2008.10.24. 14:16:00

vienna · f4bggk 2008.10.24. 12:58:48

Már hogyne lenne közöm???????? Szeretnék élni, egészségesen, épségben, a családommal (utasaimmal együtt). Csupán ennyi közöm van hozzá... Pont ugyanannyi jogom van, mint annak, aki a "seggemben" autózik. Azzal az aprócska különbséggel, hogy ő szabálytalan is.

Ostorcsapás-effektusról hallottál-e okoskám? Nézz picit utána.

Mást is nézegethetsz -- itt is volt némi gond a követési távolsággal:
www.langlovagok.hu/html/galeria/2584.shtml

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.10.24. 14:21:10

Imádom, amikor valaki borzasztó képeket mutogat a közlekedés veszélyességéről, de nem elhúzza a belét, ha valaki szarakszik, hanem megfeszíti a nyakát, hogy neki van igaza...

Vidéki Apuka 2008.10.24. 14:32:37

kolbászoszsömle 2008.10.24. 14:21:10

Nem kell szeretni se, nehogy imádni.
Rám gondolsz? Te haverja vagy bécsnek vagy csak az IQ-tok van egy szinten???

Igen, ha úgy tetszik igazam van. Csak egyet ne felejts el, nem azért vannak a szabályok, hogy "nekem igazam" lehessen, hanem hogy mindenki hazaérjen.

Remélem rólad is lesznek képek majd a Lánglovagokon -- de nem kell majd kikockázni az arcod, mert nem fog látszani a fekete fólia alól.

Egyébként a nyomakodó pöcs- és pinahuszárokat el szoktam engedni, de nem akármilyen áron. És igen: ha nem tudok előle menni, mert mondjuk mindketten a külsőben vagyunk, megy a ködlámpa.

Marcellusca 2008.10.24. 14:38:25

kolbászoszsömle 2008.10.24. 14:21:10

Látod ez a baj a közlekedéssel (is)!!! Igen, neki van igaza, úgyhogy ne a szabálytalan, bunkó, kötsög f@sz mondja meg a tutit, mert ő nagyobb hangerővel bír!!! Azért sem fogok meghunyászkodni és elhúzni a belem, ha nekem van igazam!!!
Bocs, ha drasztikus voltam, de unom már, hogy lehülyézik azt akinek igaza van és kiáll mellette.

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 14:40:02

SityiSXT:

Ha egy idegbeteg jon vegig az utcan es fenyegetozik hogy a kovetkezo embert akit utoler le fogja szurni akkor mit csinalsz? Normalisan nem szolsz be neki hogy: "Gyere ide es mond megegyszer ha mered!"

Igenis kiter az ember azok elol akik agresszivan vezetnek. Nem azert mert igazuk van, hanem azert mert orultek. Gondolj bele: Jon a pasi, mar 500 meterrol anyazik mogotted hogy "hulye barom huzzal mar le" , kozben adrenalinja megy fel addig, hogy lilat lat. Erre te leallsz vele huzakodni. Ekkor mar olyan ideges, hogy keze-laba remeg. Szerinted ha ebben a helyzetben tenyleg veszfekezned kell akkor mi tortenik? Szerintem boritekolhatod hogy neked megy.

Amokfuto es kesz. Sok van beloluk. Ez van. Ettol meg egy normalis ember nem neveli oket, mert ha csak egynek a nevelese kozben is tortenik valami akkor te mar nem elsz, es nem nagyon fogja a csaladodat vigasztalni hogy egy agressziv soforrel kevesebb vezeto van az uton.

Ugyhogy akarmennyire is nem tetszik: Hagyd ra, ennyi. Nem nyersz vele ha "megneveled". Ennyi erovel orosz rulettet is jatszhatsz, mert ott is csak minden 6. esetben tortenik valami, 5 esetben meg megmutattad a golyonak hogy te aztan nem felsz.

Egy szoval nem allitom hogy jogos hogy levillog vagy a "seggedbe all". Csak azt, hogy komplett hulye vagy ha leallsz huzakodni vele mert "jogaid vannak".

Kigyorsitassz, leelozod a kamiont es kiallsz a kulsobe hagy menjen. Es ha latod ket kilometer mulva hogy fara csavarodott akkor megallhatsz es lekopheted a roncsot hogy "megerdelemted!". De minek ezert veszelyeztetned magad vagy masokat is akik veled mennek?

En peldaul ha latok ket ilyen kiskakast inkabb visszaallok a kamionok moge, megvarom amig megolik egymast vagy nem, es ha elhuztak a busba akkor megyek tovabb nyugodtan. Lehet hogy elvettek 45 masodpercet az eletembol, de biztos hogy ezert nem fogok beallni harmadiknak a hulyek soraba es nem kezdem "nevelgetni" oket.

Lamborol meg annyit meg: nezzd meg hogy a legtobb "szupersportkocsi" hogy vegzi. Totalkaros lesz, mert osszetori a gazdaja aki keptelen uralni a teljesitmenyet. Elobb utobb talal maganak az altalad emlitett is egy megfelelo oszlopot vagy fat a szornyethalashoz, felesleges neked onkent ajanlkozni a feladatra.

TH 2008.10.24. 14:47:14

vienna · f4bggk 2008.10.24. 14:40:02
"En peldaul ha latok ket ilyen kiskakast inkabb visszaallok a kamionok moge, megvarom amig megolik egymast vagy nem, es ha elhuztak a busba akkor megyek tovabb nyugodtan. "
Mit csinálsz, amikor nincs elég hely a kamionok között?

Marcellusca 2008.10.24. 14:47:59

SityiSXT:

Aztatat el is felejtőztem mondanyi, hogyha jól tudom, akkor a Ferrari egyes típusainak vásárlását/átvételét vezetési tréninghez (ferraris!) köti. Sőt, van olyan típusa, amit csak akkor vehetsz meg, ha X éve rendelkezel másik Ferrarival.

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 14:50:07

Videki apuka:

Persze hogy hallottam. Pont az olyan balfacanoknal fordul elo a leggyakrabban, akik "nevelgetik" a mogottuk jovo agressziv barmot a rafekezessel. Amikor az ilyen balfacanba belecsattan a masik agressziv barom akkor ennek a nyaka torik el, annak meg az agyveleje folyik ki a szelvedon.

Gondolom ha mar egyszer apuka vagy akkor nem ezt tartod a legcelszerubb erdekervenyesitesnek vagy igen?

Okoskad meg otthon a "videki apuka gyereke" (remelem) de nem en.

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 14:56:13

Kolbaszoszsomle:

Videki apuka megjegyzeset (marmint az IQ-rol) akar boknak is veheted. Mindenesetre jobban jossz ki a dologbol mintha a sajat IQ-szintjere saccolt volna :)

Vidéki Apuka 2008.10.24. 14:58:03

vienna · f4bggk 2008.10.24. 14:50:07

Érdekes -- én több embert ismerek, aki már át is élte, egyik sem "nevelés" közben. Gyanítom, a Polo sofőrje se nevelt éppen...

Sajnos nem fröccsen ki az agyveleje, pedig megérdemelné. Ha ez _elég gyakran megtörténne_ kevesebb lenne a 45-ös IQ-val a "seggemben" nyomakvó. De nem történik.

A gyerekemről meg vedd le a szádat, én se szidtam tiedet!!!!! Egyébként az ő IQ-juk magasabb a tiédnél, ez 1000%, pedig még kicsik. Ja, és fényévekkel jobb a közlekedéshez az attitűdjük, mint a tied.

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 14:59:40

Lelassitok es beallok a hatso kamion moge amig megoldjak. Addig te ugyse tudsz elozni amig ket berom egy kamionsor mellett gyilkolja egymast. Ha meg sikerul romma torni egymason magukat akkor legalabb szelarnyekban vagy a kamion mogott a repulo alkatreszek es testreszek elol.

Miert, te mit csinalsz ilyen helyzetben?

SityiSXT 2008.10.24. 15:01:26

vienna · f4bggk 2008.10.24. 14:40:02
Azért jó látni, hogy alapjaiban véve egyetértünk, csak a hogyanról vitatkozunk.
Ha már úgyis ezt a két példát beszéljük ki, akkor megpróbálom pontosabban leírni a körülményeket, hogy értsd a viselkedésem.
- A Seat normálisan ért be, legalábbis én semmi gyanúsat nem láttam. Csupán akkor tűnt fel, hogy valami nem stimmel, amikor a tükrökbe nézve a középsőben semmi mást nem láttam, csak azt az autót, és azt is úgy, hogy már az első lámpáit sem. Az őrültes hasonlattal élve (és azt korrigálva): ez nem kaszált a késsel, hanem ahogy egyre közeledett, húzta ki a kést. A forgalmi szituáció nem nyújtott semmi menekülési lehetőséget - előttünk a teherautó mögé beszorult autók, szemből erős forgalom (előzés kizárva). Így mentünk addig, amíg meg nem elégeltem, hogy veszélyeztet engem, a feleségem és úgy általában a közvetlen környezetem (ahogy már írtam, előbb-utóbb mindenkinél elszakad a cérna). A kétforintos kérdés: mi mást lehetett volna tenni?
- A Lambo esetében megintcsak nem sok választásom volt. Én már rég előztem, amikor ő utolért. Én ezt nem láthattam előre, mert akkora volt az eredeti sebességkülönbségköztünk. Az apósom autójának menetdinamikája adott volt (természetesen köszönő viszonyban sem volt egy drága sportkocsiéval), balra a kamion, jobbra a szalagkorlát. Ha fékezek, hogy visszamenjek a kamion mögé, őt még jobban lelassítom, és baleset lehet belőle (nem emlékszem, voltak-e mögötte). A kamiont megelőztem, de mivel az arroganciájával nagyon felhúzott, idegből ködzáróztam. Mint ahogy azt a postban is írtam, nem hiszek benne, hogy az iylen arrogáns fickók az ököljognál kifinomultabb nevelési módszerekből értenének, ezért tényleg fölösleges volt, amit tettem. Ugyanakkor a reflex megvolt - valahogy felhívni a figyelmét arra, hogy vegye magát észre. Gondolom ha veszélyes szituációba kerülsz, te is megteszed a szükséges intézkedéseket a baleset elkerülésébe - és ebbe ugyanúgy beletartozik a fékezés, kikerülés, illetve a duda valamint a fénykürt.

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 15:04:27

Pusztan okosnak neveztem. Es a "remelem" meg arra vonatkozott hogy anyai agon orokolhette, mert amit itt bemutatsz az alapjan te elegge hendikeppel indulnal egy cimpanzbajnoksagon is. De legalabb megfeleloen taho es arrogans vagy hozza. Na, ha lejart a faluhazban az internetidod akkor lassan el is koszonhetunk egymastol.

night on earth 2008.10.24. 15:09:26

SityiSXT írta, hogy a lengyeleknél a kanyarban előzés bevett gyakorlat. Én tudom rosszul, hogy az nem tilos?? Ha belátható az útszakasz, én ugyanúgy előzök kanyarban, mint egyenes szakaszon.

Én is Finnországban élek, most pont taxisofőrként dolgozom és a Finno-Magyaro útvonalat is már vagy tízszer megtettem. A lengyelek vezetési kultúráját nagyon jól leírta Sityi, bár én képtelen vagyok 90-nel totyogni a kamionok mögött. Ha az ember 2000 km-t vezet, 10-15 km/h különbség is különbség... Az, hogy pihenéskor elhagynak azok a kamionok, amiket korábban megelőztél, az valóban bosszantó, de ha feltételezzük, hogy az egész út során nagyjából egyenlően vannak elszórva a kamionok, nem kell többet így se megelőznöd és így is előrébb jársz. Az viszont tényleg nagyon undorító, hogy a kamionok 80-nal átszáguldanak a kisvárosokon, falvakon és tolnak maguk előtt. A lengyel előzési rendszer egyébként nagyon jó lenne, ha mindenki egyformán betartaná az íratlan szabályokat, de ugyebár csak minden második autó húzódik le, ha előzni akarsz. Ott teljesen természetesen, hogy előzéskor a 3! autó közt csak 10-10 centi van:)

Ami Finnországot illeti, az igaz, hogy az autók átlagéletkora megegyezik a magyarországiéval, de szerintem csak azért, mert itt rengeteg amerikai veteránautó van. 7-8 literes motorokkal. Meg persze jóval több drága sportkocsi, Hummer, SUV és az európában nem is kapható Ford F560, vagy mi az a böhömség, ami valahogy úgy hirdeti magát, hogy: "If you want tiny, buy Hummer". Ennyit a finnek környezettudatosságáról... Rengeteg BMW és Merci van a finn utakon. Státuszértéke ezeknek az autóknak itt nulla. Kicsi és hajjal rendelkező sofőreik vannak.

Én is csak szondázással találkoztam a rendőrök részéről, akikből egyébként elég sok van. Minden éjszaka Helsinki több helyén is ellenőriznek és nagyon sok megállított autót látok, akiket gondolom gyorshajtás miatt állítanak meg. Nagyon határozottak itt a zsaruk, de csak akkor állítanak meg, ha okot adsz rá, egyébként készségesen jeleznek, ha pl. nincs felkapcsolva a reflektor, stb. A taxisokat egyáltalán nem piszkálják, de azért kollégát egyszer elkapták 60-as táblánal olyan 90-nel. Szóban figyelmeztették.

Általában tényleg csak a taxisok és a buszok hajtanak gyorsan (az éjszakai taxisofőrök főleg!), én autópályán 125-tell haladva annyi Porschét és Ferrarit előztem már meg a 14 éves Fordommal, hogy nem is gondoltam, hogy ennyi van belőlük. De a szabálykövetés rossz oldala, hogy baromi rugalmatlanok a finnek és amikor valamikor szokatlan helyzet adódik a közlekedésben, akkor ritka kretén dolgokat tudnak csinálni. Meg ugye miért ne mennének 30-cal (km-óra szerint!) a hót egyenes, gyalogos- és forgalommentes úton, mert egy helyen 2 cm-es vastagságban felszedték az útburkolatot és kint van a tábla. Előzni meg tényleg nem lehet városban: Helsinki elég dombos város és a sok járdasziget miatt az egyenesebb utakon is megnehezítik az előzést. Meg miért ne tartana pirosnál várakozáskor is 10 méter követési távolságot az úrvezető, elég ha 2 autó átfér a zöldön.

pip: persze, jó északon élni. Meg rossz. Nem tudnám megmondani, hogy hol jobb. Ami az egyik helyen nagyon jó, az amott rossz, de sajnos ez fordítva is igaz.

A Murcielagós esetről meg az a véleményem, hogy én ugyan mindenkit elengedek pályán is, aki gyorsabb nálam, de hagy ne kelljen már minden km-kel mögöttem jövőről feltételezni, hogy 200-zal jön! Jó kis fékek vannak a Lamborghiniben, meg baromi jól gyorsul, majd megoldja, ha egy kicsit le kell lassítania.

Ja igen: a finnek azt is tökélyre fejlesztették a nem sietés szellemében, hogy párhuzamos közlekedésre alkalmas úton egymás mellett haladnak egyforma sebességgel. Ez pedig tudtommal a finn kresz szerint sem szabályos. És mivel szabálykövetők, azt kell gondolnom, hogy egyszerűen fel sem fogják, hogy mi van körülöttük. Csak ülnek a kis kocsijukban és nem terjed tovább a figyelmük a másik autóig.

Vidéki Apuka 2008.10.24. 15:14:17

vienna · f4bggk 2008.10.24. 14:50:07

Nem okosnak nevezted, hanem okoskának, Okoska!

Ja, és nem a faluházból internetezek, de -- ahogy gyanítom -- te sem Viennából ;-)))

Azon, hogy ki honnan internetezik, ne rugózz, légy szíves, mert én nem a faluházból, igaz, nem is a városházáról. És sztem már rég interneteztem, amikor neked még irodalmi ismereteid sem voltak róla.

Na mindegy. További jó okoskodást itt.

TH 2008.10.24. 15:21:59

night on earth 2008.10.24. 15:09:26
Nagyon tetszik ez az összefoglalód a finn közlekedési helyzetről, én is pont ilyennek láttam, csak nem tudtam ilyen jól megfogalmazni.

vienna · f4bggk 2008.10.24. 14:59:40
Arra gondoltam, amikor már előzöd a kamionokat (van belőlük egyszerre 10-15 - ez bizony előfordul), és KÖZBEN érnek utol, hiába mész 140-150-el, mert ők 190-200-al közelednek. Ekkor már nincs visszaút, és nem férsz be a kamionok közé sem. Ilyen helyzetben villognak a seggedbe. Mit csinálsz?

TH 2008.10.24. 15:23:00

Vidéki Apuka 2008.10.24. 14:58:03
Mi értelme egymás IQ-ját becsmérelgetni? Ezzel nem fogod meggyőzni, hiába van esetleg akár igazad is.

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 15:23:58

Seattal kapcsolatban:

amit megtehetsz az az, hogy az elotted levo auto es a kozted noveled a kovetesi tavolsagot. Igy ha tenylegesen veszfekezned kell, akkor nem kell azonnal blokkolnod, es var ra esely hogy a barom aki a "seggedben all" is elegendo reakcioidovel rendelkezik hogy ne tolljon le az utrol.

Kicsit olyan a helyzet mint mikor egy gyereknek ott a kezeben az eles kes. Ha rauvoltessz, ijedteben elejti es a labadba all, vagy az ovebe. Ezert nyugodtan kell raszolni, ugy kisebb az esely a bajra. Az orultek helyett is neked kell gondolkodni, es vigyazni rajuk mert csak igy tudsz magadra vigyazni.

A kodlampaval kapcsoatban meg: Egyetlen problemam van csak vele, az hogy nem a te dolgod buntetni oket. Se kodlampaval se sehogy. Az okoljog mag nem resze a PTK-nak, atkerult a BTK-ba onbiraskodas cimszo alatt. Raadasul az okoljog ervenyesitesehez testi erofoleny kell. Ezt meg iszonyat nehez produkalni 130-nal 3 mazsa vas ellen.

Vagy nezd innen a dolgot: Ha latsz egy duhongo orultet, aki meg rad is ijeszt, akkor se rugsz bele mert megijesztett. Mert hatha visszajon es megint megijeszt. Nem szukseges hogy jelezd hogy O a hulye, mert ez nyilvanvalo. Csak huzzon el es hagyjon beken, ennyit akar egy normalis ember. Meg jogosan merul fel az igeny hogy ha mar adozol akkor ebbol a penzbol zart ajtok mogott megfelelo ellatast biztositsanak neki. De a bolondok kezelese nem a te dolgod, hanem az orvosoke.

SityiSXT 2008.10.24. 15:37:12

vienna · f4bggk 2008.10.24. 15:23:58
Én nem hinném, hogy a féklámpa-villogtatás, és az utána való ködlámpa a "gyerekre üvöltés" kategória lenne. Épp ellenkezőleg: először szépen "szóltam", utána határozottabban, de még mindig udvariasan ("tedd le azt a kést, kisfiam, mert baj lehet belőle", illetve "mondom tedd le, mert baj lehet" -> "kérlek, maradj le egy kicsit", illetve "mondom maradj le, mert belémjöhetsz"). Biztos a múlt századi oktatásom az oka, de én még úgy emlékszem, hogy a duda és a fénykürt figyelmeztetésre szolgáló eszközök (és nem csak olyan figyelmeztetésre, hogy felhívd magadra egy csinos lány figyelmét az utcán, hanem balesetmegelőzési célból is). Mivel hátrafele nincs fénykürt, célzottan meg a dudával nem lehet figyelmeztetni, én ezért használom ezen metódust (meg még rajtam kívül jónéhányan). És ha már a jog szóba került: ez nem önbíráskodás, hanem az, hogy én, mint jogalany, igyekszem az adott helyzetben a tőlem elvárható legjobb magatartással elkerülni a jogsértést. A jog is kimondja: az embernek joga van ahhoz, hogy a saját tulajdonát megvédje úgy, hogy azzal nem okoz a másiknak túlzott kárt, illetve jogsértést. Azaz ha hozzád betörnek, jogod van a betörőt személyi szabadságában korlátoznod, de nincs jogodban megölnöd. Ugyanígy az országúton is: figyelmeztethetem a szabálytalankodót (duda, fénykürt, féklámpa-villogtatás, ködlámpa), de nem kényszeríthetem indokolatlan manőverre (pl. satufék, leszorítás, ilyesmi).

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 15:41:10

Videki apuka

Eddig nem jott be egy tipped se (IQ-becsles vagy Becs), ugyhogy egy jo tanacs: ezen a heten lottot mar ne vegyel, nem vagy nyero szeriaban.

Amugy meg: amilyen az adjon isten, olyan a fogadj isten. Ha nem kezded lekezelo szoveggel lehet te se azt kapod vissza. Nem szoktam hozza es ezutan se fogok hozzaszokni hogy ismeretlenul "leokoskazzanak".

Ugyhogy nezzel magadba erosen, mielott felhaborodottan kioktatsz.

Marcellusca 2008.10.24. 15:46:21

Hurrá, éljen a szájkarate!!!
Úgy látom ma már nem kell itt kommentelnem.

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 15:54:21

SityiSXT

Itt allj meg, mert csak jobban belegabajodsz a dologba:

A feklampa az feklampa. Nem duda, nem fenykurt. Ha valaki elott indokolatlanul fekezel akkor azt veszelyezeted. Ha "feklampazol" akkor meg "fekezel". Ennyi.

Igazad van hogy a masik jogtalan, de nincs jogod a velemenyedet a "feklampat haszanalva" kifejezni.

Arrol nem beszelve hogy baromsag, mert amig azzal vagy elfoglalva hogy a tukrben figyeled az "ellenseget" addig nem elore figyelsz.

A jo-rossz hir az, hogy nincs ra megfelelo eszkoz hogy jelezd a veszhelyzetet hatra fele. Megpedig azert nincs, mert a kozlekedest normalis embereknek talaltak ki, ezeknek meg nem kell hatrafele jelezni hogy balesetveszely van. Ha majd tomeges lesz a kozlekedo bolondok szama, akkor szerelnek hatra minden autora dudat, meg fenykurtot, meg bolondelharito raketat.

A feklampat - hidd el - akkor sem fogjak arra hasznalni, hogy hatrafele "dudaljanak" vele, mert ez arra valo, hogy a normalis emberek szamara jelezd hogy fekezel.

TH 2008.10.24. 16:09:17

vienna · f4bggk 2008.10.24. 15:23:58
Részben igazat adok Neked, ugyanakkor a féklámpa felvillantása (természetesen nem fékezek ilyenkor), sok esetben hatásosnak bizonyult már. Én igyekszem nem büntetni a baromarcokat, ezt a saját és a többi közlekedő biztonságáért teszem alapvetően.
De egyetértek Veled abban, hogy nem feladatunk a többiek "büntetése", viszont az észhez térítés már más kérdés. Ha rávillogok arra, aki éjjel nem világít, akkor felkapcsolja a lámpát, és valszeg hálás is vmennyire, hogy szóltam. Ez nem büntetés. Ugyanígy sokszor volt, hogy csak rutinból jön rám tapadva mögöttem a kocsi, de amikor felvillant a féklámpám, észrevette magát, és normális távolságot kezdett tartani. Persze ezek ált. nem a vadul villogó barmok, hanem csak nálam vagy a többi közlekedőnél jobban sietni szándékozó emberek, akikkel nekem semmi bajom sincs (mert TÉNYLEG nem az én tisztem eldönteni, hogy ki mennyivel menjen). És ilyenkor jó az együttműködés, ő lemarad, én meg amint tudok, lemegyek az útjából, vagy ha én voltam a sor vége, akkor előbb-utóbb felgyorsul a sor. Szal lehet ezt a féklámpát is kultúráltan használni kultúrált sofőrökkel szemben. Szerintem.

nord 2008.10.24. 16:16:31

Annyi kiegeszites, ha gyorshajtason kapnak akkor bediktalod a jövedelmedet es a rendör egy tablazat alapjan - azaz a sebesseg tullepes %-a es a fizetes figyelembevetelevel szabja ki a birsagot. Amiröl Te irsz, hogy az adohivataltol lekerik a fizetesedet erös csusztatas, mivel megbiznak a bediktalt összegben ezert csak akkor kerik le a Verovirastotol (APEH) a pontos összeget, ha vaami nagy autoval mesz, Te vagy a tulajdonos es bediktalsz 870 €/honap fizetest.

night on earth 2008.10.24. 16:37:41

Köszi, TH. Sajnos nagyobb részben veszek részt a finn közlekedésben, mint amennyire szereték :S

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 16:39:17

TH

Szerintem mindketto hibas magatartas. Ratapadni az elotted menore, es feklampaval "figyelmeztetni" is. Az a baj, hogy sok ember szamara ez termeszetesse valik egy ido utan. Rutinbol "figyelmeztet" a feklampaval, es rutinbol tapad az elotte levore. Mert igy szokta meg. Hibas es veszelyes megszokas.

Ha radtapad, te meg megijeszted a feklampa felvillantasaval, fekez, megcsuszik, es nyomorekkent szedik le az autopalya korlatjarol, akkor te hozzajarultal a balesethez az indokolatlan fekezessel ("feklampa villantassal"). Nem azt mondom hogy csak a te lelkeden szarad, csak azt hogy hozzajarulsz a dologhoz. Ezert nem helyes magatartas.

A defenziv vezetes nem arrol szol, hogy elriasztod a masikat a veszelyhelyzet okozasatol, hanem arrol, hogy megelozod, elkerulod a veszelyhelyzetek kialakulasat. Meg akkor is, ha a masik a szuicid hajlamait akarja kielni autovezetes cimszoval. Ne legy benne partner, es kesz.

Nem ketlem, hogy hatasos a feklampa felvillantasa. Mint ahogy a pancelokol hasznalata is az. Meg jogervenyesitesre is jobban alkalmas mint a feklampa. De hat nem veletlenul nem megengedett az sem.

Igazad van, a kovetesi tavolsag be nem tartasaval veszelyeztet teged. De erre nem lehet az a valasz hogy akkor te is veszelyhelyzetet idezel elo, vagy azt "szimulalod", hogy elrettentsd, "eszhez teritsd".

night on earth 2008.10.24. 16:43:06

De hát vienna, te írod, hogy "Ha radtapad, te meg megijeszted a feklampa felvillantasaval, fekez, megcsuszik, es nyomorekkent szedik le az autopalya korlatjarol, akkor te hozzajarultal a balesethez az indokolatlan fekezessel ("feklampa villantassal")."

Az ugye világos, hogy ha nem pedagógiai célú felvillantásról van szó, hanem tényleg fékeznie kell az elől lévő autónak, akkor ugyanaz történik, amit írtál! Szóval ezzel meg is mondtad, hogy miért iszonyat nagy baromság a "tapadás" attól függetlenül, hogy vki okítja-e előlről vagy sem.

vienna · http://f4bggk 2008.10.24. 17:08:31

Sose allitottam hogy nem allati nagy baromsag.

Felreertes ne essek, nem adok igazat egyetlen agressziv vezetonek sem. Soot.

Csak annyit mondok, hogy nem nekem vagy neked kell nevelni az ilyet. Van anyja neki, ha nem nevelte sirassa. De ha leallsz vele kakaskodni akkor feleslegesen veszelyezteted magad.

Ettol meg jogtalan helytelen es minden egyeb, hogy pl. a kovetesi tavolsag be nem tartasaval veszelyeztet teged.

De a te dolgod az, hogy elkeruld ezeket a veszelyhelyzeteket, illetve hogy minel hamarabb kikerulj beloluk, es nem az hogy a velemenyedet kifejezd a magatartasaval kapcsolatban.

Azt hiszem mindannyian egy velemenyen vagyunk itt azon, hogy a tortenetben szereplo mindket auto vezetoje orult, barom es kozveszelyes.

En csak azt mondom, hogy ettol meg a szenvedo felnek nem kell lesullyedni a szintjukre, es tovabbi agresszivitasra ingerelni oket, mert nem eri meg.

Ha az lenne a kerdes hogy: "Iteljek-e el az ilyeneket tiz evre es utanna nyilvanos botozasra" akkor en is helyeselnek. Itt viszont arrol beszelunk hogy "Verjuk meg aki ilyet csinal, megha meg is serulhetunk kozben". Erre mondom en azt hogy "Nem az en dolgom, en inkabb elkerulom oket."

Szerintem nagyon jól csinálta a Tibi 2008.10.24. 17:31:14

TH:

"Arra gondoltam, amikor már előzöd a kamionokat (van belőlük egyszerre 10-15 - ez bizony előfordul), és KÖZBEN érnek utol, hiába mész 140-150-el, mert ők 190-200-al közelednek. Ekkor már nincs visszaút, és nem férsz be a kamionok közé sem. Ilyen helyzetben villognak a seggedbe. Mit csinálsz?"

150-el előzni egy kamionsort olyan mint parkoló autók mellett 60-al közlekedni. Nem sok esélyed van besorolni a kamionok közé, ha szorosan követik egymást. Ilyenkor én ugyanazzal a tempóval szoktam tovább menni, nyugodtan villoghat csórikám ahogy akar. Szépen befejezem az előzést, ki a külső sávba és onnantól racergyerek nyomhatja tovább. Nem lassítok hogy bepréselődjek két kamion közé, de nem is padlózok hogy hamarabb lehúzódhassak az önjelölt atyaistenek elől. Vagy megvárja hogy befejezem az előzést vagy kövessen el harakirit, abszolut nem érdekel.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2008.10.24. 17:50:01

Amúgy a KRESZ-vizsga egyik kérdése épp ez, hogy jogod van-e megnevelni a szabálytalankodó autóst. Elárulom, a helyes válasz az, hogy nincs jogod, meg kell őrizned a hidegvéred. Ha nevelgetsz, akkor a rossz helyre húztad be az x-et. Slussz-passz.

bbc 2008.10.24. 19:34:29

silentsound az egy finn csávó? mert a finnországban aligha lehet őshazánk..

épületes marhaságokat ne irkáljunk ide sem..
" hogy autóval látogatott az őshazába."

bocs off.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.10.24. 19:45:56

bbc: Wazze, Finnországban lakik a levélíró és Magyarországra látogatott az őshazájába.
Annak van itt valami sorszáma, hogy szövegértésből egyes? ;)

isti77 2008.10.24. 21:05:13

Na ugye, hogy van olyan kelet-európai ország, ahol még nálunk is rosszabb a közlekedési morál?
Mondjuk az is igaz, hogy nekünk csak egy szocpol-F1-es versenyzőnk volt, nekik meg van egy igazi...

SityiSXT 2008.10.24. 22:29:53

vienna:
Köszönöm elismerésed, mely szerint én őrült és közveszélyes vagyok. Csak úgy tűnik, nem sikerül lekommunikálnom neked, amiről próbállak meggyőzni. Nyilván nincs jogom másokat megnevelni, nem is szándékom. Mintahogy az sem szándékom, hogy az országúton haljak meg vagy legyek nyomorék. Én úgy gondolom, hogy kellő türelemmel voltam a mögöttem lévővel szemben, és csupán annyit tettem, hogy jeleztem felé, hogy túl közel van. Ebből ő nem értett, pedig szerintem az adott körülmények között a lehető legkultúráltabb módon próbáltam ezt a tudtára adni. És a véleménykülönbségünk ebből adódik: szerinted dögöljön meg, ha akar. Én azt mondom: ha meg akar dögleni, ám tegye, de ne úgy, hogy engem is bajba sodorjon vele. Most lehet vitatkozni azon, hogy amit tettem, az defenzív vagy offenzív vezetési stílus volt-e: én defenzívnek szántam. Még egyszer szeretném hangsúlyozni: eszem ágában sincs az önkéntes rendőrt játszani, de engedtessék meg, hogy védjem magam, ha veszélyeztetnek. Nyilván van egy határ, amit nem léphetek át, és nem is szándékozom soha. De a féklámpa-ködlámpa még nem satufék. És ahogy írtam, el is ment első adandó alkalommal - amit nem írtam le, pedig azt hittem, egyértelmű, örültem neki. Inkább legyen szem előtt az ilyen. Továbbá nem a tükröt bámultam végig, de a tudat eléggé zavaró tud lenni, ha valaki a hímtagjának méretével, illetve IQ-jával összemérhető távolságra van mögöttem - gondolom, te is így vagy vele.

kis ember 2008.10.24. 23:47:07

Hát, csak a kommentek feléig jutottam. Érdekes összehasonlítani a finn-/svéd- stb. országban élők hozzászólásait a magyarokéval. A külföldön élők érvelnek és válaszolnak, a magyarok meg okosabbak. Mint mindig. Mert itt mindig mindenki okosabb, mint a másik. Az autóúton is. Gratulálok!

night on earth 2008.10.25. 02:57:17

kis ember, csak a kötözködés végett: én Finnországban élő magyar vagyok ;) (Persze értem, mit akarsz mondani.)

Peteetow · http://www.automentes-szallitas.hu 2008.10.25. 07:57:20

kis ember 2008.10.24. 23:47:07

Én végigolvastam. Most kivételesen az összes kommentből csak azok értek valamit, amik más országok közlekedési kultúrájáról szólt. A többi rég lerágott csont, szájkarate és anyázás.

TH 2008.10.25. 10:19:25

vienna · f4bggk 2008.10.24. 16:39:17
Nem mondhatom, hogy nincs igazad, mert jól látod a helyzetet, és a defenzív vezetés valóban a leghelyesebb megoldás. Én csak azt akartam mondani, hogy a féklámpa felvillantását sok vezető tudja már megfelelően dekódolni, és tudja, hogy az a "hátrafelé villogás a reflektorral". Lehet, hogy nem helyes, de a legtöbben megértik. Mindenesetre én igen ritkán használom, nem szeretném, hogy ez legyen a "rutin". De én dudálni és villogni is ritkán szoktam, mert annak is ritkán van értelme. Ha veszélyhelyzet van, akkor előbb használom a kormányt vagy a féket vagy a gázt, mint hogy a dudát kezdjem nyomogatni. Ha ráér az ember dudálgatni, akkor az általában csak nevelési célzattal történik már. Én olyankor szoktam használni, amikor látom, hogy a másiknak még halvány fogalma sincs róla, hogy milyen veszélyhelyzetet teremtett, és nem rajta múlt, hogy nem lett baleset. Ilyenkor szeretem az embereket észhez téríteni, mert fontosnak tartom, hogy odafigyeljen a vezetésre. És természetesen, mivel ember vagyok, a hidegvéremet sem tudom mindig megőrizni..

SityiSXT 2008.10.25. 12:40:56

TH 2008.10.25. 10:19:25
Így vagyok vele én is. Mint már említettem, nem tudok más módszerről, amivel hátrafele lehetne jelezni, marad a féklámpa villogtatása (esetleg ködzáró). Valamint hozzátenném még azt is, hogy a fényjelekkel még nem kényszerítem a mögöttem lévőt hirtelen irányváltoztatásra (akár indokoltan, akár inddokolatlanul), hiszen a tempóm marad ugyanaz. A lassítás más dolog: ettől szerintem az érzelgősebbje csak jobban bepipulna, mert azt érezheti, hogy szándékosan fel akarom tartani, és visszagyorsításkor csak mégjobban rámjönne. Fényjelzéssel jobb esélyt látok arra, hogy csak figyelmeztessem, de ne büntessem a másikat.

TH 2008.10.25. 13:23:14

SityiSXT 2008.10.25. 12:40:56
"Valamint hozzátenném még azt is, hogy a fényjelekkel még nem kényszerítem a mögöttem lévőt hirtelen irányváltoztatásra (akár indokoltan, akár inddokolatlanul), hiszen a tempóm marad ugyanaz."
Egyetértek ezzel is. Ha valaki beletapad a másik seggébe, de egy féklámpa felvillanásától pánikba esik és le kell kaparni a pálya korlátjáról, akkor nem csak aggresszív, de teljesen alkalmatlan is a vezetésre. Megfigyelésem szerint azonban a másik seggébe tapadók többsége nem szívbajos: az értelmesebbje növeli a távolságot, belátván, hogy egyelőre nem tudunk változtatnia a helyzeten, és várnia kell, a baromarcúak meg visszavillognak. Amikor látom, hogy az utóbbi jön mögöttem, akkor tudom, hogy minden egyéb jelzés felesleges, ezért elengedem, amikor tudom, de természetesen nem "büntetem" még nagyobb veszélyhelyzetek létrehozásával.

SityiSXT 2008.10.25. 14:15:26

TH 2008.10.25. 13:23:14
Büntetni nekem sem szokásom. Jobb, ha előttem van, mert legalább látom, mit csinál...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.10.25. 16:29:59

Vidéki Apuka 2008.10.24. 14:32:37

Megértem, hogy tepsiben akarsz látni, ezzel sok más fasszopó is így van...

TH 2008.10.25. 21:03:03

SityiSXT 2008.10.25. 14:15:26
Az, hogy nem büntetésre használom, azt elsősorban viennának írtam.

aripeti · http://www.naar.se 2008.10.26. 10:06:54

SityiSXT,
elkovettel egy hibat, es most nem bantani akarlak:
lealltal kommentelni es vitatkozni olyanokkal, akik
evente max. egy hetet toltenek fejlett kozlekedesi
intelligenciaval rendelkezo orszagban. nyaron turistakent.
ok soha nem fogjak megerteni hogy lehet MASHOGY is.
szabalyosan.
udvozolllek Svedorszagbol, hasonlo elmenyekkel a postodban leirtakkal:
ap.

ezigyorszag 2008.10.26. 13:53:23

mxplanet 2008.10.24. 13:35:25
bárcsak ott kapnának el a papíron 50 ezres fizummal gyorshajtásért:)

büszkének lenni a gyorshajtásra és az adócsalásra... gratulálok.

Tilcsák Bea (törölt) 2008.10.26. 16:08:02

antimason 2008.10.24. 12:46:17
Hát hiába szakadtál külföldre, azért maradt benned a magyar közlekedési morálból.
Mi vagy Te, önkéntes rendőr?

És ha valaki a szeretteihez rohant a kórházba.
Mit tudod Te?
-----------------

mér, orvos..?

SityiSXT 2008.10.26. 16:41:49

aripeti · www.naar.se 2008.10.26. 10:06:54
Hiba? :) Legalább megpróbáltam...

libra · http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/1096067152-stop/205562230400017-18.08.2005-18:50-narazova-rychl 2008.10.27. 14:14:52

"
vienna · f4bggk 2008.10.24. 12:58:48
Szerintem meg nagyjabol semmi kozod ahhoz, hogy tartja-e a kovetesi tavolsagot valaki. Amig nem megy neked addig nincs miert izgulnod. Utanna is maximum azert, hogy legyen biztositasa. Nem vagy biro, se rendor, se foldesur pallosjoggal. Igy nem teljesen ertem hogy miert is akarod a tobbi embert nevelni (veszelyeztetni).

Ha annyira oda vagy a finn vezetesi stilusert akkor miert nem vezetsz ugy Mo-n is? Utanna leirhatod hogy milyen nemnormalis mindenki, addig meg csak azt bizonyitod hogy egy vagy a nemnormalisok kozul. Meg akkor is ha a te kornyezetedben kevesen vannak, akik nem tartjak be a kovetesi tavolsagot, igy Finnorszagban nem fekezel ra a mogotted levore.

Ez nem teged minosit hanem a finneket, vedd eszre. Teged az minosit, hogy hogyan reagalsz egy masik agressziv vezetore. Na ezalapjan egyes fiam ulj a helyedre.
"

Oregem, mondd, normalis vagy ? Vagy neked teljesen mindegy, hogy valaki hatulrol beled megy ? Tenyleg csak a penz erdekel, hogy tud-e fizetni ? Es az utasaid? Esetleg gyereked a hatso ulesen ???!!!
Az ilyen gec.ket utalom. Mihelyst lehet, engedem, had menjen az anyja pi...jaba, de addig tartsa azt a kib..tt kovetesi tavolsagto!!!

Lalikiraly 2009.09.14. 11:42:41

Egyébként ezt nem értem az emberek részéről hogy lenézik azt akinek régi autója van. hiszen ők is nagyjából pár éve ültek át új autóba. Egyébként meg új autó. Mint tudjuk nagyrésze műanyag szar... Én is mondhatom hogy az enyémben legalább még volt anyag... Pl Audi A8 asok egy rakász szarok. ahány embertől még hallottam többet áll szervízben mint megy az úton...
Bezzek a kis magyar swiftnek olaj kell és megy :D Nekem egy 91 es A Vectrám van és tökéletesen elvagyok vele. 1,8 90LE automata. 160 ig szépen gyorsul najó utána megáll mert 170 a limit. Egyébként példának okáért Suzuki SX4 is 170 re van limitálva... sőt mostmár naon sok autó. és a jövőben ez csak durvulni fog. Az elektronyos széria ótók már 140 től nem is fognak gyárilag többet menni hozzá lehet szokni...

szóval ez a lenézzük a másikat tipikus Magyar szokás. más kérdés ha mondjuk ért is az ember hozzá és én is sokmindenkinek tudnám mondani hogy húzzálm már a szaroddal el.

Amúgy szerintem is ha valaki menni akar engedjük el azt kész... egyébként is az előzést úgy tanítják lehetőségekhez képest minél hamarabb fejezzük be.

Egyébként ez a finn büntetési módszer nagyon teccik :D nálunk is igazán bevezethetnék :D sok minimálbéres mercis meg Audis :D milyen loller lenne már.

És köszi a cikket élvezet volt olvasni, hogy azért még tőlünk is vannak bunkóbb népek..












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása