Rendőr Bácsi jóvoltából most kicsit más szemszögből is megmutatjuk, mért van szükség a sokak által feleslegesnek vélt sebességkorlátozásokra bizonyos útszakaszokon. A leggyakoribb reakció, hogy mért kell tötymörögni, amikor haladni is lehetne, ám ha belegondolunk mennyi baleset van, akkor mégis mire ez a nagy érvelés?
Régóta vagyok a blog olvasója. Egykoron közlekedési rendőrként kezdtem, majd az egyetem elvégzése után a Közlekedési Főfelügyeleten kezdtem dolgozni és ma is ott dolgozom. Nevemet nem adnám meg, nem szeretném, ha a munkahelyemen bármi kellemetlenségem lenne.
Szóval, az odal olvasása, főleg a reakciók olvastán szinte elborzadok, mert a reakciók pontosan tükrözik azt a helyzetet, ami ma Magyarországon közlekedési kultúra címen van. Illetve nincs. Hogy most levelet írok, annak oka az utolsó cikk, ahol valaki a 2-es út tanáraként mondta el tapasztalatait. Engedelmükkel viselkedése helyett arról szeretnék írni, hogy az M2-es úton miért 90 a megengedett legnagyobb sebesség. Nos, azt talán kevesen tudják, hogy a baleseti statisztikák tükrében az M2-es, vagy régebbi nevén 2/a az M0 után a második legbalesetveszélyesebb szakasz az országban. (A 3. helyen jelenleg a Csongrád megyében futó 47-es út áll.)
Az autósok talán még emlékeznek arra, hogy korábban ezen az úton 110-es, majd kicsivel később 100-as táblák voltak, s kb. másfél éve lett a megengedett legnagyobb sebesség 90 km/h. A reakciókkal ellentétben ez nem úgy van, hogy az okos rendőrök kitalálják, hogy a 90-nel szúrjunk ki az autósokkal, s kiteszik a táblát. Nem. Korábban pontosan azért kellett visszavenni a 110-et, meg a 100-at, mert őrült sok baleset történt. 2005-ben csak ezen az úton 99-en haltak meg!
Természetesen tudom, hogy az "autóút" táblával megjelölt helyeken a KRESZ 110-et engedélyez. De a Felügyelet minden utat vizsgál, s a vizsgálat eredménye lett a 90. Sőt, anno elég nagy vita zajlott arról, hogy 80 legyen, s ne 90. Ezek szakmai döntések. Az autósok érdekében születnek. A Felügyeletet nem érdekli, hogy valakinek Trabantja van-e vagy Audija, mert a szabályok mindenkire egyformán vonatkoznak.
Tévedés azt hinni, hogy az M2-es vonalvezetése olyan, hogy akár autópálya lehetne belőle. Ez nem igaz, a vonalvezetés hasonló az M0-s úthoz, ami szintén nem autópálya.
Az M2-es autóút legveszélyesebb szakaszai: Vác előtt Hont felé a kapaszkodósávos emelkedő, illetve a 28 és 33 km közötti rész. Ezen az 5km-en történt a már említett halálos balesetek 70 százaléka.
Természetesen abban igaza van a reagálóknak, hogy nagy baj, amikor egy építkezés után hetekig-hónapokig kint marad egy 30-as tábla. A helyzet azonban az, hogy ez sem a rendőrség, s nem a Felügyelet hibája. Egy-egy építkezés esetén az építő, sok esetben a Közútkezelő előbb a rendőrséggel egyeztet, majd a Felügyelettel. A táblákat mi adjuk ki azzal, hogy a munka befejezése után azokat az építtetőnek vissza kell hozniuk. Kérem az autósokat, értsék meg, hogy a Felügyeletnek nincs arra energiája, hogy az országban zajló több száz építkezés végét ellenőrizze és a táblákat beszedje. A többség így is normálisan betartva a kéréseket a táblákat visszahozza.
Végezetül szeretném az autósokat arra figyelmeztetni, hogy tartsák be a szabályokat.
Az utolsó 100 komment: