Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Ámérika vs. Magyarland

2008.11.05. 07:21 :: Kisikasa

Mostanában ki-kikacsintgatunk kis hazánk határain kívülre és posztolóink jóvoltából összehasonlító "tanulmányokat" olvashatunk, más országokban mi jobb vagy rosszabb közlekedési fronton hozzánk képest. Ezúttal Csaba osztotta meg velünk tapasztalatait és várja a ti észrevételeiteket írásával kapcsolatban és persze azon túl.

Kis késsésel most olvastam el a "Ki dönti el  mennyivel mehetünk?" c. cikket és kommentjeit, és jó szokás szerint előjött az Egyesült Államokkal való példálózás pro és kontra. A T. olvasóközönség épülésére szeretném hát közzétenni az alábbi információkat, ha már úgyis álmatlanságtól szenvedek egy denveri hotelben.

A kötözködő réteg kedvéért – tudjuk, itt nincs ilyen, kezek a combra leszorítva – az alábbi észrevételek és/vagy szabályok objektív jelleggel Colorado államra érvényesek, lévén a legtöbb állam rendelkezik saját szabályokkal. Ettől függetlenül az alábbi olvasmány általánosságban alkalmazható a teljes USA-ra. A hosszú lélegzetvételért előre is elnézést kérek, de talán érdekli az olvasókat egy másik kultúra közlekedése testközelből. Vágjunk hát bele néhány sztereotípiával, amiket nagyrészt a kommentekből szemezgettem ki, illetve gyakran hallok emberektől.

1., Sebességhatárok, avagy gyorshajtás és alacsony repülés némi rendőri jelenléttel fűszerezve: A közúti sebességhatárok nagyságrendekkel szigorúbbak, mint nálunk. Általánosságban véve az Interstate / Highway korlátok 45-65 MPH között mozognak (~72-104 KMH), néha-néha 75 MPH (~120 KMH). Utóbbi meglehetősen ritka. Városon belül (!) ellenben szintén előfordulhat a 45-55 MPH, legtöbbször 2x(2-3) sávos utak esetében. És igen, betartják. Meglehetősen szigorúan. Többsávos utakon a belső sáv a korlátozástól függően 5-10 MPH-val gyorsabban halad a megengedettnél, de nagyjából ennyi. A renitens elemek száma a statisztikai mutatók alatt van. Tökölődő kalapostaták száma szintén.

A "kint felejtett" táblák száma természetesen a nullához konvergál, ellenben útépítési zónákban és iskolák közelében minden büntetési tétel duplázódik (zóna eleje és vége táblával jelezve)!

Ha szlalomozol a sávok között, vagy jelentősen túlléped a limitet, akkor jön a csúnya morcos egyenruhás bácsi civil autóval, rendőrdzsippel, rendőrmotorral, rendőrautóval, vagy csak simán ott terem (materializálódik a semmiből), és kiszed. Nincs ányócas fukszos, nincs agresszív nagymama gázsprével, nincs lehagyom a Skodát a tuning Evókilencessel, fegyelem van. Igazából budapesti lakosként örülnék annak, ha a magyar rendőröknek annyi respektusa lenne, mint az amerikaiaknak. Amennyiben rutinos kelet-európai módjára átadsz egy "ötvenest", hogy "nemlátottsemmit nememléksziksemmire", úgy a rendőrök 95 százaléka visszaadja azt – letöltendő hetek formájában.

2., DUI (driving under influence) – inni és vezetni, hol itt a kérdés?!
Ebben már nem állnak annyira nyerésre az amerikaiak, meglehetősen sokszor ülnek ittasan a volánhoz. Tény, hogy NINCS zéró tolerancia, az elfogadott küszöb 0.08%, ami nagyjából két kisüveges "light" sör, vagy egy pohár bor a vacsorához. Hogy őszinte legyek – kövezzetek meg -visszasírom azokat az időket Magyarországon, amikor nyugodtan megihattam 1, azaz egy pohár bort egy komolyabb éttermi vacsora húsban  gazdag főételéhez anélkül, hogy ez kötelezett volna a BKV vagy valamely prominens taxitársaság szolgáltatásainak igénybevételére. A különbség annyi, hogy a rendőr nem állít(hat) meg indokolatlanul. Tehát nem szed ki "csak úgy".

Nincs "jestét', kovácskettő aldandártizedes vagyok, mutassa' a izzókészletet meg a tegnap vásárolt teszkós EÜ-ládát meg a raver-mellényt, különben….". Ha megállít, annak oka van, teszem azt 20 mérföld óta szlalompályának nézed az autóutat, vagy kilógatod az ablakon a Jim Beam-es üveget időnként célbavéve vele a szádat (automata váltó, ugye). Ez alól csak az ünnepnapok kivételek, pl. Húsvét, Halloween, Karácsony, stb., amikor is úgynevezett DUI ellenőrzőpontokat állítanak fel az ittas sofőrök kiszűrésére. Ilyenkor kiinthetnek és szondáztathatnak. Viszont ha elkapnak, akkor megtudod, hogy hol lakik a vallásod szerinti Isten amikor rosszkedve van. "Pályakezdőként" pénzbüntetéstől 3 nap zárkáig bármi lehet a dologból, de visszaesőként szinte biztos kinéz a 10 napos elzárás. Persze ez csak a helyi dutyi, nem az állami börtön, így a hátsófeled ellen irányuló inzultus esélye 40-ről 5%-ra csökken. Megnyugtató, nem?

3., A közlekedésről általában
Sokan szidják a magyar közúti morált. Joggal. Teszem azt torlódások. Természetesen az Államokban is van dugó, dögivel, viszont jóval ritkábban áll be a forgalom. Általában továbbra is folyamatosan haladsz, csak csökkentett sebességgel. Kivételek persze itt is vannak, de mindent egybevetve jóval dinamikusabb a forgalom. A kulcsfrázis: egyenletes haladás. Hogyan méri fel az ember? Nos, példaként: sávváltásnál gyakran akkora helyre sorolnak be az emberek, mint legfeljebb az autójuk + 1 méter. Hátulról nézve mégsem villannak fel a féklámpák, tehát aki elé besorol, az nem kell fékezzen.

Tegyük hozzá, a motorfék ritka, mint a fehér holló, szóval nem sima gázelvételről beszélünk. Aki nem hiszi, próbálja ki a szituációt a Hungárián csúcsforgalomban, úgy, hogy kiteszi üresbe a váltót (ohne motorfék). Sok szerencsét.

Letolás, villogás, balraindexelés, lökhárítóra tapadás a tetemes sebességkülönbség hiánya miatt gyakorlatilag nincs. Mindenki megtalálja szépen a neki megfelelő sávot, és halad. Ha valaki nagyon feltartja a forgalmat – teszem azt elbambult a vasúti átjárónál – arra rádudálnak. Röviden. Normális esetben ettől is észbekap az illető, nem kell neki eljátszani a teljes Négy Évszakot autódudákra adaptálva. Ismerős helyzet?

Szintén jó megoldás – persze plusz egy sáv igényeltetik hozzá – az úgynevezett "kihasznált járművek sávja". Ez vagy a legbelső sáv, vagy egy betonfallal elválasztott sáv, ahova csak azok a járművek hajthatnak be, amelyekben kettő vagy több ember ül. Főleg a város és az agglomerációk között jellemző, a betonfalas verzió esetében napszaktól függően VÁLTOZIK a sáv iránya (reggel a város fele, délután kifele).

4., A benzin, az autók és a nagy motor
Az államokban olcsó a benzin. Tény. Az átlagár jelenleg 150-155 HUF literenként. Érdekességként hozzátenném, a "regular" benzin náluk 89-91-es oktánszámú. Ezt a magyar kutak csak "adalékanyagok" segítségével tudják reprodukálni. Észrevette valaki rajtam kívül, hogy német/svéd benzinnel 1-3 literrel esik az átlagfogyasztás? Hmm…

Viszont a nagy "öthetes vényóc" motorok korszakának lassan vége, egyre több gazdaságos japán / keleti autót látni az utakon, főleg az ingázók esetében. Ma már egy amerikai is kétszer megfontolja, hogy hány pacit akar a ménesbe. Ellenben az autók tetemesen olcsóbbak mint nálunk, 20-23000 dollárért mart utánad dobnak egy Pontiac G6 GT-t, ami egy rendkívül aranyos sportos autó. No és persze az Államokban az "alapfelszereltség" kissé mást jelent, mint nálunk.

Összegzés:
Az USA nem utopisztikus. Vadbarmok mindig is voltak, vannak, és lesznek. Mindenesetre sok olyan érdekességet lát itt az ember – nem csak itt, Európa egyéb országaiban is – ami legalábbis elgondolkodtató.

A kommentelők türelmére és jóindulatára bízom ezt az irományt, és talpig páncélban várom a különböző méretű köveket "amerikaimádó", "csakajótlátja", vagy csak simán vulgáris cimkékkel ellátva.  Ha csak pár embernél tágabb lesz a spectrum, megérte.

100 komment

Címkék: közlekedés külföld autó rendőr sztereotípia büntetés kresz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cyric 2008.11.05. 07:30:35

Még sose voltam amcsiba, úgyhogy én hiszek neked. :)

Cyric 2008.11.05. 07:32:53

Magyarországon a legnagyobb problémát a büntetés hiányában látom. Nincs büntetés, mert a kutya nem állít meg, még ha záróvonalon slalomozol a rendőrautó előtt, akkor se, ill. ha véletlenül ki is szednének egy ilyen embert, kapna egy 5-10 rugós csekket és röhögne a markába...
A fuxosaudis-t ha leültetnék 3 napra asszem jobban elgondolkodna a történteken...

craft75 2008.11.05. 07:43:16

Elhiszem neked.
Én most jöttem haza 3 hét Londonból, ott ugyanez a helyzet - nulla dugó, torlódás az van, de ott is gurulsz 5-10-20-al, nincs dudálás, nincs villogás.
Ami a legjobban teccik nekem arrafelé, nincs hullámos út, nincs gödör és nincs útfelújítás plusz a közlekedési táblák kétszer akkorák mint idehaza.

Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2008.11.05. 08:15:41

Cyric 2008.11.05. 07:32:53
Magyarországon a legnagyobb problémát a büntetés hiányában látom.

Szvsz nem biztos, hogy a büntetés hiánya a probléma. Nálunk az a baj, hogy nincs tekintélye a rendőrnek. Mert meg merik csinálni a záróvonalon szlalomozást a rendőr előtt, záróvonalon előzést, stb, stb, stb. Lehet, hogy szigorúbb büntetéssel megnőne a tisztelet, de az elenállás is. A rendőröknek valóban azokat kellene kiszedni a sorból, aki csinált is valamit, és nem csak a sapka miatt. Meg nem kéne kivételezni a csúnyanagykopaszfeketemercis/audis/béemvés típusú autósokkal.

kranführer 2008.11.05. 08:16:43

Nincs valakinek tudomása arról hogy mennyiért lehet kivinni-behozni Chicago-Budapest viszonylatban egy motort? Lassan már érik egy Chicago-Santa Monica túra, de nem tudom eldönteni hogy jövök ki olcsóbban, ha ott bérlek egyet vagy ha a kedvenc Vasammal megyek.
Bocs az offért.
Üdv
kran

ex-dr. vuk 2008.11.05. 08:39:21

Mondjuk az, hogy "indokolatlanul" allitanak meg embereket az sokmindenre jo. Pl. ittas vezetok nem csak unnepekkor vannak, azon kivul lejart muszaki, biztositas hianya kocsira ranezve ritkan derul ki... Szoval nem rossz az, ki lehet birni. Jo persze, ne izzokeszletet meg EU csomagot vadasszanak, hanem az igazi problemakat. Abbol is van eleg.

Ytse 2008.11.05. 08:41:45

Jópárszor voltam már az Egyesült Államokban és vezettem is kint, bár csak keveset.

Szerintem a közlekedésre is ugyanaz igaz, mint az USA-ban bármi másra: mindig pontosan tudod, mihez tartsd magad. Nem lesznek kivételek és te sem leszel az.

Ha 65 mérföld a megengedett óránkénti sebesség, akkor biztos lehetsz benne, hogy senki sem villog le, dudál rád, aztán előz meg jobbról 90-nel, de abban is biztos lehetsz, hogy mindenki más is 65-tel fog menni, szóval neked sem kell majd előznöd mert senki sem fog feltartani.

A carpool lane óriási találmány, ugyanakkor megdöbbentő azt látni, hogy egy hatsávos úton öt sávban csak olyan autók mennek, amikben 1 ember ül.

Ami nekem furcsa volt, az a jobbkézszabály hiánya (Californiában legalábbis). Röhejes, hogy minden kis kereszteződésben minden irányból stoptábla, áthaladás érkezési sorrendben.

Ami viszont pozitívum: piros lámpánál is szabad kis ívben jobbra kanyarodni. Persze előtte azért meg kell győződni róla, hogy nem jön-e semmi balról... :) Ja, ez szintén California, lehet hogy más államokban nem így van.

Grg 2008.11.05. 09:09:20

"Ytse 2008.11.05. 08:41:45
Ami viszont pozitívum: piros lámpánál is szabad kis ívben jobbra kanyarodni. "

Nos ez már az NDK-ban is megvolt, aztán ha jól rémlik a nagy egyesitésben megszűnt egy ideig, de az emberek visszakövetelték.

Azzal én is egyetértek, hogy a rendőr csak akkor állítson meg ha valamit elkövettem. Ne csak úgy ránézésre.

Loismustdie 2008.11.05. 09:34:35

Én konkrétan ültem órákat dugóban a Tampát elkerülő 6 sávos autópályán, de valóban ritka az ilyen. Ami kimaradt és érdekes lehet az a minimum sebesség az autópályákon 35 Mph, ilyen is lehetne itthon. Amitől a frászt kaptam és a posztoló aszongya nincsen, az az öreg taták és mamák akiket erősen kell kerülgetni mert jóval a sebességhatár alatt gurigáznak (jó én az isten várótermében vezettem sokat, napi szinten). A másik amiről szoktunk itt is vitatkozni, a jogsi korhatár ott jóval alacsonyabb, 16 ha jól emlékszem. Néha azon is paráztam, hogy mennyire tud vajon jól vezetni egy babaarcú 16 éves a baszottnagy GMC ben. Nem automata autot nem nagyon tudnak vezetni ez szerintem gáz. A kresz vizsga nálunk dimenziókkal nehezebb ezt becsüljük meg. Elevenen él bennem egy kérdés: milyen tábla ez - és a képen egy vasuti átjáró tábla volt, ráírva, hogy vasúti átjáró. Vicc. Jah, a parkolás az nagyonjó: van ingyenes és fizetős is vegyesen, de általában mindig van időkorlát fél órától 2 óráig általában, ami után tökmindegy, hogy kifizetnéd, menned kell. A roki parkolókat meg senki sem spammeli, mert izibe elviszik az autot.

Grg 2008.11.05. 09:41:22

Én úgy tudom, hogy autópályán 60km/h a minimum itthon.

Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2008.11.05. 09:44:08

nálunk nincs minimum, az autópályán, csak annyi az előírás, hogy olyan járművel szabad az autópályára felhajtani, ami sík úton önerejéből legalább 60 kph-s sebességre képes. Szóval elvileg a kapaszkodósávban találkozhatsz 40-nel haladó ifával is.

Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2008.11.05. 09:45:44

Kresz:
37. § (1) Autópályán és autóúton, valamint az azokra való ráhajtásra szolgáló úton (az előjelző táblától kezdődően) csak olyan gépjárművel, illetőleg gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni; ezeken az utakon más jármű közlekedése tilos.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.11.05. 09:53:10

Ez jó! Akkor autópályán mehetek gyök kettővel, az a lényeg, hogy az autó _képes_ többre (legalább gyök 3600) :) ?

Várom már a kresz-módosítást!

George Jung 2008.11.05. 09:54:42

Szerencsémre én is voltam az Államokban, és ami erre erősen hajaz: Kanadában is.
Ami a kintiből itthon kéne: nyugodtság van.
Nyugalom, türelem, pihi.
Megyek a zebra felé, megállnak. Nem kell fosniuk, hogy hátulról beléjük mennek.
Bevásárlóutca-szerű, lassú utcában nincs bőgetés, meg erőfitogtatás, pedig mondjuk Vancouverben kőkeményen Lamborghini-k, Ferrari-k, Mareati-k, stb vannak. És mégsem. Bemegy a boltba, és ott veszi elő a pénzét.
Nekem nagyon szimpatikus volt. Dudaszót én hat hónap alatt nem hallottam.
Az olyan helyekről pedig mint Alaszka pl ne is beszéljünk.
(Hogy tovább ne menjek, képzeljül el, hogy itt mondjuk a Múzeum krt-on egyszer csak lelép egy diák egy STOP-táblával, és megállítja a Q7-et, hogy átmenjenek a diákok az út túloldalára. Muhahahaha...)

Loismustdie 2008.11.05. 09:57:01

A rendszám rendszer jutott eszembe ami még jó, nem az autónak van rendszáma, hanem a sofőrnek, és abból ki is derül, hogy fizeti-e az ilyen-olyan kötelezőket, nem kell ahhoz megállítani. Erről meg az jutott eszembe, hogy rendszeresen látok amerikai rendszámú autókat Budapesten, amik konkrétan le vannak járva, tehát érvénytelenek. Nem lehetne megb*aszni ezeket???

lajos-e 2008.11.05. 09:57:47

Texasban ugyanez. A zebránál a gyalogoknak elsőbbsége van és meg is adják nekik. Sőt mitöbb ez teljesen természetes. Magyarországon egy tesco parkolóba amerikait nem engednék be, mert valószínűleg gyorsan kivasalnák szegényt.

Texasban ha pöcsölsz akkor sem dudálnak le, hanem szépen mindenki lassan fog menni. Ez tök jó dolog, mert ha eltévedtél vagy bizonytalan vagy akkor nem fognak még a dudával is frusztrálni. (persze teszem hozzá, hogy szinte mindenütt 2x2 sáv van). Egy idő után tök türelmes lesz az ember, nem fogja idegesíteni ha mások nem haladnak max sebességgel, mert tudja hogy neki is elnézik.

Az utak minősége kiváló. Olyan utakat aszfaltoznak újra, ami itthon még simán autópálya lehetne. Általában éjszaka csinálják és elképesztő sebességgel (egy éjszaka alatt több száz métert is átaszfaltoznak)

naja 2008.11.05. 10:03:04

Na ja amerikába más a közlekedesi morál
jopárszor voltam, vezettem is:DDD

Ami még egy lényeges dolog az pedig nem más, hogyha odaálsz a járda szélére hogy át akarsz menni, lelassitanak az autok és megállnak, pedig még zebra sincs ott. vajon miért??

temposabb és nyugodtabb a közlekedés mint itt.

A másik mikor elöször vezettem, akkor nagyon ki voltam oktatva a rendörrel szembe mit csináljak, ha nem akarom hogy fegyvert fogjon rám. Vagy leszoritson az utról. Bár a piros lámpát nem mondták igy csak lestem ki a fejemből mi a szarért dudálnak mögöttem, mikor piros a lámpa:DDDD

Kieran Hayes 2008.11.05. 10:08:36

Az Usában amennyire tudom, a különféle hatóságok adatbázisai össze vannak kapcsolva, míg itthon - adatvédelmi okokból - nincsenek. Azaz a yard nem lát rá a járőrkocsiból pl az okmányiroda adataira. Meg sokáig a VPOP se látott rá, ezért lehetett okoskodni a regadóval. Usa más.

Stoney Hill Billy 2008.11.05. 10:10:20

Igen, teljesen más odaát a közlekedési kultúra, mint itt.
Én is jártam arrafele, szintén Denverben, és fenn a hegyekben.
Az úthálózat egyrészt rendkívül jól szerkesztett, tágas (szinte van mindenhol "leállósáv") ezért van hely közlekedni.
Autója mindenkinek van, tizenegynéhány éves kora óta vezet a népesség nagyrésze, ezek autóban nőnek fel, így valahogy más a kapcsolatuk a vassal.
Azt nem tapasztaltam, h. ien szigoróan vennék a sebességhatárokat, viszont a stop-táblát nem lehet lassú gurulással elbliccelni, ha nem állsz meg, véged.
A sheriff hozzáállása is más, átadja névjegyét, és mondja, ha az eljárásával kapcs. bármi panaszod van, tudd kihez fordulj!
A respektjük télleg hatalmas, de maximálisan udvariasak és korrektek, jópárszor volt velül dolgom (nem is mindig tisztán) de csak jókat tudok róluk mondani.
Az is fura, amit Csaba ír az ittas vezetésről, és a fogdáról. A kocsmázós rétegnek teljesen megszokott, hogy alkalmanként elkapják, és mennek a jail-be, nem akadnak fenn ezen, viccesen mesélik, h. megen ültek.
Mindenesetre a közlekedési rendszerük (és sok minden más) abszolút profi.
Ja és nincs bürökrácia, órák alatt elintézel mindent, ami kell a kocsihoz!

lajos-e 2008.11.05. 10:17:46

Jaja! kb 15 perc alatt adtam el a kocsit úgy, hogy 0 perckor még az enyém volt, 15 perc után pedig az új tulajé és kezemben volt a csekk az autó áráról. Nem volt semmi pöcsölés, átíratás stb.

tom 2008.11.05. 10:18:08

NJ ugyanez, nincs előzgetés, de az öregek/öreglányok sem tökölnek előtted. ja, éjszaka javítják az utakat, nappal így nincs dugó, kiváló és széles, rendőr max. akkor állít meg ha nem használod az öved, vagy alkohol van az utastérben. nekem mindez tetszett. itthon elmeséltem, és az itthoniaknak nem tetszett.

Gera 2008.11.05. 10:20:02

Az USA is jó hely lehet, de nekem a német modell szimpatikusabb. Ott nem fog rád fegyvert a rendőr egy hirtelenebb mozdulatra és mégis van tekintélye, valamint nem kell ahhoz 90 km/hs korlát az autópályán, hogy kevesebb baleset legyen, mint az USAban.

Gera 2008.11.05. 10:21:33

Ja és persze annyit még hozzátennék, hogy mi nem azért nem fogunk soha eljutni ide, mert szegényebbek vagyunk, hanem azért, mert az átlagpógár valójában még az általunk persze mélyen lenézett amerikainál is idiótább.

Katka 2008.11.05. 10:22:17

No igen. Amíg nálunk csak véletlenszerűen szednek ki, addig semmi respektje nem lesz a rendőri jelenlétnek. Péntek reggel betértem a kedvenc pékségembe reggelit vásárolni. A pékség előtt kanyarodósáv. Két autó állt a pékség előtt a sávban, még arra sem vették a fáradtságot, hogy az elakadásjelzőjüket villogtassák. A pékségben két gyalogos járőr kedélyesen reggelizett az ablak melletti pultnál. A pofájuk előtt a két bunkó autója. Mondanom sem kell, hogy minimálisan se húzta fel a cukrukat a két tahó. Végeztek, és elsétáltak.

dian 2008.11.05. 10:23:03

Szívemből szóltál! Most jöttem haza az Államokból és csak ámultam-bámultam a közlekedést!

guyfromthestates 2008.11.05. 10:23:18

Végre egy értelmes írás!

harcsaparcsa 2008.11.05. 10:23:43

En is vezettem ott, joforman bejartam az egesz nyugati oldalat autoval, meg azt az atkos LA- san Diego 5-os highway-t is oda vissza, es alatamasztom amit a posztiro irt. 2 het es 8000km vezetes utan tudjatok mi volt a legnehezebb? Elvezetni Budapestrol Kolozsvarra.

Mert nem lehet itt is ugy kozlekedni? Mindenki 10 evvel tobbet elne a stressz hianya miatt, es balesetek sem lennenek gyakoriak.

Amugy nekem is ki kellett fizetnem a tanulopenzt, gyorshajtasert $350... igaz az meg a mult evben volt South Carolinaban.

Kivanom hogy mihamarabb itt is olyan olcso autokkal, olyan benzinnel (mar megint $2 alatt van a gallon), ugy vezessunk, ha lehet olyan utakon, akkora parkolokban parkolhassunk, es kozben magyaros kajakat ehessunk, mert a kaja az elegge csapnivalo ott.

robee 2008.11.05. 10:25:37

A poszt meglehetőse valós, de azért vannak kivételek.

New York-ban például nem ismerős ez az egyszeri rádudálás.. Ott Mozart összes művét képesek eldudálni, főleg a taxisok. Komolyan. Brooklynban láttam már autóból kiszálló fekát lövöldözni, szóval a nagyarcú, keményvagyokésátdőlökazanyósülésre pesti f@szkalapoknak adja isten, hogy egy ilyen méretes, laza fekával találkozzon, garantáltan odahugyozik az ülésre. Legközelebb pedig meggondolja, hogy hogyan vagánykodik.

Valamint a dugók New Yorkban meglehetősen sűrűn vannak, főleg a Manhattan-Brooklyn, vagy Manhattan New Jersey átjáróknál. Volt, hogy két-két és fél órát tötyögtem a dugóban.

Az tény, hogy a rendőrök hozzáállása más. (jobb?) Ha vétessz a törvény ellen, akkor kiszed. Ha egyszerre több autó halad megfölözve a sebességhatárt, nem fogja üldözni őket. Beállsz a sebességre, Ne te légy az első és nincs probléma. De ha vétessz a törvény ellen, akkor kiszed, és ha még nagyobb hülyeséget csinálsz, akkor megb@s* a ravatalon garantáltan. :)

Bár azért voltak államok, ahol 80mph-val haladtam és a kamionok úgy előztek le, mintha egy biciklivel haladtam volna. És azok nem Ifa méretű "teherautók".

Ami még szimpatikus a mentalitásban, hogy ha bebújsz ergo besorolsz, nem fognak anyázni, ha haladsz és nem tartod fel a mögötted lévőt. Itthon már csak presztizsből is leanyáznak, ha esetleg megelőzted.

Egy dolog, ami nagyon megrémített... Olyan mamik-papik vezetnek autót, akik alig tudnak lélegezni. Helyzet: Beáll az autóbejáróba egy régi sedan-nal és kiszáll belőle a mami járókerettel. Azt a távolságot, amit én fiatalabbként megteszek kb fél perc alatt, Ő letudja kb. 5-8 perc alatt. (eskü) Sajnos az egészségügyi vizsgálat nem örvend túl nagy presztizsnek...

A posztolónak grat, összefoglalt, jó írás.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2008.11.05. 10:29:23

Azt hogy nincs tökölődés, én vitatnám. Lehet, hogy nem kalapos taták tökölődnek szuzival, hanem redneck anyukák platós GMC-vel, de attól még botrányosan határozatlanok odakint a jónépek. Ezen kívül az autópályás korlátozásoknak kint nem sok értelme van, már azon kívül, hogy komolyan erősíti a radardetektor bizniszt: azokon az utakon simán lehetne német rendszer.

SzCsaba 2008.11.05. 10:33:16

Nekem is volt szerencsem kint vezetni.

A negyiranybol stoptabla es kb. erkezesi sorrendben athaladas szerintem nem rohejes, hanem hatalmas otlet es szinten a folyamatos haladast segiti. Pl. nekem jobbrol jon egy auto, megallok h elengedjem, de szemben jonnek sokan (lassitanak is a jobbkezes miatt), ezeket amit o var meg, mikozben en egyenesen elhaladhatnek, de ez ugye szabalytalan. En es a jobbrol jovo kollega sokat varunk, a szemben jovok semmit. A 4 stoptablas modszerrel az osszes varakozasi ido lecsokken: a szemben jovok varnak egy picit, en is es az oldalrol jovo is.

Par szo a parkolasrol. Mindenki (de tenyleg mindenki) orral elore all be. Farolva csak a kulfoldiek (az osszes farolva beallo vagy kulfoldi vagy berelt auto). Es mindenki (de tenyleg mindenki) elengedi a parkolohelyrol kifarolo autostarsat. Nincs olyan, hogy nem latok semmit es a paraszt meg ram is dudal, hogy o jon es ne menjek ki ele. Nyugi van. Latja az indexet es a tolatolampat, fekez, kienged. A legnagyobb boszme autok is. Persze ehhez csak annak a belatasa szukseges, hogy legkozelebb o fog tolatni es o sem lat majd semmit...

Loismustdie 2008.11.05. 10:33:58

A bürokráciáról csak annyit, hogy az autót két perc alatt eladod az így van (egy papír a kocsi papírja ami egyben adás-vételi is). Ha azonban valamit változtatni akarsz a papírjaidon vagy bármilyen ugyes-bajos dolgod van a kocsival akkor mehetsz egész napot sorbanállni a DMV-be, még akkor is, ha előre lebeszélt időpontod van!!!

REPARATUR 2008.11.05. 10:35:31

nem hittem, hogy ezt fogom mondani egyszer, de Éljen Amerika!!!!!!!!
Mitől annyira más ott? Miközben mi itt nagyokosak azt hisszük, hogy ott mindenki hülye?
Mitől ennyire jó ott?

daniferi 2008.11.05. 10:36:21

Nekem itthon volt egy olyan, mint az amerikai filmekben szokott lenni (gondolom valóságban is így van), hogy a rendőr azért állított meg, mert kiégett egy hátsó lámpám (induláskor még jó volt). Elkérte az iratokat, látta, hogy érvényes a forgalmi, s megkérdezte, van-e izzókészletem. Mondtam, persze, már cserélem is. Megvárta azt a két percet, hogy kicseréljem, aztán elváltak útjaink. Se szonda, se egyéb piszkálódás. Bár gondolom, ha nem régi suzukival megyek, hanem bömössel, akkor nem állít meg...

Vityaz 2008.11.05. 10:36:32

Kedves Amerikát megjártak!
Ha akkora nyugi van az USA-ban, és ránézésre nincs szükség az autójuk kirobbanó erejére, akkor mégis miért igénylik a nagy és erős vasakat? (tudom, mostanság már adják lejjebb, de ezt is csak a benzin ára miatt, egyébként nem érdekli őket a fogyasztás)

naja 2008.11.05. 10:37:30

igen azt elfelejtettem leirni hogyha sávot akarsz váltani akkor lassitanak és beengednek. valahogy nyugodtabban elözhetek ott.

És ami kurvára tetszett és szerintem sok amebernek is

ha mész azon a nyamvadt uton akkor a leágazásnál nem 10-20-30 méterre teszik ki a táblát hanem már 1-5-10 mérfőldre is kiteszik hogy hoppá hamarosan jön a leágazás, készülj hülye gyerek:DDD

Sokkal egyszerübben megoldják a közlekedést, még a fizetös utat is:D

Ami még tetszett hogy parkoloba beállsz kapsz egy kis kártyát amin rajta a dátum, idő mikor mentél be, majd mikor mész kifele a kapunál annyit fizetsz amennyit voltál:DD nincs felesleges kirohanás hogy gyorsan veszek ujabb jegyet, mert lejárt a parkoloidöm, Lásd ferihegy:DD, Bezzeg Miami reptéren megtudják oldani, meg a Keneddyn is:DD

SzCsaba 2008.11.05. 10:39:35

Király Rák · konzervatorium.blog.hu 2008.11.05. 10:29:23
"botrányosan határozatlanok odakint a jónépek"

Amennyiben a szabalyok betartasa, a masokra valo figyeles, udvarias elozekenyseg hatarozatlansag, akkor igen.

Azert nem szalguld, hogy h latja a gyalogost el tudja engedni, valaki ki akar tolatni ki tudja engedni, peldaul.

Loismustdie 2008.11.05. 10:42:28

naja táblázósról mégegy: első vezetős napomon megálltam a piros lámpa alatt és csak utána vettem észre, hogy a kereszteződés közepén állok. Ott ugyanis a lámpákat olyan messzire rakják, hogy nem törik ki a nyakad, ha látni akarod - mint itthon.

harcsaparcsa 2008.11.05. 10:49:29

Vityaz: szerintem azert mert olcsok a nagy es eross vasak. Ugyanugy ahogy itt az atlag polgar vasarol egy uj mobiltelefont, ok ugy vasarolnak egy autot. Nem szamit hogy nem hasznaljak ki azokat a funkciokat(a telefonban) de adok azert 500 Ft val tobbet hogy benne legyen, mert kicsi penz es ki tudja mikor jon jol. Amugy gyengekbol es kicsikbol nincs nagy kinalat, nezd csak meg a weben. Ford Gm stb

Puutarhuri 2008.11.05. 10:52:27

Vityaz: azert, mert ahogy valaki feljebb irta fel eletuket az autoban toltik a tavolsagok miatt es szeretik a kenyelmet. Mas a szemlelet. Nagy benga auto kell nekik nagy fotel ulessel, ehhez persze kellenek a loerok. Ja es ott egy nagy benga auto nem annyiba kerul, mint itt nalunk...

lajos-e 2008.11.05. 10:56:45

Vityaz 2008.11.05. 10:36:32

Azért mert megtehetik. Ilyen egyszerű. Bár nem száguldoznak (a sebességhatárt betartják és az meg alacsonyabb mint nálunk), de azért szeretnek minél jobb autóban ülni. Pl. én is szeretnék egy BMW-ben ülni a kölcsön Suzuki helyett, akkor is ha nem akarok száguldozni.

Bandee 2008.11.05. 11:03:42

Én is alátámasztom az írás igazságtartalmát. És hozzáteszem, sokkal de sokkal jobbnak tartom azt, ami ott van.
A legjobb az, hogy nem tol le mindenféle önjelölt versenyző az útról.
Illetve a korrektség kedvéért láttam olyat is , hogy két autó nyomta (ez Washingtonban volt) városban a korlátozás többszörösével, cikázva a sávok között. De ez a több hónapos kint tartózkodásom alatt egyszer fordult elő. Gondoltam is, ezek biztos egy bankrablásból menekülnek.

sun 2008.11.05. 11:06:06

Imádtam a "gyémánt" sávot Amerikában. Ez a kihasznált autók sávja, ami egy gyémánt formájú felfestéssel van jelezve. Los Angelesből tartottunk, Friscoba, kb délután 4 körül értünk Frisco elé, ahol már beállt a délutáni csúcs. 3 sávon álltak az autók és próbáltak bejutni a városba. Mi simán húztunk mellettük a belső sávban, hárman ültünk a kocsiban. Iszonyatosan megdöbbentő volt, hogy az emberek ülnek a kocsijukban, és állnak a dugóban, és eszükbe sem jut, hogy kijöjjenek a belső sávba, pedig az totál üres volt. Magyar szemmel döbbenet. Hozzá vagyunk szokva, hogy pesten a Hungárián még a villamos sínre is rámennek, csak, hogy 3 autóval előrébb kerüljenek.
Ami viszont az USA-ban félelmetes volt, azok a motorosok. A Pacific Coast Highwayn nyáron tizesével-huszasával a motorosok. Az egyik csaj fel is kenődött egy sziklafalra, 2 órát álltunk miatta az úton.

Gera 2008.11.05. 11:08:04

Fikázzuk az amerikaiakat a SUVok miatt, oszt közben ha nekünk annyi pénzünk lenne, az átlag magyar nagyobb autóval járna, mint az átlag amerikai, biztos vagyok benne.

MD 2008.11.05. 11:09:43

Eltöltöttem pár évet Amerikában, vezettem is eleget.
Alapvetően nagyon jól össze lett foglalva az Amcsi helyzet. Lehet apróbb példákat hozni minden esetre.

Én még tisztelettel hozzátenném, hogy egyes államokban (pl. Maryland) piros lámpánál lehet szélső sávból jobbra kanyarodni ha erre biztonságos lehetőség adódik. (jó dolog, talán itthon is működhetne pár helyen)

Természetesen megdudáltak amikor egy ilyen lehetőségnél (első vezetés alkalmával) bambultam a pirosnál és amúgy jobbra indexelve vártam a megváltó zöld fényt.

Itthon trend és még mindig sokan vehemensen elvárják, hogy az előzékenységet megköszönjék. Az én tapasztalatom Amerikában kicsit más volt. Az elején még én is köszöngettem, villogtam, integettem, bólogatttam meg miegymás, aztán hamar rájöttem, hogy igazából teljesen fölösleges a dolog, mert nem várják el, inkább haladni akarnak, tenni a dolgukat - live and let live!

Jó lenne ha itthon is kialakulna valami hasonló, hogy ne kelljen könyörögni ha sávot akarok váltani, vagy besorolni, akármi. Engem speciel egyántalán nem érdekel ha nem köszönik meg az előzékenységet. Persze a bunkó tolakodókat nyilván én sem szeretem.

Rendőrökkel is volt dolgom. Jó magyar szokáshoz híven azonnal lehorgasztottam a fejem és mélyen magamba néztem, hgoy milyen bűnöket követtem el és hogy most elintéznek. Nos, rendkívül profi, egyenes és kultúrált módon zajlott le a gyorshajtásom miatti figyelmeztetés kiadása. (csak figyelmeztetés volt).

Összegezve, természetesen mindenhol vannak gyökerek, tuskók, köcsögök és állatok meg életképtelen, közveszélyes, bizonytalan egyedek. Ennek ellenére, szerintem van ott pár közlekedési megoldás/morális tényező amin itthon is elgondolkodhatnának. Kiváncsi lennék, hogy közlekedési infrastruktúrában sikeres ország/város megoldásainak esetleges alkalmazhatóságát elemezték e itthon.

Elnézést a hosszú post-ért!

ÜDV,

miss 2008.11.05. 11:15:17

én is éltem Usa-ban, röviden : nem véletlenül világhatalom amerika! :)

www 2008.11.05. 11:20:27

Most voltam LA-ben. Az autók 50% japán, 25% német és 25% amerikai. Franciát, olaszt nem láttam, de mindenki szidta is őket. Nagy amerikai autót nem is láttam 1 hét alatt, csak kettőt az egyik rozsdásodott az egyik mellékutcában, a másik meg a Hollywood Blvd ment, igazi nagy amerikai oldtimer volt, rugózó kasztnival, szépen felújítva. Amikor elment mellettem, akkor mindenki úgy nézett rá, mint a messiásra, egy sarok múlva ott szerelték a padkán mert kiesett a jobb első.
Minden 5. autó hibrid, főleg Toyota Prius, volt olyan kereszteződés, ahol 5 állt egymás mögött a pirosban. Nyugi van, át lehet menni a zebrán, van időd (legalább 1,5 - 2 perc), nem gázolnak el. Mindenki nyugodt, abszolút élhető. Mielőtt NY-ba mentem mondták, hogy készüljek fel, mert az nagyon durva. Ezek még nem voltak délután 4-kor a Blahán. Mannhattanben volt néha dugó, de tényleg nem vészes, át lehet menni a zebrán, ott sem gázolnak el. Ha felgyűl a tömeg a zebránál, akkor átmennek az emberek a piroson is, autók megállnak és megvárják. Ny-ban még tartják magukat az amerikai autók, de egyre több taxi sárga fényezése alatt is japán autó lapul.

bamboo 2008.11.05. 11:34:29

Nekem ami a zusaba' feltunt, a sok hely, sok szeles sav, meg a rengeteg tormelek, ill "a forgalom szemete" (por, kovek, gumihulladek, baleset maradvanyai) mind az ut szelen, keresztezodesek szelen. Ahol nem jar auto, ott nincs uttakaritas, a leallosavok koszosak.
(Atlanta es kornyeke - pedig a gazdagabb reszeken jartam...)
Ja, arrafele nagy ivben billentettek mindenfele sebessegkorlatozasra, mentek, mint a meszes, 55-os tablanal 75tel menve siman elozott meg a kamion is... Kicsit otthon/itthon ereztem magam. :)
Dugo: valoban, telleg jellemzobb volt az olyan dugo, ahol gurult a sor 20szal, nem all meg, csak lassu volt. Valszeg sokat szamit a 2x5, 2x6 sav...
Rendorok: lattam rendorautot boklaszni, forgalommal egyutt is, meg leallva (merni, autobol), de megallitani senkit. Viszont minden hajnalban szirenaszora ebredni reggel 7 korul, es arra aludni el este 11 korul... :(
Berautokent a 2. legkisebb kategoriaju auto vami 4.80 hosszu hyundai dög, a "small car" feliratu parkolohelyre siman befert, meg 10-10 centi volt a jelolesig (a jeloles utan van meg ajtonyito-zona!)
Eszmeletlen mennyisegu parkolo van mindenutt, uzletkozpontok stb korul, soha nincs hasznalva a fele se, legalabbis en nem lattam...
Eszmeletlen meretuek es valasztekuak az autokereskedeseik. (igaz, az USAban minden hatalmas) Beballag az ember, es elkezdenek sajnalkozni, hogy csak 3 van a piros szinu olyanautobol amilyet szeretnel, egy boros, egy plussos meg egy szovetes belsos. De kekbol van 6. Itthon meg probalj venni autot, ha nem metalszurke kell, akkor csak rendelesre...

navigon 2008.11.05. 11:38:30

Tiz evet vezettem Kanadaban, es egesz mas a tapasztalatom, mint a cikkironak. Iszonyuan, idegesitoen lassuak. Autopalyan ez nem gond, de varosban nagyon szar. Pirosnal addig nem veszik le a fekrol a labukat (eljen az automata valto), amig az elottuk levo auto mozgasba nem lendult, kb 3-4-szer kevesebb auto megy at a zoldon mint nalunk. A stopptablak szama elkepeszto, teljesen felesleges, es lampa is kb 2-3-szor tobb van, mint ami kene. Raadasul a zold hullam koncepcioja teljesen ismeretlen. Messzirol latszo pirosra lassan fekezes nelkul ragurulni (akar mondjuk harmasban tartva, motorfekkel) tilos! Ugy hivjak, hogy cruising, es a vizsgaztato ramszolt (tokures uton), amikor Ontarioban ujra le kellett vizsgaznom. Ugy kell, hogy az ember nyomja a gazt, es a vegen lefekez. A dugokat egyaltalan nem tudjak kezelni, feleannyi autotol beall az ut mint itt. Persze Franciaorszaghoz hasonlitom, ami szerintem a hatekonysag es a stresszmentesseg otvozetenek csucsa, de oszinten szolva en Pesten is nyugisabb voltam vezetes kozben, mint Montrealban. Azt is hozzatennem, hogy a magyar kozlekedes oriasit valtozott az alatt a tiz ev alatt (95-2005), akik vegig otthon voltak, talan ezt nem vettek eszre. Nyugisabb lett, foleg, ha nem veszel reszt a "harcban" (sajnalom, de nem muszaj! nezzen mindenki magaba, de ez mar egy mas tortenet).

navigon 2008.11.05. 11:44:00

A tizennyolc tengelyes kamionok (nyergesvontato + potkocsi) siman dongetnek 120-szal a haromsavos "varosi" autopalya kozepso savjan, mivel nincs kulon teherautokra vonatkozo sebessegkorlatozas. Kanadaban 100 a hatar, de 120-ert nem buntetnek. A vezeto siman aludhat, mivel nincs meg a nyolc oras limit. Egyedul a sulyukat ellenorzik az autopalyak mellett leveo kiallokban.

MD 2008.11.05. 11:50:31

Ez is igaz.

Élénken él bennem az érzés amikor először keveredtem rá egy 5 sávos szakaszra, ahol jobbról és balról egyaránt döngettettek a népek. Nem volt mindig jó érzés...

jct 2008.11.05. 11:51:39

Azert az elozekeny beengedesben az is szerepet jatszik, hogyha barmi koccanas tortenik, akkor az esetek tobbsegeben automatikusan a hatso autos a felelos, es az ilyen karesetek kemeny penzekkel novelik meg a biztositast. Ugyanez igaz a szabalytalansagokra (speeding, piros lampas athajtas, agressive driving), ezeket a kihagasokat a biztosito latja a megfelelelo adatbazisban, es ennek megfeleloen hatarozza meg a biztositasi tarifat. Magyaran az egesz rendszer a passziv vezetes iranyaba tereli a nepet.

Lunitari 2008.11.05. 12:01:49

Jó kis post és nincs is mit hozzátenni, de úgy gondolom, hogy ehhez a közlekesési kultúra kialakulásához nagyban hozzájárult a rendőri jelenlét is :)

Vityaz 2008.11.05. 12:10:23

Hm, kössz a válaszokat, ok rendben. Akkor a képlet mégiscsak az, hogy bár sok esetben semmi szükségük a teljesítményre, de a reklámok és az alapvető emberi hülyeség (fogyasztói társadalom) miatt megveszik az erős autókat, mert hátha kell majd, persze sosem fog kelleni. Az meg egy másik dolog, hogy szegény amiknak nagy szükségük van az olajra, sokáig vonakodnak aláírni környezetvédelmi egyezményeket, és csak már ha drágul (de milyen magasságokba, haha, lol) a benzin, akkor gondolkoznak el, hogy kisebb verda is jó lenne. Hát ez tényleg egy hülyebiztos társadalom, kell nekik a gumiszoba.
PS: azért a törvényt tisztelik, ez nagyon irigylésre méltó.

Don 2008.11.05. 12:22:01

Nagyon jo az iras, tetszett, jobb, mint az allando nyafogas :)
Vityaz: nem (csak) errol van szo. Nagykobcentis autoval sokkal stresszmentesebben lehet menni, nyomatekbol lehet menni, es elbirja az automata valtot. Raadasul ahhoz kepest nem fogyasztanak annyival tobbet, regota faragjak mar az amik a nagy dog autoikat.

harcsaparcsa 2008.11.05. 12:42:00

az usa autok fogyasztasarol volt egy cikk a totalcaron egy Cadillac Escalade kapcsan, erdemes elolvasni

Sugi77 2008.11.05. 12:43:02

Nekem is tetszik ez a post, és a szélsőségektől eltekintve a kommentek is egész jók most :D Sajnos hozzászólni nem tudok, nem voltam még a zusában :(

antimason 2008.11.05. 12:51:27

Kint olcsó a ruha, kaja, autó, benzin, stb.
Miért is stresszelnék magukat?
.
Itt meg mindenki stresszes.
Mikor veszíti el a munkáját, mikor talál újat, milyen új adókat találnak ki, mennyibe kerül az új tanév. Drága a ruha, kaja, autó, benzin.
.
És hatalmas rendőri szigor kellene, mert anélkül marad az állatkert.

navigon 2008.11.05. 12:59:12

A negy stopptablas keresztezodes a vilag legnagyobb baromsaga. Ugyanis akkor is meg kell allni, ha nem jon senki, es ugye meg is allnak, mert szabalykovetoek. A megallast szo szerint kell erteni, tehat nem lelassitunk, atgurulunk, hanem megallunk, v=0. Persze automata valtoval konnyu, a CO2 meg a fogyasztas meg kit erdekel.

Ha meg mondjuk ket auto kozelit egyszerre (varosban eleg gyakori helyzet), az meg rosszabb. Elvileg ugye az indulhat elobb, aki elobb ert oda. Az en taktikam az volt, hogy elkezdtem nagyon lassitani, hogy menjen el a masik, de o addig nem volt hajlando elindulni, amig en konkretan meg nam alltam. Mondjuk jobbkezszabalynal siman atment volna elottem (ha balrol jon), en meg megallas nelkul atgurulok utana. Itt meg kemeny masodpercek elmennek a szituacio kezelesevel. Most a korforgalomrol nem is beszelek, ami ennek a szituacionak a legoptimalisabb megoldasa.

Forgalmasabb egyenrangu keresztezodesekben talan jo a negy stop, de oda mindig lampat raknak. Ahol meg nincs lampa, ott _mindig_ negy stop volt. Az elsobbsegadas kotelezo tablat nem ismerik ebben a szituacioban, csak az autopalyara valo felhajtasnal hasznaljak. Meg egy erdekesseg: a foutvonal tabla (sarga hegyire allitott negyzet) nem letezik, nem hogy nem hasznaljak, de egyszeruen nincs ilyen a kreszben. A ket dolog osszefugg: mivel csak akkor kell megallni, ha stop van vagy piros, ezert nem kell. De emiatt a jobbkezszabalyt ugye elvileg sem lehet hasznalni.

Matrix_ 2008.11.05. 12:59:55

Mivel még sose voltam ott ez megmarad nekem urban legend szinten. Addig is amíg így van, küzdök a hazai rideg valósággal, és megpróbálok értelmes, felelősségteljes ember módjára közlekedni. Azt vagy sikerül vagy nem... :)

Ursula 2008.11.05. 13:02:32

antimason 2008.11.05. 12:51:27

Kint olcsó a kaja? He?

Pokember - a seggemből, mint minden rendes Póknak 2008.11.05. 13:05:18

Magam is jártam néhányszor Amerikában.
A 'turn right on red' szerintem is nagy találmány.
Amin röhögtem: mostanában kezdék el a körforgalmakat bevezetni, fingjuk sincs, hogy most mi van, kinek van előnye, stb. Majd belejönnek.
4-way-stop: valóban jó találmány, bár ha vki próbál vmi újat (ha a szembejövő úgyis jön, én miért ne mennék át, hiszen nem tartok fel senkit, hiába érkeztem később), arra angyon csúnyán néznek. Tessék sorbaállni.:-)
Ami fontos még, szerintem: nagyon szélesek a sávok! Itt nem kell azon tökölni, hogy 'jaj, balra betonfal, jobbra meg a kamionok', vagy hasonló, a legnagyobb böszménél is kb másfélszer nagyobb a sáv. Egy amerikai ismerősöm egyszer itt vezetett, sokat parázott, hogy neki ne menjenek/neki ne menjen a szomszéd kocsinak/falnak. Persze, tudom, ott több a földterület...
Ami még jópofa volt, hamár útépítés: az útépítéshez föld kell. Szállítani drága, ezért inkább megegyeznek a helyiekkel: egy területről kiszedik, ami föld kell, cserébe (!) csinálnak oda egy kis mesterséges tavat (pond). Ezt vajon nálunk mikor vezetik be?:-)

navigon 2008.11.05. 13:06:03

Annyi a kaja, mint Magyarorszagon (etterem kicsit dragabb, es mondjuk NY joval dragabb), csak a fizetesebbek nagyobbak. Atlagban. A szegeny ember ott is szegeny, es ugyanolyan szarul etkezik, mint Magyarorszagon.

navigon 2008.11.05. 13:09:22

Irja mar le valaki, hogy miert jo a negy stop a jobbkezes szaballyal szemben. Kozossegi szempontbol, tehat az atlagos athaladasi idore/fogyasztasra optimalizalva.

Loismustdie 2008.11.05. 13:11:29

Ezt én sem értettem igazán, szerintem sem olcsó, inkább csak relative olcsó a bérekhez képest, persze ehetsz hamburgert fél dollárért, de az olyan is. A ruhákból meg a tecsó tipusuak az olcsók meg a nájkí, de a deszkás csukám ugyanannyi volt mint itthon, a pólók is kb. igaz a minőségi különbség elég nagy. Itthoni cucc két mosás után annyi, az öt éves szarráhordott pólóimról meg megkérdezik, hogy új-e!

lajos-e 2008.11.05. 13:13:22

Szerintem jó a 4stop-os megoldás, bár ha nagyon forgalmas akkor nehezen átlátható mert egyszerre háromfelé kell nézelődj, hogy ki állt meg előtted. De ilyenkor bejon az, hogy inkább elengedek 3 másikat amíg biztos nem vagyok az elsőbbségemben. Illetve a másik, hogy ezekben elég kevés baleset történik mert mindenki lelassít. Másfél év alatt egy törést láttam ilyen kereszteződésben.

navigon 2008.11.05. 13:15:37

De nem nagyon forgalmas. Oda lampat tesznek.

lajos-e 2008.11.05. 13:19:13

Sok ilyen kereszteződés van bevásárlóközpontoknál ahol hétközben szuperul működik, hétvégén meg kaka mert akkor a tengersok nép fogyasztani jár :)

navigon 2008.11.05. 13:26:42

Kepzelje mar el valaki legyszi, hogy a Wesselenyi utcan a Dozsa Gyorgy uttol a Dohany utcaig minden keresztezodesnel meg kell allni. Trolibuszostol. Ha jon valaki keresztbe, ha nem.

lajos-e 2008.11.05. 13:28:16

na mondjuk azért nem olyan sűrűn vannak ilyenek, illetve nem a legforgalmasabb helyekre telepítik.

navigon 2008.11.05. 13:48:07

Figyu, lajos-e, vagy lampa van (szinkronizalatlanul), vagy negy stop. Esetleg ket stop a keresztutcakban, de azt a Nagykorut szintu foutvonalakra tartogatjak. Azert mondtam a Wesselenyi utcat, mert azt mindenki ismeri. De legyen mondjuk a Wekerle, orankent jar egy auto, es megis minden keresztezodesben meg kell allni.

lajos-e 2008.11.05. 13:53:36

Hát nem tartozok a mindenki kategóriába:) Csak azt akartam mondani, hogy ahol nagy a forgalom ott ők is lámpaznak (TX).

Nem láttam 1-2 ilyen kereszteződésnél többet egymás után. Illetve lakóövezetekben van, de az más kérdés, ott eleve 20mph-val mennek.

navigon 2008.11.05. 13:56:59

30-cal menni egy dolog, 30-cal menni es huszmeterenkent megallni egy masik. A fekvo rendorrel semmi bajom, az elott nem kell megallni, csak lassitani.

Andris 2008.11.05. 14:03:06

A mentő itthon kiér 15-20 perc alatt, USA-ban a 4-5 perces kiérkezés már elfogadhatatlannak minősül, átlag 2-3 perc..
A rendőrnek hatalma van, a törvény ereje valóban él.
Pár államban az utcai versenyzők autóit komolyabb vétségnél meg bezúzzák s végig nézetik a tulajjal! Utcán nem lehet szerelni, meg stb. stb.
Egy rakás pro-t lehetne itt még felsorakoztatni, de felesleges. Aki volt kint vagy ismeri az USA-t, tudja miről beszélek.

Gera 2008.11.05. 14:24:41

Ezt a 2-3 perces átlagos mentő kiérkezést én azért megkérdőjelezném. A 15-20 perc meg itthon is soknak számít. Abban pedig biztos lehetsz, hogy anomáliák ott is vannak. Tudtommal a magyar sürgősségi ellátás egyáltalán nem rossz, csak az persze sosem hír, ha gyorsan kiér a mentő.

Meg az se mindegy, hogy csak bepakolnak a kocsiba valami elsősegély után (USA), vagy esetleg ott helyben megműtenek az út szélén, ha kell (Mo.).

Az viszont tényleg ki..szott szánalmas, hogy itthon a rendőrséget egyszerűen nem lehet telefonon elérni.

gopherdream 2008.11.05. 14:33:49

Négy stophoz: tényleg csak kis forgalmú utcákban működik. És tényleg lassú. Én olyat is láttam, hogy hosszú, egyenes mellékutcán (sok keresztutcával) mondjuk minden 3. kereszteződésnél nekem van stop. A többi esetben a keresztutcának. Gondolom, ez azért, hogy ne lehessen a mellékutca "menekülőútvonal", hanem menj csak rá szépen a párhuzamos főútra, a sok hangolatlan lámpájával.
És ha már lámpák: sose kapcsolják ki, éjjel 2-kor se látni sehol sárgán villogó lámpákat. (Szerintem azért, mert megzavarnák vele a népet: most hol, kinek is van elsőbbsége...?)
Legalábbis Minneapolisban, ahol én jártam.

navigon 2008.11.05. 14:53:53

Mindenkinek sarga villogo megint csak nem letezhet, mivel nincs olyan, hogy foutvonal. Piros villogo van, ami azt jelenti, mint a negy stop. Esetleg egyik iranyban sarga villogo, a masikban piros, de ez a ritkabb.

Ha viszont aramszunet van (volt egy ilyen Montrealban), akkor megall a tudomany, nincs default szabaly, midenki azzal kiserletezik, ami eszebe jut, es egy pillanat alatt beall a varos.

lajos-e 2008.11.05. 15:22:08

Texas: főúton sárga villogó, mellékút felől piros az általános. Nem láttam olyat, hogy minden irányból pirosan villogna. (megint mondom, hogy TX, szóval hogy máshol hogy van azt nem tudom)

Ez amúgy tök jó, mert ha már lekapcsolják a lámpát akkor is egyből tudod, hogy elsőbbséged van-e.

navigon 2008.11.05. 15:25:40

Egy masik orultseg, amitol az europai kozlekedesi szakembereknek a hajuk szala egnek all: gondolom takarekossagi okokbol neha az autopalya ket iranya kozti elvalaszto savba rakjak a benzinkutat, ugyhogy az elozosavbol kell kiallni, majd oda visszasorolni.

navigon 2008.11.05. 15:30:57

Hat igen, lehet, hogy csak azzal van baj, amikor egy nagyjabol europai elrendezesu varosba (Montreal) telepitik az amerikai (texasi) szabalyokat. Dehat errol beszelunk, nem? Negy stoppos keresztezodeseket Pestre?

Ja: Montrealban meg a pirosnal sem lehet jobbra kanyarodni.

mopi 2008.11.05. 15:40:01

Sokszor láttam a Pimp my ride-ot az MTV-n. Mindig azon tűnődtem, hogy lehet, hogy a srácok olyan eszeveszett, ön és közveszélyes csotrogánnyal járnak, hogy azt itthon biztos nem vinné ki egyetlen épeszű ember sem az utakra.
Az érdekelne, hogy ezek a szutyadék autók vajon a dramaturgia miatt kerültek be a műsorba a roncstelepről, vagy valóban létező jelenség, hogy ilyen rozsdás, lógó belű, lámpa nélküli fostalicskákkal közlekednek ott némelyek?

lajos-e 2008.11.05. 15:47:24

Mopi: azért olyat nagyon keveset láttam.

A "pirosnál jobbra kis ívben lehet" az egy tök jó szabály csak kár, hogy Mo-n nem lehet bevezetni. Ott ugyanis tényleg csak akkor használják ha nem akadályozzák vele többi autóst, itt meg látom hogy azért dugulna be a főút külső sávja mert agyatlanul mindenki ki akarna masírozni. :(

Andris 2008.11.05. 16:26:01

Gera!
Egy ismerősöm halálát okozta a 17 perces mentő kiérkezés (pedig az ügyeleti 1,5 km-re volt)! Egy másik mentős - ha lehet ennek nevezni - elvett 20.000,- forintot és a fülbevalóját leakasztotta a barátnőm édesanyjáról. Amikor meg segítségért fordultunk ezügyben a képünkbe röhögött a főorvos.
Etesd meg és vidd el a családodat moziba belőle te senkiházi, legalább van belőle egy jó napod!
Ez magyar balkán shit!

Loismustdie 2008.11.05. 18:12:23

Na és ez? Olyan hogy 2x2 sávos út, középen egy 5. kanyarodó sáv. Igenám, de mindkét irányból be lehet sorolni kanyarodáshoz. Mégsem volt sose kocc. Na ezt csináld meg itthon!

Jim Beambó 2008.11.05. 20:55:09

Nekem is volt részem abban, hogy megtapasztaljam, milyen ott a közlekedési morál.

Ha egy szóval kellene jellemeznem: unalmas. Én híve vagyok a biztonságos közlekedésnek, de fontos számomra, hogy dinamikus legyen. Egyből lehetne kontrázni, hogy "lassan járj, tovább érsz ", de vessünk egy pillantást a német modellre, ahol ugyanolyan biztonságérzetem van/volt, mint Ámerikában. Érdekes módon a fritzeknél nem a sebesség redukálásával próbálják biztonságosabbá tenni a közlekedést, hanem olyan az infrastruktúra, a járműpark, és a vezetésoktatás, hogy megy ezek nélkül is.
Nem azt mondom, hogy nem jó az amcsi modell, hanem azt, hogy vannak ennél többszörösen hatékonyabb rendszerek. Igaz, ha azt nézzük, hogy biztonság szempontjából elérték-e a rendszer kialakításának célját, akkor igen a válasz, és valószínűleg ez a lényeg, de a vezetés élményétől teljesen megfosztják az autóst. Az pedig szubjektiv, hogy kinek mit jelent a vezetési élmény.

Pesthez leginkább Los Angeles áll közel vezetési morál tekinetében, ott éreztem azt egyedül, mint székesfővárosunkban (Californiában és Coloradoban vezettem). Ha nem figyelsz eléggé, akkor már jön is a dudaszó, vagy ha tökölsz egy szituációban, akkor a mögötted lévő már azt lesi, miként szabadulhat ki mögüled, vagy ha a forgalom engedi megy a sávok közti furakodás, stb.
De máshol, amerre jártam nem éreztem, hogy a vezetés bármiféle extra figyelmet is igényelne, hiszen úgy alkották meg a szabályokat, hogy ha betartod őket (és a másik is betartja), akkor szinte nincs is dolgod, minden megy magától.

Az autózás ott teljesen másról szól, mint nálunk, sőt, mint Európában, de tény, hogy ott nem ettől kap Mr. Smith gyomorfekélyt, míg nálunk egy félóra a reggeli csúcsban felér egy koporsószögget.

Csaba 2008.11.06. 01:46:41

Úgy látom a többség egyetért az irományommal, és csodák csodája, 85 komment alatt még nem történt egy "csakazértisbeszólás" sem.
Vidám lettem... :)

Látom sokan egyetértenek a szabályokkal, a four-way-stop, a kihasznált járműveknek fenntartott sáv és a jobbra fordulás pirosnál (elsőbbségadással: yield, dude!) valóban remekül működik.... itt kint.

Egyet kell értenem azonban azokkal, akik szerint kis haznánkban ez nehézségekbe ütközne.
Főleg a HUV (kihasznált jármű) sáv. Lásd még Hungária, villamossín, kanyarodósáv, etc.

Magam is San Diegoban (CA) és Denverben (CO) vezettem ezúttal, egyetértek, Kalifornia neccesebb némileg.

hadd reflektáljak néhány fenti hozzászólásra, ha már az én tollamból írodott eme cikk:

-- "A rendőr igenis szedjen ki, mert akkor ellenőrzi a műszakit, egyebet."
Nos, ez nem így van. Engem Budapesten állított meg a rendőr, azt sem tudtam miért. Ellenőrizte a jogsit, egyebet, aztán megkérdezte, tudom e, miért állított meg.
Kiderült, hogy szólni szeretett volna, hogy 34 nap múlva lejár a forgalmim. Ennyi. Ilyen is van, sajnos ők a "csendes minoritás"...

-- "...25% amerikai autó, 50 japán ..."
Kaliforniában jellemzően több a japán autó, de még most is inkább 50% az amerikai gépek aránya.
Colorado államban pedig továbbra is jellemzőek a nagy, négykerékmeghajtású V8ak, lévén kissé domborzatos a vidék (Sziklás-hegység). Ahogy elnéztem, a Ford F150 és a Chevi Silverado viszi itt a prímet truck kategóriában.

Amúgy a négystoptáblás megoldás NEM tartja fel a forgalmat, lévén üzletkomplexumok parkolóinál, és kiemelt gyalogosforgalommal büszkélkedhető helyeken alkalmazzák. Én nem bánnám, ha nálunk is meg kellene állni ilyen helyzetben. Lehet nem sodornának el annyi nagyit és kislányt... Már amennyiben persze megállnának.
Igazából remek tréning lenne a sztereotípia szerint viselkedő (!) SUV, némettrió, egyéb tulajdonosoknak 3-4 hét vezetés az államokban.
Nincs korrumpálás, nincs "nekemányócam van", hasonló hozzáállás esetén viszont a saját fukszával bilincselhetik a gallytörő rácshoz. Mindenki okulására, persze (költői túlzás kategória - sajnos).

Aki pedig azt szeretné ócsárolni, hogy mié' járnak a szemét nem-környezettudatos amcsik nagy autóval, nos:
1., azért mert kényelmes. Igen, foteljellegű az ülés, a hátsó "kanapén" meg egy focicsapatot össze lehet hozni családépítés címszóval (szociális segélyre pályázóktól a vásárlás lehetősége megvonva)
2., Mivel nagy, nehéz, és különben is, ezért nagyobb motor kell hozzá. Colorado környékén a fentebb említett okok miatt négykerék is ajánlott.
3., Mert hosszabb úton minimálisan eszik többet, mint az 1.6-os francia borzalom (személyes tapasztalat). Városban nagyevők, de ne felejtsük el, az Államokban a metropoliszok kivételével nincsenek akkor dugók, mint Pesten. Denverben és San Diagoban sem, pedig még SD is akkor mint Budapest (kb. 2M lakos).


Amit kifelejtettem: alig várom, hogy megérkezzek hétfőn hőn szeretett Budapestünk forgalmi viszonyai közé. Gyanítom, hogy már a hazaút is 'tanulságos' lesz. :)

Szép hajnalt, mindenki!
Csaba

L 2008.11.06. 03:47:50

NYban azert szerintem nem ilyen a vezetes. Ott dudalnak, ha a lampa valtasa utan nem indulsz egybol. Be kell verekedned magad a savba, igaz ha mesz nem tolnak le. De pl nem huzodnak le, ha gyorsabb vagy. Pedig szabaly szerint itt is jobbra tarts van. Szerintem nem tudnak elore gondolkodni. a pirosnal jobbra kanyarodas vizont nagyon jo otlet! NY-ban persze az is tilos. MArmint a 5 boroughsban...Es a 4 way stop. Lehet en nem tudok angloul, de szerintem van jobbkez szabaly itt is. Bar ahol vezetni tanultam is azt mondta az oktato, hogy aki elobb er az megy....
www.nysdmv.com/dmanual/chapter05-manual.htm#rgh-way

Csaba 2008.11.06. 08:15:39

L, mint említettem, a gigapoliszok közlekedése kicsit "balkánibb", bár megkockáztatom, az sem ér a nyomunkba.

Mint már más kommentelők is említették, "nyugisabb" a vezetés.
Denver nem nagyváros (cirka 550.000 lakos), itt abszolút kisvárosias hangulat van. Az emberek lassan indulnak el zöldnél, nem nyomják a padlóba a gázt, mégsem hallottam nagyo dudálni senkit. Egyébként múlt héten San Diegoban sem, pedig ott kivettem a részem a reggeli és a délutáni csúcsból egyszer-kétszer.

Mindenesetre fenntartom a véleményem: a magyar közlekedésszervezéssel foglalkozó emberek kimehetnének nyugodtan akár ide, akár Svédországba, akár a dojcsokhoz némi tapasztalatcserére (már amennyiben a többségük nyelvérzéke nem merülne ki a "ih párle nihht inglis" kifejezés gyakorlásában - elnézést a sztereotipizálásért).

Tudom, édesanyámat, senki sem akar 110-el közlekedni (Svédország és USA egyes államai), senki nem akar 1000 euros/dolláros szemetelési bírságot egy kidobott mekiszacskóért (mindhárom)...
Ebből viszont levezethető, hogy az autós populációnk mintegy 70-75%-a is mehetne nyugodtan utánuk "tanulni". Kezdésnek a kettővel feljebb említett, magát tanulatlan baromnak "álcázó" SUV-s réteg.

Ha tetszett az összefoglalás, akkor hamarosan kaptok egy hasonlót Svédországról. Nos ott is "érdekes" a rendszer, talán némileg kritizálhatóbb. :)

lajos-e 2008.11.06. 08:39:57

masfel evig voltam kint de azt nem tudtam (es nem is lattam), hogy jobbratartási kötelezettség lenne. Kreszkönyvben sem olvastam ilyesmit, bár lehet hogy csak átugrottam ezt az oldalt:)

Gyakorlatban TX-ban a jobbratartást teljesen önkéntes dolognak láttam. Volt aki csinálta volt aki teljes lelki nyugalommal vezetett a belso savban, amig a többiek jobbról előzték

harcsaparcsa 2008.11.06. 09:04:15

Amugy a HUV az tul keppen HOV (ejcsovii)ami annyit tesz hogy High Occupancy Vehicles, es a tablakon fel van tuntetve hogy milyen birsagra szamithatunk ha ezt a savot nem rendeltetesszeruen hasznaljul pl: Fine $351

Csaba 2008.11.06. 09:44:25

Harcsa, köszönöm az elgépelés javítását, ne a rossz kifejezést szokja a nép, ha véletlen nálunk is bevezetik.
Szerintetek mi lenne a művészi magyar név erre?

Kihasznált járművek éspervagy diplomataszedán éspervagy sok fuksz? :)

Büntetés pedig természetes, de ahogy már valamelyik kedves kommentelő írta, az átlag amerikai teljes lelki nyugalomban gurul a dugóban öttel miközben ott ásítozik mellette üresen a HOV line.
Vö. Astoria környéki buszsávok. :)

Lajos, elméletileg van jobbratartás, néha-néha egy-két táblán javasolják is, de nem igazán kötelezik a népet. Hozzáteszem, ismét, nincs is rá nagy szükség, mert az esetek 85 százalékában annyira egyenletes a haladás, hogy nem teszi indokolttá.

Aki meg nem halad egyenletesen a megengedett környékén, hanem tököl, nem tud vezetni, etc., annak hiába szabsz egyéb szabályokat -pl. jobbra tarts!- azt sem fogja betartani. Szerintem logikus.

Kedves amerikai kollegáim szerint náluk (CO) a "vasárnapi vezetők" többsége -lassú, tököl, kormányrahajolva vezet a kormányt páros papagájfogással kényeztetve- a spanyolajkú, mexikói, kubai népességből kerül ki.

Többségük régi, nagy amerikai batárt hajt, van, hogy jogsi nélkül, és szerintük (lassan megyek == biztonságosan vezetek).
Utálják is őket megfelelően.

Lehet, hogy ez natúr rasszizmus, de mivel egymástól függetlenül többen mondták ugyanezt, lehet benne valami.

efhábé 2008.11.06. 10:56:46

"Akkor a képlet mégiscsak az, hogy bár sok esetben semmi szükségük a teljesítményre, de a reklámok és az alapvető emberi hülyeség (fogyasztói társadalom) miatt megveszik az erős autókat, mert hátha kell majd, persze sosem fog kelleni."

A teljesítmény nem csak arra kellhet, hogy 0,05mp alatt ugorj fel 130-ról 170-re és nem is csak arra, hogy mehess 260-nal. A nagy motor arra kell, hogy 1000 km-et ne 3500-4000 fordulat környékén tegyél meg, hanem kb. 2000-en. Ott sok az út és messze vannak egymástól az emberek, sokat mennek állandó sebességgel. Ezt egy kis motor sokkal rosszabbul viseli, mint egy nagy. Nekik sem mindegy, hogy mennyi idő alatt hullik szét a motor, milyen gyakran kell szervizeltetni. A fogyasztási különbség meg nem olyan nagy, hogy ne hozná be a hosszabb élettartam és a ritkább szervizelés. Teljesen racionális döntés egy nagy autó nagy motorral akkor, ha hétvégente meg kell látogatni nagyiékat Philly vagy Baltimore környékén úgy, hogy jóember valahol NJ-ben lakik New York mellett.

L 2008.11.06. 11:34:25

Laca, inkabb, mint Lajos :D
En ezt NY allamban sok helyen tapasztlatam. Az igaz, hogy s nyugsti psart sokkal nyugisabb. LA ossze sem hasonlithato NY-kal :D

L 2008.11.06. 11:38:37

Ja, mondjuk a rendorok... azt mar tobbszor lattam, hogy nem eg a lampa, index, stb... Megallit, megirja a cedulat es azt mondjak, hogy 24 oran belul, ha bemutatod, hogy jo, szerelotol viszel igazolast, hogy megcsinalta, stb, akkor elengedik.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2008.11.08. 02:11:01

Kérés: legközelebb SI-ben tessék megadni a paramétereket.
Nem mph, hanem km/h stb.
Konvertáljon a posztíró, ne 1000 ember, aki olvassa.

aszalay 2008.11.10. 10:56:50

én is nemrég jöttem haza az USA-ból, ahol San Diegoban éltem kb 1 évet, és vezettem is rendesen mindenfele (LA, SF, etc), és hasonló tapasztalatokat szűrtem le mint a post irója, habár negativumok is vannak, és ezeket is pontba szedném most (persze ezek csak California területén érvényesek, ahol egyébként az ország legrosszabb sofőrei élnek, mivel muszáj autóval járni, mindenkinek kiadják a jogsit - persze 25 dollárért 2 hónap alatt, nem kerül 100,000 HUF-ba)

1. az index mint olyan ismeretlen fogalom - láttam már rendőrt a piroson jobbra index nélkül megállás nélkül átkanyarodni, villogó nélkül - persze olyan is van h addig bekapcsolja amig átmegy a piroson és utána le

2. a STOP tábla = lassits, de megállni csak akkor ha rendőr jön (innen származik a közkedvelt California roll) kifejezés

3. a sebességkorlátozó táblák sebességminimumot jelentenek - tehát ha 65mph akkor legalább annyival kell menned, vagy a legkülső sávban, de ott békén is hagynak ha lassabban mész, az átlagsebesség nagyjából 5-15mphval a kiirt felett van, ha nincs dugó

4, SigAlert - számitani kell arra, hogy a 2x6 sávos autópálya, bármikor, bárhol figyelmeztetés nélkül 65mph-ról 0-ra állhat meg, aztán ugyanúgy elindul, mivel vki elnézte a kijáratát, és 5 sávot váltott jobbra (index nélkül persze), de emiatt senki nem anyázik, vagy dudál, hanem mennek tovább simán (ez a jelenség egyébként az előző mintájára California Cut néven ismert)

persze van még pár, ami előfordul, de ezek a leglényegesebbek, és most nem szidni akarom az amcsikat, mert még igy is 1000x szivesebben vezetnék az "ötösön" csúcsban (Interstate 5), mint Pesten a Hungárián, mert legalább csend van, és ezért gyűjtöttem pár pozitiv dolgot is

1, nincs dudálás - ültem én 8 órás dugóban az emlitett I-5ön Los Angelesben, és egyetlenegy dudaszó nem hangzott el - lehetséges ez?

2, nincs anyázás - mindenki elnézhet dolgokat, és ezért nem küldik el a fenébe, plusz nem szül állandóan az asszony, és ezért nem kell úgy rohanni

3, nincsenek kopaszaudisok - Audik, BMW-k, Mercik vannak, de úgy tűnik ott nem adják hozzá a paraszt mentalitást alapként - automata váltót viszont igen

4, az autópályán bármelyik irányból lehet előzni - ez kissé ijesztő volt életemben először egy 6 sávos autópályán, de miután megszoktam, rájöttem h igy nem kell folyton sávot váltani, és gyorsabb a haladás

5, 4-way STOP - a négyirányú stoptáblák a leghatékonyabb módon oldják meg a közlekedést - az ember lelassit, ha nem jön senki, akkor nem is áll meg, hanem megy tovább, ha jön, akkor érkezési sorrend, amit MINDENKI betart

nem akarok túl hosszan irni, de ha a pár dolgot amit emlitettem itt Mo-n is bevezetnék/mentalitás változna az emberekben, lehet h kicsit nyugodtabban élhetnénk

aszalay 2008.11.10. 11:02:23

amúgy meg, pl. Budapest-Miskolc táv pl 160as és 110es tempó között időben a különbség 25 perc - ennyire siet itt mindenki? és az USA-ban jó nekik a 110-120-as tempó mert ott jobban ráérnek? pedig egy LA-San Francisco közötti 600 km-es távon már számit ennyi különbség (1 óra)

oRphEus 2008.11.11. 11:17:52

Érdekes cikk, a stílusa is tetszett. Ilyen jöhet még, más országokról is.

TooThy 2008.11.11. 13:43:45

Jo post,jok a kommentek,jo volt vegigolvasni. :)

bazd meg 2010.02.11. 02:40:43

Na vegre egy nepnevelo cikk;^) Nem baromsagot irt a cikk iro, az elso amit olvasok, le a kalappal elotted;^) NY voltam taxis, NJ-ben limuzin driver, most PA, 18 kerekut vezetek, otthon Wekerlen laktam, csak hogy vegyetek a lapot. A negy stop tabla a legnagyobb talalmany, pirosnal jobbra fordulas majd nem minden allamban engedik kiveve NY city-t!!! Imadtam ott vezetni, lehet versenyezni, ledudalni a gyalogosokat, szoval elmeny. Majd nem mindenki nyugodt es elozekeny itt az allamokban. A nagy autokrol meg annyit, miert kell ocsmarolni oket, hibaztat titeket valaki Afrikabol hogy olyan sok a szutyuki Poston??? Sajat magatokat jaratjatok le, na ennyi paaaaaaa;^)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása