Kevés olyan téma van autós közlekedés kapcsán, ami nem fordult még elő itt nálunk, Aqweren talált egy ilyet. Mert autót vezetni nem csak az szokott, aki a volán mögött ül, sokszor az utas is úgy érzi, neki tevékenyen részt kell vennie a közlekedésben, ha kormányt nem tekergethet meg nem is pedálozhat, hát beszél. Vagy parázik, vagy osztja az észt, rendszerint persze jobban tenné, ha meg sem szólalna. Mosolyogva olvastam végig az utastípusokat, mert mindegyikre van példa az én környezetemben is.
Régóta vagyok olvasója a blognak, és mindig elengedem a gyalogosokat, udvarias vagyok a biciklisekkel és motorosokkal és mindig szabályosan, a sebességkorlátozásokat betartva közlekedem :DD Amiről írni szeretnék az nem annyira szorosan kapcsolódik a közlekedéshez, bár közvetve befolyásolhatja azt. Mostanában mindenféle embereket viszek az autómban, akik egyébként tündériek meg aranyosak, de valami számomra megfejthetelen ok miatt az autó mikroklímája teljesen kiforgatja őket önmagukból, a közlekedés, autóvezetés misztériuma előhozza énjüknek azokat a rejtett bugyrait, amikre nem feltétlenül lettem volna kíváncsi.
A közlekedés passzív résztvevőiről szeretnék beszélni: az utasokról. Minden emberekkel foglalkozó tudományág tipizál - nem tudom, létezik-e utas-tipológia, én mindenesetre alkottam egyet. Ezt szeretném megosztani veletek.
A legfőbb szempont az utasok csoportosításánál az, hogy belepofáznak-e a vezetésbe vagy sem? Lássuk először azokat, akik beleszólnak a vezetésbe.
Az öreg róka
A legtöbb beleszólós maga is vezet, évek óta van jogsija, és nem tud kiszállni a volán mögül: gyakorlatilag egész úton nyomja a szöveget arról, hogy mikor mit csinálj, hova kapcsolj, mikor előzz. Ha főútvonalat keresztezel, helyetted benéz jobbra, és közli, hogy: "jobbról jó", amit te természetesen nem látsz mert mindehhez be is hajol, hogy teljes terjedelmében eltakarja a kilátást jobbra. Előzés vagy sávváltás előtt a "nyomjad neki" vagy "mennyé" felkiáltás jár. Természetesen ha nem az ő akarata szerint vezetsz, "béna" vagy, vagy "tökölsz", vagy "mazsola", egyszóval végtelen a jelzők száma, amikkel vezetési (nem)tudásod illeti.
A türelmetlen
A türelmetlen nem szól bele hogy vezetsz, de harsányan és fennhangon szidja a közlekedési partnereidet, növelve ezzel a feszültséget az utastérben: ő a Te pártodon áll, gyakorlatilag mindenkiben talál valami hibát. Némelyikük mutogat helyetted is, illetve beint, vagy átkiabál, vagy előfordulhat az is, hogy (!)átnyúl hogy rádudáljon valakire(!).
A kezdő jogsis
A kezdő jogsis kérdezget. Folyamatosan tanulni akar, és amikor egy meredekebb helyzet után (neadjisten a te hibád miatt) égnek álló hajjal, a kormányt izzadó tenyérrel markolva örvendezel hogy megúsztátok, rövid ijedt csönd után megkérdezi: Erre mit mond a KRESZ? vagy Most ki hibázott? vagy Én mit tegyek ha így járok?
A jogosítvány nélküli
A legviccesebb dolgokat tőlük hallani - ha igaz, az "anyósülés" kifejezés a legbeszédesebb a leírásukra. Fogalmuk sincs semmiről, de semmi nem jó nekik: vagy túl gyorsan mész, vagy túl lassan. A türelmeten utashoz hasonlóan ők is segítenek szidalmazni a többi közlekedőt, akár igazuk van, akár nem. (Kedvenc utas-mondatom az, hogy "Ha leáll a motor menet közben, megáll az autó is.")
A legrosszabb utas természetesen az, aki a vezetésbe beleszól, de sok esetben az is idegesítő lehet, aki a közlekedésről semmit sem szól, mégis te vagy a világ legboldogabb embere, amikor kiszálltok. Róluk is kell néhány szót ejteni.
A renitens
A renitens utas nem akarja bekapcsolni az övet mert "alkotmányos joga szétkenődni a szélvédődön", kioktat hogy nem téged büntetnek hanem őt, és nem hiszi el hogy nem indulsz amíg nem csatolt, csak az első 10 közlekedésbiztonsági vitával eltöltött perc után. Ő az az utasod, aki a kesztyűtartó fölé pakolja a táskáját / kajáját / telefonját / bevásárlószatyrát/sminkkészletét, felrakja a lábát a műszerfalra, tökig lehúzza az ablakot, bármilyen idő is van kint, a sebváltóhoz pakol, szemetel, rágyújt és a csikket kihajigálja, és a főbenjáró bűn: halkít/hangosít a zenén, illetve csatornát/CD-t vált. Ő az, aki mindenáron azt akarja, hogy tilosban rakd ki, vagy buszmegállóban, és megsértődik ha mégsem.
A félős
Amint kiderül számára, hogy már kilencvennel mentek főúton, el-elakadó szavakkal megkér hogy ne száguldozzatok. Ha merészen kihasználsz egy-egy rést, és beugrasz a másik kocsi elé, vagy megcsúszik az autód, vagy előzöl, szóval olyasmi történik ami történni szokott, de eltér a "megyünk a főúton egyenesen"-től, a félős utasod hirtelen elhallgat beszéletés közben, és egy jó 10 másodperc után szólal meg legközelebb. Általában ők azok, akiknek a kedvére tesz az ember, és visszavesz egy kicsit - azért szívrohamot okozni senkinek sem akarunk.
A fecsegő
Nem is az a rossz hogy gyakorlatilag végigbeszéli az akár 5 órás utat is elejétől a végéig, hanem az, hogy többnyire a semmiről, vagy számodra teljesen érdektelen témákról. Ez még kiszűrhető lenne háttérzajként, de három-négy mondatonként kérdez: Ugye hogy nekem volt igazam? Szerinted is? Te mit gondolsz? A közlekedés egyáltalán nem érdekli, és amikor a legjobban koncentrálnál egy előzésre, vagy szimplán csak arra, hogy ne tévedjetek el, akkor zökkent ki egy "Te is jártál már így?" -gyel. (A legjobb orvosság ilyen helyzetekben egy kicsit hangosítani a zenén, kivéve, ha az utasod renitens is és kikapcsolja mert beszélgetni akar). Súlyosabb alfaj az, aki meg is bököd néha a könyökével.
Csipkerózsika
A 4 órás utat végigbeszélő utasnál az a rosszabb, aki a beszállás/elindulás után 20 perccel bedobja a szunyát, és hangosan horkol/nyög, annyira, hogy magad is kedvet kapsz egy kis alváshoz. A rádió is csak éppen olyan hangerőn szól, hogy ne ébredjen fel szegény. (Az autónak árt ugyan, de ha szeretnéd élvezni a társaságát az út hátralévő részében, célszerű egy méretesebb gödörbe belehajtani)
A navigátor
Olyan helyre tévedtek ahol te még nem jártál, ő történetesen ott lakik. A kereszteződés után szól hogy "Jajj, itt kellett volna jobbra". Kérdésedre, hogy máshol nem lehet-e, őszintén bevallja hogy fogalma sincsen. Eleve olyan utcát ajánl, ahova nem szabad behajtani, vagy a kereszteződés vészesen közeledik, amíg hezitál, hogy "Itt kell... vagy a következőnél? Várjál, mindjárt megmondom". Természetesen te vagy a hibás ha eltévedtek.
Nem tudom, kihagytam-e valakit. Természetesen az egyes típusok között lehetnek átfedések, van olyan, aki az összes általam megfigyelt tulajdonságot magában hordozza, ha a "jobb egybe" kell ülnie.
Minden esetben megoldás lehet (ha már több kettőnél az utas viselkedése) a gyaloglás, mint opció felajánlása utasod számára. Engem mulattat az is, amikor "új" utasom van (főleg ha van jogsija), hogy elkezdem látványosan számolgatni a pedálokat, úgy teszek mintha memorizálnám a sebváltón a fokozatokat, illetve egyenrangú kereszteződésnél őszintén töprengő arckifejezést öltve megkérdezem, hogy "A balról jövőnek van elsőbbsége, ugyeee?". Látványos hatást lehet elérni még a vasúti átjárónál a balról érkező vonat kapcsán a jobbkézszabály emlegetésével, illetve meg lehet az utastól azt is kérdezni, hogy mit szeretne, melyik gyalogost üssük el? Persze mindezt nem akárkivel, és nem akármikor, de az utas sok esetben szórakoztató is lehet. :)
Hózentróger 2008.11.07. 07:49:57
A csajom a félős+belepofázós kategória. Amikor felhúz, akkor nem visszaveszek, hanem méginkább tolom neki. 140 körül már megszólalni sem mer.
Az a röhej, hogy egy éve volt egy csattja vétlenként, és azóta ilyen. El kellene menni szipológushoz vele?
Matrix_ 2008.11.07. 07:51:32
43
72
erre nem mondhatni hogy 22 :)
mivel mindenki alszik még ezért majd 28.-nak fogok hozzáfűzni valami értelmeset :))
Matrix_ 2008.11.07. 07:52:42
craft75 2008.11.07. 08:08:18
:-)
Cyric 2008.11.07. 08:19:17
Mondjuk a félősnél említett "megcsúszik az autó"-nál szerintem nem csak a nagyon parásak sikoltoznak.
De nyilván nem tapasztalatból beszélek... :)))
SereG 2008.11.07. 08:25:57
Taktikai Reset 2008.11.07. 08:28:16
Anyám folyton beleszólt abba, apám hogyan vezet (apám hivatásos sofőr volt, különösen érzékenyen érintette a téma).
Tette ezt mindaddig, amíg apám egyszercsak megállt az autópályán a leállósávban és - menj haza ahogy akarsz! felkiáltással - elment sétálni egyet. Anyám azóta egy mukkot sem mer szólni a kocsiban.
Történt mindez 20 éve, tartós hatás garantált.
Hózentróger 2008.11.07. 08:31:04
nem veszélyeztetek senkit, tudom, hogy hol lehet gyorsan menni.
Másik, az olyan gyógymódnak vagyok hive, amit leirtam. Egy idő után rá fog jönni, hogy önmagától a sebességtől nem történik baj. Baj a figyelmetlenségtől meg a balfaszkodásból következik.
l. 2008.11.07. 08:31:46
molnibalage 2008.11.07. 08:34:20
Az alvás meg nálam egyszerűen azért történik meg.
1. Nem beszélek a sofőrhöz. Ez szerinted jó. Akkor meg mit csináljak? Alszok.
2. A komfortérzetem teljesen eltér más emberekétől. Ami nekik kényelmes az nekem dögmeleg. A melegtől totál elbágyadok és az autó szó szerint elringat. Akkor hogyan ne aludjak? Nehéz megállni...
molnibalage 2008.11.07. 08:35:20
Majjom 2008.11.07. 08:36:37
Stoney Hill Billy 2008.11.07. 08:40:04
Nagy piás az öreg és ahogy jártuk az országot, kb 20 km-ként meg kellett állnunk egy kocsmánál inni egy hubit+vörösbort.
Amikor meg végre visszaültünk a kocsiba, üvöltött, hogy nyomjad bazmeg, mer késésbe vagyunk, mehettem akár 100-zal, akár 150-nel.
(de egyébként nem pofázott bele)
tehenke 2008.11.07. 08:42:54
Normális vagyok? 2008.11.07. 08:44:00
Van még b.nőd???
töröttszárnyú angyal (törölt) 2008.11.07. 08:46:22
Mit csináljak vele? Már nagyon zavar!
:DDD
Normális vagyok? 2008.11.07. 08:48:52
Hózentróger 2008.11.07. 08:50:09
Szerintetek mi a jó eget csináljak?
töröttszárnyú angyal (törölt) 2008.11.07. 08:50:41
Matrix_ 2008.11.07. 08:53:08
BKV, Volán, MÁV
dongó 2008.11.07. 08:54:12
Matrix_ 2008.11.07. 08:54:30
alfredo 2008.11.07. 08:55:42
140-nel sehol nem lehet menni magyar közúton. Úgyhogy ne gyere a hülye dumával, h Te tudod hol lehet gyorsan menni!
mackótestver 2008.11.07. 08:56:07
beavereater 2008.11.07. 08:57:10
imalegend 2008.11.07. 08:57:50
Nem tudom, hogy lehet-e tipizálni, mert én csak egy ilyet ismerek... :)
nanemá 2008.11.07. 08:59:09
2. Apósom, ha jobb egyben ül, akkor valahogy mindig úgy helyezkedik, hogy az 5.-be már nem vagy csak elég érdekes mozdulattal tudom betenni a sebességet. Soha sem húzódna odébb magától. Más gond nincs vele.
3. Feleség. Nincs jogsija. Rendszerint parkolóból vagy beállóból hátramenetben kitolatásnál, lehajtja a napellenzőt, hogy sminkelje magát a tükörben, kissé előrehajolva. Ilyenkor tökéletesen kitakarja a jobboladali kilátást, a visszapillantóval egyetemben.
Jobbra kikanyarodva gyorsítósávba, felsíkolt, úristen beléd jönnek!
Navigálásnál: -Menj jobbra, vagy balra.
4. Kislányom. Ő csodálva néz hátulról a gyerekülésből. Egyszerűen tökéletes. Hosszabb utaknál alszik, alagútakat kifejezetten élvezi. Otthon állóhelyzetben, az ölembe ül és "együtt vezetünk".
Hózentróger 2008.11.07. 09:01:45
ne kezdd már el azt az álszent szar dumát, légyszives.
HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2008.11.07. 09:02:38
osztályozás történt, nem lehet ezt érteni?
Barry Kent meg tényleg egy bunkó.
Én nőm azért szokott szólni viccesen, hogy átmentem a sárgán...mert azt tanultam, hogy hogyha nem megyek át a sárgán akkor belémjönnek ... esőben főleg.
Tightend 2008.11.07. 09:04:00
Egyébként 3 éves kislányom az ideális utas, mindig mondja, hogy előzzük meg, mi legyünk az elsők!!! Csakis az ő kedvéért.
higgadtanautózom 2008.11.07. 09:04:37
Csak megjegyzem, hogyha te 140-el elkapnál esetleg engem, és esetleg valamely gyermekem súlyosan megsérülne, és esetleg te még mozognál, akkor esetleg kitaposnám belőled a levegőt, aztán döntse el az orvosszakértő, hogy mitől maradtál ott...
molnibalage 2008.11.07. 09:05:38
Attól, hogy jogsid van istennek hiszed magad? Nekem nincs, de attól még tudom hogy merre lehet menni és merra nem. Ahhoz nem jogsi hanem ész és tapasztalat kell. Ez a jogsisok egy részénl amúgy is hiányzik.
beavereater 2008.11.07. 09:06:11
Bizti öv: én már hagytam ott komplett rokonságot, mert egyik sem akarta becsatolni. Mind a négyüket kihajtottam az autóból, aztán kövér gáz és elmentem. Három órával később értek oda a szülinapra, mert volánbusszal kellett jönniük. Azóta aki beül hozzám, szó nélkül becsatolja az övet, még a "városban soha" és "majd kitámasztom magam" típusú okostónik és menőcsávók is, mert tudják, hogy én nem viccelek... :)
Tomi 2008.11.07. 09:10:50
SzigMa 2008.11.07. 09:10:54
Ellenben van egy közlekedésbiztonságot rettenetes mértékben veszélyeztető szokása:
Amikor egy necces helyzetben minden idegszálammal koncentrálva kicentizem, hogyha kikanyarodok és besorolok, akkor be fogok tudni menni, nem kell kivárni a Vácig tartó kocsisort, majd nagy gázzal, hogy ne fulladjon le a keresztbeforgalomban átmegyek, és egy hirtelen mozdulattal berántom a kocsit, hogy ne a másik sávban kössünk ki, majd megvárom, amíg üresedés van és gyors sávváltással bravúrósan besorolok, hogy felvegyem a közlekedés ritmusát... - akkor halkan megjegyzi:
-Ezt most nagyon rosszul oldottad meg...
Hózentróger 2008.11.07. 09:11:28
te egy igazi bátor csávó vagy.
alfredo 2008.11.07. 09:13:08
A tájékozódáshoz valóban ész és tapasztalat kell. Azonban a tapasztalat az, hogy akinek nincs jogsija, annak általában nincs vezetési gyakorlata sem. Azaz többnyire nem autóvezetőként, hanem természetesen gyalogosként tájékozódnak.
Tomi 2008.11.07. 09:13:52
Sosem értettem az öv ellen tiltakozókat, de én is szó nélkül otthagyom azt, aki nem csatol. Mondjuk engem nyolc éve - mióta falura költöztem budapestről - hülyének néz mindenki, mert ahogy beülök, nem a kulcsot babrálom, hanem bekötöm magamat. :) Itt ez nem divat. Azután meg siránkoznak a diszkóbalesetesek szülei...de hát tőlük tanulta az ÁSZ gyermekük, hogy az öv lógva jó :)
Matrix_ 2008.11.07. 09:14:46
Engem igazából 1 típusú embercsoport zavar:
a büdös.
Én érzékeny vagyok a kellemetlen szagokra, és ha valakivel huzamosabb ideig össze vagyok zárva akkor csak úgy bírom elviselni ha nem szaglik. Ha szerencsétlen büdös, akkor lehet akármilyen jópofa, akármilyen nyugis, akkor is a legszívesebben kiraknám valami elhagyott helyen párologni.
A többieket így vagy úgy lehet kezelni.
alfredo 2008.11.07. 09:15:49
Visszatetsző az is, ha valaki avval kérkedik, fokozza a kedvese félelmeit, no és az is, ha avval kérkedik, áthágja a szabályokat.
Persze, írhatod erre azt, h szerinted meg az én véleményem visszatetsző, bár nem tudom, ezt mivel tudsnád igazolni. Én mindenesetre a neked írt kritikákat tekintem hivatkozási alapnak mikor azt állítom, visszatetsző amit teszel.)
he 2008.11.07. 09:16:28
Tomi 2008.11.07. 09:16:39
Sereg:
nem veszélyeztetek senkit, tudom, hogy hol lehet gyorsan menni."
Az összes fasz, aki ölt embert az autójával, így gondolkodott. ...a gyilkosságig.
mackótestvér 2008.11.07. 09:16:43
Ufff ... :)
beavereater 2008.11.07. 09:16:49
alfredo 2008.11.07. 09:17:07
nanemá 2008.11.07. 09:17:11
Tomi 2008.11.07. 09:18:45
Matrix_ 2008.11.07. 09:19:15
természetesen azonnali kezelésre gondoltam, a büdös ember esetben ez ugye nehézkes :)
Rocko- 2008.11.07. 09:21:29
kíváncsi lennék olyan staitsztikára, h hány olyan baleset történt, amikor az utas zavarta a sofôrt vezetésben, és ebbôl lett a baj. gondolom nem egyedi eset lenne.
egyébként mindegyikük fenyegetés hatására abbahagyja. vagy ôk szállnak ki, vagy te. elég egyszer eljátszani, utána tudják mi a rend. tapasztalat. :}
SzigMa 2008.11.07. 09:21:36
Tomi 2008.11.07. 09:21:59
nanemá 2008.11.07. 09:22:48
kis ember 2008.11.07. 09:22:55
Én végigstoppoltam Európát és ha gáz volt, markoltam a majrévasat, de nem szóltam bele. Mondjuk franciául meg románul nem tudok.
A legjobb az volt, mikor Nagyvárad - Budapest viszonylatban, a 4-esen (még nem volt M3, csak Gyöngyösig)egy angol állattal jöttem és mivel én ültem a bal oldalon, nekem kellett mondani, mikor nem jönnek szembe. Akkor aztán anélkül, hogy kinézett volna, beletaposott a gázba és vagy 150-nel nyomta a szembesávon. Valami nagyon lapos autóval volt. Azért utána örültem a metrónak. 1999-ben volt, ha jól emlékszem.
Matrix_ 2008.11.07. 09:22:58
a büdös az ami nekem büdös! így OK? :)
Hózentróger 2008.11.07. 09:24:14
Kérdem én: hol a tökömben vagytok ti, amikor én is az úton vagyok? Nem szoktam veletek találkozni.
Azon meg már csak röhögni tudok, hogy ti mindig a megengedett max sebességgel vezettek. Álszentség a köbön, lúzerek.
Egy ilyen blognak pont annak kellene hogy legyen a lényege, hogy mindeki leirja a hibáit, tévedéseit rossz szokásait, név nélkül. Ti meg veregetitek itt egymás vállát faszán.
alfredo 2008.11.07. 09:24:32
angol hülyék...
;)
mackótestvér 2008.11.07. 09:24:46
Asszony is ilyen volt. Aztán egy vezetéstechnikai tréningen bebizonyították, hogy amíg eljut egy fékezésig, addigra én már tolatok :) Jól vezet a drágám, büszke is vagyok rá, de sajna az oktatója okozta károkat nehéz volt kinevelni belőle
alfredo 2008.11.07. 09:25:50
SzigMa 2008.11.07. 09:25:51
mackótestvér 2008.11.07. 09:28:02
1. adja az ég, hogy ne olyan balesethez kelljen kirepülnöm, ahol éppen téged vágnak ki a verdádból...
2.hiba, tévedés, rossz szokás ???? már bocs, de 90 helyett 120, 130 helyett 150 az nem hiba, az SZÁNDÉKOSSÁG !!
Tomi 2008.11.07. 09:28:44
Tomi 2008.11.07. 09:29:57
Tomi 2008.11.07. 09:21:59
a büdös az ami nekem büdös! így OK? :) "
Ha a te kocsidban ültök, akkor egyértelmű, de mi van akkor ha máséban és neked mondják, hogy párologtass odakint ? :)
Hózentróger 2008.11.07. 09:30:59
Tomi 2008.11.07. 09:32:19
Matrix_ 2008.11.07. 09:32:19
1. Én nem vagyok büdös, mert tökéletes vagyok! :))))
2. Én most azt az esetet vázoltam amikor én vezetek,és az én kocsimban ülök.
3. csipkebokor vessző.
4. ha netán mégis büdös vagyok, akkor ez engem is zavar és kérem hogy kiszállhassak párologni :)))
Hózentróger 2008.11.07. 09:33:32
Tomi:
ja, halál ideges vagyok, mert reggel óta fosom mint a pelikán. Szfv-Budapest között csak kétszer kellett megállnom, Velencén, és Tárnoknál..
Tomi 2008.11.07. 09:33:38
Tomi 2008.11.07. 09:29:57
1. Én nem vagyok büdös, mert tökéletes vagyok! :))))
2. Én most azt az esetet vázoltam amikor én vezetek,és az én kocsimban ülök.
3. csipkebokor vessző.
4. ha netán mégis büdös vagyok, akkor ez engem is zavar és kérem hogy kiszállhassak párologni :))) "
Már az első pontban alapvetően tévedsz ! A tökéletes az én vagyok. Az egyetlen ! :)
Matrix_ 2008.11.07. 09:35:49
Az lehet, hogy tökéletes vagy, de nekem meg mindig igazam van tehát nem tévedhetek, azaz egy paradoxonba keveredtünk :)
alfredo 2008.11.07. 09:43:24
Csak ennyit akartam kérdezni...
Professor Pizka 2008.11.07. 09:43:41
Beulnek, bekotjuk oket "mebuntet a rendor" vagy "Gipsz Jakab is hogy meghott, mert nem volt bekotve". Indulas utan duruzslo beszelgetes. Aztan megtalalnak teged. Es tarsalognak, mert az kell, te meg probalnal vezetni. Amugy szeretsz es tudszvezetni, nyogodt, higgadt ember vagy, legalabbis autoban. De ilyenkor mesz gyorsan, essunk tul rajta. Igenam de ezek figyelik a sebmerot es sapitoznak ha hetven fole mesz, mert ugye Gipsz Jakab is ugy halt meg, hogy... Amugy aranyosak, csak auton szallitani oket nehez. Ilyenkor mindig kell utana sor, ezert szokott lenni, hogy valaki mas viszi oket vissza mindig.
Aaz idegeskedo: nos igen. Pesten nem nehez percenkent idiotakba botlani en igyekszem elviselni. Elengedem, beengedem, fekezek neki, kiterek, defenziven vezetek. Baratnom aki hozzam hasonloan meglehetosen konfrontativ szakmat valasztott viszont a plafonon van az idegtol :-)
Tomi 2008.11.07. 09:44:34
BB922 2008.11.07. 09:44:37
PitBuli 2008.11.07. 09:46:27
Lunitari 2008.11.07. 09:49:58
Ha közúton mentél 140-el és csak azért, hogy asszonyt szarasd akkor fasz vagy :))
Alf (törölt) 2008.11.07. 09:51:33
megjegyzem, ha ő vezet, mindig sokkal később kezd fékezni mint én, és közelebb is megy az előtte lévőhöz...
Acmee 2008.11.07. 09:55:34
Alf (törölt) 2008.11.07. 09:57:23
;S
B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2008.11.07. 09:57:56
alfredo 2008.11.07. 09:58:08
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.11.07. 09:59:17
ha látja hogy valaki nem kóserül megya kkor kérdezi tőlem, hogy jól látta e hogy az az autós bénázott egyet.
néha megjegyzi hogy óvatosabban menjek, ez főképp 3000-res motorfordulat fölött van, de sebességfüggetlen. tehát 2-esben 60-nál (pl kigyorsításkor) is óvatosságra int, ilyenkor felteszem 3-ba azonnal, folytatom a gyorsulást (kevésbé kihúzatva a kocsit), és egyből nyugodt lesz a lelke :D
meg olykor megjegyzi, hogy milyen szar az út, ha véletlenül gödörbe megyek, nem tudom kikerülni a kátyút, stb.
néha eltekeri a cd-t oda amit ő szeret, de csak ritkán kellett rászólnom, hogy most már ezt nem akarom hallgatni, mert egy hónapja ezt az albumot hallgatjuk. ilyenkor odateker amit én szeretek :D
Matrix_ 2008.11.07. 09:59:50
Ne mentegetőzz! Egyesek szerint Te is tömeggyilkos vagy ezzel a tempóval! figyeljé csak! :)
Krisi 2008.11.07. 10:00:15
Winkleréknek volt ilyen esetük, amikor befékezett előttük egy Thalia és beléjük rohant egy Swift, belsőségen keresd meg :)
Tomi:
Jól elbasztad a poént, mert 2: csipkebokor vessző, de sebaj :) Amúgymeg 3: Punks Not Dead (by RABIC), ha már itt tartunk.
Barry Kent:
Tudhatnád, hogy itt mindenki mindig szabályosan vezet, nem tudom mit képzeltél az írásod beküldésekor :) Itt még senki nem ment soha 130 felett :D
Az írás pedig jó, párszor magamra ismertem, néha mint utas, néha mint sofőr.
Sofőrként főleg amikor nem indulok el, amíg nincs bekötve mindenki, utasként meg hogy nem tudok nyugodtan ülni.
Sávváltáskor én is nézek oldalra meg hátra, de főleg akkor, ha tudom, hogy tapasztalatlan a vezető. Járműkezelésbe csak akkor szólok be, ha látványosan ölik éppen az autót, pl. hogy miért erőltetik be sokan a váltót még gurulás közben 1-esbe, amikor utána úgyis két percet várakoznak a lámpánál, vagy néha szólok, hogy tartósan 4000-en pörgetni a motort nem biztos, hogy jó ötlet, inkább szúrjon neki egy 5-öst :)
Jogosítvány nélküli utasnál egyszer vicces volt, hogy a lámpa piros volt, de volt mellette kiegészítő zöld (nem tudom mi a pontos neve), és azon átmentem. Erre mellettem a hölgy megszólalt falfehér arccal, hogy "úristen, te átmentél a piroson". Nem hagyhattam ki azt a poént, hogy "Nebhassz, nem is láttam, legközelebb majd azért jobban fogok figyelni" Kár, hogy a mögöttem lévők ekkor elröhögték magukat, de azért így is vicces volt
a reakció :)
Lunitari 2008.11.07. 10:01:38
alfredo 2008.11.07. 10:03:10
alfredo 2008.11.07. 10:04:27
Lunitari 2008.11.07. 10:04:39
Csülök 2008.11.07. 10:06:12
Matrix_ 2008.11.07. 10:06:26
(nem a te megjegyzésedre írtam a tömeggyilkosost, mert az még kint se volt amikor írtam a sajátomat...)
eskövői menetnél normális sztem :) (ha a másik faluban van a lagzi pl)
Acmee 2008.11.07. 10:06:48
Sugi77 2008.11.07. 10:07:43
jó poszt!!! :))) tetszik!
Az anyukámnak, Ő a félős-öreg róka keverék akar lenni, úgy hogy nincs jogsija!
Minden egyes kikanyarodásnál rá kell szólni, én nézem jobbról jó-e! Mindig előre hajol az ülésben, és nem látok tőle semmit! :D
alfredo 2008.11.07. 10:09:30
Matrix_ 2008.11.07. 10:10:24
sőőőt mentem is benne :))
Kopi3.14 2008.11.07. 10:14:08
A posztolonak ajanlom egy egyszemelyes auto vasarlasat, akkor nem lesz ilyen baja, mint ami most ellojott. Bar lehet onmaga akkor is idegesiteni fogja.
Krisi- pl ahol nincs siznkronizalva az egyes, ott kell a gurulas kozbeni betetel, hogy az elindulas biztosan zokkeno es dudalasmentes legyen.
Krisi 2008.11.07. 10:14:23
riotgrrl 2008.11.07. 10:14:36
Acmee 2008.11.07. 10:15:05
Okés, de akkor célcsoportot váltanék, elő a cyklon-B-t ;) :D (poén, mielőtt mindenki AcLER-nek titulálna) :D
janecska: eddig hibátlan volt mindig a 10m (tévedés ne essék, nem bámészkodok erdőt/követ/állatot/épületet közben). Menetleveles km: kb. 300.000 körül (5év alatt) +a családi túrák +a magánutak menetlevél nélkül. Leghosszabb vezetés "egyseggel": 1400km (Tbánya-Sneek(NL))
Nem volt balesetem soha (legalábbis sofórként) (jó, bevallom, egyszer szörnyethalt a kapunk miattam (kimentem az autóhoz (nyitva a kapu), beülök, indulok, nézem a jobb oldalt(mivel ott kb. 3cm van, balon kb. 1m), egyszercsak csatt... fasza... kiderült, h vmelyik jófej családtagom kinyitotta a kaput, viszont kitámasztani büdös volt, és becsukta a szél mögöttem a jobb szárnyat(ahova nem néztem, mert óriási hely van azon az oldalon) Ember miattam még soha nem sérült...
Gyalogost elengedem, biciklist min. fél sávval kerülöm. De ez mellett "bevallottam" a tömeggyilkos mivoltomat :D
Sheff Bácsi 2008.11.07. 10:16:03
Kedvencem: nincsjogsis-navigátor hibrid, pl: jó anyám :)
labi 2008.11.07. 10:16:16
Nem-e?
Akkor legközelebb az autópályán nézz jobbra. Az ott a külső sáv, és ott megtekintheted azokat akik mellett gyorshajtva elhaladsz. Nincsenek kevesen, legközelebb számold. :)
alfredo 2008.11.07. 10:17:44
Három dolog együttes fenállásáról beszélsz:
1. 90-100-zal haladtatok
2. 5-10 m-es volt a követési távolság
3. mindez normális
Én pedig azt mondom, a három dologból egyszerre max. kettő lehett igaz. Te döntöd el, melyik kettő...;)
Krisi 2008.11.07. 10:18:28
Csak nagyon nem szeretem, amikor hallom a váltásnál, hogy a fogaskerekek nem a legszebb hangot adják ki :S
Hózentróger 2008.11.07. 10:19:10
alfredo 2008.11.07. 10:19:11
Én nem azt mondom rád, h közveszélyes vagy, hanem azt, h még mindig nem érted, miről folyt a vita. Nincs kedvem elmagyarázni, olvass utána, ha akarsz.
riotgrrl 2008.11.07. 10:21:48
rosszabb esetben el lehet hallgattatni az illetőt egy ölébe dobott térképpel: navigálj! felkiáltással, ami után azonnal zsebretehető, hogy ismeretlen kis utcácskákban fogunk kanyarogni órákon keresztül, mivel nem képes térképet olvasni, és ezt természetesen nem hajlandó bevallani, mivel mégiscsak férfiből van, és a térképolvasás köztudottan a férfiak génkészletében van, mint vidózban a kékhalál. jelentős benzinbüdzsé, és kötélidegek kellenek ehhez a fajta utashoz, és a hajlandóság, hogy egy idő után leüvöltsük a fejét, és elszedjük tőle a térképet. sajnos ez esetben a kapcsolat valószínűleg rövid életű lesz, de mi bizonyára megspóroltunk magunknak egy fájdalmas, hosszú, szenvedésekkel teli kapcsolatot hosszútávon. bónuszként az ilyen utas, ha átkerül a vezetőülésbe, éjnek évadján elfelejti felkapcsolni a fényszórókat, és nem fogja érteni, miért nem lát, miért van ennyire sötét...
Huszárvégjáték (törölt) 2008.11.07. 10:22:38
Janecska, az ilyen kákán is csomót kereső, szemellenzős szövegeket hanyagold már kérlek.
Szerintem a pályán 140-et ÖNMAGÁBAN (a forgalmi helyzet ismerete nélkül) elítélni álszent dolog. Követési távolság: te például hogyan előzöl 80-nal haladó kocsit 90-nel, szabályos barátom? Kimész a szembe sávba 100 méterrel korábban? Vagy mi? Egy szó mint száz, hagyd abba a kötekedést kérlek, bennem visszatetszést kelt.
Berry, ne ijeszd meg a párod így kérlek, mert lehet, hogy tényleg fél, és nem csak veled szórakozik.
SereG 2008.11.07. 10:22:44
Krisi 2008.11.07. 10:23:31
Egyikőtöknek sincs igaza, illetve mindkettőtöknek igaza van. Egyikőtök azért ellenszenves, mert direkt félemlíti a kedvesét, a másik meg azért, mert álszent dolgokat hord össze sebességhatárokról. Nem állok egyikőtök pártján sem, csak hát tudjátok, a vélemény olyan, mint a seggluk: mindenkinek van egy, nekem is :)
alfredo 2008.11.07. 10:25:28
Egy pillanatra meg is lepett, mert én hölgyismerőseimre általában nem jellemző ez a "genetikai" alapú férfigyűlölet. Ahogyan semmilyen férfigyűlölet sem.
Matrix_ 2008.11.07. 10:26:28
KEdves mindenható!
Majd én eldöntöm mi a normális nekem. Ami Nekem normális az nem kell, hogy Neked is az legyen, mert ha Neked is az lenne akkor Te Én lennék, az meg ugye nem lehetséges ugye!
Maradjunk annyiban, hogy nem kell elfogadnod, hogy ami neked nem normális az másnak normális. Az élet már csak ilyen. Nem minden úgy van ahogy akarjuk.
úgy is mondhatnánk: "Az élet nem habostorta".
majd egyszer nézd meg, hogy egy forgalmasabb (kisebb konvoj alakul ki) főúton Te mennyivel mész az előtted lévő után. Ha 2 autónál nem több a táv akkor bizony te is kb 10m-re mész tőle...
alfredo 2008.11.07. 10:26:47
Még mindig nem olvastad el, mit írtam a sebességhatár átlépéséről. De azéert nyomjad csak, döntsd el nyugodtan, mi az én véleményem, aztán, ha az nem tetszik neked, csak nyugodtan kritizáld! :D
Rocko- 2008.11.07. 10:26:47
olvastam. de statisztika abból nem volt. :)
Acmee 2008.11.07. 10:27:39
Hidd el, eléggé átgondolom mindenféle szempontból a "húzásaimat" és csak az értelmes dolgokat igyekszem megtartani.
Statisztikai alapon működik - életben is, immár 5 éve. Ez az én szerény véleményem
RedRiot 2008.11.07. 10:30:45
Hózentróger 2008.11.07. 10:32:54
értem én amit mondasz,részben egyet is értek vele. A mondatomat valóban kicsit sarkosan, félreérthetően irtam le, ez is igaz.
Egy éve a baleset a csajomnak, amit irtam, pont egy jobbkéz meg nem adásából született. Azóta fél.
És amit leirtam, abból nem azt kellene leszűrie seniknek sem, hogy én egy állat vagyok, városban kilónegyven, meg ilyenek.
Városban 50, zebrára odafigyelek. Ellenpélda. Fehérvár, 8-as út, Várpalota fele, belterület.
Szarjon sünt az olyan, aki annak idején leszedette a 70-es táblát. Én nem is tartom ott be az 50-et, mert leszarom. Minden zebra lámpával védett, stb. Nincs veszélyhelyzet.
molnibalage 2008.11.07. 10:33:59
Nevetni fogsz nekem még térkép sem kell nagyon. Pesten autózva apáman ismeretlen helyen navigáltam, csak a keresett cél körül autóztunk, bent soha. Ennek ellénére az utcák iránya alapján elnavigáltam a célhelyre elsőre úgy, hogy otthon nézük meg, hogy merre is mentünk (és csak egyszer kellet előre nem becsült irányba menni!). Egyesek jól tájékozódnak egyesek nem. Én jól úgy látszik. :)
Amennyire én látom sajnos a nők nagy része az északot a déltől sem tudja megkülönböztetni. Persze férfiban is láttam már tájékozódási istencsapást. Én emberemlékezet óta nem tévedtem el. Néha egy utcával eltájolom magam, de akkor egy utác visszamegyek. Nagy kaland..
alfredo 2008.11.07. 10:34:15
"Majd én eldöntöm mi a normális nekem."
tedd csak! Kivéve pl. a közlekedésben, mert ott nem egyedül veszel részt. Márpedig 90-100 km/h-s sebességnél az 5, de még a 10 m-es követési távolság SEM NORMÁLIS! Aki ilyen körülmények között vezet, közúti közlekedésnél, akár száraz időben is, az nem normális módon közlekedik. Függetlenül attól, h egyébként normális-e az illető.
Ez nem elfogadottság-nem elfogadottság kérdése. Ez élet- és közveszélyokozás. Ezzel veszélyezteted az utasaid, a amgad és az előtted haladók testi épségét is. Sürgősen verd ki a fejedből azt a faszságot, h majd Te döntöd el, h normális dolog-e 100 km-es sebességnél 5m-es köv. távolságot tartani! Én ilyen sebességnél soha nem szoktam ilyen kis követési távolságot tartani! Bár vezetés közben nem szállok ki a kocsiból a követési távolságot lemérni, saccra olyen 50 m körüli lehet az amit tartok ilyen sebességnél.
Acmee 2008.11.07. 10:37:16
Ez így már más hangnem :) Aláírható... Tény, h az a rész (asszonypajtás Vp-i, Tbányán lakunk, rendszeresen járunk arra) ÖKÖRSÉG (sajna nem csak az...)
Többiek: Ebben Barrynek tényleg igaza van! Majdnem 1km-es szakaszon: (Vp-felől) jobbról szántó, füves terület, stb. Balról: egy ideig töltés, aztán házak, légvonalban is legalább 50m-re az út szélétől. Ott tényleg iszonyat ökörbarombuzikurvaköcsög, aki 50-es korlátot rendelt el!
TH 2008.11.07. 10:39:10
Tele van ilyen értelmetlenül korlátozott utakkal az ország sajnos...
Dester 2008.11.07. 10:39:43
Én ugyanezt a módszert alkalmaztam apámmal. Folyton beleszólt mindenbe és már nagyon tele volt a hócipőm. Egyszer egy ötperces monológ után benéztem a tükörbe, nem jött senki, úgyhogy padlófék, megállás után kézifék, motor leállít, kulcs kezébe ad. Megszólaltam, hogy "akkor vezess te, én megyek gyalog." Kiszálltam és elindultam a járdán. Anyám olyan szinten leb*szta apámat, hogy utána soha többet nem volt egy nyekkenés se az autóban. :-)
alfredo 2008.11.07. 10:40:23
Attól tartok, tévedsz. Villan a féklámpa, esetleg satufék egy nem várt akadály miatt. A reakcióidőd legyen mondjuk 1 másodperc (bár sokszor 2-3 is eltelik, mert mondjuk épp abban a pillanatban néztél a visszapillantó tükörbe v vonta el bármi más a figyelmedet a másodperc töredékére: fejelfordítás, visszafordítás, stb.). 90 km/h sebességnél te másodpercenként 25 m-t teszel meg a verdáddal. Tehát biztosan elég az az 5 m? követési táv? vagy akár csak a 10 m? Biztosan nem balesetveszélyes? Így utánaszámolva még az 50 m is határeset.
Egyáltalán nem magánügy, ki mennyi hibahatát hagy magának!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Szerinted magánügye a mögötted jövőnek, h 100km-nél 5m követési távolságot hagy, ezért mikor be kell fékezned az úttesten átfutó kutya/macska/gyerek stb, miatt, akkor belédzúdul, meggyilkolva szeretteidet és téged? Ez biztos, h az ő magánügye? Neked biztos, h semmi közöd ehhez?????
Acmee 2008.11.07. 10:45:43
Az 5-10m-ből légyszivel ne az 5-öt vedd alapul... Előzésre készülve akár km-eket elmegyek 5m-re az illetőtől. Ha olyan tempóban megy, ahogy Én is, akkor marad a 10m KÖRÜL!!! Másik pedig, h nem az előttem haladó hátulját bambulom, ált. a szélvédőin keresztül előrébb nézek nála... Ezzel vmennyit előre lehet látni, h mi fog következni. Nem látok előre pl. kisteher miatt? Növelem a távolságot.
Amúgy pedig gondolkozz kicsit bazeg!!! Mondj nekem egy autót, ami 100-ról 0-ra 0m-en áll meg!! Elárulom, nincs ilyen! Képzeld, van rálátásom a dologra, elég jó érzékkel tippelem be autótípus/gumiméret alapján a fék teljesítményét! Ha kisebbnek találom, mint az enyém, marad a 10m. Ha pl. egy Bugatti Veyron megy előttem, aminek köztudottan jobbak a fékei, akkor növelem a távolságot!
ember, szépen kérlek, a leírt kommentekben ne a boyracert keresd mindenkiben! Számodra elképzelhetetlen, h vkinek nem csak az objektív felelősség, hanem az objektív vezetési stílus is létezik? Ez szajkózza a KRESZ! Mindig a körülményekhez mérten autózzuk! Ezt ne csak tiltó értelemben értsd! Vmely körülmények között ez enged is!!!
Acmee 2008.11.07. 10:58:09
Amúgy pedig: a másodperceid fejtegetéséről: Viccelsz? Villan a féklámpa: ha a fejed előrefelé áll (akárhova nézel a SZEMEDDEL, de a FEJED középvonala előre mutat), akkor perifériából látod a féklámpát, mivel (számomra így működik) adott információ jött, mire visszaér a szemem a másik autóra, addigra a lábam is a féken van! Hidd el, 5 éve így vezetek, nem futottam (még) rá senkire, pedig voltak már (az általad emlegetett) forszírozott esetek, megálltam, pedig az előttem lévő összetörte az autóját! Előző kommentjeimben ecseteltem mennyit vezetek.
A másik pedig: Autómon a gyári méret: 165/65 R14
Nyárim: 195/50 R15
Télim: 185/55 R15
Fékem: fúrt, mart Brembo tárcsák, Ferrodo Road betétekkel, DOT 5.1 fékolaj
Tudom, ezen információ kákán csomó Barátunknak semmit nem mondd... többieknek igen...
Attól, h vki - a szerény :D véleményedhez mérten - "veszélyesen" vezet, attól még lehet az a reális vezetés (az Ő műszaki illetve reakció felkészültsége alapján). Bűntetni talán 2szer bűntettek meg (2 autónál lejárt a zöldkárta, TUDOM TÖMEGGYILKOS VAGYOK, MERT MINDENKI RÁKOT KAP AZ 1 HETE LEJÁRT ZÖLDKÁRTYÁMTÓL). Ha elkezded emlegetni, h 5éven keresztül és 400.000km környékén végig mákom volt, akkor megkereslek és megfejellek! :D
SereG 2008.11.07. 10:58:29
Acmee 2008.11.07. 11:02:28
Ha vki belémdurran hátulról, eltöröm kezét lábát! Miért? Mert nem mérte fel a körülményeket megfelelően(saját tudása/autó tudása/időjárási és útviszonyok). Igen, és ha Én durranok bele vkibe, akkor neki is engedélyt adok ugrálni a hullámon!
alfredo 2008.11.07. 11:04:50
2. Az 5-10 m-ben egyébként az 5 m is bennefoglaltatik, tehát nyugodtan megtehetném, h végig azt vegyem alapul.
3. Követésnél teljesen másodlagos, h neked az a szándékod, hogy majd valamikor előzni fogsz. 90-100 km/h-nál az általad írt 5 m (pontosan ennyit írtál!!!) akkor is túlságosan kicsi táv, ha neked éppen az a szándékod, h a jövő héten fagyitortát veszel (ami ugyanolyan indifferens szándék a követési táv. megválasztásánál, mint az, h majd előzni fogsz valamikor, nem pedig azonnal).
4. Attól, h egy kocsi nem abban a pillanatban áll meg, h a vezető lenyomja f fékpedált, a sebessége rohamosan csökken. Ha 90-nél 25 m-t tesz meg másodpercenként, akkor padlóféknél mondjuk max. 10-et a megállás 1-1,5 másodpercében (persze mindez függ a gépjármű típusától, műszaki állapotától). Teljesen jelentéktelen táv, ha te ezelatt mondjuk 25-35 m-t (feltételezve, h AZONNAL, tehát max. 1 s késéssel fékeztél). Kész, meg van a baj!
5. A körülményekhez mérten megválasztani a követési távolságot nem azt jelenti, h ha adott sebességnél mondjuk 70 m az ajánlott táv (mindez jó látási viszonyokra és száraz úttestre értenőd), akkor Te valami fura logikából vezetve abból lefaragj, hanem azt, h mondjuk éjszaka/ködben/vizes/jeges/stb. útviszonyok esetén ehhez hozzáadj és inkább 100-120 m-t válassz.
6. Amennyiben javaslatomat nem fogadod meg, csak azt tudom kívánni magamnak, soha ne hajts mögöttem!
mqqq 2008.11.07. 11:06:28
alfredo 2008.11.07. 11:07:30
Aki 90 km/h-nál nem minimálisan 30 m-es (de inkább 50-60 m-es) követési távolságot választ, az nem méri fel megfelelően a helyzetet. Most akkor mindnek eltöröd a kezét-lábát?
Krisi 2008.11.07. 11:15:50
Ha meg akarom előzni, és látom, hogy már csak egy autó jön szembe, akkor én is rámászok arra a pár másodpercre, hogy minél rövidebb ideig menjek a szembe sávban. (nem összekeverendő a kilómétereket a seggemben jövővel, azokat én is utálom, és nem ugyanaz a kettő)
Normális látási viszonyoknál szerintem a 10 méter nem durva, ez két autónak a hossza.
Az általad emlegetett 50 méter viszont sok, összefüggő járműsornál ne csodálkozz, ha percenként 6-an megelőznek, én is megelőznélek.
Az említett 100-120 méter pedig autópályán ködben reális, de ha belegondolsz, ez nagy távolság, képzelj el mondjuk egy futópályát.
A méterek és szekundumok meg ott sántítanak, hogy van az elmélet és van a gyakorlat. Ergo tök üres úton senki nem fog csak úgy lesatuzni. A másik pedig hogy van az autókban kormány, vészhelyzetben nem mindig a fékbe kell beletaposni (sőt, általában az az utolsó dolog), hanem kormánnyal kell ügyeskedni.
thortigris · http://tigris 2008.11.07. 11:16:24
SereG 2008.11.07. 11:22:15
Janecska és te a két véglet vagytok. Én maradok az aranyközépúton :$
Zap 2008.11.07. 11:23:30
Anyósomnak soha nem volt semmire jogosítványa, amit motor hajt.
Ennek ellenére a közlekedés ideje alatt FOLYAMATOSAN belebeszél a vezetésbe:
"Gyorsíts!"
"Lassíts!"
Eszméletlen. Csodálom, hogy az öreg nem szokott kiborulni, szerintem valami filtert növeszthetett a fülébe.
alfredo 2008.11.07. 11:25:46
Matrix_ 2008.11.07. 11:25:59
több szót erre sztem kár vesztegetni.
T_O 2008.11.07. 11:26:02
alfredo 2008.11.07. 11:29:48
thortigris pedig hülyegyerek.
Seregnek pedig azt üzenem, fentebb leírtam, én is követek el szabálytalanságokat, legfeljebb nem vagyok büszke rájuk, nem kérkedek velül. Azt az ún. "arany középutat" pedig asszem, nem Te tartod, hanem én. Én írtam ugyanis, h kb 50 m követési távot tarthatok 90 km/h-nál, a javasolt pedig 100 m körüli!!!
alfredo 2008.11.07. 11:33:36
mely szerint is kell 84 m 100km/h-s sebességnél.
Nem egyértelműek tehát az értékek, de összefoglalva elmondható, az általam tartott kb. 50 m SEM elégséges.
riotgrrl 2008.11.07. 11:34:13
juhé, akkor legközelebb majd te leszel a navigátorom:)
janecska,
ismerős szó az irónia? egyébként csak egy ilyen balfaszt fogtam ki, a mostani profi vezető. viszont vicces volt, amikor külföldre mentünk egy nagyobb csapattal, és a férfiak a snassz térkép nélkül, GPS-szel tévedtek el...
alfredo 2008.11.07. 11:35:03
alfredo 2008.11.07. 11:36:12
;)
Krisi 2008.11.07. 11:38:58
A 100 méteres javasolt követési távolság meg egy vicc, mint írtam, nem életszerű. Valamikor biztonságos lehet a 10 méter is, valamikor meg a 100 méter is kevés. A mindenható kresz sem métereket emleget, hanem féktávot és reakcióidőt. Ez minden embernél és minden autónál más. (70 éves bácsi a dobfékes MZ-n máshogy lassul, mint Walter Röhrl egy Audival)
hátezkész 2008.11.07. 11:45:43
molnibalage pedig egy idegesítő komplexusos paragép. poén, vágod?
én attól függően viselkedek a jobb egyben, hogy ki mellett ülök. és ez már balesettől is óvott meg. ugyanakkor van olyan aki mellett teljesen nyugodt vagyok, mert ismerem a képességeit.
alfredo 2008.11.07. 11:46:04
A második link alapján kiszámítható 50 m fékkészenlétre vonatkozik, tehát arra, h a jobblábad a fékpedál fölött helyezkedik el és épp azt figyeled, mikor is nyomd azt le. Na, ebben az esetben haladsz 60 m-t a megállásig, ill. teszel meg 14-20-at a megállásig. Ennyit javasolnak követési távolságnak, de lakott területen kívül min. 2 másodpercet, azaz kb. 55 m-t!!! Mondom, fékkészenlétről van szó!
Sleepy Gonsales 2008.11.07. 11:46:39
Mire megérkeztünk fogytam kb 5 kilót és már tisztában voltam azzal, hogy nagyon-nagyon rossz utas vagyok.
titan 2008.11.07. 11:48:36
Tehenke!
Akármilyen meglepő is, annak az l-nek a lemaradása akár typo is lehet, nekem pl. a laptopom olyan, hogy pont az L gombra nehezebben reagál, főleg akkor esik meg az ilyen, ha gyorsan gépelek (ami kb. mindig így van :))
thortigris · http://tigris 2008.11.07. 11:51:13
Bambano 2008.11.07. 11:51:39
Egyébként meg ha elkezdenek beleugatni a vezetésembe, én meg szoktam taperolni a kesztyűtartó tetejét, közben hangosan morgok, hogy jéé, én itt nem találok kormányt... Ebből vagy ért, vagy hozzáteszem, hogy lehet kussba menni.
Krisi 2008.11.07. 12:02:24
"Féktávolságon belül a jármûvet nem lehet megállítani, de egy baleset az akadály kikerülésével elkerülhetõ!"
Hozzáfűzzek még valamit?
Nem az a lényeg, hogy meg tudj állni, hanem hogy elkerüld a baleset. Matekozni matekórán kell, vezetésnél inkább figyelni kéne.
Darrick 2008.11.07. 12:06:40
a végén meg csodálkoznak ha esetleg elkezdek üvölteni vagy elbaszok dolgokat...
nem várt fordulat 2008.11.07. 12:11:36
alfredo 2008.11.07. 12:18:13
Elkerülni nem csak akkor lehet a hirtelen megálló autót ha van arra hely?
Egyébként pedig sajnálom, ha azt gondolod, vezetés közben matekozni szoktam. Itt matekoztam, h esetleg néhányan belássák, valamit rosszul mértek fel. Még azt is feltételezem, nem a követési távolságot, hanem a követési távolság hosszát. tehát aki bőszen veri a mellét, h ő 5-10 m-es követési távolsággal halad 5 éve 90-100 km/h-s sebességnél, valójában nem 5, hanem mondjuk 35 m-es távolságot hagy rá, lakott területen kívül, általában.
töröttszárnyú angyal (törölt) 2008.11.07. 12:24:08
Doki 2008.11.07. 12:26:21
És a 70-es táblát is betartod Csór két végénél??? Vagy csak a 140-es, akarom mondani: 110-est.
Érdekes módon eléggé sok helyen meg van ütve a korlát... Lehet, hogy a 140-es "zsír az út nyomjuk neki" autósok okozták...
SzigMa 2008.11.07. 12:31:00
"Krisi- pl ahol nincs siznkronizalva az egyes, ott kell a gurulas kozbeni betetel, hogy az elindulas biztosan zokkeno es dudalasmentes legyen."
őőő, ebben te egészen biztos vagy?
ehh.. 2008.11.07. 12:32:08
Te hogy szoktal elozni? Gondolom varsz amig szembe tiszta a terep, aztan 50 meterrol nekiallsz gyorsitani, majd csodalkozol, hogy mire utolered az elozendot, akkor mar jonnek szembe!
Kovetesi tavolsag mint olyan szerintem csak nagy forgalomban (amikor az elozes kizart) ertelmezheto. Ha ket auto talakozik, az azert van, mert az egyik utoleri a masikat, ilyenkor feltehetoen meg akarja majd elozni, nem pedig lelassitani az elso tempojara es kovetni az Adriaig! Es hacsak nem olyan, mint te, aki 50 meterrol kezd bele egy elozesbe, akkor muszaj neki kozelebb menni!
alfredo 2008.11.07. 12:37:14
"janecska, inkább legyek "hülye gyerek" így írják különben"
1. OK, legyél!
2. A "hülyegyerek" pedig nem helyesírási hiba volt, a szlengből egyre inkább átjön a köznyelvbe ez az új értelmet kapott kifejezés, mégha számodra ez újdonság is. (Egyébként is fölösleges egy blogban helyesírási dolgokon nagyon fennakadni, pláne egy olyan hsz során, amely maga is jó féltucat hibát tartalmaz.)
molnibalage 2008.11.07. 12:39:00
Vágom. Csak éppen a szöveg stílusa nem éppen poénosra van fogva. Valakinek semmi sem jó...
alfredo 2008.11.07. 12:41:36
Hol írtam, h hirtelen 50 m-ről kezdek előzni? ha előzök, akkor előzök, nem pedig km-eken keresztül 5 m-es követési távolságot tartok 90-100 km/h-s sebességnél. Tényleg, miért is szükséges pl. 100 km/h-s sebességnél előzni, ha 90 a megengedett? ja, autóút, autópáya? Bakker, menj át a belső sávba, ott szerintem nem jön szembe senki!
Mégegy hozzászóló, aki közutat csak fényképen látott és azon veri magát, hogy igenis, a legkevésbé balesetveszélyes követési távolság (km-eken keresztül, persze!) az 5 m, 100 km/h-s sebességnél.
Ezért van ennyi baleset!!!!!!!
ehh.. 2008.11.07. 12:51:56
Hat ize.. Direkt visszaolvastam a hsz-em de nem latom hol irtam, hogy az 5m helyes! :o
Ha te is ugy elozol, mint minden normalis ember, akkor bizonyara jartal mar ugy, hogy megkozelitetted az elozendot, de addigra pont jottek szembe, igy kenytelen voltal minimalis tavolsagbol kovetni, amig tisztul a terep! Vagy te ilyenkor lassitasz, hogy meglegyen az 50m? Mert akkor megis az van, amit az elobb irtam! Ha pedig ottmaradsz kozel, akkor siman elofordulhat, hogy hosszu ideig (igen, akar km-eken keresztul is) ott kell maradnod, mert nincs hely az elozesre (es ugye hacsak nem vagy latnok, akkor elore nem latod, hogy ez a kovetkezo kanyar utan is igy van)!
alfredo 2008.11.07. 13:19:03
Belefolytál egy vitába, amelyben - ezek szerint - fogalmad sincs, h miről volt szó. Részletezném, ha megengeded:
1. Valaki arról írt fentebb, h 90-100 km/h-s sebességnél ő 5-10 m-es követési távolságot tart.
2. Én ezt kifogásoltam, azt mondatm neki, h vagy nem akkora a sebessége, vagy nem akkora a követési távolsága vagy nem normális dolog, amit művel. Előzésről itt még szó nem volt!
3. Erre írta is mét egy hozzászóló, h ő is így vezet és, hogy például előzésnél akár km-eken keresztül is 5 m-es távolságot tart.
4. Amire én végül írtam, h ha km-eken keresztül így vezet, akkor az veszélyes, függetlenül attól, h egyébként előzési szándéka van-e vagy sem. Azt is leírtam, h előzésnél ugyan közelebb húzódunk az előttünk lévő verdához, ami természetesen önmagában veszélyforrás, de arra a néhány másodpercre ennek mértéke elhanyagolható (sztem ez válasz az eredeti kérdésedre, amit Te ezek után mégiscsak feltettél, nem értem miért, ha egyszer lírtam). Azonban, ha mindezt km-eken, sőt, éveken keresztül műveli valaki, akkor ott már egyre nagyobb a veszélyfaktor.
5. Ekkor jöttél Te és az előzési szokásaimról írtál nemlétező dolgokat. Pedig a korábban leírtak alapján egyértelműsíthető, h nem úgy előzök, ahogyan Te az feltételezed.
6. A mostani hsz-odból megint csak arra lehet következtetni, hogy
a) még mindig nem érted, h nem az előzésről folyt a vita
b) még mindig érted, h nem úgy szoktam előzni, ahogyan Te az ismételten feltételezed (le van írva, hogyan).
Csak ennyit akartam mondani...
;
ehh.. 2008.11.07. 13:35:54
Latom te meg azt nem erted, hogy miert szoltam bele (ezuton is elnezest erte) a vitaba! Te foggal-korommel veded, hogy valakihez kozel autozni mennyire nem normalis, en pedig szerettem volna ravilagitani az elmeleted hianyossagaira ugy, hogy irok egy teljesen hetkoznapi peldat!
Erre le lettem ugatva, hogy kozutat csak fenykepen lattam valamint a szamba adtal egy velemenyt, amit en meg sem emlitettem, mellesleg nem is feltetlenul ertek egyet vele!
A kerdesem pedig arra vonatkozott, hogy ha elozni akarsz, de jonnek szembe, akkor lemaradsz, vagy tovabbra is tartod a minimalis tavolsagot, hogy az elso adando alkalommal elozhess? Erre viszont tovabbra sem kaptam valaszt, pedig valoban erdekelne, hogy szerinted ilyen esetben mi a teendo!
ehh.. 2008.11.07. 13:55:39
Mint fentebb is irtam a kov tavolsagot csak olyan esetekben lehet ertelmezni, amikor az elozes kizart. Pl autopalyan mindket sav tomott, elozni nem lehet. Ebben az esetben az 5-10m valoban keves, ebben neked van igazad!
alfredo 2008.11.07. 14:37:33
A vita nem az előzésről szólt. Hogy előzni csak úgy lehet, ha megközelítjük a leelőzendő autót azt korábban (azaz, mielőtt Te megjelentél volna) leírtam. Ezt vitaod talán?Az előzés kapcsán korábban lényegét tekintve azt írtam, ha valaki km-eken keresztül az előttehaladó seggében halad, az veszélyes. Függetlenül attó, h ő éppen előzni készül. Vagy ezt vitatod talán?
Nem tudom hát, milyen hiányosságra is akarsz rávilágítani.
"Mint fentebb is irtam a kov tavolsagot csak olyan esetekben lehet ertelmezni, amikor az elozes kizart. Pl autopalyan mindket sav tomott, elozni nem lehet. Ebben az esetben az 5-10m valoban keves, ebben neked van igazad."
Én erről írtam. Meg később arról, ha előzés is a cél, km-eken (és éveken!) keresztül ilyen kicsit távot tartani veszélyes és a nagy számok törvénye alapján (mert ugye, 10 év alatt valószínűbb, h valaki satufékezik előtted, mint mondjuk 2 másodperc alatt...) egyre veszélyesebb.
ehh.. 2008.11.07. 15:05:49
"Nem tudom hát, milyen hiányosságra is akarsz rávilágítani."
Meg ezt leirom, aztan befejezem, mert semmi ertelme tovabb folytatni..
Te azt irtad, hogy ilyen kozel kovetni valakit nem normalis, amire en (meg mas is) irtam egy szituaciot, amikor marpedig igenis normalis, hogy azt ne mondjam teljesen hetkoznapi. Igen, az elozes (igy kapcsolodik a kov tav vitahoz)! Ennyi volt, nem tobb! Legy szives mutasd meg azt a hsz-em, amiben azt irtam, hogy ez nem veszelyes!
Es meg egy idezet magamtol:
"A kerdesem pedig arra vonatkozott, hogy ha elozni akarsz, de jonnek szembe, akkor lemaradsz, vagy tovabbra is tartod a minimalis tavolsagot, hogy az elso adando alkalommal elozhess? Erre viszont tovabbra sem kaptam valaszt, pedig valoban erdekelne, hogy szerinted ilyen esetben mi a teendo!"
Erre meg mindig nincs valasz, neked kell tudnod, hogy miert!
alfredo 2008.11.07. 15:25:35
Oké, hülyeséget írtam avval, h 90-100 km/h-s sebességnél az 5-10m-es követési távolság tartása (!) veszélyes, hiszen Te tudtál olyan szituációt mondani, amelyben teljesen normálisnak gondolod, h mindezt tedd kilométereken át. Ha pedig avval a szándékkal jársz így el, h majd valamikor, ha lehetőséged lesz rá előzni fogsz, akkor az nyilván nemveszélyes. Emiatt aztán kizárt, hogy például 300 m-rel odébb egy enyhe kanyar után egy nagyobb kátyú éktelenkedjék az úttesten, ami miatt az előtted haladó sofőr esetleg - mert mondjuk nem túl korán vette azt észre - hirtelen befékezzen, igaz? Vagy ilyenkor nem fordulhat elő, h egy szarvas/gyerek/elsőbbséget meg nem adó, az útra kiforduló jármű miatt fékeznie kelljen az előtted haladónak, hiszen Te nem azért voltál rátapadva már mondjuk 5 perce, mert ilyen követési távolságot tartasz, hanem azért tartasz ilyen követési távolságot, mert előzni kívánsz. Majd. Valamikor. Ha tudsz. :))))
A második bekezdésben írt kérdésedre már többször válaszoltam, úgy tűnik, nem elég szájbarágósan. Na, most megteszem úgy is.
Tételezzük fel tehát, előzni kívánok, az előttem haladó 100-zal megy (bár feltettem már a kérdést korábban, miért is akar valaki egy 100-zal közlekedő járgányt megelőzni, ha úgyis 90 a max. megengedett sebesség...). A szembesávban autók jönnek:
a) hosszú sorban - ebben az esetben minek közelednék, hiszen láthatóan nincs esélyem az előzésre, a mögöttem jövők sem tudnak engem előzni
b) ritkásan jönnek az autók, úgy tűnik, előbb-utóbb lesz némi esélyem kilépni - ekkor megközelítem az előttem haladót. Persze, nem 5 m-re, szerintem a 15-20m ilyenkor is reálisabb.
Így eltelhet néhány másodperc, esetleg perc. HA ezt teszem, avval veszélyt vállalok, mint már fentebb leírtam néhányszor. A 15-20 m ugyanis ennél a sebességnél már nem lehet elegendő az összeütközés elkerülésére, pláne, ha a jobb lábam a gázpedál fölött (hiszen aki előzni akar, az nem a féken tartja a lábát, ugyebár...). Lehet, hogy sokan azt teszik, h ilyenkor is 5 m-es távot tartanak, lehet, h a többség ezt teszi, de ez akkor is veszélyes, nagyon veszélyes!
c) láthatóan már csak egy-két kocsi jön a szembesávban, utánuk kitisztul a terep. Ilyenkor megközelítem az előttem lévőt néhány méterre. A veszély elméletileg ilyenkor is fennáll, de esélye csak elméleti, hiszen az egész szituáció max. 1-2 másodperc.
Nos, ezt tényleg nincs értelme tovább folytatni. Csak rágod a szart, hogy valamibe beleköthess.
amitlatok (törölt) · http://amitlatok.blog.hu/ 2008.11.07. 15:47:11
mutternak megvan a jogsija vezetett vagy 80 km-t életében de háturól mindig beledumál a vezetésembe.
igen őrjítő...
ehh.. 2008.11.07. 15:54:53
En _meg mindig nem_ allitottam, hogy ez nem veszelyes, hiaba probalod a szamba adni!
alfredo 2008.11.07. 16:07:05
Köszönöm!
ehh.. 2008.11.07. 16:20:12
Igen, szerintem is veszelyes, de attol meg normalis, a hetkoznapokban gyakran elofordulo dolog, hozza kell szokni es kesz!
(Megsem sikerult befejezni. :D)
alfredo 2008.11.07. 16:22:48
Ha pedig sértegettelek volna, azért elnézést, bár nem tudom, mire gondolsz.
Kopi3.14 2008.11.07. 16:25:07
Kispokos tapasztalatbol igen. mielott eppen megall a jarmu, akkor kell adni neki egy egyest. Kulonben gond lehet.
Loismustdie 2008.11.07. 16:33:30
Fater: -Max +10% és kétkézzel fogd a kormányt!
Muter: -Ne menj rá annyira, mindjárt belemegyünk! Ne válts sávot többet!(flikk-flakk esetében egyből)
Öcsém: -Ezt motorfékkel???
Barátnőm: -Nyomjad!(de minden 40 percnél hosszabb úton szunya)
Kedvencem az egész napos program után mindenki alszik a kocsiban hazafelé. Majdnem én is, csakhát vezetek! Bíznak bennem, csak megoldom!
Aqweren 2008.11.07. 17:32:09
and/or 2008.11.07. 19:08:58
Autómon a gyári méret: 165/65 R14
Nyárim: 195/50 R15
Télim: 185/55 R15"
Csupa kérdésem van ezzel kapcsolatban:
- Ennek ellenére be tudsz vele kanyarodni? Nem surlódik a gumi a sárvédö alatt?
- Nem tul nehéz a kormány, föleg városban, lassú tempónál? Vagy szervo az igazgatóság (direction)?
Nem az totál átmérö, hanem a szélesség ahol nagy a különbség a két gumi között.
- Hivatalosítva lett, vagy visszateszed az eredeti felniket vizsgára?
- A fö-fékhenger is ki lett cserélve? Vagy három lábbal kell állnod a pedálon, hogy a tárcsa és a betét hatása érezhetö lehessen?
Én a lengéscsillapítókat is kicserélném, mert csúnyán leülhet a kocsi orra ilyen fékezésnél.
Pistike911 2008.11.07. 20:21:08
A keresztlányom anyja pont ilyen. Egész egyszerűen nem bírja befogni a száját, feltételezem, hogy bőrön keresztül lélegzik, mint a borneoi béka. Mindamellett, hogy kifejezetten fájdalmas hallgatni, mert makog, nyög és egy mondaton belül elkezd három különálló történetet, még megspékeli az egészet egy "Látom, marhára érdekel, amit mondok!" mondattal, péntek délután kettőkor, a legnagyobb forgalomban.
Próbálok figyelni a sztorikra fél füllel és reagálni az 'igen', 'persze', 'igazad van', 'hogyne', 'naná' szavak valamelyikével, de az éppen kivel veszett össze és az éppen hol fáj sztorijainál jobban érdekelnek a külső sávban kacsázó félpótos sóderszállítók.
:)
Pistike911 2008.11.07. 20:26:24
"Kedvencem az egész napos program után mindenki alszik a kocsiban hazafelé. Majdnem én is, csakhát vezetek! Bíznak bennem, csak megoldom!"
Ez ismerős. Németországi edzőtáborba haladva, Ausztriában a hegyekben beleszaladtunk a ködbe. A látótávolság kb. 20 méter volt, csak annyit láttam, hogy egy szürke függöny alól valaki fehér deszkákat rugdos ki. Természetesen mindenki aludt, én meg próbáltam ébren maradni a monotonitás ellenére.
Fűtéssel játszottam, ablakot letekertem, zenét keresgéltem, persze úgy, hogy a többiek tudjanak aludni. Remek elfoglaltság.:)
Don Blasius 2008.11.07. 20:27:09
Eszembe jut az egyik exem, az többet is tudott ezek közül produkálni:
beleszólni amikor elsőbbséget adtam a főútnak: "én kimentem volna" - volt amikor igaza volt, mert lassabban jött valaki mint hittem, de ne ő akarja már az én kocsimat összetöretni velem. Persze aztán kapcsolgatta a rádiót, de volt türelmetlen és fecsegős is. Meg csipkerózsika reggel.:) Renitensként meg sokszor törökülésben ült még a szakításunk után is, úgy hogy hozzáérjek a térdéhez, amikor 5-ösbe kapcsolok.:))) Utána meg még megkérdezte, hogy minek kell ötösbe tenni. :DD
cso zsi 2008.11.08. 00:03:30
Engem sokkal inkább az érdekelne, hogy ilyenkor már óra szerint, vagy a szokásos "lefelé csal az óra" felkiáltással autózik?
Fiatal koromban szerintem az összes típus ült mellettem, szerintem a büdös is. Akivel nem az a baj, hogy bablevest evett, az pár perc szellőztetéssel megoldható.
De akinek a bőréből is az áporodott fokhagymaszag árad, vagy épp egy kocsmatúráról viszed haza, azt csak végig letekert ablakkal lehet elviselni.
" SzigMa 2008.11.07. 09:21:36
Ja igen, még egy nagyon idegesítő típus, aki szól, hogy "gyalogos!" vagy "biciklis!", ami még magában nem baj, mert én spec szeretem, ha inkább ketten nézzük az utat, mint csak én, de a gond akkor jön, amikor nem érti meg, hogy azalatt amíg ő felismeri, hogy "gyalogos!", azalatt nekem fel kell ismerni, hogy "gyalogos!", hátra kell néznem, hogy ki van mögöttem és mit csinál, szét kell tekintenem, hogy oldalt és előre mi a forgalmi helyzet, majd meg kell saccolnom, hogy a gyalogos merre halad, és az aktuális váltó- és gázállás ismeretében el kell döntenem, hogy fékezek, elemelem a gázt, kitérek vagy mást csinálok. Ilynekor persze a fékezés 0.3 másodperccel elkésik a "gyalogos!" felszólításhoz képest, ezért jön a kötelező folytatás, miszerint: "Nem láttad? Miért nem fékeztél? Nekem kellett szólni! Fáradsz? Ne vezessek inkább?" "
Csináltam már így, jó sofőr mellett utasként. Bár csak a sebességkorlátozó táblákra vonatkozott.
A harmadik ilyennél lezúztunk a pályáról valahol München környékén, és pihi vagy három órán át. Más dolog éjjel 5-6 órán át egy gép előtt rendszereket felügyelni hajnalig, és más kimeresztett szemekkel 120-160 között állni a gázon.
Hasonló úton én kaptam meg az épp nem vezető, tehát "anyósüléses" társaktól a feljebbváltás, ill. a félrenavigálás üzeneteit.
De fényes nappal tíz órányit szinte egymenetben megfelelelt nekik.
Amikor úgy éreztem, hogy elég volt, eljött a sofőrcsere ideje.
Asszony is vezet, csak annyit kommentálok a jobb egyből, hogy hogy csináltam volna. De igyekszem befogni, elvégre ő vezet, én meg kényelmeskedek, nekem hétközben bőven elég a magamé.
Vagy beülök a gyerek mellé hátra, és kórusban horkolunk érkezésig.
MrGóré · http://totalcar.hu 2008.11.08. 21:04:12
faterom és pár kolega igen, ök azok akik a kezdetekkor ültek a jobbegyen.
faterom még mindig tagadja hogy fél.
ö azt állitja h egyenesen retteg:P
kapaszkodik a kanyarokban, és 4autonyi követési távolságot vár el kb 70es temponál városban és mondja hogy durván váltok.
hát mikor én kerulok a jobbegyre akkor ugy hintázik a kocsi gyorsitaskor meg rángat a kupplung, néha benézi a zöldet, nem veszi észre a sebességkorlátozásfeloldót meg hasonlók...
van ilyen is
d.o.n. 2008.11.09. 14:24:33
Egyébként kis családomban szinte az összes tipus előfordul:) Kivéve talán a horpasztósat.
Feleségem pedig olyan, hogy előle már csak a volán hiányzik, mert a lába jár rendesen (kuplung, fék, gáz) :)