Barna és barátnője azt próbálták amit levélíróink többsége, autóval közlekedni. Sikerült magukat szembe találni egy egybites tuskóval, aki nem volt hajlandó fél autóhosszt visszatolatni, csak mert neki volt elsőbbsége.
Hónapok óta most találkoztam először egy vérparaszttal, hogy végre megírhassam. Mindjárt az elején leszögezem, hogy valójában neki volt elsőbbsége, egyszerűen csak hiányzik a kollégából valami, amit úriemberek szoktak művelni, és udvariasságnak hívják.
A sztori igen röviden: barátnőm tipikus kicsi, városi, női autójával hajtunk egy szűk utcában, a mi sávunkat parkoló autók foglalják kb. 20-25 méter hosszan, szemből senki, ezért nagy lendülettel kivágunk, hogy gyorsan átérjünk a kritikus szakaszon. A közepetáján feltűnik valaki szemből, még nagyobb gáz, hogy átérjünk (itt a teljes igazság kedvéért hozzá kell tegyem, hogy volt egy szűk autónyi hely, ahova lehúzódhattunk volna, de nők és parkolás…hm).
Igen ám, de a gyökér is felgyorsít, dudál, villog, satufék, még pont megállunk, nincs koccanás. Mi 2 méterre voltunk a sávunkat elfoglaló kocsisor végétől, de a suttyó paraszt csak nyomja a dudáját meg a refijét, hogy leszünk szívesek az ő elsőbbségét tiszteletben tartani. Így hát kénytelenek voltunk visszatolatni vagy 20 métert.
Azt nyilván el sem vártuk, hogy ő tolasson vissza 2 métert, de lassítson már egy kicsit, ha látja, hogy jövünk szemből, hogy elférjünk szépen egymás mellett. Ha én vezetek biztos nem tolatok vissza, legfeljebb lett volna egy jó kis balhé. Én is van, hogy sietetek, megyek, mint a meszes, bevágok valaki elé, stb., de általában, ha nekem kisebb kényelmetlenséget okoz az udvariasság, mint másnak, ha nem adom meg, általában segítem a forgalmat.
Ajóédes ........ neked, a világoskék puntósnak (és a hozzád hasonlóknak) a mediterrán hangulatok városában tegnap este!
Aqweren 2009.01.14. 08:02:27
SereG 2009.01.14. 08:08:33
Gabesz81 2009.01.14. 08:08:37
Matrix_ 2009.01.14. 08:11:17
Nyilván az ilyenek fejében egy olyan kép él a világról, hogy neked, már amikor elindultál otthonról tudnod kellett volna, hogy őfaszsága arra fog járni, és be se kellett volna hajtanod abba az utcába.
Vagy ha már így tettél, legalább a barátnődet fel kellett volna ajánlanod neki, ellentételezésként, hogy a túlértékelt életéből el merészeltél pazarolni, a hibás manővereddel, kb 10 másodpercet. Ezek után beláthatod, hogy Ti voltatok a faszok/puncik, és már akkor elbasztátok amikor erre a szarkupacra pottyantatok.
Ámen.
tehenke 2009.01.14. 08:26:49
Aqweren 2009.01.14. 08:30:57
Ezt azért így nem jelenteném ki, sőt...
A tuskót azért vesszük észre mert (egyelőre hálistennek) kirívó :D
Jóhát sok a bunkaj, de még mindig nincsenek többen mint a normálisak ^^
tehenke 2009.01.14. 08:36:07
kitt206 2009.01.14. 08:58:38
töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.01.14. 09:01:04
szaGértő 2009.01.14. 09:08:12
Jégrevó lesz. Páran már előadták a leszúrt rittbergert, ami, mint egy ideje tudjuk, nem királydráma. :)
Kicsijoe 2009.01.14. 09:18:06
Eddig mindig bejött,az ilyen tuskók nem tudják kezelni,csak döbbenten megcsinálják,amit az ember kér.Kopasz kigyúrtaknál halmozottan működik. (még mindig lány vagyok)
rozzantkéjenc · http://masszazs.blog.hu 2009.01.14. 09:21:25
Bladika 2009.01.14. 09:24:29
De kérlek titeket ne azt, hogy szerintem így, szerintem úgy. Csak a jogszabályt!
töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.01.14. 09:28:21
ROTFL
Bedi 2009.01.14. 09:30:45
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 09:31:46
Az elsőbbség megadása szerintem akkor esedekes, amikor elkezded a kikerülést. Ha akkor tényleg nem jön szembe senki, akkor Te szabályosan jártál el.
Ha netán valaki ilyenkor olyan paraszt, hogy Nektek jön, akkor szerintem őt biztosan megbüntetik, mert ha Ti már kifele jöttetek, amikor ő behajtott a szűk szakaszra, akkor nem tett meg mindent a baleset elkerülésért.
Suppiluliumas 2009.01.14. 09:33:57
Ne másoknak adjál részletes utasításokat, hogy mit és hogyan keressenek.
Rousboy 2009.01.14. 09:35:40
A hosszú élet titka a defenzív vezetés, nem pedig az, hogy minden autóst teréz anyának nézünk.
Suppiluliumas 2009.01.14. 09:36:43
Lejtőn/emelkedőn a felfelé haladónak van elsőbbsége.
Egyébként egyetértek promontorral, a leírtakból úgy tűnik, a taplónak elsőbbsége sem volt, mivel később ért a szűkülethez, mint a posztíróék autója.
Suppiluliumas 2009.01.14. 09:37:57
töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.01.14. 09:38:18
autó vs kamion, az autónak(mindegy a távolság)
autó vs autó, aki közelebb van a kereszteződéshez, útszűkület végéhez
B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2009.01.14. 09:43:48
Es meg neked all feljebb?
Hat tudodmit. En is villogtam volna, ha nem is probalsz meg behuzodni abba az autonyi helyre kozepen, hanem gazt adsz!
Igen aztan lehetett volna balhe is. Kaptal volna a viperaval!
Az ilyen kis kocsog buzik miatt tart itt ez az orszag. Meg nekik all feljebb!
2009.01.14. 09:44:57
Aqweren 2009.01.14. 09:47:28
Demeg ilyenkor, ha nem mozdulsz/nem tolatsz/, előbb-utóbb mögéd kerül még valaki, és akkor már ketten lesztek - na akkor viszont már muszáj az erőszakosnak engednie XD
Rav Antal 2009.01.14. 09:48:02
32. § (1) Az egymás mellett ellentétes irányban (szemben) elhaladó járművek között megfelelő oldaltávolságot kell tartani; ennek érdekében - a szükséghez képest - a járművekkel kölcsönösen az úttest széléhez kell húzódni.
(2) Olyan keskeny úttesten, amelyen a járművek egymás melletti elhaladása nehéz vagy lehetetlen, a járművekkel meg kell állni és az elhaladást az útpadkára húzódással vagy hátramenettel kell lehetővé tenni. Hátramenni azzal a járművel kell, amelyikkel ez - a járművek adottságait és a körülményeket figyelembe véve - könnyebben megtehető.
(3) Ha az úttest mindkét irányból belátható szakaszon egy forgalmi sávra szűkül és a közúti jelzésekből más nem következik, a szembejövő járművek közül annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik útját irányváltoztatás nélkül tudja folytatni; a másik jármű vezetője az áthaladást lassítással, illetőleg - a szükséghez képest - megállással biztosítani köteles.
Sajnos itt a 3-as pont játszik, a bunkónak elsőbbsége volt, de azért a a sün jár neki.
Suppiluliumas 2009.01.14. 09:50:42
Kettő az egyben. Nem rossz.
avc 2009.01.14. 09:52:07
gratulálok, egy kulturált, udvarias autós posztját olvashattuk - milyen kár, hogy a többiek nem ilyen udvarias úrvezetők
Matrix_ 2009.01.14. 09:55:23
sokkal tovább tartott a parasztnak így átjutni azon a szakaszon, mintha elengedte volna hősünket. Ennek a belátásához mondjuk tényleg kell némi agyhasználat...
Ráadásul az agyfelbaszás miatt termelődő gyomorsav könnyen fekélyt is okozhat.
Aqweren 2009.01.14. 09:55:58
De hát gyökér volt meg suttyó paraszt, mit kellett volna írnia? Édes-aranyos tündérbogár, amiért két métert nem tudott tolatni? XD
szaGértő 2009.01.14. 09:56:26
Bladika 2009.01.14. 09:59:19
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 09:59:28
Attól még tény, ami tény: sok vezető számára az "előzékenység" ismeretlen fogalom. Ami ráadásul a legtöbbször butasággal is párosul.
Jelen esetben pl. a szemből jövő sokkal gyorsabban átért volna, ha kiengedi alanyunkat, mint így, hogy először mutyogattak, aztán meg várhatta, amíg visszatolat.
Szóval saját magát is jól megszivatta. De ő "győzött", gratulálunk!
biohazard 2009.01.14. 10:00:47
nagyzee 2009.01.14. 10:01:04
Matrix_ 2009.01.14. 10:02:12
TH 2009.01.14. 10:02:12
Egyetértek, egyetértek.
@Rav Antal: Nono, ebben nem vagyok biztos. Az irányváltás bekövetkezett már akkor, amikor, a szembejövőnek nyoma sem volt. A jövőbelátás pedig nem elvárás.
@SereG: Pofánverés nem szokott lenni, de velem is volt már ilyen, és én ilyenkor MEGVÁROM, amíg a másik visszamegy. Én ráérek. Kivéve, ha sietek, mert akkor visszamegyek addig, ahol elférünk egymás mellett, hadd legyen boldog, de talán ez a ritkább. De persze én félreállok, ha van egy hely közben, mert az a legegyszerűbb...
nagyzee 2009.01.14. 10:02:58
Bladika 2009.01.14. 10:04:41
Manyizga (törölt) 2009.01.14. 10:06:44
Erre nem tudott mit mondani és arrébb állt... :)
Suppiluliumas 2009.01.14. 10:07:17
utasítás szót visszavontam.
Aqweren 2009.01.14. 10:07:34
Jó, hát mondjuk félre is lehetett volna állniuk az egy autónyi helyre, de ahogy a posztíró írja, rutintalan lehetett a vezető (ez az a rész ahol úgy fogalmaz hogy "nők meg a parkolás...") - nemtom ki hogy van vele, de én a rutintalanabbakat segíteni szoktam, korra és nemre való tekintet nélkül (merthogy hirtelen nem fog megtáltosodni és ügyesebb lenni ha kurvaanyázok, arról nem is beszélve, hogy ha gondot okozott volna egy egy autónyi helyre beállni, mennyi idő alatt tolathatott vissza?! :S).
Szóval valóban a lovagiasság meg udvariasság hiányzott a történetben :S
Ja meg a józan ész of course :))
0xFFFF 2009.01.14. 10:07:58
Mondjuk az már fel sem tűnik, hogy a postoló volt itt a tahó ? Illetve a picsa, aki a nője... Idézem: "...lehúzódhattunk volna, de..." ...és akkor elvárja a tahója, hogy béna picsája elől tolasson más... Nos, én sem tolattam volna a puntós helyében, de a pajszer előkerült volna.
biohazard 2009.01.14. 10:10:09
32§
(2) Olyan keskeny úttesten, amelyen a járművek egymás melletti elhaladása nehéz vagy lehetetlen, a járművekkel meg kell állni és az elhaladást az útpadkára húzódással vagy hátramenettel kell lehetővé tenni. Hátramenni azzal a járművel kell, amelyikkel ez - a járművek adottságait és a körülményeket figyelembe véve - könnyebben megtehető.
(3) Ha az úttest mindkét irányból belátható szakaszon egy forgalmi sávra szűkül és a közúti jelzésekből más nem következik, a szembejövő járművek közül annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik útját irányváltoztatás nélkül tudja folytatni; a másik jármű vezetője az áthaladást lassítással, illetőleg - a szükséghez képest - megállással biztosítani köteles.
Matrix_ 2009.01.14. 10:10:47
Ti még sose csináltatok ilyet?
töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.01.14. 10:10:56
Dr Kangörény 2009.01.14. 10:11:32
Aqweren 2009.01.14. 10:11:34
Pajszer egy nővel szemben? OMG!
(Nem azért, de itt mindenki egyből profin vezetett, senkinek nem volt rutintalan kezdő korszaka?! :S)
TH 2009.01.14. 10:12:09
Mindketten, rendes, empatikus gyerekek lehettek, és tök kedves tőletek, hogy pajszerral és kígyókkal ;) próbáljátok előhozni belőle a kis Fittipaldit. Biztosan ez a legjobb módszer, nem is tudom, hogy nem jutott volna eszembe.
De most komolyan: áll veletek szemben egy autó. Nektek 2 métert kéne tolatni, neki 20-at. Félreállhatott volna, rendben, de látjátok, hogy egy kezdő leányzó ül a volánnál. Erre pajszert és viperát ragadtok? Ezt így komolyan is gondoljátok?
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 10:13:57
#TH: Igen, valahogy sejtettem, hogy egyet fogunk érteni... ;-) Üdv
#Rav Antal 2009.01.14. 09:48:02
A már említett korábbi vita (autozz.blog.hu/2009/01/07/egy_vagy_ket_keresztezodes) kapcsán ellenőriztem a KRESZ könyvemet, az abban leírt magyarázatból kiderül, hogy a 32(3) bekezdés (illetve általában a 32. paragrafus) nem vonatkozik várakozó autók kikerülésére, csak arra, amikor az úttest ténylegesen leszűkül (pl. építkezés vagy útjavítás miatt lezárják).
A mi esetünkben a 35. paragrafus "él".
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.14. 10:16:18
úgy látszik most nem ti voltatok ezek.
a másik meg szopjon lovat, legközelebb őt dudálják így vissza miközben kétpótos traktort vezet, hadd szenvedjen kicsit.
Petrodon 2009.01.14. 10:17:11
Azt írja, hogy a sor amit kikerült 20-25 méter. A középtáján járt, amikor "felbbukant" szemből egy autó. Mi van??? 10 métert haladt, és egyszercsak az UFO-k szembe ledobtak egy autót? Vagy azalatt, amíg megtett 10 (!!!) métert honnan a fenéből ugrott elő szembe az a gonosz? Szánalom...
Kedves Barna! Nem kéne szabálytalanul és bunkó módon a másik elé bevágni! Arról már nem is beszélek, hogy ha már így történt, és van lehetőség lehúzódni, de csakazért se, ugye?
És sikerült megint megmagyarázni a taplóságot, gratula...
Póktalicska (törölt) 2009.01.14. 10:17:31
- ha a kocsisorban nincs megszakítás ahova félre lehetne húzódni, akkor az időközben felbukkant autósnak kell előzékenynek lennie és elengednie a másikat
- ha van hely besorolni a parkoló autók közé, akkor viszont le kell húzódni
Ettől függetlenül a szembejövő egy nagy pöcs volt, mert ha szándékosan elkezdett gyorsítani, akkor ő maga idézte elő ezt a helyzetet. Megint a türelem és tolerancia teljes hiánya, a vélt vagy valós igazához való görcsös ragaszkodás... :(
TH 2009.01.14. 10:19:12
Matrix_ 2009.01.14. 10:19:22
"Mi van??? 10 métert haladt, és egyszercsak az UFO-k szembe ledobtak egy autót?"
esetleg az utca végén egyszer csak bekanyarodott?
matyi10 (törölt) · http://matyi10.blogspot.com/ 2009.01.14. 10:20:14
Stoney Hill Billy 2009.01.14. 10:21:37
megsemnyikk@n 2009.01.14. 10:21:47
TH 2009.01.14. 10:24:51
Gabesz81 2009.01.14. 10:25:21
Sara 2009.01.14. 10:26:18
Póktalicska (törölt) 2009.01.14. 10:27:04
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.14. 10:28:01
pl egy szűk hídon is mindíg elsőbbsége van az egyik oldalnak. ha onnan nem jön senki akkor ráhajthat a másik oldal. ha középen jár már és akkor jön valaki arról akinek elsőbbsége lenne akkor nem kell visszatoltani. és nem lehet mániázni hogydáhátbazze elsőbbségem lenne. lenne ha egyszerre értek oda.
itt is ez van ha egyszerre érnek oda akkor a puntósnak előbbsége van. de itt nem az volt, a puntós később jött, így értelemszerűen meg kell várni míg a posztíróék kimennek a szűk részből.
nálunk is előfordul ilyen utca. én 50-nel nyomom a szembesávba mindíg, nem töketlenkedek, ha két autónyi hely van és egy utolsó parkoló autó akkor sem állok be, hanem még az utolsót is kikerülöm. sosem szoktak bepróbálkozni velem szemben azok akiknek elsőbbsége van. látják hogy tempósan jövök, tudják hogy csak lassítaniuk kell kicsit. esetleg 5-10 mp-re megállni. én úgyanígy cselekszem fordított helyzetben.
Lunitari 2009.01.14. 10:28:16
2009.01.14. 10:29:06
De ne hőbörögjön már itt mert valaki elvárta tőle hogy ha van hely, ne akadályozza a forgalmat. Én se szeretek visszatolatni ha nem muszáj mert ki tudja hány baromnak támad kedve közben belémszállni. Vagy mi van ha már 3an is jönnek kedves posztíróval szemben, tolasson vissza a fél város a bénasága miatt ? Félreértés ne essék, nem az a baj ha a barátnőd képtelen lehúzódni/parkolni, hanem hogy itt ugattok.
Lunitari 2009.01.14. 10:29:55
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 10:32:03
AzHofi 2009.01.14. 10:32:06
Lunitari 2009.01.14. 10:32:32
TH 2009.01.14. 10:35:27
Póktalicska (törölt) 2009.01.14. 10:35:28
Lunitari 2009.01.14. 10:36:32
TH 2009.01.14. 10:36:48
Petrodon 2009.01.14. 10:38:26
A maradék lehetőség amit mondtok a kanyargós út, ez valóban hihető, de itt meg fenntartom a "lehetőség lett volna félreállni de nem tettem" miatt, hogy nem csak udvarias nem volt a postoló, hanem még szabálytalan is.
Én is ledudáltam/villogtam volna az haját...
TH 2009.01.14. 10:38:38
Ha a csaj bénán parkol, és nem tud szűk helyre beállni, akkor dobja el a jogsiját? A fél ország eldobhatná...inkább kezdjen el gyakorolni szerintem, már nem azért. Másrészt azt írtad: "itt a gyengéd ecsém"...ebből nekem valóban nem jött le, hogy ecséd csajának kéne a jogsit eldobnia.
TH 2009.01.14. 10:39:49
ddd.dino 2009.01.14. 10:39:52
B-road, szerintem az ország az olyenok miatt tart itt, mint te!!! Attól, hogy a posztolónak nincs igaza, még nem kell ebben a stílusban, viperával neki menni! Tisztességes stílusban is lehet mondani az ember igazát! Valószínűleg te is belehalnál, ha megadnál egy elsőbbséget, ami amúgy neked járna! Pedig néha lehet, európában belefér!!!
Lunitari 2009.01.14. 10:40:26
TH 2009.01.14. 10:42:07
Lunitari 2009.01.14. 10:42:12
2009.01.14. 10:42:59
Meglep, hogy eddig ez senkinek nem tűnt fel.
20-25 méter az nem annyi, hogy közben még van annyi időd, hogy itt van hely ide beállhatnék, meg hopp jönnek szemből gyorsítani kell és stb.
20-25 méter az kb 4-5 autónyi hely. Az kb semennyi. 20-25 méterről egy autót azért illik észrevenni, mert tényleg ritka az amikor az UFO-k úgy b@sznak ki a néppel, hogy Nicaraqua-ból elteleportálnak egy autóst, és Bp-n lerakjár egy ilyen forgalmi helyzetbe.
És mondjuk ez a volt hely, de hát tudjátok hogy van ez, 2 gyerek után, panelházban lakom, csak nem állok már be, vagy mi is van?
Nem tud parkolni, akkor vezetni sem tud, ergó ne tegye!
Lunitari 2009.01.14. 10:43:38
TH 2009.01.14. 10:44:20
TH 2009.01.14. 10:45:50
r7zw48 2009.01.14. 10:46:36
Persze óvatosan, körültekintően, mint mindig, ahogy azt a KRESz is előírja!
Vagyis lassan!
Nagyon lassan!
Nagyon, nagyon, nagyon lassan!
És a végén nem elfelejteni inteni:
Bocsika, és köszi a türelmet!
Ja, és ha közben besötétedne, akkor természtesen világítást nem elfelejteni felkapcsolni!
És végig barátságosan, megértően és mosolyogva!
Azt hiszem a munka világában ezt hívják munkalassító sztrájknak (a közlekedés világában pedig forgalomlassítónak).
Lunitari 2009.01.14. 10:46:45
0xFFFF 2009.01.14. 10:46:55
Két paraszt összeakadt a városban, ennyi történt. Egyik se sírjon, mindkettő hagymaszagú volt tövig.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 10:47:08
kitt206 2009.01.14. 10:47:48
Lunitari 2009.01.14. 10:47:55
2009.01.14. 10:48:06
Ha ezt a sztorit a túloldalról írta volna meg a forma, aki nem akart tolatni...
Ejjj mit kapott volna a jelent poszt írója. Hogy mekkora paraszt, meg ezért tartunk itt, stb.
Ehelyett most ő a jó gyerek a szembejövő a fekete seggű. :D
0xFFFF 2009.01.14. 10:48:08
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.14. 10:49:34
nem egy az egyben hasonlítottam.
van 100 méter autósorfal 99, méter mellett már elmentem, luk nincs jön szembe a puntó beteszi az elejét
1: a puntó nem láthatja nagyon hogy van e hely hátrébb félreállnom vagy nem
2: tolassak vissza 99 métert
3: változtat e ezen valamit ha féltávnál van egy autónyi luk?
4: mögöttem is jön egy kocsi, hova tolassak?
szóva egyértelmű a puntó volt a prosztó.
én nem tolattam volna. vagy ha muszáj lett volna mert ő sem (okos enged alapon), hát biztos hogy szánt szándékkal gyök kettővel teszem azt meg, hogy idegrohamot kapjon a köcsögje.
Lunitari 2009.01.14. 10:50:31
avirex801 2009.01.14. 10:51:45
Lunitari 2009.01.14. 10:52:07
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.14. 10:53:41
29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
jövőlátóként? köteles, de amikor az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépte, még nem volt kinek elsőbbséget adni, mert akkor a látóhatáron sem volt a puntó.
a puntó meg köteles nem 'nekimenni' egy másik autónak, még akkor sem ha véleménye szerint az szabálytalan, és köteles a balesetveszélyt elkerülni, ha ehhez az kell akkor lassítással, bizonyos esetekben megállással. ezt nem tudom idézni mert nincs előttem kreszkönyv.
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.01.14. 10:54:11
ugyanis ha már tényleg csak 2 méter volt hátra és parkoló kocsisort előzött az illető, akkor hiába annak van elsőbbsége, akinek nem parkolják le az oldalát, el kell engedjen, ha tetszik neki, ha nem.... rendőr kijön, feljelentés szándékos veszélyeztetésért, szándékos balesetokozásért és még lehet fűszerezni! pszichológiára elküldetni, jogsit elvetetni egyebek :)
TH 2009.01.14. 10:54:29
@Lunitari: Hát ezt diktálja a józan ész...3 másodpercet várni, hogy kiérjen a szembejövő, vagy 2 percet, amíg leparkol...és beidézed megint a kurva irányváltós szabályt, amikor erről már igen sokat vitáztunk a korábbi posztban is, és arra jutottunk (legalábbis én), hogy ez a kérdés nincs egyértelműen tisztázva a kreszben. Ragaszkodhatsz továbbra is a véleményedhez, de legalább ismerd el, hogy a vitának nem volt egyértelmű végkifejlete, ergo nem sikerült megállapítani egyértelműen, hogy ilyen helyzetben a KRESZ szerint kinek van elsőbbsége, vagy ki mehet jogosan a másiknak. :)
Vedd figyelembe @Hurrá Torpedó: hozzászólását is lécci.
Matrix_ 2009.01.14. 10:55:51
Lunitari 2009.01.14. 10:55:57
Kikerülés
35. § (1) Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb akadály melletti elhaladásra (kikerülés) a 34. § (1)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell - értelemszerűen - alkalmazni.
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;
b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg;
c) az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett;
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
(2) Az előzési szándékot - ha az előzés irányváltoztatással jár - irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
(3) Az előzést - a (4) és az (5) bekezdésben említett esetet kivéve - balról kell végrehajtani.
(4) Csak jobbról szabad előzni
a) azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a 31. § (1) vagy (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően helyezkedik el;
b) azt a villamost, amely az úttest közepén - egyirányú forgalmú úton az úttest bal oldalán - levő pályán közlekedik.
(5) Jobbról is szabad előzni a figyelmeztető jelzést (villogó sárga fényjelzést) használó járművet, ha a vezető meggyőződött arról, hogy ezzel a többi járművet és a gyalogosokat nem veszélyezteti.
TH 2009.01.14. 10:56:27
avirex801 2009.01.14. 10:56:42
Lunitari 2009.01.14. 10:57:45
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.14. 10:57:52
én meg arról írok hogy igen, elsőbbsége lett volna, ha...
TH 2009.01.14. 10:57:53
avirex801 2009.01.14. 10:59:20
Lunitari 2009.01.14. 10:59:54
Rav Antal 2009.01.14. 10:59:57
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.14. 11:00:46
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;
amikor megkezdte, nem volt puntó a látóhatáron, így nem is zavarta azt.
ha ezt nem fogod fel akkor szerintem mindegy. egy fagyasztott busával is beszélgethetnék.
avirex801 2009.01.14. 11:01:20
Lunitari 2009.01.14. 11:01:43
"
Tehát akkor kezdem a parkoló kocsisort előzni, ha a belátható szakaszon nem jönnek szembe vagy félre tudok húzodni vagy más módon biztosítani a szembejövő elsőbbségét...
TH 2009.01.14. 11:01:54
Matrix_ 2009.01.14. 11:03:14
Lunitari 2009.01.14. 11:03:36
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.01.14. 11:03:43
@Lunitari:
ha ezt nem fogod fel akkor szerintem mindegy. egy fagyasztott busával is beszélgethetnék."
inkább egy 140 éves homárral, jó? :))
indapass90210 2009.01.14. 11:04:51
Sikeres-e lettem volna, ha ráhúzom a kormányt, vagy halott-e? :D Ha a dzsipemmel vagyok, kurvaélet, hogy összabaszom azért a fényezését...
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.01.14. 11:05:01
ellenkező esetben felhívom a temetkezési vállalkozót, megadom a méreteimet, a pontos helyemet, és azt hogy 50 év múlva jöhet értem, mert nem látom be a teljes szakaszt, kikerülés közben félreállni nem tudok, tehát örökre ott ragadok.
TH 2009.01.14. 11:05:35
Néha alulmúlod önmagad: "Tehát akkor kezdem a parkoló kocsisort előzni, ha a belátható szakaszon nem jönnek szembe vagy félre tudok húzodni vagy más módon biztosítani a szembejövő elsőbbségét..."
És mi van, ha nem? Ott állok napestig? De most komolyan...te mit csinálnál, ha: a belátható szakaszon
- nem jön senki
- nem lehet félrehúzódni vagy más módon biztosítani a szembejövő elsőbbségét?
Visszafordulsz? Kérek szituációelemzést! Gondold végig, hogy mit csinálnál, és írd le! Kösz!
Lunitari 2009.01.14. 11:06:34
TH 2009.01.14. 11:06:52
TH 2009.01.14. 11:07:54
TH 2009.01.14. 11:09:18
Lunitari 2009.01.14. 11:09:26
avirex801 2009.01.14. 11:09:52
TH 2009.01.14. 11:10:38
Lunitari 2009.01.14. 11:10:38
grigorij (törölt) 2009.01.14. 11:12:18
Az előnyről lemondani csak egy lehetőség - nem kötelező!
A hölgyvezetők viszont előszeretettel alkalmazzák a parasztságuk leplezésére...
avirex801 2009.01.14. 11:12:19
Gadget 2009.01.14. 11:13:47
Lunitari ragaszkodni fog, a ha törik ha szakad a parasztnak van elsőbbsége megoldáshoz, és olyan is lesz aki megpróbálja meggyőzni az ellenkezőjéről.
Természetesen senki nem enged az álláspontjából és pdöntetlen. :)
Lunitari 2009.01.14. 11:17:23
TH 2009.01.14. 11:19:56
Lunitari 2009.01.14. 11:21:34
Auto-InterCont 2009.01.14. 11:21:46
Parkoló kocsisort kikerülni lehet, elözni nem.
indapass90210 2009.01.14. 11:23:01
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 11:23:59
Ez multkor is pedzegettük, ezzel az a baj, hogy vannak olyan esetek, amikor egyszerűen nem kezdhetnél bele a kikerülésbe. Ha van mondjuk 8 parkoló autó (az ugye kb. 50 méter), majd utána rögtön egy kereszteződés, akkor ott bármikor előbukkanhat valaki, ergó sosem indulhatnál el.
Tény, hogy a 34-35. paragrafus értelmezhető lenne így, viszont a KRESZ tankönyv explicite megemlíti, hogy "Be nem látható útszakaszon kikerülés céljából a menetirány szerinti baloldalra csak fokozott óvatossággal hajthat át...".
Tehát megkezdheted a kikerülést, ha nem látsz senkit szembejönni.
Innen már csak az a kérdés, hogy ha íly módon szabályosan kerülöd ki a várakozó autókat és felbukkan egy szembejövő autó, akkor köteles vagy-e visszatolatni.
Szerinted igen. Szerintem meg nem, mert az elsőbbségadás kötelezettsége (29. paragrafus) akkor áll fenn, amikor éppen behajtanál a szűk részre, ha már benne haladsz, akkor nem.
Valóban jó lenne egy szakértő, aki igazságot tesz, de amíg ez megtörténik, addig én fenntartom a véleményem, és mellesleg figyelmedbe ajánlom (nem először), hogy a szembejövőnek is kötelessége mindent megtenni a baleset elkerülése érdekében, tehát nem jöhet neked azzal a felkiáltással, hogy az ő oldalán jöttél.
Matrix_ 2009.01.14. 11:25:13
Nem volt elsőbbsége. De azt a posztíró is tudja. "Mindjárt az elején leszögezem, hogy valójában neki volt elsőbbsége, egyszerűen csak hiányzik a kollégából valami, amit úriemberek szoktak művelni, és udvariasságnak hívják."
itt egyedül a logikát meg a józan paraszti ész amit hiányol 1-2 ember. Sztem jogosan. Meg az udvariasságot.
Lunitari 2009.01.14. 11:25:16
Kikerülés
35. § (1) Az úttest menetirány szerinti jobb oldalán álló jármű vagy ott levő egyéb akadály melletti elhaladásra (kikerülés) a 34. § (1)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell - értelemszerűen - alkalmazni.
Na mi a 34-es?
kitt206 2009.01.14. 11:26:54
Lunitari 2009.01.14. 11:27:52
Lunitari 2009.01.14. 11:30:14
TH 2009.01.14. 11:30:32
TH 2009.01.14. 11:33:21
@Lunitari:
Továbbra is egyetértek @promontor: kommentjével. Az én értelmezésem szerint itt már elsőbbsége sincs a szembejövőnek. Lehet, hogy nincs igazunk, de hogy a helyzet nem egyértelmű, az tuti.
avirex801 2009.01.14. 11:34:13
Lunitari 2009.01.14. 11:36:36
Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2009.01.14. 11:39:12
TH 2009.01.14. 11:41:53
Egyébként én csak azért ragaszkodom az álláspontomhoz, mert ha most itt az derül ki, hogy a szembejövő bunkónak volt elsőbbsége, ma-holnap majd jönnek, száguldoznak az ilyen utcákban a biztos elsőbbségtudatukban, hogy őelé aztán senki ne kerüljön, mert az az ő sávja, és neki ott elsőbbsége van stb. kifogások...
Lunitari 2009.01.14. 11:43:00
TH 2009.01.14. 11:43:07
Lunitari 2009.01.14. 11:44:18
Wick 2009.01.14. 11:45:05
Ez rendben is van. Ettől függetlenül a közlekedés többi résztvevőjét akadályozni sem kéne. A leírtak alapján ez nettó parasztság amit a szembejövő művelt.
Vácon van egy aluljáró, ami eleve így van építve: az északra haladóknak el van húzva a sávja, járdát csináltak belőle a gyalogmókusoknak. Micsoda dragrace-k szoktak menni, ha két csávó egymással szembemegy... Viszont ott nincs is vita, ha egy csávó már beszuszakolta magát az aluljáróba, akkor a másik megáll a kijáratnál akkor is, ha ő lenne az, akinek ELVILEG elsőbbsége van. Hiszen elsőbbséged akkor van, ha megadják, aki meg már az alagútban van, tipikusan nem tudja megadni :-)
Lunitari 2009.01.14. 11:47:14
Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2009.01.14. 11:47:43
1. Jelen esetben egyértelmű volt, hogy kinek van elsőbbsége, a KRESZ-ben nincs külön olyan tétel, hogy olyan lányok, akik nem tudnak parkolni, kivételt képeznek.
2. Én a rajzfilm-Dexter vagyok.
Lunitari 2009.01.14. 11:49:06
Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2009.01.14. 11:50:09
TH 2009.01.14. 11:50:18
Auto-InterCont 2009.01.14. 11:50:53
Egyértelmü számomra az elsöbbség.
TH 2009.01.14. 11:52:03
j311 2009.01.14. 11:56:04
Egyetlen ilyen parasztnak sem adom meg a "győzelem" örömét.
Lunitari 2009.01.14. 11:56:11
tehenke 2009.01.14. 11:57:41
Lunitari 2009.01.14. 11:57:47
Matrix_ 2009.01.14. 11:58:39
2009.01.14. 11:59:27
"A közepetáján feltűnik valaki szemből, még nagyobb gáz, hogy átérjünk "
Azaz a posztiró/barátnője egy szűk utcában parkolninemtudása ellenére (ami sejteti óriási vezetési tapasztalatát is) kövér gázzal próbál átjutni, és mikor meglát valakit szembejönni nem a megoldást keresi hanem ad egy még kövérebb gázt. Ha te ezt a kivitelezést véded lelked rajta de ettől én még nem leszek intoleráns
Lunitari 2009.01.14. 12:01:31
Matrix_ 2009.01.14. 12:01:48
Lunitari 2009.01.14. 12:03:03
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 12:03:32
1) Abban egyetértünk, hogy sokan mennek be úgy egy szűkületbe, hogy igazából látják szemből jönni a másikat, sejtik, hogy nem férnek ki, de visszaélnek azzal, hogy a másik biztos megáll. Ez szabálytalan is meg bunkóság is.
2) Szerintem nem csak én keresek szabályt, hanem Te is. Te úgy értelmezed a KRESZt, hogy ha jobboldalt haladsz, akkor MINDIG elsőbbséged van, ha valaki meg ott van (akár szabályosan is), akkor az tűnjön onnan, mert te jössz. Ha nincs hova, akkor is. Ha 200 métert kell tolatni, akkor is. Ha áll mögötte már öt másik, akkor is, tolasson vissza mindahány (na jó, ez utóbbit nem mondtad, de következne abból, amit mondasz, nem?).
Szerintem viszont akár a 29., akár a 34-35. paragrafust nézed, ezek az elsőbbségadást akkor teszik kötelezővé, amikor sávot váltasz. Ha már benne vagy egy sávban, arra ez nem vonatkozik.
Ja és még egy: én nem elsősorban azt mondom, hogy a baloldalon jövőnek VAN elsőbbsége, hanem azt, hogy a jobb oldalon jövőnek NINCS.
Ez nem ugyanaz.
tehenke 2009.01.14. 12:03:41
Ferocious 2009.01.14. 12:03:41
@promontor: ÉS akkor? A másik türelmesen kivárja nem pedig gázt adok kilépő gyereket elcsapom..megint mentegetjük a szaralakokat...."
Miért az legyen türelmes, akinek elsőbbsége volt?
Na ne ba@ssza már meg a világ!
Ilyen erővel az összes elsőbbségedről lemondhatnál a másik javára...
A gyerekre meg vigyázzon az anyja, akkor nem fog rohangálni...
Lunitari 2009.01.14. 12:08:31
Háta Más · http://www.artcharacter.hu 2009.01.14. 12:09:41
Amúgy a szűk utcákban, ha szembe jön valaki és látok valami kis helyet, akkor természetesen lehúzodom. De amikor valakinek jobbkezesnél nincs elsőbbsége viszont agresszíven nyomul, azt bizony visszatuszkolom, még ha Hummer is. Viszont amikor sorbanállás van és valaki szeretne kijutni vagy kanyarodni és mindezt normálisan, indexelve csinálja, akkor természeten beengedem. De soha nem várom el, hogy valaki lemondjon az elsőbbségéről, mert jövök.
Gabesz81 2009.01.14. 12:10:40
Lunitari 2009.01.14. 12:11:03
Matrix_ 2009.01.14. 12:11:39
Lunitari 2009.01.14. 12:15:05
B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2009.01.14. 12:16:40
"Ha én vezetek biztos nem tolatok vissza, legfeljebb lett volna egy jó kis balhé."
Na ezert vennem elo a viperat. Az ilyen kis fasztbuzik miatt, akik azt hiszik, hogy majd lesz egy kis balhe, aztan majd elitezik.
Na ekkor jonne az a resz, hogy en meg kiszallok, kezemben vipera, illetve mellolem meg kiszall 3 neger, es elkapjak a toket a kis buzinak.
Baszki, ez az autozz blog milyen mar?
Szinte csak ilyen postokat talalok, hogy valaki elbaszott valamit, majd a flusztraltsagat levezetve ir egy jo kis postot, hogy de a masik milyen egy kocsog volt, es kulonbenis.....
Semmi normalis post nincs. (bar igaz, en csak az index cimoldalra kikerult postokat szoktam nezni.)
Ferocious 2009.01.14. 12:16:42
Akkor te csak udvariaskodjál amennyit csak akarsz, de engem meg azokat, akik sietnének NE tartsd fel, bazdmeg!
Aki meg nem bír tempósan haladni/elindulni, az maradjon otthon vagy menjen tömegközlekedéssel!!
Na azoktól a köcsög, ráérős, másokat feltartó gyökerektől venném el a jogsit!
Ennyi
0xFFFF 2009.01.14. 12:16:45
Matrix_ 2009.01.14. 12:20:38
B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2009.01.14. 12:20:44
"A leírtak alapján ez nettó parasztság amit a szembejövő művelt."
Igen, csakhogy a szembejovo nem tudta leirni az esetet. Lehet hogy kiderulne, hogy a kis buzink kemenykedett, aztan nem jott ossze neki. Nem is a csaja vezette az autot, o maganak van rozsaszin pandaja.
(ehh nem szoktam buzizni, bocs)
Nekem a level stilusabol az jott le, hogy az iro kemenykedni akart, de nem jott ossze. Es milyen kocsog mar mindenki, hogy nem elozekenykedik. "...legfeljebb lett volna egy jó kis balhé."
Ja persze.
Hahh..
TH 2009.01.14. 12:21:20
Ez nem ugyanaz. "
Én is ezt magyarázom, kérem kaccsojják ki.
@Lunitari: A személyeskedést mellőzd. Olyan példákat kértél, ami a saját sávodban megállásra kényszeríthet. Mi a baj azzal a példával, hogy ha az előtted haladó leparkol, és be akar tolatni a helyére?
Lunitari 2009.01.14. 12:22:11
r7zw48 2009.01.14. 12:23:08
Lunitari 2009.01.14. 12:23:50
Lunitari 2009.01.14. 12:25:23
Ferocious 2009.01.14. 12:27:02
Arról beszélek főleg, amikor megy előtted valami kib@szott ráérős parazita és minden kereszteződésben maga elé enged egypár autót... na az szokta kiverni a biztosítékot nálam és előzöm meg amilyen gyorsan csak lehet!
Lunitari 2009.01.14. 12:29:03
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 12:29:48
Amúgy szerintem lassan zárjuk le a "mit mond a KRESZ" vitát, mert nagyjából eljutottunk oda, mint múltkor (most gyorsabban sikerült, fejlődünk... ;-)
Ami a konkrét posztot, a józan észt meg a bunkóságot illeti, a posztoló nagyjából igazat állít, amikor lebunkózza a szembejövőt. Szerintem ugyanis az elég nagyfokú bunkóság, ha csak azért belemegyek a szűkületbe, mert móresre akarom tanítani a másikat. De ebben gondolom, egyetértünk, legalábbis írtál vmi ilyesmit feljebb...
Az is igaz, hogy a posztoló járhatott volna el körültekintőbben is, pl. valószínű, hogy annál a bizonyos "lyuknál" nem lett volna olyan nagy ügy félrehúzódni, ugyanis ha csak arról van szó, hogy a szembejövőt kell beengedni, akkor általában nem kell szorosan az úttest széléig húzódni, ez "még egy nőnek is" menne ;-)
Ami a rágyorsítást illeti, az szabálytalan a posztoló részéről is (ld. fokozott óvatosság, ugye). Hogy bunkóság-e, vagy egyszerűen téves helyzetmegitélés, az már más kérdés: hiszen, ha már jönnél ki a szűk részről, akkor azzal segíted a szembejövőt, ha Te magad minél gyorsabban kiérsz belőle.
Ferocious 2009.01.14. 12:29:56
Lunitari 2009.01.14. 12:31:32
TH 2009.01.14. 12:32:17
'...Hiába a "te" sávod, egy csomó esetben sajnos fékezned kell vagy megállnod. Ez nem valami "védett terület", amin kedvedre száguldozhatsz.'
Erre kértél példákat. Volt olyan, ahol másnak volt elsőbbsége, és volt olyan, ahol neked volt elsőbbséged. mi a baj a példáimmal, továbbra sem értelek. Csak az arroganciát vélem kihallani a kommentedből.
Matrix_ 2009.01.14. 12:32:20
így OK? :)
Lunitari 2009.01.14. 12:33:04
Lunitari 2009.01.14. 12:35:00
@TH: Peace veled! Nem ismerlek, de szerintem 25 alatt vagy.....
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 12:35:09
Van ilyen a KRESZben máshol is, ld. pl a négyen egyszerre érkezünk az egyenrangú kereszteződésbe klassyikus esetét...
Matrix_ 2009.01.14. 12:37:17
hulyemagyar 2009.01.14. 12:39:25
Sima "ki ha én nem" vadparaszt volt. Én megálltam volna ott és nem tolatok vissza. Igaz 190cm és 100kg felett vagyok. "
Szóval, ha megborítanak, akkor nagyot huppansz. :)
Ferocious 2009.01.14. 12:40:16
@Ferocious: Na ilyet még nem láttam...mire gondolsz?
Méta utca körforgalom... belépsz a körbe, majd füstös satut nyomsz rá 1 másodpercre, mivel az előtted haladó vadparaszt is megáll, majd integetve beenged vagy 15 másik járművet...
Na én erre gondoltam és ez nem egyedi eset velem már többször megesett, szerencsére nem törtem össze a kocsit.
Lunitari 2009.01.14. 12:40:44
Lunitari 2009.01.14. 12:42:24
Lunitari 2009.01.14. 12:44:14
Ferocious 2009.01.14. 12:44:59
Lunitari 2009.01.14. 12:48:17
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 12:53:24
Lunitari 2009.01.14. 12:55:52
Matrix_ 2009.01.14. 12:58:11
Auto-InterCont 2009.01.14. 12:59:50
Ha jól emlékszem így tanították nekem.
r7zw48 2009.01.14. 13:03:50
Már mért állnának? Az egyik visszatolat. Ha nem tudnának megegyezni, akkor elvileg a KRESZ alapján kéne eldönteni, de hát a "nem tudnak megegyezni" esetében már nem sokat számít a KRESZ, legfeljebb csak a kívülálló eligazodását segíti.
De ennek az egész okoskodásnak az adott esethez nem sok köze van, mert itt minden jól belátható volt.
TH 2009.01.14. 13:06:10
IP2 2009.01.14. 13:21:07
És akkor tényleg alapvető udvariasságról már ne is essék szó.
r7zw48 2009.01.14. 13:23:50
Az, hogy hajtsak be nyugodtan, hiszen nekem van elsőbbségem, oszt jónapot? Vagy az, hogy várjam meg amíg a másik jármű befejezi az odaérkezésem előtt már megkezdett manővert?
Szerintem egyébként ez nem KRESZ kérdés, hanem emberi (sőt, ha jól emlékszem a tanmesére, egyenesen kecskei).
TH 2009.01.14. 13:24:05
TH 2009.01.14. 13:26:20
Lunitari 2009.01.14. 13:28:31
TH 2009.01.14. 13:30:46
Lunitari 2009.01.14. 13:35:52
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.01.14. 13:38:14
IP2 2009.01.14. 13:39:14
Ennyit a különbségről.
Ha az általad felvázolt eset ezek ellenére mégis bekövetkezik (és mint sajnos tudjuk, sokszor be is szokott), akkor ha túlélik a résztvevők, és kiderül, hogy a szemből "szabályosan" közlekedő semmit nem tett a baleset elkerülésére, pedig nem is kellett volna mást, csak kicsit lassítania, akkor bizony ő is hibás lesz.
IP2 2009.01.14. 13:42:09
Ha már mindenáron előzéshez akarod hasonlítani, ez inkább olyan, mintha előznél egy főúton, majd szemben egy mellékútról kikanyarodna eléd valaki, és jönne feléd kb 10 métert, és csattannátok, majd azt mondaná, hogy te vagy a hibás, mert nem adtál neki elsőbbséget, amikor elkezdett veled szembe jönni.
Lunitari 2009.01.14. 13:46:37
Lunitari 2009.01.14. 13:52:01
autosave 2009.01.14. 14:42:41
autosave 2009.01.14. 14:44:15
ez olyan, mint amikor a nyugatinál villog a lámpa, kb sávonként megyek előre, ezzel megadom az elsőbbséget de aki utánam jön sokkal az álljon meg és várjon...
Lunitari 2009.01.14. 14:44:48
Lunitari 2009.01.14. 14:47:02
Póktalicska (törölt) 2009.01.14. 14:51:19
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 14:54:51
Ügyes.
TH 2009.01.14. 15:21:09
Nekem is ez tűnt fel. Dedózik, meg lehülyéz mindenkit, de a két szituáció közti különbséget nem hajlandó figyelembe venni.
TH 2009.01.14. 15:24:41
Tehát nem ugyanaz a kettő, mivel a körülmények nem azonosak álló kocsisor esetén. Felbaszod az agyam!
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.01.14. 15:27:27
"(3) Ha az úttest mindkét irányból belátható szakaszon egy forgalmi sávra szűkül és a közúti jelzésekből más nem következik, a szembejövő járművek közül annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik útját irányváltoztatás nélkül tudja folytatni; a másik jármű vezetője az áthaladást lassítással, illetőleg - a szükséghez képest - megállással biztosítani köteles."
Na most, jelen esetben aki már párhuzamosan halad a kikerülendő kocsisorral, az tudja irányváltoztatás nélkül az útját folytatni, nem? (nekünk ezt tanították ilyen esetekre) Mert a dudálósnak kéne a kormányt elfordítani, ha tovább akarna haladni. Vagy nem? Most elvonatkoztatva attól, hogy volt-e tábla, vagy sem.
TH 2009.01.14. 15:30:35
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.01.14. 15:31:58
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.01.14. 15:34:32
TH 2009.01.14. 15:34:36
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.01.14. 15:37:16
TH 2009.01.14. 15:37:53
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 15:51:22
Az úttest definíció szerint ugyanis nem szűkül le, ha az egyik oldalán autók várakoznak. Ekkor megmarad mindkét (vagy több) forgalmi sáv, neked meg a várakozó autókat ki kell kerülnöd, amire a 35. paragrafus ("kikerülés") vonatkozik.
Azt egyébként nem értem, hogy "Mert a dudálósnak kéne a kormányt elfordítani, ha tovább akarna haladni." Ez a mondat most a posztra vonatkozik? Merthogy ott a dudálósnak nem kellett irányt váltani, ha jól értem a szitut.
Mindezektől függetlenül, szerintem a dudálósnak nem volt elsőbbsége, az érveket ld. pl. itt: IP2 2009.01.14. 13:21:07
TH 2009.01.14. 15:53:56
A kormányt meg senkinek sem kellett volna elfordítania, a dudálósnak csak meg kellett volna állnia, amikor látja, hogy jönnek szembe. És valóban, érvek IP2-nél.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.01.14. 15:55:10
TH 2009.01.14. 16:01:38
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 16:11:19
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.01.14. 16:13:44
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 16:20:35
A kormányos megjegyzést KuKorinak szántam, csak lefelejtettem a jelzést.
107! 2009.01.14. 16:22:34
A legelső és legfontosabb: elsőbbségtől függetlenül mindenki köteles egy esetleges baleset bekövetkezését elkerülni.
Két oldalról lehet nézni az esetet. A "kedves" szembejövőre szinte az ég egy adta világon semmi nem vonatkozik. Hiszen vele nem történt semmi. egyenesvonalú, egyenletes mozgást hajtott végre (ahogy fizika órán láttuk) Nem váltott sávot, nem előzött, nem került ki... a KRESZ az ilyen járműveket szinte mindig előnyben részesíti. Még a másik fél kikerülést kezdeményezett. Mivel a felezővonal átlépésével tudja csak megtenni köteles elsőbbséget adni a szembejövőnek.
Az tény, hogy előfordulhat olyan forgalmi helyzet, amikor (önhibáján kívül) bentragad, mert kanyar van, mert túl hosszú az akadály... Ilyen van, de még akkor is neki kell elsőbbséget adnia, pl.: az említett "csajom nem tud beparkolni" hellyel.
TH 2009.01.14. 16:26:56
107! 2009.01.14. 16:28:50
Egy biztos a baleset elkerülésén kívül a KRESZ semmilyen formában nem korlátozza azt a szerencsétlen szembejövőt... Az hogy paraszt, az más kérdés.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 16:31:26
TH 2009.01.14. 16:32:07
"Ha az úttest mindkét irányból belátható szakaszon egy forgalmi sávra szűkül és a közúti jelzésekből más nem következik, a szembejövő járművek közül annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik útját irányváltoztatás nélkül tudja folytatni; a másik jármű vezetője az áthaladást lassítással, illetőleg - a szükséghez képest - megállással biztosítani köteles."
Sugi77 2009.01.14. 16:36:02
Dehát pont ezt mondta 107-is :)
Sugi77 2009.01.14. 16:37:43
TH 2009.01.14. 16:38:21
TH 2009.01.14. 16:39:35
107! 2009.01.14. 16:40:42
Még ha bejátszana is, neked ott a felezővonal a lábadközött, ő meg a világon semmit nem csinál, csak egyenese IRÁNYVÁLTOZTATÁS nélkül közlekedik. (az irányváltoztatást általában a felezővonalhoz nézik, így egy kanyarodó főútvonalon az út vonalvezetését követő autó is egyenesen haladó járműnek számít)
107! 2009.01.14. 16:44:17
Sugi77 2009.01.14. 16:45:07
"amelyik útját irányváltoztatás nélkül tudja folytatni" ezt a mondatot próbáljátok meg arra húzni, hogy aki már kezdeményezte a kikerülést az halad egyenesen? De ő nem a saját sávjában van, szóval semmiféleképpen nem tudja irányváltás nélkül folytatni az útját....szerintem
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 16:45:12
És ha a szembejövő annyira paraszt, hogy ilyenkor nekem jön, akkor ki lesz a hibás? Csak én? Vagy mindketten? Vagy csak ő?
TH 2009.01.14. 16:47:53
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.01.14. 16:49:15
TH 2009.01.14. 16:49:47
@107!: Tegyük fel, hogy mondjuk 10 autó, kb. 50 méter...bár a posztban csak 20 méter szerepel, de az nem túl sok, 4 autónyit simán visszatolat az ember szerintem.
Sugi77 2009.01.14. 16:49:49
Há azt mondják 2 méter volt hátra és 20-at tolatott vissza...vagy valami ilyesmi
Sugi77 2009.01.14. 16:52:58
107! 2009.01.14. 16:59:22
Ha Te már állsz (próbálod megadni az elsőbbségét, még az ő féktávján kívül) akkor csak ő lesz a hibás, a többi esetnél max. osztott felelősség jöhet szóba.
Ha elég hosszú a kocsisor, akkor előfordulhat, hogy szabályosan kezdett bele a kikerülésbe, csak közben jött a másik, de elsőbbsége sosem lesz itt. Az irányváltoztatást 29.§-ban definiálja, az alapján, akkor minek is számít? a 32.§ 3.)bek. azt részesíti előnyben, akinek nem kell irányt változtatni.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 17:01:01
Kérdés az, hogy ilyenkor az a tény, hogy nekem már csak két méter volt hátra a kikerülés befejezéséig, míg mögöttem volt mondjuk 50 méter, az számít-e?
Pl. igaz-e, hogy a szembejövő mindenképp szabályt szegett, amikor bejött azon a két méteren a szűk szakaszra, mert neki a baleset elkerülése végett meg kellett volna várni, amíg kiérek? Vagy ezt lesöpri a yard?
Ezek persze 107!-nek szóló kérdések...
107! 2009.01.14. 17:02:38
Egyébként igen, az a leggyorsabb, de itt akkor is kikerülést hajt végre, a többit (32.§) csak próbálgatjuk rásegíteni, hátha jó, de a kikerülés az kikerülés. Ilyenkor egyébként megkérdőjelezném, hogy szabályosan várakoznak e az autók.
TH 2009.01.14. 17:08:10
Sugi77 2009.01.14. 17:08:22
És a 32/2-es paragrafus? Az egyáltalán nem használható itt?
(2) Olyan keskeny úttesten, amelyen a járművek egymás melletti elhaladása nehéz vagy lehetetlen, a járművekkel meg kell állni és az elhaladást az útpadkára húzódással vagy hátramenettel kell lehetővé tenni. Hátramenni azzal a járművel kell, amelyikkel ez - a járművek adottságait és a körülményeket figyelembe véve - könnyebben megtehető.
107! 2009.01.14. 17:10:26
Valószínűleg számára már egyértelműnek látszott, hogy nem tudod befejezni a manővert, ezért a baleset elkerülése érdekében meg kellett állnia (ahogy meg is tette) Gondolom önkéntes oktató volt, és meg akart leckéztetni, hogy legközelebb jobban figyelj oda a KIKERÜLÉSre, ezért úgy állt meg, hogy tolatnod kelljen. Innen viszont már lehetne alkalmazni azt a részt, hogy tolasson az akinek egyszerűbb.
A kitérésnél egyébként a kulcsszó a mind két irányból beláthatón van (szerintem).
TH 2009.01.14. 17:17:23
107! 2009.01.14. 17:17:45
107! 2009.01.14. 17:21:28
Sugi77 2009.01.14. 17:22:48
Na ja, de nem úgy kezdődik a kresz, hogy a betartása mellett szükség van a türelemre, és előzékenységre? :D
TH 2009.01.14. 17:23:34
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 17:27:26
De ami fontosabb: elég sokan értelmezzük úgy a 29. paragrafust, hogy ez arra vonatkozik, amikor MEGKEZDED a kikerülést, ugyanis akkor váltasz irányt, akkor kell megadni az elsőbbséget. Ha már folyamatban van a kikerülés, és ekkor kerül csak elő a szembejövő, akkor erre a 29.paragrafus nem vonatkozik. Attól még nem lesz elsőbbséged, de a szembejövőnek se. Egyszerűen ebben az esetben nem értelmezhető az elsőbbség.
Ezt jópáran így gondoljuk. Ha ez az értelmezés hibás és a szembejövőnek van elsőbbsége ilyenkor is, akkor viszont tényleg az KRESZ által előírt egyetlen megoldás, ha a kikerülést végző visszatolat, akármennyit is kell tolatnia. (Meg persze kérdés, hogy esetleg nem jönnek-e mögötte: extrém helyzetben egy autós öt-hat másikat is visszatolatásra kényszeríthet...)
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 17:32:59
107! 2009.01.14. 17:45:37
Matrix_ 2009.01.14. 18:07:43
"34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;"
ennek eleget téve nem zavarok senkit, mert nem jön senki, elindulok kikerülni a 10 autóból álló sort, ami mondjuk az utca vége előtt (szabályosan) 5-6m-re végődik, és félúton felbukkan vki aki behajt szembe az utcába, majd kb 2-3m-re a sor vége előtt szembe találjuk magunkat egymással. Ezután jogosan kényszeríthet visszatolatásra, amit megteszek, mert így kell a KRESZ szerint, majd újra meggyőződvén, hogy nem zavarok senkit, újra nekivágok... és REPEAT UNTIL hajnali kettő nem lesz és el nem felejtem miért is indultam, mert mindig jön vki?
ez vitz.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 18:54:58
Lunitari ezt mondja.
107! szerintem még nem mondta ki a "verdiktet".
Matrix_ 2009.01.14. 19:00:18
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 19:15:30
107! 2009.01.14. 19:27:06
Matrix_ 2009.01.14. 19:44:26
Matrix_ 2009.01.14. 19:46:23
107! 2009.01.14. 19:57:11
Nem állítom, hogy nálam okosabb ember nem találna jobb érveket, de feltételezem a jogi diploma nem véletlenül olyan nehezen megszerezhető.
Szerencsére egy esetleges balesetnél nekem csak az elsődleges dolgokat kell megtennem, utána jön a szabálysértési előadó, ha neki sem megy van egy osztályvezetője (ő már tiszt, elméletileg okosabb), ha neki sem megy, akkor meg a bíróság, ahol sokpézért ügyvédek vitatkoznak ugyan erről, mint mi az előbb. :-)
Matrix_ 2009.01.14. 20:01:43
A jogi diploma meg azért olyan nehezen megszerezhető, mert azt a sok faszságot csak kevesen képesek, vagy hajlandóak bemagolni. :)
107! 2009.01.14. 20:06:47
Nálunk csak egy fél év volt, mire rá állt az agyunk a jogi nyelv megértésére, gondolkodásmódjára, utána jöhetett csak a magolás, addig felesleges is lett volna.
Matrix_ 2009.01.14. 20:07:56
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 20:17:54
Mondjuk érdekes lenne, ha lenne egy nyílvános adatbázis arról, milyen döntések születnek olyan esetekben, amik eljutnak egy bizonyos szintig.
Abból lehet, hogy kiderülne, hogyan döntöttek hasonló esetekben az előadók, vagy éppen a bíróságok.
Ez remélhetőleg csak elméleti kérdés, mert elég defenzíven vezetek, de ha netán mégis történne velem hasonló, akkor szerintem nem ismerném el kapásból a hibámat.
107! 2009.01.14. 20:34:46
Nálunk egy előző bírósági döntés nem jelent sokat, mert az USa-val ellentétben nem precedens jog van nálunk... Ők korábbi döntésekre hivatkoznak, nem konkrét jogszabályokra.
Elismerem, hogy számomra sem teljesen egyértelmű, és még csak azt sem mondom, hogy megkérdezek valakit, mert nem gondolom, hogy más előrébb jut, és egyértelműbben meg tudja magyarázni mi és miért a helyes megoldás.
B.GY. 2009.01.14. 21:00:42
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.01.14. 21:16:58
A nyílvános adatbázis meg azért lenne érdekes, mert a hozzánk hasonló érdeklődő laikusokat orientálná valamennyire.
Matrix_ 2009.01.14. 21:48:09
autosave 2009.01.16. 00:43:36
Ez olyan, mint amikor nagy forgalmú védett utat kell keresztezni. Akár méterenként előre menve, de átmegyek, ezzel nem sértem senki elsőbbségét, mindig csak akkor megyek előrébb, ha senkit nem kényszerítek hirtelen fékezésre, stb... És ha más ott állok, kereszbe a Nagykörúton mondjuk, akkor aki jön, annak kötelessége nem nekem jönni és kb csendben lenni, feltéve, hogy messze volt mikor elé álltam...
Itt is ez történik. Elsőbbségről van szó kikerülésnél. Elsőbbségi helyzetben viszont akadályozás is megengedett. Ezt tette a postíró, hiszen lassítania kellett a szembejövőnek. De egyértelmű volt a helyzet és teljesen átlátható kellett, hogy legyen, hiszen sok kocsit került folyamatosan.
Minden esetre én mondtam volna neki: rossz a váltó, nem tudok tolatni :D
Erre nem tud úgysem mit mondani :D
És azért ha már kresz pontokat keresgél mindenki... Mivel pontosan nincs lefedve ez az eset, ezért kezdjük az elején a keresést...
Rögtön az első lényegi sor már ilyen:
"1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
A közúti közlekedés biztonsága és zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják. *********Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben.******"
Tehát az előzékenység, türelmesség az nem majd én eldöntöm kategória, hanem elő van írva!
Szerintem mivel a szabályok pontosan nem fedik le, de ez alapján az ilyen direkt bunkó eseteket lefedhetjük... Mert ha csak egy kicsit is előzékeny, nem történik semmi... És még mindig ott a jolly joker: elsőbbségadás nem tiltja az akadályozást. És ha ez sem elég és koccanás van: mióta kellett észlelnie, hogy jönnek szembe? Mivel sok kocsit került a szembejövő, nyilván régóta. Mit tett meg, hogy elkerülje a balesetet? Rágyorsított, dudált, villogott? Veszett ügy a puntósnak.
Dehát itt is "nyert", visszatolattak előtte...
Én ilyet még akkor sem csinálnék, ha egyirányú lenne az utca és szemből jön valaki... és szerintem sokan vagyunk vele így, de nem mindenki... ők kapják be! :)