Összehozza az autósokat a hó, én legalábbis ma reggel munkába indulás előtt egész jót beszélgettem hósöprés és jégkaparás közben valakivel, aki egy műanyag vakaróizével próbálta a tízcentis havat eltávolítani az autója tetejéről és felajánlottam neki a kefét. Vanek úr nem ilyen pilótával találkozott út közben, hanem azzal a fajtával, aki rohan, nincs neki ideje havat pucolni, az már azonban eszébe sem jut, hogy az összes fényt eltakarja az a fehér izé a kocsin és akaratán kívül orosz rulettet játszik, aki a közelében halad.
Tiszteletkörök helyett rögtön a témába vágnék: havas téli napokon gyalogosként és autósként is figyelem, ki mennyire takarítja le a kocsijáról a havat. És igen: még mindig vannak olyanok, akik úgy gondolják, bőven elegendő, ha az ablaktörlő lapátokra bízza ezt a munkát. Ezúton is szeretném velük közölni: NEM, NEM ELEGENDŐ!
Vonatkozik ez arra a Fiat (talán Punto?) tulajdonosra is, akit ma (febr. 17) reggel 3/4 8 körül vetett elém a sors. A hátsó lámpabúrákra rakódott kb. 3-4 mm vastag hóréteg mögül csak halványpiros derengés látszódott, amikor a fékpedálra lépett (még jó, hogy a 3. féklámpa elől az ablaktörlő leszdte a havat), és az indexek sárgája is hasonló hatékonysággal szűrődött át.
A család vígan ült a kocsiban, mit sem sejtve arról, hogy a mögöttük jövők csak találgathatják, vajon akar-e fékezni, vagy kanyarodni, esetleg sávot váltani, de ez a boldogság hamar meg fog szűnni, amint egy gondolatolvasási képességgel kevéssé megáldott sofőr beléjük csattan hátulról.
Szóval miért is kell(ene) teljeskörűen letakarítani a havat a kocsiról? - avagy takarítási 1×1
A kocsi elején a legfontosabb a fényszórók letakarítása. Egy kicsit jobban megáll a hó a kocsi elején, és a tompított máris olyan, mintha nem is lenne. (Havas, latyakos időben jó, ha megálláskor is megnézzük a lámpabúrát, mert a rárakódó latyak a legmenőbb xenonfényszórókból is olyat csinál, aminél még a Trabant lámpái is hatékonyabbak.)Jó hír erős hóesésben hosszú távra autózó száguldozni vágyóknak: az első rendszámtáblára rakódó hóréteg minden egyéb trükközés nélkül (pl. műanyaglap odarögzítésése műraffiával) is olvashatatlan lesz, tehát nem kell félni a fotózástól, lehet nyomni, ahogy a csövön kifér :)
Motorháztető: sokakban felmerül a kérdés, vajon miért is kell letakarítani a motorháztetőt, hiszen a melegtől úgyis el fog olvadni. Na igen, csakhogy azt már nem várják meg (hiszen két törlés az ablaktörlővel, és már indulnak is), emiatt aztán ha elég gyorsan mennek, a menetszél egyenesen a képükbe fújj a havat Ettől persze semmit sem látnak abból, ami előttük történik.
Szélvédő: ne bízzuk az ablaktörlőre és a mosófolyadékra a letakarítását, a kefével az egész szélvédőt szépen letakaríthatjuk. Ha az alja már jeges, tönkrevágja a lapátokat, ráadásul amíg meg nem olvad rendesen, nem lehet jól kilátni, használjunk inkább jégkaparót
A kocsi oldala: a le nem takarított hótól fehér oldalablakokon gyönyörű lehet a kilátás. Tiszta fehér minden. De az a fehér folt melletünk vajon a hó, vagy egy fehér furgon? Vajon hogyan tájékozódnak a le nem takarított kocsikban arról, mi történik a kocsi körül? Főleg, ha még a külső tükröt sem látja a hótól?Szóval a kilátás nem csak előre és hátra, de oldalra is létfontosságú. És ha már ott vagyunk, takarítsuk le az ajtókat is, különös tekintettel a kilincsek környékére. Hideg, száraz éjjel után az ajtó meg fogja hálálni a gondoskodást (ti. nehezebben fog befagyni).
A kocsi háta: a hátsó ablak letakarítását se bízzuk az ablaktörlőre. Ezen kívül fontos még a hátsó lámpák letakarítása, hogy a mögöttünk jövőket ne érje teljes meglepetésként, ha meg akarunk állni, vagy be akarunk fordulni valahová.
A kocsi teteje: "mi a fenének?" kérdezhetnénk, a tetőablakon (már ha van) senki nam akar ilyenkor kinézni. Ha pár centinél vastagabb a hóréteg a kocsi tetején, egy hirtelen, erősebb fékezésnél kellemetlen meglepetésként egy nagyobb adag hó zuhanhat a szélvédőre, eltakarva minden kilátást az ilyenkor létfontosságú másodpercekben. Kívülről nézve a jelenség kicsiben olyan, mint amikor az Antarktiszról leszakad egy jéghegy - nagyon látványos, belülről - gondolom - már nem annyira.Akár vékony, akár vastag a hóréteg a kocsi tetején (és szedán tulajdonosok csomagtartóján), kellő sebességgel haladva szép fehér, és teljességgel átláthatatlan "hófelhőt" húz maga után az ilyen autó. Ez belülről bizonyára igen vicces, egészen addig, amíg nem kerül elébük egy másik autó, aminek lusta disznó tuljadonosa nem volt képes rendesen letakarítani a kocsiját, és emiatt csak egy nagy fehérséget látnak maguk előtt...
Egy átlagos autó rendes letakarítása 5 perc alatt megvan, de még a legelveszettebbek is végezhetnek vele max. 10 percen belül. ha együtt megy a család, akkor a a kocsi vezetője menjen le 5 perccel a többiek előtt letakarítani.Ha igazán esik, úgysem lehet rendesen haladni az utakon, az a pár perc, amit a takarításra szánunk, nem oszt és nem szoroz, viszont mind a saját, mind a többi autós életét könnyebbé és biztonságosabbá tesszük. (Csak zárójelben: tőlünk északnyugatabbra megbünteti a rendőr azt a sofőrt, aki nem takarította le rendesen az autóját.)
MrZed001 2009.02.18. 09:56:27
Teherautósok pl soha nem takarítják le a tetejét.
Láttam már 90-nál teherautó tetejéről leszálló kb embernyi hógolyót, és ez még a jobbik eset, a rosszabb, amikor jégtömbök zuhannak a teherautók tetejéről a mögötte/szembejövő autósokra
kitt206 2009.02.18. 10:01:00
Szendwich 2009.02.18. 10:01:47
Hat nem tudom, nekem mindig kell vagy 15-20 perc. Mondjuk ennyi ido alatt mar alaposan lekaparom.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.02.18. 10:03:21
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.02.18. 10:21:20
MekkMester 2009.02.18. 10:21:47
Ami viszont pozitívum, hogy ma egyetlen kerékpáros vagy motoros sem cikázott a sorok között! :)
Tron65 2009.02.18. 10:39:06
lotht 2009.02.18. 10:40:23
Tegyük hozzá, nem tudom, hogy lehetne letakarítani egy nyerges vontatmány tetejét. Talán a megelőzés segíthetne.
relhist 2009.02.18. 10:43:06
Erre egy megoldás van, amit a M.Kir.Jard nagyon jó pénzforrásként is alkalmazhatna: főútvonalak mellé 1-2 posztoló rendőr, a láthatóan nem az útviszonyoknak megfelelő autóval közlekedő gjmű-t kiinti, először figyelmezteti írásban (ezt rögzíti a rendőrség megfelelő, erre szolgáló rendszerében), és ha az adott eset már nem az első, akkor bizony mérlegelés nélkül büntet.
Pl:
*kivilágítatlan autó (helyzetjelző sem számít) = 10k HUF
*le nem takarított autó = 5K HUF (teherautó: 25K)
* ködlámpa belterületen = 10K HUF
* műszakilag nem rendben lévő világítótest (kiégéett, rosszul beállított, törött, stb) =10K HUF
Tegnap a reggeli gyenge BP-i havazásban csak a baross u-ban kb. 100eFt-nyi bírságot "láttam", míg végigértem rajta.
Leadfoot 2009.02.18. 10:52:22
Mondjuk a tetőről, motorháztetőről, csomagtérfedélről letakarítás kicsit túl van spilázva...
Én olyat láttam pár éve, hogy egy gyalog lelépett a busz elé, aminek nagyobbat kellett így fékeznie, mire a tetőről a havas latyak egyenesen bele a gyalogos nyakába...
Egyébként ehhez a problémához képest sajnos tényleg eltörpül, hogy időjárástól függetlenül saccra tízből két autónak van valami kisebb-nagyobb gond a világításával - vagy nem ég valamelyik, vagy nem használja (pl. tompítottat lakott területen kívül), vagy épp használja, mikor nem kéne (ködzáró).
MekkMester 2009.02.18. 10:56:12
A rend felkent őreinek kellene betartatniuk a szabályokat. Valahol olvastam és teljesen egyetértek azzal, hogy "Minden törvény csak annyit ér, amennyit betartanak - betartatnak - belőle."
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 10:58:21
TH 2009.02.18. 10:58:22
Fizikailag lehetséges egy gyenge műanyagdarabbal megkarcolni az üveget? Én elhiszem, csak még nem láttam rá példát.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 11:00:05
"* ködlámpa belterületen = 10K HUF"
Ez sajnos sok helyen a kátyúk miatt akár indokolt is lehet.
TH 2009.02.18. 11:00:44
@Leadfoot: Azzal viszont egyetértek, hogy a teljes takarítás azért egy picit túlzás. Én is mindig letakarítom az ablakokat (az összeset), és a lámpákat, de a motorházról és a tetőről csak lesöpröm a nagyját, hogy se rám, se másra ne hulljanak hódarabok, de azzal nem vacakolok sokat, egy vékony réteg rajta marad. Engem nem zavar, és szerintem ez már másra sem jelent veszélyt.
T7 2009.02.18. 11:01:02
TH 2009.02.18. 11:03:12
MekkMester 2009.02.18. 11:10:50
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 11:13:00
Nem. :-) De amikor mondjuk szakad az eső, és a vizes út miatt nem látsz semmit, akkor jobban látszik a kátyú. Persze ehhez kell egy magyar színvonalú közvilágítás is. Itt most nem feltétlen pestről beszélek, van lakott terület máshol is még egyenlőre. :)
Gontar 2009.02.18. 11:13:51
A tetőt régebben énis csak felszínesen takarítottam le. Egyszer aztán egy lámpánál fékezésnél a fentmaradt hó megindult, és beborította a szélvédőmet úgy, hogy nem láttam ki rajta normálisan + az ablaktörlő nem bírt megmozdulni alatta. :-D Azóta a járgány tetejét is takarítom alaposan. :-DDD
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 11:14:20
MekkMester 2009.02.18. 11:17:54
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.02.18. 11:21:08
azért múltkor az ónban nem volt elég 10 perc takarítani. min 5 mm vastag jégpáncélba volt a kocsi. szerencsére ajtót ki lehetett nyitni. 10 percig csak nyomattam a fűtést maxon. utána álltam neki. 30-35 percet biztos szaroztam mire mindenhol leszedtem a jeget.
George Jung 2009.02.18. 11:21:22
Szívemből szólt. Pont ma akartam ezt megfogalmazni, de nem volt hozzá se kedvem, se időm. Az idei új trend, hogy az autó jobb oldalát egyáltalán nem takarítjuk le, egyszer bevrekedjük magunkat a belsőbe, és egy életen keresztül ott maradunk.
Azzal is idén találkoztam először, hogy az autó tetjét sem takarítjuk le, és a pályán olyan, mintha meteorok lennénk, illetve a hátsó szélvédőnak csak a bal oldalát kapirgálják meg. Jó esetben legalább azt!
Hihetetlen. Az új téli státuszszimbólum: fontos vagyok, alig takarítok.
Mától kezdve Ön nálam főállású titkár. :-)
TH 2009.02.18. 11:23:17
Bladika 2009.02.18. 11:23:42
Egyébként ebből látszik, hogy ennyi a megkímélt verda! Ha télen amikor van -6 fok esik 20cm hó és azt nem takarítja le, vajon mennyit vesződött a motor bemelegítésével? Semmit! Beül, indít, megy!
Leadfoot 2009.02.18. 11:33:14
Ott azért a szemből araszolót nem vakítja annyira, illetve nem fog emiatt 120-szal kidönteni egy oszlopot. Viszont a kátyúk mélységét, széleit talán kicsivel jobban látni.
De azt ne mondja nekem senki, hogy lakott területen kívül 90-120-as sebességnél akármit is segít a ködlámpa. Hány métert világít előre? Tizet? Huszat? Ha azon belül lát meg valamit a sofőr, annyi idő alatt még odaér, felfogni sincs ideje, nemhogy reagálni.
De a ködzáróra nincs mentség, hátrafelé senki nem nézni a kátyúkat. :-)
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 11:34:38
Szerintem nem vakít jobban, mint a tompított. Aki pedig a tompítottól nem látja a gyalogost , de még akár a távolságitól sem lakott területen belül közvilágítás mellett, az ne vezessen. Mert mi van, ha egy bukkanó mögül előbukkanó gyári xenonos autó teljesen jól beállított lámpája világít el a magasságkülönbség miatt? Egyből árokba megy az illető?
Hogy ne legyek off:
A hótakarítás nagyon fontos dolog. Én mindíg leporolom a havat a cipőmről, amikor becsukom a fűtött garázs ajtaját. :-)
Don Blasius 2009.02.18. 11:34:54
A fémfelületeken én is csak vékony réteget hagyok, mivel a kefe nem igazán tesz jót a fényezésnek. Ma viszont az ablaktörlőm teljesen lefagyott, inkább félreálltam törölni, még jó hogy nem esett ma... Legközelebb teszek alá kartont.
Tegnap olyat láttam: Corsa B, teteje havas, de abban a hóban ott volt az ottfelejtett kefe!:) És így közlekedett, persze aztán az egyenesen menő sávból kanyarodott is. Ha még utolértem volna, akkor kiszálltam volna, és beadtam volna neki a kefét. Azért szép baleset lett volna, ha ez elszabadul és nekirepül a következő autónak...
MekkMester 2009.02.18. 11:37:34
De most komolyan: a ritka - nagyon kátyús és nagyon lassú - útszakaszokat kivéve miért is lehet indokolt a ködlámpát használni akkor, ha nincs köd?
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.02.18. 11:38:14
De hogy a ködlámpa kit zavar? Engem még egy ködlámpa sem vakított el, viszont a szemem kifolyik a féklámpától, amikor az előttem álló a sík úton addig tapossa a féket, míg el nem indulhat végre. Esőben még rosszabb... Mitől fél, elgurul alóla a város, vagy mi?
Don Blasius 2009.02.18. 11:38:17
Ezeket az új autókat elvileg már nem szabad percekig melegíteni. El kell indulni (persze előtte letakarítani), aztán finom fordulaton nem taposva haladni. Én így indulok, addig pedig nem rugdosom erősen a gázpedált, amíg nem ér 80 fok fölé a víz.
Bladika 2009.02.18. 11:40:32
@Leadfoot: 120 nál nem segít, de aki 120al megy ködben az nem normális! Totál köd 30km/h így elütni egy gyalogost a szélen azért még igen fájdalmas! Ellenben ha felnyomod a ködlámpát sokkal előbb látod a lábát az ipsének! Volt már benne tapasztalatom!
Matrix_ 2009.02.18. 11:41:42
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 11:42:35
Szerintem ez boszorkányüldözés. Mindegy. Tudomásul vettem, hogy más a véleményünk, nem rugózok ezen tovább.
Ellenben a jégtáblás sztori sajnos megtörtént. Egy céges kis furgonnal mentem a 0-on, amikor egy ilyen kamion tetejéről lerepülő jégtábla telibe vágta dobozt. Azt hittem bekakkantok, akkorát szólt. Nagyon megijedtem.
@nális coitus 2009.02.18. 11:42:50
TH 2009.02.18. 11:45:07
Bladika 2009.02.18. 11:45:54
De szerintem amikor az ember takarítja a havat ideális, hogy melegedjen kicsit!
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 11:50:48
Szerintem a legzavaróbb az, amikor valaki nem takarítja le a havat egyáltalán a szélvédőről, majd mivel fehéret lát, azt hiszi köd van, ezért kapcsol első-hátsó ködlámpát. Egyezzünk ki ebben. :-P
Don Blasius 2009.02.18. 11:51:30
Nálam annyi, amíg indítás után lámpa, öv, rádió-CD, kicsit kinyújtózok, aztán GO. Az enyém se melegszik sokat, bár nem dízel. Amúgy a parkolóhelyről szinte gáz nélkül elég kiállnom (csak kuplung), elég kíméletesen indítom el így is.
vanek ur 2009.02.18. 11:57:41
régi Suzuki Swift, ferdehátú: első és hátsó lökhárítón is a lámpabúra tetejéig érő, jó széles hóréteg
Ford Focus ferdehátú: a hátsó lámpákon kb. 5 centi vastag hóréteg.
vanek ur 2009.02.18. 12:00:01
Ónos esőben én is kapirgáltam már fél órán keresztül a kb. 3-4 mm vastag réteget az ablakokról.
vanek ur 2009.02.18. 12:01:41
De ha nem szól senki, ne is várjuk, hogy történjen valami.
hegyipetymeg 2009.02.18. 12:11:21
MekkMester 2009.02.18. 12:11:55
Nem is az újabb kocsik rendesen beállított gyári ködlámpáival van gondom, hanem az utólag felszerelt, ahogy esik úgy puffan lámpákkal.
Némelyiktől majd' kifolyik a szemem. :(
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.02.18. 12:12:17
TH 2009.02.18. 12:14:48
HulyeReklamok 2009.02.18. 12:22:55
Cook kapitány 2009.02.18. 12:26:30
A hatso ablakrol az ablaktorlo leszedte, azon keresztul lattam mogotte en is, hogy total havas-jeges a szelvedo.
monnyo 2009.02.18. 12:30:13
Don Blasius 2009.02.18. 12:31:03
Amúgy bírom, hogy egyes autókon a hátsó törlő a szélvédőből elenyésző felületet töröl csak le, pl. Renault Megane II, Suzuki Ignis. Túl alacsony a szélvédő és emiatt csak rövid ablaktörlőt lehet rájuk tenni. Ha ezen csak ez töröl a hóból, akkor az csak lőrés...
Leadfoot 2009.02.18. 12:37:17
i23kovacs 2009.02.18. 12:37:59
En meg annyit tennek hozza, hogy esos, saros idoben ugyanez igaz a vilagitotestek takaritasara. Sajnos igen kevesen teszik meg ...
ZsZ 2009.02.18. 12:39:12
MekkMester 2009.02.18. 12:41:35
Leadfoot 2009.02.18. 12:42:36
A hátsó viszont nagyon szar tud lenni. Pl. mikor valami kanyargósabb szakaszon, ájszaka, zuhogó esőben ér utol az ember valakit, akinek ég a ködzáró, ráadául száguld ötvennel (lakott területen kívül), az nagyon szar tud lenni. Én az ilyenekre párszor rávillantok, és ha nem veszik a lapot, simán rájuk tolom a refit.
monnyo 2009.02.18. 12:44:26
ZsZ 2009.02.18. 12:44:31
Leadfoot 2009.02.18. 12:47:27
vape 2009.02.18. 12:49:59
Csatlakozom az előttem szólókhoz a témában: azzal, hogy álló helyzetben járatod a motort, a következőket éred csak el:
1. nem melegedik szinte semmit (hiszen csak terhelve melegedik a motor, azaz menetközben),
2. cserébe jobban kopik a motor (hiszen a nem üzemmeleg motor koopása a legnagyobb),
3. fogy a benzined,
4. és még a környezetet is szennyezed mellette.
Egy autó téli letakarítása 10-15 perc, ez már jelentős idő, amíg feleslegesen jár a motor.
Miután elindítod az autót, megvárod, míg a motordiagnosztika lámpa kialszik, az alatt a 3-4 mp alatt a motorolaj is már minden szükséges helyre megérkezett. Utána elindulsz, és finoman hajtod csak az autót, míg be nem melegedik a motor. Így Te is, a motor is és a környezet is jól jár.
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.02.18. 12:50:58
"De hogy a ködlámpa kit zavar? Engem még egy ködlámpa sem vakított el, viszont a szemem kifolyik a féklámpától, amikor az előttem álló a sík úton addig tapossa a féket, míg el nem indulhat végre. Esőben még rosszabb... Mitől fél, elgurul alóla a város, vagy mi? "
[ironia]
felhívom szíves figyelmedet az automata nyomatékváltó nevű új találmányra (nem olyan régi, még nincs száz éves). tudod, az ilyennel szerelt gépjárműveknél nem kell a fakanállal keverni a gulyáslevest a két ülés között, elég induláskor előremenetbe kapcsolni. viszont sík úton elgurulnak (gy.k. kúsznak) ha nincsenek befékezve. bár a kontinensükön ritkábbak, mint a manuális váltóval szereltek, de nem kizárt, hogy ilyenekkel találkoztál.
[/ironia]
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.02.18. 12:54:33
Lunitari 2009.02.18. 12:54:36
Reggie 2009.02.18. 12:58:34
engem a kodlampa is zavar. nem azert mert szabalytalan, hanem mert kifolyik tole a szemem es hunyorgasra kesztet.
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.02.18. 13:04:53
ajánlott olvasmány: wiki.bigblock.hu/Automatav%C3%A1lt%C3%B3#M.C5.B1k.C3.B6d.C3.A9s
bocage 2009.02.18. 13:07:18
ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.18. 13:07:19
A valóság az hogy ilyenkor lassabb vagy mint a forgalom és mindenki anyázik.
Bár mondjuk én is így csinálom, mert vigyázok az autómra. Viszont a gyorsabbakat elengedem és én sem szoktam levillogni-dudálni senki ha lassabban megy mint 50.
Letakarítani az autót meg álló motornál is le lehet. Kifejezetten rühelem ha nem látok ki.
Lunitari 2009.02.18. 13:07:50
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2009.02.18. 13:11:10
ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.18. 13:16:00
MekkMester 2009.02.18. 13:17:18
Persze, nyomják csak a féket, el ne kússzon az autó. Én is nyomom, bár manuális a váltóm.
Én így tanultam az teher oktatomtól, aki 25 évig kamionozatt a világban. Ő tanácsolta, hogy mindig nyomjam a féket, ha megállok forgalimi ok miatt. Hiszek neki, volt egy "kis" tapasztalata.
Lunitari 2009.02.18. 13:18:47
Dorombolo 2009.02.18. 13:19:24
Viszont a hótól mindkettőt alaposan megtisztítom indulás előtt, mert - igaz évekkel ezelőtt - én is jártam úgy, hogy a tetőn maradó hótömeg az egész szélvédőt ellepte egy kósza gyalogos nem kellő pillanatban és nem várt helyen való felbukkanásakor.
Ma reggel egyébként is könnyű volt havat takarítani, nem volt ráfagyva, egy sepréssel lejött, és pici jégoldó és full panorámával indulhattam...
schnee 2009.02.18. 13:21:12
@vape: az olajpumpát tudtommal ma is a motor hajtja - azaz, ha nem jár az olaj sem megy
Egyébként az ablakfűtések is csak járó motornál működnek (az elsőt még bekapcsolni sem lehet, ha áll a motor - legalábbis az én mondeoban)
Leadfoot 2009.02.18. 13:22:19
Laciii 2009.02.18. 13:22:39
@ColT:
"A valóság az hogy ilyenkor lassabb vagy mint a forgalom és mindenki anyázik."
Néha valami előnye is van annak, ha az ember majd 1 kilométert tötymörög a kátyús úton mire kiér a forgalomba :)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.02.18. 13:23:16
Leadfoot 2009.02.18. 13:25:48
Még ha köd is van, akkor is illene lekapcsolni, ha valaki utoléri az embert. De odáig már nem terjed az ilyen agya, hogy belássa: ha ott autózom mögötte néhány méterre, akkor látom is őt, nem kell a szememet kifolyatnia. Nem, sok ember agya addig terjed, hogy köd = ködlámpa, és pont. Mikor kiérnek a ködből, akkor úgy felejtik, és ég még három napig...
Lunitari 2009.02.18. 13:25:58
Lunitari 2009.02.18. 13:26:47
Gabcsi12 2009.02.18. 13:27:42
_Toto_ 2009.02.18. 13:29:51
A jégkaparással, jégoldással együtt ez szerintem is lazán eléri a 15 percet.
De ennyit akkor is rá kell szánni.
Mókusélet 2009.02.18. 13:32:26
Dorombolo 2009.02.18. 13:36:17
Dorombolo 2009.02.18. 13:39:33
Aztán be akartam kanyarodni a szűk kocsifelhajtóra a barátnőmék háza előtt... Nem sikerült. :-)
Azóta tudom a feladatot...
Lunitari 2009.02.18. 13:39:54
_Phoenix_ 2009.02.18. 13:41:36
mérleg 2009.02.18. 13:43:54
Az még jobb lenne, ha csak a Te autód lenne az úton. Nem????
Dorombolo 2009.02.18. 13:45:05
mérleg 2009.02.18. 13:46:16
@Leadfoot: "Jégkaparóval csak csinján, ne legyen karcos az ablak."
Fizikailag lehetséges egy gyenge műanyagdarabbal megkarcolni az üveget? Én elhiszem, csak még nem láttam rá példát.
Én már láttam. Nem kívánom a látványt.
Dorombolo 2009.02.18. 13:47:54
insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2009.02.18. 13:48:33
KCB 2009.02.18. 13:49:11
Én motorral szoktam szívni, ha esőben valaki ködlámpázik, gyakorlatilag nem látni semmit.
(világít az aszfalt, a bukó sisak plexije, stb)
MekkMester 2009.02.18. 13:52:05
Lunitari 2009.02.18. 13:53:44
mérleg 2009.02.18. 13:54:44
Lunitari 2009.02.18. 13:55:19
mérleg 2009.02.18. 14:01:55
MekkMester 2009.02.18. 14:05:54
bmwsbp 2009.02.18. 14:07:07
mérleg 2009.02.18. 14:08:49
Dorombolo 2009.02.18. 14:12:26
Aztán egyszer kimerészkedtem vele a városból és este visszaútra leszállt a tejfölszerű köd az M6-ra.
Megkerestem. Égés?
Zsola777 2009.02.18. 14:13:16
Tegnap szóltam egy nőcinek, hogy nem ég a fényszórója: "ööö... igen, de itt bent világít a visszajelző lámpa" - aztán felkapcsolta, és forgalom elől elzárt területen haladt tovább, majd index nélkül váltott sávot.
Gontar 2009.02.18. 14:16:16
Nem csak megfelelő látótávolság esetén tiltott. A hátsó ködzárófényre sokkal szigorúbb előírások vannak, mint az első kődfényszórkra. :) Olyanok pl., hogy esőben is meg hóesésben is tiltott. Igazából csak ködben szabad, csak lakott területen kívül és csak akkor, ha nem jön mögötted közvetlenül senki más. Ilyen időben kocsisor esetén a leghátsónak elég, ha világít - a többinek tök fölösleges (ésmég ilyenkor is lehet zavaró is).
Gontar 2009.02.18. 14:21:23
Gagyixenonok... Egyrészt röhejes, másrészt meg kibaszottul zavaró is tud lenni. Szvsz annak is, aki vezeti az ilyen sufnituningmiskulanciával felszerelt járgányt.
Bűntetni kellene? Lehetne a meglévő szabályozás szerint is. Arról, hogy az illetékesek erre csak az esetek töredékében "ugaranak" nem a szabályozás tehet. Sokszor mégcsak nem is az illetékesek - mert a saját erőforrásaik megteremtésért nem ők a felelősek.
MekkMester 2009.02.18. 14:23:02
Ennyi. És ez a hatályos KRESZ-ből van. Akkor kasználhatja bárki, amikor szerinte idokolt.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 14:29:46
A távolsági fény nem használatát én is utálom. Utolérek sötétben egy ilyet, aki nem megy, mert ugye nem lát tompítottal. Megelőzném, de bizony ám jó lenne, ha égne a távfénye, hoyg lássam van-e kanyar, kivilágítatlan bicikli, stb...
Zsola777 2009.02.18. 14:33:28
@MekkMester:
Oké, használja ott, ahol ez szerinte indokolt. De akkor hamar essen le neki a tantusz, ha rávillogok, hogy kapcsolja már ki, mert VAKÍT.
Az én szemembe világít, hátulról jövök, én jobban látom, hogy ő mennyire látszódik. Ennyire megbízhatna másban.
(Kooperálni kellene, nem szívatni a másikat)
MekkMester 2009.02.18. 15:13:52
Zsola777 2009.02.18. 15:17:09
Kérek mindenkit, hogy használja az ESZÉT! Ha pedig így sem éri el a szintet, adja vissza a jogsiját :)
George Jung 2009.02.18. 15:23:19
varos.blogter.hu/324724/hoautok
Gontar 2009.02.18. 15:25:14
Ezt a Totálcarról idézted ide? :-DDD
Azért vannak még a ködfényszóróra és a ködzárófényre vonatkozó egyéb szabályok is. Igen, a hatályos kreszben. :-D
Engem speciel büntetek is meg ezek miatt: ködfényszóróztam lakott területen belül. Az, hogy köd volt nem zavarta a zsernyákokat, mert lakott területen belül nem szabad. És nem, nem kocsmapénzt gyűjtöttek zsebre.
Leadfoot 2009.02.18. 15:25:42
Ne vedd baXogatásnak, de ha már valaki részt vesz a közlekedésben, ami gyakorlatilag veszélyes üzem, szerintem vegye a fáradtságot, és autóvásárláskor olvassa át alaposan az autója használati útmutatóját.
MekkMester 2009.02.18. 15:27:05
TML01 2009.02.18. 15:30:03
Az pedig hülyeség, hogy melegítgetni kell az autót. Semmi értelme. Beülsz, indítasz, ha nagyon akarsz vársz 20-30 másodpercet és indulsz. Úgyis terhelés alatt fog bemelegedni. Hidegen csak jobban koptatod.
Amúgy rossz látni, hogy írják itt-ott hó van. Felénk nincs semmi és nem tudom kiélvezni a hátulhajtóst! :D
fzs.1933 2009.02.18. 15:44:55
Nem rendelkezik a KRESZ a ködfényszórók lakott területen belüli, avagy kívüli használatáról.
De ez micsoda?
"(8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit NAPPALI MENETJELZŐ LÁMPÁVAL vagy tompított fényszóróval,"
Ez mi a bánat?
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 15:47:43
Nem csak jobban kopik hidegen, hanem többet is fogyaszt.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 15:48:42
Ez alapján akkor távolsági fényt sem kapcsolhatsz... :-)
fzs.1933 2009.02.18. 15:49:52
ha nem lenne a smiley a végén, még komolyan is venném! :)
MekkMester 2009.02.18. 15:52:13
Nem ártana egy kicsit egyszerűsíteni a KRESZ.t.
fzs.1933 2009.02.18. 15:57:43
Az biztos, hogy mindig megdöbbenek, amikor a KRESZ-t kétféleképpen értelmezik...
Hasonlóan rossz érzésem van tőle, mint amikor a bíróságok homlokegyenest eltérő ítéletet mondanak ugyanarról.
MekkMester 2009.02.18. 16:03:19
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 16:06:11
Először is a ködlámpa meghatározása a kresz szerint:
"1.7.10. Ködfényszóró:
olyan lámpa, amely javítja az úttest megvilágítását köd, hóesés, sűrű eső, vagy porfelhő esetén."
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.18. 16:18:57
És a teljes jogszabály így szól:
A forgalomban részt vevő járművek kivilágítása
44. § (1) A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani.
(2) A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót, a lassú járművet és a segédmotoros kerékpárt helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kell kivilágítani. Nem kell a tompított fényszóróval kivilágítani az egytengelyes motoros részből és hozzákapcsolt egytengelyes pótkocsiból álló olyan lassú járművet, amely sík úton önerejéből 15 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a tompított fényszóróval fel nem szerelt segédmotoros kerékpárt.
(3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott területen kívül szabad. Tilos a távolsági fényszóró használata
a) másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja,
b) a másik jármű követése esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró - a visszapillantó tükrön át - az elöl haladó jármű vezetőjét elvakíthatja,
c) ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja.
(4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.
(5) Keresőlámpát és munkahely megvilágító lámpát mozgó járművön használni nem szabad.
(6) Fényjelzést adni a távolsági fényszóró felvillantásával szabad, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el.
(7) A forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
(8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
BH2001. 54. A halálos közúti baleset gondatlan okozásának a vétségében nem állapítható meg annak a gépkocsivezetőnek a bűnössége, aki az esti sötétségben a kivilágítatlan kerékpárral, a forgalmi sáv közepén, sötét ruhában haladó sértettet egy balra ívelő kanyarban halálra gázolja, és a távolsági fényszóró helyett a tompított világítást használja [1978. évi IV. törvény 187. § (1) bek., (2) bek. b) pont, 1/1975. (II. 5.) KpM-BM együttes rendelet 26. § (4) bek., 44. § (3) bek.].
Tehát amikor úgy ítéled meg, hogy jobban látsz vele, bekapcsolod.
lotht 2009.02.18. 16:48:14
en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.18. 16:49:46
A kotlott hátsókerekes Omegájával és riszálta magát a nyári gumikon a suttyó, de ezen felül még a hátsó szélvédőt (és oldalt is csak elöl a tükör környékén) se volt képes letakarítani, de még az ablakfűtést se kapcsolta be a büdös gyökér. Csak nézett, hogy honnan kerültem mellé amikor kielőztem. Miért ilyen birka valaki?! Miért nem lökik az árokba a rendőrök és dobják el a slusszkulcsát?
fzs.1933 2009.02.18. 17:03:03
Ugyanaz a forrás. Nem is vitatkoztam. Gontar írta, hogy megbüntették lakott területen belül.
Gondoltam, megnézem, mit is ír a hogyishívják.
fzs.1933 2009.02.18. 17:03:54
Ez a helyzetjelzőnek tűnik. De külön nevezi a kettőt. Ezért vagyok bizonytalan.
zeugma 2009.02.18. 21:41:26
www.nyugat.hu/tartalom/cikk/jeges_ablak_kamionbaleset
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.02.18. 22:28:44
amig kivakarom a hóból, beindítom picit hogy a turbó üzemi állapotba kerüljön. hidegen nem pörgetem túl fölöslegesen a motort, melegedjen csak be.
newtehen: a ködlámpás dolgot hiába erőlteted, őstulok dolog szerintem valamit másra használni mint amire kitalálták. ha hozzád hasonló okoska jön szembe, akkor tőlem is ezt kapja vissza egy kis refivel megspékelve.
B.GY. 2009.02.18. 23:08:03
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.19. 08:28:44
Ráhúzni a refit a szembejövőre az nem tulok, mi?
Az ilyen kis majmokra szoktam aztán visszahúzni én is a refit. Az nem győzik lejjebb venni, amikor bevillan az agyukba a 4*180W távfény.
Egyszer utánafordultam egy ilyen önjelölt rendésznek, és világítottam Neki hátulról egy picit, biztos nem látott rendesen, azért rángatja a refit. Ne félj, csak előre mert nézni meredten, amikor utolértem a vasútnál.
Ha téged elvakít a 2*35w szigorúan lefelé világító ködlámpa, amit amúgy jogom van használni a távfénnyel ellentétben, rohadt gyorsan húzzál szemészhez, és addig ne vezess.
(ismételten elmondom: Ködfényről beszélek , kocsi elé 5-10 m, max 35w, egyenes világítási profil. Nem ködlámpa helyett használt szúrófényről.)
MekkMester 2009.02.19. 08:48:40
Egyébként én is rá szoktam villogni, de csak arra, akinek sz@rul van beállítva a ködlámpája és tényleg vakít. A jól beállított lámpa nem oszt, nem szoroz.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.19. 08:52:56
Igazad van az tényleg durva. Óvatosan is használom. :-) Amúgy meg más rávillantani valakire, és más az arcába nyomni a refit.
Mellesleg szerintem rosszabb egy rosszul beállított tompított lámpa, amiből sajnos nagyon sok van. Az illető nem is tudja, hogy vakít.
fzs.1933 2009.02.19. 10:23:25
Ha olyanok a látási viszonyok és mondjuk ráadásul városban is vagyok, jól teszem-e, hogy a tompítottat lejebb döntöm? :)
cso zsi 2009.02.19. 11:40:11
Természetesen a már idézett 44§/4-ben ott a kitétel, hogy látási viszonyokkal indokolt esetben használható menetközben.
@fzs.1933:
A nappali menetjelző fény a modernebb autók tartozéka, bár amerikai, és skandináv típusokon régebb óta megtalálható.
A helyzetjelző, és a tompított közé esik a fényereje, a gyújtás automatikusan bekapcsolja.
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.02.19. 12:22:11
ami neked kell, az: SZEMÜVEG, nem ködlámpa :DDD
ott, ahol todod hogy sz@r az út, eleve lassabban kell közlekedni. az én gépemen lehet állítani a lámpa dőlésszögét, és mivel ez kötelező dolog minden gyártó így építi az autókat. ha picit magad elé világítasz, akkor a kátyukat is jobban észreveszed.
ez inkább arról szól, hogy hűde qrva menő csávó vagyok, felkapcsolom ezt is. normál látási viszonyok mellett szinte semmit nem számít a ködlámpa, a szembejövő szeme folyik csak ki tőle.
kellemes napot!
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.19. 14:26:17
Egyébként éjjel, kivilágítatlan úton segít észrevenni a részeg bicikliseket és a gyalogosokat az út szélén, mivel jobban kivilágít a padkára (oldalra), mint a hagyományos fényszóró. Bár nekem xenonom van, szóval amellett nem sokat lendít, de halogénnél igen. És nem vakít szemből... Az a szúrófény.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.19. 14:49:25
Ilyen. Ha nem jó a kód, akkor link:
img3.imagebanana.com/img/q856arzs/Nvtelen1msolata.jpg
Mikk^ 2009.02.19. 15:01:43
Lehet én vagyok a tudatlan de lakott területen belül nem kell tompított, csak korlátozott látási viszonyoknál (hó, eső, köd) ill. szürkülettől napkeltéig.
Tűző napsütésben, vagy normális látási viszonyok között nem fogom felkapcsolni.
lotht 2009.02.19. 18:19:47
Gyakorlatilag a távolsági fényszóró, alacsonyabb feszültségről üzemeltetve.
Nézd meg ezt: www.youtube.com/watch?v=wFrxG8DNeNY
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.19. 21:10:17
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.02.20. 00:49:49
amit itt felvázoltál, az egy nagy marhaság. normál látási viszonyok között semmivel nem látsz többet ködlámpával, viszont ezek szerint neked is kell szemüveg! kivilágítatlan szakaszon is indokolatlan, ha senki nem jön szembe akkor refizel, ha meg jönnek szembe akkor eleve többet látsz mivel ők is világítanak. különben is neked xenon van, ahhoz meg röhely használni...
az hogy a lökhárító aljába építik, még nem jelenti azt hogy nem szór felfelé, főleg ha hátul is leterhelik a járművet. skodák, golfok gyári ködlámpái igen zavaróak.
a legtöbb esetben a bekapcsolt ködlámpa:
a) láma sofőr, bekapcsol mindent amit talál mivel fogalma nincs mi mit kapcsol
b) suttyó hmcs aki azt hiszi ez menő, laza
Zsola777 2009.02.20. 02:11:02
auto.indavideo.hu/video/A_kodlampa_helyes_hasznalata
TH 2009.02.20. 13:20:57
TH 2009.02.20. 13:24:03
És egyetértek Da Moon iz Black-kel, én is ezt a két kategóriát ismerem ködlámpásokból. Van, aki szerint ettől szebb lesz az autója...hát, most mit mondjak erre...
Gabesz81 2009.02.23. 14:48:03
off, de egy kicsivel nagyobb tétel lenne a headset, mégis mennyien telefonálnak kézből... grrr.
nighthawk001 2011.01.22. 16:37:46