Összehozza az autósokat a hó, én legalábbis ma reggel munkába indulás előtt egész jót beszélgettem hósöprés és jégkaparás közben valakivel, aki egy műanyag vakaróizével próbálta a tízcentis havat eltávolítani az autója tetejéről és felajánlottam neki a kefét. Vanek úr nem ilyen pilótával találkozott út közben, hanem azzal a fajtával, aki rohan, nincs neki ideje havat pucolni, az már azonban eszébe sem jut, hogy az összes fényt eltakarja az a fehér izé a kocsin és akaratán kívül orosz rulettet játszik, aki a közelében halad.
Tiszteletkörök helyett rögtön a témába vágnék: havas téli napokon gyalogosként és autósként is figyelem, ki mennyire takarítja le a kocsijáról a havat. És igen: még mindig vannak olyanok, akik úgy gondolják, bőven elegendő, ha az ablaktörlő lapátokra bízza ezt a munkát. Ezúton is szeretném velük közölni: NEM, NEM ELEGENDŐ!
Vonatkozik ez arra a Fiat (talán Punto?) tulajdonosra is, akit ma (febr. 17) reggel 3/4 8 körül vetett elém a sors. A hátsó lámpabúrákra rakódott kb. 3-4 mm vastag hóréteg mögül csak halványpiros derengés látszódott, amikor a fékpedálra lépett (még jó, hogy a 3. féklámpa elől az ablaktörlő leszdte a havat), és az indexek sárgája is hasonló hatékonysággal szűrődött át.
A család vígan ült a kocsiban, mit sem sejtve arról, hogy a mögöttük jövők csak találgathatják, vajon akar-e fékezni, vagy kanyarodni, esetleg sávot váltani, de ez a boldogság hamar meg fog szűnni, amint egy gondolatolvasási képességgel kevéssé megáldott sofőr beléjük csattan hátulról.
Szóval miért is kell(ene) teljeskörűen letakarítani a havat a kocsiról? - avagy takarítási 1×1
A kocsi elején a legfontosabb a fényszórók letakarítása. Egy kicsit jobban megáll a hó a kocsi elején, és a tompított máris olyan, mintha nem is lenne. (Havas, latyakos időben jó, ha megálláskor is megnézzük a lámpabúrát, mert a rárakódó latyak a legmenőbb xenonfényszórókból is olyat csinál, aminél még a Trabant lámpái is hatékonyabbak.)Jó hír erős hóesésben hosszú távra autózó száguldozni vágyóknak: az első rendszámtáblára rakódó hóréteg minden egyéb trükközés nélkül (pl. műanyaglap odarögzítésése műraffiával) is olvashatatlan lesz, tehát nem kell félni a fotózástól, lehet nyomni, ahogy a csövön kifér :)
Motorháztető: sokakban felmerül a kérdés, vajon miért is kell letakarítani a motorháztetőt, hiszen a melegtől úgyis el fog olvadni. Na igen, csakhogy azt már nem várják meg (hiszen két törlés az ablaktörlővel, és már indulnak is), emiatt aztán ha elég gyorsan mennek, a menetszél egyenesen a képükbe fújj a havat Ettől persze semmit sem látnak abból, ami előttük történik.
Szélvédő: ne bízzuk az ablaktörlőre és a mosófolyadékra a letakarítását, a kefével az egész szélvédőt szépen letakaríthatjuk. Ha az alja már jeges, tönkrevágja a lapátokat, ráadásul amíg meg nem olvad rendesen, nem lehet jól kilátni, használjunk inkább jégkaparót
A kocsi oldala: a le nem takarított hótól fehér oldalablakokon gyönyörű lehet a kilátás. Tiszta fehér minden. De az a fehér folt melletünk vajon a hó, vagy egy fehér furgon? Vajon hogyan tájékozódnak a le nem takarított kocsikban arról, mi történik a kocsi körül? Főleg, ha még a külső tükröt sem látja a hótól?Szóval a kilátás nem csak előre és hátra, de oldalra is létfontosságú. És ha már ott vagyunk, takarítsuk le az ajtókat is, különös tekintettel a kilincsek környékére. Hideg, száraz éjjel után az ajtó meg fogja hálálni a gondoskodást (ti. nehezebben fog befagyni).
A kocsi háta: a hátsó ablak letakarítását se bízzuk az ablaktörlőre. Ezen kívül fontos még a hátsó lámpák letakarítása, hogy a mögöttünk jövőket ne érje teljes meglepetésként, ha meg akarunk állni, vagy be akarunk fordulni valahová.
A kocsi teteje: "mi a fenének?" kérdezhetnénk, a tetőablakon (már ha van) senki nam akar ilyenkor kinézni. Ha pár centinél vastagabb a hóréteg a kocsi tetején, egy hirtelen, erősebb fékezésnél kellemetlen meglepetésként egy nagyobb adag hó zuhanhat a szélvédőre, eltakarva minden kilátást az ilyenkor létfontosságú másodpercekben. Kívülről nézve a jelenség kicsiben olyan, mint amikor az Antarktiszról leszakad egy jéghegy - nagyon látványos, belülről - gondolom - már nem annyira.Akár vékony, akár vastag a hóréteg a kocsi tetején (és szedán tulajdonosok csomagtartóján), kellő sebességgel haladva szép fehér, és teljességgel átláthatatlan "hófelhőt" húz maga után az ilyen autó. Ez belülről bizonyára igen vicces, egészen addig, amíg nem kerül elébük egy másik autó, aminek lusta disznó tuljadonosa nem volt képes rendesen letakarítani a kocsiját, és emiatt csak egy nagy fehérséget látnak maguk előtt...
Egy átlagos autó rendes letakarítása 5 perc alatt megvan, de még a legelveszettebbek is végezhetnek vele max. 10 percen belül. ha együtt megy a család, akkor a a kocsi vezetője menjen le 5 perccel a többiek előtt letakarítani.Ha igazán esik, úgysem lehet rendesen haladni az utakon, az a pár perc, amit a takarításra szánunk, nem oszt és nem szoroz, viszont mind a saját, mind a többi autós életét könnyebbé és biztonságosabbá tesszük. (Csak zárójelben: tőlünk északnyugatabbra megbünteti a rendőr azt a sofőrt, aki nem takarította le rendesen az autóját.)
Az utolsó 100 komment: