Nem először kerül elő a többsávos körforgalmak témája, George Jung is egy ilyenhez kötődő élményét meséli el most nektek. A helyszín sem új annyira, ugyanitt vetődött fel korábban a kétsávos út és a jobbkéz-szabály barátságtalan viszonya is. Úgy látszik, errefelé nem túl tökéletes a közlekedésszervezés.
Az utóbbi időben egyre több olyan poszt érkezik, amiben az író kíváncsi a többiek véleményére, holott számára egyértelmű a helyzet. Ebbe a sorba szeretnék beállni én is.
Komolyan mondom, olyan meggyőzően tudnak hőbörögni az emberek, hogy már-már elbizonytalanítanak. A szóban forgó téma a két (vagy több)sávos körforgalom. Én az M5-ről érkeztem, és az Auchan parkolóba szerettem volna beállni. (Egyszer ez a k...a madarasteszkó lesz a végzetem. :) ) A felüljáróról érkezett egy busz, aki egyből sávot váltott, a külsőből ment a körforgalom külső sávjába. Én bementem a belsőbe, és a körforgalom belső sávjában mentem végig a három kijáró mellett.
Namármost ami nekem egyértelmű, az az, hogy ha egy kétsávos körforgalomban nem az első kijárón akarok kihatani, akkor a belsőben megyek (ezt magamra értem, nem a buszra). Eddig oké. Aztán a kíszemelt kijáró előtt indexelek, és persze nem átvágódok a külsőn, de ott nem sokat időzve kihajtok.
Az én esetemben a „gond” az volt, hogy egy teherautó végig indexelt, de csak azon a kijárón akart kihajtani, amin én, emiatt (és amiatt, hogy tolta neki rendesen) a busz eléggé felzárkózott mögé, én pedig arra a helyre, ahova a busz nem akart beengedi (maga elé) betettem az autót.
Persze dudálás, indulatok, mutogatás, kipattogás, de nem tudtuk meggyőzni egymást. Szerinte már az is szabálytalan, hogy én szinte egyből a belső sávba hajtok be. Mivel egy buszsofőrről van szó, bennem még él az a mára már valószínűleg idejétmúlt gondolat, hogy ért ahhoz, amit csinál. Éppen ezért elbizonytalanodtam, és szeretném tudni, hogy ki hogy oldja meg a kétsávos körforgalmat.
Még RosszQtya véleményére is kíváncsi vagyok, csak anyázás nélkül. :)
dinyus 2009.02.27. 11:14:00
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:16:02
Tehát alapból jobbra tartunk, ezek szerint a külső sávban megyünk. Szerintem az, hogy az mehet kint, aki a következőnél kihajt max egy népi kezdeményezés, de a kresz nem mondja ki.
TH 2009.02.27. 11:16:36
TH 2009.02.27. 11:18:25
Lunitari 2009.02.27. 11:18:28
Jobban jársz, ha a külsőben mész mindig :)))
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:20:37
Itt gondolom az itt használt körforgalmaknál kicsit nagyobbaknál használják. :-)
Lunitari 2009.02.27. 11:22:24
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:28:35
vhm 2009.02.27. 11:30:31
Egyébként a legfontosabbak:
-Behajtani akármelyik sávba lehet persze csak elsőbbségadást követően. Ha több sáv megy be a körforgalomba akkor csak a megfelelőbe, tehát belsőből a belsőbe, külsőből a külsőbe.
-Behajtani tilos a belső sávokba, HA az ELSŐ kijáraton akar kihajtani. Más szabály nincs. Nincs olyan szabály, hogy a a külsőben mennyit lehet menni. Lehet akár többször is körbemenni szabályosan. Tehát belsőbe csak akkor ha nem az elsőn hajt ki, külsőbe bármikor.
-Körforgalomban a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek, azaz a legfontosabbak:
--jobbra fordulni (kihajtani) csak a jobb szélső sávból lehet, tehát aki a belsőben megy, az iidejében váltson sávot
--sávváltás elsőbbségadási kötelezettség a másik sávban haladónak
Nyugaton sok helyen nem így van, de ne keverjük bele.
Még egy érdekesség: nem azért kell elsőbbséget adni a körforgalomban haladónak mert körforgalom, hanem azért mert itt minden bejárathoz kiteszik az elsőbbségadás kötelező táblát. Sok országban nem, akkor jobbkézszabály van, tehát a BEhajtóé az elsőbbség.
De nézzétek meg inkább (többsávos menüben):
www.korforgalom.hu
Petrodon 2009.02.27. 11:31:50
Ez klassz hozzáállás, gratula.
Majd ha a világon nem lesz több gyilkos, és se fogok többet gyilkolni...
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.02.27. 11:32:25
ninety 2009.02.27. 11:34:05
Hellisfitar 2009.02.27. 11:34:14
A körforgalomban - a körfogalmú út szélességétől függően (pl: kétsávos) - a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek. Ez azt jelenti, hogy a kör ívén párhuzamosan (egymás mellett) két autó is mehet. A jobb oldali sávban a jobbra hamarabb kilépő, míg a belső sávban a később kilépő haladhat, majd a kilépőponthoz közeledve - jobb oldalra besorolva - irányjelzéssel kihajt.
vhm 2009.02.27. 11:34:59
Naugye, hogy látszik... A Nagykörútról sem fordulunk le jobbra kisutcába a belső sávból úgy, hogy a külsőben jönnek a rohadékok, akik nem fordultak le az első utcánál... Lehet érezni a cinizmust, ugye???
Belső sávban haladó agyában ne járjon a kihajtás. Járjon az agyában az, hogy hogy sorol ki a külsőbe, ahol majd gondolkozhat a kihajtáson. Remélem érthető. (Persze jelenlévők kivételek, de itt tényleg gond van. Sokaknak egyértelmű, hogy a belsőből vágódik ki a körforgalomból, mégis többsávos úton eddig még nem láttam a saját igazát érző belső sávból jobbra fordulót...)
vhm 2009.02.27. 11:35:48
De azért nem árt a plusz népszerűsítés, mert itt tényleg gond van... :S:S
Hellisfitar 2009.02.27. 11:35:51
vhm 2009.02.27. 11:36:59
Hellisfitar 2009.02.27. 11:38:42
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:39:10
Ezt csak most olvastam el. Először inkább Te tanuld meg. :P
Hellisfitar 2009.02.27. 11:39:39
TH 2009.02.27. 11:41:13
vhm 2009.02.27. 11:42:09
Csak az a baj, hogy ez nem a szabály. A szabály az, hogy a belsőben csak akkor ha nem az elsőn...
Én tudom, hogy lenne jobb szabályozás, de jelenleg nem az van érvényben... Persze én udvarias vagyok, nem gond senkinek elém kijönni a külsőbe.
Hellisfitar 2009.02.27. 11:43:09
Lunitari 2009.02.27. 11:44:05
Lunitari 2009.02.27. 11:44:55
George Jung 2009.02.27. 11:45:00
Nem értek egyet az egysávos behajtással. Azzal pontosan ugyanaz lenne a gond, mint a megszűnő sávval: van, aki kim-eken keresztül araszol, és van, aki csak akkor menne be, ha már nem tud tovább menni. Zipzár-elv kéne akkor, ami nekünk nem nagyon megy.
Szerinted?
Hellisfitar 2009.02.27. 11:46:11
Hellisfitar 2009.02.27. 11:46:46
Hellisfitar 2009.02.27. 11:47:32
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:48:20
És nem az a baj, hogy amikor megmondják az illetőnek a helyes választ, akkor zt mondja, hogy: "Á, rosszul tudtam, de most majd megjegyzem, szerencse, hogy eddig nem öltem meg senkit", hanem nekiáll a beidézett jogszabályok ellenére megmagyarázni, hogy demiért.
Akinek nem inge.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:49:28
Nincs igazad. Olvasd vissza, ajánlom figyelmedbe a beidázett kreszkönyveket és szabályokat.
Lunitari 2009.02.27. 11:49:44
Hellisfitar 2009.02.27. 11:50:13
Hellisfitar 2009.02.27. 11:53:11
Viccen kívül: annak van igaza, aki szerint sem a Kresz, sem a magyar autós társadalom (akiknek zöme még az indexelést is utálja) nincs felkészülve egy ilyen jól működő dologra. Mind a józan ész, mind a balesetmegelőzés szempontja azt diktálná, hogy egy kétsávos körforgalomban külsőbe csak akkor hajts, ha a köv. lehajtónál letérsz.
Vagy nem?
Lunitari 2009.02.27. 11:54:30
az ORFK főtanácsosa Ez neked mérvadó? Ebből is látszik miért születnek jó ítéletek egy-egy balesetnél.....:)))
vhm 2009.02.27. 11:54:37
Biztos? :D
Én is azt mondom, így LENNE célszerű.
Viszont a szabályok NEM EZT teszik teljesen biztonságossá, hiszen aki ezt az 'irányelvet' megszegi mondjuk úgy,hogy 4 kihajtót megy a külsőben, annak lesz igaza koccanásnál - mert elsőbbségadási kötelezettség van mikor jön a belsőből a külsőbe...
Hellisfitar 2009.02.27. 11:55:17
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:55:26
"A körforgalomban - a körfogalmú út szélességétől függően (pl: kétsávos) - a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek. Ez azt jelenti, hogy a kör ívén párhuzamosan (egymás mellett) két autó is mehet. A jobb oldali sávban a jobbra hamarabb kilépő, míg a belső sávban a később kilépő haladhat, majd a kilépőponthoz közeledve - jobb oldalra besorolva - irányjelzéssel kihajt."
Hamarabb kilépő =/= következő kihajtónál kilépő. Amúgy meg ez már valakinek a magyarázata, nem a pontos szabály.
Lunitari 2009.02.27. 11:55:28
vhm 2009.02.27. 11:56:55
www.direct.gov.uk/en/TravelAndTransport/Highwaycode/DG_070338
DE ITTHON NEM EZ A SZABÁLY!!
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:57:45
Lunitari 2009.02.27. 11:58:47
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:59:36
Norbi 2009.02.27. 11:59:50
dinyus 2009.02.27. 11:59:55
egyrészt kicsit sarkítasz, másrészt meg minek szivassam magam minden reggel azzal, hogy nem engednek ki és esetleg összetörik a kocsimat? pláne, hogy ahogy olvashatod, szabályos végig a külsôben menni. Úgyhogy majd ha lesz ezügyben is közlekedési kultúra magyarországon, akkor kérd rajtam számon, hogy nem tartom be.
Lunitari 2009.02.27. 12:01:25
Hellisfitar 2009.02.27. 12:02:23
Aha, hát lehet, hogy az autósoknak pont nem itt kellene a szabályokhoz ragaszkodniuk, ha már amúgy az mondjuk az indexelésnél, a párhuzamos közlekedésnél és egyéb egyszerű közlekedési helyzetekben nem megy (csak hogy kicsit igazam is legyen).
vhm 2009.02.27. 12:04:47
"Utasítást adó jelzőtáblák
13. § (1) Az utasítást adó jelzőtáblák:
[...]
c) "Körforgalom" (23. ábra); a tábla olyan utat jelez, amelyen úgy kell haladni, hogy az út által körbezárt terület a vezetőtől balra essék;
"
Ez a kék körforgalom tábla fehér nyilakkal.
"Elsőbbség az útkereszteződésben
28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
[...]
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére."
Itt pedig a 10-11-el kezdd:
"Párhuzamos közlekedés
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Az autóbusz öbölt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.
(2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.
(3) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára kettőnél több forgalmi sáv van, a (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell értelemszerűen alkalmazni. Az ilyen úttesten azonban a második forgalmi sávban - a (2) bekezdésben foglalt rendelkezések megtartásával - bármely járművel szabad közlekedni; a harmadik és további (belső) forgalmi sávokra - a balra bekanyarodás esetét kivéve - ráhajtani csak személygépkocsival szabad.
(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.
(5) Ha a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki, forgalmi sávot változtatni csak abban az esetben szabad, ha a vezető bekanyarodásra vagy megállásra kíván felkészülni.
(6) A párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten tilos
a) járművel az úttest felezővonalát - a balra bekanyarodás, illetőleg a megfordulás esetét kivéve - átlépni;
b) két járműnek - az egy nyomon haladó jármű melletti elhaladást kivéve - ugyanabban a forgalmi sávban egymás mellett haladni;
c) kijelölt gyalogosátkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogosátkelőhely előtt másik jármű mellett elhaladni.
(7) Ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik terelővonal átlépése nélkül haladhat tovább. Ha a forgalmi sávok útburkolati jellel jelölve nincsenek, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik irányváltoztatás nélkül tud továbbhaladni; ha pedig mindkét jármű csak irányváltoztatással tud továbbhaladni, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik addig a jobbra eső forgalmi sávban haladt.
(8) Autóbusz forgalmi sávban csak menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz, valamint az autóbusz és trolibusz forgalom zavarása nélkül személytaxi, továbbá erre utaló külön jelzés esetén (117/c. ábra) kerékpáros közlekedhet. Más jármű erre a forgalmi sávra, a sáv keresztezését és bekanyarodásra felkészülést kivéve, nem hajthat rá. Ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz - a kikerülés esetét kivéve - csak ebben a forgalmi sávban haladhat.
(9) Ahol kapaszkodósáv van, a kapaszkodósávon kell haladniuk azoknak a járműveknek, amelyek a jelzőtáblán [17. § (1) bek. h) pont] megjelölt - ennek hiányában lakott területen kívül 70 km/óra, lakott területen 40 km/óra - sebességnél lassabban haladnak.
(10) Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást a jobboldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első bekanyarodási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.
(11) A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni."
Ennyi. Azaz szinte semmi. Pontosan szabályoz, de nem optimális.
lotht 2009.02.27. 12:07:20
Mert párhuzamos közlekedésben alapértelmezés a külső sáv használata és akció (előzés, előtte irányjelzés) során használod a belső sávot.
Többsávos körforgalomban pedig alapértelmezésnek kellene lenni a belső sáv használatának és akció (kihajtás, előtte irányjelzés) során használod a külső sávot.
Hülyeség?
vhm 2009.02.27. 12:07:46
Esetleg lehetne kampányt indítani, hogy változtassák meg, de gyanítom nem érné meg. Még nagyobb káosz lenne. Itt, ahol Győrben - ami az országos átlagnál messze jobban motorizált terület, többen közlekednek autóval stb - az az új kereszteződés, ami remek annyi gondot okozott. Pedig ott még lámpa is véd.
vhm 2009.02.27. 12:09:32
Csigabá 2009.02.27. 12:10:58
Körforgalomba behajtasz (miután a bentieknek elsőbbséget adsz, természetesen), oszt ahol dolgod van, ki. Mit kell ezen filozofálni? Ha a kinti sávban levő nem enged ki, akkor kitolod. Ő kell téged figyeljen, nem te őt. (Balkéz-, és nem jobbkézszabály érvényes a körforgalmakban az egész balkormányos világon. Ha nincs olyan szép kék tábla három körbejárós nyilacskával, akkor nem körfirgalom, csak furcsa útkereszteződés.) Nagyon udvarias tőled ha figyeled is a jobb tükröt, de nem muszáj.
Kenseth 2009.02.27. 12:12:04
persze ehhez jó alaposan le kell koptatni (vagy fel se kell festeni) az útburkolati jeleket, nehogy az megzavarjon valakit
dinyus 2009.02.27. 12:16:01
sikisiki (törölt) 2009.02.27. 12:16:15
vhm 2009.02.27. 12:21:00
sikisiki (törölt) 2009.02.27. 12:21:28
Norbi 2009.02.27. 12:27:49
Na mind1, szerintem nincs értelme egy körforgalomban sávot váltani, mert qrvára semmit sem látni a tükrökben (abból amire kíváncsi lennél). Ráadásul döntő többségben a kétsávos körforgalomba kétsávos út torkollik, tehát már ez is meghatározza, hogy hová (melyik sávba) érkezel. Utána meg ember legyen a talpán, aki sávot mer váltani...
Marcellusca 2009.02.27. 12:29:47
Nem olvastam az összes kommentet, úgyhogy bocs, ha valakit ismétlek.
Egyik alavető probléma, hogy az elavult KRESZ nem tárgyalja a kérdést. Így megszokásból, jóbb esetben udvariasság alapján döntik el a közlekedők, hogy ki, mikor és merre menjen.
A másik (szerintem legfőbb) probléma, hogy kicsik a körforgalmak. És ez vonatkozik az összesre. A normál méretűt felfestik kétsávosra, de gyakorlatilag mégsem az. A szóló körforgalmakat meg olyan kicsire csinálják, hogy szgk-val sem egyszerű biztonsággal bevenni. Egy nyerges vontató vagy egy 20 t-s tgk. vezetője meg trükközhet, hogy fel ne tekeredjen saját magára. Nem véletlen vannak egyenesen, a körforgalom közepén átvezető tgk. keréknyomok.
vhm 2009.02.27. 12:40:54
A baj az, hogy az emberek azt hiszik, hogy nem szabályozott a kérdés pedig de igen és pontosan. Az más kérdés, hogy nem ésszerű teljesen.
Nézd meg a hosszúra sikeredett kommentemet feljebb, ott van minden szabály. Párhuzamos közlekedés van és ennyi. Plusz két szabály: 1 a villamosról egy meg a belső sávba hajtás korlátozásáról. És ennyi.
De teljesen pontosan szabályozott!
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.02.27. 12:42:53
de ezt senki sem tartja be, mert nem tudja. meg miért menjen a belsőbe ha úgyis ki fog menni, és körbe tud menni kívül is.
nálunk ezt úgy oldották meg hogy eleve nincs átjárás a sávok között, a külső kivezet a következőn, aki több kijárat múlva akar kimenni eleve a belsőbe tud csak menni.
több ilyet is láttam már így elválasztósan, ami jó mert szokják az emberek hogy kéne benne menni. ahol nincs elválasztó talán ott is normálisan fognak.
ami nemjó hogy kevés ilyen van, meg plusz költség így megépíteni. nemtudom de szerintem nincs benne értelmesen a kreszbe, meg gyakorlaton sem nagyon tanítják, mert kisvárosokban nem nagyon van ilyen.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 12:44:41
Oké, kicsit igazad van. De csak kicsit.
vhm 2009.02.27. 12:48:44
de ezt senki sem tartja be, mert nem tudja. meg miért menjen a belsőbe ha úgyis ki fog menni, és körbe tud menni kívül is."
NINCS ILYEN SZABÁLY! A külsőben annyit megy, amennyit akar. A belsőre van szabály, de abból ez nem következik.
Csigabá 2009.02.27. 12:52:12
dinyus: Ú.n. "balkézszabály". Így jobb? Idősebbeknek nem újdonság. :) Nézz körül más országokban is. Magyarországot leszámítva mindenhol úgy tanítják, hogy ahol külön tábla (lámpa, rendőr stb.) nem szabályozza, jobbkézszabály van érvényben... kivétel a körforgalom. Én még olyant nem láttam, hogy valaki ki akarjon menni egy körforgalom belső sávjából és ne tudjon.
Összegezve: biztosan igazatok van a KRESZ szempontjából. De én nem azért járok a körforgalomba, mert szédülni szeretnék, hanem azért mert az utamba esik. Úgyhogy keresztülhajtok rajta, nem tökéletlenkedek benne. Már így is túlbeszéltük a témát. :)
Ha mégis megütné valamelyik jogtudor az autómat, akkor nem hiszem, hogy bennem nagy kár esne annál a sebességnél. Az autó meg csak vas, nem családtag.
sikisiki, Kenseth: Kb. ugyanazt próbáltam mondani, úgy látom túlzottan leegyszerűsítve. A gyakorlatban nem olyan bonyolult a körforgalom, a kétsávos pedig egy szép álom, mert mindenki a lehető legrövidebb úton megy be és ki. Kivétel, ha éppen körözni akar. De az ilyenekről volt is egy cikk a tavaly az indexen. (Vagy talán itt? Nem emlékszem ki írta, a lényeg az, hogy az anyukája nem tud vezetni.) :D
Marcellusca 2009.02.27. 12:55:01
Az utolsó sorod a lényeg. Szabályoz és mégsem. Belsőben nem mehetek tartósan, csak ha előzök. Az meg (szigorúan véve) nem sűrűn fordul elő. :D
Tartom magam ahhoz, hogy kicsik a körforgalmak. Ekkora kereszteződésekben nem megoldható a többsávosság. Ha lenne fél hektár, vagy egy teret kerülne meg (lásd: Párizs, Róma, ... ) lenne értelme. És egyértelmű is lenne.
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 12:58:03
"Az autó meg csak vas, nem családtag. " Sajnos nem keres mindenki ilyen jól.
De mondjuk a magyar nép csodákra képes.
Velem volt már olyan, hogy csömöri auchan, lefelé a hídról. Kétsávos út bele a kétsávos körforgalomba. Én a belsőben, mellettem egy bömös (kalapos öregember) a külsőben. Így is mentünk bele a körforgalom,ba, majd a bömös a kanyar ívét levágva minden index és minden nélköl szépen átment az én sávomba. Satufék, duda. Basszus, állítom, észre sem vette.
Tudom, ez nem a közforgalom fibája, de hudemegilyedtem ám.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.02.27. 12:58:19
a logika ezt diktálná, így lenne célszerű.
karasu 2009.02.27. 13:07:51
Tőled kérdezném, jártál-e már párizsban? Ott tényleg van értelme a körforgalomnak, és elvileg szabályozva is van. Nekem ott mégis halálfélelmem volt, mert a franciák mindenféle jelzés(index,duda) nélkül tökön-paszulyon keresztül mennek át a körforgalmon, ha kell egyenesen. Na ott szabály az van, de kultúra?
12Rómeó 2009.02.27. 13:13:15
De a kommentelővel értek egyet.
vhm 2009.02.27. 13:21:48
Szóval:
"És ami fontosabb: nem látja a vezetője a jobb tükörben, a kinti sávban, kissé hátrább levő autót."
Attól még ott van és elsőbbsége van :)
De ha a jobb külső tükörben nem, akkor a belsőben igen!! Ha ott sem, akkor nincs elsőbbségi viszony mert viszonylag gyorsan mész, tehát max lassítania kell.
De itt nem is erről volt szó, hanem azokról akik a belső sávból gondolnak egyet és a mellettük lévőn keresztül akarnak kihajtani. Na itt a baj. A kresz szerint (és a bíróság szerint is) ez pontosan olyan, mintha mondjuk egy 4 sávos úton a belső sávból valaki jobbra befordulna egy kisutcába keresztül mindenen és még fel lenne háborodva, hogy jönni mertek a külső sávban...
Ferocious 2009.02.27. 13:22:08
vhm 2009.02.27. 13:25:04
Ja. Kivéve lakott területen, ha nem tartod fel a mögöttes gyorsabbat. Azaz a legtöbb esetben OK a belső sáv.
Marcellusca 2009.02.27. 13:25:22
Csak nálunk (és egyeseknek) okoz ekkora problémát ez a "megoldhatatlan" forgalmi helyzet? :D
Mókusélet 2009.02.27. 13:27:30
killerkaller 2009.02.27. 13:41:36
Agyalap 2009.02.27. 13:43:18
Ezzel én nem értek egyet.
Általában hülyeségnek tartom a kétsávos körforgalmat. Rossz nézni, ahogy Budakalászon a körforgalom belső sávjából 100-zal jobbra borítanak az autók Budapest felé.
Norbi 2009.02.27. 13:44:23
karasu 2009.02.27. 13:45:54
megjegy 2009.02.27. 13:52:58
en.wikipedia.org/wiki/Magic_Roundabout_(Swindon)
www.headington.org.uk/news/items/2006/green_road.htm
toodark 2009.02.27. 13:59:57
toodark 2009.02.27. 14:01:04
dinyus 2009.02.27. 14:09:45
lotht 2009.02.27. 14:31:39
Számos alkalommal megfigyeltem a furán indexelőket arrafelé, érdekes az eredmény. Sokan úgy indexelnek a körforgalomba behajtás előtt (!), mintha nem lenne ott körforgalom, tehát jobbra jelez, ha az első kijáraton hagyja el a kört és balra jelez, ha a harmadikon.
Sajátos.
Csigabá 2009.02.27. 14:42:19
Csigabá 2009.02.27. 14:45:16
George Jung 2009.02.27. 15:14:28
Neked többet kéne itt kommentelni! Egyszerűen nagyszerű.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.27. 15:38:07
9mmPara 2009.02.27. 15:51:47
TH 2009.02.27. 15:56:18
9mmPara 2009.02.27. 15:58:40
9mmPara 2009.02.27. 16:07:14
kpetya 2009.02.27. 16:09:06
Angoloknál meg rendesek, látják a kontinensről jöttél és figyelnek rád.
kpetya 2009.02.27. 16:11:39
Vasvillát annak a baromnak aki olyan körforgalmat tervez amin egyenesen is át lehet menni Mádl-Gitár. Lassítás nélkül szoktak áthuzni rajta.
Jól tudom, hogy az elsőbbség csak a körforgalomban haladót illeti meg?
vhm 2009.02.27. 16:17:35
És szabályosan teszi... Viszont szerintem személyautóval nem kifogás, hogy nem lehet látni. Lehet. Legalábbis mindig sikerült eddig.
kpetya 2009.02.27. 16:17:50
maps.google.co.uk/maps?ll=51.467877,-0.423285&spn=0.003068,0.00392
Hatton Cross roundabout. Körforgalom a körforgalomban. :)
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.27. 16:22:19
maps.google.co.uk/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=swindon&sll=51.544627,-1.72348&sspn=0.0711,0.152607&ie=UTF8&ll=51.562844,-1.7715&spn=0.00107,0.002384&t=h&z=19
Garantált élmény!
toodark 2009.02.27. 16:23:59
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.27. 16:27:12
maps.google.co.uk/maps?f=d&source=s_d&hl=hu&geocode=&saddr=51.562896,-1.771427&daddr=51.562896,-1.771427&sll=51.562865,-1.771304&sspn=0.002221,0.004769&ie=UTF8&ll=51.562914,-1.771462&spn=0.00111,0.002384&t=h&z=19
dinyus 2009.02.27. 16:28:31
ganyager 2009.02.27. 16:30:40
- AZ A BAJ, HOGY NEM AKARNAK HELYESEN KÖZLEKEDNI, ÉS LESZARNAK MINDENKI MÁST!
ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.27. 16:31:02
Na ez pl. baj. Mielőtt kimegyünk akkor kezdünk el indexelni vagy mi a tököm.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.27. 16:33:22
Megjegyezném, hogy én az ilyen átadásakor szépen megtekinteném, hogy ki adta ki rá az engedélyt és úgy picsán rúgnám, hogy Grönlandon szedegetnék össze a darabjait. És nem venném át.
A sima egysávos körforgalmak 80%-a is alulméretezett, egy busz nem tud rendesen az úton maradva haladni benne, hát még egy kamion.
toodark 2009.02.27. 17:09:45
ripsie 2009.02.27. 17:10:14
Indexelni pedig KELL balra addig, amíg ki nem akarsz menni. Tapasztalatból mondom, hogy nagy segítség annak, aki be akar kanyarodni, mert ha nincs index, akkor az azt is jelentheti, hogy bent marad, de azt is, hogy tapló, és nem indexel kifelé, pedig kijön. Ha van index, legalább tudom, hogy bent marad. Amikor hazamegyek, ugyanígy közlekedem, ártani nem ártok vele, max van aki hülyén néz rám.
Csigabá 2009.02.27. 17:44:44
Csigabá 2009.02.27. 17:46:27
(Főleg ha dicséretnek szántad. De ha nem, akkor is. :D )
Csigabá 2009.02.27. 17:56:58
Egyik barátomnak az apja (ezer évet balaesetmentesen vezetett) erősen hozzá volt szokva a benti tükörhöz, olyannyira, hogy a két kintit nem nagyon nézte. (Megszokás kérdése, ződóga.) Ezzel nem volt gond egész addig amig nem került egy hátul teljesen fedett autóra (papucs Dácsia, hátul később ráépített műanyag dobozzal - tudom, sikeres ember nem lehet :D). Ezzel az autóval már első nap elütött hátramenetben egy traktort.
Amikor kérdeztem, mé' nem néz tükörbe ha tolat, akkor azt mondta, hogy ő nézett, de a rakománynak semmi baja nem volt. Egyebet meg nem látott.
Erre én: oldalt nincs két tükre annak az autónak?
Ő: Van há'. De egyik sem akkora, hogy eltolta volna a traktort az autó útjából.
vhm 2009.02.27. 18:05:09
nekem volt olyan, hogy belenéztem a jobb tükörbe sávváltás miatt és nem volt benne tükör :S valakinek nem tetszett biztos. Én meg akkora gondban voltam hirtelen túl is mentem a kereszteződésen az eredeti sávban mire középső tükör + holttér meg minden...
Csigabá 2009.02.27. 18:25:45
nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2009.02.27. 19:54:09
KIVAGYOKXXI 2009.02.27. 20:27:22
foolproof 2009.02.27. 20:58:41
Mivel nem egyertelmu, hogy melyik savbol melyik kijarat erheto el, ezert gondolatolvasokent kell mindenkire figyelnunk, aki ilyenkor a kozelunkben poroszkal. Az egyeduli ertelmes megoldas a spiral-vagy csiga beosztasu korforgalom tobb sav es kirajat eseten. Ha bemesz, mar eleve ugy tudsz besorolni, hogy a neked megfeleo kijaraton hagyhasd el a korfogalmat, kvazi "savvaltas" nelkul. Ha elnezted, meg mindig valthatsz savot, de ilyenkor mar egyertelmu a tobbieknek is, hogy merre akarsz kiboklaszni. Na errol ennyit, a balfasz magyar korforgalomepitok meg ideje lenne, hogy atgondoljak ezt a temakort kisse jobban.
spanyol inkvizíció 2009.02.28. 03:15:25
Egy kétsávos körforgalom belső sávjából, ha kétsávos a kivezető út, akkor úgy mehetsz ki a kivezető út belső sávjába, hogy neked van elsőbbséged. Pontosabban ezt tulajdonképpen még elsőbbségnek sem kellene nevezni, hiszen, ha a melletted a körforgalom külső sávjában haladó szabályosan közlekedik, neki kötelessége kihajtani, mégpedig a külső sávba, vagyis elvileg nem is keresztezitek egymás útját. Nyilván előfordul, hogy - pl. elbaszásból - ez nem így történik, ilyenkor tapasztalataim szerint a külső sávban haladó mindig elsőbbséget ad a belsőből kihajtóknak (és "természetesen" "jutalmul" dudálást kap, hiszen szabálytalankodik, és ezáltal balesetveszélyt okoz, hiszen pl. a mögötte, szintén a külsőben jövő is arra számít, hogy elhagyja a körforgalmat, nem pedig arra, hogy állóra fékez).
Ez azért is rohadt jó, mert így, ha elhagytál egy kijáratot, és te a következőn szeretnél kimenni, simán húzódhatsz a külsőbe (kis túlzással vakon is), hiszen ott nem jön senki, mert a külső az valóban csak azok számára van, akik a legközelebbi kijáratnál elhagyják a körforgalmat.
Több százszor jártam ilyen körforgalomban, és már a második alkalom után teljesen egyértelműen és világosan rá lehetett jönni, mi a szabály (hogy írott-e vagy íratlan, azt nem tudom - gyanítom az előbbit -, de mindegy is, mert mint említettem, gyakorlatilag 100%-ban működik, és teljesen logikus).
A magyarországi kétsávos körforgalmak valóban kihívást jelentenek, amelynek az egyik oka az autóstársak hozzáállásában (elég csak végigolvasni itt néhány kommentet), a másik oka pedig szabályozásban (pl. a hatályos kresz szerint egy kétsávos körforgalomból kiinduló kétsávos útra úgy vezet rá, hogy egy sávosra szűkít, ezzel felesleges torlódást okozva), a harmadik oka pedig a kiépítésben van (a franciáknál nem emlékszem pl. olyan kétsávos körforgalomra, amelyből vezetett volna ki csak egysávos út - bár lehet, hogy csak az emlékeim koptak meg, ezzel szemben lásd mondjuk a debreceni cora előtti - azóta már spirálissá alakított - körforgalmat, ahol a cora felé csak egy sáv vezet ki, ami ráadásul olyan közel van a megelőző ki/behajtóhoz, hogy aki a város felől érkezve szabályosan, a belső sávban haladt a 33-as út kihajtójáig, és ott próbált meg a külsőbe sorolni, az sok esetben menthetetlenül megszívta, ezért viszont senki sem használta a belső sávot).
spanyol inkvizíció 2009.02.28. 03:24:09
Szerencsére úgy látom, hogy van azért más is, aki közlekedés során észreveszi, hogy mi folyik körülötte, és nem csak idegesíti magát, hogy ezek a hülye franciák mit mennek össze-vissza :)
George Jung 2009.02.28. 12:49:35
Abszolút komolyan mondtam! Ez a sztorid is a haverod apjával...Meg hogy nem csomagolod ki a külső tükröt...:-) Kész!
kpetya 2009.03.02. 08:16:33
Mi van pubi, zabszem van a seggedben?
Én egy percig nem idegesítettem magam emiatt. Csupán annyit jegyeztem meg, hogy a magyar kresszen nevelkedve elsőre szokatlan volt.
TH 2009.03.02. 10:51:48
Ezt én is így szoktam, többek között az általad említett körforgalmakban is. A körforgalomba behajtás ELŐTT balra indexelek, ha balra megyek, és jobbra, ha majd jobbra. A körforgalomba behajtáskor kikapcsolom az indexet (ha nem jobbra megyek), és a megfelelő kihajtó előtt, időben, kiteszem az indexet jobbra. A balra indexeléssel v. az indexelés hiányával próbálom jelezni a többieknek, hogy merre fogok továbbhaladni, mire számítsanak. Ezt a magyar KRESZ konkrétan nem tiltja, én viszont igen hasznosnak tartom.
greentech 2009.03.02. 15:15:46
A probléma igazán az, hogy túl sok ágat terveznek egy körforgónak, vagy túl kicsi a sugara és nincs elég ideje az autósnak hogy átsoroljon a megfelelő pillanatban a másik sávba.
EÖ (törölt) 2009.03.02. 15:28:02
mondjuk ezt se nagyon értem, mert mi a faszért csíkoznak be egy körforgót úgy, hogy nem az általános szabályoknak felel meg
és ha hó van rajta, akkor hogyan látjuk a csíkokat???
van ilyen a Balatonnál is, ahol régebben végetért az M7-es Zamárdi vagy mittomén...
egyébként jól működik, de kilóg a sorból
sőt Kecskeméten is megvariálták, birkaállóbbá tették
Agyalap 2009.03.02. 15:30:22
Ha egy körforgalomba torkolló út forgalmasnak nevezhető, akkor szerintem azon a ki- és beáramló forgalom is nagy. Így amikor valaki kihajt a körforgalomból, valaki be is hajthat. Ezért szerintem nem torlódik fel a sor. Ha egy útra kevesen hajtanak ki, valszeg kevesen is jönnének be onnan. Statisztikailag nem lehet gond.
De ha már kétsávos az a szerencsétlen körforgalom, legalább a kihajtók lennének egysávosak!
EÖ (törölt) 2009.03.02. 15:30:52
azt egysávosították, a behajtó belső sávot kiterelték a külsőbe
így most nem a körforgóban zúzza egymást a nagyérdemű, hanem már sávváltáskor
eddig benn voltak az üvegszilánkok, most kinn vannak
probléma megoldva
EÖ (törölt) 2009.03.02. 15:34:27
és az miért lenne jó?
akkor a kétsávos út mindenhol átkonvertálódna egysávossá, azaz minden kétsávos körforgó esetén befelé kétsávos, kifelé egysávos lenne
nem mondom ravasz húzás lenne
és attól még kihajtáskor ugyanúgy összezúznánk egymást, mert két sávból kell kihajtani egy sávba
nem érdekel egy állás a kormányzatban?? :)
Agyalap 2009.03.02. 15:38:34
Több sávos, de a festést úgy alakították, hogy a szélső egy (két) sáv mindig lekanyarodó. Aki tovább szeretne menni a következő kihajtókig, beljebb kell sorolnia, amíg oda nem ér a megfelelő lehajtóig.
Sokkal kezelhetőbb, mint egy ilyen "mezei" kétsávos csoda.
Mondjuk az átmérője sem két méter, több idő van az átsorolásra.
Agyalap 2009.03.02. 15:49:38
És ha jelez balra? Meg a következő öt is? Akkor emberünk megáll a belső sávban és megvárja míg kimehet?
Vagy egyszerűen veszegy nagy levegőt és nekiindul?
EÖ (törölt) 2009.03.02. 16:00:55
de ez most is így van valahogy, addig vagy a belsőben, amíg ki nem engednek
az elsőbbségadás már csak ilyen
Agyalap 2009.03.02. 16:07:54
Ha van kitüntetett nagyobb forgalmú irány akkor meg miért nem alkalmaznak más módszert?
Mondom: A budakalászi Cora előtti körforgalmat nézve a hajam az égnek áll. Nem is a körforgalmon, de a benne haladókon.
vhm 2009.03.03. 11:10:36
Persze lehet, hogy szűk a körforgalom. Jó lenne nagyobb, rendben. De ha nem látszik, hogy kiket tud megelőzni - mondjuk látványosan lassú valaki, stb, akkor tényleg felelsleges a belsőbe menni.
Ha pedig nem tud kisorolni, akkor még egy kör, ez a jó benne, mert nem lehet túlmenni a kijáraton soha, csak maximum kicsit távolabb kerülni. :)
De a hajam égnek áll azokon, akik keresztül mindenen mennek amerre látnak :S
greentech 2009.03.04. 17:08:58
Amúgy a megfelelő felfestés mellett lámpás megoldás nélkül is működhetnének a többsávos körforgalmak.
Arról meg beszélni sem kell, hogy már mindenhova körforgalmakat építenek, mert olcsóbb a kivitelezése, és költséghatékonyabb a karbantartásuk is, mint a jelzőlámpás csomópontok.
greentech 2009.03.04. 17:12:53
spanyol inkvizíció 2009.03.04. 23:12:05
De persze ha számodra mindez sértő, akkor szívesen visszavonom, pubi.
kpetya 2009.03.06. 11:19:57
Bocsi, én negativ véleménynek olvastam amit irtál. Bocs.
Timnorc 2010.09.22. 17:23:52
A hatályos Kresz 25. §-a szabályozza, hogy miként kell/szabad haladni az úton. Ennek a szakasznak a (2) bekezdése leírja azt a bizonyos „jobbratartás”-t. Mint ahogy azt is, hogy a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten való közlekedésre a Kresz 36. szakaszában foglaltak az irányadók.
Mit is ír ez a bizonyos 36. §:
(1) bekezdése egyértelműen leírja, hogy a 2 vagy több sávos úton (néhány kivétellel) a jobb oldali (vagyis a külső) sávban kell haladni. Kivételek pl.: előzés, lakott területen belül való haladás bizonyos fajta járművekkel, 3 vagy több sávos úton való haladás bizonyos fajta járművekkel.
Akinek nem tűnt volna fel, hogy a több sávos körforgalom nem szerepel a kivételek között, azok számára a jogalkotó külön leírja a 36. § (11) bekezdésében, hogy a párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
A teljességhez tartozik, hogy a kérdéses 36. §-ban, méghozzá annak (10) bekezdésében részletezve van a többsávos körforgalomba való bekanyarodás szabálya. Viszont ez nem befolyásolja a fent leírtakat.
Vagyis aki nem hajt ki a körforgalom első kijáratán, annak nem kötelező bemennie a belső sávba.
Ha épp’ nem tilos, akkor persze bemehet, ha pl. előz, vagy szgk-val lakott területen belül amúgy éppen ott halad, amikor a körforgalomhoz ér (ilyenkor ugye a bejárat is többsávos) stb..
Tehát ha a külsőben akar körbemenni, több kijáratot kihajtás nélkül elhagyva, semmilyen szabálytalanságot nem követ el.