Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Túl bonyolult a kétsávos körforgalom?

2009.02.27. 11:04 :: SilentSound

Nem először kerül elő a többsávos körforgalmak témája, George Jung is egy ilyenhez kötődő élményét meséli el most nektek. A helyszín sem új annyira, ugyanitt vetődött fel korábban a kétsávos út és a jobbkéz-szabály barátságtalan viszonya is. Úgy látszik, errefelé nem túl tökéletes a közlekedésszervezés.

Az utóbbi időben egyre több olyan poszt érkezik, amiben az író kíváncsi a többiek véleményére, holott számára egyértelmű a helyzet. Ebbe a sorba szeretnék beállni én is.

Komolyan mondom, olyan meggyőzően tudnak hőbörögni az emberek, hogy már-már elbizonytalanítanak. A szóban forgó téma a két (vagy több)sávos körforgalom. Én az M5-ről érkeztem, és az Auchan parkolóba szerettem volna beállni. (Egyszer ez a k...a madarasteszkó lesz a végzetem. :) ) A felüljáróról érkezett egy busz, aki egyből sávot váltott, a külsőből ment a körforgalom külső sávjába. Én bementem a belsőbe, és a körforgalom belső sávjában mentem végig a három kijáró mellett.

Namármost ami nekem egyértelmű, az az, hogy ha egy kétsávos körforgalomban nem az első kijárón akarok kihatani, akkor a belsőben megyek (ezt magamra értem, nem a buszra). Eddig oké. Aztán a kíszemelt kijáró előtt indexelek, és persze nem átvágódok a külsőn, de ott nem sokat időzve kihajtok.

Az én esetemben a „gond” az volt, hogy egy teherautó végig indexelt, de csak azon a kijárón akart kihajtani, amin én, emiatt (és amiatt, hogy tolta neki rendesen) a busz eléggé felzárkózott mögé, én pedig arra a helyre, ahova a busz nem akart beengedi (maga elé) betettem az autót.

Persze dudálás, indulatok, mutogatás, kipattogás, de nem tudtuk meggyőzni egymást. Szerinte már az is szabálytalan, hogy én szinte egyből a belső sávba hajtok be. Mivel egy buszsofőrről van szó, bennem még él az a mára már valószínűleg idejétmúlt gondolat, hogy ért ahhoz, amit csinál. Éppen ezért elbizonytalanodtam, és szeretném tudni, hogy ki hogy oldja meg a kétsávos körforgalmat.

Még RosszQtya véleményére is kíváncsi vagyok, csak anyázás nélkül. :)

132 komment

Címkék: közlekedés autó veszélyes tömegközlekedés kresz teherautó körforgalom

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dinyus 2009.02.27. 11:14:00

én minden reggel a Megyeri hídról a Szentendrei útra egy kétsávos körforgalmon keresztül megyek. A harmadik kijárón kell kimennem, ezért elôször megpróbáltam, hogy bemegyek a belsôbe, és ott elôtte ki. De mivel rajtam kívül mindenki a külsôben ment, és kb ugyanolyan nehezen jutottam ki a kijáróhoz, mint a postíró (sôt, nehezebben, mert a külsô sávban menô ember még csak nem is akart ott kimenni, ahol én, hanem tovább ment...), ezért azóta én is a külsôben megyek. Majd ha a közlekedôk többsége tudja, hogy kell használni a többsávos körforgalmat, én is bemegyek a belsôbe.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:16:02

Én úgy tudom, hogy a két sávos körforgalomra is a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek.
Tehát alapból jobbra tartunk, ezek szerint a külső sávban megyünk. Szerintem az, hogy az mehet kint, aki a következőnél kihajt max egy népi kezdeményezés, de a kresz nem mondja ki.

TH 2009.02.27. 11:16:36

@dinyus: Az a baj, hogy a magyar KRESZ nincs felkészülve a többsávos körforgalmakra, és semmi nem tiltja, hogy vki a külső sávban menjen körbe-körbe, amíg be nem esteledik. Bár nekem az a gyakorlat sem tetszik, ahol a belső sávból egyenesen ki lehet húzni a 2. vagy 3. kihajtón keresztül, sávváltás nélkül, jó lenne úgy kialakítani a körforgalmakat, hogy - a kijáratok számától függően - a külső sáv csak az 1.-2., a belső sáv pedig a további kijáratokig vezesse a népet.

TH 2009.02.27. 11:18:25

@newtehen: Igen, a magyar kresz nem mondja ki, ez máshol máshogyan van - már nem emlékszem a részletekre, de szabályozva van a kérdés ott. És igen, lakott területen kívül a belső sávban max. előzés céljából lehetne tartózkodni, de ki fog egy körforgalomban előzni??? Szóval ja, ez nálunk eléggé elcseszett, nincs értelme a 2 sávos körforgalmaknak a jelenlegi szabályozás mellett.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:20:37

@TH:

Itt gondolom az itt használt körforgalmaknál kicsit nagyobbaknál használják. :-)

Lunitari 2009.02.27. 11:22:24

Ez csak kultúra kérdése és az nincs hazánkban...mindenki maradjon a külsőben :))

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:28:35

A másik dolog, amire érdemes kitérni, aza buszvezető. Ők általában mindennemű udvariasságot és segítséget elvárnak, de ők be nem engednének senkit, az istennek sem. Lassan rosszabbak már, mint a bicilisek. Csak azt a szabályt tarják be, ami Nekik kedvez.

vhm 2009.02.27. 11:30:31

www.korforgalom.hu

Egyébként a legfontosabbak:
-Behajtani akármelyik sávba lehet persze csak elsőbbségadást követően. Ha több sáv megy be a körforgalomba akkor csak a megfelelőbe, tehát belsőből a belsőbe, külsőből a külsőbe.
-Behajtani tilos a belső sávokba, HA az ELSŐ kijáraton akar kihajtani. Más szabály nincs. Nincs olyan szabály, hogy a a külsőben mennyit lehet menni. Lehet akár többször is körbemenni szabályosan. Tehát belsőbe csak akkor ha nem az elsőn hajt ki, külsőbe bármikor.
-Körforgalomban a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek, azaz a legfontosabbak:
--jobbra fordulni (kihajtani) csak a jobb szélső sávból lehet, tehát aki a belsőben megy, az iidejében váltson sávot
--sávváltás elsőbbségadási kötelezettség a másik sávban haladónak

Nyugaton sok helyen nem így van, de ne keverjük bele.
Még egy érdekesség: nem azért kell elsőbbséget adni a körforgalomban haladónak mert körforgalom, hanem azért mert itt minden bejárathoz kiteszik az elsőbbségadás kötelező táblát. Sok országban nem, akkor jobbkézszabály van, tehát a BEhajtóé az elsőbbség.

De nézzétek meg inkább (többsávos menüben):
www.korforgalom.hu

Petrodon 2009.02.27. 11:31:50

@dinyus: "Majd ha a közlekedôk többsége tudja, hogy kell használni a többsávos körforgalmat, én is bemegyek a belsôbe. "

Ez klassz hozzáállás, gratula.

Majd ha a világon nem lesz több gyilkos, és se fogok többet gyilkolni...

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.02.27. 11:32:25

@valami hidralika mittudomén: Ezt linkeltem be a bevezetőben. :) Vagyis pont a többsávos oldalt.

ninety 2009.02.27. 11:34:05

Én külföldön vezettem sokat, egészen pontosan a Karib térségben. A helyet azért írom, mert az ott vezetők nem feltétlenül tartoznak a legtapasztaltabb és ésszerű emberek közé. Szóval ott az autópályákon simán beraktak körforgalmakat, persze dupla sávokkal. Érdekes módon, egy pillanat alatt fel lehet venni az ottani stílust, ritmust. Belső sáv mehet kifelé is és tovább is maradhat a körforgalomban. A külső sávon haladónak kötelessége kimenni a következő kijáraton. Ott eleve nem megy be a belsőbe, aki ki akar menni és fordítva.Ilyen egyszerű, és a kreolok is jól alkalmazzák.

Hellisfitar 2009.02.27. 11:34:14

www.police.hu/megelozes/balesetmegelozes/gepjarmu060102/korforg060102.html

A körforgalomban - a körfogalmú út szélességétől függően (pl: kétsávos) - a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek. Ez azt jelenti, hogy a kör ívén párhuzamosan (egymás mellett) két autó is mehet. A jobb oldali sávban a jobbra hamarabb kilépő, míg a belső sávban a később kilépő haladhat, majd a kilépőponthoz közeledve - jobb oldalra besorolva - irányjelzéssel kihajt.

vhm 2009.02.27. 11:34:59

Ja és aki kicsit is nem érti, az képzeletben nagyítsa fel mondjuk párszor 10x-esére.
Naugye, hogy látszik... A Nagykörútról sem fordulunk le jobbra kisutcába a belső sávból úgy, hogy a külsőben jönnek a rohadékok, akik nem fordultak le az első utcánál... Lehet érezni a cinizmust, ugye???

Belső sávban haladó agyában ne járjon a kihajtás. Járjon az agyában az, hogy hogy sorol ki a külsőbe, ahol majd gondolkozhat a kihajtáson. Remélem érthető. (Persze jelenlévők kivételek, de itt tényleg gond van. Sokaknak egyértelmű, hogy a belsőből vágódik ki a körforgalomból, mégis többsávos úton eddig még nem láttam a saját igazát érző belső sávból jobbra fordulót...)

vhm 2009.02.27. 11:35:48

@SilentSound: helyes. Fel sem tűnt ;)
De azért nem árt a plusz népszerűsítés, mert itt tényleg gond van... :S:S

Hellisfitar 2009.02.27. 11:35:51

Szerintem viszont ez csak tanulás és megszokás kérdése. Ami véleményem szerint felesleges, az a kétsávos behajtás a körforgalomba. Az okozhat kemény dolgokat (és asszem az okozza a kétsávos körforgalomban a fenti eseteket is). Szépen le kellene szűkíteni egy sávra a behajtási lehetőséget.

vhm 2009.02.27. 11:36:59

@Hellisfitar: Ja... Szabály szerint igen. Jártál már mostanában a Clark Ádám téren? Nincsenek felfestések egy ideje, azóta kimondottan veszélyes. Sokan leszarják bent a jobbratartást...

Hellisfitar 2009.02.27. 11:38:42

@valami hidralika mittudomén: A leszarás a gond. Én is kétsávoson a belsőben haladok, és a kihajtó előtt igyekszem átsorolni, persze a beleszarók miatt ez nem megy könnyen. Nem kivágok, hanem lesem a tükröt, indexelek és várom, hogy esetleg valakiben tudatosuljon, hogy ő a pöcs.

Hellisfitar 2009.02.27. 11:39:39

@valami hidralika mittudomén: Mármint a körforgalomra gondolok. Arra szép és okos dologra, amiben akkor hajtasz a külsőben, ha az első kihajtón elhagyod azt.

TH 2009.02.27. 11:41:13

@Hellisfitar: Lehet, hogy ő a pöcs, de neki van elsőbbsége. Ettől függetlenül elvárható, hogy segítsen téged a kisorolási, majd kihajtási szándékodban.

vhm 2009.02.27. 11:42:09

@Hellisfitar: "Arra szép és okos dologra, amiben akkor hajtasz a külsőben, ha az első kihajtón elhagyod azt. "

Csak az a baj, hogy ez nem a szabály. A szabály az, hogy a belsőben csak akkor ha nem az elsőn...

Én tudom, hogy lenne jobb szabályozás, de jelenleg nem az van érvényben... Persze én udvarias vagyok, nem gond senkinek elém kijönni a külsőbe.

Hellisfitar 2009.02.27. 11:43:09

@valami hidralika mittudomén: Akkor ezek szerint egyről beszélünk: külsőben csak akkor, ha az elsőn lehajtasz = belsőben akkor, ha nem az elsőn. :)

Lunitari 2009.02.27. 11:44:05

@TH: Azért pöcs, mert őt sem engedték ki soha és körözhetett ítéletnapig??? Na nee..menjetek csak a belsőbe, ha indexelsz én kiengedlek de a 90% nem fog.....

Lunitari 2009.02.27. 11:44:55

@Hellisfitar: JAh, és külső sávban is csak akkor, ha a következő utcán lehajtok....:)))))

George Jung 2009.02.27. 11:45:00

@Hellisfitar:
Nem értek egyet az egysávos behajtással. Azzal pontosan ugyanaz lenne a gond, mint a megszűnő sávval: van, aki kim-eken keresztül araszol, és van, aki csak akkor menne be, ha már nem tud tovább menni. Zipzár-elv kéne akkor, ami nekünk nem nagyon megy.
Szerinted?

Hellisfitar 2009.02.27. 11:46:11

@TH: Én meg pont azt látom, hogy körforgalomba való behaladáskor nem hajtasz a külsőbe, ha tudod, hogy nem az első lehajtón fogsz kimenni belőle. Vagyis onnan kezdve, hogy elhagyod az első lehajtót, és még mindig bent vagy a körforgalomban, méghozzá a külső sávban, bizony te vagy a hunyó.

Hellisfitar 2009.02.27. 11:46:46

@George Jung: Igaz. Fő probléma a vezetési kultúra hiánya.

Hellisfitar 2009.02.27. 11:47:32

@Lunitari: Elnézést, de különbséget kellene tenni a körforgalom és egy kétsávos út között.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:48:20

Egyre súlyosabb hiányosságokat vélek itt pár ember tudásában felfedezni.
És nem az a baj, hogy amikor megmondják az illetőnek a helyes választ, akkor zt mondja, hogy: "Á, rosszul tudtam, de most majd megjegyzem, szerencse, hogy eddig nem öltem meg senkit", hanem nekiáll a beidézett jogszabályok ellenére megmagyarázni, hogy demiért.
Akinek nem inge.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:49:28

@Hellisfitar:
Nincs igazad. Olvasd vissza, ajánlom figyelmedbe a beidázett kreszkönyveket és szabályokat.

Lunitari 2009.02.27. 11:49:44

@Hellisfitar: Rosszul látod, nézd meg amit bevágtam...annyi kört tehetsz meg a külsőben amennyit nem szégyelsz....

Hellisfitar 2009.02.27. 11:50:13

@newtehen: Aha, hát én is beidéztem, és az engem igazol.

Hellisfitar 2009.02.27. 11:53:11

@Lunitari: Akkor ezennel revidiálom az álláspontom. Be fogok menni a körforgalomba, ráállok a külsőbe, és annyi kört teszek meg, amennyit nem szégyellek. :))
Viccen kívül: annak van igaza, aki szerint sem a Kresz, sem a magyar autós társadalom (akiknek zöme még az indexelést is utálja) nincs felkészülve egy ilyen jól működő dologra. Mind a józan ész, mind a balesetmegelőzés szempontja azt diktálná, hogy egy kétsávos körforgalomban külsőbe csak akkor hajts, ha a köv. lehajtónál letérsz.
Vagy nem?

Lunitari 2009.02.27. 11:54:30

@Hellisfitar: LOL!!! Palágyi István
az ORFK főtanácsosa Ez neked mérvadó? Ebből is látszik miért születnek jó ítéletek egy-egy balesetnél.....:)))

vhm 2009.02.27. 11:54:37

@Hellisfitar: "Akkor ezek szerint egyről beszélünk: külsőben csak akkor, ha az elsőn lehajtasz = belsőben akkor, ha nem az elsőn. :) "

Biztos? :D
Én is azt mondom, így LENNE célszerű.
Viszont a szabályok NEM EZT teszik teljesen biztonságossá, hiszen aki ezt az 'irányelvet' megszegi mondjuk úgy,hogy 4 kihajtót megy a külsőben, annak lesz igaza koccanásnál - mert elsőbbségadási kötelezettség van mikor jön a belsőből a külsőbe...

Hellisfitar 2009.02.27. 11:55:17

Viszont - mert most már többfélét olvastam, zömében nem engem igazol, és akkor a jelek szerint én tudtam rosszul - akkor valaki mondja már meg, hogy mi célt szolgál a belső sáv?

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:55:26

@Hellisfitar:
"A körforgalomban - a körfogalmú út szélességétől függően (pl: kétsávos) - a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek. Ez azt jelenti, hogy a kör ívén párhuzamosan (egymás mellett) két autó is mehet. A jobb oldali sávban a jobbra hamarabb kilépő, míg a belső sávban a később kilépő haladhat, majd a kilépőponthoz közeledve - jobb oldalra besorolva - irányjelzéssel kihajt."

Hamarabb kilépő =/= következő kihajtónál kilépő. Amúgy meg ez már valakinek a magyarázata, nem a pontos szabály.

Lunitari 2009.02.27. 11:55:28

@Hellisfitar: De, de írtam nincs kultúra. Soha nem engedtek ki, körözhettem mint egy hülye...na nem megyek a külsőben és szabályosan...ennyi

vhm 2009.02.27. 11:56:55

Erről beszél egyébként, aki logikáról meg optimális kihasználásról beszél:

www.direct.gov.uk/en/TravelAndTransport/Highwaycode/DG_070338

DE ITTHON NEM EZ A SZABÁLY!!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 11:57:45

Amúgy szerintem nagyobb gáz az, amikor a sok paraszt nem indexel kifelé.

Lunitari 2009.02.27. 11:58:47

@newtehen: Jaja egyetértek....nemtudsz behajtani normálisan..idióták....

Norbi 2009.02.27. 11:59:50

Nem tudná valaki belinkelni a megfelelő paragrafusokat a KRESZ-ből? Mármint ami a többsávos körforgalomban való közlekedési szabályokat illeti. Nekem ez totál ködös, fogalmam sincs a szabályokról, és hazafelé van néhány ilyen...

dinyus 2009.02.27. 11:59:55

@Cyric_:
egyrészt kicsit sarkítasz, másrészt meg minek szivassam magam minden reggel azzal, hogy nem engednek ki és esetleg összetörik a kocsimat? pláne, hogy ahogy olvashatod, szabályos végig a külsôben menni. Úgyhogy majd ha lesz ezügyben is közlekedési kultúra magyarországon, akkor kérd rajtam számon, hogy nem tartom be.

Lunitari 2009.02.27. 12:01:25

@Norbi: Már több link is bevan :))

Hellisfitar 2009.02.27. 12:02:23

@newtehen: Tehát akkor megállapítható, hogy adott egy rendszer, ami nem illeszkedik a Kreszbe (pontosabban nem foglalkozik vele életszerűen a Kresz), és ahol a logikusan és a folyamatos forgalom szempontjából ésszerűen fellépő autós kerül hátrányba, illetve okoz gondot a közlekedésben.
Aha, hát lehet, hogy az autósoknak pont nem itt kellene a szabályokhoz ragaszkodniuk, ha már amúgy az mondjuk az indexelésnél, a párhuzamos közlekedésnél és egyéb egyszerű közlekedési helyzetekben nem megy (csak hogy kicsit igazam is legyen).

vhm 2009.02.27. 12:04:47

@Norbi: Legyen.

"Utasítást adó jelzőtáblák

13. § (1) Az utasítást adó jelzőtáblák:
[...]
c) "Körforgalom" (23. ábra); a tábla olyan utat jelez, amelyen úgy kell haladni, hogy az út által körbezárt terület a vezetőtől balra essék;
"
Ez a kék körforgalom tábla fehér nyilakkal.

"Elsőbbség az útkereszteződésben

28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni

[...]

d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére."


Itt pedig a 10-11-el kezdd:


"Párhuzamos közlekedés

36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Az autóbusz öbölt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.

(2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.

(3) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára kettőnél több forgalmi sáv van, a (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell értelemszerűen alkalmazni. Az ilyen úttesten azonban a második forgalmi sávban - a (2) bekezdésben foglalt rendelkezések megtartásával - bármely járművel szabad közlekedni; a harmadik és további (belső) forgalmi sávokra - a balra bekanyarodás esetét kivéve - ráhajtani csak személygépkocsival szabad.

(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni, a forgalmi sávokat azonban - a gyorsabb előrehaladás érdekében - kis távolságon belül ismételten változtatni, és ezzel a közlekedés résztvevőit zavarni tilos.

(5) Ha a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki, forgalmi sávot változtatni csak abban az esetben szabad, ha a vezető bekanyarodásra vagy megállásra kíván felkészülni.

(6) A párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten tilos

a) járművel az úttest felezővonalát - a balra bekanyarodás, illetőleg a megfordulás esetét kivéve - átlépni;

b) két járműnek - az egy nyomon haladó jármű melletti elhaladást kivéve - ugyanabban a forgalmi sávban egymás mellett haladni;

c) kijelölt gyalogosátkelőhelyen és közvetlenül a kijelölt gyalogosátkelőhely előtt másik jármű mellett elhaladni.

(7) Ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik terelővonal átlépése nélkül haladhat tovább. Ha a forgalmi sávok útburkolati jellel jelölve nincsenek, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik irányváltoztatás nélkül tud továbbhaladni; ha pedig mindkét jármű csak irányváltoztatással tud továbbhaladni, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik addig a jobbra eső forgalmi sávban haladt.

(8) Autóbusz forgalmi sávban csak menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz, valamint az autóbusz és trolibusz forgalom zavarása nélkül személytaxi, továbbá erre utaló külön jelzés esetén (117/c. ábra) kerékpáros közlekedhet. Más jármű erre a forgalmi sávra, a sáv keresztezését és bekanyarodásra felkészülést kivéve, nem hajthat rá. Ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz - a kikerülés esetét kivéve - csak ebben a forgalmi sávban haladhat.

(9) Ahol kapaszkodósáv van, a kapaszkodósávon kell haladniuk azoknak a járműveknek, amelyek a jelzőtáblán [17. § (1) bek. h) pont] megjelölt - ennek hiányában lakott területen kívül 70 km/óra, lakott területen 40 km/óra - sebességnél lassabban haladnak.

(10) Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást a jobboldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első bekanyarodási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.

(11) A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni."


Ennyi. Azaz szinte semmi. Pontosan szabályoz, de nem optimális.

lotht 2009.02.27. 12:07:20

Ezt pont ellenkezőleg kellene értelmezni, mint a párhuzamos közlekedést.
Mert párhuzamos közlekedésben alapértelmezés a külső sáv használata és akció (előzés, előtte irányjelzés) során használod a belső sávot.
Többsávos körforgalomban pedig alapértelmezésnek kellene lenni a belső sáv használatának és akció (kihajtás, előtte irányjelzés) során használod a külső sávot.
Hülyeség?

vhm 2009.02.27. 12:07:46

@Hellisfitar: Pontosan... De hiába lenne minden szép és jó. A kárt a biztosító nem fizeti, a bíróság elítél. Ezért bármilyen rosszak a ia szabályok azok szerint kell eljárni...
Esetleg lehetne kampányt indítani, hogy változtassák meg, de gyanítom nem érné meg. Még nagyobb káosz lenne. Itt, ahol Győrben - ami az országos átlagnál messze jobban motorizált terület, többen közlekednek autóval stb - az az új kereszteződés, ami remek annyi gondot okozott. Pedig ott még lámpa is véd.

vhm 2009.02.27. 12:09:32

@lotht: nem hülyeség. De ahhoz, hogy így KELLJEN közlekedni, meg kellene változtatni az ilyen téren 1970-es évek óta változatlan kreszt.

Csigabá 2009.02.27. 12:10:58

Úgy látszik, Magyarországon minden bonyolultabb mint amilyen (ezé' tart ott az ország, ahol). :D
Körforgalomba behajtasz (miután a bentieknek elsőbbséget adsz, természetesen), oszt ahol dolgod van, ki. Mit kell ezen filozofálni? Ha a kinti sávban levő nem enged ki, akkor kitolod. Ő kell téged figyeljen, nem te őt. (Balkéz-, és nem jobbkézszabály érvényes a körforgalmakban az egész balkormányos világon. Ha nincs olyan szép kék tábla három körbejárós nyilacskával, akkor nem körfirgalom, csak furcsa útkereszteződés.) Nagyon udvarias tőled ha figyeled is a jobb tükröt, de nem muszáj.

Kenseth 2009.02.27. 12:12:04

nyáron egy hetet töltöttem Brassóban és környékén, bőven vannak 3-4 sávos körforgalmak is, a ritmust és a helyi szokásokat persze gyorsan el lehet sajátítani: mindenki ott és olyan ívben megy, ahol épp kedve szottyan, függetlenül attól, hogy melyik sávból érkezett vagy hol akar kihajtani, csak a mellette haladónak (ha van) ne ütközzön neki
persze ehhez jó alaposan le kell koptatni (vagy fel se kell festeni) az útburkolati jeleket, nehogy az megzavarjon valakit

dinyus 2009.02.27. 12:16:01

@Csigabá: aha, és majd magyarázd meg a biztosítónak, hogy márpedig neked volt elsôbbséged, balkézszabály...

sikisiki (törölt) 2009.02.27. 12:16:15

Értelmetlen vita. Mint a kétsávos körforgalom. Ha te nem az elsőn akarsz kihajtani, akkor sem tudhatod, hogy a melletted a külsőben jövő meddig megy, ráadásul körforgalomban nem is látod. Sávváltás emiatt alig megoldható. Értelme akkor lenne, ha a kétsávos út a túloldalon kvázi egyenesen megy tovább, és a forgalom fő iránya egyenes, vagyis a többség behajt majd kihajt, a külső sávból senkinek nincs oka a belsőt a "túloldalon" sem keresztezni. A normál méretű körforgalomban nincs annyi hely, hogy Te körültekintően sávot tudj váltani. Olyan helyen mint Tesco, ahol pl az első v második kijáró a forgalmas, úgy érdemes belsőből kimenni, hogy a feltorlódó külső sáv mellett behajtasz a belsőbe, mész másfél kört, ahol a többi behajtóval szemben már lesz némi előnyöd, kisorolsz a külsőbe és elsüvítve az eredeti behajtó előtt vigyorogva kimész az említett shopba. :-) így. ezért aztán Veszprémben is szépen átalakították az egészet.

vhm 2009.02.27. 12:21:00

@Csigabá: Na megjött az első nagy magabiztos, akinek fogalma nincs a szabályokról...

sikisiki (törölt) 2009.02.27. 12:21:28

@lotht: igen hülyeség, mert a 2 sávos körforgalomban olyan helyen kerülhetsz a belsőbe, ahol már előzőleg is fennállt a belső sáv használatának feltételei. Pl 2 sávos a körforgalomba vezető út, aminek belső sávjában érkezel. Ha nem ilyenről jössz, de behajtva a előznél/továbbmennél akkor meg egyértelműen párhuzamos közlekedés szabályai szerint cselekszel. Lásd 36§(2).

Norbi 2009.02.27. 12:27:49

@Lunitari: Ja, bevan, csak köze nincs a témához... :))

Na mind1, szerintem nincs értelme egy körforgalomban sávot váltani, mert qrvára semmit sem látni a tükrökben (abból amire kíváncsi lennél). Ráadásul döntő többségben a kétsávos körforgalomba kétsávos út torkollik, tehát már ez is meghatározza, hogy hová (melyik sávba) érkezel. Utána meg ember legyen a talpán, aki sávot mer váltani...

Marcellusca 2009.02.27. 12:29:47

Üdv!
Nem olvastam az összes kommentet, úgyhogy bocs, ha valakit ismétlek.

Egyik alavető probléma, hogy az elavult KRESZ nem tárgyalja a kérdést. Így megszokásból, jóbb esetben udvariasság alapján döntik el a közlekedők, hogy ki, mikor és merre menjen.
A másik (szerintem legfőbb) probléma, hogy kicsik a körforgalmak. És ez vonatkozik az összesre. A normál méretűt felfestik kétsávosra, de gyakorlatilag mégsem az. A szóló körforgalmakat meg olyan kicsire csinálják, hogy szgk-val sem egyszerű biztonsággal bevenni. Egy nyerges vontató vagy egy 20 t-s tgk. vezetője meg trükközhet, hogy fel ne tekeredjen saját magára. Nem véletlen vannak egyenesen, a körforgalom közepén átvezető tgk. keréknyomok.

vhm 2009.02.27. 12:40:54

@Marcellusca: "Egyik alavető probléma, hogy az elavult KRESZ nem tárgyalja a kérdést. Így megszokásból, jóbb esetben udvariasság alapján döntik el a közlekedők, hogy ki, mikor és merre menjen."

A baj az, hogy az emberek azt hiszik, hogy nem szabályozott a kérdés pedig de igen és pontosan. Az más kérdés, hogy nem ésszerű teljesen.

Nézd meg a hosszúra sikeredett kommentemet feljebb, ott van minden szabály. Párhuzamos közlekedés van és ennyi. Plusz két szabály: 1 a villamosról egy meg a belső sávba hajtás korlátozásáról. És ennyi.

De teljesen pontosan szabályozott!

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.02.27. 12:42:53

a többsávosba elvileg eleve csak az mehet be a külsőbe aki a következőn kijön. aki nem az elsőn jön ki csak a belsőbe fordulhat.

de ezt senki sem tartja be, mert nem tudja. meg miért menjen a belsőbe ha úgyis ki fog menni, és körbe tud menni kívül is.

nálunk ezt úgy oldották meg hogy eleve nincs átjárás a sávok között, a külső kivezet a következőn, aki több kijárat múlva akar kimenni eleve a belsőbe tud csak menni.

több ilyet is láttam már így elválasztósan, ami jó mert szokják az emberek hogy kéne benne menni. ahol nincs elválasztó talán ott is normálisan fognak.

ami nemjó hogy kevés ilyen van, meg plusz költség így megépíteni. nemtudom de szerintem nincs benne értelmesen a kreszbe, meg gyakorlaton sem nagyon tanítják, mert kisvárosokban nem nagyon van ilyen.

vhm 2009.02.27. 12:48:44

@Hurrá Torpedó: "a többsávosba elvileg eleve csak az mehet be a külsőbe aki a következőn kijön. aki nem az elsőn jön ki csak a belsőbe fordulhat.

de ezt senki sem tartja be, mert nem tudja. meg miért menjen a belsőbe ha úgyis ki fog menni, és körbe tud menni kívül is."

NINCS ILYEN SZABÁLY! A külsőben annyit megy, amennyit akar. A belsőre van szabály, de abból ez nem következik.

Csigabá 2009.02.27. 12:52:12

@valami hidralika mittudomén: Az lehet. De matekből tanultam, hogy egy kissebb átmérőjű körnek kissebb az íve is. Azaz a benti autó gyorsabban halad. És ami fontosabb: nem látja a vezetője a jobb tükörben, a kinti sávban, kissé hátrább levő autót. Vagy várjam meg míg látom, csak azért, hogy elsőbbséget adjak? Ha tovább akar haladni a körforgalomban, akkor úgyis be kell soroljon a helyemre (be kellett volna).
dinyus: Ú.n. "balkézszabály". Így jobb? Idősebbeknek nem újdonság. :) Nézz körül más országokban is. Magyarországot leszámítva mindenhol úgy tanítják, hogy ahol külön tábla (lámpa, rendőr stb.) nem szabályozza, jobbkézszabály van érvényben... kivétel a körforgalom. Én még olyant nem láttam, hogy valaki ki akarjon menni egy körforgalom belső sávjából és ne tudjon.
Összegezve: biztosan igazatok van a KRESZ szempontjából. De én nem azért járok a körforgalomba, mert szédülni szeretnék, hanem azért mert az utamba esik. Úgyhogy keresztülhajtok rajta, nem tökéletlenkedek benne. Már így is túlbeszéltük a témát. :)
Ha mégis megütné valamelyik jogtudor az autómat, akkor nem hiszem, hogy bennem nagy kár esne annál a sebességnél. Az autó meg csak vas, nem családtag.
sikisiki, Kenseth: Kb. ugyanazt próbáltam mondani, úgy látom túlzottan leegyszerűsítve. A gyakorlatban nem olyan bonyolult a körforgalom, a kétsávos pedig egy szép álom, mert mindenki a lehető legrövidebb úton megy be és ki. Kivétel, ha éppen körözni akar. De az ilyenekről volt is egy cikk a tavaly az indexen. (Vagy talán itt? Nem emlékszem ki írta, a lényeg az, hogy az anyukája nem tud vezetni.) :D

Marcellusca 2009.02.27. 12:55:01

@valami hidralika mittudomén: OK! Olvastam.
Az utolsó sorod a lényeg. Szabályoz és mégsem. Belsőben nem mehetek tartósan, csak ha előzök. Az meg (szigorúan véve) nem sűrűn fordul elő. :D

Tartom magam ahhoz, hogy kicsik a körforgalmak. Ekkora kereszteződésekben nem megoldható a többsávosság. Ha lenne fél hektár, vagy egy teret kerülne meg (lásd: Párizs, Róma, ... ) lenne értelme. És egyértelmű is lenne.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.02.27. 12:58:03

@Csigabá:
"Az autó meg csak vas, nem családtag. " Sajnos nem keres mindenki ilyen jól.
De mondjuk a magyar nép csodákra képes.
Velem volt már olyan, hogy csömöri auchan, lefelé a hídról. Kétsávos út bele a kétsávos körforgalomba. Én a belsőben, mellettem egy bömös (kalapos öregember) a külsőben. Így is mentünk bele a körforgalom,ba, majd a bömös a kanyar ívét levágva minden index és minden nélköl szépen átment az én sávomba. Satufék, duda. Basszus, állítom, észre sem vette.
Tudom, ez nem a közforgalom fibája, de hudemegilyedtem ám.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2009.02.27. 12:58:19

hát ez a baj hogy nincs ilyen szabály. ezért van belőle probléma. kellene ilyen szabály, és minden megoldódna szépen.

a logika ezt diktálná, így lenne célszerű.

karasu 2009.02.27. 13:07:51

@Marcellusca: Ha lenne fél hektár, vagy egy teret kerülne meg (lásd: Párizs, Róma, ... ) lenne értelme. És egyértelmű is lenne.

Tőled kérdezném, jártál-e már párizsban? Ott tényleg van értelme a körforgalomnak, és elvileg szabályozva is van. Nekem ott mégis halálfélelmem volt, mert a franciák mindenféle jelzés(index,duda) nélkül tökön-paszulyon keresztül mennek át a körforgalmon, ha kell egyenesen. Na ott szabály az van, de kultúra?

12Rómeó 2009.02.27. 13:13:15

Szóval, a többsávos körforgalomban annyi kört kell menni,azaz mindegyik köt végig kell járni 1X és csak utána szabad kifelé kőrözve kijönni. Tehát, ha három sáv van, akkor befelé is egyesével körözni hármat és kifelé is. :)

De a kommentelővel értek egyet.

vhm 2009.02.27. 13:21:48

@Csigabá: Most a többihez nem szólok mert megyek ebédelni és az eltart egy ideig :D
Szóval:
"És ami fontosabb: nem látja a vezetője a jobb tükörben, a kinti sávban, kissé hátrább levő autót."

Attól még ott van és elsőbbsége van :)
De ha a jobb külső tükörben nem, akkor a belsőben igen!! Ha ott sem, akkor nincs elsőbbségi viszony mert viszonylag gyorsan mész, tehát max lassítania kell.
De itt nem is erről volt szó, hanem azokról akik a belső sávból gondolnak egyet és a mellettük lévőn keresztül akarnak kihajtani. Na itt a baj. A kresz szerint (és a bíróság szerint is) ez pontosan olyan, mintha mondjuk egy 4 sávos úton a belső sávból valaki jobbra befordulna egy kisutcába keresztül mindenen és még fel lenne háborodva, hogy jönni mertek a külső sávban...

Ferocious 2009.02.27. 13:22:08

@Csigabá: Csak éppen rommá törnek és NEM neked lesz igazad, a hatályos KRESZ szabályok szerin, amit már előttem egy páran itt le is írtak...

vhm 2009.02.27. 13:25:04

@Marcellusca: "Belsőben nem mehetek tartósan, csak ha előzök."

Ja. Kivéve lakott területen, ha nem tartod fel a mögöttes gyorsabbat. Azaz a legtöbb esetben OK a belső sáv.

Marcellusca 2009.02.27. 13:25:22

@karasu: Nem jártam még. De ezek szerint meg tudjákoldani.

Csak nálunk (és egyeseknek) okoz ekkora problémát ez a "megoldhatatlan" forgalmi helyzet? :D

Mókusélet 2009.02.27. 13:27:30

Érden nemrég csináltak körforgalmat.Szerintem több sávos,legalábbis behajtani 2 sávból lehet, de bent már nincs felfestve a sávelválasztó vonal.Tehát behajtasz és mindenki megy mindenhol, mert nem tudják eldönteni,hogy ez most egy vagy két sáv.Ott is láttam már érdekes szitukat.

killerkaller 2009.02.27. 13:41:36

Azt gondolom, hogy a körforgalom szabályzása feltételezi, hogy a ki és behajtó utak egysávosak, tehát szerintem a probléma akkor kezdődik, amikor a körforgalom kétsávos, párhuzamos közlekedésre alkalmas útrendszerhez kapcsolódik, aminek ugye szintén egyértelmű a szabályzása, de a kettőt mégsem lehet szinkronba hozni. Erre még hab a tortán a közlekedők fegyelmezettsége, pl. index használat.

Agyalap 2009.02.27. 13:43:18

Egy ismerősömet Svédországban törték össze, mert nem ment ki a jobb sávból az első kijárónál. A rendőrség-biztosító 50-50%-ra adta az esetet a két koccolónak...
Ezzel én nem értek egyet.
Általában hülyeségnek tartom a kétsávos körforgalmat. Rossz nézni, ahogy Budakalászon a körforgalom belső sávjából 100-zal jobbra borítanak az autók Budapest felé.

Norbi 2009.02.27. 13:44:23

Na meg aki a körforgalomban bent balra indexel... az mit akarhat? Behajtani a fűre? :)

karasu 2009.02.27. 13:45:54

@Marcellusca: Igen megoldják. De ha nem figyelsz, belédszállnak oldalról. Ők elvárják, hogy azt figyeld kintről ki akar bejönni, és hol akar átvágni rajta. Ha nem engeded el, akkor átlök a másik sávba.

toodark 2009.02.27. 13:59:57

Ha bementél a belső sávba, és a melletted menők miatt nem tudsz kimenni, akkor nem az a megoldás, hogy befűzöd az autót a lehetetlen helyre, hanem mész még egy kört és csá. Ha másban nem, ebben biztosan hibázott a posztíró.

toodark 2009.02.27. 14:01:04

@Norbi: ezzel jelzi, hogy _nem_ akar kimenni az adott kijárón. Hasonlítsd össze azokkal, akik még ott sem indexelnek, ahol ki akarnak menni (sajnos ez a többség).

dinyus 2009.02.27. 14:09:45

@toodark: aha, és ha ez minden körben megtörténik, akkor estig ott körözök?

lotht 2009.02.27. 14:31:39

Kőbányán a Kőér u. - Gitár u. útvonalon van 3 viszonylag új, egysávos, 4 bevezetős körforgalom (igaz van, ahol KIhajtani 2 sávba lehet:).
Számos alkalommal megfigyeltem a furán indexelőket arrafelé, érdekes az eredmény. Sokan úgy indexelnek a körforgalomba behajtás előtt (!), mintha nem lenne ott körforgalom, tehát jobbra jelez, ha az első kijáraton hagyja el a kört és balra jelez, ha a harmadikon.
Sajátos.

Csigabá 2009.02.27. 14:42:19

@Ferocious: Hááát... mondjuk engem nem izgat olyan erősen, hogy kinek van igaza. :D És, hogy őszinte legyek, már láttam más esetekből, hogy a halottaknak soha nincs (ez most kicsit off, mert magyar körforgalomban halálos kimenetelű baleset nem valószínű - a hazai körforgalmak méretei megakadályozzák a súlyosabb kimenetelű balesetet). Úgyhogy nem lobogtatom a KRESZ-t, hanem próbálok ésszerűen közlekedni. A körforgalomban is.

Csigabá 2009.02.27. 14:45:16

@valami hidralika mittudomén: A belső tükör jó találmány. Csak, mondjuk, például a kamionsofőröknek nehezen magyarázod el, hogy azt is kell nézni. Nem szokták. Nemtommiért nem. Tudom, aki nem használja a belső tükröt, monnyon le!:D

George Jung 2009.02.27. 15:14:28

@Csigabá:
Neked többet kéne itt kommentelni! Egyszerűen nagyszerű.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.27. 15:38:07

@Csigabá: Miért, a hálófülkét kitűnően figyelemmel tudja tartani belőle :DDD

9mmPara 2009.02.27. 15:51:47

Van egy okos találmány, a fűződésmentes (vagymi) körforgalom. Magyarországon egy van belőle, Zalaegerszegen. Ott a két sáv úgy van becsíkozva, hogy a belsőből leghamarabb a második kijáraton tudj kimenni, a külső pedig az első és második kijáratra szolgál.

TH 2009.02.27. 15:56:18

@9mmPara: Hát igen, az nem egy rossz dolog, bár a Zegerszegit félek, hogy nem láttam, vagy igen, de nem tűnt fel. :) Mindenesetre az jól megoldja ezt a kérdést szerintem.

9mmPara 2009.02.27. 15:58:40

@megjegy: Ó igen! Az a csodás swindoni körforgalom. Elsőre még navigációval se lehet átjutni rajta :) Ha jól emlékszem, a harmadik körben szabadultam, de akkor is csak véletlenül találtam el a megfelelő kijáratot.

9mmPara 2009.02.27. 16:07:14

@TH: szerintem nincs fél éves, és a város határában, a Praktikernél található.

kpetya 2009.02.27. 16:09:06

Franciáknál mintha az lenne a módi, hogy többsávos a körforgalom és többsávos a kihajtó, akkor a belsőből is ki lehet hajtani a kihajtó belsőjébe. Pislogtam is rendesen.

Angoloknál meg rendesek, látják a kontinensről jöttél és figyelnek rád.

kpetya 2009.02.27. 16:11:39

@lotht:

Vasvillát annak a baromnak aki olyan körforgalmat tervez amin egyenesen is át lehet menni Mádl-Gitár. Lassítás nélkül szoktak áthuzni rajta.

Jól tudom, hogy az elsőbbség csak a körforgalomban haladót illeti meg?

vhm 2009.02.27. 16:17:35

@Csigabá: Persze, kamionosnak mondhatom. De ő simán elfoglal két sávot és kész. Vagy akár fel is mehet a közepén a kerékdobóra (..vagy mi az a járda szerűség).
És szabályosan teszi... Viszont szerintem személyautóval nem kifogás, hogy nem lehet látni. Lehet. Legalábbis mindig sikerült eddig.

kpetya 2009.02.27. 16:17:50

Ez volt már?
maps.google.co.uk/maps?ll=51.467877,-0.423285&spn=0.003068,0.00392

Hatton Cross roundabout. Körforgalom a körforgalomban. :)

toodark 2009.02.27. 16:23:59

@dinyus: mész a melletted levő mellett, amig ki nem megy, és kisorolsz a megüresedett helyére. Nem csak közvetlenül az általad választott kijáró előtt lehet kisorolni.

dinyus 2009.02.27. 16:28:31

@toodark: értem. És akkor onnantól kezdve ismét a külsôben megyek, pedig nem a következôn akarok kimenni. Akkor mi van? Miért is kellett akkor bemennem? Hogy menjek egy plusz kört más miatt a saját idômbôl és pénzembôl?

ganyager 2009.02.27. 16:30:40

Érden is van egy "kétsávos" körforgalom. - Én minimum egy héten 2* járok arra! - Mindig a külsősávban megyek be, pedig 3 éve van jogsim. - De szinte mindig van valami szabálytalankodás. (töbnyire nem indexelnek, a belsőből kiakarnának jönni) de sorolhatám a barmok vezetéstechnikájás!

- AZ A BAJ, HOGY NEM AKARNAK HELYESEN KÖZLEKEDNI, ÉS LESZARNAK MINDENKI MÁST!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.27. 16:31:02

"egy teherautó végig indexelt, de csak azon a kijárón akart kihajtani, amin én"

Na ez pl. baj. Mielőtt kimegyünk akkor kezdünk el indexelni vagy mi a tököm.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.02.27. 16:33:22

@dinyus: Na ezért nincs értelme Magyarországon a többsávos körforgalmaknak. Mert egyszerűen túl kicsik fizikailag, hogy az eredeti célnak megfelelhessenek. Vagyis hogy a viszonylag 2messzebb lévő" kijáratoknál ne alakuljon ki torlódás és/vagy ne kelljen "bónusz kört" menni.

Megjegyezném, hogy én az ilyen átadásakor szépen megtekinteném, hogy ki adta ki rá az engedélyt és úgy picsán rúgnám, hogy Grönlandon szedegetnék össze a darabjait. És nem venném át.

A sima egysávos körforgalmak 80%-a is alulméretezett, egy busz nem tud rendesen az úton maradva haladni benne, hát még egy kamion.

toodark 2009.02.27. 17:09:45

@dinyus: két választásod van: vagy végig a külsőben mész, ami lassú de biztonságos (és lassítod az egész körforgalmat), vagy bemész a belsőbe, ahol gyorsabban áthaladsz, de kockáztatod, hogy bent ragadsz. Menni egy plusz kört még mindig kevesebb idő és pénz, mint állni a pirosnál.

ripsie 2009.02.27. 17:10:14

Itt Hollandiában a legtöbb körforgalom kétsávos. A sávok között elválasztó buckák vannak, nincs átjárás! Döntsd el szépen még a bejárat előtt, merre is akarsz tovább menni! (De utáltam ezt, amíg még nem ismertem eléggé a környéket.)

Indexelni pedig KELL balra addig, amíg ki nem akarsz menni. Tapasztalatból mondom, hogy nagy segítség annak, aki be akar kanyarodni, mert ha nincs index, akkor az azt is jelentheti, hogy bent marad, de azt is, hogy tapló, és nem indexel kifelé, pedig kijön. Ha van index, legalább tudom, hogy bent marad. Amikor hazamegyek, ugyanígy közlekedem, ártani nem ártok vele, max van aki hülyén néz rám.

Csigabá 2009.02.27. 17:46:27

@George Jung: Köszi.
(Főleg ha dicséretnek szántad. De ha nem, akkor is. :D )

Csigabá 2009.02.27. 17:56:58

@valami hidralika mittudomén: Erre van egy sztorim (csak eszembe jutott, ne vedd magadra).
Egyik barátomnak az apja (ezer évet balaesetmentesen vezetett) erősen hozzá volt szokva a benti tükörhöz, olyannyira, hogy a két kintit nem nagyon nézte. (Megszokás kérdése, ződóga.) Ezzel nem volt gond egész addig amig nem került egy hátul teljesen fedett autóra (papucs Dácsia, hátul később ráépített műanyag dobozzal - tudom, sikeres ember nem lehet :D). Ezzel az autóval már első nap elütött hátramenetben egy traktort.
Amikor kérdeztem, mé' nem néz tükörbe ha tolat, akkor azt mondta, hogy ő nézett, de a rakománynak semmi baja nem volt. Egyebet meg nem látott.
Erre én: oldalt nincs két tükre annak az autónak?
Ő: Van há'. De egyik sem akkora, hogy eltolta volna a traktort az autó útjából.

vhm 2009.02.27. 18:05:09

@Csigabá: ez jó :)
nekem volt olyan, hogy belenéztem a jobb tükörbe sávváltás miatt és nem volt benne tükör :S valakinek nem tetszett biztos. Én meg akkora gondban voltam hirtelen túl is mentem a kereszteződésen az eredeti sávban mire középső tükör + holttér meg minden...

Csigabá 2009.02.27. 18:25:45

@valami hidralika mittudomén: Van olyan, hogy annyira szűk helyen parkolok, hogy be kell hajtsam tükröket. Induláskor meg természetesen a jobboldali tükröt elfelejtem "kicsomagolni". Olyankor nem nyújtózkodom, jól van úgy is az első hosszasabb megállásig (min. 5 mp). Ha nincs senki az anyósülésen, megteszi a középső tükör is, amúgy abba csak akkor nézek bele amikor megállok és jön valaki mögöttem (hogy időben fékez, vagy engedjem tovább az autót mielőtt megcsókolja a fenekét - az autómnak, természetesen :D).

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2009.02.27. 19:54:09

Fehérváron is volt ilyen, mivel mindenki tudta használni, ezért megoldották: lefestették feketével a felezővonalat...:) (Seregélyesi út). Probléma megoldva.

KIVAGYOKXXI 2009.02.27. 20:27:22

Aki sávot vált annak kutya kötelessége megoldani a dolgot. Tükör ,holt tér meg ilyen sablonokra gondolok. Ha tülekedünk mint Pesten szokás az más. Tényleg ki próbálta már Győrbe a soksávos lámpás körforgalmat? Hát az ott van. Mindenki rángatja a kocsit egyik sávból a másikba sokkal durvább mint egy kétsávos. Próbáltam szabályosan de ahogy figyeltem leszarja mindenki a sávváltás szabályait. Ez van és nincs panasz ,majd belejövünk :)).

foolproof 2009.02.27. 20:58:41

Amig az atlagautos kb. leszar mindenkit rajta kivul a kozlekesben, persze, hogy gyulnek a problemak egy olyan bonyolult szituban is, mint ez a korforgalom-mizeria. De most megsem ez afo baj itt, kerem alassan. Szerintem ecceruen faszsag sima, koncentrikus korpalyakat kialakitani" tobbsavos korforgalom" cimen, hiszen igy semmi nem akadalyozza meg a parasztokat abban, hogy akar a legutolso kijaratot is kizarolag a kulso savban autokazva kozelitsek meg. -Ugyis ott megyek ki, minek valtsak savot, he???

Mivel nem egyertelmu, hogy melyik savbol melyik kijarat erheto el, ezert gondolatolvasokent kell mindenkire figyelnunk, aki ilyenkor a kozelunkben poroszkal. Az egyeduli ertelmes megoldas a spiral-vagy csiga beosztasu korforgalom tobb sav es kirajat eseten. Ha bemesz, mar eleve ugy tudsz besorolni, hogy a neked megfeleo kijaraton hagyhasd el a korfogalmat, kvazi "savvaltas" nelkul. Ha elnezted, meg mindig valthatsz savot, de ilyenkor mar egyertelmu a tobbieknek is, hogy merre akarsz kiboklaszni. Na errol ennyit, a balfasz magyar korforgalomepitok meg ideje lenne, hogy atgondoljak ezt a temakort kisse jobban.

spanyol inkvizíció 2009.02.28. 03:15:25

@karasu: Hát az én francia - bár nem párizsi - tapasztalatom nem ez. Márminthogy igenis van kultúra, sőt, megkockáztatom - mivel gyakorlatilag 100%-ban egybevág a tapasztalataimmal -, hogy a szabály nem az, amiről te tudsz.

Egy kétsávos körforgalom belső sávjából, ha kétsávos a kivezető út, akkor úgy mehetsz ki a kivezető út belső sávjába, hogy neked van elsőbbséged. Pontosabban ezt tulajdonképpen még elsőbbségnek sem kellene nevezni, hiszen, ha a melletted a körforgalom külső sávjában haladó szabályosan közlekedik, neki kötelessége kihajtani, mégpedig a külső sávba, vagyis elvileg nem is keresztezitek egymás útját. Nyilván előfordul, hogy - pl. elbaszásból - ez nem így történik, ilyenkor tapasztalataim szerint a külső sávban haladó mindig elsőbbséget ad a belsőből kihajtóknak (és "természetesen" "jutalmul" dudálást kap, hiszen szabálytalankodik, és ezáltal balesetveszélyt okoz, hiszen pl. a mögötte, szintén a külsőben jövő is arra számít, hogy elhagyja a körforgalmat, nem pedig arra, hogy állóra fékez).

Ez azért is rohadt jó, mert így, ha elhagytál egy kijáratot, és te a következőn szeretnél kimenni, simán húzódhatsz a külsőbe (kis túlzással vakon is), hiszen ott nem jön senki, mert a külső az valóban csak azok számára van, akik a legközelebbi kijáratnál elhagyják a körforgalmat.

Több százszor jártam ilyen körforgalomban, és már a második alkalom után teljesen egyértelműen és világosan rá lehetett jönni, mi a szabály (hogy írott-e vagy íratlan, azt nem tudom - gyanítom az előbbit -, de mindegy is, mert mint említettem, gyakorlatilag 100%-ban működik, és teljesen logikus).

A magyarországi kétsávos körforgalmak valóban kihívást jelentenek, amelynek az egyik oka az autóstársak hozzáállásában (elég csak végigolvasni itt néhány kommentet), a másik oka pedig szabályozásban (pl. a hatályos kresz szerint egy kétsávos körforgalomból kiinduló kétsávos útra úgy vezet rá, hogy egy sávosra szűkít, ezzel felesleges torlódást okozva), a harmadik oka pedig a kiépítésben van (a franciáknál nem emlékszem pl. olyan kétsávos körforgalomra, amelyből vezetett volna ki csak egysávos út - bár lehet, hogy csak az emlékeim koptak meg, ezzel szemben lásd mondjuk a debreceni cora előtti - azóta már spirálissá alakított - körforgalmat, ahol a cora felé csak egy sáv vezet ki, ami ráadásul olyan közel van a megelőző ki/behajtóhoz, hogy aki a város felől érkezve szabályosan, a belső sávban haladt a 33-as út kihajtójáig, és ott próbált meg a külsőbe sorolni, az sok esetben menthetetlenül megszívta, ezért viszont senki sem használta a belső sávot).

spanyol inkvizíció 2009.02.28. 03:24:09

@kpetya: "Franciáknál mintha az lenne a módi, hogy többsávos a körforgalom és többsávos a kihajtó, akkor a belsőből is ki lehet hajtani a kihajtó belsőjébe. Pislogtam is rendesen."

Szerencsére úgy látom, hogy van azért más is, aki közlekedés során észreveszi, hogy mi folyik körülötte, és nem csak idegesíti magát, hogy ezek a hülye franciák mit mennek össze-vissza :)

George Jung 2009.02.28. 12:49:35

@Csigabá:
Abszolút komolyan mondtam! Ez a sztorid is a haverod apjával...Meg hogy nem csomagolod ki a külső tükröt...:-) Kész!

kpetya 2009.03.02. 08:16:33

@spanyol inkvizíció:

Mi van pubi, zabszem van a seggedben?

Én egy percig nem idegesítettem magam emiatt. Csupán annyit jegyeztem meg, hogy a magyar kresszen nevelkedve elsőre szokatlan volt.

TH 2009.03.02. 10:51:48

@lotht: "Számos alkalommal megfigyeltem a furán indexelőket arrafelé, érdekes az eredmény. Sokan úgy indexelnek a körforgalomba behajtás előtt (!), mintha nem lenne ott körforgalom, tehát jobbra jelez, ha az első kijáraton hagyja el a kört és balra jelez, ha a harmadikon."
Ezt én is így szoktam, többek között az általad említett körforgalmakban is. A körforgalomba behajtás ELŐTT balra indexelek, ha balra megyek, és jobbra, ha majd jobbra. A körforgalomba behajtáskor kikapcsolom az indexet (ha nem jobbra megyek), és a megfelelő kihajtó előtt, időben, kiteszem az indexet jobbra. A balra indexeléssel v. az indexelés hiányával próbálom jelezni a többieknek, hogy merre fogok továbbhaladni, mire számítsanak. Ezt a magyar KRESZ konkrétan nem tiltja, én viszont igen hasznosnak tartom.

greentech 2009.03.02. 15:15:46

Az a gond hogy csak itt nálunk nem tudjuk használni az egynél több sávos körforgalmakat. A legtipikusabb, mikor általában mindenki a külsőben megy, mert ott biztonságban érzi magát. Aki meg belül megy, az meg hamarabb ki akarna hajtani. És ilyenkor egymás útját keresztezik egyszerre. Fehérváron ezért a kétsávos utakat leszűkítik egyre, és úgy csatlakozik be a körforgalmú csomópontba. Természetesen ez a megoldás forgalomtorlódásokhoz vezet. Tehát teljes mértékben árt.
A probléma igazán az, hogy túl sok ágat terveznek egy körforgónak, vagy túl kicsi a sugara és nincs elég ideje az autósnak hogy átsoroljon a megfelelő pillanatban a másik sávba.

EÖ (törölt) 2009.03.02. 15:28:02

@9mmPara:

mondjuk ezt se nagyon értem, mert mi a faszért csíkoznak be egy körforgót úgy, hogy nem az általános szabályoknak felel meg
és ha hó van rajta, akkor hogyan látjuk a csíkokat???

van ilyen a Balatonnál is, ahol régebben végetért az M7-es Zamárdi vagy mittomén...

egyébként jól működik, de kilóg a sorból

sőt Kecskeméten is megvariálták, birkaállóbbá tették

Agyalap 2009.03.02. 15:30:22

Továbbra sem látom szükségét a kétsávos körforgalomnak.
Ha egy körforgalomba torkolló út forgalmasnak nevezhető, akkor szerintem azon a ki- és beáramló forgalom is nagy. Így amikor valaki kihajt a körforgalomból, valaki be is hajthat. Ezért szerintem nem torlódik fel a sor. Ha egy útra kevesen hajtanak ki, valszeg kevesen is jönnének be onnan. Statisztikailag nem lehet gond.
De ha már kétsávos az a szerencsétlen körforgalom, legalább a kihajtók lennének egysávosak!

EÖ (törölt) 2009.03.02. 15:30:52

@nyunyógomez:

azt egysávosították, a behajtó belső sávot kiterelték a külsőbe

így most nem a körforgóban zúzza egymást a nagyérdemű, hanem már sávváltáskor

eddig benn voltak az üvegszilánkok, most kinn vannak
probléma megoldva

EÖ (törölt) 2009.03.02. 15:34:27

@Agyalap: "legalább a kihajtók lennének egysávosak!"

és az miért lenne jó?

akkor a kétsávos út mindenhol átkonvertálódna egysávossá, azaz minden kétsávos körforgó esetén befelé kétsávos, kifelé egysávos lenne

nem mondom ravasz húzás lenne

és attól még kihajtáskor ugyanúgy összezúznánk egymást, mert két sávból kell kihajtani egy sávba

nem érdekel egy állás a kormányzatban?? :)

Agyalap 2009.03.02. 15:38:34

Nem tudom ki látta már Bécsben a Favoritenstrasse végén a körforgalmat.
Több sávos, de a festést úgy alakították, hogy a szélső egy (két) sáv mindig lekanyarodó. Aki tovább szeretne menni a következő kihajtókig, beljebb kell sorolnia, amíg oda nem ér a megfelelő lehajtóig.
Sokkal kezelhetőbb, mint egy ilyen "mezei" kétsávos csoda.
Mondjuk az átmérője sem két méter, több idő van az átsorolásra.

Agyalap 2009.03.02. 15:49:38

@Egyéves Önkéntes: Ezek szerint aki a belső sávból szeretne kihajtani, látja, hogy a mellette haladó jobbra indexel-e. Vagy feltételezzük, hogy ha nem jelez balra akkor ki fog hajtani?
És ha jelez balra? Meg a következő öt is? Akkor emberünk megáll a belső sávban és megvárja míg kimehet?
Vagy egyszerűen veszegy nagy levegőt és nekiindul?

EÖ (törölt) 2009.03.02. 16:00:55

én nem tudom, te találtad ki

de ez most is így van valahogy, addig vagy a belsőben, amíg ki nem engednek
az elsőbbségadás már csak ilyen

Agyalap 2009.03.02. 16:07:54

@Egyéves Önkéntes: Ha már úgyis ki kell sorolnod, mi a fenének a másik sáv? Ne mondja senki, hogy ettől kétszer annyi autó megy át rajta...
Ha van kitüntetett nagyobb forgalmú irány akkor meg miért nem alkalmaznak más módszert?
Mondom: A budakalászi Cora előtti körforgalmat nézve a hajam az égnek áll. Nem is a körforgalmon, de a benne haladókon.

vhm 2009.03.03. 11:10:36

@Agyalap: Igaziból az érdekes az, hogy két sávos úton senkinek nem jut az eszébe jobbra forduláshoz a belső sávban menni szinte a kereszteződésig... És ott mondaná, hogy nem tudja a külsőben jövőknek van-e pofája továbbmenni egyenesen...
Persze lehet, hogy szűk a körforgalom. Jó lenne nagyobb, rendben. De ha nem látszik, hogy kiket tud megelőzni - mondjuk látványosan lassú valaki, stb, akkor tényleg felelsleges a belsőbe menni.

Ha pedig nem tud kisorolni, akkor még egy kör, ez a jó benne, mert nem lehet túlmenni a kijáraton soha, csak maximum kicsit távolabb kerülni. :)

De a hajam égnek áll azokon, akik keresztül mindenen mennek amerre látnak :S

greentech 2009.03.04. 17:08:58

A legjobban kezelni ezt a több sávos dolgot, lámpás változattal lehet megspékelni, mint Győrben. Tehát a lámpás körforgalmak, amik mind kapacitásban és biztonságban is jobbak. Ott elég a körforgó behajtása előtt a megfelelő sávba besorolni és az útfestés magától kivezet a megfelelő irányba.

Amúgy a megfelelő felfestés mellett lámpás megoldás nélkül is működhetnének a többsávos körforgalmak.

Arról meg beszélni sem kell, hogy már mindenhova körforgalmakat építenek, mert olcsóbb a kivitelezése, és költséghatékonyabb a karbantartásuk is, mint a jelzőlámpás csomópontok.

greentech 2009.03.04. 17:12:53

Szóval nem minden esetben lehet jó megoldás egy körforgalom építése, mégha ez a legbiztonságosabb a forgalmi szepontok szerint.

spanyol inkvizíció 2009.03.04. 23:12:05

@kpetya: Szövegértelmezésből elégtelen. Pont, hogy megdicsértelek, hogy észreveszed, hogy mi zajlik körülötted, és nem csak idegesíted magad (szembeállítva mindezt pl. karasu 2009.02.27. 13:07:51-kor kelt bejegyzésével amiből nekem az jött le, hogy ő ahelyett, hogy megpróbálná megfejteni, hogy mi miért történik, csak a halálfélelem, és gondolom, az ebből kifolyó felesleges idegeskedés jut neki).

De persze ha számodra mindez sértő, akkor szívesen visszavonom, pubi.

kpetya 2009.03.06. 11:19:57

@spanyol inkvizíció:

Bocsi, én negativ véleménynek olvastam amit irtál. Bocs.

Timnorc 2010.09.22. 17:23:52

Látom, hogy régi a cikk, de mivel sok benne a sületlen hozzászólás, ezért egy másik, hasonló témában tett kommentemet hadd tüzzem be ismét:

A hatályos Kresz 25. §-a szabályozza, hogy miként kell/szabad haladni az úton. Ennek a szakasznak a (2) bekezdése leírja azt a bizonyos „jobbratartás”-t. Mint ahogy azt is, hogy a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten való közlekedésre a Kresz 36. szakaszában foglaltak az irányadók.
Mit is ír ez a bizonyos 36. §:
(1) bekezdése egyértelműen leírja, hogy a 2 vagy több sávos úton (néhány kivétellel) a jobb oldali (vagyis a külső) sávban kell haladni. Kivételek pl.: előzés, lakott területen belül való haladás bizonyos fajta járművekkel, 3 vagy több sávos úton való haladás bizonyos fajta járművekkel.
Akinek nem tűnt volna fel, hogy a több sávos körforgalom nem szerepel a kivételek között, azok számára a jogalkotó külön leírja a 36. § (11) bekezdésében, hogy a párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
A teljességhez tartozik, hogy a kérdéses 36. §-ban, méghozzá annak (10) bekezdésében részletezve van a többsávos körforgalomba való bekanyarodás szabálya. Viszont ez nem befolyásolja a fent leírtakat.

Vagyis aki nem hajt ki a körforgalom első kijáratán, annak nem kötelező bemennie a belső sávba.

Ha épp’ nem tilos, akkor persze bemehet, ha pl. előz, vagy szgk-val lakott területen belül amúgy éppen ott halad, amikor a körforgalomhoz ér (ilyenkor ugye a bejárat is többsávos) stb..

Tehát ha a külsőben akar körbemenni, több kijáratot kihajtás nélkül elhagyva, semmilyen szabálytalanságot nem követ el.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása