Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Nápolyban működik a káosz

2009.03.17. 09:33 :: SilentSound

Nem volt mostanában külföldi poszt a blogon, biztos a világválság miatt minden olvasónk le van gatyásodva és nincs pénz utazgatni, pedig általában pozitívak a visszajelzések az effajta élménybeszámolókról. Tygger viszont végre Dél-Olaszországban járt, ami nekünk magyaroknak elsőre kaotikusnak tűnhet, de mindjárt látni fogjátok, hogy van benne rendszer és működik is.

Kezdjük a lényeggel: a posztíró a hülye és nem sikeres ember. De múlt héten Nápolyban volt és elgondolkozott azon, hogy a magyar közlekedéskultúra mennyire semmilyen.

Aki volt már Nápolyban vagy Dél-Olaszországban, tudja, hogy mennek a dolgok. Őskáosz, szabályok nélkül, a blognak arrafelé semmi értelme nem lenne. Nem is mondom, hogy ez feltétlenül jó és minden elemét át kéne venni, de hogy néhány paprikajancsi elmehetne oda edződni, az biztos.

Két sávból minimum hármat kreálnak, a piros lámpának (többnyire) nincs tekintélye, balra kanyarodó sávból az esetek 99 százalékában mennek egyenesen tovább, egyirányú utca a forgalommal szemben tökéletes kerülő. És érdekel valakit? Nem. Háborog valaki emiatt? Nem.

Persze, sok esetben nem is lehet haladni a mentalitás miatt, de ha én adott esetben az éppen legszélső sáv és a parkoló autók között előrevágok kétszáz métert, biztosan nem az lesz a bepofátlankodásra kiszemelt helyen álló autós reakciója, hogy 1. mutogat; 2. ordítozik; 3. kiszáll, hogy mit képzelek; vagy 4. egyszerűen centire az előtte haladó seggében csorog, hogy elé még véletlenül se kerüljön senki. Simán nem enged be, de amint jobb pozícióba kerülök, hagy szépen továbbmenni.

Fordított helyzetben ugyanez a megoldás, ennyi az összes kódolt elvárás. És működik.

Köszöngetés, ugyan már, ismeretlen fogalom. Minek? Egyszer én, egyszer te. Benne van. Nem köszöngetnek ugyebár a művelt nyugatiak sem, hiszen az természetes, hogy segítik a munkába siető honfitársat, akárkit, nincs mit ezen köszönni.

Erre itt vagyunk mi, a hülye magyarok, akik mindenért emeljük a kezünket, nyomogatjuk a vészvillogót. Az olyan dolgokért, amelyeknek egyébként teljesen természetesnek kellene lenniük. Szomorú. Gondolkodott már valaki, hogy miért lehet ez?

Én mától nem várom senkitől, hogy bármit is megköszönjön, cserébe előre is bocs, ha én se fogok hálálkodni alap dolgokért. Az olasz tapasztalatok alapján mostantól nem izgatom magam a záróvonalon előzők miatt sem, helyeselni nem helyeslem a dolgot továbbra se, de akadályt nem gördítek senki elé, akinek sürgős, menjen.

Irtsuk már a frusztráltságot, ne kapjuk fel mindenen a vizet, mert ugyanolyan idegbetegek leszünk, mint ennek a remek országnak a nagyobbik fele. És rohadtul nem éri meg. Csak ennyit akartam mondani, aki teheti, menjen el a szemléletváltoztató edzésre.

165 komment

Címkék: közlekedés külföld autó pozitív

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

greggrant 2009.03.17. 09:55:21

Biztos csak az eddigi odalűtogató delikvensek idegállapota különbözött a posztíróétól. A kedves beküldő megtalálta a szépséget az általa említett káoszban, dehát olyan ez, mint a nőkkel, mindegyikben lehet találni olyat, ami megfog benne (na jó, majdnem mindben :) )

Rousboy 2009.03.17. 09:57:22

Azért vannak azok a szituációk, ahol illik megköszönni ha éppen beférsz a sorba. Szerintem azzal még személytelenebbé, "leszarom a másikat" stílusúvá válna a közlekedés Budapesten, ha mindenki természetesnek venné hogy bevág a másik elé, leszorítja.
Kit érdekel hogy hogyan csinálják az olaszok? Nem akarok hasonlatot mondani, hogy kihez lehet hasonlítani a népséget, de szerintem akad pár ember akinek van storyja olasz pofátlanokról, nem csak az autózásnál. Ilyen a vérük, ilyen a mentalitásuk?
A magyaroknak meg olyan h megköszöni a többség megköszöni hogy beengeded és ez szerintem így van rendben, nekem legalábbis jólesik ha valaki megköszöni, vagy elnézést kér h éppen betolta elém a kocsija orrát. Miért kellene eltanulni a birkaeffektust tőlük?

Marty Mcfly 2009.03.17. 10:00:20

A posztoló hülye és nem sikeres...

Marty Mcfly 2009.03.17. 10:02:57

amúgy meg:
bár én nem voltam, de barátaim sokat meséltek az olasz vezetési kultúráról. ott működik, itt nem. kultúrális különbségek, nem értem a posztolónak miért kell faszarágian olyan stílusra váltani, ami itthon nem működik!

tygger 2009.03.17. 10:07:55

nem értitek. azt mondjátok, kulturális különbség. oké. de magyarázzátok akkor meg, hogy ami nem divat délen, nem divat nyugaton, nálunk, a kontinens közepén sajátosság. rendben, így van, de miért? biztos nem gondolkodtatok még rajta. és nem azért, mert olyan hűdeudvarias népség lennénk, valami más válasz kéne.

@Rousboy:
van, persze, ezt nem is vitatom.

Matrix_ 2009.03.17. 10:12:41

Sztem meg lelki szegénységre vall, ha az ember nem köszöni meg a mégoly természetesnek gondolt dolgokat is. Engem úgy neveltek, hogy illik megköszönni. Jóérzés lehet a másiknak is, de nekem mindenképp.

gertom 2009.03.17. 10:13:09

Róma: lámpánál elsuhan mellettem három egyforma kisautó (3-4 éves modellek lehettek anno), mindhármon kb. 30cm átmérőjű "beütés" nagyjából ugyanott a bal hátsó kerék környékén, pedig nem úgy látszott, mintha egybe tartoztak volna. Ez is a közlekedési kultúra része :)

Nápoly (környéke): Vezúvról lefelé száguldozó busz a hajtűkanyarokba iszonyat sebességgel megy be, mondanom sem kell, mindkét sávot használva. (A dudát azért nyomja előtte rendesen.) A városban meg nem túl széles, kanyargós, kétsávos úton, mindkét oldalon parkoló autók között 70-nel. A tükrök már a parkoló autók fölé lógtak. Kocc nélkül túléltük.

Mertcsak 2009.03.17. 10:15:54

Pár évvel ezelőtt sokat vezettem Olaszországban. Először Zavart a "káosz",de miután megszoktam,sokkal jobban szerettem ott közlekedni,mint itthon.
Láttam olyan lámpás kereszteződést,ahol 3 sáv volt felfestve,de 5 sorbsn álltak és működött.

tygger 2009.03.17. 10:17:28

@Matrix_: érdekes, szerintem ez messze van a lelki szegénységtől. mondjuk, tény, portugáliában és olaszországban érzem magam igazán otthon.

ezzel együtt: ez a mentalitás CSAK az autózásra jellemző. egyébként ott is mindenki ugyanolyan udvarias és hálás, mint ezek szerint nálunk mindenki az utakon.

Marty Mcfly 2009.03.17. 10:18:08

"az ország nagyobbik fele"
ezt nem értem... miért? milyen az ország nagyobbik fele?
(nagyon remélem, h nem politikáról van szó...)

Rousboy 2009.03.17. 10:18:19

@tygger: Ezzel a válasszal azt árultad el, hogy Te nem érted. :)
Ha jó érzéssel tölt el hogy megköszönöd ha beengednek, akkor tedd. Ha jólesik ha más megköszöni akkor ints neki. Azt az országot meg ne hozzuk egy lapra a közlekedéskultúra szóval, ahol 3an ülnek a piaggion és éppen el akarnak ütni a járdán...

tygger 2009.03.17. 10:20:16

@gertom: ismerős, nekünk a bérautónak hátulról neki is koccantak nápolyban, de mondanom se kell, mindenki szarta le :) na ez az, amit lehetne mellőzni, felőlem tolakodjon mindenki, de kárt csak parkolásnál csináljanak a saját autóikban. érdekes módon a robogósok sokkal jobban vigyáznak, de állítólag ez a nekedmegyek sem olyan gyakori. szerencsére.

George Jung 2009.03.17. 10:26:33

Ez egy faszság. Én csípem az olaszokat, de nem azért, mert olyan hej de okosak.
Hogy csak a legegyszerűbbet nézzük: mi a rossebnek van felfestve 3 sáv, ha öt sorban állnak az autók? Vagy ne legyen felfestve, és akkor megyek én is össze-vissza, vagy ha már fel van festve, akkor beállok két vonal közé.
Ja, és mindenki a másik seggében, amiért a pl a németek a leginkább haragszanak, és büntetnek. Tudniillik kurva veszélyes, csak az olaszok nem agyalnak semmin.

tygger 2009.03.17. 10:26:51

@Rousboy: ne hozzuk. akkor vegyük németországot. ott biztos nem ütnek el, mégse érzik úgy, hogy köszöngetni kéne. pedig nem talpas parasztok, nem szarnak bele a világba, mégis így van.

félreértés ne essék, én is beleszülettem a magyar világba, én is köszöngettem mindig bőszen. rendben, közelítsük meg érzés oldalról, de még akkor sem tudom, miért pont nálunk alakult ez így ki. és minek.

George Jung 2009.03.17. 10:27:40

@Marty Mcfly:
idegbeteg. Vagyis több ember idegbeteg, mint ahány nem. Teccikérteni...

Rousboy 2009.03.17. 10:31:38

@tygger: Én csak arra tudok gondolni hogy nálunk ez különbözteti meg az idegbeteg embert a normálistól, nyugodttól. Németeknél meg talán sokkal kiegyensúlyozottabb az emberek többsége és nem vergődik senki azon, ha besorolnak elé? Egyébként az olasz mentalitás nekem is bejön, sőt olasz autóm is van, de ezt a "kultúrát" nem biztos hogy egyhamar meg tudnám szokni.

trixilw 2009.03.17. 10:35:58

Posztíró elfelejtett valami baromi fontosat: az olasz vezetéskultúra része az, hogy ott figyelnek egymásra. Kommunikálnak, nézik a másikat és ha kell, segítenek nekik. Amíg ez nincsen meg magyrországon, addig inkább a német stílus jöjjön ide be: okos szabályok, de azok kőkemény betartása.

tygger 2009.03.17. 10:36:26

@Rousboy: nem is könnyű. ahogy írtam, én se honosítanám meg ennek az őskáosznak minden elemét, mert ez nyilvánvalóan a ló másik oldala. nem egyszerű úgy átjutni egy kereszteződésen, ha mindkét irányból zöld a lámpa, ésatöbbi. de ezzel együtt érdekes tapasztalat, az fix.

s.p. 2009.03.17. 10:36:45

Az olaszok pont úgy vezetnek, mint a többi déli, temperamentumos nép. Ugyanúgy tesznek a szabályokra, ott húznak le, vernek át ahol csak tudnak! (a túristaszezonban nem riasztó az átverés, olyankor az alvilág nem engedi a túlzott lehúzást)A különbség inkább annyi, hogy kicsit több pénzük van mint a hasonló vérmérsékletü balkáni embereknek, ezért jobb autókkal járnak, többet utaznak és ezért talán "civilizáltabbnak" tűnik az őskáosz.

A köszöngetős részt adom, ezt tényleg nem szokás Hegyeshalomtól nyugatra! De ott alap, hogy a sávváltó, előző autóst segíteni kell.

tygger 2009.03.17. 10:37:44

@trixilw: valóban, a közvetlenség általános, tényleg nem emeltem ki.

Rousboy 2009.03.17. 10:40:23

@tygger: Nézzél ki Egyiptomba, az nagyban elő fogja segíteni az olaszországi tapasztalatok megemésztését. :)
Mindenki folyamatosan dudál, dodgem feeling, egymást lökdösik az autókkal az emberek, mindenki mutogat, anyázik, kiabál. Egy sokat látott embernek is magát a káoszt jelenti Egyiptom közlekedése, gyakorlatilag nem látsz olyan kocsit, aminek lenne akár 1 ép karosszéria eleme. Na jó, teteje talán. :)

Nyomek 2009.03.17. 10:53:27

Londonban nagyon jól működik a balratartás. Mától itthon is ezt alkalmazom.

(egyébként eredetileg Európában balratartás volt. Miért kellett változtatni? Fideszesek kíméljenek:-) )

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.03.17. 10:56:05

Ó, tényleg az volna a legdurvább, hogy megköszönjük egymásnak a dolgokat akkor is, amikor nem kéne. Bárcsak itt tartanánk.

Nyomek 2009.03.17. 11:04:09

Az olasz közlekedési kultúra meg azért is lehet olyan, amilyen, mert az ottani rendőrség a bevételnövelési vágyait nem a városi közlekedőkön éli ki.

tangara 2009.03.17. 11:20:25

A köszönés alapvetően egy gesztus. Nem kötelező, csak illik.
Az olasz "többsávosítás" pedig fejlett társadalmi önszerveződésre utal. Elég nálunk elmenni egy postára, és rögtön kiütközik a különbség.
Nálunk meg nem feltétlenül a pofátlankodókkal, szabálytalankodókkal van a legnagyobb gond, engem speciel a kóválygók, tökölődők, sokkal jobban zavarnak.

kard73 2009.03.17. 11:26:08

Nem tudom mi ez az állandó máshoz hasonlítgatás, és persze mindig mi jövünk ki rossznak. Felelős, értő vezetők, rendőrök kellenének a morál javításához, ezt mindenütt így érik el, nézhetsz északra, nyugatra ahova csak akarsz.

"nem izgatom magam a záróvonalon előzők miatt sem" -Majd izgatod, ha veled jön szembe és így jársz, vagy rosszabbul: "www.langlovagok.hu/html/galeria/2977.shtml"

jurii (törölt) 2009.03.17. 11:53:15

Az EU tagállamaiban közúti balesetben elhalálozott személyek száma 2006-ban (egymillió lakosra jutó áldozatok száma)

Németo: 62
Olaszo: 96
Mo: 130


forrás: www.insee.fr/fr/themes/tableau.asp?reg_id=98&ref_id=CMPTEF06217

Pcmg · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=49359 2009.03.17. 11:57:25

Akkor viszont bocs, ha esetleg nem köszönöd meg, akkor legközelebb nem engedlek be :D
Sry, de ha engem elengednek, akkor megköszönöm, ha én elegedek valakit, akkor elvárom, hogy megköszönje. Ez van, nem vagyok sikeres, de legalább nem kések el munkából.

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.17. 12:01:13

@Pcmg: Te megjegyzed, hogy kiket engedtél be és hogy megköszönte-e? :)))

Marty Mcfly 2009.03.17. 12:03:42

@Pcmg:
van munkád? sikeres vagy! :-)
amúgy meg fasz...

tusuanzen 2009.03.17. 12:05:46

én is voltam Nápolyban, tényleg remekül működik a közlekedés, kicsit kaotikus de 15 perc alatt meg lehet szokni, és a rengeteg autó ellenére sem voltak órákig tartó dugók.
Persze ép kasznis autót se látni...

Marty Mcfly 2009.03.17. 12:07:02

nem értem ezt a "csak akkor csinálok vmit, ha a másik is", meg "ha ő úgy, akkor én is" típusú hozzáállást...

mement 2009.03.17. 12:14:03

Az a problema hogy a paraszt nem kepes az utasternel tovabb latni, vagy esetleg egy 10 masodpercel elore gondolkodni, egy egy durva szabalytalansagnal, iszyonatosan megno a rizikofaktor, arrol nem is beszelve hogy az egyszeri szabalyszego kocsog nincs valojaban tisztaban azzal, hogy a szabaly amit megszeg, az csak egy szimpla forgalomtechnikai szabalyzas, vagy eletvedelmi mint a zebrahoz kotodo eloirasok.

Nem nehez betartani a szabalyokat, persze a hiba lehetosege mindig fenn all, de az alapveto hozzalas a fontos... Aki nem tud szabalyosan kozlekedni, attol egyszeruen el kell venni a jogositvanyt, legyen az zebras gazolas vagy az index folyamatos elhagyasa.

En ruhellem a mediterran vezetesi stilust, aki nalunk ezt erolteti annak a nyakaba kene akasztani csuklobol a bal kezet, csakhogy odamondas is legyen a kommentben:)

zeneigéniusz 2009.03.17. 12:14:12

Tavaly Rómában a kedvesemmel nyaraláskor az volt az egyik kedvenc időtöltésünk, hogy leültünk a kezünkben egy-egy hamburgerrel az utcára és órákon át néztük a közlekedést :)

Muris volt és számunkra teljesen hihetetlen, ami ott van: teljesen alulméretezett úthálózat, 1x1 sávos utak, amiket 2-3x2-3 sávosra kell az autósoknak kibővíteniük, hogy egyszer valaha hazaérjenek. Az autósok tényleg egymás seggében parkolnak (ugyebár hegy oldalában [de hogy indulnak el?]) - de ez meg is látszik az autók karosszériáján...

Ők tudnak úgy élni - én inkább messze elkerülném autóval :)

A buszos túrát igazolom: nem kellett mennünk vidámparkba, csak tettünk pár buszos utazást és megvolt a rettegés/sebességmámor egyben.

Nagyon ajánlom egyébként Rómát: nincs messze, viszonylag olcsó és remekül lehet szórakozni! :)

Marty Mcfly 2009.03.17. 12:19:16

egyébként meg leszarom, h milyen a közlekedés olaszban! csak ide ne jöjjenek!!! egyszer a 7es úton egy láma alfás "I" rendszámmal veszélyeztetett több autóst engem is beleértve... halál nincsenek képben, mi az a tábla, mi mire való, sebességhatárok, elsőbbségadás, index, stb...

tusuanzen 2009.03.17. 12:23:37

@Marty Mcfly: fröccs-fröccss!!!!
Szerintem nincs is jogsid, csak dühöngeni jársz ide, sebaj az legalább ingyen van...XD

mement 2009.03.17. 12:26:55

De egyebkent Napolyt a kozelmultban mintha nyakig elontotte volna a lakossagi hulladek, egy nagy kuka lett az egesz varos, tenyleg van olyan ember aki ezzel a helyel akar peldalozni?

_gram_ · http://www.miata.hu 2009.03.17. 12:28:25

Egyik ismerősöm mondta csodálkozva, hogy azok az olaszok hú-de-mennyire gördülékenyen mennek firenzében. Mintha víz lenne a közlekedés, úgy áramlik. Na, mondtam, rómában, meg nápolyban is pont olyan, mint a víz, 6 bar-os nyomással. ;) Nem köszönnek meg, és az adott helyzetben bárki azonnal leszokik róla. Nincs rá szükség.

Rómában az utcsó pillanatban próbáltam a lagkülső sávból balra fordulni (hüje túúrista), de dugó volt, araszolgattam volna. Erre jobbról, két kerékkel a járdán megelőzött egy csinkvepunti, lehuppant, majd a nyitott ablakon visszanézett rám... egy 80 éves hölgy! Végre örültem, hogy valaki lenyom... ;)

kafferbivalybalamber 2009.03.17. 12:30:25

Rómában mint a rómaiak. Pesten meg mint a pestiek. Ennek ez a rendje, évezredek óta. Ha valaki Pesten viselkedik (közlekedik) római módra, vagy Rómában pestiesen, az hülye.

Petrodon 2009.03.17. 12:30:42

Ez klassz. Felhívás arra, hogy mindenki szarja le a másikat. Gratulálok Tygger, szerintem veled ütötték le az utolsó dinoszauruszt, akkor bunkó vagy.
Azért abba is gondoljunk már bele, hogy az olaszoknál 100 autóból 90 törve van, a maradék 10-et meg 2 nap választja el tőle... (tapasztalat).
Ugye milyen jó világ volna? Meg ha nyugodtan bevághatnánk bárki elé, és még egy "bocs" villantást se kéne, hiszen minek? De klassz is lenne, már úgy várom...

"Köszöngetés, ugyan már, ismeretlen fogalom. Minek?" Neked az állatkertben ismeretlen fogalom, civilizáltabb helyen kultúrált viselkedésnek hívják...

"nem izgatom magam a záróvonalon előzők miatt sem, helyeselni nem helyeslem a dolgot továbbra se, de akadályt nem gördítek senki elé, akinek sürgős, menjen." Eddig akadályoztad? Önkéntes rendőr-e vagy? +1 pont...

A helyedben elsüllyednék szégyenemben, és ahogy írtad: "menj el szemléletváltoztató edzésre" és ne hirdesd a bunkóságot igeként baromarcú...

Tuvalu 2009.03.17. 12:32:55

@Nyomek: Napóleon változtatta meg. Eredetileg a balratartás a karddal érkező katonai kocsiknak ad jobb lehetőséget a szemből jövő (akár civil) jármű khm ellenőrzésére.

Evvel szemben Napóleon muskétásainak meg pont a jobb oldali közlekedés adott védelmet hasonló esetben.

Legalábbis én ezt az urban legendet ismerem. :)

Tény, hogy nálunk a németek kérésére lett 1941ben bevezetve. Addig balosok voltunk.

Kopasz Károly 2009.03.17. 12:35:56

... hát nem is tudom ...
Jártam párszor talján barátainknál, mindig megragadott, az a mentalitás, amit ott tapasztaltam. Pl.: összekoccant egy Mercis meg egy BMW-s fazon, és nem üvöltöztek egymással, hanem kedélyesen beszélgettek, amíg a rend derék őreit várták vagy olasz barátunk szemből ment be egy körforgalomba :))) mit ad isten épp ott posztolt egy fakabát, aki ki is vette ő kelmét a forgalomból. Leüvöltötte a fejét, faggatta egy kicsit, majd arrivederci-vel útjára bocsátotta. Persze ettől én még nem szeretném az ottani közlekedési morált napi szinten megélni kis hazánkban. Így is van elég vadbarom/idióta az utakon. A záróvonal meg nem viccből lett felfestve ...

ostván 2009.03.17. 12:36:16

Nálunk azért problémás (sok egyéb mellett) a közlekedés, mert a Magyarországon lakó népesség egy része genetikailag és mentalitásában is a nyugat-európainak, míg egy másik része a délszakinak, sőt egy nem elhanyagolható rész az ázsiai mintának felel meg. Ha figyelmesen olvastátok a bejegyzéseket, akkor látszik, hogy a német hozzáállás számonkéri mindenkitől a szabályok hiánytalan betartását. A délszakit a végeredmény jobban érdekli, mint a szabályok, az ázsiai számára meg a hatalom (a nagyobb autónak van előnye) a legfontosabb.
Kis hazánk közlekedése ettől szép és nehéz, mert ezekbe a csoportokba tartozó emberek egyszerűen nem értik, hogy a másik mit-miért csinál.
Próbáljátok a többi közlekedőt eszerint nézni, és nem haragudni rá, mert nem tehet arról, milyen géneket kapott.

redriot77 2009.03.17. 12:39:53

@Cyric_: "Azért abba is gondoljunk már bele, hogy az olaszoknál 100 autóból 90 törve van, a maradék 10-et meg 2 nap választja el tőle... "

(mikrofont kézbe vesz, jackdugót megigazít, Marshallon volumét maxra teker)
-Khm, khm, egy-kettő-egy, khm. Tehát:
AAAAz autó, az csak egy használati táááárgy! Hagy' törjön, kinemszarja leeeeeee?!?! Csaaaak a hülyemagyar olyan kicsinyes, hogy ezzel foglalkoziiiiik. Párizsban is egymásnak koccolnak ez emberek parkoláskor, Rómában is, csak a hülyemagyar félti a tízévre vett kobaltkék Igniiiist!
(kényszerzubbony ráad, elvezet)

brobi 2009.03.17. 12:42:59

Cyric-el ertek egyet. En jartam Napolyban es alig vartam, hogy kiszabaduljak onnan. Meg a kornyekere sem megyek tobbe sajat kocsival. Az emberek nem normalisak! Es ezt nem csak en mondom, hanem az eszakolaszok is ezt mondjak. Meg csak egy ilyen kozlekedesi kultura hianyozna Budapestrol! Nincs igy is eleg allat az utakon?
Kulonben az a felfordulas ami ott van, hogy mint a posztiro is megjegyzi "olyan ugyesek, hogy 2 savbol 3-at csinalnak" csak azt eredmenyezi, hogy egyaltalan nem lehet haladni. Egyszercsak beall az egesz, de ugy, hogy senki semerre. Ekkor a legbatrabb szettol maga elott ket kocsit (3 horpadt) es megindul megint egy ideig. Erre vagyik a posztiro Budapesten? Pszichiater latta?

redriot77 2009.03.17. 12:43:21

Komolyan: inkább az osztrák mintát vegyük át. Nekem az tetszik jobban: ha két sáv van felfestve akkor két sávban haladnak. Ha zebrán kelek át nem kell körbenéznem hogy jön-e valaki. Ha autóval megyek és zöld jelzésem van, nem kell attól fosnom, hogy vki oldalról belém jön hetvennel át a piroson. Szándékosan nem megy neki a kocsimnak senki parkoláskor. Autópályán nem villognak le, nem seggeznek. Nekem ez nyugtatóbb, mint a nagy mediterrán húsdaráló.

Lunitari 2009.03.17. 12:44:34

Olaszországgal jönni jó példa....:))) Sok idióta...."AAAAz autó, az csak egy használati táááárgy! Hagy' törjön, kinemszarja leeeeeee?!?! Csaaaak a hülyemagyar olyan kicsinyes, hogy ezzel foglalkoziiiiik. Párizsban is egymásnak koccolnak ez emberek parkoláskor, Rómában is, csak a hülyemagyar félti a tízévre vett kobaltkék Igniiiist!
(kényszerzubbony ráad, elvezet)
"

LOL, de magadnak is megválaszolod miért van ez így....10 évre vette hitelből még az emliett országokban ez nem jellemző...

redriot77 2009.03.17. 12:45:55

@ostván: ja ja, vmi ilyesmi állhat a magyar közlekedés káoszának a hátterében. Valaki úgy vezet mint egy sváb, van aki úgy mint egy olasz, és vannak az indiaiak. :))

Megélhetési rasszista 2009.03.17. 12:47:11

@redriot77: Akkor remélem nem baj, ha holnap a parkolóban a hátsó ülésig benyomom a csomagtartóajtódat, mert hát az csak egy autó, az én Skodámba meg úgyis filléres tétel az alkatrész.

Én is jártam a macskazabálóknál, szerintem borzasztó vezetési stílusuk van. Néha én is meghágok szabályt, de amikor a dupla záróvonalas 3 sávos autópályán csinálnak öt sávot, akkor elkapott az agyrém. Vagy amikor békében haladok az egyirányú utcában és szembejön egy autó a legnagyobb természetességgel. És nem érti, miért mutatom neki a táblát. Akkor ne legyen tábla, se sáv, se lámpa, de ne lepődjenek meg, ha legközelebb csak KRAZ-zal vagyok hajlandó arrajárni és mindenre hosszas kürttel fogok csak reagálni. Hiszen minek nekem lámpa és vagyok az erősebb.

KopaszMercis 2009.03.17. 12:47:31

na a taho paraszt kikerult kulfoldre...

ezert orulok hogy az angol akcentusomrol nem sut az hogy magyar vagyok - egyutt meltatlankodhatok az ilyeneken a nyugatiakkal :)

Lunitari 2009.03.17. 12:47:42

Az olaszok egy szétszort és rendetlen nép...moráljuk meg nulla ez jól látszott annó a harcoló alakulataikon...(Nem Rómára gondoltam :) Azok nem olaszok voltak...)

redriot77 2009.03.17. 12:48:59

@Lunitari: remélem érezted az iróniát abban a hozzászólásomban. Én kpra vettem az autómat, nem egy túl értékes darab, de azért lehetőség szerint igyekszem kímélni, és letépném az orrát annak, aki direkt nekikoccol.

Bazz, ezek szerintem elvi dolgok. Ha vki kölcsönad nekem egy cédét, akkor nem szeletelek hagymát a tokján, érted. Pedig az is csak egy használati tárgy, ráadásul a használati értékét nem is csökkenteném a hagymaszeleteléssel, de mivel nem az enyém, vigyázok rá. Utcán parkoló autó ugyanez csak nagyban.

Megélhetési rasszista 2009.03.17. 12:49:15

Ja, és tegyük hozzá, hogy az olaszok között általános a mondás, Rómától délre, az már Afrika. A fene sem tudja, én nem akarok melldöngetve 3. világbeli megoldásokkal operálni az úton.

Lunitari 2009.03.17. 12:50:55

@redriot77: OK én kérek elnézést....:)

Globetrotter2014 2009.03.17. 12:55:23

Hmm, nápoliy simerősöm kedvenc mondása: arrafelé a táblák és közlekedése lámpák AJÁNLÁSOK! Azért hozzátartozik a dolgohoz, hogy még a közlekedésileg sokszorosan hátrányos helyzető Párizshot képest is rengetek a törött autó, és igazából mindenkinek van egy 10+ éves kisautója (Uno/Panda/Punto/Y), amivel gondtalanul járkálhat a városban...

Lunitari 2009.03.17. 13:00:20

Akinek nagyon tetszik valamelyik közlekedési stílus, annak javaslom a kiköltözést adott városba.....Megvan nekünk a magunké....

min 2009.03.17. 13:00:24

úristen! Már az is baj és lenézendő ha megköszönünk valamit? Próbáljunk már leszokni más ország majmolásáról. Itt szokás megköszönni beengedést ha elsőbséget élvez a beengedő és szokás elnézést kérni ha nem vár közlekedési helyzetbe hozzuk a másikat. Ezek szerintem inkább kiemelnek minet az olasz idiótizmusból és a német birkazmusból:-) egyébként a német és az osztrák sofőrök a legparasztabbak a városi közlekedésben.

brobi 2009.03.17. 13:05:09

Erdekes lelkuletu emberkek irnak ide. Az a bunko paraszt aki vigyaz a cuccaira? Ezt nem ertem! Tudtommal az auto celja az, hogy elvigyen A-bol B-be es abban egyetertek, hogy egy hasznalati targy, tehat nem takaritom ki hetente, nem csillog allandoan a polirtol es megcsak a kisebb katyukat sem kerulgetem eszelosen, de hadd ne kelljen mar naponta meghuznom vagy szarra tornom, hogy trendi (egyes beirok szerint) nyugati gondolkodasu legyek. En inkabb Svedorszagot vennem peldanak. Ott az emberek vigyaznak az ertekeikre es nem feltetlenul kell a legutolso modellu kocsid vagy mobilod legyen ahoz, hogy meno legyel. Amig valami mukodik addig hasznaljak. Es ettol nem tartom oket parasztoknak...

cavinton 2009.03.17. 13:22:58

@Marty Mcfly:

Hát valami baj Nálad van. :)

Én szeretek olyan helyen vezetni ahol kreatívak az emberek. Nápoly, Róma, Nizza, Athén, Kairó mind ilyen. De tetszik a szabály tisztelő udvarias London, München, Tokió is. Pozsonyban kevés autó, Miamiban meg széles utak segítik a közlekedést.
Szófia környékén a szamarakra, Budapesten meg a "birkákra" kell figyelni.

Legpraktikusabb lámpák meg Siófokon vannak.

tygger 2009.03.17. 13:25:23

@Cyric_: a nap trollja. gratula!

cavinton 2009.03.17. 13:26:00

@ZF2: Nem törött, hanem kissé horpadt autó a jellemző Nápolyra.

hotten totta 2009.03.17. 13:26:00

A nápolyi hulladékbegyűjtési modellt ne vegyük át?

tygger 2009.03.17. 13:27:17

@brobi: szöveget értelmez, utána ír. "Nem is mondom, hogy ez feltétlenül jó és minden elemét át kéne venni"

cavinton 2009.03.17. 13:27:45

@tygger: Csak a tipikus birka típus. Béget a farkasok között. :)

cavinton 2009.03.17. 13:29:09

@Nyomek: Teljesen mindegy balra vagy jobbra tartás van. Nem múlik rajta semmi.

tygger 2009.03.17. 13:29:55

@hivatal.blog.hu: most kurvára ki van takarítva a város. tényleg. még a külvárosokban sincs szemét.

SnowFighter 2009.03.17. 13:30:21

Kár, hogy arról elfelejtkezik a poszt írója, hogy majdnem minden kocsi meg van húzva és a többség jóval gyakrabban vesz új kocsit, mint egy átlag magyar.
Szerintem ennél a magyar közlekedési kultúra ezerszer jobb - nem azért írom, mert olyan jó lenne, de az olaszoknak sikerült alá menni.

mifolyikitt 2009.03.17. 13:33:43

Én is épp most voltam Olaszországban, egész pontosan Rómában, és megdöbbentett a közlekedés. :)

Tényleg nem számít a lámpa, nem számítanak a vonalak (sok helyen konkrétan egyáltalán nincs is), és összevissza vágnak egymás elé. De cserébe nincs végtelen dugó, ha lelépsz az autók közé gyakorlatilag bármikor, akkor megállnak és nem ütnek el, és valóban odafigyelnek egymásra. Itthon ritkán látok olyat, hogy valaki parkolni próbál, és egy arrajáró segít neki.

Az mondjuk más kérdés, hogy valóban elég kevés a teljesen ép autó, bár ez talán leginkább a parkolásnak köszönhető, amit viszont végképp nem értettem. Úgy állnak be egymás mögé/mellé, hogy fizikailag lehetetlen kiállni. Próbáltam kitalálni a megoldást, de nem sikerült. Ha valakinek van tapasztalata, leírhatná. :)

tygger 2009.03.17. 13:34:14

@kard73: mindenbe bele lehet magyarázni bármit. ez is rengetegszer kiderült már. majd inkább azt csinálom, hogy lehúzódok, nem pedig követem a többi hülye magyart, aki inkább gázt ad, hogy utána jól villoghasson a szabálytalankodóra. egyébként meggyőződésem, hogy sok baleset jobb reflexekkel is elkerülhető lenne, nem kell ehhez zéró tolerancia, hanem a sok esetben jogosan kritizált olaszos stílus, de abból legalábbis az odafigyelés.

cavinton 2009.03.17. 13:34:43

@SnowFighter: És? Én sem azért tartok autót, hogy dísz legyen.

tygger 2009.03.17. 13:36:17

@SnowFighter: igen, majdnem minden kocsi meg van húzva. de NEM a mindennapi közlekedés, hanem a parkolás miatt. a kétnapos c1-et is feltolják izomból a házfalra, kevés a hely, hadd férjenek el a többiek.

nem, tévedés, nem vesznek gyakran új kocsit. jobban szeretik a régit nyomorgatni. de tény, volt egy időszak, amikor szinte mindenhonnan az ömlött, hogy vegyé' új kocsit, ezért se lehet most elférni a városban.

cavinton 2009.03.17. 13:39:18

@mifolyikitt:

Azért Rómában is figyelik a lámpát. Nem a szabály miatt, hanem mert hasznos.

Parkolás: Tudnak parkolni is. Néha kicsit odébb tolják a másikat, de ez természetes.

tygger 2009.03.17. 13:39:40

@mifolyikitt: mi parkoltunk :) igazából nincs titok, kociznak gond nélkül. addig mennek, amíg lehet. én kíméltem ugyan a bérautót, de a többiek nem annyira. ennek ellenére egyben maradt. utána már én is kocizva parkoltam, enélkül nemcsak ki, beállni is fizikai lehetetlenség.

és leírom, igen, saját autóval én se szívesen mennék oda. illetve de, ha lenne egy garázs, ami az enyém. akkor simán.

nem várt fordulat 2009.03.17. 13:43:06

kétszer voltam autóval rómában, és ott is ugyanez a helyzet egy az egyben.

saját szememmel láttam, amikor két autó összekoccant, meg sem álltak, ment mindenki a dolgára. nem kezdtek el betétlapozni, rendőrt hívni. annak használják az autót ami. autónak, egy eszköznek, nem státuszszimbólumnak, bár nyilván egy ferrarira mindenki jobban figyel, mint egy fiat puntóra. és megmondom a frankót, nekem rögtön sikerült felvennem a tempót, és nagyon élveztem.

cavinton 2009.03.17. 13:43:30

@tygger: Odafigyelés a másikra! Ez a kulcs.
Kairóban dudálnak folyamatosan. Nem azért, mint itt, hogy "menj az anyádba" hanem azért: "Vigyázz! Feléd jövök és figyelj Te is rám!".

SnowFighter 2009.03.17. 13:44:30

@cavinton: én viszont szeretem, ha ép. Gondolom akkor a házad is kissé romos. Minden használható, csak kicsit sérült. A vakolat hullik, a tükrök repedezettek, stb. Hisz nem dísznek vannak, hanem mindennapi használatra :)

@tygger: nem csak a parkolás. Például autópályán fogalmuk sincs a követési távolságról meg úgy alapjában a közlekedési szabályokról. Ha hirtelen kell fékezni (és kell, mert körülnézés nélkül váltanak sávot sokan), akkor olyan 6-8 autó sokszor egymásba megy. És ez tapasztalat :)

tygger 2009.03.17. 13:46:42

@min: nem baj. de minimum elgondolkodtató, hogy hazajöttem, ebbe a "hűdejó" kultúrába, és rögtön dolgozni kezdett bennem egy kényszer, hogy emelgessem a kezem ésatöbbi. mert ha nem, biztos én leszek a bunkó. vagy legalábbis ezt fogja gondolni a mögöttem lévő.

meggyőződésem, hogy ez a köszöngetés olyan hülyeség, amit mi alakítottunk ki magunknak, amiből aztán le lehetett vezetni önmagunk megnyugtatására, hogy ez csak udvariasság és jó érzés. szerintem, ismét csak szerintem, ez össztársadalmi frusztrációink egyik kivetülése, nyilván soha nem fog eltűnni, de nekem akkor se tetszik. pont.

SnowFighter 2009.03.17. 13:47:07

Meg persze városban is vannak koccanások, de azért az kisebb veszéllyel bír, mintha az autópályán jönnek beléd hátulról.

cavinton 2009.03.17. 13:49:00

@SnowFighter:

Hát gondolataiból lehet megismerni az embert.
Csak így tovább, mert ilyen a magyar mentalitás. :)

tygger 2009.03.17. 13:50:01

@cavinton: olaszországban ugyenez. a robogós azért dudál, hogy ne kend a parkoló autókra. és működik is.

Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2009.03.17. 13:50:49

Skandináviában meg másként működik a közlekedés. És működik az is. Meg az iraki is működik, meg a paki, meg a vietnami is. Miért pont a nápolyi mentalitást kéne átvenni? Ahogy vmelyik kolega mondta az előbb: Nápolyban mint a nápolyiak, Pesten mint a pestiek. Ennyi.

cavinton 2009.03.17. 13:53:00

@tygger: Pontosan. És aki vezetett nyáron mondjuk Nizzaban az tudja, hogy motoros annyi van mint kutyában a bolha.

tygger 2009.03.17. 13:53:58

@karacsi_maci: ez érdekes kérdés. sajnos, nem fotóztam le, de nápolyban is volt egy ferrari, amit a tulaja egyszerűen leparkolt az út szélén, benyomta a vészvillogót és ment a dolgára. összevissza sertepeltéltek körülötte a robogók, az autók, mégis, egyetlen karc sem volt rajta. szinte rejtélyes.

Perillustris 2009.03.17. 13:55:01

Amúgy is, mit adtak nekünk a rómaiak?

cavinton 2009.03.17. 13:56:24

@Zulu Alfa Kilo: Bár elvileg igaz amit írsz, szerintem az odafigyelés, a másik segítése itt Budapesten katasztrofális.

Hogy miért utálja itt az autós a másik autóst és a gyalogost az jó kérdés.

tygger 2009.03.17. 13:56:55

@Zulu Alfa Kilo: még egyszer, utoljára. nem az a felvetés, hogy vegyük át a nápolyi közlekedési kultúrát. ne tegyük. a kérdés az, hogy ott nem köszöngetnek az autósok egymásnak semmit, nyugaton nem teszik, itthon meg igen. hungarikum. amúgy teljesen másként gondolkodó emberek közösségei ebben egységesek, mi különbözünk. miért van így?

tygger 2009.03.17. 13:59:45

@cavinton: bizony. mindenki utál mindenkit (tisztelet a kivételnek, persze, itt mindenki olyan), aztán meg nekiállunk köszöngetni. nekem ez nagyon furcsa.

a nápolyi közlekedés egésze nem hiányzik. ide. de tartom, hogy sokat tanulhatnának belőle sokan és rengeteg hasznosítható eleme lenne.

cavinton 2009.03.17. 14:01:15

@tygger: Mert vigyáztak rá.

Nápolyban tankolnom kellett, de az út melletti benzinkutat elzárták a parkoló autók. Megálltam egy sávval beljebb. Természetesen a tankoló cső bőven odaért. Természetes volt mindenkinek az egész.

cavinton 2009.03.17. 14:02:26

Na megyek autózni :)

tygger 2009.03.17. 14:06:18

@cavinton: ez is igaz. nekem is volt egy olyan érzésem, hogy az épebb autókra vigyáznak, szinte ösztönből, amelyiken viszont látszik, hogy mindegy neki, nem óvatoskodnak annyira. az útmenti kis benzinkutak meg zseniálisak, és annyi van belőlük, mint a szemét. két kútfej, épp csak melléállni lehet, de a robogók nagy száma miatt ideális megoldás :)

Perillustris 2009.03.17. 14:06:43

@cavinton: "Hogy miért utálja itt az autós a másik autóst és a gyalogost az jó kérdés."

Frusztrált sofőrök hada járja az utakat, akik a kormányt fogva legalább néha "valódi" vezetőnek érezhetik magukat: végre eldönthetik, kit engenek be, mennyire gyorsíthatnak fel, kiket engednek át a zebrán, stb. Dühüket, sértettségüket vezetik le a többi közlekedőn.

Nem akarok mélyen belemenni, mik segítik ennek a folyamatnak a kialakulását, mert az már túlmutat e blog "hatáskörén", bár nem baj, ha tudjuk, az alapoknál van a baj.

Perillustris 2009.03.17. 14:07:58

@Perillustris: Természetesen e frusztráció a közlekededés minden résztvevőjére igaz.

Marty Mcfly 2009.03.17. 14:14:18

@cavinton:
annyira kafa, h te ilyen sok helyen vezettél!!! Húúú! Mindenki! Boruljunk le és imádjuk cavintont!
Én is vezettem már pár helyen, mégsem kérkedek vele! Pontosan emiatt mondhatom, h az olasz stílus egy rakás szar... csókolom

a petya 2009.03.17. 14:16:16

Nápoly az egyetlen hely, ahol utálok vezetni, pedig próbáltam sokfelé, Róma, Párizs, Moszkva, New York, soha semmi gondom nem volt, mindenhol beilleszkedtem, szerettem, élveztem a vezetést.
Nápolyban minden autó kicsit össze van törve, a piros lámpánál állva ledudálnak és ha nem indulsz el akkor a szembejövő sávban kikerülve átszáguldanak (közben anyáznak és dudálnak), agresszívek és tahók.
Gyalogosan meg konkrétan halálfélelmem volt a kis utcákban, ahol hangos dudaszó kíséretében centiméterekre száguldanak el az embertől.
Arról nem beszélve, hogy az amúgy fizetős parkolóban külön "védelmi pénzt" is szednek.

Gyönyörű a hely, a Vezúv, a tenger, Pompei és az egész, de mégsem tudok negatív érzések nélkül gondolni erre a városra.

tygger 2009.03.17. 14:20:43

@a petya: hm, pedig azért lehet. mármint pozitívan gondolni rá. általánosítani meg nem lehet, vannak agresszív tahók, mint mindenhol, de az átlag nem olyan.

brobi 2009.03.17. 14:20:51

MEGFEJTETTEM!!! Olvasgatva itt a sok posztot megfejtettem, hogy miert koszongetik itt Pesten egymasnak az emberek a kedvesseget meg odafigyelest... Azert mert senki nem figyel senkire es, ha vegre talalsz egy olyat aki hajlando beengedni annak meg egy kavet is fizetnel, nemhogy villantanal...
Kulonben tenyleg erdekesek az emberek. En a Petofi hid budai hidfojenel dolgozom. Delutan, ahogy kihajtok a cegtol a legnagyobb delutani dugoban a szitu a kovetkezo:
Kulso sav viszonylag ures, de az levisz a rakpartra.
Masodik, harmadik sav full! Nem akarok szemet lenni es betolakodni elore, kijovok be az elso savba, index balra. Ahogy a masodik savban a paraszt meglatja az elottelevo seggebe ragad, nehogy be tudjak mar sorolni... pedig latja, hogy ott jottem ki es nem a kulso savban eloztem vegig a sort...
Igyhat megyek tovabb a kulsoben, leelozok meg 20 kocsit es pofatlanul betolom az orrom... szegeny edesanyam meg csuklik... :-(

tygger 2009.03.17. 14:25:23

@brobi: axn, hbo, ericsson? :)

M. Péter 2009.03.17. 14:32:40

Napolyban azert vigyazzal, ha esetleg pont egy maffiavezernek nem adod meg a megfelelo tiszteletet, konnyen a halakkal fogsz uszkalni.

a petya 2009.03.17. 14:33:04

@tygger: az átlaggal akkor sajnos nem találkoztam. Gyakorlatilag mindenki az volt aki járművel közlekedett. Agresszív, tolakodó, türelmetlen, ideges...

Amúgy imádom az olaszokat, és Nápolyon kívül a közlekedéssel sem volt bajom, de ez a város így maradt meg bennem. Rengeteg pozitív érzés is van bennem persze, de sajnos ez a negatív is.

Étteremben, gyalogosan, boltokban, múzeumokban mindenki aranyos, kedves, barátságos, imádnivaló, a nők szépek, tényleg szeretnivaló lenne, csak valahogy a járművezetés van rájuk rossz hatással...
És ez nem általános olasz mentalitás, mert se Nápolytól délebbre, se Rómában, se az északi városokban nem tapasztaltam ilyet. Mindenhol "kreatívan" vezetnek, de sokkal figyelmesebben és kevésbé agresszíven.

tygger 2009.03.17. 14:35:59

@M. Péter: off: ez mondjuk rohadtul nem ide tartozik már, de ez a maffia dolog azért nem így működik, nem a városi legendákból kell tájékozódni. nápolyban azt "bántják", vagy annak van erre esélye, aki ebben a relatíve szegény régióban direkt mutogatja, hogy gazdag. a "nagyonfélelmetes" városban este tízkor lazán felsétáltunk a kikötőből a szállásra, két láthatóan turista, anélkül, hogy nemhogy belénk kötöttek, ránk néztek volna.

ok 2009.03.17. 14:45:25

Pontosan ugyanezek a tapasztalataim voltak Firenzében nekem is, mint a posztírónak. Elsőre kaotikusnak tűnik, de nagyon hamar meg lehet szokni a közlekedés ritmusát, és onnantól minden olyan kézenfekvő és egyszerű, hogy szinte már élvezetes;> Aki előrébb van azé az elsőbbség. Nem mutogat, nem háborodik fel, de nem is tolakszik, nem veszélyezteti a másikat senki. Egyszerűen hiányzik az aggreszsivitás a kölekedésből, gyönyörű.
Mindenképpen tanulhatnánk belőle.

Cápeti 2009.03.17. 14:50:13

En Angliaban vezetek, itt mindenki megkoszoni meg a legaprobb figyelmesseget is. Szerintem ez igy van rendjen, nekem is jol esik, ha int vagy villant az elakadasjelzovel, miutan engedem besorolni, stb.

A kozlekedesi moral fenyevekkel van az otthoni elott, hogy kellokeppen kozhelyszeru legyek, de szerintem pont az ilyen aprosagokkal lehet osztonozni a vezeteshez valo pozitiv hozzaallast, hogy ne ellensegkent, hanem egy nagy kooperativ jatek reszeseikent tekintsunk egymasra az utakon.

Uff :)

King Krool 2009.03.17. 14:52:02

Milánótól Szicíliáig több helyen jártam kocsival a taljánoknál. Hol bérelttel, hol magyar rendszámúval. Igaz mindig szabadságon voltam, nem siettem és nem voltam ideges már alapból.
Szicíliában tényleg elképesztő, amit csinálnak. Az első óra rettentes volt, de aztán... :) A szabálytalanság ezen mélypontja itthon tényleg katasztrófa volna, ez nem nekünk való.
Az olaszok örömüket (is) lelik az autózásban és nem elsősorban élethalálharcnak fogják fel, mint szittya véreink. Nem tekintik lúzernek, aki beengedi a másikat, nem tekintik parasztnak, aki száguld és tolakszik. ő tudja miért nyomja, legyen az ő problémája.

Viszont annak, aki képes örömöt lelni az öncélú autózásban és nem élete értelme a kocsija fényezése, annak kifejezetten élmény minél délebbre vezetni. Én mindenesetre élveztem és mindenkinek ajánlom.

A régi mottó:
Miért nincs egyetlen normális ember az utakon? Mert aki nálam lassabban megy az tutyimutyi hülye, aki gyorsabban az meg száguldó őrült.

kasu 2009.03.17. 14:52:54

Néha úgy tűnik nálunk Nápoly, Delhi, Alexandria egyszerre van jelen, csak kicsikét jobban öltözöttek az emberek és az autóik is jobban egyben vannak... A természet megáldott minket embereket némi hasonlósággal úgy egyben, aztán a környezet, amiben élünk segít "fejlődni", az egyénileg pedig hát: a mocsok mindenhol mocsok. A flusztráltság is szépen előjön, csak amíg a német kinyomja a merci belét az autobáhnon és lehiggad (van hol), a magyar csak a szart hallja rádióban, tv-ben, a munkahelyén és sokszor otthon is, ráadásul csóró és ez is idegesíti, (ha meg gazdag, akkor lenézi a többit) persze hogy élet-halál harcot csinál egy elsőbbségből.

s9e (törölt) 2009.03.17. 14:53:06

Két pozitívuma van az olasz közlekedésnek:
- autósok sokkal ügyesebbek mint itthon
- nem személyes sérelemként élik meg a tolakodást

De azért nem kell a hazaiakat sem bántani. Szerintem az emberek 90-95 százaléka segítőkész pl. a besorolásoknál. Egyszerűen csak nem agresszív módon kell azt megoldani.

brobi 2009.03.17. 14:55:21

Sokan irnak be ide az olasz kozlekedesrol, DE!
Firenze, Roma, stb. az nem Napoly!!! Ossze sem lehet hasonlitani. Ami erdekesnek tunt nekem, hogy meg csak azt sem mondanam, hogy Del-Olaszorszag a kaotikus. Ezt az osszevisszasagot en csak Napolyban es szuk kornyezeteben tapasztaltam. Sziciliaban mar sokkal normalisabban vezettek peldaul. En is sokfele jartam mar es nem sorolnam fel, mert nincs ertelme, meg egyesek dicsekvesnek vennek. Azt sem mondanam, hogy soha semmi penzert nem mennek meg egyszer Napolyba kocsival, de ha mar oda kell mennem inkabb ott berelnek valami kis helyi utott kopottat es akkor meg elvezni is tudnam a vezetest, de mikor sajat kocsival messz es arra gondolsz hany ezer km van meg hazaig akkor kicsit paras a dolog. De ha nagyon valasztani kell es buntetni magam akkor inkabb otszor Tirana mint egyszer Napoly. :-)

tygger 2009.03.17. 15:03:21

@brobi: na igen, az északiak randán lenézik a délieket és fordítva. milánóban például inkább a német stílus érvényesül, az afféle határnak számító rómában viszont, kedves szállásadónk szerint, mindenki rossinak képzeli magának és megy mint az állat. emiatt arrafelé több a baleset is. nápoly meg tényleg olyan, biztos helyen letenni a saját autót és bérelni helyit. vicces volt az is, amikor visszavittük a bérkocsit, a reptéren csak annyit kérdeztek, tutto ok?, az esetleges új karcok senkit nem érdekeltek.

min 2009.03.17. 15:05:14

hát törjük egymást rommá! Az a menő. Ne köszönjünk meg semmit és ne is érjünk elnézést mert az ciki. Micsoda szar dolog udvariasnak lenni de proli... Verjük meg a tanárt is mert manapság az is menő... Sőt aki megköszön valamit az biztos nem sikeres inkább frusztrált és jelentsük is fel, zegyük ki a rendszámát ide, hogy ne legyen. Beteg ez az ország...nagyon beteg

cavinton 2009.03.17. 15:12:44

@brobi: Mi bajod van a távolsággal? Azt egyben le lehet vezetni.

brobi 2009.03.17. 15:13:41

@tygger: Na ja! Igy lehet elvezni az ottani stilust. Es mindenkepp egyetertek azzal, aki azt irta, hogy mindenutt az ottani vezetesi szokasokat kell felvenni. Ha az megy az embernek akkor barhol elboldogul... Mi vegulis karcolas nelkul megusztuk Napolyt, de az biztos, hogy nem egy egyszeru hely. Romaval viszont pozitivabbak voltak a tapasztalataim... parkolassal is szerencsenk volt (Vatikan mellett, az Angyalvarral szemben talaltunk parkolohelyet), a GPS ugyesen bevitt a kozpontba, ami nem mondhato el az iGo-rol Olaszorszag egyeb reszein, mert az olasz adatbazisuk eleg regi lehet... Na jo, ez mar teljesen off... uff!

brobi 2009.03.17. 15:14:50

@cavinton: Persze, ha a kocsi egyben van. Balesetesen viszont akadhatnak gondok... :-)

cavinton 2009.03.17. 15:16:39

@Marty Mcfly: válaszodból lerí, hogy milyen ember vagy az utakon.

Értelmetlenül támadsz egy egyszerű felsorolás miatt. Jól vagy?

tygger 2009.03.17. 15:19:53

@brobi: igo, na igen, nápolyban sokszor vezetne falnak, balra fordítana betonkockákkal elválasztott úton, satöbbi :)

a petya 2009.03.17. 15:20:23

@brobi: pontosan ezt mondom én is :)

Jude (törölt) 2009.03.17. 15:23:11

Én többször jártam már arrafelé és szeretem felvenni az ottani őrült stílust.
Sorrento, Amalfi, kis szerpentinek, dudálások beláthatlan kanyarokban, áhh!
Csak amikor visszajövök, akkor nehéz átállni egy kicsit a hazaira.:)

Lunitari 2009.03.17. 15:30:00

@Jude: És ha dudálsz? A másik is dudál aki szembe jön csak nem haljátok egymást...grat...nem kell hazajönni, de ezt üzenem tyggernek is meg cavinton haverjának is.....

2009.03.17. 15:34:52

Szerintem magyarországi közlekedéskúltúrával alapvetően az a baj, hogy olyanok kapnak jogosítványt akiknek kurvára semmi közük az autóvezetéshez. Nem feltétlenül az autó kezelését értem ez alatt, hanem (FŐLEG)a figyelem totális hiányát, semmi reakció a forgalomra, semmi gondolkodás, szellemileg ott levés. Ilyen körülmények között azt hiszem a vaskalapos szabályok teljesen helyénvalók, csak igazából azoknak szenvedés és szopás akik rutinosak.

A retkes faszért nem lehet szürni az alkalmatlanokat? Pilótaengedélyt sem kaphat akárki, az autó miért számít veszélytelenebb eszköznek? Szigorú kemény rosta, és máris törölhető lenne ez a blog.

tlantos 2009.03.17. 15:35:16

@zeneigéniusz:
a romai kozlekedes teljesen laza. sokkal jobb, mint pl. pest.
az igazi izgalmakhoz delre kell menni. Napoly nem del. Palermo mar igen :)

cavinton 2009.03.17. 15:41:16

@Lunitari: Na gondolkozz, hogyan is működik ott a dudálás.

Segítségként: www.youtube.com/watch?v=eRVBQlGpEr0

cavinton 2009.03.17. 15:44:10

@Lunitari:

És még egy: www.youtube.com/watch?v=yKap3KjsEmY

Igaz Kairó kisváros, a maga 14 millió lakosával.

Lunitari 2009.03.17. 15:55:32

@cavinton: És ki nem szarja le? Ez egyik sem szerpentines dudálás :)) Mondom el lehet menni! Itthon nem lesz ez...putrikat se gyujtogatunk mint az Olaszok....

janikahhh (törölt) 2009.03.17. 15:55:46

@Jankove: Ott a pont. Az az én elméletem, hogy régebben azért ki kellett fizetni az autókat, és akkor sem voltak relatíve olcsóbbak, mint ma. Azaz kellett egy kis ész, hogy össze tudja szedni az autóra valót. Ha esze van, akkor felfogja, hogy a KRESZ nem azért van, hogy indokolatlanul korlátok közé zárjon, hanem azért, hogy jó eséllyel élve érkezzen meg a tag az úticéljához. Naszóval mióta minden hülye autót kaphat 0 forintos befizetéssel, na azóta van itt a baj... felhígult az autós társadalom. Arról meg jobb nem is beszélni, hogy manapság az oktatók se arra mennek, hogy megtanítsanak vezetni, hanem arra, hogy megkaphassa a pénzét az órák után... aztán ha a kis tanuló úgy gondolja, hogy kifizeti előre az órákat, nyilván az oktató se hülye elfogadni: pénz van, dolgozni se kellett érte, nincs kárvallotja az ügynek látszólag.
Én a jogsiba beletenném az oktató, meg a vizsgabiztos nevét, és mittudomén 30000 km-ig felelősségre vonnám őket a durva balesetekért...

cavinton 2009.03.17. 16:08:01

@Lunitari: Az okos ember tanul másoktól, a hülye meg fújja a sajátját.

Remélem az okosak közé tartozol. :)

brobi 2009.03.17. 16:18:35

Meg egy dolog amit mindenkepp meg kell emliteni az obiektivitas kedveert: Ott a dudalas nem azt jelenti mint itthon. Mert itthon ha raddudalnak akkor valoszinu, hogy a felmenoid mind csuklanak es azt szeretnek kifejezni, hogy bena vagy o meg a kiraly es kulonben is, minek elsz egyaltalan. A delieknel (Olasz, Gorog, Alban, Spanyol,...) meg azt jelenti, hogy vigyazz, jovok! Tehat nem agressziobol dudalnak, hanem, hogy figyelmeztessenek! Mondjuk abban az osszevisszasagban meg jol is jon. Egy dologgal kevesebbre kell figyelned.

agt 2009.03.17. 16:36:53

"Erre itt vagyunk mi, a hülye magyarok, akik mindenért emeljük a kezünket, nyomogatjuk a vészvillogót. Az olyan dolgokért, amelyeknek egyébként teljesen természetesnek kellene lenniük. Szomorú. Gondolkodott már valaki, hogy miért lehet ez?"

OMFG!!!
Minek köszönünk ha bemegyünk valahova? Minek fogunk kezet emberekkel? Miért köszönünk meg szivességeket, ajándékot, egyáltalán bármit is?
Ez mind rossz, felesleges dolog, és szomorú hogy még mindig csináljuk, hiszen természetes kéne hogy legyen? Ennyire balfaszok lennénk?

Én megértem, ha te autista/egyszerűen tajparaszt vagy, sok ilyen emberrel találkozom nap mint nap, csak azt nem értem, hogy miért próbálsz belőle filozófiát csinálni? Nálunk kialakult egy szokás, ami nemcsak szinesebbé, egyedivé, de sokkal élvezhetőbbé, barátságosabbá (mondanám hogy emberközelibbé, de nem akarom hogy szótáraznod kelljen) teszi a közlekedést, te meg nagyon okosan annyit mondasz rá: szomorú. Az a szomorú hogy élnek olyan emberek mint te. Nem tudom milyen vödörben szocializálódtál, de szánalommal nézni azokra az emberekre, akikbe több emberség szorult mint beléd igen érdekes lelki alkatra utal. Ekkora arccal lesajnálni azokat, akik próbálnak kedvesek lenni, még akkor is ha csak szokásból teszik, eléggé kétségbe vonja az IQ-dat és az EQ-dat egyaránt (szótár megint).

Azt a részt még ki se fejtettem, hogy ha te mától leállsz vele, attól még ugyanebben a kultúrában maradsz (gyk: Mo), így hát a "világjobbító" magatartásod egyetlen következménye az lesz, hogy mindenki parasztnak fog nézni, és sajnálni fogják hogy beengedtek. De hát előre, próbáld meg a kölcsönös figyelmességet kiiktatni a kultúrából, az autósokból érzéketlenebb embert faragni, az emberekkel elfelejtetni, hogy a másik autóban is ember ül, az olyan szép lesz. Komolyan, az ilyen posztoktól vesztem el a hitemet az emberiségben.

tygger 2009.03.17. 16:41:00

@agt: troll 2. neked is gratula!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.03.17. 16:49:40

Ilyenkor szokott még az jönni, hogy:
De mi van a zebrával? És ha valaki elüti a zebrán a gyalogost, mert gyorsan jön, és féktávon belül lép ki elé? Na ez még +500 post. :-)

agt 2009.03.17. 16:50:55

Örülök hogy sikerült érveket hoznod a másik oldalról. Mondjuk egy anyázásnál többet nem is vártam tőled.

tygger 2009.03.17. 16:56:49

@agt: figyelj, mit mondjak egy olyan fikagépnek, mint te? aki azonnal személyeskedik és kurvára nem érti meg a lényeget. tipikus magyar vagy, máris kijött belőled a sok frusztráció. az álláspontod egyébként teljesen elfogadható lenne, kár, hogy becsomagolni nem voltál képes.

Marcellusca 2009.03.17. 16:57:12

@agt: Csodálkoztam volna, ha ész érvekkel megpróbálja megvédeni az álláspontját.
Nagyon jól összefoglaltad és szívemből szóltál!

Marcellusca 2009.03.17. 16:59:09

@tygger: Mert a "fikagép" és a "troll 2" jó csomagolás?
Érven meg főleg gyenge!

tygger 2009.03.17. 17:00:46

@Marcellusca: well, amennyire ezek szerint én elkeserítelek titeket, ti legalább annyira engem. néha tényleg úgy érzem, kár ide visszajönni. na most jöhet kánonban, hogy menj, nem fogsz hiányozni.

tygger 2009.03.17. 17:06:58

@Marcellusca: oké, bontsuk ki.

így kezdődött.
"Minek köszönünk ha bemegyünk valahova? Minek fogunk kezet emberekkel? Miért köszönünk meg szivességeket, ajándékot, egyáltalán bármit is?
Ez mind rossz, felesleges dolog, és szomorú hogy még mindig csináljuk, hiszen természetes kéne hogy legyen? Ennyire balfaszok lennénk?"

ennek idekeverése teljes tévedés, abszolút felesleges, senki nem mondta, hogy boltban ne köszönjünk, ne üdvözöljünk ismerőst, stb. egyszerű fröcsögés, amire kár is reagálni.

"Én megértem, ha te autista/egyszerűen tajparaszt vagy, sok ilyen emberrel találkozom nap mint nap, csak azt nem értem, hogy miért próbálsz belőle filozófiát csinálni?"

megsértve érzi magát, támad. mire reagáljak? milyen érvekkel?

"Nálunk kialakult egy szokás, ami nemcsak szinesebbé, egyedivé, de sokkal élvezhetőbbé, barátságosabbá (mondanám hogy emberközelibbé, de nem akarom hogy szótáraznod kelljen) teszi a közlekedést, te meg nagyon okosan annyit mondasz rá: szomorú."

itt lenne a lényeg, szerinte ez színes dolog, ezt élvezi. teljesen rendben van, az összes többi körítés felesleges. személyeskedés nélkül erről lehetett is volna beszélni.

szerintem szomorú, ha az autóban köszöngetni kell, szerintem úgy kell vezetni, hogy ez természetes legyen. ahogy ezt teszik nyugaton és délen, igaz, más okokból.

Marcellusca 2009.03.17. 17:10:06

@tygger: Nem mondom, mert biztos jó okod van arra, hogy miért vagy itthon.
Azt kellene megértened, hogy ez Mo. Itt másképp mennek a dolgok. Főleg a közlekedés. Abban van néhány jó dolog, mint pölö a megköszönés.
Többen kifejtették, hogy miért olyan a közlekedésünk amilyen, és mindenkinek volt kis igazsága. Lehet, hogy az olaszok élvezik a vezetést és a közlekedést, mi pedig nem. De, hidd el, nálunk sem volt ez másként 20 évvel ezelőtt. Azóta megszaporodtak az autók és az emberek is frusztráltabbak lettek, amit kivisznek az utakra. Majd, ha ez nem így lesz, akkor várhatjuk, hogy megváltozzon a közlekedésünk is.
Addig marad a szlogen: autózz! és éld túl a hülyéket! :D

tygger 2009.03.17. 17:10:36

@tygger:

"Az a szomorú hogy élnek olyan emberek mint te. Nem tudom milyen vödörben szocializálódtál, de szánalommal nézni azokra az emberekre, akikbe több emberség szorult mint beléd igen érdekes lelki alkatra utal. Ekkora arccal lesajnálni azokat, akik próbálnak kedvesek lenni, még akkor is ha csak szokásból teszik, eléggé kétségbe vonja az IQ-dat és az EQ-dat egyaránt (szótár megint).

Azt a részt még ki se fejtettem, hogy ha te mától leállsz vele, attól még ugyanebben a kultúrában maradsz (gyk: Mo), így hát a "világjobbító" magatartásod egyetlen következménye az lesz, hogy mindenki parasztnak fog nézni, és sajnálni fogják hogy beengedtek. De hát előre, próbáld meg a kölcsönös figyelmességet kiiktatni a kultúrából, az autósokból érzéketlenebb embert faragni, az emberekkel elfelejtetni, hogy a másik autóban is ember ül, az olyan szép lesz. Komolyan, az ilyen posztoktól vesztem el a hitemet az emberiségben."

erre pedig ismét kár szót pazarolni, szerintem az általa véltnél is nagyobb lelki szegénységre utal ismeretlen emberekről bármit is feltételezni, különösen fennhéjázóan szótár szóval dobálózni.

ez tipikus troll komment, volt már, lesz is még.

agt 2009.03.17. 17:13:59

Félek tőle, hogy jobban értem a lényeget, mint te. Miután - még ha közvetetten is - szánalmasnak nevezted azokat, akik köszönnek, mégis mire számítottál? Erre szerintem minden jóérzésű ember felkapja a vizet (a te olvasatodban "kijön belőlük a sok frusztráció"), és ez a hozzáállás többé-kevésbé indokolta a stílust is. Itt nem annyira véleménykülönbözőségről volt szó, maga a kérdés feltevése borzasztott el.
Ezzel együtt örülök, ha sikerült megyőznöm téged és sajnálom ha a lelkedbe gázoltam, természetesen nem ez volt a célom, és a téged érintő személyeskedő kifejezéseket visszavonom.

Amúgy meg igen, tipikus magyar vagyok. Mi legyek itt Mo-n, tipikus olasz?

brobi 2009.03.17. 17:19:47

EMBEREK! Nem az eletetekrol van szo! Figyelem! Vannak a vilagon ennel sokkal fontosabb dolgok! En sem ertek teljesen egyet tyggerrel, de most a vedelmembe vennem agt-vel szemben. Miert kell egybol "tajparasztozni"? Bar en nem csodalkozom mar semmin, mert az elejen itt olyan poszt is volt, hogy paraszt bunko az aki nem tori ossze a kocsijat, hanem vigyaz ra.

Marcellusca 2009.03.17. 17:19:56

@tygger: Akkor még annyit agt védelmében, hogy szvsz nem csak az utolsó kommentedből szűrte le, amit leszűrt. A post-od és az összes kommented ezt sugallja. Én is végig olvastam és nem sokban különbözik a véleményem.
A személyeskedéssel természetesen nem értek egyet. Főleg miután megpróbáltál érvelni is.

Marcellusca 2009.03.17. 17:22:02

@brobi: Há' mer' alapból hüjje a post írója. xD

brobi 2009.03.17. 17:22:44

@tygger: Arra viszont megkernelek, hogy a trollokat ne bantsd! Nagyon aranyosak, egesz Norvegia tele van veluk! :-)

brobi 2009.03.17. 17:23:56

@Marcellusca: Ha igy gondolod, am legyen, de a hulyet azt ly-al irjak! :-(

Marcellusca 2009.03.17. 17:26:01

@brobi: Újfijú vagy, hogy nem érted, vagy csak kötöszködöl? :D
És a szmájlit se nem látod a végin? :D

brobi 2009.03.17. 17:31:33

@Marcellusca: Ja! Nem latogattam eddig ezt a rovatot, de ugy latom nem sokat vesztettem...
Mondd, hogy egy vak geci vagyok! :-))) Persze, hogy kotekszem.
De azt nem ertem, hogy miert nem lehet kulturaltan felsorakoztatni erveket es ellenerveket, miert nem kerek a dolog anyazas nelkul, es bar eleinte azert irtam be, mert nem ertettem egyet tyggerrel, de ugy latom most o szorul vedelemre...

Hellisfitar 2009.03.17. 17:35:13

Bizonyos törzseknél a mai napig kedvenc elfoglaltság a törzsi háborúskodás, majd az ellenség elfogyasztása.
Szörnyülködik ott valaki? Á, dehogy. Rosszul lesz ott valaki? Ugyan. Érez ebben a törzs tagja bármiféle kivetnivalót? Miért érezne? Megszokta. Számára az a természetes.
Bezzeg az a sok ostoba fehér (fekete, sárga, tán még vörös is, aki kicsit feljebb kapaszkodott a létrán, és többé-kevésbé XXI. századi földlakó) levegőért kapkod már akkor is, ha csak olvas róla.
Valami ilyesmi ugrott be a posztról. Ott ez természetes, itt azonban valamilyen közlekedési kultúra még létezett egy-két évtizeddel ezelőtt, aminek ma már nyoma sincs. És mivel egyre több a pofátlankodó, a kreszre és másokra magasból szaró "nápolyi", de szerencsére sok emberben még él a jóérzés, az udvariasság, de legfőképpen a törvénytisztelet, így ne aggódjunk, szerencsére nem fogunk nápolyi mélységekig zülleni.

agt 2009.03.17. 17:41:00

Ha már a hozzászólásomat boncolgatjuk:

ennek idekeverése teljes tévedés, abszolút felesleges, senki nem mondta, hogy boltban ne köszönjünk, ne üdvözöljünk ismerőst, stb. egyszerű fröcsögés, amire kár is reagálni.

Az általad felvetett kérdést alkalmaztam más élethelyzetekre. Valóban nem mondta senki, de ha továbbvisszük a gondolatot, ide érkezünk meg, tehát ha ezekre a kérdésekre válaszolsz, akkor megkapod a választ a konkrét kérdésedre is. Ha ezeket megkérdezted volna magadtól, talán a posztban sem írtál volna ilyenekt.

megsértve érzi magát, támad. mire reagáljak? milyen érvekkel?
Nem éreztem megsértve magam, csak próbáltam érzékeltetni a megdöbbenésemet. Az érvek értelemszerűen nem ehhez a részhez jöttek volna.
A személyeskedést mégegyszer visszavonom, hirtelen felindulás volt.


szerintem szomorú, ha az autóban köszöngetni kell, szerintem úgy kell vezetni, hogy ez természetes legyen. ahogy ezt teszik nyugaton és délen, igaz, más okokból.

Látom még nem tiszta a kép. Hogy délen, nyugaton vagy északon hogy csinálják, az engem nem érdekel. Hogy mások mást szoktak meg, az nem érv. Nálunk az a szokás, hogy ha megpróbálsz besorolni valahova, és beengednek, akkor ezt megköszönöd annak az autósnak, aki ezért rálépett a fékre. Ez ugyan olyan, látszólag értelmetlen szokás, mint hogy ha belépsz egy terembe, akkor köszönsz az ottlévőknek. Lehet enélkül élni, biztos van olyan hely, ahol élnek is, és ettől ők semmivel sem rosszabb emberek, mint mondjuk mi, de erre hivatkozva szomorúnak nevezni és lehülyézni mindenkit (vagyis egész Mo-t és a tőlünk keletre lévőket) aki csinálja, azért nem egy védhető álláspont, akármit is mondasz.

Marcellusca 2009.03.17. 17:45:35

@brobi: Teljesen igazad van, én is gyűlölöm az ismeretlenül menő anyázást.
De, mint írtam, Mo-on vagyunk. :D
Láttad volna azokat a kommenteket, amikor - hál' Istennek csak rövid ideig - nem kellett regisztrálni. Na, az volt az igazán finom.

Marcellusca 2009.03.17. 18:04:03

@agt: Megértelek, mert én is sértve éreztem magam, de aztán lehiggadtam. Ki ez a (akármelyik) postoló, hogy felhúzzam rajta magam?

tygger 2009.03.17. 18:34:27

@agt:
na jó, akkor érvelek még. most hazafelé én is bekéredzkedtem valaki elé és meg is nyomkodtam a vészvillogót. mert persze, megszoktam. de azon is elgondolkoztam, még jobban, hogy miért nem jó ez.

továbbra is fenntartom, hogy ez egy mesterségesen fenntartott és kialakított szokás. családban nősz fel, szüleid megtanítanak arra, hogy ha bemész valahova, köszönj, satöbbi. az autóvezetés eredetileg egyáltalán nem volt a szocializáció része, most, a fejlettebb világban az. amit a gyerek hátul ülve lát, azt később alkalmazza is. többnyire.

de alapvető félreértés, hogy mi azért köszönünk meg bármit, mert a szívünkből jön. azért köszöni meg az emberek 90 százaléka, hogy bemehetett valaki elé, mert ahogy fentebb is írtam, ez egy kényszer. úgy érzi, elvárás a másik részéről, mert ha nem köszöni meg, ő lesz a bunkó.

tegye fel a kezét, akivel nem volt olyan, hogy egyszer beengedett valakit, az nem köszönte meg, és elmormolt magában egy "szívesen, köcsögöt". senki? gondoltam. velem is így van, nem leszek álszent. pontosan azért érezzük elvárásnak, hogy köszöngessünk, mert fordított helyzetben meg mi is elvárjuk, hogy megköszönjék. nem jólesik, hanem idegesek/morcosak leszünk, ha nem emeli a kezét vagy nem nyomja a gombot a másik. úgyhogy fordított helyzetben megtesszük.

nekem ezzel van bajom és ezért vagyunk mi magyarok hülyék. szerintem. alapvető társadalmi problémáink kivetülése ez a köszöngetősdi. szerintem. és azért lehet jobb/más a nyugati/déli gyakorlat, mert ott pont nem foglalkoznak azzal, hogy mit gondol a másik.

igen, lehet, alapvető bajom, hogy ide születtem. de ez már mélyebb társadalmi sajátosságok felé mutat, nem ide való már a téma.

tygger 2009.03.17. 18:35:44

@Marcellusca: ja, ezzel kezdte. bebetonozta az állásokat.

agt 2009.03.17. 19:48:31

Ok, akkor én is elismétlem megint, remélhetőleg számodra is érthetőbben.

Amiket elmondtál, azokat nyugodtan rá lehetne húzni bármelyik példára amit az előbb említettem. Ha kinyitod valaki előtt az ajtót, akkor megköszöni, pedig valószínűleg ő se halt volna bele a mozdulatba (nem is önti el forró hála), és ugyan úgy bunkónak gondolod te is mint mindenki, ha nem köszöni meg. Viszont azzal, hogy kialakult a kölcsönös udvariasság szokása, eltávolodtunk attól, hogy ketten egyszerre próbáljunk meg elsőnek bemenni az ajtón. Az autós példához visszatérve, a megköszönés szokása az, ami - legalábbis az én vélmenyem szerint - az egyik jele annak, hogy próbálunk eltávolodni attól a szinttől, hogy mindenki megy mint az állat, és nem gondol senki másra, tehát a kultúráltság egy jele (nem feltétele, mielőtt félreértenél). És arról még nem is beszéltem, hogy az emberek nagyrészének - lehet hogy neked nem, ezzel sajnos nem tudok mit kezdeni - jól esik, ha szivességet tesz, és ezt megköszönik neki.

Az alapvető probléma az volt, és efelett átsiklasz nagyon szépen minden alkalommal, hogy te azzal kezdted, hogy lehülyéztél mindenkit, aki udvarias és köszönget. Kicsit sem érezted/érzed hogy ez mennyire abszurd és nem éppen intelligensnek nevezhető lépés volt? És ezek után azt nem érzed álszentnek, hogy minden felháborodott és ingerült választ, amelyik ehhez mért stílusban írodik letrollozol?

"alapvető bajom hogy ide születtem"
Ez nem társadalmi problémára mutat, hanem siránkozásra. Olvasgass Adyt, tanulj idegen nyelvet és próbálj meglépni, vagy ezt a helyet szebbé tenni pl azzal, hogy udvarias vagy az autóban is. A panaszkodás az egyetlen, ami nem vezet sehova.

agt 2009.03.17. 19:56:12

"és azért lehet jobb/más a nyugati/déli gyakorlat, mert ott pont nem foglalkoznak azzal, hogy mit gondol a másik."

Ezt nem is vettem észre, sajnálom. De talán nem is kommentálnám, én azt hiszem itt befejezem a vitát.

tygger 2009.03.17. 20:09:41

@agt: nem azokat hülyéztem le, akik köszöngetnek. a "hülye magyarok" általánosságban értendő, bár ettől nem biztos, hogy jobban állok.

tudok idegen nyelvet, kettőt is. nem azért nem megyek, mert nem tehetem, hanem mert nem akarok. itt van házunk, építkezünk. ok, ez mondjuk még nem tartana feltétlenül vissza, racionális okok viszont igen: ahova mennék, délre, ott nem sokkal jobb az életszínvonal, mint itt, annyira nem érné meg. de ez már tényleg nem ide tartozik.

persze, nekem is jól esik, ha szívességet teszek. az autóban nem is várok érte köszönetet. de nekem se kelljen már szarul éreznem magam, ha nem mutatom ki, hogy hálás vagyok és megyek tovább.

Marty Mcfly 2009.03.18. 06:33:11

@cavinton:
csak egy pillanatra felvettem a kesztyűt, nem kellett volna...
az ilyen "milyen ember lehetsz te az életben" kérdésekkel jövő faszkalapoktól hányingerem van...
nézz egy kicsit magadba is, te beképzelt köcsög!

záporjózsi 2009.03.18. 07:54:09

@agt: Amíg nem alakul ki a közlekedésben a kölcsönös segítés kultúrája, addig igenis kell a jelzés értékű köszönés. amikor már természetessé válik, akkor egyszerű forgalombiztonsági okokból elhagyható. Emellett aki szabálytalanul közlekedik, az legyen azzal és a következményeivel is tisztában. Tudatosan csinálja, mert úgy jellemzően fel tudja mérni az előidézett veszélyt és mérsékelni tudja.

Gabesz81 2009.03.18. 10:26:12

vezettem Nápolyban, ég és föld. dinamikus. kocsim egyben egy karc sem keletkezett rajta és meg sem "dudáltak", hogy balfaszkodnék. ;-) viszont az ő autóparkjuk... hát a bal tükör is ragasztószalagos extra, ha épp nem lóg vagy van-e egyáltalán. a legfullabb merdzsók lökhárítójának csücske is minimum behorpasztva... :-D ott tényleg csak egy tárgy az autó... :-D

vwxyz (törölt) 2009.03.18. 16:50:40

Erről a megköszönés kontra jómodor vitáról az jut eszembe, amikor a piros lámpánál kiszállt a mögöttem jövő autóból a műmájer, odajött hozzám, és beüvöltött a nyitott ablakon valami olyasmit, hogy 'a f@szér' nem lehet megköszönni, ha én ilyen kedves vagyok?'

Nyilván ő volt az illemtanár.

Vehicular cyclist 2009.03.18. 20:43:18

A dzsungel és a vadnyugat is működött valahogy. Attól még nem kellene bevezetni. Főleg, hogy félig így is az van....












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása