Nem volt mostanában külföldi poszt a blogon, biztos a világválság miatt minden olvasónk le van gatyásodva és nincs pénz utazgatni, pedig általában pozitívak a visszajelzések az effajta élménybeszámolókról. Tygger viszont végre Dél-Olaszországban járt, ami nekünk magyaroknak elsőre kaotikusnak tűnhet, de mindjárt látni fogjátok, hogy van benne rendszer és működik is.
Kezdjük a lényeggel: a posztíró a hülye és nem sikeres ember. De múlt héten Nápolyban volt és elgondolkozott azon, hogy a magyar közlekedéskultúra mennyire semmilyen.
Aki volt már Nápolyban vagy Dél-Olaszországban, tudja, hogy mennek a dolgok. Őskáosz, szabályok nélkül, a blognak arrafelé semmi értelme nem lenne. Nem is mondom, hogy ez feltétlenül jó és minden elemét át kéne venni, de hogy néhány paprikajancsi elmehetne oda edződni, az biztos.
Két sávból minimum hármat kreálnak, a piros lámpának (többnyire) nincs tekintélye, balra kanyarodó sávból az esetek 99 százalékában mennek egyenesen tovább, egyirányú utca a forgalommal szemben tökéletes kerülő. És érdekel valakit? Nem. Háborog valaki emiatt? Nem.
Persze, sok esetben nem is lehet haladni a mentalitás miatt, de ha én adott esetben az éppen legszélső sáv és a parkoló autók között előrevágok kétszáz métert, biztosan nem az lesz a bepofátlankodásra kiszemelt helyen álló autós reakciója, hogy 1. mutogat; 2. ordítozik; 3. kiszáll, hogy mit képzelek; vagy 4. egyszerűen centire az előtte haladó seggében csorog, hogy elé még véletlenül se kerüljön senki. Simán nem enged be, de amint jobb pozícióba kerülök, hagy szépen továbbmenni.
Fordított helyzetben ugyanez a megoldás, ennyi az összes kódolt elvárás. És működik.
Köszöngetés, ugyan már, ismeretlen fogalom. Minek? Egyszer én, egyszer te. Benne van. Nem köszöngetnek ugyebár a művelt nyugatiak sem, hiszen az természetes, hogy segítik a munkába siető honfitársat, akárkit, nincs mit ezen köszönni.
Erre itt vagyunk mi, a hülye magyarok, akik mindenért emeljük a kezünket, nyomogatjuk a vészvillogót. Az olyan dolgokért, amelyeknek egyébként teljesen természetesnek kellene lenniük. Szomorú. Gondolkodott már valaki, hogy miért lehet ez?
Én mától nem várom senkitől, hogy bármit is megköszönjön, cserébe előre is bocs, ha én se fogok hálálkodni alap dolgokért. Az olasz tapasztalatok alapján mostantól nem izgatom magam a záróvonalon előzők miatt sem, helyeselni nem helyeslem a dolgot továbbra se, de akadályt nem gördítek senki elé, akinek sürgős, menjen.
Irtsuk már a frusztráltságot, ne kapjuk fel mindenen a vizet, mert ugyanolyan idegbetegek leszünk, mint ennek a remek országnak a nagyobbik fele. És rohadtul nem éri meg. Csak ennyit akartam mondani, aki teheti, menjen el a szemléletváltoztató edzésre.
greggrant 2009.03.17. 09:55:21
greggrant 2009.03.17. 09:56:06
Rousboy 2009.03.17. 09:57:22
Kit érdekel hogy hogyan csinálják az olaszok? Nem akarok hasonlatot mondani, hogy kihez lehet hasonlítani a népséget, de szerintem akad pár ember akinek van storyja olasz pofátlanokról, nem csak az autózásnál. Ilyen a vérük, ilyen a mentalitásuk?
A magyaroknak meg olyan h megköszöni a többség megköszöni hogy beengeded és ez szerintem így van rendben, nekem legalábbis jólesik ha valaki megköszöni, vagy elnézést kér h éppen betolta elém a kocsija orrát. Miért kellene eltanulni a birkaeffektust tőlük?
Marty Mcfly 2009.03.17. 10:00:20
Marty Mcfly 2009.03.17. 10:02:57
bár én nem voltam, de barátaim sokat meséltek az olasz vezetési kultúráról. ott működik, itt nem. kultúrális különbségek, nem értem a posztolónak miért kell faszarágian olyan stílusra váltani, ami itthon nem működik!
tygger 2009.03.17. 10:07:55
@Rousboy:
van, persze, ezt nem is vitatom.
Matrix_ 2009.03.17. 10:12:41
gertom 2009.03.17. 10:13:09
Nápoly (környéke): Vezúvról lefelé száguldozó busz a hajtűkanyarokba iszonyat sebességgel megy be, mondanom sem kell, mindkét sávot használva. (A dudát azért nyomja előtte rendesen.) A városban meg nem túl széles, kanyargós, kétsávos úton, mindkét oldalon parkoló autók között 70-nel. A tükrök már a parkoló autók fölé lógtak. Kocc nélkül túléltük.
Mertcsak 2009.03.17. 10:15:54
Láttam olyan lámpás kereszteződést,ahol 3 sáv volt felfestve,de 5 sorbsn álltak és működött.
tygger 2009.03.17. 10:17:28
ezzel együtt: ez a mentalitás CSAK az autózásra jellemző. egyébként ott is mindenki ugyanolyan udvarias és hálás, mint ezek szerint nálunk mindenki az utakon.
Marty Mcfly 2009.03.17. 10:18:08
ezt nem értem... miért? milyen az ország nagyobbik fele?
(nagyon remélem, h nem politikáról van szó...)
Rousboy 2009.03.17. 10:18:19
Ha jó érzéssel tölt el hogy megköszönöd ha beengednek, akkor tedd. Ha jólesik ha más megköszöni akkor ints neki. Azt az országot meg ne hozzuk egy lapra a közlekedéskultúra szóval, ahol 3an ülnek a piaggion és éppen el akarnak ütni a járdán...
tygger 2009.03.17. 10:20:16
George Jung 2009.03.17. 10:26:33
Hogy csak a legegyszerűbbet nézzük: mi a rossebnek van felfestve 3 sáv, ha öt sorban állnak az autók? Vagy ne legyen felfestve, és akkor megyek én is össze-vissza, vagy ha már fel van festve, akkor beállok két vonal közé.
Ja, és mindenki a másik seggében, amiért a pl a németek a leginkább haragszanak, és büntetnek. Tudniillik kurva veszélyes, csak az olaszok nem agyalnak semmin.
tygger 2009.03.17. 10:26:51
félreértés ne essék, én is beleszülettem a magyar világba, én is köszöngettem mindig bőszen. rendben, közelítsük meg érzés oldalról, de még akkor sem tudom, miért pont nálunk alakult ez így ki. és minek.
George Jung 2009.03.17. 10:27:40
idegbeteg. Vagyis több ember idegbeteg, mint ahány nem. Teccikérteni...
Rousboy 2009.03.17. 10:31:38
Marty Mcfly 2009.03.17. 10:32:51
köcci :-)
trixilw 2009.03.17. 10:35:58
tygger 2009.03.17. 10:36:26
s.p. 2009.03.17. 10:36:45
A köszöngetős részt adom, ezt tényleg nem szokás Hegyeshalomtól nyugatra! De ott alap, hogy a sávváltó, előző autóst segíteni kell.
tygger 2009.03.17. 10:37:44
Rousboy 2009.03.17. 10:40:23
Mindenki folyamatosan dudál, dodgem feeling, egymást lökdösik az autókkal az emberek, mindenki mutogat, anyázik, kiabál. Egy sokat látott embernek is magát a káoszt jelenti Egyiptom közlekedése, gyakorlatilag nem látsz olyan kocsit, aminek lenne akár 1 ép karosszéria eleme. Na jó, teteje talán. :)
Nyomek 2009.03.17. 10:53:27
(egyébként eredetileg Európában balratartás volt. Miért kellett változtatni? Fideszesek kíméljenek:-) )
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.03.17. 10:56:05
Nyomek 2009.03.17. 11:04:09
tangara 2009.03.17. 11:20:25
Az olasz "többsávosítás" pedig fejlett társadalmi önszerveződésre utal. Elég nálunk elmenni egy postára, és rögtön kiütközik a különbség.
Nálunk meg nem feltétlenül a pofátlankodókkal, szabálytalankodókkal van a legnagyobb gond, engem speciel a kóválygók, tökölődők, sokkal jobban zavarnak.
kard73 2009.03.17. 11:26:08
"nem izgatom magam a záróvonalon előzők miatt sem" -Majd izgatod, ha veled jön szembe és így jársz, vagy rosszabbul: "www.langlovagok.hu/html/galeria/2977.shtml"
jurii (törölt) 2009.03.17. 11:53:15
Németo: 62
Olaszo: 96
Mo: 130
forrás: www.insee.fr/fr/themes/tableau.asp?reg_id=98&ref_id=CMPTEF06217
Pcmg · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=49359 2009.03.17. 11:57:25
Sry, de ha engem elengednek, akkor megköszönöm, ha én elegedek valakit, akkor elvárom, hogy megköszönje. Ez van, nem vagyok sikeres, de legalább nem kések el munkából.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.17. 12:01:13
Marty Mcfly 2009.03.17. 12:03:42
van munkád? sikeres vagy! :-)
amúgy meg fasz...
tusuanzen 2009.03.17. 12:05:46
Persze ép kasznis autót se látni...
Marty Mcfly 2009.03.17. 12:07:02
mement 2009.03.17. 12:14:03
Nem nehez betartani a szabalyokat, persze a hiba lehetosege mindig fenn all, de az alapveto hozzalas a fontos... Aki nem tud szabalyosan kozlekedni, attol egyszeruen el kell venni a jogositvanyt, legyen az zebras gazolas vagy az index folyamatos elhagyasa.
En ruhellem a mediterran vezetesi stilust, aki nalunk ezt erolteti annak a nyakaba kene akasztani csuklobol a bal kezet, csakhogy odamondas is legyen a kommentben:)
zeneigéniusz 2009.03.17. 12:14:12
Muris volt és számunkra teljesen hihetetlen, ami ott van: teljesen alulméretezett úthálózat, 1x1 sávos utak, amiket 2-3x2-3 sávosra kell az autósoknak kibővíteniük, hogy egyszer valaha hazaérjenek. Az autósok tényleg egymás seggében parkolnak (ugyebár hegy oldalában [de hogy indulnak el?]) - de ez meg is látszik az autók karosszériáján...
Ők tudnak úgy élni - én inkább messze elkerülném autóval :)
A buszos túrát igazolom: nem kellett mennünk vidámparkba, csak tettünk pár buszos utazást és megvolt a rettegés/sebességmámor egyben.
Nagyon ajánlom egyébként Rómát: nincs messze, viszonylag olcsó és remekül lehet szórakozni! :)
Marty Mcfly 2009.03.17. 12:19:16
tusuanzen 2009.03.17. 12:23:37
Szerintem nincs is jogsid, csak dühöngeni jársz ide, sebaj az legalább ingyen van...XD
Marty Mcfly 2009.03.17. 12:25:38
mér is gondolod így?
mement 2009.03.17. 12:26:55
_gram_ · http://www.miata.hu 2009.03.17. 12:28:25
Rómában az utcsó pillanatban próbáltam a lagkülső sávból balra fordulni (hüje túúrista), de dugó volt, araszolgattam volna. Erre jobbról, két kerékkel a járdán megelőzött egy csinkvepunti, lehuppant, majd a nyitott ablakon visszanézett rám... egy 80 éves hölgy! Végre örültem, hogy valaki lenyom... ;)
kafferbivalybalamber 2009.03.17. 12:30:25
Petrodon 2009.03.17. 12:30:42
Azért abba is gondoljunk már bele, hogy az olaszoknál 100 autóból 90 törve van, a maradék 10-et meg 2 nap választja el tőle... (tapasztalat).
Ugye milyen jó világ volna? Meg ha nyugodtan bevághatnánk bárki elé, és még egy "bocs" villantást se kéne, hiszen minek? De klassz is lenne, már úgy várom...
"Köszöngetés, ugyan már, ismeretlen fogalom. Minek?" Neked az állatkertben ismeretlen fogalom, civilizáltabb helyen kultúrált viselkedésnek hívják...
"nem izgatom magam a záróvonalon előzők miatt sem, helyeselni nem helyeslem a dolgot továbbra se, de akadályt nem gördítek senki elé, akinek sürgős, menjen." Eddig akadályoztad? Önkéntes rendőr-e vagy? +1 pont...
A helyedben elsüllyednék szégyenemben, és ahogy írtad: "menj el szemléletváltoztató edzésre" és ne hirdesd a bunkóságot igeként baromarcú...
Tuvalu 2009.03.17. 12:32:55
Evvel szemben Napóleon muskétásainak meg pont a jobb oldali közlekedés adott védelmet hasonló esetben.
Legalábbis én ezt az urban legendet ismerem. :)
Tény, hogy nálunk a németek kérésére lett 1941ben bevezetve. Addig balosok voltunk.
Kopasz Károly 2009.03.17. 12:35:56
Jártam párszor talján barátainknál, mindig megragadott, az a mentalitás, amit ott tapasztaltam. Pl.: összekoccant egy Mercis meg egy BMW-s fazon, és nem üvöltöztek egymással, hanem kedélyesen beszélgettek, amíg a rend derék őreit várták vagy olasz barátunk szemből ment be egy körforgalomba :))) mit ad isten épp ott posztolt egy fakabát, aki ki is vette ő kelmét a forgalomból. Leüvöltötte a fejét, faggatta egy kicsit, majd arrivederci-vel útjára bocsátotta. Persze ettől én még nem szeretném az ottani közlekedési morált napi szinten megélni kis hazánkban. Így is van elég vadbarom/idióta az utakon. A záróvonal meg nem viccből lett felfestve ...
ostván 2009.03.17. 12:36:16
Kis hazánk közlekedése ettől szép és nehéz, mert ezekbe a csoportokba tartozó emberek egyszerűen nem értik, hogy a másik mit-miért csinál.
Próbáljátok a többi közlekedőt eszerint nézni, és nem haragudni rá, mert nem tehet arról, milyen géneket kapott.
redriot77 2009.03.17. 12:39:53
(mikrofont kézbe vesz, jackdugót megigazít, Marshallon volumét maxra teker)
-Khm, khm, egy-kettő-egy, khm. Tehát:
AAAAz autó, az csak egy használati táááárgy! Hagy' törjön, kinemszarja leeeeeee?!?! Csaaaak a hülyemagyar olyan kicsinyes, hogy ezzel foglalkoziiiiik. Párizsban is egymásnak koccolnak ez emberek parkoláskor, Rómában is, csak a hülyemagyar félti a tízévre vett kobaltkék Igniiiist!
(kényszerzubbony ráad, elvezet)
brobi 2009.03.17. 12:42:59
Kulonben az a felfordulas ami ott van, hogy mint a posztiro is megjegyzi "olyan ugyesek, hogy 2 savbol 3-at csinalnak" csak azt eredmenyezi, hogy egyaltalan nem lehet haladni. Egyszercsak beall az egesz, de ugy, hogy senki semerre. Ekkor a legbatrabb szettol maga elott ket kocsit (3 horpadt) es megindul megint egy ideig. Erre vagyik a posztiro Budapesten? Pszichiater latta?
redriot77 2009.03.17. 12:43:21
Lunitari 2009.03.17. 12:44:34
(kényszerzubbony ráad, elvezet)
"
LOL, de magadnak is megválaszolod miért van ez így....10 évre vette hitelből még az emliett országokban ez nem jellemző...
redriot77 2009.03.17. 12:45:55
Megélhetési rasszista 2009.03.17. 12:47:11
Én is jártam a macskazabálóknál, szerintem borzasztó vezetési stílusuk van. Néha én is meghágok szabályt, de amikor a dupla záróvonalas 3 sávos autópályán csinálnak öt sávot, akkor elkapott az agyrém. Vagy amikor békében haladok az egyirányú utcában és szembejön egy autó a legnagyobb természetességgel. És nem érti, miért mutatom neki a táblát. Akkor ne legyen tábla, se sáv, se lámpa, de ne lepődjenek meg, ha legközelebb csak KRAZ-zal vagyok hajlandó arrajárni és mindenre hosszas kürttel fogok csak reagálni. Hiszen minek nekem lámpa és vagyok az erősebb.
KopaszMercis 2009.03.17. 12:47:31
ezert orulok hogy az angol akcentusomrol nem sut az hogy magyar vagyok - egyutt meltatlankodhatok az ilyeneken a nyugatiakkal :)
Lunitari 2009.03.17. 12:47:42
redriot77 2009.03.17. 12:48:59
Bazz, ezek szerintem elvi dolgok. Ha vki kölcsönad nekem egy cédét, akkor nem szeletelek hagymát a tokján, érted. Pedig az is csak egy használati tárgy, ráadásul a használati értékét nem is csökkenteném a hagymaszeleteléssel, de mivel nem az enyém, vigyázok rá. Utcán parkoló autó ugyanez csak nagyban.
Megélhetési rasszista 2009.03.17. 12:49:15
Lunitari 2009.03.17. 12:50:55
Globetrotter2014 2009.03.17. 12:55:23
Lunitari 2009.03.17. 13:00:20
min 2009.03.17. 13:00:24
brobi 2009.03.17. 13:05:09
cavinton 2009.03.17. 13:22:58
Hát valami baj Nálad van. :)
Én szeretek olyan helyen vezetni ahol kreatívak az emberek. Nápoly, Róma, Nizza, Athén, Kairó mind ilyen. De tetszik a szabály tisztelő udvarias London, München, Tokió is. Pozsonyban kevés autó, Miamiban meg széles utak segítik a közlekedést.
Szófia környékén a szamarakra, Budapesten meg a "birkákra" kell figyelni.
Legpraktikusabb lámpák meg Siófokon vannak.
tygger 2009.03.17. 13:25:23
cavinton 2009.03.17. 13:26:00
hotten totta 2009.03.17. 13:26:00
tygger 2009.03.17. 13:27:17
cavinton 2009.03.17. 13:27:45
cavinton 2009.03.17. 13:29:09
tygger 2009.03.17. 13:29:55
SnowFighter 2009.03.17. 13:30:21
Szerintem ennél a magyar közlekedési kultúra ezerszer jobb - nem azért írom, mert olyan jó lenne, de az olaszoknak sikerült alá menni.
mifolyikitt 2009.03.17. 13:33:43
Tényleg nem számít a lámpa, nem számítanak a vonalak (sok helyen konkrétan egyáltalán nincs is), és összevissza vágnak egymás elé. De cserébe nincs végtelen dugó, ha lelépsz az autók közé gyakorlatilag bármikor, akkor megállnak és nem ütnek el, és valóban odafigyelnek egymásra. Itthon ritkán látok olyat, hogy valaki parkolni próbál, és egy arrajáró segít neki.
Az mondjuk más kérdés, hogy valóban elég kevés a teljesen ép autó, bár ez talán leginkább a parkolásnak köszönhető, amit viszont végképp nem értettem. Úgy állnak be egymás mögé/mellé, hogy fizikailag lehetetlen kiállni. Próbáltam kitalálni a megoldást, de nem sikerült. Ha valakinek van tapasztalata, leírhatná. :)
tygger 2009.03.17. 13:34:14
cavinton 2009.03.17. 13:34:43
tygger 2009.03.17. 13:36:17
nem, tévedés, nem vesznek gyakran új kocsit. jobban szeretik a régit nyomorgatni. de tény, volt egy időszak, amikor szinte mindenhonnan az ömlött, hogy vegyé' új kocsit, ezért se lehet most elférni a városban.
cavinton 2009.03.17. 13:39:18
Azért Rómában is figyelik a lámpát. Nem a szabály miatt, hanem mert hasznos.
Parkolás: Tudnak parkolni is. Néha kicsit odébb tolják a másikat, de ez természetes.
tygger 2009.03.17. 13:39:40
és leírom, igen, saját autóval én se szívesen mennék oda. illetve de, ha lenne egy garázs, ami az enyém. akkor simán.
nem várt fordulat 2009.03.17. 13:43:06
saját szememmel láttam, amikor két autó összekoccant, meg sem álltak, ment mindenki a dolgára. nem kezdtek el betétlapozni, rendőrt hívni. annak használják az autót ami. autónak, egy eszköznek, nem státuszszimbólumnak, bár nyilván egy ferrarira mindenki jobban figyel, mint egy fiat puntóra. és megmondom a frankót, nekem rögtön sikerült felvennem a tempót, és nagyon élveztem.
cavinton 2009.03.17. 13:43:30
Kairóban dudálnak folyamatosan. Nem azért, mint itt, hogy "menj az anyádba" hanem azért: "Vigyázz! Feléd jövök és figyelj Te is rám!".
SnowFighter 2009.03.17. 13:44:30
@tygger: nem csak a parkolás. Például autópályán fogalmuk sincs a követési távolságról meg úgy alapjában a közlekedési szabályokról. Ha hirtelen kell fékezni (és kell, mert körülnézés nélkül váltanak sávot sokan), akkor olyan 6-8 autó sokszor egymásba megy. És ez tapasztalat :)
tygger 2009.03.17. 13:46:42
meggyőződésem, hogy ez a köszöngetés olyan hülyeség, amit mi alakítottunk ki magunknak, amiből aztán le lehetett vezetni önmagunk megnyugtatására, hogy ez csak udvariasság és jó érzés. szerintem, ismét csak szerintem, ez össztársadalmi frusztrációink egyik kivetülése, nyilván soha nem fog eltűnni, de nekem akkor se tetszik. pont.
SnowFighter 2009.03.17. 13:47:07
Perillustris 2009.03.17. 13:48:28
cavinton 2009.03.17. 13:49:00
Hát gondolataiból lehet megismerni az embert.
Csak így tovább, mert ilyen a magyar mentalitás. :)
tygger 2009.03.17. 13:50:01
Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2009.03.17. 13:50:49
cavinton 2009.03.17. 13:53:00
tygger 2009.03.17. 13:53:58
Perillustris 2009.03.17. 13:55:01
cavinton 2009.03.17. 13:56:24
Hogy miért utálja itt az autós a másik autóst és a gyalogost az jó kérdés.
tygger 2009.03.17. 13:56:55
tygger 2009.03.17. 13:59:45
a nápolyi közlekedés egésze nem hiányzik. ide. de tartom, hogy sokat tanulhatnának belőle sokan és rengeteg hasznosítható eleme lenne.
cavinton 2009.03.17. 14:01:15
Nápolyban tankolnom kellett, de az út melletti benzinkutat elzárták a parkoló autók. Megálltam egy sávval beljebb. Természetesen a tankoló cső bőven odaért. Természetes volt mindenkinek az egész.
cavinton 2009.03.17. 14:02:26
tygger 2009.03.17. 14:06:18
Perillustris 2009.03.17. 14:06:43
Frusztrált sofőrök hada járja az utakat, akik a kormányt fogva legalább néha "valódi" vezetőnek érezhetik magukat: végre eldönthetik, kit engenek be, mennyire gyorsíthatnak fel, kiket engednek át a zebrán, stb. Dühüket, sértettségüket vezetik le a többi közlekedőn.
Nem akarok mélyen belemenni, mik segítik ennek a folyamatnak a kialakulását, mert az már túlmutat e blog "hatáskörén", bár nem baj, ha tudjuk, az alapoknál van a baj.
Perillustris 2009.03.17. 14:07:58
Marty Mcfly 2009.03.17. 14:14:18
annyira kafa, h te ilyen sok helyen vezettél!!! Húúú! Mindenki! Boruljunk le és imádjuk cavintont!
Én is vezettem már pár helyen, mégsem kérkedek vele! Pontosan emiatt mondhatom, h az olasz stílus egy rakás szar... csókolom
a petya 2009.03.17. 14:16:16
Nápolyban minden autó kicsit össze van törve, a piros lámpánál állva ledudálnak és ha nem indulsz el akkor a szembejövő sávban kikerülve átszáguldanak (közben anyáznak és dudálnak), agresszívek és tahók.
Gyalogosan meg konkrétan halálfélelmem volt a kis utcákban, ahol hangos dudaszó kíséretében centiméterekre száguldanak el az embertől.
Arról nem beszélve, hogy az amúgy fizetős parkolóban külön "védelmi pénzt" is szednek.
Gyönyörű a hely, a Vezúv, a tenger, Pompei és az egész, de mégsem tudok negatív érzések nélkül gondolni erre a városra.
tygger 2009.03.17. 14:20:43
brobi 2009.03.17. 14:20:51
Kulonben tenyleg erdekesek az emberek. En a Petofi hid budai hidfojenel dolgozom. Delutan, ahogy kihajtok a cegtol a legnagyobb delutani dugoban a szitu a kovetkezo:
Kulso sav viszonylag ures, de az levisz a rakpartra.
Masodik, harmadik sav full! Nem akarok szemet lenni es betolakodni elore, kijovok be az elso savba, index balra. Ahogy a masodik savban a paraszt meglatja az elottelevo seggebe ragad, nehogy be tudjak mar sorolni... pedig latja, hogy ott jottem ki es nem a kulso savban eloztem vegig a sort...
Igyhat megyek tovabb a kulsoben, leelozok meg 20 kocsit es pofatlanul betolom az orrom... szegeny edesanyam meg csuklik... :-(
tygger 2009.03.17. 14:25:23
M. Péter 2009.03.17. 14:32:40
a petya 2009.03.17. 14:33:04
Amúgy imádom az olaszokat, és Nápolyon kívül a közlekedéssel sem volt bajom, de ez a város így maradt meg bennem. Rengeteg pozitív érzés is van bennem persze, de sajnos ez a negatív is.
Étteremben, gyalogosan, boltokban, múzeumokban mindenki aranyos, kedves, barátságos, imádnivaló, a nők szépek, tényleg szeretnivaló lenne, csak valahogy a járművezetés van rájuk rossz hatással...
És ez nem általános olasz mentalitás, mert se Nápolytól délebbre, se Rómában, se az északi városokban nem tapasztaltam ilyet. Mindenhol "kreatívan" vezetnek, de sokkal figyelmesebben és kevésbé agresszíven.
brobi 2009.03.17. 14:33:46
tygger 2009.03.17. 14:35:59
ok 2009.03.17. 14:45:25
Mindenképpen tanulhatnánk belőle.
Cápeti 2009.03.17. 14:50:13
A kozlekedesi moral fenyevekkel van az otthoni elott, hogy kellokeppen kozhelyszeru legyek, de szerintem pont az ilyen aprosagokkal lehet osztonozni a vezeteshez valo pozitiv hozzaallast, hogy ne ellensegkent, hanem egy nagy kooperativ jatek reszeseikent tekintsunk egymasra az utakon.
Uff :)
King Krool 2009.03.17. 14:52:02
Szicíliában tényleg elképesztő, amit csinálnak. Az első óra rettentes volt, de aztán... :) A szabálytalanság ezen mélypontja itthon tényleg katasztrófa volna, ez nem nekünk való.
Az olaszok örömüket (is) lelik az autózásban és nem elsősorban élethalálharcnak fogják fel, mint szittya véreink. Nem tekintik lúzernek, aki beengedi a másikat, nem tekintik parasztnak, aki száguld és tolakszik. ő tudja miért nyomja, legyen az ő problémája.
Viszont annak, aki képes örömöt lelni az öncélú autózásban és nem élete értelme a kocsija fényezése, annak kifejezetten élmény minél délebbre vezetni. Én mindenesetre élveztem és mindenkinek ajánlom.
A régi mottó:
Miért nincs egyetlen normális ember az utakon? Mert aki nálam lassabban megy az tutyimutyi hülye, aki gyorsabban az meg száguldó őrült.
kasu 2009.03.17. 14:52:54
s9e (törölt) 2009.03.17. 14:53:06
- autósok sokkal ügyesebbek mint itthon
- nem személyes sérelemként élik meg a tolakodást
De azért nem kell a hazaiakat sem bántani. Szerintem az emberek 90-95 százaléka segítőkész pl. a besorolásoknál. Egyszerűen csak nem agresszív módon kell azt megoldani.
brobi 2009.03.17. 14:55:21
Firenze, Roma, stb. az nem Napoly!!! Ossze sem lehet hasonlitani. Ami erdekesnek tunt nekem, hogy meg csak azt sem mondanam, hogy Del-Olaszorszag a kaotikus. Ezt az osszevisszasagot en csak Napolyban es szuk kornyezeteben tapasztaltam. Sziciliaban mar sokkal normalisabban vezettek peldaul. En is sokfele jartam mar es nem sorolnam fel, mert nincs ertelme, meg egyesek dicsekvesnek vennek. Azt sem mondanam, hogy soha semmi penzert nem mennek meg egyszer Napolyba kocsival, de ha mar oda kell mennem inkabb ott berelnek valami kis helyi utott kopottat es akkor meg elvezni is tudnam a vezetest, de mikor sajat kocsival messz es arra gondolsz hany ezer km van meg hazaig akkor kicsit paras a dolog. De ha nagyon valasztani kell es buntetni magam akkor inkabb otszor Tirana mint egyszer Napoly. :-)
tygger 2009.03.17. 15:03:21
min 2009.03.17. 15:05:14
cavinton 2009.03.17. 15:12:44
brobi 2009.03.17. 15:13:41
brobi 2009.03.17. 15:14:50
cavinton 2009.03.17. 15:16:39
Értelmetlenül támadsz egy egyszerű felsorolás miatt. Jól vagy?
tygger 2009.03.17. 15:19:53
a petya 2009.03.17. 15:20:23
Jude (törölt) 2009.03.17. 15:23:11
Sorrento, Amalfi, kis szerpentinek, dudálások beláthatlan kanyarokban, áhh!
Csak amikor visszajövök, akkor nehéz átállni egy kicsit a hazaira.:)
Lunitari 2009.03.17. 15:30:00
2009.03.17. 15:34:52
A retkes faszért nem lehet szürni az alkalmatlanokat? Pilótaengedélyt sem kaphat akárki, az autó miért számít veszélytelenebb eszköznek? Szigorú kemény rosta, és máris törölhető lenne ez a blog.
tlantos 2009.03.17. 15:35:16
a romai kozlekedes teljesen laza. sokkal jobb, mint pl. pest.
az igazi izgalmakhoz delre kell menni. Napoly nem del. Palermo mar igen :)
cavinton 2009.03.17. 15:41:16
Segítségként: www.youtube.com/watch?v=eRVBQlGpEr0
cavinton 2009.03.17. 15:44:10
És még egy: www.youtube.com/watch?v=yKap3KjsEmY
Igaz Kairó kisváros, a maga 14 millió lakosával.
cavinton 2009.03.17. 15:48:06
cavinton 2009.03.17. 15:52:44
Lunitari 2009.03.17. 15:55:32
janikahhh (törölt) 2009.03.17. 15:55:46
Én a jogsiba beletenném az oktató, meg a vizsgabiztos nevét, és mittudomén 30000 km-ig felelősségre vonnám őket a durva balesetekért...
cavinton 2009.03.17. 16:08:01
Remélem az okosak közé tartozol. :)
brobi 2009.03.17. 16:18:35
agt 2009.03.17. 16:36:53
OMFG!!!
Minek köszönünk ha bemegyünk valahova? Minek fogunk kezet emberekkel? Miért köszönünk meg szivességeket, ajándékot, egyáltalán bármit is?
Ez mind rossz, felesleges dolog, és szomorú hogy még mindig csináljuk, hiszen természetes kéne hogy legyen? Ennyire balfaszok lennénk?
Én megértem, ha te autista/egyszerűen tajparaszt vagy, sok ilyen emberrel találkozom nap mint nap, csak azt nem értem, hogy miért próbálsz belőle filozófiát csinálni? Nálunk kialakult egy szokás, ami nemcsak szinesebbé, egyedivé, de sokkal élvezhetőbbé, barátságosabbá (mondanám hogy emberközelibbé, de nem akarom hogy szótáraznod kelljen) teszi a közlekedést, te meg nagyon okosan annyit mondasz rá: szomorú. Az a szomorú hogy élnek olyan emberek mint te. Nem tudom milyen vödörben szocializálódtál, de szánalommal nézni azokra az emberekre, akikbe több emberség szorult mint beléd igen érdekes lelki alkatra utal. Ekkora arccal lesajnálni azokat, akik próbálnak kedvesek lenni, még akkor is ha csak szokásból teszik, eléggé kétségbe vonja az IQ-dat és az EQ-dat egyaránt (szótár megint).
Azt a részt még ki se fejtettem, hogy ha te mától leállsz vele, attól még ugyanebben a kultúrában maradsz (gyk: Mo), így hát a "világjobbító" magatartásod egyetlen következménye az lesz, hogy mindenki parasztnak fog nézni, és sajnálni fogják hogy beengedtek. De hát előre, próbáld meg a kölcsönös figyelmességet kiiktatni a kultúrából, az autósokból érzéketlenebb embert faragni, az emberekkel elfelejtetni, hogy a másik autóban is ember ül, az olyan szép lesz. Komolyan, az ilyen posztoktól vesztem el a hitemet az emberiségben.
tygger 2009.03.17. 16:41:00
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.03.17. 16:49:40
De mi van a zebrával? És ha valaki elüti a zebrán a gyalogost, mert gyorsan jön, és féktávon belül lép ki elé? Na ez még +500 post. :-)
agt 2009.03.17. 16:50:55
tygger 2009.03.17. 16:56:49
Marcellusca 2009.03.17. 16:57:12
Nagyon jól összefoglaltad és szívemből szóltál!
Marcellusca 2009.03.17. 16:59:09
Érven meg főleg gyenge!
Marcellusca 2009.03.17. 16:59:45
tygger 2009.03.17. 17:00:46
tygger 2009.03.17. 17:06:58
így kezdődött.
"Minek köszönünk ha bemegyünk valahova? Minek fogunk kezet emberekkel? Miért köszönünk meg szivességeket, ajándékot, egyáltalán bármit is?
Ez mind rossz, felesleges dolog, és szomorú hogy még mindig csináljuk, hiszen természetes kéne hogy legyen? Ennyire balfaszok lennénk?"
ennek idekeverése teljes tévedés, abszolút felesleges, senki nem mondta, hogy boltban ne köszönjünk, ne üdvözöljünk ismerőst, stb. egyszerű fröcsögés, amire kár is reagálni.
"Én megértem, ha te autista/egyszerűen tajparaszt vagy, sok ilyen emberrel találkozom nap mint nap, csak azt nem értem, hogy miért próbálsz belőle filozófiát csinálni?"
megsértve érzi magát, támad. mire reagáljak? milyen érvekkel?
"Nálunk kialakult egy szokás, ami nemcsak szinesebbé, egyedivé, de sokkal élvezhetőbbé, barátságosabbá (mondanám hogy emberközelibbé, de nem akarom hogy szótáraznod kelljen) teszi a közlekedést, te meg nagyon okosan annyit mondasz rá: szomorú."
itt lenne a lényeg, szerinte ez színes dolog, ezt élvezi. teljesen rendben van, az összes többi körítés felesleges. személyeskedés nélkül erről lehetett is volna beszélni.
szerintem szomorú, ha az autóban köszöngetni kell, szerintem úgy kell vezetni, hogy ez természetes legyen. ahogy ezt teszik nyugaton és délen, igaz, más okokból.
Marcellusca 2009.03.17. 17:10:06
Azt kellene megértened, hogy ez Mo. Itt másképp mennek a dolgok. Főleg a közlekedés. Abban van néhány jó dolog, mint pölö a megköszönés.
Többen kifejtették, hogy miért olyan a közlekedésünk amilyen, és mindenkinek volt kis igazsága. Lehet, hogy az olaszok élvezik a vezetést és a közlekedést, mi pedig nem. De, hidd el, nálunk sem volt ez másként 20 évvel ezelőtt. Azóta megszaporodtak az autók és az emberek is frusztráltabbak lettek, amit kivisznek az utakra. Majd, ha ez nem így lesz, akkor várhatjuk, hogy megváltozzon a közlekedésünk is.
Addig marad a szlogen: autózz! és éld túl a hülyéket! :D
tygger 2009.03.17. 17:10:36
"Az a szomorú hogy élnek olyan emberek mint te. Nem tudom milyen vödörben szocializálódtál, de szánalommal nézni azokra az emberekre, akikbe több emberség szorult mint beléd igen érdekes lelki alkatra utal. Ekkora arccal lesajnálni azokat, akik próbálnak kedvesek lenni, még akkor is ha csak szokásból teszik, eléggé kétségbe vonja az IQ-dat és az EQ-dat egyaránt (szótár megint).
Azt a részt még ki se fejtettem, hogy ha te mától leállsz vele, attól még ugyanebben a kultúrában maradsz (gyk: Mo), így hát a "világjobbító" magatartásod egyetlen következménye az lesz, hogy mindenki parasztnak fog nézni, és sajnálni fogják hogy beengedtek. De hát előre, próbáld meg a kölcsönös figyelmességet kiiktatni a kultúrából, az autósokból érzéketlenebb embert faragni, az emberekkel elfelejtetni, hogy a másik autóban is ember ül, az olyan szép lesz. Komolyan, az ilyen posztoktól vesztem el a hitemet az emberiségben."
erre pedig ismét kár szót pazarolni, szerintem az általa véltnél is nagyobb lelki szegénységre utal ismeretlen emberekről bármit is feltételezni, különösen fennhéjázóan szótár szóval dobálózni.
ez tipikus troll komment, volt már, lesz is még.
agt 2009.03.17. 17:13:59
Ezzel együtt örülök, ha sikerült megyőznöm téged és sajnálom ha a lelkedbe gázoltam, természetesen nem ez volt a célom, és a téged érintő személyeskedő kifejezéseket visszavonom.
Amúgy meg igen, tipikus magyar vagyok. Mi legyek itt Mo-n, tipikus olasz?
brobi 2009.03.17. 17:19:47
Marcellusca 2009.03.17. 17:19:56
A személyeskedéssel természetesen nem értek egyet. Főleg miután megpróbáltál érvelni is.
Marcellusca 2009.03.17. 17:22:02
brobi 2009.03.17. 17:22:44
brobi 2009.03.17. 17:23:56
Marcellusca 2009.03.17. 17:26:01
És a szmájlit se nem látod a végin? :D
brobi 2009.03.17. 17:31:33
Mondd, hogy egy vak geci vagyok! :-))) Persze, hogy kotekszem.
De azt nem ertem, hogy miert nem lehet kulturaltan felsorakoztatni erveket es ellenerveket, miert nem kerek a dolog anyazas nelkul, es bar eleinte azert irtam be, mert nem ertettem egyet tyggerrel, de ugy latom most o szorul vedelemre...
Hellisfitar 2009.03.17. 17:35:13
Szörnyülködik ott valaki? Á, dehogy. Rosszul lesz ott valaki? Ugyan. Érez ebben a törzs tagja bármiféle kivetnivalót? Miért érezne? Megszokta. Számára az a természetes.
Bezzeg az a sok ostoba fehér (fekete, sárga, tán még vörös is, aki kicsit feljebb kapaszkodott a létrán, és többé-kevésbé XXI. századi földlakó) levegőért kapkod már akkor is, ha csak olvas róla.
Valami ilyesmi ugrott be a posztról. Ott ez természetes, itt azonban valamilyen közlekedési kultúra még létezett egy-két évtizeddel ezelőtt, aminek ma már nyoma sincs. És mivel egyre több a pofátlankodó, a kreszre és másokra magasból szaró "nápolyi", de szerencsére sok emberben még él a jóérzés, az udvariasság, de legfőképpen a törvénytisztelet, így ne aggódjunk, szerencsére nem fogunk nápolyi mélységekig zülleni.
agt 2009.03.17. 17:41:00
ennek idekeverése teljes tévedés, abszolút felesleges, senki nem mondta, hogy boltban ne köszönjünk, ne üdvözöljünk ismerőst, stb. egyszerű fröcsögés, amire kár is reagálni.
Az általad felvetett kérdést alkalmaztam más élethelyzetekre. Valóban nem mondta senki, de ha továbbvisszük a gondolatot, ide érkezünk meg, tehát ha ezekre a kérdésekre válaszolsz, akkor megkapod a választ a konkrét kérdésedre is. Ha ezeket megkérdezted volna magadtól, talán a posztban sem írtál volna ilyenekt.
megsértve érzi magát, támad. mire reagáljak? milyen érvekkel?
Nem éreztem megsértve magam, csak próbáltam érzékeltetni a megdöbbenésemet. Az érvek értelemszerűen nem ehhez a részhez jöttek volna.
A személyeskedést mégegyszer visszavonom, hirtelen felindulás volt.
szerintem szomorú, ha az autóban köszöngetni kell, szerintem úgy kell vezetni, hogy ez természetes legyen. ahogy ezt teszik nyugaton és délen, igaz, más okokból.
Látom még nem tiszta a kép. Hogy délen, nyugaton vagy északon hogy csinálják, az engem nem érdekel. Hogy mások mást szoktak meg, az nem érv. Nálunk az a szokás, hogy ha megpróbálsz besorolni valahova, és beengednek, akkor ezt megköszönöd annak az autósnak, aki ezért rálépett a fékre. Ez ugyan olyan, látszólag értelmetlen szokás, mint hogy ha belépsz egy terembe, akkor köszönsz az ottlévőknek. Lehet enélkül élni, biztos van olyan hely, ahol élnek is, és ettől ők semmivel sem rosszabb emberek, mint mondjuk mi, de erre hivatkozva szomorúnak nevezni és lehülyézni mindenkit (vagyis egész Mo-t és a tőlünk keletre lévőket) aki csinálja, azért nem egy védhető álláspont, akármit is mondasz.
Marcellusca 2009.03.17. 17:45:35
De, mint írtam, Mo-on vagyunk. :D
Láttad volna azokat a kommenteket, amikor - hál' Istennek csak rövid ideig - nem kellett regisztrálni. Na, az volt az igazán finom.
Marcellusca 2009.03.17. 18:04:03
tygger 2009.03.17. 18:34:27
na jó, akkor érvelek még. most hazafelé én is bekéredzkedtem valaki elé és meg is nyomkodtam a vészvillogót. mert persze, megszoktam. de azon is elgondolkoztam, még jobban, hogy miért nem jó ez.
továbbra is fenntartom, hogy ez egy mesterségesen fenntartott és kialakított szokás. családban nősz fel, szüleid megtanítanak arra, hogy ha bemész valahova, köszönj, satöbbi. az autóvezetés eredetileg egyáltalán nem volt a szocializáció része, most, a fejlettebb világban az. amit a gyerek hátul ülve lát, azt később alkalmazza is. többnyire.
de alapvető félreértés, hogy mi azért köszönünk meg bármit, mert a szívünkből jön. azért köszöni meg az emberek 90 százaléka, hogy bemehetett valaki elé, mert ahogy fentebb is írtam, ez egy kényszer. úgy érzi, elvárás a másik részéről, mert ha nem köszöni meg, ő lesz a bunkó.
tegye fel a kezét, akivel nem volt olyan, hogy egyszer beengedett valakit, az nem köszönte meg, és elmormolt magában egy "szívesen, köcsögöt". senki? gondoltam. velem is így van, nem leszek álszent. pontosan azért érezzük elvárásnak, hogy köszöngessünk, mert fordított helyzetben meg mi is elvárjuk, hogy megköszönjék. nem jólesik, hanem idegesek/morcosak leszünk, ha nem emeli a kezét vagy nem nyomja a gombot a másik. úgyhogy fordított helyzetben megtesszük.
nekem ezzel van bajom és ezért vagyunk mi magyarok hülyék. szerintem. alapvető társadalmi problémáink kivetülése ez a köszöngetősdi. szerintem. és azért lehet jobb/más a nyugati/déli gyakorlat, mert ott pont nem foglalkoznak azzal, hogy mit gondol a másik.
igen, lehet, alapvető bajom, hogy ide születtem. de ez már mélyebb társadalmi sajátosságok felé mutat, nem ide való már a téma.
tygger 2009.03.17. 18:35:44
agt 2009.03.17. 19:48:31
Amiket elmondtál, azokat nyugodtan rá lehetne húzni bármelyik példára amit az előbb említettem. Ha kinyitod valaki előtt az ajtót, akkor megköszöni, pedig valószínűleg ő se halt volna bele a mozdulatba (nem is önti el forró hála), és ugyan úgy bunkónak gondolod te is mint mindenki, ha nem köszöni meg. Viszont azzal, hogy kialakult a kölcsönös udvariasság szokása, eltávolodtunk attól, hogy ketten egyszerre próbáljunk meg elsőnek bemenni az ajtón. Az autós példához visszatérve, a megköszönés szokása az, ami - legalábbis az én vélmenyem szerint - az egyik jele annak, hogy próbálunk eltávolodni attól a szinttől, hogy mindenki megy mint az állat, és nem gondol senki másra, tehát a kultúráltság egy jele (nem feltétele, mielőtt félreértenél). És arról még nem is beszéltem, hogy az emberek nagyrészének - lehet hogy neked nem, ezzel sajnos nem tudok mit kezdeni - jól esik, ha szivességet tesz, és ezt megköszönik neki.
Az alapvető probléma az volt, és efelett átsiklasz nagyon szépen minden alkalommal, hogy te azzal kezdted, hogy lehülyéztél mindenkit, aki udvarias és köszönget. Kicsit sem érezted/érzed hogy ez mennyire abszurd és nem éppen intelligensnek nevezhető lépés volt? És ezek után azt nem érzed álszentnek, hogy minden felháborodott és ingerült választ, amelyik ehhez mért stílusban írodik letrollozol?
"alapvető bajom hogy ide születtem"
Ez nem társadalmi problémára mutat, hanem siránkozásra. Olvasgass Adyt, tanulj idegen nyelvet és próbálj meglépni, vagy ezt a helyet szebbé tenni pl azzal, hogy udvarias vagy az autóban is. A panaszkodás az egyetlen, ami nem vezet sehova.
agt 2009.03.17. 19:56:12
Ezt nem is vettem észre, sajnálom. De talán nem is kommentálnám, én azt hiszem itt befejezem a vitát.
tygger 2009.03.17. 20:09:41
tudok idegen nyelvet, kettőt is. nem azért nem megyek, mert nem tehetem, hanem mert nem akarok. itt van házunk, építkezünk. ok, ez mondjuk még nem tartana feltétlenül vissza, racionális okok viszont igen: ahova mennék, délre, ott nem sokkal jobb az életszínvonal, mint itt, annyira nem érné meg. de ez már tényleg nem ide tartozik.
persze, nekem is jól esik, ha szívességet teszek. az autóban nem is várok érte köszönetet. de nekem se kelljen már szarul éreznem magam, ha nem mutatom ki, hogy hálás vagyok és megyek tovább.
Marty Mcfly 2009.03.18. 06:33:11
csak egy pillanatra felvettem a kesztyűt, nem kellett volna...
az ilyen "milyen ember lehetsz te az életben" kérdésekkel jövő faszkalapoktól hányingerem van...
nézz egy kicsit magadba is, te beképzelt köcsög!
záporjózsi 2009.03.18. 07:54:09
Gabesz81 2009.03.18. 10:26:12
vwxyz (törölt) 2009.03.18. 16:50:40
Nyilván ő volt az illemtanár.
Vehicular cyclist 2009.03.18. 20:43:18