Sokan követik el azt a nagy hibát, hogy megszokásból közlekednek, fel sem tűnik nekik, hogy megváltozott valami. Nikorene a Lágymányosi híd budai lehajtójánál szembesül leggyakrabban ezzel a helyzettel, megspékelve a szándékosan a bal oldali sávból mindenkin keresztül az alsó rakpartra kanyarodó autósokkal. Meg egy jókora kátyúval.
Most már lassan minden reggel (10 esetből 8-szor) megesik velem a következő heppening, és érdekelne a többiek véleménye, mielőtt egyszer beüt a krach, hogy fel legyek vértezve.
Reggelente a Lágymányosin közlekedek Pestről Budára, a célállomás az Infopark, tehát a Lágymányosi budai hídfőjénél lejövök a hídról. Itt ugye a két sávból lesz, azt hiszem 3 sáv, amiből kettő megy balra, egy pedig jobbra. Amíg az alsó rakpart le volt zárva, addig mindkét balra kanyarodó sáv, sárga táblával és sárga felfestéssel jelölve, a Műegyetem rakpartra kanyarodott (legalább is ebből az útból lesz a Petőfi hídtól kezdve).
Miután újra megnyitották az alsó rakpartot, a sárga terelő táblák eltűntek, és visszaállt a régi, kék táblával jelölt rend, miszerint a bal szélső megy a fölső, a középső az alsó rakpartra, így aki a bal szélső kanyarodó sávból kanyarodik, az két sávos részre érkezik, felfestés a kanyarodást (hogy melyik sávba érkezzél) nem segíti. Körülbelül a visszaállítással egy időben megjelent egy szép kis kátyú a felső rakpart részen, természetesen pont a kanyarodás nyomvonalában, ami idővel egyre nagyobb lett.
Normális esetben az ember itt úgy kanyarodik, hogy a belső sávba érkezzen, de úgy emlékszem, hogy egy sávból kettőbe kanyarodva szabályos bármelyik sávba érkezni (majd úgy is ki leszek javítva, ha nem így van).
Gyakorlott szemek nyílván tudják már, hogy mi a bibi. Természetesen az, hogy minden harmadik autós úgy gondolja, hogy nem várja ki az általában hosszabb sort, ami a bal szélső kanyarodó sávban alakul ki (és egyébként 1 zöld alatt átjut a legvége is), hanem a középső sávból kanyarodik a felső rakpart szélső sávjába.
Ez egyértelműen szabálytalan, hiszen az a sáv az alsó rakpartra megy, ahogy ezt a „kötelező haladási irány” tábla is jelzi. Normális esetben maximum mérgelődnék a tahókon, de mint említettem elég nagy kátyú alakult ki, pont rossz helyen, a felső részen, úgyhogy meglátásom szerint 4 lehetőség közül választhatok.
1, balról kerülöm a kátyút, kockáztatva azt, hogy felrakom a kocsit a bal padkára
2, belemegyek a kátyúba, kockáztatva az ilyenkor előforduló sérüléseket az autón
3, „középre” veszem a kátyút, ezzel egy hangyányit (de a kátyú méretének növekedésével arányos mértékben) átlógok a külső sávba
4, egyből a külső sávba érkezve kanyarodok
3-as és 4-es estben a csattanás kockázata a nagyarányú szabálytalan autós miatt nem elhanyagolható. Kérdésem az, hogy vajon ha ilyenkor esetleg megtörténne a baj, akkor van-e olyan érvelés, amivel kihozható a megosztott felelősség, amit nyílván jó lenne elkerülni.
Volt hasonló kanyarodós poszt már, de remélem ezért ez a helyzet annál egyértelműbb eredményt hoz.
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.03.26. 18:05:37
TH 2009.03.26. 18:06:04
A kérdés az, hogy mi van felfestve a középső sávból kanyarodóknak. Elméletileg mindkét opciót lehetségesnek tartom, de emlékeim szerint itt igazad van, a középső sávból mintha csak az alsó rakpartra vezetne az út. De rég voltam arra, nagyon nem emlékszem már. Ha összeütköztök, akkor nyilván sok mindentől függ, hogy kit hoznak ki hibásnak...
RaveAcE 2009.03.26. 18:26:53
Ilyenkor jól jönne egy link. Link a posztoló?
Pepe83 (törölt) 2009.03.26. 18:28:24
Jól írtad: 3 sáv, a bal a felső, a középső az alsó rakpartra visz.
Aki ezt nem tartja be, az lesz a hibás egy esetleges balesetben.
ugyhogy 2009.03.26. 18:29:02
A masik dolog, hogy miutan megszunt a tereles, kell egy kis ido, mire rajonnek az autosok. Itt meg nem is csak a megszokasbol vezetesrol van szo, mert amikor be kell allni a balra kanyarodo sorba akkor meg nem latszik, hogy mi a rendszer. Amikor meg latszik, akkor mar keso. Es akkor el lehet donteni, hogy bekeredzkedik-e az ember a lampa elott, vagy kanyarodik a kozepso savbol...
Ja meg persze ott van a pofatlansag faktor. Azt sose szabad lebecsulni. Ilyenkor meg meg ki is lehet hasznalni, hogy valtozott a rendszer. Ugymond ra lehet fogni a pofatlansagot...
TH 2009.03.26. 18:34:25
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.26. 18:39:12
RaveAcE 2009.03.26. 18:39:33
Tuti jó megoldást nem fogunk neked találni. Elvileg a kötelező haladást mutató táblával szándékozták megoldani. Ha a konkrét szitura kell help, javaslom vegyél egy kívülről is olcsónak kinéző autót, amit még karban lehet tartani. És ne kíméld a gázpedált.
3-as és 4-es esetben még fel is újítják neked az autót.
20 éves mazdával jártam Pestet és a bepofátlankodóknak egyértelmű volt, hogy nem vág be.
Kedvencem a Váci út - Árpád híd jobbkanyar, ahol senki nem látja a záróvonalat.
ugyhogy 2009.03.26. 18:42:53
ugyhogy 2009.03.26. 18:43:31
RaveAcE 2009.03.26. 19:01:20
@értem:
Mindenkinek köszönöm az infó hegyeket az infó parkról. Nem akartam kötözközni, meg kekeckedni, meg a guglit is megtalálom. Csak hát nem járok arra és olyan csupasz volt a poszt a térkép nélkül.
Mutatok példát:
A Rádi úton Vác felé jövet rögtön a vasúti átjáró után van egy kötelező haladási irány tábla (kerek kék tábla benne fehér nyíl fölfele). de az okosok itt is tudnak ám balra kanyarodni - át a záróvonalon a Vám utcába. Az a tábla meg a záróvonal azért van ott, mert a balra indexelő mögött feltorlódnak az autók - egészen a vonat sínig.
Ahogy dudálgatok, meg mutogatok nekik a visszajelzések alapján szerintem frankón nem értik, hogy mi a bajom.
Szerintetek lehet, hogy sokan nem is pofátlanságból meg sietségből szabálytalankodnak, hanem "csak" tudatlanok?
RaveAcE 2009.03.26. 19:05:50
maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=hu&geocode=&q=budapest&sll=37.0625,-95.677068&sspn=47.435825,105.908203&ie=UTF8&ll=47.773855,19.148446&spn=0.002473,0.006464&t=h&z=18&iwloc=addr
@SilentSound:
Mi is be tudunk tenni képet a kommentbe?
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.26. 19:18:27
tygger 2009.03.26. 19:28:48
és akkor itt felhozhatnám újra a nápolyi posztot, hogy pedig ott de jól működik minden ilyesmi. és tényleg. ez egy tudathasadásos nemzet, ez a probléma szinte már hiszti.
Marty Mcfly 2009.03.26. 19:30:15
Magyar Közút Kht.
és ha jól tudom, őket lehet is perelni káresetnél, ha jól bizonyítható, hogy valóban az út minősége miatt következett be a kár!
Marty Mcfly 2009.03.26. 19:32:58
nem is baj, sztem gyorsan tele lenne "csöcsös" képekkel a kommentrész... .-)
tygger 2009.03.26. 19:33:26
ja, és maga a lehetőség egyáltalán nem faszság. én például harasztiban lakom, van egy ugyanilyen kereszteződés. három sáv, egy kanyarodik jobbra, teljesen világos. a középsőből viszont lehet egyenesen menni a tesco és alsónémedi felé, de ugyanígy balra kanyarodni az ott kétsávosított 51-esre is. a legbelsőből értelemszerűen csak az 51-esre lehet kanyarodni. nem is értem, a lágymányosinál miért nem ez (volt?) az eljárás. mellesleg senkinek sem lehet idegen a szitu, mert a lágymányosi után a legbelsőből mindenki szépen a belsőbe kanyarodik, ahogy azt a logika is diktálja.
Marty Mcfly 2009.03.26. 19:34:56
web.kozut.hu/index.php?id=15&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=851&tx_ttnews[backPid]=5
Marty Mcfly 2009.03.26. 19:36:10
zbzbzb 2009.03.26. 19:46:51
a kresz kimondja, hogy neked mindenképpen a belső sávba kell érkezned, valahol a 31§ környékén ha jól emléxem.
ettől függetlenül, tényleg egyszerűbb lenne, ha be lehetne szépen kanyarodni a középsőből is, mivel a másik út osztott pályás.
persze, ha ott a kátyú is, akkor már tényleg csak a két sofőrön múlik - akár szabályosan, akár nem - hogy szépen elférjenek.
zbzbzb 2009.03.26. 19:48:10
úgy látszik, nem csak a posztoló a hülye :)
Nikorene 2009.03.26. 19:52:04
A kötelező haladási irányt jelző kék táblát pedig keresd a bal oldalon rögtön a kanyar után a lámpaoszlopon. Ott van, pont ott, ahol a 2 sávból 3 lesz, tehát pont ott, ahol eldöntöd, hogy felső, vagy alsó rakparti sávot válaszd. És igen, ott kezdődik a kocsisor, ami, mint leírtam, egy zöld alatt letudható.
Elnézést, hogy térképrészletet nem linkeltem be, ezért jár nekem egy "hülye a posztoló" :)
Nikorene 2009.03.26. 19:53:48
Nikorene 2009.03.26. 19:57:17
tygger 2009.03.26. 19:57:53
zbzbzb 2009.03.26. 19:59:33
és ha így lenne, akkor bizony lehetne két kanyarodó sáv a felsőre, amiből a jobb oldali balra kis ívben és balra nagy ívben kanyarodó lenne.
láttam én már ilyet máshol is.
vagy nem-e?
tygger 2009.03.26. 20:00:50
Nikorene 2009.03.26. 20:01:13
zbzbzb 2009.03.26. 20:01:38
tehát lehet, hogy nem azon a környéken, és lehet, hogy nem jól emléxem, lásd előző kommentemet. mingyá mekkeresem neked, jó?
Nikorene 2009.03.26. 20:02:16
Nikorene 2009.03.26. 20:02:57
Nikorene 2009.03.26. 20:03:47
tygger 2009.03.26. 20:03:53
KaPé 2009.03.26. 20:04:31
tygger 2009.03.26. 20:04:44
Nikorene 2009.03.26. 20:05:17
Nikorene 2009.03.26. 20:07:37
tygger 2009.03.26. 20:10:20
az a baj, hogy te alapból azt feltételezed, hogy aki középről kanyarodik balra, az egy leszarom tahó. értem én a kátyút, de ez ne legyen már hivatkozási alap, hogy ha ott van, akkor felül lehet írni a logika szabályait. plusz sokan, például én is, a forgalmi helyzet függvényében dönt arról, fent vagy lent megy. ha egy baszomnagy betonkeverő lekocog alulra, nem fogok utánamenni. meg ha áll a sor, és ezt nem is kívánhatod senkitől. szar a tábla, pont. fel kéne festeni és akkor nem lenne vita.
zbzbzb 2009.03.26. 20:11:25
így mondjuk el lehet kerülni, hogy valaki mellettünk ugyanabba a sávba kanyarodjon - feltéve, hogy nincs a miénkben egy kátyú, amit nyilván célszerű kikerülni.
szóval kéne oda egy kis töltőanyag meg fél liter fehér trinát, de persze erre várhatunk...
zbzbzb 2009.03.26. 20:13:23
asszem másnap lenne egy poszt, hogy "fel volt festve a sávom, de átmentem a másikba a kátyú miatt és nekem jöttek" :)))
Kopasz Mercis 2009.03.26. 20:14:04
Nikorene 2009.03.26. 20:14:17
"hm. minden reggel arra járok. és szoktam a középsőből a felső rakpartra kanyarodni. igen, kurva nagy köcsög vagyok, mindenkinek sokat ártok ezzel..." "...holnap megnézem, hol az a nyíl. aztán ugyanúgy bekanyarodok, mert azért a birkaságnak is van határa..."
És mint említettem úgy emlékszem a középső sávnak van terelővonala felfetve, talán nem véletlenül. Holnap azért csekkolom megint.
Nikorene 2009.03.26. 20:14:50
Kopasz Mercis 2009.03.26. 20:16:27
tygger 2009.03.26. 20:16:46
Nikorene 2009.03.26. 20:16:52
Nikorene 2009.03.26. 20:18:07
nopasaran (törölt) 2009.03.26. 20:18:48
Merazugye az ami "átléphetetlen".
Ha nincs akkor mi is a gond ....?
zbzbzb 2009.03.26. 20:19:01
Nikorene 2009.03.26. 20:21:13
Nikorene 2009.03.26. 20:22:09
Marty Mcfly 2009.03.26. 20:22:22
nagy a szád...
Kopasz Mercis 2009.03.26. 20:24:16
:)
zbzbzb 2009.03.26. 20:25:16
@Marty Mcfly: na mi van? erősre szívtad magad ecsém?
nopasaran (törölt) 2009.03.26. 20:26:56
A balra kanyarodónál VAN záróvonal is...
Azért nem lehet(ne) egyenesen menni onnan.
Ha meg nincs akkor lehet.
vhm 2009.03.26. 20:27:34
Ott kint a tábla: bal sáv falső és alsó rakpart balra, jobb sáv KIZÁRÓLAG jobbra. Namost a sok ökör a jobb sávból megy az alsó rakpartra...
ui: van itt még tanulni való bőven.
ui2: Margit híd budai hídfő, Pestről jövők lehajtója újra két sávos, tábla is figyelmeztet a híd végén a lehajtó előtt. Hát ma is láttam a két sávon keresztbe kanyarodót, majdnem csatt lett belőle.
ui3: NEM TŰNIK FEL EZEKNEK, hogy ELTŰNT a régi sárga felfestés ÉS ÚJRA KIKERÜLTEK A TÁBLÁK???
Marty Mcfly 2009.03.26. 20:28:08
még mindig itt vagy?
vhm 2009.03.26. 20:29:19
Nikorene 2009.03.26. 20:29:46
zbzbzb 2009.03.26. 20:30:29
csak miattad vagyok még itt, csak arra várok, hogy lökd a címet.
ha már ilyen nagy hős vagy...
Nikorene 2009.03.26. 20:33:06
Sztem a kék tábla azt jelenti, hogy melyik sávból (kizárólag) merre lehet menni ... de lehet, hogy tévedek.
Marty Mcfly 2009.03.26. 20:33:28
milyen hős? nem értelek, kicsit bepörgetted magad vmin... ízi tesó, ízi
Nikorene 2009.03.26. 20:37:43
Pl. az említett Külső Mester utca, Könyves Kálmán ha a Koppány utcából jössz.
shipwreck (törölt) 2009.03.26. 20:39:43
A fő ok: a kedves autós behajt a kereszteződésbe, bent ragad, a jobbos-egyenes sávból nem tudnak se kifordulni, se egyenesen tovább menni, így balra húzódva igyekeznek kerülni, csakhogy hopplá, onnan dörgetnek (mindkét irányból) a szabályosan egyenesen jövők... Miközben egy csomó gyalogos is veszélyben...
Kb, mióta egy-másfél éve átépítették a kereszteződést... köszi.
(A sarkon autószerelő :-)
vhm 2009.03.26. 20:45:15
RosszQtyának igaza van: "jó környék" :D
vhm 2009.03.26. 20:47:28
és van új ügyfél a koccanásokból? mert akkor neked még jót is tettek! :D
zbzbzb 2009.03.26. 20:49:43
ennyit rólad.
Nikorene 2009.03.26. 20:52:32
Marty Mcfly 2009.03.26. 20:52:50
sztem ne basszuk szét a posztot, ha vmi személyes problémád van velem, menjünk át a 'kocsmába' és ott kitálalhatsz... mondjuk nem tudom hány éves vagy, de hallottad már a "szarkazmus" fogalmát?
ennyit a humorérzékedről...
zbzbzb 2009.03.26. 20:55:51
alte trottel 2009.03.26. 20:58:59
31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg
_OSZTOTTPÁLYÁS ÉS EGYIRÁNYÚ FORGALMÚ ÚTON AZ ÚTTEST BAL SZÉLÉRE_
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni.
Nikorene 2009.03.26. 21:01:25
Nem pedig hova érkezni...
alte trottel 2009.03.26. 21:02:19
(3) A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy,
_HOGY A JÁRMŰ BEKANYARODÁS UTÁN A MENETIRÁNY SZERINTI JOBB OLDALON MARADJON._
Nikorene 2009.03.26. 21:03:58
alte trottel 2009.03.26. 21:09:48
Egyik olyan eset, ahol a konkrét helyzetre nincs EGYÉRTELMŰ paragráf.
A józan ész alapján (FIGYELEM! Semmiféle relevanciája nincs egy netaláni jogi eljárás esetén!) HA VAN besorolás rendjét előíró tábla, akkor az a döntő. Ettől persze még a szab.sertési előadó, később meg a bíró dönthet egészen másként is.
vhm 2009.03.26. 21:10:17
nopasaran (törölt) 2009.03.26. 21:11:27
Indexelni es szétnézni azért kell...
...SÁVVÁLTÁS előtt-közben.
Nem emlékszem hirtelenjében olyan tiltásra,
a záróvonalon kívűl, ami a kereszteződésben nem engedi a sávváltást...
„Besorolás rendjét jelző tábla”(116. ábra): a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződés előtt!!!! - a továbbhaladási iránytól függően - melyik forgalmi sávba kell besorolni"
Ettől tehát később sávot válthatok, ha mégis másfelé akarok menni és épp nincs száróvonal.
Hiszen csak tájékoztat az irányokról.
(lévén szögletes kék tábla)
"előjelző nyíl (148-150. ábra); azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad továbbhaladni;"
No, ez már nyügősebb...a szabad miatt.
Mert ez már kötelez.
Nikorene 2009.03.26. 21:15:10
nopasaran (törölt) 2009.03.26. 21:15:43
Miről dönt... és miért dönt ?
Mivel kék szögltes tábla SSAK tájékoztat, hogy
a kerszteződés ELŐTT!!! hová célszerű sorolnom, ha nem akarok elkavarodni, vagy
már a kereszteződésben sávot váltani...
Nikorene 2009.03.26. 21:16:24
vhm 2009.03.26. 21:20:36
"f) "Besorolás rendjét jelző tábla"(116. ábra): a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződés előtt - a továbbhaladási iránytól függően - melyik forgalmi sávba kell besorolni; a nyilak szárában - pajzs alakban - az út számozása is feltüntethető;"
nopasaran (törölt) 2009.03.26. 21:20:37
Itt inkább irányváltásnak...mert,ha
jól értem nincsenek felfestett sávok sem.
Ha irányváltás akkor annak van elsőbbsége aki előbb kezdte, mert "egyenranguak" szerintem.
Ha sáv váltás, akkor, arra meg van szabály :-)))
nopasaran (törölt) 2009.03.26. 21:23:54
Ok de a kereszteződés ELŐTT KELL a tervezett irányhoz passzoló sávba sorolnom.
Aztán meggondolhatom a kerszteződésben és
ha épp nincs záróvonal, már sávot is valthatok.
(szerintem)
Mivel nem beszél csak az ELŐTT-ről...
limbekcs 2009.03.26. 21:31:31
amiről itt feljebb szó van, az a besorolást jelző tábla, nem ugyanaz.
amúgy a nápolyi (római, etc.) helyzetről, ami joggal ugrott itt be valakinek, annyit még hadd tegyek hozzá, a látszólagos káoszt (mit káosz, kész motorizált kupleráj) működőképessé teszi egy igen egyszerű (nem írott, hanem mindenki által gyakorolt) szabály: akinek előrébb van az orra (már hogy a járművéé :), akár csak egy arasszal is, azt elengedik, akár jobb szélről balra kanyarodni is - ja és persze baromira odafigyelnek egymásra, gyalogosra, bringásra is, talán ez a nagy titok veleje, drága hölgyeim és uraim.
alte trottel 2009.03.26. 21:38:10
f) „Besorolás rendjét jelző tábla”(116. ábra): a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződés előtt - a továbbhaladási iránytól függően - melyik forgalmi sávba
_KELL_
besorolni; a nyilak szárában - pajzs alakban - az út számozása is feltüntethető;
Bocsi, nem akarok szőrszálhasogatni, de azt hiszem, hogy a "KELL" kicsivel több mint a "célszerű".
De a helyzet tényleg nem egyértelmű és kies hazánkban születtek már érdekes ítéletek ERGO csak langzam spacíren!
nopasaran (törölt) 2009.03.26. 21:46:33
Igen, ez ha van valóban KORLÁTOZZA a választható irányokat....
De ettől még a kereszteződésben is módosithatók irányt...nem ?
(a lehetségesek közül választva)
gmower (törölt) 2009.03.26. 21:47:48
De biztos ez a mai közlekedés legnagyobb problémája, csak én nem érzem át eléggé :D
Nikorene 2009.03.26. 21:48:36
kard73 2009.03.26. 21:53:52
Nem módosíthatsz. A kötelező haladást jelző táblát csak a kereszteződés vége oldja.
Nikorene 2009.03.26. 21:54:07
9. § (4) az oldalra mutató nyíl alakú zöld fény a jelzett irányban (irányokban) szabad utat jelez: a jelzett irányban (irányokban) tovább szabad haladni, bekanyarodás esetén a szabad jelzésen áthaladó gyalogosoknak elsőbbséget kell adni;
ez számomra azt jelenti, hogy a nyíllal mutatott irány a szabad, és másmerre nem mehetsz, tehát kanyarodó sávból egyenesen nem szabad.
Nikorene 2009.03.26. 21:57:25
vhm 2009.03.26. 21:58:44
szóval besorolsz az egyenesen sávba és kereszteződésben gondolod meg magad és balra mész, akkor ezt megszegted, hiszen a kereszteződés előtt kellett volna már eleve a balra kanyarodóba. (Persze ez a több sávot nem védi le - mondjuk 3 sáv megy balra ugyanoda, hiszen minden sáv arra megy, így ezt nem szeged meg.)
de ha ez nem is így van értelmezve, kollégáknak igaza van: lámpa alatt kis kerek nyíl: KÖTELEZŐ haladási irány a sávra. Az ellen viszont nincs kifogás és mostmár 50e/alkalom ha van kamera.
A nyíl alakú zöldről nem is beszélve.
ui: szerintetek mi az a sok multialarmos ipari kamera azon a környéken? annyi van belőlük, hogy dunát lehetne velük rekeszteni. a rakparton gyakorlatilag minden kereszteződésben megfigyeltem őket. nem lehetnek régóta kint! piros lámpa? köt haladási irány? vagy csak forgalomfigyelés? tilosban parkolás? majd meglátjuk, úgyis lesz post abból is... esetleg veszprém2 készül itt is?
kard73 2009.03.26. 21:59:28
Nikorene 2009.03.26. 22:00:03
Zsola777 2009.03.26. 22:00:44
De van, egyértelmű. Az általad említett az útról általában, ami 2x1 sávos (oda-vissza), ez a pont gyengébbeknek szolgál, vagy alieneknek, hogy egyértelmű legyen: a kanyarodás után nem a menetirány szerinti ellentétes (bal) oldalra fordulsz be.
A 31/b (visszanéztem :) pedig arra, hogy ha többsávos út van, és veled szemből valaki jobbra kis ívben ugyanarra az útra fordul be, akkor ne ütközzetek. Ekkor, ha nagy a szabadság, mindkettő oda sorol, ahova akar, de ütközés lehet.
Volt is, kb. 4 (5?) éve a Dunapláza előtti kereszteződésben, a Jáksó végignézte, és rádióban közvetített, ki volt nagyob balf_sz, persze a nagy íves, aki a külső sávba kanyarodott.
Szóval balra tarts, de csak itt :)
Amúgy aki egyenesen haladó sávból elkanyarodik, vagy kanyarodóból egyenesen megy, az szarjon sünt!
Zsola777 2009.03.26. 22:11:45
Jaja, képzeljük is csak el, mi lenne, ha mindenki a kereszteződés közepén döntené el, hogy merre is akar menni. Tiszta balkán... vagy India.
És mégegy, Nikorene a szabályoknak megfelelően bármelyik sávba kanyarodhat, hiszen az adott helyzetben nem kell számítania arra, hogy valaki az egyenesen haladó sávból balra fordul - nem kell azt ellenőriznie, hogy fordul-e valaki, tehát ha kikerüli a kátyút és nekimegy, a másik a hunyó.
Akinek van türelme és ideje, a biztosító költségére oktathatja így a szabálytalankodókat (nekem már elment tőle a kedvem, és az autó is teljesen fel lett újítva).
Nikorene 2009.03.26. 22:14:32
Nikorene 2009.03.26. 22:16:40
Egyszer mertem dudálni, és a renaultos, aki mellettem volt azonnal elkezdte a kurva anyázást... azóta már nem dudálok...
vhm 2009.03.26. 22:19:55
Osztom a véleményt!
alte trottel 2009.03.26. 22:20:44
Így viszont akármi lehet.
És nem győzöm hangsúlyozni, hogy a Legfelsőbb Bíróság ordacsehi karambol ügyében hozott döntése óta semmin sem csodálkozom.
vhm 2009.03.26. 22:28:31
Úgyis be kéne ugrani a zegyetemre
majd ide írom a linket
Marcellusca 2009.03.26. 22:55:00
A kötelező haladási irányt és a besorolás rendjét jelző táblákat is kérjük! :)
Mostanában nem jártam arra, úgyhogy nem tudok - fotók hiányában - érdemben hozzászólni.
tygger 2009.03.26. 23:09:48
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.03.26. 23:17:01
Brno-ban laktam, ott egy csomó ilyen keresztbe kasul kanyarodó van, a kedvencem a két autópálya közti le-fel hajtó. itt egyszerre akar felhajtani valaki ahol te le akarsz hajtani. aztán oldjátok meg. a baj a kamionokkal szokott lenni.
úgyhogy fel a fejjel, van nálunk rosszabb is.
azt mondjuk soha nem értettem, hogy a mi mérnökeink akik az autópályát is építették miért nem mentek ki németekhez egy kis tudáscserére?! :D
a rosszat már qrva jól tudjuk integrálni minden témában, végre a jót is másolhatnák - mégha csak silányabb minőségben is.....
Zsola777 2009.03.26. 23:21:55
Alapjában véve igazad van, de megjegyzem ismét; lassan mondom, hogy mindenki megértse: nekem már elment tőle a kedvem, és az autó is teljesen fel lett újítva. ;)
Amúgy ha ma balesetem lenne (van még rá majd' háromnegyed óra), akkor sem kesergek: ha nekem volt igazam, akkor remélem, hogy a másik fél is tanul belőle, ha meg nem nekem, akkor pedig azt remélem, hogy nem okozok komolyabb kárt a másiknak.
Az eseménytelen napok óta él a megállapításom, hogy egy balesethez legalább 2 hülye kell: ha én nem találom ki, mit akar a másik (mert pl. nem érdekel, fáradt, felelőtlen vagyok), akkor csak a szerencse marad. Arról meg tudjuk, milyen.
Zsola777 2009.03.26. 23:25:23
Akkor nézd meg az M0-M3 le-felhajtóját, az már a német szellemben épült.
ave 2009.03.27. 00:07:55
George Jung 2009.03.27. 08:26:53
Puruttya vagy, tygger!
Nikorene 2009.03.27. 09:00:50
Nikorene 2009.03.27. 09:04:27
Szóval szarjon sünt, akinek a rendesen kitáblázás, és felfestés lenne a dolga, illettve szarjon sünt, aki direkt (nem mazsolaságból) a középsőből kanyarodik a felső rakpartra.
Egyébként ma furcsa módon senki nem kanyarodott úgy :)
tygger 2009.03.27. 09:22:59
tygger 2009.03.27. 09:24:16
reméljük, ésszerűen, a forgalom áramlásának logikáját szem előtt tartva festik vissza a vonalakat.
Nikorene 2009.03.27. 09:30:48
Nikorene 2009.03.27. 09:36:16
George Jung 2009.03.27. 09:40:06
Azért mert felülbírálod a -lehet, hogy jogosan- rossznak ítélt szabályokat.
Képzeld el, mi lenne, ha mindenki úgy menne, ahogy épp jónak látja! Szerinted ott szar a helyzet, ezért Te a középsőből kanyarodsz, és még meg is vagy győződve az igazadról.
tygger 2009.03.27. 09:49:06
erre mondok egy nagyon béna analógiát. te kapsz egy emailt, hogy ugorj ki az ablakon. nyilvánvaló számodra, hogy hülyeség, teljesen értelmetlennek tűnik, hogy ezt csináld, mégis megteszed, mert mondjuk a főnöködtől kaptad.
nem ez az egyetlen hülyén táblázott kereszteződés a városban, ez biztos. ha mindenhol úgy közlekednének az emberek, ahogy a szabályok mondják, az csak eszement dugókhoz vezetne. és akkor mondhatnám a svéd példát, ahol a frissen épített lakóparkban oda építik a járdákat, ahol a kitaposott ösvények kialakulnak. hiszen az lenne a cél, hogy könnyítsük, ne nehezítsük az emberek életét. talán az illetékesek is látják majd, hogy máshogy kéne táblázni a kereszteződést, mint már említettem, van erre példa.
George Jung 2009.03.27. 10:11:23
Az e-mail-es példával az a baj, hogy ha kapok egy mail-t, attól az még nem szabály. Ha kimegyek az utakra, szabályokhoz vagyok kötve. Szerintem. (Nem, persze, hogy nem tartok be én sem minden szabályt.)
Nekem is sokkal szimpatikusabb rengeteg más ország közlekedése. Voltam pár helyen, nem akarok szerénytelennek tűnni, nem sorolok. Elhiszem, hogy a svéd, a lengyel, a nem-tudom-melyik jobb/élhetőbb, de főnök! Nem ott vzetgetünk, hanem itthon!
Száz elfogadható okból mehetnél szabálytalanul a szóban forgó helyen. De könyörgöm! Ne azért, mert szerinted az ott szarul van!
Hadd mondjak én is egy szar analógiát: szerintem a Hungária indokolatlanul széles, ezért én mostantól a külsőt halszálkás parkolásra fogom használni. Remélem, nem bánod!
:-)
kard73 2009.03.27. 10:11:53
Azt írta, hogy van felfestés! És az kötelező.
Van, hogy valami ésszerűtlen és van, hogy csak annak tünik.
Ez a hely annyiban különbözik a harasztii kereszteződéstől, hogy egyenesen csak egy sáv megy. Itt figyelembe kell venni, az is előfordulhat, hogy valamelyik irányba haladás bedugul és akadályozzák egymást.
Vagy már az is gond lehet, hogy a balra haladók közül jelentősen többen veszik fel a középső sávban a pozíciót.
boszorsi 2009.03.27. 11:26:58
Aki nem hiszi, járjon utána.
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.27. 11:36:00
boszorsi 2009.03.27. 11:46:57
Az általad említett esetben, a Hungária körúton vagy lámpa szabályozza az összes irányból kanyarodót, és akkor ez nem fordulhat elő, vagy, a kis ívben jobbra kanyarodhatok lámpa nélkül, akkor "mackósajtom" van, és a balra nagy ívű kanyarodást a Hungária körúton kersztbe tuti lámpa engedi csak. Tehát, a lámpa által engedd autónak a "mackósajt" miatt elsőbbsége van a kis ívben jobbra, lámpa nélkül fordulóval szemben. (Vagy a legeccerűbb, ha fel van festve, hogy kinek hova kell érkezni.)
TH 2009.03.27. 11:48:49
A menetirány szerinti jobb oldal nem a jobb külső sávot jelenti!!!!
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.27. 11:54:36
"balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére"
Ezt abból másoltam ki, amit küldtél. Akkor csak nem a jobb szélére kell besorolni a balra kanyarodóknak, nem? :)
boszorsi 2009.03.27. 11:55:04
TH 2009.03.27. 11:57:57
"Több forgalmi sávos úttestről, több forgalmi sávos úttestre bekanyarodás esetén, sávból sávba kell bekanyarodni. Ha az egyes forgalmi sávokat terelővonallal egymásba átvezetik, ez esetben az útburkolati jeleknek megfelelően kell a bekanyarodást végrehajtani. Az ettől eltérő, tehát jobbra a külső sávból a belső sávba, illetve balra a belső sávból a külső sávba történő bekanyarodás esetén a jármű egyben sávot változtató járműnek is minősül (kétszeres irányváltoztatás), és ennek megfelelően a bekanyarodás szabályain kívül a sávváltoztatás szabályaihoz is köteles alkalmazkodni."
TH 2009.03.27. 12:00:06
alte trottel 2009.03.27. 12:01:12
Ismereteim szerint (valaki javítson ki, ha rosszul tudom) EZT az esetet NEM szabályozza külön, egyértelmű paragrafussal vagy ponttal a Kresz. Tehát alapesetben ráhúzható a 31. § (3). Csatt esetén meg a bíróság megmondja a frankót. Amúgy szerintem a józan észnek kellene dönteni. Ha két sáv kanyarodik két sávba, akkor külső a külsőbe, belső a belsőbe. KÉNE! Ha csak egy sáv kanyarodik kettőbe, akkor izébigyó, vélemény és erős gondolkodás. A 31.§ (3) nem nagy erőfeszítéssel értelmezHETŐ úgy is, hogy ihajcs a külső sávba, elvégre ez van a menetirány szerinti jobb (leginkább jobb) oldalon. Meg úgy is, hogy akárhány az a sáv, az mind menetirány szerinti jobb oldal és ízlés dolga, hogy mennyire jobbra van kedved továbbhaladni.
Viszont ebben a KONKRÉT esetben az újabb információk alapján a középső sávban felfestés jelöli a KÖTELEZŐ HALADÁSI IRÁNYT.
18. § (1) Az útburkolati jelek:
.
.
e) előjelző nyíl (148-150. ábra); azt jelzi, hogy a forgalmi sávból a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad továbbhaladni;
boszorsi 2009.03.27. 12:01:26
Szövegértés!!!
A pontos idézet: "- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles - az ÚTKERESZTEZŐDÉS ELŐTT kellő távolságban - besorolni."
Szóval ez a bekezdés a kanyarodás megkezdésére vonatkozik, és nem a befejezésére!!!
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.03.27. 12:01:56
boszorsi 2009.03.27. 12:03:39
TH 2009.03.27. 12:04:32
gyömbike 2009.03.27. 12:04:33
ez arra vonatkozik, ha két sáv kanyarodik az úttestre egyszerre, sávból sávba, oké.
Ez esetben viszont csak egy sáv kanyarodik szabályosan, a besorolást jelző tábla szerinti.
Amúgy a felújítások miatt kissé hiányosan, de még látható a terelővonal is, amely a balra kanyarodó sávot nem kizárólagosan a belső sávba tereli.
TH 2009.03.27. 12:05:10
boszorsi 2009.03.27. 12:08:34
Vagy van központilag előírt KRESZ tankönyv?
TH 2009.03.27. 12:09:03
TH 2009.03.27. 12:10:22
boszorsi 2009.03.27. 12:14:31
George Jung 2009.03.27. 12:19:36
"Jujj, ilyen butaságot ne írj!"
Ekkora alázást rég nem hallottam, és még mindig fuldoklom a röhögéstől. Ma is megérte felkelni.
Kösz, TH, ezt megjegyzem!
:-)
kard73 2009.03.27. 12:37:42
Nem értem ezt hogy nem tudjátok?
A könyvben nem emlékszem hol van, de úgy tanították, hogy balra nagy ívben több sávos útra kanyarodva, ha másként nem jelzik, mindig a belső sávba kell menni. Van ahol egy rövid besoroló sávval is segítik (pl. a Soroksárin úton)
Ha többsávosról kanyarodsz többsávosra -pl. 2-ről 3-ra- akkor is a belsőtől kell kezdeni, hacsak nincs másként jelölve. Tehát belsőből a belsőbe, külsőből a középsőbe.
gyömbike 2009.03.27. 12:41:32
ez azért nem ennyire egyszerű. nem csak a kreszben, más egyéb törvényben, szabályozásban stb is így van.
van egy csomó paragrafus, egy csomó szabály. ezeket kell alkamazni.
nyilván ha minden létező és előforduló helyzetet leírnának a paragrafusokban, akkor lenne több ezer oldalnyi, és senki nem olvasná el :)
Ezért egyszerűbb, ha leírják a szabályt, aztán amúgy is tanítják a kreszsuliban, hogyan kell alkalmazni, ha meg nem tudod így sem értelmezni, használni, akkor vagy vegyél plusz órákat, vagy kiegészítő könyveket, vagy ne vezess.
gyömbike 2009.03.27. 12:44:45
Ja, ha te mondod, akkor biztos úgy van.
Itt már nem a "könyvben nem emlékszem hol van, de úgy tanították, hogy"-nál tart a téma...
Te, olvastad egyáltalán a kommenteket?
alte trottel 2009.03.27. 12:45:05
Igen, így lenne logikus.
Abszurdisztánban viszont PONT EZÉRT nem biztos, hogy jogvita esetén mi lesz a végeredmény.
Szóval, CSAK ÓVATOSAN!
TH 2009.03.27. 12:48:57
@boszorsi: Igen, ezzel én is tisztában vagyok. De ez nem magyarázat, hanem a jogalkotók jogértelmezése a saját maguk írt jogszabályokhoz. Fogalmazásproblémákkal küzdenek, ez nem kérdés.
Gúnyolódhatsz kard73-al, de attól még igaza van abban, amit ír.
boszorsi 2009.03.27. 12:55:09
:)
boszorsi 2009.03.27. 12:55:53
(nekem meg gépelési...)
kard73 2009.03.27. 12:58:31
23 éve még ezt tanították padban és gyakorlaton is. Lehet, hogy helytelen, de azóta nem volt kezemben KRESZ könyv, így nem tudom kapásból idézni.
@alte trottel: Eddig nem volt gondom :) (kopp-kopp)
Nikorene 2009.03.27. 12:59:13
boszorsi 2009.03.27. 13:01:33
Ez a kitétel, ami itt a kanyarodás befejezésére vonatkozna, max. két sor plusz lenne a rendeletben. Ha azt oda beillesztette volna a drága renddelkező, akkor ez a pont nem igényelne magyarázatot.
Nikorene 2009.03.27. 13:07:03
ha elképzeled ezt a konkrét kereszteződést, és elképzeled a két sávot, aztán azt, hogy egy terelővonal van a két sáv közöttről indulva egyészen az alsó rakpartig, majd képzeletben eltünteted a járdaszigetet, és kiegyenesíted a kanyart, akkor lényegében úgy tekinthető, mint amikor 2 sávos útból 3 sáv lesz a belső sáv "osztódásával". Ilyenkor ugye trivi, hogy szabadon eldöntheted, melyik belső sávban folytatod az utad, anélkül, hogy sávot váltanál.
TH 2009.03.27. 13:13:02
Nikorene 2009.03.27. 13:17:45
Ugyanakkor igen, ha ilyenkor csatt van, akkor vitatható, hogy ki mit csinált rosszul, de elő blikkre azt mondanám, hogy ilyenkor balra belső, jobbra kis ív külső.
De mégeccer, itt most mindketten balra kanyarodnak, csak az egyiknek nem szabadna. :)
TH 2009.03.27. 13:22:27
A másik kérdésben pedig egyetértünk, de sok olyan helyet tudok, ahol nincs felfestés. :)
Nikorene 2009.03.27. 13:30:19
boszorsi 2009.03.27. 13:37:49
A posztban írt eset szerintem is egyértelmű, hiszen csak egy sávból lehet kanyarodni, és szembeforgalom nincs (márpedig ott nincs), akkor aki másik sávból kanyarodik, az a hunyó koccanás esetén. És ehhez nem is kell felfestés, elég, ha a sávok lámpája, vagy táblázása egyértelműen meghatározza, hogy az adott sávból merre lehet tovább haladni. (Kötelező haladási irány..., gondolom mindenkinek ismerős a fogalom... :))
gyömbike 2009.03.27. 14:06:23
ha ilyen esetet nézünk, nem vitatható sztem, hogy kinek van igaza. Az egyik kis ívben, a másik nagy ívben kanyarodik. Szerinted?
Nikorene 2009.03.27. 14:39:06
TH 2009.03.27. 14:45:38
Nikorene 2009.03.27. 14:46:55
TH 2009.03.27. 15:00:06
- nem írtál semmi hülyeséget,
- jól látod a helyzetet, és igazad van,
- a táblázás lehet, hogy logikátlan,
- és nem tudom, kit hoznának ki hibásnak.
Mit mondjak még a dologról? :)
Nikorene 2009.03.27. 15:31:34
TH 2009.03.27. 15:57:10
vhm 2009.03.27. 17:10:30
feltöltöttem a KÉPEKET a helyszínről:
indafoto.hu/vhm/egymason_keresztul_akarnak_kan/page/1
Silent, szerintem jó lenne, ha kivágva beteszed a postba a besorolós táblát.
vhm 2009.03.27. 17:16:43
De most a többség a középsőben volt, a felső rakpartra alig mentek.
Reggel biztos "jobb" lenne az arány.
auto.indavideo.hu/video/egymason_keresztul_akarnak_kanyarodni
Nikorene 2009.03.27. 18:01:36
vhm 2009.03.27. 18:18:27
Minden esetre szerintem ez már egy szint, hogy ilyen helyen nincs rendszeresen baleset. Már majdnem a római közlekedést véltem néha felfedezni amig ott nézelődtem :)
nopasaran (törölt) 2009.03.27. 18:26:44
Ennyemá no...
A mentirányszerinti jobb oldal
és a jobb szél NEM ugyanaz a dolog ám!
shipwreck (törölt) 2009.03.27. 18:49:48
bocs, ha nem voltam egyértelmű, nem én vagyok a szerelő, csak van ott egy.. (amúgy karosszériázik is...)
Marcellusca 2009.03.28. 23:08:52
Köszi! Megnyugtattál, jól emlékeztem.
Teljesen egyértelműen, mind a kék, mind a zöld táblák mutatják, hogy melyik sávból hova KELL kanyarodni.
vhm 2009.03.30. 00:48:12
Viszont egy felfestés tényleg sokat segítene. Mert azért valljuk be, sokan a táblák figyelését vhogy elfelejtik...
tygger 2009.04.02. 09:42:27