Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Nem csak kanyarban veszélyes előzni

2009.04.01. 11:40 :: SilentSound

Elképzelem, ahogy AtoszMester azon gondolkodik, mi az a dombos izé, amin út van, egyik felén lejtő, másikon emelkedő, szemből nézve fordítva, de hogy hívják. Végül nem lett meg a bukkanó szó a sztori végéig, tanulság viszont van. Nem véletlenül szokott ilyen helyeken záróvonal lenni...

2009.03.19. Csütörtökön Pécs és Siófok között mentem egy Renault Lagunával. Éppen egy dimbes-dombos részhez értem, ahol egy dombon hajtottam felfelé. A domb mindkét oldala lejtő-illetve emelkedő. Tehát nagyjából fordított U alakú :)

Amikor már nem voltam túl messze a domb tetejétől, észrevettem, hogy a szemközti, égbe világító fényszóródásokkal valami nincsen rendben. Villogtam, és lassítottam. Mire felértem a dombra, akkor éppen kb. 30 méterre volt tőlem a bal sávban is egy autó, és a jobb oldali sávban is egy VELEM SZEMBEN!

A két autó tökéletesen egymás mellett. Satufék, lehúztam az autó felét a füves részre. A két visszapillantó kb 3 centire elment egymás mellett. Ha ABS és ESP nincs, akkor tuti keresztbefordulok.

Kiváncsi voltam mi lehetett ez...? A srác kezdő jogsival nem tudta, hogy a fénycsóva a domb mögött egy saját sávjában haladó autó, és nem kéne belekezdeni az előzésbe a beláthatatlan területen, ráadásul emelkedőn felfelé?

De az is könnyen lehet, hogy verseny volt. Kinek a dízele szakít jobban felfelé emelkedőnek...?

Akkor fáradt voltam, és ideges, nem volt kedvem visszafordulni és utánnamenni. Ez a szerencséje :) Remélem tanult az esetből, hogy más kerülte el a frontális ütközést helyette.

94 komment

Címkék: biztonság közlekedés autó hülye veszélyes

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sfdrake 2009.04.01. 12:04:54

Velem ilyen a 44 es sík hosszú egyenesén volt már többször nagy fékkel fűbe félre álltam hogy beférjen a tuskó aki szembe jött, persze megköszönni luxus lett volna hogy nem csak a saját de az ő életét is megmentettem.

Pcmg · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=49359 2009.04.01. 13:45:04

"Mióta egy szabadt Kamazzal közlekedek, mindenki olyan előzékeny velem..."
Sajnos ez csak vicc, de az ilyen emberek megérdemelnék, hogy egyszer ilyesmivel találkozzon a kanyar másik végében...

Petrodon 2009.04.01. 13:52:48

Köszönjük a posztolónak, hogy definiálta a "domb" fogalmát... :)

Mókusélet 2009.04.01. 13:59:38

befért...szóval legközelebb is megcsinálja,mert eszébe sem jut a barmának, hogy azért élte túl, mert te észnél voltál!

haribodog 2009.04.01. 14:03:14

Sajnos a 66-os út leírt részénél minden alkalommal benne van a pakliban, hogy van egy őrült, aki csak addig lát, amíg a domb el nem takarja előle a kilátást, és bepróbálkozik azon a 10 méteren az előzéssel. Pedig nemrég raktak ki vagy 15 "őt is hazavárták" jetit arra a szakaszra. Szerintem a zéró IQ ellen ott csak az segítene, ha a két sáv közé betonelválasztót tennének.

Gontar 2009.04.01. 14:09:49

SOk helyen találkozni ilyen marhákkal... A legnagyobb gond szvsz ezekkel ilyenkor az, hogy az eset után nagyrészük meg van győződve arról, hog ymilyen kurvajól vezet - hiszen nem lett semmi, és még az előzés is sikerült.

Azt kevés balfasz fogja föl, hogy nem ők ügyesek - hanem a többi normáli ssofőr menti meg ilyenkor az ő életüket is. :-))

2009.04.01. 14:10:27

Na, ezt a figurát egy kecseg a 44-esen egy jó kis kanyarban játszotta el velem kamiont előzve...

Porzott alattam a murva rendesen a padkán.

diktatorikus kleptokrácia 2009.04.01. 14:10:33

Magayarszék, Oroszló, az igen finom út. ha egyedül vagyok, nagyon figyelek, ha a kölkök is bent ülnek, duplán. Magyarszékről Pécs felé dombtetőn, ahol épp elfogy a külső sáv, jött szembe két kemény racer, akik komolyan veszélyeztettek mindent és mindenkit. majdnem lezúziusz lett, de sikerült megállni a padkán. csavaripari szakkifejezéssel élve jött utána az anyázás, de a kötschöge ezt nem hallotta.
mindenkit hazavárnak

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.04.01. 14:11:08

én ezt a sztorit a reptéri gyorsforgalmin lévő felüljáróval és zónataxival szoktam szinte naponta átélni :)

ettől függetlenül a post írója szépen csinált egy renault reklámot :)

i23kovacs 2009.04.01. 14:11:19

Igen, Sásd előtt van ez a rész, nagyon jó, liftes érzés.

Persze végig záróvonal és előzni tilos tábla hegyek.

Én ott mindíg óvatosan megyek, mert egy szekér is várhat a domb tóloldalán a saját sávomban.

Igazság szerint az lenne a korrekt, ha kiegyenlítenék a szintkülönbséget.

SloWater 2009.04.01. 14:13:05

A közvetlen Pécs utáni "hullámvasút" szakaszon egyszer nekem is volt szerencsém egy ilyen potenciális gyilkoshoz. Szinte ugyanaz volt a szituáció, csak én korábban értem a tetőre, így meglátott és visszasorolt.

Kivert a víz, céges autó, három kollégával ültünk bent a néma csöndben percekig.

qmatron · http://fattyboom.blog.hu 2009.04.01. 14:18:44

Telefon, rendőr. Ennyi, különben sose lesz előrelépés.

Joooe 2009.04.01. 14:20:05

@sfdrake:
hosszú egyenes szakaszon hogy a fenébe csináltad hogy az utolsó pillanatban vetted csak észre?

Rousboy 2009.04.01. 14:25:12

Csak annyit tudok tanácsolni minden normális autóstársnak, hogy vezessünk defenzívek és számítsunk az ilyen helyzetekre ott, ahol számítani lehet rá.
Mást nem igazán lehet tenni, főleg ha nem akarsz önbíráskodni. (amit néha nehéz megállni).

Rendőrt hívni, mégis mi a gördeszkának?

Mókusélet 2009.04.01. 14:26:12

@qma: így fog zajlani: Jó napot kívánok, most jöttem az úton szabályosan és az én sávomba velem
szemben megjelent egy őrült-záróvonal, előzni tilos-és nekem le kellett húzódnom, hogy senki ne haljon meg.Az autó fehér de különben nem tudom a rendszámát és ezen a főúton vagyunk.Menjenek fogják már el!.....Szerinted?!?A másik oldalon döbbent csend lesz.

!marduci! 2009.04.01. 14:28:30

Mostanában kéjes vágyálmaim vannak:
az ilyen barmok bekerülnek egy nyílvános adatbázisba, az illetékes szakhatóság megadja az elkövetőre a kilövési engedélyt, magyarázat képpen megjelölve az ön- és közveszélyesség diagnózisát (antiszociális, deviáns viselkedés stb.) , minekutána őt bármely fegyverviselési engedéllyel rendelkező személy, a társadalom érdekeinek védelmében kilőheti az állományból.

Rousboy 2009.04.01. 14:28:38

Mindjárt jön az is hogy rögtönítélő bíróságot minden autóba. :D

PriceJ 2009.04.01. 14:37:52

Megjegyzem, mintha Toller hasonlóképp - és ugyanazon "dombságon" - csattant volna. Neki nem volt szerencséje, mert nappal nem láthatta az "égbe világító fényszórókat".

Marty Mcfly 2009.04.01. 14:43:27

Vannak útszakaszok, ahol teljesen egyenesnek látszik vertikálisan az út, a lejtő beleolvad az egyenesbe! Ugye azért ezeket a szakaszokat "vastag" záróvonallal és egy mindkét oldalról előzni tilos táblával nyomatékosítják! Gondolom volt ilyen, mert különben hülye a posztoló és ő ment kurva gyorsan! :-)

Marty Mcfly 2009.04.01. 14:52:05

most egy darabig ne írjatok, dolgom van :-) nem tudom megvédeni a kommentemet! :-)

..::: Flúgos Kamionos :::.. (törölt) 2009.04.01. 14:57:11

@reader613: Hügecc, milyen rossz lehet annak a csigának :)

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.04.01. 14:59:19

@ad-renalin: Bocs, de ez nem annyira kapcsolódik a témához...

..::: Flúgos Kamionos :::.. (törölt) 2009.04.01. 15:01:29

@qma: Gondolod, hogy ha rendőrt hiv, akkor lesz előrelépés? :)

indapasssucks 2009.04.01. 15:05:20

Az elméletem szerint ha egy barom úgy megy a temetőbe, hogy egy ártatlant ránt magával, az még mindíg jó arány (bár ezzel az idealisták sokat vitáznak).
Te most átengedted az vétlen, de kórházba szállítás közben elhalálozott áldozat szerepét. Ennyi...

záporjózsi 2009.04.01. 15:06:56

@Pcmg: Csőrös KrAZ, az az igazi! :)

Бабаяга 2009.04.01. 15:16:14

Valahol Nógrádban, az út egyik oldalán a bukkanó tetején autóbusz áll. Valami lekoszlott nyugati roncs gondolta, kikerüli a buszt és tép a szembejövő sávban, ahol én álltam. Nem sok választásom volt, mivel a busz alá nem mehettem, padka nem volt, csak szalagkorlát a másik oldalon. A buszsofőr becsukta a szemét, az utasok lelkesen várták a nagy csattanást. Én fékeztem, lehúzódtam, amennyire lehet és szokásommal ellentétben ráfeküdtem a dudára. Végül fittipaldi a kocsim előtt pár centire megállt. Megvártuk, amíg a busz elindul. (Ki volt az a barom, aki oda rakta a buszmegállót?)

pit.stop.boys 2009.04.01. 15:16:38

A mai megyei újságban olvastam, hogy Veszprémben minden autóba beszerelnek egy fekete dobozt. Ami rögzít mindent, az öv be(nem) kapcsolásától az indexelésekig, és a tilosban parkolástól a záróvonalig mindent. Műholdon nyomatja az adatokat a yardra online. Bánatos vagyok, mert felsejlik előttem az orwelli gondolatrendőrség képe... Viszont ha az ilyen barmoknak könnyebben a tökére lépnek, hajlandó vagyok csorbíttatni a legelemibb szabadségjogaimat. Bejlented, hogy hol, mi történt veled, és vissza tudják nézni, hogy merre jártál, az adott pillenetban melyik másik két autó vett részt az adott "forgalmi szituációban" Fickó meg kap egy határozatot smsben, és a büntit zárolják a számláján. Kész ennyi.
Csak nehogy sietnem kelljen egyszer...

pit.stop.boys 2009.04.01. 15:18:52

Megkerestem a linket hozzá, valóban a dátumról megfeledkeztem...
www.naplo-online.hu/cimlapon/20090331_azert_mert_megerdemeljuk
A lényeg az alsó sor. De azért elgondolkodtató.

Taxomükke (UK) 2009.04.01. 15:19:19

Latiatuc feleym, ezért kellenek a dombvidékre az alagutak... ;)

Rousboy 2009.04.01. 15:20:06

@pit.stop.boys: Általában nem azok csinálják az ilyen hülyeségeket, akik olyan nagyon húde sietnek. Mert olyat már láttam hogy valaki télleg sietett és elakadásjelzővel, meg villogva jelezte hogy valóban dolga van. (gondolom valami vészhelyzetről volt szó) Nem volt ezzel semmi probléma. Előfordulhat hogy vészhelyzet van és ezt egy normális ember tudja kezelni. Viszont ez az ember nem idézett elő balesetveszélyes helyzetet, mert tudott vezetni.
Általában ez a hegyi racing és street racing a hülyegyerekek elfoglaltsága.

Бабаяга 2009.04.01. 15:21:11

@pit.stop.boys:
És tudod, hogy ma milyen napot írunk?

esef 2009.04.01. 15:22:54

@SloWater:
A közvetlenül Pécs utáni "hullámvasút" az melyik? Árpádtető?

@i23kovacs:
Velem egyszer egy traktor jött szembe ott, szerencsére nem pont a dombtetőn. A traktoron ott volt valami "műszer" keresztbe, vagy egy métert átlógva az én sávomba...

@Marty Mcfly:
Lehet, de ott kurvára nem olvad bele.

@PriceJ:
Toller Dombóvár előtt csattant, az onnan még vagy 40 km, az a 61-es úton volt.

pit.stop.boys 2009.04.01. 15:27:13

@Бабаяга: Ja, csak egy általában humortalan kanászkürt megyei újságtól nem számítottam ennyi kreativításra. :-)

Бабаяга 2009.04.01. 15:35:43

@esef: Csak egy métert lógott át? Szerencsés vagy. Az említett nógrádi kalandom során, már visszafelé a sötét úton kivilágítatlan traktor akart lesodorni. Ott, szerencsére volt padka, így sikerült félreállnom. Ez évekkel ezelőtt volt, de még ma is rettegek és remélem, hogy soha többé nem kell arra mennem.

vizimolnár 2009.04.01. 15:42:52

A domb definíciója tényleg király, mintha a Magyar Néphadsereg harcászati útmutatóját olvasnám.......Egyébként ha nem lett volna fáradt a posztoló, akkor róla is lehetett volna írni valami nagyon tanulságosat..

i hate the police (törölt) 2009.04.01. 15:47:35

Gratula a posztolónak,jól védte ki a szembejövő két hülyét.Végre egy olyan posztiró,aki jól vezet és nem azon gondolkodik,hogy kerüljön ki reggelente egy kátyút a Lágymányosi-hidon

TéeSzElnök 2009.04.01. 15:57:05

Jó kis szakasz az ott Sásdnál. Múltkor egy órát álltam ott valami hasonló balfasz miatt...aztán meguntam és kerültem Kisvaszar felé - ott meg az útminőség a szánalmas, pedig tényleg jó az út vonalvezetése és szép tájon megy.

PitBuli 2009.04.01. 15:58:58

@haribodog: "két sáv közé betonelválasztó" nem jó megoldás, mert az ilyen barom akkor nem tud visszasorolni a sávjába :)

Bladika 2009.04.01. 16:01:52

Engem az a mondat fogott meg a legjobban:
"Ha ABS és ESP nincs, akkor tuti keresztbefordulok."

:))))

Bár végre valaki aki nem játsza az agyát, hogy minek az, mert helyette ne vezessen számítógép!
Ideje belátni, a számítógépek lassan jobban vezetnek mint mi és ezek a szarok igen is amik ma a kocsiban vannak inkább segítenek mint sem!

zazooo 2009.04.01. 16:07:52

@Bladika:

hm... milyen effektus is az amikor a biztonsági extrák tudatában sokkal merészebben vezető emberkék miatt végülis nettóban növekszik a balesetek száma? :D

RaveAcE 2009.04.01. 16:11:56

Vennék egy 4 személyes Kamazt gyerekülésekkel. Nincs valakinek eladó?
Azzal kevésbé zavarna, ha a szembe jövő muslinca szabálytalanul előz.

Бабаяга 2009.04.01. 16:17:10

@RaveAcE: Az apám világéletében T43-esben gondolkodott, csak a biztonsága érdekében.

missouri 2009.04.01. 16:20:14

egy poszt amiben nem hülye a posztoló?!? hm!

zazooo 2009.04.01. 16:25:42

@missouri: nem, de nem is lehet rajta olyan jóízűeket vitatkozni... hüjeaszembejövő, oszt kész :D

Vegaaa 2009.04.01. 16:26:03

hogy stilusos legyek:
Nem csak kanyarban veszélyes előzni, hanem igy is:
fishki.net/comment.php?id=49942

ad-renalin · http://adrenalin.blog.hu 2009.04.01. 16:26:47

@SilentSound:
Tudom, és elnézést az off-topic postért.

SloWater 2009.04.01. 16:32:04

esef 2009.04.01. 15:22:54
@SloWater: A közvetlenül Pécs utáni "hullámvasút" az melyik? Árpádtető?

Pécs-Siófok viszonylatban értelmezhető "közvetlenül"-nek, emlékeim szerint Sásd után van egy pár kilométeres szakasz, ahol fel-le-fel-le haladunk. Gyönyörűen rálátni a Mecsekre, a gerincen fut az út. Legalább olyan veszélyes, mint amilyen szép a Pécs-Siófok útvonal. Van ott lovasszekértől kombájnon át aszfaltbetyárig minden, épp csak csettegőt nem láttam.

Döglött Guminyúl (törölt) 2009.04.01. 16:39:32

Én MINDENHOL előzök. Halál rám.

vonalbetyar 2009.04.01. 17:02:27

@qma: Lusta, tetu, diszno, banda az egesz! Tisztelt kivetelek... Akkor meg miert zavarjam oket a telefonommal?
Masik, szerinted foglalkoznak vele? Bajusz Rezso holvagytok???

Nikorene 2009.04.01. 17:10:39

@i hate police: valami problémád van kekec?

Nikorene 2009.04.01. 17:14:42

@missouri: Dövan majd jön, és jól megmondja, hogy hülye-e a posztoló, vagy nem...

libraSVK 2009.04.01. 17:20:50

Nekem valami nem stimmel. Az ABSt ertem, az bizti, hogy segitett. De az ESP? Megpedig hogyan? Hogyan tud egy kiporgesgatlo fekezesnel segiteni?

Az ESP arra van, ha tulsagosan nyomod neki, es elkezdesz kiporogni (atforogni a kerek, esetleg az egesz autot ezaltal oldalba huzni - tipikusan kanyarban; rosz feluleten; ... ), akkor ugy fekezi vissza a kerekeket, a forgatonyomatek csokkentese mellet, hogy felvedd az optimalis ivet. De ha nem gazolsz, akkor az ESP SOHA nem lep kozbe...

Tehat lesz benne valami, hogy mindig a poszt iroja a ... ;)

indapass90210 2009.04.01. 17:22:39

" A domb mindkét oldala lejtő-illetve emelkedő."

Hát bazmeg, milyen domb van még?

Hüje a posztoló, és ezért tart ott az ország, ahol!

indapass90210 2009.04.01. 17:25:41

@libraSVK: Kevered a kipörgésgátlóval. Az ESP arra való, hogy hóban üres úton is lehessen százki... kilencvennel döntegni!

Ro3 2009.04.01. 17:26:41

@zazooo: Eszed tokja nő az ESP meg az ABS miatt. Szal nagy a fejed...

i hate the police (törölt) 2009.04.01. 17:27:14

@Nikorene: szállj már le rólam,én nem kekec vagyok,ezt jegyezd már meg végre

AtoszMester 2009.04.01. 17:30:36

Szerintem nem vagyok hülye :) A bukkanó szó meg nem találásáért sorry :)

És sorry, ha feleslegesen posztoltam, de túl sok a boyracer, ellenben a temetőkben és a sitten egyre kevesebb a hely.

Az ember friss jogsi után csak akkor fog teljesen kiszámíthatóan, és biztonságosan vezetni, ha megtapasztalt néhány veszélyhelyzetet. Talán ezt leírva is megmenthető pár élet, meg némi rozsdás roncs Csikós Zsolti cikkeihez :)

Ha jól emlékszem, Oroszló után volt az említett útszakasz, és ha segít, a szakaszt követően kb. 10 KM-es teljesen sík és egyenes rész következett, fákkal sűrűn beültetve.

AZ ABS és ESP hasznosságát sosem tagadtam, bár itt az ESP segített, mivel akarva sem tudnám elosztani a fékerőt úgy, hogy a kocsi egyik fele aszfalton, másik fele fűben. :)

indapass90210 2009.04.01. 17:33:36

@AtoszMester: Minden posztoló hüje, de nincs ebben semmi személyes. A víz nedves, az ég kék, a nők hazudnak, a posztoló meg hüje. A temetők miatt meg ne aggódj, a helyeket x év után újra kiadják. A sitt meg egyébként sem szanatórium, és sok jó ember kis helyen is elfér!

Ro3 2009.04.01. 17:33:58

@Dövan: Libra kevert majdnem mindent:
"Az ESP arra van, ha tulsagosan nyomod neki, es elkezdesz kiporogni"
Mármint, h én pörgök ki? :o
"(atforogni a kerek, esetleg az egesz autot ezaltal oldalba huzni - tipikusan kanyarban; rosz feluleten; ... )"
He??? Milyen az mikor átforog a kerék? :O És mikor az h az egész autót oldalba húzni? :OOO
", akkor ugy fekezi vissza a kerekeket, a forgatonyomatek csokkentese mellet, hogy felvedd az optimalis ivet."
Stimmt. Az ESP lehtöbbször az optimális ív megtartása miatt avatkozik be, de nem mindig fékez és nem mindig nyomatékot vesz el. 1x a 2őt a legritkábban...
"De ha nem gazolsz, akkor az ESP SOHA nem lep kozbe..."
Kivéve mikor de. Az ESP az autó menetstabilitását hivatott megőrizni, ezért hívják úgy is, h Menetstabilizátor. Lehet olyan szitu ahol felülbírálja az ABS működését, és vice versa.
A fent leírt eset tipikus mintapéldája az ABS bevatkozásnak, az ESP qssban maradásának. A TCSnek (kipörgésgátlónak) meg valóban semmi köze nincs az egész szituhoz, ahogy Dövan is írta.

Ro3 2009.04.01. 17:35:18

@AtoszMester: Papa jó a poszt, ne parázz, de nem az ESP avatkozott be, hanem az ABS.

libraSVK 2009.04.01. 17:38:12

@Dövan: Hm. Nem tudom, nekem az ESP eddig mindig csak akkor jelzett, ha kanyarban nagyobb gazt adtam, mint amit a kerekek at tudtak vinni az aszfaltra. Vol meg egyszer egy eset, amikor essos idoben nagy gazt adtam es epp egy viztocsara kerultem - 80-nal elkezdtek atforogni a kerekek - akkor is kozbelepett. De fekezesnel meg SOHA.

Az enyem ESP + TCS, az aquaplanningos esetet inkabb a masodik "mentette"...

zazooo 2009.04.01. 17:41:10

@Ro3:

mondanám hogy olvasd el ezt:

en.wikipedia.org/wiki/Risk_compensation

de, a hozzászólásodból sütő primitivitás miatt inkább nem feltételezem hogy fel tudnád fogni :D

Ro3 2009.04.01. 17:47:29

@libraSVK: Nem átfordul, hanem kipörög, ember! A kerék forog, átfordul a tengely körül, ezért halad az autó. TCS alap esetben a kipörgő kereket fékezi be, vagy ha több kerég pörög ki, akkor a nyomatékot is elveheti a motorról. Amennyiben a kipörgés az autó menetstabilitását is befolyásolja (az autó segge kitör /túlkormányzottság/, vagy az autó túl gyorsan megy, h bet tudja venni a kenyart (alulkormányzottság)), az ESP avatkozik be, felülbírálva a TCSt is.

Ro3 2009.04.01. 17:52:18

@zazooo: Idézek, okoska:
"There are at least three studies "
Tehát a több 100 tanulmányból van legalább 3, amelyik azt mondja, h ha ABSd van akkor veszélyesebben vezetsz. Én nem vezetek veszélyesebben. És te?
Mindamellett a cikk egy effektusról szól, ami nem azt jelenti, h statisztikailag több balesetet okoznak/szenvednek az ABS/ESP stb -vel felszerelet autók vezetői mint a nélkülük lévők. Arra sincs szerintem statisztika, h a kondomot használók sokkal bátrabban váltogatják a partnereiket, ezáltal többen kapnák el az AIDSt (idézett cikk).
Ha így látod, akkor ne használj ABSt, ESPt, légzsákot, biztonsági övet, sőt féket sem, mert azért akkor biztosan jobban vigyázol majd!
Hajrá!

AtoszMester 2009.04.01. 17:59:22

"@Ro3: Papa jó a poszt, ne parázz, de nem az ESP avatkozott be, hanem az ABS."

Hát ahogy elnézem a kommentedet, Tőled még igen sokat tanulhatunk. :))

Mindenesetre 25 éves létemre még kevesen papáztak le.

Egy kis segítség, nagyon röviden, nagyon burkoltan:

ABS: Blokkolást, tehát a kerekek 0 KM/h-ra lassulását akadályozza meg fékezés közben. Legtöbbször a két első kereket külön kezeli, de a hátsó kettőt egy kalap alá veszi. Azért kerreg, mert nem lineáris a szabályozása.

ESP: A kerekeket külön fékezi.
Esetemben, a Lagunánál mind a négy kereket külön kezeli. Tehát ezért fontos, hogy a bal keréksor, ami aszfalton van, nagyobb fékerőt kapjon, mint a jobb oldali, amely csak füvőn tartózkodik. Ellenkező esetben a gépkocsi elindul jobbra, esetemben az árok felé.

A legtöbb fórumból, posztból, és kommentből mindig kiderül, hogy bizonyos embereknek halvány fingjuk sincs a legfontosabb hárombetűs biztonsági extrákról, és ami számomra a legbosszantóbb, hogy a gyűrődési zónáról végképp semmi.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.04.01. 18:26:53

Hülye posztoló rinyagép.

Mellesleg azt az utat, ha kétszáz méterrel lejjebb vezetik a vasút mellett, akkor sík, és nincsenek benne fordított U alakú elején hátulján lejtőkkel rendelkező egyenetlenségek.

Sosem értettem, hogy miért az a nyomvonal.

indapass90210 2009.04.01. 18:27:07

@AtoszMester:

"Mindenesetre 25 éves létemre még kevesen papáztak le."


Ilyenkor kezdem mindig érezni, hogy kurvára örexem!

MentalPista /Egyenesen menjetek! Ne jobbra-balra!/ 2009.04.01. 19:09:54

Micsoda elképesztő lélekjelenlét, vezetői rutin és műszaki hozzáértés!


...értsd arra, aki előzött!

Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.04.01. 19:15:51

@AtoszMester:
@Ro3:

feleslegesen vitatkoztok, a ma gyártott új autókba már nem külön egységként építik ezeket, hanem egy egység lát el többféle feladatot. EBS rövidítéssel találkozhattok vele :D

MentalPista /Egyenesen menjetek! Ne jobbra-balra!/ 2009.04.01. 19:19:47

@...::: Flúgos Kamionos :::...:
Igen, ő két tükör közt ment el 3-3 cenire...
Jajj, ha nincs esp, hát én nem is tudom, mi lett volna! Belegondolni is szörnyű! Mik vannak az utakon? Hallatlan!

PriceJ 2009.04.01. 20:15:40

@esef: De ugyanaz a dombság! :)))

indapass90210 2009.04.01. 20:25:55

@Da Moon iz Black (Five ft. Accelerator): Sőt, maga az autó lát el több feladatot, mer' van benne EBS meg el lehet vinni vele a nagyit bevásárolni is!

Ro3 2009.04.01. 20:46:17

@Da Moon iz Black (Five ft. Accelerator):
HEhe. Az EBS mi is? Mert egyébként az ESP is magában foglalja a TCSt és az ABSt is. Tudniillek az ESP Electronic Stability Program 3 fő részre osztható, úgymint:
1. ABS, ami fékezés közben avatkozik be.
2. TCS, ami gyorsítás közben avatkozik be.
3. AYC (Active Yaw Control), azaz aktív perdület vezérlés, ami tulképpen az ESP, a menetstabilizátor, ami az autó középpontja körül felépülő forgatónyomatékot hivatott ellensúlyozni. Pl alul illetve túlkormányzottság.
Azonban ahány gyártó annyi elnevezés. ESP-re pár variáció:
Volvo: DSTC; BMW: DSC; PSM: Porsche; VDC: Fiat csoport.
Talán csak az ABS-re egyedül nincs autógyártónként eltérő elnevezés.

vhm 2009.04.01. 20:54:00

@AtoszMester: "ESP: A kerekeket külön fékezi.
Esetemben, a Lagunánál mind a négy kereket külön kezeli. Tehát ezért fontos, hogy a bal keréksor, ami aszfalton van, nagyobb fékerőt kapjon, mint a jobb oldali, amely csak füvőn tartózkodik. Ellenkező esetben a gépkocsi elindul jobbra, esetemben az árok felé."

Fordítva :)
Ha nem lenne semmi (csak ABS), akkor balra indulna el, mert az aszfalt jobban tapad és balra rántaná a kocsit. Ezért a bal oldalon nem lesz maximális a fékerő, a jobb oldalon meg maximális padlófék+ABS szint megy...

És ez még arra is jó, hogy ha sodródnál ki egy kanyarból, nem fékezel semmit, ennek ellenére a belső íven kicsit meg-megfékezgeti a kerekeket és az még jobban arra húzza/fordítja a kocsit, amerre mennie kell. Persze van az a határ, amikor már úgyis mindegy, irány az árok :D

Ro3 2009.04.01. 21:06:42

@AtoszMester:
Na a legszebb rész az idézett cikkben:
"Az elektronikus stabilitási rendszer az ABS-nél is gyorsabb, így nem csoda, hogy az ESP rendszert működtető számítógép teljesítménye négyszeresen haladja meg az ABS-ét. "
Muhahaha!! Való igaz: az csak ABS-sel bíró autókban gyengépp procival szerelt ECU (vezérlőegység) van, DE! Amelyik autóban ESP van, ott az ABS is ugyanazon az ECUn fut! Ne legyen senkinek illuziója: A fékrendszer szabályozását végző programok mind 1 ECUn futnak, sőt! A DDS (defektfigyelő rendszer), és egy csomó más finomság is rákerülhet az ECUra, ha kéri a megrendelő. Még 1 dolog: valóban gyorsabb az ESPs ECU, mint a szimpla ABSes, de csak azért, mert nagyobb számítási kapacitás kell az ESPnek, mert az ABS mellett a TCSt, az AYCt és még néhány más dolgot is számolnia kell. Tehát a gyorsabb procitól nem lesz gyorsabb az ABS vagy az ESP beavatkozása: detto ugyanolyan időfelbontással számol mind2 ECU. Általam ismert rendszereknél 10ms, amibe éppenhogy belefér. Szóval elég gáz a TCtól az írás vége.

"Hát ahogy elnézem a kommentedet, Tőled még igen sokat tanulhatunk. :))"
Köszönöm. Ezzel foglalkoztam 5 évig, ragadt rám valami :)
"Mindenesetre 25 éves létemre még kevesen papáztak le."
Mea culpa.

"ABS: Blokkolást, tehát a kerekek 0 KM/h-ra lassulását akadályozza meg fékezés közben. "
Nem egészen. Alapvetően a feladata, h a veszélyes szitukat megakadályozza fékezés közben. Elképzelhető olyan helyzet, ahol direkt hagyja a csúszást. Az első 2 helyen a kormányozhatóság és a stabilitás van, a 3.on a fékút. Bizonyos százalékú csúszást enged a kerekeken, de ha a szitu úgy kívánja nem a csúszás alapján fog vezérelni, hanem az autó stabilitása alapján. Tipikusan ilyen helyzet az osztott tapadású úttest, pl mikor padkán fékezel, mint fent. Itt a stabilitás rovására a jól tapadó keréken is elveszi a fékerőt, holott az nem is csúszik. Ha nem tenné, pördülnél.
"Legtöbbször a két első kereket külön kezeli, de a hátsó kettőt egy kalap alá veszi. Azért kerreg, mert nem lineáris a szabályozása."
Mindig, mindegyik kereket külön kezeli, habár a hátsó tengelyen szereti a nyomást kiegyenlíteni (EBD), mert ha a hátsó tengely megcsúszik, akkor nagy a gáz. Helyzetföggő stratégiák alapján mindegyik tengelyen vezérelheti a stabil kereket az instabil alapján, illetve az első kerék ritkán bár, de kihatással lehet a hátsóra.

"ESP: A kerekeket külön fékezi."
Az ESP az atyaúristen a fékECUban. Mindent megtehet. Tehát tud magától féknyomást növelni (a vezető által lenyomott fékpedálon túl tud +nyomást előállítani, ez az aktív fékerőnövelés), és ahogy az ABS mindegyik kereket külön kezeli. Tud parancsokat osztogatni a motorvezérlő ECUnak, mint a TCS, pl parancsot adhat a fordulatszám csökkentésére. Az ESP az esetek döntő többségében csak egy kereket vezérel. 3 kereket akkor szokott egyszerre vezérelni, ha átfedésben van az ABS vezérléssel (fékezés közben). Azonban az ESP felülbírálhatja az ABS által adott parancsot.
"Esetemben, a Lagunánál mind a négy kereket külön kezeli."
Mindenkinél külön kezeli.
"Tehát ezért fontos, hogy a bal keréksor, ami aszfalton van, nagyobb fékerőt kapjon, mint a jobb oldali, amely csak füvőn tartózkodik. Ellenkező esetben a gépkocsi elindul jobbra, esetemben az árok felé."
Nem. Épp ellenkezőleg. Ha az _ABS_, és ebben az esetben nem az ESP nem egyenlíti ki a fékerőt a 2 oldal között, akkor egy erőteljes forgatónyomaték lép fel a 2 oldali kerekek között, ami az autó megperdüléséhez vezet. Ilyenkor tehát az ABS mocsokgyorsan csökkenti a jó tapadású oldal fékerejét, a régebbi rendszereknél csak az első keréken. Az újabb rendszerek - h még könnyebbé tegyék a vezető dolgát - a hátsó tengelyen is speciális stratégiát alkalmaznak, azonban ez a fékút megnövekedéséhez vezet. De nem perdülsz meg.
Az ESP osztott tapadású úttesten tévesen avatkozna be, ezért az ABS ebben a szituációban (és csak ebben) felülbírálja az ESPt.

Ro3 2009.04.01. 21:09:14

@valami hidralika mittudomén: Ja, majdnem. Az ABS ami megfogja, nem az ESP, de amúgy stimmt. Bal oldal aszfalt, jobb oldal fűnél az autón óramutató járásával ellenkező forgatónyomaték épül fel, mert ugye bal oldalon nagyobb a fékerő. Ez pedig egy óramutató járásával ellenkező piruettet eredményez. De, az ABS megdfogja mint mondtam, legalábbis ami nem 20 éves.

Kicsi79 2009.04.01. 21:09:47

@RosszQtya: A Ferihegyin én is naponta szaladtam bele ugyanígy, zónataxissal. Rohan a hiéna, mert megjött a repülő, és várja a lehúzható turista. Nesze országimázs!

Amúgy néha elgondolkodom, lehet hogy jó lenne 1 hókotrós Kraz! Az lenne igazi móka!

XSun (törölt) 2009.04.01. 21:29:30

pit.stop.boys 2009.04.01. 15:18:52
Nem tűnt fel hogy április elseje van????

Szendwich 2009.04.01. 22:08:20

"Ha ABS és ESP nincs, akkor tuti keresztbefordulok."
A szép az lenne ha enélkül se fordulnál keresztbe.

esef 2009.04.01. 22:27:02

@SloWater:
Ja, már értem. Amúgy nekem egyik kedvencem az Árpádtető és Mánfa közötti kanyargós szakasz. Magyarszék és Oroszló között is dimbes-dombos, ott is szokták nyomni veszettül, majd Oroszló és Sásd között is. Néha én is odalépek, a gyerekek imádják, hogy liftezünk. Én kevésbé értékeltem, hogy a traktorról átlógott az az izé...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.04.01. 23:41:22

Egyébként emlékeim szerint azon az úton elfér egy IFA egy Lada és egy Toyota egymás mellett, anélkül, hogy ezek lelógnának a fűbe, bár lehet, hogy nemmentek túl közel egymáshoz a Fittipaldik.

Sőt, mintha a füvön is elférne egy autó, anélkül, hogy beleszédülne az árokba.

Szóval lehet, hogy az életedet a mindenféle villanyrásegítés mentette meg, de kb felerészben saját magadtól. ;)

Mert tudom, hogy követési távolság, meg efféle dolgok, de ha Toller sofőrje jön mögötted, az úgy felken a szembejövőre, mint a pap a ravatalon két hét múlva.
A satufék miatt.
Az egy értelmetlen dolog volt ebben a szituban.

AtoszMester 2009.04.02. 00:21:40

Kár volt posztolni, itt több a hullajelölt sumáker, mint az épeszű ember. :)

Michael Collins 2009.04.02. 09:34:46

Az ESP az Extraszenzoriális percepció, vagyis érzékszerveken kívüli érzékelés :).

alte trottel 2009.04.02. 10:45:30

@Michael Collins:
Jé, hogy mik nem vannak! Én eddig úgy tudtam, hogy az Egyéni Szociális Probléma rövidítése!

Alex3000 2009.04.02. 14:30:34

Az ilyen akkor tanul, ha megdöglik.












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása