Elképzelem, ahogy AtoszMester azon gondolkodik, mi az a dombos izé, amin út van, egyik felén lejtő, másikon emelkedő, szemből nézve fordítva, de hogy hívják. Végül nem lett meg a bukkanó szó a sztori végéig, tanulság viszont van. Nem véletlenül szokott ilyen helyeken záróvonal lenni...
2009.03.19. Csütörtökön Pécs és Siófok között mentem egy Renault Lagunával. Éppen egy dimbes-dombos részhez értem, ahol egy dombon hajtottam felfelé. A domb mindkét oldala lejtő-illetve emelkedő. Tehát nagyjából fordított U alakú :)
Amikor már nem voltam túl messze a domb tetejétől, észrevettem, hogy a szemközti, égbe világító fényszóródásokkal valami nincsen rendben. Villogtam, és lassítottam. Mire felértem a dombra, akkor éppen kb. 30 méterre volt tőlem a bal sávban is egy autó, és a jobb oldali sávban is egy VELEM SZEMBEN!
A két autó tökéletesen egymás mellett. Satufék, lehúztam az autó felét a füves részre. A két visszapillantó kb 3 centire elment egymás mellett. Ha ABS és ESP nincs, akkor tuti keresztbefordulok.
Kiváncsi voltam mi lehetett ez...? A srác kezdő jogsival nem tudta, hogy a fénycsóva a domb mögött egy saját sávjában haladó autó, és nem kéne belekezdeni az előzésbe a beláthatatlan területen, ráadásul emelkedőn felfelé?
De az is könnyen lehet, hogy verseny volt. Kinek a dízele szakít jobban felfelé emelkedőnek...?
Akkor fáradt voltam, és ideges, nem volt kedvem visszafordulni és utánnamenni. Ez a szerencséje :) Remélem tanult az esetből, hogy más kerülte el a frontális ütközést helyette.
sfdrake 2009.04.01. 12:04:54
Pcmg · http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=49359 2009.04.01. 13:45:04
Sajnos ez csak vicc, de az ilyen emberek megérdemelnék, hogy egyszer ilyesmivel találkozzon a kanyar másik végében...
Petrodon 2009.04.01. 13:52:48
Mókusélet 2009.04.01. 13:59:38
haribodog 2009.04.01. 14:03:14
Gontar 2009.04.01. 14:09:49
Azt kevés balfasz fogja föl, hogy nem ők ügyesek - hanem a többi normáli ssofőr menti meg ilyenkor az ő életüket is. :-))
2009.04.01. 14:10:27
Porzott alattam a murva rendesen a padkán.
diktatorikus kleptokrácia 2009.04.01. 14:10:33
mindenkit hazavárnak
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.04.01. 14:11:08
ettől függetlenül a post írója szépen csinált egy renault reklámot :)
i23kovacs 2009.04.01. 14:11:19
Persze végig záróvonal és előzni tilos tábla hegyek.
Én ott mindíg óvatosan megyek, mert egy szekér is várhat a domb tóloldalán a saját sávomban.
Igazság szerint az lenne a korrekt, ha kiegyenlítenék a szintkülönbséget.
SloWater 2009.04.01. 14:13:05
Kivert a víz, céges autó, három kollégával ültünk bent a néma csöndben percekig.
qmatron · http://fattyboom.blog.hu 2009.04.01. 14:18:44
Joooe 2009.04.01. 14:20:05
hosszú egyenes szakaszon hogy a fenébe csináltad hogy az utolsó pillanatban vetted csak észre?
Rousboy 2009.04.01. 14:25:12
Mást nem igazán lehet tenni, főleg ha nem akarsz önbíráskodni. (amit néha nehéz megállni).
Rendőrt hívni, mégis mi a gördeszkának?
Mókusélet 2009.04.01. 14:26:12
szemben megjelent egy őrült-záróvonal, előzni tilos-és nekem le kellett húzódnom, hogy senki ne haljon meg.Az autó fehér de különben nem tudom a rendszámát és ezen a főúton vagyunk.Menjenek fogják már el!.....Szerinted?!?A másik oldalon döbbent csend lesz.
!marduci! 2009.04.01. 14:28:30
az ilyen barmok bekerülnek egy nyílvános adatbázisba, az illetékes szakhatóság megadja az elkövetőre a kilövési engedélyt, magyarázat képpen megjelölve az ön- és közveszélyesség diagnózisát (antiszociális, deviáns viselkedés stb.) , minekutána őt bármely fegyverviselési engedéllyel rendelkező személy, a társadalom érdekeinek védelmében kilőheti az állományból.
Rousboy 2009.04.01. 14:28:38
PriceJ 2009.04.01. 14:37:52
Marty Mcfly 2009.04.01. 14:43:27
reader613 2009.04.01. 14:46:22
Nikorene 2009.04.01. 14:49:29
Marty Mcfly 2009.04.01. 14:52:05
Dr Milton 2009.04.01. 14:53:03
..::: Flúgos Kamionos :::.. (törölt) 2009.04.01. 14:57:11
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.04.01. 14:59:19
..::: Flúgos Kamionos :::.. (törölt) 2009.04.01. 15:01:29
indapasssucks 2009.04.01. 15:05:20
Te most átengedted az vétlen, de kórházba szállítás közben elhalálozott áldozat szerepét. Ennyi...
záporjózsi 2009.04.01. 15:06:56
záporjózsi 2009.04.01. 15:07:35
Бабаяга 2009.04.01. 15:16:14
pit.stop.boys 2009.04.01. 15:16:38
Csak nehogy sietnem kelljen egyszer...
pit.stop.boys 2009.04.01. 15:18:52
www.naplo-online.hu/cimlapon/20090331_azert_mert_megerdemeljuk
A lényeg az alsó sor. De azért elgondolkodtató.
Taxomükke (UK) 2009.04.01. 15:19:19
Rousboy 2009.04.01. 15:20:06
Általában ez a hegyi racing és street racing a hülyegyerekek elfoglaltsága.
Бабаяга 2009.04.01. 15:21:11
És tudod, hogy ma milyen napot írunk?
esef 2009.04.01. 15:22:54
A közvetlenül Pécs utáni "hullámvasút" az melyik? Árpádtető?
@i23kovacs:
Velem egyszer egy traktor jött szembe ott, szerencsére nem pont a dombtetőn. A traktoron ott volt valami "műszer" keresztbe, vagy egy métert átlógva az én sávomba...
@Marty Mcfly:
Lehet, de ott kurvára nem olvad bele.
@PriceJ:
Toller Dombóvár előtt csattant, az onnan még vagy 40 km, az a 61-es úton volt.
pit.stop.boys 2009.04.01. 15:27:13
Бабаяга 2009.04.01. 15:35:43
vizimolnár 2009.04.01. 15:42:52
i hate the police (törölt) 2009.04.01. 15:47:35
TéeSzElnök 2009.04.01. 15:57:05
PitBuli 2009.04.01. 15:58:58
Bladika 2009.04.01. 16:01:52
"Ha ABS és ESP nincs, akkor tuti keresztbefordulok."
:))))
Bár végre valaki aki nem játsza az agyát, hogy minek az, mert helyette ne vezessen számítógép!
Ideje belátni, a számítógépek lassan jobban vezetnek mint mi és ezek a szarok igen is amik ma a kocsiban vannak inkább segítenek mint sem!
zazooo 2009.04.01. 16:07:52
hm... milyen effektus is az amikor a biztonsági extrák tudatában sokkal merészebben vezető emberkék miatt végülis nettóban növekszik a balesetek száma? :D
RaveAcE 2009.04.01. 16:11:56
Azzal kevésbé zavarna, ha a szembe jövő muslinca szabálytalanul előz.
Бабаяга 2009.04.01. 16:17:10
missouri 2009.04.01. 16:20:14
zazooo 2009.04.01. 16:25:42
Vegaaa 2009.04.01. 16:26:03
Nem csak kanyarban veszélyes előzni, hanem igy is:
fishki.net/comment.php?id=49942
ad-renalin · http://adrenalin.blog.hu 2009.04.01. 16:26:47
Tudom, és elnézést az off-topic postért.
SloWater 2009.04.01. 16:32:04
@SloWater: A közvetlenül Pécs utáni "hullámvasút" az melyik? Árpádtető?
Pécs-Siófok viszonylatban értelmezhető "közvetlenül"-nek, emlékeim szerint Sásd után van egy pár kilométeres szakasz, ahol fel-le-fel-le haladunk. Gyönyörűen rálátni a Mecsekre, a gerincen fut az út. Legalább olyan veszélyes, mint amilyen szép a Pécs-Siófok útvonal. Van ott lovasszekértől kombájnon át aszfaltbetyárig minden, épp csak csettegőt nem láttam.
Döglött Guminyúl (törölt) 2009.04.01. 16:39:32
Mókusélet 2009.04.01. 16:48:49
vonalbetyar 2009.04.01. 17:02:27
Masik, szerinted foglalkoznak vele? Bajusz Rezso holvagytok???
Nikorene 2009.04.01. 17:10:39
Nikorene 2009.04.01. 17:14:42
libraSVK 2009.04.01. 17:20:50
Az ESP arra van, ha tulsagosan nyomod neki, es elkezdesz kiporogni (atforogni a kerek, esetleg az egesz autot ezaltal oldalba huzni - tipikusan kanyarban; rosz feluleten; ... ), akkor ugy fekezi vissza a kerekeket, a forgatonyomatek csokkentese mellet, hogy felvedd az optimalis ivet. De ha nem gazolsz, akkor az ESP SOHA nem lep kozbe...
Tehat lesz benne valami, hogy mindig a poszt iroja a ... ;)
indapass90210 2009.04.01. 17:22:39
Hát bazmeg, milyen domb van még?
Hüje a posztoló, és ezért tart ott az ország, ahol!
indapass90210 2009.04.01. 17:25:41
Ro3 2009.04.01. 17:26:41
i hate the police (törölt) 2009.04.01. 17:27:14
AtoszMester 2009.04.01. 17:30:36
És sorry, ha feleslegesen posztoltam, de túl sok a boyracer, ellenben a temetőkben és a sitten egyre kevesebb a hely.
Az ember friss jogsi után csak akkor fog teljesen kiszámíthatóan, és biztonságosan vezetni, ha megtapasztalt néhány veszélyhelyzetet. Talán ezt leírva is megmenthető pár élet, meg némi rozsdás roncs Csikós Zsolti cikkeihez :)
Ha jól emlékszem, Oroszló után volt az említett útszakasz, és ha segít, a szakaszt követően kb. 10 KM-es teljesen sík és egyenes rész következett, fákkal sűrűn beültetve.
AZ ABS és ESP hasznosságát sosem tagadtam, bár itt az ESP segített, mivel akarva sem tudnám elosztani a fékerőt úgy, hogy a kocsi egyik fele aszfalton, másik fele fűben. :)
indapass90210 2009.04.01. 17:33:36
Ro3 2009.04.01. 17:33:58
"Az ESP arra van, ha tulsagosan nyomod neki, es elkezdesz kiporogni"
Mármint, h én pörgök ki? :o
"(atforogni a kerek, esetleg az egesz autot ezaltal oldalba huzni - tipikusan kanyarban; rosz feluleten; ... )"
He??? Milyen az mikor átforog a kerék? :O És mikor az h az egész autót oldalba húzni? :OOO
", akkor ugy fekezi vissza a kerekeket, a forgatonyomatek csokkentese mellet, hogy felvedd az optimalis ivet."
Stimmt. Az ESP lehtöbbször az optimális ív megtartása miatt avatkozik be, de nem mindig fékez és nem mindig nyomatékot vesz el. 1x a 2őt a legritkábban...
"De ha nem gazolsz, akkor az ESP SOHA nem lep kozbe..."
Kivéve mikor de. Az ESP az autó menetstabilitását hivatott megőrizni, ezért hívják úgy is, h Menetstabilizátor. Lehet olyan szitu ahol felülbírálja az ABS működését, és vice versa.
A fent leírt eset tipikus mintapéldája az ABS bevatkozásnak, az ESP qssban maradásának. A TCSnek (kipörgésgátlónak) meg valóban semmi köze nincs az egész szituhoz, ahogy Dövan is írta.
Ro3 2009.04.01. 17:35:18
libraSVK 2009.04.01. 17:38:12
Az enyem ESP + TCS, az aquaplanningos esetet inkabb a masodik "mentette"...
zazooo 2009.04.01. 17:41:10
mondanám hogy olvasd el ezt:
en.wikipedia.org/wiki/Risk_compensation
de, a hozzászólásodból sütő primitivitás miatt inkább nem feltételezem hogy fel tudnád fogni :D
Ro3 2009.04.01. 17:47:29
Ro3 2009.04.01. 17:52:18
"There are at least three studies "
Tehát a több 100 tanulmányból van legalább 3, amelyik azt mondja, h ha ABSd van akkor veszélyesebben vezetsz. Én nem vezetek veszélyesebben. És te?
Mindamellett a cikk egy effektusról szól, ami nem azt jelenti, h statisztikailag több balesetet okoznak/szenvednek az ABS/ESP stb -vel felszerelet autók vezetői mint a nélkülük lévők. Arra sincs szerintem statisztika, h a kondomot használók sokkal bátrabban váltogatják a partnereiket, ezáltal többen kapnák el az AIDSt (idézett cikk).
Ha így látod, akkor ne használj ABSt, ESPt, légzsákot, biztonsági övet, sőt féket sem, mert azért akkor biztosan jobban vigyázol majd!
Hajrá!
AtoszMester 2009.04.01. 17:59:22
Hát ahogy elnézem a kommentedet, Tőled még igen sokat tanulhatunk. :))
Mindenesetre 25 éves létemre még kevesen papáztak le.
Egy kis segítség, nagyon röviden, nagyon burkoltan:
ABS: Blokkolást, tehát a kerekek 0 KM/h-ra lassulását akadályozza meg fékezés közben. Legtöbbször a két első kereket külön kezeli, de a hátsó kettőt egy kalap alá veszi. Azért kerreg, mert nem lineáris a szabályozása.
ESP: A kerekeket külön fékezi.
Esetemben, a Lagunánál mind a négy kereket külön kezeli. Tehát ezért fontos, hogy a bal keréksor, ami aszfalton van, nagyobb fékerőt kapjon, mint a jobb oldali, amely csak füvőn tartózkodik. Ellenkező esetben a gépkocsi elindul jobbra, esetemben az árok felé.
A legtöbb fórumból, posztból, és kommentből mindig kiderül, hogy bizonyos embereknek halvány fingjuk sincs a legfontosabb hárombetűs biztonsági extrákról, és ami számomra a legbosszantóbb, hogy a gyűrődési zónáról végképp semmi.
AtoszMester 2009.04.01. 18:04:33
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.04.01. 18:26:53
Mellesleg azt az utat, ha kétszáz méterrel lejjebb vezetik a vasút mellett, akkor sík, és nincsenek benne fordított U alakú elején hátulján lejtőkkel rendelkező egyenetlenségek.
Sosem értettem, hogy miért az a nyomvonal.
indapass90210 2009.04.01. 18:27:07
"Mindenesetre 25 éves létemre még kevesen papáztak le."
Ilyenkor kezdem mindig érezni, hogy kurvára örexem!
MentalPista /Egyenesen menjetek! Ne jobbra-balra!/ 2009.04.01. 19:09:54
...értsd arra, aki előzött!
..::: Flúgos Kamionos :::.. (törölt) 2009.04.01. 19:11:32
Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.04.01. 19:15:51
@Ro3:
feleslegesen vitatkoztok, a ma gyártott új autókba már nem külön egységként építik ezeket, hanem egy egység lát el többféle feladatot. EBS rövidítéssel találkozhattok vele :D
MentalPista /Egyenesen menjetek! Ne jobbra-balra!/ 2009.04.01. 19:19:47
Igen, ő két tükör közt ment el 3-3 cenire...
Jajj, ha nincs esp, hát én nem is tudom, mi lett volna! Belegondolni is szörnyű! Mik vannak az utakon? Hallatlan!
Bilux67 2009.04.01. 19:48:53
PriceJ 2009.04.01. 20:15:40
indapass90210 2009.04.01. 20:25:55
Ro3 2009.04.01. 20:46:17
HEhe. Az EBS mi is? Mert egyébként az ESP is magában foglalja a TCSt és az ABSt is. Tudniillek az ESP Electronic Stability Program 3 fő részre osztható, úgymint:
1. ABS, ami fékezés közben avatkozik be.
2. TCS, ami gyorsítás közben avatkozik be.
3. AYC (Active Yaw Control), azaz aktív perdület vezérlés, ami tulképpen az ESP, a menetstabilizátor, ami az autó középpontja körül felépülő forgatónyomatékot hivatott ellensúlyozni. Pl alul illetve túlkormányzottság.
Azonban ahány gyártó annyi elnevezés. ESP-re pár variáció:
Volvo: DSTC; BMW: DSC; PSM: Porsche; VDC: Fiat csoport.
Talán csak az ABS-re egyedül nincs autógyártónként eltérő elnevezés.
vhm 2009.04.01. 20:54:00
Esetemben, a Lagunánál mind a négy kereket külön kezeli. Tehát ezért fontos, hogy a bal keréksor, ami aszfalton van, nagyobb fékerőt kapjon, mint a jobb oldali, amely csak füvőn tartózkodik. Ellenkező esetben a gépkocsi elindul jobbra, esetemben az árok felé."
Fordítva :)
Ha nem lenne semmi (csak ABS), akkor balra indulna el, mert az aszfalt jobban tapad és balra rántaná a kocsit. Ezért a bal oldalon nem lesz maximális a fékerő, a jobb oldalon meg maximális padlófék+ABS szint megy...
És ez még arra is jó, hogy ha sodródnál ki egy kanyarból, nem fékezel semmit, ennek ellenére a belső íven kicsit meg-megfékezgeti a kerekeket és az még jobban arra húzza/fordítja a kocsit, amerre mennie kell. Persze van az a határ, amikor már úgyis mindegy, irány az árok :D
Ro3 2009.04.01. 21:06:42
Na a legszebb rész az idézett cikkben:
"Az elektronikus stabilitási rendszer az ABS-nél is gyorsabb, így nem csoda, hogy az ESP rendszert működtető számítógép teljesítménye négyszeresen haladja meg az ABS-ét. "
Muhahaha!! Való igaz: az csak ABS-sel bíró autókban gyengépp procival szerelt ECU (vezérlőegység) van, DE! Amelyik autóban ESP van, ott az ABS is ugyanazon az ECUn fut! Ne legyen senkinek illuziója: A fékrendszer szabályozását végző programok mind 1 ECUn futnak, sőt! A DDS (defektfigyelő rendszer), és egy csomó más finomság is rákerülhet az ECUra, ha kéri a megrendelő. Még 1 dolog: valóban gyorsabb az ESPs ECU, mint a szimpla ABSes, de csak azért, mert nagyobb számítási kapacitás kell az ESPnek, mert az ABS mellett a TCSt, az AYCt és még néhány más dolgot is számolnia kell. Tehát a gyorsabb procitól nem lesz gyorsabb az ABS vagy az ESP beavatkozása: detto ugyanolyan időfelbontással számol mind2 ECU. Általam ismert rendszereknél 10ms, amibe éppenhogy belefér. Szóval elég gáz a TCtól az írás vége.
"Hát ahogy elnézem a kommentedet, Tőled még igen sokat tanulhatunk. :))"
Köszönöm. Ezzel foglalkoztam 5 évig, ragadt rám valami :)
"Mindenesetre 25 éves létemre még kevesen papáztak le."
Mea culpa.
"ABS: Blokkolást, tehát a kerekek 0 KM/h-ra lassulását akadályozza meg fékezés közben. "
Nem egészen. Alapvetően a feladata, h a veszélyes szitukat megakadályozza fékezés közben. Elképzelhető olyan helyzet, ahol direkt hagyja a csúszást. Az első 2 helyen a kormányozhatóság és a stabilitás van, a 3.on a fékút. Bizonyos százalékú csúszást enged a kerekeken, de ha a szitu úgy kívánja nem a csúszás alapján fog vezérelni, hanem az autó stabilitása alapján. Tipikusan ilyen helyzet az osztott tapadású úttest, pl mikor padkán fékezel, mint fent. Itt a stabilitás rovására a jól tapadó keréken is elveszi a fékerőt, holott az nem is csúszik. Ha nem tenné, pördülnél.
"Legtöbbször a két első kereket külön kezeli, de a hátsó kettőt egy kalap alá veszi. Azért kerreg, mert nem lineáris a szabályozása."
Mindig, mindegyik kereket külön kezeli, habár a hátsó tengelyen szereti a nyomást kiegyenlíteni (EBD), mert ha a hátsó tengely megcsúszik, akkor nagy a gáz. Helyzetföggő stratégiák alapján mindegyik tengelyen vezérelheti a stabil kereket az instabil alapján, illetve az első kerék ritkán bár, de kihatással lehet a hátsóra.
"ESP: A kerekeket külön fékezi."
Az ESP az atyaúristen a fékECUban. Mindent megtehet. Tehát tud magától féknyomást növelni (a vezető által lenyomott fékpedálon túl tud +nyomást előállítani, ez az aktív fékerőnövelés), és ahogy az ABS mindegyik kereket külön kezeli. Tud parancsokat osztogatni a motorvezérlő ECUnak, mint a TCS, pl parancsot adhat a fordulatszám csökkentésére. Az ESP az esetek döntő többségében csak egy kereket vezérel. 3 kereket akkor szokott egyszerre vezérelni, ha átfedésben van az ABS vezérléssel (fékezés közben). Azonban az ESP felülbírálhatja az ABS által adott parancsot.
"Esetemben, a Lagunánál mind a négy kereket külön kezeli."
Mindenkinél külön kezeli.
"Tehát ezért fontos, hogy a bal keréksor, ami aszfalton van, nagyobb fékerőt kapjon, mint a jobb oldali, amely csak füvőn tartózkodik. Ellenkező esetben a gépkocsi elindul jobbra, esetemben az árok felé."
Nem. Épp ellenkezőleg. Ha az _ABS_, és ebben az esetben nem az ESP nem egyenlíti ki a fékerőt a 2 oldal között, akkor egy erőteljes forgatónyomaték lép fel a 2 oldali kerekek között, ami az autó megperdüléséhez vezet. Ilyenkor tehát az ABS mocsokgyorsan csökkenti a jó tapadású oldal fékerejét, a régebbi rendszereknél csak az első keréken. Az újabb rendszerek - h még könnyebbé tegyék a vezető dolgát - a hátsó tengelyen is speciális stratégiát alkalmaznak, azonban ez a fékút megnövekedéséhez vezet. De nem perdülsz meg.
Az ESP osztott tapadású úttesten tévesen avatkozna be, ezért az ABS ebben a szituációban (és csak ebben) felülbírálja az ESPt.
Ro3 2009.04.01. 21:09:14
Kicsi79 2009.04.01. 21:09:47
Amúgy néha elgondolkodom, lehet hogy jó lenne 1 hókotrós Kraz! Az lenne igazi móka!
XSun (törölt) 2009.04.01. 21:29:30
Nem tűnt fel hogy április elseje van????
Szendwich 2009.04.01. 22:08:20
A szép az lenne ha enélkül se fordulnál keresztbe.
esef 2009.04.01. 22:27:02
Ja, már értem. Amúgy nekem egyik kedvencem az Árpádtető és Mánfa közötti kanyargós szakasz. Magyarszék és Oroszló között is dimbes-dombos, ott is szokták nyomni veszettül, majd Oroszló és Sásd között is. Néha én is odalépek, a gyerekek imádják, hogy liftezünk. Én kevésbé értékeltem, hogy a traktorról átlógott az az izé...
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.04.01. 23:41:22
Sőt, mintha a füvön is elférne egy autó, anélkül, hogy beleszédülne az árokba.
Szóval lehet, hogy az életedet a mindenféle villanyrásegítés mentette meg, de kb felerészben saját magadtól. ;)
Mert tudom, hogy követési távolság, meg efféle dolgok, de ha Toller sofőrje jön mögötted, az úgy felken a szembejövőre, mint a pap a ravatalon két hét múlva.
A satufék miatt.
Az egy értelmetlen dolog volt ebben a szituban.
AtoszMester 2009.04.02. 00:21:40
Michael Collins 2009.04.02. 09:34:46
alte trottel 2009.04.02. 10:45:30
Jé, hogy mik nem vannak! Én eddig úgy tudtam, hogy az Egyéni Szociális Probléma rövidítése!
Darren79 · http://www.darren.hu/blog 2009.04.02. 11:44:27
Alex3000 2009.04.02. 14:30:34