Itt a jó idő, és vele együtt egyre több veszély leselkedik a biciklisekre, gyalogosokra és autósokra egyaránt. A kétkerekűvel közlekedők sokszor kerülnek összetűzésbe az négykerekűekkel, utóbbiakban pedig sokszor megáll az ütő az öngyilkos hajlamú bátor versenyzőktől. De kinek is van igaza, mikor fennhangon anyázik? Promontor fordult hozzánk kérdéseivel.
Nemrég az egyik posztban több autós is panaszkodott, hogy afférja volt biciklistákkal jobbra kanyarodás közben. Elgondolkodtam ezen a szituáción, és szerintem nem teljesen egyértelmű a helyzet.
Nézzük az egyszerű (bár gyakran nem betartott) esetet. Ha van külön biciklisáv vagy bicikliút, akkor egyértelmű, hogy a biciklinek van elsőbbsége a jobbra kanyarodó autóval szemben. Kérdés, mi a helyzet, ha nincs külön biciklisáv vagy út? A bekanyarodásra vonatkozó KRESZ paragrafus (a 31.) ilyenkor tételesen felsorolja, kinek kell jobbra kanyarodáskor elsőbbséget adni: az úton haladó biciklista nincs felsorolva. Ugyanakkor az irányváltoztatásra vonatkozó paragrafus (29.) általában elsőbbséget ad az egyenesen haladónak az irányváltoztatóval szemben.
Aztán tovább bonyolítja a helyzetet, hogy különbség van aközött, hogy mellettem van a biciklista, vagy mögöttem jön. Ha mellettem van, nyílván nem gázolok át rajta, de ha mögöttem jön, akkor keresztezhetem-e a jobbrakanyarodáskor az útját, fékezésre kényszerítve őt? Vagy az a szabály érvényesül, hogy ő nem előzhet meg engem jobbról? (Hasonlóan ahhoz, hogy egy balra kanyarodó autót meg balról nem lehet előzni.)
Egyáltalán, szabályos az, amikor a kerékpáros vagy a motoros előrecsorog dugóban? Van-e különbség aközött, hogy ezt balról teszi vagy jobbról, illetve, hogy hány sávos az út?
A válaszok szerintem nem triviálisak. A paragrafusboncolgatók remekül összeveszhetnének egymással, a biciklipártiak az autóspártiakkal, Dövan elmondhatná, hogy hülye a posztoló, és ezért tart itt az ország. Szóval szerintem ez a kérdéskör megérne egy posztot.
Az utolsó 100 komment: