Csviktor olyan levelet küldött, ami ha tényleg így van, akkor különösen örülök. Hülyék persze mindig is voltak és lesznek is autósok és bringások között egyaránt, de talán az egyre terjedő blogoknak is köszönhetően kezdenek az emberek felnőni ahhoz a tényhez, hogy sokan szeretnének kerékpárral közlekedni a városban és ezt az esetek többségében csak ott tehetik meg, ahol az autósok is járnak. Csak így tovább!
Talán érdemes lenne kitenni ezt a leírást is a blogba, ugyanis látom, hogy minden bringás posztnál megy a flame, legyen itt talán egy értelmesebb bemutató is.
Először is. Harmadik éve bringázom Budapesten. Már a múlt évben is, de idén főleg, szinte robbanásszerűen megnövekedett a bringások száma. Én Újpest központjából járok 5kerbe dolgozni, ezen kívül rendszeres az Etele út meglátogatása is. De bringáztam sokat Zuglóban, Budatétényben és a 11. kerületben is.Szeretném megdicsérni az autósokat, az utóbbi 1 évben roppantul sokat javult a hozzáállásuk a bringásokhoz. Mondom ezt úgy, hogy a robbanásszerű növekedés miatt a napi közlekedésben jócskán vesznek részt már az ún. "vasárnapi bringások" is, ezek meg sokszor csinálnak olyat, hogy a hajam eldobom.
Azonban azt is gyakran látom, hogy egy-egy autós amikor előz, közben végig figyel, ha meg úgy adódna, hogy nem tud megfelelő távolságot betartva elém visszasorolni előzés után, akkor inkább vár egy pár másodpercet. Nincs anyázás, nincs motorbőgetés. Sokszor már nekem kellemetlen, hogy amikor mellém húzódnak, és kanyarodnának jobbra, mivel én a védett bringaúton haladok, inkább vár a sofőr számomra is végtelennek tűnő 5-10 másodpercet, de nem kanyarodik rám. És ez jó.
Alapesetben ha tehetem a bringautakon közlekedem, de mégis sokszor van az, hogy vagy erre nincs lehetőség, vagy annyira el van cseszve a bringaút, hogy szabályosan életveszélyes azon haladni. Jó példa erre a Roosevelt tértől húzódó bringaút a rakpart tetején, ami kedves Demszky barátunknak köszönhetően 2 éve járhatatlan.
Ilyenkor felmegyek a körforgalom mellé, és végig tekerek a Gellértig. Nekem is rossz, hogy a jobboldalt parkoló autók miatt nem tudok kijjebb húzódni, az autók meg mögém kényszerülnek, de ha valaki tud jobb megoldást, azt szívesen várom. 50 km/h a közlekedési sebességem, szóval nem a lassúsággal van baj.
Úgy látom, hogy a fő problémát tényleg az elcseszett infrastruktúra okozza. Hiába van pl. a Bazilika előtt végig bringaút, ha a turistabuszok oda ontják ki a turistákat, vagy a pesti oldalon a Margit-hídról a Parlament felé haladva jó minőségű bringagyalogút, ha csomó kereszteződés miatt nekem is mindig be kell lassítanom, nehogy egy autós a 100-ból ne adjon elsőbbséget, illetve az autósoknak is kellemetlen, hogy a nagy forgalmú bringaúton kell átcsúsznia, miközben ha épp autó jön, akkor elengedve azt, a bringautat állja el.
Ahogy persze sünt érdemel az is, aki kitalálta, hogy a Parlament előtt lehet bringával lekanyarodni az Alkotás utcába, ahol a csóró bringásnak át kell vágnia a villamos két pályáján, rossz minőségű aszfalton, majd át kell vergődnie magát a villamos melletti keresztirányú forgalmon, ha ez sikerült neki, akkor meg bónuszként mindjárt ott a zebra is.
Talán még érdemes lenne egy doksit ajánlanom az olvasóknak. Ezt elolvasva alapjában változhat meg a bringásokról szóló véleményük. Igen, a normális bringás nem megy a járdán. Nem kacsázik az autósok között. És a downhill-nek nevezett gépszörnyek nem kerékpárok, a DH-sok nem bringások.
Ennyit akartam.
Ui: Minden út bringaút!
vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.07.11. 12:51:54
Hihetetlen számomra, hogy bringások azt írják, hogy 40-nel, meg 50-nel száguldoznak. Én nekem 8tudm, a saját példa sosem mérvadó) lejtőn, hátszéllel sikerült tempómat 30 fölé feltornáznom. Hogy érik el ezt a tempót?
vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.07.11. 12:56:00
.lll. 2009.07.11. 13:08:50
armstrong most összeszarta magát a touron:D
thinker_ 2009.07.11. 13:14:45
thinker_ 2009.07.11. 13:16:33
Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2009.07.11. 14:18:04
LaMeRick 2009.07.11. 14:32:05
Mi a bajod a DHsokkal? Halva született ötlet volt arra, hogy kivedd őket a bringások köréből. Vagy ezentúl, ha lát valaki egy XCO-st, vagy egy freeridert, trialost, BMXest akkor majd szépen előveszi a nem létező "A nagy biciklis határozó"-t és majd beazonosítja kit/mit látott?
kacsa118 2009.07.11. 14:32:14
ehpkb5 2009.07.11. 15:31:57
midnight coder 2009.07.11. 16:29:33
seibon 2009.07.11. 16:31:37
Na, jöhet az első :)
Közöd?? (törölt) 2009.07.11. 16:43:07
macihagyma 2009.07.11. 16:49:40
A gumim pedig 2,1-es.
Vékony kerekű biciklivel nem elképzelhetetlen ekkora sebesség.
sifi 2009.07.11. 17:04:54
belakis 2009.07.11. 17:07:34
A DH-sok azok!
Sünt nekik!
Kedves postíró, hülye minden szakágban van. Én meg valahogy azokat a bringásokat nem csípem, akik azt hiszik, hogy a maximum megengedett sebességgel haladnak, ezért autóként viselkedhetnek.
Valamint a kedvenc, az a zebrán üvöltőző bringán ülő biciklis, akinek - szerinte - nem adjuk meg az elsőbbséget, kanyarodó autóként.
Egynek egynek elmagyaráztam, hogy egy marék szotyinak több elsőbbsége van a zebrán, mint neki. (kivéve bringaút-zebra)
Írom ezt bringásként.
INSIDER 2009.07.11. 17:09:33
aachi2 2009.07.11. 17:14:00
dr.brada 2009.07.11. 17:27:26
Húzzunk bele! 2009.07.11. 17:32:34
Én meg hosszantartó következtetést vonok le, hogy mindennap lecentiznek és csak sávközépen meg éri menni, még a nagykörűton is, hagy szopjatok hülye segg autósok.
Midnite · http://www.binarychoice.hu 2009.07.11. 17:52:31
egy hang a hátsó sorból 2009.07.11. 18:00:38
belakis 2009.07.11. 18:02:32
Autók között nem csalinkázok ott sosem - tudom milyen idegesítő. Főleg hogy valóban körbemenni még kerülőnek is hatalmas.
Ellenben a mellékutcás megoldás nem működik, nincs a nagykörúttal párhuzamos, fix irányú mellékút!
702 · http://psztrnk.net 2009.07.11. 18:02:51
Öööö, igen.
@sifi: tanár úr nyugton marad. :)
indapass90210 2009.07.11. 18:04:14
georg 48 2009.07.11. 18:04:37
egy hang a hátsó sorból 2009.07.11. 18:10:12
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.07.11. 18:10:44
belakis 2009.07.11. 18:13:45
Nem, ilyen nincs, kivéve ahol fel van festve, és kitáblázva - tegye fel a mancsát, aki látott már ilyet!
ahha 2009.07.11. 18:17:56
belakis 2009.07.11. 18:22:12
A szájába tudnék annak lépni, aki ilyenkor még anyázik is... Azért van a szeme, hogy figyeljen. Autóban ülve mind a bringás, mind a gyalogos ilyen, motoron ülve mindenki más ilyen, bringán ülve az autós, gyalogos olyan, akire folyamatosan figyelni kell, különben pityputy lesz. Nem anyázni, mindössze csak figyelni, és lassítani amikor kell. Nem nagy fáradtság, semelyik járművel sem.
Csak sokan nem teszik, abból lesznek az ilyen színvonalas anyázások.
szaGértő 2009.07.11. 18:23:32
Az elég érdekes lesz... Inkább Alkotmány utca nem? :))
egy hang a hátsó sorból 2009.07.11. 18:25:24
kerekparosklub.hu/egyiranyu-utcak-megnyitasa-ketiranyu-kerekparos-forgalom-szamara
bunkó paraszt 2009.07.11. 18:32:15
Ennek az a titka, hogy 'megfelelően' kell beállítani a kerékátmérőt a sebességmérőn. :)
egyittlakó (törölt) 2009.07.11. 18:32:18
egyittlakó (törölt) 2009.07.11. 18:33:59
cso zsi 2009.07.11. 18:36:41
"Kezdenek az emberek felnőni ahhoz a tényhez, hogy sokan szeretnének kerékpárral közlekedni a városban."
A kerékpárosok viszont felnőhetnének ahhoz a valódi tényhez, hogy amit csinálnak az utakon, annak nem sok köze van a közlekedéshez.
Elvárnak, jogokat, utakat követelnek, de 10-ből kilenc nem ad esélyt magának, hogy a közlekedés motorizált résztvevői megvédjék a kiváltságos életét.
belakis 2009.07.11. 18:39:03
downhill, az a szakág, mikor a hegy tetejéről mielőbb érjen le a kedves felhasználó a célvonalba kijelölt pályán.
Mivel ezzel a kedves post író se nagyon van tisztában, így jelentősége sincs nagyon eme írásban.
www.youtube.com/watch?v=SCryAVVcyVY
itten ni,egy lájtosabb fajta pályán, még a zene is jó alatta.
millesei (törölt) 2009.07.11. 18:42:50
2009.07.11. 18:44:15
2009.07.11. 18:48:38
belakis 2009.07.11. 18:52:36
www.youtube.com/watch?v=mnYw7ZjFPZc
Ezen sem látszik a lejtés eléggé...
Fárasztó ám, és könnyű törni :)
Hemü 2009.07.11. 19:12:57
INSIDER 2009.07.11. 19:14:04
Tök jó, csak tudod az a baj, hogy a hozzád hasonló egysejtűekért is annyit kap az ember, mint egy normális kerékpározóért. Hiába magyarázom, hogy TE voltál a szabálytalan, leszarják és engem hurcolnak meg, az ilyen hülyék miatt, mint te is. Tehát nem ártana, ha nem csak azt olvasnám, hogy "milyen jó, mert az autósok sokkal jobban figyelnek a bicajosokra", jó lenne ha egy kicsit ti is jobban figyelnétek ránk és persze magatokra is, mert tudod engem megvéd az autó, téged a húsodon kívül semmi. Tsók!
Donor 2009.07.11. 19:17:19
Fénykoromban én is tudtam sík úton szélcsendben 50-et rövid ideig, tartósan pedig 40-et.
Leejtőn 70 a rekordom.
Persze ehhez nem 10ezer forintos bringa kell.
Donor 2009.07.11. 19:18:33
Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2009.07.11. 19:19:23
Nekem nemegyszer összejött az Istenhegyi úton a 70. A Budakesz úton is mindíg megvolt a 60.
Donor 2009.07.11. 19:23:02
Donor 2009.07.11. 19:26:46
Nekem furcsa mód nincsenek gondjaim a bringásokkal a körúton. max 20 másodpercet (ez kevesebb mint a be/ki parkoló autó miatti időveszteség) kibírok mögötte, amíg nem lesz lehetőség kikerülni.
Donor 2009.07.11. 19:28:50
Cold Heart 2009.07.11. 19:35:54
egy rendes lejtőn meg pillanatok alatt megvan a hatvan, ha az ember nem piszkálja a fékét és rendesen ráfekszik a biciklire
(no meg jól karbantartott bicóról van szó)
de vízszintes terepen azért tényleg húzós 50-ig felhajtani
egyébként az autósok többségével két-három éve sem volt bajom, amikor elkezdtem rendeszeresen kerékpárral közlekedni, pedig sokszor nem a KRESZ szerint megyek. többség figyel. (én meg 10-szer jobban, mert az én bőrömre megy a játék)
...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.07.11. 19:38:52
@Dövan: Az autóval együtt?
Végre béke lesz autós és biciklis között? Szerintem csak a posztoló jár olyan helyen, ahol türelmesebbek az autósok :) Az itteni kommentekből az derül ki, hogy mégsem javul a helyzet...
egy hang a hátsó sorból 2009.07.11. 19:39:01
MP 2009.07.11. 19:46:25
csviktor 2009.07.11. 19:50:03
Az utcaneveket elírtam, bocsi, igazából engem nem kötnek annyira az útnevek, de jogos.
Vártam egy kis flame-t, de még nem láttam, hogy azt írta volna valaki, hogy elolvasta a belinkelt doksit, és jéé, milyen igaz, ezt tanítani kellene az iskolákban is..
A DH-sok meg azért nem bringások, mert azzal nem igazán lehet közlekedni úgy, mint egy bringával. Aki látott már ilyen gépet, az tudja, miben különbözik egy montitól vagy egy outitól. A BMX is inkább gyerekek kezébe való, vagy mondjuk bűvészkedni vele, de azzal közlekedni?
Amúgy bukót is azóta hordok, mióta országútin rakom. Montin még elvoltam kényelmesen, de mióta országútin jobban lehet rakni, ráadásul a másfajta kormány miatt kissé előredőlve, én is jobban érzem így magam.
Ja igen. Biztos, hogy aki itt anyázik, az a városban járva maximum magában szentségel, de nem rántja rá a kormányt a következő bringásra, szóval kívülről ő is normális autósnak látszik.
csviktor 2009.07.11. 19:56:19
Kniight 2009.07.11. 20:33:26
Saját észrevételek:
- A világítás - sajnos még mindig sok bringás sajnálja az az 1000 forintot a két villogóra.
Ezeknek legszívesebben adnék egy hatalmas átszállót.
- Ne menjetek egyirányúval szemben. Ha mégis, akkor a kereszteződéseknél szigorúan STOP. Az autók nem fognak rád számítani.
- Ahol van bringasáv, akkor ott menjetek azon. Lehet hogy kényelmetlen - akkor is. Ti sem szeretitek ha valaki a bringaútra parkol mert neki ott kényelmesebb.
- A lámpákat tessék betartani!
+ Pozitív dolog, hogy zebrán áttekeréskor egyre több bringás lelassít.
+ És néha már figyelnek a többi közlekedőre is.
Csak így tovább.
Kniight 2009.07.11. 20:35:13
Hemü 2009.07.11. 20:54:15
schdl (törölt) 2009.07.11. 20:57:08
Hemü 2009.07.11. 21:05:56
kuk22 2009.07.11. 22:24:17
Velem már speciel mind megtörtént, és jelentem meg lehet úszni őket kellő odafigyeléssel.
Egy dolog kimaradt: ha a kerékpáros lassít a zebránál, akkor illene nem elmenni mellette autóval. Ez még 10-ből 9 autósnak nem sikerül.
A pesti tekeres egy kis rutinnal már sima ügy, a kisutcákban már odavalónak tekinti a többség a kerékpárt, mostanában nem tolnak, nem dudálnak.
Az én szememben a városban bukó nélkül tekerő se kerékpáros, különösen ha földig leengedve az ülés, vagy kosár a kormányon. Ezektől a divatmajmoktól semmi közlekedési kultúrát ne várjatok. A kerékpározás suzukisai és hobbi terepjárósai.
gabor.gabor 2009.07.11. 23:10:42
Én egy Hauser Grizzly típusú kerékpárt használok, ami egy elég nehéz mountainbike. A gumik is eléggé vastagok rajt, így is 30 feletti átlagsebesség simán megy. Könnyítés talán annyi, hogy Shimano a váltó és az egész hajtáslánc is(lánc, monoblokk).
És még a kerékméret is be van állítva a sebességmérőn:)
Eddigi maximum egyébként 63 km/h volt, de sztem lesz ez több is...
Sík terepen 45-50 még megy, tartósan 35-40.
gabor.gabor 2009.07.11. 23:15:42
Peetee 2009.07.11. 23:32:04
Hagyjuk a hülyeséget!
fél évet dolgoztam Bp-en biciklis futásrként, emelett 6. éve versenyzek az országúti szakágban.
A Hegyalja úton lefelé...na ott 50km/h, de nem a bazilika előtt, meg a rakparton v. a Rudasnál.
Túlzó!!!
Én nem tudok tartósan szélcsendben 50el menni országúti versenykekpárral sík úton üres országúton. Nem városban, autók-turisták-kátyuk között...nemár'
Agyalap 2009.07.12. 11:53:29
Találkoztam már jófej sráccal a Hegyalja úton a belső sávban, de a Rottenbiller utcában is dudáltam már ki 10-zel menő bölcsész lányt a belsőből (nem kanyarodott balra a következő utcánál).
Én azt mondom, hogy (gyakorló kerékpárosként és autósként) a kisebb szabálytalanságok még elmennek. Attól még az autósok ne legyenek annyira felháborodva, hiszen tegye mindenki a szívére a kezét, autóval is megáll az X tábla után is, és parkol néha sz@r helyen.
Egy kis tolerancia sokat segítene a dolgon. Persze ne használja ki senki más jóakaratát.
Perillustris 2009.07.12. 15:07:07
Ezzel nagyon elrontottad az írásod.
Perillustris 2009.07.12. 15:14:40
Ha zavar, hogy nem egyedül vagy az úton, vegyél be egy-két pirulát, de persze utána ne vezess! Esetleg menj te a jobbkezes utcákban. De még jobb, ha a kerékpárosokkal együtt követeled a kerékpársávot a Nagykörútra, a parkoló pár száz autó helyére.
Perillustris 2009.07.12. 15:25:52
Muhahahaha! A mocskos tanulatlan biciklis él az elsőbbségével! Hát hogy képzeli? Lehet az ilyet komolyan venni?
cso zsi 2009.07.12. 16:59:16
Hármótok közül érdekes módon van, aki megtapasztalta, hogy a már megelőzött bringás, a lámpánál utolérve előrecsorog, és az ő biztonságos kikerülése, és/vagy egy leszűkített villamosmegálló melletti elhaladás KÉT SÁVNYI autóst akadályoz újra, és újra.
Nem reggeli csúcsidőről beszélek, hanem a napközbeni, egyébként folyamatos 40-50 km/h-s tempós haladásról. Egy biciklista képes olyan hullám-effektus kiváltására, amivel a sávonkénti autóoszlopból az ötödik-hatodik autó már várhat a következő lámpára, nélküle meg sávonként nyolc is átmenne a zöldön.
(most hagyjuk figyelmen kívül mindkét eszköz használóinak sárgán, és piroson áthajtását, ha lehet)
Akkor már inkább a "köcsögmotoros", mert az 80 alatt úgysem közlekedik, tehát nem tart fel többet, hacsak nem érinti valami esemény, mint a napokban az Andrássy úton.
Hemü 2009.07.12. 19:42:32
Tudod-e, hogy a körút nagy részén 30-as korlátozás van? A leszűkített villamosmegállók mellett biztosan.
Ha annyi az autó, hogy nem tudnak lassítás nélkül előzni, akkor nem hiszem, hogy folyamatos 40-50-et produkálnak. Valahol mindig lassítani kell, ha nem egy biciklis, akkor egy parkoló vagy kikanyarodó jármű miatt.
Egyébként meg aki ott kerékpárosként egy normálisabb tempóval nem sávközépen közlekedik, az az életével játszik a centizők és a nyíló ajtók miatt.
Tömlős Medve 2009.07.13. 10:56:04
Ne akadjunk fenn a posztoló eszelős gyorsaságán, de leszögezném, hogy nem mérvadó, az átlag 20-25 km/h.
Maximális tisztelet minden sportolónak, a DH bringák meg egyenesen gyönyörűek!
Agyalap 2009.07.14. 10:02:32
A város közlekedése minősíthetetlenül pocsék, ezért ne a kerékpárosokat tegyük felelőssé. Azt a pár hülyét meg úgyis elüti/megveri valaki előbb-utóbb.
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2009.07.15. 09:36:42
Érdekes módon én sem érzem azt, hogy meg akarnának ölni az autósok. Talán épp az utazósebességem a titka a dolognak. Nem mondom, hogy egyenrangú félnek tekintenek, de nem jelentek számukra akadályt, nem húzzák fel magukat, ha meglátnak, mert nincs miért. Egyenes vonalú mozgást végzek és mivel hozom a forgalom tempóját, nem a semmiből bukkanok fel, hanem kb. annyi idejük van felkészülni a "fogadásomra" mintha egy BKV busz, vagy egy "kalapos suzukis" lennék.
Hogy legyen miért anyázni:
Soha nem használom a kerékpárutakat (mentségemre szóljon, hogy ugyanakkor a járdát sem), mert tény hogy szépek, de az egy négyzetméterre jutó sörösüveg-szilánkok száma sajnos pont ezeken a helyeken a legnagyobb.
kiraaaaa 2009.07.15. 09:58:45
és mindegy hogy járdán megyek, bicikliúton. Autók közé még nem merészkedtem.
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2009.07.15. 12:13:24
akinek nem inge, értelem szerűen ne vegye magára
pengusz 2009.07.15. 12:15:25
És mi ez a szegregáció, hogy a DH-sok nem bringások?
Ilyet csak egy sónyaló országútis ír :D
És a trialosok? Nekik még nyergük sincs :D
Azt meg tényleg megnézem, aki montival tartja az 50km/h- átlagot (esetleg Parti Andris írta a posztot? :D), ami természetesen szabálytalan :D
Agyalap 2009.07.16. 14:43:47
Szentendre felé mentem a kerékpárúton, Budakalász után 3! kedves lány jött szembe vidáman beszélgetve. Persze egymás mellett. Természetesen nem is engedtek el, meg kellett néznem milyen a talaj a kerékpárút mellett.
Az én jó anyámat, hogy egyáltalán arra mertem kerekezni...
Egyszóval csak én vagyok jó fej...
Perillustris 2009.07.16. 18:32:11
Azért ne olyan hevesen! A bringás evolúció része a járdázás és a kerékpárutak használata akár kerülő árán is. Lehet normálisan, a gyalogosok zaklatása nélkül is járdán tekerni. A baj a suttyókkal van, akik 15-20km/h feletti sebességgel, agyatlanul cikáznak pl. a Nagykörút járdáján.
Perillustris 2009.07.16. 18:35:43
paker 2009.07.18. 15:10:16
Perillustris 2009.07.18. 22:30:03
jónévez 2009.07.18. 22:56:04
CHrisss17 2009.07.21. 12:35:55
CHrisss17 2009.07.21. 12:44:56
Spikk 2010.02.09. 23:49:37
Ha valaki úgy előz meg egy kerékpárost, hogy vészfékezni kelljen a belsőben, akkor ott nem a kerékpáros a hunyó. Vagy rosszul látom? Ezt meg kellene tudni oldani. Indexelek, amikor kiengednek, előzök (amikor kocsival megyek).
Pl. a Budafokin megyek munkába egy rövid szakaszon (bicajjal), rendesen alig tudok a belső sávba átmenni a kanyarodáshoz, mert messziről mennek át az autók és ott van mind az egész tömeg, nem lehet odaférni.