Tudom, hogy drága olvasótáborunk jelentős része csont roppanásáról és vér fröccsenéséről szeret leginkább értesülni, legalábbis a látogatási statisztikák ezt mutatják, nekem mégis azok a kedvenc posztjaim, amikor a lelkes levélíró egy adott helyszínnel kapcsolatos közlekedési problémát elemez ki és hozzá rajzol is, hogy ne fejben kelljen megálmodni, hogy mi merre hány méter. Tomi ebből adódóan kedvenc levélíróim táborába lépett, de majd jól porba alázzátok, nehogy máskor is küldjön valamit. Mert kivételezni meg nem lenne szép, ugye.
Ha publikálásra alkalmasnak ítélitek tegyétek közzé, kíváncsi lennék a véleményekre, akár egy szavazással egybekötve, az általam javasolt változtatás értelmesebb, vagy hülye az író, és ne akarja megváltani a világot!
A helyszín Szombathely északnyugati része a 11-es Huszár út és a 87-es elkerülő egy szakasza. Itt futottam bele egy érdekes dologba, ami a forgalmi helyzet egyértelműsége ellenére is balesetveszélyes lehet.
Alaphelyzet szerint - első kép - a 87-es úttól felfelé "külterület", lefelé a város... Az építések olyan formán zajlottak, hogy a Metro előbb épült, kapott egy csatlakozást a körforgalomból - baloldali, majd évekkel ezután a környék új házakkal stb. bővülve igényelt egy újabb körforgalmat - ez lenne a jobb oldali.
Valakinek biztosan megfordult a fejében, hogy a 87-es benzinkút felőli irányából érkezőknek milyen jó lenne ha nem kellene a következő körforgalomig majd visszairányba menni azért, hogy bejussanak vásárolni, ezért nemrég a jobb oldali körforgalomtól csináltak egy egyirányú utat - ezt rajzoltam rá vastagított vonalakkal, mivel még nem szerepel a térképen... Ha valaki kíváncsi az eredeti helyzetre akkor Google Earth-ön jobban látható (lejjebb beszúrtam egy műholdképet is szemléltetésképpen - a szerk.).
Régi és új
Ami számomra érdekes az az új út becsatlakoztatása, egész konkrétan az elsőbbségek "kiosztása". A második - mindenféle művészi izlést nélkülöző - képen az eredeti áruházhoz vezető kis kanyar, majd a már becsatlakoztatott egyirányú szakasz látható a kint lévő forgalmi jelekkel, táblákkal.
Mi is az én problémám? Az, hogy miért nem az egyirányún érkezőknek van elsőbbségadási kötelezettsége?
Természetesen így is lehet közlekedni, de valahogy nem találtam benne logikát, végül arra jutottam, hogy inkább balesetveszélyes a dolog...
Ha valaki vásárolni akar és bal irányból közelít azt látja, hogy szembe nem lehet bemenni, értelemszerűen gondolja, hogy az egyirányú... és bár KRESZ sehol nem írja, hogy a kétirányú úton haladónak elsőbbsége van az egyirányon haladóval szemben - mondjuk egy ilyen helyzetben - logikusnak tűnhet azt gondolni hogy mégis, és simán befordul, puff...
Ilyen volt korábban föntről nézveVagy befordulna, ha az utolsó pillanatban észre nem venné, hogy hoppá nem látok macisajtot(háttal) az egyirányún jövőnél, viszont van azon a szakaszon ahová én kanyarodnék, aztán hirtelen satu, mert valaki épp kirobog az egyirányún.
Számomra az lenne logikus, hogy ha valahol közlekedek akkor legyek megfelelően informálva a várható helyzetről, vagy a hely kialakítása logikus legyen. Itt arra gondolok, hogy látom a behajtani tilost, oké kanyarodjunk, de alapvetően nem azt kezdem el vizslatni, hogy ugyan van-e macisajt háttal!Napokban volt téma a KRESZ "teljes" újraírása, ami szerintem felesleges, inkább csak jól és logikusan kellene használni, mind vezetés közben, mind pedig egy ilyen kereszteződés stb. betáblázásánál - ami igaz, hogy nem "KRESZ", hanem forgalomtechnika, de talán érezhető a kapcsolat.
Nikorene 2009.08.07. 10:06:27
Nikorene 2009.08.07. 10:06:58
Marcellusca 2009.08.07. 10:28:24
Körültekintően és nem megszokásból kell vezetni!
Ha "elfelejtettek" volna macisajtot oda kitenni, akkor is ugyanez a helyzet lenne. Jobbkéz szabály. De legalább vannak táblák.
Tessék azokat figyelni!
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2009.08.07. 10:33:15
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.07. 10:58:44
Vagy lehetett volna kétirányúvá tenni ezt is, akkor logikus a jelenlegi macisajtozás...
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.07. 11:03:08
Egyébként igaz, körültekintően kell vezetni, de azért nem mindegy, hogy a forgalomszabályozás segít, vagy hátráltat, netán balesetveszélyes...
craft75 2009.08.07. 11:17:21
Bár szerintem örüljetek hogy nem építettek egy viaduktot a benzinkút meg az áruház közé.
Marcellusca 2009.08.07. 11:20:58
Ha az egyirányúba teszik ki, az meg mégveszélyesebb lehet, mert a sok idióta nem képes feldolgozni, hogy miért a kanyarodóknak van elsőbbsége, mikor ő egyenesen menne tovább.
Van néhány ilyen kereszteződés és egyeseknek megoldhatatlan forgalmi akadályt jelent annak leküzdése. :)
Danessz 2009.08.07. 11:21:44
pt_tomi 2009.08.07. 11:24:30
Ez hamar kikerült:)-regisztráltam is meg minden de ez kit érdekel...naszóval:
Marcellusca:
Ha jobban megnézed teljesen más helyzet áll elő ha nincsen macisajt!
Én onnan próbáltam megközelíteni a dolgot, hogy mi lenne ha azoknak lenne alapvetően elsőbbsége, akik úgymond akadálytalanul haladhatnának!
A balról és a fentről jövő csak egy irányban mehet tovább, aki az egyirányún jön meg kétfelé vagy-vagy...
Osztom azt a véleményt, hogy nem rutinból kell közlekedni, de ha valamit forgalomtechnikailag jól is meg lehet csinálni akkor úgy kéne nem?
-"az utolsó pillanatban észre nem venné" az én voltam;)
ahha 2009.08.07. 11:26:40
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.07. 11:29:47
Marcellusca 2009.08.07. 11:44:10
metal · http://electric.blog.hu 2009.08.07. 12:18:27
PitBuli 2009.08.07. 12:22:34
Zsola777 2009.08.07. 12:23:47
Akkor, ha nagy a forgalom az áruházba/áruházból, ez az ág valószínűleg beragad, mert senki nem mond le szívesen az elsőbbségéről.
A jelenlegi helyzetben a balról jövő csak a szemből jövőnek ad elsőbbséget, ezt tisztán látja, még a fejét sem kell elfordítania, egyértelmű a helyzet.
A jobbról jövő elsőbbséget kap, de ha elmegy az áruházba, valószínűleg jelez (reméljük), így a fentről jövő jobbra tud fordulni.
Szerintem a jelenlegi helyzet kiegyensúlyozottabb, hacsak az egyirányúból jövők nem haladnak egyenesen tovább - és miért is haladnának, onnan szinte mindenki az áruházba megy.
pt_tomi 2009.08.07. 12:23:55
A balról és a fentről jövő csak egy irányban mehet tovább, aki az egyirányún jön meg kétfelé vagy-vagy..."
Zsola777 2009.08.07. 12:30:29
kispista2 2009.08.07. 12:37:01
TH 2009.08.07. 12:41:47
@PitBuli: és ha az egyirányúval szemből érkezel? Egyenesen nem tudsz menni, tehát mész balra. Annyira logikus, hogy ez nem egy védett kanyarodó út, hanem elsőbbséget kell adnod a szemből jövőknek?
pt_tomi 2009.08.07. 13:02:05
De itt a blogon is láttunk már érdekességeket, hogy ki hogyan próbál előnyhöz jutni. Van úgy, hogy itt a 87 bal körforgalma bedugul, kíváncsi lennék, hány élelmes használja ki ilyenkor, hogy a jobboldali körforgalomtól kezdve "rövidít"...
Most is azt írom annak aki nem ért egyet velem, hogy mi a logika abban, hogy ha a balról és fentről jövő kényszerítve van EGY KONKRÉT IRÁNYba való haladásra akkor miért az őt "keresztező" élvez elsőbbséget? -csak erre a példára vonatkozóan
LaMeRick 2009.08.07. 13:04:20
Kiegészítve azzal, hogy "alulról" is jöhetnek. És ugyanúgy a "balról" érkezők 99%-a "fölfelé" megy tovább.
igazi hős 2009.08.07. 13:13:16
Zsola777 2009.08.07. 13:30:12
Az már más kérdés, hogy ha a 87-es bal körforgalom bedugul, és a 87-es is, akkor többen arra fogják levágni. A két variáció közül bármelyik lesz, itt levágók úgyis lesznek, mindkét esetben azonos hatással lesz a forgalomra.
Innentől pedig tökmindegy, vissza az előző kockára...
Szerintem elfogadható, hogy egy kereszteződésben a táblákat az alapján helyezzenek el, hogy a rajta átmenő forgalmat felgyorsítsák, az újtain pedig lehetőség szerint ne álljon meg a forgalom. A jelenlegi helyzetben ez jobban teljesül. Ez pedig fontosabb annál, hogy ki hány irányba tud tovább haladni. A körforgalmak is működnek, pedig ott egy irányból "jönnek", és sok irányba mehetnek tovább. A lényeg az elsőbbség egyszerű szabályozásának a kérdése.
titan 2009.08.07. 13:37:17
blogsámán 2009.08.07. 13:38:44
sevcsik 2009.08.07. 13:40:18
De a legjobb az lenne, ha nem a kanyarban csatlakozna az egyirányú.
TH 2009.08.07. 14:18:42
De egyébként a mostani sem vészes, mert elég egyértelmű így is. Tudok rosszabbat, pl. a Lurdy ház háta mögött, ahol a kanyarodó út szintben eltér az egyenes továbbhaladástól, de nincs kitáblázva, hogy a kanyarodó védett lenne, így aztán ki a látható jelek alapján , ki pedig a táblák hiányából állapítja meg az elsőbbséget, és a kettő ellentmondásban van egymással. :)
szaGértő 2009.08.07. 14:18:53
jónévez 2009.08.07. 14:19:39
De az elsőbbséget szabályozó tábla, és az ahhoz tartozó útburkolati jel ott volt régen is, az áruháztól kihajtva elsőbbséget kellett volna adni, csak nemigen volt kinek. Az emberek hozzászoktak, hogy "arról úgysem jön senki", és néhány még ma is ezt hiszi.
csak john 2009.08.07. 14:22:01
Zsola777 2009.08.07. 14:25:43
Jelen helyzetben pedig tényleg logikusabb, ha így marad - ugyanis egy kereszteződésbe érkező autósnak csak egy irányba figyelve kell elsőbbséget adnia, és emiatt a kereszteződés miatt dugó sem alakul ki. Az autósok a központba kanyarodva ugyanis nagyobb forgalom esetén soha nem adnák meg az elsőbbséget az egyirányú útról érkezőknek - mert ez várható el tőlük. A szabályoknak az illemhez meg kevés köze van.
sevcsik 2009.08.07. 14:26:27
en.wikipedia.org/wiki/File:Magic_Roundabout_Schild_db.jpg
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.07. 14:42:37
Hát így: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Swindon_Magic_Roundabout_eng.svg
Meg így: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Magic_RoundaboutP_db.jpg
pt_tomi 2009.08.07. 14:48:34
sevcsik 2009.08.07. 14:49:05
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.07. 14:49:45
Ha ugyanis ez megtörténik, akkor biztos kétirányúvá szélesítik a most egyirányú szakaszt, tehát hosszabb távon lehet, hogy bölcs döntés volt már most így alakítani a forgalmi rendet...
sevcsik 2009.08.07. 14:51:45
pt_tomi 2009.08.07. 14:55:15
Hamarosan beküldök egy szintén szombathelyi, de ennél sokkal rafkósabb helyet, ahol "gyárilag" nincs kirakva egy macisajt ami miatt a kereszteződés mind a négy irányából más a forgalmi helyzet...
pt_tomi 2009.08.07. 14:58:00
Ahogy én emlékszem még sziget sem volt a közepén, csak fel volt csíkozva.
Rousboy 2009.08.07. 14:59:54
Figyelni kell, mint vezetés közben általában és akkor nincs gond...
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2009.08.07. 19:31:45
Bár annak, aki rutinból vezet, tök mindegy.
jónévez 2009.08.07. 21:33:56
A posztban jelzett áruházból kihajtva is van elsőbbségadási kötelezettséget jelző tábla, látszólag értelmetlenül (még), de ott elsőbbséget kéne adni, például nekem, aki azon a nyúlfarknyi úton (az ábrán a hurokból kihajtva,onnan balra nézve) vettem ki a pihenőmet, de elindulva már a forgalom része, résztvevője vagyok (nem szokták). És ezután következik az ominózus tábla (a piros karikában), ami a METRO megnyitása óta ott van, csak senki nem vette figyelembe. A posztoló sem, pedig (szerintem) ő helyi illetőségű.
Másoknak:
Egyébként pedig abból az áruházból (és az összesből) kihajtó figyelmébe ajánlanám: a tábla ott csak a gyengébbek kedvéért van kitéve, ugyanis ezek út menti ingatlanok, tehát a tábla hiányában is elsőbbségadási kötelezettség van.
@Tanácstalan: Mint írtam: nem új forgalmi rend, csak senki nem foglalkozott vele, hogy ott tábla van.
Addig csak a szélvédőjavító ügyfeleit veszélyeztette, aki átrongyolt a táblán, most többeket.
TH 2009.08.07. 22:42:33
"Egyébként pedig abból az áruházból (és az összesből) kihajtó figyelmébe ajánlanám: a tábla ott csak a gyengébbek kedvéért van kitéve, ugyanis ezek út menti ingatlanok, tehát a tábla hiányában is elsőbbségadási kötelezettség van."
Ezt most nem teljesen értem. Ez egy útkereszteződés. És mint ilyen, szabályozni kell az elsőbbség kérdését valahogy. Mit értesz azon, hogy a tábla a gyengébbek kedvéért van kitéve? Ha nem lenne ott, akkor a balról jövőket ugyan miért kéne elengedni? Vagy hogy érted?
jónévez 2009.08.07. 23:01:43
Azt a METRO kijáratra értettem, ahol ugyancsak nem adnak elsőbbséget, ha nekik balról jövök.
Ezután (onnan jobbra kifordulnak) jön az a kereszteződés (10méter? 20?), amit a posztoló kifogásol. Az már tényleg nem útmenti ingatlan kihajtója, viszont az áruház megnyitása óta táblával ellátott.
jónévez 2009.08.07. 23:13:32
Jön ki az autós a bevásárlóközpontból (így is szerepel a posztoló rajzán, csak rövidítve bev.közp.-nak), ahogy a hurokból kijön, akkor ÚT MENTI INGATLANRÓL hajt ki, egy kapun át. És már itt sem néz el balra, pedig itt is van tábla, erre értettem azt, hogy a "gyengébbek kedvéért".
Ezután jön a másik tábla, amit évekig senki nem vett figyelembe (a posztoló sem), nem tartotta be az az által adott utasítást.
Integrált Szerverterror 2009.08.08. 00:22:43
Tron65 2009.08.08. 18:41:06
A bevásárló központok bekötőútjai ÁLTALÁBAN alárendeltek annak, amikre rácsatlakoznak.
"...bár KRESZ sehol nem írja, hogy a kétirányú úton haladónak elsőbbsége van az egyirányon haladóval szemben..."
Nemírja, mert nincs ilyen elsőbbségi jog ...
"...logikusnak tűnhet azt gondolni hogy mégis, és simán befordul, puff..."
És a szemből egyenesen érkezőnek mért nincs elsőbbsége???
Pedig erről még a KRESZ is ír.
Tessék ne megszokásból vezetni!
Lips 2009.08.08. 20:53:21
Kovacsla 2009.08.11. 15:28:25
Macibb
dorfield 2009.08.12. 16:52:54
Az még hozzátartozik a dologhoz, hogy a Metro(bev. kp.) felé (a képen balról) és felől sokkal nagyobb a forgalom, mint az egyirányú úton, ezért is megtévesztő.
@promontor: a Metro és a benzinkút között már meg is épült az Aldi...(részben emiatt volt szükséges az új út)