Jó használt autót vásárolni nem könnyű, különösen nem kereskedésből, mert a nagy részük egyébként is minden eszközzel csak arra megy, hogy minél többet húzzon le a szerencsétlen leendő vevőről. A múltkori Lagunás posztunk is nagy port kavart fel, még a hirdető is megkeresett azzal, hogy őt is átvágta a kereskedő a kilométer óra visszatekerésével. Frigyes ennél sokkal óvatosabb volt, időt, pénzt és energiát nem kímélve kereste meg a megfelelő kocsit, de minden bizonnyal jobban járt azoknál, akik az első, szépen lemosott autót megveszik.
2009. januárjában a helyi önkormányzatnál leadtuk a mozgáskorlátozott utalvány iránti kérelmünket.Sajnos elég szomorú történet önmagában is, annak ismeretében, hogy a gyerekek után kellett kérnünk, pláne. Elbírálva június végére, július elejére lett, hurrá, nézhetjük az autókat, vehetünk egy nagyobbat, kevésbé használtat. Eddig egy "régi" Swiftet nyúztunk, akármennyire is a szívünkhöz nőtt, kezdtük kinőni, főleg a csomagtartót.
Gondoltuk, valami alsó középkategóriás kombit/egyterűt csak találunk elfogadható állapotban úgy 1,4-1,5 millió Ft áron. A feleségem nagyjából rám bízta a döntést, el is kezdtem bújni a használtautós oldalakat. Tudni kell, hogy az utalványt csak kereskedőnél lehet beváltani, így a nagy többségtől eltérően nálam a magánszemély által árultak nem jöhettek szóba. Természetesen meg lehet oldani "okosan" is magánszemélytől ha van kereskedő ismerős, de nem akartam vállalni az ezzel járó macerát.
Tehát gőzerővel bújtam a hirdetéseket. Dízel kilőve, automata váltó kilőve, francia/olasz autók kilőve, klíma kötelező. Nagyjából ezek voltak a kívánságok, na meg az elfogadható futásteljesítmény és férjen bele a fent már említett keretbe. Nem lett volna baj a 150 ezer km sem, de csak és kizárólag megfelelő és ellenőrizhető karbantartás mellett.
Kezdett szűkülni a lehetséges jelöltek köre: Ford Focus kombi, Opel Astra Classic II kombi, Opel Meriva, Ford C-Max, Toyota Corolla kombi (AE11 és AE12 is), Toyota Corolla Verso. Nagyjából ezek. Találtunk párat, leegyeztettem, hogy megyek megnézni élőben is. Innen jön a kevésbé vicces rész. (Illetve most már az, de akkor tudtam volna bemosni egyet-egyet a tisztelt uraknak.)
1. kereskedés, Jász-Nagykun-Szolnok megye:
Opel Meriva, 2003-as, bordó, full fapad klímával és központi zárral. Gyanús volt, hogy mi augusztusban néztük meg az autót, a hirdetésben a képek februáriak voltak. Szerelővel beszéltem, azt tanácsolta, felejtsem el a kereskedést és az autót is, csak gond lesz vele...2. kereskedés, Jász-Nagykun-Szolnok megye:
Ide egy Renault Megane kombit mentünk megnézni. 80 ezer km-rel hirdették, a belseje alapján legalább 280 ezer volt benne, iszonyatosan leharcolt állapotban. Ugyanott a kereskedő nagyon ajánlgatott egy fehér Opel Astra Classic II kombit, hogy az a tuti, nézzem meg, tip-top, nekünk az kell. Nem kellett... Vajon miért ajánlgathatta annyira?3. kereskedés, Fejér megye:
Renault Scenic, 2004-es, bordó. Az orrunk elől vitték el, de a kereskedő szimpi volt és segített a paramétereknek megfelelő autót keresni. Sajnos ő sem talált, ő a pozitív kivételek egyike. Tényleg. Azon kevesek egyike volt, aki nem átvágni akart.4. kereskedés, Fejér megye:
Toyota Corolla kombi, 2002-es, világoskék. Itt kezdődött el az érdemi keresés, az előző három igazából annyira nem volt komoly. Tehát kocsiba be, elmentünk megnézni. A kereskedő tipikus faházas, murvás nepper. Beülök, telefonon hívom egyik barátomat, aki ugyanezt a márkát árulja újonnan. Sorolja, hogy miket nézzek.Bal oldalt a küszöb alatt fut egy műanyag díszléc. Az utolsó patent hiányzott. Gondoltam ez legyen a legnagyobb baja, pótolható. A gyári kerekek helyett valami gagyi alufelni. Állítólag az első tulaj, aki egyébként a nepper egyik barátja volt, lecserélte... Apropó tulaj, volt neki egy második is, hölgy, nemdohányzó természetesen, aki munkába járáshoz használta az autót. Kicsit gyanús volt a 97 ezer km. Szervizkönyv volt, igaz csak az első 3 év vezetve, nem a helyi, hanem egy kb. 50 km-rel odébb levő szervizben...
A srác kérdésemre azt válaszolta, hogy ők nem tekerik vissza az órát, mert minek, úgyis kiderül... (Ki is derült...) Annyit azért bevallott, hogy e két hátsó ív javítva volt. Elvittük szerelőhöz. Fékpadra fel, kezdik nagyon csóválni a fejüket. Emelőre fel, fejcsóválás erősödik. Kezdik mesélni. A két hátsó ív javítva volt, a két küszöb is, hogy meddig, nem tudják, mert nem látják, hogy hol van eldolgozva a festék.
Az első lökhárító előző életében piros volt. A bal első futómű kukára való. A motor orrán-száján dől az olaj. A nepper eljátszotta a nagyhalált. Mondom neki, ha 1,5 millióért nem is, 800 ezerért elhozom. Nem. Hát nem. Ugyanott volt egy Opel Astra Classic II sedan, km óra állása ugyanennyi, a szervizkönyvet majd behozza a tulaj, hát persze...
Visszatérve a Toyotára. A kereskedő váltig állította a két tulajdonost. Lekérdeztük okmányirodában - még az átvizsgálás előtt -, ott kiderült, négy az a tulajdonos, és ami a legfontosabb: banki hitel van még az autón, nincs levéve a bank opciója, tehát át sem tudnánk íratni a nevünkre... Forrtam a dühtől, teljesen potyára mentünk, üzemanyag, autópálya matrica, egy nap szabadság ugrott...
5. kereskedés, Fejér megye:
Ide csak azért mentünk be, hátha találunk valamit. Nem volt, helyette beszélgettünk egy kicsit a kereskedővel. Elmesélte, hogy a 4. számú kereskedés nagyban űzi a visszatekerős mókát. Sőt, csak visszatekert autóik vannak. Tőle nem veszi meg a vevő, mert 180 ezret futott, az meg már milyen sok, de ugyanazt az autót elviszi tőle a kedves nepper, visszapörgeti, ott meg 80 ezer km-rel megveszi ugyanaz az érdeklődő több százezerrel drágábban.6. kereskedés, Pest megye:
Renault Scenic 1.6, 2003-as évjárat a futásra már nem emlékszem, akkor már nem sokat adtam rá, inkább az állapotot figyeltem. A tisztelt kereskedő még csak fel sem állt az asztaltól amikor betértünk hozzá érdeklődni. Be lehet ülni, elmehetünk egy körre, de mégis hogyan képzeljük, hogy alá akarunk nézni... Köszönjük, viszlát...7. kereskedés, Pest megye:
Citroen Xsara Picasso, 2003-as, 91 ezer km-rel. Állítólag egy anyuka hordta vele iskolába a gyerekét, a belseje nagyon le volt pukkanva, a kárpit iszonyatosan bolyhos, a sebváltószoknya szanaszét szakadva. Egy laza 100e km-t simán letagadtak...8. kereskedés, Pest megye:
Renault Scenic 1.6., 2003-as évjárat ez is, 85 ezer kilométerrel. Kereskedő kinyitja, üljünk be, ha akarjuk vihetjük a műhelybe alánézni, adnak rétegmérőt, jöhet a mi szerelőnk is. De pillanatnyilag nincs ideje, nézegessük csak az autót, ha kérdésünk van, keressük. Átnéztem az autót. Gyanúsan rendben volt.Szerelőmet riasztottam, hogy jöjjön. Közben a feleségem megtalálta a szervizkönyvet, benne minden bepecsételve, igaz nem márkaszerviz által. Sebaj, mert mellette volt az előző tulaj telefonszáma. Közben leellenőriztük, tényleg ő volt az egyetlen korábbi tulajdonos. Felhívtam. elmondtam ki vagyok és mit akarok, jót beszélgettünk.
Elmondott mindent, őszintén, a korábbi kisebb javításokat is. Egy helyen javítva volt a fényezés és a szokásos gyújtótrafő csere már megvolt. Még meg is hívott magához az Assistance kártyát ideadni. Az autót közben megemeltük, átnéztük. Nem minden volt rajta tökéletes, kicsit rá kell költeni, de egyébként újszerű állapotban van. Elhoztuk. Az km óra állása garantált. Az autóval semmi gond nem volt azóta sem.
Voltunk még sok helyen, de azok még ennyi említést sem érdemeltek. Látunk újjáépített másik Toyotát, autópályán élt Opel Astrát (a felverődő kavicsoktól lepattogzott a lökhárító és a motorháztető nagy részén a fényezés), Ford Focust, amely "garantáltan nem volt céges autó", harmadik Toyotát aminek "csak" a hátulja volt újááépítve, szóval sok mindent. Ráadásul ezek nagy részét már én szúrtam ki, szerelőig el sem jutottunk. Természetesen mindegyik 80-90 ezer kilométerrel...
Közben kaptuk az okos tanácsokat, úgy mint "Japán autót ne, csak németet!", ezt olyantól aki az életében nem ült még Opelen kívül más autóban. Olyat is, hogy "Isten őrizz, nehogy franciát!", szintén opelestől. Volt aki a Toyotára esküdött, a végén meg kiábrándultam mindenből és vettünk egy franciát...
Akit érdekel, megkereshet privátban és elárulom a kereskedések nevét, egyik-másikat ajánlatos messziről kerülni. Ha meg valaki ilyen Renault vásárlásán töri a fejét tudok adni pár tippet, hogy mit kell nézni laikusként, szerelővel történő átnézetés előtt.
Az utolsó 100 komment: