Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) kresz (720) KRESZ (1) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

A cseheknél jobb a sör, mint az autópálya

2009.11.15. 13:22 :: SilentSound

Tegnap este volt szerencsém nem is egyféle, ránézésre kólával vagy kávéval összetéveszthető cseh sört megkóstolni, úgyhogy most nem is következhet más, mint a Prágában élő TH posztja. Ő nem akarta jobb színben feltüntetni a helyzetet, mint amilyen valójában, volna ott is min javítani.

A már hetek óta elkezdett, de be nem fejezett posztkezdeményemet GPisti posztjának hatására gyorsan befejeztem, íme itt van. Így már természetesen nagyjából aktualitását is vesztette a dolog, de ha már megírtam, gondoltam, befejeztem és átküldöm, aztán majd eldöntöd, mit csinálsz vele, lehet, hogy most tök felesleges lenne kirakni...:)

Nos, mivel már több, mint egy éve élek Prágában, a hasonló témájú posztokon felbuzdulva elkezdtem írni a cseh közlekedésről egy blogposztot, csak mindig félbehagytam. Most viszont, hogy GPisti posztja megjelent, úgy érzem, hogy ideje befejezni, megpróbálom kiegészíteni az ő tapasztalatait.

Haladjunk tehát a szlovák határ felől, kezdjük az autópályán. :) Az autópálya fizetős, hagyományos matricás rendszerű, jóval olcsóbb, mint a magyar, cserébe igen gyatra állapotú az autópálya. Érzésre kb. a régi M7-es, de néhol annál is sokkal rosszabb... A belső sáv még csak-csak rendben van, úgyhogy amikor kicsi a forgalom, akkor sokan a belsőben mennek inkább, amíg utol nem érik őket.

Ez elég érthető, néha én is követem a példát. Az elmúlt egy évben elég sokszor tettem meg a Prága-Budapest utat, a cseh autópályán talán háromszor vagy négyszer villogtak le a belső sávból miközben előztem (tehát nem volt hova lehúzódnom), ezek közül egy alkalommal volt cseh rendszáma az illetőnek, a többi magyar volt. Hiába, itt úgy látszik többen tudják, hogy a Favoritba ritkán szereltek rakétahajtóművet, ezért egy kamion előzése időigényesebb feladat, mint egy néhány száz lóerős autóval.

Olyan, hogy rámhúzzák a kormányt, beálljanak mögém 2 miliméterre, és onnan villogjanak vagy dudáljanak, ilyen szintén csak egyszer fordult elő itt velem, de az is egy másik autópályán, ráadásul a városon belül, 80-as (állandó) sebességkorlátozásnál volt (gonosz módon csak 95-el mentem, mert rendszeresen mérnek a rendőrök az adott szakaszon, így is végigelőztem a külső sávot). A kocsi meglepő módon Audi volt (ezek a fránya előítéletek!), huszonéves idiótagyerekkel a kormánynál. Hozzáteszem, hogy a fentebb leírtak igazak a szlovák autópályára is.

A sebességhatárt itt sem veszik szentírásnak, de 180-200-al száguldozóból nem sok akad.

Az autópálya Prágába be- és kivezető szakasza háromsávos, ezt egy fokkal kezelik jobban, mint nálunk: a többség itt is a középső sávban megy, de egy egészen picivel talán többen vannak azok , akik észreveszik magukat legalább akkor, amikor mögéjük ér egy másik autó...

Tömören és röviden a sofőrök lényegesen kevésbé agresszívek, mint nálunk.

Beérve Prágába is ugyanez a nyugi tapasztalható, a sávváltás egyszerű; kiteszi az ember az indexet, és ha van egy kis hely a másik sávban, akkor tízből kilenc esetben segítik enyhe gázelvétellel a sávváltást. Az utak minősége a városban talán egy kicsit jobb, mint Pesten. Pontosabban az útfelület itt sem sima mindig (magyarul szép kis huplik vannak az úton), a csatornafedelekkel itt is sok a probléma (irigylem GPistit; azon a macskaköves utcán, amin én (és a busz) járok haza, van pár durván kiálló fedél, ahol megsüllyedt az út körülötte), de durva (értsd: nagy és mély) kátyút nem láttam egyet sem.

A sebességkorlátozást városban is viszonylag rugalmasan kezelik, de ez függ attól is, hogy milyen úton mennek. A 2x2 sávos, középen villamospályás úton nem ritka a 70-80-as tempó sem, de sokan mennek kerek 50-el is. A város belsőbb részein jellemzően jobban betartják az 50-60-as tempót.

A zebrán a belvárosban elég nyugodtan át lehet kelni, ha a járdán ácsorogsz, akkor is van, aki megáll, de ha lelépsz, akkor nagyon-nagyon kevés olyan gyökér van, aki elhúz előtted. A külsőbb részeken jobban kell figyelnie a gyalogosnak, ott hajlamosak az autósok átrobogni a zebrán, hiába várnak többen is az átkelésre esetleg.

Viszont sok zebránál van plusz világítás és fényvisszaverő tábla, úgyhogy könnyebb őket észrevenni, mint Budapesten, ahol sokszor egy eldugott tábla, plusz a lekopott festés alapján kéne időben észlelni a gyalogátkelőhelyet. Ja, és eddig akárhányszor volt olyan, hogy kétsávos úton mentem, és megálltam a zebránál a gyalogosoknak, akkor eddig még mindig megállt a mellém érkező is.

Közlekedési jelzőlámpák: a nyugis közlekedés hátulütője, hogy bizony a zöldnél az elindulás is nyugis, vagyis szép komótosan indulnak el a népek, ez lehetne dinamikusabb. A sárgánál viszont megállnak, ha tudnak, mert a keresztforgalom abban a pillanatban zöldet kap, ahogy a piros kigyullad.

A dudálás is viszonylag ritkább, kivéve persze, ha egy taxissal húzol ujjat, mert ők a világon mindenhol egyformák nagyjából. :)

A parkolás az egy nehéz ügy. A belvárosban általában csak engedéllyel (aminek elég komoly éves díja van) lehet parkolni, fizetős helyek vannak, de ezek este hat után ingyenesek, és meg is telnek pillanatokon belül. Parkolóházból és mélygarázsból van néhány a városban, de nincsenek túlreklámozva, úgyhogy véletlenszerűen megtalálni nem olyan könnyű, mint mondjuk egy német városban, és elég drága is (kb. 500 ft/óra).

Az is érdekes még, hogy sok a SUV és egyéb drága (főleg német) autó, de a többség képes ezekkel is normálisan közlekedni vele, és nem képzeli magát felsőbbrendűnek a többieknél.

Összefoglalva tehát nagyon nagy a különbség a cseh és a magyar közlekedés között – az előbbi javára.

53 komment

Címkék: közlekedés külföld autó sztereotípia autópálya

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

...::: Flúgos Kamionos :::... 2009.11.15. 13:40:05

Én már tudom...

Én is sokat járok/jártam Csehországba, és valóban, a közlekedési morál egész jó, de az utak csapnivalóak. Nem is értem, hogy mernek pályadijat kérni azért a panelútért. Személyautüval még nem volt hozzá szerencsém, de pl. a kamion és a teherautó iszonyúan pattog rajta. Viszont a Prága előtti szakasz már nagyjából tűrhető minőségű. Érdekes, ugyanez mondható el a Németországba vezető, D5-ös pályáról is. Nem is értem, miért :)

sreetfighter 2009.11.15. 13:51:15

"nagyon nagy a különbség a cseh és a magyar közlekedés között – az előbbi javára."
Nem igaz!

Tornado86 2009.11.15. 14:29:45

OFF. Lenne a posztíróhoz - bár más is válaszolhat rá - egy nem témába vágó kérdésem? Mennyiért veszik arrafele az eurót és a forintot mostanában?
ON
@sreetfighter:
Majd júliusban megfejtjük páran a tutit, amikor takarítósdit fogunk játszani ha olyan a helyzet hogy szükség lesz rá (nem, nem a kamiont 120-130al elõzõkre gondolok). Egyébként a sztrádáik tényleg lehetnének jobbak is, legfeljebb kirakok 1 "Szatmárnémeti elõre" jelzésû táblát, a szlovák-cseh határnál egy "Biharfélegyháza vége" táblával, nagyjából arra az útszakaszra emlékeztet a D2es, igaz kevésbé drasztikus változatban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.11.15. 15:50:54

Az én évi egyszeri prágai tapasztalatom (OFF egy kis reklám a tavalyiról itt: jozsefbiro.blog.hu/2008/11/16/pragai_sorkostolas, az idei nemsokára jön... ON) alapján a Budapest-Prága autópálya helyenként tényleg emlékeztet a régi M7-re (dödöm-dödöm), de szerintem annál azért lényegesen jobb.

Viszont a kisebb utak kitáblázottsága szerintem elég ramaty, az itthon sokkal jobb. Csak hogy valamiben mi is szépítsünk a mérlegen, mert amúgy az ottani közlekedési morálról nekem is jobb a véleményem, mint az itthoniról...

tardyl 2009.11.15. 17:38:05

Isten hozott mindenkit az '-al, -el' rag barátainak táborában! Így gazdagodik a nyelv.

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.11.15. 17:39:20

Félszavakból összerakott vélemény, ami köszönőviszonyban sincs a valósággal.

Sebesség: ha fele annyira jól tudnának vezetni a csehek mint amennyire gyorshajtanak akkor ők lennének a Forma1-es világbajnokok évről évre. 130-as tempóval te vagy a leglassabb az autópályákon.

Tudás: ha fele annyira tudának vezetni, mint amennyire szarul parkolni SEM tudnak, akkor ők lennének a Forma1-es világbajnokok évről évre. Még egy egyenes parkolást sem tudnak véghezvinni (nézz körbe a bevásárlóközpontok környékén...), a párhuzamosról ne is beszéljünk. A legtöbbnek a párhuzamos parkolás azt jelenti, hogy betolom a seggét, és ami kilóg, így jártatok.

Tudás2: ha fele annyira tudának vezetni, mint amennyire kurvára magabiztosak, akkor nem történne minden héten legalább kettő baleset, amikor a sofőr valahogy nem látta a villamost (amik már jópár méterről csörgetnek), de persze "lófaszt, beférek még előtte".

Gyalogosok: tízből nyolc autós leszarja a zebrát, és tízből legalább négy a legteljesebb bamba nyugalommal és arckifejezéssel húz el fél centire a lábad előtt akkor is ha a már a zebrán állsz. Egyetlen kivétel ha a gyalogos egy nő, babakocsival, akkor meg szoktak állni.

Autóutak minősége: A D1-D2 a leállósávtól a belső sávig egy darab szar. Nyilván mivel egy gyakori tranzitvonal a kamionoknak is, de egyáltalán nem törődnek az alkalmi javításokon kívül vele.

Közlekedési jelzőlámpák: nem tudom merre jártál a városban, de nagyon nem vagy képben. Úgyanúgy áttolják magukat a sárgán, mint a magyarok, gyakran még a piroson is, mert úgy ítélik meg hogy ha sehonnan nem jön autó vagy villamos, akkor a piros valójában zöld.
Az meg, hogy mikor vált a keresztforgalom lámpája, az helytől függ, ne beszélj baromságokat hogy mindenhol ugyanaz.

Mondjuk a blognak a színvonalán úgyse segít, de érdemesebb objektívebb posztokat írni, nem pedig lefetyelést.

Pueblo 2009.11.15. 17:44:15

Többéves prágai múlttal és sokezer autópályás kilóméterrel a hátam megett állitom, ugyanannyi bunkóval találkoztam a cseh autópályán, főleg a brno-i- prgágai szakaszon, mint az M1-en kifelé. Főleg Skodával tépnek állat módjára az AUDI-n kivül. Ezenkivül nem ismerik a köszönetet, ha beengeded őket. A Brno - Prága szakasz pedig mindkét irányba katasztrófa; csak előző sávben megyek, mert kirázza a lelkemet a pocsék autópályájuk.

Pueblo 2009.11.15. 17:46:19

@Gazságosztó Alálarcos: Szinte egyetértek, kivéve a sárga lámpák. Az én tapasztalatom, hogy azonnal megállnak, amint meglátják. Ég és föld a különbség Budapest és Prága között ezen a téren.

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.11.15. 17:56:21

@Pueblo: szintén többezer kilométer az egész ország területén, úgyhogy nem igazán hatott meg az "többmintegyéveélekittmekkorakirályvagyok" hatalmas tapasztalata.

A kisebb rendű E utak és kevésbé használt D8 vagy D11 használható minőségűek, de sajnos a vezetési tudás vidéken se jobb.

A köszönetről jutott az eszembe: annyira ostobák, hogy nem ismerik fel ha elsőbbséget adsz nekik. Nem egyszer történt meg, hogy intettem: semmi. Jó, lehet, hogy nem látta. Intek mégegyszer: még mindig semmi. Villantok: néz tovább bambán. Aztán elindultam ha nem hát nem.

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.11.15. 17:57:45

@Gazságosztó Alálarcos: eddigi tapasztalatom szerint Magyarországon legalább van valamiféle minimális szemkontaktus a két sofőr között elsőbbségi esetekben; Csehországban ezzel nem igazán találkozik az ember, csak bámulnak előre.

efhábé 2009.11.15. 17:58:17

"Az autópálya Prágába be- és kivezető szakasza háromsávos, ezt egy fokkal kezelik jobban, mint nálunk: a többség itt is a középső sávban megy, de egy egészen picivel talán többen vannak azok , akik észreveszik magukat legalább akkor, amikor mögéjük ér egy másik autó..."

Egészen meglepő, de mintha egyre többen fognák fel, hogy a jobbratartás a 3 sávos szakaszon is kötelező.
Tegnap este pl. összesen 2 vagy 3 autót láttam, aki a középsőben felejtette magát, a többiek mind húzódtak ki jobbra, ahogy a nagykönyvben elő van írva.
Mintha valamelyest javulna a helyzet.
Sőt, tegnap reggel pont belefutottam a balesetbe a '47-es kilométernél, majd egy órát álltunk egyhelyben, de senki nem indult el a leállósávon, még a kopasz mercis sem.
Meglepő és boldogító változásokat érzékelek az utakon. Mintha folyamatosan javulna a helyzet.

Sickret Service (törölt) 2009.11.15. 18:08:41

SZombaton mentem az M7-en, Siófok oda-vissza.

1. Odafelé a 47-esnél nagy karambol volt, több kilométeres sor állt 40 percig legalább.
A jó magyar élelmes autós mit csinál ilyenkor? Nekiáll a leállósávban fél kilométert tolatni a legközelebbi lejáratig.
Sőt, nem csak tolattak, a legügyesebbek simán Y-nal megfordultak és a leállósávban forgalommal szemben visszamentek a lehajtóig.
A kiérkező két szirénázó tűzoltóautó nagyon örült nekik, ugyanis nem tudtak tőlük rendesen haladni a balesethez. :(

2. Visszafelé gyérebb volt a forgalom este, én szokás szerint tartottam a 130-at, de akadt tucatnyi 180 körül száguldozó, mondanom se kell, a márkák többnyire BMW és Mercedes, egy Porsche is volt meg egy VW Passat CC.
Úgy látszik, a drágább és nagyobb teljesítményű autók tulajdonosai a kocsi vásárlásával együtt kapnak egy felmentést is a szabályok alól...
(nem az irigység szól belőlem, én is mehetnék 250-nel is, az autóm tudja, csak éppen a tapasztalat ezt mutatja...)

duke3D 2009.11.15. 18:10:51

Két hete voltam Pragaban. Az Brno-Praga szakasz valoban nagyon pocsek minosegu. Pragaban keveset autoztam, ugyhogy nem igazan tudok velemenyt formalni. Az autopalyan visszafele viszont egy 200-zal vagtato cseh Octavia majdnem belem szaguldott hatulrol, csak oriasi fekezessel kerulte el az osszeutkozest. Igaz, en is hibas voltam, mert a hullamvasut kulso sav miatt a belsoben cammogtam 130-cal, de a csavo olyan hirtelen volt ott, h mire felocsudtam, mar majdnem belem jott.

ZON 2009.11.15. 18:44:05

Szerintem nem annyira hulladék az autópályájuk, és gyalogosként sokkal inkább európainak éreztem magam, mint hazámban.

fortytwo 2009.11.15. 18:55:15

en is rendszeresen jarok pragaba kocsival, foleg a pozsony-praga tavon...nagyjabol egyezik a velemenyem

a D1 egyszeruen szar es eletveszelyes
a brno-praga szakasz feltavan van egy 50-60 km amikor feler az ember a legmagasabb pontra, az mar oktober elejen is le tud fagyni, es minden nap legalabb 1 halalos baleset.
a csehek szarul vezetnek,percekig totojaznak,majd amikor mar elkezded leszarni oket akkor hirtelen megjon a batorsaguk es fel ora seggbemaszas utan a legszarabb pillanatban (hidnak fel, zarovonalon, kamion egyertelmuen szembe) akar megelozni
pesten sokkal temposabban indul mindenki el a lampanal mint pragaban
a veszvillogos koszones az engedekenysegert gyakorlatilag ismeretlen
idejekorai iranyjelzes ismeretlen, feluton a kanyar kozben nagynehezen kirakjak
ceges kombi octavia-20-as jani kombinaciot inkabb el kell engedni, a multkor a faszi a brno-i elkerulon fel orat villogott mogottem mikozben teljesen tele volt mind a ket sav a varos szeleig
a tukorbe nezes nelkuli savvaltas a legnormalisabb dolog
az M mercedeses, X bmw-s faszik nem azert a kocsma/bolt/etc bejarata elott a patkara parkolnak mert lustak/bunkok, hanem mert egyszeruen tul benak leparkolni egy ekkora autot egy normal parkolo helyre...
kb ennyi jut eszembe igy 2 perc alatt

- duplagondol 2009.11.15. 21:08:03

"a nyugis közlekedés hátulütője, hogy bizony a zöldnél az elindulás is nyugis"

Ha már egyszer harmadannyi lámpát szereltek fel, mint nálunk...

Na, meg még ezt..:)img188.imageshack.us/img188/6351/dsc01208o.jpg

Da Moon Iz Black (Saigo O Wasamono) 2009.11.15. 21:25:18

1. TH Brnoban él, ha jól emlékszem.

2. ezt a posztot megint csak cáfolnám, mivel laktam ott. a Brno-Prága szakaszon szinte minden nap van haláleset, halálútnak hívják.

3. engem elég sokszor villogtak le csehek is, akik 200-al toltak. sokkal szarabbul vezetnek, mint elsőre látszik....

na ennyi, meg egy bambi!

jewellery 2009.11.15. 21:50:19

En is sokat utazom Pragaba, meghozza az utobbi 20 evben egyfolytaban... es eleg gyorsan is :)

A vezetesi moral egyaltalan nem volt semmivel sem jobb 2 evvel ezelottig, (pont ugy mentek 200 folott stb a csehek) amikor brutalis buntetesi es nagyon hatekony - sokkal surubb - ellenorzesi rendszert vezettek be. Azota ugy megijedtek a csehek, hogy csak kulfoldon szaguldoznak, de ott igen.
Csak nezzetek meg a cseh rendszamu autok vezeteset magyarorszagon...

A D1-es halalut egyebkent nem azert halalut, mert gyorsan mennek, hanem, mert az ut kapacitasa sokkal kevesebb, mint az a szornyu nagy forgalom ami rajta nap mint nap halad (sokkal tobb, mint a magyar M1-esen) es mivel hegyen keresztul megy, igy telen fagy es kod is gyakran van rajta.

igazi hős 2009.11.15. 22:39:44

Én évente csak egyszer megyek Prágába, de akkor gyorsan, mert az asszonynak reggel 9-re ott kell lennie, de aludni csak otthon tud :-)
Szerintem a pálya állapota nem vészes (vagy csak a mi autónkban van lengéscsillapító), a forgalom nem zavaró (töredéke a forgalmasabb német pályáknak) és gyorshajtóból sincs több mint itthon (150-160-nal megyek, alig előznek meg, azokból is sokkal kevesebb villog). Viszont Prágában parkolni Pesthez képest is borzalmas és olyan meredek, szűk és kanyargós utcák vannak, hogy ihaj. Ja és a ott sincs túl sok híd a város két része között.

2009.11.15. 23:16:46

Idén kétszer volt szerencsém megjárni Csehországot átutazóban. A D1 az teljesen katasztrofális állapotban van. 140-150-el a külsőben nem tudtam haladni, de a belsőben is rázott rendesen. Túl sokan nem értek utól, mert éjszaka mentem, a kamionok viszont egymást érték. A német határ előtti kacskaringós hegyvidéki utaknak éjszaka megvan a romantikájuk.
Egy dolgot viszont senki nem említett itt. Lehet, hogy senkinek nem tűnt fel, hogy az autópálya jelentős szakaszán nincs vadvédő háló (jó nagy vérfoltok vannak a burkolaton). Mire átértem Németországba 10 évet öregedtem.
Másodjára visszafelé Prágánál özönvízszerű eső volt. Több mint 5 cm vastagon állt a víz. Vidám volt sávot váltani.

TH 2009.11.16. 11:10:45

Na, sikerült jól megosztanom a népet, hurrá! :)
@Da Moon Iz Black a napfény belülről fakad :): "1. TH Brnoban él, ha jól emlékszem." ???
------
Na, nézzük a többi hozzászólást, igyekszem reagálni...
Az autósok vezetési tudására nem akartam nagyon kitérni, valóban nem ifjú Schumacherek mennek az utakon, de azért annyival nem rosszabb a helyzet, mint nálunk.
Egyrészt nem azt mondtam, hogy senki nem megy gyorsan, csak azt, hogy kevesen mennek 180-200-al...ezt a véleményt fenntartom, mert ezt tapasztalom.
A parkolás kb. úgy megy nekik is, mint a pestieknek, nem jobb, de nem is rosszabb.
Ja, egyébként pont tegnap kaptam egy cetlit az autómra a városi rendőrségtől, amin megköszönik, h. rendesen parkolok. :)

@Gazságosztó Alálarcos:
"Gyalogosok: tízből nyolc autós leszarja a zebrát, és tízből legalább négy a legteljesebb bamba nyugalommal és arckifejezéssel húz el fél centire a lábad előtt akkor is ha a már a zebrán állsz. Egyetlen kivétel ha a gyalogos egy nő, babakocsival, akkor meg szoktak állni."
Ez teljes hülyeség. A belvárosi szakaszokon viszonylag jók az esélyek a sima átkelésre, de a külvárosban sem vettem észre, hogy nem alapján szelektálnának...

"Közlekedési jelzőlámpák: nem tudom merre jártál a városban, de nagyon nem vagy képben. Úgyanúgy áttolják magukat a sárgán, mint a magyarok, gyakran még a piroson is, mert úgy ítélik meg hogy ha sehonnan nem jön autó vagy villamos, akkor a piros valójában zöld.
Az meg, hogy mikor vált a keresztforgalom lámpája, az helytől függ, ne beszélj baromságokat hogy mindenhol ugyanaz."
Hát én NAGYON ritkán láttam olyat, hogy valaki durva narancssárgában-pirosban ment volna át, sárgán átmennek, ha még átférnek néha, de sokkal többen állnak meg, mint Bpesten.
Én nem mondom, hogy minden kereszteződés egyforma, de azért amit írtam, az nagyon sok kereszteződésre igaz. nyilván nem mindegyikre.

TH 2009.11.16. 11:13:28

A Brünn-Prága szakasz a pályán tényleg elég durva tud lenni rossz időben, nagy forgalomnál meg plána. Én a nagy forgalmat igyekszem elkerülni, és akkor elég az útra figyelni, az jelent elég kihívást...

TH 2009.11.16. 11:14:38

@tardyl: jól van, jól van, a helyesírásom nem tökéletes, ellentétben a tieddel. :)

Butyok (törölt) 2009.11.16. 11:36:38

Sziasztok,

KB 10 hónapja élek már Prágában és sok dologgal egyet értek a posztíróval. Az autósok sokkal nyugodtabbak, ha kiteszem az indekszet a második, legkésöbb a harmadik autós a sorban beenged, így a besorolással nincs gond. Senki nem mászik rá az elöttelévőre és mindenki szép komótosan vezet. Tény hogy a zöld lámpánál az elindulás is sokkal lasabban megy - nagyjából így:
Zöldre válta a lámpa, az első a sorban eszmél (1-2 sec), megkeresi az egyest (2-3 sec) majd elindul. Ekkor a második gyorsan megkeresi az egyest (2-3 sec) és elindul majd a harmadik és így tovább. Ezt ha értelmesen csinálnák - sárgánál egyes zöldre indul és ez az egész kocsisorra igaz akkor állítom, néhény esetben akár másfélszer annyi kocsi át tudna menni a zöldön mint jelen helyzetben.
Parkolás - Prága 1 - lakosként rengeteget szívok. Mivel külföldi vagyok, céges kocsival (cseh rendszámos) és albérletben lakom ezért nekem az éves parkolási kártya (persze miután bizonyítottam hgoy csak én használom a kocsit) 17 ezer korona - azaz 170 ezer forint kb. Ha cseh lakos volnék és enyém lenne a lakás akkor csak 700 korona - 7000 HUF- lenne ugyanaz a kártya. A kártya feljogosít a "kék" zónában való parkolásra ahol még ha fizetsz sem parkolhatsz kártya nélkül. 100 kék helyre jut kb 1 normális ahol bárki parkolhat. Nagyon kevés a fizető parkoló és az sem igaz hogy 6 után ingyenesek. A rendszer a következő: Prága 1-ben (központ) H-Sz. 8-6ig fizetős. azon kívül H-P 8-6ig, kivéve: korházak és hivatalok környékén, ahol egész héten 8-8ig kell fizetni. Egyszóval a parkolás nagyon nehéz.
Az utak állapota - tény a fő útvonalak jobbak a mieinknél - kivéve autópálya - viszont a belvárosban mindenhol macskakő van, ami sokkal roszabb akárhogy is nézzük mint a budapesti utak.
Összefoglalva - kevésbé stresszesebb a városi közlekedés, viszont sokkal lasabban jutsz el a-bol b-be és akkor még találj is parkolót...
A pesti rendszert jobban szeretem emrt dinamuikusabb és parkolni is könyebb/olcsóbb.
Zs

Butyok (törölt) 2009.11.16. 11:41:47

@Pueblo: pont az ilyeneken szoktam kiakadni leginkább... kb 2-3 hetente megjárom a prága-pet utat ás utálom hogy a cseh szakaszon mindenki, de még a 100-al menő is, a belső sávban megy mert szar a külső. Jobbra tarts? A legroszabb az amikor simán kivágódnak eléd, megvárják amig a seggükbe érsz, lelassítasz az ő tempójukra, majd kihúzódnak. Egyszerüen nem tudom megérteni miért csinálják ezt.
Tény és való hogy az se normális amit én művelek, de általában 3.5-4 óra alatt emgvan az út (igen ami a csövön kifér végig ~200)

TH 2009.11.16. 11:48:26

Jajj, és amit elfelejtettem a posztból! Vannak buszsávok is sok helyen, és az általam ismertek úgy néznek ki, hogy csak hétköznap 6-10 és 14-19 óra között buszsáv(+taxi+kerékpár), ezen kívül mindenki mehet ott is.

@Butyok: OK, akkor van kivétel, és nem mindenhol 6-ig kell fizetni, de azért általánosságban igaz, nem? :)
A városi közlekedés autóval lassú, nem is járok kocsival - tekintettel arra, hogy a tömegközlekedés meg igen jó.
A jó állapotú macskakő meg - szerintem - lényegesen jobb, mint a teljesen széthullott aszfalt. Lehet, hogy zajosabb, de kevésbé árt a kocsinak, és nem is ráz nagyon.

Butyok (törölt) 2009.11.16. 12:25:34

@TH: tény a töbségre igaz amit irsz:)
és vitathatatlan a tömegközlekedés jobb, csak az emberek büdösek:p
a macskakövük emg tényleg jobb a miénknél, csak éppen 10x annyi van és az meg már nem jobb a mi aszfaltozott utjainknál...

TH 2009.11.16. 12:54:06

@Butyok: hagyján, hogy büdösek, de a buszokat nyáron szellőztetni sem lehet azokkal a mini ablakokkal...akkor igazán élmény a dolog! :)
egyébként egyetértek, de én a belvárosi macskaköves utcákon kocsival nem vagy csak nagyon ritkán járok, így nem zavar. :)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.11.16. 13:04:49

@Butyok: @TH: Ez kicsit OFF, de ha már szóbakerült: büdösség ügyben nincs tapasztalatom (az évi egy villamosozást a 22-essel nem tekintem kellő alapnak), de az érdekelne, hogy ez a "büdösség" milyen mértékű a BKV állapotaival összevetve, illetve miből adódik, pl. vannak-e hajléktalanok (én lényegében nem láttam ott olyanokat, de persze külvárosokban nem jártam), vagy inkább pacsuliszag van (mint régen Moszkvában).

TH 2009.11.16. 13:07:08

@promontor: szoktak lenni hajléktalanok is, de elsősorban a nyári hónapok a durvák, feltételezhetően a fürdés hiánya miatt vagy én nem tudom...nekem sok külföldi panaszkodott, hogy milyen büdösek a csehek a tömegközlekedési eszközökön, ez nekem főleg azokon a járműveken tűnt fel, amin nem lehet szellőztetni normálisan...úgyhogy engem általában nem zavart annyira.

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.11.16. 13:11:09

@TH:
"Az autósok vezetési tudására nem akartam nagyon kitérni, valóban nem ifjú Schumacherek mennek az utakon, de azért annyival nem rosszabb a helyzet, mint nálunk."

Mennyi az az "annyival"?

"Egyrészt nem azt mondtam, hogy senki nem megy gyorsan, csak azt, hogy kevesen mennek 180-200-al...ezt a véleményt fenntartom, mert ezt tapasztalom."

Annyi cseh megy 180-200-al mint ahany magyar. a sebességválasztásuk pedig csak arra vonatkozik, hogy kurvára szeretik a 130-as limitet bőven felülről szagolni. Inkább lődd be az átlagsebességüket olyan 165-180 köré.

"A parkolás kb. úgy megy nekik is, mint a pestieknek, nem jobb, de nem is rosszabb."

Ja, tudjuk, "annyival".

"A belvárosi szakaszokon viszonylag jók az esélyek a sima átkelésre, de a külvárosban sem vettem észre, hogy nem alapján szelektálnának..."

Amit nem vettél észre, az nyilván nem, vagy nem úgy létezik. Hárompontos érvelésed lehengerlő.

"Hát én NAGYON ritkán láttam olyat, hogy valaki durva narancssárgában-pirosban ment volna át, sárgán átmennek, ha még átférnek néha, de sokkal többen állnak meg, mint Bpesten."

Szerintem ugyanannyira áttolják magukat, mint a magyarok.

"Én nem mondom, hogy minden kereszteződés egyforma, de azért amit írtam, az nagyon sok kereszteződésre igaz. nyilván nem mindegyikre."

Hadd találjam ki, halmazelméleti matematikus a foglalkozásod. :-D Esetleg biológus: minden rovar bogár, de nem...

TH 2009.11.16. 13:14:37

@Gazságosztó Alálarcos: nem tudom a stílusodat mire vélni, pont annyira alátámasztottad a véleményedet, mint én az enyémet. te máshogy látod, mint én. szerintem nincs igazad. szerintem ráadásul indokolatlanul bunkó is vagy. no és? érdekel ez valakit? nem hiszem. ennyi értelme van a vitánknak is.

TH 2009.11.16. 13:15:51

@Gazságosztó Alálarcos: egyébként lőhetem az átlagsebességüket akárhova, nincsenek statisztikáim, ahogy sztem neked sem. részemről vita mostmár tényleg lezárva, tök értelmetlen.

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.11.16. 13:16:33

@Butyok: "vitathatatlan a tömegközlekedés jobb"

Azért vitatható. Tény, hogy a villamosok gyönyörűen muzsikálnak és a metró is hatékony.

Azonban ha nem lenne ott sem ostoba a vezetés, akkor nyitott szemmel követnék a menetrendek hatását. Próbáld ki egyszer, hogy mondjuk relatív csúcsidőben leszállsz az A metróról a Muzeumnál: mivel a kocsik másodperc pontossággal érkeznek be mindkét oldalon, így hatalmas káosz keletkezik.

Ha nem lennének ennyira ostoba faszok, akkor talán egyszerűen csak elcsúsztatnák az egyik vonalat másfél perccel. Lehet hogy egy másik állomásnál találkoznának a kocsik, de az valószínűleg nem tranzitállomás lenne, ergo kisebb tömeg.

"csak az emberek büdösek:p"

Megnyugodtam, ezek szerint nem csak én tapasztaltam ezt.

35 fölött 10-ből 8 cseh férfi kegyetlenül büdös. A nőknél és a fiatalabb korosztályban már jobb az arány.

TH 2009.11.16. 13:21:56

@Gazságosztó Alálarcos: legyen ez az egyszerre beérkező metró a legnagyobb probléma...ha ettől rossz egy tömegközlekedési rendszer, vagy azért ne lenne jobb a pestinél, arra már nem tudok mit mondani.

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.11.16. 13:23:47

@TH: na látod, akkor meg tök felesleges a posztod. ha azt írod, hogy szereted a cseheket, az szép és jó dolog, senki nem fog belekötni, elvégre a te szubjektív világod csak magad számára értelmezhető.

Viszont ha azt állítod hogy milyen fasza és kurvajó sofőrök, és mennyire mézzelfolyó kánaán a hely legalábbis vezetési szempontból, akkor könnyen cikis helyzetben találhatod magad, ugyanis ez a téma objektivizálható, vagyis nem te vagy az egyetlen, akinek hosszabb-rövidebb tapasztalata van az országgal kapcsolatban.

ez van.

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.11.16. 13:26:40

@TH: Legyen. Legyen olyan áldott a többmintmásféléved, hogy ne kelljen észrevenned az ilyen tipikus cseh faszságokat.

Nem állítottam hogy rossz a tömegközlekedési rendszer, azt állítottam, hogy a menetrendek ügyeletes jánosai annyira ostoba faszok, hogy vagy nem veszik észre, vagy leszarják.

Azt sem állítottam, hogy rosszabb a tömegközelekedési rendszer, mint Budapesten. ami viszont tény hogy Prága kisebb, így például sokkal könnyebb járatsűrűséget kalkulálni.

TH 2009.11.16. 13:30:41

@Gazságosztó Alálarcos: lehet, hogy felesleges a poszt, de tegyük hozzá, hogy elolvasni, és kommentálni sem kötelező mindenképp.
Én nem hiszem, hogy az egekbe magasztoltam volna a cseh közlekedést vagy agyondícsértem volna a sofőröket. Bátorkodtam leírni a tapasztalataimat. Ha ez nem egyezik a tieddel, az előfordulhat, de ezek szerint pont hogy nem objektivizálható ez a téma sem, hiszen gyakorlatilag cáfolod az állításaimat, de ugyanúgy bizonyítékok nélkül, mint én. miért lenne neked inkább igazad, mint nekem.

TH 2009.11.16. 13:34:20

@Gazságosztó Alálarcos: "Legyen. Legyen olyan áldott a többmintmásféléved, hogy ne kelljen észrevenned az ilyen tipikus cseh faszságokat." mivan??? miért feltételezed, hogy ennyire elfogult lennék?

nem állítottam, hogy a menetrend vagy azok összehangolása tökéletes lenne, de mondjuk azt, hogy nincsen vele sok rossz tapasztalatom. vannak jó és rossz oldalai, maradjunk ennyiben.

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.11.16. 13:36:55

@TH: uramisten, nehogy meg akarjuk győzni egymást. :D Nekem tökmindegy, hogy te vagy az olvasó mit hisz: aki hosszabb ideig élt az országban és levezette azt a jópár kilométert - az úgyis tudja miről van szó. A többieket meg elvakítja a cseh marketinggépezet.

Az általános közhelykedő objektivitást tekintve meg: sok dologban szarabbak, sok dologban jobbak a csehek a magyaroknál. Mint ahogy külön a svédek, külön a belgák.

TH 2009.11.16. 13:38:17

@Gazságosztó Alálarcos: tovább gondolkodtam a dolgon...én leírtam azt, hogy mit tapasztalok a prágai közlekedésben általában. írtam jót is, rosszat is. az autópályáról is azt írtam le, amit tapasztaltam. ha te mást tapasztaltál az lehet, de akkor sem értem, hogy miért gondolod, hogy én
1) direkt hazudok
2) valami lila köd ereszkedett le elém, és nem tudom objektív módon felmérni a helyzetet
3) vagy nem tudom, mit feltételezel rólam...

TH 2009.11.16. 13:42:52

@Gazságosztó Alálarcos: van cseh marketinggépezet? a közlekedéssel kapcsolatban? vagy mivel kapcsolatban? nem találkoztam vele. :)

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.11.16. 13:46:25

@TH: ennyire ne rágd túl dolgot. :-)

Azt egy percig sem állítom, hogy hazudnál. A lila köd...nos az már lehet. Amit a magyarokkal ellentétben csehek kurva jól csinálnak, az a marketingjük.

Ne aggódj nem kell magyarázatot adnod, én is talákoztam ezzel az érzéssel az országban - az első időkben.

Gazságosztó Alálarcos (törölt) 2009.11.16. 13:47:27

@TH: előbb-utóbb majd meglátod, hogy mennyire van és mennyire dübörög. Ha nem, akkor se bánkódj.

TH 2009.11.16. 13:58:55

@Gazságosztó Alálarcos: annyira profik ebben a marketingben, hogy én észre sem veszem...:)

Chewbaca · http://pallas70.hu/tanfolyam/merlegkepes-konyvelo-tanfolyam.php 2009.11.16. 14:55:50

nem meglepő. kevés olyan primitíven önbizonygató népség van mint a magyar.

igazi hős 2009.11.17. 01:09:25

Érdekes, hogy ez a blog másról sem szól, csak hogy mi, magyarok mennyire szarul vezetünk: túl lassan, túl gyorsan, bevállalósan, belső sávban tötymörgősen és persze parkolni sem tudunk. Erre jön egy poszt és kiderül, hogy a csehek hozzánk képest túl lassan, túl gyorsan, bevállalósan, belső sávban tötymörgősen vezetnek és persze parkolni sem tudnak. Attól hogy ők "még olyanabbak" (ha egyáltalán azok), attól mi sem leszünk jobbak.

Más: aki az út minősége miatt nem tud Pozsony és Prága között normál (130-160) tempót menni, az az itthoni három-/négyjegyű utakon vagy télvégi pesti utcákon mennyivel megy? Harminccal?

Kalányos Márió 2009.11.17. 11:42:12

@igazi hős: Tény, hogy a magyaroknak nem jó a marketingjük. Lásd ez a blog! Depressziós, kishitű, önmarcangoló egy ország ez...

TH 2009.11.17. 13:17:11

@igazi hős: gondolod, hogy sokan nem tudnak normális tempót tartani a cseh sztrádán? írt valaki ilyet v. mi?

Canis Lupus Libertas (törölt) 2009.11.19. 10:08:52

Én ugyan nem járok rendszeresen Csehországba, de az én tapasztalataim nem ilyenek. Az utak rém szarok az autópályán simán kirázódik a bárki fogából a tömés, ha nem vigyáz. A közlekedés kultúrája meg nem tűnt nekem fényévekkel jobbnak, de bátrak a csehek az biztos...

Canis Lupus Libertas (törölt) 2009.11.19. 10:12:48

Majd' elfelejtettem! Mivel a legjobb sörök Csehországból származnak - szerintem - a cím teljesen ostoba abból a szempontból, hogy nincs mégegy olyan dolog Csehországban, ami minőségében összevethető egyáltalán az árpalével...












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása