Múlt héten majdnem elcsapott egy hasonló kvalitású versenyző, aki a járdaszegélyre szeretett volna padlógázzal felugratni a jeges útról és ebben az sem zavarta meg különösebben, hogy ha netán sikerülne neki, akkor pont kettétörné a lábaimat lendületből. Reader613 újdonsült barátja kiparkolni szeretett volna szintén inkább kevesebb, mint több sikerrel, majd érvényesítette a jó tett helyébe ne várj semmit közmondást.
Rövid napi szösszenet a blogba, ha épp nem vagytok amúgy is tele ilyen szintű irományokkal, vagy jobbakkal, akkor pakoljátok ki.
Budapest, XII. kerület, Kiss J. altábornagy utca, mai nap (február 4). Gyalogosként sétálok lefelé, és látom, hogy az Okos Autós pörgő kerekekkel próbál elindulni felfelé a járda mellett parkoló helyzetéből. Nézem, se előtte, se mögötte nincs autó, legalább másokban nem fog kárt tenni.
Node, az ember ugye segít ahol tud, hát jeleztem neki, ha kell, megtolom. Visszaintett, persze, menjek csak hátra. Kezdem tolni a kocsiját, hát erre ő is kezdi tolni, mármint a padlógázt.
Pár másodperc után előreszóltam neki, hogy "Hintáztasd inkább!". Nem tudom, hallotta-e, és ha igen, pontosan mit is hallott, mindenesetre a következő pillanatban villant a tolatólámpa, és újfent jött a padlógáz.
Emelkedő utcáról lévén szó, jóllehet előre nem tudott elindulni, hátra azonban igen (mint írtam, előtte-mögötte senki, akár eleve is kezdhette volna ezzel a manőverrel). Éppen csak félre tudtam ugrani, tolatott ki az út közepére, mintha ott se lennék.
Utána egyes, természetesen padlógáz, és továbbra is folyamatosan kipörgő kerekekkel végül el tudott érni egy minimális sebességet, majd eltűnt. Arra már nem voltam kíváncsi, hogy esetleg megköszönte-e a segítséget, vagy annak szándékát, ha már magát a segítséget valójában nem is hagyta, hogy megadjam neki.
Ja igen.... Természetesen nyári gumi volt rajta.
Tron65 2010.02.15. 12:00:49
Itt a közelben van egy (fizető) parkoló, ahol máis egyetlen lapátnyi havat se takarítottak el.
10 autósból 9 pörgő kerekekkel próbál elindulni.
A topicban említett autós meg több mint bunkó.
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2010.02.15. 12:06:12
autostat.blog.hu/2010/02/14/nyari_gumi_telen_nem_meno
DonnaNyányó 2010.02.15. 12:09:30
Ezt honnan tudod, természetesen megnézted?
Unbiased 2010.02.15. 12:10:33
implacabile 2010.02.15. 12:15:49
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2010.02.15. 12:16:58
DonnaNyányó 2010.02.15. 12:19:21
tundrazuzmo (törölt) 2010.02.15. 12:20:33
Ma kettőt egy áráért!
Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2010.02.15. 12:20:43
labi 2010.02.15. 12:21:00
DonnaNyányó 2010.02.15. 12:22:39
idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2010.02.15. 12:22:53
Victoorius · http://www.konzolcenter.hu 2010.02.15. 12:24:24
Magam miatt segítek neki, mert nekem jó érzés, hogy segítettem másnak. S nekem akkor is jó, ha nem köszöni meg.
monticello (törölt) 2010.02.15. 12:24:35
espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2010.02.15. 12:26:56
espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2010.02.15. 12:29:16
Annyi mosolygó arc még nem nézett rám a szélvédők mögül :-)
Leadfoot 2010.02.15. 12:29:38
Ekkor padlófék, fateromék felkenődtek a kispolos hátuljára, a csaj meg hátraszólt: "betettem. és most?"
Valahogy eszembe jutott...
betépett felhasználó 2010.02.15. 12:32:29
ez a minimum amit 1 nyarigumistol elvarok
babsz 2010.02.15. 12:35:03
babsz 2010.02.15. 12:35:58
DonnaNyányó 2010.02.15. 12:42:37
Take-it-Easy 2010.02.15. 12:42:37
közlekedési bűnöző (törölt) 2010.02.15. 12:44:25
Nem tudom mit vagytok oda azért a kikúrt téligumiért. Egyéb teleken 6-8 éve mindig téligumival jártam, de előtte 10-12 évig hírből sem ismertem, és a mostani télen is úgy alakult, hogy egy Ladára tellett, amin nyári gumi van és nem cseréltem le. És egész télen autózok és még ebben a kurva nagy hóban sem akadtam el sehol és nem is karamboloztam.
A téli meg a nyári gumi tapadása között jó ha van 20% különbség, tapasztalatból mondom.
Ha valaki balfasz, a télivel is simán karambolozik (láttam már Quattro-kat is az árokban), és ha valaki tudja kezelni a dolgot, a nyárival is simán el lehet közlekedni, még a mostani zord télen is.
A sebességet a tapadáshoz kell megválasztani, ennyi az egész. Meg egy kicsit meg kellene tanulni vezetni is.
Aqweren 2010.02.15. 12:50:41
Marr 2010.02.15. 12:52:13
DonnaNyányó 2010.02.15. 12:53:08
cirkuszos 2010.02.15. 12:53:30
esef 2010.02.15. 12:53:50
közlekedési bűnöző (törölt) 2010.02.15. 12:54:11
Én még csak félmilliónál tartok...
Manyizga (törölt) 2010.02.15. 12:55:23
A sebességet a tapadáshoz kell megválasztani, "
Ja, csak ezzel:
1, feltartod a nálad jobban tapadókat/haladni vágyókat (vagy téged nem zavarna nyáron, a sok biciklis az út közepén 25km/h -val?)
2, Váratlan helyzetben, hacsak nem 5km/h sebességgel haladsz, pont hiányozhat az a "20%" tapadástöbblet...
közlekedési bűnöző (törölt) 2010.02.15. 12:55:24
trixilw 2010.02.15. 12:57:07
Másik gond, hogy a bénák nagy része négy évszakossal közlekedik.
Egyébként ezt a tolás dolgot soha nem értettem télen. Aki hintáztatva nem tud kijönni egy helyről, azt aztán tolhatják, ugyanúgy pörgetni fogja magát a hóba és nem fog tudni elindulni. Szóval senki ne toljon, inkább röhögjön és drukkoljon, hogy a mazsola ne tudjon kiállni és kénytelen legyen taxival menni. Annyival is kevesebb hülye lesz az utakon :)
közlekedési bűnöző (törölt) 2010.02.15. 12:57:47
Néha pedig segíthet a dolog. A pörgő kerékkel kiolvaszthatod a havat egy fél méteren, aztán hátratolatsz a felolvasztott szakasz elejére és lendületet veszel. Akkor esetleg megindulhatsz és utána már lendülettel megy a dolog.
gbacskai 2010.02.15. 13:04:03
betépett felhasználó 2010.02.15. 13:06:18
addig amig a mindenhato marketing nem talaltatta ki a csak teli es a csak nyari gumit majd 1 evszazadot jartak 4evszakos gumikkal.
a benak...
esef 2010.02.15. 13:11:43
Nem is tudom, szépen óvatosan kezelve a gázpedált eddig még nem akadtam el soha...
Persze sokra mész ha kiolvasztod a havat, elindulsz és a kopott nyári gumival megállni nem tudsz a havon/jégen. :)
2010.02.15. 13:13:17
A mintázat nem sokat számít, ha tele megy hóval, maximum olvadó hó esetén, vagy vizes úton, amikor a keréknek ki kell tolnia az anyagot.
csintapala (törölt) 2010.02.15. 13:19:29
Hiába tudsz vezetni, hiába vagy óvatos, ha más miatt kerülsz olyan helyzetbe, hogy pont az a 20% -szerinted- tapadás különbség mentene meg. Minden helyzetben 20% hátrányban vagy ami a fékutadat és irányíthatóságodat illeti.
A vezetni tudás nem helyettesíti a téligumit. Az autó műszaki állapota -beleértve az évszaknak megfelelő jó állapotú gumit- az alap, anélkül nem indulunk el, úgy, ahogy mondjuk szar fékekkel sem. Aztán ezen felül még lehetsz ügyes vezető, meg óvatos is.
nehülyéskedj 2010.02.15. 13:29:21
csintapala (törölt) 2010.02.15. 13:43:03
Komoly érv. Amíg gumi sem volt, addig meg fakerékkel jártak. Ettől még a gumi jobban tapad. A téligumi meg télen jobb, mint a nyári.
subtotal 2010.02.15. 13:43:05
A téli gumi előnye főleg havas felületen jön ki.
Száraz és vizes felületen a nyári gumi mindig jobb.
Jégen meg tulajdonképpen majdnem mindegy, hangyaf@sznyival jobb csak a téli. :(
Lipi1945 2010.02.15. 13:46:34
Kis hóban, általában azért akadunk el, mert a kerék elött keletkezik egy kis ék amibe a gumi nem tud belevágni, bele kapaszkodni és fellépni rá. Ez egy keskenyebb és bütykösebb guminak könnyebb. Olyan ez mint pl egy körfűrész, egy szélesebb kissebb foggal rendelkező korongal tovább tart átvágni a deszkát, de nem is kell nagy erővel tartani, mert kevésbé harap az anyagba és nem akarja kirántani magát a kezünkből. Míg egy keskenyebb nagyobb fogú, gyorsabban vágja, viszont tartani kell rendesen.
Ilyen elakadásnál, az is segíthet, ha egy kicsit a lábunkal megrugdossuk ezt a kis éket, hogy rücskösebb legyen.
trixilw 2010.02.15. 13:51:36
Tudod a nyári-téli korszak előtt, az átlagsebesség sokkal kisebb volt, ahogy az autók önsúlya is. Más játék volt akkor. 30 éve el sem tudtad képzelni, hogy teljes biztonságban tudsz vezetni 150-160 Km/h-val.
cso zsi 2010.02.15. 13:52:48
cso zsi 2010.02.15. 13:54:25
Nade 2010.02.15. 13:55:23
Akkor ez jó kis túlzó vicc volt, majd igazzá vált. Mára már a 66% is fölment 90-re.
Valamiért a hülyeség jobban ragad, mint a normális viselkedés.
csintapala (törölt) 2010.02.15. 14:00:19
Ez így önmagában hülyeség :) Egy 215-ös téligumi ugye szélesebb, mint egy 195-ös nyári, mégis jobb hóban.
A téligumi szélessége maximum az adott autó nyári gumijához képest kisebb. De egyazon autótípust általában gyárilag több kerék és gumi mérettel is szerelnek, úgyhogy még az is előfordulhat, hogy 2 ugyanolyan autót nézve az egyiknek az "eggyel kisebb" téli gumija még mindig szélesebb, mint a másik nyári gumija.
georg 48 2010.02.15. 14:05:25
Igazságod van! Én is ezt akartam írni. Csórikám lehet, hogy azért nem állt meg megköszönni, mert nem tudott volna ismételten elindulni.
A teljes hóolvadásig ment volna a játék, told meg kösszi, told meg kösszi, és így tovább a fecskék jöttéig!
titan 2010.02.15. 14:17:31
theutat villám 2010.02.15. 14:37:25
Biztos az ujjából szopta ki, mert lássuk be, elég nehéz megállapítani egy gumiról, hogy téli vagy, nyári.... Már annak, aki még nem használt télit...
gondolom Te ez lehetsz
theutat villám 2010.02.15. 14:45:25
Igen, én is így gondoltam, amíg buta voltam, de aztán csak rávitt a józan ész a téli gumira. Elég hamar észrevenni azt a "kis" különbséget; például amikor az enyhén már behavazott úton nem tudnak előtted 20-nál többel menni, mert az is kihívás számukra, hogy elinduljanak, meg az úton tartsák az autót, kanyarokról ne is beszéljünk. És ahol ő a 20-30-at veszélyesnek érzi, télivel boldogan "tépnél" 50-60-nal is, persze ha tudnál a nyárigumistól. Fékhatásokat ne is említsük, azt hiszem, aki normális téligumit használ, nem valami noname szart, mert azért az sem mindegy, az tudja, miről beszélek. A többi meg károgjon csak, egyszer talán rájön.
Egyébként megnéznélek a nyári gumis ladáddal egy havas (nem tökig behavazott, csak mondjuk hólepellel borított, kásás) autópályán, vagy országúton, garantált a siker.
Lipi1945 2010.02.15. 14:49:17
Természetesen úgy értettem, hogy általában a nyári guminál keskenyebb télit szokás használni, nem véletlenül. Aztán persze mindenki olyan és akkora gumit rak fel amekkorát akar.
Így rendben van? :)
2010.02.15. 14:58:32
Száraz és vizes felületen a nyári gumi mindig jobb.
Jégen meg tulajdonképpen majdnem mindegy, hangyaf@sznyival jobb csak a téli"
-2 és 8 fok között száraz vagy vízes úton kötve hiszem, hogy a nyári gumi jobb lenne, tekintve, hogy sokkal keményebb. (-2 alatt sem, de ott már a vizesség kevésbé jellemző.)
Lipi1945 2010.02.15. 14:58:36
2010.02.15. 15:06:03
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.02.15. 15:13:02
2010.02.15. 15:14:40
"Ugye azt már nem tényleg kell túlragozni, hogy télre téli gumi kell? Nem elsősorban a hóesés miatt – azért is, persze –, hanem a hideg levegő és a fagyos aszfalt miatt. A nyári gumi optimális működésének hőmérsékleti tartománya nagyjából 7-5 Celsius-fok körül kezdődik, ez alatt anyaga jelentősen veszít rugalmasságából. A keménnyé, rideggé váló gumi pedig rosszabbul tapad, mint a kifejezetten hideg hőmérsékleti viszonyokhoz fejlesztett téli gumi. A különbség már száraz aszfalton is érezhető, de hideg időben vízen meg persze havon már tragikusan vacak egy átlagos nyári gumi."
totalcar.hu/magazin/technika/teligumi/
Lipi1945 2010.02.15. 15:15:23
2010.02.15. 15:18:53
"A száraz súrlódás nem függ az érintkező felületek nagyságától."
hu.wikipedia.org/wiki/S%C3%BArl%C3%B3d%C3%A1s
Van itt néhány idevágó gondolat is.
Marty Mcfly 2010.02.15. 15:27:56
mi a fasznak vársz köszönetet? Jézus segítségét úgy köszönték meg, h keresztre feszítették... :-)
betépett felhasználó 2010.02.15. 15:32:56
ja, csintapala "A téligumi meg télen jobb, mint a nyári."
es ki allitotta az ellenkezojet?
Devil 2010.02.15. 15:38:05
Ugyan kerem...
Ott mehetsz ilyen autoval ahol teljesen letisztitottak es lesoztak, igy az ut max. vizes.
Multkor is lattam egy ilyen okostojast igaz nem Ladaval hanem Suzukival. 1 centis friss hoban nem tudott elindulni, megallt elsobbseget adni aztan ennyi, addig kapart ameddig el nem toltak az utbol.
Quattrok az arokban... valamikor az okorban talan... tudod ma mar X3 meg Q7 a meno.
Matrix_ 2010.02.15. 15:39:52
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.02.15. 15:41:03
2010.02.15. 15:41:15
Lipi1945 2010.02.15. 15:54:26
A léyneg a mi éghajlatunkon erre nem érdemes játszani.
subtotal 2010.02.15. 16:00:06
www.autobild.de/artikel/test-winterreifen-225-45-r-17_791007.html
Ha megy a német, akkor itt le van írva minden.
Gringо · http://www.youtube.com/watch?v=5Bz8GyTrUxw 2010.02.15. 16:00:57
Itt pl nem teljesített túl rosszul
www.youtube.com/watch?v=EyKstZ6a5ag
subtotal 2010.02.15. 16:03:17
De a mérések akkor sem támasztják alá azt amit a TC leírt az idézetedben.
Azért kell a téligumi, hogy azon az 5-10 igazán téli napon ne hallj meg vagy maradj ott a domb alján.
2010.02.15. 16:05:02
Feltételezem, hogy az illetőre ezek igazak, mert az autó ránézésre vagy 20 milliót érhetett és elég újnak is tünt.
A lényeg, hogy a Gyáli úton a korháznál arra lettem figyelmes, hogy egy tűzoltóautó megáll és kiugrik belőle 3 tűzoltó. Odaszaladnak az említett autóhoz és megtolják, majd visszaszálnak az ő piros autójukba.
Én kicsit meglepődtem.
LaMeRick 2010.02.15. 16:06:10
@lxrose: Ha láttál már svéd rallyt, akkor láthattad, hogy ott is a keskeny gumi a nyerő. Azért használnak keskeny gumikat, mert azok nagyobb nyomással nehezednek az útfelületre, így jobban harapja jaz utat. Szélesebb gumi = kisebb nyomás.
Megjegyzem ott többnyire hóban mennek. Ez mondjuk releváns lehet, mert ahogy itt olvastam rengeteg a szűzhavazó, akik több centi havon járkálnak ilyenkor télen.
Én mint elkényeztetett pesti suttyó csak a letaposott havat, a hókásás/latyakos utat, és a megtisztított lesózott utat ismerem. Nagy havazás után 2-3 nappal már csak az utóbbival találkozom a mellékutcákban is. Így én a sűrűbben lamellázott nem különösen bütykös szélesebb téli gumit venném. De én élvezem, hogy pörög a suzuki alatt a kerék.
Lipi1945 2010.02.15. 16:07:02
Kalányos Márió 2010.02.15. 16:11:34
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.02.15. 16:14:14
Vagy legalább tanulja meg a téli manőverezési-vezetési fogásokat... :))
Devil 2010.02.15. 16:19:12
Devil 2010.02.15. 16:21:09
Persze aki Ladara nyarigumit vesz es azzal is tud mennia hoban az nyilvan sok Quattrot lat az arokban.
2010.02.15. 16:27:27
A Totalcar teszt miért nem egzakt?
Ha csak arra az 5-10 napra kellene, akkor elég lenne a hólánc is, az még hatékonyabb is, bár nem túl gyors és kényelmes.
LaMeRick 2010.02.15. 16:32:16
LaMeRick 2010.02.15. 16:35:43
Lipi1945 2010.02.15. 16:43:24
2010.02.15. 16:47:04
2010.02.15. 16:51:28
"És kiszúrtad, hogy kopott nyári gumival vette a 20 gurigás autóját? Nő vagy e? "
Mondtam én, hogy ennek is az volt? És ha nő lennék?
Ennek mi köze a témához?
subtotal 2010.02.15. 16:52:02
Télen azért kell téli gumi, mert semmi sem garantálja, hogy nem találkozol havas, latyakos, jeges utakkal, hiába igaz, hogy 90%-ban jobb teljesítményt nyújt az ÚJ!! (6-8mm) nyári gumi novembertől márciusig.
misitcom 2010.02.15. 16:52:37
Gyalogoskén inkább arra kellett volna törekedni,hogy az autó ottmaradjon.Egy potenciális zebrásgyilkossal kevesebb lett volna az utakon.
subtotal 2010.02.15. 16:53:12
Helyesen: azért nem egzakt a TC leírása, mert bár lehet, hogy romlanak a nyári gumi tulajdonságai hideg időben, de még mindig jobb vizes és száraz úton, mint a téli.
Lipi1945 2010.02.15. 16:54:42
Én terepen is és hóban is a viszonylag keskeny és viszonylag nagy átmérőjű gumira esküszöm, amiből ha kell engedek egy kis levegőt.:)
Lipi1945 2010.02.15. 16:55:23
misitcom 2010.02.15. 16:55:24
misitcom 2010.02.15. 17:11:37
2010.02.15. 17:12:06
Idéznéd nekem az idevágó részt a német oldalon, és majd megkérem a kollégámat, hogy fordítsa le nekem?
Nem hiszem el, hogy ez így van. Eddig minden szakértőtől azt hallottam, hogy a téli gumi lényege a keverék jellege és nem a bordázata (ami persze szintén számít, csak nem a legfontosabb), és hogy a puhább keverék jobb télen függetlenül attól, hogy száraz vagy nedves az út.
1kutya 2010.02.15. 17:31:12
2010.02.15. 17:33:20
Itt is az van, amit írok. Plussz még az is, hogy 0.2-del magasabb nyomás növeli a gumi tapadását. Ezt egyébként a gumidoktor is írja, csak ott nem 0.2 van, hanem 0.3.
2010.02.15. 17:45:49
Egy másik oldal, ami szintén azt bizonyítja, hogy a téli gumi száraz és nedves úton is jobb, ha a hőmérséklet 7 fok alatt van.
"streetfighter" 2010.02.15. 18:07:00
Csak nem gondolod, hogy beismerik, hogy nem jobb a téli gumi 7 fok alatt száraz úton?
Nagyon hidegben már valószínüleg jobb, de -1-2 fokig nem.
"streetfighter" 2010.02.15. 18:10:03
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.15. 18:10:31
Gringо · http://www.youtube.com/watch?v=5Bz8GyTrUxw 2010.02.15. 18:14:02
Szerintem a hobanjaras istenei a motoros szán és a hernyótalpas sípályatoló. A SUV max az újgazdagok istene - Ők ugyanis meg vannak győződve róla, hogy a járgányuk a mindenható :)
"streetfighter" 2010.02.15. 18:16:09
Valaki megtolt valami járművet?
2010.02.15. 18:17:19
"Egyábként a "szakértők" azon állítását, hogy az elsőkerekes autónál a jobb minőségű gumit hátulra kell rakni, röhejesnek tartom."
Miért? Az érv az, hogy a hátsó gumik miatti megcsúszást (megpördülést) nehezebb kezelni, mint az esetleges alulkormányozottságot.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.15. 18:17:20
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.15. 18:22:01
"streetfighter" 2010.02.15. 18:24:08
Én nagyon jól tudom mit mondanak, mert komoly vitám volt eggyel.
Gondolj bele egy rossz első gumival nagyobb debességnél felúszol a vizen = írányíthatatlan az autó.
Télen kopott téli gumival elindulni, kanyart bevenni sincs esélyed nem hogy megállni.
El sem jutsz odáig, hogy túlkormányzott legyen az autód, mert már elötte elszállsz.
2010.02.15. 18:26:38
"Viszont az autó könnyebben válik alulkormányozottá, mint túlkormányozottá, szóval többször van szükség a jó első gumikra. "
És ez szerinted mitől függ?
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.15. 18:29:29
És hihetetlen, de az is befolyásolja, hogy az első kerekeket kormányozzuk.
Az elsőkerék-hajtás hátásáról már ne is beszéljünk.
2010.02.15. 18:29:51
És ha a hátsó teszi ezt?
Persze a tócsát nem 120-szal kell megközelíteni, mert ahhoz mindegy, milyen gumid van.
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.15. 18:32:23
"streetfighter" 2010.02.15. 18:36:32
Pont ezt mondom. Az első gumi nagyobb terhelésnek van kitéve (fék, kanyar, víz stb.)
Mire a hátsó gumi elvesztené a tapadását addigra a rossz első már rég elvesztette, tehát a hátsó már nem játszik.
A felúszás nem csak tócsáknál van. Nyomvályú, felhőszakadás = vízfilm az úton stb.
2010.02.15. 18:46:17
2010.02.15. 18:51:57
"streetfighter" 2010.02.15. 19:00:20
Te azt nem érted meg, hogy rossz első gumival nem jutsz el addig, hog megpördüljön az autód.
Én ezt tapasztalatból mondom, mert így vezetek 16 éve! Elötte hátsókerekes volt.
Ezzel kapcsolatban nekem mondhat bárki bármit nem fogadom meg.
CApa (törölt) 2010.02.15. 20:17:00
Én is úri huncutságnak gondoltam, míg meg nem tapasztaltam a különbséget...
17 éve csak hátsó-kerekeseim vannak, imádok kilincssel előre menni ha van hol szórakozni, de normál forgalomra sose felejtem le a téligumit...
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.16. 11:40:33
2010.02.16. 11:51:52
2010.02.16. 11:58:53
Ami az alulkormányzottságot illeti, az ekkor fellépő megcsúszás nem egyenlő azzal, mint amikor blokkolt kerekekkel próbálsz bekanyarodni. (0 a kanyarodáskor fellépő erő.) Az autó tapad ilyenkor is korlátozottan, csak nem pont arra meg, amerre az első kerék áll. (Kicsit tovább kell kormányozni.) Ha teljes megcsúszás van, akkor a vezető volt hülye, azon csak a szerencse segíthet, esetleg ha van már gyakorlata ennek a kezelésében és van hely kivitelezni a korrigáló manővert.
"streetfighter" 2010.02.16. 15:35:03
Én NAGYON gyorsan szoktam autózni, úgy, hogy mindig a KOPOTTABB gumim van hátul.
Még a büdös életben nem akart megelőzni az autó hátulja olyan veszélyesen, hogy ne tudtam volna korrigálni. Igaz a mostaninál a menetstabilizáló közbelép.
Nagyon abszurd helyzetnek kell lennie annak, hogy jobban járj ha a jobb gumi van hátul.
2010.02.16. 18:05:47
Szerintem akkor neked rallyznod kellene.
2010.02.16. 18:11:55
Erre még annyit, hogy pont ez a lényeg, hogy ne jussál el odáig. Ha viszont elől van a vadiúj minden teszten 100%-ot kapó gumid, hátul meg egy régebbi gyengébb minőségű, akkor pont az elől lévő súlypont miatt fogsz szép piruettet csinálni, ha gyorsabban mész a kelleténél.
"streetfighter" 2010.02.16. 18:13:18
Az az igazság, hogy sok embernek fingja nincs erről az "okosságról" és alapból "logikusan" az elsőre teszi az új gumit.
Örülnék ha úgy tudnék vezetni és pénzem is lenne rá.
"streetfighter" 2010.02.16. 18:29:25
Szerintem a sebesség rossz megválasztása miatti piruettet az új hátsó gumi nem fogja meg és rossz reakcióból eredő terhelésváltást sem.
Erős fékezés kanyarban, kormány "rángatása" stb.
misitcom 2010.02.16. 18:29:47
"streetfighter" 2010.02.16. 20:11:34
Látod, erre nem is gondoltam. ;-)
bürokraták rémálma 2010.02.17. 09:49:31
Javaslom próbáld ki!
Ha nem vagy profi sumákker, akkor azt hiszem nagyon meg fogsz lepődni mikor a fa bekopogtat valamelyik oldalon.
Ha sumákker génjeid vannak, akkor élvezni fogod a dolgot. :-)
bürokraták rémálma 2010.02.17. 10:09:20
Ismétlem tapasztalat nem pedig elmélet.
fiatal csikó korunkban barátomnak és nekem volt egy ladánk és egy nissanunk.
mivel akkor a hó esett, hogy fél óra lapátolás után is még fél óra volt a céges parkolóból a kiállás, ezért vettünk téli gumit. Azonban akkor még nem voltunk léileg nagyon eleresztve, ezért a takarékoskodás jegyében csak a hajtott kerékre vettünk egy-egy párat. Ladán hátul, nissanon elöl volt így téli gumi.
Lada esete:
-Bárhol elment, ahol nem ült fel az alja.
- driftelni nem lehetett vele, mert tolta az orrát -->jelentősen alulkormányzott volt
- példás egyenesfutása volt még 80-90 km/h-nál is hóban!
-első tengely tapadásvesztése esetén láb- vagy kézifékkel újból egyenesbe lehetett hozni, mivel a nagyobb tapadás hátul volt, ezért esélye sem volt keresztbe állni fékezésnél.
- hosszabb volt a fékút, mint 4 téli gumi esetén.
Ugyanez a nissannál, első kerékhajtás, csak elöl téligumi:
- elindulás problémamentes, szinte csodás. Még durvább helyeken is elindult, mint a lada. Persze ez nem volt meglepő.
- kanyarodás: viszonylag kis sebességnél is kitörő hátsó rész, bár jól lehetett ellenkormányozni a tapadó első kerekek miatt, de mégis sokszor volt veszélyesen közel az útpadka, fák, gyalogosok. A kitörő far általában váratlan, nagyon erős kilengéssel indult meg.
- fékezés a kitörő far esetén csak ront a helyzeten. Gázadás sem segített sokat. Csak a kismértékű gázadás javított a kitörés mértékén. Nagy gázra növekedett a sebesség, ami még jelentősebb kifaroláshoz vezetett.
- egyenes úton való haladás esetén fékezéskor szintén kitört a hátulja, ráadásul hirtelen, nagy mértékben. Korrigálás és fék felengedés hozta vissza, ami jelentős fékút hosszabbodással járt. Nagyobbal, mint a lada esetén.
Összességében bár a nissan élvezetesebb volt bohóckodásra, mégis normális közlekedési szitukban kétszer, háromszor vált veszélyesebbé, mint a lada volt.
Végül a nissanra venni kellett hátra is téligumit, míg a ladával két telet is kihúztunk csak a hátsó kerékre felrakott téligumival.
Balesetet egyikkel sem okoztunk, de gyakorlatilag a nissan esetében amíg nem volt 4 téli gumi, csak a szerencsén múlott.
Szóval aki mindezt nem próbálta és mégis az ellenkezőjét állítja, az köpjön egyet a levegőbe és álljon alá. :-)
Ha meg rám hallgattok, akkor mindenki azt csinál, amit akar!
"streetfighter" 2010.02.17. 11:44:30
Lehet, hogy te itt félre értettél valamit.
Én télen az egyik legjobb téli (Goodyear Ultra Grip 7+) nyáron pedig az egyik legjobb nyári (Continental Premium Contact 2) gumit használom, csak hátra teszem a kopottabbat.
A tapasztalataidat pedig az enyém cáfolja:
Régen 1995.-ben volt egy Suzuki GTI-m.
Elakadtam a hóban a kopott nyári gumimmal, így másnap vettem 2db nagyon jó téli gumit az első két hajtott kerékre.
Gondolom nem kell ecsetelnem hogyan autóztam egy 110 lóerős 850Kg-os autóval.
Soha semmi problémám nem volt a hátso nyári gumival, kisebb ellenkormányzást leszámítva.
Késöbb természetesen ráálltam a 4 téli gumira, amit nagyon fontosnak tartok.
Az én verzióm nekem bevált, tehát nem fogok rajta változtatni: hátul marad a kopottabb gumi.
2010.02.17. 11:52:41
Lehet, de a mértéke sem mindegy a megpördülésnek. Pont te mondtad, hogy rosszabb első gumival (mint hátsó), el sem jutsz odáig, hogy megpördüljön az autód.
Az ember némi vezetési gyakorlat után már érzi, hogy kb. milyen tempóban lehet bevenni egy kanyart adott útviszonyok között, így általában az az 5-10 km/h tévedés okozza a problémát. Helyes reakcióval kisebb deviancia esetén jóval nagyobb esély van baleset nélkül megúszni a dolgot.
Ha az autó tolja az elejét (hozzátéve, hogy a kanyart mindig úgy veszed, hogy a legkisebb íven maradj), mindig van időd és lehetőséged javítani a kormányzáson, de ha a hátulját tolja, akkor isten óvja azt, aki egy balos kanyarban szembejön.
2010.02.17. 11:55:17
Kinek mi a logikus ugye. Kérdezz meg akkor egy fizikust, hogy szerinte mi a logikus.
2010.02.17. 11:56:10
De az is lehet, hogy temetkezési vállalkozó, nem?
"streetfighter" 2010.02.17. 12:04:11
Balos kanyarban az autó hátulja jobbra tör ki, ezért nem veszélyezteti a szembe jövőt. Gondolom jobbosra gondoltál.
Hála istennek ennyire gyorsan (hülyén) még nem mentem és remélem nem is fogok, hogy kitörjön a hátulja.
Egyébként a menetstabilizáló beavatkozik, de nagy elcseszést már az sem tudna korrigálni.
"streetfighter" 2010.02.17. 12:08:18
"Kérdezz meg akkor egy fizikust, hogy szerinte mi a logikus."
Hááát az elmélet és a gyakorlat nem mindig jön össze.
2010.02.17. 13:03:45
Bár én nem erre gondoltam, igazad van, mindkét eset veszélyes a szembejövőre, csak az általad említett esetben az átsodródó far jelenti a gondot, az én általam említett esetben viszont a rossz irányban álló és (megfelelő reakció hiányában) rossz irányba haladó autó.
Abban egyetértünk, hogy a vezetőn múlik a legtöbb, ha észnél van, akkor nagy bajt nem csinálhat. Jó dolog a technika, de sajnos nem minden autó tudja még ezeket a dolgokat.
Abban igazad van, hogy a fizikai modellek legtöbbször leegyszerűsített eseteket tartalmaznak (főleg, amiket az iskolában tanítanak), de ettől függetlenül létezik elmélet a bonyolultabb esetekre is, csak azzal már nem mindenki boldogul. Egy ilyen autó kanyarodásnál is annyi tényezőt kell figyelembe venni (erők, tömegközéppont, forgatónyomaték, perdület, tapadási és csúszási surlódás, hogy csak párat említsek), amikkel ráadásul dinamikusan kell számolni, hogy ezt csak egy jól képzett fizikus/matematikus tudja helyesen kiszámolni.
Ha ez elmélet olyan nagy mértékben különbözne a gyakorlattól (attól még persze lehetne logikus), akkor nagyon nagy baj lenne a mai tudománnyal. Ezért kétlem, hogy az "átlagos Józsi" jobban tudja, hogy mi a logikus egy ilyen kérdésben. Gondolj bele, hogy az autókat milyen tudású mérnökök tervezik, a gumikat szintén! Mind hülye lenne? Gondolom, nem kell tovább...
bürokraták rémálma 2010.02.17. 13:50:41
Viszont a szuzuki méreteiből és felépítéséből adódóan eleve alulkormányzott.
Kis tengelytáv. Motor, váltó elöl, ergo orrnehéz, hátsó tengely mögött kicsi túlnyúlás.
Elöl jól tapadó, hátúl kevésbé tapadó gumikkal akár még semleges kanyarodásúvá, vagy enyhén túlkormányzottá tetted, ami nem jelent különösebben problémát. (Tudom, mivel játszó autónak van most egy olyan, ami jelentős túlkormányzottsággal bír. Szó se róla élvezetes, csak nem éppen bolondbiztos.)
Míg ugyanez egy kevésbé alulkormányzott felépítésű autón, már veszélyessé válik.
Gondolom nem kell ecsetelnem, hogy igazán a semleges viselkedés a legjobb, de a középmotoros autók ritkák, és a kocsijukat is kevesen pakolják meg úgy, hogy semleges tulajdonságú legyen. Na persze az átlag júzer, átlagkörülmények között nem is igazán fogja érezni, hogy éppen alul vagy túlkormányzott az autó. Ehhez már a határokat kell feszegetni.
Az sem mindegy, hogy az adott kocsi száraz és nedves körülmények között azonosan viselkedik vagy nem. van néhány típus, ami már csak a nedves út következtében jelentős kormányzottságbeli eltérést mutat. Persze ez a régebbi autókra igaz inkább, ma egyre inkább bolondbiztos a futómű.
Egyébként amíg nem próbáltam én is azon a véleményen voltam, hogy jobb előlre rakni a jól tapadó gumit (körülményekhez képest jól tapadó), nem pedig hátra. És akik szakembernek mondták magukat és ezt hangsúlyozták én is hülyének képzeltem őket.
Mindez persze nem akkor igaz, ha kicsi az első és hátsó tengelyek közötti különbség.
De az adott eset, ami engem meggyőzőtt az volt mindkét autó esetén, hogy a hajtott keréken volt ÚJ téli gumi, a többin HASZNÁLT, de nem rossz nyári.
Mivel egyik első, másik hátsó kerekes volt, valamint mindkettő szedán, és tömegükből adódóan enyhén alulkormányzottak, ezért meglehetősen drasztikus képet mutatott a két kocsi közötti különbség.
Ha a ladával eljártunk viszonylag kicsi odafigyeléssel majd két télen át, addig a nissan esetén elég korán kénytelenk voltunk plusz két gumit venni. Az abban a konfigban nem volt alkalmas "normális" közlekedésre.
Persze a parkolókban történő bohockodást mindketten élveztük, de sajnos ennél többre kellett használni mindkét autót.
A mostani gépeken is rendre megvan a téli és a nyári szett is, amivel nincs semmi baj. Télen télit, nyáron nyárt. Érdekes ahhoz képest, hogy sok hó esett alig kellett foglalkozni hólapátolással. Voltunk síelni, a földutakon a tanyán, havas parkolóban, hófúvott mellékutakon, de autót nem toltunk idén sem. Ki érti ezt?
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.17. 14:52:55
misitcom 2010.02.17. 19:30:12
mr_x 2010.02.17. 23:23:09
Hála istennek ennyire gyorsan (hülyén) még nem mentem és remélem nem is fogok, hogy kitörjön a hátulja."
Nekem volt ilyen esetem, csak annyival megcifrazva hogy angliaban tortent jobbos kanyarban.
Eles kanyar, a megengedett sebesseg felenel kicsit gyorsabban mentem.
Az ut nyalkas volt, de azt akkor nem tudtam meg (azt a kanyart evek ota szinte naponta annal gyorsabban szoktam bevenni).
A kanyar kozepen ugy dontott az automata valto hogy vissza kene valtani, a terhelesvaltasra az amugy alulkormanyozott auto (97-es volvo s70) feneke megindult.
Korrigaltam, de kozben kilogott a kocsi a savombol, pont bele a szembejovo pick-up elejebe.
Sajnos az auto ferden kevesbe fer el a savban mint hosszaban :-)
Az eredmeny: 20e angol fontot fizetett a biztosito a ket autora.
"Egyébként a menetstabilizáló beavatkozik, de nagy elcseszést már az sem tudna korrigálni."
Felteve, ha van menetstabilizalo :-o, nekem pl. nem volt.
Az ujban mar van es elegge visszavesz a havon kezifekes kanyarodas elmenyebol, bar igy is volt hogy sikerult
270 fokot fordulnom (a tervezett 90 helyett) mikozben a kolyok sipakolt hogy hagyjam abba a szorakozast, elkesik az iskolabol :-)
Alex3000 2010.02.18. 11:02:47