Karácsony előtt a vásárlási őrület idején az Örs Vezér terén lévő IKEA garázsából jutott ki hasonló nehézségek és fuldoklás közepette egy posztolónk, most Lajos élt meg egy ilyen nem túl felemelő élményt a Művészetek Palotája mélygarázsában. Feltette a kérdést ő is, mi van, ha netán tűz ütne ki?
A Művészetek Palotájában (MÜPA) a legszebb kultúrális programot is rövid úton feledhetővé teszi az intézmény mélygarázsából, nem ritkán 30-40 percig tartó, idegőrlő kijutás, bosszúság, a hozzátartozó kipufogógáz-belégzéssel együtt.
A kijáratig tartó, sűrű megtorpanások, araszolások közepette, a hosszú percekre megtorpanó kocsiban az ember végiggondolja, hogy a tűzvédelmi hatóság egyáltalán hogyan adhatott ki engedélyt egy olyan mélygarázsra, amely egy esetleges vészhelyzet, pl. csak 1 kocsiban keletkezett tűz esetén még fél óra alatt sem üríthető ki, pedig az evakuálásnak az élet- és vagyonbiztonság miatt kb. 5 perc alatt meg kellene történnie.
A legtöbb, bevásárló központ alatti mélygarázs több kijárattal rendelkezik, pedig ott az üzem jellegéből eredően nincs szükség nagy számú jármű rövid időn belüli kihajtására, mint a MÜPÁ-nál egy hangverseny befejeztével. Alapvetően elhibázott tervezésre vall, hogy mind a 3 szintről csak egy egymás mellett levő ki- és bejárat van, ahol még az sem segít sokat, ha egy koncert végén a személyzet mindkét folyosót kijárati irányra állítja át.
Ilyenkor a MÜPA környékén levő, rosszul beállított jelzőlámpák ejtik fogjul a kocsikat, és torlódik vissza a forgalom a -3-as szintig. Ha minden egyes szint számára a többitől teljesen izolált kihajtás állna rendelkezésre, a szerencsétlen körülmények összejátszása esetén sem válhatna "Pokoli torony" a MÜPA mélygarázsából, a szintek szeparálhatók lennének, nem akadályoznák egymást a kimenekítésben.
Az is érthetetlen, hogy a MÜPA melletti, felszíni parkoló miért nem vehető ugyanúgy igénybe díjmentesen, a jegy felmutatásával, mint a mélygarázs, továbbá a -1-es szint közönséges földi halandó számára mindig hozzáférhetetlen.
Csodálom, hogy a legilletékesebbek minderre még nem figyeltek fel, pedig a tumultuózus jelenetek minden egyes, nagyszámú publikumot vonzó rendezvény után megismétlődnek.
Addig jár a korsó a kútra, amíg...
Marty Mcfly 2010.02.25. 17:17:10
a poszt sajnálatos, de változni nem fog semmi!
Drdnght 2010.02.25. 17:22:25
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.02.25. 17:26:29
Szóval azzal egyetértek, hogy előadás után nagyon lassú a kihajtás: több kijárat jól jönne. A légelszívás is lehetne jobb.
A tűzveszélyt viszont nem egészen értem, hogy jön ide. Ha tűz van, az autót ott kell hagyni és gyalogosan kell menekülni. Arra vannak lépcsőházak, meg olyankor szerintem az autóskijáratot is gyalogosan kell/lehet használni.
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.02.25. 17:28:39
függetlenül mindenféle jól, vagy rosszul megtervezett mélygarázstól
AZso.hu · http://www.azso.hu 2010.02.25. 17:28:58
"streetfighter" 2010.02.25. 17:35:37
Csak az a probléma, hogy ez nem a kivitelezőn múlik.
peter256 2010.02.25. 17:38:19
Marty Mcfly 2010.02.25. 17:43:01
akkor meséld el nekünk kérlek, kin múlik? tervezőkön? politikusokon? egyéb lobbistákon, akik nem tudták már egy ideje feleségüket megdugni?
schdl (törölt) 2010.02.25. 17:48:04
Tűz esetén az emberélet a fontos, nem a kocsi, a tűzvédelmi előírások EMBEREKRE vonatkoznak. Jó hogy nincs külön vészkijárat az autóknak.
Még soha nem parkoltam a MÜPA mélygarázsában, pedig mindig itt laktam. Sikeres ember vagyok-e? :D
misitcom 2010.02.25. 18:04:30
misitcom 2010.02.25. 18:07:29
"streetfighter" 2010.02.25. 18:11:28
A kivitelező kész kiviteli tervek birtokában dolgozik! Ő azt építi meg amit megterveztek.
A tervező iroda tervezi az épületet a építési előírások alapján a mit az önkormányzat építési osztálya hagy jóvá.
Ma már terv ellenőrt is kell alkalmazni!
Tehát a tervezés fázisában dől el, hogy hány ki és bejárata lesz a garázsnak.
A tűzóltók beleszólnak, sőt a végén átveszik.
Tehát a kivitelezőt nem lehet hibáztatni.
Marty Mcfly 2010.02.25. 18:15:27
ok, én csak azt akartam mondani, h az ingyenpénzek köztudott lopkodása az alvállalkozókon keresztüli kivitelezés (ennek végtelen lehet a száma); vagyis teszem azt 100 milla visszanemtérítendőt kap a projekt, ami átmegy 4-5 alvállalkozón és végül mondjuk marad 20 milla ugyanarra a tervre... aki már annyiért is elvállalja, ott szakmailag sem tud annyit hozzátenni. sztem...
Marty Mcfly 2010.02.25. 18:17:08
na ott aztán dagad a pénztárca, a minőséget pedig nem kell ecsetelnem!
RaveAcE 2010.02.25. 18:17:43
Szerintem 5 perc alatt kiüríthető az a parkoló, csak a kedves posztolónak nincs hozzá esze és életösztöne.
Marty Mcfly 2010.02.25. 18:22:44
bazzeg! lehet, h Lambója van! Abból én sem szállnék ki! Inkább égjek el vele! :-)))
Tornado86 2010.02.25. 18:59:19
xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.02.25. 19:05:02
cork77 2010.02.25. 19:08:20
Acmee 2010.02.25. 19:09:12
1. tűz esetén történő evakuálás NEM ÉS NEM a szaros szuzukitokra vonatkozik, hanem a szaros seggetekre!!!!!
2. Minden mélygarázsnak rendelkeznie kell CO és füstelszívással, akármennyire is sírsz, ennek rendben kell lennie, annyit nem tudsz fizetni egy tűzoltónak, hogy a saját bőrét kockáztassa nem kevés ember halála esetén.
Bocs, de bazmeg' dilettáns hülyék miért írogatnak mindenféle faszságot arról, amiről nagyjából fogalmuk sincs??!!! Ráadásul postban...
Andyhunter 2010.02.25. 19:24:04
Én kb 3 hete voltam koncerten a müpában, és teljesen szervezett ki-be jutást tapasztaltam a rendezőség részéről: lefelé úgy parkoltattak mindenkit hogy optimálisan legyen tele a hely, kifele pedig folyamatosan irányitották a forgalmat, hogy az emelkedőn feljövők simán ki tudjanak hajtani. Tűz esetén pedig FUSSSSS!
pengusz 2010.02.25. 20:17:19
Tudom javasolni, hogy ha legközelebb mentek, akkor a Lágymányosi felé menjetek (a csepeli hév megállója, a Duna felé), onnan simán ki lehet hajtani a Kvassay-ra. A sok birka meg álldogáljon a Soroksári út felőli lámpánál :)
indapass90210 2010.02.25. 20:23:05
PitBuli 2010.02.25. 20:35:39
Marty Mcfly 2010.02.25. 20:43:22
a bebaszás már nem fér bele? :-)
tundrazuzmo (törölt) 2010.02.25. 20:53:30
Okos emberek ezért felismerték, hogy nem 8-ra járnak dolgozni, hanem fél hét - hét környékén már bent vannak, vagy a dugó után, kb. 9-kor indulnak csak otthonról. Az ilyen okos ember a tűzesetnél is kihasználhatja a Gauss-görbét, mert vagy a menekülés legelején kislisszol, vagy bennég, és utána indul - ami ugye megintcsak célszerű, mert a leégett hézból már nagyon kevesen szoktak indulni...:))))
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.25. 20:54:09
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.25. 20:57:29
Marty Mcfly 2010.02.25. 21:00:20
ha mindenki a Gauss-görbe szerint menne dolgozni, akkor meg úgy lenne dugó...
konklúzió: nincs okos ember! :-)
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.25. 21:04:33
Csak hüjje posztoló! :)
Na jó, ez nem volt vicces, nem is küldöm el a kommentet.
Ááááá, véletlenül mégis elküldtem :)))
ági anyu 2010.02.25. 21:55:30
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.25. 21:59:35
1kutya 2010.02.25. 22:36:42
te a budira is autóval jársz?
bölcsész e vagy?
több kérdésem nincs.
kérem kaccsojjaki...
pdjames 2010.02.25. 22:40:08
az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.02.25. 22:40:43
A -1-es szint azoké, akik miatt a -2 és a -3 megtelik. Zenészek, fellépők és gondolom technikai személyzet.
Való igaz, hogy egy autós kijárat van, de ha több lenne, a környék akkor sem tudná felszívni a kitóduló autókat.
Van odalenn elszívó, ennek ellenére valóban iszonyú a levegő, tényleg nehéz kijutni, de én mindig a végére maradok.
Kulturálatlan dolognak tartom a kirohanást 2 másodperccel a taps felcsattanása után és nem szeretem a tolongást sem, ezért mindig megvárom, amíg lemegy a nagyja.
10 perccel később jutok ki, de nem lök meg, nem tapad rám, nem lép a lábamra, nem liheg a fülembe senki, nem kell idegenek közelségétől szenvednem a liftben és araszolnom sem.
Ciki lenne ha mindenki így csinálná, de a többség soha nem fogja így csinálni.
Szerintem.
M. Laci · http://palferi.blog.hu 2010.02.25. 22:44:12
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.25. 22:45:35
bigfater · http://bigfater.blog.hu 2010.02.25. 22:48:33
Gabe2 2010.02.25. 22:50:06
bigfater · http://bigfater.blog.hu 2010.02.25. 22:51:41
Sok helyen a menekülőfolyosókat, lépcsőházakat záró ajtókat tűz esetén mágneszár és elektronika oldja. ne kolbászoljanak össze-vissza az emberek.
közlekedő edény 2010.02.25. 23:05:35
De a történet nem a kocsi megmentéséről szólt. Különben pedig föld alatt sok pöfögő autó valahol biztos tűzveszélyes, gondoljatok alagútkatasztrófákra. Ha a környék nem tudja elnyelni, akkor szar a környék is, átépítést! ha egyik helyen nem működik a logika lépni kell, nem értem a kommentelő h tudja a környékre fogni.
Átépítés!
Plumper 2010.02.25. 23:20:46
...::: Flúgos Kamionos :::... 2010.02.25. 23:29:05
MP 2010.02.25. 23:32:40
webmestar 2010.02.25. 23:38:36
Én ajándék jeggyel voltam, csóró vagyok, lent álltam meg. Fél óra várakozás után kislisszoltam, nagy dolog:)
dark future · http://www.andocsek.hu 2010.02.25. 23:45:58
Arról meg külön postot lehetne írni, hogy mennyire bénák egyes sofőrök: minden alkalommal látok néhányat, akik vagy visszagurulnak a rámpán egy métert, vagy csak füstölgő gumikkal bírnak elindulni, vagy a kettőt kombinálják is... A lejtőn való elindulás nem vizsgakövetelmény?
Gera 2010.02.26. 00:20:51
TH 2010.02.26. 00:38:52
Johnny Bravo 2010.02.26. 02:10:15
Johnny Bravo 2010.02.26. 02:10:47
Johnny Bravo 2010.02.26. 02:12:32
kszabo 2010.02.26. 02:19:48
Johnny Bravo 2010.02.26. 02:41:56
a.: nem tud olvasni?
b.: meg akarja győzni a vele egyetértőket is?
c.: máshogy nem jut szóhoz?
Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2010.02.26. 03:22:42
Acmee 2010.02.26. 06:28:27
Elnézést kérek, kicsit elszállt az agyam.
Eléggé a szakmámba vág a dolog. Sajnálattal tapasztalom, h a magyar embernek ha valami nem tetszik, akkor az köré akkora hacacárét tud keríteni, hogy az már szinte összeesküvés-elmélet. Ráadásul még marha okosnak és jófejnek hiszi magát, h felvilágosította a népet.
Álljon itt kollégám örökbecsű mondása:
"HA A CSÖVEK RÁZNI TUDNÁNAK, TELE LENNÉNK HALOTTAKKAL"
Kukori és Kotkoda 2010.02.26. 07:05:38
Áruld el, hogy hány EU által támogatott pályázatot vezényeltél le, hogy íly' bölcsen osztod az észt?
Fingod sincs...
Nick Leeson 2010.02.26. 07:26:51
ISmerőseim már személyesen is panaszkodtak, hogy a MUPA mélygarázs kész CO mérgezés.
Mellesleg máshol is hasonló a helyzet, az Allee-ban nyitás után napokig voltak még mérgezések is. Azóta is rendszeresen beriasztanak az érzékelők, csak ez már nem kap akkora publicitást.
Mások az IKEA mélygarázsra panaszkodtak.
Szóval CO ügyben igenis szar a helyzet a mélygarázsokban...
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2010.02.26. 07:30:12
2. Minden mélygarázsnak rendelkeznie kell CO és füstelszívással, akármennyire is sírsz, ennek rendben kell lennie"
hogy is volt ez a dolog az Allee-nál az első 2 napon, amikor több embert vittek el COmérgezéssel!?
Marty Mcfly 2010.02.26. 07:31:46
taníts mester!
theveryguest 2010.02.26. 07:33:14
degreen 2010.02.26. 07:34:29
Sixx! Anyádat is lenyuggerezed? 2010.02.26. 07:35:30
Szóval érezd magad lehülyézve!
Nzoltan 2010.02.26. 07:43:38
Egyébként sehol sem lehet kijutni az épület teremgarázsából ott, ahol mindenki egyszerre akar lelépni.
Hülyeség ez a poszt ebben a formában.
"Az is érthetetlen, hogy a MÜPA melletti, felszíni parkoló miért nem vehető ugyanúgy igénybe díjmentesen, a jegy felmutatásával..."
Talán mert semmi köze hozzá? Milyen jó is lenne, ha valaki a szomszéd ház garázskulcsának felmutatásával hozzám parkolna.
Ha nem tetszik, ne menj a müpába kocsival. Vagy sehogy.
Nzoltan 2010.02.26. 07:48:19
Az a hülye, aki autóval menekül az épületből.
Nzoltan 2010.02.26. 07:56:43
A sok hülye már menekülni sem tud gyalog. :-D
Aston Kanál 2010.02.26. 08:17:09
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.26. 08:34:36
Tűzriadó, bombariadó nem azt jelenti, hogy akkor mindenki letódul a garázsokba!!! Hanem hogy minél előbb elhagyja az épületet a vészkijáratokon.
bognor 2010.02.26. 08:34:46
Az, hogy egy mélygarázsnak hány kijárata van, az több dologtól is függ: a mélygarázson belüli közlekedési rendszertől (egyirányú, többirányú) de legfőképp a hely (telek) adottságától, illetve, hogy hány helyen lehet becsatlakozni az úthálózatba, és hogy arra kap-e engedélyt az útkezelőtől. Hiába akar a tervező 4 kijáratot, ha az mondják, hogy csak egy helyet engednek,(vagy a beruházó nem enged többet, volt ilyen).
Mélygarázsok esetében előírás a CO figyelés, és a füstelszívás, valamint az oltórendszer (ha nem oldható meg legalább a két szembelévő homlokzat 1/3-nak a megnyitása, de mivel ez mélygarázs, ezért itt ez nem megoldható). Minden esetben tűzoltóval kell egyeztetni a terveket, aki azt jóváhagyja.
Menekülni gyalog kell!!!! Ezt minden épület esetében 2-5 perc alatt meg kell történnie. Csak gyalog, a liftek leállnak(ha épp üzemben van, akkor a kijárathoz legközelebbi szinten fog megállni), a vészkijáratok és pánikzárak mágneszárjai kioldanak, a fűst/és tűzgátló ajtók zárodnak.
Szóval a lényeg, a ha tűz van, akkor nem az a megoldás, hogy bekapcsolod a klímát kocsiban, hanem ki a kocsiból és tipli, mert gyalog mindig rövidebb a kijutási idő!
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.26. 08:41:44
Agyalap 2010.02.26. 08:46:07
Remélem szerencséd lesz és nem egyszerre ér minket a tűz a MÜPA garázsában.
Én ugyanis mint a villám ki fogok ugrani az előtted álló autóból, és kiszaladok. Utána már esélyed sem lesz kihajtani...
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.26. 08:51:54
Marty Mcfly 2010.02.26. 08:56:46
Még1szer leírja vki, h ő gyalog menekül, menjen a kurva picsába! kb 200 komment ugyanazt írja! és igen, zavar! a 25-nél még vicces is vt! barmok!
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.26. 09:10:57
Ejoy 2010.02.26. 09:19:34
Kb. ennyi, az "evakuációs" kérdésben meg már többen megtették javaslatukat...
Agyalap 2010.02.26. 09:23:45
A kurva picsába mehetek autóval, vagy csak gyalog? :D
Marty Mcfly 2010.02.26. 09:29:53
jaja, én már rákészültem egy új posztra... ez itt már sok! :-)
Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.02.26. 09:46:59
nem szabad az ilyen szar genetikai allomanyt tovabborokiteni es tovabb rombolni az emberiseget gondolkodasra keptelen idiotak szaporitasaval...
vivax 2010.02.26. 09:49:53
Vaandor 2010.02.26. 09:54:46
(Csak hogy ez se maradjon ki...)
Haynau (Sons of Monarchy) 2010.02.26. 10:00:03
Megköszönöd az italt,hazamész, kivered 2010.02.26. 10:03:26
szamarhegy 2010.02.26. 10:10:15
labi 2010.02.26. 10:34:56
skatka 2010.02.26. 10:35:43
1. a parkolás díja nincs benne a jegy árában
2. félórás slotokban kell fizetni (KP)
3. az elején kapsz egy cetlit, hogy mikor álltál be, majd a kijáratnál szépen megnézik, hogy mikor jöttél, fejben kiszámolja, hogy mennyit kell fizetnek, jobban jársz, ha pontosan kiszámolt összeget adsz, mert mire visszaad kinő a szakállad. És ezt minden egyes távozó autónál.
Nyitott parkoló van, de a kipufogógázszag tömény volt.
Csigorin 2010.02.26. 10:44:43
labi 2010.02.26. 10:45:35
ex-dr. vuk 2010.02.26. 10:46:42
Eloszor is nem muszaj szarni is kocsival jarni, de ha mar megis, akkor legalabb akkor probalj meg kiszallni belole, ha porkolodik a segged, bazd...
vivax 2010.02.26. 10:49:43
Netuddki. 2010.02.26. 11:08:13
Popeye 2010.02.26. 11:26:28
Chris Gardner 2010.02.26. 11:29:54
Popeye 2010.02.26. 11:34:35
Elolvasta a homáron megjelent West End-es postot ( homar.blog.hu/2010/02/15/bombariado_vetett_veget_a_na_vik_szenvedesenek
)
és a fejéhez kapott, hogy bakker ilyet én is tudok írni.
És lőn.
immobull 2010.02.26. 11:37:26
Take-it-Easy 2010.02.26. 11:47:09
Lorenzaccio 2010.02.26. 11:51:23
Leonard Zelig 2010.02.26. 11:51:57
Martian (törölt) 2010.02.26. 11:55:04
Rife67 2010.02.26. 12:09:43
pernahajder Campbell 2010.02.26. 12:11:05
Ez ilyen egyszerű :)
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.02.26. 14:08:04
Mondta már valaki, hogy tűz, bombariadó esetén kimenekülünk, nem a kocsit kezdjük keresni? :-P
záporjózsi 2010.02.26. 14:31:55
titan 2010.02.26. 15:49:26
kispista2 2010.02.27. 13:39:06
"Minden autónak járt a motorja, pedig 20 percig álltak egy helyben. Senkinek se jutott eszébe, hogy leállítsa."
Ez vasúti átkelőkben is megfigyelhető. Pedig a legtöbb autó pöccre indul, és tavasszal vayg ősszel még klíma nélkül sem melegszik fel vagy hül ki a kocsi 10 perc alatt. De túl olcsó az üzemanyag emiatt sokan lusták leállítani a motort.
kispista2 2010.02.27. 13:42:31
"Az a kis séta nem árt,"
Nehogy má' gyalogoljak, mikor kifizettem a sok súlyadót! Mégis mit képzelsz?
Meg mi az hogy még a liftig is gyalogolhatok a mélygarázsban? Mé' nem mehetek fel a kocsival a koncertteremig?
kondi2005 2010.02.28. 22:37:48
Egyébként: tömegközlekedni drága, nekem 4db vonaljegy lenne pedig nem is lakom messze. Végre egy hely, ahová kulturáltan el lehet jutni autóval, és a parkolás is megoldott.
záporjózsi 2010.03.01. 09:18:34
A motort viszont az átjáróban bunkóság járatni. Emellett a tompit sem kapcsolják le, ez különösen a meredek árjárókban "kellemes".
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.03.01. 14:04:01
Advance 2011.03.18. 09:45:33
Két kérdésre válaszolnék.
Az müpa -1 parkolószintje a fellépő művészeknek illetve az ott dolgozó személyzetnek van fenntartva. Ez lehet hogy új de nekik is kell valahol parkolniuk! Ők ezért fizetnek vagy havonta vagy előadásokként! Nem is keveset!
A kültéri parkoló egy teljesen a müpatol független cégé. Az hogy ott van az épület mellet csak véletlen. A nemzeti kültéri parkolója (mivel nincs mélygarázsa az épületnek!!) szintén a művészeknek és a dolgozóknak van fenntartva! Remélem ez segít annak a megértésében hogy nem minden van ok nélkül életben! :-)