Friss kommentek

  • Carscache: Are radar detectors legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulations i... (2024.02.07. 07:09) Szerintem ezt beszopták sokan
  • Carscache: Are radar detectors are legal in Ohio? for passenger vehicles, but not for commercial vehicles. Understanding the regulatio... (2024.02.07. 07:09) A Toyota C-HR okos elektronikája
  • Carscache: Mark your calendars and rev up your anticipation! The official release date for the 2024 Hot Rod Power Tour announcement is... (2024.01.02. 10:37) Statisztikailag pont jó
  • Lángoló Nyelesfing: @kolbászoszsömle: Nem a lófaszt nincs te büdös faszszopó (2023.11.08. 23:32) Ködlámpás köcsögök
  • Carscache: For optimal EV battery performance, follow these EV battery charging best practices: use a dedicated charger, avoid frequen... (2023.07.10. 11:58) Kényelmes utcaseprő
  • Carscache: Get ready to experience pure adrenaline with the 2023 Aprilia RS 660 Extrema. Priced competitively, this high-performance m... (2023.07.04. 08:37) Menthetetlen idióták mindenütt
  • Carscache: Discover the perfect balance between affordability and quality with the best budget camera for car photography. Capture dyn... (2023.06.30. 09:54) Válaszol a lapos kerekű hummeres

Olvass Totalcart!

Nincs megjeleníthető elem

Közösködj Facebookon!

Címkék

ablaktörlő (2) adás vétel (1) adó (1) alkohol (9) árvíz (6) autó (1902) autókereskedés (5) autólopás (14) autómosó (1) autópálya (180) autóvadászat (5) backdoor (2) baleset (290) bamako (1) belváros (41) béna (200) benzinkút (38) biztonság (727) biztonsági öv (22) biztosítás (37) bkv (27) blog (39) bringások (1) budapest (634) büntetés (334) busz (19) buszsáv (33) C-HR (1) cserbenhagyás (36) csúszós (22) diplomata (1) dugó (111) elektronika (1) előzés (54) eredetiségvizsgálat (2) erőszak (162) eső (13) fekvőrendőr (2) felni (1) feltörés (3) fényszóró (12) fólia (2) gázolás (8) görkorcsolya (1) gumi (39) gyalogos (115) gyömrő (1) gyorshajtás (206) halálos (1) híd (13) hirdetés (1) hitel (2) (24) hülye (853) index (22) járda (13) jég (22) jogász (29) kanyarodás (17) kátyú (7) kéregetés (4) kerékbilincs (13) kerékpár (100) ködlámpa (10) körforgalom (25) környezetszennyezés (13) környezetvédelem (10) követési távolság (22) közlekedés (1572) közösség (22) közterület felügyelet (57) KRESZ (1) kresz (720) külföld (58) lámpa (70) lehúzás (203) M5 (1) máv (4) mazsola (22) média (10) megkülönböztető jelzés (11) mentő (29) mese (3) metró (2) motor (84) mozgáskorlátozott (46) műszaki hiba (15) műszaki vizsga (3) navigáció (16) női sofőr (113) nyereményjáték (41) okmányiroda (2) oktatás (21) öreg (16) parkolás (360) polgárőr (1) póló (7) pozitív (52) radar (1) rendőr (260) rendszám (25) részeg (24) robogó (16) sorompó (3) sportautó (4) start (2) szabályzat (9) szakértő (10) szélvédőmosás (7) szerviz (19) sztereotípia (275) születésnap (1) tábla (55) találkozó (24) támogatás (8) tanuló (7) taxi (45) teherautó (56) tél (4) telefon (1) tempomat (1) tömegközlekedés (57) totalcar (3) TOYOTA (1) traffipax (36) tudatlanság (1) tükör (21) tűzoltó (8) útfelújítás (46) útlezárás (71) vasút (5) veszélyes (828) video (82) villamos (22) záróvonal (11) zebra (90) Címkefelhő

Feedek

 

Mikor van értelme a ködfényszórónak?

2010.02.28. 12:18 :: SilentSound

Ha jól vettem ki Zoli szavaiból, ő most nem elsősorban a KRESZ vonatkozó szabályaira gondol, hanem arra, hogy valójában mikor van értelme akár az első, akár a hátsó ködlámpát használni és mik azok a körülmények, amikor ez másokat sokkal jobban zavar, mint amennyivel többet lát tőle a fényárban úszó autó sofőrje.

Kérdéssel fordulok hozzátok, mert vagy én, vagy a többiek nem tudjuk a ködfényszóró helyes használatát. Pedig egyre többünk autójában megtalálható igen jó közlekedésbiztonsági eszköz.

A kérdésem aktualitását az adja, hogy karácsony másnapján a Bakonyt átszelve olyan szakadó esős, jégesős, erősen viharos széllel kísért éjszakai autózásban volt részem, amit eddigi néhány évtizedes autózásom alatt még nem éltem át. Utána még körülbelül 2 órán keresztül autóztam délnyugat felé - már csendes esőben.

Meglepett, hogy az éjszaka folyamán számos szembejövő autós KÖDFÉNYSZÓRÓVAL jött. Köd persze nem volt. Később szakadó eső sem jellemezte utamat, csak csendes eső. Ködfényszórót használó autók igen nagy számban jöttek szembe.

A szembejövő autó ködfényszórója igen kellemetlen volt - főként ott, ahol tükörsima aszfalton verődött. Próbaként autómentes útszakaszon többféle burkolaton felkapcsoltam az éjszaka folyamán a ködfényszórót. Semmi járulékos látási előnyt nem jelentett 10 méternél nagyobb távolságban számomra.

Tehát a kérdésem: ködfényszórót mikor használunk?

  • Erős nappali ködben? (legutóbb M7-esen nyomtam be, tejfelködben)

  • Közepes nappali ködben is?

  • Erős éjszakai ködben is?

  • Közepes éjszakai ködben is?

  • Ködmentes esős nappal is?

  • Ködmentes esős éjszaka is? - vakítva a szembejövőt, mögöttünk haladót a hátsó erős fénnyel.

A válaszokból szerintem sokan okulhatunk.

303 komment

Címkék: közlekedés autó lámpa kresz ködlámpa

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blueby 2010.03.01. 10:50:14

@werno: Igazad van, annó 1980-as években a Skodámon valóban így működött.
Azóta még enm találkoztam olyan típussal, ahol ez így volna, tényleg leírhatnád, milyen kocsid van ! Légyszíííííííí !
üdv.

blueby 2010.03.01. 10:53:34

Bocs, látom már, Ford Galaxy, tudsz még más márkát is ahol így működik ?

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.03.01. 10:59:29

@blueby: Ford S-max :)

Úgy látom itt is téma a ködlámpa,mint pár nappal ezelőtt a totalcaron.
Én a ködlámpahasználók táborába tartozom,este, lakott területen kívűl,gyári ködlámpával.

bütyök 2010.03.01. 11:10:50

én bele húzom a reflektort az összes kis buzinak a szemébe, aki indokolatlanul használja.mint a szart :-)

porthosz 2010.03.01. 11:11:21

@pocokpocok:
Látom nem értetted az iróniát...

CsL 2010.03.01. 11:11:22

Én már gondolkozom egy ideje, hogy haverokkal össze kéne rakni 2*500W-os "ködlámpát", és beállítani kb. 30-50m-re balra a szembejövőre, aki ködmentes időben feleslegesen vakítja a többit. Így csak a refit tudom rányomni 30m-ről, hogy már ne legyen ideje cselekedni.
Az a legjobb, amikor rárakom a refit, és még ő is rárakja, de az állatjának nem esik le, hogy mi van.
Erre lenne jó, először refi, ha visszakapom, akkor a "ködlámpa".

Wittorio1980 2010.03.01. 11:15:26

Szerintem meg menj anyádba a gyenge szemeddel együtt! Mindenki akkor és azt csinál az autójával amit akar.

megint 2010.03.01. 11:17:12

Én is imádom a ködlámpásokat, semmi értelme nincsen, de azért használják mindig, köd nem is kell nekik, 100-nál kíváncsi lennék mit ér az 5 méter amit talán jobban bevilágít nekik

SzLacika 2010.03.01. 11:17:30

@CsL: Akkor gondold át még egyszer, mert ha megijed és balra kapja a kormányt, könnyen beköszönhetsz Szent Péternek. Ha meg kinyírja magát mert elvakul, mehetsz pár évre a sittre hajnalokba nyúló seggluk tágítási kúrákra.

Ray  · flavors.me/raymund 2010.03.01. 11:42:29

@bütyök: egy DRLest is levillantasz? szánalom

Csontos Szigfrid 2010.03.01. 11:44:37

Én is sokszor próbáltam már ki a ködlámpát kicsi és nagy ködben. Arra jöttem rá, hogy nem sokat számít. Talán az esetek 10 százalékában van értelme használni. Néha rosszabbul lehet vele látni, mint anélkül. Talán az út széleit jobban látni, de sokszor zavaró, ami fény onnan visszatükröződik a. Ha meg nagy a köd, teljesen mindegy. Lassan kell menni, és erősen figyelni.

Macccy 2010.03.01. 11:47:42

@Wittorio1980: Látod ... A te erős szemeddel és autóddal nyilván te is ugyanúgy azt csinálsz amit akarsz, de nem a közúton. Ott szíveskedsz úgy közlekedni és úgy világítani, ahogyan a látási és útviszonyok indokolttá teszik és ahogyan a KRESZ előírja. Tessék.

Amúgy kinek gyengébb a szeme? Annak akinek érzékenyebb, tehát jobban lát a sötétben - ezért sem kell neki ködlámpával menni? Vagy annak aki alapból kapcsolja a kulcs elfordítása után?

Macccy 2010.03.01. 11:51:15

@Ray : Ray. A DRL (Daytime Running Lamp - nappali fény) még mindig nem vakít így (ha gyári és nem piacos karácsonyfadísz) mert nem is világít akkorát, a lényege látszani és nem látni vele.

s_marky 2010.03.01. 11:53:59

M7 Bp felé, tejköd Fonyódtól. Belső sáv, csak tompított teljesen lenyomva az útra, 140-el kényelmesen elfurikáztam fehérvárig, legalább 200m-ről láttam, ha megy előttem vmi. Ködlámpával 50m-ről sem látszódott a hátsó lámpája senkinek. Ja igen, és száguldozó vadállat vagyok, és IGEN, LEVILLOGOK MINDEN PARASZTOT AKI A 3 SÁVOS PÁLYA KÖZÉPSŐ SÁVJÁBAN CAMMOG!!! Meg is érteném, ha külső sáv minimálisan kátyús vagy nyomvájús lenne,de nem az!

Macccy 2010.03.01. 11:57:28

Amúgy ráhúzni nem közelről kell a távolsági fényt, az eléggé sunyi szemét dolog tud lenni, szerintem aljasabb mint a ködlámpázók fényorgiája. Ha szarul világít akkor távolról, közép távról jobban látszik, akkor szoktam rávillogni. Ha nincs esze hozzá, hogy lekapcsolja, fel sem fogja, esetleg szándékosan menőzik, akkor közelről rátolva sem fogja lekapcsolni, csak holnap is 8 lámpával indul el a denevér barlangjától.

Ray  · flavors.me/raymund 2010.03.01. 11:57:58

@Macccy: a gyári ködlámpa sem világit el száraz időben.

Macccy 2010.03.01. 12:05:57

@s_marky: :)) Eheh! Jól beszélsz, én sem szeretem nappal, forgalomban, ha középen "ragadnak" de ez másik téma. Viszont a te első ködlámpád nem azért kell a tompított fény helyett/mellett, hogy az előtted haladó hátsó lámpáját jobban lásd! :)) Azzal csak talán (!) (nem biztos sőt nem is valószínű) többet fogsz látni az előtted lévő útból és a nem világító tereptárgyakból, élőlényekből.

Az 50 méteres látótávolságú tejködben 140 -el haladáshoz meg hááááát ... sok szerencsét, de előtte jelezd ha jössz az M7-re, mert nem akarok fenn lenni. :)

CsL 2010.03.01. 12:08:07

@SzLacika: Tisztában vagyok a kockázatokkal, emellett a lustaságom is gátat szab, így marad a káromkodás :)

De azért rohadjon meg az összes vakítós...

cso zsi 2010.03.01. 12:10:03

@nonolet: "A hátsó ködlámpa pedig ADDIG KELL amí ő az UTOLSÓ autó a látóhatárig hátrafele.

Amikor már van valaki mögött is... akkor az már látja is őt! Tehát neki le kapcsolni, hogy a hátsót, aki utolértre ne vakítsa fölöslegesen... "
Ez így tökéletesen megállja a helyét.

Ugyanakkor ütöd az előzményekkel az okosságot:
"Épeszű embernek első ködlámpa
soha nem kell, mert attól nem lát jobban előre!!!!
Esetleg maga előtt az útszélét jobban látja...de ez meg lényegtelen...igazából."
A ködfényszóróban is olyan teljesítményű izzó van (általában 55 wattos), mint az általános tompított fényé.
A fénymennyiség kb ugyanannyi, csak nem mindegy, hogy hová irányul, és mennyi jön vissza belőle.
Nincs az üvegen/fényszóróházban 15 fokos törés, hogy csak az út jobb széle felé világítson, hanem szórt, mindent beterítő fényt ad egyenletesen. 84-es évjáratú Audimban pontos leírás volt az izzócsere utáni beszabályozásról, mint anno a szoci autók normál fényszóróinak beállításáról, amit otthon, házilag bárki elvégezhetett, ha volt csavarhúzó, mérőszalag, fal, és rajzeszköz, és némi szakértelem.
(A szuper, majd' luxuskivitelű Audi svájci verzió volt, ezért a ködlámpa csak a tompítottal együtt volt működtethető, így adtak a sz*rnak egy pofont. A német verzió a helyzetjelzőhöz kötötte a használatot.)

Macccy 2010.03.01. 12:18:19

@Ray : Ha nem volt törve és nem volt piszkálva, sajnos akkor se biztos az. Nekem audim van, nem volt törve. Tudtommal nem is piszkálták a beállítást, nem szoktam hótolósat se játszani az orrával. Mégis volt már aki még pár éve, megkérdezte, hogy "Te figyelj, nem villogtak még rád a ködlámpád miatt?" mondom neki "Nem még" mer mondja, hogy "Kissé zavaró volt, hogy így jöttél be az utcába" ... Hajnalban volt, előtte esett az eső. Ennyi. Na én azóta nem ködlámpázok CSAK KIZÁRÓLAG Ködben!

(ui.: Egyszer, este egy falun megyek keresztül, megállít a yard. Papírok rendben, gyorsabb se voltam 50-nél. Azt mondja tudja e mi? Mondom mi?? Mondja: ég a ködlámpa! Ezaz! És a vicces az egészben az, hogy nekem volt okom rá, hogy felkapcsoljam, mert a falu előtt 1-2 kilométerre sűrű ködpamacsokon mentem keresztül. De lakott területen akkor sem frankó, így jártam)

Macccy 2010.03.01. 12:25:53

@cso zsi: Precisely ... Pontosan így van ...

Nincs a búrán fénytörés, nincs irányítva jobbra, enyenletes, egyenes, szórt fényt ad. Ha nincs letekerve pontosan vízszintesre, akkor a szórt fény száraz időben is vakíthat az emelkedés miatt (pár fokos emelkedés is 20-30 méterről már elég magasra felvilágít), esős időben meg ha le is van tompítva vízszintes tengely alá, akkor is feltükröződik a nedves aszfaltról!

tururú 2010.03.01. 12:29:16

@Ray : "egy DRLest is levillantasz? szánalom"

szerintem maga a "drl" a szánalom, igazi bazári parasztvakítás, pláne az utángyártott karácsonyfadíszek, azoktól kész vagyok. :D

igazi cigányos fuxos stílus, de végülis az ódik lassan cigányautók lesznek, ahogy elnézem, szóval szánalom, tényleg. igazi rongyrázó giccs.

ilyen gagyi utángyártottat legutóbb lepukkant francia autón láttam, volt rajta trianontagadó matrica is. :D

(egyébként ezeket én nem szoktam telibe-refizni, csak a ködlámpás suttyókat, de csak jól közelről, hogy ne harafudjanak meg annyira.:)

Ray  · flavors.me/raymund 2010.03.01. 12:41:05

@tururú: Lehet hogy szánalom a DRL, de 2011től minden új autóban kötelező lesz, szóval jobb ha már most hozzászoksz. Inkabb ki legyen világítva és lásd mint le lásd az adott járművet.

cso zsi 2010.03.01. 12:45:19

@Macccy: Van, illetve kellene lenni fénytörésnek.
Nem a 15 fokos eltérítés, hanem egy függőleges bordasor, ami a szórást teljesíti, a szúrófényt gátolja.
www.bestautobits.com/images/Fog_Lamp_E2.jpg
Egy ilyen lencsés gagyi viszont bántóbb mindennél, mert semmiféle terelése nincs.
www.bestautobits.com/images/Fish_Eyes_Fog_Lamps.jpg

oszamaci 2010.03.01. 12:51:30

@Macccy: Voltam és láttam is. Ezért engem kifejezetten zavar a hátsó ködlámpa. Sőt ha szeretnél előzni akkor nem látsz tőle semmit.
A hátsót csak akkor használom ha a paraszt elé állok és jelezni próbálok neki, hogy kapcsolja ki g...be.

megint 2010.03.01. 12:54:31

tururú, "az ódik lassan cigányautók lesznek", ebből is látszik, hogy utolérték a mercit meg a bmw-t, eddig azt vették, bár azért a mi kis piacunkból ne induljál ki, nyugaton nem azok, amúgy meg tényleg szokj hozzá, mert kötelező lesz, ezek az utólagos szarok tényleg szánalmasan néznek ki, hondától a ladáig már mindenen láttam, igazi "ízlésbárók"

Macccy 2010.03.01. 12:56:05

@tururú: Bizony, kötelező lesz újonnan forgalomba helyezett autókban. De legalább azok a ködlámpások, akik azért ködlámpáznak "mer'az'menőő" majd átszoknak az egyre jobban elterjedő utángyártott DRL-re. "De jó lesz". :S Nem is tudom. Talán az majd kevésbé fog vakítani ...

oszamaci 2010.03.01. 12:56:50

@s_marky: Én már nem villogok úgy sincs annyi agysejtje, hogy felfogja miért villogok. Inkább megyek kényelmesen a szélsőben 130-140 körül.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.03.01. 12:58:28

Ködfényszóró feláras, index ingyen van, ezért Magyarországon az elsőt muszáj használni, hogy lássák a népek, fussa, utóbbit pedig snassz, mert olyan az utolsó kétüteműtrabantosnak/rizsrakétásnak/kalaposskodásnak is van.

SzLacika 2010.03.01. 12:59:01

@CsL: Még taknyos kölykök voltunk, amikor egyik srác kitalálta, hogy a gyorsan hajtókra vakuzni fog az országút mellett a bokorból, mintha a trafi lődözne. Szerencsére nem talált vakut (beépített vakus gép még nem volt akkor, külön vakuja meg szinte csak fotósoknak volt) így nem lett belőle semmi :)

implacabile 2010.03.01. 13:02:19

1) Igenis van olyan autótípus, ahol 1 db forgókapcsoló van, amit ki is lehet húzni két állásba. (Ford) Tök mindegy, hogy a forgókapcsolón helyzetjelzőt, vagy tompítottat állítasz be, a gomb bármelyik állásnál kihúzható. Első állásban az első ködlámpát, második állásban a hátsót IS kapcsolja. ha valakinek ez nem tetszik, kedves "egyittlakó" menjen reklamálni a Fordhoz. Tehát csak hátsót kapcsolni nem tudsz.
2) Jól beállított ködlámpa nem vakít. Mert nem felfelé világít, hanem az úttesttel párhuzamosan.
3) Macccy: Egy ködlámpát nem lehet "úgy felejteni". Ha este leállítod a kocsit és lekapcsolod a világítást - automatikusan vele kapcsolódik a ködfény is. Ennyit illene tudni.
4) A hátsó ködfény nem hülye dolog (mint ahogy egyes primitív kommentezők azt itt írják), hanem életet menthet mondjuk ködben/zuhogó esőben, amikor eleve később veszed észre, hogy előtted hol halad/fékez/áll valaki. Persze tiszta csillagos éjszakán használni nem túl nagy észre vall.

Egyébként sokkal sokkal rosszabb olyan autóssal találkozni egy sötét úton, aki még a helyzetjelzőt se kapcsolja föl töksötétben sem...mert ő lát.

Macccy 2010.03.01. 13:03:39

@cso zsi: Igen, de pont azt mondom, az a baj, hogy szórja, nem letöri vagy tompítja. Ez a békaszem-szar mondjuk nem túl bizalomgerjesztő, de nekem gyárilag projektoros (vetítőlencsés) tompított fényszóróim vannak (külsőre hasonlít). Na ha mondhatok ilyet, Isten áldotta találmány az és minden gyártónál kötelezővé tetetném! Határozott vonala van, fölé nem világít szinte semmit, alatta maximális fényt vetít. Hacsak nem megyek keresztül egy hosszú és íves fekvőrendőrön vagy egy rövidebb emelkedőn, nem vakít senkit sem. A legjobb ködlámpák elvileg szintén ilyenek! Határozottan állítható vízszintes választóvonal, fölé nem "ver".

SzLacika 2010.03.01. 13:04:16

@Macccy: A nappali fénnyel kapcsolatban csupán annyi az aggály, hogy szürkületkor vagy szar időben majd villogni kell a parasztokra, hogy oltsák már fel a tompítottat:) Ezek ugyanis ha jól olvastam 5-21W közötti izzókat/ledeket kapnak, amik rosszabb látási viszonyok között már nem elegek...

ZX 2010.03.01. 13:05:41

Magyarországon csak nagyritkán van olyan köd, hogy értelme legyen felkapcsolni. Ha nincs köd, vagy gyenge akkor pedig zavaró. Általában felb...szom a reflektort a ködlámpásnak, és ha nem veszi magát észre, (ha előttem megy) akkor megelőzöm és én is feltolom neki, hogy vegye már észre magát.

Macccy 2010.03.01. 13:09:01

@implacabile: Légyszi neeee gyere azzal mit illene tudni! Köszönöm! Hány autót mutassak neked amiben a gyártó hanyagul egyszerű billenős kapcsolóval oldotta meg a ködlámpa áramellátását GYÁRILAG? És hányat amiben utólagos van? Légyszives az ilyen "illene tudni"-kat előbb gondold át ... De a többi pontban egyetértek.

Marty Mcfly 2010.03.01. 13:09:26

légy nyugodt tesó, amiket én látok, nemhogy esőben használják, de verőfényes napsütésben!!!
mer az úgy vagány!
amúgy semmi értelme az általad felsorolt "ködfajtáknak", mert a ködlámpa ködben segíthet, így kis gondolkodással te is rájöhetsz és nem kell belőle posztot írni!
barom...

Ray  · flavors.me/raymund 2010.03.01. 13:11:26

@Marty Mcfly: gondolom akkor nem lennel ilyen vicces ha fouton elozes kozben jonne veled szembe egy kivilagitatlan szurke kocsi.. Es scak keson veheto eszre......:0

tururú 2010.03.01. 13:14:06

@SzLacika: ezt pécsi havrjaim játszották koleszablakból, aztán nézgették, ahogy keresgélik a jómunkásemberek, hogy ki kell lefizetni.

Marty Mcfly 2010.03.01. 13:14:35

@Ray :
bocs, nem olvastam végig a 230 kommentet, nem tudtam, h ti már nem a posztról beszéltek, hnem h egyáltalán fel van-e kapcsolva bárminemű fényforrás...

1kutya 2010.03.01. 13:30:46

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: ezeken a "muszáj használnom, ha már kifizettem" huszárokon szoktam jót röhögni (megismerni őket messziről, fél ködölővel közlekednek), mert a marhák egy idő után rájönnek, hogy egyik másik típusban (a spéci izzó miatt), egy kisebb vagyon égőt cseréltetni.

miután rájönnek, már ködben sem merik használni:D

labi 2010.03.01. 13:32:35

Motorokra is ki kéne találni valami talajszintű ködlámpát, mert borzasztó hogy ez miatt nem lehet őket cseszegetni... :)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.03.01. 13:40:19

@implacabile: "3) Macccy: Egy ködlámpát nem lehet "úgy felejteni". Ha este leállítod a kocsit és lekapcsolod a világítást - automatikusan vele kapcsolódik a ködfény is. Ennyit illene tudni."

A fordon kívül még nagyon sok típusú autó van a világon, és van bizony, amelyikben úgy lehet hagyni.

Ennyit illene tudni...

labi 2010.03.01. 13:42:13

@Ray :

oké, megnyugodtam.
Ez esetben így szerintem a motoros a hibás.

cso zsi 2010.03.01. 14:13:52

@SzLacika: Rosszabb látási viszonyok között...
De a menetjelző fény lakott területen használandó a tompított helyett, hiszen dugóban, vagy nem nagy tempójú sebességnél csak ez előtted haladó hátulját, tükrét, utasterét világítod a tompítottal.
Talán akad még itt olyan, aki emlékszik arra, hogy a most "helyzetjelző"-ként definiált, elöl fehér - hátul piros 5 wattos fényt "városi világítás"-nak hívták.
Aztán úgy rendelkeztek róla, hogy az álló autónak van helyzete, a mozgón tompított kell.
Pedig már 40-50 éve is volt olyan autó, amin létezett a "parkolófény" fogalma, amikoris az irányjelző bekapcsolása levett gyújtásnál az ellenkező oldali egy-egy helyzetjelzőt kapcsolta fel. Fogyasztás 10 watt, az autó látható.
Most feltalálták a spanyolvigaszt, és újra van/lesz városi közlekedésre alkalmas, kisfogyasztású, de a láthatóságot biztosító fényforrás.

oszamaci 2010.03.01. 14:28:28

@implacabile: Szerintem ha mennél magadmögött akkor tudnád hogy az a zuhogó eső felerősiti és szétszórja a ködlámpa fényét tehát te beszélsz primitiv hülyeségeket.
Az a köd amiben jó lenne a hátsó ködlámpa még nem volt de abban a látótávolság 3cm lenne.

SzLacika 2010.03.01. 14:36:18

@cso zsi: Miért, a tompított helyett nappali fény csak lakott területen használandó? Én mintha azt olvastam volna, hogy országúton is. Pont ezért nappali világítás és nem városi.

The Voice of Reason 2010.03.01. 16:27:22

Lehet, hogy ez volt màr - nem olvastam el az összeset..

Németeknél volt/van egy nagyon remek szabàly: ha rosszak a làtàsi viszonyok kapcsold a ködlàmpàt. Ha ködlàmpàval (elöl v. hàtul)50kmh-nàl gyorsabban mész: mega-bünti, mert nem a làtàsviszonyoknak megfelelö sebességgel közlekedtél.

ganyager 2010.03.01. 17:39:07

Én meg azokat meg végképpen nem értem, akig úgy használják a ködlámpát, hogy csak a helyzetjelzőt kapcsolják be és ez mellé a ködlámpát!

- SzERINTETEK???

Kicsi79 2010.03.01. 19:35:49

Na szóval:

Tudtommal lakott területen belül mind az első, mind a hátsó ködlámpa használata tilos. Lakott területen kívül is csak fokozottan korlátozott látási viszonyok közt használható.

Tehát:
Aki esőben (mindegy, hogy este vagy nappal), lakott területen, (!)száraz időben este(!) használja, szarjon napi két riadt süncsaládot! 9 éve folyamatosan olyan autóim vannak (voltak), amin van elöl-hátul, mégsem kapcsoltam be szinte soha, csak tejfölködben. Jó lenne már, ha a rendőrök is foglalkoznának ezzel a dologgal, mert rohadt módon elegem van a mindenkor ködlámpával (időnként mellette csak helyzetjelzővel) közlekedő idiótákból. Ezeknek legszívesebben a két szemére ragasztanék szemből egyet-egyet, és égetném napi 24 órában. Az ilyen baromnak honnan van jogsija?

Kicsi79 2010.03.01. 19:40:17

@implacabile: Őőőő... bocsesz, jelenleg egy 2004-es Focussal közlekedem. Csak tompított állásban lehet kihúzni a kapcsolót, hogy bekapcsold a ködlámpát. Helyzetjelző és kikapcsolt állásban nem mozdul.

"streetfighter" 2010.03.01. 20:19:08

@Kicsi79:

Szürkületben miért ne lehetne használni "nappali fényként" ha nem vakít?
Jobb mint a lámpa nélküli autózás.
Birom az ilyen nagypofáju beszólókat.

Kicsi79 2010.03.01. 20:46:54

@"streetfighter": Mert a ködlámpa vakít ha nincs köd! Pofája pedig a lónak van és neked, kedves "barátom"!

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2010.03.01. 20:57:45

@"streetfighter":
"Jobb mint a lámpa nélküli autózás."

miért akarsz te szürkükületben lámpa nélkül autózni, helyette inkább ködlámpával?

nem lenne egyszerűbb a tompítottat felnyomni a ködlámpa helyett?

vagy tökmindegy, lámpa-lámpa leszarom csak égjen valami?

cso zsi 2010.03.01. 21:09:51

@The Voice of Reason: A németeknél ugyanakkor nem kötelező autópályán (sem) a nappali kivilágítás. Ezt a "100-zal a belsőben" típusúak tartják, de hálistennek, azok, akik a harmadik sávban 200 körül hajtanak, képesek a világításkapcsolót használni.

cso zsi 2010.03.01. 21:13:39

@ganyager: A kérdés, hogy ködben, vagy köd nélkül?
Ködben egyértelmű, hogy így kell használni, mert (ugyan ma már párszor leírtam) a tompított fénye visszaverődik a ködről, és csak a tejfölt látod.
Köd nélkül vagy jaszkarizás, vagy (mint ahogy mások írták) a (gyárilag) ködlámpába szerelt (gyengébb fényű) nappali menetjelzőt látod.

cso zsi 2010.03.01. 21:32:22

@SzLacika: Amíg a városban a tompított nem lesz szükséges a DRL mellett, attól még lakott területen kívül nálunk (és jópár helyen) a tompított (vagy köd esetén a ködfényszóró) használata kötelező.
A sorrend viszont a jármű gyártójának kapcsolókivitelétől függ.
Pl 2004-es Renault Thalia. Elektromos, és mechanikus kapcsolatok.
A külső kör: ki-helyzet-tompított (meghúzásra fix távfény van, kétszer kell húzni a villantáshoz), a belső kör: ki-első köd-hátsó köd.
Nincs hátsó az első működése nélkül.
Cserében, ha a fő világítást letekered, magával húzza a ködkapcsolót mechanikusan, tehát a következő induláskor nem lesz "véletlenül" felkapcsolva, mint Opel Corsán, vagy némely Suzukiban, ahol térddel megnyomható a gomb beszálláskor, a műszerfalon külön lámpa nincs, csak a nyomógombban, amit viszont a kormánykeréktől nem látni általában.
Skoda Favorit talán 97-98-ból: szabvány bajuszkapcsoló, és két ködkapcsoló a középkonzolon.
A helyzetjelző bekapcsolása után bármit használni tudsz, másik lámpától függetlenül.

"streetfighter" 2010.03.01. 21:54:01

@Kicsi79:
Csak szajkózod a betanult szöveget a begyepesedett agyaddal, mert mást sem tudsz.

"Ezeknek legszívesebben a két szemére ragasztanék szemből egyet-egyet, és égetném napi 24 órában. Az ilyen baromnak honnan van jogsija?"

Na, kinek nagy a pofája?

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.03.02. 01:53:44

@vérengző kismalac: @smtm: jah, kérem, kiegészítő fényforrás és a Hella segedelmével általában sikerül elérni, hogy lekapcsolják, de van, amikor inkább lelassít és integet, meg dudál, meg villog.

oszamaci 2010.03.02. 08:26:30

(4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

Ez a baj.

SimiTomi 2010.03.02. 09:55:27

@kolbászoszsömle: Egyszer szívesen megkérdezném egy ilyentől, hogy tudja-e, hogy mit csinál, vagy ilyesmi.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.03.02. 11:22:49

A ködfény miben különbözik a rendes fénytől? És csúszik, hogy szórni kell?

sas70 2010.03.02. 12:41:22

A saját tapasztalatom szerint segít ködlámpa, ha az jól van beállítva. Ködben nappal, és éjszaka is, nagy esőben pedig éjszaka. Mivel alulről világít, jobban látszik az út széle, és felülről nézve kicsit jobban lehet látni. Távolsági fényt soha nem használok ködben, vagy nagy esőben, mert szerintem nagy a visszaverődés, és még kevesebb minden látszik. A hátső ködlámpát pedig le szoktam kapcsolni, ha valaki utólér, mert engem is zavar, ha pirosra süti a szemem valami okostojás.

sas70 2010.03.02. 12:50:31

@Kicsi79:

A vidéki sherif megkérdezte tőlem amikor bekapcsolva hagytam a ködlámpát (tényleg köd volt a városon kívül) : "kedves uram, mi indokolja a ködlámpa használatát a városban?" Azt mondta 3 ezer a feledékenységem, és megírta a csekket alku nélkül.
Elég rendesen anyáztam utána, de magamra is dühös voltam. Mellesleg bent a városban tényleg semmi jele nem volt ködnek, előtte meg olyan tejföl volt, hogy alig láttam

tmm 2010.03.02. 12:52:46

Két dolgot kell megkülönböztetni. A látás és a láthatóság. A hátsó ködlámpa azért kell, hogy a mögötted levő hamarabb észrevegyen, nagyobb teljesítményű lámpa messzebbről látszik. Az első ködlámpa akkor kell, amikor te nem látsz. A ködnek van egy olyan tulajdonsága, hogy magasan megvilágítva átlátszatlanná válik, ezért kell a köd alatt világítani, erre való az első ködlámpa, de ez csak akkor hasznos, ha tényleg olyan sűrű a köd, hogy csak lépésben mersz menni. Ekkor tényleg hasznos.

Amúgy a kreszhez meg csak annyit tennék hozzá, hogy rendben van a szabatos, jogi szakszerűséggel, egzaktul, és tegyük hozzá, eléggé körmönfontan megfogalmazott paragrafusok, mert ezeken bírósági tárgyalás keretében évekig el lehet bohóckodni, ki így értelmezi, ki úgy. Viszont az utakon másodpercek törtrésze alatt kell esetenként dönteni, ezért is gondolom, hogy jogos a poszt, hogy beszéljük meg, hogy mi a helyes, minél több sofőr kövessen közös gyakorlatot, ily módon hozzájárulva a közlekedési morálhoz. Szóval, ha azzal kezdődik az egész bejegyzés, hogy "nem elsősorban a KRESZ vonatkozó szabályaira gondol", illetve "nem tudjuk a ködfényszóró helyes használatát", akkor lehetőség szerint nem a kreszből kell idézni.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.03.02. 13:02:54

@sas70: "kedves uram, mi indokolja a ködlámpa használatát a városban?"
A helyes válasz: jobban látszanak a kátyúk.

Kicsi79 2010.03.02. 19:39:56

@"streetfighter": Mégegyszer leírom: POFÁJA A LÓNAK VAN, ÉS NEKED, "BARÁTOM"! Tudod vannak szabályok, amiket illik betartani! De mindegy, idiótával nem vitatkozom, mert csak lesüllyedek a szintjére, és legyőz a rutinjával.

Kicsi79 2010.03.02. 19:42:40

@"streetfighter": Ja, és én legalább megtanultam a szabályokat, nem pénzért vettem a jogsimat veled ellentétben (ha egyáltalán tudod, hogy mi az). És igyekszem be is tartani. Az eddig levezetett kb 2 millió balesetmentes kilométerem egyelőre engem igazol.

"streetfighter" 2010.03.02. 20:13:03

@Kicsi79:

Meghajlok a nagy tapasztalatod elött te sofőrök gyöngye.
Autózz csak tovább fényezd az egód, csak az a baj, hogy több eszed nem lesz tőle.
Az ilyen nagy tudásúaktól mentsen meg az isten az utakon.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.03.03. 09:18:24

@"streetfighter": Nem te magyaráztad nem is olyan rég, hogy fölösleges kicserélni az égőt, ha nem ég, elég a helyzetjelző is, azzal is látsz?

:-D

"streetfighter" 2010.03.03. 10:07:08

@newtehen:
Nem! Te kiforgattad a szavaimat.
Én azt mondtam, hogy nagyon fontos és én ki is cserélem minél előbb, de egy ROSSZ fékü autó veszélyesebb, mint egy olyan autó aminek az egyik oldalon csak a helyzetjelzője világít. :)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.03.03. 14:31:10

autozz.blog.hu/2010/01/16/nehez_kicserelni_azt_a_rohadt_izzot#c8549904

idézlek:
"Ha a helyzetjelző ég, akkor már látnod kell sötétben is annak ellenére, hogy a fényszóró kiégett!"

"streetfighter" 2010.03.03. 15:19:20

@newtehen:

Szerintem te élvezed a vitatkozást.
Idézet a multkoriból:

"Én fontosnak tartom és ki is cserélem, a lehető leggyorsabban, már csak a vezetési stílusom miatt is.
"rossz lámpával elindulni este ugyanolyan felelőtlenség, mint rossz fékkel!"
Én ezt vitatom, főleg azért mert a rossz lámpa nagyon tág fogalom."

Ezt én még most is tartom, de ne kezdjük újra.

Kicsi79 2010.03.03. 18:47:54

@"streetfighter": Nem vagyok a sofőrök gyöngye. Amit levezettem, az alapján sem mondom, hogy tudok vezetni. Édesapám viszont már tud, mivel fölötte van a 20 milliónak, és nem csak itthon, hanem egész Európában! BALESETMENTESEN! Én tőle tanultam nagyrészt. Úgyhogy majd akkor magyarázz, ha legalább ennyi van a hátad mögött. Addig neked kuss a neved. Úgy látom,veled csak ebben a stílusban lehet szót érteni. De a szabályok azért vannak, hogy betartsuk, ellentétben a mondással.

"streetfighter" 2010.03.03. 21:44:31

@Kicsi79:

"Addig neked kuss a neved."

Na csak kitőrt belőled a kultúra! Ne fogd vissza magad, inkább itt agresszívoskodj mint az utakon.
Édesapád tiszteletet érdemel, amit te sajnos nem mondhatsz el magadról.

oszamaci 2010.03.04. 09:17:38

@tmm: Miből gondolod, hogy nem látlak?
Hátsó ködlámpát 2x év alatt még sosem használtam. De elsőt már igen.

oszamaci 2010.03.04. 09:20:59

@Kicsi79: Hátha 50 éve vezet az évi 400e az havi 33e az napi 1100km(30nappal)az minimum 14óra. Mikor volt otthon?

Kicsihuszar 2010.03.04. 14:24:21

Végig olvasva az eddig commenteket, van akikkel egyet értek. Én konkrétan kalapáccsal verném szét az autó elejét, aki köd mentes időben is első ködlámpát használ. Szerintem a tuskóság netovábbja. De amennyiben rossz látási viszonyok között vezetsz autópályán akkor igen is használd az elsőt, ha nem jó akkor meg cseréltesd ki. Hátsó ködlámpát, pedig illik lekapcsolni, ha már utól ér valaki, vagy legalább 150 -250 m en belül van.

Kicsi79 2010.03.04. 15:43:47

@oszamaci: Évekig taxi, utána saját fuvarozó vállalkozás, most pedig lassan 20 éve nemzetközi kamion.

Kicsi79 2010.03.04. 15:45:02

@Kicsi79: Lehet, hogy nincs annyi, nem számoltam utána, de 10 milliónak biztos hogy bőven fölötte. Sőt, szerintem 15nek is.

Kicsi79 2010.03.04. 15:57:52

@"streetfighter": Miért is? Benned az vált ki tiszteletet, hogyha valaki a lehető legjobban szarik a szabályokra? Mert ez elég szomorú. Szerintem az a normális, ha betartjuk a szabályokat amiket leírtak. Miért gondolod, hogy van jogod ezeket felülbírálni? Mitől vagy több, mint a többi ember? Netán virágillatút szarsz? Mert ezt erősen kétlem. Ugyanolyan ember vagy, mint ebben az országban bárki más. Semmivel sincs több jogod. Megérdemelnéd, hogy olyan rendőrök vegyenek kezelésbe, mint pl a franciáknál: 2 azaz két perccel kevesebb volt a kivett pihenőideje az előírtnál egy ismerős kamionsofőr-párosnak. Következmény: fejenként 170 Euro büntetés (gyk: összesen 340 Euro). Vagy a németeknél másik ismerős: 15 perc túlvezetés a megengedett 4 és fél órához képest: 850 Euro bünti. És nincs apelláta, helyszínen átvételi elismervénnyel együtt kapod vissza a papírjaidat. Addig nem mész sehová! Azaz mehetsz, ha nem fizetsz: a sittre. Azt hiszem elég hamar megtanulnád, hol a helyed. Az a baj, hogy ebben a tetű országban semmi mást nem, csinálnak a rendőrök (MÉLYSÉGES TISZTELET A KIVÉTELNEK!!!), mint lesből, sőt, mostmár legálisan szabálytalanul megállva fotóznak. Ha az ilyen kis férgekkel is foglalkoznának, mint te, kevesebb gyökér lenne az utakon, és lehetne normálisan közlekedni.

"streetfighter" 2010.03.04. 19:22:20

@Kicsi79:

Nem tudom, hogyha ilyen indulat van benned a képernyő elött, akkor mit csinálsz te az utakon. Nem vagy normális az biztos.
Egy nagypofáju bunkó paraszt vagy aki indulatból beszél össze vissza.
Én a te hatásodra biztos nem fogok változtatni a módszeremen, de máséra sem valószínű.
A szabályokat pedig emberek hozzák, akik tévedhetnek, ill. a hülyékre szabják őket, amit egy másik hülyének ( ez vagy te ) nem fogok bővebben kifejteni, ezért egy részüket nem tartom be.
Ezzel egyébként nagyon nem vagyok egyedül.

Kicsi79 2010.03.04. 20:00:01

@"streetfighter": Látom nem érted. Tény, vannak hülye szabályok, ezt nem vitatom. De KI A FASZ VAGY TE hogy ezeket felülbíráld??? Annyi a dolgod, hogy betartsd. Nem gondolkodni kell rajta, hogy ez most hülye szabály vagy nem, hanem BETARTANI kell. Ennyi. Ha erre nem vagy képes, ne vezess autót, mert csak másokat veszélyeztetsz vele. Azt nem is írom, hogy magadat, mert érted nem kár. Sétálj be szépen az NKH-hoz, és ad le a jogsit. Mindenkinek jobb lesz. Nem szeretném, ha mondjuk engem törnél össze, főleg akkor nem, amikor a családom is velem van. Arra kíváncsi lennék viszont, hogy a mondandómban hol látsz indulatot? Én simán kiröhöglek. Ha valaki ennyire nem képes, az a szememben csak egy idióta, aki miatt még a billentyűzetet sem érdemes koptatni.

"streetfighter" 2010.03.04. 20:47:13

@Kicsi79:

Azért gondolkodj el egy kicsit az írásaidon:
"barom" "gyökér" "kis féreg" "ki a fasz vagy"
Ezek neked nem indulati szavak, hanem a mindennapi kifejezési estközeid? Bocs, te rosszabb vagy mint gondoltam.
Ezekre írtam én is durvábbat.
És mind ezt azért, mert városban félhomályban helyzetjelző + ködlámpát használok.
Szerintem nem vagy beszámítható és itt már rég nem a szabályok betartásáról van szó.
Képzeld 22 év alatt kis koccanáson kívül semmi balesetem nem volt, úgyhogy tőlem nek kell félned.
Én inkább félek tőled, mert ha itt így viselkedsz, akkor mit csinálhatsz a forgalomban, ha valami nem tetszik?

Kicsi79 2010.03.04. 22:11:23

@"streetfighter": Maximálisan a szabályokat betartva, udvariasan és előzékenyen közlekedem. Tudod, az elmúlt évek tapasztalata megmutatta, hogy így jutok hamarabb a célomhoz. Nem száguldozom, nem használok ködlámpát (pláne nem helyzetjelzővel), nem anyázok, stb. Az még nem tűnt föl egyébként, hogy sokkal rosszabbul látni vele? Mert ha azt mondod, hogy nem, akkor tényleg klinikai eset vagy, és semmi keresnivalód az utakon.

"streetfighter" 2010.03.05. 12:45:12

@Kicsi79:

Városban félhomályban, NEM SÖTÉTBEN, mit akarsz lámpával látni, amikor lámpa nélkül is mindent látsz, sőt egyesek még lámpát sem kapcsolják fel.
Azért használom, hogy ENGEM jobban lássanak, és ne jöjjön ki senki elém 50-el, amikor én 75-el jövök.
Sötétben csak a normál fényszórót használom.
A szabályokhoz való hozzáállásom pedig csak rám és a rendőrökre tartozik, amíg másoknak nem okozok vele problémát. Nehogy már a nyúl vigye a vadászpuskát!

"Maximálisan a szabályokat betartva, udvariasan és előzékenyen közlekedem."

Azt hiszed ezt valaki elhiszi ha személyautóval jársz?
Egyébként teherautóval nem nagy kunszt így közlekedni, mert az lomha nagy stb.
Gondolom teherautóval jársz, hogy ilyen sokat vezetsz. Abba az ember belefásúl. Akkor én sem vagánykodnék, és nem élvezném a vezetést.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.03.05. 14:29:59

@"streetfighter": Igen, itt már magyarázod a bizonyítványt. :-) Az állításom én is tartom, még akkor is, ha Silent egyoldalúan csak az én hozzászólásaimat cenzúrázza vitánk közben.

cso zsi 2010.03.05. 14:43:20

@"streetfighter": Furgonnal is össze lehet hozni csak városi furikázással ennyit, 30 év alatt.
Lomha? Azt te csak hiszed.
Amivel most járok 3,5t-s, 2,6-os motorral, lehet gyorsulni rendesen. Ha nem borulékony a rakományom, akkor oda lehet neki lépni.
120-at 800 kilóval is megy,

"streetfighter" 2010.03.05. 14:43:55

@newtehen:

Gondolj amit akarsz.
Silent majd pont a te hozzászólásaidat fogja cenzúrázni? Vicces hangulatban lehetsz.

"streetfighter" 2010.03.05. 14:50:31

@cso zsi:

Na ja. Velem is szokott izmozni egy két szerencséátlen, mert 150-160 Le van alatta és üres a puttony.
Azt hiszik, hogy megszivathatnak, csak nálam koppannak. Ezt országuti vezetésre értem.
Városban ritkább a vagánykodó puttonyos, de azért találkoztam ott is egy-kettővel.
Azt azért neked is figyelembe kéne venni, hogy meg is kell tudni állni!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.03.06. 11:01:43

"Tehát a kérdésem: ködfényszórót mikor használunk?

Erős nappali ködben? (legutóbb M7-esen nyomtam be, tejfelködben)

Közepes nappali ködben is?

Erős éjszakai ködben is?

Közepes éjszakai ködben is?"

Szerintem a postoló megválaszolta magának... Esőben semmit nem ér a ködlámpa, ködben viszont igen hasznos (már ha rendesen, az útfelülethez közel van felrakva).

SzLacika 2010.03.08. 11:29:54

@boylepke: Ha ezt te hoztad létre és poénnak szántad, rendben na, de ha komolyan gondolod az azért elég gáz :)

anarcho78 2010.03.17. 16:39:06

én bizony használom, rendőr már többször rámvillogott, akkor lekapcs, de vissza. sokat megyek szerte az országban és ha ködlámpával mész, a sok köcsög nem fog szemből felelőtlenül előzgetni, mert azt hiszi min. 200-al közlekedsz...

szimpla védekezés, sajnálom, ha valakit zavar, de nem akarok se frontálisan ütközni, se árokban kikötni idióta módjára előzők miatt. ajánlom mátészalka - nyíregyháza vagy paks - pécs vagy csorna - szombathely szakaszokat. utána szidjátok azt, aki kissé túlbiztosítja magát a látni és látszódni elv alapján. (ja, hozzáteszem, h sötétben csakis kizárólag ködben használom, mert már szürkületkor is rohadt zavaró)












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
süti beállítások módosítása