Nem győzöm mindig emlegetni, mennyire szeretem a külföldi beszámolókat, különösen ha egy nagyon más ország kerül bemutatásra, mint például Kuba, valamint ha kapunk a szöveg mellé egy rakás képet. Ben minden ilyen irányú igényemet kielégítette, nem spórolt a karakterekkel és a pixelekkel sem. Ha neked is van hasonlóan érdekes sztorid, akkor írd meg, hogy megoszthassam a többi olvasóval!
Sanghaj magyar ésszel nehezen felfogható város. A fejlesztése 1992-ben kezdődött meg. Azóta 420 km metrót építettek és 40,000 (negyvenezer!) olyan épületet, ami magasabb, mint 50 emelet. Meg utakat, hidakat, autópályákat. Jön fel a kínai autóipar is.
A helyi gyártók (pl. az újdonsült Volvo-tulajdonos Geely) helyett a keleti parton mégis a külföldi autókat kedvelik a presztízs miatt. Ez a város Kína gazdasági központja. Itt van a pénz. A belvárosban egymással szemben van a Ferrari-Maserati és a Porsche szalon. Odébb az Aston Martin a BMW Schnitzerrel közösen, átellenben a Bentley, majd a Mercedes.
A leggyakoribb autó azonban a Buick. Ez volt az első külföldi gyártó az országban (már a kommunizmus előtt megjelent) és manapság a nálunk Chevrolet, Daewoo és Opel, valamint az amerikai Buick néven futó autókat árulják. Az általánosítás alól kivétel a VW Passat 4 generációval korábbi modellje, 3 generációval ezelőtti hűtőráccsal, Santana néven, ezek ugyanis a taxik.
Akárcsak más ázsiai országokban (és Magyarországon), itt is a szedánoknak van presztízse. Ez létezik mindenből, személyes kedvencem a lépcsős hátú Citrioen Xsara. (Bár a Citroen-Peugeot összefonódásnak köszönhetően olyan autó is van, ami egyszerre Peugeot 206 és Citroen C2 - azon is fennakad az európai agy.)
A várost 4-5 sávos gyorsforgalmi utak szelik keresztül, 3-4 emeletes csomópontokkal. Ki van írva minden latin betűvel (még az utcanév táblák is) de tájékozódni természetesen képtelenség egy 20 milliós városban, amely akkora, mint Pest megye.
93-as és 97-es oktánszűmú benzin van, a dízel gyakorlatilag ismeretlen. 1 liter üzemanyag kb 7 jüan (200 forint) az állami Sinopec kutaknál. Mmás nincs (illetve van, de azt is a Sinopec üzemelteti más néven).
A közlekedés kevésbbé durva, mint Indiában, de még a kaotikusabb arab városokhoz szokott embereknek is szokniuk kell. Az autók - robogók - biciklik aránya kb egyharmad - egyharmad. Utóbbiakat gyakran külön sávba terelik és a gyorsforgalmi utakra sem hajthatnak fel. Az egyetlen közös pont, hogy rövid távolságra - tapasztalatom szerint kb. 500 méter - bármelyik mehet a forgalommal szemben. Busz a mellékutcában, robogó az autópálya leállósávjában, jómunkásember a kézi utánfutójával simán megy két saroknyit a forgalommal szembe.
A gyalogosnak sosincs elsőbbsége, a zebrán sem. Ez alól kivétel a "nagytömeg", amikor mindenki egyszerre lép le a járdáról. Ez megállásra készteti az autósokat, bár a burkolt munkanáélküliség jegyében a belvárosban minden kereszteződés valamennyi zebrájánál, mindkét oldalon áll egy ember, akinek az a munkája, hogy rászóljon a gyalogosokra, ha pirosban mennének át.
A sávok felfestése jelképes. A gyorsforgalmin kb 80 százalékban betartják, de a belvárosban megy mindenki, amerre tud. Ha szemközt van dolgod, dudálsz és átmész. Teljesen természetes a kettős záróvonalon megfordulni kamionnal úgy, hogy 6 sáv forgalmát feltartod ezzel. A külső sávban haladó pótkocsis batár bármikor dönthet úgy, hogy visszafordulna: irányjelzés nélkül átvág 3 sávon, kettős záróvonalon, majd kisorol a szembejövők külső sávjába - persze gigantikus füstfelhőt eregetve.
Mindez természetesen csak a dudának köszönhető. Ez a légzsák, a fék, a gyűrődési zóna és a balesetbiztosítás egyben. Mindig, mindenhol, mindenki dudál, hogy jelezze, hogy jön. A legjobb belvárosi szállodáskban emiatt folyamatosan megvan a dudálós alapzaj, éjjel-nappal. (Sanghajban ismeretlen fogalom a szabadnap, a többség vasárnap is dolgozik, az építkezések pedig 0-24 óráig tartanak, kivilágítással, tehát a zajszennyezés folyamatos.)
Nekem a dudálás először idegesítő volt, de hosszútávon életmentő mert azért fekszenek a dudán, hogy jelezzék: jönnek és nem fognak megállni. Nekem kell lehúzódni, vagy gyalogosként félreugrani, illetve visszadudálni. Mivel gyakran nincsenek járdák, hanem a gyalogosoknak a robogó-bicikli-tricikli sávban kell menniük, ez valóban életet menthet.
A dudát a menőbb biciklisek kolomppal helyettesítik, amit folyamatosan vernek tekerés közben. Budapesten szocializálódott emberek számára ennek az első megpillantása 5 perc földön fetrengős röhögés. Robogókon a duda különösen fontos, mert a belvárosban nagyon kevés benzines (illetve LPG-s! ld. kicsit feljebb a fehér sisakos embert a képen) robogó van. Széles körben elterjedtek a teljesen néma elektromos robogók és akkumulátoros biciklik. Jellemző látvány, hogy egy villamosrobogó - amin egyébként van egy 2x4-es üvegtábla - vezetője belekapaszkodik egy bálás ruhát szállító triciklibe és úgy tolja azt, az egyirányú utca közepén, a menetiránnyal szembe.
Rendőrök vannak és igazoltatnak is, de nem sikerült megállapítanom, hogy mi alapján. Például a fenti 'kamion-megfordul-a-hatsávoson' szituációban csak segítettek feltartani a szembejövő forgalmat a manőver idejére. Viszont olyat is láttam, amikor a robogós veszi elő a zsebéből a papírokat a piros lámpánál, és a rendőr már nyúl is a robogó kulcsáért, hogy zsebre vágja az igazoltatás idejére.
Trafipax amúgy nincs, de néhány helyen vannak fix kamerák. Akármilyen kis koccanás van, a rendőrenek helyszínelnie kell, különben nem fizet a biztosító. Igaz 1 hét alatt 2 balesetet láttam csak. Megzúzott autót egyáltalán nem. Tehát a duda hatékony, vigyáznak egymásra (illetve természetesen a drága jüanokért vett autóikra).
Az autópályán teljesen ismeretlen a jobbra tarts intézménye. A busz a belső sávban csorog hetvennel, a külső sávban az Audi A4 előzi százzal, majd a leállósávban elhasít egy Mercedes százhússzal. Ennyi a legnagyobb megengedett sebesség, Fizető kapuk vannak 60-70 kilométerenként, de benzinkutak csak 80-90 kilométerenként. A benzin egyébként itt is ugyanannyi, fix ára van, viszont a kutakhoz kapcsolódik egy fél-westend méretű bevásárló központ is, ahol Rolex (Lolex:) órától kezdve a sült kacsáig mindent kapni, viszont a guminyomást nem lehet ellenőrizni.
A pálya egyébként általában 2x4 sávos és a régi M7-es stílusában épült szakaszok felújítása miatt rendszeresek a giga-dugók, mert simán lezárnak a 4-ből 3 sávot, hogy újra aszfalozzák. Így egy 10 km-es szakasszal simán megvannak egy nap alatt, a lényeg, hogy gyorsan elkészüljenek.
Van mit tanulnunk tőlük. Azt kívánom, hogy minél többen látogathassák meg ezt az egyébként fantasztikusan lenyűgöző helyet!
trixilw 2010.04.07. 14:15:31
Az viszont elgondolkodtató, hogy az olyan országokban, amikben a szabály másodlagos és a duda valamint a figyelés az elsődleges, miért van sokkal kevesebb baleset mint nálunk nyugaton a "kultúráltabb" vidékeken.
trixilw 2010.04.07. 14:16:23
Yoli87 2010.04.07. 14:20:48
Amúgy, valamelyik nap akkor már értem, hogy a kínai miért nyomta a dudát a stop táblánál, és miért volt ideges mikor belerongyolt a szabályosan haladóba!! Vagy ez csak puszta véletlen?!
Ray · flavors.me/raymund 2010.04.07. 14:33:16
Ottopappa 2010.04.07. 14:42:24
2010.04.07. 15:40:22
Attól függetlenül a kedvemet nem igen hozta meg a kiutazáshoz. Rühellem a tömeget :P
killermoney 2010.04.07. 15:53:41
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.04.07. 16:12:29
zar116 2010.04.07. 16:21:20
A sok pesti sutyerák milyen jól érezné magát: nem kell a zebránál megállni, lehet a záróvonalon, buszsávban, forgalommal szemben... Itt van a földi paradicsom.
SzLacika 2010.04.07. 16:33:13
Ekkora tömeg, ráadásul mindenhol csak mandulaszeműek :)
A leállósávban szemben közlekedő motorosok azért gondolom nem szaladgálnak tartós tejjel, ha ott 120-szal suhognak a mercik :)))
egyittlakó (törölt) 2010.04.07. 16:39:04
A sok pesti sutyerák egy órája egymás után szaladozott bele a Budafoki úton felállított diszkrét sebességmérő hatáskörébe. Öröm volt nézni. Örömmel vittem volna a rendőröknek kávét, ásványvizet, de féltem, hogy nem fogadják el. Végre van rendőri jelenlét a tahók gyorsuló pályáin. Van Isten...
egyittlakó (törölt) 2010.04.07. 16:43:57
:-)
SzLacika 2010.04.07. 16:57:16
SzLacika 2010.04.07. 17:02:16
Örülök, hogy itt legalább nem a k.rva politikáról lehet olvasni lépten nyomon, pláne most így a szavazás előtt:)
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.04.07. 17:19:33
egyittlakó (törölt) 2010.04.07. 17:23:43
Nem ez volt a szándékom, vagyis nem volt kísérlet.
misitcom 2010.04.07. 17:24:35
Lehet,hogy ott a műszakivizsga abból áll,hogy jól bele kell tenyerelni a dudába?
SzLacika 2010.04.07. 17:26:28
misitcom 2010.04.07. 17:27:05
SzLacika 2010.04.07. 17:33:58
en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Metro
Főleg az oldal alján levő az ijesztő, ami a jövőbeni tervezet
2020-ra 877 km metró...
Lassan annyi metrójuk lesz ezeknek egyetlen városukban, amennyi autópályánk nekünk összesen :)
RaveAcE 2010.04.07. 17:35:05
Nyugodtan vigyél nekik kávét, szeretik.
Ha nincs velük hivatalos dolgod, akkor ez nem korrupció.
lavor 2010.04.07. 17:42:26
mxplanet 2010.04.07. 17:49:14
kötelező biztosítás nincs.
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.04.07. 17:54:38
Azért az a fejlődés, amit írt az OP, elég durva mérték. Reméljük nem dől össze pár év múlva. Már ahogy a kínai minőséget itthon tapasztaljuk :)
Zedder 2010.04.07. 18:12:53
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.04.07. 18:17:27
mxplanet 2010.04.07. 18:32:42
mxplanet 2010.04.07. 18:37:51
hu.wikipedia.org/wiki/Kair%C3%B3
:)
a törrökk 2010.04.07. 18:39:05
blöki.hu · http://www.bloki.hu 2010.04.07. 18:49:29
Ilyen lehet, mint ez www.kocsim.hu/_erdekes-videok/16/csucsforgalom-hanoiban
mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.07. 19:24:51
M. Péter 2010.04.07. 20:01:33
csz0 (törölt) 2010.04.07. 20:19:18
.: mimino :. · http://chinacar.blog.hu 2010.04.07. 21:07:31
eml 2010.04.07. 21:31:28
Thai Thai 2010.04.07. 21:39:16
smartdrive 2010.04.07. 22:02:20
Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2010.04.07. 22:13:03
Integrált Szerverterror 2010.04.08. 02:19:33
newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.04.08. 08:58:36
záporjózsi 2010.04.08. 09:19:30
karlmax 2010.04.08. 09:42:10
karlmax 2010.04.08. 09:47:16
trixilw 2010.04.08. 09:50:41
craft75 2010.04.08. 09:53:01
M. Péter 2010.04.08. 10:16:37
Take-it-Easy 2010.04.08. 11:25:40
trixilw 2010.04.08. 11:46:13
cso zsi 2010.04.08. 14:26:02
cso zsi 2010.04.08. 14:32:31
Régen még rendszámról lehetett tudni, hogy mire számítson az ember.
Ma már a luxusautótól a szakadt verdáig bármi előfordul alattuk, normál rendszámmal.
Főbb ismertetőjegyeik:
Bizonytalan, és/vagy lassú haladás, mintha még mindig az első 20 óra vez.gyak. lenne.
"Nincs" (nem látszik hátulról) sofőr a kocsiban.
Tetézik a "szokásos" hazai dolgokkal: indextelenség, telefonálás.
TREX · http://polarmacko.blog.hu 2010.04.08. 20:07:16
Sanghai tréfás volt, az egyik parton szellősen álltak a szebbnél-szebb, frissen felhúzott toronyházak, a másik parton meg nem csak az ablakba teregettek, de kiállították a szárítót a járdára, a kapu elé, jó helye volt ott.
indafoto.hu/trex/image/7415647-ca7b17b8
indafoto.hu/trex/image/7415645-37e40ef0
zar116 2010.04.08. 20:56:42
@misitcom: Fék nélkül lehet gyorsan menni, duda nélkül nem. :-)
romesz 2010.04.10. 03:29:11
Ez a motoros, nem LPG. csak egy kompresszort visz a csomagtarton.
Kulonben jo az iras, elmeny lenne ott vezetni, bar itt a sargaktol neha kivagyok, szerintem nagy atlagban nem tudnak vezetni egyaltalan.
Gaaast 2010.04.10. 12:52:17
1, legálisan át lehet menni az autóknak a piroson, ha jobbra akarnak kanyarodni. ez szép és jó, de tényleg a gyalogos a leggyengébb láncszem, és neki kell ilyenkor is figyelni, mert az autók ilyenkor éppen csak annyira lassítanak le, hogy bevegyék a kanyart
2, a taxik tényleg botrányosan olcsók, egy 20 perces fuvar nagyjából 600 Forintnak felel meg
3, a magasutak nagyon érdekesek és egyben megdöbbentőek. keresztül lehet menni a városon 5 emelet magasságban, viszont sokszor bedugulnak, és a ki- és bejáratok nagyon ritkák
Amit én is tapasztaltam, hogy a duda ott nem az agressziót fejezi ki, mint nálunk, hanem nagyjából az indexnek, a féklámpának, a tükörbe nézésnek a helyettesítője, és tényleg folyamatosan használják