Van az év elején módosított KRESZ-nek egy olyan része, amit a média is az egyik leglényegesebb elemnek tekintett és a mai napig előkerül, csak épp hibásan, amivel közvetve akár balesetet is előidézhetnek, ugyanis félreinformálják az embereket. A szabálymódosításnak az a fele valahogy megragadt mindenhol, hogy a kerékpárosok év elejétől behajthak szemből is az egyirányú utcákba. Ebben a veszélyes az, hogy a biciklisek túlnyomó része úgy gondolja, hogy ennyi a szabálymódosítás, arra nem is gondolnak, hogy esetleg volna ennek feltétele, mert erről valahogy sehol nem beszél senki.
Az erre vonatkozó rész ezt mondja ki egészen pontosan:
17.§ (3) Ha az „Egyirányú forgalmú út” jelzőtáblák (104. és 105. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő táblán (105/a. ábra) autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra jelenik meg:
a) az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva a kerékpáros,
b) az autóbusz forgalmi sávon a menetrend szerint közlekedő autóbusz,
c) a kerékpáros által is igénybe vehető autóbusz forgalmi sávon - az autóbusz részére kijelölt közlekedési iránnyal megegyezően - a kerékpáros is
a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben közlekedhet.
Kiemeltem a feltételt vastag betűkkel. Tehát ahol nincs a képen látható kiegészítő tábla az egyirányú utat jelző kék tábla alatt (és értelemszerűen az utca túlsó végén a behajtani tilos alatt), akkor a kerékpáros nem hajthat be szemből. Ha netán valakinek nem lenne egyértelmű, a hivatalos magyarázat kicsit más szavakkal is leírja a változtatás lényegét:
A módosítás részletezi azokat az eseteket, amelyekben erre utaló kiegészítő tábla engedélyezheti, hogy az egyirányú forgalmú úton az autóbuszok és kerékpárok a megjelölt iránnyal szemben is közlekedhessenek. A kerékpárosok ezt az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva, vagy az autóbuszok részére kijelölt irányban az általuk igénybe vehető buszsávban tehetik meg.
Miután év eleje óta kétszer is majdnem kinyírta magát egy-egy biciklis, aki azt gondolta, hogy neki van igaza, lényegesnek tartottam, hogy szülessen erről egy poszt. Blogsámán is ezzel a problémával foglalkozik, de láthatóan ő is arról van meggyőződve, hogy a kerékpárral közlekedők bárhol haladhatnak egyirányú utcában forgalommal szemben.
Az utóbbi idők KRESZ kérdései és legutóbbi változása engem is arra sarkallt, hogy felvessek egy témát. Előre leszögezem, hosszú évek óta nem közlekedek kerékpárral, de tinédzsr koromban szinte csak ezzel közlekedtem, amint az idő lehetőv tette. Az utóbbi időben vagy autózom, vagy BKV-zom.
Azonban minden esetben igyekszem a közlekedők tömegét megfigyelni, és mérhetetlen ellenszenvet tud bennem kiváltani, ahogy a kerékpáros közlekedők nagy többsége magasról tesz a KRESZ rájuk is vonatkozó előírásaira (pl.: piros lámpán áthajtás tipikus eset), vagy éppen a szerzett jogok sokszor életveszélyes kierőszakolása (Nem tudom másnak betudni azt, amikor egy kerékpárúton holttérből nagy sebességgel hajt be egy kerékpáros a kanyarodó autó elé.
Elsőbbsége van, ezt senki nem vitatja, de önveszélyes, amit csinál.). Ehhez a viselkedéshez a KRESZ módosítással egy újabb adut kapnak a kezükbe a kerékpárosok, nem tudom, hogy ez bárkinek szöget ütött-e a fejébe. Gondolom kitaláltátok: az egyirányú forgalmú útra szemközti irányból történő behajtásra gondolok.
Szerintem ez már önmagában is oltári balesteveszélyes (különösen a gyalogosok részére, akik megszokásból esetleg csak az egyik irányba néznek a lelépés előtt), de én az utca végi, pontosabban utca eleji elsőbbségadási kötelezettségre gondolok.
Tegyük fel ugyanis, hogy az útról, amin haladok, jobbra nyílik egy egyirányú utca, melyről jöhet kerékpáros. Mi történik ilyenkor? Korábban miután meggyőződtem, hogy egyirányú az utca tőlem távolodó irányba, viszonylagos biztonságba érezhettem magam, mert onnan néhány extrém esetet leszámítva jármű közeledésére nem kellett számítanom.
Most viszont bármikor előrobbanhat egy kerékpáros, aki velem szemben (tekintve, hogy jobbról érkező jármű) elsőbbséget élvez. Még extrémebb a helyzet, ha én ráadásul főútvonalon megyek. Elvileg ilyenkor még ennyire sem kellene számítani elém kihajtó járműre, de mivel a kerékpárosnak nincsen elsőbbségadás táblája (hiszen miért raknának ki egy egyirányú utcába a forgalom irányával ellentétesen egy táblát), simán hiheti, hogy jobbkéz szabály alapján elsőbbsége van.
Ez akár még lámpás kereszteződés esetében is előfordulhat. Szóval szerintem ez a szabályozás ebben a formában abszurd, vagy a közút kezelőjének figyelni kell arra is, hogy ilyen esetben az egyirányú utca forgalommal ellentétes irányába is helyezzen el megfelelő elsőbbséget szabályozó eszközöket. Ti mit gondoltok?
És itt van Király lényegretörőbb, tömörebb levele, amivel ugyanerre a problémára mutat rá:
Kérdezem: Én egy városi útvonalon haladok személygépkocsival, ami egyébként a keresztező útvonal esetén jobbkezes.
Jobbról van egy betorkolló utca, mely egyirányú, felőlem behajtható.
Az új KRESZ szerint szemből bahajthat a kerékpáros, kiérkezik az általam használt útvonalra kinek mi a teendője?????????Nekem jobbkézszabályt kell alkalmazni? DE miért, egyébként más nem jöhet.
Kíváncsi lennék mit tud a kerékpáros, pláne ha megállás nélkül kihajt, mert azt hiszi, hogy neki előnye van, mert neki jobbról nem jön semmi. Én pedig lehet, hogy elütöm, pláne ha més részeg is!!!
Ki csinálta ezt a barom szabályt a kerékpáerosoknak? Kíváncsi vagyok a vélemenyetekre.
És még bemásolhatnék egy pár levelet, ami év eleje óta érkezett a témában, mert volt egy pár. A közös bennük pedig az, hogy mindenki készpénznek veszi, hogy szabályos az, ha a biciklis behajt a behajtani tilosba. Autós oldalról ez még nem is feltétlenül gáz, mert legalább midnen kereszteződést óvatosabban közelítenek meg, ellenben a kétkerekűeknek hamis magabiztosságot ad. Mit gondoltok, mit lehetne tenni azért, hogy képbe kerüljön ezzel mindenki és ne haljanak meg balesetben többen is azért, mert a média nemtörődömségéből eredő félinformációkkal félrevezeti a közlekedőket?
Az utolsó 100 komment: