Szinte már hírhedt a címben olvasható utca, pontosabban az ott található vizsgaközpont, terjednek szépen a városi legendák, hogy ha valakinek oda kell vinnie az autójá, akkor tuti, hogy jattolni kell, hogy gond nélkül átmenjen bárki autója, mindig találni fognak valamit rajta. Mindezek ellenére d.z. nem akart kétszer annyit fizetni csak azért, hogy a szerviz okosba' elintézze a dolgokat, aztán mint végül kiderült, nem is olyan veszélyes a helyzet. Vagy csak kifogta a megfelelő embert?
Gondoltam megírom a tapasztalataimat az emberevő, ezer helyen elrettentő példaként megirt Mozaik utcai vizsgaközpontról.
Az egész úgy kezdődött, hogy a 16 éves autóm (Seat Ibiza, van benne egy egyliteres motor, de legalább megy) műszaki engedélye április végén járt volna le. Így aztán március elején elvittem a kocsit elővizsgára, a tizennyolckerbe. Ott aztán korrektül megvizsgálták a kocsit, megállapították, hogy a hátsó féknél mindent cserélni kell, meg elöl néhány gömbcsuklót, szilentet satöbbi, majd elém raktak egy százezer forintos árajánlatot, alkatrészestől ezért a munkáért. Mellékesen: a fék miatt, már vagy három helyen voltam szervizbe, cseréltek már főfékhengert, fékbetétet, sok mindent, a dobfékre még senki, soha rá nem nézett.
És akkor emellé még egy harmincezres vizsgát is ki kellett volna fizetnem. No, végül beszereztem az alkatrészeket interneten huszonötért, a tőlem kétszáz méterre levő szerviz beszerelte őket húszért, és már készen is álltam a vizsgára. Jó, kézifékkötélnek hosszabbat kaptam (rossz adatbázisból dolgozott a cég), mint a kocsiba való, de fog a fék faszán, csak feljebb.
Elkezdtem utána olvasni a vizsgahelyeknek és gyakorlatilag mindenhol leírták, hogy a Közlekedési Hatóság a legolcsóbb, de ott kötekednek, gonoszak, jattoltatni akarnak és még csúnyán is néznek rád. A szervizben, ahol végül a kocsit megcsináltattam azt mondták, hogy ők harmincezerért elviszik a kocsit a Mozaikba vizsgázni, abban benne van, hogy ők elviszik, amit jattolnak a vizsgabiztosnak, meg persze a díj. Kétszeres szorzó.
Nos, végül úgy döntöttem, hogy én személy szerint, akármilyen öreg az autó, biztonságosnak találom és kértem időpontot a Közlekedési Hatósághoz. Elmentem, bejelentkeztem, befizettem a díjat, majd beálltam a sorba. Körülbelül egy óra alatt ment le a sor, még így az esőben leszedtem a disztárcsákat, mert az csak a műhely ajtajára volt kiírva, háromszög, láthatósági mellény, elsősegély láda ment a hátsó ülésre.
A vizsga első része a környezetvédelmi mérés volt, a fényszórók, index, satöbbi megnézése után. No, rárakták a csövet a kipufogóra, majd elmentek, mondván, hogy úgyis kell idő, amíg bemelegszik a motor. Tíz perc múlva visszajöttek, mondták, hogy rakjam kétezres fordulatszámra a motort, mert ez még így nem jó.
Ment a motor kétezerötszázon még tíz percet, már kezdtem aggódni, amikor hátulról hangosan elkezdtek ünnepelni: „Megvan! Tudtuk, hogy meglesz”. No, innentől már csak benéztek a kocsi alá, lemérték a lengéscsillapítókat, a fékpad előtt még szóltam, hogy a kézifék az jó, csak feljebb fog, mondták, hogy az mindegy, csak működjön. Lemérték, működött.
Megkaptam a forgalmiba és a kocsira is a matricát, mehettem is. Nem jattoltam senkinek. A vizsga tizenhatezer forint volt, semmibe nem kötöttek bele.
Valószínűleg azoknak a cégeknek megéri az „emberevő Mozaik utca” képét fenntartani, akik vizsgáztatnak, no meg a neppereknek, de én nyugodtan tudom ajánlani mindenkinek, akinek az autója amúgy alkalmas arra, hogy közúti forgalomban részt vegyen.
hawkeye 2010.04.16. 17:17:57
Hát, én nem így ismerem őket...
SilentSound · http://autozz.blog.hu 2010.04.16. 17:20:06
hawkeye 2010.04.16. 17:21:35
4 éves Katimmal szőröztek rendesen.
Előttek egy ezeréves rácsosgémes KRAZ "vizsgázott", de szinte semmi nem volt megfelelő rajta.
Aztán a sofőr felhívott valaki, odanyomta az egyik munkaruhás kezébe a telót, az bólogatott sűrűn, majd vállat vont, és a KRAZ simán átment.
hawkeye 2010.04.16. 17:22:07
Ophélie 2010.04.16. 17:36:30
"streetfighter" 2010.04.16. 17:36:42
Miért fizetnék egy szervíznek? Igaz nem öreg autók voltak.
Még előzetesre sem vittem eddig, csak azonnal oda.
Ha netán meghúztak volna, kijavítom(tatom) és visszaviszem, még mindig olcsóbb.
Most már elveszik a forgalmit ha nem sikerül, hogy rohadnának meg ott ahol vannak, azok akik kitalálták az új redszert.
"streetfighter" 2010.04.16. 17:37:54
Természetesen jattot nem adtam soha. Ha nincs gond miét adnék?
Marcellusca 2010.04.16. 17:42:28
Pedig AF-es számot raktak a verda motorjára. :)
Jeff 2010.04.16. 18:23:23
Tanácstalan · http://shipengine.blog.hu/ 2010.04.16. 18:26:26
cork77 2010.04.16. 18:43:49
csak john 2010.04.16. 20:32:39
Az már más történet, hogy egy új 0 km-es luxus autót elkaszáltak valami piti dologgal. Nem nyúltunk hozzá, akkor vittük vissza amikor egy másik váltás dolgozott. A kocsi gond nélkül átment. Egyik csapat sem kapott jattot.
esef 2010.04.16. 20:36:25
Én is a Berda J.-be szoktam vinni a vasakat, soha semmi gond nem volt. Többször volt, hogy nem értették, mit izgulok a fék és a futómű miatt, mert bőven jó az még. (Csak már nekem nem volt jó.) Pedig a Mozaik itt van a szomszédban...
FaZon 2010.04.16. 21:03:58
''autónepper.'' 2010.04.16. 22:17:36
Mityu Addideapénzt kft LE 2010.04.16. 22:41:19
Ahol viszont volt, (Szentendrén) valamikor 2004 körül, ott a "tisztelt vizsgáztatót" be kellett fenyíteni. Mert másfél nap után is mindennel foglalkoztak csak az autóval nem. Akkor durrant el a bucim rendesen, amikor a szemem láttára bement egy hátsó rendszám és egy forgalmi (jól olvasod autó nélkül), majd 10 perc múlva kijött. Ezelőtt a jelenet előtt közölte velem a faszi, hogy nem lehet okoskodni a vizsgával mert van itt valaki a Közlekedési Felügyelettől. S ami hab a tornán öcsém spanja ajánlotta a helyet, hogy itt rendben lesz minden. Ami gáz van esetleg az autóval megoldják. Hát nem oldották meg. :))
KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.04.17. 00:08:55
kkn 2010.04.17. 00:26:14
A múlt évtized elején kilógott a hátsóm a gatyából, de hősiesen fentartottam II-es Golfomat. Mivel sohasem volt elég pénzem, így a műszaki előzetest sem mertem bevállalni, hiszen tudtam, és éreztem, van pár baj a kocsival. Így egy ismerős ajánlott egy ismerőst, és a Mozaikban ment át az autó. Utána szép sorban megcsináltattam a hibákat, úgymint 40 centi repedéses első szélvédő ( ezt tudtam, szem előtt volt ), lógó bal felső toronycsapágy, jobb első kerékcsapágy, jobb első alsó kitámasztó -gömbfej, ezeket éreztem, hogy valami nem kóser. még talán a fékkel is lehetett valami, mert után acseréltem a hátsó dobokat, pofákat, de úgyis az elsővel csinálták.
Szóval nekem pozitív az élményem velük kapcsolatban.
Proli Depp · http://prolidepp.tumblr.com/ 2010.04.17. 00:36:31
borovi 2010.04.17. 01:35:39
borovi 2010.04.17. 01:36:48
mahet 2010.04.17. 06:03:06
Csacsicska 2010.04.17. 06:09:36
Én Amerikában élek, ahol igencsak széles a jármű-skála: a vadi új kocsitól a matuzsálemig. A kocsikat vizsgáztatni ennek ellenére kizárólag az emisszió szempontjából kell - minden többi műszaki állag fenntartása a tulaj felelőssége. Az emisszió pedig azért fontos, mert a káros anyag kibocsátás mások egészségét - no meg a környezetet - veszélyezteti.
Ha valakinek szemmel láthatóan rossz az autója (pl. nincs rajta tükör, vagy a féklámpa beadta a kulcsot, esetleg a gumi tükör-radiál), akkor a rendőr megállíthatja és elküldheti a kocsit javításra. Ez úgy működik, hogy a tulajnak mondjuk 14 napon belül el kell hárítania a hibát, majd a kocsit be kell mutatnia a közlekedési hatóságnak. Ha a határidőt elmulasztja, akkor bírságot sóznak a nyakába, nem keveset. Ha még így sem javíttatja meg a kocsit, akkor a renszám alapján képesek elkapni a parkoló autót, vagy a következő igazoltatáskor a rendőr beviteti az autót a városi garázsba.
Innen azután nem könnyű kihozni az autót, mert előbb ki kell fizetni az összes addigi büntetést, a bevontatás és a garazsíroztatás költségét - ráadásul letétbe kell helyezni a kocsi javításának várható költségét is. Ez így összesen már elég rendes pénz: az ember inkább megjavíttatja a kocsit - úgy olcsóbb.
Mindehhez még hozzátenném, hogy a káros anyag kibocsátást a kocsi első öt évében nem kell megcsináltatni, mert egy új kocsinál ez tök felesleges. Öt év után 2 éves periódusok következnek (tehát szmog-mérést kell elvégeztetni a 6-8-10-ik években), utána pedig már évente kell ezt megcsináltatni.
Magyarországon nemcsak az időszakos vizsgáztatásokkal lopják ki az emberek szemét, de az sem nagyon érthető, miért kell egy 0 kilométeres új autót vizsgáztatni. Hacsak azért nem, hogy munkája legyen pár ezer autószerelőnek. Mert amúgy a nyugati világban ismeretlen a 0 kilométeres autó vizsgáztatása… a magyar autószerelő az egyetlen villáskulcsával nemigen tudja „felülírni” az autógyárak vég-ellenőrzési tesztjét, ami ugye a gyártás utolsó mozzanata.
Mint ahogy döbbenetes disznóság a márka-kereskedők azon garancia-feltétele, hogy az új autót kötelező szervizre rendelik vissza (különben – mondják – elvész a garancia). Nos, a nyugati világban NEM LEHET összekötni a garanciát semmiféle kötelező szervizzel – ez csakis Magyarországon lehetséges, ahol a fogyasztóvédelem egy kalap szart sem ér. Sem az USA-ban, sem Nyugat-Európában nem létezik kötelező szerviz (pláne nem akkora pénzekért, mint Magyarországon). A szerviz a tulaj érdeke és felelőssége – ha elmulasztja a kocsija karbantartását és ezt bizonyíthatóan megszenvedi az autója – akkor egyszerűen elvész a garancia. Megjegyzem: az autókereskedők semmiféle extra munkát nem végeznek el a kötelező szerviz alatt, legfeljebb kicserélik az olajt és feltöltik fagyállóval a hűtőt. De hát ezért tízezreket kifizetni a létező legnagyobb ostobaság.
light22 2010.04.17. 06:33:40
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.04.17. 08:40:32
Mostanában már nem én hordom a gépet műszakira, de nem azért, mert ne lenne tipp-topp állapotú, hanem mert általában nagyobb szereléseket időzítek a vizsgával egy időre, és ha már ott a szervizben, elvitetem velük, átmegy, nincs idegeskedés, nincs macera, tudok foglalkozni a nem kevés teendőmmel.
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.04.17. 08:41:42
Ha esze van, akkor van neki laptopja, diagnosztikai cuccai. Vagy vesz. vagy gányol magának.
pappito · http://pappito.com 2010.04.17. 08:46:55
Annyi könnyebség van, hogy nem KELL ott megcsináltatnod azt ami miatt buktál, úgy oldod meg ahogy akarod. Akinek csöpp esze is van, nem a kocsija műszaki állpotán fillérbaszóskodik.
Én nem szeretnék azért balesetet szenvedni, mert más szarik a kocsijába és fék/lámpa/ész nélkül kimegy az útra. Itt legalább félévente látja egy szakember a kocsit és nem engedi vissza az útra, ha lóg a bele.
''autónepper.'' 2010.04.17. 08:49:10
2.veszek egy kocsit eladásra majd még ráköltök több 10 ezret plus még a vizsga díj és hol van nekem a haszon ?
3.csak irigykedsz hogy neked nincs meg az ismeretségi köröd hozzá :P ne legyél már állom világba... Magyarországon ez a divat... Pénz beszél,kutya ugat;) ezt jegyezd meg:)
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.04.17. 10:03:43
Ha veszel egy autót eladásra, akkor számold bele, hogy kelleni fog rá vizsga is. Meg azt a 10 ezret rákölteni. Amúgy nem hiszem hogy 30 ezres haszonnal dolgoznál, az sovány...
hawkeye 2010.04.17. 10:18:32
Bocs minden normális embertől, de:
Autónepper, ha igaz, amiket hetek óta ideokádsz, remélem a börtönben leszel életed végéig egy tucat kancigány szerelme!
Az túl egyszerű lenne a fajtádnak, ha pl. egy papíron általad műszakiztatott autó terítené ki a beleidet két dimenzióban az aszfaltra!
Bocs, Silent, de ez az ürge egy undorító, leprapatkány.
Tudom, van ilyen több is, de azok legalább nem verik netes oldalakon a mellüket, hogy milyen mocskos gazemberek.
Köszönöm a megértést a kommentelők Homo Sapiens részéről!
Rival · http://www.rivalcomp.hu 2010.04.17. 10:31:46
Most, hogy lejárt a gari, a másodikra már nem fogom elvinni. Szépen megveszem a hozzávalókat, és a szakival (aki az előző autókat is pátyolgatta) kicseréltetem az olajat, és a különböző szűrőket. Aztán majd később gyertyát, ilyesmit én is ki tudom cserélni. Ha meg esetleg odáig jutok ezzel a vassal, akkor vezérműszíjat, görgőket szintén be tudom szerezni minden mással egyetemben, ami esetleg addig tönkremegy.
A szervizkönyvbe beírom a dolgokat, nyomunk valami pecsétet, és ellenőrizze le mindenki, hogy nem márkaszervizben lett kötelezőszervizelve. Ez nem egy személyi igazolványa az autónak. Az előző Astrát beszámították a mostaniba.
- Szervizkönyv van?
- Van.
De senki meg nem kérdezte, hogy 6 éves korától (amikor megvettem) miért nem lett vezetve. Mert már akkor is lehúzásnak gondoltam, azért nem. Beírnak valamit, lepecsételik, és máris kész a vezetett szervizkönyvvel rendelkező 10 éves autó...
Továbbá ez csak egy autó, ami el kell vigyen A-ból B-be. Ahogy az előző járgányaimat, ezt is tip-top állapotban tudom tartani kötelező szerviz nélkül is.
Ha pedig már a garanciánál tartunk: Az Opel Maxabonál is csak addig fontos az ügyfél, ameddig perkál.
Kb. két hónappal a vásárlás után a klímakompresszor elkezdett hangoskodni (28-30 fokos külső hőmérséklet felett), olyan hangja volt, mint amikor egy Ikarus busz gyorsít. Bevittem háromszor is (természetesen csak reggelre kaptam időpontot, amikor hűvös van). Osztotta az észt egyik kollégájuk, hogy ez teljesen normális, ennek ilyen a hangja. A nagy sz@rt... egyszer aztán nagy nehezen bevették, de akkor is csak újratöltötték (legalábbis ezt írták a könyvbe), de nem csináltak vele semmit... azóta is ilyen. Én már megszoktam, hűteni hűt, tojok rá.
Szóval Maxabo dugja fel magának a garanciát is... a büdös életben a környékére sem megyek se szervizelni, se vásárolni, ha még leszek olyan sikeres a jövőben, hogy uzsorahitelre (de csakis svájci frank alapon) új autót vegyek. Mindenkit próbálok lebeszélni a helyről...
Két év múlva lejár a műszaki is. Majd akkor átnézetem műhelyben, aztán irány a Mozaik. Itt van 400 méterre. Majd életemben először levizsgáztatom magamtól. Eddig beépített embert használtam a 20 éves Asconámhoz és előző 10 éves Astrámhoz is.
Elég volt a kizsákmányolásból, mindenki monnyon le!
"streetfighter" 2010.04.17. 11:09:31
Ezzel túl lőttél a célon.
Ezt én nem tudom megérteni.
''autónepper.'' 2010.04.17. 18:03:41
@hawkeye: most sírni kell ?:(
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2010.04.17. 19:09:27
szóval ha valaki le akarná szedetni vizsgán az oldja meg maga :D
nekünk azt mondták vizsgán hogy a helyzetjelző izzók közül az egyik fényereje alacsony, fusson át szembe az autósboltba vegyen egyet, addig befejezzük a többi mérést. igaz ez nem a mozaik volt. anyáztam volna ha az 50Ft-os izzó miatt meghúznak (világított egyébként, csak a mérések szerint nem eléggé)
Csacsicska 2010.04.17. 21:59:22
Csacsicska 2010.04.17. 22:10:29
Nem kell irigykedni: Ámerika régebben autózik, mint Magyarország, tehát már statisztikailag is nagyobb a tapasztalat. A balesetek zöme pedig nem a hanyag műszaki karbantartásból származik - ugyanis szándékosan senki sem teszi kockára a saját életét. A dolog nem úgy működik, hogy hagyom lerohadni a kocsimat és legfeljebb majd megölök vele valakit - ez a kifacsart hazai gondolkodás alapja - hiszen egy ilyen balesetben én is ott maradhatok. Nincs ugyanis arra garancia, hogy ha a fékem rossz, akkor egy fél literes rokkant kocsi jön nekem (és ő döglik meg), vagy egy öt literes Hummer (és akkor én dobom fel a talpam).
Az emberek állandó ellenőrizgetése, kételkedés a tudásukban, a megbízhatóságukban, a normális gondolkodásukban - tipikus szocialista vonás, ami nem múlt el az eltelt 20 évben. És persze szépen lehet vele keresni - lásd: 0 kilométeres autók vizsgáztatása, stb.
Viszont amikor kellene, akkor nincs ellenőrzés: pl. a BKV buszainak füst-kibocsátása nemhogy műszerrel, de szabad szemmel és szabad orral is érezhető - hát hol van ezeknek "zöld" kártyájuk? És nem magyarázat kell a füstölő buszokhoz (hogy a BKV-nak nincs pénze új buszokra), mert a magyarázat nem változtat azon, hogy Te és én beszívjuk a büdös (és káros) füstöt és nyolc évvel rövidebb ideig élünk, mint mondjuk a hollandok. Kifejezetten a káros BKV buszok miatt.
Ennyit a hazai műszaki vizsgáztatásról, a füstmérésről és a dealerek kötelező szervizéről. Meg a sok-sok gyökérről, aki mindezt szó nélkül tudomásul veszi és fel nem emeli érte a hangját.
Inkább fizet. A saját hallgatásáért fizet!!!
imittto 2010.04.18. 07:21:24
hawkeye 2010.04.18. 07:26:28
Akkor tőled még külön elnézést kérek.
Nem szokásom köpködni, de ez a fickó vagy nem normális, vagy nagyon is, de akkor a börtönben a helye.
Olvasd el miféle aljasságokkal dicsekedett az elmúlt hónapok posztjait kommentelve, és akkor megérted az indulatomat.
eml 2010.04.18. 12:33:22
Hol?
Drdnght 2010.04.18. 18:33:20
"streetfighter" 2010.04.18. 19:58:10
Nem kell tőlem élnézést kérni.
Én csak azért írtam azt amit írtam, mert én nem értek egyet mások ennyire durva lecseszésével az interneten keresztül.
Te legalább nem küldted el a k. anyjába, ez is valami.
Tron65 2010.04.19. 08:43:50
MAK műszaki és vízsgabázis:
Tizenéves zsigulimmal beállok műszakira.
A szaki 2 perc alatt megállapítja: lukas a hátsó dob.
Hiába magyarázom, hogy
1- itt van az új a csomagtartóban
2- ez egy műszaki állomás
3- klubtag vagyok
4- megfizetem, ha segít.
NEM. Jöjjek vissza, ha ki van cserélve.
2 óra múlva ottvoltam, átment a gép.
Ugyanaz a MAK bázis, akkor épp a haver autószerelőnél besegítettem.
EGY HÓNAPJA nem tudtak semmit levízsgáztatni, mert minden marhaságba belekötött a biztos:
- hiányzik (nagyon nehezen kapcsolható) a kettes sebesség
- hiányzik az ablakemelő kar
- hiányzik a belső padlószőnyeg
és hasonlók.
Egyszercsak telefon: normális biztos van, vigyük a gépeket.
2 nap alatt levízsgázott az a huszonvalahány gép, ami addig ott várt.
vape 2010.04.19. 16:25:53
Az adminisztrációs munka hosszabb időt vett igénybe, mint a tényleges műszaki ellenőrzés. Míg a vizsgabiztosok kb. 15-20 perc alatt végignéztek mindent, amit kell, addig a vizsgára jelentkezéssel és a forgalmira várakozással a végén elment vagy 40 percem. Így is kész voltam 1 óra alatt, került mindez 14-15e Ft-omba (nem tudom a hatósági árat már fejből).
Én is tartottam előtte a Mozaik utcától, de egyik szerviznek sem voltam hajlandó több tízezret kifizetni a semmiért. Igaz az is, hogy egy fiatal és nagyon jó műszaki állapotú autóval mentem oda.
Ugyanakkor viszont szomorúan olvasom, hogy mindenféle leharcolt gépeket is átengednek ott, csak legyen ismerősöd meg kis pluszpénzed hozzá.
Érdekesség: fotózták a vizsgán a rendszámot, alváz- és motorszámot. Mitöbb, lefényképezték a km-számlálót is. Ha tényleg minden vizsgán feljegyzik, mennyi a futott km a kocsiban, akkor ezzel könnyedén kiderülhetne, ha valami nepper visszatekeri az órát.
Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.07.15. 13:29:08
Kicsit beparáztam, mert 4 éves autó és én soha nem nyúltam hozzá szerszámom se volt, de sikerült lejmolnom csavarhúzót így megoldottam. A papírokon nem szerepelt a vonóhorog, de a srác bement és kinézte a rendszerből így az is meglett. Kb. ha nincs sor és nincs féklámpa csere akkor bő fél óra alatt meg lehetne úszni.
Elöttem ment be egy Toyota Camry aminek az egyik első helyzetjelzője nem világított és a srác mondta, hogy ezért kár volt idehozni, mert már most visszafordíthatná. Azután valahogy csak végigment a soron, de nem tudom, hogy végül mi lett a történet vége.
Szóval nekem nem volt problémám, persze nem is féltem, hogy bármit találnak egy 4 éves autón.