Nem is értem, miért csak most, egy hónap elteltével került a szemem elé egy villamosvezető a kiskörútról levele, pedig autós fejjel nem feltétlenül pont úgy látjuk a közlekedést, ahogy ő, már csak ennél fogva is érdekes írás. Ugyan nem tudom, hogy mennyire aktuális még, történt-e azóta változás a közlekedésben, feltúrtak, átadtak, szétszedtek, összeraktak-e valamit arrafelé, de olvassátok el, engem szerencsére nem szólított a kötelesség arra a környékre mostanában.
A kiskörutat és az építkezések miatt minden hétköznap tapasztalható káoszt szeretném figyelmedbe ajánlani. Az útvonal igazi csemege, van ott minden, a figyelmetlenség és a szándékos szabálytalanság valamennyi esete megfigyelhető. Ezen az útszakaszon derül ki, hogy ki mennyire ismeri a KRESZt járművezetőként, gyalogosként.
A bolondok háza a Szabadsághídról érkezve, már a Fővám téren fogadja a Budáról közlekedőket és egészen a Kálvin térig, de néha még tovább is tart, a másik irányból az Astoriától a Lónyay utcáig tesztelik a közlekedők egymás idegrendszerét.
Az említett szakaszt szeretném leírni, hogy hogyan látjuk mi villamosvezetők és egy konkrét megtörtént esetet – a sok közül - osztanék meg Veled.
A Fővám térre érkezve sokszor állnak keresztbe a síneken az autósok, van, hogy még a lámpaváltás alatt lemennek és be tudunk állni a megállóba, van, hogy több lámpát is várni kell mire egyáltalán a hídról le tudunk jönni. Nem ritka látvány, hogy „fekete a megálló” mert annyian vannak már utasok, a hídon pedig 3 villamos áll egymás mögött.
Ha netán lejutunk a hídról akkor a megálló peronja és a közgáz között az álló kocsik között vándorló gyalogokkal futunk össze, kb. fél úton a gyalogátkelőhely és az aluljáró között.
A megálló után a Pipa utca Lónyay utca között a villamost záróvonal és gömbsüvegsor védi, mégis rendszeresen visszafordulnak. A megálló előtt van még egy rövid szakasz ahol a záróvonal mellett nincs betoncici és terelővonalat festettek fel, hogy a buszok szabályosan a villamossínre sorolhassanak, emellé kikerült egy megfordulni tilos tábla. Az igazán bátrak máshol keresik az izgalmakat, ezen a részen inkább csak a vasárnapi autósok fordulnak be, gondolom ez nem elég izgi :)
A következő érdekes hely a Múzeum körút – Lónyay utca kereszteződése. Itt ismét rendszeresen állnak az autók minden irányból. A Múzeum körúton közlekedők összefüggő kocsisort alkotnak, így a Lónyay utcából kifordulókat akadályozzák és a Királyi Pál utcából érkezők sem tudnak besorolni a Múzeum körútra az Astoria fele.
A 15ös buszt és a 83as trolit ezek a gondok nem igen érintik, hiszen csak egy kormánymozdulat és máris haladhatnak tovább, de mi ismét csak szembesülünk a jól bevált budapesti szokással miszerint a T. közlekedő partner a nem oda illő járművével vár a villamossínen hiszen azon úgysem jár semmi – nem, hogy lámpaváltásonként még valami sárga valami is jöjjön.
A Kálvin tér után most jól lehet haladni, mert nincs lezárva a külső sáv, de az Astoria Kálvin tér irányban ismét találkozunk érdekesebb helyzetekkel. A Deák tér felé menő villamosmegálló utáni gyalogátkelőhelynél előszeretettel fordulnak meg az autósok, csakúgy mint a Bródy Sándor utcánál is. A figyelmetlenek még az irányjelzőt is használják, a többség meg csak egy laza mozdulattal elrántja a kormányt azt ha jött ott valami már írhatják is a papírokat.
A Kálvin tér ebből az irányból nekünk egy veszélyes hely, az álló kocsisor és az íves útvezetés miatt sokszor nem látható, hogy mi van a kereszteződésben – ezért itt lassabban is szoktunk jönni. Ha a kereszteződés üres, akkor még mindig számítani kell azokra akik az egyenesen haladók sávjából próbálnak meg a balrafordulók lámpára váró sora elé, a vágányokra beállni és így rövidíteni. A tér másik szépsége az aluljáró kijárat mellett található zebra. Nem egyszer látni olyat, hogy a gyalogos feljön az aluljárótól majd minden körülnézés nélkül átsétál – vagyis próbál mert vagy mi vagy az autók jönnek.
Bár ugye nem csak ezen a szakaszon, de egyre több és durvább szabálytalanságot lehet megfigyelni hiába figyelmezteti tévé, rádió újság a közlekedőket sokszor nem rajtuk múlik, hogy nem lesz komolyabb baj. Sokszor látni olyat is akinek fogalma sincs arról, hogy merre van és hogy került oda – ezekről sok értelme nincs beszélni a gondot a szándékos szabálytalankodók okozzák.
Bocs, hogy ilyen hosszúra sikerült, végül pár mondatban az a bizonyos eset:
Szokás szerint álltak az autók a Vámház körút – Lónyay kereszteződésben ahol csak lehetett, természetesen a síneken is. Az Astoria irányába próbáltam közlekedni és szolgáltatást nyújtani a viteldíjért cserébe de utamat állta egy piros suzuki swift „Jimmy” felirattal a hátán és egy 40es körszakállas pasassal a volán mögött.
Megálltam és vártam. Közben a szembe jövő villamos elindult a megállóból és rácsengetett valakire. Erre azt látom, hogy előttem a suzukis elkezd mutogatni a lehúzott ablakon, majd kipattan és nyomdafestéket nem tűrő stílusban érdeklődik arról, hogy miért is kell csengetni és elkezdi magyarázni, hogy ő szabályosan van a kereszteződésben mert zöldön jött be.
Azon kár is vitatkozni, hogy ki csöngetett ha orvosilag annyira alkalmas a vezetésre, hogy nem tudja felmérni egy hangról, hogy előle vagy mögüle jött, de ha már beszélgetünk megemlítettem neki, hogy van egy olyasmi szabály, hogy nem hajthat be a kereszteződésbe ha azt az adott lámpaváltás ideje alatt nem tudja elhagyni. Ő ezt nem ismerte, de felvilágosított, hogy majd elhagyja ha tudja és vörös fejjel még mindig anyázva visszaült a swiftbe. Tudom ebben semmi különleges nincs, főleg, hogy nem volt bunyó és csatt sem. Itt igazából magán az emberen lepődtem meg.
Azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy ez az útvonal jelenleg Budapesten az egyik legnehezebben járhatók közé tartozik és jelen állapotban nem volt szerencsés átadni a forgalomnak.
Az utolsó 100 komment: